MSI ukázalo světu první AM3+ „Bulldozer“ desku – AMD 990FX a AM3+ patice připraven
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 07 January 2011
altUž v dubnu to vypukne. Výrobci desek dokončují finální návrhy nových desek pro 32nm AMD Bulldozer!

 

 

 

Jistě víte, že stávající 45nm generace Phenom II procesorů už tu s námi dlouho nebude. Je opravdu nejvyšší čas, aby otěže převzala architektura zbrusu nová. Nástup bude samozřejmě postupný, ale jako příznivci desktopu se můžeme těšit z toho, že budeme vůbec první, komu se Bulldozer dostane do rukou. Servery i mobilní platforma si počkají o něco déle. V tuto chvíli běží již zkušební výroba a finální testování 32nm čipů nové generace a zbrusu nové architektury. AMD chce finální plnou produkci spustit v březnu (03/2011) a dubnu (04/2011), pak uvést nové procesory i s novou platformou AM3+ na trh.

Samozřejmě na to musí být připraveni výrobci základních desek, kteří již mají v rukou nové čipové sady řady 900 a také nové procesory a patice. V tuto chvíli již má každý z významných výrobců hotové funkční prototypy AM3 desek.

Jednu z nich v rychlosti ukázala společnost MSI novinářům na CES. Deska nemá finální podobu, je to modifikovaná 890FX-GD70, má ale rozložení základních komponent, jak to budou nové desky mít, zejména pozice severního můstku je zajímavá.

Deska má nejvyšší verzi nové řady čipových sad a to konkrétně AMD 990FX. Můžeme si také poprvé prohlédnout AM3+ patici, která se v detailech liší od současné AM3. Nový 8jádrový 32nm Bulldozer procesor od AMD, který do této desky patří, MSI bohužel neukázalo. Každopádně v Q2 se s ním budeme podle současných plánů moci seznámit oficiálně a to zase není za tak dlouho. Samozřejmě Bulldozer nás hodně zajímá, po mnoha mnoha letech nová architektura, navíc poprvé 32nm výrobní proces u AMD a hned 8jádrový procesor. Jsme opravdu hodně zvědaví, už aby tu bylo jaro.

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
snakehead28 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 19:00:42

Parádička Už sa neviem dočkať týchto nových prockákov
Dúfam, že AMD nesklame
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 01:16:04

Jn už se nemůžu dočkat novej vítr do plachet :-)
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 19:17:00
avatar
A ani se nenadějeme a už to tu budeme mít. Nějaké pěkné 8jádro k téhle desce Škoda že mám nové pc teprve pár týdnů, tohle by se mi líbilo rozhodně víc
tomi2k9 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 22:13:33
avatar
no, asi tak nějak - měli by jsme je rychle prodat, než jim spadnou ceny Zvlášť já ten svůj čtyřjádrovej Athlon - ten už teď dávaj v Alze snad i zadarmo
Ezio91 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 19:24:40
avatar
Proč je patice zase tak blízko paměťovým slotům
dej.vid [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 19:51:44
avatar
asi se předpokládá že nové procesory budou extrémě málo topit a tudíž netřeba místa na chladič - monstrum
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 19:53:07

A tiež to, že tie ram sloty sú tak natesno. Kedysi bývali aspoň v páre 2+2 s malou medzerou medzi nimi, čo napomáhalo ich lepšiemu chladeniu.

Teraz dáš 4x 2 GB a ramky sa doslova pečú za živa
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 19:59:47
avatar
Jako kdyby to u AMD bylo někdy jinak
Lukeee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 20:04:13
avatar
No možná kvůli komunikaci mezi CPU a pamětí. Ale i tak toto je až moc blízko
Casper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 17:08:40
avatar
Protože nové procesory budou tak efektivní že chladiče již netřeba... ochladí je pouhý vzduch ve skříni Kua kéž by
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 10:31:08
avatar
Protože řadič RAM je v CPU. A logicky platí, že čím delší cesta, tím nižší možné maximální frekvence (elmag. rušení, úbytek napětí, odrazy signálu).

Zvykejte si. Intel to má u nových desek (pro Core i3/5/7) úplně stejně a ze stejného důvodu.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 19:54:29
avatar
Presne, nez se nadejeme tak tu bude bulldozer a snad zaclouma s konkurenci. Deska vypada zajimave.
swifty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 20:47:01

dakujem za udavanie mesiacov aj ciselne,konecne to nemusim googlit
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 21:08:16
avatar
Hehe, to bola jedna z prvých vecí, ktorú som sa po česky kedysi dávno naučil... Predplácal som si Level, "prestížny magazín počítačových hier"... a na človeka sa to už nalepilo samo. Dnes bohužiaľ až taký prestížny nie je, ale na číslo 200 o pár dní sa celkom teším.
poluxtroj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 21:05:26
avatar
AMD mě moc nebralo,ale na Bulldozery jsem opravdu zvědav.Doufám,že je na co.
pcwifi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - patice 2011-01-07 21:08:09
avatar
predpokladam ze patice je absolutne nova, v clanku je jen psano, ze se jen v detailech lisi, z cehoz si bezny smrtelnik nevycte v podstate nic...

PW
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 21:16:16
avatar
ano je nová rozdíly vám prozradim až skončí NDA.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 22:39:38
avatar
Hehe ja už nemusím, ja už to vidím Bulldozer bude mať o dva piny naviac oproti súčasným AM3 procesorom, samotná pätiaca AM3+ bude mať vynechané všade po dva piny (AM3 pätica mala vynechané piny 2piny-3piny-2piny-3piny)
pcwifi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - cpu 2011-01-07 22:57:44
avatar
hafo by me zajimalo, k cemuze clovek vyuzije 8jadrove cpu...uplne to vidim zas nacpany v sestavach za tricitku, ale prakticky prinos "nula".To uz ale zname z recenzi her, ktera kolik jader vyuzije...Co takhle nejake 3jadro,TPD 45W,6MB L2 ? neco naslapaneho,nezraveho,levneho...

rozhodne nehodlam AMD zklamat,to ne,verny budu verim jeste hooodne dlouho

PW
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 23:41:16
avatar
Core i7 má taky 4 jádra + další 4 vlákna takže se tváří jako 8jádro ;)
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 21:13:11
avatar
To má, ale nijak efektivní ve hrách to není:-) Ale musím říci, že dřív jsem váhal mezi dvoujádrem a čtyřjádrem a názory na netu byly tak 50 na 50, nakonec jsem pořídil čtyřjádro a i když frekvence s dvoujádrem bych měl vyšší, tak mi plně stačí a jsem za něj rád, jsem si jistý, že budoucí, náročnější hry a programy dokáží i to osmijádro využít naplno:-)
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 10:05:46

Nj ale tie programi sa volaju ZIP RAR nejaka komprese videa a zvuku. Osobne ja tieto programi moc nehraju Jedno v co dufam že bude mat Buldozer schopnost vypinania jadier ktore sa nebudu použivať. Tym by AMD zvisilo efektivne polochu čipu na chladenie a dalo by sa pekne taktit 1-2 jadra, ako to urobil Intel ze zvysil plochu cipu nepotrebnou L3 a integrovanou grafikou, ktora plni ukol zvysena plochy na chladenie, AMD tu plochu na chladenie zvysuje poctom jadier len dufam ze bude mať schopnost vypinania nepotrebnych jadier lebo ak nie a budu žrať energiu aj ked sa použivať nebudu a tym zvysovat teplotu a odber CPU tak zase to až tak dobre nebude.
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 10:15:25

Vždycky máš lepší vzít více jádroví procesor. Když chci můžu mít svého Athlon II X4 na 3,6 GHz (víc mi nezvládne napájení desky). a nebo locknout 2 jádro a mít dvoujádro s taktem 4,3 GHz.Ale musim říct že když hra nepodporuje více jádrové CPU, tak stačí většinou k plynulému hraní i to pomalejší čtyřjádro, snad jedinou vyjímku tvoří crysis, které ani po patchi nevyužije více jak dvě jádra a vysoce taktované dvoujádro tam dosahuje lepších výsledku, ale k vzhledem tomu že cryenging ždíme hlavně grafiku, tak je finální FPS stejně závisle hlavně na grafice.

Jo abych nezapoměl tady máte Odkaz na finální podobu té desky co tu uvadí pan stach
Ph0en1x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 11:41:01

Je opravdu smutne ze nekteri lide si stale mysli ze 4/8 jadrova CPU az xxx jadrove stanice se pouzivaji na hrani her.

Ano je to opravdu smutne ze drtiva vetsina lidi si rekne a k cemu me tech xx jader v tom GTAcku bude ?

Kdy uz lidi pochopi ze tento vykon neni potrebny na nejake blbe hry - tam si dejte jakejkoliv dualcore/quadcore nataktujte a udela vam to stejnou praci jako 24 jadrova stanice.

Ale takovej 3dgrafik co neustale renderuje... co ja bych dal za to met desitky jader ...
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 23:28:10
avatar
A čo trojkánálové pamäte nebudú?? Ak má Buldozer poriadne stačiť na i7 tak bez trojkanálových pamätí to jednoducho pri mnohých veciach nepôjde(napr. Winrar).
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 03:07:27
avatar
nevím jak v desktopu, ale v servrové sféře je na plánu quad.... možná to později přijde i do desktopu..... kdo ví..
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 10:16:50

No tie trojkanalove pamate moc dobry napad neboly, dost podstantne to zvysuje spotrebu cipu v klude a tym je CPU teplejsie a slapsie sa taktuje. Prave i7 trojkanalove preto maju spotrebu 130W a ich turbo je smiesnych 200MHz z 2,6 na 2,8GHz. Tie druje i7 dvojkanalove maju spotrebu 95W a ich turbo je 700MHz to z 2,8GHz na 3,5GHz a to je dost podstatny rozdiel. Myslim ze ten trojkanalovy radič za to nestoji vyznam ma tak v syntetickych testoch a v serveroch real 0 prinos, ale zvysuje spotrebu o 35W a zhorsuje turbo o 0,5GHz a to myslim ze za to nestoji
t.s.28 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 23:44:52

uz sa nemozem dockat uz aby to bolo
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-07 23:48:01
avatar
A chladič z AM2/AM2+/AM3 tam půjde použít ?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 10:17:47

Si pocul ze patica je taka ista len dva pini su inde tak ze na 100% ano
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 10:43:50
avatar
to jsem chtěl slyšet a jistě nejen já
martin.malik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 10:02:46
avatar
Vsetci sa neskutocne moc tesime konecne bubem moct vymenit moj starucky Phenom II 965 BE. Len dufam ze budu mat trosku nizsiu TDP ak by sa im to podarilo by bolo fajn i ked moj vodnik bez problemou uchladi . Velmi sa tesim kedy ho budem moct vytlacit na maximum co to da .
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 12:14:10
avatar
Vravíš staručký
Ak máš čo len priemerne postaveného vodníka tak pri primeranom O.C. s tým musíš zatápať skoro všetkým štvorjadrovým I7 na vzduchu. Mám to odskúšané na X6 1100T a výsledky sú pre mňa nevyužiteľné (nepomáha ani raid na Raptoroch :twisted.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 11:48:55
avatar
Tak to vidím že mně přijdou vánoce až v Dubnu sakra to je ještě dlouho.
fonda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 11:55:24
avatar
bulldozer bude, podle fotek, podporovat pouze Dual channel? To AMD neprejde na neco novejsiho? Triple/quad?
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 16:10:54
avatar
Já totiž nevím proč Sice bude to něco nového, tak plně podporovat nové technologie proč ne. Ale na druhou stranu nevím, jestli by byl tak velký nárust výkonu třeba je to jen "ilustrativní" pbrázek jaru je ještě za "dlouho" možná se lecos změní
DRAK Z KRUHU [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 12:11:22

Podle podle toho co na dy fotce vidím přibudou na 3 piny v porovnání s AM3 a to v rohu a po jedom v kličovacích polích
Takže by mohly procesory AM3 do nový patice pasovat.
done [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 13:46:17
avatar
Já se těším.. ..věřím, že budou Bulldozery povedený. Už aby k tomu osmijádru byl i patřičný software! ..DD nevíš kdy začne beta Batllefieldu 3? ..ani bych se nedivil kdyby byla naplánováná s uvedením Bulldozerů a AM3+! ..Frostbite Engine 2.0 bude využívat až okta-core.
Baal_CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 14:27:45

Na Battlefield 3 se hodně těším... např. ještě zničitelnější prostředí než v BF:BC2, to bude paráda
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 16:12:43
avatar
Jojo, jen aby něco z té mapy zbylo, jestli to takhle půjde dál, budeme pařit v "matrixové" mapě čistě bílé prostředí leb ovšechno bude roztřílené na cucky
Neutron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 20:04:13
avatar
tak ikdyby nakrásně rozstříleli veškeré stavby tak pořád zbyde zvlněná krajina, směsice ruin a hlíny, něco jako Stalingrad.....
Casper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-08 17:10:07
avatar
Jsem na jejich výkon hodně zvědavý... a taky jak na tom budou cenově...
SparK2SplinteR [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - RE: Dual channel 2011-01-08 19:35:44

" bulldozer bude, podle fotek, podporovat pouze Dual channel? To AMD neprejde na neco novejsiho? Triple/quad?"

Mňa osobne to tiež prekvapilo. Na strane Zambezi-ho integrovaný pamäťový radič (IMC) podporuje DDR3-1866 MHz ako štandardný typ pamäte, ako je to u Deneb, ktorá podporuje št. DDR3-1333 MHz. DDR3-1866 MHz, alebo PC3-14900, ako som zisťil, bude mať priepustnosť 29.8 GB / s na dual-channel mód, ktorý je vyšší ako súčasný triple-channel DDR3-1066 MHz (25,6 GB / s), prípade Intel Core i7 LGA1366 (oficiálný pamäťový štandard).
zdroj: Odkaz
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 00:06:40
avatar
škoda, že páni inžinieri nedomysleli vzdialenosť patice od pamatí..
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 03:04:07
avatar
kdo ví, možná mysleli na co nejnižší latence... ale jinak souhlas, sám mám paměti ve vzdálenějších slotech protože jsou moc vysoké
Pan_Z [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 08:38:28

Doufam,ze X8 prekvapi vykonem a dozene Intel (vykonem) a nezklame jak X6.
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 11:19:53
avatar
dozenie intel cenou?
Pan_Z [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 12:09:03

ne cenou,samozrejme ze sem myslel vykonem.
( doufal sem,ze to kazdy z te vety pochopi )
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 14:15:39
avatar
Hm, netuším ako môže niekoho sklamať X6 od AMD Keď vezmeme takú 1090T:
Na starej architektúre K8 pri 45nm procese, cene okolo 200€, výkonom pri I7-930, spotrebe o 70W nižšej a možnosti osadiť to do AM2+/AM3/AM3+ dosky ten procesor nemôže sklamať. Mňa by potešilo keby boli edície bez pamäťového radiča DDR2 a vyššou cache (napr.).
Kto očakával zázraky bohužiaľ. Keby ten procesor porážal I7-960 vyrobenú na 32nm procese tak sa Intel môže schovať a AMD by svoje X6 procesory predávalo za dvojnásobné ceny. Toto chceš Aby sa vrátili časy keď AMD viedlo a užívatelia mali na výber nielen predražené Intel procesory ale bohužiaľ aj dosť drahé AMD procesory.
AMD X2 na AM2 sockete stálo o 1/3 viac ako Pentium Dual Core, po príchode Core 2 Duo klesli ceny X2 procesorov až pod úroveň Pentium Dual core.
Ja neviem ako ostatný ale mne maximálne vyhovuje súčasný stav, AMD má procesory super výkonné za bagateľ ktoré navyše majú aj vysoký OC potenciál. Intel je vpredu výkonom a ešte viac cenou. Kto si chce hrať hru kto ho má väčšieho v gatiech ehm v sockete nech sa páči. Ceny IT techniky brutálne rýchlo klesajú a ja nepatrím k tým "osvieteným" čo platia naviac za značku. Vsio zdělano v Taiwanu a či si kúpim napr. AMD z Malaysie alebo Intel z Costa Ricy je po stránke kvality a životnosti jedno. Na Bulldozer sa teším ale bojím sa že keď sa sakramensky podarí stanú sa dve veci. Intel pristúpi "opäť" na nekalé praktiky a AMD "opäť" poriadne zdvihne ceny. Aj tak má zatiaľ AMD málo tovární na pokrytie väčšiny trhu (ak by sa stal zázrak).
Pan_Z [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-09 18:37:33

Ale kdyz porovnas x6 s Phenom II X4 970 3,5GHz Black Edition, tak se oplati toto 4.-jadro.
X6 nema moc navrch oproti teto X4. V nekolika pripadech ho prekona- zejmena ve hrach ma navrch (podle testu)
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-10 20:19:55
avatar
Máš pravdu, v hrách a programoch ktoré nevyužijú všetky jadrá majú X4 procesory s vyšším taktom navrch, lenže zabúdaš na Turbo Core ktorým sú X6 procesory osadené. 1090T tak dokáže pracovať na 3,6 Ghz a 1100T na 3,7 Ghz bez akéhokoľvek iného OC zásahu. Samozrejme to Turbo sa nezapne len tak samo od seba ale čo hardwarový inžinieri nedomysleli naprogramovali softwarový inžinieri. Jednoduchý prachsprostý program obmedzujúci Affinitu jadier, nastavíš si abysi pri spustení toho a toho programu využíval len tri jadrá a vuala Už som to vyskúšal na rade programov či hier a funfuje to
Pan_Z [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-12 17:59:11

Jo to moze byt v poho takto,ale skoda ze to Turbo Core nejede na vsech 6 jader jak u Intelu. To udelali schvalne,nebo zkratka v AMD nevi jak na to?
Snad u X8 bude Turbo core (jestli vubec) na vsech 8. jadrech.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-12 18:38:29
avatar
To že je iba na troch jadrách, je práve kvôli programom ktoré potrebujú malojadrový CPU s vysokou frekvenciou. A samozrejme kvôli spotrebe ktorá by bola na 45nm procese neúmerne vyššia.
Za tú cenu by som to neriešil, bez problémov pretaktuješ X6 od AMD cez 4 Ghz to ti vynahradí akékoľvek Turbo.
Nepotrebuješ na to nijaké extra O.C. schopnosti, ak máš dobrý chladič a dostatočný zdroj tak ti stačí software AMD Overdrive.
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 11:35:14

Přesně, já mám 1090T přetaktovaný na 3,9, víc jsem zatím nepotřeboval a žádný problém, takže mě osobně Turbo Core vůbec nezajímá..
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 3kanálový řadič 2011-01-09 23:28:09

Je fakt škoda, že bulldozer nebude mít 3 kanálový řadič. Nejrychlejší x86 CPU by ho ve spoustě aplikací využil a díky němu by měl pár procent výkonu navíc.

Na druhou stranu 3 kanálový řadič by vyžadoval nový socket a zřejmě i dražší základní desky (3 kanálový řadič by vyžadoval PCB s více vrstvami než 2 kanálový).

Stejně mi ale fascinuje, že osmijádro s novou architekturou může mít méně tranzistorů než šestijádro se starou. (bulldozer x8 - 852 mil. tr. , phenom x6 - 904 mil. tr. )
rawu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-02 22:31:58
avatar
proste si koupime na podzim 8jadro od AMD desku AM3+

novou grafiku s dircetx 12 hned jak bude a bude to Nvidia Stachu ;)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!