TEST: ASUS GeForce GTX 570 a GTX 560 Ti v DirectCU II – Velká a malá nereferenční grafická sestra
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 07 březen 2011
alt

 

 

 

 

 

 

TEST: ASUS GeForce GTX 570 a GTX 560 Ti v DirectCU II

– Velká a malá nereferenční grafická sestra

Není to tak dávno, co jsme si otestovali první grafický model z nové série DirectCU II, které se vyznačuje zejména obřím tříslotovým chlazením. Vím, že vám ještě dlužím jedno video, stále na něm pracuji, nezapomněl jsem. Z testu modelu ASUS HD 6950 DirectCU II již tedy známe, v čem toto nereferenční provedení spočívá. Dnes se podíváme, jak se ASUS vypořádal s modely GTS 570 a GTX 560, jež v DirectCU II nereferenčním zpracování také nabízí …

  • ASUS DirectCU II

Pro připomenutí, co to ono DirectCU II je. Společnost ASUS stejně jako řada jiných firem, které vyrábějí grafické karty, zpracovává své vlastní nereferenční modely. Tedy po nějaké době prodávání referenčních grafik přesně dle specifikací výrobce čipu, se na trhu objeví grafické karty s vlastním designem.

To většinou znamená kromě zcela přepracovaného chlazení i zcela přepracované PCB a často tedy i drobné úpravy taktů a provozních vlastností. Samotný čip zůstává samozřejmě stále stejný a s ním i vlastní grafické možnosti daného modelu. Modely ze série DirectCU II jsou přesnou definicí nereferenční grafiky. V této sérii je už několik modelů – HD 6950 a HD 6970, tedy modely s čipy AMD RV970 a pak GTX 560, GTX 570 a GTX 580, modely s čipy NVIDIA GF114 a GF110. Všechny mají kompletně přepracované PCB, u kterého ASUS zdůrazňuje hlavně kvalitu, vyšší životnost a připravenost pro OC. Hlavním poznávacím znamením je ale zcela nový chladič, jeden z největších, který se kdy na běžné grafice objevil. I když dnes si ukážeme model, který je tak trochu výjimkou v této řadě.

  • NVIDIA GTX 560 Ti a  GTX 570 

Modely NVIDIA GTX 560 Ti a GTX 570 také nemusíme nijak dlouze uvádět. Už je známe a v recenzích jsme je měli oba. GTX 560 Ti je derivát GTX 570/580. Jeho základem je nová revize jádra GF104, které se objevilo na modelu (modelech) GTX 460. Novinkou u GF114, jak je tato nová revize nazývána, je plně aktivních všech 384 výpočetních jednotek.

GF104 je sice obsahuje také, ale z důvodů výrobních a následných provozních problémů nejsou aktivní. U GTX 460 1GB jede pouze 336 jednotek. Nová revize jádra tedy zlepšila výtěžnost a částečně vyřešila i provozní problém. Díky tomu došlo i k nárůstu frekvencí, takže zatímco GTX 460 1GB měla při částečně funkčním jádru jen 675MHz, GTX 560 1GB má s plně funkčním jádrem 823 MHz (o 22% více). GTX 560 a GTX 460 jsou jinak identické karty sběrnice je 256bit a 1GB GDDR pamětí tiká u GTX 460 na 3600MHz u GTX 560 Ti je zvýšena na 4008MHz (o 11,3%). Došlo také k nárůstu TDP u GTX 560 na 170W a tedy narostla i spotřeba. Výkon by to měl ale vyvažovat a je jasné, že by s těmi všemi procentuálními nárůsty u parametrů, neměl být nárůst malý.

Model GTX 570 je pak odlehčenou verzí od TOP modelu GTX 580. GTX 570 nese novou revizi jádra GF100, nazývanou GF110. Jádro GF110 má proti GF100 plně aktivních všech 512 jednotek. U modelu GTX 480 s GF100 bylo aktivních ale jen 480. Tento počet je teď aktivní v GF110 jádra pro model GTX 570. 512 verze jader jsou určeny pro TOP model GTX 580. Grafika GTX 570 se od GTX 580 liší tedy v počtu aktivních jednotek v jádře, ale i šířce sběrnice, 320bit proti 384 bit a logicky i ve velikosti paměti, kdy má GTX 570 jen 1,28GB paměti proti 1,536GB u GTX 580. Frekvence jsou u GTX 580 také výše. Pokud jde o model GTX 570, tak ten tiká na jádře na taktu 732MHz a na pamětech na 3800MHz. TDP karty je pak 220W.

  • ASUS GTX 560 TI DirectCU II TOP

ASUS nám ale do testu poslal TOP edici. Na trhu je ještě tento model v netaktované verzi. Tato TOP edice má už z továrny nastaveno 900MHz (823MHz ref) na jádře a 4200MHz (4008MHz ref) na pamětech. Poměrně výrazné zvýšení taktů se ale neobešlo samozřejmě bez zvýšení spotřeby. Kolik to bude, zjistíme. Proti netaktované (referenční) verzi, která stojí zhruba 5600 korun, tahle TOP edice dost razantně v posledních dnech zlevňovala a to na aktuálních 5850 korun včetně DPH.

  • ASUS GTX 570 DiectCu II

Druhý model už OC verze není. Takty má jen lehce zvýšené na jádře a to 742MHz proti 732MHz v referenční verzi. Takt 1,2GB paměti je stejný, tedy 3800MHz. TDP karty tak zůstalo zhruba 225W. Cena této edice je 8000 korun včetně DPH, to je jen o 150 korun více, než běžná referenční ASUS edice GTX 570.

Podívejme se tedy na jednotlivé modely podrobněji ….

 

 

 

  • ASUS ENGTX570 DCII/2DIS/1280MD5

Jako první si ukážeme model GTX 570. V provedení třísetového chlazení je to opravdu masivní karta. Na obrázku ji máte vedle referenční GTX 580 s klasickým dvouslotovým chlazením.

Toto tříslotové chlazení je ale stejné, jako na minule představovaném HD 6950 DirectCU II. Tedy velká základna, z které vedou masivní heatpipe ke dvěma velkým pasivům. Každý z nich je chlazen speciálním 100mm ventilátorem. Doporučuji mít tedy pod kartou ještě jeden slot volný, čímž vám tato karta zabere 4 sloty, ale osobně to nepovažuji za problém (leda byste řešili SLI).

Samotná grafika má zcela nereferenční PCB, specialitkou je řídící čip NEC pod jádrem. Celá zadní strana karty je jinak kryta plechem.

Pokud jde o výstupy, tak nic zvláštního. Bohužel zatím jako všechny referenční NVIDIA, ani tahle neumí obsloužit tři monitory (sama). Najdeme ale 2x DVI, HDMI i DP. Nechybí samozřejmě SLI můstky a napájení karty je 8+6pin.

Balení karty nic zvláštního neobsahuje, je tradiční, dobře zpracované s přesnými popisy. 

    

Podívejme se dále …

 

 

  • ASUS ENGTX560 Ti DCII TOP/2DI/1GD5

Na první pohled tu něco nehraje. Zatím všechny DirectCU II modely se vyznačovaly masivním tříslotovým chlazením. Tahle grafika má ale jen dvouslotové o poznání menší. Osobně bych ho nazval tak DierectCU 1,5.

Vzhledem k tomu, že HD 6950 2GB DiretCU II má reálně TDP srovnatelné s GTX 560 a tohle je navíc OC model, něco mi říká, že velikost bude v tomto případě hrát svou roli. Ale uvidíme. Samotné chladí je tedy menší, ale obdobné konstrukce.

Ventilátory v tomto případě nejsou stejné. Jeden je 100mm klasické výšky, ale druhý je tenčí, v průměru ale má také 100mm. Karta je ale samozřejmě menší než GTX 570 i kratší.

Pokud jde o výstupy, ani ona neumí obsloužit sama tři monitory, má 2x DVI a 1xHDMI. Nechybí SLI konektor a 6+6pin napájení.

Balení karty je jasně označeno tím, že se jedná o OC edici a takt jádra je tam jasně napsán. Tedy 900MHz.

Nezdržujme to tedy a podívejme se na výkon …

 

 

  • Testy a testovací sestava

Jak již víte z minulých testů, změnili jsme kompletně testovací sestavu. Vybavili jsme ji novým šestijádrovým procesorem AMD Phenom II X6, který jsme si lehce nataktovali na 4,0GHz skrze OverDrive. A u toho už zůstaneme. Samozřejmě jsme nezapomněli ani na kvalitní desku od společnosti GIGABYTE a dostatek operační paměti od společnosti KINGSTON, které je v naší sestavě hned 8GB. Důležitou složkou je i kvalitní přídavná zvuková karta ASUS XONAR, která navyšuje FPS, protože procesor zbytečně nezatěžuje integrovaná zvuková karta. Horkou novinkou je i nasazení SSD disku od společnosti Kingston. Aktuálně zařazujeme 128GB SSD Now V+, který dosahuje rychlosti čtení až 230MB/s a rychlost zápisu je 180MB/s.

Nechybí ani kvalitní monitory od převážně společnosti ACER a softwarovým základem toho všeho je operační systém Windows Vista Ultimate SP2 64bit od společnosti Microsoft. Vše v pořádné skříni – BigTower od Gigabyte. Použitý zdroj je Scythe 650W.

  • Jak a co testujeme:

Pokud možno se vyhýbáme teoretickým testům, které do obvyklé recenze o grafických kartách vůbec nepatří. Zejména pak testy typu Unigine nebo Stone Giant, které slouží jen prezentace jedné jediné technologie, která ale vůbec nic nevypovídá o herním výkonu a potenciálu grafických karet. Ve hrách se totiž nevyskytuje sama. Navíc žádné benchmarky jako hráči nehrajeme a žádná technologická dema tohoto druhu také ne a rozhodně si kvůli nim nikdo grafickou kartu nekupuje. Na prvním místě je tedy herní výkon a ten lze otestovat jen jediným způsobem. Přímo ve hrách, ať už s využitím vnořených herních benchmarků, nebo za použití programu FRAPS a změření pro všechny grafiky stejného herního úseku ve stejných podmínkách. Alfou a omegou je v obou případech hodnota FPS – snímky za sekundu.

Jak vidíte na příkladu průběhu FPS v jedné hře, zjistit lze minimální, maximální a také průměrnou hodnotu. Jak vidíte, průměrná hodnota je zdaleka nejdůležitější. Jak vidíte tak minimální, nebo maximální hodnoty, které některé weby zbytečně uvádějí, nastanou za 120s třeba jen 2-3x a někdy také 1x, jak ale vidíte, většina hodnot v průběhu 120s se pohybuje +/-5FPS kolem průměrné hodnoty. Je tedy poněkud hloupé uvádět min/max hodnoty, které jsou navíc snadno ovlivnitelné. V běžném životě máte na pozadí spuštěno řadu aplikací, a když vám třeba antivir hrábne na disk, nebo vám někdo pošle ICQ zprávu, či něco na pozadí stahujete apod., tak vám klidně mohou klesnout minimální FPS na nulu a určitě za to nemůže grafická karta. Zajímat by vás tedy měly jen průměrné FPS, kdy vidíte, že bez akceptovatelných minimálních/maximálních hodnot a malých výkyvů jedním, či druhým směrem, dobrého průměru FPS nelze dosáhnout.

Uvedl jsem i hranice průměrných FPS a jejich vlivu na plynulost hraní. Moderní hry jsou dnes dělány tak, aby 25-30FPS bylo plně hratelné. Mnoho her má totiž právě na hranici 30FPS „zamčeno“ – platí hlavně o konzolových hrách a mnoha následných portech pro PC. U PC her se pak lock zvyšuje až na 60FPS, což je zase přirozená hranice toho, co vám zobrazí současné LCD panely, které jsou jaksi 60Hz a tedy více než 60FPS prostě nezobrazí. Pro účely testování lock hranice úpravou konfiguračních souborů vyřazujeme, abychom byly schopni mezi některými grafikami vůbec změřit nějaký rozdíl. Pro bezproblémové hraní většiny současných her stačí úplně kolem 35FPS, ale pořád se mohou vyskytnout propady v náročných situacích pod 30FPS. Za ideální hranici a průměr FPS se tedy obecně bere zhruba 40FPS, kdy už většinou ani v nejnáročnějších situacích není ohrožena plynulá hratelnost. Samozřejmě stále platí, že čím více, tím lépe ….

Změnili jsme některé testovací sekvence v některých hrách a přidali nové modernější hry. Definitivně také upouštíme od testování nižšího rozlišení než 1920x1200, protože i ten 22“ nejlevnější monitor má dnes 1920x1080. A pokud logicky zvládnou grafické karty toto rozlišení, zvládnou levou zadní i to nižší 1680x1050 apod. Nicméně v našem případě testujeme na 27“ a 30“ monitoru, takže používáme rozlišení 1920x1200, 2560x1600 a nebo 5760x1200.

 

 

  • Herní testy – DirectX10.0 a DirectX10.1

DirectX9 hry jsme se rozhodli nadobro z testování moderních grafik vyřadit. Nemá smysl je z výkonového hlediska testovat. Současné moderní grafiky v dnešních DX9 titulech dávají běžně kolem 100FPS v některých hrách i 150FPS v námi testovaných rozlišeních a to je vám na 60Hz monitoru platné jak mrtvému zimník. DX9 hry nejsou žádnou výzvou ani testem pro nové grafické karty, které jsou stejně předně architekturou orientovány na DX11 hry. Jakákoliv současná slušná grafická karta nemá sebemenší problém s jakoukoliv DX9 hrou na plné detaily, takže je nemusíme řešit. Navíc DX9 her ubývá a DX11 her naopak bude většina, minimálně už tento rok skoro téměř každý velký TOP herní titul, bude DX11 mít a těch pár DX9 her vaší moderní DX11 herní grafice žádné problémy dělat nebudou. 

Pokračovat ještě ale budeme nějakou dobu s DX10. I přesto, že grafické karty s DX10 jsou s námi od konce roku 2006, DX10 se nikdy tím pravým nástupcem DX9 nestalo. Nicméně položilo základy další významné verze DX. Přesto se pár zajímavých her na DX10 technologii objevilo …

  • DirectX10.0 – Crysis: Warhead

I po letech stále technologický etalon. Nelze vynechat a testujeme v maximálních detailech – hra dá kartám stále hodně zabrat a na maximální detaily se vším všudy si jí málokdo může dovolit, i když současné grafiky vyšších tříd už s ní problémy nemají.

  • DirectX10.1 -  Just Cuase 2

Vylepšením DX10.0 byla verze DX10.1, která přinesla několik novinek a optimalizací a je to přímá verze, z které vychází nejnovější DX11. Just Cause 2 je taková „GTA“ hra, poměrně populární, ale hlavně je to nativní DX10 hra a jedna z posledních DX10 her, takže ideální pro otestování.

Na řadě jsou nejdůležitější DirectX11 herní testy ….

 

 

  • Herní testy – DirectX11

Nejnovější a už přes rok aktuální verze DirectX přinesla hromady novinek a jako taková je skutečným nástupcem DX9 a bude tady s námi dlouho. Již nyní je úspěšnější než DX10 a to jsme teprve na počátcích jejího nasazení.

  • DirectX11 – Battlefield Bad Company 2

Žhavý kandidát na akční hru roku 2010. Herně i technologicky vynikající hra s extrémně návykovým a dlouhotrvajícím multiplayerovým zážitkem. Rozhodně hra, kterou si v podstatě nikdo nenechá ujít, a tedy v našich testech nesmí chybět. S DX11 umí ale jen základy jako pokročilé efekty a stínování.

  • DirectX11- F1 2010

Další hra od Codemasters, která vylepšuje herní engine DIRT2, a který bude ještě vylepšen pro DIRT3. A protože se jedná o technologického nástupce enginu Dirt2, vyřadili jsme Dirt2 z testů. F1 2010 dostalo DX11 vylepšení až přídavným patchem. Nicméně mezi hrami je to jedna z nejlépe vypadajících vůbec. A rozhodně dá grafikám zabrat. 

  • DirectX11 – Metro 2033

Další z her, kde se DX11 použilo spolu s tessellací. Je to vlastně příbuzná hra ke STALKER, ale má modernější engine. Jako taková dá v plných detailech bez PhysX hodně zabrat, ale dá se to hrát.

  • DirectX11 – Aliens vs Predator

Další z her, která používá DX11 včetně Tessellace. Poměrně zajímavý herní engine ale zase tak náročný není a vypadá slušně.

Podívejme se na provozní vlastnosti …

 

 

 

  • Spotřeba a chlazení

Velmi důležitou vlastností současných grafických karet jsou provozní vlastnosti, hlavně pak spotřeba. Je sice pěkné, když má karty vysoký výkon, ale pokud je to za cenu příliš vysoké spotřeby, je to problém. U grafických karet dnes testované cenové kategorie je spotřeba ostře sledovanou věcí.

  • Spotřeba

Poměr výkon/spotřeba není zrovna to, v čem by aktuální modelová řada NVIDIA vynikala. Zásluhu na tom má architektura FERMI, od které se čekalo více i nezvládnutí 40nm procesu ze strany NV, protože AMD dosahuje u svých čipů na stejném výrobním procesu ve stejných továrnách vyšší hustoty tranzistorů atd. ASUS se ale docela pochlapil.

U GTX 570 DCUII dokonce spotřeba klesla, pořád je ale o něco výše, než u výkonnější a navíc rovnou 2GB, Radeon HD 6970. Ale relativně dobré, prostě jen horší poměr výkon/spotřeba proti konkurenčním HD 6900.

Spotřeba u GTX 560 Ti je ale děs a hrůza. Vzhledem k výkonu karty a vzhledem k pouze 1GB paměti už referenční GTX 560 Ti, která je výkonově lehce nad HD 6870, žere opravdu hodně. ASUS dělal, co mohl, ale zvýšení taktů na 900MHz a 4200MHz sebou nese nemalé navýšení spotřeby. V tomto stavu je spotřeba už na úrovni podstatně výkonnější HD 6970 2GB! Proti HD 6950 2GB DCU II je spotřeba vyšší o téměř 60W a to má netaktovaná HD 6950 2GB výkon pořád o něco vyšší. Tohle se prostě nedá omluvit ani přehlížet. Nutno říci, že běžná referenční takhle nataktovaná grafika má ještě o pár Wattů více a dotahuje GTX 570, ASUS tedy nereferenční edici docela poladil.

  • Chlazení

Dnes nás u těchto modelů zajímá hlavně chlazení. Protože jsou to nereferenční karty. Jak už jsem řekl při představení grafik, u modelu GTX 560 Ti DCUII něco nehraje. Proti ostatním DirectCUII modelům je tahle grafika menší. Chladič je mnohem menší jen dvouslotový, odlehčen je i jeden z ventilátorů. Začněme tedy nejdříve skutečným DCUII chlazením na modelu GTX 570.

Stejně jako u HD 6950 2GB DCUII (stejný chladič), říkám na rovinu, že je to naprostá paráda! Tenhle masivní chladič toho zvládne opravdu hodně a tak není divu, že na referenčních taktech GTX 570 (i minule HD 6950 2GB) se ty ventilátory točí tak na 15-17% a to znamená naprosto tiše a mluvím o stavu v zátěži! Teploty jsou famózní, v tabulce jsem nechal i HD 6950 2GB DCUII a vidíte, že i dnes testovaný model GTX 570 je na tom s tímto chladičem opravdu skvěle. Vynikající chladič.

Bohužel GTX 560 TI TOP DCUII je podle mého trochu klamavá reklama. Tenhle chladič je o dost menší a to znamená problém. Problém proto, že TDP téhle OC edice je srovnatelné s modelem HD 6970  2GB, vysoce přesahuje běžné TDP HD 6950 2GB a dotahuje GTX 570. A to všechny tyhle tři zmíněné modely mají DirectCUII chlazení tříslotové. Takže už asi chápete, na co narážím.

(tříslotové ASUS DirectCUII)

Teploty nejsou vůbec špatné, ale je to vyváženo hlučností! Tohle nemá s tichostí DirectCUII nic společného. Je hlučnější než referenční chlazení u HD 6950/6970, hlučnější než referenční GTX 570 i 580! V současné době nevidím důvod takhle hlučnou kartu akceptovat. Problémem je ta dvojice rozdílných větráků. Oba jsou sice 100mm, ale každý jinak vysoký a jinak prostoru pod sebou. V klidu dobrý, ale takty v klidu jsou také jen 50MHz na jádře, takže moc práce ten chladič nemá.

  • Taktování

Pokud jde o taktování, začněme u GTX 570 DirectCUII. Chlazení toho stejně jako u minule testované verze HD 6950 2GB, slibuje hodně. Karta také vypadá dost připraveně, bohužel jen vypadá. Při veškeré snaze jsme se nedostali se stabilními takty příliš vysoko. Z taktů 742/3800MHz to šlo jen na 810/4500MHz, což ve hrách znamená tak 8% výkonu. Spotřeba ale leze dost citelně nahoru. Chladič s tím ale nemá žádný problém. Potenciál tu tedy je, ale stejně jako minule u HD 6950 2GB DCUII to prostě nechce stabilně držet o moc výše.  

Více nás zajímá taktování GTX 560 Ti, do které mnozí vkládají velké naděje. ASUS nám dodal TOP verzi, ta už je taktována z referenčních 823/4008MHz na 900/4200MHz, což je dost. Karta jde ale taktovat i výše. V našem případě se ukázalo maximálním stabilním taktem 980/4600MHz, což je ale hodně slušné. Výkonově to přináší dalších 7-8% proti továrním ASUS TOP taktům a ve srovnání s referencí už je to ve hrách zhruba o 16-17% více. Jenže to není hodnota, která by dnes vyrazila dech. V podstatě jakýkoliv grafický model okolo, zvládne procentuálně to samé.

Problémem GTX 560 je spotřeba. Už referenční karta žere proti podobně výkonné konkurenci moc. TOP edice na 900MHz od ASUS toho sežere ještě více a to už spotřebou tak dotazuje podstatně výkonnější modely. Další taktování k 1GHz navyšuje spotřebu opravdu markantně a bez problémů překonáte spotřebu referenční GTX 570. V našem případě o zhruba 20W. Největší problém v našem případě bylo ale chlazení. Ne že by to nestačilo uchladit, to ano, ale když jsem psal, že karta je hodně hlučná už na těch továrních 900/4200MHz, určitě si dokážete představit, jaký kravál to dělá na 980/4300MHz. Neprovozovatelné bez chráničů uší …

 

 

  • Zhodnocení – výkon, cena a poměr cena-výkon

Než se pustíme do finálního hodnocení, podívejme se na několik čísel, vyjadřující výkon, cenu a poměr cena-výkon. Začněme nejdříve cenou. Ceny jsou aktuální k datu dokončení recenze, tedy jen pár dní staré. Jsou to ceny koncové s DPH a průměrné ze systému Heureka, pro konkrétní modely. Každý si tak může ověřit pravdivost těchto cen:

Některé modely nám docela zlevňovali. Týká se to zejména právě DCUII modelů ASUS, které se hodně přiblížily cenám běžných referenčních edic. Podívejme se tedy na výkon, abychom si mohli spočítat poměr cena-výkon.

  • Výkon

Pokud jde o výkon, je to jednoduché matematické zprůměrování z našich výsledků. Protože testujeme skutečně jen maximální detaily 4/8AA 16AF a moderní DX11 hry, je to skutečně aktuální použitelný výkon těch grafik. Taktovaná GTX 560 TOP si polepšila proti referenci o pár bodů, ale stále to nestačí ani na referenční HD 6950. GTX 570 v DCUII provedení pak není OC edice (kromě 10MHz na jádře) a výkon je tak stejný, jako u běžné GTX 570.

  • Poměr cena-výkon

Když známe aktuální cenu a aktuální výkon, není těžké si spočítat poměr cena-výkon a říci si, který model se tedy vyplatí více a který méně:

Nereferenční OC edice se většinou na čele žebříčku neumisťují a dnes to nebude jinak. Čelo žebříčku bez problémů opanují modely HD 6850/6870 a HD 6950 1GB těsně následovaný HD 6950 2GB. Na páté místo se ale posunula OC edice ASUS GTX 560 Ti TOP, ale jen těsně následovaná 2GB DCUII HD 6950. ASUS GTX 570 DCUII je na tom velmi podobně jako běžná GTX 570, z pohledu poměru cena-výkon se příliš nevyplatí, ale pokud se už pro ni z nějakého neznámého důvodu rozhodnete, je ASUS DCUII jasně lepší volba.

Takže k závěru …

 

 

  • Hodnocení a závěr

Připomeňme si, že kolem 5000-7000 korun je dnes pořádně hutná nabídka grafik. GTX 560 Ti je vlastně nová revize GTX 460 s výhodou plně funkčního jádra a vyšších frekvencí. Výkon tomu odpovídá. Bohužel přišla na trh do velmi obsazeného segmentu, a ačkoliv je konkurenční HD 6950 1GB výkonově srovnatelná, je GTX 560 nesrovnatelně horší provozně. Ta spotřeba ani náhodou neodpovídá výkonu a pokud se rozhodujete mezi HD 6950 1GB a GTX 560, tak při stejném výkonu není prostě co řešit. Navíc, pokud se bavíme o OC edicích, tak na stejných 900MHz na jádře bude HD 6950 vždy výkonnější. Já osobně ale rovnou doporučím ASUS HD 6950 2GB DirectCUII a to nejen protože je to pravé DCUII a má rovnou  2GB paměti a je výkonnější i úspornější.

  • ASUS GTX 560 TI DirectCUII vs ASUS HD 6950 2GB DCUII

Rozdíl ceny je velmi malý 5850 korun vs 6600 korun. Jenže GTX 560 Ti má jen 1GB pamětí a HD 6950 má 2GB pamětí. Přínos je neodiskutovatelný a situace se pro 1GB grafiky bude s příchodem dalších náročných DX11 her jen zhoršovat a ten malý rozdíl cen nemá smysl řešit 2GB se jasně vyplatí. HD 6950 2GB je navíc stále výkonnější a to i ve srovnání s OC edicí GTX 560 TI TOP. Navíc je úspornější a to ne o málo. GTX 560 Ti musíte hodně nataktovat, aby HD 6950 2GB stačila, problém je, že HD 6950 2GB jede jen na 800MHz a jde skvěle taktovat s procentuálně podobným přínosem výkonu. Nataktovanou HD 6950 2GB prostě nikdy taktováním 1GB GTX 560 Ti nedohoníte a to navíc bude mít HD 6950 vždy nižší spotřebu a při tak malém cenovém rozdílu to znamená jediné.

Osobně ale ASUS GTX 560 Ti DCUII nemohu doporučit hlavně proto, že je hlučná – horší než referenční HD 6950/6970 i GTX 570/580! V zátěži je tahle 900MHz OC edice prostě moc slyšet, ale není se co divit. S TDP a spotřebou tohoto OC modelu na úrovni HD 6970 2GB, má chlazení o dost méně výkonné. Nevím, proč ho ASUS nazývá DirectCU II, když jím evidentně není, je to tak DCU1,5. Proti DirectCU II edicím modelů HD 6950/6970 a GTX 570/580, které ASUS vedle toho nabízí, je tohle chudý příbuzný a nemá s jejich skvělým a hlavně velmi tichým chlazením DCUII pranic společného! Se vší úctou, tahle karta se DirectCU II jen jmenuje, ale není jí.

  • ASUS GTX 570 DirectCU II

Problémem GTX 570 a GTX 580 obecně, je špatný poměr cena-výkon. Oba tyto modely proti konkurenci HD 6950/6970 2GB penalizuje hlavně obří a velmi drahé grafické jádro s mizernou výtěžností i efektivitou a vyšší výrobní náklady v podobě složitějšího PCB se širší sběrnicí atd. Spotřeba je samozřejmě také vyšší (logicky - má více tranzistorů). U GTX 570 je navíc problém i pouze 1,2GB paměti ve srovnání s 2GB konkurencí HD 6950/6970. Není moc důvodů se těmito modely dnes při výběru nějak zabývat, jsou sice výkonné, ale prostě za příliš vysokou cenu. Pokud už se ale pro GTX 570 z nějakého důvodu rozhodnete, tak rozhodně místo běžné referenční edice, vezměte tříslotovou DirectCUII verzi.

Tohle ASUS chlazení je prostě naprostá paráda, to je jediný důvod, proč tuhle grafiku mohu doporučit. Docela se těšíme na HD 6970 a GTX 580, které tohle chlazení určitě naplno využít, a které také v tomto provedení DCUII brzy otestujeme!   

" ASUS GTX 570 DirectCUII - vynikající chlazení za cenu refereční verze!"

 

Za zapůjčení grafik děkujeme společnosti ASUS

     

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
JaM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Gigabyte GTX 560 OC GI 2011-03-07 14:01:11

Zaujimave ze Gigabyte ma podobny chladic a rovnake takty, no kartu nepocut ani v zatazi..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 14:50:48
avatar
podle mě jsou ty chladiče úplně jiné ...
SeNi89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 14:28:58
avatar
Tu hlučnost jste měřili nebo odhadovali?
A hlavně by si to chtělo aktualizovat ceny a nevymlouvat se na platnost v době tvorby.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 14:50:18
avatar
Hlučnost posuzujeme individuálně, mám velmi dobrý sluch, mám hudební sluch, takže jsme rozhodně schopen ohodnotit hlučnost grafik, navíc když jich tu mám neustále několik při ruce ...

ceny jsou aktuální takže na co bych se vymlouval?!!!! Ale mohl bys třeba zkusti pochopit, že recenze nějakou dobu zabere, takže člověk nemůže aktualizovat ceny každou minutu ...
SeNi89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 14:54:33
avatar
Jo aha! To je průměr Tak to pardón. Ze kterých obchodů jste teda počítal průměr? Snad ne ze všech, protože namátkou:
Pixmania.cz
8 144 Kč
dostupnost: 3.7. 2011
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 15:26:47
avatar
Heureka.cz dejte si do vyhledavače konkrétní model, který jsme testovali, v grafu jsou uvedeny a dole máte graf který sleduje průměrnou cenu ... většinou odpovídá výši obchodu typu alza.cz (největší e-shop v ČR) .....
SeNi89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 15:44:02
avatar
Vzhledem k tomu, že se jedná o horkou novinku, dnes takřka nedostupnou, obchodníci střílí ceny od boku, takže ceny skáčou od 100 procent do 150 procent. Takže na nějaké závěry o ceně a poměru cena/výkon je myslím ještě brzo, kór na uživatelský magazín, který testuje v obchodě běžně dostupné zboží.
A jakým měřákem jste měřili hlučnost?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 15:49:33
avatar
Ceny nicméně uvádí většina obchodů, takže není neznámá a je aktuální .... hlučnost neměříme, hlučnost posuzuji na základně svého sluchu, mám velmi dobrý sluch, mám hudební sluch a tyhle apsekty posuzuji u karet vždy já,t akže mohu sorvnávat ... navíc jsme měl v této době i DCUII GTX 570 a mám tu pořád několik referenčních HD 6900/5800 takže nebojte mohu posoudit.

Problém prostě je, že ta karta má moc vysoké TDP an ten chladič proti DCUII tříslotovým je to velký rozdíl a ty dva ventilátory jsou každý jiný ... každý dělá jiný hluk a točí se hodně rychle na rozdíl od těch na tříslotové verzi, tkeré se točí pomalu, až když je dáte na 40-50% tak jsou slyšet a to je bohužel úroveň běžného hluku u 560 :/
SeNi89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 16:11:17
avatar
Ceny mohou uvádět jakékoliv, problém je, že si je za tu cenu nikdo nemuže koupit, protože prostě nejsou!
(...)
To chcete říct, že si od 14.12.2010 pamatujete hlučnost referenční GTX580? To nemá s hudebním sluchem co do činění, tady se nejedná o harmonické frekvence, tady se jedná o paměť.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 16:26:44
avatar
Ano, paměť mám velmi dobrou ... a GTX 580 mám stále v redakci ;)
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 15:28:06
avatar
Citace:
Pixmania.cz
8 144 Kč
dostupnost: 3.7. 2011
3.7 ? tak to teda este potrva
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 22:27:21

Zřejmě má americký systém-1.měsíc, 2.den, 3. rok
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 18:00:01
avatar
Určitě schvaluji individuální hodnocení hlučnosti. Přeci jen je to promne schůdnější.

Jen mě zaujalo to stupňování tvých zvukovodů ...
Mělo by tam být: Mám dobrý sluch->Mám hudební sluch->Mám absolutní sluch .

Hraješ na nějaké hudební nástroje nebo posloucháš klasickou (akustickou) hudbu DD?
Harm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - MSI twin frozr 560 ti 2011-03-07 14:41:59

Měřil jsem spotrebu wattmetrem, CPU Q9400@3200Mhz, 2x2GB RAM,mobo X38,1xHDD - prostě normální sestava a nepřehoupla se pres 303W, karta je naprosto neslyšná jak ve 2D tak v zátěži a to má takty podobné (880/4200).Nechápu, proč se testuje na žravém thubanu na 4Ghz a hodnotí se "objektivně" hroooznáá spotřeba. ,myslím si, že 100W navrch nebude G.kartou, ale thubanem a zbytkem sestavy.Navíc která hra dnes využívá aktivně 6 jader, mno myslím si, že bych je spočítal na prstech 1né ruky Dle mého názoru by měl recenzent přejít na icore 5 nebo na Sandybridge a pak dělat takové závěry. A co se týká hlučnosti souhlasím s příspěvkem JaM.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 14:53:50
avatar
Spotřeba procesoru ale v tomto testu nehraje roli, když mají všechny karty stejné podmínky!!!! Nám jde o rozdíl mezi kartami na stejné sestavě ve stejné situaci .... Rozdíl spotřeby bude stejný ať máte v sestavě Core i5 nebo tohle a proč bychom měly přecházet na Intel, všude se testuje na Intelu, tak proč dělat to samé, co vidíme všude jinde? To sem rovnou mohu přepsat výsledky odjinud a nezatěžovat se s měřením ...

Jinak když dáme do sestavy Core i7-900 a otočíme jej také na ty 4GHz, tak bude spotřeba ještě vyšší ... Core i5 je slabé pro testy výkonějších grafik a není to šestijádro! Proč testovat na QuadCore, když máme SixCore???
P.T. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 14:51:28

Protože v případě výkonných grafik jako GTX580,GTX590,AMD 6990 by bylo určitě vhodnější tyto grafiky krmit opravdu výkonným cpu a ne Thubanem!
SeNi89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 14:56:30
avatar
Radši ne, aby se nestalo, že nějaká "uteče".
P.T. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 15:02:37

Raději cpu s vyšším výkonem na jedno jádro,než nesmyslný Thuban se šesti jádry,který je výkonný akorát na papíře,ale ve hrách prd...Na GTX580 s i7 950 stoupají fps až do 4,4Ghz,tak pochybuju,že Thuban se svým (ne)výkonem na jádro dokáže tyhle výkonné karty dostatečně nakrmit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 15:29:01
avatar
karty mají stejné podmínky omezované ze strany CPU nejsou ... nedělejte z X6 na 4GHz low end ... ve vsokých rozlšieních a s AA ve kterých testujeme není příliš rozdíl mezi X6 a Core i7!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 15:27:54
avatar
ten procesor je více než dost výkonný (na 4GHz ještě více), podívejte se na testy CPU v rozlišneích 1920 či 2570 apod ... ;)
SeNi89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 14:49:47
avatar
Blbost, pokud chce porovnávat spotřebu s dříve měřenými grafikami (testovanými na původní sestavě), tak prostě NESMÍ změnit sestavu, jinak je to naprosto neporovnatelné a závěry čirý výkřik bez sebemenší relevantnosti.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 15:30:58
avatar
to by nebyl problém ... ty grafiky můžu mít kdykoliv znovu .... testovací sestavu obměňujeme a vylepšujeme co půl roku ... vždy otestujeme věci znovu, ale v současné době nemám důod sestavu měnit, rozhdoně ne na Intel, na kterém testují všichni a dělat další test na stejné paltformě tak postrádá smysl ... proto testujeme na AMD ... sestavu na 99,9% ale brzy vyměníme ... na co se ještě uvidí pravděpodobně zatím na AMD Bulldozer, protože Intel nová Core i7 do LGA 2011 vydá až říjnu ...
SeNi89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 15:47:02
avatar
Takže spotřeba karet v prvním grafu na straně 7/9 je změřená na aktuální sestavě s Thubanem?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 15:53:38
avatar
ano, na čem jiném tuhle sestavu už nějaký ten pátek používáme ....
SeNi89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 16:06:36
avatar
Jak se projeví přetaktování z 3,6GHz na 4GHz na spotřebě?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 16:26:08
avatar
dost klidně 100W ... zvyšujeme hodně napětí ... ale to musíš i u Core i7-900 takže asi tak ... ale u těchto testů je to jednu, každá karta má stejné podmínky a stejný testy ... disk je čistý jen se systémem není připojen k internetu ...
SeNi89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 16:30:00
avatar
Já jenom že některé grafiky jsou testovány s procesorem na 3,6GHz, některé na 4,0GHz. Má potom cenu uvádět spotřebu celé sestavy, když jenom díky procesoru spotřeba skáče víc, než kolik třeba způsobí grafika?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 16:46:17
avatar
VŠECHNY GRAFIKY V GRAFECH JSOU OTESTOVÁNY NA STEJNÉ SESTAVĚ SE STEJNÝM TAKTEM CPU S OVLADAČI AKTUÁLNÍMI NEBO MAXIMÁLNĚ předchozími WHQL verzí ... REFEREČNÍ MODELY MÁME STÁLE K DISPOZICI a přetestujeme, když je potřeba aby to bylo aktuální, není jich zase tolik ...

CO POŘÁD VYMÝŠLÍTE???? To si myslíte, že jsme idioti, že bychom uváděli v grafech výsledky z různých konfigurací sestavy s různě taktovaným CPU??? Jak bychom to pak mohli srovnávat????
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 06:18:03
avatar
Kde proboha čtete recenzi a v grafech prosím? V každém vidíte něco jiného? :oO
SeNi89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 08:23:06
avatar
Tak bych doporučoval opravit si hodnoty na této Odkaz stránce. Konkrétně takt procesoru. Jenom to mate lidi.
Voloda_73 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 10:29:27

škoda, že se ve výsledcích většinou neobjevuje HD5870 1GB, i když v pár grafech tam je.
To člověk pak přemýšlí jestli je už tak nepoužitelná,že ji asi má vyměnit nebo ne?
Mimochodem jak to vypadá s článkem na zapojení 3 monitorů, docela dost by mě zajímalo, jak si povedou jednotlivé karty při hraní, jaká bude spotřeba apod.
Uvažuju o tom si pořídit další dva monitory, ale docela mě děsí ta spotřeba..
Mimochodem, škoda že se nevyrábějí monitory bez svislých rámečků(středový) a pak třeba bez levého a pravého rámečku, dalo by se to docela slušně k sobě secvaknout a ta mezera by byla téměž neznatelná...
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 15:19:38
avatar
Můj názor je a to i přesto že preferuji 6950 takoví.Považuji je za lepší než zde byli hodnocený různé testy jsem si přečetl na jiných webech a dopadli dobře.Jak jsem již psal tak můj kolegy má 480 NV a musím přiznat že je jak výkonná tak i velmi tichá spotřebu jsem neměřil tak nehodnotím v každém případě bych tyto karty hodnotil trochu lépe.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 16:25:04
avatar
Recenze povedena ale kupovat nebudu.
snakehead28 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-07 20:19:57

Velmi pekna recenzia DD :-) Super práca.

Ja by som ale ani jednu z týchto grafik nekupoval. Mne by stačila nereferenčná HD 6870
Těpa05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 06:41:11

Moc pěkná recenze akorát se chci zeptat kdy bude to video o té hlučnosti DirectCU II chladiče
rathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-10 12:33:33
avatar
Ahoj,

taky bych rád přispěl svojí trochou do pranice.
Hned na začátku bych chtěl podotknout, že nestraním ani AMD ani nV. Prostě vždy pořizuji to, co si myslím, že je pro mne nejvýhodnější. Když někomu stavím PC, klidně mu tam ATI, tedy pardon - AMD loupnu, pokud bude to v dané cenové relaci ta nejlěpší volba...

Nicméně jsem spokojeným vlastníkem MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC (GPU 880MHz, MEM 4200MHz, Shadery 1760Mhz, max. 180W). Aktuální cena (chápej jako cenu ve chvíli psaní této reakce ) na ALZE je 5519,- vč. DPH Kč.
Když se podívám, jaké jsou dostupné modely Radeonu 6950 ve stejném shopu, pak mi jako jediná rozumná alternativa vychází opět kousek od MSI a to konkrétně MSI R6950 Twin Frozr II/OC za nějakých 6839,- Kč s DPH. To je ca 1300,- Kč rozdíl, ale zase má o 1GB RAM víc.
Ostatní kousky z řady 6950 jsou referenční, tedy až na dva, např. GIGABYTE R695OC-1GD. Nicméně ty 3 větráky bych opravdu poslouchat nechtěl. Pak je s nerefernčním chlazením pořídit také SAPPHIRE HD 6950, ale tady bych měl (subjektivně) obavy o teplotu jádra. Tudíž byla volba jasná. 1GB RAM, které mluví pro 6950 ještě v dnešní době oželím.

Až bude dostupnější širší škála 6950ek, budu o nich přemýšlet.

Tolik k tomu, z čeho dnes člověk může vybírat, podle mne je to 50:50 (AMD:nV).
Ještě co se týče hlučnosti. Ve 100% zátěži můj 100% sluch ;-) grafiku slyší, ale ani zdaleka bych se neodvážil tvrdit, že by to bylo moc.
Navíc, nevím jak vy, ale já ve hrách zvuk celého PC vůbec nevnímám, protože šedá kůra mozková má na starosti úplně jiné věci...
rathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Metodika testování 2011-03-10 12:49:31
avatar
Mno a když jsem u toho, tak bych ještě s autorem rád otevřel debatu na téma "Jak a co testujeme".

V první řadě chci říct, že velmi oceňuji autorovu snahu o objektivitu tím, že netestuje v SYNTH prostředí, ale v reálném hraní. To je dnes ojedinělé a je třeba to zdůraznit.

Na druhou stranu - jste si jist, že minimální FPS opravdu nejsou tak zásadní?
Pokud vezmu (zcela záměrně) třeba testy Just Cause 2 a postavím k němu tvrzení autora, že "většina hodnot v průběhu 120s se pohybuje +/-5FPS kolem průměrné hodnoty", pak mi vychází, že se dost často může stát, že pojedu (jak na 560Ti tak R6950) dost často na hranici hratelných FPS, tj. 24-25.
Tudíž bych spíš od recenzentů (nikdo z nich to nedělá) očekával, že nám také při testech řeknou něco jako "karta běžela pod hranicí 25 FPS ca 2% ze 120 sekund dlouhého měření, tudíž se nemusíte obávat, že se hra bude při hraní zasekávat...".
Podle toho bych si udělal obrázek mnohem jasnější, než jen z "průměrných FPS"...

Je možné a dost pravděpodobné, že nejsem zcela v obraze. Ale to je právě ten důvod, proč by mne zajímalo autorovo vyjádření.

Předem děkuji za jakoukoliv reakci .
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-10 13:36:24

Články jsou to hezké, nekonfliktní a psáno se znalosti věci. S těmi min FPS plně souhlasím, to poznají pařmani stříleček. Jdou lesem, nádhera. Najednou na něho "vletí" 15 pacholku a začnou pálit. A to je ten moment kdy mu klesnou snímky na minimum. Tady se pozná dobrá karta.
Obávám se že už ti niko jiný neodpoví. Je to 3 dny starý článek, to je tady středověk
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-10 13:43:27
avatar
Zdravím, zastávám názor, že bez pořádných FPS kvlaitní průměrné hodnoty nedosáhneš, naše měření to dokazují i ten graf s průběhem FPS, takže nepokládám za nutné se o minimálních FPS zmiňovat ...
rathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-10 14:05:04
avatar
Hmm, takže jestli to chápu dobře, nejde o to, jestli je na kartě hra hratelná, ale o to, jestli má dobré "průměrné" FPS? Nebo jsem to pochopil špatně?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-21 22:55:42
avatar
hratelná hra a dobré průměrné FPS (cca 30-40 a více) je jedno a to samé
rathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-10 14:10:31
avatar
A ještě jeden dodatek.
Je mi jasné, že sám asi máte slušné dělo, kde takové věci neřešíte. Nicméně mám dojem, že právě lidí, kteří "děla PC" nemají, bude asi nejvíc. Gaussova křivka by tuším stála na straně tohoto tvrzení.
Možná by stálo za zvážení, zda píšete články pro "mainstream" uživatele, kteří většinou FPS na hranici hratelnosti právě budou zajímat nejvíce.
Nemyslíte?
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-11 16:51:29

Neříkal jsem? Kloudné odpovědi se nedočkáš
rathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Evidentně ne... 2011-03-21 22:51:34
avatar
Evidentně se nedočkám.
Asi jsem položil příliš hloupou otázku
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-24 13:36:55

Otázka velmi dobrá, ale pozdě.
tycho1979 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-02 09:55:58
avatar
Ty chladiče jsou fakt monstrózní. Když karta zabere tři sloty naráz, tak už je to špatný. Samozřejmě jednoslotový karty taky za moc nestojí, většinou jsou to pěkný hučáky. Za chvíli asi budeme muset obětovat čtyři a víc slotů.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!