Exkluzivně v ČR: Preview AMD Radeon HD 6990 4GB – Nejvýkonnější grafika světa v redakci DDWorld
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 08 březen 2011
alt

Exkluzivně v ČR: Preview AMD Radeon HD 6990 4GB

– Nejvýkonnější grafika světa v redakci DDWorld

Je to neuvěřitelné, ale poslední top grafická karta s logem ATI, model Radeon HD 5970, vydržel sedět na úplném výkonnostním grafickém trůně neuvěřitelných 15 měsíců! Konkurenční NVIDIA doposud nebyla schopna Radeon HD 5970 ani dotáhnout, natož porazit. GTX 580 v některých případech v nižších rozlišeních dotahuje 2GB verzi, ale jakmile přijde na vysoké rozlišení a náročné DX11 hry a CrossFire ukáže svou sílu, není co řešit. A to je tu ještě výkonnější Radeon HD 5970 4GB, co by duální HD 5870 X2 se vším všudy. ATI Radeon HD 5970 tak odchází nikdy neporažen a po 15 měsících předává vládu svému nástupci.

Přivítejte AMD Radeon HD 6990 4GB. Dnes jej AMD konečně vydalo a jak jsem varoval, tahle grafika strhala všechny stupnice a všechny rekordy. Nikdy v historii ještě žádná grafická karta nenabídla tak brutální výkon a nepotřebovala k tomu tak obrovský přísun energie. Zapomeňte na všechno, co jste kdy v podobě jediné grafické karty viděli. Všechno je to jen slabý čajíček. Pokud jste nechápali, proč už při uvedení povedených modelů HD 6950/6970 jsem o nich mluvil stále jako vlastně o  mainstreamových grafikách, tak dnes pochopíte, co to znamená grafický high-end v podání AMD.

V české republice jsme pravděpodobně jediní, kdo má Radeon HD 6990 4GB v tuto chvíli v ruce a máme s ním nějaké zkušenosti. Bohužel český trh není pro výrobce (ani AMD) stěžejní, a zatímco v zahraničí karty mají, u nás stále čekáme. Tenhle osamělý referenční kousek dorazil k nám do redakce se zpožděním teprve dnes ráno! A to jsme ještě ti šťastnější. Pravděpodobně všechny ostatní i profesionální redakce v ČR musí čekat a jsme tak první, kdo vám může dojmy z Radeon HD 6990 v ČR zprostředkovat z vlastní zkušenosti. Ale než k tomu přistoupíme, mám tady pro vás ještě jednu exkluzivitku:

 

  • 4 generace duálních grafických karet AMD Radeon pohromadě!

Na rozdíl od mnoha jiných, na DDWorld.cz máme s duálními grafickými kartami dlouholeté zkušenosti z praktického používání, a to s oběma značkami čipů. Dnes vám mohu ukázat, co asi jinde hned tak neuvidíte. Všechny 4 generace high endových modelů Radeon od té doby, co AMD zahájilo strategii dvou mainstreamových čipů pro High end a modelem HD 2900XT (ten mám doma také) s jádrem R600 ukončilo vývoj velkých monolitických high endových grafických jader. V tom už pokračuje jen NVIDIA se svým monolitickým obrem GF100/110. AMD totiž usoudilo, že se to nevyplatí a dnes už víme, že mělo pravdu. Radeon HD 6990 se dvěma mainstreamovými jádry je totiž faktickou konkurencí GTX 580 s high endovým grafickým jádrem. Takhle to AMD(ATI) se strategií dvou jader prostě myslelo od začátku. Že to ale funguje, víme už od prvního duálního modelu.

(4 generace duálních High end grafik ATI-AMD ...)

Nutno ovšem říci, že každá generace znamenala velký skok a velké zlepšení, od prvních nejistých krůčků u HD 3870 X2 (i nikdy nevydané HD 2900 X2). Stále dokonalejší ovladače a hlavně škálování CrossFire, které je pro fungování duálních grafik klíčové. U modelu Radeon HD 6990 je v těchto oblastech zlepšení skutečně enormní. Nicméně kolem vidíte všechny 4 duální modely, které se reálně na trhu prodávaly.

(od spodu - HD 3870 X2 1GB, HD 4870 X2 2GB, HD 5970 2GB a HD 6990 4GB)

Jako první dorazil na trh Radeon HD 3870 X2 s dvojicí RV670 jader a to v lednu roku 2008. To byla odpověď na 8800GTX/Ultra. Ve své kolekci mám ale nereferenční speciální model od ASUSu, který má rychlejší paměťové moduly (1GB GDDR3) a hlavně 4 DVI výstupy, i když Eyefinity samozřejmě neumí :).

(ASUS EAH3870X2 1GB DUAL)

Poměrně krátce nato ale dorazila přelomová generace Radeon HD 4000, která již byla kompletně od počátku vývoje v režii AMD, jež rok před tím převzalo ATI. Zde už byla strategie duální grafiky pro High end jasně a přesně stanovena. Radeon HD 4870 X2 vyšel v srpnu 2008 a konkurenční NVIDIA na dlouho přišla o výkonovou korunu. Ve sbírce mám nereferenční 2GB ASUS s tri-fan chlazením. Tuhle kartu jsme měli v PC a testovací sestavě skutečně dlouho a pro focení ji kolega vyndal ze svého PC. Ano 2,5 roku tahle grafika jede naplno a dodnes funguje bez problémů a rozhodně to stále není úplné výkonové ořezávátko.

(ASUS EAH4870X2 2GB Tri-fan)

Trvalo to dlouho, ale dalšího duálního modelu jsme se dočkali až v listopadu roku 2009. Byl jím Radeon HD 5970 2GB. Z názvu vypadlo X2, protože už nemá smysl rozlišovat duální a neduální grafické karty, jelikož ty duální fungují tak dobře, že zákazníka nemusí zajímat, kolik má karta čipů. Tahle grafická karta výkonově vládla až do dnešních dnů, tedy 15 měsíců a to byl v záloze ještě o 15% výkonnější HD 5970 4GB.

(ASUS EAH5970 2GB)

Ne, že by výkonově nestačila, ale přeci jen 15 měsíců je dlouhá doba. Dnes tu tak máme Radeon HD 6990 4GB, který je čtvrtou generací mainstreamové duální čipové strategie AMD(ATI) a opět posouvá hranice. V určitých ohledech tentokrát už na úrovně, o kterých se nám ještě před 2-3 lety ani nesnilo.

(AMD Radeon HD 6990 4GB)

Takže se na něj podívejme, když ho tu máme …

 

AMD Radeon HD 6990 4GB – technologický grafický skvost bez kompromisů

AMD zahodilo všechny konvence a většinu kompromisů a výsledkem je, že HD 6990 přichází v plných specifikacích dvou „mainstreamových“ Radeon HD 6970 2GB grafik na jediném PCB. Tedy plnohodnotná grafická jádra RV970 s plným počtem jednotek a plné frekvence, i když karta má dva Biosy.

Důležité je zmínit celkem 2+2GB paměti, což je opravdu obří kapacita, navíc to nejsou žádní šneci, ale 5GHz moduly. Pokud jde o ty frekvence jader, tak první BIOS má 830MHz, druhý ale rovnou 880MHz (jako HD 6970). Osobně považuji za referenční oba a je mi trochu záhadou, proč vzhledem k poměrně drobnému rozdílu, nejsou v prvním režimu ty takty nižší na úrovní HD 6950, protože TDP karty pak zbytečně překročilo specifikaci PCIe2.0.

Tím se dostáváme k tomu TDP. Jistě víte, že jistou hranici přesahuje hodnota 300W TDP. To je specifikace stanovená pro standard PCIE2.0. Nicméně tato hodnota není žádná nepřekočitelná hranice a v minulosti už několik nereferenčních grafik tuhle hodnotu snadno překonaly. Je to jen doporučení a taková jistota, že to bude fungovat na všech základních deskách atd.

Osobně jsem čekal, že těch 300W minimálně v základním nastavení, HD 6990 dodrží. Proto jsem to také poměrně dlouho psal. No nedodržela, takže jsem se zmýlil, osobně ale moc nechápu, proč je ta základní frekvence 830MHz a ne 800MHz jako má HD 6950. Takhle to TDP není 300W, ale je 350W. Jsem si ale jist, že každého majitele HD 6990 zajímá druhé referenční nastavení. To má hodnotu 880MHz pro jádro. Obě nastavení mají takty 5000MHz pro paměti, takže na úplnou HD 6970 X2 musíte paměti ještě o 500MHz nataktovat. To ale není problém. TDP karty v druhém nastavení je už ale naprosto nevídaných 415W! Teoretická maxima pro obě nastavení leží ale ještě výše – 375W a 450W. V klidu má ale karta slušných 37W :). Každopádně alespoň ty, pro běžné uživatele, šílené hodnoty ve Wattech, AMD nazastírá a nelže o nich.

Vzhledem k těm Wattům docela dost překvapí chlazení, které je realizováno jediným ventilátorem klasického referenčního turbínového stylu. Mám docela obavu o hlučnost. Pod ním je ale masivní Vapor-X chlazení. Karta má také zcela jiná uspořádání, než HD 5970.

Pokud jde o výstupy, karta má jedno DVI a 4 miniDP. Mám v ruce jen samotný sample karty, i když všechny modely HD 6990 všech výrobců jsou jinak úplně stejné, v krabicích k ní je ale jinak aktivní DP redukce. A teď to nejdůležitější, cena.

Oficiální cena je 699 dolarů. To je dnešním kurzem zhruba 14 500 korun včetně DPH. Vzhledem k tomu, že je to duální HD 6970 2GB se vším všudy a ta stojí zhruba 8100 korun, tak proti dvou HD 6970 2GB ušetříte 17000, takže poměrem cena-výkon, by měla být HD 6990 výhodnější než dvě HD 6970. Uvidíme, zda tím výhody končí …

 

 

  • AMD Radeon HD 6990 v testech

V tuto chvíli vám nemohu nabídnout vlastní testy, protože karta dorazila ráno a já ji měl zatím jen čas vyzkoušet, zda alespoň funguje. Na testy nebyl čas. Takže se podívejme, co zjistily zahraniční magazíny, které karty dostaly s předstihem.

Bohužel, jak jsem předpokládal, našlo se hodně cvoků, co tuhle grafiku testovali v rozlišení 1600 :). Upřímně řečeno i těch 1920 je pro tuhle grafiku absurdních. Já osobně bych začal až u 2560x rozlišení a samozřejmě tím stěžejním je Eyefinity 5760 apod. Jenže tomu se věnoval málokdo, přitom je to v podstatě jediné smysluplné rozlišení, jak využít skutečně výkon této grafiky. O to více mě překvapilo, jak málokdo testuje v plných detailech.

(Zdroj: ComputerBase.de)

Bohužel finální hodnocení hodně na mnoha webech zkreslují nastavení bez AA/AF, které u téhle grafiky jsou skutečně nesmyslná. HD 6990 umí všechny hry hratelně s 4/8AA, prostě naplno a v plných detailech, zkreslovat výsledky nastavením 0AA nedává prostě smysl. Tohle je grafika na plné detaily a velká rozlišení se vším všudy. Nic míň nic více. A to ani nemluvím, že mnozí stále ještě testují DirectX9 režimy a hry … tohle je už druhá generace duální DX11 grafiky, což zjevně mnozí nezaregistrovali …

(Zdroj: ComputerBase.de)

No nic, vybral jsem pár testů v DX10-11 hrách v plných detailech, které vám prozradí, proč jsem prorokoval, že kvůli HD 6990 budeme muset upravovat stupnice. Výkon je naprosto neuvěřitelný, i když ne překvapivý, protože je to prostě instantní CrossFire HD 6970 …

 

 

  • AMD Radeon HD 6990 – provozní vlastnosti a hodnocení

 Výkon téhle grafické karty je prostě úplně jiná dimenze. Proti ní jsou HD 6970 i GTX 580 v podstatě mainstream. Nicméně tomu odpovídá i spotřeba …

Ta je hoooooooooodně vysoko. Pokud patříte k těm, který řeší každý watt, tak asi při pohledu do grafu ležíte pod stolem. Na druhou stranu, ta karta je hodně efektivní. Když totiž vezmete do úvahy, že má výkon téměř jak dvě HD 6970 2GB v CrossFire, tak spotřeba je proti nim u HD 6990 (880/5000) zhruba o 30-40W nižší. V tomto stavu je také o dost výkonnější než GTX 570 SLI a ty žerou minimálně stejně a konkurovat ji tak mohou jen GTX 580 v SLI, ty ale žerou o dost více.

(SPOTŘEBA - KLID VS ZÁTĚŽ)

(Zdroj: ComputerBase.de)

Spotřeba a efektivita vzhledem k výkonu je tedy u HD 6990 na duální model hodně slušná. Samozřejmě nic to nemění na tom, že žravější referenční grafickou kartu jsme tu nikdy neměli a dostali jsme se na hodnoty, které už si řada uživatelů bude rozmýšlet, zda za to vůbec stojí.

(TEPLOTY - KLID VS ZÁTĚŽ)

(Zdroj: ComputerBase.de)

Ani chlazení, pokud jde o teploty, není vůbec špatné. Vzhledem k nevídané spotřebě a na to, že má jen jediný ventilátor. Jenže to je ten problém. Už jsem to vyzkoušel na vlastní uši. V klidu je pohoda, ono karta má v klidu 37W, takže žádný problém, ale v zátěži na to druhé nastavení? NEUVĚŘITELNÝ. Myslel jsem, že vysavač, který předvedla GTX 480 už hned tak někdo nepřekoná. Jak jsem se mýlil. Ten ubohý ventilátorek na téhle 415W grafice se musí hodně otáčet, aby ji zvládl, a podle toho také řve. Vyrvál, který tahle karta dělá je naprosto šílený a bez sluchátek na uších se to nedá provozovat. A to je docela problém. Řeknu na rovinu, že v tomto případě jsou dvě HD 6970 2GB mnohem šikovnější volba, protože jejich chladiče jsou o dost tišší a klidně se na ně dá plácnout i něco jiného. U HD 6990 fakt, nevím čím jiným to teď chladit. AMD mělo osadit jiný ventilátor, myslím, že tímhle se ta karta zbytečně shazuje.

 

  • Hodnocení a konkurence …

Ta karta je opravdu šílená, ale za největší šílenost považuji ten jeden turbínový ventilátorek na 400W grafiku. U AMD se musel někdo zbláznit to takhle navrhnout. Proboha proč se AMD nedomluvilo třeba s Arctic nebo jiným výrobcem a nedaly na to pořádné chlazení? Ta hlučnost je naprosto šílená a zbytečná … ano je to sice na hranici toho, co vzduchové chlazení vůbec zvládne, ale dalo se to řešit o dost tišeji. Jenže zde výtky končí …

(Čtvrtá generace strategie AMD duálního mainstreamového high end proti jednojádrovému high endu NV)

… Radeon HD 6990 je naprostý technologický skvost a každý fanda IT ji musí obdivovat. Výkon téhle grafiky je neuvěřitelný. Drtí GTX 580 i HD 6970 takovým způsobem, že být jejich majitel, jdu je vrátit. A že tu HD 6970 mám :). Ano je drahá, ale 14 500 – 15 000 korun včetně DPH proti 11 000 za GTX 580? Není co řešit. Vzhledem k tomu, že cena dvou HD 6970 2GB je vyšší a HD 6990 4GB jsou dvě HD 6970, je to dobrá cena. Ano i spotřeba je naprosto neskutečně vysoká. Ale ten výkon také, a když to srovnáte s 570/580 SLI nebo HD 6950/6970 CF a vezmete do úvahy výkon, tak prostě odpovídá a je i o něco nižší než u dvou samostatných grafik.

Zatímco HD 5970 nikdy konkurenci nedostal, Radeon HD 6990 takový klídeček na trůně mít asi nebude. NVIDIA chystá GTX 590 3GB. Otázkou je, jestli tomu bude stačit. Pokud NVIDIA neudělá GTX 590 alespoň jako SLI dvou GTX 570, tak je bez šance. Pokud by NVIDIA chtěla překonat výkon HD 6990, i když v rozlišeních 5760x1200 v plných detailech 8AA/16AF i tak nebude rozdíl příliš velký, musí GTX 590 stůj co stůj vydat jako duální GTX 580. V tom případě by ale tahle karta měla 500-550W TDP a mám obavu o chlazení, když vidím, co předvádí HD 6990 s 415W. Souboj to bude zajímavý a jsme za něj rádi. Bohužel zatímco HD 6990 je relativně normální grafická edice, GTX 590 bude spíše papírový drak a sběratelská edice několika málo kusů s ručně vybíranými jádry (kvůli co nejnižší spotřebě) a bude podle toho stát (osobně čekám cenu 999 dolarů, bez legrace). Takže výkonově to konkurence být může, ale cenově a provozně? Dost pochybuji. V současné době jako poslední informaci mám, že GTX 590 má frekvence jader kolem 650-675MHz. To ale výkonově na HD 6990 stačit rozhodně nemůže. GTX 570 má 720MHz, GTX 580 dokonce 780MHz. Uvidíme, jak moc bude NVIDIA ten výkonový trůn chtít a do jakého extrému u GTX 590 půjde. Zatím je Radeon HD 6990 absolutní král se současným TOP modelem konkurence v podobě GTX 580 na svých podrážkách, a čeká na výzvu.

(A na závěr pěkné video - Radeon HD 6990 na DDWORLD.cz spolu s HD 3870 X2, HD 4870 X2 a 5970)

Testy zkusím zvládnout co nejrychleji, soustředit se budeme hlavně na 2560 a 5760 rozlišení. Testovat tuhle grafiku na 1680 je důvod nechat se vyšetřit. 1920 snad jen pro zajímavost. Tohle platí i pro používání. Koupit si tohle na 1920 rozlišení? To je jako snažit se lítat se stíhačkou v obýváku. Tahle karta je prostě pro Eyefinity a maximální detaily s 8AA/16AF v DX11 hrách a tam všude vám jiná grafika nestačí, a tahle jediná ano. První hodnocení a první dojmy z HD 6990 jsou tedy jednoduché …. "MasterMonsterPiece" :)!

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:02:19
avatar
Tak preview opravdu pekna a karta jeste lepsi
alifuk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:06:24
avatar
škoda toho větráku, jinak očekávaný...
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:57:58
avatar
No neviem ako tebe, ale mne sa to práveže páči Ono tak isto ako keď som si kúpil 4870X2, tak to bolo haluz pustiť pred kamošmi na max otáčky a ohúriť ich tým hlukom pod. ako keď pri neutráli stlačíš plyn na nejakom poriadnom motore...no a potom neskôr som referenčný chladič vymenil za ten od Articu a niečo ako hlučnosť, či teploty nad 60 stupňov už nepoznám(pričom ten chladič bol skoro zadarmo)...keby som teraz išiel do 6990, tak by som to vyriešil tak isto jednoducho alebo by som asi skôr osadil vodníka(určitú dobu som premýšľal nad zrušením vodníka z môjho PCčka, ale nedalo mi, teda sa mi vodníky mrte páčia ).
woody [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 13:41:42

zajimave vyuziti karty
zkusim s tim zastunovat nejake slecny na navsteve
marfan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:19:05

niekedy asi tak mesiac do zadu som čítal na jednom fóre že toto je len prvý chladič druhý chladič by nemal mať žiadný otvor tam kde je teraz ventilator ale maju tam byť dve ako keby turbíny a že tie by mali mať lepší prietok vzduchu o 40% a hlučnosť max 35dB ....neviem čo je na tom pravdy....ale tá grafika sa mi páči ale pre mna by bola nevyužitelna v súčastnosti
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:21:22
avatar
nevím, já viděl vždy jen tento chladič ...
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 20:31:28

GTX560 má 822MHz nebo 900?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 20:53:39
avatar
823
PJ72 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:22:07

"V české republice jsme pravděpodobně jediní, kdo má Radeon HD 6990 4GB v tuto chvíli v ruce".........jediní???.... na Ex..........e ide teraz online test
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:25:13
avatar
říkám pravděpodobně jediní ... také ji dostali zjevně teď -nemají ji otestovanou ...
woody [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 13:42:39

oni psali to same
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:29:39
avatar
Nebude to už při přetaktování těžké nakrmit a uchladit?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:45:38
avatar
nakrmit to problém není, to chlazení je horší ....
PJ72 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:30:58

prepáč, ale neverím tomu, že si si myslel, že ostatné servery ju nebudú mať v tom istom čase alebo skôr
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:49:56
avatar
já si to nemyslel jen tak, já to v podstatě věděl HD 6990 jsem sháněli všichni .... vím jaká je situace a kolik karet by tu mělo teď být .... EH tu kartu sotva dostalo, stejně jako já dnes, proto jsme psal pravděpodobně ;) ... jinde jsem žádné preview neviděl ... každopádně 4 generace duálních grafik pohromadě jsem taky nikde neviděl ;)
PJ72 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:54:49

ok, máš pravdu, len mi prišlo odvážne tvrdiť "že pravdepodobne jediní" keď si si nebol istý
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 20:54:06
avatar
proto tam je to slovíčko pravděpodobně, kdybych si byl jistý tak tam není ;)
Voloda_73 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 11:23:01

Drobná oprava... při nákupu ušetříte 17000 tam je určitě o nulu navíc, že
Jinak tohle uživit na to aby člověk měl malou atomovou elektrárnu, vždyť to je se vším všudy jako když mi jede 1kW motor od cirkulárky 16 hodin denně
woody [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 14:06:28

(rad bych predeslal, ze to neni nic osobniho, jenom mi to tu prislo jako dobra prilezitost : )

kurna prace toto me nebavi vubec.. platite nekdo tu elektrinu doma, nebo bydlite vsichni v "mom's basement", jak se rika ? (sory)

/care
Moje faktury za rok 2010 :
plyn - doplacim 2000,-
voda - doplacim 2500,-
elektrina - PREPLATEK 2200,-
s tim, ze za cely rok mam zalohy 6000, 3800 tedy vysledna cena. Z toho : 3000 bez dane, 1700(!) za distribuci a podobne chujoviny, proste ze se vubec uracili mi to laskave distribuovat tu elektrinu.
Cili samotna cena elektriny je 1300 korun za rok (bez dane, fajn )
Cely lonsky rok s kartou 5850/6950 v zaveru, sporteba v zatezi (to nebyl jeste merak..) ale okolo 300 za cely komp+3moncky atd, jede to skoro porad

s takovymto monstrem, by to bylo za kolik, hm ? 1700 ? ješiš
stop care

EDIT: tim sem chtel rict: to si toho nikdo nevsiml, co se s tema cenama deje ? Kouknete na zahranicni testy spotreby, vzdyt v Americe (vypada to tak alespon..) maji 4x drazsi elektrinu ?
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:39:48

Chcem sa opytat, ak by niekto chcel pouzivat dve 6950 odomknute do crossfire, vyslo by ho to sice lacnejsie ale je aj nejaka nevyhoda ktora by z tohto riesenia oproti 6990 vyplyvala?
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:54:24
avatar
Jo jedna, nikdo ti negarantuje že po odemknutí nebudeš mít v obraze artefakty, nebo jestli ti to vůbec půjde.

Jinak CF z dvou HD 6970 bude o pár % vždy výkonější díky širší sběrnici PCie. Na druhou stranu bude to dražší(zatim dvě karty vyšli dráž + výměna chlazení 2x dražší), nadruhou stranu do dualní GK se budou snažit cpát kvalitnější kusy čipů - relativně vyšší možnost taktování.
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 23:23:54
avatar
Bude to lepší po stránce hlukového projevu. Dvě karty (at už HD 6950 nebo HD 6970) jsou lepší volbou než HD 6990(v hlučnosti)..Horší to bude když chceš taktovat. Software není stále dobře vyladěn a dvě karty v CF se velice špatně taktují. Je to hnusně nestabilní i když jenom drobně taktuješ (třeba jen pouze o 30MHz). HD 6990 díky tomu že se hlásí jako jedna karta by na tom měla být lépe. Jsem přesvědčen že s vodním chlazením půjde taktovat jedna báseň.
Jinak jak píše ElectricKota ohledně výměny chlazení...Není to třeba. Když máš mezi kartama mezeru tak jsou velice tiché!Já mám na sobě nalepené tři HD 6970 a topěj jak peklo to jo ale nejsou moc hlučné. Popravdě v dlouhodobé zátěži jsou tižší(otáčky mám nastavené na 40%) než HD 5970! Ale v létě to budde bez vodníka nepoužitelné. Už ted jsou teploty velice na hraně (karty ofukuji 80mm a 120mm Noctuou).
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 23:41:10
avatar
tiche jak pro koho. pro me byla hd6950 na defaultu v zatezi hlucna jak prase...o hluku odemknute karty uz radsi ani nemluvit.
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 08:04:21
avatar
Tu výměnu chladiče jsem myslel jako možnost, ne jako nutnost. I když v mým případě ta nutnost být musí, nesnesu fén jinde než v koupelně ;)

Jinak pravdu díš
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 09:21:06
avatar
i taktování bude v pohodě, stačí taktovat s jednou kartou v pc a poté jen s druhou, a oběma hodit výsledný takt do biosu....
Matess [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 10:35:25

tohle je samozrejme naprosta blbost.
u HD69x0 neni mozne menit frekvenci karty biosem.
Pokud to mozne je najdi mi na to jedinou zminku ze to nekomu slo.
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 14:45:23
avatar
tak jako každá jiná karta musí mít i 6k karty bios, a ten jde z karty vycucnout, upravit a poslat zpět. Sám jsem takhle měl upravené dvě předchozí karty, přičemž jedna byla ještě AGP a měla v sobě dva biosy (jeden pro převodník AGP - PCI-E)... takže jestli mi chceš tvrdit že to nejde tak jako sorry....

jiná otázka je, jestli teď jsou k sehnání verze programů které umí cucat a upravovat bios z 6k karet, to může chvilku trvat ale předpokládám že to není problém....

jinak, dodatek:
sbírka biosů karet, mimochodem, HD6970 tam už je...
Odkaz
a zde radeon bios editor, a helemese, poslední verze s podporou HD6950/6970
Odkaz

takže opakuji, jestli chceš tvrdit že to nejde... cha cha...
Matess [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 16:25:10

mozna budes prekvapen, ale dozen si informace. Verim tomu ze RBE jsem mel v CR mezi prvnima, protoze jsem s autorem komunikoval a reportoval vysledky chovani programu jeste pred uvedenim.

Ale pokud zmenis frekvence karty, tak ti nenajede ovladac. AMD to ma nejak osetrene pres ovladac. Mimochodem i ventilator na grafice ridi driver a nikoliv BIOS grafiky, takze ani ten nemuzes menis pres editor. Jedine co v tomto editoru jde menit je napeti GPU. Tot vse.

Takze jak jsem rikal nahore.... reknu to znovu... ua radeonu HD69x0 to NEJDE!
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 16:44:45
avatar
jestli jsi majitel 69xx tak sorry, že si to AMD nějak softwarově ošetří by mě ani nenapadlo, ale každá ochrana atd. jednou padne. ne nadarmo jsem psal že je jiná otázka jestli to dnešní verze programů umí ;-)
Matess [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 18:30:04

pokud jsem frekvence karty zmenil tak v gpu-z byly opravdu jine, nicmene ovladac se mi zprovoznit nepodarilo. Snazil jsem se totiz podtaktovat rezim u vice monitoru a proste bez uspechu. Grafika zere jak svina a nejde s tim nic delat. Ani zmena profilu jako u HD5000 nefunguje. Muzu menit frekvence pouze pro 3d rezim. Zkousel jsem hledat i v registrech nejake zminky... ale bohuzel zatim bez uspechu. Porad doufam v to co rikas ty "ze je to jen otazka casu" protoze pokud ne, tak me ta grafika spotrebou sezere.
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-10 08:26:36
avatar
hmm, škoda toho. ale co se týče těch zvýšených frekvencí u 4 monitorů, nevím kde to bylo a kde jsem to četl, ale ty frekvence se zvedají protože je potřeba zajistit aby byly monitory synchronizované aby neblikaly...... nevím, někde jsem to četl...
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 19:57:20
avatar
Pěkná karta.
Řešení hluku - hodit case do vany s olejem
Wormsnake [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - vana s olejem 2011-03-08 20:11:19
avatar
Jo jo a kdyz do te vany hodis na chvilku i par kroket a smazak,tak mas i veceri.
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:04:05
avatar
Ale musíš jíst rychle nebo pozvat kamarády jinak se ti upeče i v tom oleji
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 20:02:34

Jen bych chtěl podotknout, že 699 dolarů je při současném kurzu cca 12 000,- Kč, což je naprostá bomba. A taky je chyba u srovnání se 2 HD 6970, kde uvádíš, že toto řešení je o 17000 drazší, asi překlep. Jinak se nemůžu dočkat na testy a na nereferenční edice
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 23:42:08
avatar
jasne ale nezapomen k tomu pripocitat i naky ty dane a marze prodejcu. tech 14-15k je minimum.
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 09:25:02
avatar
to není minimum ale maximum. 6970 seženeš za 7400 (czc.cz), dvě tedy cca za 14800.... duální karta nemůže stát víc, jinak mi řekni proč by ji někdo kupoval?? (mám na mysli referenční kartu, předražení blbosti typu Asus Mars/Ares jsou možná tak na testy ;-) )
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 11:12:21

14 545Kč - nabízí ji Alfacomp Odkaz
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 11:54:59
avatar
doporucena cena hd 6990 je ale o 20$ vyssi nez za dve hd6970.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 12:43:19
avatar
Oficiální cena HD 6970 je stále 379 dolarů ... takže 2x 379 je 758 vs 699 za HD 6990 .... samozřejmě reálné ceny je trochu něco jinýho ...
SeNi89 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 18:17:17
avatar
Koho zajímá oficiální cena? Já jsem si myslel, že se tu uvádí cena z HEUREKA.cz
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 14:48:47
avatar
je mi jedno jaká je doporučená cena, z tu nikdy nic nekoupíš. to je taky argument, doporučená cena....

jinak, já poukazoval na to, že pokud to prostě bude dražší než 2x 6970, je to k ho*nu, protože se nevyplatí ani provozními vlastnostmi (hluk, koncentrace tepla) ani cenou.... a spotřeba myslím by byla každému u pr...
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 16:13:03

Co se rozčiluješ? Ty jsi napsal 14 800, v Alfě ji mají za 14 545. Tak jses trefil přesně. Je to novinka tak je o něco dražší než čekáš. Až bude ve výprodeji, tak bude levnější. To je zákon trhu. Ale jinak máš pravdu
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-10 09:56:59
avatar
1: jestli sis nevšiml neodpovídám na tebe ale na J.C.Denton který se tu ohání doporučenými cenami.
2: jak jsi poznal že se rozčiluju?? já nemám webku.....
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-10 11:01:06

Já to myslel v dobrém, s úsměvem. Taky jsem tě podpořil. Odhadl jsem to podle výrazů které jsi použil. Mě nevadí, naopak jsem rád když každý řekne co si myslí bez servítek.
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 20:07:23

Pri dvoch novych odomknutych 6950 sa da usetrit aj 250E a vykon by bol rovnaky. Uz iny problem by bol to uchladit. Hlucnost 6950 sa da akceptovat ale neviem co by spravila s hlukom dalsia. Ale oproti 6990 ako pise DD, no asi by to bolo tichucke.
dido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - otazky 2011-03-08 20:16:13

DD, super , uz som sa bal ze sa to dneska nedockam na AMD-poztivnom webe (na techpowerup je 10 recenzii ). Otazka znie (mam 5970 2GB sapphire referencna , s priamim ofukovanim, tichucke, spokojnost, prva ATI) Mam thermaltake M9. Karta je osadena na najvyssom PCI-E, je ofukovana (najvyssi bod ventilatoru je presne zarovno s GF). neprasknu mi usne bubienky , ked si kupim 6990 , a ju osadim rovnako ??? Budu nereferecne verzie do 1 mesiaca (myslim tym trifan) ???
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 20:56:04
avatar
nevím kdy budou nerefereční verze, já ty nerefereční modely většinou okukuji s 3-6 měsíčním předstihem, než jdou na trh ...
dido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:10:49

takze liek na hluk je ofukovanie zo spodu case ?
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 23:44:24
avatar
lek na hluk bude v tomto pripade asi jen vodni chlazeni nebo opravdu dobry vzduchovy chladic...napr. nejaky shaman 2
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 11:43:29

Ono se to nezdá, ale důležitá je i skříň ve které to je. Když dáš Midi Tower, tak to máš nahuštěné a hodně zbytkového tepla na malém prostoru. Ventilátory jedou na plno. Když to dáš do Big Tower, tak máš lepší chlazení a celé to rezonuje v nižší frekvenci. Je tam hluk, ale subjektivně ho méně vnímáš.
bacik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 20:20:28
avatar
Proste paráda. Len neviem prečo do grafu nezahrnuli aj HD5970. Asi len preto, aby nebolo vidieť, že GTX580 ani HD5970 nedokáže poraziť.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 20:44:28

Jiný než tento výkon by bylo zklamání. Rád se pokochám. Ale pro nás "smrtelníky" je zajímavější souboj HD6870/GTX560/HD6950. HD6950 1GB je velice atraktivní, GTX560 taky není marná. Je zajímavé, že nVidii sedí 1920x1200 4xAA/16xAF, potom už ztrácí dech.
RomyTM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 20:47:59

Divím se, že se rovnou neprodává verze s vodním blokem.

Nadšenec, který je ochoten za ni ty peníze dát už má tiché vodní chlazení dávno.

I když 400W by už mohlo tu vodu i uvařit. :-)
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:07:40
avatar
Většinou se prodávají nereferenční verze s vodním blokem a chtěj za to nehoráznou pálku. Já si radši koupím referenční verzi a na ni dokoupím blok (cca 1700-2700 podle typu) a ušetřím asi 5tisíc oproti té nereferenční.
dido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:11:51

nepadne nahodou zaruka zmenenim chladica ?
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 15:37:44
avatar
Spravně jo ale kdo a jak na to příjde?
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 08:05:56
avatar
Když člověk ví jak to na rma chodí nemáš problém s ničím :p
falcon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 09:17:14
avatar
jn, hajzlik se pozná...
pcwifi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - voda 2011-03-08 21:07:52
avatar
cece me prijde voda dnes uz zbytecnost skrz to jak ucinne chladaky jsou k mani, pravda s timto mamutem se zapoti asi vse, co je na trhu,aspon dalsi duvod pro novinky alias ati 6990 ochlazovac

PW
domino2301 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 23:21:35

no pri tomto výkone je podľa mňa vodník povinnosť ak to chceš ticho uchladiť, na vzduch by som sa nespoliehal
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 08:08:33
avatar
Vodní chlazení jako zbytečnost? Určitě! Ale ten luxus teplot nepřekračujících 40C při maximálním OC a max hlučnosti ševelení tří noctuu na 40% co mi ofukujou radiátor... k nezaplacení
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 09:29:54
avatar
přesně jak psal ElectricKota, jestli chceš tiché chlazení, nic jiného ti nezbývá. třeba u téhle karty by mě zajímalo zda se někdy vůbec objeví nějaký tichý vzduchový chladič...
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-10 20:47:36
avatar
Určitě výjde artic jako v minulosti. Jenom překopou základnu a koncepce zůstane stejná a teploty budou stále slušné a hlučnost taky
Src [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 20:49:29

Velmi som zvedavy co na to povie Nvidia Moj cisto subjektivny odhad je plus cca 5-10fps nad HD6990 Mozno keby niekto otestoval SLI GTX580 na tych frekvenciach 650/675 vedeli by sme zhruba na com sme ci nie? Nie su niekde take testy?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:02:14
avatar
jsou testy SLI 570 a SLI 580 vs HD 6990 ... a SLI 570 (723MHz) prohrává v 5760 rozlišení o 10-15% z HD 6990 non OC .... SLI 580 (783MHz) pak má náskok zhruba 10-15%, ale hodně záleží na výběru her, kdyby tam byly jen DX11 a plné detaily 8AA/16AF, tak to bude plichta .... http://www.hardwarecanucks.com

když bude mít GTX 590 frekvence jen 650-675MHz, tak je bez šance ... NVIDIA musí GTX 590 uvést jako duální GTX 580 včetně stejných frekvncí, s ničím menším nemá na to, aby HD 6990 porazila a to musíme brát v potaz ještě to druhé nastavení u HD 6990 (880MHz) .....ale tohle jsem říkal celou dobu ...
Src [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:59:51

So SLI 570 nema cenu porovnavat, urcite tam budu plne jednotky. Otazne su len tie frekvencie, ale zas ked nvidia zistila (alebo AMD ju prekvapilo) ze nie je potrebne dodrzat 300W tak mozno necha tie frekvencie rovnake ako pre 580. Kto vie co urobia so spotrebou tie "rucne" vyberane cipy Asi zazraky netreba cakat ale nejaky ten W menej cakam oproti klasickym 580 vSLI.
A podla tych testov takmer vsade v najvyssisom testovanom rozliseni SLI prekonava 6990 a nie o malo. Spotreba 470W vs. 555W. Ak bude mat 590 aj tych 500W je to stale vyborne v takych vysinach je zbytocne porovnavat +- 30W, ide hlavne o vykon.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 22:14:26
avatar
10% je na tyto grafiky málo a pokud bude státá 1000 dolarů ta GTX 590 .... no nevim nevim ... problém je to uchladit ...
Src [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 22:46:03

malo, nemalo kral je len jeden a to sa rata
S cenou 1000 dolacov by som nepredbiehal, je jasne ze bude urcite vyssia ako HD6990, no skor tipujem 799-899 ale v podstate aj to je jedno, ak bude vykonejsia ta karta tak nvidia si cenu moze dat (skoro) aku chce. Hlavne ze to preda.
Chladenie je problem, mozno Nvidia nieco vymysli a nespravi to iste co AMD, no vysavac ala 6990 to bude asi tak ci tak.
lomidrevo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 20:58:46

Ta karta žerie ako krava a výkon je cca 25% nad 5970. No aspoň som sa potešil, že ma nebude lákať kúpa toho monstra. Ja ako majitel 26 moňáku ani vlastne nič nepotrebujem meniť. A som rád, že moja 5970 má konečne poriadne odladené ovládače čo sa týka výkonu k hlučnosti. Nepochybujem o tom, že časom sa niečo prihodí aj 6990-ke, ale teraz by som nič tak strašne uhučané v compe nechcel.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:05:17
avatar
HD 6990 má lepší škálování CF, je efektivnější než HD 5970 má vylepšení DX11 a v 5760x1200 je o dost lepší ... to jsou mé aktuální dojmy z této karty ....

bohužel je hodně hlučná, i když HD 5970 taky není zrovna tichá ... každopádně na 1920 rozlišení je to zbytečnost
lomidrevo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:22:18

Určite je výkonnejšia o tom nepochybujem, ale 110 W rozdiel v spotrebe sa mi zdá obrovský. A ak má niekto len jeden monitor tak mu je ten výkon na 2 veci. Verím, že 5970 ešte do príchodu novej generácie GPU postačí s obrovským prehladom.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:23:12
avatar
o tom nepochybuji
lomidrevo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:34:29

Ale ak by mala 6990 spotrebu ako 5970 a tiché chladenie napr od AC, tak by som bol asi o pár euro ľahší. V podstate som rád, že tá grafika je taká aká je.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 08:43:40
avatar
Vlastně jsi to vystihl přesně...

Kdyby měla stejnou spotřebu jako 5970, tak vlastně ani nebude o moc výkonnější... nové technologie taky nepřinesla... takže také 5970 ještě nechám a uvidíme co přinese další generace...

Pro mne osobně tohlo technologické cvičení také trochu postrádá smysl... a mám obavu že monstrum od Nvidia bude ještě větší nesmysl...

Mám otázku: co na to záruka na ostatní komponentky, když k nim osadím grafiku co překračuje specifikace PCI II?
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 09:31:59
avatar
s tou zárukou.... oni snad na RMA ví že nějaká tvoje komponenta překračuje PCIE specifikaci? :-D pochybuju že tohle někdo bude řešit jestli splňuje specifikaci....
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-10 08:48:31
avatar
No když přineseš do shopu desku s vypáleným PCI-E slotem, budou se logicky ptát, cos tam měl osazené a jestli to bylo kompatibilní.. a asi by to chtělo přinést vyčouzenou grafiku, jinak ti záruku nemusí uznat a řeknou že to byla chyba manipulace... přece jenom najdou se blbci, co s pci kartami manipulují i za běhu nebo se pokousí narvat kartu do nesprávného slotu..
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-10 09:59:48
avatar
blbost uživatele a oprávněná reklamace je rozdíl. ;-) ale máš pravdu že v takovém případě by asi byli zvědaví, i když jsem ještě nikdy neviděl odpálený pcie slot a už vůbec ne oprávněně reklamovatelný ;-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 10:43:03
avatar
Ty specifikace jsou jen doporučením a měly byzajiš´tovat kompatibilitu se všemi deskami, nejsou vyloženě nařízením, v minulosti ji pár grafik taky překonalo a žádný problém nebyl - tedy s výjímkou kompatibility, kdy už některé ta duální monstra na některých méně kvalitních deskách nejela. Obecně se dá říci, že když si takovou grafiku koupíš, máš i kvalitní desku, která by s tím problém mít neměla .... a nevím co by se tedy mohlo na ostatních komponentách podělat
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 11:24:42

O elektro součástky bych se nebál, určitě jsou předimenzované, mě spíše zajímá mechanická výdrž. Deska je složená zhruba z 11 vrstev a my na to navěšíme 1 kg chladič CPU, obludnou dvoujádrovou VGA, nebo CF, SLI. Že to nědělají z válcovaných plechů
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 14:51:53
avatar
jak vidíš, pcb je pevnější než se zdá. a jestli se toho bojíš, není problém si koupit desktop skříň...
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:10:31
avatar
Spotřeba se mi nezdá nikterak hrozná, mám zhruba stejnou a to mám jednu kartu...
Src [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 22:47:47

vazne? nechce sa mi verit, tu hovorime o spotrebe samotnej karty nie celej zostavy!
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 08:10:18
avatar
V grafu vidím ale spotřebu celé sestavy... Ne samotné karty(to prakticky nezměříš, nebo velmi komplikovaně a stále nepřesně)
Ekharion [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:23:21
avatar
Tak od rána se sem koukám, kdy se objeví nějaká zprávička a ono hned 4 stránkové preview:-)
Jinak na druhé stránce dole máš rozdíl oproti CF vyčíslenej na 17000 místo 1700 (drobnost, o nic nejde).

Jinak četl jsem, že AMD k téhle kartě dávalo upozornění, aby se chladič nesundával, že prý to kartě neprospěje, ale jak vidím, buď to není pravda a nebo sis z toho hlavu nedělal.

Jinak ještě mě zaráží jedna věc a to "jen" 5 výstupů... To by byl takovej problém dát tam další DP? Eyenfinity na 6 monitorech (3x2) je hádám něco jiného než na 5...

A taky k tomu chlazení - byl by takový problém tam referenčně dát vodníka? Věřím, že v ceně by se to ztratilo a rozhodně by nasbírala víc + bodů...

Ale jinak je nádherná:-D 5 TFLOPS v SP... to už je skoro na RealTime RayTracing...:-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:21:01
avatar
já ho nesundaval, nikdy to nedělám pokud tu kartu mám první, protože to už pak není ono .... AMD nám všem na své FTP k materiálům o HD 6990 přidalo valstní fotky, takže to jsou fotky AMD s tím sundaným chladičem ... právě abychom to nemuseli sundavat

6 monitorů moc lidí nemá, osobně bych používal nejvýše 5, 6 jde udělat skrze speciální redukci ....

vodníka by byl problém, buď by musel být instatní, což by limitovalo živtnost, nebo blok a já bych to neměl kam zapojit .... úplně by stačil chladič ala DirectCUII od ASUSU nebo Accelero, je škoda že se AMD nedomluvilo ....
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:23:48

Na 5 fps
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:20:02
avatar
Konečne normálna prehľadná recenzia so správnymi nezavádzajúcimi údajmi
Retardi z Dement in IT sa nezmohli na viac než sprdnutie spotreby, tabuľku s parametrami a zopár nič nehovoriacich fotiek.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:29:06

Pekna ukazka moznosti.Nie nekupim si.Od 300W je to pocitanie/zobrazovanie iba vedla funkcia popri vykurovani priestoru
Bosnak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 21:33:15

Pěkné nádherně šílené Grafika a kamínka v jednom Sbírčička grafik také moc pěkná. Tiše závidím a odcházím ke své skrovné 6870
Drzka CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - chladic 2011-03-08 21:46:55

marfan asi myslel tohle:
Odkaz
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 22:15:27
avatar
hele DD, videjko pekné, ale nič v zlom, no tá tvoja 4870X2 je oproti tej mojej riadny drobec Teda vlastne všetky grafiky vo videu
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 23:26:47
avatar
No jestli na tuhle kartu nepasuje Accelero Extreme pro HD5970, je to dost špatný dát tolik peněz za vysavač. Obyč HD 6970 má cenu podobnou (do Crossfire) Odkaz a hlučnost bude nižší + možnost osadit tichým chlazením.
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 09:18:31
avatar
každá z těch 4 karet je jiná, takže pro každou je potřeba jiné accelero xtreme. ale na accelero xtreme bych nečekal, jim zas bude trvat půl roku než vůbec vyjde, a do prodeje půjde až s novou generací karet :-(
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 12:55:21
avatar
to si nemyslím, nástupce HD6990 vyjde nejdřív za rok
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 14:54:24
avatar
jasně, ten prodej jsem trochu přehnal, ale když jsem chtěl na svou 5870 kupovat Accelero Xtreme, věděl jsem že ho budou dělat už někdy v lednu/únoru. oficiálně se mělo začít prodávat v.... květnu? červnu? a nakonec nebylo sehnatelné snad do srpna.... což je téměř rok po oficiálním vydání 5870tek.... stejné to bylo u 4870X2, na něj se accelero xtreme začalo prodávat taky s minimálně půlročním spožděním....
Mr.Paul [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 23:40:39
avatar
preview parádní, ale na první stránce jsou snad 4 překlepy jinak už se těším na testy
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-08 23:55:25
avatar
kdyz uz tahle karta ma vykonu vice nez dost, tak co takle pridat do recenze i testy s lepsim AA, ktery jde nastavit ovladacich (at uz morphological nebo jen ten EQ) a podobne vcetne srovnani kvality obrazu?jenom standardni testy budou o tohodle radeonu i u gtx 590 asi docela nuda...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 01:21:33
avatar
nevím, obvykle přes ovladače nic neladíme a kvalita obrazu je špičková lepší než 8AA nemá smysl nastavovat to už vážně nepoznáš ...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 12:09:21
avatar
tak treba morphological ma jasnou vyhodu toho ze funguje uplne vsude, takze i ve hrach kde zadnej jinej AA zapnout nejde. EQ pak vylepsuje klasickej AA s minimalni ztratou vykonu. a treba adaptivni multi-sampling resi pak problemy s aliasingem alpha textur, takze ve hre napr. u plotu. ja vyuzivam pokud to de prave ten adaptivni 4x msaa s tim vylepsenim EQ. sice to jde poznat jen kdyz se zamerim na nektery hrany a normalne si toho pri hrani vubec nevsimnu, ale tak co s tim prebytecnym vykonem delat...
Ziina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 19:40:04
avatar
jetli ten morphological je to co si myslim, tak v naky recenzi vysel docela mizerne. narocny na vykon (coz teoreticky nemel byt), a obcas rozmazaval i to, co nemel. jediny smysl mel fakt jen ve hrach, kde nesel zapnout jinej antialiasing (myslim, ze to bylo napr. v grand theft auto)
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 19:48:41

výkonu žere strašně moc, navíc rozmazává hrany plošně, po celém obrazu.
Takže zatím nic moc použitelné, ale nápad dobrý.
Konkrétně jsem to zkoušel v GTA IV, kde je to kua potřeba.
Jenže stala se z toho slideshow jako prase, ikdyž obraz byl evidentně zjemněný, nikoliv dokonalý
woody [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-10 01:34:30

hlavne nezapomenout zapnuty... pak neco precist je fakt sranda to sly na me tenkrat mrakoty, co se s tim stalo..
pettopn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 00:07:54

DD, v druhej kapitole na spodku mas preklep, pri 6990 oproti 2x6970 neusetrime 17000 Kč, ale len 1700 ;)
Vesy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 01:30:41
avatar
Jako vždy perfektní previum, jen mě trošku mrzí to chlazení,(na HD 6850-6970 je referenční chaldič fakt promakaný) pánové v AMD se měli s někým poradit :-D chybí mi tam srovnání s HD 5970 v max. nastaveních. Je to jen hypoteticky, ale zajímal by mě výkon kdyby byly dvě HD 6990 v Crossfiru a TDP, to by se obě grafiky doslaova vařily ve vlastní štávě, bych si na nich mohl ohřát včerejší polévku chichi....

A co se týče chlazení výrobci jako je Cooler Master, nebo Arctick Cooling a další by měli vzít hlavy dohromady a udělat nějaké pořádné chladiče na HD 6xxx řady. Co vím tak jsou v prodeji snad jen tři chladiče na HD 6950/6970 a žádný není levný, tuším, že nejlevnější se pohybuje okolo 1 200, - a nejdražší Shaman je kolem 1 800,-(který sám mám a je supr).

P.S. Podle mě je král mezi grafikama pořád HD 5970 a už se těším na pořádnou(snad v blízké době) recenci HD 6990 od "DD".
M4S4CR [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 04:56:17
avatar
No DD řekni,ten referenční vzhled je přímo nádherný. Takhle mě naposled fascionovala referenční 9800GTX
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 10:41:05
avatar
no tak hezká je, ale mě jde spíše o to jaqk funguje a to chlazení je vážně děs a hrůza :/ strašně to tu kartu sráží a podle mě zbytečně ... upřímně jsem myslel že dá rozum, že na 415W grafiku neúmůžeš použít tohle, ale asi ne :/
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 07:51:17

Trochu odveci uvaha, ale som zvedavy ci sa hd 7970 dotiahne vykonom na 6990.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 10:42:08
avatar
to bude úplně jiná architektura a 28nm výroba, takže bych se neodvažoval nic tvrdit, ale většinou to tak bylo, že nová generace (ta která přecházela i na nový výrobní proces) tu starou TOP kartu dohnala ...
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hmm 2011-03-09 11:36:36

Otázkou je, zda je takové karta vůbec potřeba za cenu takové spotřeby. Výkon současných modelů od GTX 560 po HD5970 je pro člověka s jedním fullHD monitorem naprosto dostatečný. Kdo hraje občas, stačí GTX 560, kdo víc, tak si připlatí, protože některé hry na plné detaily přece jenom chtějí čistokrevný highend.
HD6990 má velkou výhodu, že nová generace na 28nm tu bude nejdřív za rok. Na druhou stranu její náskok na HD5970 není tak velký, aby se opravdu vyplatila s takovou spotřebou a s takovým hlukem.
Otázka je, zda za pár měsíců ovladače nezlepší výkon nových 4D shaderů, protože zatím mi nepřijdou, že by byli změnou k lepšímu. HD6850 a 6870 mi přijdou o dost efektivnější než karty založené na jádrech s 4D shadery.
Navíc se dá předpokládat, že až bude její výkon potřeba, tak už bude na trhu jednojádro na 28nm, které na tom bude výkonově skoro stejně a spotřebou ani ne na polovině.
Tohle je karta opravdu pouze pro opravdové nadšence, kteří mají doma tři velké monitory a využijí eyefinity rozlišení. Plus mají vodní chlazení, který se ta karta utiší do běžných mezí.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 14:46:47
avatar
Tak tomu říkám kočár a ta spotřeba prostě odpovídá kočáru vždyť když si člověk koupí Rolls Royce ta také neřeší spotřebu,prostě chce to nejlepší a tohle je to nejlepší.
londoss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 17:55:02

Pche, za tu cenu mám dvě černé krasotinky. PS3 !
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 20:27:11
avatar
jo z grafikou na bázi GF7 které většinu her pouští maximálně v 720p některé i v 640p bez vyhlazování, detailních textur a jeětě to ani neumí eyefinity ... a hry na to stojí o 1/3 více než ta samá hra na PC ... gratuluji
diiira [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 19:40:55

"DD" kdy tak postneš testy (:
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-09 20:25:54
avatar
Až příští týden .... zatím jsem narazil na problém s připojením tří monitorů, nemám redukci z DVI nebo HDMI na DP takže trochu zádrhel
woody [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-10 01:31:30

ha sapphire k 6950ce pribaluje miniDP->DP(pak uz klasika adapter..), vsak pamatujes, resil sem to tu vsude mozne.. toto me zachranilo, karta dosla predpokladam samotna, bez vsech tech redukci .. ?
Redis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-11 13:24:55

Je to proste zruda
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!