TEST: AMD Radeon HD 6990 4GB – Nejvýkonnější grafická karta světa pro pravé herní nadšence!
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Thursday, 17 March 2011
alt

 

 

 

 

 

 

 

TEST: AMD Radeon HD 6990 4GB

– Nejvýkonnější grafická karta světa pro pravé herní nadšence!

Pokud jste si do teď mysleli, že HD 6970 a GTX 580 jsou výkonné grafiky, tak vás nová HD 6990 vyvede z omylu. Jestliže si dnes chcete na PC hry skutečně užít, není jiné cesty, než mít doma systém minimálně tří monitorů, který vám umožní vnímat hry skutečně v plné perspektivě (jak vnímáte a vidíte i běžně svět) a ne jen omezený výřez ala „pohled řidiče tanku“, který nabízí jediný monitor. Ať už máte váš systém postavený ze tří levných 22“ monitorů s celkovým rozlišením 5040x1050, či větších 23-27“ monitorů s výsledným 5760x1200(1080), anebo jste skuteční nadšenci se třemi pořádnými monitory a celkovým rozlišením 7680x1600 (samozřejmě možné je mít i monitory na výšku), jistě jste zjistili, že pokud chcete mít v PC je jednu pořádnou grafiku, není na trhu žádná, na které byste se nemuseli omezovat na detailech. To však platilo jen do minulého týdne!

Jak už víte z našeho preview, minulý týden dorazila nová modla všech skutečných fanoušků grafického výkonu a herních nadšenců. Nový AMD Radeon HD 6990 4GB je jediným grafickým modelem, která má šanci rozeběhnout dnešní DX11 hry v těch obrovských rozlišeních skutečně na plné detaily! Pro jeden monitor je jeho výkon většinou nevyužitelný s výjimkou majitelů 30“ monitorů s rozlišením 2560x1600, ale těch zase tolik není. Na rovinu ale říkám, že máte-li jen jeden monitor s 1920x1200 rozlišením, tak používat Radeon HD 6990 je jako pokoušet se létat se stíhacím letadlem ve svém obývacím pokoji. Radeon HD 6990 4GB je ultimátní grafika, u které jde o jediné. Výkon a zase jen výkon …

  • AMD Radeon HD 6990 4GB – čtvrtá generace duální high end cesty AMD-ATI

Pokud jste četli naše preview, tak už máte načteno, že HD 6990 je již čtvrtou generací duálních modelů AMD. Také vám můžeme ukázat něco, co jen tak někde neuvidíte a to všechny 4 duální modely pohromadě!

S každým máme dlouhodobé zkušenosti a můžeme potvrdit, jak za těch několik let udělaly významný pokrok ve funkčnosti. Vždy patřily k tomu TOP, co na trhu bylo a už od modelu HD 4870 X2 AMD v podstatě drží nepřetržitě absolutní výkonovou korunu. Pokud nevíte, proč se AMD rozhodlo pro duální modely, tak zopakuji.

(High endové jádro R600 na ATI Radeon HD 2900XT 512MB)

Posledním skutečným high endovým grafickým jádrem AMD-ATI bylo R600, které vznikalo ještě pod taktovkou samostatné ATI a byla to vlastně první DX10 grafická generace a položila architektonické základy následujících řad HD 3000/4000/5000/6000. Jenže R600 trpělo řadou problémů, které odsouvaly jeho vydání (spolu s nepříliš hladkým přechodem ATI pod AMD). Postupně inženýři ATI-AMD zjistili, že R600 je prostě příliš velké a příliš výrobně náročné a protože další generace by musely být ještě větší, zrodila se zajímavá strategie.

(HD 3870 X2 - dual RV670)

Ta spočívala v tom, že ATI (již pod křídly AMD), přestane vyvíjet high endová grafická jádra a vrcholem bude jen mainstreamové grafické jádro, označované jako RV, které se pro highendové grafiky bude osazovat ve dvojicích. A tak z R600 vzniklo už pod taktovkou AMD, přelomové RV670, které se objevilo na mainstreamových modelech HD 3850/3870 a také právě na první duální highendové grafické kartě, která se opravdu ve velkém prodávala – HD 3870 X2. Tu můžete vidět na obrázku v nereferenčním provedení ASUS. Koncepce byla jednoduchá – v podstatě to byl duální HD 3870 model, který fungoval jako instantní CrossFire. Výhodou byly velmi nízké náklady na vývoj a nejdražší na výrobě bylo nové PCB. Pořád to ale bylo ve výsledku o moc levnější než vývoj a výroba jednoho high end modelu s jediným obřím monolitickým high endovým jádrem. Nevýhoda spočívala v tom, že fungování duálního komba záleží na odlazení ovladačů a systému ATI CrossFire. To se ale s každým novým duálním modelem významně zlepšovalo. HD 3870 X2 1GB GDDR3 na trhu pobyl jen krátce …

(HD 4870 X2 - Dual RV770)

Po několika málo měsících jej v srpnu 2008 nahradil ATI Radeon HD 4870 X2 2GB GDDR5, který byl ve všech ohledech lepší a doslova vytřel konkurenci zrak. Ta totiž nebyla schopna nabídnout velmi dlouho žádnou grafiku, která by se mu byť jen vyrovnala. Pro NVIDIA to byla velká rána po dlouhém výkonovém vládnutí modelem 8800GTX/Ultra, protože nadále vyráběla monolitické high endové grafické čipy. Jenže nové GTX 280/285 s obřím GT200 prostě nestačily. A tak o půl roku později narychlo vytvořila malou sérii duálních monster GTX 295, které měly fyzicky podobou dvou spojených GTX 285 a konečně se výkonově vyrovnala. Trvalo to ale skoro další půl rok, než se GTX 295 představila v podobě s jediným PCB, jako byl HD 4870 X2 o rok dříve. Na 4 měsíce jsme tu tak měly naposledy v high endu situaci, že se NVIDIA vyrovnala výkonově AMD, i když k tomu musela použít duální model proti svému přesvědčení, který byl navíc nevýhodně postaven na high end jádrech proti mainstreamovým.

(HD 5970 2GB - dual RV870)

Jenže o pár měsíců později (říjen-listopad 2009) vtrhla na trh první generace DirectX11 grafik a to Radeon HD 5000 v čele s duálním HD 5970, který navíc existoval ve dvou výkonově rozdílných verzích (2GB a 4GB). A od té doby do současnosti NVIDIA neuvedla žádnou grafickou kartu, která by HD 5970 byť jen dotáhla. Ani nová architektura NV FERMI super obřího grafického čipu GF100/110 nedokázala porazit dva mainstreamové čipy ATI RV870. Tím se definitivně prokázala funkčnost strategie tvorby duálních high end grafických karet na bázi mainstreamu proti tvorbě high end modelů s velkými high end jádry.

Radeon HD 5970 2GB/4GB je doposud nesesazeným králem výkonu a zůstal jím od konce roku 2009, skrze celý rok 2010 až do současného roku 2011 a březnového nástupu svého nástupce. ATI Radeon HD 5970 je tak více než důstojné rozloučení i se značkou ATI, která také definitivně řadou HD 5000 skončila své dlouhé působení. Modelová řada Radeon HD 6000 už nese plně označení AMD. Přivítejme tedy nový TOP grafický model pro tento rok a to AMD Radeon HD 6990 4GB …

 

 

 

  • AMD Radeon HD 6990 4GB – skutečný grafický high end

Už při uvedení nových HD 6800 modelů na trh jsem vám říkal, že to je jen slabý odvárek nových HD 6900. Také víte, že HD 6800 nejsou nástupci HD 5800 a je to nižší mainstream. HD 6800 ale nejsou ani nástupci HD 5700. Je to zcela nová řada vsunutá do prostoru, který byl mezi HD 5700 a HD 5800. Pár týdnů po HD 6800 se konečně objevily první dva HD 6900 modely a překonaly naše očekávání …

V situaci, kdy zůstáváme na 40nm výrobním procesu, kdy žádný jiný není k dispozici a konkurenční NVIDIA uvedla maximálně nové revize jader s nově aktivovanými jednotkami, AMD přichází s RV970, které je významně jiné než RV870 na HD 5800. Výrazně změnila architekturu a od modelů HD 2000 používanou 5D nahradila efektivnější 4D. Významné změny se též odehrály u podpory DirectX11, kde proti HD 5000 u HD 6000 došlo k podstatnému navýšení účinnosti. HD 6950/6970 pak za stejnou cenu, co rok před nimi 1GB HD 5850/5870, nabídly již v základu poprvé standardní 2GB grafické paměti. Pořád jsem vám ale říkal, že ačkoliv HD 6950/6970 se ihned usadily na nejvyšších výkonových příčkách spolu s klasicky high-endovými GTX 570/580, stále jsem je označoval jen za mainstream. High endem totiž nikdy nebyly a to ani cenově. High end je u AMD pouze jeden.

Nový Radeon HD 6990 je konečně zde a jasně to ukazuje. Tohle je jediný high endový grafický model v celé řady AMD HD 6000 grafik a nikdy to nemělo být a nebylo jinak. Tahle karta ale nebyla od počátku žádné velké tajemství a vědělo se od ní od samého začátku. Stejně tak byly téměř jasné i parametry. Co se jediné nakonec nepovedlo, bylo uvedení této grafiky na konci loňského roku.

Museli jsme si počkat až do poloviny března 2011, kdy se konečně nástupce zasloužilého HD 5970 na trhu objevil. Už vám mohu prozradit, že Radeon HD 6990 jsem viděl už na konci loňského roku a v podstatě se na něm nic neměnilo a od počátku fungoval na výbornou (jako celé CrossFire systémy dvou HD 6800/6900 grafik). Největším problémem byly nové součástky napájecí soustavy, kterých bylo nedostatek, což bohužel stále pokračuje (i proto se na trhu brzy objeví běžné HD 6950/6970 v nové revizi PCB s přepracovanou napájecí kaskádou, která bude používat starší typ součástek). AMD pak HD 6990 na začátku letošního roku několikrát ukazovalo již v hotovém stavu a klidně mohl jít na trh. Od začátku měl duální BIOS a druhé nastavení bylo jasně dáno – v tomto referenčním „OC“ nastavení měla HD 6990 4GB být duální HD 6970 2GB. To znamenalo zcela jistě výrazné překročení 300W hranice TDP, ale s tím se prostě počítalo (Už HD 5970 4GB jak duální HD 5870 2GB jí překračoval). Standardně aktivní bylo totiž první nastavení BIOSu. O tom se však AMD příliš nešířilo. V podstatě až do vydání jsme měli za to, že první nastavení bude mít parametry modelu HD 6950 a takty nastavené tak, aby se dodrželo těch 300W TDP, což je horní dohodnutá a doporučená specifikace standardu PCIe2.0.

AMD ale dlouho laborovalo s tím, co bude mít konkurence, i proto vydání HD 6990 odkládalo. Protože ani GTX 480 ani GTX 580 neohrozily výkonovou nadvládu AMD Radeon grafik, bylo jasné, že se NVIDIA pokusí na trh uvést duální model. Jenže nebylo jasné, kam až bude moci s takty jít kvůli chlazení a spotřebě. Byly provedeny desítky simulací výkonu GTX 570/580 v SLI, aby AMD stanovilo určitou hranici taktů, díky kterým by i první nastavení mělo odolat náporu duální konkurence. Nakonec tak místo základního nastavení 800MHz/5000MHz (HD 6950), které by víceméně dokázalo dodržet 300W TDP, byl zvolen jako základní takt 830MHz na jádrech, což posunulo TDP na 350W a kladlo tedy větší nároky na chlazení a zvýšilo i hlučnost chlazení karty. S tímto taktem se tak AMD pokusí odolat konkurenci, a kdyby se to náhodou nepodařilo, pořád stačí jednoduše přehodit přepínačem aktivovat nastavení 880MHz a to už bude pro konkurenci opravdu těžký oříšek. Rozhodnutí o vydání padlo v době, kdy už výrobci grafik a tedy i AMD vědělo, kdy a v jakých přibližně parametrech půjde konkurenční GTX 590 na trh.

Radeon HD 6990 4GB tak na trh přichází jako jasná současná výkonová jednička, jako nejvýkonnější, ale také zároveň nejžravější grafický model všech dob. Je udělán tak, aby odolal všemu, co proti tomu může konkurence v referenční podobě postavit. AMD se pozice grafické jedničky a výrobce nejvýkonnějších grafik světa zalíbila a chce si jí udržet stůj co stůj. Proto je tedy HD 6990 4GB už v základu o něco extrémnější, než jakýkoliv duální model před ním.

Radeon HD 6990 4GB je nejextrémnější referenční grafický model vůbec. Je to technicky podle očekávání duální HD 6970 se vším všudy. Plnohodnotná, dvě plně aktivní RV970 jádra a k nim 2x 256bit sběrnice a 2x 2GB GDDR5 pamětí. Konstrukce pasivu i PCB je udělána lépe než u HD 5970 2GB. Jádra jsou dále od sebe tak, aby se to dalo rovnoměrněji chladit. Chladič je navržen na 450-500W TDP. Ani další taktování není této kartě cizí, paměti zvládnou až 6GHz a jádra klidně přes 1GHz, pokud to tedy uchladíte a napojíte. Cena karty je pak stanovena na 699 dolarů, což je hodně, ale s přihlédnutím na pozici karty to zase není nijak přehnaná cena.

Dost už ale bylo řečí, karta byla představena důkladně už několikrát, takže se konečně podívejme na ten výkon

 

 

  • Testy a testovací sestava

Jak již víte z minulých testů, změnili jsme kompletně testovací sestavu. Vybavili jsme ji novým šestijádrovým procesorem AMD Phenom II X6, který jsme si lehce nataktovali na 4,0GHz skrze OverDrive. A u toho už zůstaneme. Samozřejmě jsme nezapomněli ani na kvalitní desku od společnosti GIGABYTE a dostatek operační paměti od společnosti KINGSTON, které je v naší sestavě hned 8GB. Důležitou složkou je i kvalitní přídavná zvuková karta ASUS XONAR, která navyšuje FPS, protože procesor zbytečně nezatěžuje integrovaná zvuková karta. Horkou novinkou je i nasazení SSD disku od společnosti Kingston. Aktuálně zařazujeme 128GB SSD Now V+, který dosahuje rychlosti čtení až 230MB/s a rychlost zápisu je 180MB/s.

Nechybí ani kvalitní monitory od převážně společnosti ACER a softwarovým základem toho všeho je operační systém Windows Vista Ultimate SP2 64bit od společnosti Microsoft. Vše v pořádné skříni – BigTower od Gigabyte. Napájecím  zdrojem jem ThermalTake ToughPower 1000W.

  • Jak a co testujeme:

Pokud možno se vyhýbáme teoretickým testům, které do obvyklé recenze o grafických kartách vůbec nepatří. Zejména pak testy typu Unigine nebo Stone Giant, které slouží jen prezentace jedné jediné technologie, která ale vůbec nic nevypovídá o herním výkonu a potenciálu grafických karet. Ve hrách se totiž nevyskytuje sama. Navíc žádné benchmarky jako hráči nehrajeme a žádná technologická dema tohoto druhu také ne a rozhodně si kvůli nim nikdo grafickou kartu nekupuje. Na prvním místě je tedy herní výkon a ten lze otestovat jen jediným způsobem. Přímo ve hrách, ať už s využitím vnořených herních benchmarků, nebo za použití programu FRAPS a změření pro všechny grafiky stejného herního úseku ve stejných podmínkách. Alfou a omegou je v obou případech hodnota FPS – snímky za sekundu.

Jak vidíte na příkladu průběhu FPS v jedné hře, zjistit lze minimální, maximální a také průměrnou hodnotu. Jak vidíte, průměrná hodnota je zdaleka nejdůležitější. Jak vidíte tak minimální, nebo maximální hodnoty, které některé weby zbytečně uvádějí, nastanou za 120s třeba jen 2-3x a někdy také 1x, jak ale vidíte, většina hodnot v průběhu 120s se pohybuje +/-5FPS kolem průměrné hodnoty. Je tedy poněkud hloupé uvádět min/max hodnoty, které jsou navíc snadno ovlivnitelné. V běžném životě máte na pozadí spuštěno řadu aplikací, a když vám třeba antivir hrábne na disk, nebo vám někdo pošle ICQ zprávu, či něco na pozadí stahujete apod., tak vám klidně mohou klesnout minimální FPS na nulu a určitě za to nemůže grafická karta. Zajímat by vás tedy měly jen průměrné FPS, kdy vidíte, že bez akceptovatelných minimálních/maximálních hodnot a malých výkyvů jedním, či druhým směrem, dobrého průměru FPS nelze dosáhnout.

Uvedl jsem i hranice průměrných FPS a jejich vlivu na plynulost hraní. Moderní hry jsou dnes dělány tak, aby 25-30FPS bylo plně hratelné. Mnoho her má totiž právě na hranici 30FPS „zamčeno“ – platí hlavně o konzolových hrách a mnoha následných portech pro PC. U PC her se pak lock zvyšuje až na 60FPS, což je zase přirozená hranice toho, co vám zobrazí současné LCD panely, které jsou jaksi 60Hz a tedy více než 60FPS prostě nezobrazí. Pro účely testování lock hranice úpravou konfiguračních souborů vyřazujeme, abychom byly schopni mezi některými grafikami vůbec změřit nějaký rozdíl. Pro bezproblémové hraní většiny současných her stačí úplně kolem 35FPS, ale pořád se mohou vyskytnout propady v náročných situacích pod 30FPS. Za ideální hranici a průměr FPS se tedy obecně bere zhruba 40FPS, kdy už většinou ani v nejnáročnějších situacích není ohrožena plynulá hratelnost. Samozřejmě stále platí, že čím více, tím lépe ….

Změnili jsme některé testovací sekvence v některých hrách a přidali nové modernější hry. Definitivně také upouštíme od testování nižšího rozlišení než 1920x1200, protože i ten 22“ nejlevnější monitor má dnes 1920x1080. A pokud logicky zvládnou grafické karty toto rozlišení, zvládnou levou zadní i to nižší 1680x1050 apod. Nicméně v našem případě testujeme na 27“ a 30“ monitoru, takže používáme rozlišení 1920x1200, 2560x1600 a nebo 5760x1200.

 

 

  • Herní testy – DirectX10.0 a DirectX10.1

DirectX9 hry jsme se rozhodli nadobro z testování moderních grafik vyřadit. Nemá smysl je z výkonového hlediska testovat. Současné moderní grafiky v dnešních DX9 titulech dávají běžně kolem 100FPS v některých hrách i 150FPS v námi testovaných rozlišeních a to je vám na 60Hz monitoru platné jak mrtvému zimník. DX9 hry nejsou žádnou výzvou ani testem pro nové grafické karty, které jsou stejně předně architekturou orientovány na DX11 hry. Jakákoliv současná slušná grafická karta nemá problém s DX9 hrou na plné detaily, takže je nemusíme řešit. Navíc DX9 her ubývá a DX11 her naopak bude většina, minimálně už tento rok skoro téměř každý velký TOP herní titul, bude DX11 mít a těch pár čistě DX9 her vaší moderní DX11 herní grafice žádné problémy dělat nebudou. 

Pokračovat ještě ale budeme nějakou dobu s DX10. I přesto, že grafické karty s DX10 jsou s námi od konce roku 2006, DX10 se nikdy tím pravým nástupcem DX9 nestalo. Nicméně položilo základy další významné verze DX. Přesto se pár zajímavých her na DX10 technologii objevilo …

  • DirectX10.0 – Crysis: Warhead

I po letech stále technologický etalon. Nelze vynechat a testujeme v maximálních detailech – hra dá kartám stále hodně zabrat a na maximální detaily se vším všudy si jí málokdo může dovolit, i když současné grafiky vyšších tříd už s ní problémy nemají.

  • DirectX10.1 -  Just Cuase 2

Vylepšením DX10.0 byla verze DX10.1, která přinesla několik novinek a optimalizací a je to přímá verze, z které vychází nejnovější DX11. Just Cause 2 je taková „GTA“ hra, poměrně populární, ale hlavně je to nativní DX10 hra a jedna z posledních DX10 her, takže ideální pro otestování.

Na řadě jsou nejdůležitější DirectX11 herní testy ….

 

 

  • Herní testy – DirectX11

Nejnovější a už přes rok aktuální verze DirectX přinesla hromady novinek a jako taková je skutečným nástupcem DX9 a bude tady s námi dlouho. Již nyní je úspěšnější než DX10 a to jsme teprve na počátcích jejího nasazení.

  • DirectX11 – Battlefield Bad Company 2

Žhavý kandidát na akční hru roku 2010. Herně i technologicky vynikající hra s extrémně návykovým a dlouhotrvajícím multiplayerovým zážitkem. Rozhodně hra, kterou si v podstatě nikdo nenechá ujít, a tedy v našich testech nesmí chybět. S DX11 umí ale jen základy jako pokročilé efekty a stínování.

  • DirectX11- F1 2010

Další hra od Codemasters, která vylepšuje herní engine DIRT2, a který bude ještě vylepšen pro DIRT3. A protože se jedná o technologického nástupce enginu Dirt2, vyřadili jsme Dirt2 z testů. F1 2010 dostalo DX11 vylepšení až přídavným patchem. Nicméně mezi hrami je to jedna z nejlépe vypadajících vůbec. A rozhodně dá grafikám zabrat. 

  • DirectX11 – Metro 2033

Další z her, kde se DX11 použilo spolu s tessellací. Je to vlastně příbuzná hra ke STALKER, ale má modernější engine. Jako taková dá v plných detailech bez PhysX hodně zabrat, ale dá se to hrát.

  • DirectX11 – Aliens vs Predator

Další z her, která používá DX11 včetně Tessellace. Poměrně zajímavý herní engine ale zase tak náročný není a vypadá slušně.

Dnes se ale ještě podíváme na výkon pod Eyefinity …

 

 

  • Herní testy – Eyefinity 5760x1200

Do dnešního testu ještě musíme bezpodmínečně zařadit test v rozlišení tří monitorů. Vybrali jsme rozlišení 5760x1200 jednak proto, že větší na redakční sestavě nastavit nemůžeme :), ale také proto, že většina z vás v případě tří monitorů bude mít právě 5760x1200, či dnes většinou 5760x1080, což dávají systém složené dnes z většiny 22-27“ LCD.

Radeon HD 6990 4GB je grafická karta právě pro tato rozlišení. Z předchozích testů v 1920x1200 a 2560x1600 vidíte, že to rozhodně nejsou rozlišení, která by tento model dostávala nějak do kolen (na rozdíl od všech ostatních). 5760x1200 je to, pro co je tato karta stvořena:

A jak vidíte, většinu her dá v maximálních detailech i v tomto rozlišení hratelně! Tím se dnes žádná grafická karta na trhu nemůže pochlubit. Do testu jsme zařadili ještě HD 5970 2GB, ale ten má velké problémy kvůli 1+1GB paměti a některé hry v maximálním nastavení jsou na něm stěží spustitelné, natož hratelné. Já osobně hraji v tomto rozlišení na HD 6970 2GB. Jde to, ale musím snižovat detaily (až na vzácné výjimky všude) a v tomto testu na maximální nastavení nemá smysl HD 6970 trápit, to opravdu nemá šanci zvládnout. Musíte se v těchto rozlišeních spokojit se sníženými detaily a většinou maximálně s 2AA. S HD 6990 4GB se ale jako jedinou grafikou na světě, omezovat nemusíte!   

Podívejme se na provozní vlastnosti …

 

 

  • Spotřeba, teploty a OC

U každé karty je dnes dost důležitá spotřeba. Nicméně dnes se bavíme o grafice, u které jde jen a jen o ten výkon. Také stojí opravdu hodně a dá se předpokládat, že kdo na ni má, nebude nějaký ten Watt navíc řešit. Také víme, že je to vlastně duální HD 6970 a tak nečekáme, že bude mít spotřebu nízkou. Přesto slabší povahy ať se raději posadí:

Ano, vidíte dobře! Spotřeba je o dobrých 100W výše, než jakýkoliv referenční model kdy žral. V případě přepnutí na vyšší takty, pak spotřeba systému atakuje hodnoty, o kterých jsme si s referenční kartou nikdy nemysleli, že bychom je kdy viděli. Spotřeba je opravdu hodně vysoká …

… ale! … Pokud byste požadovali stejný výkon, který jako jedna grafika HD 6990 4GB nabízí, musíte si do svého PC osadit dvojici grafik a to nic menšího, než dva HD 6970 2GB do CF nebo dvě GTX 570/580 do SLI. To jsme udělali a změřili vám, kolik to žere. V tomto srovnání už spotřeba HD 6990 4GB nijak extrémní není. Naopak. V klidu i v zátěži žerou dvojice výše uvedených grafik i podstatně více.

  • Teploty a chlazení

Každá sranda něco stojí. A ten obrovský výkon, který HD 6990 ve formě jedné grafiky má, si žádá nemalou porci energie. To už ale víte. Také většina z vás ví, že 99,8% energie, které kartě dodáte, musíte následně ve formě tepla odvést chlazením.

Chladič sám o sobě na chlazení karty stále s přehledem stačí. Teploty jsou vysoko, ale ne extrémní a ani OC nastavení nemá problémy se stabilitou provozu. Problém je, že to všechno musí chladit jediný 80mm turbínový ventilátor a každý Watt navíc, je znát.

Řeknu to asi takhle. Pokud by karta měla těch 300W TDP, tedy takty 800/5000MHz, jsem si jistý, že by hlučnost nebyla problém, protože by to bylo s přehledem tišší než HD 5970! Ano to chlazení je prostě na HD 6990 konstrukčně i funkčně lepší. Jenže takty jsou tedy i v základu nakonec 830/5000MHz, což tedy znamená 350W TDP a to už si v zátěži žádá více otáček. Na tomto nastavení to ale pořád není nic až tak příšerného. Karta v zátěži sice slyšet je, ale není to ještě úroveň vysavače ala GTX 480. Jenže když to přepnete na těch 880/5000MHz, tak to se začnou dít věci. Ventilátor začne zrychlovat a bude udržovat opravdu vysokou hladinu otáček, cca kolem 4000, a to je tedy vysavač, to vám tedy povím. Dá se s tím žít, ale vyžaduje dobře chlazenou a tlumenou skříň. Pořád je ale jednoznačně nejhlučnější referenční grafika všech dob, ale platí to jen v tom druhém výkonnějším nastavení. První nastavení je relativně v pohodě. V klidovém stavu má karta jen 37W a problém s hlučností není žádný.

 Měl jsem HD 6990 skoro týden ve svém vlastním PC a na těch 830/5000MHz jsem problém s hlučností neměl. Je hlučnější než HD 6970, ale ne o tolik, aby to byl problém, a ten výkon za to rozhodně stojí. Na těch 880MHz bych to ale asi normálně s tímhle referenčním chlazením neprovozoval, to je v zátěži při hraní jak když máte vedle sebe zapnutý vysavač.  

  • Taktování

Pokud by vám ani těch 880/5000MHz, které nabízí druhý BIOS, nestačilo, tak žádný problém. Karta jde dále taktovat. Kolik? Hodně! Jádra šla až na 980MHz stabilně (1GHz už občas padal). Paměti jsme pak dostaly na 5800MHz.

Nárůst výkonu je pak zhruba 12% proti základu – vzhledem k tomu, o jak výkonnou grafiku se jedná, není 12% u HD 6990 to, co 12% u jednojádrových HD 6950 či GTX 560, tedy 2-3 FPS v průměru ;). Určitě by se dalo vytáhnout z karty ještě více, ale to referenční chlazení je na maximu svých možností. Celkem ale věřím ale tomu, že s vodním chlazením by se to na 1GHz dalo bez problémů provozovat, možná i výše ….

 

 

  • Zhodnocení – výkon, cena- a poměr cena-výkon

Dnes to bude poměrně jednoduché. Modelu Radeon HD 6990 nesahá výkonově žádný ze současných referenčních modelů ani po tranzistory. Už můžeme přestat tvrdit, že HD 6970 a GTX 580 jsou výkonné modely. Nejsou. Vedle HD 6990 je to výkonově maximálně trochu rychlejší mainstream :).  

Rozdíl je naprosto zdrcující. U levnějších grafik řešíme často výkonové rozdíly ve výši 10-15% a považujeme je za velké. U HD 6990 se bavíme o grafice, která má výkon bezmála 2x takový, co HD 6970 a GTX 580 za ní!

Zejména konkurenční NVIDIA se svým GTX 580 se dostává do velmi špatné pozice. GTX 580 je proti HD 6990 4GB opravdu slabý odvárek. Je prostě pomalá, což vzhledem k její ceně kolem 11 000 korun v porovnání se 15 000,- za HD 6990 je pro toho, kdo chce skutečně výkonnou grafiku, jednoduché rozhodování. Nutno říci, že AMD se v poslední době a v posledních DX11 hrách skutečně snaží i na poli ovladačů a výkonový náskok GTX 580 je před HD 6970 2GB skutečně malý. Jenže HD 6970 2GB stojí jenom 8000 korun. Pořad ale dvojice HD 6970 2GB bude o chloupek rychlejší než HD 6990 4GB, ale bude také o něco dražší a o něco více žrát. Ale zase se dají chladit samostatně a tišeji. Nicméně teď se bavíme o výkonu jedné jediné grafické karty.

Poměr cena-výkon není u high end grafik nějak ostře sledovanou veličinou. Jistě ale potencionální zájemce potěší, že HD 6990 není nijak předražená a poměr cena-výkon není rozhodně špatný. Samozřejmě kandidovat v tomto ohledu na přední příčky nemůže, ale zároveň, i když by si AMD mohlo účtovat za ten výkon klidně 20 000, tak to nedělá a cena je z pohledu zákazníka velmi rozumná a příznivá. U nás tomu nahrává ještě cena dolaru, který se drží kolem 17,5 korunami.

Spočítejte si to sami. Při 699 dolarech a kurzu 17,5 + 20% DPH je u nás cena HD 6990 zhruba těch 14 700 korun včetně DPH. Pokud by ale kurz byl kolem 19 korun, pak bychom za ni platili u nás od 16 000 korun. Takže rozhodně u nás aktuálně vychází HD 6990 za hodně dobrou cenu.

 

 

  • Závěr a hodnocení

Dnes asi hodnocení a závěry nikoho nepřekvapí. AMD Radeon HD 6990 4GB je prostě a jednoduše nejvýkonnější grafická karta na světě a to s obrovským náskokem před nejbližšími pronásledovateli, kterými jsou modely AMD Radeon HD 6970 (půlka HD 6990) a konkurenční NV GTX 580. Zejména druhá jmenovaná s tím vzhledem ke své ceně bude mít dost problém. Konkurenční NVIDIA nestačí dost dobře držet krok, ale to už nějakou dobu. Letos se o to ale alespoň pokusí.

Zatímco Radeon HD 5970 nikdy konkurenci nedostal, protože NVIDIA nebyla schopna technicky proti němu nic postavit, tak Radeon HD 6990 už příští týden konkurenci oficiálně dostane! Bude se jmenovat GTX 590 a karta už je na cestě k nám a už jsou mezi testery tento týden. Příští týden se tedy dozvíte, zda NVIDIA dokáže HD 6990 konkurovat a hlavně zda jej dokáže porazit a ujmout se tak po velmi dlouhé době trůnu. Pokud to nedokáže, bude to opravdu velké selhání, protože zatímco HD 6990 je pořád duální „mainstream“, GTX 590 je duální high end s dvěma obrovskými high end čipy a mnohem větší šířkou sběrnice. Já už v tuto chvíli vím, jak to dopadlo, všechno už je změřené a ověřené, ale vy si počkejte na příští týden, kdy oficiálně tato bitva titánů proběhne :).

  • Radeon HD 6990 vs HD 5970

Zajímavá je jistě otázka srovnání starého krále s novým. Mnozí to tušili, ale nebylo jasné o kolik. Ačkoliv zůstáváme stále na 40nm procesu, je nový Radeon HD 6990 4GB výrazně výkonnější než HD 5970 2GB. Jasně je o 100 dolarů dražší a žere více, ale ten rozdíl výkonu je markantní, zejména v DX11 hrách. Je to zásluhou jednak výrazně lepšího škálování a fungování CrossFire u HD 6900 grafik proti HD 5800 a samozřejmě také výrazným vylepšením výkonu pod DX11, které sebou HD 6900 proti HD 5800 nese. Plus samozřejmě vyšší takty, kdy HD 5970 2GB má jen 725/4000MHz proti 830/5000MHz a také 2+2GB paměti proti 1+1GB.

Nevýhodou je samozřejmě vyšší spotřeba a to o více než 100W v zátěži. V klidu ale žere HD 6990 zase o něco méně :). Radeon HD 5970 2GB je nadále druhá nejvýkonnější grafická karta na světě, hned za HD 6990 4GB, ale na jeho výkon prostě kouká se slušným odstupem a v Eyefinity rozlišení je ten rozdíl výkonu rozhodně znát a hraje velkou roli.  

  • Hodnocení

Chcete nejvýkonnější grafickou kartu na světě, hrajete v Eyefinity na třech monitorech? Tak to máte vybráno. Já osobně po pár dnech zkušeností s HD 6990 už nechci pro své Eyefinity hraní v 5760x1200 nic jiného. Můj stávající Radeon HD 6970 je opravdu slabý.

Nevýhody? Jasně, je tu ta vysoká cena a spotřeba, ale to nejsou nevýhody v rámci srovnání s jinými možnostmi, které pro dosažení stejného grafického výkonu máte. Spotřeba je totiž i výrazně níže než u dvojice některých grafických modelů, které by jedině byly schopny výkon jedné HD 6990 nabídnout. Totéž platí i o ceně. Největší nevýhodou HD 6990 je tedy chlazení, což ale není nic nepochopitelného. V základním nastavení 830/5000MHz je hlučnost vyšší než u většiny referenčních grafik, ale ne o tolik, aby to byl problém – v klidu tiché v zátěži pořád akceptovatelné (řekl bych o něco tišší než HD 5970). Druhé nastavení 880/5000MHz ale žádá od ventilátoru podstatně více otáček a hlučnost naroste opravdu neuvěřitelně. Zcela překoná jakýkoliv jiný grafický referenční model a bez hodně dobře utlumené a kvalitní skříně bych to asi neprovozoval. V současnosti bohužel žádný nereferenční chladič ve stylu Arctic Cooling Extreme na HD 6990 neexistuje. Až vyjde, nebude problém provozovat tuhle kartu až na taktech kolem 1GHz a tiše. Zatím pro vás poslední neznámou veličinou je tak srovnání s GTX 590 a jejím výkonem a cenou. Ale to, kdo má nejvýkonnější referenční grafickou kartu na světě, protože nic jiného nás vlastně u těchto grafik nezajímá, vám prozradím až příští týden.

V testu s GTX 590 se podíváme i na srovnání s SLI a CrossFire zapojeními grafik GTX 570/580 a HD 6970. Zařadíme také do všech testů HD 6990 4GB v jeho druhém referenčním nastavení (880/5000MHz). Hlavně ale budeme mít otestován nový model GTX 590, který vyzve Radeon HD 6990 na souboj …   

 

"Nejvýkonější grafická karta světa a jediná volba pro high endový počítač a Eyefinity"

Za zapůjčení grafické karty děkujeme společnosti AMD

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ;) 2011-03-18 00:28:33
avatar
Tak ten výkon v Eyefiniti je nehoráznej!!! A docela zajímavá tabulka poměru cena/výkon Obyčejnej člověk si takovou kartu nekoupí, ale pokoukáníčko je to pěkný. Jsem zvědavej, až to někdo potrápí dusíkem
Matess [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 00:39:20

hluk si dokazu docela zive predstavit, kdyz jsem prevoltoval a pretaktoval 6970, tak to zralo zhruba stejne a vetrak vim co delal. Nicmene jsem prekvapeny z tech frekvenci, kterych jsi dosahl. Bylo to opravdu na 100% stabilni? ja jsem totiz narazil na problem ze presto ze vysoka frekvence v benchamrku jede nekolik hodin bez problemu (dostal jsem se jen na 990MHz), tak ve hrach to delalo problemy a padalo to / hra se zacala sekat. Po lehkem snizeni taktu to uz bylo v poradku (970MHz), ovsem je dobre si uvedomit ze jsem do jadra poustel 1,3V a samotna grafika mi zrala cca 380W. Pokud to takhle opravdu jede, tak jedine logicke vysvetleni je, ze AMD pro tyto grafiky pouziva opravdu ta nejlepsi jadra z nejlepsich.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 00:47:47
avatar
Ano bez problémů ... 980/5800 je ale maximum kdy to nepadalo - řvalo to ale naproto nehorázně a řeknu ti že žádná refereční HD 6970 naplno na to nemá hlasitostí ... HD 6990 řve jinou ligu ale na těch 830/5000Mhz je to zase v pohodě, podle mě i o trochu tišší než HD 5970 a jen o málo hlasitější než refereční HD 6970. Další malé zvýšení otáček je už ale poznat ...

... viděl jsem některé HD 6990 jet stabilně i na tom 1GHz, ale to se nám tedy nepovedlo ... kartu jsme ale neměli moc dlouho šanci trápit a musela jít dále, ale dostaneme ji zpět (nebo jinou HD 6990), tak se na to časem ještě podíváme ....

předpokládám, že HD 6990 má skutečně nejkvalitnější extra vybírané kousky jader ... docela by mě zajímalo OC s nějakým lepším chlazením ....
Matess [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-20 16:34:41

jsem myslel ze je ventilator stejny, jen otacky jine.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-20 23:03:58
avatar
jiné jsou ty pasivy a to také ovlivňuje ten výsledný zvuk ...
Vernys [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 00:54:47

Super, dočkali jsme se a nezklamal si Díky moc za pěkné "počteníčko"
woody [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 03:27:05

diky
konecne test s eyefinity ) nyni uz vim, ze jsem udelal dobre s nakupen dvou 6950
hlucne to neni, spotreba vysoka neni, vykon velmi slusny.. ted uz jenom vyrobit nejaky pekny custom bios a je vymalovano
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 07:42:04
avatar
Tak konečně je to tu. Až takový výkon jsem ale nečekal Jsem zvědavý na nereferenční chlazení
milda001 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 07:48:37

Taky jsem ten výnok nečekal v takové míře. Když jsem se díval na Eyefinity tak jsem si musel protřít po ránu oči. Opravdu ta karta nabízí takový výkon, že je ho až do....statečně.
NavratilJirka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 07:49:09
avatar
Až na to že ti to jede pod Vistama tak musím říct že je tohle jedna ze dvou nejlepších recenzí co jsem na 6990 četl
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 07:54:06

Vista=W7, stejné jádro, stejný výsledek.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 07:52:30

Citace:
..Jako taková dá v plných detailech bez PhysX hodně zabrat, ale dá se to hrát...
To je jediná zmínka o PhysX. Jak to mu mám rozumět? PhysX byla úplně vypnutá? Nebo kde byla podporována, ji karty mohly plně využít?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 09:57:57
avatar
V metro máme PhysX vypnuto ...
milda001 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 10:31:29

Chtěl jsem se zeptat ohledně metra, hru jsem hrál na 5870, hra byla na slušné detaily plynulá. V té hře jsou pasáže, kde šíleně padají fps, jak se to projevuje na 6990?

EDIT:
třeba Trolley Combat, tady to trochu víc cukalo
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 10:39:24
avatar
propady jsou stejné jako na kterékoliv jiné grafice, s tím, že tahle dává vyšší průměr FPS
MAUS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 09:03:08
avatar
jj, souhlas. Slušel by jí nějaký ala twinfrozr. To je snad povinnost něco takového udělat
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-21 21:22:10
avatar
nebo quadfrozr

Za chvili budou ref chladice trojslotove,..
martyn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 09:39:31
avatar
skoda ze sa do testu nepodarilo dostat 5970 4GB
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 09:58:30
avatar
tu opravdu nemáme
A.J [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 09:42:56
avatar
DD , mohl jsi nam jeste nahrat kousek videa toho vysavace, at si ten hluk muzem nejakym zpusobem predstavit
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 09:59:20
avatar
Já to nestihl natočit, kartu teď nemám, až ji dostanu zpět tak uvidíme ale myslím že ještě bude dost příležitostí se jí letos věnovat
RockingTad [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 12:35:10
avatar
Videa na Youtube například Odkaz 100% mimo case, pokud pustíte video od začátku je tam hlučnost iddle a load. Odkaz video má ukazovat hlučnost v HAF932 25-100% fan speed. Totožnost grafiky nebyla potvrzena.
Hluk celkem známý pro mě, každý radeon fan na 100% to umí hodně nahlas.
Nejlacinější řešení na hluk je umístit case mimo prostor hráče. Když by teda chtěl mít někdo ticho.
Lokavidu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 09:55:18
avatar
msakr!!! eyefinity testy jsou brutalni vubec se mi nechce uderit tem fps na max detaily, aa/af a s tak silenym rozlisenim.. a taky uvodni stranka clanku je velmi pekna.. tahle karta si oceneni masterpiece rozhodne zaslouzi.. a ta cena neni az tak hrozna
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 10:14:45

Proč se tak řeší hluk? Každý normální člověk si přece uvědomí že hluk není problém.

Za prvé při filmech karta nejede naplno a v idle už vůbec ne.
Za druhé při hrách mám snad sluchátka přip. zapnuté zvuky, čili nějaky hluk mi může být putna.

Od začátku je to moc zveličovaný problém, a je na lidech kteří píšou recenze, aby si uvědomili, jestli je to vůbec problém.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 10:38:46
avatar
no já píši že v prvním nastavení to problém není, v tom druhém to ale opravdu dost hučí, jasně při hře s repráky naplno to nevnímáš, ale ne ve všech hrách něco z repráků neustále hraje ;)
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 10:21:33

Jasně to chápu, ale zas bych to přirovnal k "vyrovnání se" se zvuky okolo Jako když hraju a přitom nevnímám že po mě něco chce pes, mluví se mnou sestra atd. Ono v některých rodinách může být hluk GK opravdu nejmenší problém. Ale to jsem spíš odbočil k mentalitě řekl bych ..
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 13:25:54
avatar
me treba hodne vadi vetsi hluk z pc. referencni hd6950 sem slysel i pres sluchatka a napriklad u dead space to uplne nicilo atmosferu.
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 13:46:42

Tady je vícero možností, i když je to vyloženě tichá hra.

Jestli ti hluk vyloženě vadí odhlučni si skřín a kup si lepší sluchátka. V dalším případě výměna chlazení.

Jestli nejsi ochotný do PC dalé investovat, potom nechápu co vlastně ti vadí.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 16:42:51
avatar
ja ti tim jen vyvracim, ze ani pri hrach mi neni zadnej hluk putna. u takovyho battlefielda treba, ale u hororovych her, CSka nebo i strategii (treba anno, civ) me proste rusi.

skrin mam odhlucnenou, referencni ventilator na grafice vydrzel tyden, sluchatka by mohl mit lepsi, ale vzhledem k tomu ze je pouzivam jen v noci pri hrani a jinak jedu na repro, tak bohate staci.
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 17:05:42

Co mi vyvracíš prosimtě? Strom ze zahrady?

Napsal jsem svůj názor že nějaký hluk mi je putna a to že jsi přecitlivělý na hluk ze skříně ve mě trochu vzbuzuje lítost. (opět narážím na to že lidi řeši p*čoviny).

Rád si podiskutuju, ale až teď mi došlo že se tu bavíme o další p*čovině. A to že ti vadil hluk z ref. GK. Přimčemž už máš chladič vyměněný.

Dentone (Raigore?) až příště budeš zase psát další zbytečný příspěvek, napiš prosím speciálně pro mě, ať neodepisuju ;)
mites [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 18:15:14

Hluk neni p*covina. Napsal jsi, ze kazdy normalni clovek to vidi "jako ty", coz neni pravda. Letmym pohledem je tahle diskuze o prdu proste proto, ze neumis navazat sam na sebe
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 17:13:59

Při vší úctě pánové, ale vaše pře nemá vítěze. Vnímání hluku je velice individuální. 40 dB je pro někoho kravál rušící přes sluchátka, pro druhého ještě ne. Důležitá je výše tónu vydávajícího zdroj hluku. 1 KHz budu vnímat méně než 15 KHz. Tu samou výbavu dám do Midi Tower a Big Tower, tak v Big Tower bude méně hlučná. Záleží i na věku, v 15 letech jsem vnímavější než ve 40, kdy už přestáváš vnímat vysoké tóny. Okolní hluk je důležitý, bydlím u hlavní cesty, nebo u lesa. Hodně proměnných.
fastplus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 10:47:29

Tak toto je fakt sakramensky vykon to uz fakt nech je tu nova buldozer platforma .

Ozaj DD nebola GK limitovana procesorom ? som niekde cital ze pri HD 6950 v zapojeni CF uz je limitujuci CPU .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 10:51:48
avatar
procesr to limituje pouze v nižším rozlišení a nižších detailech .... 4GHz X6 ale minitní v rozlišeních 1920,2560 a 5760 se 4/8AA určitě není ... SLI 580 také utáhne v pohodě ....
fastplus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 11:13:40

diky za upresnenie teraz tomu uz chapem ako je to mozne lebo pri malom rozliseni je ten vykon tak obrovsky ze procesor nestiha taky vykon nakrmit ako keby som dal do Skoda 120 motor z Porsche
vagi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 22:41:27
avatar
To by stálo za test. CF/SLI karty a vliv procesoru (AMD vs Intel) na jejich výkon. By mě zajímal rozdíl ve výkonu HD6990 (CF HD6950/6970) (GTX 570/580 SLI) s X6@4GHz a Intel SB i5/i7.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-19 08:55:26

Tu máš něco podobného Odkaz
vagi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-19 12:31:25
avatar
Četl jsem to. Asi mu to dalo dost práce, ale člověk, který ve mě nebudí zrovna důvěru, si může napsat co chce. Rád bych tento test viděl na nějakém webu, který se zabývá testováním HW
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 11:09:18
avatar
WOW, tak ten vykon ma HD6990 fakt brutalny , klobuk dole. Pre mna, sporiveho hraca, je to technologicky sen, ale zatracene sa to dobre cita
Tommy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 11:49:31

Tak teraz si s mojou HD6870 pripadám ako keby som mal lowend kartu xD
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-19 13:01:07
avatar
A co mam povedat ja s mojou HD5770
Matess [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-19 19:10:53

rekni si ze mas vlastne 6770 a to uz tak spatne nezni :-D
d.strachal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-20 11:25:53
avatar
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 12:20:37

Výkon karty je výborný. Len sa mi zdá málo testovaných hier. Z toho sa ťažko robia závery. Ešte ak sú to všetko hry kde CF škáluje dobre. Prešiel som si test aj na CB(Odkaz). Priemerne to vychádza na menšie rozdiely pretože vo viacerých hrách je rozdiel medzi HD6990 a GTX580 do 30%. A dokonca sa nájdu aj výnimky kde CF neškáluje a tam zasa vyhráva GTX580. Z takého rozsiahleho testu sa dá potom lepšie vybrať podľa toho čo dotyčný kupujúci hráva. Samozrejme ak chce Eyefinity tak momentálne nič lepšie nenájde.
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 30-40%.... 2011-03-18 12:32:48
avatar
Záleží na hodně faktorech, rozlišení, výběr her, vyhlazování, chyba měření, různé sestavy (hlavně CPU)... ale v průměru to vychází cca stejně! V jedný hře, to bude fungovat zeleným, ve druhý červeným, ale i na CB je ten průměr okolo 30-40%! A nemůžeš brát v potaz rozlišení 1680*1050! Na PCT je výkonější v průměru taky o stejná procenta. A výkon v jednotlivých hrát taky nemůžeš brát doslova - vyjde update ovladačů a mohl bys přepsat půlku recenze jen kvůli FPS a nějakýmu průměru...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 12:46:22
avatar
Já si myslím že 6 moderních her s různými engine a tři rozlišení jsou více než dost k dělání závěrů ...

Jasně že se najdou hry, kde CF škálovat nemusí, ale většinou dnes funguje a testovat 20 her, abys hledal tu, kde to nefunguje, nemá smysl - už jen proto, že funkčnost této karty je záležitost ovladačů a jakmile to funguje tak má výkon výrazně vyšší, než cokoliv jiného ... přijdou nové ovladače duální karta bude fungovat a dotyčný co si koupil tu jednojádrovou, že byla v té jedné hře zrovna lepší, nemluvě o tom, že vyjde dalších 10 nových her kde bude excelovat, tak co? trochu nechápu tvou vítku ...

Promiň, ale víš jak dloho trvá změření 6 her ve 3 rozlšieních, když to naví děláš 3x a pro několik grafik? Až nás za to někd bude platit, budeme testovat více, i když o moc se ty průměry nehnou ;)
fastplus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 13:59:12

Promiň, ale víš jak dloho trvá změření 6 her ve 3 rozlšieních " Uplny suhlas je to robota na dni co si obycajny clovek nevie predstavit " fakt dobra recka klobuk dole pred kazdym kto nieco taketo v zivote rovy a hlavne ZADARMO !!!
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 14:06:46

Je mi jasné, že je to zdĺhavá práca. Sám mám urobéné testy dosť veľa hier so starou 8800GT, s jednou GTX460 a s dvomi GTX460, aby som mohol porovnať nárast výkonu počas upgrade-ov môjho PC. Takže mám predstavu koľko taký test trvá. Išlo mi iba o to, že test s viac hrami pomôže viac každému, kto si môže vyberať podľa hier, ktoré sám hráva. To je všetko čo som chcel svojím komentárom povedať.
NavratilJirka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 12:31:19
avatar
Až bude tes 6990 v CF tak budu spokojený na 100% tedkom jsem jen na 99%
fastplus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 14:02:40

aj to uz orestoval chalan ved mas tu vydeo recenziu
http://www.ddworld.cz/videa/pc-a-it/test-amd-radeon-hd-6990-a-hd-6990-crossfire-ultimatni-vykon-na-vlastni-oci.html
milda001 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 12:59:03

Se obávám, že takového potenciálu není schopen vytěžit žádný dostupný CPU
Drzka CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ??? 2011-03-18 14:43:40

DD.. co kdyby si konecne uvadel u her, kde a jak si to testoval? V tom testu se mi par veci nezda.
1, Zornva od dnesni recenze se netestuje DX9, zajimava shoda nahod, v DX 9 je HD 6990 nejslabsi...
2, Kdyz se podivam na testy jinde, tak narust je nejak moc vysoky, navic kdyz DDW ma nejslabsi procesor.
3, Taky se mi moc nezda vykon HD 5970, jinde je cca stejne vykona jako GTX 580 a tady je o 20% vykonejsi?! Takze mi prijde jako pekna blbost tvrdit o HD 5970, ze je nejvykonejsi, protoze plynulost u dvou grafik neni jako u jedny! Ve vetsine her tak tezko bude stacit 30-40FPS jako u jedny karty.
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 15:14:24

A na toto si ako prisiel? 5970 som dlho pouzival a ziadny rozdiel v plynulosti pri rovnakych fps som nezaznamenal. Ak myslis na microstuttering tak ziadny neni.
fastplus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 15:50:35

Pre boha ziveho DX9 COOOOOO ved to je tak zastarale API ze to az pri srdci picha a ten kto si kupi HD 6000 aku kolvek grafiku tak uz z 89% hrava a ocakava hry s plnou podporou API DX 11 . a ked aj nejake nove hry vyhadzaju tak to starucke DX9 stale funguje na vsetkych kartach a ked je uz len na podpore ovladacou ale testovat najvykonnejsiu graficku kartu na svete testovat na DX9 tak to sa mne ako lajkovi zda pritiahnute za vlasy . Ja osobne som mal doma HD 5970 asi rok a kazdeu hru som hral na plnych detaeloch nemal som problem s nicim a v ziadnej hre a urcite ma neporazala ani GF 480 tu som zasa ja testoval tak ako HD 5970 voci 580 neviem
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 15:56:31

DX9 je naozaj starý a keby v ňom nevychádzali aj nové hry tak máš pravdu. Ale oni bohužiaľ vychádzajú. Takto napríklad v teste na DDWorlde bude chýbať Crysis 2. Teda až kým nevíde patch s DX11.
fastplus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 16:27:36

to viem ze vychadzaju a strasne brutalne ma to Se..e lebo uz by sme mohli mat take hry ze by sme gulali ocami ze je toto vobec mozne urobyt ? Napr Epic nam to ukazal vo svojom novon Unreal Engin 3 a to uz mohlo byt pomerne davno nebyt samozrejme konzolistou vdaka ktorym te stale mad DX 9 IN a kazdy z nich sa ma snazi presviecat aka je dokonala konzola ze ma ju doma 5 rokou a vsetko mu stale ide a ja debil vyhadzujem take prachi iby za graficku kartu so stoji jeho cela konzola aj dve . ale ked potom vydi ten vykon na monitore tak mu ide sanka padnut ale aj tak bude tvrdit ze nad konzolu neni .
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-22 23:08:39
avatar
kámo, nič v zlom, ale opráš si slovenčinu..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 19:16:56
avatar
Jakmile Crysis 2 dostane DX11 samozřejmě jej zařadíme ...
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 15:03:52
avatar
No ten si smlsne
Testoval bys v DX9 DX11 kartu a nejlíp v 1680x1050, co?
No nakrmit takovou GTX580 dá zabrat... Ale zase pokud na všechny VGA použiješ stejnej procík a navíc tady taky neni žádnej slabej, tak proč ne.
Ale nechápu, proč se čertíš? V průměru vyjdou výsledky dost podobně jako jinde. No ať si to DD obhájí sám, ale tohle je fakt na hlavu.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 15:08:47

No s DX9 je to tak, že väčšina hier ho stále požíva a dokonca aj tie DX11 čo vychádzajú nie sú skutočné DX11 ale DX9 s pár nie vždy viditenými DX11 efektami. Preto si myslím, že vynechanie DX9 je predčasné. BTW víde tento rok aj iná hra okrem BF3, ktorá bude natívne DX11?
Drzka CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 15:18:30

Kdyz pouziju stejnej procik, tak tam kde to zacne brzdit to proste brzdi a vejs se nedostanes... treba Crysis , nechapu proc tu neni napsano kde to DD testoval, proste NIC, co by se dalo porovnat nebo doma zkusit, hlavne, ze tohle je uzivatlesky magazin... na forech se porovnaj vysledky v benchmarcich, ale na uzivatelskym magazinu to NENI.
Bud ma DD pravdu a benchmarky se nehrajou (pak ale nechapu proc netestuje 3D mark 11 kdyz engine, ma udajne byt ve hrach), nebo se snazi o to aby se to nedelo porovnat...
Sam nevim proc se certim, driv sem chodil na DDW rad, ale ted me tohle zacina vadit...
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 15:30:36

Jde o to že všechny grafiky jsou testovaný se stejným procesorem, tak deržkuj

ad dx9: to že nebylo testováno ti může být putna, opět jsou všechny grafiky otestované ve stejných hrách. To že je tam 6990 slabší vadí max tobě, a nevím proč ti to tak vadí, když tu grafiku stejně nemáš a nejspíš ani nebudeš mít. je to totiž zbytečnost.

ad k ad: Jestli se chceš dohadovat kvůli procentům o které jsou ostatní grafiky slabší než tato, můžeš jít na PCT, nebo na obrův blogísek, kde jsou na to zvědaví.
Drzka CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 15:38:27

Me proste vadi, ze vzdy AMD vychazi lip... U NV se vykon ubira, u AMD se pridava... Kdyz zminujes PCT, tak si procti HEADovo prispevky, na dve HD 5850 mu nekde nestaci ani Sandy Bridge na 5GHz... Phenom je brzdil nekde uplne brutalne, takze se mi nezdaji FPS treba v Crysis... proto bych tu rad videl poradnou metodiku testovani.
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 15:53:41

Řekni čím se NV ubírá výkon, čím se AMD přidává výkon. To co někdo plácne na PCT ani jinde mě nezajímá. Jestli ti vadí zdejší testy, tak je nečti, nebo líp, udělej vlastní test kde budou mít podle tebe všechny GK setjne podmínky.

Tady nejde o FPS, ale o to jak si grafiky stojí proti sobě.

ad brzdění: 6xxx řada je méně náročná na "krmení CPU" než 5xxx.

Jinak kdyby se mělo pokaždé něco měnit když se někomu něco nezdá moc by tenhle svět nefungoval, že ses stím ještě nesmířil, je čistě tvoje věc, nikoho to nezajímá.
Drzka CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 16:20:59

Kdyz chci aby tu byla poradna metodika testovani, tak to zase nechci tak moc ne?!
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 16:57:48

Moc toho nechceš, ale nemusíš se vztekat pokaždé, když se ti tvoje přání nesplní.

btw jak moc myslíš, že by se změnil výsledek testu kdyby bylo zařazeno dx9? 5-10%? i kdyby těch 15%, bylo by to pro tebe zadostiučiněním, že je výsledek testu v souladu s tvým názorem?

Tohle není jen pro tebe... Proč ku*va řešíte takové p*čoviny? Pro radši nejdete ven uživat si náš okamžik ve vesmíru? A ne řešit na netu kdo kde přidává pár procent v nějakém po*ebanem testu.

Někdy si připadám že jsem mimozemšťan, když za den nikoho nena*eru.
fastplus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 16:34:21

NV si ubira vikon sama ked nieje schopna nic konkurencie schopne postavit hold raz si hore a raz dole .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 19:19:12
avatar
Pohádky o brzždění karet procesorem platí jen v případě nízkých rozlišení a hraní bez AA ... ve vysokých rozlišení s 4/8AA mají grafiky dost co dělěat a procesor je rozhodně nebrzdí ... samozřjemě že jsou hry, kde výkon CPU vždy hraje roli, ale není jich zase tolik a ne v takovýhle nastaveních! Phenom II X6 na 4Ghz není žádný slabý procesor! Má výkon mezi nejlepšími modely současnosti!
Drzka CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 21:57:16

precti si na PCT foru, HEADovo zkusenosti... a uvidis, ze Phenm II neni nic extra...na hry urcite ne

Co tu metodiku? Proc na DDW neni napsano kde a jak se to testovalo?
Citace:
Phenom II X6 na 4Ghz není žádný slabý procesor! Má výkon mezi nejlepšími modely současnosti!

Jak je teda mozny, ze s mym Thubanem jedou misty moje dve HD 5770 v Crysis i na 50-60%? Mam ho na 3,5GHz ve FULL HD... a bzrdi to jako docela fest
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 23:27:42
avatar
Systém s Phenom II X6 1090 na 4GHz v kombinaci s 4GB DDR3 1600 cl8 + SSD a přídavná zvuková karta .... je více než hodně výkonný herní procesor a v rozlišeních 1920x1200 8AA a vyšší není žádná brzdy ničeho!

Metodika byla posaná asi 1000x ale zopakuji ti to:

Dostaneme grafiku ...
Rozbalíme grafiku ...
Osadíme grafiku ...
Pustíme FRAPS a nastavíme měření min.avg.max
Pustíme první test poprvé ... 120s
Pustíme stejný test podruhé ... 120s
Pustíme stejný test potřetí ... 120s
Hodnoty zprůměrujeme a zapíšeme hodnotu AVG
Jdeme na další nastavení ...
....
....
....
opakujeme pro všechny grafické modely, u tkerých je to nutné ....
... to zabere cirka 8-12 hodin čistého času
zapíšeme výsledky do tabulky ....
aktualizujeme grafy ...
....
...
to trvá 1-2 hodiny ...
...
a píšeu recenzi ...
zhruba 8 hodin čistého času to zabere ...
...
...
pak upravujeme fotky a připravujeme vše na vydání ...
pak to vydávám ...
.... to zabere další 1-2h ...
pak to čtete ...
....
....
a pak se vždycky najde někdo, kdo hledá mouchy ...
....
... tomu odpovíme ...
... odpovíme mu i podruhé ...
... i potřetí ...
.....
.....
.... i po tisící ...
... pak už začne být otravný ....
... tak se s ním rozloučíme ...
...

JEŠTĚ NĚJAKÝ DOTAZ???
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-19 09:11:16

To už si nikdo nedovolí!!!
Podmínky měli všichni stejné. Nikdo nemůže říci, že má GTX580 horší výsledek proti HD6990, protože byl brzděný CPU. To spíše naopak. Nedávno proběhl test na abload.de, kde srovnávali Intel i5 2500k a Phenom2 x4 920@ 3700Mhz na CF 2x5850@850/5000. Odkaz Obrácený test jak tady. Stejné GPU, různé CPU. Intel byl lepší, více FPS. ALE kdyby se zde použil Intel, výsledek by byl stejný. Procentuální rozdíl mezi kartami by byl stejný. Až budeš mít Bulldozéra, tak padnou poslední námitky.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-19 10:43:26

Myslím, že Drzka CZ chcel hlavne vedieť v akej lokácii každú hru testujete a ako dlho. Aby si to ktokoľvek mohol vyskúšať. Z tvojho popisu to nejde. A ešte keby si zverejnil priebehy FPS a videá získané behom testovania, tak už by nemohol nikto nič namietať.
Drzka CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-19 13:34:40

DD.. ja znam metodiku, ale to je takovy problem dopsat k ni: kde a jak v kazde hre se testuje?
Jinak recenze pekna, nic proti tomu nemam, az na tu metodiku... Recenze tady me pride lepsi nez jinde...;-)
Kdyby si to doplnil, tak by nikdo uz nemohl drzkovat..
carterkrieg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-19 21:45:58
avatar
tahle odpověď je zbytečná a hnusně arogantní .. myslím DD,že z jeho několika dotazů je jasný, že se ptá na pasáže ve hře ... tak proč takovýhle svinstvo?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 19:22:32
avatar
benchmarky netestujeme ... benchmark není hra ...

Unigine a Stone jsou navíc technologická dema a ne benchmarky ...

3DMark 2011 je benchmark, ale zatím na něm není žádná hra, tak nevím, co by měl v testu grafikcých karet pohledávat ...

DX9 hry netestujeme ze zásady ... k čemu testovat něco, co dnes každá grafika zvládne levou zadní, když tu navíc máme už druhé generace DX11 grafik a DX11 windows je tu bezmála 4 roky!

DX11 her na testy je navíc dost a dost!
Coolek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 15:06:12

[color=black]Ahoj DD,
omlouvám se za OT, ale uvažuji o koupi eyefinity a jen by mě zajímalo, jaký monitory používáš.
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 15:33:00

Uděláš nejlíp, když koupíš tři stejné a pokud možno s úzkým rámečkem ;)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 19:20:21
avatar
ráměčky víceméně nehrají roli ...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 19:20:02
avatar
ACER AL2723W ... 27" S-PVA 1920x1200
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 16:32:52
avatar
fakt brutálna karta, ale na bežné rozlíšenie a jeden monitor nemá fakt zmysel a pokiaľ niekto hrá len na jednom monitore a má H5970 tak pre neho nemá cenu kartu meniť, tomu hovorím extrémne dlhá životnosť-použiteľnosť HD5970 ktorá tu ešte asi nebola.

DD pokiaľ ide o testovaciu zostavu nikdy si ešte neuviedol cez čo ide zvuk a keď je tá karta taká hlučná ja vidím len dva riešenia nový chladič, čo iste ešte potrvá kým sa nejaký objaví alebo nejaké kvalitnejšie uzavreté slúchadlá a mohlo by to byť v pohode
Inak pekný test.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 17:09:39
avatar
Na moje domaci hrani je to vylozene vyhozeni penez za takovou grafiku. Ale jinak je to opravdu poradny kus hardwaru, ktery zase nejakou dobu bude kralovat na trhu VGA
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 17:31:33
avatar
Já musím říci dík dobrý test a jsem rád že proběhl na platformě AMD jelikož testy na Intelu jsou všude a změna je život ještě jednou dík.Super našláplá gráfa kterou bych bral mít na ni.
fox of fire [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 18:38:49
avatar
Kdyz pomyslim ze 4procesorove Voodoo5 se dalo uchladit pasivne...
Jestli to takto pujde dal tak se zachvili zacnou prodavat karty s vestavenym okruhem na kapalny vodik a jednim barelem vodiku zdarma
Bosnak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 19:29:42

Ale ne, žádnej vodík, dostaneš k tomu pár trubek a radiátorů a postavíš si doma záložní ústřední topení
PS DD taková svérázná prosba: zkus změřit, o kolik ti stoupne teplota v cimérce po dejme tomu hoďce hraní na tomhle dělu
PS2 pro sběratele duálních karet - koukněte na aukro:
http://aukro.cz/asus-hd-4870x2-2gb-super-chladic-i1516145266.html
http://aukro.cz/dvoujadrova-gr-karta-ati-radeon-hd-3870-x2-i1506882243.html
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 20:53:02
avatar
tak ale cipy mali tusim 183Mhz na jadre sam mam teraz v jednom kompe voodoo3 3000 a ma velky pasiv ale pecie dost
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-18 19:33:10

Pěkně obsáhlý test, to muselo dát dost práce
Ty fota "starých" dvoučipovek, ohlednutí do minulosti a pěkné zhrnutí umocnuje dojem, že tenhle test musel být asi hodně opravován, aby byl dokonalý.
Ne fakt, dobrá práce
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-20 21:21:15

Ja len ze som zrovna pozeral testy v CF(u Toms).
Fakt maso Warhead max 2560x1600x8AA 69fps
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zdroj 2011-03-21 14:13:03
avatar
DD, nějak ti v sestavě chybí co že jste použili za zdroj? ;-) jenom tak, ať vím jaká svářečka to musí krmit
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-21 21:24:45
avatar
Je to psano
Napájecím zdrojem jem ThermalTake ToughPower 1000W.

hmm skoda ze neudelali porovnani s Ares II kery ma 2x2GB
tycho1979 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 11:38:31
avatar
Já bych se asi nejvíc bál toho chlazení. Nějakej rok zpátky jsem měl Radeon 2900XT a to byl hučák, když se zahřál a to nebylo zdaleka takový monstrum jako Radeon 6990. Aspoň že už bude brzo k dispozici modul pro vodní chlazení.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-24 18:27:35

jj to byl přímotop. ALE toto jsou vlastně prapravnuci dvojčata
diiira [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - HD3D 2011-03-26 15:44:30

"DD" budeš testovat někdy HD3D na 6990 ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-26 16:07:22
avatar
Nemám k tomu vybavení, a osobně současným 120Hz 3D technologiím vůbec nefandím,považuji je za zastaralé, zbytečně, uživateslky nepoužitelné a potencionálně zdraví nebezpečné ...

Kolega ale něco plánuje ohledně 3D testů tak uvidíme ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!