Recenze: Dragon Age 2 – EA poslalo BIOWARE novým směrem mimo tradiční RPG. Úspěšně?
Napsal Jan "DD" Stach a Mescalamba   
Pátek, 01 duben 2011
alt

 

 

 

 

 

Recenze: Dragon Age 2

EA poslalo BIOWARE novým směrem mimo tradiční RPG. Úspěšně?

Očekávané pokračování jednoho z nejlepších RPG herní historie dorazilo a vzbuzuje velké diskuse.Dragon Age 2 už je nějakou tu chvilku venku. Dnes vám nabídneme náš pohled na tuhle hru od dvou recenzentů a samozřejmě nebude chybět test grafik a procesorů, abyste věděli, jak je na tom hra po HW náročnosti.

První Dragon Age vyšlo kousek před koncem roku 2009. Což znamená, že pokračování tohoto epického RPG vyšlo jen rok a pár měsíců po předchozím dílu. A to není zrovna mnoho času na vytvoření kvalitní hry. Předem upozorňuji (Mescalamba), že původní Dragon Age jsem začal hrát až před pár dny, poté co jsem dohrál Dragon Age II. Původní Dragon Age mě z nějakých neznámých důvodů minulo. Naproti tomu kolega (DD – jeho texty kurzívou) je velký fanda Bioware her a Dragon Age 1 vůbec. Dohrál jej několikrát včetně všech přídavků i datadisku a jeho recenze jste si na stránkách našeho magazínů mohli přečíst:

Dnes si tak dáme recenzi nového Dragon Age 2 z pohledu dvou lidí. Jeden, který předchozí díl v podstatě nezná (Mescalamba) a druhý, který jej zná v pravdě dokonale (DD).

  • První pohled na hru

Instalace u mě proběhla bez potíží, vlastníkům jednojádrových procesorů a nedostatečné příčetnosti doporučuji nainstalovat patch 1.01, který vám umožní si hru uložit (hra obsahuje pár bugů, jeden z nich je nemožnost uložit ji na jednojádrovém CPU). Po instalaci vám naskočí klasický launcher, stejně jako v původním Dragon Age, konfigurace je prakticky totožná. Doporučuji stáhnout si textury s vysokým rozlišením (pokud vám to grafická karta dovolí – ideálně 2GB paměti na kartě) a využít je. Vypadá to s nimi aspoň trochu snesitelně.

Hra umí DirectX 11, asi v tom smyslu, že základ hry je v DirectX 9 (jak je poslední dobou „dobrým“ zvykem, viz. Crysis 2) a na to jsou naroubovány nějaké ty DirectX 11 možnosti. Zatímco v jiných hrách musíte rozdíly hledat, u Dragon Age 2 je vizuální rozdíl značný. Udělané je to totiž tak, že na nejvyšší detaily to jinak než s DX11 nejde a na nižší detaily zase technologie DX11 nezapnete, takže vizuální rozdíl je jasně patrný, ale patrný je i rozdíl v HW náročnosti. O tom ale až později. 

Spustíme hru a ejhle hláška "Press any key". Znalci už tuší v čem bude problém. Ano, Dragon Age 2 je konzolová hra převedená na PC. Bohužel vydavatel EA v poslední době nepříjemně přesedlal na tento styl dělání PC her, a jde to s nimi bohužel od té doby od 10 k 5. Jednu takovou jsme tu měli relativně nedávno i od jiného vydavatele, zvěrstvo s názvem Arcania: Gothic 4, které se neslo v podobném duchu ve vztahu k RPG předchůdci i PC platformě, jako Dragon Age 2. S velmi nepříjemným pocitem v žaludku jsme se pustili do hraní samotného. Nebudu moc komentovat, jak probíhá úvod, spíš úvodní šoky.

  • Šok č. 1: Lidi? Jenom lidi? Ano, nemůžete hrát za elfa či trpaslíka.
  • Šok č. 2: A to je RPG nebo konzolová mlátička? (tenhle šok naštěstí časem opadne)
  • Šok č. 3: Z jakéhože roku je ta hra? 2006? 2008? 2011 ... vážně?

Po dávce počátečního znechucení, především nad grafickou stránkou hry a tím, že podobnost s Gothicem 4 byla více než příjemná, jsem dal hře šanci. Když přežijete ve zdraví začátek (kupodivu opravdu můžete ve hře umřít), dále to vypadá už lépe.

Pohled by DD: Pohledem člověka, který hrál první díl, ale vypadá jinak: Graficky technologicky naopak vidíme jasné zlepšení. První díl byl ve vývoji 7 let a herní engine pocházel už třeba z NeverWinterNights. Do prvního dílu také nevyšly oficiálně HD textury, těch se hra dočkala až od nadšenců. Stejně tak na moderní efekty jsme museli zapomenout. Po technologii a výbavě grafické stránky je tedy Dragon Age 2, i přes stáří svého enginu, lepší než první díl, ale tam bohužel dobré první dojmy končí. Znalci a příznivci prvního dílu jsou v šoku. Začátek připomíná hloupou rubačku a znechucení narůstá. Omezený počáteční výběr vůbec nepřipomíná Bioware RPG a už vůbec ne Dragon Age1. Dáme tomu ale šanci …

  • Kdo a kde – Dragon Age 2 a náplň hry

Jste potomek rodiny Hawk, dle vašeho výběru muž či žena a pak následně válečník/zloděj/mág. Specializace dle vaší volby. Základní atributy náhodně generované (hod kostkou) a můžete k nim přidat pár bodů dle vaší volby. Pocházíte z Lotheringu, což je ta vesnička z které v původním Dragon Age většina obyvatel toužila zdrhnout. Včetně vás. Přes krátký úvod obohacený o úmrtí jednoho příbuzného se dopotácíte do Kirkwallu, což je město, kde už taky zůstanete po zbytek hry. Tedy s výjimkou občasných návštěv Sundermountu (hora kousek od Kirkwallu) a jeho okolí.

Jak je asi jasné, hra netrpí přílišnou geografickou rozsáhlostí. Prostě se budete poflakovat v jednom městě a jeho okolí. Není to tak strašné, jak se zdá, ale je to řekněme poměrně hodně uzavřená hra. Stylizací to trošku připomíná Gothic 1, který taky netrpěl nadbytkem lokací. Tím ovšem veškerá podobnost končí.

Pohledby  DD: Pokud však znáte první díl Dragon Age, tak vás rozsah a lokace v Dragon Age 2 vyloženě zklamou. V Dragon Age 1 jste procestovali mapu křížem krážem a několik opravdu zajímavých lokací (jež ale zase tak rozlehlé nebyly) jste navštívili. Hlavně ty lokace byly v podstatě každá jiná a detailně propracovaná. Rozlehlost Dragon Age 1 a Dragon Age 2 se nedá srovnat. Nicméně důvod je zcela prostý. Zatímco epický epos Dragon Age 1 vznikal dlouhých 7 let, Dragon Age 2 má za sebou pouze 2 roky vývoje a to se zákonitě musí na kvalitách i obsahu hry projevit mírou větší, než značnou.

Podívejme se tedy na Dragon Age 2 podrobněji …

 

 

 

  • Hratelnost

Dragon Age 2 je hra založená na hratelnosti, příběhu, dialozích a velké dávce fantazie ze strany hráče. Velká dávka fantazie je třeba z jednoduchých důvodů. Za prvé grafická stránka ve srovnání se současnou konkurencí hry kulhá, jak beznohý trpaslík, za druhé je svět, a vše v něm, tak trošku málo uvěřitelné.

Hlavním plusem hry je příběh, postavy v něm a rozhovory. Rozhovory jsou řešené stejným způsobem jako v Mass Effect (tedy kruhový výběr s maximem 6 možností). Přičemž se vám u většiny možností zobrazí ikona, jaký typ odpovědi to bude. V základu jsou to možnosti tři, reakce "mírná - dobrá", reakce vtipná, reakce "drsná - špatná/zlá". Ne vždy to platí, je třeba trošku přemýšlet nad tím, s kým zrovna mluvíte. Reakce samozřejmě ovlivňují, jak vás pak dotyčný bude brát, v případě komunikace s členy družiny to znamená, jestli vás budou mít radši více či méně. Na rozdíl od Dragon Age 1 nehrozí, že by vás v případě negativního ratingu opustili či vyzvali na souboj. Ale může to ovlivnit nějaké jejich budoucí rozhodnutí, které může být docela zásadního charakteru. V čemž právě tkví kouzlo této hry.

Podle toho jak se ve hře rozhodnete, bude plynout i následující děj, přičemž dopady mohou být docela dalekosáhlé. Hra sice je silně lineární, ale rozhovory a vaše činy mají opravdu nějaký smysl. Byť konec hry bude asi totožný ve všech případech. Malé a podstatné plus je, že rozhovory jsou kompletně nadabované a to i z vaší strany. Ano hlavní charakter konečně umí i mluvit. Zajímavostí je, že typ odpovědi, který si nejčastěji vybíráte, ovlivňuje charakter vaší postavy a občas i odpovědi, které nemůžete přímo výběrem ovlivnit. Za rozhovory a možnosti ovlivnit pomocí nich příběh, či náklonnost postav, si tvůrci rozhodně zaslouží pochvalu.

Pohled by DD: Pokud jste hráč, který zná a má rád Dragon Age 1, tak rozhovory jsou i pro vás nejlepším prvkem Dragon Age 2. Jsou zlepšením proti až příliš slušném a spořádanému Dragon Age 2. Postavy jsou zajímavější, rozhovory nepostrádají emoce, na druhou stranu všechno je tak nějak banálnější. Na rozdíl od Dragon Age 1 u nich také díky zobrazování typů odpovědi ala Mass Effect, nemusíte přemýšlet. Bohužel celou zajímavost rozhovorů snižuje zase omezení na jedinou lokaci a v podstatě tomu absolutně chybí to, co měl první díl, epičnost a nějaký velký příběh na pozadí vašeho příběhu a příběhů postav, jež se zajímavě proplétaly s vlivem na celé příběhové pozadí.  

Byť prokecáte slušnou část hry (ale ne až tak moc jako v původním Dragon Age – textu je minimálně o polovinu méně), tak je víceméně hlavní náplní boj. Questy jsou převážně tímto způsobem i směrované, povětšinou je to ve stylu, dojdi tam, zabij, co uvidíš, vysvoboď princeznu atd. Některé jsou o něco chytřejší a zábavnější, některé méně. Boj sám o sobě je v podobném stylu jako v Dragon Age, jen vypadá o něco akčněji, a je v něm víc poletujících částí těl a krve. Hra silně podporuje bojovníky, o něco méně zloděje/vrahy a ještě méně mágy. Pokud to chcete mít snadné, doporučuji hrát za bojovníka/válečníka.

Hra obsahuje zajímavou novinku, což je "cross-character combo". V praxi to znamená, že třeba bojovník znehybní nepřítele a pokud mág zaútočí na onoho nepřítele třeba bleskem, dostane velký bonus ke škodě, obvykle tak velký, že kromě bossů to znamená instantní smrt pro nepřítele. Správným načasováním a hojným používáním mezerníku (pauzuje hru) je možné vyřídit i bosse poměrně rychle.

Samotná obtížnost bojů je od velmi snadných až po dost slušně obtížné, u některých soubojů s bossy opravdu budete muset použít hlavu. Nebo alespoň ten mezerník. Některé moje souboje s bossy připomínaly spíš tahovou strategii. Hlavní chybou, co se bojů týká, je že hra nezobrazuje úroveň obtížnosti questu či nepřátel. To znamená, že v případě, že vlezete někam, kam nemáte, tak prostě umřete a čeká vás load. Takže ukládat často. Opačný problém je, když někam vlezete zase pro změnu pozdě a protivník je pod vaši úroveň a vy tak získáte odměnu, která by byla užitečná tak před dvěma levely, a teď jí můžete leda pod cenou prodat. Hra používá pevné úrovně protivníků (takže ne jako Oblivion), jen vy se je nedozvíte.

Menší mínus bojů je inteligence protivníků a vašich postav. Občas se někde zaseknou, občas se prostě rozprchnou a něco jako dodržování formace je leda snem (samozřejmě lze přikázat, aby setrvali na místě, jenže to není něco, co u bojovníka potřebujete). Takže obvykle zbývá jen to hrát za všechny pěkně ručně. Protivníci sem tam zapomenou zaútočit, nebo se pohnout. Prostě AI není zrovna dokonalé. Některé bosse jde třeba zabít tak, že ho jako bojovník nalákáte na sebe a ostatní postavy máte pro boj na dálku, takže běháte dokolečka, boss za vámi a mezitím ho ostatní postavy pomalu ustřílejí k smrti. Samozřejmě to je taky forma taktiky, jen je to v případě třeba draka taková docela úsměvná představa.

Pohled by DD: nerealističnost a přílišná arkádovost boje fandy prvního dílu u Dragon Age 2 dost zklame. Boje jsou navíc velmi sterilní a rychle se okoukají. Rozhraní je o dost méně nápaditější, a hlavně méně přehledné, než to v prvním díle. Boj je velmi nerealistický a nemáte z něj pocit, že by se váš hrdina nějak moc snažil. Zejména neúnavné mávání jednou rukou obřím mečem vypadá poněkud směšně. Naštěstí se tvůrci trochu zalekli první kritiky na beta verzi a pro PC upravili všechno tak, že změn proti prvními dílu zase tolik není. Můžete opět pauzovat a udílet povely a také můžete kameru oddálit, bohužel už ne až tak vysoko, jako to šlo v prvním díle. Celkově jsou tak boje v podstatě totožné s tím, že jsou akčnější, méně realističtější, s nehodícím se vzhledem ovládáním a nemožnost najetí na vyšší kameru jsou zkrátka krokem až dvěma zpět proti prvnímu dílu.

K boji samozřejmě potřebujete svou družinu, takže se budeme věnovat chvilku postavám ve hře. Na rozdíl od Dragon Age nemůžete měnit svoji družinu kdykoliv chcete, ale jen v určitých lokacích či před určitými questy. Což občas znamená přesun do vašeho základního tábora (v případě této hry do vašeho domu) a pak přesun tam kde je quest. Další změna je, že vaši společníci se až na jednu výjimku nevyskytují ke komunikaci ve vašem domě, ale v místech kde sídlí. Takže se docela naběháte, nebo spíš naloadujete, protože loadingy lokací uvidíte opravdu nezdravě často.

Vaše družina se bude sestávat s postav, kterým pomůžete, nebo se prostě k vám jen přidají. Postavy jsou to poměrně originální a rozhodně jim nechybí osobnost. Minimálně jedna postava je z původního Dragon Age. Stejně jako v původním Dragon Age můžete postavám dávat dárky (nebo spíš dárek, většinou není ve hře víc jak jeden pro každou postavu) a též když získáte dostatečně vysokou náklonost může dojít k nějakému vztahu. Postavy jsou místy zásadní pro hlavní dějovou linii, takže neškodí je mít nakloněné na svou stranu.

Další věcí, která prodělala změny je výbava vašich postav, na rozdíl od původního Dragon Age, můžete měnit jen část. Přesněji zbraně, dva prstýnky a opasek. Jejich hlavní zbroj je neměnitelná, pouze ji lze vylepšovat pomocí upgradů, které naleznete, či koupíte. Případně, když máte patřičný upgrade, můžete do společníkovi zbroje vložit runu. Kromě jedné postavy z původního Dragon Age se ve hře setkáte i s pár dalšími starými známými. Takže chvílemi můžete mít opravdu pocit, že ta hra se jen nejmenuje stejně, ale dokonce to je i stejný svět.

Pohled by DD: Společníci jsou o něco zajímavější než v prvním díle, ale připomínají ty z Mass Effect 2, je to takové divné, pokud všechny ty hry znáte. Nicméně se mi moc nelíbí jejich roztahanost na mapě, když s nimi chcete něco probrat. Stejně tak se mi vůbec nelíbí nemožnost výměny jejich brnění a tak dále. Bohužel stále méně RPG prvků, to je styl, který z posledních Bioware her jen čiší a není to dobrý směr. Nemůžu se zbavit dojmu, že v DA1 byly ty vztahy o něco komplexnější a všechno tak nějak lépe stylizované. 

Z hlediska hratelnosti prodělalo zásadní změnu poměrně hodně věcí. Například vývoj postavy byl radikálně zjednodušený a místo lineárního postupu schopnostmi a odemykání specializací teď máte trošku zvláštní kruhové "stromy" vývoje. Základní atributy postav jsou stejné, i jejich přímý dopad na množství života/many/staminy a další. Nemůžu říci, jestli je to k lepšímu či horšímu, je to prostě jiné. Levely a jejich získávání, zůstalo při starém tzn. vraždění monster/plnění úkolů.

Crafting, neboli výroba předmětů se omezuje na výrobu jedů, granátů, magických lahviček a run. Nejdříve jsem k němu přistupoval opatrně, protože jak jsme naučení u RPG, když něco vyrábíte, tak něco musíte spotřebovat. Nicméně to tady neplatí, jakmile objevíte nějaký nerost či květinu, tak ji prostě máte a můžete z ní vyrobit neomezené množství lahviček, či run. Tedy omezení tu je a to prostě tak, že za všechno platíte penězi a ty rozhodně nejsou neomezené.  Je to velmi zvláštní přístup k výrobě předmětů ve hře, který je tam zřejmě z důvodu nedostatku fyzického prostoru ve hře samotné. Na rozdíl od Arcanie aspoň potřebujete na výrobu nějaké vhodné místo, v tomto případě je to stůl ve vašem domě (tedy v pozdější části hry).

Pohled by DD: příznivci prvního dílu a vůbec tradičních RPG i těch od Bioware, budou hodně plakat. Vývoj postavy, schopnosti a možnosti, to vše bylo zásadně osekáno. Jednak jejich rozsah byl zmenšen, ale hlavně vizáž a styl všech menu a všeho je opravdu hrozný a do fantasy hry se vyloženě nehodí. Bohužel Mass Effect 2 je vidět i zde. S láskou vzpomínáme na možnosti a nádherné zpracování všech menu a jejich stylizaci z prvního Dragon Age. Je to opravdu škoda, že se couvá ze systému, který funguje, fungoval a hráči jej mají rádi. Navíc když Bioware dokázalo uvést do života systém, který vám umožňoval se o statistiky a vývoj postavy nestarat, když jste nechtěli. Zde už osekává možnosti těm, kteří se starat chtějí a chtějí mít výhodu.

  • Příběh hry

Příběh hry je taková mírně politická záležitost, kdy řešíte různé problémy vašeho nového domova, dokud je nevyřešíte definitivně. Město Kirkwall má problémy s Quinari, kteří se rozhodli v něm tak nějak squatovat, pak s mágy využívající krev místo many (následkem čeho se občas změní v nějakou tu příšeru) a samozřejmě templáři, kteří se ty mágy snaží eliminovat. Celkově taková jednoduchá směs zadělávající na pořádný průšvih. Není to nějak extrémně originální, ale ani to není špatné. A kdyby vás to náhodou nebavilo, tak je ve hře poměrně dost příběhů a questů od členů vaší družiny, které jsou místy opravdu zábavné a zajímavé.

Pohled by DD: Pokud znáte Dragon Age 1 a jeho epičnost, obrovskou příběhovou rozmanitost a veliký heroický příběh na pozadí mnoha menších, kterými jej ovlivňujete, budete na Dragon Age 2 koukat jako sůva z nudlí. Dragon Age 2 se nemůže s Dragon Age 1 ani srovnávat. Upřímně, celý rozsah příběhu a omezenost je srovnatelná maximálně s rozsahem datadisku k prvnímu dílu, i tam byl ale příběh o dost heroičtější.  Příběh Dragon Age 2 není špatný, ale ve srovnání s Dragon Age 1 …. Opět je to prostě a jen daň za krátkou dobu vývoje, Bioware si v této hře vybrali prostě svou horší chvilku a i když to není špatné v porovnání s jakoukoliv jinou BioWare hrou je tohle opravdu slabé.   

Podívejme se na technologickou stránku hry …

 

 

  • Technologie a testy GPU a CPU

Ano opravdu je to letošní hra, i když oči se zdráhají uvěřit. Vizuální stránka hry graduje od "opravdu hnusná" až po "docela pěkná". Polygony tvůrci opravdu neplýtvali. Textury jdou snést, jen když si stáhnete lepší, jinak je to rozplizlé cosi. Takže textury s vysokým rozlišením jsou opravdu povinnost. Byť nemají stejný efekt na vše, ale aspoň ty postavy pak vypadají k světu. Tvůrci měli zřejmě pocit, že nestačí, aby hra vypadala, že je stará pár let, ono se to ještě navíc trhá. Kombinace mizerný vzhled plus mizerný počet snímků za vteřinu je teda něco. Označení DirectX 11 tomu dodává příslovečnou třešničku navrch, nebo poslední kapku. Hra podporuje PhysX fyziku. Jen není tak úplně jasné kde, v čem a proč.

Upřímně, když si odmyslím o něco jednodušší zobrazení charakterů v původním Dragon Age, tak bych řekl, že Dragon Age 2 vypadá hůř než předchozí díl. A značně hůř než konkurence. Zaklínač 2 či další díl The Elder Scrolls oproti tomuhle vypadají jak z jiného století.

Pohled by DD: Já ale znám Dragon Age 1 dobře a zcela na rovinu Dragon Age 2 je přeci jen graficky hezčí – ale ne stylizací. Technologicky o něco dál, ale pořád je to stejný engine, z čehož plynou jistá omezení. Implementace DX11 je velmi vítána, i když pořád je to roubování na DX9 a výsledek odpovídá možnostem starého enginu a ne DX11. Ale buďme rádi alespoň za to. HD textury jsou u Dragon Age 2 oficiálně, u DA1 nebyly. Bohužel když se na to podíváme trochu s odstupem, tak u Dragon Age 1 byl mnohem zajímavější návrh levelů i grafický design – Dragon Age 2 je vedle toho chudý příbuzný a není se skutečně moc na co koukat a čím kochat. Samozřejmě v případě srovnání s jakoukoliv moderní RPG hrou podobného typu grafiky Dragon Age 2 (i 1) propadne na plné čáře. Ten starý engine je skutečně starý a zázraky se s ním dělat nedají. Možná to používá technologie z roku 2011, jenže naroubované na technologiích z přelomu století …

(Dragon Age 1)

  • Nároky na HW:

Jak už bylo řečeno, díky systému, jak to bylo uděláno a naroubováno, je mezi středními a nejvyššími detaily pořádný rozdíl, Střední jsou totiž jen DX9, vyšší jen DX11 a rozdílem je velká spousta technologií, včetně tessellace, vylepšení stínů, textur a hromady dalších. Takže tomu odpovídají i HW nároky:

Zatímco na střední detaily si to zahrajete snad na všem (na předváděčce jsem to hrál na integrované grafice Intel na střední detaily v 1920x1080 a šlo to, takže se testováním nebudu ani zatěžovat), tak na ty vyšší potřebujete silnější grafiku a pokud si dáte ještě HD textury z přídavného balíčku, hratelné to bude jen na 2 grafikách – testoval jsem s novými beta ovladači pro NVIDIA grafiky, kdy bez nich hra nebyla hratelná na žádné NVIDIA grafice!!! Hra je stejně jako většina DX11 her současnosti, dělána ve spolupráci se společností AMD.

Pokud jde o výkon procesorů, hra náročná moc není, je optimalizována pro 4jádra, ale nijak zvlášť. Frekvence CPU je také fajn, ale ani zde nijak moc nezískáte. Procesorově to není náročná hra.

  • Herní design

Po pár hodinách ve hře vám bude jasné, že grafické oddělení zřejmě půl roku hrálo World of Warcraft, pak za měsíc vyrobili celý obsah hry a šli zase hrát. Hra obsahuje asi tak 6 různých dungeonů, které jsou recyklované. Recyklace probíhá tím způsobem, že se jedny dveře zazdí a druhé otevřou. Hra v tomhle trošku připomíná staré textové hry, potřebujete hodně fantazie, abyste dokázali věřit, že to není ten samý dungeon, co jste prošli před hodinou. I když to samozřejmě ten samý dungeon je, jen ty dveře jsou zazděné. Mimochodem ty dveře jsou zazděné doslova, jsou vidět i rámy dveří, jen je za nimi něco co vypadá jako betonový kvádr.

Výbava postav je recyklovaná podobným způsobem, hlavně aby nemuseli udělat pro něco jiný nový model. Ještě štěstí, že hra obsahuje Facegen technologii, jinak by nejspíš recyklovali i postavy ve hře. Tedy pár klonů vám ve městě zaručeně běhá i tak. Ve hře existuje kategorie předmětů označená "junk", tedy odpad. V inventáři to má ikonku popelnice. Jediný účel těchto předmětů je dojít k obchodníkovi a při obchodování zmáčknout tlačítko "sell all junk". Kromě toho, že mi naprosto uchází, proč něco takového vůbec existuje, tak je opravdu zábavné, že všechny ty odpadkové věci mají stejnou ikonku. Zřejmě bylo moc složité udělat pro ně pár ikonek navíc.

Co je na hře opravdu divné je stylizace vizuální stránky hry, která nekoresponduje s obsahem. Design postav se pohybuje někde mezi evropským a japonským komixem. V případě jednoho elfího charakteru (Fenris) je inspirace japonskou mangou hodně evidentní. První Dragon Age mělo víc dospělejší vzhled postav i celé hry. Dragon Age je stylizované do takové náctileté až pohádkové grafiky.  Problém je v tom, že obsah hry není zrovna náctiletý ani pohádkový. Postavy se chovají poměrně dospěle, krve tam není zrovna málo. A když občas posloucháte co členové vaší družiny řeší když zrovna někde stojíte, či někam cestujete pěšky, tak by se jeden i místy začervenal. Hra má rating 17+ a vcelku oprávněně, akorát s tím háčkem že graficky vypadá spíš jako hra pro 12+. Stylizace ala Age of Conan by tomu slušela víc.

Abych nezapomněl, ve hře je hudba a vcelku dobrá. Zvláštní je, že jedna melodie mi silně připomínala úplně jinou hru (Divinity 2: Ego Draconis). Ale třeba jen náhoda ...

Podhled by DD: Ano, jak už jsem říkal, graficky je možná hra technologicky lepší i hezčí, ale stylizace a celkový herní design? Na něm je opravdu zoufale vidět ta naprosto rozdílná doba vývoje. 7 let u prvního dílu znamenalo dokonalost a smysl pro detaily i úplně banální věci v úplně vedlejším questu. U Dragon Age 2 je všechno – a tím myslím naprosto všechno, se vší úctou a slušností, odfláknuto, jen aby to bylo nějak hotové a je to příliš zřetelné. Ty dungeony jsou úplný výsměch a celková stylizace hry nesahá prvnímu dílu ani po kotníky. I hudební stránka byla u prvního dílu mnohem lepší, zkrátka 2 roky vývoje vs 7 let …  

 

 

  • Závěr a hodnocení

Dohrání hry mi zabralo 40 hodin čistého herního času s tím, že jsem prolezl, co se dalo. Hra mě docela bavila a možná to dohraji ještě jednou, protože možností ovlivnění děje ve hře je opravdu hodně a za jedno dohrání to člověk nevyzkouší. Hra oplývá opravdu dobrými rozhovory, zajímavými postavami. A slušnou hratelností.

Čím hra opravdu neoplývá, je kvalitní a moderní grafika a pohledná stylizace. Též je to opravdu malý, uzavřený a recyklovaný svět. A ne nemůžete vlézt do moře, či sejít z cesty, jsou tam neviditelné bariéry, to jen kdyby to někoho zajímalo. Takhle je to uzavřené, ale to byl i první díl. Nebýt kvalitních rozhovorů, zajímavých postav a příběhů, tak je ta hra úplný propadák vzhledem k tomu, jaké pozornosti a propagace se jí dostává a hlavně kdo jí dělal a na co navazuje. Je to jedna z nejtěžších her na hodnocení, protože na jednu stranu je úžasná a na druhou stranu příšerná.

  • Hodnocení by DD:

Herní doba kolem 40 hodin je proti prvnímu dílu slabota. Zejména když přihlédnete k tomu, co v té hře vlastně děláte. U Dragon Age 2 běháte jedním městem a stejnými dungeony, proti prvnímu dílu už to snad nemohlo být ani horší. Druhý díl to navíc ani není. Je to spíše spin-off s velice banálním dějem, který naprosto nesnese srovnání s epičností a rozsáhlostí i obraty v Dragon Age 1. Jsou to naprosto jiné hry. Kdyby neexistoval Dragon Age 1, byl by Dragon Age 2 docela slušnou a zábavnou hrou, jenže Dragon Age 1 ukazuje, jak se věci mají dělat, jak mají vypadat a jak to Bioware umí. To všechno doslova zvýrazňuje negativa, která Dragon Age 2 má a naprosto přebíjí těch několik pozitiv.

Mezi těmi hrami je zásadní rozdíl. Už několikrát jsem vám řekl, v čem. Tím je doba vývoje. Zatímco první díl byl PC hra, dospělá RPG pro dospělé RPG nadšence od dospělých RPG nadšenců a ve vývoji byla 7 let, druhý díl není moderním RPG, jak to někteří rádi nazývají, je to zbytečné okleštění RPG formátu (zejména stylu a kvality na jaký jsme od BIOWARE zvyklí) na rádoby efektní konzolovou rubačku ne proto, aby hra byla lepší nebo stravitelnější pro masy, ale jen a pouze proto, aby se dala udělat za 2 roky a dala se s nižšími náklady prodat s co největším ziskem a nejlépe na konzolích. Proto vypadá, jak vypadá a buďme vděčni za tu implementaci DX11 a HD textury u PC verze. To je celé. Dragon Age 1 byla hra pro nadšence od nadšenců, bylo to herní umělecké dílo propracované do detailů, velké dlouhé a epické. Dragon Age 2 je spotřební produkt ve stylu dohraj a zapomeň, upřímně, v tomto případě by možná bylo lepší, kdyby se to Dragon Age 2 vůbec nejmenovalo, nadělalo by to možná méně škody, protože takhle se to musí srovnávat s něčím, čemu jako hra a jako celek nesahá ani po kotníky a ani nemůže. 7 let vývoje do 2 let nenacpete.

Dragon Age 2 se nemůže s prvním dílem srovnávat, pokud ho srovnáte, tak vám Dragon Age 2 vyjde jako špatný vtip. Jako koncept ve vývoji, který má před sebou další 3-4 roky vývoje by to nebylo špatné, ale jako hotová hra? Když hodnotíte samostatně Dragon Age 2, nevyjde tak špatně, ale nesmíte znát prostě Dragon Age 1 na které navazuje a to, co BioWare dokáží. Je zcela mimo pochyb, že Dragon Age 2 je nejhorší hra od Bioware v celé jeho historii. Otázkou je proč? Kvůli politice a zájmům EA, které preferuje kvantitu prodejů před kvalitou? Pravděpodobně, protože nelze předpokládat, že by Bioware po vynikajících posledních 10 letech zapomněli dělat hry. Pro české hráče je rozčarování Dragon Age 2 podpořeno ještě absencí české lokalizace, což je u tak ukecané hry skutečně hloupé strategické rozhodnutí, když českou lokalizaci snad veškerá  RPG konkurence má.   

PS: Co se stane, když se herní business postavený na herními vydavateli placených herních magazínech, dostane do konfrontace s míněním skutečných zákazníků a tedy těmi, pro koho je ta hra a ten produkt určen a kdo to všechno platí, ukazuje právě Dragon Age 2 a jeho hodnocení na ostře sledovaném Metacritics. Zatímco herní magazíny nešetří známkami 9/10 (nekousej ruku, která tě platí – nebo kdo si myslíte, že ty magazíny z inzerce živí?), tak hodnocení uživatelů je zcela jiné. Tak značný nepoměr snad žádná jiná hra nemá – Bioware /EA se dokonce snažilo neférově toto hodnocení ovlivnit a byla z toho zajímavá kauza. V současnosti hodnotí uživatelé DA2 známkou 4.3/10 a magazíny 82/100. Pro srovnání DA1 má od magazínů 91/100 a od uživatelů 8.3/10. To myslím hodně vypovídá o tom, jak na tom jsou tyhle dvě hry v porovnání.

Snad to všechno bude pro EA ponaučení, že na některé prověřené koncepty se sahat nemá a od některých her a studií se čeká prověřená kvalita. Změny nejsou vítány, zvlášť když se snažíte změnit věci ke spokojenosti všech velmi dobře fungující a osvědčené.

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 12:40:30
avatar
Naprostý souhlas...DA1 jsem koupi.... DA2 nekoupím ani za boha hrát ho též nebudu, nemíním ztrácet čas demem ubohé rubačky.

Zato si užívám nového assassina prostě vědět co se stane po další sekvenci a kam se příběh posune dál mi nedá spát a už kvůli tomu posouvám termíny zakázek ...
KAREL.KRATOS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 12:43:59
avatar
tak trochu nepovedené GOD OF WAR 3
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 12:47:21
avatar
Nějak nevim co to má s GoW společnýho. Dit sou to uplně jiný hry. To je jako srovnávat Mass Effect s GTA..ano obě to sou TPS, ale tam to asi končí.
KAREL.KRATOS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 13:23:41
avatar
DA2 je rubačka a ne RPG o proti prvnímu dilu
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 16:47:35
avatar
S tim si dovolim nesouhlasit, až na to, že když hraješ za rogue, tak to trochu (opravdu velmi vzdáleně) připomíná hack 'n slash...tak další herní prvky jsou od GoW zcela odlišné. Hrál sem obě hry a opravdu jenom herní ignorant by moh tyhle dva kusy srovnávat. GoW 3 je perfektní Hack 'n Slash, který sem si užil od začátku do konce, DA II je dost nepovedený RPG, který sem víceméně protrpěl, protože sem v tom měl zhruba 1000Kčs...
KAREL.KRATOS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 14:28:46
avatar
tohle je můj osobný názor DA2 je pro mě mlátička jako god of war
drgw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-03 13:39:47
avatar
Zdá se mi, že jeden mluvíte o koze a druhej o voze. Konzolová verze se opravdu hraje dost podobně jako gow3, zatimco PC verze je ochuzená o auto aim a člověk musí přiblbe klikat na targety, což je občas dost nepřesný, hráče to nutí pauzovat a hra ztrácí na dynamice. Občas bych si přál aby se hra dala nastavit na gamepad a hrát jako na ps/xbxu.
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-03 15:19:35
avatar
Hrál sem to na konzoli a přesto to opravdu moc GoW nepřipomíná...
KAREL.KRATOS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-03 16:25:39
avatar
na konzolích je to prostě mlátička
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Můj původní závěr :) 2011-04-01 12:46:49
avatar
Hodnocení 65/100

Hratelnost:
- boje 70/100
- zpracování světa 25/100
- dialogy/příběhy - 90/100
Technické zpracování 40/100
Poměr cena-zábavnost-trvanlivost 75/100

Závěrečná doporučení:
Pokud chcete hezkou grafiku, vyhněte se této hře obloukem.
Pokud vám jde o zábavné souboje stojí relativně za úvahu, ale souboje nejsou až tak dobré a časté.
Pokud máte rádi velký a propracovaný svět, tak o této hře vůbec neuvažujte.
Pokud vám jde čistě o příběh a chcete se bavit skoro jako u filmu (který ale můžete ovlivnit), tak jednoznačně lze doporučit.
Jakákoliv podobnost s Dragon Age: Origins je čistě náhodná.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 12:52:11
avatar
A pár dodatků (protože hraju DA:O když to zrovna jde).

Podle mě ta grafika neni o tolik lepší než v případě DA:O. Možná vylepšili engine, ale jak "zapomněli" udělat nějaký ten obsah, tak to prostě neni vidět.. Jediné na čem to vidět je jsou charaktery (ale to zase domrvili blbou stylizací).

Oproti DA:O je to ořezané snad ve všem v čem to ořezat šlo.

Hra je spíš malej datadisk k DA:O než plnohodnotná hra.

Potom co sem zatim odehrál v DA:O bych asi ještě snížil hodnocení na 60/100.

Osobní doporučení, než tohle kupte si plnou DA:O s datadiskama a add-onama a zahrajte si to znova.
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 12:50:23
avatar
Byly ste myslim celkem milosrdní na tuhle hru (nicméně sem rád, že ste prolomily magickou hranici pod 7/10, která se dle normálních recenzí zdá neprolomitelná), podle mě je to fail na všech frontách. Myslim, že i za dva roky se dalo vyplodit mnohem zajimavějších dungeonů, víc proměnlivých prostředí a prostě ta hra je tak strašně malá, že DeathSpank je mnohem propracovanějšim a variabilnějším RPG.

Osobně sem tomu dal 3/10 a zde jsou kdyžtak mé dojmy, kdyby se někomu zdála známka až moc přísná: Odkaz
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 13:18:04
avatar
Ono, pokud si nikdy nehrál DA:O, tak to neni zas tak špatné. Pokud jo, no pak tě jde jen litovat.

Jinak k těm přízvukům, třeba Merrill je namluvená se slabším velšským přízvukem. Mě osobně se zrovna dabing líbí, ale nemusí být pro každého..

Standartně se 3/10 dává jen hrám, co nepřipomínaj ani moc hry, mají vážné technické chyby apod. Průměrná hra je 5/10 což zase DA2 úplně neni.

Ono když to srovnáš s tím co dneska běžně vychází, tak na tom DA2 zas až tak špatně neni.. (ale taky nijak světoborně).
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 14:04:18
avatar
Já nevim podle mě takhle hodnotit hry, tak to za chvíli opravdu nebudeme moc hodnotit jinak než na škále 7-10, což mi příde zvrácený. U DA II bych to viděl, že třeba herní mechaniky by na těch 5/10 mohli bejt. Nicméně obsah je proti ostatnim RPG, tak na 1/10, takže kdybych to zprůměroval, tak mi ta 3 vyjde. Je to sice zjednodušený, ale podle mě výsledná známka musí bejt kombinací hodnocení více faktorů...
Vojtaci [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 13:00:02

100% souhlas... Dostal mě Mescalamba : "Jakákoliv podobnost s Dragon Age: Origins je čistě náhodná." - to vystihuje všechno... Jinak DA2 jsem dvakrát dohrál a odinstaloval.
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 13:22:09
avatar
Nenapíšu nic revolučního.

Jedničku jsem si zakoupil IHNED a byl jsem velmi spokojen (překousl jsem brutální zjednodušení principů (prý je to in))
Ale nevidím důvod, proč vývojářům a marketingu platit za tuhle slátanou ptákovinu. Tím bych dal do rukou marketingových pracovníků další čísla, která by v budoucnu sloužila k dalšímu lhaní vývojovému týmu na téma: "co ti hráči doopravdy chtějí".

Nejlepší by bylo, kdyby dělali, že dvojka vůbec nevyšla a vytvořili místo toho nějakou jinou (opravdovou).

P.S. Mohli by kupcům zaslat omluvný dopis nebo mail , to by možná Bioware připsalo nějaký ten bodík k dobru.
RockingTad [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 13:46:59
avatar
Citace:
...se dopotácíte do Kirkwallu, což je město, kde už taky zůstanete po zbytek hry.

Ale to né! A já se tam těším kdy z něho konečně vypadnu dál.
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 13:46:50
avatar
Narajbované DirectX 11 s poukazom na "Hra je stejně jako většina DX11 her současnosti, dělána ve spolupráci se společností AMD" sa rovná "Pokud chcete hezkou grafiku, vyhnete se této hre obloukem." => Pyrrhovo víťaztvo.

Slová ako "Rádi bychom recenzovali, ale odmítám tu hru hrát, dokud nebude alespoň na technologické úrovni předchůdce." pre Crysis 2 vypadajú s poukazom na Dragon Age 2 s DirectX 11 naozaj ako to napísať (?) veľmi roztomilo
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 14:58:41

Díky za recenzi, vracím se k DAO a dokupuju doplňky, ty jsem ještě nehrál.
JaM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - NVIDIA Ovladace 2011-04-01 15:58:25

Ktoru verziu ovladacov si pouzil na testy? vcera vysli 270.51 Beta ktore vraj vyrazne zvysuju vykon NVIDIA kariet v Dragon Age2, tiez som pozoroval slusne zrychlenie aj v hre Shogun2 Total War
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 20:08:11
avatar
samozřejmě že ty poslední .... dyť to tam také píši a čekal jsem na ně .... sušné zrychlení proto, že se to bez nich v pdostatě na žádné NV nedalo hrát
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-02 00:46:46

Inak už sa teším na časy keď sa bude nadávať na AMD, že znevýhodňuje konkurenciu v hrách na ktorých sa podiela kvôli optimalizácii na svoje karty. Tak ako to bolo predtým nejaké obdobie keď sa na optimalizáciách podielala hlavne NVIDIA. Ak to bude takto pokračovať ďalej dávam tomu pol roka nanajvýš rok.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-02 01:02:16
avatar
vzhledem k tomu, kam NV své karty směřuje myslím že to ani nenastane, prostě NV karty budou výpočetní a ne herní ...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-02 15:19:52
avatar
dokud je tak nvidia bude prodavat, tak jeji grafiky budou stale herni. a kdyby nvidia nechtela vyrabet herni grafiky tak nedela zadnou gtx590 a ani temer zadne mainstreamove a lowendove modely.

a chvalit bioware nebo amd za to ze do hry zakomponovali nejaky dx11 efekty je blbost. naopak si za tohle zaslouzi kritiku. i v dx11 ta hra vypada mnohem hure nez vetsina soucasnych dx9 her, vcetne snad vsech co bezej na letitym ue3, i presto je ale na max jednou z hardwarove nejnarocnejsich her vubec. jako nejaka prvni ukazka spoluprace amd a vyvojaru hry na jeji grafice mi tohle pripada jako epic fail.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-02 15:37:38
avatar
tobě připadá všechno kde AMD něco dělá a kde je DX11 jako Epic fail, to už vážně není nic nového ....

všichni ostatní jsem rádi, že z té konzolové bídy se alespoň někdo snaží o nějaký technologický posun, nejásáme z toho jak to vypadá, ale AMD za to nemůže že prostě musí DX11 technoloige roubovat na staré DX9 engine ... ale bu´dme rádi za to, být to na vydavatelých, tak tona tom PC snad ani nevyjde ...
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 18:00:02
avatar
Tak tenhle styl mi zrovna nesedi, ale vsem co ano, hodne zazitku ze hrani DA2
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 18:40:25
avatar
osobne by som dal hre 5/10. dohral som ju za zlodeja.

asi najotrasnejšie na mňa pôsobil respawn nepriatelov a potom to prostredie..

nie som odborník, ale za 2 roky sa podla mňa dá stihnúť ovela viac ako:
1 zalátaný 100 krát recyklovaný dungeon
1 kopec (resp. svah - lebo na vrchol sa nedostanete..) s posádkou 10tich elfov,
1 pobrežie
1 mesto (+malilinké deep roads, aby som nezabudol..)

na mňa ako na heterosexuála strašne frustrujúco pôsobili neustále flirty Andersa a Fenrisa. Dokonca ak som dobre pochopil, v tom bordeli, to bola misia vyspať sa s tým elfom??? V hre by sa malo dať na začiatku vybrať, či som teplý alebo nie...

inventár - priečinok JUNK - tomu som teda vôbec nepochopil, načo to tam dávali??

a ešte jedna vec: prečo qunarijcom narástli rohy? som myslel, že to bola len tmavšia (a mohutnejšia ) sorta ludí....
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 19:16:52
avatar
Mne jednička minula a jak to tady pročítám tak mne mine i dvojka.Dík za dobré reference ušetří člověku spoustu času které pak může věnovat jiné hře a nebo také něčemu jinému.
gumojd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 20:11:39
avatar
Souhlasim s tim co DD napsal v zaveru, kdyz se ta hra neporovnava s DA 1 tak to propadak neni, ale bohuzel pro nu je to "pokracovani" dokonale hry... SMULA
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-01 21:40:37

DD, kedy bude recenzia na Crysis 2?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-02 01:01:25
avatar
nevim, možná několik měsíců ne, dokud tam nebude DX11
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-03 13:07:24
avatar
Kolega dostal geniální nápad.

Nejlepší by bylo, kdyby vám testerům vůbec neřekli, na jaké technologii daná hra běží a vy byste hru hodnotili jen na základě vlastního dojmu ...

Grafika Crysis 2 vypadá dostatečně dobře na to, aby nekazila dojem (a je optimalizovaná). Je sice hezké, že DX11 máme, ale ještě hezčí bude, až se v tom vývojáři naučí pracovat.

Jestli jsi DD malinko nazlobenej na to, že ti tam sestava dělá moc FPS, tak doporučuju zrecenzovat novýho Šturmovika. Hráči píšou, že to má tendence dělat méně než deset snímků za vteřinu i při velmi malých detailech ...

Doufám, že můj komentář vezmeš s troškou humoru a nebudeš hned tahat Tessalační sekeru
MRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-02 00:53:21

No nevím, dát DA2 horší hodnocení než třeba Bulletstorm....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-02 01:01:02
avatar
BulletStrom si na nic nehrálo a bylo relativně zábavné .... DA2 je opravdu o dost horší s tím na co navazuje a jaké mělo být ...
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-02 17:01:46
avatar
Musím sa touto cestou ospravedlniť za svoje výhrady k BulletStormu. Za tých pár dní čo som osobne vyskúšal Crysis 2 a videl u kamaráta Dragon Age 2 musím prehodnotiť svoje vyjadrenie a povedať že proti týmto dvom "odpadom" moderných hier bol Bulletstorm vymakaná pecka Dúfam že v blízkosti centrály EA buchne nejaký reaktor (najlepšie RBMK/LWGR, ten nenecháva svedkov nažive ako VVER či BWR :twisted a vyhladí (v súčasnosti) najväčšiu brzdu herného priemyslu
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zajimavé 2011-04-02 09:51:02
avatar
Všichni na DA 2 nadávají skoro víc než na Crysis 2, přesto se zde zrecenzuje. a Crysis 2 ne,protože citlivá očka DDho vidí chybné textury. Kde to jsme? No přece v "Kycbílu"
btw. Dokud nebude nativně hra postavená celá na DX 11, tak ty implety nejsou skoro ani poznat. Chceš-li DX 11 pařbu náročnou zahraj si benchmark.
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-03 02:21:18
avatar
tak jsem zvedav, jednicka se mi moc libi a k ni me dostala prave demem dvojky, ktere se mi taky libilo...nebojim se ze by to byl takovy propadak (jako vetsina her, ktere tu neuspeji)a uz se na ni moc tesim, az dohraju jednicku s datadiskem.
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-03 10:43:36
avatar
Demo dvojky se mi taky moc líbilo, tam to ale skončilo...
Greeder [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - RPG -> Arcade 2011-04-04 09:20:53
avatar
Nevim proc ale tahle hra mi pripomnela Gothic3. Strasne jsem se na ni tesil a vse bylo tak zoufale, ze jsem to po hodine hrani odinstaloval. Mozna jsem to mel vydrzet dele a treba by byl muj nazor jiny. Ale nemuzu rict nic jineho nez velke zklamani. Proc delaji EA z RPG arcadovky, prestoze desktopy jeste neumrely? Asi je z konzoli vetsi rabat
sysel2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-04 12:23:11

rychle prachy
Is01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Kde vzal DD 2 roky vývoje??? 2011-04-10 12:14:51

Nevím, jestli to tu uz není (jsem línej to pročítat ), ale jedno musím DD připomenout. Kde jsi vzal dva roky vývoje??
DA 1 vyšlo v prosinci 2009 a DA 2 v březnu 2011. Když připočteme asi tak + 2 měsíce na submisi od MS a Sony, tak mame 16 max 18 měsíců na "vývoj".
Pak se nedivím, že to dopadlo, jak to dopadlo
O peníze jde přeci až na prvním místě, hlavně u molochů EA a Activision
NAvíc si musí člověk odečíst výkon vývojářů přidělených na datadisk k DA 1, na DLC a hlavně na ME 2 + DLC.
Na druhou stranu jsem se celkem bavil a hlavně Varric v kombinaci s Merrill a jejich "rozhovory" jsou úžasný zážitek, hlavně v druhém a třetím
dějství.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!