Test: Sapphire Radeon HD 5850/5830 Xtreme – reinkarnace špičkového grafického výkonu za hubičku
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 27 duben 2011
alt

 

 

 

 

 

 

 

Test: Sapphire Radeon HD 5850/5830 Xtreme

– reinkarnace špičkového grafického výkonu za hubičku

Společnost Sapphire oživila dva HD 5800 modely ve velkém stylu. A to v populárním hodně muziky, za málo peněz! Ano, je to trochu zvláštní uvádět teď test grafických karet HD 5850 a HD 5830, když v podstatě celá série HD 5000 už je nahrazena HD 6000, ale tyhle za to přeci jen stojí. Sapphire kdesi vyhrabalo ještě dost starších jader RV870 ve verzích pro HD 5850 a HD 5830 a udělala novou edici Xtreme a nabídla je za ceny, kterým se zkrátka těžko odolává. Proto se na ně dnes podíváme.

  • Radeon HD 5800 – staré a neaktuální?

Asi si říkáte, zda má cenu dnes přemýšlet o nákupu HD 5800 grafik, když tu dávno jsou nové HD 6800 modely. Upřímně? Za dobrou cenu, proč ne. Radeon HD 5800 sice už možná nejsou aktuální modely v nabídce výrobců grafických karet, ale technologicky na nich nic neaktuálního není. Právě naopak. HD 5000 umí úplně všechno, co HD 6000. Jediný rozdíl mezi HD 5800 a HD 6800/6900  je, že HD 6000 jsou efektivnější. Navzdory tomu, že zůstala 40nm výroba, tak AMD dokázalo ještě více vylepšit výrobu, navýšit výkon při stejné spotřebě a zvětšit počet tranzistorů na mm2. K tomu HD 6800/6900 dostaly poměrně slušná vylepšení a optimalizace pro zvládnutí DirectX11 a také dostaly UVD3, takže umí pár multimediálních specialitek navíc.

Nicméně v zásadě jsou HD 5800 stále aktuální grafické karty, které disponují všemi aktuálními technologiemi a jako takové jsou velmi povedené a také osvědčené. Samozřejmě, že při podobných cenách se HD 5800 kupovat proti HD 6800/6900 v žádném případě nevyplatí, ale pokud přijde Sapphire s nabídkou, že za HD 5800 žádá i o 1000 korun méně, než co stojí HD 6800, tak není moc důvodů váhat.

Není tedy divu, že nás dva staronové modely Sapphire HD 5850 Xtreme a Sapphire HD 5830 Xtreme za ty peníze zaujaly. A kolik že za ně Sapphire chce? Pokud jste si právě pořídili něco jako GTX 460/GTX 550 Ti či HD 5750 apod., tak si raději sedněte. Za HD 5830 Xtreme žádá Sapphire pouhých 2300 korun včetně DPH a za legendu HD 5850 v témže provedení Xtreme neuvěřitelných 2750 korun včetně DPH! Ano, nedělám si legraci. Za low endovou cenu můžete mít Radeon HD 5850! Ještě zhruba před rokem druhá nejvýkonnější jednojádrová DX11  grafická karta na trhu s cenovkou více než dvojnásobně vysokou!

  • Radeon HD 5850

Pro připomenutí. HD 5850 je nižší verze HD 5870. Disponuje stejným jádrem, ale má aktivních1440SP. Karta vyniká excelentní efektivitou, kdy při velmi nízké spotřebě poskytuje velmi slušný výkon. AMD navíc HD 5850 poslalo na trh s taktem jen 725MHz. Jenže potenciál jejího 40nm jádra je výrazně výše a tento model se tak stal velmi populární. Bez jakéhokoliv navýšení napětí a tedy spotřeby se dá zvýšit takt o více než 100MHz a lehké zvýšení napětí dokáže poskytovat takty vysoko přes 900MHz a tedy výkonový nárůst je značný. Karta má klasicky 256bit sběrnici a 1GB GDDR5 pamětí. Samozřejmostí je plná podpora DX11, OpenCL a tak dále. Samozřejmě umí i Eyefinity.

  • Radeon HD 5830

Pravděpodobně nejméně povedený HD 5000 model vůbec. On byl totiž skutečně nepovedený. Je to vlastně HD 5870 s jádrem ve specifikaci LE s pouze 1120 aktivními jednotkami. AMD totiž nemělo v řadě HD 5000 grafiku do segmentu 200 dolarů. HD 5770 stála 179 a HD 5850 279 dolarů. A za 200 dolarů prostě nic nebylo. HD 5830 tedy byla aspoň něco. Jenže přišla dost pozdě, GTX 460 mířila na trh a jako taková nebyla proti HD 5850/5870 příliš efektivní. Výkon byl nic moc, při vysoké spotřebě na úrovni HD 5870 a cena, ne že by byla přímo předražená, ale prostě všechny HD 5700/5800 modely byly výhodnější. Nicméně za správnou cenu by to špatná karta nebyla.

Tak se podívejme, co nám Sapphire nabízí za „novinky“ …

 

 

  • Sapphire Radeon HD 5830 Xtreme  

Nejdříve se podívejme na tu levnější. Radeon HD 5830 za 2300 korun. Za ty peníze dostaneme docela slušný kus karty.

Velké balení se všemi náležitostmi ukrývá kromě samotné karty i základní příslušenství.

Samotná karta je pak trochu delší, ale stále kratší než většina HD 5830. Za ty peníze se vám ale bude určitě líbit její chlazení.

Na kartě není nic, co by svědčilo o nějakém velkém šetření. Slušné PCB a slušný chladič. Karta má ale jen základní jeden konektor pro CrossFire, což však úplně stačí.

Má také jen jeden DVI, ale k tomu ještě HDMI a miniDP, takže Eyefinity je možné. Karta má tradičně 2x 6pin napájení.

Za 2300 korun na první pohled zajímavá grafická karta. Podívejme se ale ještě na tu druhou.

 

 

  • Sapphire Radeon HD 5850 Xtreme

Radeon HD 5850 je legenda. Jedna z nejlepších grafických karet poslední dobu, která nabízela za velmi solidní cenu špičkový výkon při velmi nízké spotřebě a obrovský výkonový potenciál. Sapphire ji oživuje za zcela výjimečnou cenu 2750 korun včetně DPH.

Za tyto peníze dostaneme velmi pěknou a výkonnou grafickou kartu v úsporném balení.

I samotná karta je poměrně malá. Velikostně je to spíše HD 5770 a je menší než HD 5830.

Má všechny náležitosti HD 5850 a navrch opět pěkné nereferenční chlazení, které je podobné konstrukce jako na HD 5830 Xtreme, jen je o něco skromnější, protože karta je menší. Kupodivu i přes vyšší výkon by měla mít HD 5850 nižší spotřebu než HD 5830.

Samotná karta má crossFire konektor, 2x 6pin napájení a DVI, HDMI a DP porty, takže opět Eyefinity možné.

Ať prohlížíme, jak prohlížíme, nevidíme žádný náznak šetření na nesprávném místě a za ty peníze to je tedy více než slušné. Ale zdání může klamat, je nutné se podívat i na to, jak to funguje …

 

 

  • Testy a testovací sestava

Jak již víte z minulých testů, změnili jsme kompletně testovací sestavu. Vybavili jsme ji novým šestijádrovým procesorem AMD Phenom II X6, který jsme si lehce nataktovali na 4,0GHz skrze OverDrive. A u toho už zůstaneme. Samozřejmě jsme nezapomněli ani na kvalitní desku od společnosti GIGABYTE a dostatek operační paměti od společnosti KINGSTON, které je v naší sestavě hned 8GB. Důležitou složkou je i kvalitní přídavná zvuková karta ASUS XONAR, která navyšuje FPS, protože procesor zbytečně nezatěžuje integrovaná zvuková karta. Horkou novinkou je i nasazení SSD disku od společnosti Kingston. Aktuálně zařazujeme 128GB SSD Now V+, který dosahuje rychlosti čtení až 230MB/s a rychlost zápisu je 180MB/s.

Nechybí ani kvalitní monitory od převážně společnosti ACER a softwarovým základem toho všeho je operační systém Windows Vista Ultimate SP2 64bit od společnosti Microsoft. Vše v pořádné skříni – BigTower od Gigabyte. Použitým zdrojem je Scythe 650W.

  • Jak a co testujeme:

Pokud možno se vyhýbáme teoretickým testům, které do obvyklé recenze o grafických kartách vůbec nepatří. Zejména pak testy typu Unigine nebo Stone Giant, které slouží jen prezentace jedné jediné technologie, která ale vůbec nic nevypovídá o herním výkonu a potenciálu grafických karet. Ve hrách se totiž nevyskytuje sama. Navíc žádné benchmarky jako hráči nehrajeme a žádná technologická dema tohoto druhu také ne a rozhodně si kvůli nim nikdo grafickou kartu nekupuje. Na prvním místě je tedy herní výkon a ten lze otestovat jen jediným způsobem. Přímo ve hrách, ať už s využitím vnořených herních benchmarků, nebo za použití programu FRAPS a změření pro všechny grafiky stejného herního úseku ve stejných podmínkách. Alfou a omegou je v obou případech hodnota FPS – snímky za sekundu.

Jak vidíte na příkladu průběhu FPS v jedné hře, zjistit lze minimální, maximální a také průměrnou hodnotu. Jak vidíte, průměrná hodnota je zdaleka nejdůležitější. Jak vidíte tak minimální, nebo maximální hodnoty, které některé weby zbytečně uvádějí, nastanou za 120s třeba jen 2-3x a někdy také 1x, jak ale vidíte, většina hodnot v průběhu 120s se pohybuje +/-5FPS kolem průměrné hodnoty. Je tedy poněkud hloupé uvádět min/max hodnoty, které jsou navíc snadno ovlivnitelné. V běžném životě máte na pozadí spuštěno řadu aplikací, a když vám třeba antivir hrábne na disk, nebo vám někdo pošle ICQ zprávu, či něco na pozadí stahujete apod., tak vám klidně mohou klesnout minimální FPS na nulu a určitě za to nemůže grafická karta. Zajímat by vás tedy měly jen průměrné FPS, kdy vidíte, že bez akceptovatelných minimálních/maximálních hodnot a malých výkyvů jedním, či druhým směrem, dobrého průměru FPS nelze dosáhnout.

Uvedl jsem i hranice průměrných FPS a jejich vlivu na plynulost hraní. Moderní hry jsou dnes dělány tak, aby 25-30FPS bylo plně hratelné. Mnoho her má totiž právě na hranici 30FPS „zamčeno“ – platí hlavně o konzolových hrách a mnoha následných portech pro PC. U PC her se pak lock zvyšuje až na 60FPS, což je zase přirozená hranice toho, co vám zobrazí současné LCD panely, které jsou jaksi 60Hz a tedy více než 60FPS prostě nezobrazí. Pro účely testování lock hranice úpravou konfiguračních souborů vyřazujeme, abychom byly schopni mezi některými grafikami vůbec změřit nějaký rozdíl. Pro bezproblémové hraní většiny současných her stačí úplně kolem 35FPS, ale pořád se mohou vyskytnout propady v náročných situacích pod 30FPS. Za ideální hranici a průměr FPS se tedy obecně bere zhruba 40FPS, kdy už většinou ani v nejnáročnějších situacích není ohrožena plynulá hratelnost. Samozřejmě stále platí, že čím více, tím lépe ….

 

 

  • Herní testy DirectX11 (I.)

Dnes to bude opět o něco kratší, přeci jen není důvod HD 5850/5830 nějak důkladně testovat, protože jejich výkon už dlouho není žádné překvapení.

Podívejme se ještě na další ... 

 

  • Herní testy DirectX11 (II.)

A ještě další hry:

Nejen výkon je ale důležitý ....

 

 

  • Provozní vlastnosti a taktování

Výkon HD 5830/5850 Xtreme je za ty peníze skutečně vynikající z každého úhlu pohledu. V čem je tedy háček, protože za ty peníze mít nějaký musí. Podívejme se na provozní vlastnosti, zda není háček zde …

  • Spotřeba

Nová generace HD 6800/6900 grafik má o něco lepší efektivitu než HD 5800, takže nás spotřeba nepřekvapí. Ale vzhledem k výkonu a ceně je stále vynikající. Poměrně překvapuje i HD 5830, jež má nižší spotřebu než HD 5850, ale ne o tolik, aby vyrovnala výkonový deficit. Nicméně spotřeba obou těchto modelů je vzhledem k výkonu stále slušná, a vynikající, pokud jde o velmi neefektivní konkurenční grafické karty s čipy NVIDIA.

  • Chlazení

Většinou, když se někde šetří, odnese to chlazení. Takže to je to místo, kde Sapphire ušetřilo? Ne, ani náhodou.

Je to šokující, ale obě karty jsou velmi tiché, často mnohem lepší než většina HD 5850/5830 modelů, co se objevila. A teploty čipů jsou více než velmi slušné. Jinými slovy pokud se někde šetřilo, tak na chlazení to určitě nebylo. Obě edice mají vynikající chlazení!

  • Taktování

Takže šetření se nakonec asi dotklo taktovacích schopností? Ne, ani zde to není patrné. Testovali jsme dvě běžné prodejní kusy, samozřejmě nemůžeme zaručit, že stejné takty půjde dosáhnout s každým kusem, ale s našimi se dalo taktovat hodně slušně.

U karet lze odblokovat možnost zvýšit napětí. Jinak karty velmi dobře spolupracují se SW Sapphire Trixx a taktovat jsou velmi dobře. U HD 5830, protože má jádro horší kvality, jsme nečekali mnoho, ale z 800/4000MHz v základu jsme se úplně bez problémů dostali na 945/4600MHz! Radeon HD 5850 Xtreme je ještě lepší.

Základ má jen 725/4000MHz, ale bez zvýšení napětí to jde na 850/4400MHz a se zvýšením pak na fantastických 985/4900MHz! Nárůst výkonu je samozřejmě značný. Chlazení obou karet nemá s takovými takty větší problémy. Nicméně osobně bych asi na takovýhle taktech ty karty neprovozoval, přeci jen ani jedna z grafik nemá PCB kvality TOXIC modelů. Ale když to nebudete tolik hnát, neviděl bych v tom problém.

 

 

  • Výkon, cena a poměr cena-výkon

Výkon obou grafik je vynikající. HD 5850 je přeci jen o něco slabší než modernější HD 6870, která je mnohem efektivnější grafickou kartou pro segment kolem 200 dolarů. HD 5830/5850 do starého železa rozhodně nepatří, i když v DX11 hrách nemají tak pokročilé optimalizace pro DX11, jako novější HD 6800/6900 grafiky.

Cena ale rozhoduje a ta je v případě obou Sapphire Xtreme modelů prostě skutečně extrémně dobrá.

Výsledkem tak je naprosto fantastický poměr cena-výkon.

Takže pokud je seženete, můžete si gratulovat ke skvělému nákupu.

 

 

  • Hodnocení a závěr

Radeon HD 5830/5850 nejsou žádné novinky, ale Sapphire nám nově nabízí edici těchto grafik za cenu, které lze jen těžko odolat. Pokud máte nějakou starší a slabší grafickou kartu, jsou oba tyto modely přesně to, co hledáte a nabízejí za velmi málo peněz opravdu hodně muziky.

  • Sapphire HD 5830 Xtreme

Radeon HD 5830 sice nebyl moc povedený model, ale v tomto případě můžeme o povedené kartě mluvit. Za 2300 korun nabízí jasně vyšší výkon než dražší HD 5770. Spotřebu má ale vyšší, což je nevýhoda. Na druhou stranu je tu velmi dobré chlazení a slušný OC potenciál. Za ty peníze rozhodně stojí za uvážení.

  • Sapphire HD 5850 Xtreme

Tohle je ale jednoznačně favorit. Malá grafická karta s velikostí HD 5770 nabízí fantastický výkon a za svých 2750 korun nic podobného nikde neseženete. Skvělá spotřeba, skvělé chlazení a obrovský OC potenciál. Špičková multimediální výbava, schopnost obsloužit 3 monitory, prostě všechno, co od moderní grafické karty můžete požadovat.

Chtěl bych vám ale připomenout ještě jednu věc. Když vezmete ty karty 2, zaplatíte za ně 5500 korun. A za to díky vynikající funkčnosti CrossFire dostanete výkon téměř referenčního HD 5970 2GB ;) a ten je vyšší, než má GTX 580. Tomu se říká dobrá nabídka.  

  • Hodnocení

HD 5830/5850 možná nejsou aktuální modely z hlediska produktové nabídky AMD, ale z hlediska technologií jsou stále dost aktuální. Proti HD 6800/6900 mají jen nevýhodu v nižší efektivitě a horším optimalizacím pro DX11. Jenže cena HD 5830/5850 Xtreme je úplně v jiných nížinách a v podstatě je to cenový low-end. Poměrem cena-výkon zcela deklasují cokoliv okolo, a pokud ji získáte, můžete si gratulovat ke skvělému nákupu. Jejich jediná nevýhoda je tak jen to, že nikdo neví, kolik jich Sapphire bude moci vyrobit a dodat a můžeme si být jistý, že jich určitě bude méně, než jaká je po nich poptávka. Každopádně koupit dnes v této cenové kategorii jinou grafiku než HD 5830/5850 Xtreme, to se musíte hodně zapřít, protože v každém případě máte jistotu, že kupuje horší produkt, než za své peníze můžete mít.  

" Sapphire HD 5800 Xtreme - výkonově velmi slušné grafické karty s tichým chlazením a naprosto bezkonkurenčním poměrem cena-výkon!"

 

Za zapůjčení grafik děkujeme společnosti Sapphire

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 17:31:14

Suhlasim, ten kto ma crossfire dosku nema co riesit. Momentalne tak obrovsky vykon sa viacmenej smiesnu sumu, taka kupa sa nenaskytne kazdy den. Otazkou len ostava, kde ich zohnat. Mne sa to na Sk zatial nedari nikde. Ak mi niekto poradi, ocenil by som.
LEp1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 18:42:52
avatar
Akurat dnes mi prisla, objednaval som na pixmanii, super karta... tu mas na vyber 6 obchodov http://graficke-karty.heureka.sk/sapphire-radeon-hd-5850-xtreme-1gb-ddr5-11162-15-20g/
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 19:32:59

Maju ju sice vo viacerych ale skladom ju neviem najst nikde. Asi to treba objednat a potom na nu cakat.
LEp1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 22:46:20
avatar
http://www.pixmania.sk/sk/sk/9583388/art/sapphire-technology/radeon-hd-5850-xtreme-1-g.html?srcid=8375&Partenaire=Heureka&CodePromo=oui&aftrack=TVRRNE96RXlNVEF6OzEzMDM5Mzc5MjM7 tu pisu ze na sklade... tak neviem
HessesiaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 17:37:19

Znie to ako vypredaj pred nasadenim noveho tovaru, a ked sa nasadi novy tovar malo by zlacniet to stare, takze nam to mozno len nacrtava ceny ktore budu po vypusteni HD7xxx
Raskin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-28 11:34:30

Kéžby.
Stanley81 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 17:39:58

Mám ji a musím říct, že má i jeden docela velký nedostatek: Po týdnu na počítači mám náběh na zánět spojivek, takže by na to měli dávat upozornění jako na krabičky od cigaret Tohle je dobrá koupě.
Machos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 18:11:43

Mám 5850 Xtreme již týden doma a paráda . Za ty prachy jasná volba
Streckol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 18:19:46
avatar
Ja mám už týždeň jednu na ceste a moc sa teším
Borgi* [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 18:21:02
avatar
Sapphire je prostě pojem, vzdycky umí potěšit zákazníky. Mám od nich HD 4870 Vapor-X a jsem spokojený. Příští grafika bude taky od Sapphiru
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 18:51:52
avatar
Tu jsem teď vyměnil za výše zmíňenou 5850 ...

Souhlasím, když to trošku člověk sleduje, tak u Sapphire najde vždy nějaký zajímavý kousek.
appleworm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 18:43:09

Už je také na cestě ! Hlavně ji neobjednávejte u CZC, tam NEBUDE !! Čekal jsem tam na ni 14 dní, a pak mi řekli, že jsem 30. v pořadí ze 196 objednávek a že jich dorazí tento týden tak kolem 5 kusů a cca za 3 (!) týdny další (tedy pokud dorazí). Tak jsem urychleně objednávku zrušil a koupil ji u TSBohemia.cz, kde byla skladem - ale už není (dostupnost do 2 týdnů) ...a ejhle, blok 1ks a už ke mě putuje

Pokud kartu opravdu chcete, monitorujte Heureka.cz a jakmile bude skladem, berte. Jinak nemáte šanci, lidé po ní letí jak mouchy na med (ono není divu za tu cenu, když trhne HD6850, která je podstatně dražší).

BTW "DD", moc díky za recenzi, těším se čím dál víc
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 18:56:59
avatar
Jo, tomu se rika obchod ....uz ale moc dlouho asi nepotrva
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 19:26:02
avatar
Škoda že se ty jádra už nevyrábí za tuhle cenu by si ji koupilo opravdu hodně lidí.

Jinak mně tam nesedí ta cena HD6850 DirectCu
Odkaz tady je úplně jiná cena oproti té v tomhle článku
miro146 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pretaktovanie 2011-04-27 19:48:27

ahojte, tiez mam tuto skvelu kartu, no nedari sa mi zvysit napetie pri jej pretaktovani, vyskusal som vsetky dostupne verzie trixxu no ani s jednou to nejde. Preto by som mal prosbu na autora recenzie ci by neprezradil kde by bolo mozne stiahnut trixx verziu umoznujucu menit napetie. Dakujem
Wlada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 20:30:24

ahoj tak jsem hledal co se dalo a našel jsem akorát že se má dát měnit napětí v tom TRIXXu v4.0. v položce "setings" se má asi zaškrtnout to "disable ULPS". ale ani poté mi nejde mněnit napětí . tak bych byl moc rád za nějakou radu. předem díky
dude1159 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vmod 2011-04-27 21:37:13
avatar
Taky bych byl vděčný,za odkaz na stažení přesně té verze TrixX, kterou jsi použil k zvýšení napětí při testu. Na screenu je pěkně vidět verze v0.4.15 ale tu se mi nepovedlo nikde sehnat.
miro146 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-28 12:30:49

nasiel som clanok kde je zobrazena verzia v0.4.15 ktoru pouzil aj autor v recenzii Odkaz
avsak po stiahnuti instalacky ktora je na konci clanku my trixx ukazuje verziu v0.4.21 a napetie menit nejde ,
je to zrejme jedna z prvych verzii, v nazve je trixx 3.0 beta
Priest123 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - upgrejd 2011-04-27 19:55:10
avatar
tak sem se taky odhodlal presedlat z moji obstarozni GF 8600gt na totok....zas mi to doufam aspon4 leta bude slouzit no a tezce uvazuju nad CF ale to muj zdroj(500w seasonic) uz asi neutahne(a taky z elektromeru bych mel uz pomali flexu.....;)
snakehead28 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 20:58:18

Skvelá recenzia DD. Škoda, že som ju neobjednal, teraz ju už asi tažko zoženiem
No ča sa da robit, počkám na Radeony HD 7000


Inak máš v článku chybičku. Tam kde píšeš o spotrebe máš napísane: Poměrně překvapuje i HD 5830, jež má nižší spotřebu než HD 5850, ale ne o tolik, aby vyrovnala výkonový deficit.
Má tam byt, že HD 5850 má nižšiu spotrebu ako HD 5830 (viz graf spotreby)
Inač parádna recenzia
gord007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Alfa 2011-04-27 21:31:34

Díky za super recenzi... Už ji mám objednanou u Alfy
Zítra by jim mělo dojít cca 80 kusů, další již neočekávají... Tak zkuste štěstí, jestli se na vás dostane
Odkaz

Na mě prý určitě vyjde
Priest123 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 22:02:57
avatar
jinak na pixi ju jeste maj(teda v 6vecer mely kdyz sem ju objednaval...tak hura na ne..)
redtroll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - kde sehnat? 2011-04-27 22:40:33
avatar
mam ji odtud Odkaz a maj je zase na ceste, tak objednávejte.
izii [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - catalyst 11.4 2011-04-27 23:37:46

bude aj nejaky porovnavaci test novych catalystov 11.4? hlavne pre grafiky HD6970/50, ci prisiel vykon ako pisali...
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 23:55:02
avatar
Prišiel, prišiel... Odkaz
Ale len pre HD 6900 a 6800...
izii [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-28 08:26:02

takze 70% pri Civilization 5 sa nekona... ale "len" 15% aj pre Call of Duty Black Ops
takze napr: z 60 fps na 69 fps...
Triplespace [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 23:51:50
avatar
Naozaj skvela kupa za tie peniaze a taktovanie ma uplne dostalo ale... za chvilu tu mame 7xxx to je voda na moj mlyn ( penazenku }
Prox1M1ty1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-27 23:55:28
avatar
Zohnat tak 2 HD5850 Extreme do CF tak je to kupa storocia Obrovsky vykon za facku. Gratulujem Sapphire.
Hyrlo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-28 01:21:01
avatar
Nice ! Chtel bych koupit 2x HD 6850 extreme do CrossFire, ale nevim jestli to bude pasovat do tehle sestavy: Odkaz
(Jestli to utahne zdroj a jestli je dobra deska?)
Poradte prosim
Prox1M1ty1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-28 01:26:26
avatar
Cau, pekna zostava, ale CF do tej dosky neosadis pretoze disponuje len jednym PCIe.
Staci ak ju vymenis napr. za tuto
Odkaz
Hyrlo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-28 01:51:44
avatar
Ok no tu co si posilal tu neberu, protoze nepodporuje 1600 mhz RAM. Dam tam tuhle:
Odkaz
Ten 600W zdroj by to mel utahnout, ne?
Prox1M1ty1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-28 04:31:19
avatar
Bol to len priklad . HD 6850 ma udavane max TDP 127W cize krat 2 a hned je 254W + CPU 95 W + dalsie komponenty a nieco si potiahne aj doska. Pokial nechces procesor taktovat tak by to malo byt OK, ale kedze mas v zostave procesor s odomknutym nasobicom, tak asi taktovat budes, tak v tom pripade by som bud zvolil ten isty model so zamknutym nasobicom alebo o nieco silnejsi zdroj. Mas istotu ze to utiahne a viac vydrzi kedze bude mat este vykonovu rezervu
Triplespace [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-29 13:09:55
avatar
Znackovy 600W zdroj to utiahne s prehladom.
Nowi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Rada 2011-04-28 09:19:28
avatar
Zdravím, když už jsme zase u té 5850, potřeboval bych menší radu. Mám ji také, jen ve verzi Twin FrorzII což na moji otázku asi nemá vliv. Jen bych pořeboval vědět jak docílit toho, aby se karta po přetaktování vracela do 2D úsporného režimu. Jelikož mám přiopojeny dva monitory idle takty jsou 400/1000 což mi taky příjde zbytečně moc, ale když ji v Afterburneru nataktuju o jakoukoliv frekvenci nahoru, už se to prostě do 2D režimu nedostane. To pak narostou teploty i otáčky větráku. Jde to nějak udělat aby i po nataktování se vracela karta do idle?
J.R. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Změna napětí GPU? 2011-04-28 12:35:13

Ano přidávám se ke spokojeným majitelům této karty, která opravdu nemá v současnosti konkurenci
Čekal jsem na recenzi, abych se dozvěděl jestli se podaří odemknout napájení GPU, ale v recenzi je pouze: "U karet lze odblokovat možnost zvýšit napětí." Tak nám prosím DD pověz jak si to dokázal, děkujeme Jinak Trixx v4.0.15 jsem také nikde nenašel...
DemonSK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zmena napätia GPU? 2011-04-28 12:44:53

Spokojnosť nadovšetko ,tiež som túto kartu zakúpil a taktiež by som rád vedel ako navíšiť napätie ,potenciál je neuveritelný ,len vedieť ako to unlocknuť. dobra recenzia DD ,ale mohol si tam napísať aj to ako sa ti podarilo navíšiť napätie
tycho1979 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-28 13:49:56
avatar
Fakt skvělá nabídka. Možná sem si měl koupit tuhle kartu jako druhou do CrossFire. Teď už ale asi nebudou k dostání.
Smrtihlav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Poradiť so zdrojom 2011-04-28 17:39:11

Seriózne uvažujem o zakúpení tej 5850. Keďže momentálne vlastním už 3 roky starú 4850, ktorá má v klude 60° a v záťaži okolo 100°. Ale potreboval by som vedieť či mi túto 5850 450W zdroj Fortron utiahne. V PC mám len 2 HDD, 4x1GB RAM DDR2 a jednu DWD/RW mechaniku.
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-28 22:28:57

Ahoj, Fortron by to utáhnout měl, u šmejdů jako Eurocase bych byl opatrný.
MikeB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Voltage 2011-04-28 21:31:58

Tak napětí na HD 5850 Xtreme by mělo jít měnit následujícím způsobem : Odkaz Otestovat to mám možnost až zítra, tak dejte kdyžtak někdo vědět jak to šlape.
J.R. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-28 22:02:56

Tak u mě tedy zaškrtnutím "Disaable ULPS" nedojde k žádné změně a pořád nemůžu změnit napěti GPU, stále tam je 1.088[V] :-) tak snad nám DD poradí... ;-)
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-28 22:33:32

Jupí, tak jsem dneska volal do Alfy ohledně své objednávky dvou 5850 do CF a odpověděli mi, že se na mě dostane, takže paráda. Cca 75% výkonu HD 6990 za cenu 2,5x nižší, to je nabídka, která se neodmítá. A pro ty, co pořád zvažují - 28nm výroba sice jede, ale to máte než se to dostane na pulty, než se odladí ovladače, než vyjdou nereferenční edice...podle mě za ty prachy - pokud si výkonově polepšíte z vaší staré GK - skvělá příležitost!
MikeB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-29 09:53:55

Tak jsem si prošel nejrůznější fora a vypadá to, že u těchto karet napětí měnit nejde. Tedy prozatím. Možná to změní nová verze Trixxu. Limit při taktování většiny lidí je kolem 840/1200 bez změny napětí. Zatím je tedy DD druhý člověk na světě, který u karty změnil napětí a to ještě v rok staré verzi Trixxu v0.4.15 Ale i s tímhle nedostatkem je karta za takové peníze bezkonkurenční.
J.R. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-29 12:02:40

Přesně jak říkáš, limit karty bez zvýšení napětí je kolem 840/1150 a pak je výkonem skoro na HD5870, ale stejně by mě zajímalo jak DD dosáhl toho zvýšení napětí, když se to ztm nikomu jinému z běžných uživatelů co jí vlastní nepovedlo. Že by byl trik pouze ve verzi Trixxu 0.4.15 se mi nezdá a stejně nikde nejde stáhnout už :-(
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-29 22:41:01
avatar
s tou dostupnostou to asi nieje bohvieco Odkaz
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-04-30 23:29:51

Co se týče zvyšování napětí, tak Sapphire by mělo každým dnem vydat Trixx v4.0, který by to měl u těchto karet podporovat. Jenom mě zaráží, že DD to dokázal s rok starým Trixxem
Anonymní  2011-05-01 12:39:22

Tak to by bylo fajn, kdyby v nové verzi Trixx napětí šlo zvyšovat. A divné je, že DD ani na naše dotazy tady v diskusi nereaguje a nepoví nám jak to s tou starou verzí dokázal ;-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-06 12:19:40
avatar
ale to je jen ilustrační screen Měl jsem k dispozici testovací verzi nového TRIXX od sapphire a oficiálně jej můžete stáhnout až dnes ;)
had_cb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - prodám HD 4850 512MB GDDR5 2011-05-03 12:51:58
avatar
objednal u czc, čekal, po téměř čtrnácti dnech nedostupnosti na velký pátek pátek objednal u ts bohemia a hned po velikonocích vyzvedl, původní objednávku zrušil.

s výkonem a hlučností (rsp. tichostí) a zejména poměrem cena výkon spokojen až do oblak.

za půl původní ceny prodám dva roky starou jako novou HD 4850 512MB GDDR5 Golden Sample Goes Like Hell, nejlépe osobní předání v praze. do konce května v záruce, zakoupena u zeleného mužíčka
dude1159 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Změna napětí 2011-05-05 15:17:48
avatar
Tak jsme se dočkali. Dnes Sapphire konečně vydal novou verzi
Odkaz , která dovolí měnit napětí.)
Tak hurá na to a pochlubte se.)
J.R. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-06 11:31:18

Kruci písek, mě karta zlobila, musel jsem jí rkelamovat a teď když konečnš vyšla nová verze trixx a mohl bych jí popohnat tak mi nejspíš vrátí peníze, páč pochybuju, že ještě mají nějaké pro ty co je reklamují :-( Na těch 900/1200 by mohla jít bez problému a to už se bavíme o výkonu nad HD5870, což za 2.700,- Kč je opravdu paráda :-) J.R.
tycho1979 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-06 11:47:58
avatar
Tak to je teda pech. Teď sem ještě koukal na netu na dostupnost a je všechno fuč. CrossFire nebude.
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-06 00:40:16

Ano, konečně to vydali. Zítra udělám nějaké zátěžové testy, myslím, že optimum by bylo 900/1200 na 1.125-1.150V, uvidíme Bez zvýšení maká na 840/1150 bez problémů.
Priest123 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-06 15:54:07
avatar
http://3dmark.com/3dm11/1152187
toz myslim ze to dopadlo dobre...to sem jen zacal jeste pres vikend to polechtam;)
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-07 00:51:17

Tak momentálně jedu na 1.125V na 900 MHz na jádře a 4800 MHz na pamětech, nárůst výkonu oproti defaultu cca 12%, což je dobrý A druhá mi ještě leží v krabici na stole, pořád zvažuju, jestli prubnout CF na základních taktech s 500W zdrojem... Celkem se bojím
J.R. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-07 10:09:20

Po zvýšení ze 725MHz na 900Mhz mi přijde nárůst výkonu 12% doti málo, bych řekl spíš kolem 17-18% ;-) Někde tady na DDW je otestovaná a v DX11 po navýšení na 950Mhz je nárůst kolem 21%...
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-07 12:48:51

Ano, oprava, v 3D Mark 11 byl právě ten nárust 12% ale pořád to brzdí procesor, který se taky započítává do hodnocení, takže nárůst grafického výkonu bude vyšší, těch 18% cca sedí.

V Unigine Heaven v2.5 je nárůst 16%.
DemonSK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - OC 5850 X 2011-05-07 14:22:10

tak ja som sa zatial dostal na 925/1225 Mhz pri 1.150V .. mala by ist este vizsie ,, chladic zatial stiha ,, ale uz som musel manualne nastavit otacky ventaku ,, min 44°max 81° vo Furmarku 1.9.0 a narast vykonu cca 20% len to chce lepsie chladenie ,, mam tu AC Twin turbo pro len ho treba upravit kôli visokemu heatsinku na napajacej kaskade ,, zavadzia,,
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-08 22:10:41
avatar
Tak jsem rovněž šťastným majitelem HD 5850 Extreme a zapojil jsem ji k mému 400W Fortron green power a už 5 dní na tom každý den pařim naprosto bez problémů. Karta je to supr. Na mém 22" 1680x1050 monitoru hraji vše co jsem zatím zkoušel na max. nastavení a plynule. Sice ji určitě dost brzdí můj Athlon 64X2 5400+ 2.8 GHz ale zatim mi to opravdu stačí a musim uznat, že upgrade z mé integrované GeForce 8200 je opravdu znát
bobsonx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-09 12:55:46

Tak se mi ji také podařilo sehnat, ale po osazení do mé ASUS P5N-E SLI. PC nenabíhá.... flashoval jsem do ni i poslední BIOS a stejně nic. Posr... Nvidiácký chipsety ještě že už je dělat nebudou. Nedá se nic dělat jdu vybrat core i5
miro146 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-09 13:31:20

mne sa podarilo pretaktovat na 930/1200 pri 1,118V ale vadi mi ze mi stupli vyrazne teploty v 2D ..niekedy ked to skontrolujem tak tam je aj 50 stupnov (skace to od 46-50) predtym boli teploty nizsie. pritom v 2D mam takty 157/300 pri 0,95V tak nechapem dovod zvysenia teplot. v 3d sa teploty zvysili nepatrne z 70 stupnov na 72-73
J.R. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-11 08:36:14

Zkus nastavit v Trixx defaultní hodnoty, odinstalovat ho a nechat po restartu pc kartu nenataktovanou. Mě když mám kartu nataktovanou a zapnutý Trixx tak mi taky teplota v klidu trochu stoupá i když tam jde jen 0,95V a takty jsou na minimu. Nechápu to, ale teploty v klidu pak jsou 39°C vs. 43°C a v zátěži teploty logicky vyšší pak být musí, když je karta OC, ale jen minimálně max do 5°C oproti defaultu... J.R.
miro146 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-11 16:23:57

presne tak ako hovoris .. odinstaloval som trixx, karta je default a teploty 43, je podtaktovana na 0,95V, .. vsimol som si ze pri zapinani trixxu po starte pc sa zobrazi taka lista kde trixx nastavuje zvysene napetie. potom som sledoval pomocou aida64 napajanie karty a stale sa drzala na 1,149 aj v 2D.
z toho vyplyva ze novy trixx este nieje taky dokonaly ako by mal. umoznuje zvysit napetie na xtreme kartach avsak tym zablokuje podtaktovanie karty v 2D rezime. aspon u mna to tak funguje. teraz ked je trixx prec a karta default aida64 hlasi 0,95V , akurat ked zapnem firefox tak mi to vybehne na 1,088 .
btw. vadi nejako karte teploty 48-50 v 2D rezime? rad by som totiz mal kartu nataktovanu, v hrach podava vykon o 20% vyssi ako na defalte .. v 3d stupli teploty nepatrne, z 72 na 75stupnov
J.R. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-11 20:41:35

Tak jsem rád, že nejsem sám a že jak říkáš asi nový Trixx nedoladili k dokonalosti... Jinak když zapnu jakýkoliv internetový prohlížeč také mi hopsne napětí lehce nad 1V což také nechápu a karta pak hřeje hned místo 40°C třebas 46°C a zýší takty na max. ale což to by tak nevadilo, spíš jak říkáš jestli je dobré provozovat kartu na Trixxu a mít stále zvýšené napětí, asi by to nemělo vadit, to napětí není tak vysoké a teploty jsou pořád pod 50°C. Taky jde o to, jestli má význam těch 15-20% výkonu navíc, protože pokaď to nejde dobře na defaultu tak to OC už tě stejně nespasí ;-) J.R.
miro146 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-12 11:04:09

na default to ide zatial velmi slusne, nemam sa co stazovat, 5850xtreme ma stala 110eur, minuly rok na jar som dal za 5770hawk 150eur pricom ta karta ma polovicny vykon
.. no ak sa dostanem do stavu ked mi minimalne fps zacnu padat na 30fps, na hranicu hratelnosti , vtedy ma taktovanie podla mna urcite zmysel ..
J.R. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-12 16:24:26

Ano, karta je za ty peníze opravdu skvělá, tohle tady ještě nebylo a s tím taktováním máš pravdu, pokud by karta lehce nestíhala a těch 5 FPS by jí pomohlo pak má cenu to nataktovat, ale do té doby asi zbytečnost ;-)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!