TEST: NVIDIA GTX 590 vs AMD Radeon HD 6990 – Souboj nejvýkonnější grafik světa má vítěze!
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pátek, 13 květen 2011
alt

TEST: NVIDIA GTX 590 vs AMD Radeon HD 6990

– Souboj nejvýkonnější grafik světa má vítěze!

Dnes se podíváme na souboj nejlepších grafických karet současnosti a podle toho jsme nastavili i testy. Žádné vytáčky, žádné snižování detailů nebo rozlišení, či nastavování něčeho v ovladačích - Test proběhne v maximálních detailech s plným AA/AF, co hry nabízí v DirectX11 hrách a to včetně rozlišení 1920x1200, 2560x1600 a 5760x1200! Grafický souboj roku je zde!

Už je to nějaký ten týden, co se se zpožděním na svět dostala nová NVIDIA GTX 590. Bohužel se potvrdily všechny naše informace před vydáním. GTX 590 je velmi početně omezená série grafik, jež je spíše raritou než běžně prodejním modelem, takže jich bylo skutečně poskrovnu pro prodej a stejně vzácná byla i pro testování. GTX 590 se nepočítá u nás ani na stovky ale jen na jednotky maximálně dvě desítky kusů. HD 6990 naproti tomu je dostupná široce v mnohem větších sériích od mnohem více výrobců. Původně jsme pro vás chystali článek už na vydání, protože jsme měli přislíbenu kartu hned jako druzí v ČR a rozhodně jsme nechtěli čekat tak dlouho. Jenže ….  

Ve záměrné snaze zabránit tomu, aby se k uživatelům dostaly určitá fakta, související se skutečným počtem grafik, které se dostanou na trh, výsledky z vyšších rozlišení, Eyefinity-Surround, kde to proti konkurenční HD 6990 bylo výkonově nakonec poměrně jednoznačné a také důležité informace o přehřívání a hlavně velmi snadné zničitelnosti karty i poměrně malým taktováním, čemuž všemu se záměrně většinou první recenze vyhnuly, nám byla karta jistým pracovníkem společnosti NVIDIA, za osobního přispění pohůnků z jistých českých IT magazínů, záměrně zdržována. Zoufalost tohoto jednání nás nějakou dobu skutečně bavila – zejména právě s přihlédnutím k tomu bezvýznamnému počtu GTX 590, které se vůbec dostaly reálně do prodeje (u nás to byly jednotky kusů od každého výrobce). Ale asi po dvou týdnech nás přestala bavit a o kartu jsme trochu ztratili zájem, ale zůstal v nás malý červíček hlodat, protože nám jde o produkt, který je takový jaký je bez ohledu na to, co chce výrobce a prostě GTX 590 jsme si nemohli nechat ujít.

Avšak přeci jen z takového zoufalého a hloupého jednání konkrétního člověka u NVIDIA a s ním spřízněných redaktorů z některých magazínů, jsme nabili pocitu, že to musí být hodně špatná grafika a velmi špatný produkt, když ani vlastní výrobce nevěří, že má uživatelům co nabídnout a schovává jej před nimi a někdo si dává tolik práce, aby se nedostala do rukou skutečných uživatelů. Přitom jsme ji chtěli otestovat jak se sluší a patří v pořádných rozlišeních (5760x1200) a moderních převážně DX11 hrách! Raději kartu nechali putovat po některých redakcích, kde na ní dělají zbytečné a vyloženě směšné testy v naprosto neodpovídajících 1680x1050 či 1920x1080 rozlišeních. A aby toho nebylo málo tak testují tuhle nejvýkonnější DirectX11 grafickou kartu, kterou NVIDIA vůbec nabízí a která se uchází o trůn nejvýkonnější grafiky druhé generace DX11 grafik, v takřka prehistorických DX9/10 hrách několik let starých, na které dnes stačí s přehledem karta se skoro pětinovou cenou a ještě s rezervou!

Takže jsme nažhavili internetové dráty a jednu z několika málo kusů, co se vůbec v ČR objevily, nám po domluvě zapůjčil jeden soukromý sběratel, který si ji do své sbírky pořídil. Takže už si asi 3 týdny s kartou hrajeme a zjišťujeme, co je na ní tak strašně špatného, že někdo vynaložil tolik zbytečného úsilí a promarněného času a znemožnil sebe i některé redaktory, aby se na malý, i když uživatelsky významný český web, karta do testu nedostala. Už to víme a povíme vám to …

 

 

  • GTX 590 vs HD 6990 – souboj druhé generace DX11 grafik

Nejvýkonnější a celkově nejlepší grafická karta na trhu může být jen jedna. Vždy tomu bylo a vždy tomu bude. A je tomu i v tomto případě. Řeknu to na rovinu, pokud někdo tvrdí, že jsou karty srovnatelné, tak vyloženě lže a vymýšlí si. Proč, to už nechme stranou, ale upřímně řečeno, GTX 590 a HD 6990 jsou svým vlivem na grafický trh a prodeje tak bezvýznamné, že nechápu, že někomu stojí za to si něco vymýšlet. Karty sice stojí podobné peníze, ale ve všem ostatním, jako spotřeba, výkon, dostupnost a tak dále, se jednoznačně a prokazatelně zásadně liší! Nejsou tedy srovnatelné ani náhodou.

Do tohoto souboje nasadily obě firmy to nejlepší. Jako první vyrukovala s očekávaným a nakonec více než 2 měsíce zpožděným modelem Radeon HD 6990 4GB, právě AMD. A žádné velké překvapení se nekonalo. AMD už hodně dlouho (v podstatě od příchodu HD 4870 X2) okupuje pozici výrobce nejvýkonnější grafické karty světa, ale zatímco více než rok a půl vládnoucí HD 5970 žádného soupeře od NVIDIA nedostala, bylo jasné, že HD 6990 soupeře dostane. Nový Radeon HD 6990 4GB se očekávaným způsobem stal nejvýkonnější grafickou kartou světa, ale s jakým rozdílem. To už překvapení bylo. Díky neuvěřitelné práci AMD, kdy i přes setrvávání na 40nm dokázalo výrazně vylepšit RV970 jádra z RV870 a hlavně výrazně zlepšit fungování CrossFireX, se Radeon HD 6990 4GB usadil na trůně s neuvěřitelným 40% výkonovým náskokem před nejbližšími pronásledovateli, jako jsou modely AMD Radeon HD 6970 2GB a NVIDIA GTX 580, kteří ve srovnání s ním jsou výkonově stěží mainstream.

Zatímco parametry HD 6990 žádné překvapení nebyly, čekalo se, s čím přijde NVIDIA. AMD na rozdíl od NVIDIA totiž přímo a od začátku počítá s duálními grafikami a proto jsou její jednojádrové modely, takové jaké jsou. AMD zkrátka staví jen mainstreamové grafiky a ty pak zdvojí pro high end. A že tahle strategie funguje, ukazuje AMD již od HD 3000 generace. Poslední high endovou jednojádrovou grafikou a poslední velký monolitický čip byl vlastně prapůvodní čip, ze které vychází ještě i HD 6000 – Radeon HD 2900XT se svým R600, který ale vlastně pocházel ještě od ATI. Od té doby už je ATI v rukou AMD a to staví jen mainstreamová grafická jádra RV. Konkurenční NVIDIA jde ale cestou obřích monolitických high endových čipů do dnes. Jenže ty nějak nestačí – výkon mají sice vyšší, ale ne o tolik aby to ospravedlnilo jejich výrobní náklady, spotřebu a tak dále – Efektivita současné architektury FERMI je mírně řečeno mizerná. Bylo jasné, že duální GTX 560 by neměla žádnou šanci, ačkoliv by parametrově byla v podstatě totožná. S ničím menším, než duální GTX 570/580 NVIDIA zkrátka proti HD 6990 nemohla uspět.

Jenže udělat z 225/250W jednojádrových grafik duální grafiku, to je velký problém, navíc, když reálně je spotřeba modelu GTX 580 ne 250W ale spíše 300W. Spotřeba nové AMD Radeon HD 6990 4GB šokovala, ale spotřeba duální GTX 590 se už posunula na hranici akceptovatelnosti. A to se NVIDIA hodně snažila.

Duální GTX 590 je vlastně parametrově zdvojená GTX 580! Plnohodnotná jádra s 512SP, dvě 384 bit sběrnice a 2x 1,5GB paměti. Jenže takty jsou výrazně níže, aby se to vůbec dalo provozovat. A právě takty jsou tím, co souboj s AMD rozhodlo.

 

 

  • NVIDIA GTX 590 3GB vs AMD Radeon HD 6990 4GB – grafiky v tváří tvář!

Nebudeme to zdržovat a podíváme se na obě karty v parametrech a přímém srovnání.

 

  • Jádra (GPU) – základ všeho

Kvalitní grafickou kartu dělá kvalitní GPU. Stejně jako vám spadne dům bez kvalitních základů, tak potřebujete kvalitní GPU ke stavbě kvalitní grafické karty. Na rovinu, NVIDIA GTX 590 a AMD HD 6990 nejsou v tomto ohledu příliš vyrovnány. Obě firmy sice používají stejný 40nm výrobní proces a jádra dokonce vyrábí ta samá společnost (TSMC) a navíc ve stejné továrně, jenže! Zatímco AMD použilo dva poměrně malé mainstreamové čipy RV970 s 389mm2 a 2,640 miliardami tranzistorů, NVIDIA použila dva obří G110 (původně v první revizi G100) 520mm2 čipy s 3 miliardami tranzistorů.

Celková plocha čipů a počet tranzistorů je tedy 778mm2 a 5,28 miliardy u AMD proti neuvěřitelným 1040mm2 a 6 miliardám u NVIDIA! Přes naprosto stejný výrobní proces dosahuje AMD výrazně lepší efektivity a vyššího počtu tranzistorů na mm2. NVIDIA tak má celkově o neuvěřitelných 30% větší plochu. Otázka je, zda to promění ve 30% výkonu navíc bez nevýhody vyšší spotřeby a tak dále.

Bohužel právě GPU je věc, která nakonec celý souboj rozhoduje. Výtěžnost NVIDIA G110 je ale doslova mizerná a tady potřebujete rovnou dva plnohodnotné čipy, takže právě toto rozhodlo o skutečně téměř sběratelském počtu dostupných kusů GTX 590 na trhu. Čipy, které NV použila, jsou vůbec ty nejkvalitnější, ručně vybírané a testované a není žádný div, že je jich velmi málo. AMD Radeon HD 6990 4GB je proti tomu úplně běžným grafickým modelem s trochu dražším PCB, ale jinak celkem běžnou dvojicí mainstreamových čipů, jejichž výroba není nijak obtížná. Pokud jde o další parametry, tak:

U HD 6990 jsou navíc přítomny dvě referenční nastavení taktů a tedy i výkonu, díky systému duálního přepínatelného BIOSu. GTX 590 nic podobného nemá, takže pokud chce uspět, musí překonat HD 6990 i v jeho výkonnějším nastavení.

 

  • Sběrnice a paměť

Díky mainstreamovému základu v modelů HD 6970 2GB má HD 6990 jen 2x 256 bit sběrnici. Naproti tomu GTX 590 od NVIDIA používá obří a také velmi drahou 2x 384 bit. Jenže NVIDIA, na rozdíl od AMD, nemá příliš dobře vyřešenou komunikaci s GDDR5 paměťmi. NVIDIA si není schopna poradit s vysokými latencemi GDDR5 pamětí a tak nevyužívá nejrychlejších dostupných GDDR5 modelů, které dnes atakují už 7GHz. Snaží se to dohnat širší sběrnicí.

Takže dohromady, i když se to samozřejmě v reálu nesčítá, má HD 6990 4GB celkem 512Bit, ale GTX 590 opět o třetinu více tedy 768bit. Jenže HD 6990 využívá služeb 6GHz modulů, které ale jedou „jen“ na 5000MHz! A hlavně 256bit sběrnice umožňuje připojit 2GB paměti, takže karta má celkem 4GB paměti (opět se ale nesčítá). GTX 590 má jen 4GHz moduly a to navíc na frekvenci pouhých 3414MHz! Jenže 384bit sběrnice umožňuje připojit jen 1,5GB nebo až 3GB pamětí. Ale 2x3GB by bylo dost drahé a karta si tak musí vystačit s menší kapacitou pamětí než má HD 6990, což se ve vyšších rozlišeních dokáže projevit.

Spotřeba

AMD Radeon HD 6990 šokoval. Jako první referenční karta oficiálně překonal 300W! A to dost výrazně. V nižším nastavení má běžné TDP hodnotu 350W. Ve vyšším dokonce neskutečných 415W. V klidu ale jen 37W. Nutno říci, že u AMD jsou to docela reálné hodnoty, odpovídající skutečnosti.

NVIDIA u GTX 590 udává spotřebu 365W. Řekněme si ale na rovinu, že je to další hodnota vymyšlená některým pracovníkem marketingu této společnosti, tato hodnota se ani neblíží realitě a hlavně v přímém srovnání s konkurencí se ukazuje jako matoucí. Bohužel není tak úplně pravda, že HD 6990 byla první referenční kartou s TDP přes 300W! Tou první vlastně byla GTX 480, u které sice NVIDIA vykládala pohádky o 250W, jenže tomu věřil opravdu málokdo, zvlášť když tahle karta výrazně spotřebou překonávala výkonnější duální Radeon HD 5970, který měl oficiální TDP 297W! GTX 590 má reálné TDP dobrých 400W, a spíše bychom odhadovali tak kolem 420-440W nejméně! Na papíře tedy udávané hodnoty TDP vypadají vyrovnaně, ale realita je úplně jiná.

 

  • Cena

 Cena karet to je další kapitola sama pro sebe. Už z toho, z jakých základů jsou obě karty stavěny, je jasné, že reálně GTX 590 musí být výrazně dražší. Velké, drahé a obtížně vyrobitelné jádro a hned 2x. K tomu drahé PCB a drahá sběrnice. NVIDIA ale musela cenu přizpůsobovat konkurenci a ta ji nepříjemně zaskočila. GTX 590 měla původně stanovenou cenu 799 dolarů! Den-dva před vydáním ji ale NVIDIA musela snížit na 699 dolarů, aby to v testech prostě neprojela. Výkon se dá maskovat a vyrovnávat použitím starších her a nižších rozlišení, ale více než 100 cenový rozdíl neschováte.   

Cena HD 6990 je totiž 699 dolarů, ale dá se koupit i za 679 dolarů. A to úplně běžně, kdykoli a jsou normálně skladem. GTX 590 je dnes téměř nesehnatelná, skladem jsou sporadicky a stojí v průměru více. Takže cenově i dostupností se oba modely jednoznačně liší.

 

 

  • ASUS NVIDIA GTX 590 3GB - Karta

Ještě se krátce podrobněji podívejme na jeden z mála prodejních kousků, který jste si mohli pořídit. Od ASUSu dorazilo do ČR kolem 10 kusů a většinu si pro sebe zabral jediný obchod, ze kterého si ji pořídil i náš čtenář, takže docela výjimečný model – i ASUS ARESů se u nás prodalo více.  

Prodejní balení se ale nijak neliší od jiných ASUS modelů. Na to, že se jedná o nejdražší grafickou kartu v aktuální nabídce ASUS a vůbec na trhu, není přítomno žádné speciální balení nebo exkluzivní obsah. Na druhou stranu, vzhledem k malému množství karet, které se vůbec dostanou do obchodů po celém světě, se ani nedivíme.

Uvnitř balení najdeme jen základní příslušenství, redukce, dlouhý SLI můstek a CD s ovladači. Samozřejmě nejvíce nás ale zajímá grafická karta.

Ta je o něco kratší než HD 6990, což ale většinu potencionálních zákazníků příliš nezajímá, protože mají dost velké skříně na to, aby se jim tam vešly i delší karty. Navíc v tomto případě nemusí být kratší lepší, protože větší teplo musíte odvádět z menší plochy karty i chlazení ve srovnání s HD 6990.

Karta má skutečně hodně složité PCB a hlavně napájecí kaskády tak blízko u sebe na kartě s TDP až 450W nevypadají příliš optimisticky. Na rozdíl od AMD HD 6990 má karta i omezené chlazení zadní části a není celá zakrytá plechem.

Pochválit ale naopak musíme chladič, který je jasně lepší, než ten na HD 6990. Tedy pokud jde o pasivní základnu, tak ta je podobná konstrukce a díky větší délce vypadá chlazení na HD 6990 o něco schopnější a masivnější. Ale ventilátor, to je hlavní rozdíl, a zatímco u AMD nasadily nepříliš dobrý turbínový větrák, který opravdu řve, NVIDIA použila klasický 80mm lopatkový ventilátor. Rozdíl ve hlučnosti je jasný.

Pokud jde o technologickou výbavu karty, tak to hlavní, co přináší je podpora 3 monitorů! Ano tohle je jediná referenční grafická karta NVIDIA, která nabízí to, co má i nejlevnější grafická karta AMD. Zatímco AMD to nazývá Eyefinity a až na pár modelů je jedinou překážkou nutnost použití alespoň jednoho DisplayPortu, NVIDIA svou technologii nazývá Surround a DP nevyžaduje. Nicméně musíte mít ty karty dvě, jedna to neumí. GTX 590 je samozřejmě logická výjimka, protože to vlastně dvě karty jsou. Je to také první referenční NV grafika s miniDP na sobě. Samozřejmě kromě 3x DVI.

Na kartu potřebujete hodně silný zdroj, napájení je 8+8pin. Karta má i SLI můstek, takže se na scénu oficiálně vrací QuadSLI! NVIDIA jej v minulosti odeslal na vedlejší kolej a oficiálně jej přestala podporovat, protože proti 3way SLI nebyl žádný přínos, ale s návratem duální grafiky se samozřejmě musí podpora QuadSLI opět objevit a tentokrát dokonce i funguje o něco lépe. Na druhou stranu nezapomínejte, že už samotná GTX 590, stejně jako konkurenční HD 6990 je závislá na funkčnosti SLI a CrossFire, tedy MultiGPU systémů. Ty dnes už ale fungují opravdu hodně dobře, i když v poslední době začalo SLI za CF zaostávat, protože CF předvádí účinnost v mnoha hrách i 100%.

Podívejme se tedy na ten výkon, který právě ovladače ovlivní. Použili jsme aktuální verze ( k datu 25.4.2011).  

 

 

  • Testy a testovací sestava

V případě dnes testovaných grafik nepřichází v úvahu jiné než rozlišení 2560x1600 a 5760x1200! Tohle jsou high end grafiky pro ty, kteří na velké a tři monitory mají a dávno je většinou používají!

Jak již víte z minulých testů, změnili jsme kompletně testovací sestavu. Vybavili jsme ji novým šestijádrovým procesorem AMD Phenom II X6, který jsme si lehce nataktovali na 4,0GHz skrze OverDrive. A u toho už zůstaneme. Samozřejmě jsme nezapomněli ani na kvalitní desku od společnosti GIGABYTE a dostatek operační paměti od společnosti KINGSTON, které je v naší sestavě hned 8GB. Důležitou složkou je i kvalitní přídavná zvuková karta ASUS XONAR, která navyšuje FPS, protože procesor zbytečně nezatěžuje integrovaná zvuková karta. Horkou novinkou je i nasazení SSD disku od společnosti Kingston. Aktuálně zařazujeme 128GB SSD Now V+, který dosahuje rychlosti čtení až 230MB/s a rychlost zápisu je 180MB/s.

Nechybí ani kvalitní monitory od převážně společnosti ACER a softwarovým základem toho všeho je operační systém Windows Vista Ultimate SP2 64bit od společnosti Microsoft. Vše v pořádné skříni – BigTower od Gigabyte.

 

  • Jak a co testujeme:

Pokud možno se vyhýbáme teoretickým testům, které do obvyklé recenze o grafických kartách vůbec nepatří. Zejména pak testy typu Unigine nebo Stone Giant, které slouží jen prezentace jedné jediné technologie, která ale vůbec nic nevypovídá o herním výkonu a potenciálu grafických karet. Ve hrách se totiž nevyskytuje sama. Navíc žádné benchmarky jako hráči nehrajeme a žádná technologická dema tohoto druhu také ne a rozhodně si kvůli nim nikdo grafickou kartu nekupuje. Na prvním místě je tedy herní výkon a ten lze otestovat jen jediným způsobem. Přímo ve hrách, ať už s využitím vnořených herních benchmarků, nebo za použití programu FRAPS a změření pro všechny grafiky stejného herního úseku ve stejných podmínkách. Alfou a omegou je v obou případech hodnota FPS – snímky za sekundu.

Jak vidíte na příkladu průběhu FPS v jedné hře, zjistit lze minimální, maximální a také průměrnou hodnotu. Jak vidíte, průměrná hodnota je zdaleka nejdůležitější. Jak vidíte tak minimální, nebo maximální hodnoty, které některé weby zbytečně uvádějí, nastanou za 120s třeba jen 2-3x a někdy také 1x, jak ale vidíte, většina hodnot v průběhu 120s se pohybuje +/-5FPS kolem průměrné hodnoty. Je tedy poněkud hloupé uvádět min/max hodnoty, které jsou navíc snadno ovlivnitelné. V běžném životě máte na pozadí spuštěno řadu aplikací, a když vám třeba antivir hrábne na disk, nebo vám někdo pošle ICQ zprávu, či něco na pozadí stahujete apod., tak vám klidně mohou klesnout minimální FPS na nulu a určitě za to nemůže grafická karta. Zajímat by vás tedy měly jen průměrné FPS, kdy vidíte, že bez akceptovatelných minimálních/maximálních hodnot a malých výkyvů jedním, či druhým směrem, dobrého průměru FPS nelze dosáhnout.

Uvedl jsem i hranice průměrných FPS a jejich vlivu na plynulost hraní. Moderní hry jsou dnes dělány tak, aby 25-30FPS bylo plně hratelné. Mnoho her má totiž právě na hranici 30FPS „zamčeno“ – platí hlavně o konzolových hrách a mnoha následných portech pro PC. U PC her se pak lock zvyšuje až na 60FPS, což je zase přirozená hranice toho, co vám zobrazí současné LCD panely, které jsou jaksi 60Hz a tedy více než 60FPS prostě nezobrazí. Pro účely testování lock hranice úpravou konfiguračních souborů vyřazujeme, abychom byly schopni mezi některými grafikami vůbec změřit nějaký rozdíl. Pro bezproblémové hraní většiny současných her stačí úplně kolem 35FPS, ale pořád se mohou vyskytnout propady v náročných situacích pod 30FPS. Za ideální hranici a průměr FPS se tedy obecně bere zhruba 40FPS, kdy už většinou ani v nejnáročnějších situacích není ohrožena plynulá hratelnost. Samozřejmě stále platí, že čím více, tím lépe ….

Změnili jsme některé testovací sekvence v některých hrách a přidali nové modernější hry. Definitivně také upouštíme od testování nižšího rozlišení než 1920x1200, protože i ten 22“ nejlevnější monitor má dnes 1920x1080. A pokud logicky zvládnou grafické karty toto rozlišení, zvládnou levou zadní i to nižší 1680x1050 apod. Nicméně v našem případě testujeme na 27“ a 30“ monitoru, takže používáme rozlišení 1920x1200, 2560x1600 a nebo 5760x1200.

 

 

  • Herní testy DirectX11 (I.)

Řeknu to na rovinu, každý, kdo tyhle karty testuje jen v 1920x1200 nebo i nižším rozlišení, je cvok anebo manipulátor. Takový test je platný jako nosit dříví do lesa. Jestli je 150FPS lepších než 130FPS, o tom se skutečně nemá smysl bavit a na takové rozlišení stačí dnes HD 6850 za 3500 korun jako nic.

GTX 590 a HD 6990 jsou TOP grafické modely s cenovkou 14 000 – 15 000 a ty si koupí lidé, kteří mají třeba 30“ monitor, a dnes už třeba i tři monitory. Příznivce High-Endu a hardcore hraní na PC nikdo o přínosu 3 monitorů na hraní a na práci, nemusí přesvědčovat. Jsem si jistý, že 90% majitelů těchto karet je bude provozovat na 3 monitorech! Jinak tyhle karty vlastně nemají žádný smysl!

Také se předpokládá, že na nich nebudou hrát staré DX9/10 hry s výjimkou několik MP titulů. Určitě ale nebudou hrát stupidní FarCry2 a další staré a nepříliš dobře hodnocené hry na jedno zahrání, které se ještě dnes objevují v mnoha testech. Bavíme se o druhé generaci DirectX11 grafik a protože je na světě už docela dost DX11 her, není žádný důvod, testovat je jinde než pod DX11, kam jsou určeny!

Takže jsme to udělali:

Podívejme se na další testy …

 

 

  • Herní testy DirectX11 (II.)

Další moderní hry a další bitevní pole na maximální detaily!

 

 

  • Herní testy DirectX11 (III.)

A ještě si dáme další dvě bitvy v maximálních detailech a rozlišeních!

 

 

  • Herní testy DirectX10

A pro pořádek jsme zařadili i testy dvou starších her, ale technologické špičky předchozí generace DX10:

 

 

  • Provozní vlastnosti a taktování

Nutno říci, že u TOP modelů nás zajímá pouze a jedině výkon! Ale samozřejmě neuškodí, když jsou i trochu rozumné provozní vlastnosti. Začněme spotřebou.

 

  • Spotřeba

Rozumná spotřeba u GTX 590 a HD 6990? Ano, tak tu zde nenajdeme :). Spotřeba obou grafik je naprosto strašná a o slabší povahy se pokoušejí při pohledu na ně mdloby. Spotřeba obou karet dosahuje hodnot, kterých jsme si ještě nedávno mysleli, že snad ani nelze dosáhnout.

AMD Radeon HD 6990 4GB dosahuje i přes vyšší výkon výrazně nižší spotřeby. 70W rozdílu je skutečně hodně, zvlášť když se pohybujeme v tak závratných hodnotách spotřeby a navíc za to od GTX 590 nedostaneme nic. Jenže HD 6990 má i vyšší nastavení s vyšším výkonem. Ani v tom ale spotřeba překvapivě nedosahuje úplně úrovně GTX 590! O vyrovnanosti karet tedy ve spotřebě nemůže být ani řeč a AMD je výrazně lepší.

 

  • Chlazení

Obě karty jsou chlazeny velice silnými a technicky pokročilými chladiči velmi podobné konstrukce. Základem je dvojice velkých pasivů s VaporChamber technologií, což je vlastně jedna velká heatpipe. Chladící výkon obou karet je ohromný a dimenzovaný na 500W! Jenže také ukazuje hranice referenčních chladičů.

Nutno ovšem říci, že AMD odvedlo skvělou práci. Karta se nikde nepřehřívá a teploty jsou relativně normální a nehrozí žádné přehřívání. Zato GTX 590, to je děs a hrůza. NVIDIA nevíme proč, ale udělala kartu kratší. Problém je, že více žere a to všechno, co sežere, musíte odvést pryč ve formě tepla. Takže 420-440W co ta karta má reálně TDP, musí pryč a to je problém. Celá karta topí neuvěřitelným způsobem. Skoro žhne. Je to jedna velká horká cihla a člověk má skutečně obavu o všechny ty součástky na ní. Navíc po zkušenostech s přehřívající se GTX 480, která v létě prostě vypínala a nedala se používat, myslím, že GTX 590 bude mít v parném létě při teplotách v místnosti kolem 28-30°C, dost problémy.

(zdroj: www.hardware.fr)

Zásadní rozdíl mezi oběma chladiči je ve ventilátorech. A to je asi jediná věc, kde je GTX 590 provozně lepší, než HD 6990. U NVIDIA totiž někdo přemýšlel a osadil normální a hlavně funkční klasický lopatkový ventilátor. U AMD nasadili turbínu a rozdíl ve hlučnosti je znát. Nicméně v prvním nastavení HD 6990 není hlučnost tak velká, aby byla problém. U druhé nastavení už je to neprovozovatelné.

GTX 590 je krásně tichá, jenže za cenu toho žhnutí celé karty! Jsem si jist, že kdyby na HD 6990 daly stejný ventilátor, tak je karta stejně tichá a stále o dost chladnější. Takže chladič, či spíše jeho část s ventilátorem, protože spodek je podobné konstrukce, je u GTX 590 lepší. Jenže tohle není neodstranitelná vada v případě hlučnější HD 6990. Problémem GTX 590 je přehřívání a skutečně žhnoucí topení celé karty a je to opravdu na hraně akceptovatelnosti. Ty otáčky chladiče měly být vyšší, jenže pak je karta hlučnější, je slyšet a teploty o tolik nižší nejsou.

 

  • Taktování

 Jedno z nepříjemných tajemství GTX 590 je, že kartu není radno taktovat. Ještě s vydáním karty nám dorazil do redakce BIOS několika výrobců, který doporučují nasadit. Omezoval totiž možnosti OC na minimum. Při těch původních možnostech karty docela rády hořely. GTX 590 je asi nejsnáze zničitelná grafika, se kterou jsme se kdy setkali a až se divíme, že se vůbec takhle dostala na trh, navíc určená pro nadšence. Stačí trochu zvýšit napětí a karta šla prostě do háje s pěkným ohňostrojem. Některé redakce pár grafik odpálili, jedna záměrně a ještě to natočila.

Problém není v BIOSu ani v ovladačích jako takových, problém prostě není na straně softwaru, jak to bylo nakonec prezentováno a v prvních recenzích se o tom záměrně mlčelo. Problém je čistě hardwarový a designu NVIDIA. GTX 590 je prostě moc malá, má moc velká jádra, jako celek moc žere a moc topí. To je celé. NVIDIA nedoporučuje OC a při tom, jak karta už v základu topí, chápu proč. Skutečně jsme měli obavu z taktování tohoto modelu a nehnali jsme to do extrémů. Teploty i při jen malém taktování šly do pekelných hodnot a opravdu nervy jsme s tím neměli. ZÁSADNĚ NEDOPORUČUJEME GTX 590 VŮBEC TAKTOVAT. Možná s vodním chlazením, ale ne s tím referenčním.

To samozřejmě notně omezuje možnosti konkurování HD 6990. A je to i škoda proto, že GTX 590 má na sobě vůbec ty nejlepší, speciálně ručně vybíraná a testovaná jádra GF110, která musí být radost taktovat. Radeon HD 6990 naproti tomu taktovat jde a to dost slušně! 950/6000MHz jsou pokořitelné hodnoty. A karta netopí tak, že byste o ní měli strach, ale zase referenční chlazení doslova řve a je to asi nejhlučnější grafika, kterou jsme kdy slyšeli. Nedá se to provozovat, pokud nejste hluší :). Ale není to neodstranitelný problém, stačí lepší větrák a bude to v pohodě. Pokud jde o možnosti OC bez rizika, HD 6990 jednoznačně vítězí.

 

 

  • Výkon, cena a poměr cena výkon

Často jsme viděli, že HD 6990 a GTX 590 vyšly v některých recenzích jako vyrovnaní soupeři. Na rovinu, říkám, že je to blbost. V souboji o výkonový trůn je vždy jen jeden vítěz a platí to i v tomto souboji. Tyhle karty se mají testovat jen v nejvyšších rozlišeních, nejvyšších detailech a nejmodernějších DX11 hrách. V ničem jiném je nemá smysl testovat a výsledky z podobných testů nemají žádnou vypovídající hodnotu.

To je jako byste s vozy Formule 1 jezdili po rozbité okresce a říkali si, jak jsou to výkonná auta a jak jste si pěkně zazávodili. Prostě nesmysl. Tohle jsou nejvýkonnější a DirectX11 grafické karty na světě a známe jediné nastavení, kde se mají testovat – nejvyšší rozlišení a nejvyšší detaily včetně AA/AF v nejmodernější DX11 hrách! Nic víc a nic míň a z toho lze teprve určit, kdo je výkonnější. Viděl jsem hloupé testy v nízkých rozlišeních bez AA/AF a ve starých DX9 hrách. Zkrátka nedůstojné oběma modelům a hlavně nevypovídající nic o jejich skutečném výkonu.

 

  • Výkon

Je to jednoznačné, pokud jde o maximální výkon v maximálních nastavení i v moderních DX11 hrách, tak když funguje SLI i CrossFire jak má, tak Radeon HD 6990 jasně poráží GTX 590. A pokud se zdá někomu vítězství HD 6990 málo přesvědčivé, připomínám, že je tam ještě to druhé nastavení, které je také referenční a má jej každá HD 6990 z výroby dostupné – i když to přidá jen asi 3-4% výkonu. Navíc tohle je souboj o trůn a dva vítězové na něm sedět nemohou a tyto dva modely ani nezakládají domněnku, že by mohli.

Naše výsledky zároveň nejsou nabourávány měřením v nižších rozlišeních, či starých hrách a bez AA/AF, což jsou nastavení zcela neodpovídající tomu, jak tyto karty budou používány!

 

  • Cena

Radeon HD 6990 je jednoznačně levnější a co hlavně, je dostupná v hojných počtech od mnoha výrobců v obchodech skladem a téměř všude. NVIDIA GTX 590 stála více, stojí víc a dostupnost se s HD 6990 nedá srovnávat. Takže není co řešit. Prozradím, že celá GTX 590 je hodně ztrátový podnik. Cena GTX 580 je dnes 450 dolarů a cena GTX 590 „jen“ 699 dolarů – to je 200 dolarové manko na kartě se stejnými parametry a výrobními náklady jako stojí dvě GTX 580. Ta karta se prostě nedokáže zaplatit, ale je jich tak málo, že to vlastně nikoho nezajímá a bere se to jako investice do marketingu. Na high end stejně dnes i v minulosti vydělávaly levné karty, které tvoří přes 85% odbytu výrobců. Není na tom nic divného, mnoho TOP produktů je ztrátová, když použiji opět automobilovou analogii, tak třeba Bugatti Veyron. Neuvěřitelné auto za 1 milion euro. Jenže ve skutečnosti na něm výrobce tratí, protože skutečné výrobní náklady na jedno auto jsou 2,5 milionu euro. Ale zbytek produkce VW, pod které Bugatti patří, to zaplatí a jako propagace technologické pokročilosti je Veyron neocenitelný. Nutno říci, že toto není případ HD 6990 4GB, ta se zaplatí. Kromě speciálního PCB na ní nic tak drahého není, a je to prostě dvojitá HD 6970 2GB, která stojí přesně polovinu toho, co HD 6990, tedy 349 dolarů.

 

  • Poměr cena-výkon

Vyšší výkon a nižší cena u HD 6990 znamená jednoznačně výhodnější koupi. Nicméně GTX 590 je na tom relativně slušně, zejména ve srovnání s dost drahou GTX 580, která se dnes určitě nevyplatí, protože HD 6990 je výrazně výkonnější a nestojí o tolik více.

 

Souboj roku a souboj druhých DirectX11 generací grafických karet je za námi. Žádné účelové plichtování a záměrné vytáčky k uspokojení PR obou výrobců a rádoby vyrovnávání nevyrovnaných soupeřů zde nebudeme praktikovat. Nemusíme – jako běžní uživatelé hledáme jednoduše nejlepší možný produkt za naše peníze a produkty jsou takové, jaké jsou a žádné logo na jejich čipech jim k vyššímu výkonu nebo lepším provozním vlastnostem nepomůže. Radeon HD 6990 a NV GTX 590 jsou prostě grafické karty, které často vyrábí i stejný výrobce – třeba ASUS, Gigabyte a tak dále. Na druhou stranu dnes jsou všechny referenční a pocházejí vlastně z jedné továrny a výrobci si na ně jen lepí loga. Není tedy problém je jako dva konkurenční produkty porovnat na základě toho, co nabízí.

Rozdíly mezi oběma modely jsou více než průkazné a ani náhodou nesvědčí o tom, že by to byly dva nějak výrazně vyrovnané modely. Na trhu jsou rozhodně vyrovnanější grafické modely – třeba GTX 560 Ti 1GB a HD 6950 1GB – které jak výkonem, tak parametry jsou srovnatelné. AMD Radeon HD 6990 a NVIDIA GTX 590 jsou naopak poměrně velmi nevyrovnané modely. Ať už svými základy, parametry nebo provozními vlastnostmi. Je to trochu zklamání, ale na druhou stranu, lepší než minulá situace, kdy ATI Radeon HD 5970 neměl ze strany NVIDIA ani náznak konkurence, protože GTX 480 navzdory proklamacím a očekáváním samotné NVIDIA výrazně zaostával za tím, co měl být – dokonce se to podařilo i matematicky vyjádřit a GTX 480 byla jen 65% toho, čím měla být. Bohužel ani GTX 590 a HD 6990 tedy nejsou vyrovnané modely.

 

 

  • Přímý souboj s jasným vítězem

GTX 590 to zkusila, ale neuspěla. AMD Radeon HD 6990 je ve všech nejdůležitějších aspektech jednoznačně lepší grafická karta. V první řadě je výkonnější a to na první i na druhé referenční nastavení – možná ne o tolik, ale tohle je souboj nejlepších o TOP pozici a počítá se každé % a v tomto případě je těch % i více. Jako zásadní ale považujeme fakt, že HD 6990 je opravdu výrazně efektivnější – efektivnější jak co se týká konstrukce, výroby, ceny i provozu. Ačkoliv GTX 590 má o 30% větší čipy a o 30% širší sběrnice, nedokáže HD 6990 výkonově v maximálních nastaveních konkurovat – naopak je drahá a neefektivní už parametry, při provozu žere výrazně více, skutečně enormní množství energie. Spotřeba HD 6990 je hodně vysoká, ale spotřeba slabší GTX 590 je prostě absurdní – jak co se týká výše, tak hlavně toho, že výkon jí absolutně neodpovídá.

 Jediným bodem, kde GTX 590 alespoň trochu konkuruje HD 6990, je chlazení. Konkrétně hlučnost, kdy u NVIDIA někdo přemýšlel, zatímco u AMD ne. Ventilátor na GTX 590 je opravdu povedený. Jenže tohle je součástka za pár dolarů, něco co lze změnit a vyměnit v podstatě kdykoliv, i když máte kartu doma. Ne snadno, ale ano. HD 6990 a její turbínový chladič není z hlediska hlučnosti problém na první výchozí nastavení a v tomto srovnání nehraje nižší hlučnost GTX 590 příliš roli a není nijak výrazně kladným přínosem. Ale na druhé nastavení už je HD 6990 příliš hlučná, ale také ještě výkonnější. Jenže když řekneme A musíme říci i B. A tím B je v tomto případě chlazení jako celek. Nešťastná a v tomto případě zbytečně a chladícím schopnostem ubližující kratší konstrukce GTX 590, která žere výrazně více a musí tedy odvádět více tepla, není prostě dobrá. Karta topí jako jednolitý kus a strach o všechny ty komponenty je na místě. V parném létě počítám s tím, že stejně jako U GTX 480 nastanou v hůře větraných skříní problémy se samotným chodem této karty. Prostě GTX 590 žere příliš mnoho a snaha o tiché chlazení a ubrání otáček tomu příliš nepomáhá. Je sice pěkné, jak je tichá, ale asi bych tu tichost za 10-15°C dolů, vyměnil. HD 6990 tak tichá není, ale na rozdíl od GTX 590 se u ní nemusíte bát, že by se neuchladila! V tomto ohledu není větší délka karty na obtíž, ale naopak.

Zklamáním je jistě i OC potenciál GTX 590. Ten je vlastně ve stavu, v jakém karta je, v podstatě nulový. Karta se ani nedoporučuje taktovat a důrazně při používání referenčního chlazení doporučuji toho doporučení se držet. Žádné zvedání napětí a bez toho moc zvýšit frekvence nelze. Tahle karta je zkrátka udělána na hranici možností. Problém je zcela nevhodný základ, ze kterého je karta udělána. GTX 580 prostě není pro použití na duálním modelu postavena. Radeon HD 6990 tyto problémy nemá, protože se s ním od počátku počítalo. HD 6970 2GB co by základ, byla s ohledem na to konstruována. GTX 580 nikoliv a to se dohnat prostě nedá. Skutečnou parametrovou konkurencí (podobná velikost čipů a konstrukce karet s 256bit sběrnicí) k HD 6970 je GTX 560, jenže ta se nemůže výkonově ani efektivitou s HD 6970 měřit a duální GTX 560 by proti duální HD 6970 neměla nejmenší šanci uspět. Všechno už ale bylo dávno rozhodnuto při uvedení obou architektur na 40nm, takže pokud někdo čekal nějaké zázraky, byl blázen. Karty se budou znovu rozdávat při startu 28nm procesu na konci tohoto roku.    

A pak je tu ta cena a dostupnost. A zde není moc o čem hovořit. Radeon HD 6990 je levnější a normálně dostupný a je to relativně běžný model v nabídkách výrobců. GTX 590 je dražší, za to nabízí méně než HD 6990 a jedná se o stěží dostupný model. Je to malá edice, skoro se dá říci papírová. To nákup výrazně zjednodušuje. Na druhou stranu těch pár sběratelů, kteří GTX 590 ukořistili, ji mohli mít za skutečně zajímavou cenu právě díky HD 6990, která nasadila laťku proklatě vysoko a cenu dost nízko a NVIDIA prostě neměla na výběr. Takže konkurence zafungovala, sice krátce, ale zafungovala, i když asi jinak než si mnozí přáli.

 

  • Hodnocení

Už chápeme, proč se někteří lidé snažili, aby se k nám karta nedostala mezi prvními. Přeci jen, když po recenzích v nízkých rozlišeních a se spoustou zatajených faktů dorazí test v „Eyefinity-Surround“ rozlišeních DX11 hrách místo starých DX9 a se vším všudy tedy i 8AA/16A, byl by to docela problém. Na druhou stranu, při skutečně mizivém počtu karet jsem nepochyboval, že by se neprodaly a ten kdo si jí kupoval, většinou věděl, do čeho jde a marketing pro tuhle kartu byl zbytečný. Ostatně model GTX 590 nezajímá pro svou nevýhodnost a sporadickou dostupnost ani samotné výrobce grafických karet – z hlediska businessu nemá co nabídnout. Takže těch pár kousků zmizelo, jak pár nad hrncem za pár dní. Paradoxně právě to, že jich bylo tak strašně málo je na GTX 590 tím nejzajímavějším a dělá z ní cenný kousek do sbírky.

Na GTX 590 jsme se těšili, výsledkem je ale trochu zklamáním, přesto je to jediný model od NVIDIA, o kterém bychom jako majitelé 3 monitorů a nároční hráči, pro které je určena, dnes vůbec uvažovali. Jiná grafika NVIDIA totiž podporu a výkon využitelný pro tři monitory a tedy náročné hráče s vysokými nároky na výkon ve vysokých rozlišeních, dnes jednoduše nenabízí. Jenže když postavíme vedle sebe grafické modely GTX 590 a HD 6990, tak ve všech podstatných i méně podstatných ohledech je Radeon HD 6990 prostě lepší grafická karta – bez jakýchkoliv pochyb. O žádných vyrovnaných soupeřích nemůže být ani řeč. Radeon HD 6990 dorazí do cíle dříve a to je to hlavní, na čem u High endových TOP modelů záleží.

V tváří tvář HD 6990 je GTX 590 horší grafická karta s mizernou efektivitou, naprosto neskutečnou spotřebou dá se říci se skoro sebevražednými sklony. Přišla později, nabízí za vyšší cenu, nižší výkon a příšernou spotřebu a tedy stěží akceptovatelné provozní vlastnosti i z hlediska teplot. A to, že je tichá, je proti tomu slabá útěcha, protože to lze zařídit i u HD 6990. Pokud uvažujete jen trochu racionálně, tak si jí nekoupíte. Ale já i někteří jiní bychom si ji pořídili. Ne snad, že bychom si jí chtěli dát do PC, protože na běžný provoz je tu jednoznačně lepší alternativa v podobě HD 6990 či spíše dvou HD 6970 2GB (řeší problém s hlučností HD 6990), ale stejně jako někteří sbírají superauta z malých sérií, ve kterých se projedou tak jednou, GTX 590 je nejzajímavější jen proto, že je taková, jaká je a je jich tak strašně málo. Ukazuje totiž hranici mezi smysluplností a bláznovstvím a ve sbírce TOP grafik bude mít své místo. GTX 590 a HD 6990 jsou nepřítelem číslo jedna pro všechny IT ekology, zůstávají ale snem mnoha fandů IT i když z pohledu prodejů a zisku jsou naprosto bezvýznamné se svým vlivem na grafický trh – ale tomu nemá být jinak, jsou prostě výjimečné a ukázkou skutečného potenciálu a maximálních možností grafických aktuálních generací obou výrobců. Těch pár tisíc kusů (na čemž bude mít větší podíl nepochybně výrazně početnější HD 6990), co se jich prodá, je jen kapka v oceánu, protože jen diskrétních grafik se ročně prodá kolem 120 milionů :). AMD si ale může zaslouženě i v roce 2011 gratulovat, protože vyrábí tu nejlepší a nejvýkonnější grafickou kartu světa a tentokrát je vítězství o to cennější, že se o něj musela poprat s papírově silnějším soupeřem a dokázala poměrně jasně zvítězit. I když je pravda, že soupeř hodil záhy po vypuknutí souboje do ringu ručník. S výjimkou několika málo dní a recenzí, není dnes GTX 590 příliš vidět. Ale jestli ji chcete, ještě pár kousků z první dodávky v obchodech je, ale skutečně jednotky kusů.

  

NVIDIA GTX 590 dostává ústní ocenění za snahu i když za cenu dohnání věcí do absurdních výšin, a za přemýšlení při konstrukci ventilátoru (ve srovnání s tím na AMD) a hlavně za to, že je to jediná grafická karta NVIDIA, o které by dnes mohl majitel tří monitorů a náruživý hráč, v převaze lepší grafické nabídky konkurence, vůbec přemýšlet, i když to nakonec nedopadlo tak, jak jsme doufali. Rozhodně ji ale lze jen doporučit, pokud z nějakého důvodu chcete grafiku na 3D hraní (skrze NVIDIA 3D Vision).  

AMD Radeon HD 6990 je ale celkově jasný vítěz a TOP referenční grafický model tohoto roku a této generace 40nm DirectX11 grafik. Je to nejlepší a nejvýkonnější grafická karta na světě za slušnou cenu a je široce dostupná pro každého, kdo na ni má. Kdyby AMD zapracovalo na tom ventilátoru na chladiči, což je záležitost několika málo dolarů, bylo by to téměř dokonalé.

 

   

Jsme zvědaví, zda se příští rok dočkáme odvety a souboje HD 7990 a GTX 690, určitě se budeme těšit. 

Za zapůjčení grafiky děkujeme soukromému sběrateli a čtenáři DDWorld.cz

 

Upozornění: Pokud chcete diskutovat, zkuste to s fakty a ne s hloupými výkřiky do tmy, z kontextu vytrženými věcmi nebo flame příspěvky. Stejně jako byl test o holých faktech a technologickém srovnání dvou grafik, očekáváme podobnou úroveň diskusí …  

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Wendak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:08:49

Tak výsledek se dal čekat, AMD udělalo dost práce na ovladačích pro 4D architekturu. Škoda jen té hlučnosti, karta se ale už začala prodávat i s vodním blokem - pro "tichomilné" hráče
Nicméně má 5870 mi ještě chvíli vydrží. Za rok si možná pořídím nějakou nereferenční 7970
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:31:47
avatar
řeknu to na rovinu ... ani HD 6990 ani GTX 590 bych si mít 15 000 na grafiku nekoupil. Vzal bych dvě HD 6970 2GB řeší totiž problém s hlučností.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 09:53:22
avatar
No mne zase príde oveľa lepšie riešenie zobrať jednu duálnu grafiku(hlavne chcem na dosku zapájať aj iné karty, než grafiky) a pokiaľ nechce človek moc do toho investovať, tak siahne po Accelere(obrovský, ale super výkonný a tichší chladič, než pri dvoch single kartách...ja som to ním riešil pri mojej 4870X2 a môžem len vrelo odporučiť). Pokiaľ niekomu nejde o peniaze, ale zato rozhodne mu záleží na hlučnosti, či na OC, tak rozhodne siahne po kvalitnom bloku od EK alebo ešte lepšie od Bitspoweru(pokiaľ ho dokáže zohnať) a keď to osadí tichučkým Laingom a obrovskými pasívnymi radiatormi vyvedenými von zo skrinky, tak má skoro nulovú hlučnosť pri extrémne nízkych teplotách grafiky, čo potom zaručí aj úžasné možnosti taktovania ;)
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:16:33

njn, Minimajer musí být rudý vzteky, když je jeho "milovaná" HD6990 skoro o 30 % výkonnější
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 20:04:52
avatar
proč flamuješ? kde je jakých 30%? HD 6990 je o 16-18% výkonější než GTX 590, což odpovídá nastavení i parametrům karet ... a zrovna obr tu GTX 590 azse tak moc nemiluje ... má radši své dvě 580 ;) .... většina nadšenců by si GTX 590 nekoupila aby jí používala, protože ta karta má prostě moc negativ a moc kompromisů a nedá se moc dobře taktovat a tak dále .... a Obr je všelicost ale i nadšenec a volba dvou GTX 580 je zcela pochopitelná ....
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 11:39:48

kolippak je 103/81? že by 1,27? ....to bys měl zvládat, když děláš grafy...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 13:22:57
avatar
jednak 103% je výkon HD 6990 na 880MHz, ale na tom to kvůli hlučnosti nikdo provozovat nebude ....

jedak výkon GTX 590 je v průměru 84,35% s tím, že jí to kazí asi jedna hra kde SLI moc nezafungovalo a výkon HD 6990 je tedy 100%, takže výsledek je 100/84,35=18% ... kde máš 30%?
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 14:03:25

buďme tedy přesní

tvůj test výkon celkem:
103,29/82,49=1,252
kdo tu řeší hlučnost?
těch 880MHz není "rychlejší mód" na kartě, jak jsem už mnohokrát četl? To je přetaktovaný?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 17:02:56
avatar
ten rychlejší mod je jen po přepnutí BIOSu, ale vzhledem k nárůstu hlučnosti bych ty 3% za to nevyměnil ... beru tedy jako základní výkon pro srovnání to první nastavení s rozumnou hlučností chladiče .... toť vše ....
Krteq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Oprava 2011-05-13 19:19:53

Jsem rezidentem na jistém českém fóru a tento web navštěvuji jen sporadicky, ale výrok v části "Provozní vlastnosti a taktování" mě donutil k registraci a reakci.

Problém s "hořícími" kartami a taktováním GTX 590 nesouvisí úplně se softwarem, ale hlavně s poddimenzováním napájecí kaskády. Navýšení napětí v souvislosti s nedostatečným nastavením OCP u prvních revizí ovladačů, mělo za následek fatální selhání HW a vyhoření VRM. Nemá to nic společného s rozměry PCB
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:37:05
avatar
víme víme kterého fora a registrace u nás už je staršího data, že, takže to určitě nebyla okamžitá reakce kvůli tomuto článku ;)

Jinak ty napíšeš na jednu stranu, že je poddimenzovaná napájecí soustava a na druhous tranu že to s rozměry PCB nesouvisí ... já bych řekl, že si odporuješ, kdyby to PCB bylo delší tak se tam vejde ta napájecí kaskáda lépe a možná by to ten problém takový nedělalo .... to je to co jsem chtěl říci. Podle mě je ten problém HW a souvisí i s tím PCB jako celkem .... ale netvrdím, že je to samozřejmě hlavní příčina toho selhání.

ta karta je zkrátka na hraně a halvní věc proč taková je, že GTX 580 prostě nebyla zamýšlena, jako základ pro duální model, na rozdíl od HD 6970 ...
nox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:22:26
avatar
Tady je videt jak jsou nektere ceske stranky jistym smyslem podplaceny, nemyslim ted DDworld ale jine a jednu konkretni (kazdy vi asi jakou) kde probehl stejny test a tech par dx10 her ktere testovali bylo AvP kde hd 6990 byla pod gtx590 a u ostatnich byla jakoby tesne u gtx590. Proste kaslat na ne, jedine DDworld.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:46:46
avatar
podpláceny? No pokud hovoříš o výletech po světě a tak, tak to je celkem běžný otázka je jak jsou časté a jaké jsou bonusy k tomu ... ale jinak přímé podplácení to fakt ne. pak jde o to, co se někteří autoři snaží komu dokázat, když na jednu stranu píší všude, jak je NV nejlepší, jak všem nakope zadek a tak dále a pak píšou recenze a chtějí, aby čtenáři uvěřili, že je objektivní ...

Co se týká testů, vycházet to mže a bude jinak, u SLI a CF budou nepřesnosti ještě větší, protože výkon obou záleží skutečně na mnoha okolnostech i testovaných sekvencích a nastavení se u nich projeví skutečně rapidně .... u nás se kolega snažil to otestovat tak, jak to hraje on v běžných sekvencích v běžných nastaveních, které ve hře majitel takové karty bude nastavovat.
vagi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:38:12
avatar
Jen mám dotaz. Jaké je to "běžné nastavení" ??
Já myslel, že se testují grafické karty v maximálním možném nastavení, co hra povolí.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:57:14
avatar
no u nás ano, jinde vypínají AA/AF používají staré hry a tak dále ... nevím proč.
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 20:40:57

Ja jsem prestal testum na pc tuningu verit protoze me soukrome testy vychazely pro muj radeon jinak a vicemene se shodovaly s DDworldem. Schvalne se podivej na pctuningu na diskuzi pod recenzi na Shogun 2. Lidi se tam ozyvaji co to pisou za nesmyslne framerates pro Radeon ze maji framerate vyssi nez ten jejich "objektivni" test.
Ziina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:45:58
avatar
tak ta geforce skladem je, co sem koukal, ale pobavil me text na jednom znamym shopu: "Fenomenální grafická karta, která sesazuje z trůnu konkurenční AMD HD 6990 a stává se nejvýkonnější grafickou kartu světa využívající aplikační rozhraní Microsoft DirectX 11. Výkonností nárůst oproti vlajkové lodi ze stáje „červených“ je znatelný ve většině náročných her testovaných ve vysokém rozlišení a garantovaný v benchmarku 3DMark Vantage v režimu Extreme"
no nekupte to pak
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:49:10
avatar
to je právě otázka, kde dělají kvalitní PR a kde zaměňují PR a lhaní ...
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 08:08:34

To bylo i na Extrahardware Odkaz. Ale jedno se musí uznat, pokud není někdo vysloveně rudě zaslepený (taky jsem majitel). AMD vydalo RV870 vynikající návrh a provedení, teď ho jenom leští. nVidia vydala úděsné "kopyto" GF100 zjevně si nerozumící si s 40nm. Ale výrazně zapracovalo (o tiskovém oddělení nemluvě) a udělalo opravdu kus práce a veliký posun. Ještě mu kousek chybí, ale můžeme se těšit na příští generaci čipů.
d.strachal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 10:08:08
avatar
Si mě dostal
kutil05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 17:46:05

Leda by to byla soutěž o nejlepší "samozáplnou grafiku"...
kutil05 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-18 19:42:56

Můj oblíbený obchod to není, ale lituju zákazníky, kteří tomu uvěří...
Chybička se vloudil, to patří výš
snakehead28 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:48:12

Skvelý test. Ale niesom prekvapený jeho výsledkom, všetko sa to dalo čakat.
AMD je jednoducho na 40 nm lepšie :-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:54:46
avatar
očekávat ani tak ne, jako že už na překvapení nebyl prostor, protože náš test přišel se zpožděním ale zase jsme měli možnost použití vyladěnější ovladače pro HD 6990 i GTX 590 což v některých hrách se proti prvním recenzím dost projevilo .... třeba GTX 590 před tím někde nefungovala :/
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:49:51
avatar
Krásný test s výsledkem který jsem očekával AMD jasně vede ale souhlasím s DD že 6970 bohatě stačí a já k tomu dodávám že 6950 je možná ještě zajímavější kartou co se týče možností úpravy biosu a taktování.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:58:53
avatar
HD 6950 do CF jsou cenově opravdu hodně zajímavé,a si nejatraktivnější CF vůbec, ale osobně dávám přednost dvěma HD 6970, spotřeba sice vyšší než u HD 6990 ale také je vyšší výkon a halvně jsou tiché a vyjdou na stejné peníze což je good
Alhan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - procesor 2011-05-13 19:50:41
avatar
Docela by mě zajímalo jak moc výsledek ovlivňuje výkon procesoru. Nebrzdí nám ty grafiky trochu? Nevíte, testovala se ještě někde 6990 s výkonnějším CPU?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:53:40
avatar
grafiky mají stejné podmínky, i stejný CPU, pokud tedy brzdí, brzdí stejně ... ale výkon CPU se obecně projeví jen v nižších rozlišeních, X6 na 4Ghz je dostatečně výkonná aby ve vyšších rozlišeních nebyly karty nijak výrazně bržděny.... samozřejmě pokud bychm dělal třeba QuadSli/CF testy, už by to asi bylo na silnější CPU ....

Jinak nedávno jsme tu měli test CPU AMD vs Intel a testy v běžných rozlišeních s jednou grafikou, tak se můžete podívat, jak různé CPU brzdí nebo nebrzdí ...
Alhan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 20:19:54
avatar
Jasně, že brzdí stejně. Jen si říkám, že těch fps by mohlo být i víc!
test CPU AMD vs Intel...Myslíte toto: Odkaz ?
Díval jsem se, škoda že ve srovnání výkonu není zde použité 6jádro na 4Ghz. Pokud má na 3,3Ghz 83%, kde by mohlo být po přetaktování?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 20:30:58
avatar
rozdíl by byl spíše v nízkých FPS .... ale v běžných rpozlišeních a nastaveních ej to orpavdu o výkonu GPU a jen málo her je ednes závislá an výkonu CPU ....
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 20:58:47

Ja som neni toho nazoru, ked som pouzival q9400 na crossfire tak ma to brzdilo tak ze som castokrat maval vykon iba o nieco vyssi ako jedna z tych kariet, konktretne 6870. Ale akonahle som upgradol na i5 2500k tak ten vykon v crossfire je zrazu tak obrovsky ze si klepem na celo ze naco mi to je v 1200p rozliseni. A to nemam ani dve 6950. Ako pokial ma clovek silne cpu tak je to fakt dobre iba na 2560 alebo na viac monitorov.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 11:02:20
avatar
Souhlas...testoval jsem na Q9300 tuším CF tuším ještě 4850 a výkon nebyl skoro větší než jedna grafika. Po přetaktování (už nevím kolik, možná 1GHz) to bylo zcela někde jinde. Jenže Q9300 nebyl žádný rychlík obecně...
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 21:08:22
avatar
S tym Tri - Quad SLI/CFX mas pravdu. Skoda ze to nemozem teraz najst, dal by som sem odkaz, ale narazil som uz davnejsie na clanok ohladne testov QuadSLI vs QuadFire (alebo to bolo Tri SLI/CFX) HD 6990 proti GTX 590 a vyslo to v prospech Radeonov. Lenze v diskusii niektori poukazovali na to, ze Nvidia potrebuje na vyuzitie plneho potencialu silnejsi procesor ako tam mali v teste a tak redakcia pretaktovala procak myslim na 5 GHz a karta sa obratila - GTX 590 sa dokazali vyssim vykonom procesoru dotiahnut a prekonat Radeony. Ja si celkovo myslim ze uz aj pre "obycajne" CrossFireX alebo SLI kariet ako GTX 580 alebo HD 6970 by mal byt procesor aspon na 4.5 GHz minimom, optimalne tych 5 GHz.

EDIT: tak som to nasiel nakoniec - Odkaz

i7-920 @ 3.6 GHz nerozbehal Tri SLI GTX 580 tak ako i7-2600K @ 4.8 GHz, z toho vyplyva ze ak chcete maximum z multi-GPU, musite investovat aj do rychleho procesoru.
Borgi* [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 19:58:42
avatar
Taky nechápu některé weby, které takové grafiky testují v rozlišení 1024/768 bez AA a AF a pak tohle měření započítají do celkového výsledku a ejhle, GTX 590 je jen o 3% pomalejší
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 20:01:54
avatar
já je chápu .... potřebují mít odškrtnutou recenzi a potřebují si udělat oko u toho kdo jim jí půjčil a mnoho z těch webů vlastně ten rpodukt testují jen aby měli splněno, ale vlastně je nezajímá ten produkt a tak ani nekoukají na to, aby ta recenze byla správně a něco řekla ...

je to business, většina webů nemá hlavního strůjce, tkerý by na něm měl osobní zájema halvně zájem o správnost a korektnost toho, co píše - jediný zájem vydavatele u mnoha magazínů je, aby se dobře prodávala reklama a to i prostřednictvím obsahu článků ....
Alhan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 20:24:28
avatar
na druhou stranu se tak testují všechny scénáře... i když pro takové scénáře karta vůbec není určena.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 20:31:48
avatar
k čemu testovat takové scénáře, které vlastně nebude nikdo používat ... to je jako by si testoval F1 na polní cestě
Alhan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 20:38:10
avatar
souhlasím

třeba se takoví blbci najdou
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 08:18:20

..třeba to mastí na Netbooku
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 20:46:29

Podla testov co som cital na zahr. weboch tak 6990 ma zhruba taky vykon ako 6950 2gb v crossfire. Takze vzhladom na toto povazujem za rozumnejsie ako dat 600 eur za jednu dvojcipovu kartu, kupit za 450 dve 6950 a mat rovnaky vykon. Ved cielova skupina ludi ma tak ci onak vacsinou dosku s dvoma pcie slotmi. Ja by som tak urcite spravil. A navyse je tu moznost mat hned crossfire zapojenie uz pri uvedeni jednocipovych grafik na trh a nemusiet cakat par mesiacov kym sa dualna grafika objavi na trhu, ako v tomto pripade.
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 20:51:30
avatar
HD6990 tu vyšla až nějak překvapivě dobře. Ale podle recenzí bych si asi nekoupil ani jednu Nejlepší řešení je asi momentálně HD6950 do CF a odemčít je na HD6970
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 21:10:49

Tak by som urcite nerobil, neviem si predstavit ako by som take odomknute 6950 uchladil ked uz aj jedna samotna casto vyskakuje na 95 stupnov. To by som musel strcit cely comp do chladnicky.
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 22:30:01
avatar
stačí na každou dokoupit nějaké levnější chlazení a pořád to výjde levněji jak 2 HD6970
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 21:55:07
avatar
Tak ono sa da najst viac webov kde to vyslo v prospech HD 6990, ci az tolko ako tu neviem, cital som len zavery recenzii kvoli nedostatku casu. Slo o to ze ked sa testovali DX11 hry ako Metro 2033, Battlefield 2: Bad company alebo F1 2010 aspon v tych 2560 so zapnutym AA tak GTX 590 proste na Radeon nestacila.
Ekharion [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 21:36:51
avatar
Krásná recenze! Chválím!:-)
Je to hezké sledovat, jak se nám grafiky od dob voodo posunuly:-D

Akorát by mě zajímal výběr OS - proč Visty? Věřím, že většina uživatelů nebude kartu provozovat na Vistě a navíc řady Ultimate... Spíš bych to tipoval na Win 7 Proffesional...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 23:32:09
avatar
protože mezi vista a W7 není výkonově rozdíl a máme je nainstalované na sestavě ... až ji budeme měnit přejedeme na W7 ale žádný rozdíl v tom nebude.
Tyraenel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 03:23:55

pocky DD, nechcem byt hnidopich ale nemal by si urobit reinstall win po kazdej karte ? teda samozrejme nemyslim ked testujes 3 radeony po sebe , ale ja mam skusenost ked s ovladacmi ze aj tie zbytky nvidiackych ovladacov a amdeckarskych ovladacov sa medzi sebou biju.Resp. viac krat sa mi stalze ze nechcela ani nabehnut GT470 potom ako som odistalova catalysty a hodil tam Nvidiacke ovladace.? hmm ?
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 08:28:40

Nejspíš je klonuje, na jednom HDD základní instalace, tu pak "fláká" na jiné HDD jak úředník razítko na úřadě, jenom přidáš aktuální ovladače. Nedovedu si představit jak by nově a nově a nově dělal instalaci. Vista a W7 mají totožné jádro.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 13:19:15
avatar
reinstal, na co?

Máme několik systémových SSD ... jeden používáme jen na testy GK, máme na něm naisntalovány všechny hry atd. jeidné co se mění jsou ovladače .... nic se mezi sebou nebije, úplně snadno osinstaluješ jedny a naisntaluješ druhý ;)

neumím si představit, že bychom instalovali OS jen kvůli testu GK se všemi hrami a tak dále ... to samotné by zabralo 2 dny!!! Navíc i tak jsou to vlastně laboratorní podmínky, protože v reálu ti v systému běží spousta dalších aplikací u nás to není připojeno ani na net
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-13 21:48:55
avatar
Pekna recenze, pekne pocteni, diky DD Jinak vysledky pro me zadne prekvapeni. Jiz pri prvnich srovnanich na jinych webech jsem si rikal, ze neco neni v poradku
hanscz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 07:28:12

Velmi pěkně zpracovaná recenze.Prostě teď drží černého Petra Nvidia Jenom bych se také přikláněl k WIN7/64 jako OS.Díky DD za kvalitní práci!
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 08:41:56

Pokud si dobře pamatuji, tak DD má hromadnou licenci na Vista 64bit. Vista/W7 mají totožné jádro. Jenom ti ... vyladily Vistu, přejmenovali na W7 a prodávají to jako nový OS.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 13:15:43
avatar
na W7 přejdeme s přechodem na novou sestavu - předpokládám v červenci
TOC [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 07:48:20
avatar
Mohu se zeptat jaké ovladače byly použity?
Nezdá se mi rozdíl mezi GTX590 a HD6990, což je vlastně celá naplň recenze.
Prostě mi neleze na mozek, jak může GTX590 ve FullHD o takový kus zaostávat, když je na ostatních a to i vážených zahraničních webech v tomto rozlišení rychlejší.
V eyefinity je vítězem HD6990, to bez debat, ale ve FullHD se mi ty výsledky nezdají.
Už se těším, až vyjde Bulldozer, protože u vás s prominutím tyhle multi-GPU testy nemají valného smyslu. Neberte mě špatně, ale k tomuhle patří i7 Sandy Bridge nebo i7 Gulftown a to ještě nejméně na 4,5GHz, nebo lépe na 5GHz.
Na Bulldozer se těším 1. na to, že to bude zase silné CPU a konečně tu budete mít na čem testovat.
Já si ho také plánuji koupit, protože mě hodně zaujalo.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 13:15:08
avatar
tak se podívej v čem mnoho webů testuje .... navíc jsme použili novější ovladače než většina webů při vydání GTX 590 ;) ....

Naše testy probíhají v maximálních detailech, to znamená většinou i v 8AA/16AF takže se podívej na zahraniční recenze znovu v těchto nastaveních, pokud to někdo používá a bude ti to jasný ... pro nás je ale 8AA/16AF logická volba, pokud to hra umožňuje zapnout - nic neladíme ani nenastavujeme skrze ovladače grafických karet, jsou to maximální detaily ....
TOC [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 16:04:27
avatar
8AA se užívá hodně a 16AF je úplně všude.
Ale stejně na většině webů vede GTX590.
Zanecháme toho, protože bychom se tu stejně jenom hádali, nemá to cenu.
GTX590 vybuchuje a z HD6990 vám zas vybuchuje hlava, pokud mohu radit, tak si kupte GTX590 nebo vodní chlazení.
NavratilJirka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 08:15:27
avatar
Konečně jsem se dočkal skvělá recenze...jinak už aby tady byla 7xxx generace a nové ivy bridge!!!! tež už chybí jen recenze na eyefinity a jsem 100%spokojen
Lokavidu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 09:50:24
avatar
pridavam se, supr recenze! skoro bych rekl az velmi epicka
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 13:38:01
avatar
no jsou to epické karty
M4S4CR [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Otázka na DDHo 2011-05-14 12:08:56
avatar
1. otázka - DD, vím, že máš rád Phenom II X6, ale určitě uznáš, že i7 990X je trošku jiná třída.

2. otázka - Sedmičky mají překopaný a vyladěný zdroj, který měly Visty naducanej - takže vyšší výkon by byl a Service Packy ti kód nezměněj...

3. otázka - GTX 590 sice topí, ale aspoň má učinější chladič

4. otázka - Nechtěl bys zkusit GTX 590 vs HD 6990 v SLI/CF ? Docela by mě výsledky zajímaly

5. otázka - Nechci se tě dotknout, ale proč s ostatními weby neinformujete, že AMD přeznačilo dobré HD 5770/50 na HD 6770/50 ? Docela nefér...
Doufám, že si uděláš čas a zodpovíš mi na ně, díkes!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 13:37:36
avatar
1, odkdy má co smysluplný a použitelný výkon dočinění s tím, jestli máme nebo nemáme rádi nějaký CPU? Core i7 990X je jistě TOP třída, ale jednak ten CPU nemáme k dispozici pro sestavu a hlavně ve hrách v běžně používaných rozlišeních a nastaveních není výkon Core i7-980X/99X o nic větší než výkon X6 ;) to dokazuje celá řada testů .... takže 4GHz X6 je zcela dostatečný CPU, nemluvě o tom, že je to výrazně objektivnější protože podobně výkonný CPU má doma mnoho hráčů ... Core i980/990X ne, protože jsou prostě moc drahý ...

2, Windows Vista máme k dispozici skrze multilicenci a neměli jsme důvod je měnit za W7, když je to jeden a ten samej systém!!! .... vyšší výkon W7 nemají, což dokazuje také řada testů ....

3, GTX 590 nemá o nic moc účinější chladič, protože základy těch chladičů jsou vlastně stejný a liší se jen ve ventilátoru, jenže HD 6990 má ten chladič o kousek větší a má i celý cover pasiv na zadní straně, což GTX 590 ne ... ventilátor je na GTX 590 lepší, ale ve výsledku foukají oba stejně a rozhoduje tedy velikost chladiče a vyzařovací plochy

4, Sehnat dvě HD 6990 není problém, sehnat dvě GTX 590 ano .... to zaprvé a za druhé mě osobně QuadSLI/CF nebo 3way SLI/CF vůbec nezajímá, považuji ho za více než zbytečný jako co se použití, tak i co se testů týká ... HD 6990/GTX 590 si koupí minimum lidí, dvě ty karty si koupí jednotlivci a z hlediska využití času je testování podobné věci u nás tedy až na posledním místě ....

5,náš web o přejmenování HD 5700 na HD 6700 informoval už v lednu tohoto roku hned jak to vyšlo najevo a poté ještě několikrát! zde: Odkaz!!!! takže z tvé strany to beru jako napadání a opět vyvolávání FLAME ....
TOC [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 16:10:26
avatar
Ohledně 1. otázky a odpovědi: AMD X6 je nedostatečné, potvrzuje to řada testů. Mnohem vhodnější je i7 9xx nebo nějaké SB.
Takovéto procesory má dnes většina uživatelů (pochopitelně hráčů a overclockerů).
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 10:21:47

Při extrémním nastavení se rozsdíl ve výkonu CPU ztrácí, jelikož se začínají zadýchavat i karty a CPU nemá co na práci, prostě v 3*1900*1200 se vyšší výkon CPU neprojeví a skoro všechny CPU nad 3,5 Ghz dávají stejné FPS ...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 11:34:03
avatar
vymýšlíš si .... Core i7 tvoří v prodejích zanedbatelná 2% CPU, X6 mnohem více, protože je pdostatně levnější ....

takže už proto většina uživatelů i7-9xx ani SB nemá ;) ...

A podívej se ještě jednou na ty testy, kde se testují rozlišení 1920x1200 8AA/16AF a vyšší, protože jinak bys netvrdil, co tvrdíš ...

AMD X6 4GHz je více než dostatečný CPU!
M4S4CR [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 13:35:56
avatar
Citace:
to zaprvé a za druhé mě osobně QuadSLI/CF nebo 3way SLI/CF vůbec nezajímá, považuji ho za více než zbytečný ...


Takže magazín se stal osobním blogem pana Stacha. Amen.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 13:43:33
avatar
proč mě napadáš a vytrháváš věty z kontextu .... ??? ty něco chceš a pak mě napadneš ...
TOC [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 16:06:18
avatar
Mě by to také zajímalo.
Uživatelsky je to určitě zajímavé.
Budeš překvapený, ale 3way SLI/CF se docela hojně používá, Quad už ne, ale 3way ano.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 11:34:45
avatar
hojně? jasně ... stejně jako po našich silnicích jezdí hojně Ferrari Enzo ...
Tota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 21:04:56

Asi tak hojně jako Eyefinity
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 21:18:05
avatar
já třeba Ferrari a ani Quad SLi/CF nemám stejně jako celá řada uživatelů dokonce jich i spoustu znám a Eyefinity používáme .... takže řekněme si narovinu, Eyefinity a multimonitorové zapojení je mnohem používanější na jedné grafice než na více grafikách a tudíž je i výrazně častější než 3Way zapojení karet, takže
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-17 20:55:58
avatar
Naprostý souhlas.
Na diskuzních fórech je nejvíc lidí co mají Eyefinity na HD 58xx nebo HD 69xx.

Sám jsem jeden z nich s HD6950@6970. Zatím jsem narazil jen na jedinou hru kterou mi to neutáhlo v 6024x1080 na max a to byl Crysis.
Tvůj test ukázal, že jich bude víc, ale i tak si myslím, že bude stačit stáhnout AA na 2x a při nejhorším detaily z Ultra na Very High a pojede cokoliv vesele i na HD6950, takže pro většinu lidí maximálně použitelné.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 10:22:33

No defakto to vylo vždy a tak to tak bereme ...
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 13:47:01
avatar
Zdravím diskutující.

Jen bych se tě chtěl zeptat DD, zda není 93% moc vysoká známka, když sám píšeš, že bys kartu za tyhle peníze kvůli moc vysoké hlučnosti nekoupil...

Chápu, že je ta karta jinak skvělá, ale když už je to pomalu na: "urob si sám", tak bych jí takhle vysokou známku nedal.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 15:58:50
avatar
kromě toho chladiče se jí ale nedá nic vytknout .... takže podle mě odpovídající hodnocení nejlepší a nejvýkonější GK na světě ...
TOC [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 16:08:06
avatar
Podle mě je nejlepší GK na světe MSI R6970 Lightening. Řekněte mi jedinou věc (krom PhysX a CUDA a navíc PhysX se dá dohnat nějakou separátní 8800), která jí chybí.
Milamber [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 15:07:18
avatar
Pekny test. Jen proc je tam zase ta silena omacka kolem, to bych si nechal nekam na blog nebo tak, tady nas zajimaji ciste technicke udaje a nez se ktomu clovek prokouse ma pulku kavy zasebou a je otraveny

Jinak u me na testy vedl web cttl, skoda ze hlavni tester skoncil
Vajtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 15:23:07
avatar
Vernys, hele, každý něco preferuje a jak je všeobecně známo preference se mění. V dobách 8800 jsem preferoval nvidii, ale od té doby udělala nvidia takových kravin, že ji jednoduše, z hlediska lidského, nemohu preferovat. Ati/Amd má v tuhle chvíli prostě čistší štít a tak ji jako značku budu preferovat. Takže chceš-li špinit někoho za jeho preference, tak si uvědom, že i ty máš preference.

Co se týče dostupnosti, tak obvykle nakupuju na CZCku, kde tu kartu nemají.

Tvůj názor na testy je tvůj názor, já ti ho neberu, ovšem kde bereš jistotu, že na jiných serverech je to objektivní?

A co se týče spotřeby, teploty, hlučnosti, to nemá cenu všeobecně řešit u referenčních modelů. Nicméně je z toho vidět, že amd má větší rezervu, větší potenciál.

A co se týče ovladačů, tak nvidia měla vždy lepší ovladače, takže by si neměla dovolit, aby jaksi kvůli ovladačům odešla grafika.

Obě karty vzešly z bitvy jako vítěz, ale jedna má méně šrámů. A tou je, s mým subjektivním názorem, AMD.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 16:03:59
avatar
já osobně preference nemám ...

jako uživatel mám jen požadavky: slušnou grafiku s co nejnižší spotřebou, slušným výkonem a skvělým poměrem cena-výkon, která obslouží 3 monitory. takže podle toho vybírám GK a myslím že i řada dalších .... problém je, že někdo si zjevně myslí, že to že má jádro karty na sobě NVIDIA/AMD jí dává nějaké provozní schopnosti navíc
mates334 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-17 19:31:46

ked chces vykon nepozeraj na spotrebu to mas jak z autom
Vajtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 16:45:57
avatar
Jako "uživatel" je to něco jiného. Budou-li dvě prakticky totožné karty. Tak z hlediska "lidského" budu preferovat amd, neboť jako firma jedná férověji. Jsou-li ovšem dvě karty podobně výkonné a jedna má lepší spotřebu, tak vezmu tu s nižší spotřebou, resp. tu, která má uživatelsky lepší hodnotu. A potom je jedno je-li tam nvidia/amd.

Edit: DD, neříkej, že nemáš preference. Když budeš mít nádhernou bloncku a nádhernou černovlásku, tak kterou si vebereš? A NE! Nemužes obě, stejně jako bys neměl Nvidii+AMD.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 17:01:03
avatar
u grafika vůbec produktů preferovat něco lidsky je blbost

co se týká výběrem mezi blond a čenovláskou, tak já bych vzal tu chytřejší a hezčí s lepší ergonomií a nižšími provozními náklady ;) na značce nesejde
RockingTad [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 01:20:14
avatar
No jistě navíc kdykoliv lze libovolně provést modding s barvou na vlasy. A dneska mám navíc pocit, že některé slečny ani neví jakou barvu mají přirodní.
TOC [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 16:12:57
avatar
nV + AMD mít můžeš.
Běhá to úplně v pohodě, nV na PhysX a AMD na obraz.
Škoda, že AMD není také tak všestrané...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 11:36:46
avatar
pokud vím, tak to v pohodě neběhá, rpotože NV neumožňuje použít grafiku na PhysX když máš halvní AMD ... anvíc k čemu ti to PhysX je když není hra, kde by bylo přínosem a v poslední době i hra kde by GPU PhysX bylo ....

AMD je velmi všestranná grafika, všestranější než NV, protože NV FERMi je koncipována výhradně jedním směrem, kdežto AMD HD 5000/6000 jsou univerzální grafiky pro spotřební i výpočetní segment ...
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 12:29:48

Nie je Fermi herný aj výpočetný GPU čip?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 12:34:53
avatar
já jsem napsal že FERMi je koncipováno jedním směrem ne ze neumí hry.

každopádně jestli se hodláš hádat a popírat i to, co o architektuře FERMi tvrdí samotná NVIDIA, tak to ani nzekoušej ....
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 12:47:54

Ja sa hádať nejdem. Len proste Fermi je čo sa týka použiteľnosti podľa mňa všestrannejšia. A tou ju robí hlavne podpora SW a jej angažovanie v profi segmente. V tomto smere je pred AMD, ktoré je v súčasnosti zasa orientované hlavne na herný segment. Možno to v budúcnosti bude niekedy inak, ale nemôžeš podľa mňa zobrať najlepšiu vlastnosť Fermi a dať ju ako nálepku na AMD. Nie každý sa na PC iba hrá. A práve na tú prácu je NV ďaleko výhodnejšia.

Aby sme tu nespadli do niečoho čo nechceme tak toto nie je hra na to, kto má karty lepšie. Výber záleží čisto od toho čo s tou kartou chce človek robiť. A možnosti na výber sú.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 13:10:37
avatar
zhlediska architektury a možností jsou současné čipy AMD mnohem všestranější a hlavně efektivnější jak pro hry tak pro výpočetní využití. Podporují všechny standardy, které standardmy skutečně jsou, mají lepší efektivitu a vyšší výkon i ve výpočetní oblasti.

Pokud jde o SW podporu je to jiná oblast, tkerá ale dokazuje, kam je čip FERMi orientován. Nicméně vývoj jde jasně směrem APU a GPGPU OpenCL a na to je AMD mnohem lépe přirpaveno než NV. Ostatně i Apple, jeden z hlavních propagátorů OpenCL přešel z NV na AMD. Současná SW podpora CUDA bude mít už jen omezenou životnost. NVIDIA má nyní největší podíl an profi segmentu ale do budoucna na tomto poli může už jen ztratit, přesto vzheldem k vývojina grafickém trhu, kde přijde o low end, tkerý ji ale živí zbytek herního segmentu, je jasné, že NV musí ít cestou specializace, což už ukazuje FERMi. FERMI je orientován na výpočetní segment, AMD jde cestou všestranosti, protože si to může dovolit.

Tohle není o názoru, tohle je o faktech. A faktem je, že FERMi je méně univerzální méně efektivní a jednostranně zaměřen. AMD RV8/9 je skutečně univerzální efektivní čip pro akždou situaci.
Tota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 21:06:20

RV je čip zaměřen na hry. Bohužel DD....at chceš nebo ne Nvidia má mnohem větší podporu SW....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-16 21:15:48
avatar
a já snad píšu něco jinýho? mícháte jablka s hruškama, já píšu o tom, jak jsou na tom čipy zaměřením, že RV je univerzální čip silný v obou oblastech (dokonce silnější i ve výpočetech) zatímco GF100 jsou orientované výrazně jedním směrem ... a vy to doho začnete se SW ;)
Tota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-17 09:57:45

Ano SW protože jaký má podíl Nvidia a AMD v profi segmentu? AMD ma min. podporu kdežto Nvidia snad všecko, nebudu jmenovat víš sám...
Vajtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 17:58:51
avatar
Tak uplná blbost to není, je to jen čistě teoretická situace, neboť dva různé produkty stejné třídy budou vždy nějak, alespoň minimálně odlišné.

To vážne nepreferuješ žádnou barvu vlasů, i kdyby byly dle tvého gusta s expirační dobou jeden den??
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 19:49:39
avatar
nepreferuji.
hanbanaroda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 00:06:56

Bacha na to! Světlovlásky (a ještě více zrzky) mají mnohem citlivější mechanoreceptory a navíc je větší i jejich odezva na stejné podněty! Já jsem sice ještě neměl možnost použít statisticky významný vzorek, abych to mohl posoudit, ale těm vědcům bych i věřil
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 00:41:11
avatar
napiš recenzi
stese [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - A co Cuda ? 2011-05-19 20:33:13

Vsetko je len polovica pravdy o ATI.Kto raz skusil "real rendering" na fermi ten vie o com hovorim.
Ati nemoze ani snivat o tomto:
http://www.refractivesoftware.com/
Ja sa nemozem nabazit toho programu.Alebo lamanie hesla cez CUDA aplikaciu.Kto neuvidi neuvery aka dalsia vypoctova sila to je.JA vidim v tom dalsie percenta pridanej hodnoty.
Daj sa mi svete, par FPS hore,dole.Ale mat dalsi vypoctovy
vykon k dispozicii to ine kafe.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-19 20:57:30
avatar
zrovna na lámání hesel jsou lepší apliakce pro AMD-ATI kde díky vyššímu výkonu podává mnohem lepší výsledky ....

Jinak CUDA a STREAM jsou v pdostatě stejné, NV jen podporuje více totu oblast takže má větší pokrytí, ale zrovna ani jednu z těhcle grafik si nikdo kdo podobné věci používá, neosadí ...
stese [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-19 22:35:41

Skoda ze sa tie karty nepobily aj na tomto poli.
Vysledky by vypovedaly viac kto ma navrch...
orgasmic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DDWORLD opet nezklamal 2011-05-26 07:56:41

A ukazal svou ATi tvar.
Pekny PR clanek
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!