TEST: AMD Eyefinity - vše, co jste chtěli vědět aneb, nepoužíváte tři monitory? O hodně se okrádáte!
Napsal Kristián "Budy" Petráš a Jan "DD" Stach   
Tuesday, 28 June 2011
alt

 

 

 

 

 

 

 

TEST: AMD Eyefinity - vše, co jste chtěli vědět aneb, nepoužíváte tři monitory? O hodně se okrádáte! 

Trochu nám to trvalo, ale dokončili jsme to.  AMD Eyefinity už je tu s námi nějaký ten pátek. Přesněji se tato technologie objevila už na konci roku 20019, spolu s prvními HD 5000 grafikami, které jako první standardně umožnili připojení více než 2 monitorů na jednu běžnou grafickou kartu. Od té doby tato technologie tak získávala stále větší množství příznivců a zlepšovala se její funkčnost.

V redakci už jsme tři, kteří dlouhodobě technologii Eyefinity používáme zcela běžně a každý den. Nejdéle pak já (DD), který ji má v provozu od března-dubna 2010. To znamená, že už více než rok v praxi testuji a užívám všechny aspekty této technologie. Společně s kolegy jsme tam připravili článek, který rozebírá Eyefinity ze všech stran a úhlů po více než ročních podrobných zkušenostech s jejím používáním.  Součástí dnešního článku je samozřejmě i výkonové měření dopadu používání 1,2 a 3 monitorů.

  • AMD (ATI) Eyefinity – starý nápad v nové podobě dostupné pro každého!

 S vydáním grafických karet série HD 5000 nám AMD umožnilo připojit na jednou grafickou kartu tři až šest monitorů. Novinka? Ano a velká. Multimonitorové zapojení jsme znaly jen skrze specializovaná zařízení a žádná běžná grafická karta více než 2 monitory nezvládla. Od řady HD 5000, všechny grafické (čipy) AMD, pokud mají odpovídající konektory na grafice, umí standardně obsloužit minimálně 3 a maximálně 6 monitorů!

Podpořilo to i softwarovým laděním obrazu a již hotovými uživatelskými profily. Díky tomu je možné k patřičné grafické kartě připojit trojici (i mnohonásobně více) monitorů. Spousta starších her je dobře optimalizována pro více panelů, a tak není problém si na tomto zahrát i staré "pecky" z let minulých. U nových her je to složitější, zejména pokud jedou na extrémně technicky zpackaném, bohužel však hojně používaném Unreal3 enginu, který kromě AA neumí bezchybně ani vícemonitorové zobrazení! Nicméně již při uvedení Eyefinity bylo z prvních dojmů jasné, že tato technologie přináší pro hry úžasný nový pohled, něco co tu ještě chybělo a přitom je tak geniálně jednoduchá.

Jenže tady přichází ještě lepší věc. Zatímco například u skrze GPU akcelerovaného PhysX, které se dnes v podstatě nevyskytuje ani ve hrách a hlavně třeba 3D, není Eyefinity zdaleka jen na hraní her. Dokonce se dá říci, že Eyefinity je ještě působivější, co by pracovní, či multimediální nástroj. Na třech monitorech můžete sledovat filmy, mít zároveň zobrazených nespočitatelně mnoho internetových stránek plus další programy. Děláte-li rádi zároveň více věcí, bude Eyefinity vaším novým miláčkem. Pro práci s 3D grafikou a photoshopem neexistuje lepší volby, která by vám zvýšila rychlost práce a komfort. Eyefinity je prostě pro každého. Dokonce ani nemusíte utrácet "šílené" sumy za drahé grafické karty a nějaké extrémní panely!

Pokud chcete Eyefinity jen na tu práci a ne na hranní náročných 3D her, stačí vám úplně obyčejná levná grafická karta AMD HD 5000-6000 s náležitou podporou výstupů za pár šlupek. Věřte nebo ne, ale Eyefinity dokonce umí i některé mobilní PC! A pokud jde o monitory, tak dnes už lze přes levnou redukci mít klidně 3 levné 22“ LCD z druhé ruky (ale funguje to i s CRT). Počítali jsme to a s novými věcmi se s 3 novými LCD a grafikou vejdete do 12 000 a když vezmete LCD z druhé ruky, nebo jen přikoupíte podobné (jde o stejné rozlišení) k tomu, jež už máte domů, dostanete se o pěkných pár tisíc níže. Samozřejmě investujete-li do lepší grafické karty a větších LCD, bude vás zážitek ještě někde jinde. AMD Eyefinity tedy rozhodně není jen high endová a nedostupná záležitost, ale lze se k němu dostat poměrně levně a protože je tato technologie skutečně jednoduchá a má velký přínos, jedná se podle nás o jednu z nejlepších věcí, která se za poslední roky objevila.    

 Během roku a půl, co toto rozhraní existuje, AMD ladilo vše k dokonalosti, nač si jen vzpomenulo. A samozřejmě, že si vše dnes pěkně dopodrobna rozepíšeme.

Takže pojďme na to …

 

 

  • AMD Eyefinity – co to je a k čemu se hodí

Eyefinity je použitelné pro široké spektrum uživatelů. Uplatnění nalezne u náruživých a rozmlsaných hráčů. Ale také lidí, kteří se živí kancelářskou prací, vědců, novinářů, a také grafiků. Ať již pracujete často s videem nebo fotografiemi, bude pro vás Eyefinity vykoupením a vstupenkou k pohodlné a rychlejší práci. AMD Eyefinity vlastně není nijak speciálně zaměřeno a vlastně není ani nijak složitou a ve skrze ani novou technologií.

Multimonitorové zobrazení je věc stará snad jako počítače sami. Jak v profesionálním nasazení, tak u her není použití více, než 2 monitorů žádnou velkou novinkou. Nicméně bylo velmi omezené jednak kvůli pořizovacím cenám monitorů a náročnosti na prostor. Ale také technologie a výkon běžných grafických karet vlastně nic podobného ani neumožňoval. Jinými slovy, běžný uživatel neměl v podstatě k podobné technologii přístup. To se s příchodem AMD Eyefinity naprosto změnilo. Od konce roku 2009 má každý s novou grafickou kartou AMD HD 5000/6000 možnost si užívat realistického širokoúhlého pohledu na herní scénu, nebo používat více monitorů v práci. Levně a jednoduše. A AMD-ATI nic až tak složitého neudělalo.

V podstatě využilo nativní funkce vícemonitorového zobrazení operačních systémů a prostě naučilo své grafiky posílat data na více, než 2 výstupy najednou. Nic víc na tom není. Prostě systém pracuje s vícemonitory jako by to byla jedna plocha. A to je prostě všechno. Samozřejmě bylo ještě potřeba doladit software, ale opravdu nic moc složitého Eyefinity není. Ale to tak u dobrých a funkčních věcí bývá. Nejlepší věci jsou prostě jednoduché.  Proč se Eyefinity objevilo v použitelné podobě až nyní? Protože do té doby nebyly výkon a možnosti běžných grafických karet na úrovni, která by umožňovala toto normálně provozovat. Například dnes, kdy ani nejnáročnější hra není pro většinu cenově dostupných grafik na jediném monitoru problém, je naopak vícemonitorové zobrazení často jediným způsobem, jak vůbec výkon využít.

  • Eyefinity v praxi

Eyefinity je již "zajetou" technologii a plně funkční. AMD se tedy již moc nevěnuje novým prezentacím, takže si budeme muset vystačit s tím, co už jsme i viděli v našich starších recenzích u HD 5000-6000 grafik.

 

O tom, že pro Eyefinity potřebujete minimálně grafiku ze série HD 5000, jsme vás již informovali. Podstatnou informací je to, že standardně minimálně jeden ze tří monitorů musí být připojen přes DisplayPort. Buď na monitor samotný, anebo přes aktivní redukci. Dvou-linková redukce, která se již neprodává, zvládne spolupracovat s konfigurací o šesti monitorech – dnes se to nahradilo speciální krabičkou pro připojení vícemonitorů najednou. Ta levnější redukce, co se dnes prodává, již toto neumí a je kompatibilní pouze s trojici monitorů a maximálně zvládne 1920x1080 (jednoho monitoru, tedy 5760x1080 na třech). Budete-li si chtít připojit k PC pětici, nebo šestici monitorů, tak si musíte obstarat takové, co mají Display-Port.

Tento slajd je ukázkou toho, že na tři 22" monitory v Eyefinity si vystačíte i s lacinou a obstarožní kartou. Dle měření AMD si v rozlišení 3840x1024 užijete na Radeonu HD 5770 většinu her zcela bezproblémově, při dostatečné snímkovací frekvenci. Deklarované rozlišení upozorňuje na použití monitorů s úhlopříčkou 19-21". Pro rozlišení 5040x1050 vám tato grafická karta stačit nebude. Pro práci ve Windows si s ní vystačíte, ale na hry to moc použitelné nebude. Ale Radeon HD 5850 a vyšší bude bezproblémově dostačujícím a to i na Crysis a Metro 2033.

Kdyby vás zajímaly monitory s display-portem a certifikací pro Eyefinity, tak zde máte jejich menší seznam. Tento prezentační snímek je staršího data (novější neexistuje) a tím pádem dnes bude seznam mnohem objemnější, protože DisplayPort se stává již standardem.

Nová laciná redukce je vyráběna mnoha výrobci. V česku jsou v cenících spousty těchto redukcí od všelijakých výrobců. Bezproblémově se dají sehnat aktivní redukce od Sapphire a PowerColoru. V zahraničí jsou nejlevnější a nejlépe dostupné ty od Wiesonu a Accellu, kteří jsou předními výrobci všemožných redukcí a příslušenství.

Z nových her, které vyšly za poslední necelé dva roky, podporuje Eyefinity drtivá většina. Pár her Eyefinity podporuje špatně, a je zapotřebí použít Screen-Fixer, který vyladí poměr stran – nadšenci si prostě poradili. Bohužel u některých her nezabere ani to, protože tvůrci prostě něco zvrzali v samotném systému. Často jde hlavně primárně o konzolové tituly. Asi nejkřiklavějším příkladem je bohužel série Mass Effect ve svém upraveném Unreal3 enginu, který přes veškerou snahu nadšenců i tvůrců prostě korektně hrát na vícemonitorech nejde a je to prostě „rozbité“ už v základu. Na druhou stranu Eyefinity bez problémů funguje v mnoha starých hrách, které o podobném systému nemohly nikdy slyšet. Jinými slovy AMD nemá moc možností, jak funkčnost Eyefinity v dané hře ovlivnit. Nemá vůbec žádnou. Prostě buď to tvůrci udělají pořádně podle standardů, nebo to podělají a na vícemonitorech jim to prostě nejde.

Toto je starší seznam her, které podporují Eyefinity a jedná se především o starší hry, které dnes již nejsou moc aktuálními. Z nových her podporují Eyefinity všechny a maximální potíží bude špatně nastavený poměr stran, který se dá krásně vyřešit jednoduchým prográmkem od "doperfishe".

Eyefinity není žádný převratný vynález, ale pouhou evolucí v oblastí IT, která byla předvídatelná již před mnoha lety. Přišla ve správný čas a nabídla uživatelům to, po čem prahli. Eyefinity je ve zkratce jednoduše uživatelsky přístupné, kompaktní a nenáročné (v rámci možností) z každého úhlu.

 


 

  • AMD Eyefinity – aktuální možnosti zapojení

Možnosti zapojení Eyefinity jsou obrovské. Základní zapojení je 3x1 to značí tři monitory vedle sebe. Další zapojení, které je umožněno se značí 3x2 nebo-li Eyefinity six. Jedná se o tři monitory ve dvou řadách. Jejich zapojení není vůbec lehké z prostorových důvodů. A jestli si neseženete speciální monitor, který nese šest obrazovek na jednom podstavci, tak se připevnění panelů na stěnu zřejmě nevyhnete. Dále je umožněno zapojení čtveřice monitorů a to klasicky jako v případě 3x1. Plus čtvrtý monitor umístíte nad ten prostřední. Při zapojení třech monitorů je také možné je otočit o 180 stupňů, čímž získáte rozlišení 3600x1920. Toto na hry není použitelné kvůli rámečkům. Pro kancelářskou práci je to zcela "bombovní" nastavení.

Až přijdou nové monitory s ultra tenkými rámečky, bude tato možnost ideálním společníkem k herní sestavě-dnes je tomu spíše naopak. Další chybou na "kráse" trpí i šestice LCD v konfiguraci 3x2. Závodní hry, letecké simulátory či strategie a některá RPG, zde je radostí hrát. Jiná situace je u FPS her. Zde totiž rámečky překrývají zaměřovací kurzor a hraní v takových podmínkách je spíše deprimujícím, než fascinujícím. Zapojit jde samozřejmě i čtveřice monitorů vedle sebe. To, ale udělá stejný problém, jako při použití dvou monitorů-rámečky vadí kurzoru. Lékem na toto budiž pětice monitorů vedle sebe v konfiguraci 5x1. Toto je ultimativní řešení a určitě se jedná o jasnou bombu pro "rozmazlence" a lidí, kteří už nevědí kudy vyhazovat peníze z kapsy. Popravdě si ani takovou konfiguraci nedokážeme představit. Na něčem takovém hrát již musí být doslova 3D, a napodobeninou umělé virtuality ala Matrix. No schválně, jak by na vás působilo, kdybyste byli přímo ve středu hry a byli byste doslova obklíčeni několika širokoúhlými panely? Toto musí být zcela úchvatná volba pro hry, ale také velice nákladná.

Jak se vlastně povedlo AMD zprovoznit Eyefinity po hardwarové stránce? Jednoduše! Jádra posledních dvou generací GPU jsou navržena jako šesti cestné pipeline cesty. Jejich uzpůsobení je 10bitové a dělí se pro každý konektor. Maximum konektorů po hardwarové stránce, co jádra zvládnou obsloužit, jsou šesti místná. U předchozí generace ATI softwarově omezilo (a také konektorově na většině modelů) možnost připojení monitorů na tři. Každý DVI výstup, si "sloupne" dvě pipeline. DisplayPort a HDMI si vystačí s jedním pipeline na konektor. U nové generace "šestkové" řady již omezení jsou odstraněna a i s nejlevnější kartou si můžete dopřát luxusu šestice monitorů. Aktuálně je v současnosti Eyefinity omezeno maximálním rozlišením asi 8192x8192 (67,1 megapixelů), což je myslím podobné, jako rozlišení lidského pohledu.

 

Eyefinity je kompatibilní s Windows Vista a Seven. S Windows XP již nikoliv a s tímto operačním systémem zde neuspějete. Jste-li odpůrci Windows, tak si můžete užívat Eyefinity na své Linuxové platformě.

Nové Radeony řady HD 6800/6900 jsou pro Eyefinity připraveny dvojicí DVI konektorů jedním HDMI konektorem a dvojicí miniDisplayPortů. Všechny konektory zároveň nemůžete použít. Vzhledem k tomu, že zde je přítomno pouze pět výstupů, jak je tedy možné, že karty podporují až šest monitorů?

Možností, jak zde zprovoznit šestici monitorů je mnoho. Můžete dva zapojit na DVI konektor a zbylé čtyři na jeden Mini-Display-Port. Ale není to tak jednoduché, jak se zdá. Na něj totiž musíte připojit Multi-Stream Transport adaptér (HUB řadič), který v přepočtu stojí přes tři a půl tisíce korun. V česku bohužel není dostupný. Z něj jednoduše roz-linkujete zbylou čtveřici monitorů.

Jestli disponujete starší grafickou kartou s šestici mini-DP, tak není co řešit a jednoduše na každý port připojíte jeden monitor a je "vymalováno".

Také je možné přes dva Mini-DP připojit šest monitorů. Jeden konektor se propojí s monitorem a k němu připojíte sériově další dva. Další tři monitory musíte napojit na HUB řadič. Toto řešení je nejméně efektivní a velice složité, takže jej moc nedoporučujeme.

Jak jsme již podotkli, Eyefinity je dnes již plně odladěná a téměř dokonale funkční technologie. AMD se chlubí tím, že již vyšlo na 45 her, které tuto technologii nativně podporují. A dalších několik set titulů, umí s Eyefinity pracovat, ale jejich plná podpora není zaručená a někdy je zapotřebí sáhnout po programech pro vyoptimalizování obrazu. Dále AMD prý spolupracuje s předními výrobci zobrazovacích zařízení, což dá i rozum a chlubí se více než 35 monitory s display-portem a certifikací pro Eyefinity.

AMD muselo přinést něco podobného konkurenčnímu 3D Vision. Odpovědí je tedy AMD HD3D, jehož název mluví za vše. Náš názor na 3D je ale poměrně jasný, z principu se nám současné aktivní 100Hz technologie nelíbí a na rozdíl od Eyefinity nejsou použitelné zdaleka tak dobře a všude. Na 3D se ale zaměříme v jiném článku.

Docela zajímavé porovnání si připravilo AMD. V něm porovnává Nvidia Surround (Vision) s jejich Eyefinity. Srovnání je tradičně pravdivé a docela šokující v neprospěch Nvidie. Nvidia podporuje maximálně trojici panelů, což je jednoznačně mínus. Jejich rozhraní funguje pouze na vybraných grafických kartách. Zatím co u AMD téměř na všech, co podporují DX11.

Eyefinity je mířeno do všech segmentů trh, zatím co Nvision Surround pouze do vybraných segmentů trhu. Ano myslíte správně-do toho nejvyššího. Z tohoto důvodu nepřekvapí řazení této technologie pouze pro účely hráčů. Na pracovní stanice a kancelářské sestavy s prominutím kašlou. Jelikož všechny referenční grafické karty od Nvidie známe, tak nepřekvapí to, že k Surroundu je zapotřebí mít dvě grafické karty – to platí i u GTX 590, která ale už duální je. A nemyslete si, že se jedná o ty low-endové. Opak je pravdou. Díky tomu nepřekvapí vysoká spotřeba, nutnost desky s podporou SLI, vysoká pořizovací cena a také vysoké odpadní teplo. U AMD a jejich Eyefinity, je téměř vše ve zcela opačném duchu a prostě zákazníky vlastně nijak neomezuje.

 

 

  • AMD Eyefinity – příklady použití

Jak už bylo řečeno, Eyefinity vlastně není omezeno jen na jeden typ úloh a jednu oblast použití. Funguje vlastně všude. Samozřejmě nejzábavnějším použitím je samozřejmě oblast her, kdy 3 monitory jednoduše nabízejí realistický pohled, zatímco jeden monitor vás omezuje na pohled řidiče tanku. 

V přiloženém videu je ukázka hraní velice povedené hry S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat. Na konci článku na vás čeká samostatná kapitola s dalšími gameplay videí. Hraní her na třech monitorech je libová záležitost a neznáme nikoho, komu by se nelíbilo a nezaujalo jej. Tři monitory jednak zvětšují plochu a přidávají periferní vidění, což mnohonásobně zvětšuje realističnost a také požitek ze hry. Reakce na první seznámení s hraním v těchto podmínkách, jsou ve všech případech nesené v duchu "toto je hustá konkurence pro 3D". Každý kdo měl možnost si u nás takto vyzkoušet nějakou hru ihned ze sebe "vypotil", že Eyefinity velice připomíná 3D a je mu velice blízko. A s tím musíme souhlasit. Samozřejmě že plně se 3D režimu nemůže rovnat, ale přesto nabídne podobné vtažení do hry a o to jde především. Na rozdíl od 3D, které ale značná část populace nemůže vůbec používat, Eyefinity může používat 100% populace, schopných používat 1 monitor. Navíc je lépe odladěné a použitelnější i mimo hry a filmy.  Také jej můžete používat čtyřiadvacet hodin v týdnu. Což se o 3D v žádném případě říci nedá.

  • Grafika a práce s fotografiemi.

Jestli je vaším koníčkem nebo i živností práce s úpravou fotografii případně videi, nebo dokonce vytváření 3D grafiky do her a všemožných aplikací, po vyzkoušení Eyefinity nebudete chtít na ničem jiném pracovat. To samé platí pro hry, jak jednou okusíte atmosféru třech monitorů, už nikdy se nespokojíte s hraním na jednom "malém" monitoru. Pro práci s Photoshopem, je toto zcela geniální záležitost. Můžete zároveň upravovat spoustu fotografii, což na jednom monitoru nehrozí. Nebo také můžete všechny funkce programu si nastavit na jeden monitor a na dalších dvou budete mít upravované fotografie. Také je možné nechat Photoshop pouze na dvou panelech a na třetím sledovat TV online, brouzdat po internetu nebo dělat jakoukoliv další činnost-zkrátka geniální. V případě tvorby nových objektů, nebo vytváření lokací v 3D programu jsou tři monitory požehnáním a značně pomáhají k rychlejší a efektivnější tvorbě. V tomto případě platí to samé, jako u photoshopu. Pouze si uzpůsobíte program dle svého a užíváte si naddimenzovanou plochu, která vám bude stačit na vše, nač si v daný okamžik vzpomenete.

 

  • Filmy na Eyefinity

Sledování filmů na Eyefinity je také skvělou věcí. Bohužel filmy nejdou roztáhnout tak, jako bychom očekávali. Přesto je sledování filmů zde zcela rozdílným oproti jednomu monitoru. Obraz se dá uzpůsobit na velikost de-facto dvou monitorů. Na každém okrajovém monitoru se vám obraz roztáhne téměř do jeho poloviny a to si pište, že takové domácí kino není k zahození. Ba doslova zde dostává nového významu. Rámečky jsou sice stejně jako u her trošku rozptylující, ale velice brzy si na ně zvyknete a přestanete je vnímat. Brzy nastane doba monitorů s ultra tenkými rámečky a to dá Eyefinity zcela nový rozměr a posune zážitky z něj na zcela novou úroveň. Samozřejmě, že je možné filmy sledovat i na jednom monitoru. Záleží pouze na vás, čemu dáte přednost. Jestli veliké ploše s mírně ořezaným zorným polem, anebo klasickému zobrazení na jeden panel.

  • Věda a ovládací centra

V laboratorních podmínkách, kde se dělají výzkumy je veliká zobrazovací plocha nutným partnerem k úspěchu. Vzhledem k tomu, že Eyefinity v dnešní době není téměř vůbec omezeno na počet monitorů (klidně si jich můžete připojit i čtyřiadvacet na jedno PC), tak můžete si svou pracovní stanici uzpůsobit na cokoliv. A samozřejmě jen dle vašich představ. Uplatnění se najde i v elektrárnách případně dalších provozech, kde je zapotřebí sledovat a kontrolovat veliké množství aspektů a dat. Tyto provozy ve většině případů nefungují pod rozhraním Windows, ale pod samostatnými systémy, které jsou navrženy přesně pro danou práci. Ale nikdo těmto společnostem nebrání k přechodu pod rozhraní Windows a vychutnání si luxusu, který si zaměstnanci zaslouží.

  • Běžná kancelářská činnost

Je-li vaším denním chlebem práce s MS office, budete z Eyefinity nadšeni. Není nic lepšího, než si na jeden monitor otevřít tabulkový editor Excel a na další zbylé monitory webové stránky s daty, která je zapotřebí zadat do tabulek.

Pod kancelářskou činnost se samozřejmě vztahuje i moje nejoblíbenější práce - "psaní článků". Na jednom monitoru máte otevřený Frontpage případně jakýkoliv jiný webový editor a vesele si píšete. Na dalších monitorech můžete mít otevřenou spoustu webových stránek, ze kterých v rychlosti získáváte užitečné informace do článku. Díky tomu získáváte až nadpozemsky vysokou rychlost ve vaší činnosti a nemusíte se u ničeho "zadrhávat". Tímto samozřejmě odpadá "trapné" přepínání mezi "webovkama" a samotným programem se kterým pracujete. Například u mě Eyefinity zlepšilo mou tvorbu a "výkonnost" téměř o padesát procent a to se velice kladně podepíše na vašem volném čase a vykonané práci.

Eyefinity samozřejmě nalezne uplatnění ve spoustě dalších činností. Není omezeno na nic a můžete si s ním dělat, co chcete. Vše záleží pouze na vás, a když ho máte, používáte jej prostě bez omezení vždy a všude. Nastává tedy otázka, co k jeho realizaci na vašem desktopovém PC budete potřebovat ….

 

 

  •  AMD Eyefinity - A co vše budu potřebovat?

Už dost popisování toho, co Eyefinity umí a nabízí, nemyslím, že většina věcí je pro vás novinkou, ale prostě tohle je článek o Eyefinity, takže jsme to uvést museli. Teď si řekneme, co na Eyefinity potřebujete, pokud ho chcete mít doma a co vám doporučujeme.

  • Monitory

Čistě technicky není problém provozovat Eyefinity doma i na starých 15“ CRTčkách :). Ale rozumné minimum pro Eyefinity jsou dle nás tři alespoň 22" LCD panely a klidně TNka. Už slyším některé z vás, jak prskají: „TNko, fuj, barvy děsný, odezva strašná, pozorovací úhly mizerné a tak dále“. To je ale extrémní názor. Buďme upřímní, slušné TN se dá vybrat už kolem 3000-4000 korun zcela bez problémů a udělá velmi dobrou službu – zobrazí, co většina uživatelů potřebuje a požaduje v rozumné kvalitě. Tři cenově dostupné 22“ LCD reprezentují cenovou hladinu od devíti tisíc korun. Trojice slušných 24" LCD začíná s cenou od patnácti tisíc korun. 26" monitory se dnes přestávají vyrábět a jsou nahrazovány 27" modely, které nabízejí ve většině případů větší širokoúhlý dojem a mírně nižší rozlišení. Jestli se vám zdají dvaceti čtyř palcové produkty jako malé, je volba jasná buď pořídíte tři (nebo i více) 27" nebo 30" modelů. Ale to již vaše peněženka "zhubne" minimálně o dvacet dva tisíc.

30" panely jsou samozřejmě extrém, za který se musí extrémně zaplatit. Vynaloženou investici vám vynahradí nadstandardně vysokou kvalitou obrazu a pozorovacími úhly. Velikost plochy bude rovněž enormní a nic lepšího si ani nemůžete přát. Přesto je toto řešení až příliš extrémní  - viděl jsem to v provozu a je to prostě už moc velké a musíte hodně točit hlavou. I pro největší "fanatiky" a jako rozumná volba pro "zbohatlíky" se jeví trojice případně pětice 27“ S-PVA monitorů. Ideální kombinaci mám třeba já s trojicí 27“ ACER AL2723W, které jsou tak akorát velké a mají vynikající obraz a na 27“ SPVA měly i velmi slušnou pořizovací cenu kolem 13000 za jeden!

Důrazně doporučujeme pořídit alespoň jeden monitor tak, aby měl DisplayPort!  Monitory můžete mít klidně různě velké a klidě různých značek, na tom až tak nesejde, samozřejmě na stole to může vypadat divně, ale jde hlavně o stejné rozlišení. Tedy aby všechny monitory měli stejné nativní rozlišení. Co kromě monitorů je potřeba?

  • Grafická karta

Další neméně důležitou věcí pro Eyefinity je grafická karta. Doporučujeme vám minimálně něco z řady HD 5750/6750 a vyšší. Jasně, Eyefinity lze zprovoznit i na levnějších low end grafikách, ale přiznejme si na rovinu, že HD 5750/6750 stojí kolem 2000 korun, nabízí použitelný výkon, nízkou spotřebu a výrazně slabší low endové modely jsou jen o pár set levnější.

Jestli vám nejde pouze o velikou pracovní plochu pro práci v něm, tak musíte počítat s vyššími nároky na grafický výkon, abyste si na těch třech panelech vůbec něco zahráli. Starší hry, případně i novější, co jsou méně náročné, si vystačí s jednou HD 5850. Jestli je ale vaším snem hrát Crysis a Metro 2033 v maximální kvalitě, není jiné volby, než pořízení minimálně dvou Radeonů HD 6950 s 2GB paměti, či jedné HD 6990. 1GB HD 6950 verze již na toto nestačí a brzy ji dojde dech kvůli přeplněnému paměťovému bufferu. Více o vhodné volbě karty si povíme dále v článku.

Nicméně věřte, že trojici 27“ LCD s rozlišením 5760x1200 úspěšně provozuji na jediné 5870 dnes již jediné 6970 2GB a když se spokojíte jen se středními nebo vyššími detaily, tak úplně stačí. Jinými slovy, nepotřebujete vyloženě extrémní grafický výkon, abyste si možností Eyefinity nadšeně v nejmodernějších hrách užívali.

  • Redukce

Asi největší oříšek jsou redukce. Tuto kapitolu ale můžete v klidu přeskočit, pokud chytře vyberete monitor. Dbejte na to, aby alespoň jeden monitor měl DP konektor, a máte po problémech. Skutečně doporučuji koupit LCD s DP, v každé cenové relaci existuje rozumný model.

Pokud už tedy máte monitory bez DP, ještě pořád to neznamená nutnost shánění redukce. Dnes už existuje speciální edice grafických karet od Sapphire s označením FLEX, která nevyžaduje zapojení přes DP! Ale musí vám stačit jen výkon HD 6700/6950. Výkonnější modely v této edici nejsou dostupné.

(nový typ levnější redukce)

Pokud už ale máte monitory bez DP a grafiku, která připojení přes DP pro správnou funkčnost Eyefinity prostě potřebuje, nastává čas se zabývat redukcemi. Když Eyefinity přišlo, byl mnohem větší problém sehnat DP monitor a většina z nás se svých LCD rozhodně zbavovat nechtěla, takže redukce byla nutná. V té době ale neexistovala jiná možnost, než hodně drahá aktivní redukce DVI-DP napájená z USB, za cenu 100 dolarů, která se k nám navíc nevozila. Nakonec jsem jednu sehnal, ale byl to oříšek i pro mě.Tuto redukci potřebujete i nadále, pokud DP na monitoru nemáte a chcete provozovat rozlišení vyšší než 1920x1080. Problém je také tyto redukce si obstarat. Veliké obchody v mnoha případech je ani nemají v ceníku a vy je musíte složitě hledat po malých "krámech". Redukce, která je kompatibilní se všemi monitory a je kompatibilní až se šesti panely s rozlišením 2560x1600 se již nedá v ČR zakoupit. Zájem o ni byl doslova nulový a to v celosvětovém měřítku. Dnes je tedy nahrazena levnější verzí (cena 440,- korun a jmenuje se to ATI Active Display Port to single link DVI)

.

(stará aktivní velká duální redukce)

Veliká dual-link redukce "stojí" okolo 2200Kč, což je doslova pálka jako hrom za takovou drobnost. Není tedy divu, že její prodej je již ukončen a že je nahrazena levnější verzí. Ta se jmenuje single-link a podporuje maximální rozlišení 1920x1080. Jestli tedy vaše trojice monitorů disponuje rozlišením vyšším než 5760x1200, tak je pro vás nutné, mít alespoň jeden monitor, který má již v "základu" DisplayPort konektor. U všech ostatních konfigurací si vystačíte s jednoduchou aktivní redukcí za pět set korun anebo se žádnou, když na monitoru máte DP rovnou. Už chápete, proč vám doporučujeme pořídit monitor s DP a ušetřit si redukční starosti?

  • Prostor 

Další podstatnou věcí, se kterou musíte počítat, je dostatek prostoru. Trojice nebo nedej bože šestice monitorů "sloupne" místa více, než cokoliv jiného. Musíte si tedy zvolit vhodné místo, kde vám nebudou překážet a také si musíte obstarat dostatečný stůl. Na PC stoly z obchodní sítě IKEA a různých marketů rovnou zapomeňte. Na ně možná umístíte i ten 30" monitor, ale již nic dalšího. Dvaadvaceti palcové monitory se svým rozpětím vejdou do jednoho metru. Větší monitory si již řeknou o minimálně metr a půl a to pouze pro svou zobrazovací plochu! Moje trojice šestadvaceti palcových TN panelů od Asusu má zobrazovací plochu velikou metr a šedesát dva centimetrů! A jejich šířka i s rámečky je mohutných sto dvaasedmdesát centimetrů! Počítejte tedy s tím, že váš stůl by měl mít ideálně dva metry prostoru pro umístění monitorů. Trojice panelů také již něco váží a není to žádná "kojenecká" váha. Můžete počítat i s váhou všech panelů až do ohromných 45kg a to "ustojí" málo který stůl. Já jsem si pro mé tři "drobky" s váhou téměř 24kg musel nechat na zakázku vyrobit speciální stůl. Počítejte tedy s investicí do kvalitního stolu. Málo kde sežnete PC stůl, co ustojí tyto "morbidní" váhy a nabídne dostatek prostoru pro vaše PC a všechny monitory.

  • Instalace a zprovoznění

Zprovoznění Eyefinity se správně vybraným vybavením není o nic složitější, než zapnutí počítače. Prostě to všechno napícháte do karty a zapnete. Pak už jen stačí skrze Catalysty aktivovat Eyefinity, jednoduše nastavit kde máte který LCD umístěn a už to funguje, jako kdybyste měli jediný monitor. Nic víc koumat nemusíte :).

V tomto videu jsme pro vás natočili, jak nastavit Eyefinity po připojení panelů k sestavě. Není to nic složitého a Catalysty udělají za vás všechnu práci. Stačí si v Catalystech najít záložku "Zobrazení q pracovní plochy". Pravé "myšítko" na modře znázorněnou "plochu". Vybrat skupinu zobrazovacího zařízení. Poté vytvořit skupinu a tam si již navolíte vše potřebné. Počet monitorů a jejich uskupení atd. Rozlišení plochy se vám automaticky nastaví na maximální hodnotu. V případě, že by se vám monitory "prohodili" a plocha by nebyla poskládána správně. Tak v hlavním menu položky  "Zobrazení q pracovní plochy" ihned po zapnutí Eyefinity bude na vás nahoře čekat otázka "Je aktuální uspořádání plochy správné" a vy zvolíte ne. Vše následující pro správné uspořádání je zobrazeno v přiloženém videu. Nové Catalysty mají trochu jinou grafiku a funguje to tam ještě jednodušeji a názorněji, ale vlastně stejně. A to je celé … máte Eyefinity.

 

 

 

  • Testovací sestava

Eyefinity jsme otestovali na následující sestavě. Jako základ jsme použili ultra ladičskou desku Evga X58 Classified 4-Way SLI s dvojicí NF200 můstků. Deska byla osázena procesorem Intel Core i7 950. Procesor byl pro účel testu přetaktován na frekvenci 4,5GHz s napětím 1.48V. Procesor byl chlazen vodním chlazení Corsair H70, na který jsme osadili dva 120mm ventilátory značky Noctua. Chladící základna byla ofukována jedním 80mm ventilátorem stejné značky. Tato vysoká rozlišení ve spolupráci s několika grafickými kartami si vyžaduje dostatek operační paměti. Osadili jsme tedy šestici 2GB modulů značky Corsair Dominator. Jejich frekvence byla 1866MHz s CL8 časováním. Diskové pole jsme utvořili z jednoho super rychlého SSD disku s kapacitou 128GB. Doplněn byl dvojicí 1TB disků značky Samsung. Vyrovnávací paměť nesou o kapacitě 32MB. Sestava byla napájena kvalitním zdrojem Corsair HX1000 s příkonem 1000W. To vše jsme osadili do prostorné skříně věhlasného výrobce LIAN-LI.

Testováno bylo na Windows 7 Ultimate. Ovladače grafických karet jsme použili ty nejaktuálnější v době testu AMD Catalyst verze 10.11 (ano testy už jsou starší, ale pro naše účely zcela dostačují i dnes).

  • Testovací sestava vypadá následovně:

Monitorů, na kterých jsme testovali, bylo více. Pro otestování výkonu a natočení videi jsme použili TN panely od společnosti Asus. Jejich modelové značení zní VW266H, jejich maximální rozlišení je 1920x1200. Jelikož se rozlišení v Eyefinity sčítají, tak jsme výkon otestovali ve vysokém rozlišení 5760x1200 pixelů. Druhá trojice velice kvalitních, ale také hodně drahých panelů posloužila od společnosti ACER. Šlo přesněji o modely  AL2723W. Stejně jako u displejů Asus  číslovka 27 v názvu značí rozlišení v palcích. Šlo tedy o tři 27" S-PVA monitory s maximálním rozlišením 1920x1200 (5760x1200 pod Eyefinity).

Pro test jsme použili mnoho grafických karet. Vlajková loď z minulé GPU generace byla zvolena z důvodu její extrémní vyšperkovanosti pro Eyefinity.

Nezapomněli jsme ani na slabší modely jako je HD 5850 a HD 5870. HD 5850 byla od společnosti Asus a šlo o DirectCU verzi. HD 5870 posloužila od společnosti Gigabyte a Sapphire.

HD 6850 a HD 6870 jsme měli od jednoho výrobce - společnosti Asus. Slabší model byl rovněž DirectCU edice se zcela excelentním chladičem, který nejde slyšet ani po doslova masivním přetaktování a otáčkách nastavenýma na 60 procent. HD 6950 a HD 6970 posloužili od společnosti Sapphire v referenčním provedení.

Kdyby někoho zajímala naše testovací konfigurace více, tak jsme pro vás natočili video, ve kterém můžete pozorovat naší sestavu osazenou dvěma Radeony HD 6970 s 2GB pamětí standard GDDR5.

Vše by bylo rozebráno a představeno, teď již jen zbývá si ukázat výkon grafických karet pod vysokým rozlišením a ukázat si pár dalších věcí.

Grafické karty jsme změřili i po přetaktování.

 

 

  • AMD Eyefinity v praxi – nároky na herní výkon (I.)

Eyefinity jsme pro vás otestovali ve spoustě her a teď si ukážeme, jaká grafická karta je ideální, abyste měli vůbec nějaký zážitek z těch her. Eyefinity umožňuje nastavit ve spoustě her i jiné rozlišení, než to primární. Nemusíte tedy hrát v nativním rozlišení jako je 5760x1200, ale můžete klidně nastavit "pouze" 2400x600 nebo 5040x1050. Ale popravdě, tato rozlišení nejsou vůbec použitelná. Obraz vypadá "vyblitě" a není to moc použitelné. Počítejte tedy s tím, že budete muset vlastnit dostatečně výkonnou sestavu na to, abyste mohli hrát v nativním rozlišení.

První hrou, kterou jsme otestovali byl Alien vs Predator. Testovali jsme v maximálním rozlišení a maximálních detailech pod DX11 včetně tessellace.

Pro plynulou hratelnost je zapotřebí, aby hra jela alespoň při 40 snímcích. Ideální je 60 snímků za vteřinu. Když hrajete v takto obrovském rozlišení v maximální kvalitě, tak vám nebude dostačovat grafická karta s jedním GB paměti. Buffer se velice rychle zaplní a hra se vám začne až přílišně sekat. S Radeonem HD 5970 a nižším zde tedy neuspějete. Musíte si obstarat grafickou kartu s 2GB pamětí, jinak si tuto hru moc nezahrajete.

 

Battlefield:Bad Company 2 jsme otestovali v maximální možné kvalitě bez anti-aliasingu. Při zapnutí anti-aliasingu na hodnotu 4x nebo vyšší, již nedostačuje ani CrossFire dvou nejvýkonnějších AMD grafik a snímky jdou pod únosnou mez. Pro plynulé hraní počítejte minimálně se 40 snímky za vteřinu.

Nejslabší karta, co dokáže toto nastavení utáhnout je Radeon HD 5970. Na všem nižším budete muset razantně snížit detaily. Ideální konfigurací pro plnohodnotné hraní je dvojice Radeonů HD 6950 v CrossFire. Hru si samozřejmě zahrajete zcela pohodlně i na přetaktovaném Radeonu HD 5850. Jenom budete nuceni malinko snížit detaily. Přesto hra bude vypadat úchvatně a zážitek z ní bude velkolepý.

 

Call of Duty:Modern Warfare 2 jsme otestovali v maximálním nastavení s 4xAA. Hra je nádherně hratelná na kterékoliv grafické kartě. Zde si vystačíte i s levným Radeonem HD 6850.

Jelikož tato hra je hratelná téměř na každé grafické kartě, tak se AMD ani nesnažilo o to, aby měla dokonale vyladěné CrossFire profily a naměřené výsledky tomu odpovídají. Přesto nám to může být jedno, jelikož rozdíl mezi 60 nebo 150 snímky za vteřinu nepoznáme.

 

Nejnovější díl Call of Duty jsme otestovali rovněž v maximálním nastavení pod DX9 s 4xAA. Situace se opakuje stejně, jako u staršího dílu.

Zde je CrossFire ještě hůře optimalizováno a naměřené výsledky nejsou nic moc. Tyto poslední dva díly CoD podporují Eyefinity, ale ne nativně. Po nastavení rozlišení 5760x1200 se obraz "nechutně" roztáhne a hra nevypadá vůbec pěkně. Je tedy zapotřebí mít stáhnutý poslední patch a použít nejnovější screenfixer od uživatele Dopefish, který řeší podobné problémy neschopnosti vývojářů i u dalších her. Například i u nejnovějšího Witcher2!

 

 

  • AMD Eyefinity v testech – nároky na herní výkon (II.)

Starší Company of Heroes, také nemá zrovna dokonale vyoptimalizovaný obraz pro trojici monitorů, přesto si hru krásně zahrajete i bez heku na FOV. Hru jsme otestovali v maximální možné kvalitě včetně čtyřnásobného vyhlazování hran. A výkon karet je následující.

Snímky, co jsme naměřili, jsou dostačující. Přesto hra na Radeonu HD 5850 a nižším není hratelná. V některých situacích klesá snímkovací frekvence pod únosnou mez a je zapotřebí snížit detaily nebo použít výkonnější grafickou kartu. Na Radeonu HD 6970 a vyšším, je již hra pěkně hratelnou v kterémkoliv nastavení.

 

Crysis je i po těch letech od jeho vydaní stále jedním z nejnáročnějších titulů a rovnat se mu může pouze Metro 2033. My jsme samozřejmě pro vás otestovali, jestli je vůbec možné tuto hru hrát v maximální možné kvalitě. Anti-aliasing, jsme si nedovolili zapnout, protože jeho náročnost v rozlišení 5760x1200 je astronomická.

Ke zcela plynulé hratelnosti stačí nad 40FPS. Ale dá se spokojit i s 30 snímky za vteřinu. Je tedy jasné, že si hru můžete vychutnat v maximální kvalitě pouze na Radeonech HD 6950 v CF a vyšších.

Jak známo, v zamrzlých pláních, klesá snímkovací frekvence na polovinu a to co bylo hratelné v džungli, již v ledových lokacích není. AMD naštěstí u grafik série HD 6000 hodně optimalizovala a kupodivu snímky na kartách řady HD 6800/6900 neklesají na polovinu, ale pouze o pár "zanedbatelných" FPS. Jestli nemáte CrossFire dvou HD 6970 nebo dvou HD 6950 po vysokém OC, tak v těchto lokacích neuspějete.

 

DIRT 2 je velice málo náročná hra. V Eyefinity stačí pro plynulou hratelnost i jeden Radeon HD 5850. Jenom nesmíte zapínat anti-aliasing. Pro naprostou plynulost je zapotřebí přes 40 snímků. Dobrý přínos zde hraje AA, které po zapnutí dělá výborné efekty stékající vody na čelním skle atd. Bohužel jeho náročnost je vysoká a bez grafiky co má 2GB operační paměti se neobejdete.

Radeon HD 5970 se svými dvěma GB paměti pro obě jádra se pod AA nechytá a hra se šíleně cuká už i v hlavním menu. Jestli si chcete vychutnat hru v maximální kvalitě s AA, musíte disponovat minimálně Radeonem HD 6950.

 

Dragon Age je výborné RPG a troufneme si tvrdit, že i jedno z nejlepších za posledních pět let. Jeho nároky jsou malé. A i když si do hry přidáte HD textury a další doplňky, tak nároky se stále drží na opravdovém minimu.

My jsme otestovali s HD texturama a dalšími dodatečnými vylepšeními obrazu a změřili jsme, že hra je plně hratelná na jakékoliv grafické kartě.

 

 

  • AMD Eyefinity v testech – nároky na herní výkon (III.)

Další hrou v pořadí je Fallout:New Vegas. Tato hra není moc náročná, díky staršímu enginu a zahrajete si v maximální kvalitě na většině grafických karet. Detaily jsme všechny nastavili na Ultra kvalitu, AA jsme zvolili také maximální-8x.

CrossFire v době testování (listopad 2010) téměř vůbec nefunguje, ale to nás nemusí mrzet, jelikož hra je pohodlně hratelná i s levným Radeonem HD 6850. Duální HD 5970 v této hře moc neexceluje a podává výsledky pod jedno jádrové grafické karty-prostě bída. Přesto je hra hratelná i na této kartě.

FarCry 2 není moc povedená hra, přesto jsou její nároky i na dnešní dobu poměrně vysoké. CrossFire zde funguje na jedničku a hra je hratelná prakticky na všech grafických kartách. Otestovali jsme samozřejmě pod maximálními detaily v DX10 s 8xAA.

Half-Life 2: Episode Two je perfektním přídavkem k velkolepé herní sérii. Díky použití vylepšeného Source enginu, který má svá nejlepší léta za sebou je náročnost doslova nulová.

Otestovali jsme v maximální kvalitě s maximálním anti-aliasingem. Hra je krásně hratelná i na Radeonu HD 6850. Her, co jsou založeny na Source enginu je mnoho a díky dobré optimalizaci pro Eyefinity si všechny hry můžete vychutnat v maximální kvalitě a atmosféře.

Výborný letecky simulátor HAWX není zrovna nejnáročnějším počinem. Díky tomu jsme jej mohli otestovat v maximální kvalitě pod DX10 s dvojitým anti-aliasingem. Hra je plynulá i s Radeonem HD 5850 a nižším.

 

 

  • AMD Eyefinity v testech – nároky na herní výkon (IV.)

HAWX je prozatím dvojdílný titul a tak jsme otestovali i jeho pokračování, které přineslo podporu DX11 a tessallace, kterou jsme samozřejmě zapnuli. Tento titul jsme otestovali v maximální možné kvalitě s 4xAA a co jsme naměřili?

Hra se dá hrát i s Radeonem HD 5850, ale není to zrovna ono. Když jste s letadlem na zemi, tak při zapnuté tessallaci, jdou snímky pod únosnou mez a hra je plynulá jedině na dvou Radeonech HD 6950 nebo na HD 5970. S ničím nižším si zde ani neškrtnete.

První díl Lost Planet byl prvním titulem s podporou DX10. Byla to výjimečná hra, která měla brutální nároky a skvělý příběh a výborně se hrála. Druhý díl je slabší a jedná se plichtu, která nenadchne ani nepřekvapí. Naštěstí důkladně podporuje DX11 a její nároky jsou krvavé.

CrossFire zde funguje skvěle a hru v maximální kvalitě si užijete jedině s dvojicí HD 6950 a vyššími modely. S Radeonem HD 5970 musíte sáhnout po snížení detailů.

Česká Mafia II je snad nejlepší hrou minulého roku a dle nás také nejoriginálnější a nejzábavnějším počinem za poslední roky. Hru jsme otestovali v maximální kvalitě bez PhysX a anti-aliasingu.

 

s Radeonem HD 6850 se v této hře nechytáte, ani když kartu vysoce přetaktujete. Minimem je Radeon HD 5870 a vyšší. Ideální volbou, když chcete hrát pod Eyefinity je duální monstrum HD 5970, na kterém hra jede jako po másle.

Nejnáročnější titul posledních let. Metro 2033 v rozlišení 5760x1200 nerozjede v maximální kvalitě na ničem. Jedině na trojici HD 6970 nebo GTX 580 v 3Way SLI modu. My jsme otestovali pod DX11 s tessallací při detailech na High.

Jestli chcete si hru řádně užít, tak musíte sáhnout minimálně po dvou HD 6950 a nejlépe je ještě přetaktovat. Nárůst výkonu po OC je u HD 6970 velice malý díky PowerTune, které dle nás nemá co dělat v High-End segmentu pro náruživé overclockery.

 

 

  • AMD Eyefinity v testech – nároky na herní výkon (V.)

Medal of Honor z loňského roku je jednou z nejlépe optimalizovaných her pro Eyefinity a hraní na něm je prostě úžasné. Hra dostává nový rozměr a díky Eyefinity se cítíte, jako byste byli v opravdové válce v Afganistánu. Samozřejmě, že jsme pro test nastavili vše na maximální detaily a výsledky jsou následující.

Optimalizace pro více grafických karet v tomto rozlišení zde není moc veliká, přesto dvojice karet udělá svou službu a slušně navýší snímkovací frekvenci. Pro plnohodnotný herní zážitek počítejte s šedesáti snímky za vteřinu.

Nový NFS se docela povedl a je dobře pozměněn oproti předchozím dílům, které už nudili k smrti. Pro to, aby hra byla krásně hratelnou, potřebujete více, než 60 FPS a hra není na jedné HD 5970 moc dobře hratelnou. Otestovali jsme samozřejmě pod maximálním nastavením. Na fotografii, je zobrazeno, že jsme testovali se stíny na středních detailech, ale opak je pravdou. Detaily jsme měli všechny nastavené na maximum.

S HD 5970 a nižšími kartami, zde moc neuspějete. Jestli máte jeden Radeon HD 6950 a vyšší, tak můžete počítat s plnými detaily a nádhernou plynulostí.

Další českou hrou, co jsme otestovali je Operace Flashpoint 2. Je to docela dobrá hra, ale první díl v žádném případě nemůže překonat. Stejně jako žádná jiná hra. Otestovali jsme pod maximálními detaily včetně AA na hodnotě 4x.

Jestli máte přetaktovaný Radeon HD 5850 a vyšší, tak hru si vcelku pohodlně užijete. Nejlépe je hra hratelná na Radeonu HD 6950 a vyšším. CrossFire kombinace, zde přidává dostatečný počet snímku a pro dokonalou plynulost se určitě hodí.

 

 

 

  • AMD Eyefinity v testech – nároky na herní výkon (VI.)

RUSE je poměrně hodně náročná realtime stratégie. Navíc je zcela perfektně vyladěná pro Eyefinity systémy. Grafická stránka hry je úchvatná, stejně jako její nároky. Hra se dá hrát i na levnějších kartách, ale musíte rapidně snížit detaily. My jsme testovali pod téměř nejvyšším nastavení-High. S anti-aliasing na hodnotě 4xA.

Jestli nedisponujete duálním Radeon HD 5970 nebo novými Caymany, tak budete muset snížit rapidně detaily. V tomto nastavení to hratelné nebude. Popravdě ani na těchto kartách to není zcela ideální a je lepší mít CrossFire kombinaci.

GTA IV podporuje samozřejmě také Eyefinity, ale je to docela problematické. Nároky nejsou dnes již moc valné a hru si užijete i se slabší grafikou. Otestovali jsme v nastavení, které vidíte na snímku.

Jak známo, tak tento titul není moc dobře optimalizován pro více grafických karet. My jsme testovali v benchmarku a výsledky nás velice mile překvapili. Pod Eyefinity se CrossFire drží ještě lépe, než při použití jednoho monitoru a snímky solidně porostly.

Poslední díl S.T.A.L.K.E.R.a s názvem Call of Pripyat přinesl podporu DX11 a vysoké nároky na HW. V maximálních detailech hra není moc dobře hratelnou ani na Radeonu HD 5970. My jsme testovali v maximálním možném nastavení včetně tessallace a čtyřnásobnému anti-aliasingu.

Jestli chcete hrát tento titul v maximální možné kvalitě, není jiné možnosti, než zapřažení dvou HD 6950 případně vyšších modelů do CrossFire. Na ničem jiném, vám tento titul nepojede zcela plynule.

Když jsme byli u toho měření, změřili jsme výkon karet a to i po OC v 3D MARKu 11.

Samozřejmě, že jsme nezanevřeli ani na "obstarožní" a hojně rozšířený 3D Mark Vantage.

Naměřené výsledky netřeba komentovat. Vše potřebné si vyčtete z grafu.

 

 

  • AMD Eyefinity - na vlastní oči, videa z praktického použití

V této kapitole vás čeká ukázka hraní na Eyefinity v pár hrách. Hraní na Eyefinity je fantastické a přidává zcela nový rozměr pro herní komunitu. Eyefinity jednak přidává na atmosféře, ale také mnohonásobně zvětšuje pozorovací úhly a celkově herní scénu. Zkrátka a prostě hraní pod tímto rozhraním je zcela nevídanou záležitostí a kdo si jednou na tomto něco zahraje, už nikdy nemůže hrát na jednom monitoru. Přijde mu to, jako příliš nudné a obyčejné a vlastně ztráta času.

Metro 2033 je jednou z nejatmosféričtějších her posledních let. Eyefinity tento atmosférický afekt mnohonásobně navýší a hra dostává zcela nový rozměr. Však uvidíte sami, když si přehrajete video. Mimochodem bychom se chtěli omluvit za milnou informaci v recenzi na tuto hru. Umělá inteligence v této hře není tak divná, jak by se mohlo zdát. Nepřátelé o vás mnohdy vědí, ihned po zabití prvního jejich vojáka. Je to způsobeno tím, že vy jako postava vydáváte hluk a vojáci vás v tichých podzemních tunelech slyší na "milé" daleko. Stačí, když si ve 3 kapitole "Khan" a části "Armory" pořídíte těsně před nástupem do drezíny, napravo od obchodu se zbraněmi "tichý" oblek. Nepřátelé poté o vás nebudou vědět, ani když jim "podřežete" nebo postřílíte půlku týmu a budete stát pouhé dva metry od nich.

Další geniálně vyladěným titulem pro Eyefinity je nový Medal of Honor, který je sám o sobě velice atmosférický a propracovaný. Hraní na Eyefinity z této hry udělá megalomanský titul, který vás chytne a nepustí. Hra je perfektně vyoptimalizována pro konfigurace s více monitory a zahrání této hry na třech monitorech je povinností.

Česká Mafia II je výjimečnou hrou, která také chytne a nepustí. Především díky svému obsahu, humoru a mluvě, která je ve hře přítomna. Na Eyefinity se hra hraje mnohem lépe, než na jednom monitoru a opět dostává zcela nový rozměr. Není nic lepšího, než žít život v Empire Bay  na třech monitorech.

Half-Life 2:Episode Two je založena na vylepšeném Source enginu, který je použit pro L4D a další perfektní hry.  Eyefinity zde funguje zcela bezproblémově, stejně jako v předešlých titulech a hraní na něm je zcela jedinečné. Není nic lepšího, než se procházet White Forestem a kosit mimozemšťany.

DIRT 2 byl jednou z prvních her, co podporovala nativně Eyefinity. To je pro závodní hry zcela dokonalým adeptem a nemůžete dosáhnout lepších výsledků na jednom "obyčejném" monitoru. Když si přepnete pohled do kabiny, tak máte celý jeden monitor uzpůsoben pro výhled ven a zbylé monitory vám zobrazují vnitřek kabiny. A to dokonce včetně zpětných zrcátek a dalších drobností. Prostě zcela perfektní. Hra je díky tomu mnohonásobně zábavnější a realističtější. Musíme vřele doporučit.

Letecká střílečka Hawx je na Eyefinity výborně odladěná a nenašli jsme zde jediný mínus. Když si přepnete pohled do kokpitu, tak hra dostává nový rozměr. Víte o všem, co se děje okolo vás a "sebevražedné" manévry, jsou díky tomu mnohem snazší a celkově se ve vzduchu mnohem lépe orientujete.

Company of Heroes je jednou z mála starších her, které nefungují zcela korektně s technologii od AMD. Jestli chcete mít dokonalý obraz, tak je zapotřebí změnit FOV. A použít nějaký z programů k úpravě zorného pole. Přesto se dá hra hrát nádherně i bez dodatečných úprav a zážitek ze hry se mohutně navýší.

Dragon Age je skvělé RPG s výbornou atmosférou a jedinečným příběhem plným zvratů a nečekaných událostí. Toto je jedna z nejlepších a nejatmosféričtějších RPG her poslední doby. Hraní na jednom monitoru je dobré, ale když si tuto hru vyzkoušíte na třech, nebudete chtít tento titul hrát na ničem jiném. Ostatně podívejte se sami na naše přiložené video ze začátku hry.

Postapokalyptický svět po jaderné válce, to je nový Fallout New Vegas.  Jestli jste hráli původní Fallout 3 (na jednom monitoru) bude vás tento titul už trošičku nudit. Hra je totiž naprosto stejná a využívá i stejný engine. Objekty a postavy se také moc nezměnili a i lokace velice připomínají minulý díl. Lékem je samozřejmě Eyefinity, který způsobí "wow" efekt a vy si připadáte jako byste hráli zcela jinou hru. Zde je prostě Eyefinity velikou lahůdkou a doslova herním orgasmem.

Eyefinity není jen nějakým drahým pozlátkem, za poslední roky se neobjevilo nic tak geniálně jednoduchého, co by tak výrazně vylepšilo zážitky z hraní her. Eyefinity je ale o to zajímavější, že když vypnete hru, tak funguje dále a dělá vám radost a pohodlí i při běžné práci na PC.

 

 

  • Provozní nároky - spotřeba

Velice zajímavým tématem u Eyefinity je spotřeba. Trojice monitorů si řekne o solidní wattáž a s hodně výkonným PC, které je pro tři monitory nutností spotřeba jde nad únosnou mez. Prvně vám prozradíme spotřebu všech grafik bez monitorů. Změřili jsme pro vás i spotřebu po přetaktování, takže si zde každý najde to, co je pro něj užitečné.

Spotřebu nějak komentovat je zbytečné. Všechny hodnoty vidíte v přehledném grafu a není zde co k tomu dodávat. Snad jen spotřebu CrossFire konfigurací. Zde je spotřeba již vcelku brutální a nutností bude výkonný zdroj.  Přetaktované Radeony HD 6970 v CrossFire nemají o moc větší spotřebu z důvodu PowerTune, které hlídá limity spotřeby. Kdyby se vám podařilo PowerTune zcela odstranit ze "hry", tak spotřeba po přetaktování poroste ještě hodně nahoru. Grafické karty s jádry Cayman po přetaktování jsou nenasytné bestie a se svou spotřebou pomaloučku dohání i lídry ve spotřebě GTX 580 na architektuře FERMI.

  • Spotřeba monitorů

Teď ke spotřebě samostatných monitorů.  Samozřejmě, že spotřeba je závislá, na tom jaký druh monitoru máte. I méně kvalitní monitory technologie TN, mají spotřebu velice nízkou a jsou tedy pro Eyefinity ideální volbou, pokud koukáte na spotřebu. Nespotřebují mnoho energie, jsou levné a téměř každému musí dostačovat. Já se spokojím s málo čím a tyto monitory jsou pro mě dostačující, takže to již o něčem svědčí. Velice kvalitní, obrazově "živé" S-PVA panely spotřebují mnohonásobně více energie a jejich provoz je velice nákladný. Spotřeba SPVA obrazovek je opravdu značná! Jeden ACER 27“ AL2723W toho bez mála sežere tolik, co trojice 26“ TN LCD!!! Tři tyhle obrazově úžasné ACER 27“, sežerou pak přes 430W!!! Protože je používám už nějakou dobu, mohu vám říci, že to má i svou výhodu. V zimě nemusím vůbec topit :). Opravdu, za pár minut tyhle LCD vytopí slušně velkou místnost a za hodinku jdete otevřít okno.

Plánujete Eyefinity a obáváte se účtu za elektřinu a nechcete v létě zatěžovat klimatizaci a v zimě otevírat okna? Nebojte se tedy a zvolte nějaký kvalitnější TN panel. Službu udělá dostačující a ročně ušetříte spoustu peněz za elektřinu. Spotřeba se samozřejmě odvíjí od toho, kolik máte monitorů. Čím více jich máte, tím spotřeba jaksi narůstá.


Jak již tušíte, pro Eyefinity je ideální volbou trojice monitorů a dvě grafické karty Cayman. My jsme tedy pro vás změřili, spotřebu na sestavě skládající se z ultra-nenažrané základní desky s dvojicí NF200 můstků. Doplněné "šíleně" přetaktovaným procesorem s vysokým napětím. A dvěma grafickýma kartama HD 6950 2GB na základních taktech. Spotřeba se třemi TN panely je ještě slušná a i šetřivější povahy snesou financování účtu za elektřinu. Při použití S-PVA panelů je situace horší a spotřeba celé sestavy včetně monitorů atakuje spotřebu vysoce přetaktovaného PC s nenažraným 3Way SLI. Samozřejmě, že si můžete pořídit tři GTX 580 a provozovat je na třech panelech také, ale to již počítejte se spotřebou o dobrých 500W vyšší.

 

 

  • AMD Eyefinity – Závěry, hodnocení a doporučení

Technologie Eyefinity přišla jako blesk z čistého nebe. Nikdo neočekával, že by si AMD-ATI s novou generací pro nás připravila takový to luxus. Přitom to není nic složitého, výrazně nového a z hlediska OS nebo her běžně nativně nepodporováno. Operační systémy již dlouhou dobu podporují vícemonitorové zapojení, stejně jako hry. AMD pouze doladilo pár drobností a rozšířilo na svých kartách počet připojitelných zařízení. K našemu překvapení je tato technologie plně použitelná již od uvedení na trh.

Jistě, byly tu jisté drobnosti, jako variabilní posun okrajů obrazů kvůli různé šířce rámečků LCD, což dnes už není problém. Také byl problém s funkčností na některých grafikách a s některými redukcemi. Obojí je už ale minulostí. I nutnost redukcí je vlastně minulostí, protože monitorů s DP notně přibylo.

Jediné co zbylo, jsou problémy ze strany neschopnosti některých herních vývojářů, kteří nebyly schopni vychytat vícemonitorové zobrazení. Přitom na tom až tak nic složitého není, prostě jen pošlete data z větší části scény na výstupy. Kupodivu s tím nemají problém starší hry. Problém s tím má zprasený Unreal3 engine, který je k naší smůle hojně rozšířený. U některých novějších titulů se už s vypětím všech sil podařilo nějak problém vyřešit, u mnoha her to ale prostě není možné. Naštěstí AMD dnes stojí za většinou nových her a podpora Eyefinity je u nich tak odlazená už od začátku. Sami vývojáři samozřejmě na to dnes již myslí. Dříve to nebylo nutné, protože prostě taková dostupná vícemonitorová technologie nebyla a grafické karty na to ani výkonově neměly.  

Konkurenční NVIDIA nebyla dodnes schopná své karty naučit podpoře více, než dvou monitorů. Výjimkou je GTX 590, ale to je duální karta a tam ten systém funguje. Ale jen proto, že u NVIDIA prostě musíte mít dvě karty, pokud chcete 3 monitory používat. Tam však končíte. NVIDIA prostě více než 3 monitory nezvládne. Nutno samozřejmě uznat, že 6 monitorů si domů asi moc lidí nepořídí, ale 5 už by mohlo a prostě i velmi levná grafická karta od AMD zvládne něco, co ani nejdražší karta konkurence … to je, přiznejme si, trochu trapné. Ale trapnou situaci z toho dělá NVIDIA hlavně svými výmluvami a vysvětlením celé situace …. tvrdí, že to má tak schválně (všichni tomu věříme), protože chce dopřát svým zákazníkům, kteří si připlatí na luxus dvou grafik, nějakou přidanou hodnotu. Skutečně trapné, protože nač platit za něco, co už je tu řadu let a konkurence má i na grafikách za 50 dolarů. Navíc jsme jasně dokázali a stojím si za tím i z vlastní praxe, že pro systém 3 monitorů prostě dvě grafiky nepotřebujete. Dnes má slušná grafická karta úrovně HD 6970 dost výkonu, aby 90% her zvládla v 5760x1200 na plné detaily a zbytek s lehce sníženými. A to více než dostačuje!  Dá se říci, že pokud silná karta dnes neumí více monitorů, je její výkon vlastně zbytečně placený a platíme za něj zbytečnou spotřebou a pořizovací cenou grafiky.

Samozřejmě, pokud chcete to nejlepší, tak na top modelu NVIDIA GTX 590 (důvody jsme si vysvětlili) klidně „Eyefinity“ provozovat můžete. Problém je, že konkurenční levnější a úspornější model HD 6990 je v těchto vysokých detailech a rozlišeních o 15-20% výkonnější. A to je problém, protože GTX 590 nemá na to, provozovat všechny současné hry na maximální detaily, HD 6990 ale ano. Osobně bych však dal přednost dvěma HD 6970, pokud by vám jedna skutečně nestačila. To je tedy zároveň i doporučení pro skutečně nadšence. Dvojici GTX 580 bych se vyhnul proto, že nejsou o tolik výkonnější než dvojice HD 6970, žerou ale podstatně více, stojí podstatně více a hlavně většina her, co dnes vychází, je dělána ve spolupráci s AMD.       

  • AMD Eyefinity – pro a proti

V podstatě žádné skutečné proti a nevýhoda této technologie neexistuje. Tedy v současné chvíli už ne, a díky rozmachu DP je asi největší bolístka, redukce, prostě vyřešenou záležitostí. S DP monitorem žádné nejsou potřeba a je to. Pokud vývojáři her udělají dobře svou práci a nepodělají něco na svém herním engine, tak AMD Eyefinity prostě vlastně nativně funguje úplně všude. Jak ve hrách, tak ve všech jiných programech. Pokud jde o některé z možných jiných nevýhod, tak zejména ti, kteří podobnou technologii nevyzkoušeli, omílají údajně překážející rámy obrazovek. Ten, kdo Eyefinity skutečně používá, tak ví, že je to blbost. Pokud požíváte nejrozumnější a nejrozšířenější systém 3x1 klasicky na šířku, tak víte, že koukáte na prostřední monitor, a když je hra dobře udělaná (pokud jde o umístění menu a titulků), tak si rámečků ani nevšimnete. Dokonce vám to nevadí ani při sledování videa. Prostě si na to zvyknete a rámečky skutečně nepřekáží.

Druhou údajnou nevýhodou Eyefinity podle některých, je to, že je tato technologie na nic, prostě nemá přínos. Řeknu to asi takhle. Počítač s dvojicí monitorů používám řadu let, ale Eyefinity je nejpřínosnější technologií za mnoho mnoho let. Je naprosto jednoduchá a funguje všude. Hraní her na jediném monitoru považuji za ztrátu času a lituji ho zpětně. A tohle myslím vážně. Hraní na jediné obrazovce, tedy hraní s klapkami na očích, je prostě ztráta času a okrádáte se o zážitek, protože na 3 monitorech je to o 300% lepší a to nepřeháním. A na práci? Jeden monitor je vyloženě utrpení, dvojice monitorů byla fajn, ale ten kdo tvrdí, že tři monitory jsou zbytečnost, tak neví, o čem mluví. Plocha 3 monitorů, výrazné omezení nutnosti překlekávat zrychluje práci, dělá jí mnohem příjemnější a omezuje i možnost chyby.   

A ještě jednu věc. Na Eyefinity se musíte dívat vždy co nejvíce zpříma. Tedy nikdy ne z ostrého úhlu. Asi nejhorší a nejvíce zkreslující pohled je shora. Třeba když stojíte a monitory máte půl metru pod sebou, tak je dojem úplně jiný. Bohužel jsem na mnoha předváděcích akcích podobné uzpůsobení viděl, a pokud někteří nepochopili, že se musí skrčit a dívat se kolmo na obrazovky, tak si Eyefinity moc nevyzkoušeli. Jinak pohled trochu ze spodu nebo z boku nevadí, ale umístění obrazovek do Eyefinity, prostě musí být tak, jak obrazovky správně mají být, včetně vašeho posezu. Prostě musíte sedět kolmo před čelním monitorem pokud možno koukat kolmo do jeho středu. Vzdálenost už je na vás, já mám asi 75cm proti 3x 27“ a 5760x1200 a je to ideální.   

(DD´s Eyefinity)

Každý, kdo si Eyefinity pořídil a používal minimálně 2-4týdny, už se nikdy nechce vrátit k jednomu monitoru. Prostě tohle je technologie, kterou musíte vyzkoušet, a jsem si naprosto jist, že ji po měsíci používání shledáte stejně přínosnou jako já a vlastně kdokoliv, kdo si jí kdy pořídil. Eyefinity není žádná technologie pro pár vyvolených s nejsilnějšími grafikami a super drahými monitory. Eyefinity si můžete užívat na mainstreamovém PC k plné spokojenosti a její pořízení vás nezruinuje.

Jako ideální pro většinu domácích uživatelů, považujeme tři úplně obyčejné 22“ LCD (s DP) a k tomu úplně stačí grafika HD 6950/6970 2GB. Prostě rozumné a cenově dostupné věci a budete úplně nadšeni tím, co vám za tu investici Eyefinity přinese. Časem asi budete uvažovat o pořízení větších monitorů, ideálně těch 27“, které už v podstatě pokrývají šíři úhlu lidského pohledu, čímž do hry úplně vtáhnou. Eyefinity také můžete používat i v 3D režimu (s odpovídajícím vybavením), ale vzhledem k současným 3D technologiím, u kterých zásadní nevýhody zcela převyšují velmi malý přínos, bych se 3D vůbec neobtěžoval. A pokud váháte mezi hraním ve 3D na jediném LCD a hraním bez 3D v Eyefinity na 3 LCD, tak není nad čím váhat.

  • Závěr

AMD Eyefinity je příkladem toho, jak úplně jednoduchá a vlastně nijak nová technologie může jednoduše a dostupně nabízet maximální funkčnost a přidanou hodnotu v podstatě bez nevýhod. Dokazuje, že ty nejlepší věci, jsou zároveň těmi nejjednoduššími a nejdostupnějšími. Pokud hrajete hry a pracujete na PC, tak pro vás má přínos vždy a berte ji všemi deseti. Upřímně řečeno, podle mého názoru ("DD"), je to nejjednodušší a zároveň nejgeniálnější a počin s nejvíce „wow“ efektem pro normálního uživatele od AMD a vůbec nějakého výrobce grafik, od doby, co pořádná moderní 3D grafika vůbec přišla na trh. Pro zábavu i pro práci je to jednoduchá, dostupná technologie s velkým přínosem, a pokud ji ještě nepoužíváte, tak se na rovinu o dost se okrádáte.

Mnozí v současnosti váháte nad investicí do nového procesoru, či jiného HW, ale pokud váháte nad investicí do Eyefinity, neváhejte. Je to jedna z nejlepších věcí s největším přínosem a efektem pro vaši práci i zážitek, do které dnes v rámci PC vůbec můžete zainvestovat. Je to investice, jejíž přínos výrazně kladně pocítíte a to je něco, co dnes při pořízení novinek skutečně zřídka kdy vídáme a cítíme.

 

Za zapůjčení komponent pro test děkujeme společnostem ASUS


Gigabyte

a ACER

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-28 22:01:55

No ja sem na ramecky hodne senzitivni, ale je pravda ze mi prestal vadit prechod lcd/ntb, kdyz je mam vedle sebe na drzacich, a i rozdilna uhlopricka mi nakonec nevadila, rozsireni pracovni plochy je uzitecne a to uz i podle deset let stareho vyzkumu u ibm, kde prisli na to ze jeden monitor navic zvedne vykonnost o 10% a dalsi o 30%.
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-28 22:29:46
avatar
Je to famózní, líbí se mi to. Ovšem přežil sem bez toho do teď, přežiji i dále. Díky za vyčerpávající článek .
Jinak dotaz: Jak v tom vypadá Auto CAD, 3Ds max nebo Solidworks ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-28 23:53:22
avatar
normálně, tyto programi jsou odjakživa optimalizovány pro multimonitoring
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 08:18:57
avatar
3Ds max bez alespon dvou monitorů? A jak dlouho hledáš třetí curve editor, materiály a milion dalších okínek či oken? :-D Fakt tohle jsou programy kde je to nezbytný pokud si nehcceš vyklikat díru do myši :-D
greg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - maximálně 2 2011-07-01 12:32:23

S programy 3dsMax, Maya, Photoshop, Motionbuilder, nebo Afrer Effect pracuji profesionalně již přes 12 let, a 3 monitory jsem do dneška nepotřeboval. Ani v jedné z firem kterými jsem za tu dobu prošel, jsem nepoznal nikoho kdo by měl 3 monitory na jedno PC. Jen pro zajímavost, Bugbear Entertainment, Rockstar London, Framestore a momentálně Double Negativ.

Prosazování tří monitorů na práci v grafických editorech je často spíše zbožné přání lidí kteří k profesionální grafice nebo VFX nikdy nepřičichli a dělají ji pouze na amatérské úrovni. Mnohem častější je v těchto firmách zastoupena v grafické části Nvidia díky mnohem lepší kompatibilitě s danými programy, v některých případech dokonce dané programy vyžadují v systému přítomnost grafické karty Quadro pro specifické funkce. Nejčastější přítomnost monitorů ve firmách kde jsem pracoval a pracuji, bývá 1 primární panel 24-30“ a sekundární stejné velikosti, nebo 21“ LCD tablet. Na trojici monitorů u jednoho PC jsem narazil pouze u testerů v Rockstar při návštěvě přátel po letech. Obdobné poznatky mají i moji přátelé z podobných firem, kupříkladu ILM, The Mill, nebo i českých firem z oblasti her a VFX.
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-28 22:33:36
avatar
Pěkný článek na který plno z nás čekalo . Líbí se mi ten výkon HD6850CF , do budoucna určitě zauvažuji .
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-28 23:10:16

Paráda, jsem rozhodnutý do toho jít spolu s upgradem PC (tzn. po vydání Bulldozeru a SB-E, pokud by byl cenově dostupný, tak podle výkonu bych o něm uvažoval, jinak to jistí Bulldozer, případně v té době už slevněné SB).

Co se monitorů týče, nezkoušel jsi odstranit ty plastové rámečky? Já mám vybrané HP ZR24w a podle typu uchycení bych to chtěl vyzkoušet, přece jen je rozdíl mít slopky 2 nebo 4 cm.

Celkově velmi očekávaný článek, který splnil to, co si v nadpisu vytyčil, tleskám

Akorát si neodpustím jeden dotaz:
"Česká Mafia II je snad nejlepší hrou minulého roku a dle nás také nejoriginálnější a nejzábavnějším počinem za poslední roky"

Hráli jsme tu samou hru?
Spock [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 16:57:59
avatar
Rámečky odstranit jde, dokonce lcd můžete vyjmout a vložit do vlastního rámu, pokud jste dostatečně zručný, bohužel tímto také přijdete o záruku.
kokbulik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - NFS Hot Pursuit 2011-06-28 23:36:41
avatar
Need for Speed: Hot Pursuit 4X AA a vice jak 60 fps??? Vyhlazovaní ve hře neni jedine co jsem rozchodil bylo Morphological filtering přes ovladače což mě nejvic na hře mrzelo. A jinak ma hra omezovač na 60 fps tak by mě teda zajimalo jak jste toho dosahli. Je snad nějaky patch co přinaši AA a vypnuti omezovače???
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-28 23:54:37
avatar
omezovač FPS se dá vypnout v podstatě u každé hry, kde se nachází úpravou config souborů ;) pro účely testů se nromálně vypíná, protože by bylo trapné, kdyby půlka grafik měla stejný výkon včetně třeba grafiky za 6000 a 15 000 ;)
kokbulik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-28 23:56:15
avatar
A to vyhlazovani? Je tam nebo neni?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 00:00:23
avatar
co se dalo zapnout ve hře, to tam je. Víc nevím, musím se zeptat kolegy co to testoval .... ale mám screen nastavení a je tam jen Anizotropní zapnuto
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-03 18:13:59
avatar
Anizotropní filtrování? To ale není AA, že? ;-)
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 00:19:05
avatar
Pěkný a obsáhlý článek, nicméně takováto řešení si pořizuje minimum lidí, pro obyčejné uživatele pc co před ním netráví celý den je to zbytečný luxus. A zrovna na hry bych toto řešení nedoporučil, to už spíš velkou televizi a k tomu konzoli která je několikanásobně levnější a horší kvalita grafiky se beztak nepozná protože se na to kouká z dálky.
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 02:56:46
avatar
Pěkné ale ...

já jsem doma o světelné roky před tebou DD.

Moje kalkulačka má 3 řádky. NE JEDEN !!! NE DVA !!!

TŘIIIIII .... jen to zkus trumfnout bobe.
yetty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 04:00:06
avatar
Moc hezké a hezky obsáhlá recenze. Ale vůbec o tom neuvažuji si něco takového pořídit. Toto je pro opravdové fajšmekry. A jestli je to dostupné běžnému hráči či uživateli, tak to sorry, ale DD tím pádem žiješ na jiné planetě, nebo v jiném státě.
TOC [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nutnost použití redukce z DP n 2011-06-29 06:51:42
avatar
Pokud vím, tak nutnost použití téhle redukce byla jen u HD5xxx. U HD6xxx to už vyřešili. Je tedy možné na ní eyefinity používat suše na 2x DVI + HDMI.
Ale můžu se i mýlit.....
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 09:40:15
avatar
Mýlíš se...U HD 6000 pouze přidali podporu až 6 monitorů pro všechny grafiky (s patřičným adaptérem)...bez DP je redukce stále nutná...
JINAK HURÁ TO TEDY TRVALO NEŽ TO VYŠLO...PŘES PŮL ROKU
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Srovnání s konkurencí 2011-06-29 10:33:49

Bude ještě druhá část s nVidia? Aby bylo s čím srovnávat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 10:36:48
avatar
NVIDIA ale neumí 3 monitory na jedné kartě, takže těžko ale kolega říkal něco o 3D článku ....
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 10:41:17

To chápu, ale polovina testu je crossfire, tak aspoň s tou.

U spotřeby je napsáno, že nejlepší je stejně dvojice karet, tak by se alespoň srovnávalo to nejlepší.
Blackie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 12:02:02
avatar
já vám nevim... měl jsem možnost mít na stole 3 skvělý HP LA2306x a nějak mě to nenadchlo... zkoukl jsem pár filmů, ale když jsem hrál třeba portal tak mě obraz ze zbylých dvou monitorů dost otravoval při hledání řešení ;)
Musím ale uznat že třeba Crysis byl úžasnej ale moje chudák 5770 byla na pokraji smrti
RESIDENT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 12:41:25
avatar
Veľmi pekný článok.Dlho som zvažoval či kúpiť do novej zostavy jeden 27" LCD monitor 2560 x 1440 ale tie gameplay videá ma rozhodne presvedčili ,že eyefinety je dobrá voľba a k tomu ešte využijem pre prácu z photoshopom a spravim si male domce kino hurá na 3x 24" LCD
Hellraiser [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 13:12:06

Hned na první stránce v prvním odstavci je chyba - tato ... technologie objevila už na konci roku 20019, spolu s prvními HD 5000 ..

V tom roce bude asi chyba :-) nebo jsem zaspal nějaký ten pátk :-D

Jinak recenezi budu teprve číst, ale už teď mě zajímá co se v ní dozvím :-)
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nebudeš 2011-07-01 14:08:31
avatar
Je mí líto, ale s pravděpodobností blížící se jistotě, se tak vzdáleného data nedožiješ...
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Theatre mod a jine 2011-06-29 14:11:05

Je možné nastavit theatre mod - či jak se to píše? (na 2 monitorech pracuju na jednom běží film/tv?)

Je možné použít monitory různých rozměrů? Např. 1 velký a okolo 2 malé. Ideální třeba po upgrade.

Jak je to s rámečky? Neměli by jít kompenzovat, tzn. že by to vypadalo, jako když koukám z okna a nepřeskakoval by obraz?

Jak se s tím popasují programy? Je třeba jeden monitor hlavní, kde nabíhají programy? Kdybych pracoval v programu, ve kterém nevyužiju všechny, tak abych je mohl vypnout. Používám to tak na 2 monitorech.
Mr.Paul [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 14:19:47
avatar
já mám 2 monitory (1680*1050 a 1920*1080) a výška plochy se určí dle nejmenenšího, tzn 1050, šířka je obyčejný součet tzn. ideální by byly naprosto stejný monitory, nebo se stejným rozlišením programy se dají otevřít buď přes oba monitory nebo normálně přes jeden (např prohlížeč, protože většinou nejsou stránky široký 3000 bodů, ale jen něco přes 1000), hry se na tom hrají dobře, u FPS je malá nevýhoda v tom, že HUD je přímo na rámečcích, ale na to se dá zvyknout filmy se roztáhnou a je to taktéž v pohodě ;)
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 14:54:01

tzn. by asi šlo použít třeba 2x 1600x1200 na výšku a 1920x1200 na šířku a všechny by běželi v nativním rozlišení?

Edit:se mi to popletlo v tomto případě všechny monitory na šířku. Ale s 2560x1600 na šířku by tedy mohli být ty 1600x1200 na výšku a výsledné rozlišení by bylo 2960x1600?

Abysme si rozuměli, když nabíhá program, pamatuje si na kterém běžel monitoru nebo naběhne vždy na nějakém hlavním nebo na celej ploše? Používám občas 2 monitory(jeden většinou vypnutej) a nějak mi to zlobilo (některý programy) a to je jeden jako primární a druhej sekundární.
Existuje v Eyfinity něco jako hlavní(primární) monitor?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 17:01:28
avatar
ne Eyefinity funguje jako jedna plocha, ale s nabíháním programů v určitém místě plochy přeci není problém, Windows si pozici oken pamatuje a většina programů je taky dost inteligentních a spouští se na tom samém místě, kam je umístíš i v okně .... používám to a funguje to normálně, prohlížeč se mi otevírá v jednom monitorů, word ve druhém atd ....
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-30 09:33:33

To tedy znamená, že ty programy musí nabíhat v okně, které je na jednom monitoru a při maximalizaci se roztáhnou na všechny?

Jak je to s prohlížením obrázků ve full screenu? To myslím vypadalo blbě. Ale u tří monitorů by to asi nebyl takovej problém.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-30 15:40:25
avatar
.... nekomplikuj věci ... prostě tak jak ti to funguje na 1 monitoru tedy jedné ploše, úplně stejně to funguje v Eyefeinity, protože 3 LCD vytvářejí 1 plochu prostě se to hodí do poměru toho rozlišení nic divného .... nic víc nic míň .... rozdíl ve funkčnosti 1 plochy na 1 LCD a 1 plochy na 3 LCD je veškerý žádný!
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 15:30:27
avatar
Můžu jako grafik a amatérský střihač potvrdit, že dva monitory jsou fajn, ale tři jsou lepší. V případě videa ještě s outputovým oknem na samostatném displeji/telce
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 15:53:43
avatar
Pěkná recenze dík a jsem v celku nahlodaný já který beru více v potaz velikost než množství.
andrejcallo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 17:18:12

Super članok.doplnil som si veľa informacii a zamyšlam sa nad eyefinity.V auguste idem kupovat novy pc tak už tych par stovak euro navyše sa využije.Ale bral by som zatial len jednu Msi 6970 twin frozr 3.NA to čo hravam hry(Assassins Creed 2 + brotherhood,Starcraft2,Civilization 5,Supreme Commandrer 2 a ine.) by mi to mohlo stačit popripade časom dokupim druhu.

Diky za članok
honzitamichal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 17:27:51
avatar
Zdravim, mám dotaz. Jelikož si chci pořídit 2 way SLI z GTX580 a k tomu Odkaz 3D Vision Surround, tak by mě zajímalo, jak bych měl řešit zapojení monitorů. Na kartě ani na monitoru není DisplayPort, jen HDMI a DVI. Tak má otázka zní, jaké mám použít redukce? Předem díky za odpověď.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 17:58:58
avatar
GTX 580 se přes DP do systému Surround připojovat nemusí ... DP je záležitost AMD ....
honzitamichal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 18:03:09
avatar
Aha, díky za odpověď, já jsem v tomto naprostý amatér, tak se omlouvám Takže jak bych to měl zapojit? Může tam být 3x DVI? Nebo tam musí být i HDMI?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 21:05:06
avatar
u NV je to jedno, jen musíš mít na 3 monitory (víc ale zase nejde) 2 NVIDIA ... a když ty monitory budou mít 3D, tak můžeš mít 3D surround, ale pak ti stejně nebudou ve většině hrách stačit, protože NVIDIA 3D dělá scénu 2x, což znamená 2x větší výkonovou náročnost

U AMD to funguje stejně, jen musí být alespoň jeden kabel přes DP ... můžeš mít taky 3D, jak 120Hz, tak jiné .... u 3D standardů BluRay je podpora stejná u obou firem ...
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 19:55:33
avatar
Klobouk dolu, 15 stranek testu, to tu myslim dlouho nebylo. Rekl bych, ze tohle bude DDho detatko Osobne na eyefinity nespecham.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 21:02:29
avatar
no, upřímně jsem většinu článku nedělal já
Begy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 22:42:14
avatar
je to asi utopie...
ale nebylo by paráda kdyby se přímo vyráběl monitor s rozlišením 5760x1080 atd?

odpadnul by problém s rámečky a cena si myslím by mohla být taky "přiměřená".
Monitor by nemusel obsahovat navíc 2 elektroniky, rámy atd...
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 23:07:38
avatar
JJ také bych něco takového uvítal...ale stálo by to majland..viz cena 30" atd...Jinak článek jsem psal já a DD tady přidal pár věcí. Měl vyjít už o vánocích ale nějak se na něj nedostalo a ležen přes půl roku ladem v redakčním systému. vyšel bohužel až ted...kvůli tomu jsou i naměřené výsledky pod cat. 10.11
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 23:16:55
avatar
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 23:16:19
avatar
No něco podobného existuje ... prodává to NEC, má to 43" a rozlišení 2880 x 900 , jsou to vlastně dvě LCD do oblouku bez rámečku .... stojí to ale 8000 dolarů ....viz Odkaz

viděl jsem to ale i v Eyefinity: Odkaz

takže to odpovídá na tvé dvě otázky ... vyrobit by se to sice dalo, ale cena by byla všechno, jen ne přiměřená , ale vypadalo by to vážně dobře
greg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-01 14:07:02

Nejsou to dvě LCD do oblouku, ale 4 projektory promítající na plochu kterou vidíš.

Přívětivější cenu cca 90 tisic a myslím i lepší koupě je Philips Cinema 58PFL9955H/12 s úhlopříčkou 58“ a rozlišením 2560x1080. Součástí je i dvojice aktivních brýlí a externí 5.1 audio sestava.
Bajaja [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - na 5850 mi to nejako nejde 2011-06-29 23:09:00
avatar
zdravim , nenapada niekoho v com by mohol byt problem ?

mam 1x DVI na DVI a dokupil som 2 kable DP na HDMI,nasledne zapojil tak ze z karty ide

1xDVI na DVI monitor
1xDP na HDMI monitor
1xhdmi na DP monitor ..


ale win 7 mi nechce spustit 3 plochy naraz, stale iba dve, v roznych kombinaciach, tj, otestovane ze videosignal dogaze ist cez kazde zapojenie, ale max 2 naraz , nie 3 .. nemal niekto podobny problem ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 23:10:47
avatar
protože musíš mít kartu z displayportu připojenou do DP na monitoru. ....
Bajaja [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - este jeden kabel 2011-06-29 23:14:31
avatar
no tak to bude treba este jeden kabel ... dik za radu ..
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-11 12:41:12

Já má ten samý problém.
Mám AMD HD 5830, kde je DVI, HDMI a DP.
Monitory mám tři stejné, starší LCD 1280*1024 a ty mají DVI a VGA.
Z monitorů jdu přes DVI a do kompu jednou normálně a dvakrát přes redukce DP-DVI a HDMI-DVI.
Taky mi jedou jen dva ze tří a můžu si zvolit jakoukoliv kombinaci
Musí být tedy ta redukce na DP aktivní (nějak externě napájená)? Na obrázku v článku vidím tu jednoduchou, která vypadá jako ta moje. ...
Danstahr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-29 23:11:11

Normálně na podobné věci nepoukazuji, ale autoři, není těch "prostě" a "vlastně" v textu nějak moc? I v mluveném přednesu působí tato slova rušivě a v psaném textu je to ještě křiklavější.
Szajter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ... 2011-06-29 23:57:40
avatar
Stále to vypadá strašně amatérsky, je to stejně na hovno jako by sis dal 3 televize vedle sebe To už si raději postav doma kino a hraj přes projektor, když máš potřebu i v adolescenci hrát hry (skoro každou blbost co vyjde).
No alespon budeš slepý 3x rychleji než mi ostatní
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-30 00:08:32
avatar
v článku jasně píšeme, že optimem jsou 27" kvůli velikosti a jedna obrazovka ti prostě nedá to co tři ... tam nejde o to, že budeš mít velký obraz (mimochodem hraní na projektoru je hlopost) ... tam jde o to, že budeš mít velkou pracovní plochu (rozlišení) a skutečný pohled s periferním vnímáním, to ti sebevětší obrazovka poskytnout nemůže .... a nehraju každou hru co vyjde, právě proto, že si vybírám, si to chci užít , hrát to na 1 monitoru je ztráta času, já hlavně ale Eyefintiy používám při práci ....
gumojd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-15 22:15:32
avatar
Eyefinity je rozhodně parádní věc, ale DD nazývat hraní na jednom monitoru jako ztráta času... To je dost povrchni a namyšlenecký tvrzení. Né každej má na 3 monitory, ne každej má na dobrou grafiku a přesto většina populace ztrácí čas při hraní na jednom monitoru a co hůř, při hraní na notebooku . Ztráta času je stejná jak při hraní na jednom monitoru, tak při hraní na 3 monitorech.
MrAmu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-30 15:24:54
avatar
Ahoj, zajímalo by mě, jestli by šlo propojit 3 monitory ve složení 2x 19" 4:3 (dvi) a 1x 24" wide monitor.

Docela o tom pochybuju, ale za zeptání nic nedám :-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-30 15:36:17
avatar
žádný problém pokud jde o připojení monitorů .... platí všechno, co jsme napsali v článku .... problém je, že rozlišení musí mít stejné, takže se ten 24" musí přizpůosbit těm dvěma 19" takže to bude vypadat prostě strašně
d.strachal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-01 13:29:17
avatar
DD: Mám 6970 Lightning. Ale nechci Eyefinity 3x1 zapojovat přes DVI a HDMI s DP asi nejde zapojit. Prostě to chci zapojit přes DP. Jenže krata má pouze 2 DP. Když bych ale měl 2 Grafiky, tak by to šlo zapojit: 2 DP do 1. GPU a 1 DP do 2. GPU ???
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - kombinace monitorů a poměry st 2011-07-01 14:59:40
avatar
Pro hry je nezbytné, aby byl počet monitorů lichý, tak aby bylo možné vidět záměrný kříž. Je logické, že z toho by pak mohli vyjít výrobci a hráčům nabídnou zajímavé alternativy...

Docela zajímavé by bylo, kdyby někdo začal vyrábět monitory s poměrem stran 15:10 (neboli 3:2). Tak by se daly postavit 3 monitory na výšku vedle sebe a na ně 2 na šířku... Střed obrazu (záměrný kříž) by byl OK a předěl v podobě obráceného T v horní části by nemusel tolik vadit... Dalším vhodným poměrem by byl 5:3, ale nechce se mi počítat, kolik bodů by to muselo mít aby to zvládly grafiky. 5:3 by byl zajímavý hlavně tím, že žádný z předělů (horizontální ani vertikální) nezasahuje do středu obrazovky...

edit: Tak přeci jen mě to nedalo a kdyby byl monitor 1440x960, tak by to při složení 3v+2h dalo 2880x2400 a to by bylo stejné jako 5760x1200 jen v jiném poměru stran...
Begy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-01 16:17:51
avatar
abych se vrátil k tomu monitoru s rozlišením 5760x1080...
Cena je spíš otázkou kolik se jich prodá. Je jasná že "kusová" výroba monitoru (podobnýho jako psal DD) je ohromná. Pokud by se to rozjelo "seriově" šla by cena hodně dolu.
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - souhlas a další nápad 2011-07-01 16:46:20
avatar
Souhlasím. Je to množství prodaných kusů, ale na druhou stranu je jasné, že s rostoucí velikostí monitoru se snižuje množství lidí, kteří si to budou chtít koupit.

Napadá mě (a jistě nejen mě), že by se udělal takový LEGO monitor. Byl by nějaký modul řekněme o velikosti 5x5cm (nebo 2x2palce). Tato moduly by si pak zákazník nakoupil a pospojoval v "libovolně" velký monitor. Displej by samozřejmě nesměl mít rámeček, tedy by vše muselo být řešeno zezadu. Samozřejmě, že by se musela prodávat nějaká podpůrná konstrukce a elektronika, která by to uměla ovládat. Z pohledu HW i SW by to neměl být v dnešní době problém a lidi by si mohli sestavit co by chtěli. Navíc, pokud se někomu zdálo, že už je mu stávající velikost malá, dokoupil by další moduly a zvětšil by monitor třeba o dva sloupce a jeden řádek...
d.strachal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-01 17:00:50
avatar
To by bylo fakt super Dobře si to vymyslel. Teď to ještě vyrobit
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Teď to ještě vyrobit... 2011-07-01 17:25:04
avatar
"Teď to ještě vyrobit" -> A to je právě problém. Firmy co to umí to udělat nechtěj, i když by to zvládli. A možná by se to i rentovalo, protože by vyráběli jeden (navíc relativně malý) modul v obrovským množství. Změna výroby na jiný typ LCD by mohla být opět snadná. Technologie výroby velkého panelu musí být náročnější než malého... Také díky malým rozměrům modulů by se dala kompenzovat ztrátovost zmetků... Prostě moduly mají hodně výhod a myslím, že jasně převáží nevýhody. Třeba jen ty možnosti v prodejních strategiích kdy by se cenově odlišily již sestavené monitory vs díly apod... Reklamace vadných bodů by byla na úrovni modulu a ne celého monitoru tedy výhoda jak pro výrobce tak uživatel...

Tohle už přeci musí určitě mít někdo v šuplíku a jenom to nechtějí pustit... asi se bojí, že by vydělávali méně (já si to nemyslím)...
Mirindo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - co su to za monitory 2011-07-02 23:44:49

Co su to za monitory na tych dvoch poslednych obrazkoch?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-03 18:39:29
avatar
Diky za super článek!
Škoda, že jsme si od prvního slibu a od provedení spousty testů museli počkat půl roku...

Já na něj čekal skoro měsíc, pak jsem to vzdal a do Eyefinity šel a rozhodně nelituju. Souhlasím s DD, že tohle je hrozně užitečná věc a není to zdaleka tak nedostupná záležitost, jak se může zdát.

Pokud někoho vyděsila spotřeba v článku uváděných sestav a monitorů, tak uvedu spotřebu svojí sestavy, která zdalenka není tak dramatická.
Sestava se skládá z X3 720,HD6950 a 3x 23" e-IPS LED monitor. Všechny monitory dohromady žerou cca 75W a spotřeba i se sestavou se pohybuje při Futuremarku kolem 340W.
Pokud začnu taktovat, tak to jde i přes 450W, ale zatím je jediná hra, kterou mi to neutáhne na High bez O/C a to je Crysis...takže taktuju akorát pro benchmarky ;-)
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-03 18:38:55
avatar
Ale abych jen nechválil, Eyefinity má i své chybky...jako ostatně vše.
Za mě je největší problém v tom, že samotné Eyefinity (= spojení všech monitorů do jedné plochy) je na práci ve Windows 7 nepoužitelné.
Důvody jsou jendoduché...start panel se vám z prostředního monitoru roztáhne na všechny tři, takže menu máte úplně vlevo a čas úplně vpravo (i z mých 23" mě po půl hodině bolel krk z otáčení :-D ) a aby to nebylo málo, tak spousta programů se vám nesmyslně roztahuje přes dva i tři monitory.
Zkrátka na práci je mnohem lepší klasická konfigurace tří monitorů.

A zde je háček v Catalystech, které sice umí profily, ale při aktualizaci Catalystů o profily přijdete a musíte je znovu vytvářet včetně nové konfigurace Eyefinity:-(
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 13:08:06

Díky, to jsem potřeboval vědět.

Které programy se roztahujou na celou obrazovku?

Jak fungují ty profily?
Jako na praci (2D) samostatné plochy a na hraní (3D) společná plocha?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-31 16:32:43
avatar
Pokud vím, tak při maximalizaci se všechny programy roztahují přes všechny tři monitory a některé programy se rovnou při startu roztáhnou taky i bez maximalizace. Ani jedno mi na práci moc příjemné nepřijde. Mám radši když mi tlačítko maximalizace roztáhne okno na celý monitor, ne na všechny monitory. Dostat pak tři programy každý na jeden monitor je v eyefinity hodně práce s myší a to mi přijde nesmysl...tři monitory mají práci urychlit, ne jí brzdit.

Profily fungují tak, že si nějak nastavíš prostředí, např. dáš monitory do eyefinity, nastavíš kde který je a přidáš kompenzaci rámečku, a potom aktuální nastavení uložíš do profilu se jménem.
Když pak konfiguraci změníš, tak kliknutím na ten uložený profil se můžeš vrátit k tomu co jsi měl nastaveno když jsi profil ukládal...jako SAVE ve hře:-)
Navíc mají nevýhodu, že nejdou nijak editovat (ani přejměnovat), takže vždy ukládáš nový profil/save.

Takže jak píšeš, mám na práci tři samostatné monitory a na hry přepínám do eyefinity. Profilům jde přiřadit klávesová zkratka, takže je to rychlá záležitost.
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 13:10:51

Ještě mě napadlo, že jsem nedostal odpověď ohledně rámečků.
Jdou kompenzovat, tj. aby obraz nepřeskakoval z jednoho monitoru na druhej, ale zmizel jako kdyz koukam z okna?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-31 15:40:37
avatar
Kompenzace rámečků samozřejmě je a funguje přesně jak jsi to popsal.
Opět je to ale dle mého názoru super jen pro hraní (kde to používám), na ploše to spíš ruší...
Koleno [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - OFP 2 2011-07-03 21:55:37

Další českou hrou, co jsme otestovali je Operace Flashpoint 2. - OFP 2 neni ceska hra, ale je od Codemasters.
zdarec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-05 17:31:03
avatar
Narazil jsem na zminku o tlousce ramecku u monitoru, ze se planuje jeho ztenceni v budoucnu, to je najaka potvrzena informace - orientacne kdy? Nebo jen logicka domenka ? Planuji nove pc + eyefi.. konecem roku. Dekuji za reakce.
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-12 19:05:13
avatar
mluví se o tom už snad před 5 lety a zatím kulové..Porototypy jsme viděli už dávno pradávno..armáda je využíva ale na trhu stále nejsou
Laura Palmer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-24 09:42:58
avatar
hmmm tak by me zajimalo co je lepsi: hrat na trech monitorech nebo na poradnem projektoru? mohl by me nekdo napsat co je lepsi?
Am01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-06 22:52:15
avatar
Naprosto jednoznačně na třech monitorech.
S projektorem sice uděláš velkej obraz, ale rozlišení bude nízké. Abys viděla větší plochu, tak nestačí zvětšit obraz, ale musíš mu dát i odpovídající rozlišení.

BTW. Dneska jsem zapojil 3 x 24". :-D
Nebylo to zadarmo, ale tak plocha je fantastická!
Po jednom večeru testování ale musím upozornit na jeden závažný problém: Už nikdy nebudu chtít pracovat jenom na jednomu monitoru! ;-)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!