Recenze: Stronghold 3 – návrat středověké strategické legendy překvapuje v mnoha ohledech
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Neděle, 04 prosinec 2011
altDnes se podíváme na recenzi očekávané strategické hry STRONGHOLD 3, na kterou se mnozí dost těšili.

 

 

 

 

  • Recenze: Stronghold 3

 – návrat středověké strategické legendy překvapuje v mnoha ohledech

Dnes se podíváme na recenzi očekávané strategické hry STRONGHOLD 3, na kterou se mnozí dost těšili.

Hra už vyšla na konci října, ale chvíli jsme se vzpamatovávali z počátečního šoku. Proč, to hned vysvětlím. Čekali jsme poté nějaký ten týden na první patche a opravy, ale prostě recenzi jsme již dále odkládat nemohli. Takže jak to celé dopadlo?

  • STRONGHOLD

Někteří možná neznají, mnozí však ano. Před lety (2001) mnoha lidem učaroval první díl, který spočíval v strategickém dobývání, bránění a budování hradu a ekonomiky. Celá hra se nesla ve velice pěkné grafice, pěkné hudbě a celkově jednoduchých, ale velmi funkčních herních mechanismech, kdy hra se v podstatě dala hrát donekonečna a pořád skvěle bavila. O něco později jsme se dočkali vydání rozšířené verze Crusaders, která nám připravila orientální kampaň a vše s tím související, včetně tedy rozšíření hratelných protivníků, jednotek, budov atd.

(Stronghold Crusaders)

Celkově STRONGHOLD Crusaders patří k tomu vůbec nejlepšímu, co se kdy na poli středověkých budovatelko válčených strategií objevilo a dodnes skvěle zabaví. Během uplynulých let jsme se dočkali vydání regulérního druhého dílu, který vylepšil a pozměnil grafiku, ale posunul ji zároveň trochu dál. Autoři změnili a přidali herní funkce a celkově hra trochu vyspěla. Bohužel jako celek to nenavodilo tu správnou pohodu a zábavnost původní hry a tak druhý díl celkově spíše zapadl. Máme rok 2011, ve kterém autoři ohlásili další pokus o návrat ke kořenům a vychází třetí díl.

  • Stronghold 3 aneb jak podělat úplně všechno

Z výše napsaného už asi tušíte, že třetí díl nedopadl asi zrovna podle očekávání. Abych byl upřímný, nepamatuji si, že bych hrál v poslední době pokračování nějakého vynikajícího herního titulu, které by bylo více zpackané. A to myslím upřímně. Stronghold 3 je děsivá ukázka naprosto zahozeného potenciálu, kde tvůrci zkazili všechno, na co sáhli.

Přitom při spuštění hry to ještě není tak hrozné. Oblíbená melodie a vizáž menu navnadí příznivce původní hry. Pak ale najednou koukáte na nabídku, kde je tradičně vojenská a ekonomická kampaň a hledáte pěkně zápas proti počítačovému hráči s výběrem mapy, na co jsme byli zvyklí v prvním díle, a ono to tam vůbec není! Ano třetí díl postrádá zcela zásadní a nejoblíbenější herní mód původního dílu. Takže obrovské zklamání, protože jsme se právě těšili na souboje s vylepšenou AI, budování hradu, ekonomiky, útočení a bránění a to vše v jednom.

Zbývají tedy ekonomická a vojenská kampaň. Obojí se nese v duchu prvního dílu, takže v tomto ohledu žádné velké překvapení, bohužel obě tyto kampaně byly vždy ve stínu třetí herní volby, „zápasu“.

Takže se na to podívejme blíže …

 

  • Gameplay a zpracování

Dnes to bude velmi rychlé, protože abych byl upřímný, tahle hra připraví jeden šok za druhým. Pokud jste se stejně jako já těšili na novou krásnou grafiku přizpůsobenou moderním technologiím s jinak příjemnou a pohodovou vizáží prvních dílů, tak vám hodně poklesne čelist při prvním spuštění hry.

Grafika je jedním slovem odporná. Celé je to situované do tmavých barev, působí to vyblitě, šedě, smutně a vůbec se vám u toho nechce sedět. Působí to strašně depresivně. Autoři se snažili nový engine vybavit efekty změny denní doby a počasí, ale obojí dělá hru ještě depresivnější. Zatímco na oficiálních obrázcích hra vypadá dobře, v běhu vypadá extrémně špatně.

Je sice poznat, že se tvůrci možná snažili navázat na úspěšný první díl a zachovat většinu herní náplně, ale ta vizáž hry je prostě odpudivá. Bohužel i vlastní herní mechanismy, které jsou většinou identické s prvním dílem, trpí odpudivostí zpracování. Zásadní věcí je ale o několik tříd horší budovací mechanismus. Zatímco v původním Stronghold (a Stronghold Crusaders) budovy krásně k sobě ladily a do hradu krásně všechno zapadalo, automaticky se lepilo na hradby a tak obecně, tady jsou jednotlivé budovy stavěné bez návaznosti s plýtváním prostorem a celkově to k sobě vůbec neladí. Když vybudujete opevnění a pár budov, pořád to vypadá, jako by to tam všechno bylo nějak uměle nasazené v daném terénu a prostě to není ono.

Celá hra funguje a má náplň všeho stejný jako původní díl, což je fajn, ale bohužel ta grafika a celkové zpracování je o několik tříd horší. Nějaké ty změny jsou u bojů a chování jednotek a zásadní změny jsou ve výstavbě hradů a opevnění. Všechno je ale spíše k horšímu. Přidejte k tomu haprující AI a podivné chování všeho možného, což se tvůrci snažili napravit patchy. Celkově musím říci, že mě ta hra tak strašně znechutila, že jsem vytáhl a oprášil původní Crusaders, nainstaloval a dal si pár zápasů pro spravení si nálady.

A výsledný dojem?

 

  • Závěr a hodnocení

Dnešní recenze je opravdu stručná, test grafik a procesorů ani dělat nebudeme, nestojí za to. A závěr také nemá smysl natahovat.

Stronghold 3 dopadl hůř, než i ti největší pesimisté mohli vůbec očekávat. Ačkoliv hra nabízí v podstatě identické herní mechanismy, jako populární první díl, je ale obsahově výrazně chudší. Absence vylepšení AI a herního režimu „Zápas“ proti AI, je vyloženě nepochopitelný.

Hru výrazně sráží grafická stránka. Ačkoliv se původní Stronghold Crusaders dá rozjet jen v 1024 rozlišení, pořád jeho grafika působí mnohem příjemnějším a hezčím dojmem, než co předvádí Stronghold 3. Grafika téhle hry je vyloženě hnusná, i když se tvůrci snažili o zakomponování moderních technologií, celková vizáž hry je neskutečně depresivní a odpudivá. Navíc celé budování, kdy jednotlivé budovy a opevnění je tak nějak nesedící do krajiny a k sobě, a vypadá tam uměle a celkové nevypadá ani nefunguje zdaleka tak dobře, jako původní koncept.

Abych pravdu řekl, STRONGHOLD 3 ve stávající verzi vypadá jako nějaká nedodělaná testovací betaverze. Nedokáži si představit, že nad tímhle si někdo řekl: „ano tohle je skvělé, tohle se bude hráčům Strongholdu líbit, pošleme to na trh, je to hotové“. Pokud si to u FireFly Studios myslí, jsem proto nechat pracovníky studia vyšetřit, případně rovnou uznat nesvéprávnými. Tohle prostě nemohou myslet vážně.

  • Závěr

Stronghold 3 chce navázat na veleúspěšný původní Stronghold Crusaders. Tvůrci se tak pokusili o to, o co mnozí hráči stojí. Vzít všechno, co bylo skvělé a co jsme milovali v původní hře a předělat to do moderního a technologicky aktuální podoby. Takže tvůrci vzali celou funkčnost, celý herní mechanismus, dokonce i všechny zvuky a hudbu z původní hry a nacpali to do novějšího enginu. Jenže přitom někde poztráceli podstatnou část obsahu, ale i část vývojářů a pravděpodobně i celé grafické oddělení a výsledkem je tak nedodělaná, nudná a hnusná hra, kterou původní hra z roku 2001 a hlavně vylepšená verze Crusaders, strká do kapsy ve všech ohledech. A i přes omezení na 1024x768 rozlišení vypadá dokonce i graficky mnohem příjemněji. Neuvěřitelné.

Jako koncept nehotové hry je Stronghold 3 slušný, ale hotová hra to není ani ve snu a předložit to v tomto stavu na trh zákazníkům, to je na pár facek. Chcete si zahrát pořádnou pohodovou středověkou budovatelko-strategickou hru, oprašte, či pořiďte si původní Stronghold Crusaders, který i po letech je stále vynikající hrou. Nechápu, jak pouhé předělání této skvělé klasiky do modernějšího hávu s požadavkem na lehká vylepšení v oblasti AI a obsahu „Zápasu“, mohl někdo takhle zpackat.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-04 20:32:13
avatar
Poprvé vidím tady na DDw, takové hodnocení . Musím se přiznat čekal sem "víc" Stronghold Crusader mě bavil několik desítek možná stovek hodin .
rookie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-05 15:22:38

tak 27-icku sme tu este nemali
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-04 20:34:21
avatar
Je to škoda že tohle podělali, naštěstí tu je vynikající Anno 2070 který je snad nejvymazlenější budovatelská strategie kterou jsem doteď hrál! Bude DD recenze?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-04 21:17:17
avatar
no já to nestíhám tak ode mě asi ne Ale jestli chceš, tak něco v našem stylu napiš a vydáme
Vajtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-04 20:58:57
avatar
To, že to má tmavou, depresivní grafiku mě vzhledem ke středověkýmu prostředí nevadilo. Jinak je to katastrofa, hlavně hratelnost.
Lester [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-04 21:29:32
avatar
Serie STRONGHOLD skoncila vydánim Crusaderu. Pak uz to bylo jen horsi a horsí. Stronghold 3 je poslednim hrebíčkem do rakve. Zlatej Crusader, vyrůstat na nem bylo nádherné a co jsem se dozvedel ze bude S3, tak jsem ho oprášil a strávil u nej peknou rádku hodin, abych se navnadil na S3, ale ta hruza, to se proste nedalo.
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-04 21:32:39

Hm, při čtení jak moc odporné to je jsem přemýšlel, zda dostane hodnocení 65 nebo 70 ale konečně si někdo uvědomil, že existuje i nižší počet bodů Jupíí
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-04 21:50:16
avatar
to je ale hodnoceni.... ale souhlasit se s nim da.
Orten [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-09 21:56:25

Naprosto s DD souhlasím. Jsem fanda celé serie a proto je mou povinností se k článku vyjádřit a dodat pár svých postřehů. Nejprve začnu u technického zpracování. Hra využívá Vision game engine ve verzi 8, stejný engin jsme mohli vidět u nejnovějšího dílu serie Settlers s podtitulem cesta ke koruně (tato hra nás všechny překvapila svou krásnou komiksově laděnou grafikou).
Ke grafické stránce bych zde nebyl zas až tak kritický, když přivřu oči nad rozlišením textur, kvalitou vody vyjde mi poměrně hezká hra, která si nálepku odpudivá nezaslouží. Co v souvislosti s grafikou nesmím opomenout tak to jsou opravdu přemrštěné HW nároky, které mnohokrát převyšují graficky krásnější Anno 1404. Jako ideální příklad neoptimalizace poslouží kolonka nastaven stínů, při ultra nastavení klesne FPS oproti high o polovinu (GTS450!- ti z vás kteří hru hráli jistě ví že rozdíl mezi high a ultra není žádný). Jako další nastavení zvolím vodu, voda je ve hře (oproti Anno) dost nekvalitní, naštěstí se nepodílí na poklesu FPS. Rozdíl v nastavení kvality terénu je opět minimální, naštěstí ani zde se pokles FPS nekonal. Při vypnutí Dynamic Lights se hra přepne do statického osvětlení čímž uživatelé přijdou o podstatnou část ,,kouzla,, , rozdíl výkonu je zde znatelný, s Geforce GTS 450 kleslo FPS téměř o polovinu. Technologie Ambient Occlusion zde funguje v podstatě jako v každé jiné hře a tak rozdíl v FPS činí ,,pouhých,, 5. Rim Lightning Effect je efekt nasvícení okrajů, po zapnutí není efekt k spatření a proto i FPS zůstává stejné. Bloom Effects, čili přesvícení zde opět neni příliš patrné, což mě osobně přijde sympatické, rozdíl ve výkonu jsem nezaznamenal. Technologie Tone Mapping mírně zesvětlí scénu a ta se tak stane o trochu příjemnější. Dalším efektem je Depth of Field Effect neboli efekt hloubky, objekty v jiné hloubce (dáli) by měli být rozostřené, ve hře však neni rozdíl patrný a tak ani FPS nekolísá. Level of Detail Scaling, toto nastavení snižuje kvalitu objektu v dáli a tím šetří výkon. Přesto že je vizuální rozdíl při zapnutí trošku patrný, rozdíl v FPS jsem opět nenaměřil, tudíž doporučuji tuto kolonku vypnout. Jako každá jiná hra tak i tato nabízí nastavení částicových efektů, je na každém aby posoudil přínos této technologie, protože já rozdíl v FPS a ani v kvalitě zobrazení nerozeznal.
Rozpor mezi maximálním a minimálním nastavení je i přes nečinnost většiny efektů jasně patrný, největší vliv na tom má osvětlení, dále pak kvalita stromů atd. Bohužel je rozdíl v FPS doslova neuvěřitelný, během hraní a to v jakékoliv scéně je pokles při nejvyšším nastavení více jak šestinásobný !! s GTS 450 mi hra téměř pořád běžela mezi 20-30 FPS, po vypnutí všech efektů jsem se dostal až k hladině 130!! Autoři nám opět ukazují, že jejich programátorský um je minimálně nedostačující. Pokud vypnete všechny grafické vymoženosti (zvláště pak ultra stíny) stále ještě nemáte vyhráno.
Dalším skličujícím prvkem ve hře je fyzika. Stronghold 3 využívá engine havok který zde funguje poměrně dobře, postavy reagují na podněty poměrně realisticky, hradby a jiná stavení se docela přesvědčivě bortí. Ovšem i v této části tvůrci nevybočují ze své technické zdatnosti a servírují nám opět něco neoptimalizovaného. Schvalně si zkuste střelit katapultem do největší brány na jejímž vrcholu bude stepovat skupinka 50 jakýchkoliv trotlů které hra nabízí, nevím jak u vás ale mě FPS z 25 kleslo na 5 a na této hladině se drželo do té doby, než mrtvoly oněch statečných nezmizely.
Dalším velkým zklamáním je AI, vojáci neví kdy se mají bránit, neví kdy mají utočit a to ani po označení nepřátelské rojnice, častokrát neposlouchají příkazy, zvláště pak příkazy rozestavění se na hradby, jindy zas netuší, kudy vede nejkratší cesta (hra využívá path engine!!)a tak dále. Abych nebyl jen kritický, musím zmínit audio stránku. Stronghold 3 přebírá snad všechny skladby z dílu předešlých a to i včetně hlášek poddaných, které mě i přes své stáří dokážou pobavit. K převzatému audiu přidali i některé nové skladby, které mezi ty stávající perfektně padnou. Ohledně hratelnosti nemá smysl nic psát, vše potřebné řekl DD a já s ním musím bohužel souhlasit. Ohledně režimu kingmaker kolují nějaké informace, že by měl být do hry formou patche dodán, na facebookových stránkách hry byl vyvěšen obrázek který tyto zvěsti potvrzuje, takže bych s odsuzováním tohoto dílu počkal. Celkově hra působí dosti lacině a laxně, mam pocit že ji ty 3! roky dělali 2 lidé a to s minimálním rozpočtem. I přes tento díl zůstává v serii potenciál který čeká na své využití. Jen si nejsem jist zdali z něj Firefly dokáží něco vyždímat (pokud má největší slovo při vývoji Simon Bradbury tak by ho měl tým co nejrychleji vyhodit protože převzít vše z prvního dílu a nic nového nepřidat je fatální chyba na kterou se většina recenzí odkazuje). Pokud bych měl hráčům něco doporučit tak to ať počkají na opravné patche ( dnes již verze 1.6) a nekazí si dojem nedodělanou verzí 1.0. Pokud se tento díl nestane prodejním propadákem je dosti pravděpodobné že nás čeká Crusader 2 a troufám si říct, že by po neúspěchu 3 mohl navázat na zašlou slávu tohoto stále jedinečného strategického klenotu, který jen čeká na své znovuzrození.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-05 23:35:17

Samostatný článek snad mohl vyjít

Odkaz
Orten [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-04 23:42:03

Chtěl jsem napsat obsáhlejší článek ohledně celé serie, ale když vim jak dopadl 3 díl tak sem od toho upustil.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-04 23:20:53

vzdycky me pobavi kolik lidi si jako povinnost urci neco jineho nez by meli.
Orten [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-04 23:39:49

Vždycky mě pobaví kritici co umí jen ....kritizovat?
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-05 20:30:46

vzdycky me pobavi nekdo koho pobavi to ze clovek dela to cim je nazyvan.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-06 07:28:51

Len otázka. Ako vieš čo by mal alebo nemal robiť keď ho vôbec nepoznáš?
Orten [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-06 11:34:29

CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-05 18:41:48

Kdyby tam byly odstavce, tak by si to rád přečetl. Takhle jsem se ale v tom textu naprosto ztratil.

Škoda.
Orten [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-05 23:34:28

Mohu editovat, přemýšlel jsem že tam vložim obrázky, aby se text stal kratší
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-10 19:48:01

no vidim kilometrovej prispevek v diskuzi kterej uz neni prispevkem do diskuze ale spis prispevkem na blog. a tedy podle mne si spletl diskuzi s blogem.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-04 23:23:16

docela slusne strhane, ja bych tomu vytknul rohrani, nemam ty radoby stylizovane kudrlinky, co nakonec prekazi hratelnosti, ubiraji vyhled napriklad.
neverkill [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-05 00:39:30
avatar
uz se tesim az si ho zahraju, abych si moh udelat vlastni nazor ... minulym dilum strongholdu bych dal 9/10
Orten [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-05 10:04:19

Pokud myslíš Legends tak tomu bych já dal 6-7. Hra která vznikla za rok nemuže mít vyšší hodnocení.
qnedleeq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pravda pravda ... 2011-12-05 06:28:21
avatar
nedodelane , zabugovane a to grafiku bych jeste ustal ... a ja se tak tesil ... skoda skoda ... za vydani tohoto dila musel nekdo dostat metal ... i mesta po nich nesou jmena ... napada me napriklad Mamlasov ...
luke777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - demo 2011-12-05 07:51:27

a me bylo divne oproc u te hry pri vydani nebylo demo.
uz je me to uplne jasne
Byte [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Stronghold 3 2011-12-05 09:05:53
avatar
Taktiež som fanúšikom Stronghold a ako správny fanúšik som sa tešil na túto hru... ale realita ma sklamala... nainštaloval som to trošku pohral, ale to je asi všetko... je to proste o ničom... ak mám byť ešte priamejší tak je to hnus... Vývojári sa môžu hanbiť, grafika a to celkové spracovanie poňali dosť zle a tak aj vyzerá ten výsledok, ktorý nestojí ani za vyskúšanie...
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-05 09:35:15
avatar
Kdo si to po přečtení této recenze koupí na Steamu za 50 éček?
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-05 11:30:06
avatar
no ty urcite nie
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-05 14:13:28
avatar
tak to máš pravdu
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Recenze za 74 procent 2011-12-05 21:30:26
avatar
cheatcc.com - 74%:
Citace:
The folks at Firefly knew what they had to do to win back Stronghold fans, and they mostly did it: Everything that annoyed people about Stronghold 2 is gone, and some great new features have been added. Nonetheless, Stronghold 3 needs a few patches and maybe a price cut before it can starting winning new fans for the franchise.


Překlad přes googla: Lidé z Firefly věděli, co mají udělat, aby získal zpět fanoušky Stronghold, a většinou se to: Všechno, co obtěžoval lidi o Stronghold 2 je pryč, a některé skvělé nové funkce byly přidány. Nicméně, Stronghold 3 je málo místa a možná i snížení cen, než bude moci od získání nových fanoušků série.

Hrál si to vůbec DD? Je to hezky napsaný co, takový hodnocení. Jakože kritika, ale skoro to člověk nepozná, jak je to zabalené do toho snížení ceny, což zní každému dobře.
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-05 22:24:26
avatar
no, uplne to vylepsili, presne podla potrieb hracov, zle veci dali prec a pridali nove..este ked tam daju par patchov aby to islo vobec nainstalovat a zlacneju na tvoju oblubenu cenovku 5€ tak to treba kupit
MaKaKowic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-17 20:48:08

nainstaloval som to 1.11.2011 o 8: 00 odinstaloval som to 1.11.2011 o 8:15
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!