TEST: 22nm procesor Intel "Ivy Bridge" Core i7-3770K a 5 zajímavých základních desek Z77 v testu!
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 25 duben 2012
alt

 

 

 

 

 

 

 

 

  • TEST: 22nm procesor Intel "Ivy Bridge" Core i7-3770K

                                           a 5 zajímavých základních desek Z77 v testu!

Dnes se věcně, stručně a přehledně podíváme na nové 22nm procesory Intel a Z77 desky od Intel, ASUS, Gigabyte, MSI a Sapphire.

Samotný test procesoru Core i7-3770K by nebyl až tak zajímavý, protože řekněme si narovinu, novinek, které jako běžní uživatelé proti starším modelům Core i7-2xxx uvidíte a které skutečně přínosem pocítíte, není mnoho. Ty hlavní novinky přináší procesor hlavně uvnitř, na poli výrobních technologií. Spojili jsme tak test nového 22nm procesoru s testem několika zajímavých různorodých základních desek s čipsetem Z77 a dnes se podíváme na kompletní platformu Intel Z77 s 28nm CPU, z které se dá postavit zajímavě výkonný PC.

  • 22nm výroba nastupuje

Hlavní zprávou dne je pokoření další hranice v našem IT světě. Intel jako první uvádí na trh velké 22nm čipy. A nebylo to vůbec jednoduché ani levné. Intel musel pro tyto procesory vyvinout zcela nové tranzistory a samozřejmě předělat řadu továren. Investice v řádech mnoha desítek miliard dolarů a mnoho let výzkumů tak právě v těchto dnech nesou ovoce v podobě prvních velkých 22nm procesorů, s čímž nikdo jiný nemůže zatím soupeřit a Intel tak opět všem ukazuje záda.

(22nm Wafer)

Musíme ale také zatím říci, že věci nejdou zdaleka tak dobře, jak Intel doufal. Nejen, že se 22nm výroba výrazně prodražila, ale nedosahuje zatím ani předpokládaných výnosů ani vlastností. Mezi vyrobenými kusy třeba i stejného modelu  jsou poměrně velké "jakostní" rozdíly. Intel tak musel poněkud upravit parametry, se kterými jdou Ivy Bridge procesory na trh. Týká se třeba TDP kvůli nakonec zvolenému vyššímu napětí, které mělo být původně nižší. Nakonec Intel raději uvádí oficiálně vyšší TDP, tedy i 95W, protože předpokládanou nižší hodnotu 77W není prostě schopen u všech kusů plošně zajistit a garantovat. Bohužel výrobní problémy první generace 22nm procesorů zasahují i do jejich schopností taktování.

Ale říkám narovinu: právě proto se na 22nm jako první objevují procesory s již osvědčenou architekturou a cílem je zkrátka předně odladit výrobu a všechno tak, aby skutečně architektonicky nová procesorová generace za rok takovými problémy netrpěla. Vzhledem k tomu, jaké problémy obecně přicházejí se stále nižšími výrobními procesy, které se čím dál více blíží fyzikálním hranicím výroby křemíkových čipů, nejsou problémy Intelu vůbec nepochopitelné ani překvapující.

  • Ivy Bridge = 22nm vyrobený Sandy Bridge s PCIe 3.0 řadičem a s lepší grafikou

Nebudeme to protahovat a řekněme si stručně a jasně, že Ivy Bridge, to je "jednoduše" stejná procesorová architektura jako Sandy Bridge, jen vyrobená 22nm s přidaným PCIE 3.0 řadičem a největší vylepšení zaznamenala integrovaná grafická část.

Samozřejmě až tak jednoduché to není a Intel samozřejmě kromě té nové 22nm výroby, trochu zapracoval na všech částech procesorů. Ale nová architektura to opravdu není, ta dorazí až příští rok. Intel se drží svého Tick-Tock plánu. Na čem Intel zapracoval?

Zvýšení výkonu na takt, vylepšené vnitřní vyrovnávací paměti a nativní podpora výkonnějších DDR3. Vše by mělo o nějaké to malé % zvýšit výkon proti Sandy Bridge. Největší novinkou v procesoru ale zůstává PCIE 3.0 řadič, který tak dá konečně základním deskám s LGA 1155 skutečnou funkční podporu PCIe 3.0. Zapracováno bylo i na úsporných funkcích a Turbo technologii - pro výrobce NB bude zajímavé například programovatelné TDP. Přidány byly další specializované instrukce, jež navyšují výkon v aplikacích, které jich dokáží využít.

Největší vylepšení udělal Intel opět na grafice. To je logické, protože se bavíme o mainstreamových CPU a ty jsou dnes hlavně určené pro mobilní segment a Integrovaná grafika v této oblasti hraje klíčovou roli. Nově Intel uvádí grafické karty HD 4000 a HD 2500, mezi kterými je značný výkonový rozdíl, protože HD 4000 má 16 výpočetních jednotek a HD 2500 jen 6. Obě ale konečně zvládají plně DirectX11 a mají podporu OpenCL 1.1. měly by také obsloužit až 3 monitory najednou a podporovat 4K video. Došlo také k výraznému zlepšení v kvalitě obrazu a AF. Samozřejmě narostl celkový grafický výkon.

Podívejme se dále ...

 

 

  • Intel Z77 a desky LGA 1155 - 5x Z77 deska v testu

Dobrou zprávou na úvod je, že letos se nemění patice. Takže nové 22nm procesory Ivy Bridge jsou kompatibilní se staršími deskami. Určitě by měly být kompatibilní s většinou Z68 modelů, u starších P67 ale mohou být problémy kvůli určitým odlišnostem výbavy. U některých desek se tak nemusíte kompatibility dočkat. Ale s většinou Z68 modelů by být problémy neměly.

Samotný čipset až tak moc nový není. Zásadní novinky jsou jen nativní podpora USB 3.0, nativní PCIe 3.0 (v kombinaci s Ivy Bridge procesory s patřičným řadičem), a schopnost obsloužit až 3 nezávislé monitory najednou (souvisí s novou grafikou v Ivy Bridge). Nativně již je tu také podpora DDR3 1600MHz.

S čipsetem a deskami také souvisí podpora technologií Intel - Intel Smart Response a Intel Rapid Start, které sice fungují s určitým zajímavým přínosem i jsme to dříve vyzkoušeli, ale většina uživatelů je asi používat nebude. Snad všechny Z77 desky mají také technologii Lucid Virtu MVP.

K teto technologii řeknu ale asi jen tolik, že slide slibují až zázračné věci včetně zvýšení FPS, ale v reálu? Moc nefunguje, spíše vůbec, nic tedy celkově nepřináší a je úplně zbytečná. Takže v klidu tyhle Virtu technologie ignorujte, jako kdyby tam nebyly. Vážně nechápu, proč se tam cpe po nedávném ukončení dříve podobně nadějné a propagované Lucid Hydra, další "podobně" dlouhodobě nefunkční a neudržitelná věc, slibující bezmála zázraky.

Samozřejmě Intel uvádí kromě Z77 i celou řadu dalších čipsetů. Zajímat vás ale budou reálně jen Z77/Z75 maximálně H77.

  • 5x Z77 deska v testu

Dnes se kromě testu samotného procesoru podíváme ještě na test pěti různorodých základních desek s čipsetem Z77. Do testu jsme tak nakonec dostali unikátní a různorodý model od každého výrobce:

Testu se dnes zúčastní modely: Intel DZ77GA-70K, ASUS SaberTooth Z77, Gigabyte Sniper M3 Z77, MSI Z77A-GD65 a SAPPHIRE Pure Platinum Z77/K.

V příslušných kapitolách si je samozřejmě podrobněji představíme a všechny si otestujeme.

 

 

  • 22nm procesory Intel Ivy Bridge a Core i7-3770K

Do testu jsme bohužel zatím dostali jen jeden 22nm model a to ten nejvyšší, tedy Core i7-3770K na 3,5GHz (3,9GHz v Turbo).

Intel ale samozřejmě představil i další, hlavně levnější modely. U nich platí ve většině ohledech to samé, co platilo u Sandy Bridge modelů. Ty s písmenem K jsou plně odemčené pro taktování díky odemčenému násobiči. Modely bez K jej odemčen nemají a taktování tedy není tak jednoduché, za to ale mají virtualizační technologie, které modely s K nemají. Rozdíl je tu také v taktech, Mezi Core i7-3770K a Core i7-3770 je rozdíl 100MHz na základu. Core i7-37xx je jediným Core i7 modelem (nepočítám-li úsporné T/S edice) v řadě. Pod ním je opět cenově přístupnější Core i5, které má sice také 4 jádra, ale bez HT, takže jen 4 vlákna místo 8 u Core i7.

Core i5-3570K je opět plně odemčené pro OC (a HD 4000 grafiku), o 100MHz v základu pomalejší Core i5-3570 nemá odemčený násobič, ale má virtualizační technologie. Má bohužel také už jen HD 2500 grafiku, stejně jako všechny další Core i5 modely pod ním - Core i5-3550/3470/3450. Cenově všechny tyto procesory přímo nahradí starší Sandy Bridge modely. Levnější a výkonově slabší 22nm modely Core i3/Pentium dorazí až později.

Mezi jednotlivými modelovými řadami jsou opět rozdíly ve výbavě a schopnostech, ale to už známe ze Sandy Bridge.

  • Intel Core i7-3770K

V testu dnes tedy máme jen jeden 22nm model, brzy dostaneme i další. Dnes ale otestujeme absolutní špičku 22nm procesorů a tím je tedy Core i7-3770K na 3,5/3,9GHz. Ten má kromě odemčeného násobiče pro OC i špičkovou HD 4000 grafiku a samozřejmě i HT, takže má 8 vláken.

Není samozřejmě nejlevnější, Intel má u něj uvedenu cenovku 313 dolarů, což je zhruba 7200 korun vč. DPH. Jeho největším konkurentem bude hlavně 32nm model Sandy Bridge-E, čtyřjádrový Core i7-3820  pro LGA 2011 platformu. Mezi oběma procesory je samozřejmě obrovský rozdíl ve velikosti.

4jádrové 22nm Core i7-3770K má na malé ploše 160mm2 celých 1,4 miliardy tranzistorů. 32nm 4jádrové Sandy Bridge Core i7-3820 má 294mm2 a 1,27 miliardy tranzistorů, i když má spíše 435mm2 a 2,27 miliardy co má 6(8) jádrové Sandy Bridge-E z něhož je vytvořen. Oba procesory mají PCIe 3.0 řadič, ale Sandy Bridge má plných 40 linek. Core i7-3820 má ale také obří 4kanálový řadič pamětí a 10MB L3, kdežto Core i7-3770 má jen 2kanálový řadič a 8MB L3. Má ale také integrovanou grafiku, což Core i7-3820 nemá. Frekvenčně jsou ale srovnatelné - 3,5 vs 3,6GHz v základu a stejných 3,9GHz v Turbo režimu. Velký rozdíl je jen v TDP tedy 77-95W vs 130W.

Core i7-3820 není sice odemčen pro OC jako Core i7-3770K, ale na X79 platformě to nijak nevadí. Bohužel ceny desek pro X79 jsou vyšší než ceny Z77 desek. To ale zase trochu vyvažuje pořizovací cena procesorů, kdy je Core i7-3820 o něco levnější.

Souboj to bude zajímavý, takže se na něj podívejme, nejdříve si ale podrobně představme jednotlivé základní desky, které jsme vybrali na dnešní test ...

 

 

  • Intel Gasper DZ77GA-70K - základní deska

Začněme u modelu přímo od společnosti Intel. Ta nám spolu s celou testovací sadou poskytla na vyzkoušení svůj TOP model mezi Z77 deskami. Cenovka tomu samozřejmě odpovídá a počítejte s 5200 korunami vč. DPH.

Deska rozhodně není žádná chudinka. Balení je dostatečně přehledné a popisuje, co vše deska nabízí.

Uvnitř balení pak najdeme kromě obvyklého příslušenství ještě BT/WiFi modul, který ovšem nepodporuje WiDi.

V balení také není ona WiFi karta, kterou nám Intel poslal k balení extra a prodávat se tedy asi bude také zvlášť.

Jako bonus je tu tak USB 3.0 panel dopředu a látková podložka pod myš.

  • Deska

Samotná základní deska nabízí hodně. Výbava je špičková a Intel se už také nebrání taktování a ledacos funkcemi i výbavou odkoukal od jiných desek.

Takže kromě patice LGA 1155 tu samozřejmě najdeme i 4 sloty pro až 32GB paměti DDR3 s oficiální podporou DDR3 1600MHz (neoficiálně i samozřejmě více). Napájecí kaskáda vypadá rozumě a je dostatečně kvalitní i dobře dimenzována. Vícefázové napájení všech částí desky je samozřejmostí.

Deska má ještě stále 2x PCI sloty, ale najdeme samozřejmě i dvojici PCIEx16 ve verzi 3.0. Deska podporuje SLI i CRossFireX. Pro další karty jsou tu 2x PCIex1 a jednou PCIex4 sloty.

Na nedostatek si nemůžeme stěžovat ani v případě SATA konektorů, kterých je celkem 8 (4x 6Gbps a 4x 3Gbps) a 1x eSATA (6Gbps) je ještě na zadním panelu. USB je také dost, je tu 6x USB 2.0 a 4x USB 3.0 na desce. Na zadním panelu pak najdeme další 4x USB 3.0 a 4x USB 2.0.

Deska má i dvě síťové karty, Firewire, stále je tu i PS/2 a nechybí integrovaný zvuk. U této desky Intel sází jen na jediný grafický konektor a to HDMI, ale protože deska je určena nadšencům, nepředpokládá se, že by byla využívána integrovaná grafika v procesoru, takže je to jedno.

Deska má i výbavu pro taktování, včetně několika tlačítek přímo na desce. Má i segmentový display a samozřejmostí je UEFI grafický BIOS a OC utility přímo od Intelu. Graficky je BIOS podobný tomu na ASUS deskách - ovládat je můžete přirozeně myší, taktování a různá nastavení jsou ale dostupná i přes aplikace přímo z Windows.

Shrnutí: Intel Gasper BLKDZ77GA-70K je rozhodně kvalitní a vybavená deska přímo od Intelu. Nic, co by i náročnější uživatel potřeboval, zde nechybí a dobře je vybavena i pro OC. Subjektivně je tu jen vzhled, který, ať chceme nebo ne, prodává a krásy a nějakého zajímavého designu tahle deska příliš nepobrala. Je hlavně funkční (o což jde především). Otázkou je, co na to konkurence.

Podívejme se ...

 

 

  • ASUS Sabertooth Z77 - základní deska

Jako další tu máme zástupce společnosti ASUS. Ta nám poskytla svou unikátní SaberTooth, kterou si rozhodně s jinou deskou na trhu nespletete. Mezi Z77 desky patří také k tomu nejlepšímu, čemuž odpovídá cena 5100 korun vč. DPH.

Balení je bohaté a informuje o nadstandardní 5tileté záruce.

Samozřejmě na zadní straně je i dostatečný popis dalších technologií, které deska nabízí.

U příslušenství také nic nechybí, je tu řada věcí spojených se specialitou této desky a to je ThermalArmor a ochrana proti prachu.

  • Deska

Ano, vidíte dobře. Deska se opravdu prodává s celoplastovým krytem, který zakrývá většinu desky. V příslušenství najdete i krytky pro nevyužité sloty, aby vám do nich neunikal prach. Kryt plní funkci jednak ochrany proti prachu, ale hlavně ochrany proti teplotnímu namáhání komponent desky a ohřívání od grafiky apod. Osadit můžete i dodávanou dvojici malých ventilátorů pro další chlazení. 

Pokud se chcete podívat na to, co se skrývá pod krytem, můžete jen přes odmontování několika šroubků, sundat. Pak uvidíte, že deska si drží obvyklý technologický styl SaberTooth, včetně barevného provedení.

Sabertooth se soustředí na maximální kvalitu za rozumnou cenu a dostatečnou výbavu i pro náročnější uživatele. Opět je tu LGA 1155 patice a 4x DDR3 sloty pro 32GB paměti. 

Jsou tu 2x PCIex16 3.0 sloty pro grafiky (Dual režim je 8/8 linek) a ještě 1x PCIex16 2.0 (ale jen se 4 linkami). Podporovány jsou SLI i CrossFireX. Dále jsou tu ještě 3x PCIex1 sloty, takže žádný PCI.

Z další výbavy jmenujme 4x SATA 6Gbps a 4x SATA 3Gbps na desce a ještě 2x eSATA 6Gbps na zadním panelu.

USB je tu také slušná hromada: 2+4 USB 3.0 a 10x USB 2.0 celkem. Na zadním panelu pak najdeme ještě 1x LAN, a zvukové výstupy. Deska má i grafické výstupy a to HDMI a DisplayPort.

Deska není zaměřena na taktování, takže speciální výbavu pro toto zde nehledejte, ale samozřejmě i to umí dobře. Je tu samozřejmě celá řada technologií ASUS. Obrázkový UEFI Bios ovládatelný myší je samozřejmostí, stejně jako nálož aplikací pro ovládání všeho možného i nemožného přímo z prostředí Windows.

Shrnutí: ASUS Sabertooth Z77 je svým pojetím unikátní deska na trhu. Neříkáme, že ten plastový kryt je nějakou velkou přidanou hodnotou, ale funguje. Z hlediska vybavení jsou na trhu i lépe vybavené desky, ale není to žádná chudinka a i náročnější uživatel u ní najde vše, co potřebuje. Asi největší přidanou hodnotou je tak její zaměření na kvalitu, kdy na toto ASUS poukazuje i celými 5ti lety záruky.

Podívejme se ale i na další zajímavé desky Z77 ...

 

  • Sapphire PURE Platinum Z77K - základní deska

Mezi prvními na světě máme možnost vyzkoušet i novou desku od Sapphire, které se snaží na poli základních desek více etablovat. Nemůže tedy chybět ani na poli Z77 modelů a uvádí novou Sapphire PURE Platinum Z77K.

Zatím neznáme přesnou cenu, ale odhadem to bude něco kolem 4000 korun vč. DPH.

Bohužel vám nemůžeme ukázat ani finální podobu balení, deska přišla jen co by testovací vzorek v krabici bez popisů. Příslušenství k ní, je jen základní, ale najdeme tu i přední USB 3.0 panel.

  • Deska

Doufali jsme, že Sapphire konečně vymyslí trochu hezčí a zajímavější design. No u Z77 to zdá se ještě nebude. Deska je opět hlavně funkční, se zajímavou výbavou za zajímavou cenu.

Samozřejmě je tu LGA 1155 patice a 4x DDR3 sloty pro 32GB paměti. Sapphire ale osadilo hned 4x PCIex16 sloty.

Ale jen ty 3 modré jsou PCIe 3.0 formátu a to s x16/x8/x4 linkami, pak už jsou tu jen 2x PCIex1 a 1x PCIex4 2.0. Deska podporuje CrossFireX.

Z hlediska výbavy na tom deska určitě není zle. Máme tu 4x SATA 2.0 a 2x SATA 3.0. V zadu je 6x USB 2.0 a 2x USB 3.0. Na desce jsou ještě 4x USB 2.0 a 2x USB 3.0. Zadní panel je vybaven velmi dobře.

Najdeme na něm také 2x LAN, HDMI, DVI, VGA a DP port, takže opravdu můžete připnout 3 monitory, které integrovaná grafika v nových CPU zvládne. Zbytek je standard.

Pokud jde o další výbavu na desce, solidní je napájecí kaskáda, deska má duální přepínatelný BIOS a tlačítka pro taktovací hrátky. Nechybí ani segmentový display. BIOS samotný je samozřejmě UEFI, ale není tak pěkný, ani tak rozmanitý, jako jiné BIOSy, taktování se ale meze příliš nekladou.

Shrnutí: Sapphire PURE Platinum Z77K opět ukazuje, že Sapphire má co na poli desek nabídnout. Solidní kvalita a velmi dobrá-bohatá výbava za přiměřenou cenu, která ale zároveň neukazuje na to, že by výrobce někde šetřil a snažil se zaujmout hlavně tou nízkou cenou. Otázkou je ten vzhled, kdy Sapphire pravděpodobně zapomnělo zaměstnat designéra v deskové divizi. Deska je opět velmi funkční, ale ten vzhlede opravdu příliš nezaujme vedle jiných modelů. 

Podívejme se na další model ...

 

 

  • MSI Z77A-GD65 - Základní deska

V našem testu nebude chybět ani základní deska od společnosti MSI. Ta nám poslala lépe vybaveného středního zástupce ve své tradiční řadě čítající modely GD45/GD55/GD65/GD80. Námi testovaný GD65 stojí solidních 4200 korun.

Balení je tradiční a opět dostatečně informačně obsáhlé.

V zadu se MSI chlubí technologiemi, které u svých základních desek nabízí. Pokud jde o příslušenství, je MSI rozhodně jednička mezi výrobci desek, pokud jde o manuály.

Těch je u desky hned několik, a jsou perfektně zpracované do nejmenšího detailu. Jinak výbava je standardní a nic zásadního nechybí. Specialitou jsou konektory pro připojení měřících zařízení při extrémním OC.

  • Deska

Vzhled i zpracování se MSI určitě podařilo. Za zajímavou cenu nabízí kromě toho i slušnou porci výbavy.

Opět je zde samozřejmě LGA 1155 patice a sloty pro až 32GB DDR3 pamětí, kdy MSI uvádí podporu při OC i pro 2667MHz moduly. I MSI sází již jen na PCIexpress sloty.

Těch najdeme celkem 7. 3x je zde PCIex16 3.0 (podpora SLI i CrossFireX) a 4x je tu PCIex1 2.0.

Z hlediska další výbavy je tu 8x SATA přímo na desce (4x 6Gbps a 4x 3Gbps). Vedle nich je i speciální konektor pro přední USB 3.0 panel.

Na samotné desce jsou také 6x USB 2.0 a na zadním panelu najdeme další 2x USB 3.0 a 4x USB 3.0. nechybí ani HDMI, VGA a DVI. Samozřejmostí jsou i zvukové výstupy/vstupy. Deska nabízí i další výbavu.

Specialitou je OC výbava v podobě jednak ovládacích tlačítek na desce pro všechno možné, ale také měřící body atd. Deska má samozřejmě grafický UEFI BIOS a hromadu technologií okolo. Opět můžeme spoustu věcí ovládat skrz různé utility přímo z Windows a samozřejmě deska umí i "samotaktování" a další věci.

Shrnutí: MSI Z77A-GD65 jde cestou předchůdců, tedy za solidní cenu velmi bohatá výbava, funkce pro taktování, zkrátka velmi dobrý poměr cena-výkon. Kvalita i vzhledem jsou velmi dobré a rozhodně se v nabídce Z77 modelů neztratí.

Ještě tu máme jeden zajímavý model do party ...

 

 

  • GIGABYTE G1.Sniper M3 Z77 - Základní deska

Velmi zajímavým modelem je i mATX novinka od Gigabyte. Deska je určena a designována pro hráče a GB se soustředí hlavně na dobrý výkon, zajímavý vzhled a obojí za zajímavou cenu. Tato deska existuje i v klasické ATX verzi, dnes tu ale máme mATX verzi, která rozhodně zaujme a to nejen cenou, která je pouhých 3450 korun vč. DPH!

Balení je velmi pěkně udělané. Samozřejmě se GB chlubí všemi technologiemi, které deska má.

Protože si GB odpustilo poněkud kýčovitý vzhled chladičů, snaží se "army" styl zajistit jinak a k desce dodává pěkný plakát a nálepky, kterými si můžete vyzdobit, co je libo.

Kromě toho je ale příslušenství opravdu jen základní, ale také není ani více potřeba.

Tedy můžete mít ještě extra prodávanou Wifi/BT kartu, kterou GB uvádí na trh.

  • Deska

Asi se shodneme že nový G1 design se proti tomu původnímu vydal výrazně konzervativnější cestou, což není na škodu, protože ty až kýčovité vzhledy chladičů se ve světě (mimo Asie) příliš neujaly. GB se také nově u G1 řady snaží soustředit více na poměr cena-výkon a eliminuje z výbavy vše, co opravdu není běžnému uživateli a hráči třeba a raději místo toho investuje do kvality.

Díky velikosti mATX je tu samozřejmě méně místa pro výbavu. I tak ale deska nenabízí málo. Opět je tu tedy LGA 1155 patice a 4x DDR3 sloty pro 32GB paměti, kdy GB uvádí podporu i pro 2400MHz (OC).

Najdeme zde i 3x PCIex16 sloty v 3.0 v kombinaci 16+8+4linek. Deska podporuje SLI i CrossFireX. Ještě je tu také PCIex1 slot. Více se tam opravdu nevešlo.

Z další výbavy tu máme 5x SATA (2x 6Gbps a 3x 3Gbps) na desce + 1x eSATA (6Gbps). Na desce je dále 6x USB 2.0 a 2x USB 3.0 na desce a na zadním panelu jsou 4x USB 3.0 a 2x USB 2.0.

Vzadu vůbec GB netroškařil a osadil grafické výstupy DVI, VGA, HDMI a DP, takže 3 monitory na nové grafice Intel by teoreticky měly fungovat. Zbytek je klasika.

GB se jinak na desce snažil dát trochu více kvality jinak klasickému Integrovanému realtek zvuku a odstínit jej. Deska má nový Ultra Durable 4 standard od GB, komponenty i PCB jsou také velmi kvalitní. Deska nemá žádnou speciální výbavu pro taktování. Má ale UEFI BIOS a to dokonce 3D BIOS od GB, což je trochu jinak vypadají grafický BIOS. SW výbava je rovněž bohatá se spoustou technologií, které GB na deskách má.

Shrnutí: GIGABYTE G1.Sniper M3 Z77 nabízí za velmi dostupnou cenu kvalitu a dostatečnou výbavu i v mATX velikosti. Žádné speciality ve výbavě ani pro OC zde nejsou, na to má GB jiné modely. Oceňujeme také nový čistší a velmi povedený vzhled. Celkově, za 3450 korun vč. DPH suverénní kandidát na ocenění poměrem cena-výkon v našem testu. Uvidíme.

Podívejme se teď na testy procesoru a také testy základních desek ...

 

 

  • Testy a testovací sestava

Některé testy jsme museli přeměřit, hlavní testovací sestavou, tedy Z77 je následující:

 

K dalším platformám: výhodou X79 platformy je paměť. Je to čtyřkanálová platforma, takže nebude mít jako ostatní pouze dvoukanálové procesory Intel/AMD v testu osazené 2x4GB DDR3 1600MHz pamětí, ale hned 4x 4GB DDR3 1600MHz. Kapacita paměti 8 vs 16GB by se ale na výsledcích testů neměla výrazně podepisovat.

Používáme také nový KINGSTON SSD HyperX SATA6G disk, tedy rozhodně žádný louda a je to jeden z nejrychlejších a cenově dostupných běžných 2,5“ SSD na trhu. Opatřen je proti minule jen novým firmware, který řeší problémy kompatibility a chodu řadiče SandForce a Intel platformy (jako u všech SandForce disků).

Jako grafická karta slouží nový 28nm AMD Radeon HD 7970 3GB.

Pokud jde o použité testy, soustředili jsme se na skutečně používané aplikace, kde nás výkon procesorů skutečně zajímá a tedy hlavní oblasti, kde musí současný procesor vynikat. Snažili jsme se přitom použít nejnovějších verzí daných aplikací, které již často mají optimalizace na více jader ale i podporu nových instrukčních sad atd.

Důrazně varuji před recenzemi, ve kterých autor testuje a započítává do výsledků i testy, které s praktickým použitím nemají nic společného. To jsou třeba SuperPi testy, které jedou na prehistorických x87 instrukcích, které nic a nikdo nepoužívá. Dále Wprime a podobné nesmysly. Další kravinou je testování herního výkonu jinak, než v 1920x1200 s grafikou alespoň úrovně HD 6970/GTX 580. Asi totiž těžko někdo bude hrát s procesorem za 3000-7000 i více korun v jiném rozlišení, či nějakou slabou grafikou. A kde jinde nás tak má výkon zajímat.

Naše testy jsme tedy vybrali tak, abychom je mohli v nějakém rozumném časovém okně stihnout, hlavně aby reprezentovaly skutečné oblasti, kde výkon CPU dnes využíváme a potřebujeme. U herní testů jsme v kombinaci s HD 7970 3GB otestovali novější hry, které reprezentují současný směr a technologickou úroveň PC her.

Procesory jsme nijak netaktovali, ani neupravovali a všechny modely jsou otestovány tak, jak sedí a leží a tak jak vám přijdou a dáte je do svého PC. Tedy včetně zapnutých Turbo funkcí a vláken navíc. 

Tak se na to podívejme … 

      

 

  • Teoretické testy – Cinebench R11 a 3DMark 11

Nejprve jsme procesory prohnaly dvěma populárními náročnými testy v jejich nejnovějších verzích. Oba s vynikající podporou multijádrových procesorů a vytěží z každého modelu maximum. Oba tyto benchmarky lze považovat za aktuální, protože využívají současných technologií CPU, a tak reprezentují technické i výkonové požadavky na současné procesory kladené …

  • Cinebench R11

Jako první tady máme oblíbený renderovací Cinebench, který opravdu dokáže každý současný procesor pořádně provětrat. Nejnovější verze k tomu využívá perfektní optimalizace pro fyzická jádra i HT technologii. Nás konkrétně zajímal CPU benchmark:

Úpravy, které Intel provedl se projevují a Core i7-3770K je tak o něco výkonnější než starší 32nm verze Sandy Bridge. Dokonce i o něco překonává Core i7-3820. Samozřejmě na 6ti jádra zdaleka nemá, ani mít nemůže.

  • 3DMark 11

Nová verze populárních benchmarku dorazila před nějakým časem. Není tedy důvod ho v tomto případě nepoužit. Jedná se také o velmi dobrý benchmark, který není jen teorií, ale ukazuje přesně to, jaký výkon a technologie současné CPU a grafiky potřebují k dobrému výkonu ve hrách. Připomínám, že celkový výsledek v podstatě zachycuje výkon celku, ale nejdůležitější je samozřejmě kombo CPU a grafika, přičemž tou grafikou je pro všechno procesory AMD Radeon HD 7970 3GB, nízké rozlišení v Performace nastavení ale dá vyniknout hodně procesorům:

Core i7-3770K je výkonnější než Core i7-2700K, ale dokáže jej porazit Core i7-3820, ale nejsou nejvýkonnější. 6jádro Intelu kope úplně jinou ligu.

Podívejme se dále

 

 

  • Praktické testy – WinRar a 3DsMax

Do praktických testů jsme zařadili několik aplikací, které zohledňují nejpoužívanější oblasti použití procesorů. Začněme u komprese a dekomprese …

  • WinRar 4.0 64bit

Nejnovější verze WinRar přináší podporu více jader. Přináší také 64bit instrukce a tak dále. Testujeme zabalení našeho testovacího 1GB souboru. A měříme jednoduše čas dokončení:

Core i7-3770K si nevede špatně a drobné zlepšení proti Core i7-2700K tu je. Ale opět je tu stejně výkonné Core i7-3820. Samozřejmě 6jádro jim oběma uniká.

  • Autodesk 3D studio Max 2011

Jako další tu máme na řadě populární 3D modelovací a renderovací program. Co by testovací platforma, nám slouží speciálně vytvořená 1920x1200 scéna. Rendering dává procesorům opět pořádně zabrat. Opět samozřejmě měříme čas dokončení:

Core i7-3770 si zde vede o kousek lépe než Core i7-2700K, takže pokrok tu je. Opět mu ale šlape na paty Core i7-3820 na X79 platformě. Pokud však v podobných aplikacích děláte, víte dobře, že zde se rozhodně vyplatí mít 6 a více jader v procesoru, ten rozdíl vidíte sami.

Podívejme se dále …

 

 

  • Praktické testy – MainConcept a TrueCrypt

  • MainConcept H.264

Na řadě je převod videa pomocí aplikace MainConcept. Osobně bych ale dnes na převod a úpravy videa používal grafickou kartu, která to dnes zvládne výrazně rychleji. Ale budiž, otestujeme to. Opět měříme čas dokončení převodu našeho 2GB testovacího videa:

Zde se nové Core i7-3770K příliš nevytáhne a má zhruba stejný výkon (v rámci chyby měření) jako Core i7-2700K a Corei7-3820 je jim v patách. 

  • TrueCrypt 7.1a (AES)

A na závěr tu máme šifrovací program, u kterého si ukážeme vliv nových instrukčních sad, když se věci udělají pořádně. Nejnovější verze 7.1a populárního TrueCrypt obsahuje podporu AES instrukcí, které obsahují některé z novějších modelů Intel a nově také AMD FX. Poznáte je v testu snadno. Mají výrazně vyšší výkon, než ostatní procesory:

Samozřejmě u tohoto testu má smysl mluvit o výkonu jen u moderních procesorů s AES instrukcemi. Ty v grafu poznáte snadno – o nějakém výkonu vůbec mluvit lze. S nástupem různých vlivů, včetně států, kteří se snaží hrabat v soukromých datech svých občanů, je nutnost šifrování stále vyšší. Více jader zde znamená mnohem vyšší výkon, takže 4jádra na 6-8jádra prostě nestačí. Core i7-3770K si vede o něco lépe než starší Core i7-2700K, ale Core i7-3820 mu šlape na paty.   

Podívejme se ještě na herní nasazení …

 

 

  • Herní testy

Na internetu je stále řada testů procesorů, kde ve snaze ukázat nějaké rozdíly, testeři změří i s drahou grafikou výkon v extrémně nízkých odlišeních a bez plných detailů a AA/AF. Řekněme si na rovinu, že je to úplný nesmysl tohle měřit, protože koho to jako zajímá? On to někdo z nás bude hrát a používat v takovém nastavení? Ne!

  • Anno 2070

Pekelně jak na grafiku, tak na procesor náročná hra je i technologicky velmi pokročilá. Takže ideální kandidát na testování.

A rozdíly jsou pěkně měřitelné. 3770K si vede o chloupek lépe než 2700K, ale silnější platforma X79 a Core i7-3820 jej o stejný kousek překonává. 6jádro je pak vyšší liga.

  • Battlefield 3

Další moderní hra, s jejíž enginem se navíc budeme setkávat i jinde. Těžko ji tak můžeme vynechat.

Core i7-3770K se ukazuje ve velmi dobrém světle a je na vrcholu.

  •  DIRT3

Opět hra, jejíž engine je moderní a objevuje se už poněkolikáté. Naposledy v F1 2011. DIRT3 už ale nějakou dobru máme.

Core i7-3770K si vede opět výborně a je na vrcholu.

  • Deus Ex Human Revolution

Jedna z nejlepších her loňského roku, jejíž engine se určitě také ještě někde objeví a navíc tahle výborná hra dostává stále updaty, takže si ji ještě mnozí několikrát zahrajeme.

Rozdíly výkonu jsou vidět, ale na hratelnost to zase tolik vliv nemá :). Core i7-3770K patří samozřejmě k nejrychlejším, ale proti Core i7-2700K tu není moc rozdíl.

Podívejme se teď na testy základních desek Z77 ...

 

 

  • Testy výkonu základních desek Z77

A jak si vede 5 našich základních desek s čipsetem Z77? Nemá smysl dělat nějaké dlouhé a podrobné testy. Všechny základní desky mají identickou čipovou sadu a tak výkonové rozdíly budou v řádu % dle vyladění BIOSu a v řádu chyby měření. Takže jen pár testů pro srovnání a ověření, zda je s deskami vše v pořádku.

V základních testech vidíme vyrovnanost výsledků. Většinou si nejlépe vede ASUS, ale zbytek je v těsném závěsu. Dle očekávání jsou výkonové rozdíly v běženém standardním nastavení minimální.

V herních testech to není o moc jiné. ASUS opět v předu, ale ostatní těsně za ním a rozdíly jsou na hranici měřitelnosti. Takže žádné drama.

Pokud jde o test SATA6G řadiče, rozdíly jsou, ale ne až tak dramatické.

Shrnutí: S testovanými deskami je tedy vše v pořádku, neustále chodí nové BIOSy pro některé modely, hodně aktivní je v tom ASUS, které jej ale opravdu vyladil. Ani někteří další nejsou neaktivní a ladí také, takže lze očekávat, že výkon může ještě u některých modelů stoupnout.

Podívejme se na provozní vlastnosti.

 

 

  • Spotřeba a taktování

Hlavně spotřeba je dnes hodně diskutovaným tématem a se spotřebou souvisí i zahřívání a tedy chlazení a pak je tu ještě další výkonový potenciál, který lze vydolovat taktováním.

  • Spotřeba systému

Spotřeba je určitě oblast, kde podstatně jednodušší mainstreamová platforma LGA 1155 bude mít navrch proti LGA 2011. Hlavně od 22nm výroby očekáváme v tomto směru hodně. Realita?

Asi hlavní zklamání pro většinu uživatelů je, že ta 22nm výroba zatím v současném stavu u nového modelu nižší spotřebě výrazně nepomáhá. Ano, Core i7-3770K je o pár W úspornější než stejně taktovaný a o chlup celkově pomalejší Core i7-2700K, ale čekali jsme od 22nm rozhodně více. Jak už jsem ale napsal v úvodu, Intel má s 28nm výrobou a zcela novým typem tranzistorů větší problémy než čekal a vyšší než plánovaná spotřeba je jedním z nich. Mezi jednotlivými kusy vyrobených CPU jsou dost kvalitativní rozdíly a tak některé vykazují nižší spotřebu, jiné o něco vyšší.

Spotřeba Core i7-3770K na testovaných Z77 deskách je různá proto, že různé jsou i jednotlivé napájecí kaskády a technologie výrobců, různá je výbava desek a různé jsou i úsporné funkce, čipy atd. atd. Testy procesoru byly provedeny na desce Intel, ale vidíte, že lze mít s jinou deskou i nižší spotřebu, ale i vyšší spotřebu. V tomto ohledu si celkově nejvýkonnější ASUS SaberTooth naopak vybírá prvenství v celkově nejméně úsporné desce. Naopak příjemně v úspornosti příjemně překvapuje model od MSI.    

  • Taktování

Nyní se dostáváme k hodně zajímavé části naší recenze. Samozřejmě jsme vyzkoušeli i taktování s novým procesorem Core i7-3770K na všech testovaných Z77 deskách. Bohužel jsme příliš neuspěli. Taktovat samozřejmě jde, ale u našeho kousku bylo úplným maximem pouhých 4,8GHz a  to s podstatně zvýšeným napětím. Problémem nového 22nm procesoru jsou teploty. Jednoduše je tu příliš mnoho tranzistorů na příliš malé ploše a ty tak soustřeďují teplo to malé plochy a to se špatně odvádí.

22nm procesory Core i7-3770K tak i s výkonným chladičem NOCTUA NH-D14 topí v klidu i zátěži více než 32nm model Core i7-2700K. A jak asi tušíte, s tím souvisí i to taktování. Prostě to neuchladíte. A důrazně doporučuji, vůbec nad 4,5GHz nechodit a nepřidávat příliš napětí. Ty teploty pak jdou hodně vysoko k 80°C i s tak výkonným chlazením jako je NOCTUA NH-D14, a to opravdu není dobré. Intel ale pracuje na zlepšení výroby a s nějakou z dalších revizí je tak možné, že se situace zlepší. Ale příliš bych nečekal, pořád bude zásadní problém v tom, na jak malou plochu se tolik tepla soustředí.  

Musím říci, že s Core i7-3770K není příliš rozdílů mezi jednotlivými deskami, ale po první zkušenosti s tím, jak hodně Core i7-3770K na 4,8GHz topí, bylo jasné, že limitem bude právě procesor. Z hlediska taktování je nejlépe vybaven model od MSI a Intelu, solidně je na tom i Sapphire. Velmi dobře si ale vedou i pro OC méně vyhraněné SaberTooth a Gigabyte. Jenže všechny modely dají bez přidání napětí zhruba 4,4-4,5GHz s naším kouskem a na těch 4,8GHz s přidáním napětí se dostanou také, takže z hlediska běžného uživatele žádný podstatný rozdíl. Ty nastanou až se zkoumáním automatických OC utilit a různých podpůrných SW, které mají na vyrovnané úrovni ASUS, Gigabyte a MSI. U Intelu je to slabší a relativně nejhůře je v tomto ohledu stále Sapphire. 

Podívejme se na další věci ...

 

 

  • Hodnocení přínosu 22nm Ivy Bridge vs 32nm Sandy Bridge

                                                                        + test integrovaných grafik

Ještě je tu jedna věc, kterou jsme u nového procesoru nevyzkoušeli a to je výkon nové integrované grafiky, na které Intel nejvíce zapracoval z celé architektury Ivy Bridge.

  • Integrovaná grafika v "High end" procesoru ...

Na rovinu, testovat výkon integrované grafiky v procesoru za více než 7000 korun má asi tolik smyslu, jako jezdit Formulí 1 po lese. Samozřejmě je dobré znát ten pokrok, který Intel udělal, a tak to otestujeme ve srovnání v tomto ohledu s podobě "smysluplným" Core i7-2700K a s jeho HD 3000. A teď přichází ta sranda, srovnávat to samozřejmě můžeme s konkurencí od AMD. Ale i ten nejdražší a nejvýkonnější procesor Llano s grafikou, tedy AMD A8-3870K s jeho AMD Radeon HD 6550D, stojí pouhých 2900 korun vč. DPH! Core i7-3770K a Core i7-2700K stojí 7200 korun. I když k tomu AMD přidáte ještě kvalitní FM1 desku (kolem 2000,-) přidáte výkonné 8GB DDR3 1866MHz pamětí (1700,-) pořád nebudete na ceně toho Intel procesoru! Testy navíc děláme jen s DDR3 1600MHz, což ještě výkon o něco sníží.

Už asi tušíte, co tím chci říci. Je sice hezké ukazovat výkon integrované grafiky GMA HD 4000, ale ukazovat ho na procesoru, který stojí sám o sobě tolik, co 2/3 celého počítače, který si zájemce o používání integrované grafiky staví, je prostě nesmysl. Intel ale bohužel z nějakého prapodivného důvodu stále cpe tu lepší grafiku na modely, ve kterých je úplně zbytečná a nikdo tam o ní nestojí, a u levných modelů se skoro nenachází. Naštěstí u mobilních je skoro vždy. Většina procesorů (a to i mobilních), které mají integrovanou grafiku a které si uživatel používající tu grafiku kupuje, se však procesorovému výkonu drahého Core i7-3770K/2700K ani neblíží, takže je jasné, že reálný výkon HD 4000 v kombinaci s těmito drahými desktopovými Core i7 modely, je naprosto nevypovídající. Ale budiž, pro představu:

Jak vidíte, Intel udělal slušný pokrok a HD 4000 je výrazně výkonnější než HD 3000. Jenže rok starý 32nm integrovaný Radeon HD 6550D kope stále úplně jinou ligu. A vzhledem k tomu, jak celkěm nízké rozlišení a nastavení je testováno, jak velký tam hraje rozdíl procesorový výkon a jak nepoměřitelné jsou výkonem i cenově Core i7 vs A8 procesory, má Intel pořád hodně co dohánět ve výkonu Integrované grafiky. Tím spíše, že většina nižších modelů bude mít jen HD 2500 grafiku, která má pouhých 6 výpočetních jednotek proti 16 u HD 4000!

Pokud použijeme procesor Intel, který bude s A8 cenově srovnatelný, bude rozdíl výkon mezi GMA HD 4000 a AMD HD 6550D mnohem větší. A to je současné A8 už vlastně výběhový model, protože zanedlouho dorazí nové Trinity APU procesory A10, které slibují výkon ve všech oblastech ještě lepší za stejné ceny. Na druhou stranu ve srovnání s HD 3000 je nový Intel GMA HD 4000 výrazně výkonnější i výrazně lépe vybavenější, takže rozhodně velký pokrok v rámci Intel grafik, který ale oceníme hlavně u mobilních CPU a to zejména u Ultrabooků, jenž se na integrovanou grafiku většinou spoléhají (ale i tam bude výkon podstatně nižší, než vidíte v našich grafech, protože ULV Core i7-3xxx se 17W se výkonem nemůže s Core i7-3770K a jeho 77-95W samozřejmě vůbec měřit.

  • 22nm Core i7-3770K vs 32nm Core i7-2700K

Nejlépe můžeme hodnotit přínos nové generace procesorů na těchto dvou modelech. Stejný základní takt (3,5GHz), stejný Turbo takt (3,9GHz), stejné parametry (4jádra/8vláken a 8MB L3) a stejná cena cca 7100-7200 korun vč. DPH.

  • Výkon

Nový Core i7-3770K je na stejné frekvenci téměř vždy o trochu výkonnější než Core i7-2700K. Ale rozhodně jsme čekali více než zhruba v průměru 3% výkonu :(. Jsou samozřejmě aplikace, kde je to více až 6%, ale jsou i aplikace, kde je rozdíl v podstatě žádný 0%. Ano, můžeme vzít do úvahy výkon grafické části, který je podstatně větší, než u staršího modelu, ale buďme upřímní, koho to u procesorů za 7000 zajímá?

  • Provozní vlastnosti

I zde jsme očekávali větší přínos, ale bohužel stav 22nm výroby to zatím neumožňuje. Rozdíl na spotřebě je v jednotkách W. Mnohem větší rozdíl udělá volba základní desky. Ale dobře, i těch pár W hraje roli a tak můžeme říci, že nová generace procesorů je opět o něco efektivnější než ta předchozí a Intel nemá v efektivitě žádného soupeře.

Horší je to ovšem s chlazením. Příliš mnoho tepla soustředěno do příliš malého prostoru, znamená vysoké teploty čipu a to i v základu, kdy prostě Ivy Bridge topí více než Sandy Bridge. Na kolik to Intel dokáže zlepšením 22nm výroby vylepšit, si netroufám dohadovat, ale fyziku prostě neoklame.

  • Taktování

Zde je opravdu velké zklamání běžných domácích nadšenců. Jak v případě našeho kousku, tak v případě ostatních kousků v jiných recenzích, všude se ukazuje, že je problém i s dosažením 4,8GHz. Prostě to příliš topí. Jasně, 4,8GHz není málo, jenže 32nm Core i7-2000 dokáží často těch 5GHz dát s odpovídajícím výkonem. A co teprve Core i7-3820 na X79. Takže z hlediska běžného taktování zatím vychází starší 32nm generace jednoznačně lépe.

Podívejme se na závěrečné hodnocení ...

 

 

  • Závěr a hodnocení základních desek Z77

Dnes jsme otestovali kromě nového 22nm Core i7-3770K procesoru i 5 zajímavých a různorodých Z77 desek s ním. Tak si pojďme udělat hodnocení:

  •  Základní desky Z77

V testu jste dnes mohli vidět hned 5 zajímavých základních desek s Intel Z77 čipsetem, kterém jsme otestovali s novým Intel Core i7-3770K procesorem.

A jak si jednotlivé modely vedly?

  • Intel Gasper DZ77GA-70K

Za svou nemalou cenu 5200 korun to je momentálně nejdražší deska v testu. Jako taková si nevede špatně a v žádném ohledu nijak za konkurencí nezaostává. Jenže ani nijak výrazně nevyniká a je to průměr.

Z hlediska výbavy patří k těm nejvybavenějším v dnešním testu (pravděpodobně vůbec nejvybavenější) a tak se cena dá pochopit. Ani kvalita desky, BIOS a SW nejsou špatné, ale ten vzhled je prostě takový nijaký. Celkové dojem je tedy takový, že je to rozhodně kvalitní deska a taková jistota od Intelu, ale nečekejte nic překvapivého a zásadně zajímavého v žádném ohledu.

  • Sapphire PURE Platinum Z77K

Za cenu zhruba 4000-4100 korun, co by deska mohla stát, je na tom z hlediska poměru cena-výbava velmi dobře, tedy tradiční silná stránka Sapphire desek. Ani funkčně si nevede nijak zásadně špatně, i když současný BIOS má rezervy a určitě by se dalo vytáhnout více.

Sapphire pořád ztrácí i v bohatosti SW výbavy a utilit atd., ale zlepšuje se. problém téhle desky je opět hlavně to, jak vypadá. Kvalita zpracování, výbava všechno dobré, ale podívejte se na ten design a ty barvy vedle konkurenčních desek. Sapphire by vážně konečně mělo zaměstnat nějakého designéra.

  • MSI Z77A-GD65

Za slušnou cenu 4200 korun velmi slušná výbava a velmi dobré zpracování. To je přesně to, na co jsme od GD65 edic zvyklí. MSI velmi příjemně překvapilo s vyladěním desky z hlediska provozních vlastností, kde je díky svým technologiím lepší než všichni konkurenti.

Výkonově také patří k tomu lepšímu, schopnostmi OC a výbavou patří vůbec k nejlepšímu, co jsme dnes testovali. Velmi dobře i vypadá, ocenit opět musíme zpracování manuálů a prostě nemůžeme jinak, než udělit naše ocenění a doporučení této desce.

"Velmi schopná a vybavená Z77 deska za dostupnou cenu"

  • ASUS Sabertooth Z77

Rozhodně svým zpracováním a provedením unikátní a velmi funkční deska. Ale ASUS si ji také dost cení a prodejní cena 5100 korun není malá. ASUS za to ale také nabízí nadstandardních 5 let záruky. Výbava není nejbohatší, na druhou stranu je dostatečně bohatá ve všech směrech, aby uspokojila i náročnější uživatele. ASUS desku také velmi dobře vyladil výkonově a i když to není na OC zaměřený model, má propracované taktování i veškeré další bohaté funkce od ASUSu.

Ten velký plastový štít funguje jak má, i když z těch přídavných malých ventilátorů nadšení být nemůžeme. Ale mít je tam nemusíte. Snad jediné, kde nás deska trochu zklamala, jsou provozní vlastnosti. Čipset se trochu více hřeje (bez toho přídavného ventilátorku), ale je to v rozumných mezích, spotřeba s touto deskou ale byla suverénně nejvyšší. Ale na druhou stranu i výkon byl nejvyšší. Celkově velmi kvalitní a výkonná, velmi dobře zpracovaná a unikátní deska s 5 lety záruky, ale za vyšší cenu, rozhodně si naše doporučení a vaši pozornost zaslouží.

"Kvalita, výkon, unikátní zpracování a 5let záruky k tomu"

  • GIGABYTE G1.Sniper M3 Z77

Na závěr tu máme nejmenší desku v testu. mATX verzi nového G1.Snipera. tahle deska je rozhodně dnešním výhercem v poměru cena-výkon. Stojí pouze 3450 korun, čímž je výrazně levnější, než všechny ostatní v dnešním testu, ale také má samozřejmě menší rozměry a nižší stupeň výbavy. Výbavy je ale dost pro běžného uživatele i hráče. Na desce nic zásadního vlastně nechybí naopak má vše pokud jde o výstupní konektory a má i podporu CF/SLI, a chcete-li, na poměry integrovaných zvukovek i velmi slušnou zvukovou kartu.

Deska má i výborný výkon a slušné provozní vlastnosti. I na běžné taktování je velmi dobře naladěna, propracovaný je nový 3D BIOS, které si ale většina moc užívat nebude, protože skoro všechno můžete stejně nastavovat z Windows.  Na trhu jsou i další i podobě drahé mATX modely, ale s takto pěkným designem herní desky a celkovým zpracováním za tyto peníze žádná.V našem testu tedy získává ocenění poměrem cena-výkon i naše doporučení.

 

"Malá, slušně vybavená deska s pěkným zpracováním s výborným poměrem cena-výkon"

Ještě nám ale zbývá zhodnotit 22nm procesor Intel "Ivy Bridge" Core i7-3770K ...

 

 

  • Hodnocení Intel Core i7-3770K

Pro uživatele, který kouká jen na cenu a výkon, je nový Core i7-3770K rozhodně překvapením, bohužel zdaleka ne tak příjemným, jak jsme očekávali a to i přes skromná očekávání, které jsme od nové generace procesorů Intel měli. Přeci jen architektura procesoru se v podstatě nezměnila, vylepšení výkonu proběhla hlavně u integrované grafiky, která ale u CPU za 7000 nikoho nezajímá, přesto jsme očekávali asi o nějaké to % více procesorového výkonu. Výkon procesoru se tedy s příchodem nové generace téměř nehnul z místa, ale nikomu to moc nevadí. Jasně, v případě grafických karet jsou i tací, kteří řvou, že 30-40% přínos nové 28nm generace vůči předchozí 40nm není dost, takže v případě několika jednotek % u 22nm vs 32nm procesorů těžko být nadšený. Být na trhu vyrovnanější konkurence, tedy AMD by mělo stejně výkonné s chopné CPU jako jsou ty Core i5/7, měl by Intel asi problém. Jenže na trhu nic lepšího není a tak Intel jen vylepšil už tak výborný a bezkonkurenční procesor. Intel se ale soustředí hlavně na integrovanou grafiku, kde má velké mezery proti konkurenci a to je vzhledem k vývoji mobilních PC a použitelnosti těch integrovaných grafik klíčová věc, jelikož procesorového výkonu je obecně dnes dost. A nová GMA HD 4000 vypadá velmi schopně

.

Intel ale ladí hlavně 28nm výrobu a nové 3D tranzistory, což je klíčové proto, aby tady vůbec nějaký další pokrok mohl být. Je to velmi drahé, je to podstatně náročnější a komplikovanější než i Intel čekal, o tom žádná, ale přeci jen to dokázal. Vyrobil opět o trochu výkonnější procesor, který je efektivnější než předchůdce, i když asi jeho současná výrobní cena nebude zdaleka ideální. Ale má na čem stavět a bude se to zlepšovat (doufejme). Otázkou je, jak vyřešit ten problém s vysokou teplotou na malé ploše. To bude větší oříšek.

Celkově tedy z hlediska technologického je 22nm Core i7-3770K úžasný kousek HW. Z uživatelského hlediska ale moc zatím nepřináší. Stojí stejně jako starší model a má jen o trošku lepší výkon při o trošku nižší spotřebě, ale s větším zahříváním a nižší spotřebou. Někteří to srovnávají i s FX procesorem, ale ten kromě problémů s pro AMD novou 32nm výrobou, má i problém se svou zcela unikátní a velmi pokročilou architekturou, s níž si většina současných aplikací nedokáže poradit a správně ji využít. Intel v případě nové generace ladí jen tu výrobu a architekturu nechal vlastně stejnou. Celkově je Core i7-3770K lepší než starší 2700K, i když ne o moc, má ale PCIex3.0, nové instrukce a pár drobných zlepšení ve výkonu na takt. Z hlediska architektury je tu hlavně vylepšená grafika, což ale bude téma až podstatně levnějších modelů, jež dorazí později. Pokud výrazně netaktujete, stačí vám těch 4,5GHz, není důvod, proč Core i7-3770K nebrat. Pokud chcete taktovat k 5GHz, je starší řada zatím stále lepší volba, ale to běžné uživatele moc nezajímá.

Osobně musím říci že největší konkurencí Core i7-3770K je hlavně model Core i7-3820. Je levnější, i když desky X79 stojí víc, ale díky síle X79 platformy má v podstatě stejný výkon jako 22nm novinky. Ano, žere více, ale má 4kanálový řadič pamětí a X79 je hlavně high end, kdežto Z77 je pořád jen mainstream, kam nic moc lepšího než Core i7-3770K pravděpodobně už nestrčíte.  Do X79 ale můžete dát podstatně výkonnější procesory a přijdou tam pravděpodobně i 22nm novinky. Takže Core i7-3770K od nás dostane ocenění za svou technologickou pokročilost, ale i ta velmi skromná očekávání příliš nenaplnil. Jenže je pořád na vrcholu a opět nejlepším mainstreamovým CPU vůbec, takže ocenění si zaslouží. Výkonu má opravdu hodně a efektivitou je to špička, těžko jeho nákupem uděláte chybu, i když lákadlo v podobě Core i7-3820 a skutečně high-end platformy je možná ještě větší, než dříve. To samozřejmě s uvedením levnější 22nm modelů už nebude na pořadu dne. Příště si otestujeme cenově o dost atraktivnější Core i5 model.

"Technologická špička, i špička ve všech ohledech mezi "mainstreamovými" procesory"

Za zapůjčení procesorů a desky děkujeme společnosti Intel

Za zapůjčení základních desek děkujeme firmám:

Sapphire, ASUS, MSI a Gigabyte

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MAXX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 12:34:15
avatar
jsme se dočkali
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 12:36:30
avatar
tak doufám, že to oceníte, poslední necelé 4 dny jsme nedělali nic jinýho ...
MAXX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 13:28:25
avatar
To víš,že oceníme - čekal jsem na to jak na státní svátek
MAXX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 13:30:30
avatar
Byl by od čtenářů DDWorldu zájem o recenzi desky Asrock Z77 Extreme4? Podle mě by měla dostat taky šanci se ukázat jako Sapphire a Intel, kteří taky nezapadají do Svaté trojice a přitom mají co nabídnout
Jerrow [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 13:56:11
avatar
To si piš, že by byl zájem, tuhle desku mám v hledáčku a test nikde. Ono spíš celkově desky ASRock nikde netestujou a to je škoda, protože to vypadá, že silná trojka bude MSI, ASUS a právě ASRock, protože GB šel hodně dolu kvalitou a nahoru cenou...
MAXX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-26 14:55:28
avatar
deska a testovací sestava je připravená -ještě se čeká na Ivy - jsem bohužel odkázanej na oficialní kanál prodejců - vydrž ještě.
S DD jsem se už domlouval na recenzi.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-26 13:33:14
avatar
Si děláš srandu ne? Asrock je béčková kvalita i značka desek a vždy byla (i tak byla založena) .... kvlaitou výroby se nemůže ASUSu nebo GB vůbec rovnat, ani na to pomýšlet, kdyby ano, nikdy se nedostane se stejnou kvalitou cenově na úroveň ASUS/GB desek, prostě to není ekonomicky možný ;)

Na trhu máš jenom silnou dvojku, kterou tvoří ASUS a Gigabyte. Desky testujeme dlouhodobě a rozhodně nemohu souhlasit s tím, že by GB šlo kvalitou někam dolů obě firmy s ASUSem jsou na tom velmi podobě, ostatně jsou to přímí konkurenti i velcí rivalové ani jeden si nemůže dovolit polevit, protože by ten druhý okamžitě obsadil jeho pozice. A protože ty pozice zůstávají víceméně vyrovnané a obě si udržují velký náskok před ostatními, těžko na tom že by jeden z nich polevil na kvalitě něco bude - navíc by se mu to ekonomicky vymstilo na reklamacích. ASUSu a GB dlouhodobě nikdo na paty nešlape. Snad jedině MSI, jež je schopno nabídnout výbavou i kvalitou srovnatelné produkty za srovnatelné ceny, ale objem jeho výroby je výrazně nižší. Pod ním už je řada dalších firem. Asrock je někde hodně dole, jeho prioritou jsou kvalitativně nepříliš dobré, ale hlavně levné desky a to byly vždy.

Takže o co opíráš své tvrzení?
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-27 17:15:02
avatar
Uz jsem nenasel odkaz, ale nekde jsem cetl, ze Asrock vyrabela desky pro Asus, Gigabite a dalsi (OEM proces). To jen tak pro zajimavost.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-27 17:21:36
avatar
no bylo to trochu jinak ale ano, ale vyráběla právě ty levné nižší kvality protože si nechtěli ničit jméno ti velcí ;) Asrock vyrábí podprůměrnou kvalitou za podprůmerné ceny dodnes prostě levný desky.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-27 17:27:17
avatar
To ano...slo hlavne o rozmery microATX pokud vim. To urcite hraje roli. Vetsi desky hodne vyrabi Foxconn. Nevim, ale jestli dodava i jim.
Jerrow [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-30 10:44:32
avatar
Třeba zkušenosti mých známých. Každý kdo měl GB, tak nadával na všechno možný, počínaje ovladačema a konče odchodem desky do křemíkového nebe hned po záruce. Třeba MSI je na tom podstatně lépe, neznám skoro nikoho, komu by odešla deska, zrovna jako u ASRock, ikdyž těch je o dost méně. Třeba máš jiné zkušenosti, ale mě GB deska nesmí do pc, leda grafika.

U Z77 MSI mě štve, že tam neni PCI slot - kam mám asi dát svoji x-fi??? A kupovat novou zvukovku se mi fakt nechce, když slouží dobře. Takže buď ASUS nebo ASRock... A když je porovnám, cenou i vzhledem, vychází lépe ASRock, který se navíc v poslední době hodně zvednul - stačí se podívat na nějaké zahraniční recenze...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-30 11:39:32
avatar
tak vyměň známé ... tohle nejsou žádné konkrétní údaje, některé obchody nabízejí i statistiky poruchovosti a GB tam není na tom nijak špatně. Ovladače po drtivou většinu věcí dodávají externí firmy, jejiž komponenty najdeš i na ostatních deskách, takže v ovladačích být problém skutečně nemůže ... měly by je i ostatní desky.

Asrock se nijak nezvednul, stále je to velmi podprůměrná kvalita za podprůměrnou cenu. V kvalitním PC nemá deska typu Asrock, co pohledávat. Nemusím se dívat na zahraniční recenze, ty desky známe v redakci osobně, jenom o nich nepíšeme, protože skutečně kvalitativně je nemůžeme doporučit a nevezmu si jejich doporučení na triko ... přehled však musím mít, takže o těch deskách skutečně víme ...

PCI nemá většina desek, z čipsetu je již vypuštěno ...
Anonymní  2012-05-19 16:36:49

Intel si 22 nm v pokoji vyladí a nova revízia bude mat aj adekvátnu pastu pod rozvádzacom tepla HM zbytočne sa nehovori väčší pes ....
Luizzz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 12:49:40

Vím, že to dalo hodně práce a zabralo spoustu času, ale pro mě má tento test téměř nulovou hodnotu. Tyto desky si koupí pouze pár nadšenců, pro většinu uživatelů zase nic . Dávat za desku 4000-5000Kč je dle mého nesmysl, ve výkonu bude rozdíl pár procent a nějaký USB konektor navíc.Stejné je to u zde testovaného procesoru.
Snad se zde někdy dočkám testu desek v cenovém rozpětí 1500-2500Kč a např. Core i5-3570. Tvrdíš, že je to web pro uživatele, tak to dokaž. Zatím mi připadá, že děláš radost hlavně sobě.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 13:15:34
avatar
buď trochu soudný a uznej, že testovat a strkat procesor za 7000 nebudeme na desky za 2000 ...
Luizzz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 13:41:51

Za 1) přečti si, že píšu o i5-3570, ten snad 7000,- stát nebude
2) proč ne? Chceš snad říct, že deska za 2000,- bude procesor tak brzdit?
To je jeden z důvodů, proč chci právě takový test!
Ovšem, když se dívám na rozdíly ve výkonu desky za 3500 a za 5000, rozdíl je zanedbatelný.
Roger001CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 14:22:33
avatar
Já pokukuji po desce MSI Z77A-G43 za cca 2.400,- Kč - je to pořád čipset Z77 a hlavně má slot PCI pro mou zvukovku, což G45, GD55 a výš nemají. V čem bude G43 horší než G45, GD55 a výše? Max. nějaká výbava a pod, ale výkonově bude plně dostačující i k i7 3770K. Já mám tedy v merku i5 3570K.
Luizzz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 14:36:05

To se chci právě z takového testu nových Z77 desek dozvědět. Zda je vyšší cena pouze za lepší vybavu a použití kvalitnějších součástek nebo i za vyšší výkon. Rovněž chci koupit i5-3570 a k tomu "nějakou" desku do 2500Kč.
Rhiz3K [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 19:10:57
avatar
Přesně tak.

Já to beru jako spotřební zboží, které po čase předám bratrovi a koupím si Haswella, takže dávat o 2,5K víc za desku, která mě prakticky nic nepřinese je podle mě zbytečnost.

MSI Z77A-G43 je zatím můj favorit a do toho i5 3570K, tak doufám, že pro tuhle kombinaci se na netu objeví nějaká recenze.

Máte někdo info jak je na tom boxovaný chladič? Hučí to moc od základu, nebo se to dá o trochu přetaktovat?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 18:22:45
avatar
boxovaný chladič hučí vždycky, je udělán tak aby splnil specifikace výrobce CPU, ale aby nelezl do zelí businessu výrobců chladičů, kdy navíc ten Box chladič i jeden z nich vyrábí ;)

Do našich sestav proto vždy osazuji nějaký lepší chladič a máš tam pár typů na levné a dobré chlazení. Na tom opravdu nešetři, zvlášť když 22nm Ivy celkem topí ...

dražší deska má smysl ... kvalitnější komponety a lepší výbava, lepší zpracování, nejmodernější funkce, případně 100% podpora a někdy i delší záruka. Je to na tobě, zda to má smysl pro tebe. Souhlasím, že desky kolem 2500 jsou natolik dnes kvlitní a výkonné, že běžnému uživateli opravdu stačí s přehledem. Na druhou stranu, já osobně si těch pár set korun na hezčí, lépe udělanou a výbavou a funkcemi našlapanou desku kolem 3500-4000 rád připlatím ... drahé luxusní desky jsou taky fajn, víš že dostáváš to nejlepší, ale poměr cena-výkon tam rozhodně nehledej ... ;)

neboj, chystáme i testy levnějších desek s levnějšími CPU ;)
Rhiz3K [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 18:23:20
avatar
Tak s tím jsem částečně počítal, ale doufal jsem, že by se to někdy v budoucnu mohlo změnit.

Přece jen je to 'K' procesor, tak na co tam ten chladič dávají, když nechladí .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 18:30:28
avatar
On to uchladí ... přesně podle požadavků výrobce tj. je vyhovující. Ale není určen pro taktování apod, nic co výrobce nedefinuje. Proč taky. Navíc je tu požadavek na co nejnižší cenu atd.

Není důvod to měnit a ničit business v současnosti je to výhodné pro výrobce CPU i výrobce chladičů
Rhiz3K [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 19:10:29
avatar
A co teda Intel definuje tím kouzelným slovíčkem K?

Já bych řekl, že je procesor určený pro taktování, tím pádem pokud přiložený chladič na taktování není, je to čistě o ojebávání zákazníků a zbytečné táhání peněz z našich kapes...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 19:22:29
avatar
že má ten procesor odemčený násobič (je tedy vhodný pro taktování) ale nic jiného Intel nezaručuje ;)

chladič je dodáván jen proto, že s ním můžeš ten CPU na referečním taktu provozovat ...
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-26 21:50:52

DD nerad ti kazím radost(článek je mimochodem pěkný), ale u Ivy Bridge si lepším chladičem nepomůžeš. Jak jsi napsal k taktování: "Problémem nového 22nm procesoru jsou teploty. Jednoduše je tu příliš mnoho tranzistorů na příliš malé ploše a ty tak soustřeďují teplo to malé plochy a to se špatně odvádí." Tak to bouhžel není opravdová příčina proč mají "80°C i s tak výkonným chlazením jako je NOCTUA NH-D14". Nějaký vůl v Intelu se prostě rozhodl "ušetřit", a začal cpát levnější teplovodivou pastu i pod rozvaděč tepla k čipu. To způsobí řádové zhoršení tepelné vodivosti(čip se peče, protože pasta dokáže propustit pouze 5W). A je opravdu jedno jesti, pak za rozvaděč dáš třeba chladič v podobě 20tunové parní lokomotivy(teplo stejně musí nejprve projít izolační pastou kolem čipu).
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-27 17:23:37
avatar
To neni uplne presne. Mluvi se tam o tepelne vodivosti pasty. Dana vodivost pasty je 5W/(m*K). To nerika nic o tom, ze to prevede prave 5W.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-27 18:10:56
avatar
asi to má nějaký důvod že to tak udělali, protože by to jinak nedělali, nejsou hloupí ani by nešetřili dolar na čipu, za to by jim to nestálo ... teorie s teplovodivou pastou jsou mimo.
tryas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 19:36:52
avatar
Myslim, ze je tu viac takych. Tiez planujem nieco ako i5-3570 no dosku o nieco lacnejsiu, Z75 a ak aj tie budu moc drahe tak nezostava nic ine ako h77 co uz.
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 14:39:15
avatar
Bohužel desky pro s1155 do cca 3000,- jsou odpad. Výbavou je to hnus. Základní deska je základ.
A v čem sou horší? Životnost, výbava, možnosti nastavení, technická podpora ( biosy ještě roky pod výrobě). Takže ano brzdit v přetaktování. Nepotřebujete taktovat? Nepotřebujete tedy ani Z77 ale stačí vám nějaký H6x s patřičným biosem s podporou IB.

Solidní deska začína u Asuse třeba až modelem ASUS P8Z77-V LE u MSI až Z77A-GD55.
vaskic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 3 monitory 2012-04-25 13:24:30

Neslo by nejak otestovat ten vystup na 3 monitory v kombinaci VGA+DVI+DP s aktivni redukci na DVI?
Co jsem se dival do manualu par desek tak vsude bylo ze jdou zapojit jen dva vystupy zaroven
Takze kdyby nekdo vedel o desce na ktere funguje uvedena kombinace s integrovanou grafikou Ivy Bridge tak bych byl moc rad za info.
Diky
Hellraiser [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nefunčkní link z RSS 2012-04-25 13:35:12

Zdar lidi a DD, nevíte proč nefunguje přímý link na tento článek z RSS čtečky? Dokonce ani z poslední ani z druhé kapitoly se nedostanu na kapitolu první :-(, vyhodí mě to hlášku, že požadovaný dokument nebyl na adrese nalezen a nazdar...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 14:58:39
avatar
možná ty uvozovky tam dělají bordel ... nevim
Hellraiser [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 16:19:48

A nepředělal bys to?, nemám se jak dostat na první kapitolu... :-)
Hellraiser [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-26 09:23:09

už to funguje :-)
Carter83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 13:39:24

Poslední kapitola - ve větě Intel ale ladí hlavně 28nm výrobu... má být 22nm.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 14:58:53
avatar
jj opravim ...
kolin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 32nm 2012-04-25 14:37:29
avatar
Ve všech grafech je u Core i7-3770K uvedena hodnota 32nm, myslim, že by tam mělo být 22nm.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 14:59:31
avatar
a sakra .... sem věděl, že sem něco zapoměl přepsat ... no opravovat to už nebudu teď, prostě je to 22nm procesor, sorry ...
Torkil [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 32 nm místo 22 nm 2012-04-25 14:44:30
avatar
V grafech je uvedeno, že je i7 3770K je 32nm procesor místo 22nm.

To jen taková malá chybka Jinak test moc pěkný. Ať si pomlouvají ostatní weby jak chtějí, nejraději čtu testy stejně zde na DDworld. Hlavně se nedat a pokračovat v nastavené kvalitě

PS: Zvláštní, že jeden Extraweb testoval tento kousek v rozlišení 1600x1050.
To mi přišlo k smíchu

EDIT: kolin mě o chvíli předběhl, alespoň nejsem "hnidopich" jen já
gm4n [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 16:16:17

Ako to vyzera s procesormi na Socket 2011 ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 18:19:08
avatar
zatim tak jak vidíš na trhu ... žádné změny v dohledu ... letos můžná vůbec nic ještě se uvidí ... ale vzhledem ke stavu 22nm výroby, pochybuji, že Intel bude tlačit na uvedení 22nm Ivy Bridge-E, ani k tomu nemá žádný důvod
gm4n [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-27 18:52:18

Hmm. Co myslis. Z hladiska cena/vykon oplati sa mi kupit 3820 alebo 3770k? Pri 3820 su strasne drahe zakladne dosky ale zas ma lakaju 4 kanalove ramky a nejaky vyhlad do buducna. Robim s videom. Adobe after effects atd. Co bude pre mna vyhodnejsie? Momentalne mam c2q a uz si to pyta zmenu
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-27 19:17:04
avatar
Vzal bych 3820 a nějakou desku do 5000 ... GB UD3 nebo Intel X79TO zase tak drahý ty desky nejsou ...
gm4n [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-27 19:42:04

Akurat som robil mensi prieskum a porovnaval som to a fakt to nevinde moc drahsie. A zas ako je aj napisane v zavere. 3820 je predsa len high-end
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 20:39:51
avatar
Pěknej testík nove generace, chválím
palino1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - revizia? 2012-04-25 20:55:36

Zaujimalo by ma, aku reviziu CPU ste testovali. Udajne tie prve predpredajne procesory boli z hladiska zahrievania pri navyseni taktu ovela lepsie. A 5Gh hranica pre ne nebol ziadny problem. Takze osobne by som nemal starosti, preco by sa to novou revizou nemohlo zlepsit. Tak inak recenzia velmi dobre napisana, hlavne ma zaujalo porovnanie integ. grafik. Som rad, ze sa aj poukazalo na tie surove ceny i5-i7 procesorov oproti 5-10% slabsim procesorom AMD. Nove zobrazovadlo na 3770ke IGP 4000 s "vylepsenym" vykonom vzhladom na cenu procesoru a v porovnani konkurencie vyznie naozaj smiesne.
warrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-25 21:10:51

Grafika v CPU za 7 000 Kč je divný. To se musí nechat.

Když ten CPU v OC ale víc topí, tak to znamená, že i víc žere ???
iam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-26 03:07:48

niekolkokrat sa v clanku miesa 28nm a 22nm CPU, tak si to treba konecne ujasnit
mikaloupeznik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-26 10:39:08
avatar
Nemůžu si pomoct, ale mám pocit, že když to velmi zjednoduším, tak pro normálního uživatele je rozdíl mezi SB a IB něco podobného jako rozdíl mezi Phenomem II a Buldozery. Ve vysledku narůst výkonu o proti předchozí generaci velmi diskutabilní. Ono asi prim hraje stav výroby. Pokud není vychytaná, tak se zázraky nedají čekat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-26 12:04:47
avatar
u toho BD ale AMD šlo na trh ještě ze zcela revoluční a novou architekturou, to Intel neudělal a drží se svém Tick tock strategie, tkerou mimochodem dnes okukuje a začíná používat AMD ;)
Rorschach [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-26 11:03:30
avatar
Nechápu jak někdo může mluvit o zklamání a nesplněných očekáváních v oblasti výkonu, co čekat když je Ivy Bridge pouze zmenšený Sandy Bridge... Navíc jde především o otestování 22nm výroby na známém a odladěném čipu.
Tenhle procesor měl zaválet v oblasti nízké spotřeby a efektivity, což se však při nynějším stavu výroby koná jen částečně. Vzpomeňte co vytřískalo AMD z 45nm procesu. Dejme Intelu trochu času na odladění a nepochybně přijdou procesory s nižším napětím a následnou efektivitou i lepším přetaktováním. A co teprve až bude za rok nová architektura.
Jinak ta HD 4000 pouze v nejvyšším modelu je opravdu FAIL
palino1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - no tak 2012-04-26 19:13:29

No verim ze mas pravdu a intel to napravi, aj ked v bezkonkurencnom prostredi sa nemusi a ani nebude inak obvzlast ponahlat v natahovani vykonu novych CPU. Co sa tyka IB tiez som neocakaval vzhladom na rovnaku architekturu velky vykonovy rozdiel oproti SB.

Ale je fakt, ze intel pred par mesiacmi nam ukazoval, ake budu nove 3D tranzistory efektivne a aky prinesu velky skok v uspore, tam budu kopat novu revolucnu ligu. Realita je vsak taka, ze su zatial na procesoroch IB skor menej efektivne a pri zvysovani taktu su neuchladitelne. Skoro to pripomina obdobie Intelu, kedy prisli na svet tazkopadne IP4. Skoda, ze AMD je tak s vyvojom pozadu, pretoze prave teraz by mohla vyuzit to, ze sa Intel nijako neposunul novou generaciou. Sklamanie by prislo, keby obrovske investicie do vyvoja tejto novej architektury 3D trazistorov prislo nazmar.
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nechápu jak někdo může mluvit 2012-04-26 11:12:22
avatar
Těm které nechápeš charakterizuje rčení přání otcem myšlenky.
BM3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-04-27 04:25:16

Bol som docela dost zvedavy ako dopadne novy IB, 22nm a hlavne technologia tri-gate tranzistorov bola dost vyhypovana. Uz nejaky cas bolo avizovane, ze nakolko sa jedna o rovnaku architekturu CPU ako u SB, rozdiely vykonu nebudu velke. Nakoniec som zvolil cestu highendu v podobe SB-E 3930K.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-01 21:12:08
avatar
DD když doporučuješ kódování videa pomocí GPU namísto CPU, co takhle otestovat tu HD4000 v kódování videa?
Třeba nebude tak úplně k ničemu. Co si pamatuju, tak už HD3000 dokážou kódovat video velmi dobře.

Tím se dostávám k tomu, že bych chtěl poprosit o doporučení na nějaký program na kódování videa pomocí AMD GPU.
Něco jsem zkoušel, ale výsledná kvalita nedosahovala ani kvality DVD a lepší kvalitu to neumělo nastavit:-( Zatížení GPU HD6950 při kódování přitom bylo kolem 20%, takže problém není v nedostatku výkonu GPU...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-01 21:19:40
avatar
jo to jsem neudělali pravda, minule ano ... tak příště. Ano HD 4000 je lepší než HD 3000 a výkonnější.

Já používám třeby Cyberlink PowerDirector, ale to je přímo na vytváření videa, jinak video nepřevádím, tak nevím. Snad někdo další, kdo se tím zabývá ví více ...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-01 22:12:24
avatar
Dík za odpověď.

Škoda, právě převody videa jsou dost náročné a ty aplikace co jsem našel v podstatě sice dokáží převést celovečerní film za 15 - 20 minut, kde to CPU počítá i přes 2 hodiny, ale když se podíváš na kvalitu, je to k pláči. Takovou kvalitu přepočítá i moje PII X3@3,4GHz za 30 minut...

Buď jsem špatně hledal, nebo se tyto programy nedají tak dobře zpeněžit a proto jejich vývoj zatím moc nepokročil.
Zatím jsem pořád závislý na CPU a programech typu Handbrake nebo MeGui, kde je sice výsledná kvalita super, ale při dvouprůchodu je to i 4 - 5 hodin na film:-(

Pokud to dělám špatně, napište mi prosím někdo že jsem lama a jak to dělat lépe ;-)
Nejčastější scénář je převod 720p a 1080p nahrávek z TV.
misakcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hrozně dávno jsem neco napsal 2012-05-13 22:35:51

O převádění videii pomocí CUDA technologie od nvidia... Jestli mas AMD tak i to by neco melo umet..
http://www.pcsnadno.cz/node/221
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!