TEST: Kingston SSD HyperX 3K - Výkon prémiového SSD disku za mnohem zajímavější cenu!
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 28 květen 2012
alt

 

 

 

 

 

 

  • TEST: Kingston SSD HyperX 3K

                 - Výkon prémiového SSD disku za mnohem zajímavější cenu!

Skutečně výkonné SSD disky stojí dnes stále docela dost, Kingston ale představuje zajímavou edici.

Nedávno Kingston představil novou edici svých SSD disků ze série HyperX. Na místo modrých modelů dorazí šedé, které se liší pouze v maličkosti. označení 3K v názvu. Nebudeme vás dlouze napínat, cože to znamená. To 3K vyjadřuje počet cyklů/přepsání, který disk zaručuje. Modré modely HyperX jsou modely s 5K přepisy. Zkrátka a dobře, modrá série by měla vydržet delší dobu, protože má garantován větší počet přepisů. Máte se tedy zjednodušeně řečeno snížené životnosti nových šedých HyperX bát? Ani náhodou!

Jak jistě víte, SSD disky fungují na základě NAND čipů, které jsou neustále přepisovány. Počet těchto cyklů je samozřejmě omezen, protože je omezena životnost toho čipu. Ale ta je stále velmi vysoká. Samozřejmě čím kapacitně větší disk, tím větší počet celkových dat, kterými jej můžete přepsat (větší počet čipů). Existují různé NAND čipy s různou životností. Čím vyšší, tím je samozřejmě čip dražší. A to je právě ten aspekt rozdílu mezi 5K a 3K edicemi HyperX SSD disků od Kingston. A jak moc to tu životnost ovlivní?

U 5K edice je u 120GB verze TBW (Total Bytes Written) hodnota 128TB, u 240GB pak 256TB a u 480GB je to 512TB. 3K edice disků tuto hodnotu mají nižší. Takže v jejich případě je u 120GB ta hodnota 76,8TB, u 240GB 153,6TB a u 480GB verze je to 307,2TB. Otázkou, která vás zajímá je, co to znamená v reálném nasazení, tedy jak dlouho ty disky vydrží. Mohu vás uklidnit, že se při běžném používání systémového SSD pořád bavíme o výdrži v řádech mnoha let až desítek let! Takže běžnému uživateli vydrží to SSD mnohem déle, než je jeho záruka (ta je u HyperX edic stejná a to 3 roky) i morální hodnota a výdrž. Na serveru Anandtech to pěkně spočítali pro 100GB kapacity:

(Zdroj: Anandtech.com)

Jinými slovy, mezi 5K a 3K edicemi je sice slušný rozdíl v životnosti, ale ta se pořád počítá na mnoho let, takže je dobrý nápad zamyslet se, pokud víte, že ten SSD nemáte třeba do serveru nebo tak něco, nad pořízením levnější verze, která sice bude mít nižší životnost, ale v reálu to stejně nepoznáte, za to rozdíl ceny je dost podstatný. A to je právě příklad HyperX 3K disků ve srovnání s HyperX 5K.

Pro začátek uvedu cenové srovnání modelů. Zajímají nás hlavně ty nižší s kapacitami cca 120 a 240GB, které i z hlediska cen dávají smysl a jsou zajímavé. U 3K edice existuje i 90GB verze, ale vzhledem k ceně 120GB mi nepřijde až tak zajímavá. A jak vidíte, cenově je mezi 3K/5K edicemi dost velký rozdíl a to ten výkon je v podstatě stejný! Opravdu velký je už rozdíl mezi 240GB kapacitami, který je už přes 2000 korun. A právě 240GB model 3K edice, máme nyní v testu ... tak si jej srovnejme s dříve testovaným špičkovým 5K modelem ....

 

 

  • Kingston HyperX 3K - SSD disk

V testu máme disk v plném balení, tedy v Upgrade verzi, která toho obsahuje více, ale je také dražší. Disk se dá pořídit i levně a to samostatně bez tohoto balení. To se ale některým může hodit.

I když je to levnější edice, balení je v podstatě stejné, jako u modré dražší verze. Pěkná krabice, na které se samozřejmě výrobce chlubí špičkovými výkony, kterých disk dokáže dosáhnout, zůstala.

Uvnitř pak najdeme, kromě samotného SSD, i CD s ovladači a dalším SW a také montážní kit pro umístění do 3,5" pozice a také šikovný externí rámeček pro připojení disku přes USB. Nechybí ani originálně pojatý celokovový šroubováček s výměnnými nástavci.

  • SSD disk

Samotný SSD edice HyperX 3K se od dříve vydané HyperX 5K liší již zmíněnou barvou. Zatímco ty 5K edice s delší výdrží jsou modré, 3K edice jsou šedé.

Právě barva je jediným viditelným rozdílem mezi oběma edicemi. Jinak je to klasické 2,5" SSD jak jej známe.

Dovnitř nepolezeme, samozřejmě bychom mohli, ale je to chráněno zárukou a kromě toho si dovolíme věřit výrobci, že uvnitř je správný počet čipů, které vytvářejí kapacitu, kterou výrobce pro disk udává ;).

Parametry disků vidíte v tabulkách. 3K stejně jako 5K edice má stejný SandForce řadič a špičkové NAND čipy, které se liší jen tou udávanou životností - údajem TBW.

Podívejme se tedy na výkony, které disk podává ...

 

 

  • Testovací sestav a testy

Na otestování nových disků jsme využili nové testovací sestavy v tomto složení:

Použili jsme naší novou testovací sestavu (později bude osazena ještě grafikou AMD HD 7970, ale ta pro účely testování SSD není podstatná. Důležitá je samotná platforma. Tou je tentokrát Intel X79 se špičkovým procesorem Core i7-3930K a základní deskou ASUS P9X79 DELUXE. Do testu jsme dále zařadili pro srovnání i další disky, včetně jednoho HDD pro srovnání.

  • Samsung Spinpoint F1 1TB HDD SATA 3Gbps
  • Intel SSD 320 160GB SATA 3Gbps
  • Kingston SSDnow V+100 128GB SATA 3Gbps
  • Kingston SSDnow V+200 120GB SATA 6Gbps
  • Intel 510 SSD 120GB SATA 6Gbps
  • Kingston HyperX 120GB SSD SATA 6Gbps
  • Kingston HyperX 240GB SSD SATA 6Gbps
  • Intel SSD 520 240GB SATA 6Gbps
  • Kingston HyperX 3K 240GB 6Gbps

Pokud jde o testování, nemá smysl to nějak komplikovat. Disky postupně vybavíme systémem Windows 7 a u této příležitosti si otestujeme jejich výkon. Nebude chybět několik praktických testů, ale podíváme se i na několik teoretických testů, tedy jak si vedou v benchmarku, který měří rychlost při čtení a zápisu v několika dalších aspektech, které nás zajímají …

 

 

  • Rychlost čtení - zápisu a přístupová doba

Začněme nejdříve několika teoretickými testy, většinou benchmarky. Vybrali jsme dva, které pro základní otestování a srovnání modelů úplně stačí:

  • Rychlost čtení a zápisu

Nejdříve se podívejme na to nejlepší, sekvenční čtení a zápis:

Už jsme si zvykli na to, že udávané rychlosti, jsou skutečně víceméně teoretické a to slovíčko až, které je u nich uváděno, je tam skutečně správně. V praxi jsou ty rychlosti nižší a liší se měření od měření, deska a platforma od desky a platformy. Jak ale vidíme, 3K edice si na svou cenu vede opravdu vynikajícím způsobem a bez problémů 5K konkuruje, dokonce jej mírně překonává!

Poněkud náročnější je 4K-QD32 nastavení dat pro čtení a zápis:

I zde si 3K edice vede velmi dobře, a opět stačí bez problémů výrazně dražší 5K edici.

  •  Přístupová doba (odezva)

Hlavní zbraní SSD je ale odezva, či přístupová doba. Zatímco u běžného HDD je to přes 13 milisekund u čtení, SSD mají přístup v pouhých desetinách i setinách milisekund:

Rozdíly mezi SSD jsou však v praxi stěží postřehnutelné, ale speciální SW to změřit dokáže, takže ty „velké“ rozdíly vidíte sami. Pohybujeme se v řádech setin, maximálně desetin milisekund.

Podívejme se ale teď na praktické testy …

 

 

  • Praktické testy – Windows 7 a aplikace

Ještě jsme se rozhodli otestovat několik dalších věcí, které už jsou běžnému uživateli mnohem blíže. Protože na každý disk musíme nainstalovat systém, abychom jej otestovali, přišlo nám jako dobrý nápad toho využít a otestovat rychlost, s jakou se ten systém na stejné sestavě jen s jiným diskem, z DVD nainstaluje.

  • Doba instalace Windows Home Premium x64

Čas měříme včetně zavaděče a restartů do prvního ostrého naběhnutí a zvuku startu Windows. A s jakýmkoliv SSD je to prostě fofr, který HDD může jen tiše závidět. 3K verze patří k nejrychlejším modelům a to je při rozdílu cen HyperX 5K i Intel 520 ve stejné 240GB kapacitě dost rozdíl. 

  • Rychlost startu Windows 7

Jedna z věcí, kterou často mnozí děláme, je start počítače. Jistě si všichni pamatujeme doby, kdy jsme si v pohodě mohli zapnout počítač a než najel na plochu a mohli jsme začít pracovat, stihli jsme si odskočit, udělat čaj-kafe a vrátit se. To už dneska nemusíme absolvovat.

Měřili jsme čas od zapnutí PC po start znělky Windows. Mezi SSD už moc velké rozdíly nejsou a je to opravdu bleskurychlé. To s HDD si počkáte výrazně déle.

  • Multitasking – puštění více aplikací najednou

Další otravná věc, když máte pustit více aplikací najednou, hlavně při startu Windows, tak to dlouho hrabe. Udělali jsme tedy to, že jsme Windows do složky po spuštění dali za úkol otevřít Explorer, FireFox, World, Excel, ICQ, Skype a Photoshop. A jak si s tím disky poradily? Měřili jsme čas po zahrání znělky startu Windows až do dokončení otevření všech aplikací.

Síla SSD je bez debat. A opět si 3K edice vede prostě skvěle.

  • Rychlost načítání herních levelů

V mnoha hrách je dost otravné, když jste rozehraní, napjatí a najednou tam skočí nahrávací obrazovka a musíte čekat na další herní oblast a skoro to vypadá, že se nic neděje. Ovlivnit rychlost načítání herních levelů můžete jednak velikostí a rychlostí paměti vaší grafické karty (samozřejmě u těch, které to využijí) což náš AMD Radeon HD 6970 se 2GB je ideální herní grafika současnosti v tomto ohledu, ale také rychlost načítání ovlivníte rychlostí vašeho PC a disku, ze kterého se data načítají.

Tak jsme změřili rychlost načítání u jedné městské lokace ve hře Crysis 2 v nastaveních maximálních detailů v rozlišení 1920x1200. A opět 3K edice patří k tomu nejlepšímu v testu.

To by k praktickým ukázkám schopností a vzájemného otestování disků úplně stačilo. Podívejme se na závěr.

 

 

  • Hodnocení a závěr

Nová 3K řada HyperX SSD disků je opravdu hodně zajímavá! Zůstal jim totiž vysoký výkon, který současné špičkové SSD se SandForce řadiči nabízejí, ale cena je přitom výrazně zajímavější. Jediné, co bylo obětováno je nadstandardní životnost, za co bychom se normálně asi zlobili, jenže v tomto případě i u 3K edice s nižším počtem přepisů vydrží tohle SSD běžnému uživateli pěkných pár let, za které už tak jako tak bude tenhle SSD daleko po záruce a daleko i po morální životnosti. Rozdíl mezi 3K a 5K edicemi tak z hlediska životnosti bude řešit jen ten, kdo ví, že v jeho případě ten denní počet přepisů je podstatně vyšší, vlivem vyšší zátěže SSD - typicky třeba na pracovních stanicích či serverech, kde má rozhodně cenu to řešit. Ale pro tyto oblasti jsou tu speciálně určené SSD.

Kingston HyperX je série hlavně pro domácí výkonné PC a díky 3K sérii si ten výkon může vychutnat i člověk, uvažující výrazně ekonomičtěji. Vždyť za stejný výkon a stejnou kapacitu dá proti modrým modelům o tisíce korun méně. A řešit to, že mu šedý vydrží místo třeba 15ti let "jen" 9 let, asi příliš nebude.

V testu jsme dnes měli bohužel jen dražší 240GB verzi, která stojí stále značných 6800 korun, jenže ve srovnání se stejně výkonnými HyperX 5K a Intel SSD 520 ve stejných kapacitách, je to pořád o 1200-2000 korun méně! Nejzajímavější ale bude určitě 120GB verze. Tu jsme sice v testu neměli, ale už z testu 240GB lze snadno odvodit, že její výkon bude podobný výkonu 120GB verzi HyperX 5K a tu v testu máme. A Zde už těch 3500 korun ve srovnání  s o 1000 korun dražšími HyperX 5K a Intel SSD 520 ve stejné kapacitě, to už je zatraceně zajímavé pro velkou část uživatelů!

Kingston se tedy trefil podle nás do černého (či v tomto případě šedého). Při akceptovatelné a bezproblémové o něco málo nižší životnosti proti prémiovým modelům, nabízí špičkově výkonný prémiový SSD s cenou mainstreamového modelu. Záruka od výrobce je navíc v obou případech stejné nadstandardní 3 roky. Že si tím poněkud podkopne nohy modrým dražším  5K modelům, je jasné, ale z pohledu právě nás uživatelů nám to rozhodně nevadí a tenhle hlavně cenový vývoj se nám líbí. Samozřejmě hnát životnost ještě níže už by dobré nebylo, ale HyperX 3K možná našel tu správnou rovnováhu mezi výkonem, cenou a potřebnou výdrží u SSD pro běžný PC.

"Kingston HyperX 3K - Maximální výkon kvalitního SSD ale za rozumnou cenu!"

Za zapůjčení disku děkujeme společnosti Kingston

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
chrostik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Návikovost 2012-05-28 14:58:02
avatar
Už ho mám v kompu 14 dní a jsem nadmíru spokojen.
Jen jedna výtka. Je SILNĚ návikový na rychlost.
Nedávno jsem byl u kámoše a to bootování s HDD děs a hrůza, jenom jsem si pomyslel: Proč ho nemám už dávno
bacik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 15:15:53
avatar
Ja mám 120GB model tiež už dva týždne v PC. Odozva celého systému sa nedá porovnať s HDD. Kúpu SSD musím len odporučiť.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 15:19:55
avatar
jo, to mi povídej, když mi někdo přinese PC, abych se mu na to podíval, že s tím něco má, tak z toho kvetu jak je to bez SSD zoufale pomalý ....
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 19:25:43
avatar
Citace:
Proč ho nemám už dávno

Už to tu hovorím skoro dva roky, takže dobrá otázka

Nedávno som si kupoval laptop a som si hovoril, že SSD si do neho dokúpim za nejaký mesiac, či dva...ehm, nevydržal som ani týždeň ...sakra najhoršie na tom všetko je to, že v práci mám HDD a to je fakt hrôza...
Anonymní  2012-06-13 16:19:22

ta 120Gb do laptopu asi to pravé ale mne Windows nabehne na 2x640Gb za 20sekund takže ešte vydržím na 500GB za 50euro
warrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 15:19:59

Tak já mam tenhle Odkaz a v blízké době si budu kupovat právě tenhle HyperX 3K. Cena je dobrá a těch 120 GB mi na systém a hry nestačí. Tak mam nějaký hry na SSD a nějaký na HDD. Takhle budu mít systém a všechny hry na SSD a na data budu mít HDD
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 15:20:37
avatar
jj na těch 240GB si člověk snadno zvykne
warrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 15:22:19

Akorát si do toho testu mohl dát právě ten co mam já. Protože ten je tak asi nejlepší na Cena / Výkon od OCZ. A žádnej OCZ si tam neměl. Ale tak to je jedno
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 15:25:04
avatar
OCZ bude, už se to domlouvá ;)
warrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 21:10:57

Dobře Já to SSD mam skoro tři čtvrtě roku a oproti HDD je to strašně moooc velkej rozdíl Třeba ve Skyrimu se mi načítá mapa - myslím jako " herní svět " 1 - 2 sekundy
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 15:39:46

No pekne nam to ide aspon pri SSD.
120 GB za 150 eur uz zacina byt aj namoju penazenku.
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 17:53:18

Ja som zobral nedávno Aglity 3 120GB za 110eur. Nie je to rýchlostný trhač asfaltu ale funguje v pohode.

Len nechápem ako merajú oficiálne rýchlosti? To je obyčajné klamanie zákazníkov. Na obale je uvádzaná rýchlosť 500MB/s čítanie a zápis, no v skutočnosti nedosahuje ani len polovicu. Rozumiem tomu, že čím je disk plnší tak sa rýchlosť zmenšuje. Ale mohli by uvádzať aspoň priemer, nie teoretické maximum, ktoré ledva dosiahli v laboratóriu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 17:54:34
avatar
s prázdným diskem za nejlepších možných okolností
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 19:28:00
avatar
A preto je uplne jedno ci si kupis SSD s teoretickou rychlostou 500 MB/s alebo 350 MB/s, aj tak ten rozdiel nepoznas. Dolezite je mat aspon "nejake" SSD a tam ten rozdiel oproti HDD uz poznat ide.
sanjuro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 10:05:35
avatar
ale co je najlepsie aspon sa ceny pohli, zacne sa viac predavat, cize podla mna sa este o nieco stlacia dole a uz bude dobre
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Stále drahé 2012-05-28 17:31:09
avatar
Cena SSD disků je stále moc vysoká. Připomíná mě to „nadšené“ recenze LCD před několika lety. Kdy přání je otcem myšlenky.

Zní to sice super ale...

-stejně potřebujeme velký disk na data. Náklady budou za dva disky

-spotřeba bude za dva disky ( jeden ale s minimální spotřebou )

-pravděpodobnost závady bude dvojnásobná

-úzké hrdlo bude zase pomalý disk na data . Takže kde pocítíme rychlost? Při instalaci, při startu. To není hlavní využití. Při používání to nebude suchý výsledek z testu , protože do toho promlouvá ten pomalý disk ?


SSD je důvod proč lidé né tak moc kupují Macbook AIR . Zbytečně snižuje využití a zvyšuje cenu.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 18:33:55
avatar
Taky názor, ale stačí se trochu zamyslet a vyjde z toho jediné: za aktuální ceny je SSD nejlepším zrychlením PC.

Koupím si Core i3 nebo Core i5 o dva tisíce dražší? Dva tisíce stojí dobrý SSD pro systém a s ním rozdíl při běžné práci poznám, na rozdíl od silnějšího procesoru.

Koupím si HD 7770 nebo HD 7850 o dva tisíce dražší? Dva tisíce stojí dobrý SSD pro systém a s ním rozdíl při hraní her ve Full HD poznám (rychlejší načítání), na rozdíl od o něco silnější grafické karty (ve většině případů pořád dost FPS).

A dalo by se pokračovat. Každý si najde komponentu, kde lze ušetřit pro to, aby bylo na 60GB SSD na systém a aplikace, který pomůže počítači nejvíc. Takže náklady na dva disky ano, ale výhoda za pět disků (rychlostní)

Spotřeba mno nevím, koho zabilo max 4-5W a to ještě v zápisu, který se děje na discích minimálně, takže čtení max 3W. Závada bude taková, že buď data nebo systém poběží, u jednoho disku je vše v tahu.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 18:49:15
avatar
Tak po tomhle se nediv, že už se tě tady na radu ohledně výběru komponent pro herní PC nikdo nezeptá . Už to s tím CPU bylo na hraně, ale tvoje hláška ohledně grafiky už je jen pro gamera masochistu. Ušetřit na grafice a vrazit to do SSD....fakt nemůžu zastavit smích. Pro normálního hráče mají vyšší fps nebo lepší grafika mnohem větší význam než doba loadingu při které se třeba může napít nebo různě protáhnout. FPS není nikdy dost a konkrétně HD7770 pro full HD žádnou velkou rezervu nemá (spíš žádnou a někdy i slide show).
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 19:39:21
avatar
no to bude tým, že si treba určiť priority a hlavne to čo koľko kto robí na PC. S týmto tvojím tvrdením by som mohol súhlasiť iba v prípade, že by daný človek používal PC na 99% iba na hry a to tie najnáročnejšie na trhu. Pokiaľ je to "hard-core" hráč, tak sa zameriava ne nejaký herný trhák a nehrá všetky neoptimalizované brečky, čo dnešný priemysel splodí. Hrá napr. Diablo 3, Dotu (/2), WoW a pod., a to sú tituly, ktoré HD 7770 rozbehá ako nič.

Takých ľudí, ktorým sa SSD nevyplatí kupovať, je zanedbateľne málo, preto tunajšie odporúčania HW sú na dobrej úrovni, aj keď nie dokonalé a majú svoje medzery, ale keď to porovnávam s konkurenčnými magazínmi, tak tu je to asi najlepšie, aj keď nie vo všetkom (napr. príslušenstvo).
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 20:12:00
avatar
Grafiku si lidi kupují minimálně na 2 až 3 roky a když už teď můžu HD7770@1920x1080 dostat do kolen, tak co pak s budoucíma hrama? Tvoje rozdělení her na neoptimalizované brečky a kvalitní nenáročné hry nemá smysl komentovat. Graficky náročných a kvalitních her je kupa.

Samozřejmě že rychlost SSD člověk cítí mnohem častěji než sílu grafiky, ale stejně je v mém okolí a na diskuzních fórech mnohem více lidí co řeší nedostatečný výkon grafiky než pomalost 7200/5900 otáčkového disku. Slide show holt nasere a většina lidí se musí rozhodnout kam vrazit peníze. No a když pak zjistí, že stačí pár her a SSD je skoro zaplněné, takže pak stejně musí instalovat na HDD - je rozhodnuto.

PS: Ten smajlík je v mém prvním příspěvku kvůli odlehčení a mírné ironii. Nemyslel jsem to smrtelně vážně.
SpiddeR [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 11:23:22

Osobně mám HD7770 a do kolen se mi ji nepovedlo dostat... A to hraju v 1920x1080 max detaily: WoW, SW-TOR, DotA2, LoL, D3...

SSD disk bych použil max na systém.. na zbytek mi to přijde zbytečný... Delší loading her mne vyhovuje.. mám čas se napít atd..

Docela se mi libí právě na system 60GB OCZ Agility 3.. Velikostně si myslím, že bohatě stačí na ten systém..
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 12:26:59
avatar
WoW, SW-TOR, DotA2, LoL, D3

Seznam nenáročných her. Proto si ji nedostal do kolen.
SpiddeR [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 12:40:55

Nenáročných? WoW na ultra v bitvě 40vs40 je nenáročný? =)
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 13:25:12
avatar
Proč se divíš evidentně logické věci? Pokud ti HD7770 v pohodě stačí na hraní všech tvých her ve full HD, tak je jen jeden logický závěr - hraješ méně náročné hry a/nebo omezuješ nastavení grafiky. Jen pro úplnost dodávám, že pohoda začíná na minimálně 40FPS bez výrazných propadů. Osobně bych některým hráčům HD7770 pro fullHD doporučil, ale jen pokud by neměli prachy na výkonnější kartu nebo hráli nenáročné hry. Ne každý chce dělat upgrade grafiky po dvou letech.
sanjuro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 10:10:03
avatar
DeaDDog ma pravdu, to porovnanie s grafikou je trosku prestrelene, na nicom netreba setrit
Mak44 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 16:42:47

intel330 180GB som kupil do roboty na skusku. Najvacsi problem je, ze mam sata2 radic, takze moje postrehy su ovplyvnene touto skutocnostou.. Co sa zrychlilo je start pc, start aplikacii pri/po starte windows. Co sa nezrychlilo... vsetko ostatne Ked uz som vo win, tak vobec nejde poznat, ze tam je ssd. Zaver: investicia 200€ do tak maleho disku na doma je ZBYTOCNA. Pc hibernujem, aplikacie startujem raz za mesiac, takze tych usetrenych 15 sekund mi za 200€ nestoji. Az klesnu ceny aspom o 50%, zas prehodnotim nazor. Naproti tomu, ekby som za 200€ zamenil x4 820 za x6 1100T, to by poznat slo sakrametsky, kedze to mam (aj) na strih videa.
A ta vydrz co sa v calnku spomina je pri uplne prazdnom disku. Vacsina ludi uklada veci na plochu/do dokumentov, takze si taku 128ku dost rychlo zaseru, nebude to mat kam kopcit na cerstvejsie bunky a disk pojde do pcka. Znizovanie zivotnosti je ZLE!
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 19:28:00
avatar
"Stále drahé"
SSD sa stalo lacným vydaním disku OCZ Vertex 2, čo bol prvý disk druhej generácie diskov a ceny spadli na minimum a rýchlosti sa znásobili. Od tej doby je SSD najlacnejším komponentom v PC vzhľadom na pomer cena/výkon
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 19:37:50
avatar
A kdy budou ty slibované slevy na 4400,- za 240GB?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-28 19:39:31
avatar
oficiální nákupní ceny už takové jsou, ale v obchodech je pořád za 5200,- ale i to je myslím slušný ... týká se samozřejmě V+ 200 modelů ;)
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 12:40:58
avatar
Za ty ceny se SSD daly koupit několik dnů před třemi týdny (viz novinka zde). Bohužel to ale byla chyba Kingstonu v nacenění, a proto to stouplo. Aktuálně to tak vychází na cca 5200,- a tak to zatím bude. I tak ale myslím, že je to hodně dobrá cena.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 11:53:12
avatar
Bože nehloupněte!!!Kde jste nechali mozek!!!Už nevím na jakém vebu jsem četl článek kde se zase testoval nějaký SSD a pak jsem četl příspěvky lidí pod ním a zaujal mne jeden kde čtenář napsal.Koupil jsem si SSD před cca.2 roky.Zrychlení a odezva systému PC je opravdu neoddiskutovatelné.Když jsem si udělal bilanci využívání PC tak jsem si uvědomil že PC zapínám 3 X týdně(jinak buď stále jede nebo je opravdu vypnuté)Když vezmu kolik času ušetřím spuštěním systému a těch programů co na něm mám tak jsem za 2 roky ušetřil cca.4 hodiny času což při rozdílu více jak 2 000 kč o proti HDD znamená že jedna ušetřená hodina mne stála více jak 500 kč.Zajímavé počty že?Platit svému zaměstnanci 500 Kč za hodinu tak mne všichni budou považovat za magora nebo že nevím co z penězi.Buďme soudní za každé situace a mějme jeden metr na hospodárnost.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 11:58:13
avatar
no kdo kde tady říká, že si máš SSD za 5000 kupovat pro PC, který používáš 3x týdně?
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 12:03:05
avatar
Ale on neříkal že ho má zapnuté 3 X do týdne on říká že ho zapíná(možná restartuje)3X týdně.Nesnižujte se k takovým zákeřnostem tipu argumentace k něčemu co v jeho úvaze není(nejste přece politik).Já mu porozuměl naprosto přesně a jsem přesvědčen že vy při vaší inteligenci také.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 12:35:27
avatar
jo ták, já myslel že ho jako 3x týdne používá

no i tak, starty programů a všechno SSD není o urychlení vyjádřeno financemi, ale prost ěproto, že je to rychlejší PC
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 12:45:05
avatar
To samozřejmě není ale zanedbatelné také ne a mělo by to být uvedeno jako zápor.Podívejte přednost těchto SSD je v rychlosti čtení a zápisu a tedy nejvyšší profit bude mít ten kdo používá soft který právě takto hodně zatěžuje disk.Ale zase časté zápisy těmto SSD nedělají dobře což jde proti logice jejich rychlosti a tedy i přednosti.Můžete koupit SSD s dvakrát nebo třikrát větší kapacitou aby jste snížil zatížení buněk ale to se pak pod tou cenou prohnete.
nostromo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-31 22:17:44
avatar
KU?VA, jak to dokážeš tak perfektně napsat? Jsi BOREC.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 12:36:10
avatar
Nemusím vám říkat že moderní PC uvedené do hibernace má menší spotřebu než lecjaká TV v standby modu.Probuzení z hibernace není ani s klasickým HDD zase tak pomalé.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 12:42:25
avatar
Nějak nechápu příspevek. Na co nebo na koho je to apel a v reakci na co v tomto článku či diskuzi?
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 12:55:54
avatar
Je to apel na poněkud přeceněný přínos který má SSD přinést uživateli pro domácí PC.A po ekonomické stránce je to ještě horší což jsem měl pocit že se ne zrovna zdůrazňuje.Doporučuji každému čtenáři aby si udělal jakýsi audit využívání a režimu provozu svého PC včetně softu který používá.Vzal kalkulačku a udělal si vlastní ekonomickou úvahu ušetřeného času a náklady na ten ušetřený čas.Všiml jsem si trendu ekonomickou stránku často upozadit i jindy a samozřejmě i jinde.Nerad bych aby to někdo chápal že je to problém jen této sajty.Bohužel je to problém všeobecný.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 19:50:41
avatar
Pokud v tom vidíš jen ušetřený čas, tak je jasné, že to smysl nemá. Ale nevím kdo říká, že je to o ušetřeném čase. Je to hlavně o komfortu, který z práce se systémem běžícím na SSD plyne. To, že se systém načte o trochu pomaleji je fuk, hlavní je, že při každém kliknutí je cítit ta rychlost oproti normálnímu disku a docela lehce se tomu přivyká.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 21:04:38
avatar
No jo proti pocitům se těžko pracuje s exaktnímy daty .O kolik se rychleji spustí Word nebo Excel?Dát za pocit třeba 5 000 kč je drahý pocit.K čemu mi je rychlý systém když velká data jako videa, databáze fotografií, zapakované soubory,stejně budu tahat z normálního HDD.a po zpracování zase vracet a případně zase pakovat.Zapomínáte na starou ale stále platnou poučku která říká že počítač je tak rychlý jako je rychlá jeho nejpomalejší část.Toto pravidlo stále nikdo nezrušil ale pravda je že se najdou lidi co se snaží aby se na ní zapomnělo.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 21:12:25
avatar
Víte proč je naše země ve sračkách?Protože tu mnoho lidí rozhodovalo zřejmě podle dobrého pocitu a né podle ekonomické rozvahy.Efektivita práce a návratnost vložených peněz by měla platit pro každého.Když jde o peníze tak se na pocit nehraje a je jedno zda jde o firmu či o domácnost.Dokud se lidé u nás toto nenaučí nezaslouží si aby se měli lépe.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 22:13:20
avatar
ne pleteš se, česká země je ve s...ch právě proto, že tu máme zbytečně blbou náladu, možná když by někteří notoričtí stěžovatelé zvedli zadky, a rozjeli se do světa, viděli by, že drtivá většina obyvatel světa se má podstatně hůř a to i ve vyspělých státech, ale náladu si tím nekazí, usmívají se na sebe atd. U nás jen věčně na něco nadáváme, něco haníme a dobrý pocit tady není, takže se pleteš. Normálně už jen kvůli dobrému pocitu za to to SSD třeba stojí ;)
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 23:21:19
avatar
Ne vy se pletete.Rozhlédněte se kolem sebe a hlavně se probuďte.Světu vládne byznys!!Byznys nastavil pravidla hry a je na vás jak se k tomu postavíte.Buď je budete porušovat a máte šanci skončit na Mírově(i když v této zemi ).Nebo je budete ignorovat a systém vás semele a skončíte coby ta šedá masa co se přelévá z kýble do kýble.Nebo se přizpůsobíte a pak máte nějakou šanci.Pravidla jsou jednoduchá nic se nesmí investovat bez návratnosti,peníze,energie,čas,to vše jsou měřitelné hodnoty u kterých se dá měřit efektivita investování.Uznávám i investice do člověka kdy jak se říká musí upustit páru a vyčistit si hlavu jako je sport dovolená,rodina a třeba i hraní her ale i zde platí že se má investovat do sebe s rozmyslem.Firma si půjčí peníze jen tehdy když má spočítáno že ty peníze jí vydělají více než činí úroky z úvěru.Proč to nemá platit u jedince nebo rodiny.Proč se snaží lidem říkat že stát má šetřit a efektivně vydávat peníze.To není o blbé náladě ale o tom že jsme žily na dluh a utráceli jsme více než jsme si vydělali a je čas začít splácet dluhy.Nic ale není ztraceno jen lidé by měli zvážit za co vydělané peníze utratí a zda to opravdu potřebují.Já vím pro mnohé to bude pořádná kocovina ale časy se mění.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 23:39:18
avatar
i business se dá dělat a také mnoho lidí dělá, slušně a s dodržováním pravidel a s ohledem na prostředí atd., ne každý je zkažený, to jen protože o tom všude slyšíte, tak si myslíte, že je to všude, to je ten čecháčkovský přístup a proto to tu vypadaá jak vypadá ...

vidíte, já třeba dělám magazín proto, že nás to baví a že nás zajímá jak to je, nedělám to pro peníze, kdybych to dělal jako bussiness pro peníze, dělal bych to trochu jinak a bylo by to vidě, ale z mých zkušeností spousta firem a zástupců těch firem je slušných, dodržuje obyčejná pravidla slušného chvování a nejde přes mrtvoli a pro každou korunu na zisku ....

Lidi co celou dobu dělají na sebe a nečekají co dostanou od státu tak si nestěžují, peníze nejsou všechno a spousta lifí i firem to ví. Nezevšeobecňuj.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-30 04:32:47
avatar
Ale o tom žádná nikdy jsem vás nepodezíral z něčeho nekalého.Právě ale lidi jako vy kteří hrají podle pravidel to mají proti těm co v této hře podvádějí těžkou pozici.Jen apeluji na sebekázeň lidí aby utráceli s rozmyslem.Zadlužení lidí v této zemi je veliké a stále roste protože spotřeba je vyšší než příjem(to je jednoduchá matematika)Máme velkou spotřebu a nemáme na to tak že se musí srovnat příjmy a vydání.Pokud to neuděláme my samy tak to za nás brzo udělají banky.Teď máme ještě na výběr kde ty úspory provedeme,teď ještě si můžeme rozhodnout co je zbytné a co ne.No a tím se dostáváme k jádru pudla.SSD je komponenta která zásadně nemění provozní parametry PC a tedy není nezbytná a ať si jí kupují ti co nemusí řešit výši svého vydání.Já cítím odpovědnost v tom že se snažím varovat ty který si toto říci nemohou ale snaží se s nimi držet krok což pro ně nemůže dopadnout dobře.Samozřejmě že nikdo zřejmě na sebe nevyhlásí osobní bankrot jen proto že koupí SSD ale jde tu o přístup a filosofii v osobní odpovědnosti po které volám.V tom je mezi námi rozdíl i když v obou případech legitimní.Kdo z nás má více pravdy ať rozhodnou lidi sami.
RomyTM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zadrhávání Win7 s SSD diskem. 2012-05-29 13:36:29

Mám dotaz. Phenom II 955 BE, 4GB RAM, zatím IGP HD4250, 90GB SSD(systém), 1TB Samsung (data), Windows 7.
Koupil jsem tedy SSD 90GB Agility 3.
Rozčiluje mě na tom jedno. Koukám-li na film uložený na SSD. HDD mezitím usne. A teď se stává, že systém nebo nějaký program (tipuji torrent) si potřebuje sáhnout na HDD v tu chvíli film + celé PC se zadrhne a ČEKÁ až se 1TB HDD roztočí. Mě to v tu chvíli vytáčí do nepříčetnosti - disk co teoreticky přečte 500MB/s + volné RAMky že by se do ní film vešel 3x, a děje se toto.

Je to nedořešenost Windows 7.
Nebo to má nějaké řešení v nastavení systému? Někde ve správě prostředků a vyřizování front požadavků na ně.
Ať si systém na ten HDD sáhne, ale proč by mělo při tom roztáčení vytuhávát celé PC.
V linuxu to prý řešili (a vyřešili) před dvěma lety.
PS: Nepište mi, že mám zrušit uspávání HDD. Nepořídil jsem si SSD, abych stejně musel poslouchat jak se točí HDD.
VitaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 14:41:48

RomyTM: Přesně tohle se mi stávalo také, při dlohodobějsím bádání jsem zjistil, že mám v BIOSu nastaveno SATAasIDE, jakmile jsem přepnul na SATAasRAID nebo AHCI tak tyhle problémy přestaly, ale je to možná i otázkou práce ovladačů řadiče v systému, jestli se mi disky uspávají nevím, mám dva klasické HDD, WD2500AAKS a Samsung F1 a není poznat nic když se přepínám na druhý disk (ani při delší nečinosti).
warrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 14:52:46

Já mam taky takovej podobnej problém. Mam SSD a HDD. Na SSD mam systém a nějaký hry a na HDD mam taky nějaký hry a data. A když na to HDD třeba 20 minut nelezu a potom otevřu nějakou složku která je na HDD, tak se ta složka jakoby sekne a musím počkat asi 10 sekund. A pak to de úplně normálně, rychle. Asi se mi ten HDD taky uspává. Ale nevim kde to vypnout. A ve Wyndowsech to uspávání disků mam vyplý
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 18:32:46

Po 20min. nečinnosti sa disk automaticky odpája. Stačí ísť sem:

Ovládací panel\Systém a zabezpečenie\Možnosti napájania\Upraviť nastavenia plánu

- Zmeniť rozšírené nastavenia napájania
- Pevný disk - Odpojenie pevného disku - a nastav si na koľko minút chceš, trebárs 1000.
RomyTM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-30 23:18:26

Mě nevadí, že se uspává, mě vadí že při jeho roztáčení se celé PC zadrhne (i film čtený z SSD).
VitaH: Díky ta tip, datový HDD jsem přepnul na AHCI, systémový SSD jsem nechal na IDE - u něj přepnutí není tak triviální - a počkám jak se to bude chovat.
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-31 00:10:35

Tak to teda neviem, mne systém vôbec nesekne keď si niečo otvorím z HDD. Chvíľu trvá kým sa disk roztočí a potom to ide. Hudba ani filmy z ssd(systémový disk) sa mi pritom nezaseknú. (všetky disky mám na AHCI)
Rolko 75 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 16:02:35
avatar
V možnostiach napájania si můžeš nastaviť čas po akom sa majú disky vypínať.To je všetko.
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Velociraptor 2012-05-29 18:11:38

Přihoďte prosím do testů ještě Velociraptora, ať už je jednou provždy vidět, že s plotnama to prostě nepůjde...
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-29 20:09:50
avatar
No pěkná novinka....
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Kingston SSDNow KC100 business 2012-05-30 21:44:07

Ocenil bych take test tehle rady pro firmy, jestli se vyplati?
Jestli vydrzi vetsi zatez napr u pc ktere je doma ale non stop v provozu.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-02 08:35:16
avatar
buňky mají životnost 3000 přepisů... Jednoduše tak zjistíš, že kdybys ten disk celej přepsal každej den, tak vydrží 8 let... a to že bys na disk (systémovej) nahrál denně 240 GB, je trochu utopická..
RomyTM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-06-04 12:33:22

No, nevím teď o víkendu jsem si stáhl SSDLive Free a CrystalDickInfo.
A úplně jsem se vyděsil. Za 50 dní zápis 7986 GB. 3 mrtvé bloky (nebo buňky?).
Odhadem 90GB-40GB(Windows+ProgramFiles)= volných(50GB) -> 160x přepsáno po 50 dnech.
Nevím, kde se to vzalo, ale torrenty jsem už přesunul. Vuze snad ty soubory přepisoval při každém částečném zápisu/ověření celé.
A začínám zkoumat jak přesunout/zrušit hiberfile, pagefile (režim spánku 3x denně) a podobné.
sasa22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - SSD utilita na clean up 2012-06-25 22:11:18

Ak mozem poprosit chalanov z redakcie alebo citatelov o radu . Ako vsetci co mate SSD viete len pri beznom pouzivani SSD disku sa velmi rychlo zaplni vseliakym bordelom z bezneho pouzivania. Mam 1 tyzden nainstalovany novy W7 a moj SSD kingstone 120GB sa mi za 7 dni zaplnil z 60GB volnych na 6,8GB. Pri tom som nan neinstaloval nic ine len system a soft ktory bezne pouzivam.W7 pri spusteni cistenia disku ho nevie vycistit.Ak mozem poprosit o radu alebo link na soft ktory by mi vedel SSD poriadne vycistit bud manualne alebo automaticky aby som nemal systemovy disk plny po tyzdnovej novej instalacii systemu.
Dakujem
Compkilla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-09-02 08:51:04
avatar
Při dnešních cenách a výkonech může na SSD nadávat snad jen ten, kdo ho nikdy neviděl v akci.

V práci jsem dával na 3 kancelářské PC Intel SSD 330(60GB). Po půl roce pořád stejně super rychlé, všechno nabíhá okamžitě - Windows7 za 7-8s. S kompatibilitou nikdy žádný problém. Čeho si také hodně cením je nulový hluk, kdy s pořádným chladičem procesoru a tichým zdrojem poznáte, že je pc zapnuté jen podle svítící kontrolky i v absolutně tiché místnosti.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!