Megatest CPU 08-2012: Testy a doporučení z výběru 19 aktuálních procesorů Intel a AMD
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Čtvrtek, 23 srpen 2012
alt

 

 

 

 

 

 

 

  • Megatest CPU 08-2012:

         Testy a doporučení z výběru 19 aktuálních procesorů Intel a AMD

Je na čase se podívat na aktuální přehled situace na procesorovém trhu včetně testů a doporučení.

S uvedením a doděláním Megatestu procesorů jsme čekali na příchod již dávno oznámených novinek. Tedy nových 32nm APU procesorů AMD Trinity a nových 22nm levnějších Intel Ivy-Bridge modelů v řadách Core i3-3000 a Pentium. V obou případech nás čekání prostě a jednoduše přestalo bavit. Obě skupiny procesorů totiž mají velké zpoždění a na trh se zjevně stále příliš nehrnou. Takže megatest je bez nich a obsahuje jinak aktuální zajímavé modely, které na trhu k dispozici jsou. Celkem jsme do přehledu a testu zahrnuli 19 aktuálních procesorů Intel a AMD + 2 starší kousky od každého výrobce pro srovnání.

  • Aktuální situace na trhu a příchod novinek

Aktuální situace na trhu je taková, že ceny procesorů víceméně stagnují od začátku roku. Intel nemá žádný důvod ke změnám a v podstatě dolarové ceny před pár týdny uvedených 22nm procesorů Ivy Bridge jsou stejné, jako dolarové ceny jejich předchůdců o rok zpět. Intel zkrátka nemá důvod cokoliv korigovat. Trochu větší aktivita byla u AMD, ale ani zde nejsou cenové pohyby až tak velké. AMD jen reagovalo na příchod Ivy Bridge a také uvedlo na trh dva zajímavé rychlejší kousky nižších FX modelů. A kdy můžeme očekávat novinky?

Nové AMD TRINITY APU pro desktop dorazí pravděpodobně v říjnu a jsou pro patici FM2, takže s FM1 nekompatibilní. Ve stejném měsíci se můžeme těšit i na zbrusu nové AMD FX procesory, ale stále pro AM3+ patici, které budou mít architekturu PileDriver místo současné Bulldozer. Ovšem žádný masivní nárůst výkonu se asi čekat nedá, když to bude 10% na stejné frekvenci, bude to hodně dobré. AMD také zůstává na snad již vyladěnějším 32nm procesu, což znamená že na 22nm, které používá Intel, bude stále něco ztrácet, hlavně ve spotřebě v zátěži. U Intelu byl příděl novinek pro tento rok v podstatě vyčerpán. Dorazí jen levnější 22nm modely (někdy). Nových Ivy Bridge-E procesorů pro LGA 2011 se letos už nedočkáme. Od Intelu lze čekat 22nm novinky v podobě HASWELL procesorů pro novou patici jako nástupce současných LGA 1155 modelů a také Ivy Bridge-E pro LGA 2011, někdy v polovině příštího roku. 

  • Co je dobré vědět

Výběr procesoru není úplně stejný, jako výběr grafické karty. Zatímco u grafické karty a jejího testování se nemusíte zaobírat sestavou a můžete v podstatě každou grafiku použít v každé běžné Inte/AMD sestavě za stejných podmínek, u procesorů je to složitější. Samotný procesor totiž nefunguje a nemůžete osadit všechny CPU do stejné sestavy. Součástí výběru procesoru je nedokladně také výběr základní desky. Ano, je tu i skupina uživatelů provádějící jen upgrade, kdy je možnost po nějaký čas využívat kompatibility starší desky s některými modely i nových CPU. Nicméně upgrade takto provádí jen velmi malá skupina uživatelů a většina s výměnou procesoru mění rovnou i celý základ PC.

To nás tedy přivádí k tomu, že v případě CPU nelze brát jen jejich samostatnou cenu. Nutnou věcí je i základní deska a stejně kvalitní a vybavená deska nestojí pro všechny CPU stejně. Třeba AMD FM1 deska určitě nebude stát to co LGA 2011 Intel X79 základní deska. Takže do výpočtů výhodnosti je nutné uvést cenu celé platformy. Ale o tom se pobavíme až v dané kapitole ke konci článku.

  • Není jádro jako jádro

Další věc, která by se mohla hodit znát je, že u některých současných procesorů není jádro, jako jádro. Procesory se totiž významně liší architekturou. Zejména pak nové AMD FX a AMD Trinity procesory s architekturou Bulldozer a PileDriver, které jsou stavěné úplně jinak, než doposud bylo zvykem. Zatímco běžně u starších AMD procesorů i u současných Intel procesorů je základem procesoru 1 jádro, které s dalším vybavením CPU kolem může fungovat samostatně, u AMD FX/Trinity procesorů je základem dvoujádrový modul. Ten je dále nedělitelný, takže 1 jádro u tohoto procesoru nikdy nemůže fungovat samo. Nicméně ta jádra jsou logicky o něco menší a dělí se o prostředky než samostatné 1 jádro třeba u současných Intel procesorů. V tomto případě jde však jen o jiné řešení problému přístupu a zpracování vícevláknových aplikací. Zatímco Intel navazuje u některých procesorů na jedno fyzické jádro dvě výpočetní vlákna, AMD na to šlo více hardwarově a prostě má v 1 modulu, který lze chápat jako jádro, dvě fyzická menší jádra, ale tedy také fyzicky 2 vlákna. Samozřejmě využití této konstrukce i počtu vláken/jader obecně, záleží předně na aplikacích. A to nejen samotných programů a her, ale i operačního systému. Dnes už ale většina aplikací, kde skutečně výkonu CPU potřebujeme, má potřebné vícevláknové optimalizace a s novými aktualizacemi se situace dále zlepšuje.

  • Instrukce

Poslední věcí, kterou je třeba vědět, jsou instrukce. Procesory Intel i AMD mají určitou sadu specializovaných instrukcí. V základu je to samotné x86 například, nebo dnes už běžné 64-bit rozšíření. Nově se ale objevují s novými generacemi i nové specializované instrukce, které výrazně zvyšují výkon v aplikacích, které těchto instrukcí užívají. Mluvíme například o AES a dalších. Samozřejmě ne všechny procesory tyto nové instrukce mají, zejména starší modely nebo slabší modely jimi vybavené nejsou a v nových verzích i běžných aplikací, tak mohou ztrácet i desítky procent výkonu na aktuální nové modely, které tyto nové instrukce již mají.

Podívejme se teď konkrétně na modely, které jsou v různých cenových hladinách aktuálně k dispozici.

 

 

  • Aktuální procesory Intel a AMD v jednotlivých cenových relacích

Do testu jsme zařadili procesory s cenou až od 2000 korun, i když v případě nejslabších CPU v testu AMD Athlon II X4 651 a Intel Pentium jsme kolem 1900 korun vč. DPH. Ano,  na trhu jsou ještě levnější modely těchto řad s nižšími takty, ale vzhledem k jejich výkonu o nich vůbec nedoporučujeme uvažovat. Upřímně i samotné jejich testování je dost utrpení - takže začínáme schválně u procesorů za 2 tisíce. U AMD dnes bereme jako rozumné minimum cokoliv se 4 jádry + a u Intelu je model Pentium G860 na 3,0GHz se dvěma jádry asi to nejrozumnější minimum také, i když zdaleka ne tak ideální, právě kvůli jen 2jádrům/2vláknům.

  • Low End do 3000 korun vč. DPH

V cenové relaci levných low endových procesorů s cenovkou zhruba do 125 dolarů, tedy cca 3000 korun, je nabídka poměrně přehledná. U Intelu jsou to tedy ale zatím stále jen 32nm procesory, ale vejdete se do 3000 i s rozumnějším Core i3-2120 modelem. V této cenové kategorii také nejčastěji vybírají ti, kteří chtějí využívat integrovanou grafiku v CPU. V tom případě ale doporučujeme u Intelu minimálně Core i3-2125, který má stejné parametry jako Core i3-2120, ale místo HD 2000 má HD 3000 grafiku a rozdíl výkonu je zde dost velký. Ale je také o něco dražší a vyjde vás na 3100 korun vč. DPH.

U AMD jsou procesory s GPU zastoupeny stále jen modely Llano pro FM1 a novější Trinity pro FM2 platformu na desktop dorazí až poději. Do testu jsme zařadili modely Athlon X4 651, což je Llano ale s vypnutou grafikou do FM1, a stejný CPU s GPU je pak A8-3870K BE, který má nejvýkonnější integrovanou grafiku ze všech současných CPU a jeho cena je 2500 korun. Slabší verzi s nižšími takty v podobě A6-3670K BE, jsme do testu také zařadili. U AMD si ale do 3000 můžete vybrat i procesor do patice AM3+. Ta stále žije, ale starší 45nm modely Athlon II a Phenom II už dávno nejsou aktuální a v obchodech najdete jen výprodejové zbytky. Aktuální jsou FX modely architektury Bulldozer. Do 3000 pořídíte dva a to FX-4100 nebo FX-4170. V obou případech jde o dvoumodulové procesory s celkem 4 jádry/4 vlákny. Liší se taktem a to dost podstatně. FX-4100 za 2500 korun tiká na 3,6(3,8GHz), ale FX-4170 už běží na 4,2(4,3GHz) a stojí 3000 korun.

  • Mainstream do 5000 korun vč. DPH 

Nepoměrně méně prodejů než low endových, ale stále velkou část trhu, tvoří dražší procesory mezi 3000 - 5000 korunami. Tedy střední třída, nebo-li mainstreamové modely. Zde už najdeme opravdu výkonné kousky, které sice nemají nejvyšší celkový výkon, ale nabízejí ve všech oblastech velmi vysoký výkon, hlavně využitelně vyšší než low endové modely, a to stále za slušné ceny.

U Intelu už v této cenové kategorii koupíme konečně i skutečný 4jádrový procesor a to i ten nový vyráběný 22nm. Je jím Intel Core i5-3450, který nás vyjde na 4400 korun vč. DPH. To je shodou okolností ale cena, kde naopak konkurenční nabídka procesorů AMD končí. Nejdražší model, 4modulový-osmijádrový FX-8150 stojí 4550 korun. Výše již AMD nic nenabízí. AMD má ale zajímavou nabídku v nižší cenové kategorii, když za 3200 korun pořídíte velmi zajímavý šestijádrový FX-6200, který toho za danou cenu nabízí opravdu hodně. 

  • High end nad 5000 korun vč. DPH

A dostáváme se k high endu, který počítáme zhruba od 5000 korun, i když spíše k mainstreamu můžeme zařadit ještě Core i5-3570K za 5600 korun, protože všechny další možnosti jsou výrazně dražší. Procesory AMD pro desktop už v této relaci nenajdeme a tak má Intel tento segment rezervován sám pro sebe a pro své Core i7 modely.

Ty máme do dvou platforem. Pro mainstreamovou LGA 1155 a pro high endovou LGA 2011. Mezi těmito procesory je významný rozdíl. Core i7 pro LGA 1155 je dnes už 22nm, ale má maximálně 4jádra/8vláken a má i integrované GPU, které v této cenové hladině asi příliš nikoho nezajímá. High end ale tvoří modely Core i7 pro LGA 2011 patici, které mají dnes až 6 jader/12 vláken (reálně je v CPU ve skutečnosti 8jader/16vláken, ale žádný desktopový model se tak zatím neprodává). Výhodu LGA 1155 procesorů je také 4kanálový řadič pamětí a výkonný PCIe3.0 řadič se 40linkami. Nevýhodou je 32nm výroba, vysoké TDP a také cena základních desek. Ale bavíme se skutečně o TOP platformě, takže to asi až tak nepřekvapí.

Přejděme k testům jednotlivých modelů ...

 

 

  • Testy a testovací sestava

Samozřejmě procesory jsme museli testovat s příslušnými základními deskami, takže nelze u každého CPU mít úplně stejnou testovací sestav.

U procesorů LGA 1155 jsme použili základní desku ASUS SaberTooth Z77 a 4x 4GB DDR3 1600MHz paměti.

U AMD FM1 pak základní desku Gigabyte GA-A75M-UD2H mATX - AMD FM1 a u AMD AM3+ základní desku ASUS SaberTooth 990FX. Výhodou Intel X79 platformy je paměť. Je to čtyřkanálová platforma, takže nebude mít jako ostatní pouze dvoukanálové procesory Intel/AMD v testu osazené 2x4GB DDR3 1600MHz pamětí, ale hned 4x 4GB DDR3 1600MHz. Kapacita paměti 8 vs 16GB by se ale na výsledcích testů neměla výrazně podepisovat. U X79 platformy byla použita ASUS P9X79 Deluxe základní deska. 

Používáme také nový KINGSTON SSD HyperX SATA6G disk, tedy rozhodně žádný louda a je to jeden z nejrychlejších a cenově dostupných běžných 2,5“ SSD na trhu. Opatřen je proti minule jen novým firmware, který řeší problémy kompatibility a chodu řadiče SandForce a Intel platformy (jako u všech SandForce disků). Jako grafická karta slouží 28nm referenční AMD Radeon HD 7970 3GB.

Pokud jde o použité testy, soustředili jsme se na skutečně používané aplikace, kde nás výkon procesorů skutečně zajímá a tedy hlavní oblasti, kde musí současný procesor vynikat. Snažili jsme se přitom použít nejnovějších verzí daných aplikací, které již často mají optimalizace na více jader ale i podporu nových instrukčních sad atd.

Důrazně varuji před recenzemi, ve kterých autor testuje a započítává do výsledků i testy, které s praktickým použitím nemají nic společného. To jsou třeba SuperPi testy, které jedou na prehistorických x87 instrukcích, které nic a nikdo nepoužívá. Dále Wprime a podobné nesmysly. Další kravinou je testování herního výkonu jinak, než v 1920x1200 s grafikou alespoň úrovně HD 6970/GTX 580. Asi totiž těžko někdo bude hrát s procesorem za 3000-7000 i více korun v jiném rozlišení, či nějakou slabou grafikou. A kde jinde nás tak má výkon zajímat.

Naše testy jsme tedy vybrali tak, abychom je mohli v nějakém rozumném časovém okně stihnout, hlavně aby reprezentovaly skutečné oblasti, kde výkon CPU dnes využíváme a potřebujeme. U herní testů jsme v kombinaci s HD 7970 3GB otestovali novější hry, které reprezentují současný směr a technologickou úroveň PC her. Procesory jsme nijak netaktovali, ani neupravovali a všechny modely jsou otestovány tak, jak sedí a leží a tak jak vám přijdou a dáte je do svého PC. Tedy včetně zapnutých Turbo funkcí a vláken navíc. 

Tak se na to podívejme …   

 

    

 

  • Teoretické testy – Cinebench R11 a 3DMark 11

Nejprve jsme procesory prohnaly dvěma populárními náročnými teoretickými testy v jejich nejnovějších verzích. Oba s vynikající podporou multijádrových procesorů a vytěží z každého modelu maximum. Oba tyto benchmarky lze považovat za aktuální, protože využívají současných technologií CPU, a tak reprezentují technické i výkonové požadavky na současné procesory kladené …

  • Cinebench R11.5

Jako první tady máme oblíbený renderovací Cinebench, který opravdu dokáže každý současný procesor pořádně provětrat. Nejnovější verze k tomu využívá perfektní optimalizace pro fyzická jádra i HT technologii. Nás konkrétně zajímal CPU benchmark:

Více fyzických jader  a vláken je v tomto programu rozhodně výhoda.

  • 3DMark 11

Nová verze populárních benchmarku dorazila před nějakým časem. Není tedy důvod ho v tomto případě nepoužit. Jedná se také o velmi dobrý benchmark, který není jen teorií, ale ukazuje přesně to, jaký výkon a technologie současné CPU a grafiky potřebují k dobrému výkonu ve hrách. Připomínám, že celkový výsledek v podstatě zachycuje výkon celku, ale nejdůležitější je samozřejmě kombo CPU a grafika, přičemž tou grafikou je pro všechno procesory AMD Radeon HD 7970 3GB, nízké rozlišení v Performace nastavení, ale dá vyniknout hodně procesorům spíše než grafice:

Optimalizace pro vícejader se zde příliš neprojevuje, ale samozřejmě výkonnější CPU jsou většinou ty s větším počtem jader a vysokou frekvencí.

Podívejme se dále

 

 

  • Praktické testy – WinRar a 3DsMax

Do praktických testů jsme zařadili několik aplikací, které zohledňují nejpoužívanější oblasti použití procesorů. Začněme u komprese a dekomprese …

  • WinRar 4.1 64bit

Nejnovější verze WinRar přináší podporu více jader. Přináší také 64bit instrukce a tak dále. Testujeme zabalení našeho testovacího 1GB souboru. A měříme jednoduše čas dokončení:

Na světě je už i konkurenční 7-zip, který si pomáhá už i akcelerací GPGPU přes grafiku skrze OpenCL (zatím jen u Radeon). U WinRaru jde stále ale o výkon CPU a podporu nových instrukcí. 

  • Autodesk 3D studio Max 2012

Jako další tu máme na řadě populární 3D modelovací a renderovací program. Co by testovací platforma, nám slouží speciálně vytvořená 1920x1200 scéna. Rendering dává procesorům opět pořádně zabrat. Opět samozřejmě měříme čas dokončení:

Jeden z programů, který rozhodně naplno využívá jak vysokého počtu jader/vláken, tak vysokých frekvencí a škáluje velmi dobře.

Podívejme se dále …

 

 

  • Praktické testy – MainConcept a TrueCrypt

MainConcept H.264

Na řadě je převod videa pomocí aplikace MainConcept. Osobně bych ale dnes na převod a úpravy videa používal grafickou kartu, která to dnes zvládne výrazně rychleji. Ale budiž, otestujeme to. Opět měříme čas dokončení převodu našeho přibližně 2GB velkého testovacího videa:

Opět samozřejmě vícejádrové CPU hrají jasně prim a slabá dvoujádra jsou na tom opravdu nepříliš dobře. 4jádra/vlákna jsou nutností. 

  • TrueCrypt 7.0a (AES)

A na závěr tu máme šifrovací program, u kterého si ukážeme vliv nových instrukčních sad, když se věci udělají pořádně. Novější verze populárního TrueCrypt obsahuje podporu AES instrukcí, které obsahují některé z novějších modelů Intel a nově také AMD FX. Poznáte je v testu snadno. Mají výrazně vyšší výkon, než ostatní procesory:

Samozřejmě u tohoto testu má smysl mluvit o výkonu jen u moderních procesorů s AES instrukcemi. Ty v grafu poznáte snadno – o nějakém výkonu vůbec mluvit lze. S nástupem různých vlivů, včetně států, kteří se snaží hrabat v soukromých datech svých občanů, je nutnost šifrování stále vyšší. Více jader zde znamená mnohem vyšší výkon a AES instrukce navrch jsou nutností. Bohužel ty nemají starší procesory AMD a ani slabší procesory Intel Core i3 či Pentium od Intelu.  

Podívejme se ještě na herní nasazení …

 

 

  • Herní testy

Na internetu je stále řada testů procesorů, kde ve snaze ukázat nějaké rozdíly, testeři změří i s drahou grafikou výkon v extrémně nízkých odlišeních a bez plných detailů a AA/AF. Řekněme si na rovinu, že je to úplný nesmysl tohle měřit, protože koho to jako zajímá? On to někdo z nás bude hrát a používat v takovém nastavení? Ne!

  • Anno 2070

Pekelně jak na grafiku, tak na procesor náročná hra je i technologicky velmi pokročilá. Takže ideální kandidát na testování.

A rozdíly jsou pěkně měřitelné. AMD procesory kvůli nižším frekvencím, než bylo pro FX modely nové architektury plánováno, mají poněkud nižší výkon a v této hře ani jejich architektura příliš neexceluje.

  • Battlefield 3

Další moderní hra, s jejíž enginem se navíc budeme setkávat i jinde. Těžko ji tak můžeme vynechat.

Rozdíly mezi CPU jsou ale překvapivě malé a všechny si tedy vedou slušně až na dva nejlevnější modely, které ale do herních PC určené nejsou.

  •  DIRT3

Opět hra, jejíž engine je moderní a objevuje se už poněkolikáté. Naposledy v F1 2011 a Dirt Showdown. DIRT3 už ale nějakou dobru máme.:

Opět jsou zde trochu větší rozdíly a více jader zde přijde k užitku. S čistě dvoujádry bez HT to dnes do herního PC opravdu není.

Pro ukázku herního výkonu by to stačilo a podívejme se na provozní vlastnosti a taktování ...

 

 

  • Spotřeba a taktování

Hlavně spotřeba je dnes hodně diskutovaným tématem a se spotřebou souvisí i zahřívání a tedy chlazení a pak je tu ještě další výkonový potenciál, který lze vydolovat taktováním.

  • Spotřeba systému

Spotřeba jednotlivých CPU je sice hezká, ale procesor v sestavě není nikdy sám. Navíc mezi platformami budou rozdíly dělat i různě vybavené desky apod. Neberte tedy konkrétní čísla spotřeby v testech jako dogmata, ale +/- by to poměrově mělo sedět.

Pokud chcete výkonný PC jehož součástí je i opravdu výkonný CPU, tak to prostě bude žrát. Spotřebu ale může ovlivnit i nataktování, tedy nutná výše napětí a samozřejmě výrobní proces, kterým je CPU vyroben. 22nm procesory budou mít v tomto ohledu určitě navrch proti 32nm a ty budou mít zase navrch proti 45nm. Zatímco v klidu není dnes mezi všemi současnými CPU větších rozdílů a úsporné funkce u všech fungují skvěle a rozdíly jsou v řádu jedné desítky W, v zátěži už jsou samozřejmě rozdíly větší. Opravdu slabé procesory postrádají nejen pořádný výkon, ale také toho mnoho nesežerou.

  • Taktování

Zmínit bychom se mohli i o taktování jednotlivých testovaných modelů. Výrobci sami nabízejí dnes procesory, které jsou přímo určené pro taktování. Shodou okolností oba označují tyto modely písmenem K za číselným názvem CPU. U AMD ještě můžete narazit na starší modely s označení BE. Tyto CPU mývají odemčené násobiče pro snadnější taktování. Nicméně k tomu, abyste taktovali, nepotřebujete nutně takový CPU. Většina jde taktovat bez problémů a je jen otázka kam až chcete jít, protože některé jsou proti těm odemčeným omezené. Platí to hlavně u edic bez K u Intelu pro LGA 1155 platformu. Rozdíl v taktování je samozřejmě i mezi platformami. Například u X79 jsou omezení minimální, u Z77 jsou omezení k neodemčeným procesorům podstatně větší. AMD toto příliš neřeší, takže zde je odemčený CPU jen usnadnění.

Obecně má samozřejmě každý procesor další potenciál. Nutno říci, že firmy vlastně vyrábí jen 2-3 druhy CPU, které se fyzicky liší jen počtem jader + přítomností iGPU a vnitřní pamětí. To, že existují různě taktované modely je až věc testování, co který vyrobený čip zvládá a teoreticky ty dražší s vyšší základní frekvencí půjdou výše a lépe taktovat, než ty levnější s nižším základním taktem. Ty ale zase díky nižšímu základnímu taktu, až na některé případy, budou mít větší OC potenciál a jejich nataktováním získáte výkon dražšího modelu. S běžným vzduchovým chlazením se lze dnes běžně pohybovat kolem až 4GHz u všech 32nm procesorů, u AMD FX nebo Core i3/5/7 Sandy-Bridge se dá s pořádným chlazením dostat v domácích podmínkách i téměř k 5GHz. Samozřejmě čím lepší chlazení tím větší šance na lepší výsledek. Pamatujte, že teplota přímo ovlivňuje například i spotřebu a životnost procesoru a vysoké teploty jsou obecně nepřítelem křemíkových čipů. Kvalitní základní deska pro snadnější dosažení a hlavně udržení vysokých taktů je samozřejmostí ... 

U některých procesorů, zejména u některých aktuálních 32nm modelů od AMD, lze docílit snížení spotřeby při ponechání výkonu. AMD totiž u svých současných CPU nastavuje základní napětí velmi vysoko, přičemž stejných frekvencí i výkonu lze u většiny kusů dosáhnou i s výrazně nižším napětím a i o dvě desítky W nižší spotřebou. Je to trochu opak taktování, ale i to někteří uživatelé používají. 

Podívejme se teď na ceny CPU a poměry cena-výkon, které nás zajímají při výběru procesoru ...

 

 

  • Hodnocení výkonu, ceny a poměru cena-výkon

Výkon něco stojí, to je jasné a většina z nás tak hledá nikoliv nutně nejvýkonnější možný procesor, protože ten klidně stojí jako celý běžný počítač, ale takový procesor, který za akceptovatelnou cenu nabízí co možná nejvyšší výkon, který je hlavně bez omezení použitelný pro všechno, tedy třeba i včetně hraní nových her atd.

  • Výkon

Ačkoliv se samozřejmě různé procesory mají různé platformy a tedy sestavy nejsou logicky u všech modelů stejné, porovnávat se to přeci jen jinak nedá. Celkové výkon v testech jsou tedy následující:

O tom, který je nejvýkonnější CPU na trhu, nebylo myslím pochyb a obecně první tři místa obsazují modely pro platformu X79, což je ale také jediná skutečně high ednová platforma na trhu. Cenově high endové modely Core i7 pro LGA 1155 končí těsně za nejslabším procesorem pro X79 platformu. První procesor AMD má výkon nejlevnějšího 22nm čtyřjádrového Core i5 procesoru od Intelu. A tím se dostáváme k cenám ...

  • Ceny

Výrobci AMD a Intel samozřejmě dobře vědí, jaký jejich procesor nabízí zhruba výkon, takže tomu přizpůsobují i ceny. Vidíte tedy například, že výkonově velmi podobné modely FX-8150 a Core i5-3450, kdy si FX vede lépe v aplikacích díky 8 jádrům, zatímco Intel si lépe vede ve hrách, ale celkově je to plichta, tak oba stojí podobně.

  • Poměr cena-výkon

Nyní se dostáváme k tomu, co jsem nakousl už v úvodu. Pokud budeme brát cenu samotného procesoru, pak to s poměrem cena-výkon vypadá následovně:

Problém je, že tímto tvrdíme, že za stejnou cenu pořídíme základní desku jak pro AMD FM1 procesor, tak pro Core i7-3970X LGA 2011 procesor. A to samozřejmě není pravda. Vybrali jsme tedy základní desky, které obvykle k daným CPU kupujeme s tím, že jsme se snažili vybrat i v rámci platforem stejnou modelovou řadu se stejnou kvalitou a výbavou. A ceny desek pro různé platformy jsou různé:

Cenu těchto základních desek tak připočítáme k ceně procesorů jednotlivých platforem, kdy u Core i3 modelů jsme použili toho levnějšího Z77 modelu od GB, ostatní je doufám jasné.

Nyní tedy spočítáme celkový poměr cena-výkon i s přihlédnutím k ceně nutné a odpovídající základní desky a nyní to vypadá takto:

Celkově tak poměr cena-výkon v kombinaci herních i aplikačních testů dopadá takto:

Jak vidíte, připočítání ceny základní desky s poměry přeci jen pohne. Vydělají na tom ale hlavně některé dražší a výkonnější modely procesorů. Samozřejmě pořád mají zdaleka nejlepší poměr cena-výkon ty nejlevnější procesory. Problém je, že jejich výkon není vždy úplně ideální, takže v tomto případě budeme vybírat spíše procesory "zlatou střední cestou". Ideální jsou tak modely mezi 100 - 130 korunami za 1% výkonu v rámci celé platformy.

Na základě toho jsme pro vás připravili na závěr několik doporučení ...

 

 

  • Závěr a doporučení

Nyní již tedy známe aktuální výkon, aktuální vlastnosti i aktuální výhodnost procesorů na základě jejich cen i cen celé nutné platformy. Můžeme si tedy vyhlásit nejzajímavější volby:

  • Low end - základ pro kancelář i méně náročnou domácnost

Procesorem se zdaleka nejlepším poměrem cena-výkon v našem testu je model Athlon II X4 651 do FM1 patice. Nicméně je to jen Llano bez aktivní grafiky a pokud chcete, jako že si v kanceláři i méně náročný domácí uživatel se současnou integrovanou grafikou v AMD modelech velmi dobře vystačí, je o něco zajímavější AMD A8-3870K BE model, který má stejný procesorový výkon, ale má i velmi schopnou integrovanou grafiku, na které si dokonce i ledacos zahrajete. 

AMD Athlon II X4 651 - levný 4jádrový CPU se solidním výkonem a skvělým poměrem cena-výkon

AMD A8-3870K BE - Cenově přístupné 4jádro s nejvýkonnější integrovanou grafikou

Z hlediska konkurence je výkonově velmi podobný model Core i3-2120/2125, kdy 2125 má lepší integrovanou grafiku. Nicméně poměr cena-výkon je o něco horší, protože procesor i srovantelná deska jsou o něco dražší. To však tato levná Intel platforma zase dohání nižší spotřebou v zátěži, kde je rozdíl proti Llano procesorům i téměř 30W. Takže Intel nabízí srovnatelný procesorový výkon, nižší grafický výkon za vyšší cenu, ale s o dost lepšími provozními vlastnostmi. Doporučujeme se vyhnout Pentium modelům, které s pouhými 2 jádry/vlákny jsou dobrá opravdu maximálně do kanceláře a pro domácí PC svým výkonem hodně zaostávají. Core i3 je u Intel platformy pro nás minimální volba.

Intel Core i3-2120/2125 - Základ od Intelu se slušným výkonem a výbornými provozními vlastnostmi

  • Mainstream - základ pro slušný domácí PC

Mainstream je samozřejmě široký pojem. Určili jsme jej jako procesory s cenovkou 3000 - 5000 korun. Ale jistě uznáte, že když připočteme cenu nutné desky srovnatelné kvality i výbavy, že je dost rozdíl, když stojí nejlevnější mainstreamová platforma 7000 korun a ta nejdražší 10 000 korun při srovnatelně kvalitních a vybavených základních deskách. Pro mnohé dost podstatný rozdíl, za který si koupí třeba grafickou kartu.

Pokud jste tedy spořivější a chcete opravdu zajímavý jak poměr cena-výkon, tak i ten výkon, je nejzajímavější levnou mainstreamovou platformou ta se základem v podobě procesoru AMD FX-6200. Jeden z novějších procesorů má 3 moduly Bulldozer, tedy 6jader/6vláken, přičemž běhá na dost vysoké frekvenci. Nabízí tak velmi slušný aplikační i herní výkon a i v kombinaci s výbornou základní deskou SaberTooth, vyjde opravdu hodně levně. Výborný základ. Druhou zajímavou možností je příplatek na 8jádrový FX-8120/8150, kdy ty dvě jádra navíc udělají v některých aplikacích trochu výkou navíc. Zejména u hraní her má ale vícejádrový CPU obecně lepší průběh FPS, tedy minimální FPS se tolik nepropadají. Bohužel u Intelu zeje dost velká díra v nabídce procesorů. Core i3-2125, který stojí jako FX-6200 není výkonově rozhodně vůbec srovnatelný. Bohužel nejlevnější 22nm čtyřjádro v podobě Core i5-3450 je zase výrazně dražší a výkonem také o něco výše. Mezi Core i3-2125 a Core i5-3450 není v nabídce žádný zajímavý Intel procesor, takže model FX-6200 je vlastně jasná volba. Některé by možná zaujal i hodně vysoko taktovaný FX-4170. Jeho výkon vypadá v některých aplikacích opravdu dobře, nicméně v jiných to zase tak slavné není. Obecně je výkon tohoto modelu dost nevyvážený, protože má jen 2 moduly, tedy 4jádra/vlákna. FX-6200 je jen o 200 korun dražší a podle nás mnohem lepší volba. Jeho nevýhodou je vyšší spotřeba v zátěži. Celkově je to však nejlepší CPU kolem 3000 korun vč. DPH.

AMD FX-6200 - výborný mainstreamový procesor s nízkou cenou a dobrým výkonem

U dražších CPU, kde už se počítá s větším nasazením v náročnějších aplikacích a také hrách, jsou nejlepšími volbami 22nm modely Intel Core i5-3450 nebo Core i5-3570. Nicméně stojí 4400 a 4950 korun, což není málo. V kombinaci s odpovídající deskou, srovnatelnou kvalitativně i výbavou, pak zuby ukáže i AMD FX-8150. To s mnohem nižší cenou za platformu nabídne tak lepší poměr cena-výkon při srovnatelném výkonu s cenově podobně drahým Core i5-3450, kdy si AMD vede lépe v některých aplikacích, kde uplatní větší počet jader. Ale zase třeba ve hrách je o něco lepší Intel. Ve výsledku to ale vyjde srovnatelně. AMD ale také nižší cenou a lepším poměrem cena-výkon vyvažuje nevýhodu podstatně vyšší spotřeby v zátěži, kde je rozdíl 60W. Záleží na vás, co tedy upřednostníte. Lepší poměr cena-výkon a vyšší aplikační výkon díky 8 jádrům, nebo vyrovnaný výkon, horší poměr cena-výkon, ale lepší provozní vlastnosti. Z našeho pohledu se pro běžné domácí uživatele jeví jako lepší volba Intel Core i5-3450.

Intel Core i5-3450 - všeobecně výkonný mainstreamový procesor s nízkou spotřebou

  • High end - aneb chci výkon

I tato platforma je poměrně široký pojem. Můžete utratit 11 tisíc, ale také 32 tisíc za kombinaci CPU + srovnatelná deska. Díky vysoké ceně model Core i5-3570K příliš nezaujme a to ani poměrem cena-výkon.Dražší Core i7-3770 je na tom samozřejmě ještě hůře. Náš názor je, že pokud chcete skutečně drahý a výkonný procesor a tedy i počítač, chcete skutečně high end. A v tomto segmentu je high end prostě jen jeden - X79 platforma a LGA 2011 procesory.

I na X79 lze pořídit cenově rozumnou desku (i za poloviční cenu než s tou, se kterou jsme počítali) a v kombinaci s Core i7-3820 procesorem to je opravdu parádní volba pro každého, kdo chce hodně výkonný počítač, ale nechce za něj utrácet přehršel. Ano spotřeba i celková cena budou stále o něco výše, ale 4kanálový řadič pamětí a možnosti případného upgradu na 6-8jádrové CPU, to bohatě vyvažují. No a pokud chcete rovnou nejlepší výkon, tak je tu šestijádrový Core i7. V tomto případě doporučíme Core i7-3930K, který je jen o 3-4% slabší než Core i7-3960X, ale rozdíl ceny je ohromný. 13 700 korun vs 24 400 korun. X79 platforma samozřejmě jako každá high end komponenta, nebude nikdy vynikat skvělým poměrem cena-výkon nebo nízkou spotřebou. Výkon prostě něco stojí. Vynikat ale bude vždy právě tím výkonem, který zůstane ještě dlouho naprosto špičkovým.

Intel Core i7-3820 - cenově dostupný procesor pro skutečně High endový počítač!

Intel Core i7-3930K - jednoznačná volba do opravdu všestranně výkonného PC!

 

Za zapůjčení procesorů děkujeme společnosti Intel

 a společnosti AMD


 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Patyjon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 11:55:58
avatar
Ahoj DD. Pěkný test. Mám ale trošku problém, cítím se totiž ochuzen
Nevím, jestli jsem četl špatně nebo co, ale v testech uvádíš i Intel core i5-2500K, ale tento procesor pak už není v hodnoceních. Proč?
Je to můj miláček, tak bych rád věděl, jak si ještě dneska v konkurenci ostatních (mnohdy modernějších) procesorů stojí...
Díky
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 12:12:00
avatar
protože už to není "aktuální" model. Ano výkonově aktuální je, ale soustředili jsme se na skutečně aktuální modely ...

2500K stojí 5200 korun vč. DPH s 3,3/3,7GHz, ale 22nm Core i5-3570 s 3,4/3,8GHz stojí jen 4900,- a Core i5-3570K stojí 5500,-

Každopádně Core i5-2500K bude mít výkon nižší než Core i5-3570 a stojí více, takže poměr cena-výkon také nebude zrovna úžasný.
Patyjon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 13:40:56
avatar
jj, to dává smysl...díky.

Ale vrtá mi hlavou, proč jste teda ten procesor zařadili do testování, když je neaktuální? Nebo jste jenom použili výsledky z nějakých minulých testovacích sessions pro srovnání?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 14:18:39
avatar
ne testovali jsme jej u většiny věcí znovu, měnili jsme u většiny testů sekvence .... no protože to byl právě populární CPU minulé generace tak proto ;)
Patyjon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 15:38:33
avatar
OK ;-)
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-26 00:20:12

Taky jste mohl zmínit Intel xeon který lze do klasické desky taky většinou osadit, je to urcute nejsilnější varianta 8 jader. 16 vláken.
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-26 20:27:21
avatar
a co tak tam zaradit pre porovnanie popularny q6600?
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Core 2 Quad Q6600 2012-08-26 22:58:13
avatar
To máte tu: Test: Wie stehts um deinen Core 2 Quad? - Gaming Performance HD 7970 Odkaz
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-30 09:55:36
avatar
dik, nevedie si vobec zle, upgrade na fx 8150 neprinesie nic vyrazne navyse. jedine upgrade na i7 3770
TH3M0R0N [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Q 2012-08-23 12:11:59

Vie niekto, prečo má 3770K pam. priepustnosť 25,6GBps a 3820 len 21 GBps?

3820 je k tomu navyše "locked" a má o 18W viac v idle + 35 viac v load pri rovnakom počte cores/thds 4/8.

Aj TDP je 77 vs. 130 W.

Výkon tomu dokonca ani v multithread-familiar aplikáciách nezodpovedá pozerám.

Sa nemôžem ubrániť dojmu, že 3820 je papierový tiger.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 12:22:30
avatar
3820 je hlavně procesor zcela jiné konstrukce dokonce i architektury a CPU se zcela jiným čipem než Core i7-3770K ;)

3820 je Sandy Bridge-E a je to konkrétně na 3820 čip, který má polovinu jader co skutečně nese deaktivovanou. Nativně je jich tam 8 a celkem 16 vláken, 3820 má aktivní jen 4 a 8 vláken. Navíc má čtyřkanálový řadič pamětí a velký PCIE 3.0 řadič. Nemá iGPU a je vyráběn 32nm. Je to v základu serverový procesor.

3770 je CPU s mainstreamovým jádrem a to v jeho maximální specifikaci. Je podstatně menší, má ale také jen ta 4 jádra 8 vláken, má mnohem méně L2/3 paměti než se nachází na čipu Sandy Bridge-E má jen dvouknálový řadič pamět a má iGPU. Navíc je vyráběn 22nm.

Výkon obou řešení je přitom velmi podobný v některých náročnějších aplikacích má díky 4kanálovému řadiči Core i-3820 navrch. Ano žere a stojí jako platforma více a máš to také napsáno, ale ne o tolik, aby to zájemce o high end PC řešil. Navíc mainstreamovou LGA 1155 platformu o nic lepšího než Core i7-3770 už nevylepšíš a pořád to bude jen mainstream, i když drahý, příští rok končí, zatímco LGA 2011 platformu vylepšovat můžeš a to na podstatně výkonnější skutečně high end CPU a počítá se i s budoucími Ivy Bridge-E. navíc na některé X79 desky jdou dát i XEON modely včetně toho 8jádrového.

Samozřejmě Z77 platforma vyjde cenově i provozně lépe, ale prostě to není pravý high end, kterým je opravdu jen X79 a Core i7-3820 je vstupní branou k němu ;).

Pokud jde o OC, tak X79 platforma zamčené CPU neřeší a taktovat jej můžeš v podstatě bez omezení u odemčeného je to jen pohodlnější. Zamčený CPU na Z77 má podstantě větší omezení.
Rudi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 13:19:04

Ahoj, supr test, jen jedna vec se mi trosku nelibi.
Konkretne pro platformu LGA 1155 mainstream, kde k procesorum za 4500-5500 davate dle me uz zbytecne drahou desku za 5200, kterou myslim vetsina lidi za desku neda. Proc? Takova cena pro LGA 1155 je spis high end.
Nerikam, ze tam dat nejlevnejsi s chipsetem Z77, ale vzdyt by bohate stacila deska urcite pod 4000, vyber je celkem veliky (viz treba nedavno testovana Gigabyte Z77X-UD3H). Levnejsi deska nebude o nic horsi a usetri se cca 1500 a urcite by se zlepsil pomer cena/vykon.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 13:50:02
avatar
Šlo o to, aby si uživatelé uvědomili, že deska něco stojí a v rámci obou platforem pořídíme stejně vybavené a kvalitní desky i od stejného výrobce stejné řady za různé ceny ...

V našem případě dáváme stejně kvalitní a vybavenou desku k procesorům AMD a Intel v této cenové hladině. Jde o to, že za stejně kvalitní a vybavenou desku dáš na Intel platformě prostě o něco více, než na AMD a to je nutné v cenách platforem prostě zohlednit. Ano ty si můžeš vybrat i levnější desku pro Intel, ale v totm případě nebude tak vybavená a kvalitní jako ta na AMD za ty samé peníze a to mi přijde trochu neférové srovnání pak.

Takže jsem vybrali kvalitativně i výbavou srovnatelné modely SaberTooth od ASUSu, což se shodneme že srovnatelné jsou a zohledňují prostě jen ten běžný a reálný cenový rozdíl mezi deskami pro dané platformy. Pro AMD je to nový 990FX R2.0 pro Intel je to Z77 a to mi přijde dostatečně férové. Rozdíl mezi těmi modely je zhruba 1000-1200 korun, což +/- odpovídá rozdílu i v rámci dalších modelů. Samozřejmě v obou případech lze zvolit i mnohem levnější desky pro obě platformy, ale použili jsme skutečně kvalitní desky s 5 lety záruky rovnocené pro obě platformy a vhodné i pro nejvýkonnější CPU.

Samozřejmě pokud bychom použili levnější ale stále kvalitativně i výbavou srovnatelné desky za 2500 pro AMD a 3500 pro Intel a Intel, poměry cena-výkon se trochu změní, ale půjde to dolů u obou. Ber to zkrátka jen jako příklad a srovnání za vyrovnaných podmínek. Uvedeny máš i ceny a poměry bez těch desek a navíc ono to srovnání s deskami vyjde i pro některé Intel procesory lépe než bez nich.
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 21:08:36
avatar
5000 za desku u Intelu opravdu High end není , dokonce ani vyšší střední třída .

To že se vám to nelíbí ( nemáte na to) nic na věci nemění. Pokud deska je základ měla by být patřičně vybavená a úměrná zbytku .
Rudi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 08:37:53

U intelu deska za 5000 neni high end, to mate pravdu, ale ja psal tu cenu pro LGA 1155, konkretne k procesorum do 5500.

A jak pisete, ze by deska mela byt umerna zbytku, tak prave s procesorem do 5500 se cena desky jevi jako high end a neni umerna zbytku. Narazka, ze na to nemam, je trapna a nema s tim, jestli se mi neco libi ci nelibi nic spolecneho.

Jinak odpoved jsem od DDho dostal, proc tomu tak je, beru to.
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 10:16:57
avatar
Jenže ...být patřičně vybavená a úměrná zbytku .... není úměrné ceně. Vsadili jste na Intel, který prostě desky má o několik desítek procent dražší tak plaťte.
Můžete skuhrat, brečet , fňukat. Nebo si vymyslet alternativní realitu jak desky s1155 do 4000,- jsou super vlastně super. Ale nic se na tom nezmění.

Doba se změnila na solidní desku za levno zapomeňte stejně jako na výkoné levné grafiky. Ta hranice se posunula. A levné pak začíná krapet jinde.
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 15:05:45
avatar
pises voloviny, kukni tu dosku a povedz o co je horsia od tej v teste alebo od tej pre FM1, dokonca ma aj podporu crosfire, co je zbytocne ale ma... a je o dost lacnejsia Odkaz alebo aj je fakt, ze najlacnejsia doska na alze pre s 1155 stoji 41,71 euro a najlacnejsia dostupna pre FM1 stoji 46,03 euro.... ale hlavne porovnaj tu doaku co som poslal odkaz s tou v teste a tak nieco rozumne napis, k pentiu a ci3 uplne super...
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-25 10:18:22
avatar
http://www.alza.cz/gigabyte-a75m-s2v-d249262.htm o 200,- s DPH levnější.

A je zajímavý, že když se jedná o AMD máte se svou sociální i3 vždy nejvíc keců. A jak se pozoroval vedete tyhle řeči nejen na serveru DDworld, ale i jinde. Proč nejste tak aktivní když se piše o i i7 XE?


Pravděpodobně Vám nedošlo, že zaměřením většina stránek není hardware pro sociálně slabé ajťaky , ale hardware krapet lepší. Tyhle desky jsou na okraji zájmu , protože kategorii Tesco počítačů moc nikoho nezajímá a není tam recenzovat co. Připadá mě jak kdyby na serveru o sportovních vozech budete řešit Fabii 1,2TSI nedej bože HTP.
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-25 11:56:15
avatar
vidis, zase pises nepravdu, pre s1155 je stale lacnejsia doska ako pre FM1 Odkaz , ja viem o com pisem, pisem o tom, ze k pentiu by bolo dobre dat lacnejsiu dosku do testu, nic viac, nic menej, to ty pises vyhovorky, poslal som jasne odkaz na super dosku, kde ty si kritizoval vybavenost intel dosiek, ze pre intel si musis nieco doplacat, ze si treba priplacat, co nieje pravda lebo k tej FM1 doske som poslal link na adekvatnu dosku od intelu, takze ty tu nejak mas potrebu pisat nieco, co nieje pravda... citeujem tvoj vyplod "Jenže ...být patřičně vybavená a úměrná zbytku .... není úměrné ceně. Vsadili jste na Intel, který prostě desky má o několik desítek procent dražší tak plaťte.
Můžete skuhrat, brečet , fňukat."
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-25 14:55:10
avatar
Ano na nakonec skončíme u výprodeje viz ten ASrock ,nebo na Aukru že? Ta super deska je leda tak pro Vás.

Tak znova trole !! proč když se někam na českých stránkách podívám na recenzi AMD CPU je tam nick Kapa a rozjíždí tyhle svoje pohádky . Na Extrahardware, kupodivu také i na PCtuningu

Komentáře na PCtuningu Odkaz

Komentáře na PCtuninku Odkaz

Extrahardware , záložka komentáře Odkaz

Aby jste si ušetřil práci s případným mazáním, kopie byla vytvořena.

a všude se stejnou pohádkou na téma špatný AMD. Hlavně že máme tu i3 a lowentdové Intel desky haleluja.


Už jste s tím únavný !
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-25 17:47:00
avatar
este raz, ja som len reagoval, ze si pisal voloviny, co som ti aj potvrdil a ty potom zacnes tu utocit, pekna vizitka.... mimochodom Asrock bola minulý rok znacka z najmenej reklamaciami.... Vidim, ze sa ti moje komenty pacia, zbieraj si ich a opakuj, citim sa ako tvoj vzor , su dobre... zavsetkym co pisem si stojim, nepisem voloviny ako ty napriklad tu...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-27 09:53:55
avatar
"mám na to" a stejně se mi to nelíbí, zvlášť když konkurence dokazuje, že to jde i levněji
Vilio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Intel Pentium 2012-08-23 13:48:43
avatar
Toto je aj pripad Pentium procesoru. Podla mna najvyhodnejsi ako G860 je G620. Ten rozdiel oproti G860 nie je taky velky a cenovo je daleko vyhodnejsi. Navyse dosky s B75 cipsetom sa zacinaju na 60€. Takze zostava ma aj so 4GB RAM vysla na 130€.
Scenar Pentium G860 + Z77 za 5000Kc je dost nerealny.

Poznamka: Tiez je jasne, ze FM1 socket tu s nami nebude dlho, takze perspektiva do buducna nie je pre tuto platformu ruzova. To je dovod, preco som aj ja presiel k Intelu 1155.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 14:00:13
avatar
1, tu G860 jsme počítali s tou Z77 za 2200,- korun což je velmi kvalitní a vybavená deska a nepřijde mi jako předražená, když podostatně chudší model na B75 je jen o něco málo levnější. Ani u FM1 jsme nevzali zdaleka tu nejlevnější desku, takže opět je to vyrovnané.

2, G620 je ještě slabší než G860 a to je na náš vkus hodně slabý CPU a upřímně to už je vyloženě jen kancelářský základ a v našem případě jsme se U Intelu i u AMD soustředili na ty výkonnější CPU použitelné i do alesoń základního multimediálního PC doma. Upřímně řečeno žádné současné Pentium bych do domácího PC rozhodně nedoporučil. 2 jádra/2 vlákna je prostě zoufale málo a je otázka, zda takové APU AMD Brazos 2.0 neudělá v podstatě stejnou práci s mnohem lepší integrovanou grafikou za ještě nižší spotřeby. Do domácího PC ty procesory za 2000 poskytují více než ty za třeba 1500 a to už opravdu není velký cenový rozdíl aby stálo za to až tak šetřit .... minimem jsou pro nás do použitelného domácího PC: 4 jádra u AMD na 2,7-3,0GHz a u Intelu Core i3 2vlákna/4jádra na 3GHz, pod to bych opravdu nešel, levnější CPU už hodně omezují výkon a těch pár set korun o co jsou levnější už nikoho nevtrhne. Do kanceláře jasně, tam se dá i o těch levnějších variantách uvažovat, zvlášť když se staví třeba více těch PC a sloužit budou jen omezenou dobu třeba 2-3 roky na základní kancl úlohy.

Ano FM1 platforma tu s námi nebude dlouho, však to také v článku přopomínáme. Na druhou stranu LGA 1155 tu také nebude o moc déle, ale ano ta má mnohem větší možnosti rozšíření. LGA 1155 začne končit v polovině příštího roku, protože Haswell procesory jdou do menší patice tuším snad 1140 ...
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 19:36:29
avatar
S vyberom dosky pre s 1155 tiez nesuhlasim, podla mna zamerne predrazena, kopec dosiek je lacnejich... a k pentiu? ze k FM1 si nik nekupi drahu dosku je jasne ale preco by k pentiu taku dosku? nevidim jeden dovod tam mat cipset Z77, inak velmi pekny test ale ta doska potom velmi skreslila vysledok lacnejsich s1155 procesorov, pentia a Ci3.... tato doska tam mala byt, cca rovnaka, mozno aj lepsia a cena rovnaka ako pre FM1.... Odkaz zbytocne to pokazilo inak velmi pekny test
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 15:54:59
avatar
jenže ty vybrané desky jsou od stejného výrobce, stejné kvality a stejné výbavy to je nutné zohlednit .... obě jsou s maximálním čipsetem v nabídce, tedy A75 a Z77 ... test to nijak nepokazilo, protože máš tam uvedeny ceny a poměry i bez těch desek ;) intel není nijak znevýhodněn, naopak mu to pomohlo třeba právě Core i3-212025 která má lepší poměr než když budeme brát jen cenu samotného CPU ... navíc pokud bychom dali desky za stejnou cenu, naopak znevýhodňujeme AMD, kde jsou desky stejné kvality a výbavy levnější. To ti blbé nepřijde?
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pentium G860 3.0GHz + PCH B75 2012-08-23 16:14:59
avatar
V prvom rade tiež chcem pochváliť v uhorkovej sezóne tento obsiahly test procesorov.
Ale naozaj DD ten GIGABYTE B75M-D3H za 1 643,- CZK (namiesto tej 2200,- CZK dosky by si tam mohol zakomponovať do tých grafov) a nielen preto, že to je namieste pri Pentiu G860 a možno aj Core i3, ale aj preto, že tak či tak musíš prerobiť všetky grafy nakoľko máš v nich pri Intel Pentiu G860 3.0GHz zlú frekvenciu (preklep) 3.6GHz čo u lajkov, ktorí pozerajú grafy vyznieva dosť zavádzajúco (zmätočne).
A naozaj tá doska s Platform Controler Hubom Intel B75 GIGABYTE B75M-D3H za 1 643,- CZK má veľmi bohatú výbavu (4x DIMM, 1x PCI Express 3.0 x16, 1x PCI Express 2.0 x16 (x4), 1x SATA III (6 Gbit/s), 5x SATA II (3 Gbit/s), 1x HDMI, 1x DVI-D, 1x D-sub, 2x USB 3.0 atď.) Ono je naozaj rozdiel ak cena platformy je 4150,- CZ namiesto cca. 3600,- CZK.
Vilio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - B75M-D3H 2012-08-23 17:29:50
avatar
Presne tak, tak doska je super. Ma sice len 1 SATA III port, ale to na SSD staci. Na klasicky disk su SATA II. Takze ten chipset a ta doska je naozaj dobra.
Ja mam v kompe D3V verziu.
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 21:11:11
avatar
v téhle cenové kategorii zrovna SSD na SATA3 asi nebude to pravý.
Vilio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - SSD 2012-08-24 00:31:58
avatar
Nemyslim, ze je to problem. ATTO disk bench spusteny na mojom PC pise:
4KB - 109,569MB/s (write) a 270,483MB/s (read)
16KB - 114,825 / 396,984
2048KB - 115,704 / 551,579 (max vykon)
8192KB - 115,208 / 551,579

Takze G630 + GB B75M-D3V + Crucial M4 64GB SSD dokaze vytazit SATA III.
Pozri sem na recenziu dosky: Odkaz
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 08:48:12
avatar
Na co je mě 64GB když k tomu budu potřebovat další pomalé úložiště ?!

Výsledná cena = normální HDD + SSD . Spolehlivost = 2x náchylné na selhání = máte dvojnásobnou šanci, že odejde disk. ( matematika pro 8-9stupeň ZŠ)

Tohle budeme řešit, až 250GB SSD nebudou za 5000 - 6000,- s DPH. Pak SSD má vždy význam.


Prostě buď šetřím a dělám, nebo energicky šetrnou sestavu. Nebo stavím čistě na výkon. To mezi je nemasné neslané ani levné ani drahé. Jinak v tom testu u SATA III. patří k nejhorším.
Vilio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - SSD 2012-08-24 09:03:50
avatar
Mne islo pri SSD len o to, aby system rychlo reagoval. Na data mam 320GB disk. Sanca, ze jeden z diskov odide sa zvysuje. Tak isto aj pocitac, kde date viac komponentov ma sancu, ze sa nieco pokazi. Lenze toto je uz prehnane opatrne myslenie.
Navyse sanca, ze odide naraz SSD a HDD je taka mala, ze ak sa niektory pokazi, tak aj tak budete mat niekory disk funkcny Navyse skor odide SSD ako HDD. Tak isto symptony kaziaceho disku sa objavuju skor ako disk odide. Ak slahne blesk, tak to je uz o inom. A pri takychto pripadoch treba mysliet na zalohovanie. A to mam vyriesene tiez.
Viete neexistuju len scenare bud setrim alebo robim vykonnu zostavu. U mna je to co najvacsi vykon za co najnizsiu cenu. A to riesenie co mam my ho do bodky splna a som max spokojny. Vy mozno nie, ale to je vasa vec a robte si riesenie, ktore sa paci vam.
Ten disk v SATA III je vykonovo tam kde ma byt a tie cisla su jedny z naj. Pozrite si na internete testy inych 64GB SSD diskov.
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 15:08:50
avatar
Dobre pises, ja len podotkem subjektivnu vec, ze ja verim skor SSD ako klasickemu disku, kupil som preto SSD, hlavne koli bezpecnosti, mam na nom system, faktury a ine nie velke, ale dolezite veci lebo jedna nemenovana namodrala firma dava 5 rokov zaruku a to je co povedat...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 15:40:04
avatar
Ano, zřejmě proto jsou servery a workstationy vybaveny HDD v RAIDu . A také kvůli téhle hloupé víře SSD odchází často zčista jasna, zatímco HDD na odcházení často upozorní předem a majitel má pak čas něco dělat. No a nakonec obnovování dat z mrtvého HDD je možné, ale z dead SSD je jen šrot. Ach ty falešné víry...

Jo a ta namodralá firma nedává 5 let bez omezení, protože by si to pak koupilo pár filutů do serveru/special workstationu a za pár měsíců nebo dokonce týdnů by vždy reklamovali to super kvalitní SSD co nemá rádo přepisy.
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 18:58:02
avatar
ty rozpravas o SSD, ja rozpravam o SSD od intelu co som napisal, a to je rozdiel... mal som vela HDD a odisli normalne, nezda sa mi to nejak spolahlive az tak ako tebe...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 21:11:30
avatar
Ty rozpravaš o namodralé firmě a já také. Intel má pět let, ale omezení 20GB přepisu za den (v tom lepším případě), což je pro některé stroje problém. O výhodě získávání kritických dat z HDD jsem psal jasně a nehodlám to opakovat - HDD jsou pro to mnohem vhodnější.

Za cenu jednoho SSD si kup dva HDD a dej je do Raid 1 (zrcadlení) a hned se ti budou zdát více spolehlivé.
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-26 12:33:49
avatar
na tomshardware robili test kolko znesie namodraly SSD kym zdochne a zniesol omnoho viac ako deklaroval vyrobca... do raidu si mozem dat aj SSD, nezastavam SSD, len tie namodrale nejako idu dobre, uzivatelia si chvalia, testy tiez dopali dobre, aj tie zivotnosti..., pre mna zatial je SSD iba ako doplnok-boost do PC a proste mu verim viac ako HDD...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-26 14:51:44
avatar
Test kde několik let zapisovali denně desítky GB? Tak to chci odkaz. Do RAIDu si můžeš dát i dvě SSD, ale těžko to bude za cenu dvou HDD s normální kapacitou.
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-26 15:49:29
avatar
ten test najdem, poslem, ja mam zatial po cca 3/4 roku zapisane 2,14TB na Intel 320series...., tu je nejaky test roznych ssd, niektore testy boli testi kolko to vydrzi, Intel 520 series vydrzal vkuse zapisovany cez 860 TB, takze podla mna to je velmi schopne cislo, pre mna nedosiahnutelne, u 320 series je to niekde medzi 300-350TB... ten test najdem, je celkom dobry... Odkaz
Vilio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - SSD 2012-08-24 21:18:10
avatar
Zatial tie SSD este nie su preverene. Tie SSD su robene s vedomim, ze za istych okolnosti sa daju znicit rychlo. Takze zatial tazko stanovit strednu dlzku zivota SSD.
Ak sa zmenia technologie a hranica znicitelnosti zmizne alebo sa posunie tak, ze aj intenzivne pouzivanie plny SSD znici za 5 rokov, tak potom sa bude dat naozaj verit sucasnym SSD.
Dovtedy radsej s rozmyslom.
Vilio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - SSD 2012-08-24 21:14:00
avatar
V tomto mas pravdu. Aj firma pre ktoru pracujem nedava SSD do zariadeni, ktore su zakaznicke. Dokonca ani pracovne notebooky nemaju SSD.
Vilio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Modra firma 2012-08-24 21:12:02
avatar
Crucial pise podobne, ze to vydrzi. Ak sa priznam som opatrny a nasledoval som niektore doporucenia, aby sa disk porucal co najneskor. Takze zatial je to v akomsi ostrom drobnohlade a v rezime istoty. Ak by sa nieco stalo, je nastavene zalohovane.
Samozrejme mam spocitane, ze pri vytazeni ako pise Crucial mi vydrzi disk viac ako 5 rokov. Myslim, ze na tom budu rovnako produkty od smolkov.
Vilio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vykon 2012-08-23 17:10:23
avatar
1.) za 2200 to sa este da, ale naozaj k takemu PC bude clovek hladat nieco lacnejsie. Tipujem, ze vela ludi siahne po H61 cipsete.
2.) Ten vykon. Ja mam G630 Pentium, SSD disk. Programujem v C++ (Embarcadero C++ Builder XE2), popritom otvorena Aptana PHP, Corel Paint Shop Pro X3 a na nejaky maly vykon sa nestazujem. Obcas sa zahram nieco (FEAR 2, Mass Effect 3, Prototype) a nemam dojem, ze ani tam moja HD3850 512MB nestiha, aj ked poskulujem po HD7770. Ano niekde musim nastavit nizsi AA, ale v pohode to ide na 1680x1050. Pri mojich oblubenych death rally, HOMM3, Diablo 2 uz ani nehovoriac. Navyse pri takomto zatazeni tipujem, ze Brazos uz bude liezt svojim nizkym vykonom na nervy. Aj ked nemal som este produkt s Brazos v rukach, takze nedokazem porovnat.
Poznam vela ludi, ktorym staci aj mensi vykon. Takze aby som to upravil - "pre narocnych" je Pentium nedostatocne, pre beznych ludi dostatocne.
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - K príkladu Brazos 2.0 2012-08-23 20:40:53
avatar
Ono Brazos by kľudne stačil k DD-ho polu pôsobnosti toho hybridného procesora - avšak to je opäť relatívne pretože proti Brazosu 2.0 by ste kľudne mohli vytiahnuť napr. Intel Celeron G460 1.8GHz (1 core, 2 threads, 35W TDP), ktorý by Brazosu nedal šancu za 935,- CZK v kombinácii s GIGABYTE H61N-USB3 za 1 391,- CZK spolu za 2 326,- CZK čo je +/- autobus cena najlacnejším Mini-ITX s Brazos platformou.
Len pre info ten procesor dosahuje v Cinebench R11.5: 0,87 pts čo je oproti AMD E2-1800 1.7GHz (2 cores, 2 threads, 18W TDP, Brazosu 2.0) s 0,66 pts rozdiel výkonu ak to premením do absolútnych čísiel a kvantifikujem výkon jednoho single-threaded jadra Intel Atom D2700 2.13GHz s cca. 0,20 pts.
Apropo výkon single-cora Intel Celeron G460 1.8GHz je +/- autobus rovnaký ako výkon najnovšieho jednomodulu AMD PileDriver v APU AMD Trinity A6-4455 2.1GHz (2.6GHz Turbo, 17W TDP) s 0,85 pts.
Samozrejme určite by mi niekto "znalý" argumentoval, že veď porovnávaš procesory s rozdielnou TDP 35 W vs. 18W vs. 17W avšak ako vieme TDP ne=sa spotreba a realita je troška iná (viď. spotreba G400 Celeronov série): Odkaz teda opäť +/- rovnaké.
No a potom by mi povedal niekto, že veď to musíš byť masochista keď kúpiš single-core Celeron G460 keď o cca. 100.- CZK máš dual-core Celeron G540 2.5GHz (2 core, 2 threads, 65W TDP), ktorého spotreba pri rovnakej HW konfigurácii nie je od G460 až tak moc vyššia viď. Spotreba Odkaz
Atď. atď. Je to proste čaro poznaného...
Vilio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Habadura 2012-08-24 00:06:56
avatar
Toto je klasicka dilema s cim na co. Kazdopadne sa riadim pravidlom, dostat za co najmenej penazi co najviac muziky. V tomto pripade su pre moje potreby dostatocne nove Pentia za 60€ a skor pridat na grafike (HD7750/7770). Samozrejme diskretna by mi nestacila.
Co sa tyka lacnej zostavy, tak do naozaj kancelarskeho PC, kde majitel firmy nechce, aby mal zamestnanec vdaka vykonu PC moznost robit nieco ine ako pracovat, tak tam je Brazos zaujimavy.
V tomto sa mi vsak tazko vyjadrit. Nemal som este moznost vidiet Atom ani Brazos nazivo. Asi budem musiet nieco z toho nanutit nejakemu zakaznikovi.
Kazdopadne to TDP je pravda, pretoze nie vzdy su dosahovane max hodnoty + pri dlhsom behu pomalsieho CPU sa spotreba scitava. (vid test na tomshardware) Teda vo vysledku vykonanie nejakej ulohy moze na TDP uspornejsom CPU zozrat viac energie, pretoze dlhsie bezi. Preto je podla mna zaujimave hladat CPU, ktore je co najvykonnejsie, zerie co najmenej a stoji co najmenej. V technickej reci - ma najlepsie IPC, podla typu prace (video, kancelaria, hry) zvolit pocet jadier a frekvenciu a najst podla tychto poziadaviek procesor vo vyhovujucej cene.
Kazdopadne vidim podla prispevkov na roznych strankach, ze u vas vyhrava VIA.
Usm82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hry 2012-08-23 14:01:42

pokud mě zajímá PC vyloženě kvůli hraní, je tedy FX-6200 lepší volbou než FX-8120 už kvůli daleko vyšší frekvenci v základu?

Druhá věc je ta, že spotřeba FX-8120 je plně srovnatelná s I5/I7 Sandy Bridge s jedním smutným podstatným ale - verze s 95W se v ČR blbě shání, na eshopech mají samé 125W verze
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 14:14:02
avatar
Poměrem cena-výkon to vyjde +/- stejně, ale na ceně procesoru tam rozdíl je. V základu bez taktování - ano FX-6200 je výhodnější, pokud budete taktovat a půjdou oba procesory na stejnou frekvenci, FX-8120 bude mít v některých případech výhodu díky 8 jádrům navíc. Je to na vás zda si připlatíte a stojí vám to za to.

Ano FX-8120 jsme měli v našem konkrétním testovaném kusu tu lepší 95W verzi, to jsme koukám nepřipomněli, že existují dvě verze. V podstatě má ta 95W jen továrně snížené to napětí, které se ale bez následků na stabilitu dá ručně snížit i u té 125W verze (ta jej má opravdu zbytečně vysoko a na tu popměrně nízkou frekvenci co má, jej vůbec nepotřebuje) a dosáhnout stejného efektu mnohem nižší spotřeby. Ale je pravda, že v obchodech spíše zakopnete o tu 125W. Díky za připomenutí.

Takže opakuji: Pokud někdo bude pátrat po tom, že FX-8120 má v našem testu tak nízkou spotřebu, je to proto, že kolega sehnal k testu 95W verzi. Ta běžněji dostupná 125W má spotřebu jen o málo nižší než 125W FX-8150. Alespoň vidíte, co dělá to zbytečně vysoké napětí, které AMD to procesoru v základu cpe. Intel u svých procesorů jde s napětím tak nízko, jak to jen jde a je mnohem efektivnější v této oblasti, což AMD ani zdaleka a pak to má na spotřebu samozřejmě vliv. Je škoda, že se tím AMD více nezabývá, ta spotřeba se dá snížit opravdu o dost a rozdíl proti i 22nm Intelům pak není zdaleka tak markantní.
Usm82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - spotřeba 2012-08-23 14:17:26

Díky za odpověď. Snížení napětí není špatný nápad. Na jedné diskuzi jsem četl příspěvek, kdy jeden uživatel snižoval napětí i u Phenomu II X4 965 Black Edition (125W) a dostal se na úroveň 95W, přičemž procesor běžel naprosto stabilně. Zjevně těch 125W je "předřipraveno" pro taktování, kdy s nižším napětím se na nějakou slušnou frekvenci asi dostat není možné.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 14:26:34
avatar
snad u všech současných CPU AMD je to napětí o něco výše, než je pro danou frekvenci nezbytně nutné, právě u té FX-8120 je to ale dost enormní a je to vidět i proto, že u ní je i ta 95W přímo v prodeji. Myslím, že jsme to snad i testovali a ukazovali, když ty FX CPU vyšly, že to na spotřebě udělá opravdu hodně a neříkám to poprvé, že AMD to s tím napětím přehání a Intel to má vyladěno mnohem lépe. Bohužel rok se s rokem sešel a AMD neudělalo ani ťuk změny.

Uvidíme, v druhé polovině října dorazí nové FX postavené na PileDriveru, které vyššího výkonu sice mnoho nepřinesou, ale snad už je 32nm vyladěnější a umožní AMD snížit ty základní napětí, to by mohla být dost zajímavá změna. Nepředpokládám, že by se ceny nových FX modelů nějak výrazně lišily od těch současných (max 10% navíc) a to včetně výkonu. Když bude výkon o 10% lepší bude to asi nejlepší scénář a pokud by k tomu bylo i nižší napětí a tedy spotřeba bylo by to opravdu výborné, ale maximum toho, co lze vůbec s 32nm FX modely stávající architektury BullDozer/PileDriver dosáhnout.
UncleFido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 13:11:42
avatar
Tématu snižování napětí se věnuje tento skvělý článek na extranotebook.cz (DD promine): Odkaz

Ty výsledky jsou neuvěřitelné :-)
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - TDP... 2012-08-24 08:54:27
avatar
Ještě důležité je nedělat z TDP strašáka.

Jak už v minulosti padlo AMD uvádělo TDP jako maximální. Intel uváděl TDP jako typické ( průměr?). Tedy ten rozdíl v realitě nemusí být takový.

Upřímně kolik korun by dělalo v účtu na elektriku rozdíl 95W vs 125W FX? Možná by to bylo na hranici chyby měření. Důležité je že i přetaktované Fx bez under-voltingu jde uchladit vzduchovým chlazením a to normálním. A není třeba žádné monstrum ano Alpehorn nebo top Noctua.
ssnake [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - oc? 2012-08-23 14:34:59

jak jste dostali z G860 tech 3.6Ghz?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 15:51:18
avatar
má 3.0 je to špatně napsáno občas, já to asi všude neopravil
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 15:08:47
avatar
Chybí mi tu některé starší procesory pro porovnání, ale jinak pěkný test, líbí se mi, že výkon ve hrách je praktický test a ne teoretický
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 21:22:49
avatar
snad si nečekal něco jiného
borisov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-26 03:13:28

Kvalitní názor.
neverkill [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 16:21:40
avatar
gj!
IvyBridges [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 16:32:30

DD, pěkný test, jen ještě trochu ty desky poladit tak, aby byly vybrány vždy dostatečné desky s podobnou výbavou, ale to už je detail.

Chtěl jsem se zeptat. Neplánuješ test FX a IB v porovnání, jak hodně se zvedá výkon s taktováním pamětí? Porovnat škálu frekvencí a časování od 1333 MHz CL9 po např. 2400 MHz CL8. O FX se pořád mluví, že s pamětmi škáluje, ale nikde jsem neviděl pořádný test.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 01:34:15
avatar
nějaké testy pamětí plánujeme, uvidíme zda to uděláme na obou platformách, nevím, testuje to kolega, takže je to v jeho poli působnosti ...
IvyBridges [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 13:56:27

Asi by to bylo lepší na obou platformách, aby lidi viděli, jak co škáluje s pamětmi. Jinak díky za odpověď.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-27 09:39:26
avatar
Llano škáluje svůj GPU výkon s pamětmi téměř lineárně
Rudo_r [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 19:52:52

Mňa veľmi prekvapil výsledkami Ath.II X4 651. V alze ešte ponúkajú Phenom II X4 965BE, škoda že v testoch chýba, cenou je výhodnejší ako i3-2120. Aspoň teraz viem, že do novej aj keď low-end zostavy mám pozerať 4-jadro.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 21:31:09
avatar
já si nedávno pořídil PII X6 na 2,7GHz za nějaký 2,1k... Myslím, že za danou cenu to je hodně slušný, a chvíli mi to v kombinaci s 8GB RAM vydrží
Kondor39 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 22:35:34

Neví někdo o nějaké slušné a levné desce z77, která má pci-e switche, jsem četl, že ty levnější je nemají a přídavné karty, sloty a řadiče si berou linky z hlavního slotu, který pak běží na malém počtu linek, což se mi moc nelíbí.
IvyBridges [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 13:55:32

To by mě zajímalo, kde jsi to slyšel, protože řadiče běží na linkách z PCH a ne z procesoru. K procesoru jsou připojené pouze sloty pro grafické karty. Samozřejmě, pokud do slotu pro grafickou kartu dáš nějaký řadič, tak se deska přepne jakoby do režimu multi-GPU, tak potom ti to v podstatě linky ubere. Ale kdo by strkal řadiče do PCIe x16, když má k dispozici PCIe x1? Tedy vyjma třeba SSD do PCIe, které mívají PCIe x4.
Kondor39 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 17:26:58

Ptám se kvůli téhle desce, http://pctuning.tyden.cz/hardware/zakladni-desky/24780-asus-p8z77-v-pro-thunderbolt-solidni-univerzalni-deska?start=3 - stojí 5200 kč, a popisují tam, že hlavní pci-e x16 slot sdílí linky s dalšími periferiemi.
Caderom [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-25 12:39:32

Čti čtvrtý příspěvek v tamní diskuzi aneb Asus se o tom nikde nezmiňuje, resp. uvádí něco jiného.
IvyBridges [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-25 22:38:35

Je to kravina jak lampa a mistr Obermaier se zřejmě "vyzná". Samozřejmě že řadiče a PCIe x1 sloty nevyužívají linky z procesoru, ale z PCH. To, co napsal Obermaier, je stejna hovadina jako to, co plodí na blogu, že Gigabyte jsou nejhorší z desek se Z77. V elektrotechnice je to amatér a ohání se specifikacemi Intelu, kterým ani on sám nerozumí.

Omlouvám se DDmu za trochu hrubší slovník, ale o tom člověku slušněji psát nejde.
Kondor39 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-26 10:30:15

No, na diskuze se moc nedívám, takže jsem to přehlédl, ptal jsem se, protože desky se socketem lga 1155 trpí nedostatkem linek obecně a trochu mě vyděsilo, že deska za skoro 5500 kč na "mainstreamové" platformě má pořád velké problémy s linkami, když kombinate této desky a i7 2600k/3770k stojí cca stejně jako levné desky s x79 a i7 3820, kde je 40 pci-e linek. Ale zatím to u mě vypadáže zůstanu u amd - sabertooth 990fx r2.0 + phenom ii x4 965 a později upgrade na piledriver, protože se dneska už phenom ii x6 1090t ani 1100t nedají sehnat.
warrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 00:05:07

Zajímalo by mě, jak by byl výkonný 3930K, když by se přetaktoval na stejnou frakvenci, jako 3960X. Tedy 3,9 GHz. Takhle v testech je 3960X výkonnější z toho důvodu, že má větší frekvenci. Ale potom, co by ty frekvence obou procesorů byli stejné, tento rozdíl by se mohl snížit. Avšak 3960X má stále víc cache paměti. Ale třeba má 3960X nějaké instrukce navíc. A taky má ten 3960X asi lepší
jádra. Takže při nižším napětí půjde dosáhnout vyšší frekvence
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 01:35:13
avatar
no rozdíl by tam byl tak půl procenta na celkovém výsledku, možná prostě nic co bys vzhledem k ceně řešíl ;) i těch 3-4% neřešíš ;)
Usm82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - FX-6100 2012-08-24 11:37:04

Ještě jsem si všiml, že v testu chybí FX-6100, který se dá pořídit již za 2.700 Kč. Dá se taktnout ze základních 3,3 GHz na 3,6 Ghz, vezmu-li v potaz, že vzhledem k jeho 95W zřejmě pojede na nižším napětí než jeho rychlejší a 125W papající FX-6200 kolega?
jurgenb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - chybka 2012-08-24 20:32:28

DD máš tam chybku v jedné tabulce na druhé straně v sekci do 5000Kč. Je tam i3-3570, ale je to i5-3570. Až to opravíš, tak můj post smázni, aby ti to tu nekazilo pěkný článek.
Aswan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Díky 2012-08-24 22:51:18
avatar
Skvělý test, uvažuji o FX-6100/6200 a tento test mě utvrdil v tom, že to není vůbec špatná volba.
jazi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - .... 2012-08-25 09:56:32

Peknej test...
Jen tam chybi testovani her v nizkech rozliseni. DD nema pravdu, že tyto testy jsou nesmysl. Nejsou a smysl maji. V narocných nastavenich je limitem GK, nikoliv CPU, takže nam test her akorat ukazal, jestli CPU zdržuji GK nebo nikoliv. Jak jste sami mohli videt, i lacinejsi modely vsak GK v soucasnosti nezdržuji. Pokud by vysel test v nizkem rozliseni, kde je limitem už CPU a nikoliv GK, tak by Bulldozery neprijemne na Sandy a Ivy Bridge ztracely a to cca 30-50%. Tam by se pak ukazala skutecna rychlost procesoru, kterou ale v soucasne dobe na soucasne hry nepotrebujeme. Co ale za dva roky? Nebo za čtyři? V pc se Ivy bridge by treba stacila vymenit GK a jelo by se dal. Ale na pc s bulldozerem už by vymena GK stacit nemusela a musel by se vymenit i procesor. Pak veskere vypocty kolik ktera platforma stoji, vlastne pada...

Jinak než kupovat FX6100, je lepsi volbou FX8120... ten jeden modul navic za par stovek se v budoucnu bude hodit. A jinak bych pockal na Piledrivery.
borisov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-26 14:50:37

S testovací metodikou máš pravdu, testuje to tak každý, kdo o tom něco ví.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-26 18:01:51
avatar
každý kdo o tom něco ví, tak ví že testy CPU v nízkém rozlišení jsou k ničemu, aby byly reálné a měly pro čtenáře vypovídající hodnotu, musí být provedeny v takových rozlišeních a nastaveních se kterými je budou uživatelé používat ...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-26 18:00:42
avatar
pokud mi ukážeš běžného uživatele, který používá grafiku za 10tis v kombinace s CPU cca za 5tis a to běžně v rozlišeních her 800x600 řeknu ano, každý kdo testuje tato rozlišení to má dobře a naše testy v 1080p rozlišení jsou nesmyls, protože púřeci nikoho nezajímá, jaký reaálný výkon ty CPU ve hrách v běžném nastavení mají ...
IvyBridges [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-26 21:47:46

Ty sis to vzal špatně. On to myslel jinak. Samozřejmě testy ve vysokém rozlišení zachovat, to je jasné. Ale doplnit kdyžtak o pár testů v nižším rozlišení, kde se může ukázat, jaké CPU bude v budoucnu dříve nedostačující/omezující.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-27 10:47:36
avatar
nesmysl ... u her záleží hlavně a především na výkonu a technologicích grafiky, jestli ti bude stačit CPU nebo nebude na současných hrách nezjistíš ....
jazi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - .... 2012-08-27 08:40:12

Jenže tohle je test procesorů a jejich vykonu.
A vzhledem k tomu, že testujem PROCESORY A JEJICH VYKON je testovani v nízkých rozliseni vic než relevantni. Me by treba velice zajimalo kolik FPS by mel Bulldozer a kolik Ivy Bridge v B3. Bylo 150 ku 200? nebo jeste vic? Tenhle vysledek pak ukaže jak se procesory dokažou REALNE rozvasnit bez brzdy predstavujici GK...

Mimochodem ja sem takovy uživatel co ma grafiku za 7000,- a procesor stal taky cca 4000,- a hraju na 800x600, vetsinou na 1024x768 s nízkymi detaily... Mam totiž 9 let starej komp
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-27 10:50:29
avatar
nesmysl ... použili jsem výkonnou grafiku a vidíš moc dobře, co jak brzdí .... navíc jde o to, že tím hlavní co u her určuje výkon je grafika ne procesor .... tudíž nemá žádný smysl testovat CPU v nízkém rozlišení.

ha ha ha srandu si dělej z někoho jinýho ....
jazi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ... 2012-08-27 11:56:17

Presne tak, grafika je co brzdí vykon procesoru ve hrách. Pokud tedy budem testovat na nižší rozliseni, odstranime brzdu a uvidime skutecný nebrždeny vykon procesoru. Znovu opakuji, že nas zajima vykon procesoru jako takoveho.
Prirovnam to k silnicnimu provozu..

Procesor bude auto, grafika jakožto brzda bude znacka omezujici rychlost na 50km/hod.
AMD bude trabant a Intel Ferrari. Oba brždeni grafikou jedou bez problemu svejch 50km/za hod a kdo je z nich lepsi? Oba staci... Nyni brzdu odstranim a Ferrari uhani 300km/hod, trabant 110km/hod. Kdo je nyni lepsi?

Jinak srandu si nedelam. Mam grafiku X800GTO a AMD 64 3700+. Bohužel mi tam chodi je stare hry, tak si chci poridit neco noveho.

A jelikož mam rad AMD, tak si poridim Piledriver 8320 a k tomu AMD 7870 a asi budu prevelice spokojen na par dlouhych let. Pak bych rad vymenil jen grafiku a budu doufat že mi procesor za 4 roky bude porad stacit..
Kondor39 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-27 16:46:11

Já stejně lidi nechápu, chtějí 3 ehw weby? Mě se líbí různorodost, považuji se za člověka, který je inteligentní a nekupuji si komponenty dle recenze na jednom webu, ale podívám se více, například starcraft 2 testují pravidelně jen na techpowerupu, zaklínače 2 na legionhw atd... , různorodost není zlo, dd se zaměřuje na to, na čem většina lidí hraje, jestli chce někdo vidět výkon cpu, zajde si na ehw, kde testují 800x600 a 1024x768, já například chodím na techpowerup, protože mám nativně 1680x1050, které tam testují, ale chci přejít na fullhd, takže mě nezajímá výkon cpu - ve vysokých rozlišeních je rozdíl cpu až na pár her v rozmezí pár fps a to i mezi phenomem x4 965 a i7 3960, které cenově vyjdou jako platforma naprosto odlišně.
viperman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-09-01 08:58:10

grafika brzdi vykon procesoru v hrach? ty ses dobrej ;)
Kondor39 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-09-02 00:01:51

Já to beru realisticky - mám monitor, který má 1680x1050@75hz nebo 1920x1080@60hz, hraju hlavně rpg, popřípadě starcraft 2, sem tam převedu nějaké video, sleduju streamy a víc než 75 snímků za sekundu mi monitor nezobrazí. Na to nepotřebuju desku a cpu za 10 a víc tisíc, online moc fps nehraju, takže mě lagy moc netankují, zato se mi u phenomu líbí to, že je to sice končící cpu, ale pro mě má potenciál do budoucna - mohu z něj postavit server ( chci ecc, protože jsem paranoidní ), v idlu mají spotřebu srovnatelno, pokud se taktuje přes násobič a za ten rozdíl proti i5/i7 na lga 1155 nebo i7-3820 na lga 2011 si radši koupím pořádný disk, nový os a zdroj, kromě her jako gta 4, arma 2, starcraft 2 rozdíl intel / amd není tak obravský, aby se mi intel vyplatil, jistě, výkon intelu se mi líbí, ale pak si uvědomím, že by mi nezbylo na zdroj ani na disk. A z čeho jsem vycházel například z tohoto testu : http://benchmark3d.com/starcraft-ii-wings-of-liberty-benchmark/2 , když je i7 intel vytížen na 37% na 4 jádrech, tak výkon cpu podlě mě nebrzdí ale bude ho nejspíš brzdit na hrách s physx bez geforce grafiky, kde by cpu počítal i fyziku a ještě z jedné věci, které jsem si při pár testech všiml a to, že bez vsync je vždy u her buď cpu, nebo gpu vytízen na 100% a druhý na méně, ideálně by to bylo asi 100%/100%, čož je ai ne moc reálné.
viperman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-09-01 09:04:59

vykon procesoru v hrach je uplne zanedbatelny, dolezita je iba grafika. ak si kupis novu grafiku a mas viac fps, moze za to procesor ne? ze bol brzdeny slabou grafikou. LOL vacsiu hlupost som este nepocul.

x86 je stara chujovina, grafiky maju omnoho vacsi vykon (vypoctovy).
viperman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - omg 2012-09-01 08:57:43

hej mna napr nezaujimaju tiez testy v nizkom rozliseni, to je hlupost.

full hd, ci 1680x1050 co ma najviac ludi.
viperman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-09-01 08:59:11

kupit si graifku a cpu za take drahe prachy a hrat to na starom monitore s nizkym rozliskom? nerozmyslas asi
viperman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-09-01 09:07:35

testy v nizkom rozliseni su hlupost, kazdeho zaujima test v rozliseni na akom bude hrat. kto hraje v 800x600?

na vysokych rozliseniach aspon vidis ze je niekedy uplne jedno aky ma clvoek cpu, dolezita je grafika. najlacnejsie stvorjadro od oboch vyrobcov, dnes uplne staci na hranie. a o vysokotaktovanych dvojjadrach to plati tiez.
ucho1212 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - lowend 2012-08-26 17:02:44
avatar
Cudujem sa ze nakonci v doporuceni nieje G840 ale rovno 2120/2125. G840 musi stacit na normalnu kancelerasku pracu predsa. . V teste mi chyba este ten nizsi model intelu kokretne G630 (ktory stoji polovicu 2125)(ale to tu hore uz je niekde). G6*0 ma proti G8*0 iba pomalsie ramky (1066 proti 1333) co pri internete a worde clovek nemoze postrehnut.
Sam mam G620 v HTPC a slape jak ma vsetko je hned FullHD film pozrete bez problemou. Podla mna vyborna volba do kancelarie.
TeSla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-27 09:25:25

Teď se dívám a AMD zlevňuje spoustu procesorů, některé slevy jsou hodně zajímavé.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-27 09:35:57
avatar
děkuju za pěkný test, dopadl přesně podle očekávání. I5ka pro hráče s dedikovanou grafikou, i7ka pro snoby, Athlon nejlepší poměr cena/výkon pro šetřílky. Pro mě je skutečným vítězem A3870K. Bohužel chybí graf poměru cena/výkon grafiky, který by to dokazoval, A83870K by vyhrál nejen v takovém grafu, ale též v grafu kombinujicím výkon/cenu GPU i CPU a též v grafu kombinujícího cenu/výkon po OC (GPU+CPU).
Usm82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-27 11:03:50

skutečným králem v poměru cena/výkon zřejmě bude Phenom II X4 965 BE, který se dá sehnat od 2.200 - a po avizovaných slevách zřejmě spadne pod 2.000
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-27 12:37:10
avatar
ježne to není aktuální CPU, ale doprodej ... tento model se již nevyrábí
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - šotek 2012-08-27 11:21:12
avatar
"Výhodu LGA 1155 procesorů je také 4kanálový řadič pamětí a výkonný PCIe3.0 řadič se 40linkami."

...zřejmě je chyba v "LGA 1155", mělo být "LGA 2011"...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-27 12:36:48
avatar
jasně
iam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-09-18 18:02:45

Niekto sa stale nenaucil ze pre testovanie CPU a VGA sa v hrach pouziva rozna metodika zamerne, a nie rovnaka ako tu. Tie metodiky su take uz roky a kazdy, kto sa tomu trosku viac rozumie, vie velmi dobre preco.
Nebudem to dalej rozoberat, napisane to uz bolo.
No stale to niekto nepochopil. Nevadi, mozno raz

Alebo mozme spravit jednoduchy kompromis.
Metodika moze ostat, ale chcel by som vidiet aj MINIMALNE FPS. Priemerne FPS ma totiz nemusi vobec nezaujimat ked polovica hry moze byt v nehratelnych FPS vdaka narocnejsim pasazam na CPU.
vaskos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - integrovana grafika ? 2013-01-03 09:29:29
avatar
ahojte, preco do takmer vsetkych procesorov davaju integrovanu grafiku ? Nerozumiem celkom na co je to dobre ked ludia ktory maju PC hlavne na hry ju aj tak disabluju. Do kancelarie nepoviem nic ,ale nepredrazuje sa tak procesor zbytocne ? Rozmyslam ze kupim i5-3350p bez grafiky. Aky je Vas nazor na tento procesor ? Oplati sa ?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!