TÉMA: Zaostáváme Evropo! Aneb ohlednutí COMPUTEXem a cestou po Asii 2013
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 24 červen 2013
alt

 

 

 

 

 

 

 

  • TÉMA: Zaostáváme Evropo!

                           Aneb ohlednutí COMPUTEXem a cestou po Asii 2013

500 let nadvlády Evropy (a Ameriky) nad světem, končí. A nelze si toho v Asii nevšimnout.

 

Dlouho jsem si rozmýšlel, jak tohle ohlédnutí za veletrhem Computex, který je svátkem počítačových technologií, pojmout. Snad jen připomenu, že Computex se koná v samém srdci počítačového světa, na Taiwanu, kde má sídlo mnoho předních počítačových firem. A pokud nesídlí tam, tak sídlí na pevninské Číně (kde se tak jako tak skoro všechno vyrábí) anebo o pár tisíc kilometrů dál v Japonsku, či Jižní Koreji. A samozřejmě přijedou i ti ze zbytku světa. Každý rok se pak všichni seberou a jdou ukazovat své novinky na klasickou výstavu/veletrh určený partnerům i novinářům, tak obyčejným návštěvníkům.

Letošní ročník byl opět velice úspěšný a tak nějak odpovídal tomu, jak se dnes přelévá situace ze světa. Většina návštěvníků i vystavovatelů je samozřejmě z Číny (a Taiwanu), sílí ale přítomnost ostatních asijských států včetně Koreje, Thajska a Malajsie. Evropští a Američtí návštěvníci tvoří 1/4. A pokud jde o zastoupení firem, tak čest Evropy zachraňují hlavně Německé firmy, kterých tam bylo hned několik. Ameriku pak zastupovaly hlavně Intel a AMD, kdy obě tyto společnosti představily na Computexu některé ze svých klíčových novinek. Vůbec novinek na Computexu bylo předvedeno spousta. Každopádně i letos byl Computex výborně organizován.

Tedy až na drobnost s registracemi. Je krásné, jak si ověřují novináře dopředu, chtějí vidět práci a pak pošlou uvítací dopis s popisem toho, jak snadno si pak vyzvednete akreditaci v novinářském centru Computexu. A pak tam přijdete se vším včetně jejich registračního čísla, které vám poslali, a systém vás vůbec nezná. Tohle opravdu pobavilo, ale přítomné slečny vše rychle zvládly :).

(Roccatky :) )

Kolem Computexu je také spousta akcí pro pozvané novináře, snad každá ze společností pořádá jednak zajímavé konference, ale také večerní party v nejvyhlášenějších klubech a restauracích. Nicméně museli byste být Superman, abyste všechno stihli za těch pár dní absolvovat - to opravdu není v lidských silách. A do toho samozřejmě Evropana, který se ještě nedávno skoro klepal zimou v deštivých 10-15°C, solidně utahá místních 35°C ve stínu (+ parádní vlhkost). To by ještě navíc nebylo tak to nejhorší, jako ty přechody mezi akcemi, hotely, metrem, kde všude klimatizují na těch evropských 15°C :/. Každopádně hektické Computexové dny (a noci - pro některé) jsou rozhodně něco, za čím se stojí vypravit tu dlouhou cestu. Kromě toho, že jsem si osobně mohl popovídat s mnoha svými kontakty, poznal jsem i pár nových a zajímavých lidí ze zajímavých a významných firem, jejichž podpory v brzké době využiji pro nás web. Můj itinerář lidí, se kterými se musím setkat, byl nacpaný, ale zvládl jsem to za 2 celé dny, co jsem na Computexu dohromady strávil, takže jsem spokojen - legrace je, že se zde setkávám i s Evropskými kontakty, se kterými se jinak v Evropě nějak nestíháme potkat a potkáváme se až na Taiwanu :).    

Letos si musím pochválit spojení ČSA a Korean Air, kdy nám to pěkně z Prahy letí přímo do Soulu (cca 10 hodin) a ze Soulu do Taipei (cca 2,5 hodiny). Letadla už opravdu TOP moderní, s dostatkem místa i v té "Nové turistické třídě", jak to dnes nazývají letecké společnosti. Všechna sedadla prostorná, s dotykovým multimediálním zábavním systémem pro každého cestujícího a některé už mají i USB konektor nebo elektrickou zásuvku, takže opravdu pohodové cestování proti minulosti, nemluvě o špičkovém palubním servisu. Cesta tedy pohodlně uteče. Letos jsme si s kolegou udělali malou zastávku v Koreji v Soulu ...

A tady bychom mohli začít hlavní takové vedlejší téma tohoto článku. Zaostáváme ČR i Evropo .... !

 

 

 

 

 

  • Asie nastupuje - za 3 roky dohnala 10-15 let Západu

Jistě každý z vás dokáže přesně říci, co jsme v ČR, ale i Evropě za poslední 3 roky udělali a vybudovali. Ano, velké nic a možná spíše ještě míň! Z velkých problémů jsme udělali ještě větší a všechno směřuje k nevyhnutelnému krachu (a to nemluvím o financích). Proč o tom mluvím? Protože jsem v Asii a konkrétně na Taiwanu byl před třemi lety v roce 2010. A byl jsem lehce v šoku při letošní návštěvě. Ten místní posun za tři roky je neuvěřitelný. Nejen společnosti, která je nadále velmi slušná a spořádaná, ale hlavně si většina žije zcela srovnatelně s našimi poměry a část i vysoko nad našimi poměry. Všude se staví mrakodrapy obří moderní komplexy i obchodní domy, kde když nemáte alespoň 10 tisíc na útratu, nekoupíte si ani klíčenku. Pouhé tři roky stačily ke změnám celých oblastí a čtvrtí, obří budovy, které se před třemi lety ještě ani nezačaly stavět, tam nyní stojí a všechno žije.

 

  • První zastávka SOUL

Letos jsme se zastavili podívat se po Soulu, což je v Jižní Koreji. Jen pár kilometrů od 38.rovnoběžky, tedy hranice se Severní Korejí. Asi vás napadne, jak tam ta letadla takhle blízko lítají. Také jsme byli zvědaví a pěkně si to oblétávají, mimo vzdušný prostor Severu, takže v pohodě :).

Jinak SOUL leží v podobném klimatickém pásu jako ČR, takže tam bylo podobné počasí. Samozřejmě jenom ovlivněno blízkostí moře. Tedy pěkně. Asi víte, že Jižní Korea je jedním z nejvyspělejších států světa. A vůbec celkem zajímavý a dlouhodobý sociální experiment, kdy jeden národ (Korejci) žijí ve dvou striktně oddělených společnostech s dlouhodobě soupeřícími systémy. Tedy kapitalismem a demokracií na jihu proti socialismu s pevnou vládou jedné strany/osoby na severu. Co se v praxi osvědčilo lépe je vidět na každém kroku. Snad k tomu časem v naší socialistické Evropě a hlavně v "ČSR  - ČESKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLICE" také dojdeme, zatím tu bohužel máme stále ten socialismus a levicové vlády, které se někteří z neznámých důvodů snaží vydávat za kapitalismus a pravicové vlády.     

Ale to už odbočuji. Pokud jde o Soul, město je v hornaté oblasti, pořád se modernizuje a rozšiřuje a má nyní asi 10 milionů obyvatel. Neexistuje zde skoro žádná nezaměstnanost, všude je pořádek a bezpečno. Korejci jsou samozřejmě velmi milí k turistům. A s orientací ani dopravou zde není absolutně žádný problém. Vše moderní, perfektně funkční a označené i v Angličtině s informačními službami všude možně, takže ztratit se je nemožné. 

Jinak Soul není typická Asie, pokud by to někdo chtěl srovnávat třeba s Thajskem apod. I když jí se tu podobně, ale je zde poměrně draho (ne pro nás, ale na Asii určitě). Jídla typicky kořeněná, hůlky klasika a výběr z rozličných jídel všude. Jinak turisticky není Soul moc zajímavý, To nejlepší  - Královský palác (Kjongbokkung) a Zahrady rychle najdete a projdete, nicméně komplex je to poměrně moderní (z roku 1867) a neustále restaurován, protože byl Japonci poškozen ve 20.století. Takže si ho celkem rychle prohlédnete a pak už je tam jen pár věcí.

Úplně na stejné "jedno brdo" je i východní komplex Changdeokgung, kde dožil poslední Korejský císař v roce 1926. I tento komplex byl ale notně poničen v roce 1945 (Japonská okupace), takže i on je poměrně moderně zrestaurován a není tedy pro Evropana, zvyklého na stovky let staré památky, až tak atraktivní.

Nejvíce nás zaujal speciální chodníček, který se v těchto komplexech vyskytuje. Je na něm cedulka, že se na něj nemá šlapat, protože je to cesta pro duchy - ne, nedělám si srandu. Asijští návštěvníci to striktně dodržují, ostatní ... no, snažili jsme se :).

(asi Korejské "IBM")

Samozřejmě je tu čtvrť s markety a pár dalších zajímavostí, ale to je tak všechno. Že bych někomu návštěvu Soulu nějak výrazně doporučoval, se tedy říci nedá, není tam až moc k vidění. Jih ostrova by možná mohl být zajímavější. Každopádně v Soulu jsme si také všimli, jak docela dost Asie jede a vyvíjí se, zatímco Evropa upadá. Ten den v Soulu celkem stačil a ráno jsme se, skvěle fungující dopravou, kde průvodčí ve vlaku (běžná 2.třída je tam asi jako 1.třída u nás), se každému vagonu zvlášť ukloní a poděkuje za cestu, přesouvali na Taiwan ...

 

 

  • Taiwan - Asijský zázrak pokračuje

Cesta na Taiwan opět luxus a parádní, a za 2,5 hodiny jsme byli na místě. Tady už je počasí pravá Asie. Přivítalo nás sluníčko a 34°C. za pár drobných jsme se dostali bez problémů (a beze slova anglicky - protože to obsluha ani řidič neuměli) autobusem 30km až do centra Taipeie k našemu hotelu.

No a tady začal ten šok, jak dost se zde za pouhé tři roky všechno změnilo. Vozový park se hodně modernizoval, i obyčejná auta pěkně naparáděná a naleštěná a většinou už bez nějakých nevkusných blikátek, jako dříve. Samozřejmě skútry jsou zde nadále hlavní prostředek dopravy (mimo metra), ale v ulicích je i hromada luxusních a drahých aut. Jinak pro ty, kteří nevědí, tak Taipei je hlavní město Taiwanu (oficiálně čínská provincie, neoficiálně samostatná a demokratická republika) a má nějakých 3 miliony obyvatel.

Dominantou je parádní Taipei 101, v současnosti 4 nejvyšší budova světa s 509m. Pokaždé je zážitek pod ní i na ní být, nic tak vysokého nikde jinde v okolí ani náhodou není. Jinak v době naší cesty proběhly dvě zemětřesení, poměrně silná. Epicentrum bylo ve středu Taiwanu, tedy asi 200km od Taipei a mělo sílu 6,3 stupně. V Taipei bylo jasně cítit. Budovy jsou ale bezpečné, zvlášť ta 101, kdy se říká, že v případě opravdu silného zemětřesní bude 101 poslední stavbou, která spadne.

Ale zpět k Taiwanu. Udělali jsme si letos ještě čas na návštěvu východní části ostrova, které je méně protkáno silnicemi, o to zajímavější jsou zde scenérie.     

Vysokohorská turistická městečka s parádními výhledy také stojí za návštěvu.

A samozřejmě jsme dorazili až k Pacifiku, podívat se na Americký kontinent, ale byl dost daleko ;).

Takže jsme si tu prohlédli pár hradů z písku, protože tu právě probíhalo mezinárodní mistrovství v této činnosti.  

Taiwan to je i parádní příroda (a to jsme skoro nic neviděli - protože národní parky a hory jsou v centru ostrova a na jihu) včetně regulérní džungle plné jedovatých hadů a pavouků, takže pozor kam lezete. Pobavila nás zpráva, jak se zrovna jeden Čech zrovna pokoušel na vlastnoručně vyrobeném voru přeplout do Japonska, protože mu tady došly peníze i vízum. Vtipné, protože Taiwan je hodně levný na rozdíl od Japonska :).

(Velitelství nového výrobce Apple spotřebek ...)

Samozřejmě jsme se nezapomněli stavit ani u několika známých firem, podívat se jim pod pokličku.

 

  • Computex

Každopádně hlavní byl Computex, který jsem si prošel opravdu podrobně - kromě jich zmíněných setkání jsem si prošel všechny zajímavé prezentace a akce. Některé i za zavřenými dveřmi a mohu říci, že nás čeká ještě ve zbytku roku pár zajímavých věcí. Opět byl Computex rozdělený na dvě části, jedna u 101 a druhů ve Výstavním centru jinde v Taipei a všechny byly nacpané k prasknutí.

(Už vím co je lepší než 3 monitory v Eyefinity - 5 monitorů! Nechápu, jak ještě někdo může strácet čas hraním na jedné obrazovce, či TV ... lituji každé minuty)

Krize v IT? Tady žádná není. Ani být nemůže. Samozřejmě i místní firmy pociťují pokles poptávky na západě, ale to vyvažuje nárůst v jiných částech světa, kdy největším trhem vůbec už je Asie a podle ní se začíná vše řídit - smiřte se s tím. Pro nás je to dobře, protože Asie fandí všemu v IT obecně a místní nedají dopustit na klasické výkonné stolní PC.

(asi nejvíc cool věc měl Fractal - v podstatě našel nový způsob využití tzv. QR kódů, udělal si aplikaci, která po namíření kamery na určitý znak spustí program a v něm si můžete ve 3D zobrazit produkt a otáčet si s ním tak jak jezdíte rukou před kamerou :) - popis je trochu matoucí, ale brzy si to budete moci vyzkoušet, troufám si říci, že za pár měsíců to bude všude!)

Z našeho pohledu se Computex jasně rozdělil na mobilní a klasický trh, kdy pozornost je věnována rovnoměrně obojímu, ale přeci jen mobilit oproti minulosti přibylo. I když si nelze nevšimnout trendu, že se ty mobility nějak zpětně "zdesktopují". Tedy že pro vyloženě desktopové řešení, výrobci používají mobilní základy. Na druhou stranu vývoj jde kupředu i na poli tradičních stolních PC, kde hlavně poptávka po těch výkonných a luxusních stoupá a to i v krizí zasažené Evropě a Americe. Výrobci se tedy předhánějí v parádních deskách, grafikách, SSD a hlavně skříních, zdrojích a chlazení. 

(Tahle skříň, to je vážně mazec - je to z kovu a hlavně ze speciálníhí skla, které je průhledné jen z jedné strany a z druhé je poloprůhledné teprve když se uvnitř rozsvítí světlo. Design skříně epic a nebyla jediná takhle zajímavá na Computexu - zatím je to studie, ale bude se vyrábět!)

Vodní chlazení bude získávat na popularitě, výrobci budou nabízet All-in-one řešení vodních chlazení čím dál výkonnější a komplexnější. A stejně tak vývoj na poli skříní je parádní a nové modely, tvary a materiály jsou opravdu parádní. Z pohledu nadšence do PC mě tedy Computex rozhodně nezklamal, i když bylo cítit, že třeba zrovna na grafickém poli to bohužel letos nevyšlo moc s načasováním příchodu novinek a tak někteří neměli moc co vystavovat nového, protože na nové grafiky se čeká.

(WD to na Computexu celkem rozjel)

Pojďme k závěru ...

 

 

  • Zaostáváme pánové a dámy ... je na čase balit kufry?

Optimisticky ale bohužel skončit nemohu. Jak už jsem řekl v úvodu a z nadpisu je to myslím jasně čitelné, můj dojem po opětovné návštěvě Asie a speciálně Taiwanu je, že oni a poslední tři roky dohnali 10-15 let náskoku západního světa. A to tak, že v mnoha oblastech nás zcela dostihli, a začínají nám utíkat. Takže se nedivte tomu, že Čína a Asie obecně začíná přebírat iniciativu.

(staří i mladí se chodí pomodlit a nikomu to nevnucují a nikoho s tím neotravují, natož aby vyhlašovali svaté války - proč to nejde i jinde?)

500 let nadvlády západní civilizace nad světem se chýlí ke konci a můžeme si za to sami. Místo rozvoje a budování budoucnosti, jsme si budoucnost prospali a prožrali socialistickým a byrokratickým zřízením (hlavně v Evropě), takže jsme zadlužili už i naše děti (a hádejte komu dlužíme, či kdo skupuje ty dluhy a za čí peníze). Nechali jsme si sem natahat multikulturismus (něco co se v Asii moc nepěstuje a vědí proč). A hlavně jsme si zničili celé hospodářství a ještě se tu dohadujeme, proč tu není práce. No protože jsme to všechno přesunuli do Asie. Takže Čína (i Taiwan) vyrábí nejen pro sebe, ale i pro nás a vydělává tedy 2x. Budují a staví si budoucnost i za naše peníze a už nás dohnali v mnoha ohledech. Ekonomicky bych řekl, že jsou i před námi. Mají nízké daně, nízké zadlužení (pokud vůbec nějaké) a minimální zátěž s výdaji typu sociálního systému - důchody v podstatě nejsou, většinu našich sociálních dávek nestačili ani vymyslet a tak se tam musí opravdu makat - dokonce už mnozí mají i volné celé víkendy, i když dovolená jako u nás je tam stále vzácnost (někteří nemají nárok na žádnou). A i vztah k práci, ať už je jakákoliv, je tam úplně jiný - váží si jí a dělají jí s nadšením a s nasazením (nebo to alespoň dobře předstírají).

(Na konec této hlavní ulice nebylo vidět ... a takových tam bylo několik vedle sebe)

Upřímně mohu říci, že v jediné věci nás ještě nedohnali. A to je organizace práce a vůbec efektivita práce. Bohužel pro nás to není věc, kterou by v Asii nějak museli řešit, jednoduše proto, že jich je hodně a tak to problém vlastně nepředstavuje. Problém (pro nás) je i rostoucí vzdělanost a výzkumná činnost, protože tam je přístup k učení úplně jiný - i v tom zaostáváme. Každopádně díky tomu, že jsme výrobu přesunuli do Asie, která už navíc není levná, jako byla, nemáme u nás práci, nejsme soběstační, ničíme se daněmi (skutečné zdanění a odvody státu činí asi 70% všech peněz, které vyděláte) a sociálními výdobytky, na které si stejně půjčujeme a prožíráme budoucnost a přitom nemáme šanci, že se něco zlepší. Hlavně díky tomu, že dáváme vydělat na nás Asii, tak postupně začínají přebírat některé zajímavé podniky u nás. A abyste se za pár let nedivili, že makáte pod čínským vedením a za jiné peníze a jiných podmínek, než na co jste byli zvyklí a ještě za to budete rádi, což je ten lepší scénář naší Evropské budoucnosti.

(noční Taipei .... to nalevo co svítí nad vším je 101)

Každopádně mám pro vás jediné vhodné doporučení, učte se Čínsky, Korejsky a Japonsky. Bude se vám to hodit. A kdo může, měl by uvažovat o změně působiště, protože tady v tomhle marastu a hloupé společnosti volící neexistující "jistoty" a sliby "pečených holubů do pusy", není naděje na změnu a bude jen hůř. Jinými slovy, krám je snědený, poslední zhasíná. A nedělám si s tímhle pesimismem vůbec legraci, ani nepřeháním. Bojím se, že až příště pojedu na Taiwan, tak už budu já ten z rozvojové země. Technologicky už nás předběhli (třeba internet je skoro všude a často zadarmo, internet je i v metru a internet používá i ten největší odrbanec na ulici, u nás ho používá tak polovina společnosti, digitální úřady jsou stále jen na papíře atd.).

(Umíte si tohle v některých státech světa představit??? - aby to vydrželo a neválela se kolem hromada mrtvol a sutin?)

Společensky jsou také spíše dál, protože kromě kapitalismu tak pořád funguje hlavně rodina, neničí si tam prostředí "multi-kulti morem" a budhismus je mnohem praktičtější a tolerantnější náboženství než ta jinde, takže si jím nekomplikují život. Našinec si hned všimne také toho, že se na vás lidi usmívají, ne jako u nás, kde vás po ránu naštve na ulici, či v obchodě první člověk, kterého potkáte. S údivem koukáte na nezamčené domy, nezamčená auta, kdy si přijede někdo před dům a odběhne si, má stáhnutá okénka a otevřený kufr a nikoho nenapadne mu něco brát apod. V Metru se nejí, nepije a stojí se pěkně v řadách a spořádaně a nikdo nepředbíhá. Prostě elementární slušnost, něco, za co vám tady u nás může hrozit úraz - i to je vizitka společnosti - a mají tam demokracii a kapitalismus už dlouho.

Zaostáváme dámy a pánové. Zaostáváme ve všem, co si umíme představit, nejen ekonomicky ale i společensky a naše budoucnost, na rozdíl do té jejich, neslibuje vývoj k lepším zítřkům. Taková je realita. Je smutné, že tohle je můj největší dojem z letošní cesty po Asii a Taiwanu. A to budu mít ještě srovnání se situací v USA, kam se zase jedu na delší čas podívat za pár měsíců. A už teď se bojím, že ani ve srovnání s USA z toho nevyjdeme příliš dobře. Rád bych pro vás měl lepší závěr, ale prostě nemám. A to tenhle článek píši s odstupem.

(mají se čím chlubit ....)

Jsem založením optimista, o to vážnější je, když začnu být i já pesimistický ohledně zdejšího vývoje. Ale události posledních let a poslední několikery volby v této zemi neukazují nic dobrého. A to nejhorší teprve v dalších 4-5 letech zažijeme - na to bych si klidně vsadil. Místo schopných lidí se zde prosazují hlavně všehoschopní a na výběr tu máme jen levicový socialismus vydávaný za pravicové demokratické strany a strany středu, populistický levicový socialismus definovaný neustálou lacinou kritikou všeho, co udělá ta první levicová socialistická grupa s následným přiznáním, že to vlastně bylo dobrý a rušit se to nebude. A poslední skupinkou je zde pomatený ultra levicový socialismus, definovaný a zastávaný amorálními zrůdami, kteří kdyby měli tu možnost, už tu všechny úspěšnější a chytřejší drží pod krkem a věší na šibenice. To je výběr, to vám tedy povím a tohle má být naše budoucnost!

(Co jsem se díval, tak místo by tam zatím bylo ;) )

Na závěr snad jen tolik, že pokud si někdo myslí, že se tu máme, či spíše měli jsme se do teď špatně, máme draho a tak dále, měl by vycestovat, protože by rychle zjistil, že si tu žijeme v klídku a pohodlí, o jakém se jinde ani v těch nejrozvinutějších zemích, většině obyvatel ani nezdá, rozhodně ne většinové společnosti! Problém je, že si žijeme na dluh budoucnosti, který nemůžeme splatit. Přichází tedy doba, kdy si ti v dobrém slova smyslu schopní začnou ve velkém říkat, zda opravdu není čas balit kufry. Smutné ...

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 17:33:35
avatar
Citace:
Na konec této hlavní ulice nebylo vidět ... a takových tam bylo několik vedle sebe


Proboha, to mě jako mělo ohromit? DD tys asi moc ulic v jiných městech světa neviděl, protože to co je na té fotce je kulturně/vzhledově překonáno v každým okresním městě v ČR. Nevím jak na délku, protože nakonec fakt není vidět (že by přes smog co např. v Číně dusí lidi?), ale na šířku je to ubohost.

V Evropě je jiný sociální systém než jinde a stejně jako kvůli tomu zkrachovala americká GM, tak to možná krachne i v Evropě, ale i tak znám spoustu věcí, který bych z Asie nebo USA do EU raději nedovážel. Každá krajina má něco, tak v tom USA nezapomeň na zadluženost tamních pilných pracovníků co se na tebe budou falešně usmívat na každém rohu. Keep smiling.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 18:07:06
avatar
Nechápu otázku. Proč by tě to jako mělo ohromovat??? Je to jen popisek fotografie. Jinak není tam horší smogová situace než v některých Evropských velkoměstech, kde se hodně jezdí na skůtrech apod.

Tak to radši hlasuji pro ten úsměv. Lepší falešný úsměv než se neustále mračit na všechno a na všechny ;)
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 18:07:23
avatar
Na konec této hlavní ulice nebylo vidět. Wow, to je ale ulice, stěhuju se na Taiwan .

To snad má v evropanovi vyvolat pocit méněcennosti a sednutí si na zadek, ne? Akorát je to spíš pro ostudu Taiwanu (krásně vidět ta rozvojovost i přes hightech novoty) a je dobře, žes zveřejnil i tuhle fotku, i když s nelogickým popiskem. Hele text článku je jasný a já s tvojí jednoznačnou kritikou všeho západního nesouhlasím a ta ulice mi jen dala šanci poukázat na vady tvého diamantu. Politiku bych na ddworld netahal, protože se to zase zvrhne a za chvíli jsme u Aštar Šerana.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 18:14:38
avatar
Pořád nechápu o co ti jde .... je to jen popisek fotky jednoho z měst na východní straně ostrova - jinak i ta vizáž měst se mění a to k lepšímu ... tohle je stará zástavba. Nic víc.

Já rozhodně netvrdím, že zrovna na Taiwanu je vše parádní a honem tam (zjevně si to nečetl pořádně, když mi tohle podsouváš) - někteří by se divili, jak těžko by se jim ta žilo bez těch vymožeností tady .... a také nektritizuji politiku jako takovou, spíše poukazuji na to, že tam za 3 roky šli hodně do sebe a udělali hodně a posunuli se, zatímco tady to šlo od 10 k 5 ve všech oblastech a tento směr bude bohužel pokračovat, bez šance či snahy o změnu. To je celé. A je to suché konstatování ...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 18:43:27
avatar
A víš čím to je? Když máš účinnost elektrárny už hodně vysoko, tak se další investice nevyplatí a ty můžeš do zprávy napsat jen ubohé - investovali jsme deset miliard a zvedli účinnost o 0,2%. Kdežto když máš zaostalou elektrárnu s účinností jakou měli elektrárny těsně po druhé světové, tak dnes účinnost zvedneš více a s menší investicí a vznikne hezký wow efekt. Myslím, že tohle procentuální zlepšování šikanující technologicky vyspělé země bylo jedním z důvodů proč amíci nepřijali Kjótský protokol, ale nejsem si tím jistý, nestudoval jsem to.

V EU dnes musí auta splňovat EU5 což je už u samých technologických hranic, takže razantní zlepšení samotného spalovacího motoru je nereálné - v době EU1 to reálné bylo. No a tak někdo v Číně, Botswaně apod. zemích kde platí mírnější emisní limity může klidně napsat, že zatímco v EU se emise automobilů za posledních deset let snížili jen o x procent, tak u nich stačilo, když začnou nahrazovat vozový park bez katalyzátoru dovezenými ojetinami splňujícími EU3 a rázem tu máme velké wow snížení, kterého ty blbý zápaďáci nedosáhli.

Celé je to o tom, že z prdu se roste rychleji než když seš těsně pod vrcholem a naopak je běžné, že se z vysoké pozice padá, protože časem přijde úpadek způsobený hlavně leností. Nic neroste do nebe a čím seš výš tím těžší je se zlepšovat a někdy i udržet stagnaci. EU je v krizi, USA jsou v krizi, v Číně se chlubí tím, že pracují 7 dní v týdnu 12 hodin denně i když začínají mít problémy s nezaměstnaností atd. atd. Rád bych emigroval na jinou planetu...
libuse.oracova [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 21:19:53
avatar
Allie....Typicky "evropská" reakce. Mě se taky blbě přiznává, že jsou na tom v Asii v mnoha ohledech líp. Musíš se podívat z větší výšky.....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 21:23:32
avatar
no zase má rpavdu, že na ekoligii tam tolik nedají, i když také není pravda, právě i v tom je za ty 3 roky dost rozdíl, už tam na to také koukají docela dost a dokonce tam na to tlačí i více než u nás .... - opět to žene investice
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 22:15:51
avatar
Obyčejní lidé jsou na tom v Asii rozhodně hůř. Jak jinak si vysvětlit emigraci v drtivé většině jen jedním směrem - z Asie do EU a USA. Jinak se příště pokus o konkrétnější argument než nicneříkající pohled z větší výšky.
libuse.oracova [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-25 15:34:54
avatar
Tak z větší výšky...Z pohledu podnikatele je myslím hlavním problémem, že jste evropan (nejen co se týká způsobu uvažování) - jinak nevidím problém ani do budoucna (svýho života). Z pohledu zaměstnance je to super, že mají vůbec nějakou práci a tím se morálně neničí - třída morálně zdevastovaných lidí bez práce, kteří bezostyšně využívají sociální systém jako v Evropě ta v Asii prakticky neexistuje. Čili ten kdo je ochoten a schopen makat se má relativně dobře (minimálně se za sebe nemusí stydět). My jsme tady v Evropě tak zvyklí, že se o nás báťuška car (bůh, sociálka, doktor, EU...) postará, že vlastně přestáváme bejt schopný se postarat o sebe sami - "bodejť, když platíme takový daně, co bysme se starali"
V neposlední řadě je hrozný ten princip, že oni pro nás skoro všechno vyrábějí a my platíme svojí budoucností - bez ohledu na to jak budeme mít bezpečný auta nás jednou nechají utopit ve vlastních výkalech.
Historia est testis temporum, lux veritatis, vita memoriae, nuntia vetustatis.
To všechno už tady bylo, není třeba nic vymýšlet - na druhou stranu s tím lidi nikdy nic neudělali bo bránit se přirozenému vývoji nelze. Stačí juknout do nějaký kroniky.
Mike [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Úzkoprsost některých Evropanů 2013-06-25 10:58:25
avatar
Ahoj, tvůj pohled obzvláště pak na Taiwan je víc něž úzkoprsý. Reaguju tím na všechny tvoje komentáře v tomhle vlákně.
Mluvím ze zkušeností po dvou letech strávených na Taiwanu: ekonomika je tu na tom o dost lépe než u nás (platy většinou 1.7x oproti nám) a přitom je tu levněji, obyčejní lidé si tu rozhodně mohou dovolit více než u nás, moderní technologie - o rychlovlaku v ČR se nám ani nesní (škoda že DD nezkusil nebo nezahrnul do tohoto článku), supermoderní nadzemní dálnice přes celý ostrov perfektně zasazená do přírody, zdejší bezpečnost je pro nás nepředstavitelná - v životě jsem neviděl že by tu někdo něco ukradl (protože nikdo krást nepotřebuje), když jdeš běhat tak si v klidu můžeš nechat mobil a peněženku volně na stadionu, před dvěma týdny jsem na silnici ztratil mobil (SGSII) když jsem běžel na autobus a když jsem se na to stejný místo vrátil, mobil už tam nebyl, byl na vrátnici zdejší střední školy (ne ani tak štěstí jako poctivost lidí), budovy nejsou z papíru jako v Číně (budovy mladší 50-ti let musí odolávat zemětřesení minimálně mag. 8.0), vysoké školy jsou tu mnohem kvalitnější (soustředí se hlavně na výuku prostřednictvím výzkumu, ne cpaní z 90% neužitečných teoretických nesmyslů do hlav studentů, kteří jsou pak v průmyslu nepoužitelní), provázanost škol s průmyslem je dost silná (tak to má být)
nejúžasnějsí však na Taiwanu jsou lidé samotní (věřím že DD také zaznamenal), ochota, poctivost, lidskost, absence arogance, závisti.
Nakonec bych chtěl říct, nedávej moc na zažité představy z dob před 30-ti lety a neházej všechny země Asie do jednoho pytle. Jen těžko můžeš totiž pochopit o čem Taiwan skutečně je, protože bys to musel zažít na vlastní zkušenost.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-25 11:04:12
avatar
bezezzbytku souhlasím .... o vlaku jsem zatím nic napsat nemohl, protože tam vždy jezdíme autem
Mike [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Super článek! 2013-06-25 11:52:50
avatar
Tak to je výhoda, rychlovlak ale určitě doporučuji, když jsem tím jel poprvé (celou trasu do Kaohsiungu), měl jsem takový podivný pocit že je tam nějako moc místa a že se ta krajina okolo moc míhá . Navíc, když jsme dorazili do Kaohsiungu (trasa zhruba 350km), se zděšením jsem zjistil že máme zpoždění otřesných 2 sekund (v kontrastu s českými dráhami lol).

Jinak DD super pohled, super závěr s kterým naprosto souhlasím, oceňuji že jsi za tu relativně krátkou dobu naprosto bravurně pochopil a skvěle vystihnul tuhle fascinující zemi. Až doražíš příště, můžeš se klidně zastavit v Hsinchu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-25 12:04:23
avatar
no já nebyl v Asii zdaleka poprvé ... takže je to dlouhodobé pozorování, ale toho rozdílu za 3 roky v kontrastu s tím, co se děje v Evropě si prostě oprvdu tentokrát nešlo nevšimnout
IvyBridges [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-25 14:16:39

Já když tento rok tím rychlovlakem jel z Taipeie až do Zuoyingu, tak jsem měl podobný pocit. Absolutní pohodlí, čistota, akorát mi trochu vadila celkem hodně ohulená klimatizace. A taky jsem čekal, že pojedeme alespoň 300 km/h, bohužel maximum bylo 265 km/h. Ale i tak zvládnout trasu jako u nás z Ostravy do Prahy za nějakou hodinu a půl s přesností na maximálně desítky vteřin, to klobouk dolů.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-25 14:43:29
avatar
s tou klimatizací to tam přehánějí skoro všude
MrAmu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 17:39:11
avatar
2 dotazy:
1. Kolik jsi dal za letenku do Soulu?
2. Jsou pěkný korejky jen v těch jejich filmech, nebo je lze taky potkat na ulici, v hospodě (nebo co tam vůbec mají)?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 18:05:43
avatar
1, lítá normální pravidelná linka ... Korean to lítá za 22 tisíc zhruba. Naše cena byla asi 23 tisíc za celý tedy Praha - Soul - SOul - Taipei a zpět , což bylo hodně slušný si myslím a ještě výhodnější, takže se vyplatí letět dál .

2, No jsou tam pěkný holky normálně, takže se dají potkat běžně ... výběr tam je rozhodně slušný si myslím .
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 18:27:17
avatar
Treba to vypada ze se posunuli, ale spis to je jen investice veklych firem do tech asijskych montoven, lide tam porad drou a socialni jistoty nemaji. To neni zrovna neco, za cim se hnat, jo bylo by dobre vyrabet tu lokalne vetsinu veci a pokracovat v tom leharu a socialnim luxusu co nam zavidi zbytek sveta i s usa, no ale v te nasi ceske vesnicce s necim pohnou je dilo.
skyfire [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Politika 2013-06-24 18:27:37

Když už je to více méně politický článek, tak si dovolím trochu nesouhlasit. Není to ani tak o socialismu a kapitalismu, ale o zlodějích a korupčnících. To, že společná Evropa je jen bezedná studna, která tyhle zloděje jen zastřešila jednou střechou už nemá cenu ani mluvit. Třeba za komančů jsme dluhy neměli a byli jsme se vším soběstační. Navíc třeba potraviny byly svou kvalitou úplně jinde než dneska. Ano, bylo to vykoupeno nesvobodou, ale když si říkám, co vše se dneska děje a nikomu to nevadí, tak nevím, jestli přílišná demokracie není trochu moc.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 19:14:09
avatar
korupce byla za minulého režimu na denním pořádku v mnohem obludnějších rozměrech a kradlo se ve velkém /kdo nekrade, okrádá rodinu = oficiální heslo které dodnes mnozí aplikují a nejen v politice) .... jen si o tom tehdy nevěděl, nebyl internet ani svobodná média. Korupce a zloději byli tehdy všude a měli to posychrované policií a armádou.

Soběstační jsme jako republika rozhodně nebyli ... jinak bych tohle taky moc nevytahoval. Před druhou světovou jsme byli mezi 10 nejlepšími a nejvyspělejšími zeměni světa!!!! v první desítce!!! ... v roce 1989 jsme byli kolem 50-70. místa. Teď jsme 39. A dluhy že nebyly? Další totální blud ... dluhy byly ohromné, mnohem větší než dnes - existuje něco, čemu se říká vnitřní dluh ;) .... zaostalé a nekonkurenceschopné hospodářství, ekologická zátěž, zaostalá infrastruktura, zaostalí lidé ... všechno to stálo ohromné peníze to alespoň trochu napravit, to byl dluh, se kterým se stále potýkáme mimochodem ten vnitřní dluh v roce 1989 byl asi kolem 6 miliard korun (současných 1,7 miliardy je proti tomu skoro sranda)

- rozhodně se mnoho věcí dalo spravit lépe - nicméně po minulém režimu zde zbyly tak astronomické dluhy, které nebyly jen shodkem v rozpočtu, že si to ani neumíš představit, takže nejen že dluhy byly ale byly mnohem větší než jaký je státní dluh nyní - vybudovali prd, všechno se zničilo - hlavně morálka lidí a to je problém do dnes.

Nicméně není vše vyřešno proto, že komunismus sice padl, ale socialismus zůstal ... neexistující přitom často zmiňované jistoty na které nemáme nás stojí ty ohromné peníze, které nemáme a půjčujeme si na úkor budoucnosti - dám ti jedinou jistotu, kterou máš - že umřeš. Neexistuje žádná jistota a pokud ti je někdo slibuje, tak lže.

A demokracie??? Ta nemá se současným zřízením, podle kterého má každý právo hlasovat (bohužel i nehlasovat) i když ty hlasy nemohou být a neměly by mít stejnou váhu, nic společného. Možná by to chtělo pohled do minulosti, co skutečně byla demokracie a kdo na ní měl právo a hlavně jaké byli povinnosti - ano demokracie je i o povinnostech a na ty se nějak zapomnělo. Lidi nadávají na politiky, přitom si je volí, oni se tam neobjevují jen tak sami od sebe. I tu současnou (teď už minulou) vládu zvolili občané ve volbách ... karty rozdali tak, že mohla vzniknout. Tudíž za problémy a poklesky politiků může volič stejně jako politik sám - mimochodem ti poltici se rekrutují z řad občanů. A stát také není něco imaginárního, něco co je vedle lidí. Stát jsou občané ... nadáváš na stát, na vládu? Nadáváš sám sobě ... každý nese svou část podílu jak to na tom vypadá a je smutné, že bohužel nikdy nepřevážili výrazně ti dobří podílníci ....

Nicméně tohle všechno je ten problém. Lžeme si o minulosti, jak dluhy nebyly a jak se nekradlo a jak je to teď hrozný, přitom jsme o tom jen nevěděli v minulosti. Lžeme si o tom, že tu máme demokracii a kapitalismus, přitom to co tu je je socialismus, dotacemi a omezeními svázaný trh a přebujelá byrokracie. Takže většina ani neumí ten problém pojmenovat a svádí se to na demokracii a kapitalismusm, když ani jedno v krizi není, nezpůsobilo ji ani nemohlo, protože tu vlastně ani jedno není a nikdy nebylo. To je celé ;) A to prostě není o politice (zase politika je něco, co nestoí samo a nemůže za všechno), ale jen o zdravém rozumu a uvažování, který dnešní většinové společnosti tak nějak chybí.

PS: dobré čtení Odkaz.
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-25 23:03:14
avatar
DD dobre si to zhrnul v clanku, ani neni co dodat
aj tento tvoj prispevok tam mohol byt
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 00:11:51
avatar
no musel jsem si něco nechat do diskuse ;)
MasterCH13F [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - politika? 2013-06-25 09:22:13

A můžu se zeptat, kde v článku vidíš politiku?
Socialismus je forma společensko-ekonomického uspořádání, ne politika. Ten náš socík bere zaměstnancům opravdu kolem 70 % vydělaných peněz a pak je přes úřady točí dál. Takže jednoduše - když bude hromada pod násilím vybraných peněz menší, nebude z čeho krást a ty tvoji zloději a korupčníci budou okrajová záležitost.
Nechápu, jak můžou být lidi tak natvrdlý a žrát politikům, že když se vymyslí další třeba protikorupční úřad, kterej je sám o sobě magnet na prachy, že korupce zmizí ze dne na den. Tady se krásně zaměňuje příčina a důsledek. Stále dokola.
Vojtaci [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 19:24:09

Ono je na tom nejhorší, že má DD pravdu... Projel jsem většinu Evropy, Jižní Ameriku, Asii a co je v ČR možné by bylo jinde tabu. Naše společnost je proti západu neskonale zastaralá. Taky je pravda, že je tu socialismus vydávaný za kapitalismus. Tomu se říká tzv. český kočkopes - protože to by nebylo nikde jinde možné. BYl jsem na stáži v Belgii na urgentním příjmu jedné nemocnice. Lidi nezamykají auta, domy, protože jsme po tvrdých službách chodili večer do hospody, tak jsme zažili i noci - klid, nulová kriminalita... o tom, jak tam vypadá zdravotnictví a jak vypadá tady, je škoda mluvit. O tom, když jsme mluvili o platech v ČR a oni si mysleli, že žertuju, asi pomlčím.
Co se týká komunismu u nás... Soběstační... hlavně že občas nebyl toaleťák a zadek se utíral novinama... Všichni měli práci a aby ji měli, tak se vyráběly zbytečné výrobky a dotovaly se prodělečné firmy. Takže v roce 1989 polovina podniků vydělávala, druhá polovina byla tak v mínusu, že ve výsledku byla jedna velká nula... aby nám ty krámy neležely na skladech, tak jsme je zadarmo posílali do Mongolska a podobných států... tolik k soběstačnosti...
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 19:40:08
avatar
Pěkně napsané. Bohužel je to tak - většina lidí nepoužívá zdravý selský rozum - smutné!
KALIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 20:12:14
avatar
Je to zajímavé, jak ta Asie působí na každého jinak. Když jsem na přelomu roku byl v Taipei, nevšiml jsem si (kromě onoho jednoho mrakodrapu) nic tak zásadního, nic tak světoborného, z čeho byl DD úplně paf Čeho jsem si naopak všiml, že město je "ušmudlané", zřejmě od smogu a častých dešťů. Hodně se zde staví dopravní infrastruktura, ale už rozestavěná vypadá dosti ušmudlaná a jaksi "komunistická", víceúrovňové komunikace tak vypadají dosti nevábně. Možná že zde sídlí přední výrobci spotřební elektroniky, ale město samo o sobě vypadá dosti "spotřebně", taoistické chrámy nalepení na současné zástavbě atd. Jak říkám, každý asi vidí, co vidět chce. Já bych tam delší dobu bydlet nechtěl. Jídlo je na evropana dosti specifické, ale to k tomu patří a je to to, proč sem jet. Ty specifické "vůně", ze kterých se neznalému evropanu dělá "šoufl", ale to je rovněž o zvyku. Co se týče politického kontextu, tam jsem DDmu doporučoval brzdit, protože má pohled velmi omezený, mohu-li to tak říci. Evropu popisuje socialismem, Čína je ten pravý a kapitalismus, který by měla Evropa následovat a ani mu nevadí, že je vše pod vedením komunistické strany, která tak jasně ukazuje, že pokud se pod svá křídla komunismus vezme kapitalismus, že je úspěšnější než ten západní. Tohle je sociální experiment. Přepracovaní asiati, vyrábějící sice hight-tech šmejd, co vydrží s bídou 2 roky a hned s tím na skládku. Ano, Asie jede, protože vše se z Evropy přesunulo do Asie, protože jsou zde lidé ochotni pracovat za méně, logicky, když nemají žádné sociální ochrany, sebevraždy z přepracování apod. Každý prostě vidí, co vidět chce
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 21:20:14
avatar
řeknu k tomu asi tolik .... i v Taipei jsou moc hezké běžné čtvrti a to právě ty moderní ;). je to jiná kultura, mají samozřejmě jiný styl - neříkám, že jsem z něho paf!

jídlo mi tam nevadí, je tam dost dobré (a nemusíš jíst všechno ;) ) ... třeba tofu a škeble nemusím, tak si tam dáš normálně maso s rýží a zeleninou a tak dále ...

A hlavní věc, pleteš si Čínu s Taiwanem ;) Dost rozdílné země, uspořádáním opravdu výrazně ;). Čína se mi na rozdíl od Taiwanu moc nelíbí ;).
KALIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 21:41:49
avatar
To je věc názoru, do jaké míry je Taiwan od Číny odlišný, když je to de facto čínské území. Jistě, jako jako ostrov to má trošku ostrovní specifika, jistou míru samosprávy a samostatnosti. Nicméně od klasické průmyslové Číny se to asi moc lišit nebude, ale to moc nemohu soudit, v kontinentální Číně jsem nebyl. Co se týče ekonomického rozvoje Evropa kontra Čína, uvidíme, jak se krach západní Evropy (včetně USA), který zákonitě musí přijít, projeví na asijské ekonomice. Komunisté svojí centrálně řízenou ekonomikou mají výhodu, protože to vláda má pevně v rukou a "demokracie" amerického typu se zde nepěstuje. Nejlepší by bylo, aby si každý nějakou dobu zkusil v obou systémech žít, aby si pak mohl srovnat výhody a nevýhody. Myslím si, že nemusíme jít čínskou cestou, protože to by byla cesta zpět. Naší cestou by měla být ta skandinávská. Toť můj názor.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 21:50:06
avatar
ne to není věc názoru to je věc faktů ..... TAIWAN obývá zcela jiná podskupina číňanů než pevninu. TAIWAN je DEMOKRATICKÁ SVOBONÁ ZEMĚ BEZ PLÁNOVANÉHO HOSPODÁŘSTVÍ A VEDOUCÍ ÚLOHY JEDNÉ STRANY. Čína je komunistická země, nedemokratická a nesvobodná s plánovaným hospodářstvím s drsně namontvanými kapitalistickými pravidly, přizpůsobenými tamnímu politickému systému.

Mezi TAIWANnem a Čínou je tak rozdíl jen o málo menší než mezi Severní a Jižní koreou . Rozdíl mezi těmi zeměni a lidmi v nich je opravdu dost podstatný a je opravdu velký. Mohu srovnávat.

Skandinávská cesta? nesmysl ... nemáme ani geografické a přírodní podmínky, ani mentalitu, ani jiné základy na to, takovou cestu uskutečnit. Navíc ve skandinávii mají multi-kulti problémy, o které určitě také nestojíme a je to časovaná bomba.
KALIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 21:56:42
avatar
Jistěže skandinávská cesta, je to úspěšný model sociálního státu s vysokým zdaněním, přesto je zde vysoká životní úroveň, firmy properujou. Výmluvy na jakési geografické a přírodní podmínky jsou nesmyslné. Pokud lidé vidí, že jsou nastavená jakási pravidla, která jsou vynucovaná a respektovaná, pak to začíná fungovat. Je jasné, že u nás, kde vybírají daně jen na těch nejslabších a ti nejsilnější utíkají do daňových rájů, protože není politická vůle, to fungovat nebude. Multikulti je věc druhá a nepředstavuje výraznější problém co se ekonomiky týče.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 22:00:58
avatar
historický vývoj zcela odlišný, nerostné bohatství zcela odlišné .... lidi zcela odlišní ... ne nemůže to u nás fungovat.
Jokon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 23:33:23

Vše je v lidech, když se (podle střízlivých odhadů Amnesty International) v ČR odkloní-rozkrade 200mld/rok - tedy cca 20% příjmů státu, těžko může země prosperovat. Režim je irelevantní - když ve vedení sedí rozumní lidé může prosperovat absolutní monarchie, komunismus (rozumně adaptovaný - viz Čína) i kapitalismus. Nepřímá demokracie je v tomhle ale zhoubná - reálná moc lidí nulová, volby zajišťují jen cirkulaci stran. Strany jsou si toho vědomy a tak se snaží nahrabat co nejvíc (zodpovědnost je nulová) než budou cirkulovány zpět do pozadí. Nikdy to nemůže fungovat. Jinak souhlas s DD, vládne zde stále stejný prototyp lidí jako před 89, no change, jen barvy a názvy.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 12:18:05
avatar
Skandinávský sociální stát ma podle tebe k nám daleko, zatímco bychom měli preferovat raději asijský pseudokapitalismus. Ten má snad jako k nám blíž? Jedno u nás podle tebe určitě nemůže fungovat a to druhé snad může? Na základě čeho? Tvé naivní víry? Tohle je jen ukázka nepochopení evropských kořenů a tradic, neznalost historie atd.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 14:24:40
avatar
já říkám, že preferovat bychom měli zdravý rozum. A to není o nařízená rádobysolidarita, kterou představuje současný socialistický systém v Evropě ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 18:10:45
avatar
"Zdravý rozum"? Já mám taky svůj "zdravý rozum" a támhle Franta má zase svůj. Koho "zdravý rozum" bychom tedy měli preferovat? Jen schovávání se za pojmy a domnělou objektivitu, která není. Jinak co je špatného na autentické solidaritě mezi lidmi, kteří spolu žijí po celá staletí? Zdůrazňuji autentické.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 18:08:02
avatar
no možná kdybychom se toho zdravého rozumu drželi, tak zjistíme že on zase není tak odlišný ;)

už jen to, že 70% všech příjmů odevzdáváme státu není rozhodně v pořádku. nebo že třeba benzín je nesmylsně 2x zdaněn (spotřební daň a DPH). Nebo že vyplácíme nějaké dávky, jejichž vyplácení nás stojí často víc než kolik dělá ta dávka a o kolik bychom mohli mít více jako stát pro investice do smysluplnějších věcí i lidi co odvádíme daně a tak můžeme vesele pokračovat. Prostě do nebe volající nesmysly, které tu trpíme, toje špatně.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 20:51:02
avatar
Shodneme se tedy na tom, že problém není s velikostí daní, ale s tím, jak jsou využity. Nechtějte tedy snížení daní (to už nebudou peníze na žádné investice), ale požadujte, aby bylo s nimi zodpovědněji nakládáno. A slušně nakládat s penězi lze i v sociálním státě, viz. skandinávie. Sám vidíte, že problém není v socialismu nebo jak jste to nazval a že ani kapitalismus by nic nevyřešil. Jak tu kdosi psal je to v něčem jiném - lidech. Jako občané se musíme naučit vyžadovat svá práva. Když na Islandu byli lidé nespokojení s vládou, demonstrovali dokud vláda nepadla -dokázali to. U nás se nezmůžeme ani na hloupou jednodenní generální stávku. Vláda se pak lidí nebojí a nemá žádný feedback. Sám si odpovězte kolikrát v životě jste se nějak angažoval, účastnil se demonstrace atd. Jste jen pisálek, dám příklad: když byla aktuální ACTA, všude na IT webech i tady se o ní mluvilo a vyšlo X článků. Když jsem pak přišel na demonstraci, bylo nás tam jen pár desítek. Ne, ten kdo se neangažuje nemá právo si ani stěžovat
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-25 23:10:21
avatar
Citace:
Jistěže skandinávská cesta, je to úspěšný model sociálního státu s vysokým zdaněním, přesto je zde vysoká životní úroveň, firmy properujou. Výmluvy na jakési geografické a přírodní podmínky jsou nesmyslné. Pokud lidé vidí, že jsou nastavená jakási pravidla, která jsou vynucovaná a respektovaná, pak to začíná fungovat. Je jasné, že u nás, kde vybírají daně jen na těch nejslabších a ti nejsilnější utíkají do daňových rájů, protože není politická vůle, to fungovat nebude. Multikulti je věc druhá a nepředstavuje výraznější problém co se ekonomiky týče.

KALIK zobud sa, trepes ako keby si nezil v strednej Europe. Tu je jednoducha priama umera: cim viac statu das na daniach tim viac sa rozkradne. A co sa tyka multikult., ten tam teda problem JE
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 12:30:43
avatar
Žádná jakkoliv obrovská korupce není důvod ke zrušení státu a daní, jak tu navrhuješ. Čím menší jsou daně, tím menší je stát a tím více je moc v soukromých rukou. Nikoliv však v rukou běžných lidí, jak si tu naivně představuješ. Jen by se korupční moc přesunula od politiků k podnikatelům. Což se mimochodem již stalo. Divím se, že to jako Slovák nevíš, PENTA ti nic neříká? Probuď se ty z naivní představy, že když nám nebudou vládnout politici, ale podnikatelé, takže to bude snad lepší. Podnikatelé vládnou už dnes, pravomoci státu se zeštíhlují, přesto daně neklesají, naopak se zvyšují, aby jen skončili v rukách korupčních podnikatelů, kteří je shrábnou prostřednictvím lukrativních státních zakázek. Vždy je to nějaká firma, kde skončí peníze daňových poplatníků.
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 18:12:01
avatar
Citace:
Žádná jakkoliv obrovská korupce není důvod ke zrušení státu a daní, jak tu navrhuješ.

to si odpovedal mne?
Ak ano tak nikde nevidim ze by som pisal o zruseni statu.
Tu kym sa nezmeni myslenie ludi tak je uplne jedno aky je tu system a kolko moci ma stat alebo sukromne osoby. Ludia musia zacat rozmyslat, a nie stale robit co im iny hovoria a naslubuju, a vodit ich za rucicku. A aj sa chovat zodpovednejsie a nie vsetko co im nevide hadzat na inych.
EDIT: a co sa tyka PENTY a pod. Tak u nas neni ziadny kapitalizmus a demokracia. Tu je jeden velky mafiansky stat, nieco na sposob fasizmu. A politika lavice, pravice, stredu - to je len fraska a divadlo
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 20:57:19
avatar
Citace:
Tu je jednoducha priama umera: cim viac statu das na daniach tim viac sa rozkradne

snížení daní = omezení státu, téměř žádné daně = zrušení státu. Čím bude mít stát méně peněz, tím bude jeho význam klesat a bude ztrácet moc nad podnikatelskými subjekty, které převezmou moc. I když se většina z vybraných peněz rozkrade (nedělám si iluze že by snad ne), pořád alespoň ještě zbývá základní věci jako zdravotnictví. Nechci se dožít dne, kdy tu nebudou mít slušní pracující lidé na složitější zdravotní péči a budou umírat tak, jako v USA. Je to jednoduché: špatný sociální stát je pořád lepší než špatně fungující kapitalismus. Dokud se nezměníme můžeme jen volit z těchto 2 možností
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-27 18:56:54
avatar
kdo sa vie o seba postarat nepotrebuje socialny stat. Najradsej by som nic nikomu len tak neplatit ale platil za vsetko co vyuzivam/pouzivam/atd. Kym budu ludia natahovat ruky po state a cakat co stat urobi tak to tu bude stat za p... Platit by sa automaticky malo iba za pravnu ochranu,kontrolne organy a pod veci.
40r. komunizmu urobilo z hlavami ludi svoje. Este ze som bol vtedy iba krpec, lebo po dlhsom posobeni by bolo tazke odolavat tomu aby bola zo mna pasivna ovca kt. je jedno co sa deje lebo si mysli ze aj tak sa nic nezmeni, a ti hore su pani a my sme len otroci.
MikyMauz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 23:17:50

Pravda je, že na Taiwanu vládla jedna strana od konce druhý války až do pozdních osmdesátých let a po celou dobu tam vlastně bylo stanné právo. Až několik set tisíc lidí tam zařvalo v rámci politických čistek. Plusem bylo, že diktátor Čankajšek byl ekonomicky osvícený a jeho syn jako nástupce začal demokratizační proces.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 23:59:57
avatar
JINÝMI SLOVY JE TAM ÚPLNĚ JINÝ SYSTÉM NEŽ NA PEVNINSKÉ ČÍNĚ ;)
Revansch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 20:20:34
avatar
Tu vôbec nejde o systém, u nás na Slovensku máme demokraciu, kapitalizmus a sme príkladom toho, ak to nevíde, Amerika, strojca tejto myšlienky, je chorá. Pri tomto zrovnávaní, zoberiem si Švédsko, kráľovstvo, ktoré má sociálny systém najlepší, majú tam 4G sieť tuším od 2006. Tu ide o mentalitu ľudí, Európania sa úplne ale úplne zameričtili, stali sa z nás len tupé ovce, čo čakajú kým ich niekto ostrihá alebo zabije. Sú aj výnimky samozrejme, ale takto je to už postupne u väčšiny. Náboženstvo je tiež, hráme sa tu na kresťanov, super veriacich, a robíme najväčšie zverstvá, je to nechutné...v tomto smere súhlasím, Ázijci sú extrémne skromní, úctiví a to hlavne kvôli viere, ktorá je ich životným štýlom, ak by som sa mal ja riadiť tými našimi kresťanskými, tak skončím ako nejaký trhan...lebo to v sebe to náboženstvo má. Toľko k politickoteologickej časti.

Je paráda vidieť, ako sa to rozvíja. Niekedy by som chcel tam ísť a vidieť to na vlastné kukadlá, najmä som chcel vidieť Japonsko, DD, ako myslíš, že je to drahé, v porovnaní napr. u vás v Čechách...a tiež, je to tam tak ako si spomínal v Kóreji aj v anj, bo ich písmo, či už kórejské, japonské alebo tak neovládam Ale teším sa na skvelé novinky
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 20:46:20
avatar
Kámo, s tou demokraciou a kapitalizmom u nás sa domnievam je to len čoraz viac formálne ako materiálne. Tieň mečiarizmu padá opäť na krajinu a je to žiaľ deň čo deň čím ďalej tým viac cítiť...
Revansch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 21:06:53
avatar
Tak hlavne, u nás sa demokracia chápe ako "ja môžem všetko ty nič a ja si všetko vezmem"...stáva sa z nás Amerika...bohužiaľ, len s jej negatívami...môj postoj je len čisto z čítania, nežijem tak dlho aby som hodnotil minulosť a prítomnosť, ale proste, vyhovárať sa na systém je kravina...nikdy to nebude ono, ale ide o ľudí, pretože tí tvoria tú krajinu, ich mentalitu, hodnoty...tu je jasný rozdiel medzi nami a nimi.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 03:14:39
avatar
Nemáte se za co stydět. Nevím kolik Vám je let, ale vím zcela jistě, že Váš názor je asi tak 1000x vyspělejší, něž názor redakce, který se utápí v nihilismu z nevyhnutelné války, kterou zpusobily jakési skryté komunistické živly, zatímco občané jsou snad nesvobodní a od roku 89 zůstali jen paralyzovani ve svých domovech, hlavně že za nic nemůžou, litovat se bylo vždy snazší. Máte naprostou pravdu, v této zemi nebyla ještě pochopena ani svoboda. Nelze si nárokovat něco a přitom ani nevědět co to je. Chápat v této zemi svobodu jinak něž solipsismus, se ale považuje za tolik nenáviděný socialismus, který je opět nepochopeným pojmem, stejně jako kapitalismus, který je nepochopen úplně stejně, přesto je preferován. Většině lidem tedy zbyl jen jakýsi pojmový fetišismus a tímto slovním fetišem se jen označují v internetových diskuzích, aby byly jasně vymezeny strany konfliktu, přičemž všichni diskutující spadají do stejné skupiny ohánějících se vyprázdněnými pojmy.
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-25 23:14:30
avatar
Citace:
Tu vôbec nejde o systém, u nás na Slovensku máme demokraciu, kapitalizmus

kde tu mame demokraciu a kapitalizmus? ...zobud sa!
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Solídny článok! 2013-06-24 20:38:51
avatar
DD som rád, že si si ten rozdiel za tie tri roky všimol.
K+ za článok.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 21:14:12
avatar
nešlo si nevšimnout zíralo nás na to víc
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-24 23:03:38
avatar
Dobry clanok plus zaujimave politicke nazory s ktorymi sa stotoznujem, tento Eurobordel nemoze dopadnut dobre.
luke777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - clanek 2013-06-25 09:39:37

Cau peknej clanek pekne pocteni a myslim si ze nemusime jezdit daleko.Letos na dovci na madeire a taky jina mentalita jine chovani.K tem asiatum no u me segry v australii by si nepochodil protoze je ma rada jak nase neprizpusobive.Neumi anglicky i po tolika letech a chovji se jako prasata
horst [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-25 16:25:06

Zadny strachy, valka to vyresi jako vzdy.Historie se opakuje.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-25 17:42:38
avatar
V Evropě? Jsme moc líní na válčení .... nicméně za pár desítek let tak jako tak nás to čeká .... to je fakt.
luke777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - valka 2013-06-25 19:41:55

zadnych nekolik desitek let pocitej tak do roku 2020. suroviny voda a hlavne multikulturni obahaceni
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 00:12:26
avatar
suroviny ani voda zdaleka problém nebudou .... multikulti bude problém ....
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 06:35:16
avatar
Children of Men, takhle to dopadne...
luke777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - voda 2013-06-26 10:56:40

voda je zasadni problem a to velikej se podivej co ted buduji cinani a ma to byt hotove v roce 2050 spojeni 3 velkych rek v cine protoze peking ma pridelovy system na vodu a kam chces presunout tak velke mesto? To zijeme ve stredu evropy a mame povodne neznamena nic podle odborniku je proste obdobi kdy vic prsi a za par let bude situace opacna sucha neco jak ve 40 letech.
http://www.sucho.eu/pdf/Treml_2012.pdf
a pockame 2 roky zda se vyplni toto
http://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/2307-zbyvaji-nam-dva-roky-do-mrazive-klimaticke-katastrofy-typu-1740
MrAmu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-25 21:54:16
avatar
Mořeplavec Odkaz
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 02:38:07
avatar
Panebože to jsou zas politické blitky v článku hodné tak diskutujících na idnes a novinky. Buď buďte apolitický web, což preferuji, anebo neargumentujte jako polistopadoví vidláci. Jestli má redakce ráda pravici, tak ji mohu ujistit, že ji svými prostoduchými pohledy jen zesměšňuje. Váš argumentační ekvivalent levice je důchodce, který říká, že se za komunistů měl lépe. Pro Vás je imbecil on, pro něj jste Vy, pravda je taková, že si nejsem jistý kdo z Vás větší. Přitom jak pravici, tak levici zastávají i velmi inteligentní lidé, kteří disponují oprávněnými argumenty pro podporu jednoho i druhého. Kdo je moudrý to ví, kdo je hloupý má před očima jen černobílý svět
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 14:22:27
avatar
politiku z toho děláš ty ... já jsem myslím jasně apoliticky napsal, že jak "pavice" tak "levice" to tady vede od 10 k 5 ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 17:26:57
avatar
V článku se hodněkrát skloňuje slovo "kapitalismus" a dává se do souvislostí se slušnou společností, jak si lidé na ulici nezamykají auta, jsou na sebe slušní atd a Vy budete tvrdit, že to není politické? Určitě to slovo chápete jinak než já, nicméně bychom se mohli alespoň shodnout na tom, že to politické slovo je, jedno z nejpolitičtějších, rozhodně političtější než slova jako "polštář" nebo "dům" .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 17:35:19
avatar
ano budu ...
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 18:15:44

Tohle mi zní trošku politicky:
"pomatený ultra levicový socialismus, definovaný a zastávaný amorálními zrůdami, kteří kdyby měli tu možnost, už tu všechny úspěšnější a chytřejší drží pod krkem a věší na šibenice"
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 18:18:32
avatar
to je konstatování skutečnosti na základě 100 let zkušeností s lidmi tohoto směru Není to politické, je to faktické
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 21:02:02
avatar
Asi tak, tohle nemá cenu, ten člověk by nepřiznal, že má nějaký politický názor ani po několikahodinové agitaci
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dubai, Abu Dhabi 2013-06-26 06:32:23
avatar
DD, když říkáš, jak je Asie ve všem po předu, je to trošku logické, na úkor času, volna "svobody".
Ale když jí obdivuješ, navštívil jsi někdy třeba Dubai (v posledních 4 letech), popřípadě Abu Dhabi, i když Dubai je podle mě hezčí.
S tím, že schopnější budou odcházet. Jako student, nejsem sám vidí to tak 95% spolužáků a kamarádů, to tady pro nás není moc dobré. Nikdo (snad jen ČEZ, ČKD se nás snaží urvat ale za co? za "směšných" 30 000,-Kč, zvlášť, když v Anglii, jsou nabídky 2-3x větší (cena bydlení když to počítám je trošku větší ale ne 2x-3x).
O Austrálii mluvit asi ani nemusím, ta odradí 1/4 lidí svojí vízovou politikou, ovšem platy jsou tam ještě o něco větší, zhruba 4-5x než u nás. A žití tam zas o tolik dražší není.
Tak se ptám, krom "domova" který zde mám, proč bych tu zůstal? Otázkou zůstává, kdo bude vydělávat na důchody a sociální dávky, když budoucí pracující začnou masivně odcházet jinam
luke777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - australie 2013-06-26 10:10:01

No australii levna na ziti neni pokud nechces v sydney prebyvat celej zivot v 1 mistnosti dal platis zdravotnictvi jak mourovatej nedej boze nejaka operace tak si muzes rovnou vzit pujcku navic ted plati v elektrine za emise co2 tak elektrina zdrazila tak dvojnasobne.Jinak je to krasna zeme.
S temi vizy je to kvuli asiatum protoze se tam cpou jak o zivot
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-26 13:16:36
avatar
Já neříkám, jestli to tak znělo tak pardon, že to tam je levné. To vůbec není. Ale je tam rozhodně víc možností, se uchytit, když člověk chce.
Ta víza jsou docela dobře udělaná, zabrání aspoň částečně přílivu levné zahraniční pracovní síly. Kdyby to tak bylo u nás s ukrajincema a podobnou "havětí"
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-28 09:21:39
avatar
ehm ono to tam nebude tak růžové, aneb typický syndrom turisty, který někde přijede, projde se po ulici v centru a prohlásí, že je to tam hezké (Ehm to bych mohl mít klidně stejný pocit i z ČR). Včera tj. 27.6 tam byl velký protest pracujících proti špatným pracovním podmínkám, hlavně ve stavebnictví. Bylo to v hlavních zprávách na ČT. Ale tady se raději věří prchavým dojmům, než faktům. U nás se asi máme lépe, respektive u nás nikdo neprotestuje
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-06-28 11:38:32
avatar
postímtě ty turisto, nebyl jsem tam poprvé, neříkám to jen jjá, ale i lidi co tam dlouhdobě žijí ....
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-03 10:44:31
avatar
Nicméně jsi neodpověděl proč tam pracující protestují... protože tě to nezajímá. Nezajímá tě ani jaké tam mají daně, jak je financováno zdravotnictví, školství atd? To jsou základní věci, které bych si nejdříve zjistil, než bych si dovolil o jakékoliv zemi vynášet soudy. Představ si web o umění, který by se rozhodl recenzovat grafickou kartu. Hodnocení by se omezovalo tak z 99% na to, jak karta vypadá. Čili hloupost, absurdnost, k smíchu a podobně. No a ehm přesně takto vypadá politický článek na IT webu. Nejde ti to, neumíš to, ale v tom problém není. Stačí si to jen přiznat a nepokoušet se o to. Proti IT věcem na tomto webu nic nemám, ostatně čtu ho, což je dokladem, že Vám fandím. Články tohoto typu jsou ale tradičně mimo. Až tu příště zase něco takového vyjde, slibuji že už to nebudu číst a klidně si tu můžete n diskuzi přitakávat o nějakých komunismech fašismech a kapitalismech jak chcete . Mimo budete ale i nadále
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-05 08:27:07

Prosím, buďme objektivní. Na světě jsou nějaké peníze. Nějaký objem investic. A pak tu byla bublina, která v Evropě splaskla, a ty peníze už se sem nelejou. Jenže peníze se někam lít musí. No tak to všichni investoři lejou pro změnu do Asie - ale i tam ta bublina brzy splaskne (výdělky nebudou takové, jak bylo očekáváno), nebojte se.
flastie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-09 13:03:33
avatar
Fantasticky cestopis a recenzia cesty do taiwanu. Radost citat. A to ze nabuduce tam zrejme pocestujes uz ako obyvatel rozvojovej zeme a nie rozvinutej je uplny suhlas (a to si (asi) este nebol v Japonsku = to je totalne futuro scifi). Sam vidim ako to vo svete chodi pretoze vela cestujem. Cim clovek viac cestuje tak sa zacne na europu a celkovo zapadnu kulturu a civilizaciu pozerat ako na krachujucu firmu. Sakra dokonca este aj v Moskve, ktoru tu este stale vacsina povazuje za zumpu je zivot slobodnejsi. Fakt len vsetkym odporucam co najviac cestovat. Zmeni to Vas pohlad na svet. Prestanete byt "elitarsky" obyvatel zapadnej civilizacie a najdete v sebe pokoru pred ostatnymi ludmi tejto planety.
jogin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-18 12:00:56

Super clanek DD. Me osobne se Taiwan libi velmi, bohuzel jsem tam jeste nebyl . Ale z tveho cestopisu je jasne videt, ze moralka, ohleduplnost, disciplina je na velmi dobre urovni, alespon ve velkych mestech. Samozrejme, vsude najdeme i nejake minusy, ale co me nejvice fascinuje, je zkutecnost, ze tam nemaji socialni system. Jak rad by sem to zavedl u nas, aby jsem nemusel cumet na bednu a na poste na nasi chudaky deskriminovane (mensinu) , jak si pobyraji slusne penize a staci jim k tomu 3-5deti, ja kazdy rano vztavam do prace a mam podobne vyplaty, me to ubiji, ja mam pak v sobe tolik zlosti, ze si pripadam jako uvezneny v ty praci, bez prace nemuzu bejt v praci si vydelam max. na to co potrebuji a ze studium me stalo nemale penize, ale lepsi mista u nas horko tezko bez znamych najdes. Takze v tomto ja obdivuji Taiwan, nemuzu mluvit z vlastni zkusenosti, ale doufam, ze jednou ano.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-18 12:45:18
avatar
oni tam mají sociální systém .... jmenuje se rodina stejný systém byl i u nás ještě zhruba v polovině 20.století a fungoval.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!