TEST: Grafické karty do 3000 korun - od HD 7730/GT 640 po HD 7790/GTX 650 Ti. Která je ta nej?
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 03 září 2013
alt

 

 

 

 

  • TEST: Grafické karty do 3000 korun

                 - od HD 7730/GT 640 po HD 7790/GTX 650 Ti. Která je ta nej?

Nedávno nám mezi levnými grafikami přibyla jedna nová, Radeon HD 7730. Co to znamená pro výběr levné grafické karty?

 

Už jsme si dlouho pořádně neotestovali opravdu levné grafické karty a někteří nám to připomínáte. Od posledně se dost změnilo, kromě nových několika ovladačů navyšující výkon se změnily i ceny a tím pádem i poměry cena-výkon a také nám nedávno přibyl jeden nový model.

Levný AMD Radeon HD 7730. Přišel tedy čas se těmto levným grafickým kartám v aktuálním testu podívat na zoubek a říci si, zda se mezi nimi skrývá nějaký model, který lze považovat za vhodnou volbu i pro méně movité hráče.

  • Nabídka grafických karet do 3000 korun - Low End v akci!

S výjimkou příchodu nového Radeonu HD 7730, nezaznamenala tato kategorie žádné podstatnější změny. Proti sobě stojí modely postavené na základech AMD Radeon HD 7730, HD 7750, HD 7770 GHz a HD 7790 a NV GF GT 640, GTX 650 a GTX 650 Ti. Aktuálně to vypadá s cenami následovně:

Samozřejmě jsme nezapomněli do testu zařadit i přetaktované edice, které se dnes prodávají nejčastěji a často stojí to, co referenčně taktované (a tedy slabší) verze stejné karty. Pokud někde uvidíte jen recenzi referenčních modelů, je pochopitelně k výběru grafiky téměř nepoužitelná, protože vlastně vůbec neodráží realitu nabídky konkrétních modelů grafických karet. Náš problém to ale na DDWorld.cz není. U nás jsme do našeho testu zařadili i nereferenční OC edice a to hlavně ty, které právě stojí téměř stejně, co jejich slabší referenční verze.

  • Radeon HD 7730:

Nejlevnějším modelem v testu je Radeon HD 7730, který se prodává už za cenu 1700 korun vč. DPH. Přičemž nabízí 128-bit sběrnici, 1GB GDDR5 pamětí a 28nm GCN jádro Cape Verde, které je však proti vyšším modelům Radeon HD 7000 řádně ořezáno a aktivních je pouhých 384 jednotek, což znamená výpočetní výkon jen 614 GFLOPS.

  • GF GT 640:

Za 2000 korun se pak prodává nejslabší z aktuálních 28nm grafik z řady KEPLER. Jedná se o GT 640. Nicméně pozor, na trhu je několik variant této grafiky, včetně modelů se starším jádrem a modelů s DDR3 paměťmi. V našem případě ale máme to nejlepší, čímž je tedy aktuální 28nm model s 1GB GDDR5 pamětí. Bohužel karta má stále jen 64-bit sběrnici. 384 jednotek v jádře poskytuje výkon 691 GFLOPS.

  • Radeon HD 7750:

Za cenu 64-bit GT 640 však již můžete mít i 128-bit Radeon HD 7750. To je již osvědčený model, který nabízí GCN jádro Cape Verde s 512 jednotkami v kombinaci s 1GB GDDR5 pamětí. Jeho výkon už dosahuje 819 GFLOPS. U tohoto modelu jsme kromě referenčního modelu otestovali i nereferenční OC edici od Gigabyte s takty posunutými o 10% na 880MHz. Rozdíl ceny je pouhých 100 korun.

  • GF GTX 650:

Za cenu kolem 2500 korun lze pořídit v podstatě model GT 640, který má ale místo 64-bit sběrnice už 128-bit a také takty jádra a 1GB GDDR5 pamětí jsou o něco výše. Výkon karty je 813 GLOPS. I u tohoto modelu jsme otestovali i OC edici, opět od Gigabyte s taktem posunutým za 1058MHz na 1110MHz, která stojí jen o 50 korun více než reference.

  • Radeon HD 7770 GHz:

Za podobnou cenu, tedy 2500 korun, však dnes již pořídíte i plnohodnotný Radeon HD 7770 s plnou specifikací GCN jádra Cape Verde. Tedy 640 jednotek, v kombinaci s vysokým GHz taktem a 1GB GDDR5 pamětí přes 128-bit sběrnici. Výkon karty pak už dosahuje 1280 GFLOPS. Zde jsou k mání opravdu parádní OC verze. Nejatraktivnější je Sapphire HD 7770 GHz OC s taktem posunutým z 1000/4500MHz na 1100/5000MHz!!! Nárůst ceny proti referenci je jen 100 korun.

  • GF GTX 650 Ti:

Pokud v těch značeních ještě nemáte nepořádek, tak vedle GTX 650, GTX 650 Ti Boost je ještě GTX 650 Ti. Na rozdíl od GTX 650 je Ti verze vybavena větším jádrem GK 106. V tomto případě se 768 jednotkami. Karta má pořád 128-bit sběrnici a 1GB GDDR5 paměti. Její výkon je 1421 GFLOPS. I zde nabízí jen o 200 korun dražší nereferenční Gigabyte vyšší takt. Z 928MHz na 1032MHz.

  • Radeon HD 7790:

Za podobnou cenu, tedy bezmála 3000 korun je tu pak ještě dost možná nejzajímavější volba v této cenové kategorii. Radeon HD 7790, který staví na zcela novém malém 28nm GCN jádru BONAIRE. To má o něco více jednotek než Cape Verde u ostatních HD 7700 modelů. Konkrétně 896. Karta má jinak stále 128-bit sběrnici, ale hodně rychlé GDDR5 paměti. Její výkon pak dosahuje už úctyhodných 1792 GFLOPS (to je více než měla 256-bit HD 6850 = 1500 GFOPS) nebo . Jen o 50 korun více než reference ale stojí OC model Gigabyte s taktem posunutým z 1000MHz na 1075MHz. I ten jsme do testu zařadili.

  • Má smysl kupovat si levnou grafiku?

To je dost otázka, protože pokud nechcete grafickou kartu na hraní náročných 3D her, ale jen na úplně běžný provoz jako Internet, filmy, kancelářská práce, více než dostatečně vám poslouží aktuální integrované grafiky v procesorech Intel (LGA 1150) a AMD (FM2), které navíc leckterou méně náročnou hru dokáží zvládnou - zejména slušné jsou grafiky v procesorech AMD A10. O samostatné grafické kartě má tedy smysl uvažovat, jen pokud její výkon potřebujete, a to v domácím nasazení hlavně na hraní náročnějších her nebo na hraní her obecně.

Vzhledem k tomu, že v současnosti už dávno všechny nové i velmi levné 21"+ monitory mají nativní rozlišení 1920x1080, je nesmysl testovat i tyto grafiky s nižším rozlišením než je právě 1920x1080. Nižším rozlišením už definitivně odzvonilo a FullHD se státá standardem i na malých SmartPhone či Tabletech. Samozřejmě FullHD klade na grafiky větší nároky, nicméně můžeme vám už předem říci, že i v cenové kategorii do 3000 korun se dá vybrat grafika, která ty hry, včetně moderních DX11 titulů, zvládne i v tomto rozlišení a to bez větších potíží, i když samozřejmě úplně plné Ultra detaily v nových náročných TOP hrách při zachování plynulé hratelnosti, nemůžete po tak levné grafice požadovat. Slušné detaily kolem střední úrovně ale provozovatelné, i na tak levných grafikách i v 1920x1080, jsou.

Tak se na to podívejme ...

 

  • Sapphire Radeon HD 7730 - Low endová novinka

Tento model jsme vám ještě nepředstavili, tak se podívejme, jak vlastně vypadá.

Sapphire nám poslalo 1GB GDDR5 verzi.

V balení toho moc nečekejte, grafika nemá napájecí konektor a obsahuje konektory DVI, HDMI a VGA, takže vlastně ani nic netřeba - je zde tedy jen CD s ovladači. Na tuto kartu se nevztahuje ani žádný herní bonus.

Samotná grafika jakoby z oka vypadala HD 7750 verzi od téhož výrobce. Pár rozdílů zde je, ale fyzicky skutečně minimum. Jednodušší je elektronika PCB.

Karta je krátká, nemá napájecí konektor ani CF můstek. Jádro má takt pouze 800MHz, 1GB GDDR pamětí pak 4500MHz.

Na výstupech najdeme VGA, HDMI a DOP a karta by měla podporovat Eyefinity 2.0, DirectX11.1 (11.2), 3D zobrazení, OpenGL 4.2 i OpenCL atd. její cena je pouze 1700 korun vč. DPH, což z ní dělá nejlevnější 28nm 128-bit DX11.1/11.2 grafiku na trhu.

Tak se podívejme, co dokáže proti ostatním modelům, které nemá smysl si nějak představovat, protože už je znáte z našich starších testů a článků. Takže se podívejme rovnou na testy.

 

  • Testovací sestava DDWorld a testy

Základem naší testovací sestavy je aktuálně nejvýkonnější desktopová platforma a to Intel X79 s procesorem Intel Sandy Bridge-E Core i7-3930K. Tedy s tím nejlepším, co je vůbec dnes k dispozici. Navíc jsme to celé nataktovali na 4GHz, což by nám tedy mělo poskytovat dostatečný výkon pro testování všech grafik a konfigurací, a také bychom s tím měli zase nějakou dobu vystačit. Celé to chladí NOCTUA NH-D14 SE2011.

Sestava má samozřejmě k dispozici i výkonných 16GB operační paměti od Kingston a ultrarychlé SSD od společnosti Intel. V sestavě je ještě další SSD od Kingston na hry a také HDD pro další nutná testovací data atd. Nechybí samozřejmě ještě neintegrovaná zvuková karta ASUS XONAR, která také trochu vylepší výkon a hlavně zvuk. Seznam dalších komponent vidíte v tabulce. Použité ovladače se snažíme mít v daném testu co nejaktuálnější a všechny grafiky v testu mají stejné podmínky - tedy stejné ovladače, aby se to dalo vůbec srovnávat!

  • Jak a co testujeme:

Pokud možno se vyhýbáme teoretickým testům, které do obvyklé recenze o grafických kartách vůbec nepatří. Zejména pak testy typu Unigine nebo Stone Giant, které slouží jen prezentace jedné jediné technologie, která ale vůbec nic nevypovídá o herním výkonu a potenciálu grafických karet. Ve hrách se totiž nevyskytuje sama. Navíc žádné benchmarky jako hráči nehrajeme a žádná technologická dema tohoto druhu také ne a rozhodně si kvůli nim nikdo grafickou kartu nekupuje. Na prvním místě je tedy herní výkon a ten lze otestovat jen jediným způsobem. Přímo ve hrách, ať už s využitím vnořených herních benchmarků, nebo za použití programu FRAPS a změření pro všechny grafiky stejného herního úseku ve stejných podmínkách. Alfou a omegou je v obou případech hodnota FPS – snímky za sekundu.

Jak vidíte na příkladu průběhu FPS v jedné hře, zjistit lze minimální, maximální a také průměrnou hodnotu. Průměrná hodnota je zdaleka nejdůležitější. Jak vidíte tak minimální, nebo maximální hodnoty, které některé weby zbytečně uvádějí, nastanou za 120s třeba jen 2-3x a někdy také 1x, jak ale vidíte, většina hodnot v průběhu 120s se pohybuje +/-5FPS kolem průměrné hodnoty. Je tedy poněkud hloupé uvádět min/max hodnoty, které jsou navíc snadno ovlivnitelné. V běžném životě máte na pozadí spuštěno řadu aplikací, tak vám klidně mohou klesnout náhodně minimální FPS i na nulu a určitě za to nemůže grafická karta a hlavně si toho ani nemusíte v plynulém toku těch snímků všimnout. Zajímat by vás tedy měly jen průměrné FPS, kdy vidíte, že bez akceptovatelných minimálních/maximálních hodnot a malých výkyvů jedním, či druhým směrem, dobrého průměru FPS nelze dosáhnout.

Uvedl jsem i hranice průměrných FPS a jejich vlivu na plynulost hraní. Moderní hry jsou dnes dělány tak, aby 25-30FPS bylo plně hratelné. Mnoho her má totiž právě na hranici 30FPS „zamčeno“ – platí hlavně o konzolových hrách a mnoha následných portech pro PC. U PC her se pak lock zvyšuje někdy až na 60FPS, což je zase přirozená hranice toho, co vám vlastně zobrazí současné LCD panely, které jsou jaksi 60Hz a tedy více než 60 snímků prostě nezobrazí. Pro účely testování lock hranice úpravou konfiguračních souborů vyřazujeme, abychom byly schopni mezi některými grafikami vůbec změřit nějaký rozdíl. Pro bezproblémové hraní většiny současných her stačí úplně kolem 35FPS, ale pořád se mohou vyskytnout propady v náročných situacích pod 30FPS. Za ideální hranici a průměr FPS se tedy obecně bere zhruba 40FPS, kdy už většinou ani v nejnáročnějších situacích není ohrožena plynulá hratelnost. Samozřejmě stále platí, že čím více, tím lépe ….  výkonnější grafická karta = více FPS :).

Změnili jsme některé testovací sekvence v některých hrách a přidali nové modernější hry. Definitivně také upouštíme od testování nižšího rozlišení než 1920x1200, protože i ten 22“ nejlevnější monitor má dnes 1920x1080. Navíc stále více se začínají objevovat cenově dostupnější monitory s rozlišením 2560x1440 apod. Testujeme tedy v základu dvě rozlišení: 1920x1200 a 2560x1600 na našich 27-30“ LCD. V některých testech uvidíte i testy v Eyefinity v rozlišení 5760x1200. Vždy však v plných detailech a plné detaily znamenají plné detaily, tedy včetně AA, protože testy bez AA nejsou testy v plných detailech a jen zkreslují některé testy, když nás zajímá, co karta dovede a ne to, co nedovede. A takhle to vypadá …

 

  • Test - BattleField 3 (DirectX 11)

Prvním testem, který nesmí u testu grafik chybět, je Battlefield 3. Nejen proto, že je to velmi populární hra, ale technologicky reprezentuje současnost i blízkou budoucnost mnoha dalších her od vydavatele EA. Její engine bude ve vylepšené verzi použit i pro Battlefield 4, stejně jako pro Dragon Age 3 či nový MassEffect a spousta další strategických, RPG, závodních i akčních her. Grafické karty jej tedy musí zvládat se vším všudy.

Rozlišení 1920x1080 je otestované u všech modelů. Vyšší rozlišení 2560x1600 jen u výkonnějších a nejvyšší 5760x1200 rozlišení pro tři monitory jen na grafikách, které pro něj opravdu mají smysluplný výkon.

 

  • Test – Metro 2033 (DirectX 11)

I když tohle je přeci jen trochu starší hra, stále je technologicky aktuální, pekelně náročná a hlavně už vyšel druhý díl, který ale není herně tak dobrý a hlavně není optimalizovaný, takže s jeho nasazením do testů přeci jen počkáme, až bude mít měření nějaké objektivní podmínky a vypovídací hodnotu. Zatím tedy jeho starší verze:

Zapnuté máme opět plné detaily, žádná usnadnění ani pro nižší řady grafik. Hra dokáže prověřit výkon testovaných grafických karet opravdu řádným způsobem.

 

  • Test – ANNO 2070 (DirectX 11)

Nesmí chybět ani test strategické hry, a tak jsme vybrali k testování ANNO 2070, jehož moderní engine se také ještě objeví v dalších hrách.

Tato hra je opravdu náročná a využívá hodně moderní prvky včetně výpočetního výkonu grafik. Ale je dobře udělaná a zvyšující rozlišení výrazně výkon neužírá.  Důkladně prověří výpočetní výkon grafik a jejich paměťové propustnosti a tak dále.

 

  • Test – Tomb Raider (DirectX 11)

Nesmí chybět ani velmi aktuální hra, zatím dokonce vůbec jedna z nejlepších her roku 2013. Nový Tomb Raider se zbrusu novým DX11 enginem, který přináší i technologii GPGPU TressFX, jež výrazně posouvá kvalitu zpracování vlasů.

Otestována je přímo herní sekvence z vlastní hry, nikoliv vnořený herní benchmark, pro který výrobci optimalizují ovladače více, než je zdrávo. Samozřejmostí jsou plné detaily včetně FXAA/AF a TressFX.

 

  • Test – Crysis 3 (DirectX 11)

V testu grafických karet nelze vynechat test hry na CryEngine 3, který taktéž bude základem velké spousty nových her nejen od EA. Vybrali jsme jeho vlajkovou loď, graficky asi nejpokročilejší hru současnosti, Crysis 3, který dostane do kolen i nejvýkonnější grafiky v současnosti.

Protože chceme výkon grafik srovnávat napříč segmenty, otestovali jsme i méně výkonné karty s nastavením plných detailů, i když jak vidíte, mají s tím levnější grafiky problém (stačí ale trochu ubrat na detailech a zahrajete si to, to nás ale nezajímá, chceme znát výkonový potenciál). To ale nepřekáží srovnání výkonu, kdy tahle hra prostě ždíme současné DX11 grafiky naplno. Mimochodem tuhle hru bez DX11 grafiky ani nespustíte.

 

  • Test – DiRT ShowDown (DirectX 11)

Také nesmí chybět zástupce závodních her konkrétně v rozšířeném a osvědčeném engine od Codemasters, kteří nás v tomto enginu (a jeho vylepšených verzích) budou hrami zásobit i v tomto roce. Výkon a schopnosti grafik je tedy nutné sledovat i v tomto engine.

Vybrali jsme zatím poslední hru ze série DIRT, kdy ale ShowDown není zase tak moc náročný a v pohodě si zahrajete na plné detaily s 8AA/16AF i s levnou grafickou kartou. Tento engine v jeho vylepšené verzi je i nového GRID2, takže jej výhledově zařadíme do testů jako náhradu testovaného DIRT.

 

 

  • Provozní vlastnosti grafik a taktování

Výkon ale není všechno. Když karta žere tak moc, že se dodavatel elektřiny těší, až vám pošle účet, tak to rozhodně nikoho z nás nepotěší. Tak se podívejme, jak si karty vedou ...

  • Spotřeba

 Jako vždy měříme spotřebu v několika testech a hrách, nikoliv jen v jedné - uvádíme pak v grafu průměr. Pokud narazíte na nějakou recenzi, kde měří spotřebu v jediném testu, vůbec jí neberte vážně, protože díky úsporným technologiím a dynamickému řízení spotřeby, mají všechny současné karty různou spotřebu v různých hrách a rozdíl může být klidně až desítky W. Takže co platí ve srovnání grafik v jedné hře, ve druhé platit nebude - proto děláme průměr spotřeby v rámci našich 6ti herních testů.

HD 7730 je dle očekávání nejúspornějším modelem, nicméně to se u grafik bez přídavného napájecího konektoru celkem čeká.  Žádný vyloženě žravý model v testu dnes nemáme.Samozřejmě konkrétní naměřenou hodnotou v zátěži u našeho testu se nenechte zmást. Testujeme na špičkové sestavě s velmi žravou X79 platformou, takže běžné low endové PC požerou i o několik desítek W méně. Všechny grafiky ale měly stejné podmínky, takže rozdíly jsou zcela vypovídající.

  • Chlazení

Referenční chlazení je sice dostatečné na chlazení karty, ale nereferenční je prostě lepší a hlavně často tišší. Snažili jsme se otestovat referenční grafiky s jejich referenčním chlazením, což je u některých modelů problém, protože se třeba na trh s referencí ani nedostanou. Sehnali jsme ale co nejpodobnější:

Některé referenční chlazení jsou dosti otřesná, například to na GT 640, což je malý větráček, protože karta je v LP verzi. Hlučnost je tedy vysoká. Většina ostatních modelů je na trhu ve slušných nereferenčních modelech, často velmi podobných až stejných. Teplotně si nemají karty moc co vyčítat, Nejnižší hlučnost mají v našem testu modely HD 7770/7790, které mají výkonnější verze chladičů, než je k jejich bezproblémovému chlazení skoro třeba

  • Taktování

Z hlediska OC už jsou právě některé karty prodávané rovnou nataktované. Hodně znát je to u Radeon modelů, kde je značný potenciál. U GT/GTX grafik je to v této cenové hladině o poznání horší. OC edice většinou vytahují skoro maximum a další potenciál je nízký.

To se ale nedá říci o HD 7730, která má základní takty velmi nízko. Pouze 800/4500MHz, přitom ji snadno dostanete až na více než 1025/5600MHz, což znamená opravdu značný nárůst výkonu v mnoha hrách přes 20%! Nicméně nezapomeňte, že ten základní výkon je poměrně nízký.

Podívejme se na výhodnost jednotlivých modelů ....

 

  • Výkon, cena a poměr cena-výkon - výhodnost nákupu

Dostáváme se k hodnocení grafických karet, na základě jejich výkonu, jejich cen a tak dále. Začněme u výkonu:

  • Výkon grafických karet

Jako referenční měřítko 100% jsme zvolili výkon referenční HD 7790 (jako nejvýkonnější referenční karty v této cenové hladině vůbec).

Jak vidíte, v cenové kategorii do 3000 korun jsou rozdíly výkonů jednotlivých modelů poměrně značné. Ostatně i v testech jednotlivých her vidíte, že některé karty rozhodně nemají na hraní patřičný výkon. Radeon HD 7790 s přehledem vítězí ...

  • Cena testovaných grafik

Ačkoliv se to nezdá, je mezi nejlevnějším modelem HD 7730 za 1700 korun a tím nejdražším HD 7790 za 3000 korun, pouhých 1300 korun rozdílu! Rozdíl výkonnosti a použitelnosti je však výrazně výrazně vyšší!

  • Výhodnost aneb poměr cena-výkon

Výhodnost grafických karet je objektivní veličinou, danou poměrem mezi výkonem a cenou. Tedy tím, kolik výkonu získáme za danou cenu. Výkon jsme objektivně změřili a ceny známe, takže to může spočítat:

I zde jsou rozdíly poměrně velké a jasné. Nejvýhodnější grafikou v cenové kategorii do 3000 korun vč. DPH je OC edice HD 7770 GHz od Sapphire a o něco dražší OC edice HD 7790 od GB. Obě tyto karty mají ve výsledku stejně vynikající poměr cena-výkon. Ostatní modely se jim koukají na záda, některé z hodně velké dálky. HD 7730 ačkoliv je nejlevnější, je i velmi slabá a její poměr cena-výkon rozhodně není dobrý. Je ale pořád o dost lepší, než co nabízí "konkurenční" GT 640.

Pojďme si tedy udělat nějaké ty závěry ....

 

  • Závěr a hodnocení

Rozlišení 1920x1080 (nebo 1920x1200) je dnes standardem i u úplně nejlevnějších 21"+ monitorů, takže rozhodně je na místě očekávat, že jej i levné grafiky mají dokázat zvládnout a to i v nových hrách. Samozřejmě očekávat už nemůžeme, že všude, hlavně v náročných moderních titulech, půjdou hratelně maximální detaily. Omezit se budete muset. Přesto i v nejnižší cenové kategorii grafik lze najít model, který dokáže rozběhat všechny současné hry v 1920x1080 ve velmi slušných detailech.

AMD Radeon HD 7790, hlavně v OC edicích, které jsou k mání za cenu referenční verze, jsou bez konkurenčně nejlepším modelem v Low endu. Za jejich cenu jsou nabízeny jen konkurenční modely na bázi GF GTX 650 Ti, ale ty jsou zřetelně slabší a mají horší technologickou výbavu. Neumí ani DX11.1 (ani nejnovější DX11.2) atd. Nutno upozornit, že někteří lidé matou "nepřítele"(=zákazníka) a vydávají za technologickou výbavu jistou externí funkci ovladačů, která, pokud chcete, pomáhá u GF grafik s nastavením hratelných detailů. To nemá s technologickou výbavou karty jako takové nic společného! Navíc tato extra funkce není nic nového ani objevného, a už řadu let je tento menchanismus automatického nastavení detailů podle detekovaného HW součástí přímo her samotných a funguje na všech grafikách bez rozdílu a automticky po prvním zapnutí hry u většiny titulů - žádné extra ovladače, žádné extra zásahy uživatele, pokud nechce, nejsou zapotřebí! Technologická výbava spočívá v podpoře standardů, technologií jako GPU akcelerace fyziky, výpočtů GPGPU, 3D atd. V tomto ohledu jsou na tom CGN grafiky lépe, mají podporu novějších standardů a také za stejnou cenu vyšší využitelný výpočetní výkon pod stále více se prosazujícím OpenCL i DirectCompute. Většina zásadních věcí je ale podporována na GF i Radeon modelech grafik stejně.

  •  Má smysl kupovat levnější než Radeon HD 7790 grafiku?

Jednoznačně nemá! Pokud chcete něco málo ušetřit, vezměte OC verzi Radeon HD 7770 GHz. Za danou cenu také nemá fakticky žádnou nějak srovnatelně schopnou konkurenci a je o 500 korun levnější než HD 7790, přičemž pokles ceny odpovídá poklesu výkonu a ve výsledku to dává stejně vynikající poměr cena-výkon. A to už se bavíme o grafice za pouhých 2500 korun. Chcete ještě šetřit? To už pak není šetření, protože už jde o pouhé stokoruny, přitom výkon je výrazně horší. Ano, možná někteří uvažují o Low Profilových modelech HD 7750 nebo GT 640 bez přídavného napájení, ale upřímně, radši větší case než LP grafiku, když chcete už samostatnou grafickou kartu :).

Pokud jde o nejnovější model Radeon HD 7730, ta za pouhých 1700 korun je bez konkurence - za tyto peníze nic jiného aktuálního 28nm se 128-bit sběrnicí nekoupíte. Ale za ty peníze toho také mnoho nenabízí, pokud si ji nepřetaktujete. Ale i tak je jen o malinko levnější než silnější HD 7750, která je prostě lepší jako samostatná karta bez přídavného napájení. Navíc testovaný Sapphire HD 7730 je jen o 300 korun levnější, než výkonnější Sapphire HD 7750 v téměř úplně identickém provedení. K pořízení HD 7730 tedy nevidíme žádný důvod.   

Konkurence v této cenové kategorii existuje jen na papíře. Za cenu HD 7750 je tu NV GT 640, která připomíná opravdu špatný vtip. Upřímně litujeme každého majitele této karty, můžete si rovnou říkat, že jste byli okradeni. GT 640 stojí přes 2000 korun vč. DPH a je to krám. GPU je sice celkem OK, ale ve spojení se 64-bit sběrnicí i přes přítomnost GDDR5 pamětí je to nepoužitelná zoufalost za nehoráznou cenu. Její 128-bit verze se jmenuje GTX 650 a výkonový rozdíl je více než zřejmý. Bohužel její cena je taková, že konkuruje podstatně výkonnějšímu HD 7770 GHz modelu, přitom její výkon stačí jen na podstatně levnější HD 7750, když vynecháme OC edice HD 7750. Nejlépe to vypadá s GTX 650 Ti modelem, který rozhodně má už nějaký výkon, jenže opět. Prodává se za cenu shodnou téměř s Radeon HD 7790, ale výkonově má blíže levnějšímu HD 7770 GHz. Ze všech tří GT 600 modelů v této nejnižší cenové relaci má ale nejblíže k označení konkurence. Přesto není žádný důvod o ni ani uvažovat, jelikož je na trhu hned několik edic lepších HD 7790, takže proč si pořizovat třeba 10tou nejlepší grafiku, když za stejné peníze můžeme mít tu první nejlepší.

Parodie na grafickou kartu jménem NV GF GT 640 si dnes plným právem odnese vzácné "ocenění" GARBAGE. Je to opravdu extrémně nepovedený a špatný grafický model za špatnou (přímo nehoráznou) cenu se špatným výkonem a vyhozené peníze. Vyšší model GTX 650 od tohoto "ocenění" zachraňuje přeci jen použitelná 128-bit sběrnice a tedy i použitelný výkon. Nicméně je jasné, že ačkoliv často říkáme, že nějakým nákupem nemůžete udělat chybu, v jejich případě velkou chybu udělat můžete. Modelům GT 640 a GTX 650 se obloukem vyhněte, na trhu jsou mraky Radeonů HD 7750/7770 za stejnou cenu, které jsou znatelně lepší úplně ve všem, tak proč si kupovat něco horšího. Jinak k HD 7770 a výše a k GTX 650 a výše jsou k dispozici herní bonusy. AMD rozdává plné velké AAA hru/hry zdarma a můžete si nově vybrat, u NV dostanete poukaz na bonusy do několika Free MMO her. Takže ani v jednom případě neodcházíte při nákupu jen s holou grafikou :).

  • Závěr

Pokud kupujete levnou grafiku a plánujete i hraní her, rozhodně nešetřete úplně každou korunu. Cenové rozdíly jsou malé, ale výkonově rozdíly jsou značné, zvlášť když zde doslova bojujeme o každý FPS a tedy vlastní použitelnost karty jako takové. Pokud chcete nejlevnější smysluplnou grafiku s nějakým herním výkonem, je to některá z OC edic Radeon HD 7770 GHz v cenové relaci kolem 2500 korun. Jinak v cenové hladině low endových grafik do 3000 korun je bezkonkurenčně nejlepším modelem AMD Radeon HD 7790, jež je taktéž k dispozici v nereferenčních OC verzích (Sapphire, ASUS, MSI, Gigabyte) za cenu referenčního základu, s výborným chlazením a špičkovou technologickou výbavou. Jakýkoliv jiný model, mimo uvedených, je v tuto chvíli horší volbou).  

"Radeon HD 7770 GHz a HD 7790 - nejlepší Low endové grafické karty hlavně v OC edicích!"

 Za zapůčení grafik a výbavy děkujeme našim partnerům:

 


AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Vojtaci [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 16:01:36

"Garbage award" - dost dobrý... Mám takové dilema - už si říkám, že by bylo dobré svou HD 5850 poslat do důchodu... a uvažuji o HD 7790 - jsem příležitostný hráč, nic dražšího asi nemá smysl. Mám jít do HD 7790 nebo počkat na novou řadu a koupit něco z ní?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 16:02:22
avatar
zatim počkej ... to by sis moc nepomohl
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-06 12:14:23

Jo taky si myslím počkat. Já mám ještě o chlup slabší 5830 a i když bych si chrochtal blahem, kdybych nějakou novou 5ti slotovou právě montoval do kompu , tak si počkám na větší výkonový skok. Jen v zátěži je celkem hlučná.

edit: Jo, Garbage award je fakt super
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 16:05:59

Jsem stejného názoru, když upgrade, tak aspoň na 7850, ale máš měsíc do vydání nové řady, počkej si, když už si nebudeš pořizovat 9xxx, třeba spadne s cenou sedmičková řada.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 17:50:33
avatar
Tak pozor 5850 je výkonovo viac menej zrovnateľná so 7850 ak by si si kúpil 7790 tak by si s výkonom v žiadnom prípade nešiel hore skôr ešte dolu
Taký upgrade má zmysel jedine že by si zúfalo potreboval šetriť prevádzkové náklady na PC.
power [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 17:54:35

HD 5850 má své za sebou. Vymyšlené héroistické výkony těchto karet se mi přiznám se zajídají.
Vojtaci [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 18:15:45

Tak oni budou výkonově podobné... možná je ta HD 7790 trochu slabší... problém je, že ta HD 5850 má opravdu nejlepší léta za sebou... a stejně za chvíli klekne... a já skutečně nemám výkon na co využít... ale tak tedy počkám, ta karta snad taky a uvidím s novou generací...
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-06 12:17:05

že ty jsi zanevřel na 5-kovou řadu už na základce?
power [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-06 13:00:48

V základce jsem 5-kovou řadu vynechal. Držím se sudých čísel
Zvirek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - procesor 2013-09-04 09:13:55

otázka taky zní, co máš za procesor. vzhledem k letitosti 5850 předpokládám, že to bude ještě něco do socketu 775 ( C2D, v lepším případě C2Q ), takže aby ti novou kartu pak nebrzdil procesor.

Jinak sám budu řešit podobný problém, ale zatím vyčkávám, neboť mi taktnutá 5850 na hodnoty 5870 a k ní C2Q 9300 taknutý na 3,6 Ghz a 8GB Ram stačí, i na BF3 ve vysokých detailech. Uvidím až přijde BF4ka, jak moc budu muset snižovat detaily, pak budu ale rozhodně uvažovat o upgradu celé sestavy (deska, RAM, CPU, GK )a to zřejmě na i5-4670K + HD7950 ( doufám, že s příchodem nových karet trochu klesne cena )
Usm82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-04 10:02:24

Dobrou volbou mi přijde i Gigabyte GTX650ti Boost Ultra Durable - na czc je za 3.356, ale výkonem je dost nad HD7790
libuse.oracova [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 17:11:54
avatar
K tomuto segmentu GPU už by možná patřily i testy integrovaných grafických řešení. Nebo by se (třeba AMD HD 8670D nebo Intel HD 4000) nevešly do grafů?
neverkill [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 18:36:00
avatar
co to jeste navic jednou otestovat v sestave opovidajici cene tech karet?
...test grafiky za 2k v pc za 30k mi k nicemu nebude kdyz si pudu vybrat novou grafiku...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 20:00:34
avatar
zbytečné ... testujeme to, co dokáží grafiky jako takové, jejich skutečný výkon, když to otestuješ na výkonné sestavě, určitě z nich maximum vytěžíš. Navíc srovnáváme grafiky mezi sebou a všechny mají stejné podmínky ukázat, co vnich vězí. Testovací sestavu používáme i pro silnější karty a osvědčila se, takže nevidím důvod, proč to testovat na slabší.

Tudíž náš test ti určitě řekne přesně která grafika za 2k je nejlepší a která má jaký výkon. Když si ji dáš do slabší sestavy, tak se její výkon nezmění, jenom ho možná nedokážeš celý využít. Tohle je ale test grafik ne test sestav.
RizeCZek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - sestava 2013-09-04 16:29:53
avatar
Zdravím, myslím, že tyto testy jsou tzv "laboratorní". V reálu se nikdy nesetkáte s takovou sestavou a tak levnou kartou. Zde nikdo neví, nakolik vypomahá sestava GK. . . Stejně jako pouštět nejnáročnější hry a nastavení na nejlevnějších kartách je zbytečné. To potenciálním kupujícím neřekne vůbec nic. Pouze zjistí, že na plné detaily si nic nezahrají. Čili to, co je samozřejmé. Pouze konstatuji stav věci, v reálné sestavě, která by cenově seděla ceně testovaných GK by se ukázal "pravý" stav věcí, včetně toho, zda si nejnovější hry zahraji, ale s jakým omezením. . . Díky i tak za test, škoda jen, že prostě není relevatní co se cenových a výkonnostních kategotií týče. . .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-04 16:47:17
avatar
Ne nechápete to ... tohle je test grafik ne sestav.

tohle je test levných grafik a určitě jim naše sestava neubližuje ... o konkrétní FPS hodnoty také nejde, protože ty bude mít tak jako tak každý trochu jiný, takže jde o srovnání grafik jako takových a v tom žádný problém není. Všechny karty v testu mají stejné podmínky, jsou zcela určitě využity na maximum a ukazují jasný potenciál v běžných maximálních detailech v 1920x1080 ...

jinými slovy je to více než vypovídající test pro praktický výběr grafiky, vidíš jasně, která karta dokáže nabídnout skutečně výkon, se kterým se už dá hrát i na vyšší detaily. Náš test ti jasně ukazuje, jaký výkon která karta má, a protože vybíráš grafiku, je to dokonale vypovídající. To, kolik toho výkonu využiješ je tvá soutěž, ale výkon jako takový té grafice zůstane, ať ji dáš k Core i7 nebo k Penitu. A nás zajímá právě ten skutečný výkon té karty.
RizeCZek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - test 2013-09-05 13:49:19
avatar
Ale ano, ja to chápu. . . jen jsem proste podotkl, ze je to "laboratorni" test, nerealny. Nikdo si prece neporidi tuto kartu do této sestavy. Stejne jako nebudete testovat grafiky za 10 000,- v sestavách za 10 000,-. 100% vykonu v adekvatni sestave bud nikdy nedosahnu, nebo pak to nebude adekvatni sestava, to je cele. . . Ano, test porovnal karty, seradil je do vykonostniho grafu, kde je videt, která karta jak zvlada. A to je vse. Nic jiného to nikomu nerekne. I tak diky.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 19:30:42

DD diky za testy aj takychto lacnejsich GK. Zrovna mi zacina blbnut HD4850 (obcas blika obraze) takze asi zachvilu budem musiet menit .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 20:04:07
avatar
už jen kvůli spotřebě si měl tu HD 4850 dávno vyměnit HD 7770/7790 ideální. Výkonově jsou úplně jinde, technologicky taky a spotřeba je v klidu o desítky W nižší
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 20:32:50
avatar
Souhlas s D.D. zbav se te HD4850 ty grafiky topej v klidu. Jakakoliv HD5xxx a vyse ti udela lepsi sluzbu.
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 20:03:26
avatar
Moc to sem nepatří DD ale jakou kartu by jsi mi doporučil Sapphire HD 7790 1GB GDDR5 nebo trochu připlatit (cca 350,- ) za GIGABYTE GTX 650 Ti Boost Ultra Durable 2 OC Edition 1GB (3450kč) bohužel mi jako naschvál měsíc po záruce odešla AMD 5770 a až tak moc mi nezáleží jaká značka grafická značka mi tluče v počítači díky za odpověd
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 20:15:10
avatar
Ti Boost je už o něco výkonnější ale 1GB paměti je u ní už zase málo. U 128-bit low endu do vč. HD 7790, OK, u 650 Ti Boost či HD 7850 už mi přijde dnes 1GB málo.

Otázka je, jestli AMD letos stačí uvést ještě nějakou HD 9800/9700 nebo ne. Ale ty tu kartu zjevně potřebuješ, takže asi takhle, záleží, jak moc hraješ a co Jestli sis vystačil s HD 5770, bude ti HD 7790 stačit více než s přehledem a spotřebu má nižší než karty nad ní. Jestli chceš něco lepšího a šetříš, jo ta GTX 650 Ti Boost, i když to není nějak zajímavý model, je celkem OK.

Nicméně už za 4600,- pořídíš HD 7870 GHz 2GB a to je úplně jiná liga pokud jde o herní výkon. Je dražší, ale výkon je výrazně výrazně lepší, takže jestli to s hrami myslíš vážně a chceš ji mít zase nějakou dobu, je to zajímavější volba.
StroggCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 20:14:33

Já mám ATI 5770, jsem pořád na váškách, zda měnit nebo čekat na novou generaci. 98?? .
Nevíte jestli bude Total war Rome II dáván ke grafikám zdarma ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 20:16:28
avatar
jestli funguje tak počkat ... jinak zatím nevíme, AMD neuvedlo nový balíček.
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-03 20:32:43
avatar
DD díky za odpověd
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-04 01:29:55
avatar
Zrovna dneska jsem stavěl jedno PC, požadavek byl do 13 tisíc korun a na hry. Skoro jsem nechtěl věřit, nakonec mi za 13,4K vyšlo na toto: HD7790, 8GB 1600Mhz RAM, case Zalman, zdroj 450W Zalman, CPU chladič Zalman, 1TB 7200 disk, 64GB SSD se sandforce řadičem, DVD mechanika, FM2 Athlon 750K Black, MSI deska s A85 chipsetem. Kčko se trochu pohonilo a natřelo zadeček všem CoreI3kám. Hrál jsem jen Far Cry 3, ale na high v pohodě. Myslím, že parádně vyvážený stroj, kterému nechybí ani SSD nebo USB3, SATA3 atd. Nic lepšího za ty prachy mě nenapadlo, pokud někoho ano, dejte vědět.

Jinak GT 640 mi připomíná 210ku, stejná firma, stejný odpad. Škoda, že 7730 není o trochu levnější, takhle připadá jako první smysluplná karta 7750ka. Kupoval jsem ji kamarádovi jako levný upgrade jeho stoletého K10 Athlona x2 2,9Ghz 5Gb RAM. Po přidání 7750ky si v pohodě hraje Wot atd.
Zvirek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2013-09-04 09:08:01

možná bych sundal ty 8 GB RAM na 4GB a místo Athlona pořídil nejlevnější I5ku.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-04 09:27:08
avatar
Na herní PC je lepší těch 8GB než 4GB ....

Jinak X4 750K máš za 1770 zatímco nejlevnější kore i5 stojí téměř 2,5x tolik!!! Core i5-4430 je za 4250. To je moc. Mohl bys ale uvažovat o FX-6300 za 2700,-

CPU: AMD FX-6300 - 2700,-
MB: MSI 970A-G43 - 1550,-
RAM: 2x 4GB DDR3 1600 - 1500,-
GK: ASUS HD7790-DC2OC-1GD5 - 3050,-
PSU: Seasonic SS-400ET-F3 - 1000,-

ale i to by samozřejmě asi o něco přelezlo těch 13K, na druhou stranu je tam 6 jader místo 4.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-04 10:02:36
avatar
Nj máš recht ta FX-6300 je zas o kus dál, ale je to přece jen už tisícovka navíc + dalších 200 navíc za desku, tzn. cena by byla už 15. Sice "jen" 2 tisíce navíc, ale na kompu do 13 tisíc už je to dost %. Vyřešil jsem to nataktováním toho Kčka, šlo to samo přes ten jejich MSI OC genie. Na FM2ku mě zlákalo, že mají levnou desku s A85 chipsetem.
Usm82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PC 2013-09-04 10:41:19

Podle mě, do levného herního PC prostě SSD nepatří, protože pak se musí šetřit na jiných důležitých komponentech

Já bych to složil takto:

Coolermaster K350 - 929,-
Seasonic 500W - 1.099,-
Gigabyte 970A-DS3P - 1.599,-
FX-6300 - 2.700,-
Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600 - 1.502,-
Seagate Barracuda 1TB - 1.510,-
Gigabyte GTX650TI Boost - 3.356

Suma sumárum - 12.695,-
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-04 22:54:21
avatar
Dík za připomínku, ale boxovany chladic nepripada v uvahu. Dela neskutecny kraval a taktovani je vylouceno. Co se tyce gpu, volil jsem radeji neco s gcn architekturou, protoze je zarucena kompatibilita s dx 11.2 a tedy dobra sance rozbehat i za rok, dva hry optimalizovane na nove konzole. A nakonec to ssd je vec nazoru. Prestoze se jedna o levny predevsim herni pocitac, rychlost otvirani webovych stranek, office documentu a dalsich cinnosti, ktere se budou na tom pocitaci provozovat rika ssd ano. Ssd je upgrade ktery jde poznat vsude
Usm82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - MNO 2013-09-05 07:44:02

Nezlob se na mě, ale tvé požadavky jsou naprosto mimo mísu.
Chtít herní mašinu, kde chci SSD disk, chci taktovat a to vše za 13.000? To je asi jako kdybych chtěl SUV a měl na něj připraveno 250.000

Pokud chcete taktovat, tak deska za 1.500 nepřipadá v úvahu - těžko v týhle cenový relaci najdete takovou desku, která má slušně chlazenou napájecí kaskádu a mosfety ( pro průměrné přetaktování je u desky dolní hranice tak cca 2.500) - k tomu Gelid Solution Tranquillo za 600,-, počítej s vyšší spotřebou, tj. nutnost kvalitnějšího zdroj (min. 1500) - k tomu osadit skříň dodatečnými fany (další náklady navíc) - a to všechno za 13.000 vč. SSD? Naprosto unreal
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-05 08:00:37
avatar
bohužel podobné požadavky jsou u zájemců PC úplně nejčastější ...

ten malý SSD je i do tak levného PC dobrý nápad drahý, ale dobrý, dobře zamaskuje svým výkonem, že je to vlastně slabý stroj
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-05 09:36:52
avatar
Tak asi jsem Bůh nebo tak něco, ale já ty požadavky splnil, procesor jede stabilně přetaktovaný jak jsem psal, takže je mimo mísu někdo jiný . Zdroj je Zalman 450W, což na takovou sestavu stačí, nevidím důvod proč něco silnějšího jak píšete, zdroj stál přes 1000kč, stačí si sečíst kolik žerou komponenty a něco silnějšího než 450W je předražený nesmysl. Trochu si i protiřečíte, ve Vašem návrhu jste nedal chladič, takže navrhujete box, teď píšete že je to nutnost - souhlasím, já se vešel i s chladičem do dané částky, takže jsem patrně byl úspěšnější ve výběru komponent než Vy Rady typu nestav počítač za 13 tisíc, ale za 25 tisíc, když rozpočet byl 13 tisíc jsou víte na co... Hezký den
Usm82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-05 12:48:17

Já si neprotiřečím - BOX chladič se dá přežít sestavy, kde se nepočítá s OC. Ten Gelid Solution Tranquillo jsem navrhl jako minimum pro toho, kdo chce přetaktovávat
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-05 16:31:24
avatar
Box chladič se dá přežít u Intelu, to co se dává ke 100W FM2 procesorům je ale opravdu hrůza
del42sa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-05 18:43:35

Trinity a Richland obzváště není to samé co Bulldozer. Ty nepotřebují takové brutální rezervy v napájení a extrémní chladiče jako původní FX8150.Tohle mají ldi nějak pořád zafixované v hlavě od prvního uvedení Bulldozeru
del42sa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-05 10:04:09

@Usm82: MSI takovou desku má i s chlazenou napájecí kaskádou, je to asi v této cenové třídě rarita, ale je to tak

Odkaz

myslím, že za ty prachy se to Machine povedlo.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-05 16:30:04
avatar
jojo děkuju, právě na tak levnou desku i nejlepší chipset A85
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-04 09:28:54
avatar
Zvirek: Vyhodené peniaze za drahý procesor kde sa výrobca neunúval dať medzi čip a heatspreader kvalitnú pájku a dokonca ani kvalitnú pastu.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-08 09:14:48
avatar
Hmm sousedovy prdla grafika k athlonu x2, a premejsli ci by se to dalo nahradit nejakym soucasnym lowendem,.. poradil by nekdo neco?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-09-08 09:53:54
avatar
no ta 7730/7750
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!