TEST: AMD Radeon R9 290X - hi-end grafika za dostupnou cenu i pro 4K a přemožitel GTX TITAN
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Čtvrtek, 24 říjen 2013
alt

 

 

 

 

  • TEST: AMD Radeon R9 290X 4GB

    - hi-end grafika za dostupnou cenu i pro 4K a přemožitel GTX TITAN  

Výkonné grafické karty často stojí tolik, že se nevyplatí. 290X to mění připravena pro budoucnost.

Nejočekávanější skutečně nová grafická karta konce letošního roku je zde. AMD vydává Radeon R9 290X 4GB. Ten asi nepřekvapí opravdu parádním výkonem, kdy jsme říkali, že cokoliv mezi 25-30% nad HD 7970 GHz bude super (on je ještě o chlup vyšší), překvapí však cenou. Raději se někteří posaďte, protože vám prozradíme, že R9 290X stojí jen 549 dolarů za základní verzi, což znamená nějakých 12 600 korun vč. DPH!

Ano, tohle je přímý výkonový konkurent modelu GTX TITAN, která stojí nehorázných 1000 dolarů, tedy nějakých 23 000 korun vč. DPH! V případě R9 290X to tak vypadá, že konečně opět máme v podstatě high endovou grafickou kartu, za výkonu a parametrům odpovídající peníze, což jsme už dlouho na trhu neměli. R9 290X je zajímavá v mnoha věcech ...

  • AMD Radeon R9 290X - prostě HAWAII

Grafická karta R9 290X je postavena na zbrusu novém grafickém jádru HAWAII, které využívá již konečně trochu vyladěného 28nm výrobního procesu od TSMC. Konečně se dá vyrábět trochu větší jádro, za slušné peníze a se slušnou výtěžností. Nové HAWAII je toho důkazem.

Jedná se o zatím nejpokročilejší 28nm GCN grafické jádro vůbec. Je o něco větší než předchozí TAHITI pro HD 7900 modely. Zatímco to mělo 352mm2, novinka nám povyrostla na 438mm2. Stále se ale nejedná o zdaleka největší GPU na 28nm. Tím je přímo konkurenční GK110 s obřími 550mm2. Nicméně v mnoha parametrech nové HAWAII předčí nejen předchůdce, ale i konkurenci.

Tak například má sběrnici o šířce 512-bit, na jejíž účet jde většina nárůstu plochy čipu. Naposledy AMD použilo podobně velký čip a 512-bit sběrnici u Radeonu HD 2900XT, což ale byla vlastně ještě grafika plně v kompetenci již neexistující ATI.

Pro AMD je to tedy dnes vlastně premiéra a největší GPU, které kdy vyrobilo, ačkoliv zdaleka nepředčí ve velikosti konkurenci a stále se tak nejedná o obří monolitické GPU. AMD nadále plánuje jako nejvyšší high endový model duální grafické karty, čemuž samozřejmě odpovídá i cena karet.

Ve srovnání s HD 7970 má R9 290X jasně navrch. Nárůst všeho je jasně vidět, i když HAWAII je vlastně stále stejná GCN architektura, jen s drobnými zlepšeními a novinkami. Nicméně jádro je větší, má více jednotek (2816), širší sběrnici (512-bit) a tomu odpovídá i vše ostatní. Nejvýmluvnější je výkon, kdy R9 290X na 1000/5000MHz má 5,63TFLOPS, zatímco HD 7970 GHz na 1050/6000MHz má "jen" 4,3 TFLOPS.

Nárůst výkonu je tedy větší, než nárůst plochy jádra, což při stejném 28nm procesu a při zvětšení sběrnice a nižších taktech pamětí i jádra, je rozhodně pěkné. A to se bavíme o tom, že TAHITI má 4,31 miliardy tranzistorů, zatímco HAWAII hich má už 6,2 miliardy!  

  • Pro koho je určena a konkurence

Obecně je R9 290X grafická karta pro nadšence. Nicméně po dlouhé době tady máme grafiku, kterou lze považovat i výkonově za současný high end, ale stojí přijatelné a dostupné peníze. Rozhodně mnohem mnohem méně, než jsme za podobný výkon dosud platili. R9 290X vlastně stojí stejné peníze, jako stála předchozí HD 7970, když před časem vyšla a cílí tedy na stejnou skupinu zákazníků. Pokud jste tedy nakupovali ve vyšších cenových hladinách, třeba modely Radeon HD 5870/6970/7970 nebo GTX 480/580/680/780, mohl by vás tento nový model docela zajímat.

Přímá výkonová konkurence? Už vám můžeme prozradit, že je výrazně silnější a výkonnější než GTX 780 a výkonem předčí i GTX TITAN, který ale stojí bezmála dvojnásobek! Takže výkonově je R9 290X konkurence pro TITAN, ale cenově je výrazně levnější. Dokonce je výrazně levnější než GTX 780, přitom parametrově má v mnoha ohledech navrch. V souboji 28nm jader HAWAII a GK110 to tedy vypadá dosti zajímavě ...

No a jak výkonná nová karta je a jak to všechno vypadá ve srovnání s tím, co na trhu už máme a jak výhodná je R9 290X co by koupě, na to všechno, kromě jiného, se dnes podíváme ...

 

  • AMD Radeon R9 290X 4GB - grafická karta

Bohužel, při vydání je k dispozici jediná verze pro všechny. Jedná se o referenční kartu s referenčním chlazením. Všichni výrobci mají stejnou, rozdíl je jen v potisku. V našem testu máme referenční vzorek přímo od AMD.

Samotnou kartu jste už ale mohli vidět dříve, AMD její podobu odtajnilo už před časem.

Kromě toho vypadá velmi podobně, jako HD 7970. A je i podobně dlouhá, má 28cm. Chladič je dvouslotový, podobné konstrukce jako měly referenční HD 7970.

R9 290X má 512-bit sběrnici a v základu 4GB paměti. Jádro má takt až 1000MHz (dynamicky se mění zhruba od 900MHz). Paměti mají ale pouze 5000MHz a i tak karta dosahuje obří propustnosti 320GB/s. Ohromující je i výpočetní výkon 5,6 TFLOPS.

Samotná karta má pak 8+6pin napájení. Co už nenajdeme jsou CrossFire můstky, protože R9 290 mají CrossFire řešené přímo přes PCIe sloty! Takže již žádné můstky. AMD navíc CF vylepšilo a zlepšuje chod tak, aby nedocházelo k microstutteringu. Co u CF zůstává je výborná efektivita a přínos druhé, nebo dokonce třetí karty.

Karta má dva BIOSy, ta AMD využilo. V prvním je totiž tzv. "Quiet Mode". Ve druhém tzv."Uber Mode" Liší se tím, že v druhém módu karta jede častěji kolem 1GHz, nicméně ten rozdíl je velmi velmi malý ve výkonů. Ten Quiet mode má ale výhodu v tom, že chladič má trochu nižší otáčky (40%) protože se jádro méně zahřívá, takže je karta tišší. Upřímně celé je to trochu zbytečná ptákovina, protože s pořádným chladičem by byl tichý i ten Uber mód a karta by klidně mohla běžet ještě rychleji. Nicméně jak uvidíte v jedné z posledních kapitolek, vliv to má.

Pokud jde o výstupy, najdeme tu 2x DVI, 1x DP a 1x HDMI. Velkou novinkou, je ale u R9 grafik možnost připojení 3 (až6) monitorů Eyefinity, aniž byste potřebovali aktivní redukci a vůbec nemusí být žádný z těch tří monitorů připojený do DP portu. Trvalo to AMD, ale konečně to tedy umí a funguje to - ověřeno.

R9 290X je grafika s novým jádrem, které má řadu drobných zlepšení a má i technologie, které třeba R9 270X/280X modely nemají. Mezi nimi je i plná podpora DX11.2 včetně nástavby a plná podpora AMD TrueAudio, což je velmi důležitá zvuková technologie využívající sílu a možnosti GPU, kterou využije mnoho nových her. Samozřejmě R9 290X umí i API MANTLE, které se poprvé představí v Battlefield4 (v prosincové aktualizaci hry). Jinak samozřejmě grafika umí všechno, co umět současná grafika má. 

Takže se na to podívejme ....

 

  • Testovací sestava DDWorld a testy

Základem naší testovací sestavy je aktuálně nejvýkonnější desktopová platforma a to Intel X79 s procesorem Intel Sandy Bridge-E Core i7-3930K. Navíc jsme to celé nataktovali na 4GHz, což by nám tedy mělo poskytovat dostatečný výkon pro testování všech grafik a konfigurací, a také bychom s tím měli zase nějakou dobu vystačit. Celé to chladí NOCTUA NH-D14 SE2011.

Sestava má samozřejmě k dispozici i výkonných 16GB operační paměti od Kingston a ultrarychlé SSD od společnosti Intel. V sestavě je ještě další SSD od Kingston na hry a také HDD pro další nutná testovací data atd. Nechybí samozřejmě ještě neintegrovaná zvuková karta ASUS XONAR, která také trochu vylepší výkon a hlavně zvuk. Seznam dalších komponent vidíte v tabulce. Použité ovladače se snažíme mít v daném testu co nejaktuálnější a všechny grafiky v testu mají stejné podmínky.

Ačkoliv sestavu nemáme důvod měnit, ne vždy jsou starší články a výsledky testů v nich srovnatelné s novými, protože samozřejmě čas od času měníme hry, testovací sekvence, nebo samozřejmě testujeme vše znovu a aktuálně. Vždy ale v daném článku jsou všechny výsledky a testy aktuální se stejnými podmínkami pro všechny karty!

Jak a co testujeme:

Pokud možno se vyhýbáme teoretickým testům, které do obvyklé recenze o grafických kartách vůbec nepatří. Zejména pak testy typu Unigine nebo Stone Giant, které slouží jen prezentace jedné jediné technologie, která ale vůbec nic nevypovídá o herním výkonu a potenciálu grafických karet. Ve hrách se totiž nevyskytuje sama. Navíc žádné benchmarky jako hráči nehrajeme a žádná technologická dema tohoto druhu také ne a rozhodně si kvůli nim nikdo grafickou kartu nekupuje. Na prvním místě je tedy herní výkon a ten lze otestovat jen jediným způsobem. Přímo ve hrách, ať už s využitím vnořených herních benchmarků, nebo za použití programu FRAPS a změření pro všechny grafiky stejného herního úseku ve stejných podmínkách. Alfou a omegou je v obou případech hodnota FPS – snímky za sekundu.

Jak vidíte na příkladu průběhu FPS v jedné hře, zjistit lze minimální, maximální a také průměrnou hodnotu. Průměrná hodnota je zdaleka nejdůležitější. Jak vidíte tak minimální, nebo maximální hodnoty, které některé weby zbytečně uvádějí, nastanou za 120s třeba jen 2-3x a někdy také 1x, jak ale vidíte, většina hodnot v průběhu 120s se pohybuje +/-5FPS kolem průměrné hodnoty. Je tedy poněkud hloupé uvádět min/max hodnoty, které jsou navíc snadno ovlivnitelné. V běžném životě máte na pozadí spuštěno řadu aplikací, tak vám klidně mohou klesnout náhodně minimální FPS i na nulu a určitě za to nemůže grafická karta a hlavně si toho ani nemusíte v plynulém toku těch snímků všimnout. Zajímat by vás tedy měly jen průměrné FPS, kdy vidíte, že bez akceptovatelných minimálních/maximálních hodnot a malých výkyvů jedním, či druhým směrem, dobrého průměru FPS nelze dosáhnout.

Uvedl jsem i hranice průměrných FPS a jejich vlivu na plynulost hraní. Moderní hry jsou dnes dělány tak, aby 25-30FPS bylo plně hratelné. Mnoho her má totiž právě na hranici 30FPS „zamčeno“ – platí hlavně o konzolových hrách a mnoha následných portech pro PC. U PC her se pak lock zvyšuje někdy až na 60FPS, což je zase přirozená hranice toho, co vám vlastně zobrazí současné LCD panely, které jsou jaksi 60Hz a tedy více než 60 snímků prostě nezobrazí. Pro účely testování lock hranice úpravou konfiguračních souborů vyřazujeme, abychom byly schopni mezi některými grafikami vůbec změřit nějaký rozdíl. Pro bezproblémové hraní většiny současných her stačí úplně kolem 35FPS, ale pořád se mohou vyskytnout propady v náročných situacích pod 30FPS. Za ideální hranici a průměr FPS se tedy obecně bere zhruba 40FPS, kdy už většinou ani v nejnáročnějších situacích není ohrožena plynulá hratelnost. Samozřejmě stále platí, že čím více, tím lépe …. výkonnější grafická karta = více FPS :).

Definitivně také upouštíme od testování nižšího rozlišení než 1920x1200, protože i ten 22“ nejlevnější monitor má dnes 1920x1080. Navíc stále více se začínají objevovat cenově dostupnější monitory s rozlišením 2560x1440 apod. Testujeme tedy v základu dvě rozlišení: 1920x1200 a 2560x1600 na našich 27-30“ LCD. V některých testech uvidíte i testy v Eyefinity v rozlišení 5760x1200. Vždy však v plných detailech a plné detaily znamenají plné detaily, tedy včetně AA, protože testy bez AA nejsou testy v plných detailech a jen zkreslují některé testy, když nás zajímá, co karta dovede a ne to, co nedovede. A takhle to vypadá …

 

  • Test - BattleField 3 (DirectX 11)

Prvním testem, který nesmí u testu grafik chybět, je Battlefield 3. Nejen proto, že je to velmi populární hra, ale technologicky reprezentuje současnost i blízkou budoucnost mnoha dalších her od vydavatele EA. Její FROSTBITE engine bude ve vylepšené již DX11.1 verzi použit i pro Battlefield 4, stejně jako pro Dragon Age 3 či nový MassEffect a spousta další strategických, RPG, závodních i akčních her. Aktuální grafické karty jej tedy musí zvládat se vším všudy, protože bude často užíván.

Rozlišení 1920x1080 je otestované u všech modelů. Vyšší rozlišení 2560x1600 jen u výkonnějších a nejvyšší 5760x1200 rozlišení pro tři monitory jen na grafikách, které pro něj opravdu mají smysluplný výkon.

 

 

  • Test – Crysis 3 (DirectX 11)

V testu grafických karet nelze vynechat test hry na CryEngine (3) a jeho novějších a stále aktualizovaných a vyvíjených verzích, který bude a je základem velké spousty nových her. Je tedy důležité, aby jej současné grafiky zvládaly. Vybrali jsme jeho vlajkovou loď, graficky asi nejpokročilejší hru současnosti, Crysis 3, který dostane do kolen i nejvýkonnější grafiky v současnosti.

Protože chceme výkon grafik srovnávat napříč segmenty, otestovali jsme i méně výkonné karty s nastavením plných detailů, i když jak vidíte, mají s tím levnější grafiky problém (stačí ale trochu ubrat na detailech a zahrajete si to, to nás ale nezajímá, chceme znát výkonový potenciál). To ale nepřekáží srovnání výkonu, kdy tahle hra prostě ždíme současné DX11 grafiky naplno. Mimochodem tuhle hru už bez DX11 grafiky ani nespustíte.

 

  • Test – Tomb Raider (DirectX 11)

Nesmí chybět ani další technicky aktuální hra, zatím dokonce vůbec jedna z nejlepších her roku 2013. Nový Tomb Raider se zbrusu novým DX11 enginem, který přináší i technologii GPGPU TressFX, jež výrazně posouvá kvalitu zpracování vlasů a bude implementována do řady dalších her (už je součástí nového CryEngine).

Otestována je přímo herní sekvence z vlastní hry, nikoliv vnořený herní benchmark, pro který výrobci optimalizují ovladače více, než je zdrávo ;). Samozřejmostí jsou plné detaily včetně FXAA/AF a TressFX.

 

  • Test – METRO: Last Light (DirectX 11)

Nový díl a nová verze zajímavé akční hry s jedním z nejlépe vyhlížejících, ale i nejnáročnějších herních engine současnosti.

Zapnuté máme opět plné detaily, žádná usnadnění ani pro nižší řady grafik. Jen ať vidíme, co dokáží (nebo nedokáží). Hra dokáže prověřit výkon testovaných grafických karet opravdu řádným způsobem.

 

  • Test – ANNO 2070 (DirectX 11)

Nesmí chybět ani test strategické hry, a tak jsme vybrali k testování ANNO 2070, jehož moderní engine se také ještě objeví v dalších hrách a stále patří k velmi moderním. 

Tato hra je opravdu náročná a využívá hodně moderní prvky včetně výpočetního výkonu grafik. Ale je dobře udělaná a zvyšující rozlišení výrazně výkon neužírá.  Důkladně prověří výpočetní výkon grafik a jejich paměťové propustnosti a tak dále.

 

  • Test – GRID 2 (DirectX 11)

Také nesmí chybět zástupce závodních her konkrétně v rozšířeném a osvědčeném engine od Codemasters, kteří nás v tomto enginu (a jeho vylepšených verzích) budou hrami zásobit i nadáleVýkon a schopnosti grafik je tedy nutné sledovat i v tomto engine. Aktuální verzi tohoto engine obsahují hry GRID 2 a nedávno vydané F1 2013.

Vybrali jsme aktuální GRID2, kdy ale jak vidíte, celkem pěkná hra je dobře optimalizovaná a není zase tak moc náročná. V pohodě si zahrajete na plné detaily s 8AA/16AF i s levnějším modelem grafické karty.

 

  • Provozní vlastnosti grafik a taktování

Výkon ale není všechno. Když karta žere tak moc, že se dodavatel elektřiny těší, až vám pošle účet, tak to rozhodně nikoho z nás nepotěší. Nicméně pokud chcete výkon, musí tomu odpovídat i spotřeba. Tak se podívejme, jak si karty vedou ...

  • Spotřeba

 Jako vždy měříme spotřebu v několika testech a hrách, nikoliv jen v jedné - uvádíme pak v grafu průměr měření. Pokud narazíte na nějakou recenzi, kde měří spotřebu v jediném testu, vůbec jí neberte vážně, protože díky úsporným technologiím a dynamickému řízení spotřeby, mají všechny současné karty různou spotřebu v různých hrách a rozdíl může být klidně až desítky W! Takže co platí ve srovnání grafik v jedné hře, ve druhé platit nebude - proto děláme průměr spotřeby v rámci našich 6ti herních testů.

R9 290X opravdu není úspornou grafikou. Spotřeba je hodně vysoká a to ji ještě v běžných režimech velmi dobře korigují úsporné funkce. V testu nicméně máme kartu v režimu UBER mode, který výrobce na kartě nabízí, takže spotřeba odpovídá výkonu. Počítejte s tím (hlavně při výběru zdroje), že ve špičkách a při OC karta dokáže zvýšit spotřebu i o desítky Wattů nad běžnou hodnotu.

  • Chlazení

Referenční chlazení je sice dostatečné na chlazení karty, ale nereferenční je prostě lepší a hlavně často tišší. Snažili jsme se otestovat referenční grafiky s jejich referenčním chlazením, což je u některých modelů problém, protože se třeba na trh s referencí ani nedostanou. Sehnali jsme ale co nejpodobnější:

Opět musíme říci, že hlavně referenční chlazení NV modelů jsou strašná (o to zvláštnější, že na rozdíl od referenčních chladičů AMD se s nimi na trhu opravdu v hojné míře setkáváme). To že jsou relativně tichá je jen proto, že mají snížené otáčky a tak často překračují 80°C, což je ale teplota, při které se takty karty i výkon snižují. Proto ty velké výkyvy výkonů. Referenčnímu chlazení se tedy vyhněte obloukem. Bohužel tomu se nedá vyhnout zatím u nového Radeonu R9 290X.

I toto referenční chlazení je ve srovnání s nereferenčními opravdu špatné. Je sice použitelné a dostatečné, i když teploty kolem 90°C nám dobré nepřijdou, AMD tvrdí, že jsou OK. Karta je ale díky turbínovému chladiči celkem hlučná v zátěži (což se dá trochu eliminovat dobrým vnitřním chlazením skříně a jejím utlumením). V klidu s hlučností problém není. Takže stejně jako nedoporučujeme referenční chlazení u jiných modelů, ani u R9 290X bychom ho nejraději neviděli. Bohužel v současnosti zatím neexistují nereferenční modely na trhu, ale budou. Vyměnit půjde. Každopádně použitelné je, tiché sice úplně není, ale v dobré skříni to nutně nemusí být vysavač. Karta ovšem topí opravdu pořádně, a zima vám při hraní rozhodně nebude :). 

  • Taktování

Ačkoliv jsme jasně omezeni referenčním chlazením a to hlavně z hlediska ventilátoru a jeho hlučnosti, R9 290X taktovat jde a dobře. S ohledem na to, že grafika musí ještě na výlet do dalších redakcí, jsme ji moc netrápili. Karta ale dokáže běžet na 1,15GHz jako nic a 6000MHz+ pro paměti také není problém. Nutno říci, že paměti se na výkonu ve hrách moc nepodepisují, ale ten tak jádra, to už je jiná písnička. Dalších 10-15% žádný problém! Zdaleka jsme ale nezkoušeli skutečný OC potenciál této karty a s tím ref. chlazením to ani nemá smysl.

Už se těšíme, až dorazí na trh OC edice s pořádnými chladiči, se kterými nebude žádný problém kartu provozovat běžně někde kolem 1,1GHz a tiše. A výkon tomu samozřejmě bude odpovídat.

Podívejme se na výhodnost jednotlivých modelů ....

 

  • Výkon, cena a poměr cena-výkon

Dostáváme se k hodnocení grafických karet, na základě jejich výkonu, jejich cen a tak dále. Začněme u výkonu:

  • Výkon grafických karet

Průměr výkonů z provedených testů vypadá u testovaných referenčních modelů následovně:

Jako referenční měřítko 100% jsme zvolili výkon referenční R9 290X (pro přehlednost). I R9 290X už má něco jako Boost a takt lehce dynamicky kolísá, ale AMD alespoň udává takt, na kterém to skutečně běží (tedy opravdu 1GHz).  

Opět upozorňujeme, že díky "Boost" technologii výkon GTX 600/700 grafik kolísá a to ne o málo. Rozdíl výkonu proti uváděnému frekvenčnímu základu může být až 15%! Některé recenze jsou tak dělané v podmínkách, s grafikou mimo skříň s nejlepším chlazením, aby recenzenti naměřili ty nejlepší možné výsledky. Nicméně těch v domácích podmínkách většinou nedosáhnete a karta má v průměru zhruba o 5-10% nižší výkon. V našem případě testujeme v uzavřené normální skříni s dobrým chlazením, takže námi naměřené výsledky berte jako skutečně výsledky v reálných podmínkách. U některých AMD grafik už je BOOST technologie také, ale pohyby taktů jsou výrazně nižší a v podstatě se nehnou z těch, uváděných výrobcem.

  • Cena testovaných grafik

Uvedené ceny v grafu jsou ceny koncové s DPH pro jednotlivé testované modely. Vybrali jsme férově většinou nejdostupnější referenční provedení, ale běžné ceny, nikoliv ty úplně nejlevnější, které lze vůbec najít.

Ceny se samozřejmě mění jak kvůli slevovým akcím výrobců, tak výkyvy kurzu koruny k dolaru. Aktuálnost cen je tedy jasně uvedena. Když známe ceny a výkon, můžeme už snadno spočítat výhodnost grafik ....

  • Výhodnost aneb poměr cena-výkon

Výhodnost grafických karet je objektivní veličinou, danou poměrem mezi výkonem a cenou. Tedy tím, kolik výkonu získáme za danou cenu. Výkon jsme objektivně změřili a ceny známe, takže to může spočítat:

R9 290X má větší výkon než GTX 780 a větší výkon než GTX TITAN, jenže zatímco GTX 780 stojí 14 300 korun a TITAN dokonce nehorázných 22 500 korun, R9 290X je za 12 600 korun! Co to udělá s poměrem cena-výkon je jasné. R9 290X své konkurenty neporazila, ona je zesměšnila a asi hodně majitelů GTX 780 a GTX TITAN se bude právem cítit okradeno. V tuto chvíli je R9 290X výhodnější než jakákoliv slušně výkonná GTX 700 včetně GTX 770.

Pojďme si tedy udělat nějaké ty závěry ....

 

  • Radeon R9 290X poráží GTX TITAN

Jedním slovem "masakr". Sliboval jsem vám, že R9 290X sice nenabídne výkon, který bychom ještě neviděli, ale nabídne ho za cenu, za kterou jsme ho ještě neviděli. Teď už vám mohu prozradit, že o schopnostech a možnostech R9 290 jsem věděl skoro vše z první ruky už řadu měsíců, takže naše zpravodajství podle toho vypadalo a občas jsem se musel hodně držet, abych na ty neuvěřitelné blafy, které co by spekulace létaly po internetu nereagoval. Musím říci, že ono není moc "příjemné" vědět o takovéhle kartě tak moc dopředu, člověk se pak trochu jinak dívá na soudobou nabídku na trhu a ještě si musí dávat pozor na "pusu", aby něco neproflákl. No ale pár věcí ke kartě samotné ...

  • Radeon R9 290X poráží GTX TITAN - pod drobnohledem

V některých recenzích a testech budou vycházet tyhle dvě karty velmi podobně, nebo dokonce R9 290X mírně pod TITANem. Řeknu vám proč. Je to proto, že někteří otestují TITAN tak, aby podával nejlepší možný výkon, což znamená nechat chladič běžet na plné otáčky, kdy se teploty udrží pod určitou hranicí a takty karty překračují a drží se na 1GHz+. Pak má TITAN výkon o zhruba 10% lepší, než když ho necháte v běžném automatickém stavu. Pravda, v mnoha případech může mít a bude mít v domácích podmínkách výkon ještě nižší, protože i naše testy nenechávají kartu až tak moc ohřát, takže v recenzích dopadají GTX TITAN i GTX 780/770/760 lépe. Ale v domácích podmínkách mají tyhle karty ještě o kousek nižší výkon, protože je více zahřejete, což takty a výkon karet sníží blíže k oficiálně uváděným frekvencím, kdy je u těchto karet sice uváděno něco kolem 800-900MHz, ale ve skutečnosti jedou na 1GHz+, nicméně protože tuto frekvenci nemůžou hlavně ref. modely držet pořád, je uváděna ta nižší frekvnece, i když jí výkon zdaleka neodpovídá (kdyby odpovídal, a že ta karta se na ní zpomalit umí, vypadalo by to v testech pro GTX 600/700 modely výkonem dost tragicky).

Zároveň s TITANem s "vytočeným" chladičem naplno někteří na R9 290X "zapomenou" na druhý BIOS R9 290X - tzv. UBER mód. Pak to dopadne výkonově tak, jak vidíte v našem grafu. R9 290X je totiž v nastavení prvního BIOSU "QUIET mode" o zhruba 7-8% pomalejší, než když ji přepnete do toho přednastaveného druhého BIOSu s "UBER režimem". Faktem ale je, že výkonově když necháte karty tak, jak jsou, tak R9 290X porazí TITAN v obou případech. Za jakou cenu?

AMD trochu okoukalo právě ten systém GTX grafik. V závislosti na TDP a teplotě, čip mění frekvenci a chladič mění otáčky atd. AMD to má ale ještě o něco lépe promakané a stabilnější (a nelže tolik o frekvenci, na které to vážně běží), i tak ale karta mění frekvence v zátěži a kolísají někde kolem 950-1000MHz. Pokud by bylo nejhůř, dokáže karta snížit frekvence podstatně níže, ale běžný stav je těch 950-1000MHz, čemuž samozřejmě odpovídá výkon. V Quiet modu otáčky chladič nepřekročí 40% a karta je relativně tichá (na referenci) i v zátěži. Ale teploty jsou až 94°C (podle AMD OK), frekvence ale kolísají kolem 950MHz a výkon je tedy o těch 7-8% nižší, než v UBER modu. Ten dovoluje vyšší otáčky chladiče (kolem 55%), kdy je karta už výrazně slyšet, ale teploty se drží kolem 90°C a takt kolem 1GHz a výkon tomu odpovídá.

Na rozdíl od GTX TITAN je ale tohle tovární nastavení, běžně dostupné, stačí přepnout BIOS a karta v tomto režimu jede běžně bez zásahu uživatele, zatímco TITAN s chladičem vytočeným na max továrním nastavením a běžným stavem rozhodně není. Jinak vidíte, co to udělá u obou grafik se spotřebou (což je jeden z důvodů, proč tam ty úsporné funkce jsou). V Quiet modu je R9 290X, ačkoliv je parametrově mnohem silnější a výkonově také, spotřebou na úrovni R9 280X!!! Až v UBER mode jde spotřeba nahoru, ale TITAN v tom režimu s chladičem na max a tedy vyššími takty, které to dovolí, má spotřebu podobně vysokou. A tomu odpovídá i hlučnost chlazení atd. takže tyhle dvě karty si z hlediska provozních vlastností nemají co vyčítat.

R9 290X ale jasně GTX TITAN poráží, ne výrazně, ale poráží. Frekvence jader jsou přitom stejné, takty pamětí dokonce u R9 nižší. R9 290X má navíc jádro nezanedbatelně menší a výrobně efektivnější, levnější s lepší výtěžností. Rozdíl 438mm vs 550mm2 je na 28nm rozdíl třídy v mnoha klíčových ohledech. Ačkoliv výkonový rozdíl není velký, naprosto nesrovnatelné jsou ceny, kdy se bavíme o 12 600 korun za R9 290X a 23 tisících korunách za GTX TITAN. Nevím jestli bych teď chtěl být v kůži majitele TITANu (to jméno dostává teď trochu jiný význam) ...   

Takže k závěru ...

 

  • Závěr

 R9 290X nabízí opravdu parádní výkon a za cenu 12 500 korun (kolem 13 tisíc se dají pořídit verze s BF4), to je prostě paráda. Mnohem lepší než i největší optimisti čekali a pořádný kopanec do konkurenčních GTX 780 a GTX TITAN modelů (a jejich majitelům asi teď nebude úplně dobře - ale všichni jsme jim říkali, že jsou předražené, teď vidí jak moc), které prostě nejsou konkurenceschopné. Ani výkonem, protože tam, kde je to důležité, tedy ve vyšších rozlišeních už nemají dost síly a R9 290X jim výrazně utíká - a to se bavíme v Eyefinity a 4K režimech ao rozdílech mezi hratelností a nehratelností hry!  

Bohužel R9 290X má vadu na kráse a tím je hlavně to současné referenční provedení. Naštěstí budou i nereferenční verze, které vlastně výrazně eliminují věci, jako zahřívání, hlučnost atd. které prostě souvisí s tím ref. chladičem. Ten je sice použitelný, ale protože jsme už dlouho zvyklí na různé Vapor-X, DirectCUII, TwinFrozry, prostě nereferenční velká a výkonná chlazení, která jsou výrazně tišší, prostě s tou referencí máme problém a netýká se to jen R9 290X. Nevím, proč to výrobci nestihli s vlastními designy, nebo proč AMD neudělalo ten referenční design lepší, ale zbytečně R9 290X kazí dojem. Samozřejmě někteří budou vyčítat kartě spotřebu.

Ta je vysoká, o to se nemá smysl přít. Nicméně ty parametry karty a ten výkon tomu prostě odpovídají. Pokud chcete šetřit energií, nebo na ní nemáte, tak si prostě tuhle kartu nekupujte. Ferrari si taky nekupujete když nemáte na benzín nebo chcete jezdit za 3l na 100km. I tak je R9 290X docela efektivní vzhledem k tomu ohromnému výkonu, který nabízí. Nezapomínejte, že jsme stále na 28nm výrobě a lepší zatím není k dispozici, takže nelze nějaké snížení spotřeby mezi 28nm a 28nm čipem očekávat, když se zvětší čip a zvýší výkon - i když, pokud srovnáte R9 290X v Quiet modu se spotřebou běžné R9 280X, tak zjistíte, že R9 290X má o více než 20% lepší výkon při stejné spotřebě - AMD tedy dokázalo výrobu skutečně odladit a spotřebu přes naše očekávání snížit!

Radeon R9 290X je tedy celkově lepší, než jsme čekali - hlavně cena je příjemným překvapením, protože samotný výkon není vzhledem k očekávaným parametrům karty velkým překvapením (snad jen pro konkurenci). Ačkoliv jsme zůstali na 28nm výrobě, AMD z ní vytáhlo maximum. Karta nabízí lepší parametry a lepší výkon než konkurenční GTX 780 a dokonce i GTX TITAN modely, přičemž AMD HAWAII jádro je mnohem menší a efektivnější. A korunuje to cena karty, jež je nesrovnatelně nižší a skutečně odpovídá tomu výkonu, co od karty dostaneme ve srovnání s nižšími modely a lze u ní i hovořit o velmi dobrém poměru cena-výkon.

Vzhledem k tomu, že za podobné peníze neexistuje lepší produkt, nelze než zatleskat, ale dodáváme, že mohl být dříve, protože patří do stejné generace jader jako to na HD 7790. Avšak původně plánovanému uvedení na začátku letošního roku zabránil stav a kapacity 28nm výroby u TSMC, což prostě nebylo v silách AMD ovlivnit. Jediné, co nás mrzí na kartě samotné, je fakt, že karta zatím není dostupná v jiné, než referenční verzi, jejíž chlazení má do ideálu daleko. Zvlášť když víme a známe řešení z nereferenčních HD 7970 GHz modelů. S nimi by R9 290X nejen byla výrazně lepší z hlediska provozních vlastností, ale ještě i o kousek výkonnější. Má prostě podle nás navíc. Přestože i v současné verzi je to nikoliv facka, ale rovnou KO rána pro konkurenci.

A to ještě není vše. R9 290X bude doplněna nižším o zhruba 12-14% slabším, ale také levnějším, modelem R9 290 za několik dní. Až dorazí i ten v nereferenčních verzích, bude vymalováno a jsme zvědaví, co na to konkurence. Zlevnit současný GTX "TITANfail" na 12 tisíc, aby ten ta cena výkonu trochu odpovídala? No to asi těžko. Jestli nemají nic v záloze, mají problém. A můžeme ho mít i jako zákazníci, protože bez konkurence bude o R9 290X tak obrovský zájem, že výroba nebude stíhat a obchodníci nasadí ceny o něco výše, než by měly být.   

"nejvyšší ocenění "MasterPiece" by si karta sice také zasloužila, ale to chlazení kazí dojem, takže si jej necháme pro nějakou nereferenční verzi ..."

Za zapůjčení karty děkujeme AMD:

A dalším partnerům děkujeme za zapůjčení dalšího HW a vybavení pro testy:

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 11:26:03
avatar
Skvělá recenze, ... díky moc ... někdy v lednu v únoru si chci pořídit novou sestavičku tak už vim, co bude v ní ... Tedy jestli se skutečně bude dát sehnat ta karta za tyto peníze u nás v ČR, tak to bude bomba
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 11:35:07
avatar
Počkám až za poloviční cenu bude R9 380X ( na 22 nm ) se stejným výkonem. Snad to do té doby ( vánoce 2014 ? ) můj HD5850 @ HD5870 ustojí
Dj Addams [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 11:35:57

DD nevies kedy asi cca pride nereferencne?zaujima ma hlavne asus... bude to este v novembri?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:43:54
avatar
první modely budou někdy kolem poloviny listopadu, ale nevím jakk terá firma (vím minimálně o jedné, která bude 100%), počítám ale že do konce roku bude mít určitě každá na trhu alespoň nějaký ... TOP verze TOXIC, MATRIX appod. to ale asi ještě nebudou
Dj Addams [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 23:14:27

NO ja som chcel mat pc do vianoc doma aj s nejakou matrix verziou... sak predaje by bolo dobre aj to stihnu zaciatkom decembra.vela ludi by to kupovalo pod stromcek
MiraZima [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dobrá recenze 2013-10-24 11:45:49

Akorát mi přijde, že se zbytečně opakuješ, snažíš se v recenzi přesvědčovat, není jednodužší pouze uvést fakta + vlastní pohled na věc a více se v tom nepiplat potom to budí zbytečně zaujatý dojem a celkově to potom recenzi táhne dolů.

Jinak karta za ty prachy opravdu slušná.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 11:47:35
avatar
někteří máme povídání v recenzi rádi - to není o zaujatosti, prostě popíšu vše jak se sluší a patří v souvislostech.

nemusíš to celé číst, když nechceš, na holá fakta tam máš pěkné a přehledné grafy a obrázky
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 11:53:23

Tos trochu "omacky" okolo neuskodi ale ked sa opakuju rovnake vety 3-4 krat tak je to len umele natahovanie clanku .... Nic v zlom ;)
MiraZima [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 12:11:28

Je to tak.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:35:24
avatar
no jo no, snažím se říci všechno ve všech směrech Každému se nelze zavděčit
Icoboss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 12:00:02
avatar
jsme majitel 780tky a necitim se nijak okraden jak zde pan "novinar" pise..Mam ji za 11500 kc uz pres pul roku v pc..a je jasne ze karta za 12500 bude mit vyssi vykon ..Jinak Tady je rozdil v grafech i 20fps jinde namerili jen 8fps..Asi kus od kusu a zalezi na dalsim Hw v pc..Jo a kdo ma doma 4K rozliseni? Par lidi..vetsinou se jedna o 1920/1080. A kdyby to tak vyznelo nezdraham se koupi AMD grafiky jooo uvidime az se rozjede ta jejich new technologie co to udela..Ted to nema moc smysl menit..Potreboval bych obe..nechci prijit o Batmana a torchloght ve 3D vision..Je to pecka..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:36:32
avatar
11500 rozhodně není standardní cena pro běžné uživatele ;) takže v tvém případě je to opravdu individuální situace ;).

BTW: 4K rozlišení je v podstatě to samé (nároky na kartu) co Eyefinity a to už má doma dost lidí z potencionálních zájmeců o takovou kartu ;)
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 12:47:49
avatar
to si nemyslím ... 4K monitory jsou cenově jinde než 3x obyč 1080 monitory.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 12:51:00
avatar
jasně ... ale té kartě je to jedno a náročnost 1x 4K vs 3x 1920x1080 je srovnatelná Takže v tomto ohledu nás to zajímá. Samozřejmě že zatím 4K monitory nejsou cenově přístupné, ale už nastupují, takže jsou mezi námi tací, kteří už o nich přemýšlí a mohou si je dovolit. No a pokud ne, tak pořád tu máme Eyefinity z tří nornálních a to už si může dovolit kde kdo a výkon R9 290X se na to perfektně hodí.
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - už se těším na komedii od Obih 2013-10-24 12:02:21
avatar
cena za tak výkonou kartu je opravdu velice zajímavá. Už se těším co vyslintá NVerman na konkurenčním webu aby "zachránil" situaci.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 12:52:13
avatar
vzhledem k tomu, co naplácal za kraviny a vůbec nevěděl, o čem píše, by udělal nejlépe, kdyby nevydával nic ... navíc by mu tu kartu někdo musel půjčit a do toho se nikdo nehrne
caleb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 12:58:34

NVerman asi nevyslinta nic, protoze to vypada, ze na konkurencim webu recenze asi nevyjde, ta karta je moc dobra a to se konkurencimu webu nehodi do kramu....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:17:28
avatar
Spíše nemá, co "recenzovat" a asi by mu to ani nikdo už nevěřil ve světle toho, co za blbiny o "nic moc" výkonu a zaručené ceně 16,5 tisíce o této kartě naplácal. Už všechny přestal bavit. Nadělá víc škody než užitku a některé firmy už nemají zájem to podporovat. Nedivím se ...
flastie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-28 19:47:08
avatar
o aky server ide? (edit: uz viem )
Jerrow [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ModroZeleny web 2013-10-24 13:02:20
avatar
Na konkurenčním webu jsem si včera dovolil napsat hlášku "Je čas udělat titánu pápá" a byl jsem za to odměněn samými mínusy. Asi už věděli, že začalo peklo na poli grafik...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:39:36
avatar
to víš některým nesmíš sahat na hračku. Pro nás ostatní je tohle soupeření parádní a každý chvilku tahá pilku. Rozhodně nemíním být na někoho sprostý, nadávat mu a urážet ho jen proto, že nějaký produkt se kterým nemám absolutně nic společného je lepší než nějaký jiný produkt, se kterým nemám také nic společného To ale někteří nechápou, což zase nechápeme většina z nás jak se někdo dokáže chovat jako idiot kvůli nějakému produktu (a nemusí to být jen grafika, stačí stát frontu na nějaký telefon či co )
Jerrow [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 14:10:48
avatar
Telefon, auto, cokoliv... Jako nedávno jsem v jedné diskusi napsal, že motor od VW 1,4 TSi je poruchovej rozežranej línej šmejd a málem mě ukamenovali. Ikdyž je to pravda, máme je v práci a i ředitel řekl, že příště už ne...
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:05:03

Karta super, to bez debat, nicméně pro mně asi trochu zbytečná, hraju na 1920x1200 a měnit to dlouho nehodlám, takže se rozhlížím po něčem, co zvládne všechny dnešní hry na full detaily včetně AA, řekl bych, že pro mně je nejlepší volba R9 280X. Jest tak? Aktuálně mám GTX660 a v některých hrách (Rome TW II) jí dochází dech.
Jerrow [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:07:45
avatar
Já mám HD5850 a zatím vše v poho. Jen vypínám vyhlazování (které stejně oko normálního člověka v pohybu hry nepozná) a snad jen u Crysis3 jsem musel trošku snížit detaily, jinak mi vše šlape v pohodě. Ale už mám takový to nutkání něco nového koupit
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:22:01

To jo, vyhlazování je šmejd náročnej, ale já to všechno chci zkrátka na full
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:40:23
avatar
když s koupíš display s jemným rozlišením, tak ti stačí klidně jen 2AA protože přínos AA na jemném rozlišení stejně není moc patrný.
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:52:01

No vida, to jsem nevěděl, nicméně pak skoro můžu zůstat ještě nějakou dobu na GTX-660, páč ta bez vyhlazovaní dává na mém rozlišení vše na full detaily
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 14:38:27
avatar
jo ale už to nejsou plné detaily a přeci jen je znát v některých případech. Ale určitě je to první věc, která se dá vypnout a získat v některýhc hrách hodně výkonu navíc. V některých ne, ono hodně záleží jak je kde to AA realizováno.
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 14:38:27

Dobře, ukecal jsi mně, ale počkam si na to, až se R9 280X bude týkat Never Settle.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 14:45:05
avatar
no AA můžeš vypnout i u té R9 280X a výkon bude taky jinde jo s těma hrama to chápu ... snad to AMD brzy vyřeší ... vypadá to že ano.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:14:47
avatar
pro běžného hráče, který nechce příliš utrácet je R9 280X určitě nejlepší volba pro velmi vysoké detaily ....
Heados [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Spotřeba 2013-10-24 13:07:27

teda ta spotřeba na jednočipovku už je opravdu děsivá, jen tak pro zajímavost, kolik vůbec zvládne PCIe? Myslím že se dřív uvádělo 300W což už je dneska dávno pasé... já jen jestli mě v brzké době nečeká posílení jističů
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:13:56
avatar
no vzhledem k tomu, že se do toho PCIe osazují i mnohem žravější karty než R9 290X (ASUS MARS, ASUS ARES, HD 7990 TOXIC atd.), tak to určitě nebude problém.
Heados [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:17:18

Jj, to vím, ale je někde stanovenej limit, nebo to bude dokud se neroztečou plasty?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:21:10
avatar
no nějaké limity určitě jsou, ale k nim se R9 290X ani neblíží, protože jsou tu jiné karty, které žerou a topí podstatně podstatně více a taky fungují OK . takže bych to neřešil.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 21:42:38
avatar
PCIe má limit 75W. Proto mají žravější grafiky (a to jsou v podstatě všechny od HD7750 nahoru) přídavné napájení, které řeší dodávky energie mimo PCIe slot.
parkPe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:26:57
avatar
Týjo, sem do teď myslel že PCIe je jen zběrnice pro data a do těch zběrnic pujdou ze všech grafik asi ty data stejný jelikož to bude standardizovaný a tudíž PCIe zběrnice vůbec netuší o tom kolik daná karta žere (kromě těch 70 W nebo kolik je v ty zběrnici přímo zavedených(to už žerou stejně všechny)). Takže sem myslel že grafika může klidně žrát i 2kW a když je dobře chlazená, má dostatek napájecích konektorů z dostatečně výkonného zdroje tak si toho ta zběrnice ani nevšimne jestli se mýlim tak mě to někdo prosím vysvětlete
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:32:28
avatar
pravda, to omezení W je hlavně když je karta napájená přímo přes slot, což jsou karty bez přídavného napájení. To je asi těch 75W maximálně.
Heados [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:40:39

Já mam právě za to, že se dřív všichni snažily vejít do 300W což se mam dojem udávalo jako limit PCIe... jinak kdyby mi někdo v dobách,kdy jsem smažil na Amize řekl, že budu jednou do kompa rvát půl kilowaty,tak bych asi prdnul smíchy..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:42:52
avatar
njn, zase ta spotřeba je jen v maximálních zátěžích, v klidových stavech jsou i tyhle ultra komponenty velmi úsporné, o čemž se nám před pár lety ani nesnilo
parkPe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:47:39
avatar
Limit 300W je nesmysl jelikož z technické stránky žádnej výkon sběrnicí neteče(krom těch DDim zmiňovaných 75Wmax) a napájení jde po konektorech přímo ze zdroje a to se s sběrnicí vůbec nepotká.
Heados [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 13:54:06

koukni na tohle, tam se tim taky zabejvaj... http://diit.cz/diskuze/16690 nevim jak moc je to staré, ale taky píšou že limit pro PCIe 2.0 je 300W
parkPe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 14:14:48
avatar
To sem pochopil jenom jako nějakej vydanej standart o tom že grafiky můžou mít akorát jeden napájecí 6ti-pin a jeden 8mi-pin a to dává dohromady s napájením ze sběrnice 300W max. To nemoho potvrdit jestli opravdu je nebo není v nějakém standardu popsáno. Ale já bych to asi vůbec nepletl do standardu PCIe ale do nějakého standardu napájení grafické karty (to kolik má mít jakých konektorů). Ve standardu PCIe by podle mě mělo být jen že ta sběrnice je schopná dodat 75W max a šmitec. Technicky to opravdu nemá nic společného napájení karty a datová sběrnice. Nějak podobně to tam popisuje ten 5tej komentář od spoda (že je to jen nějakej standart). Vypadá to dokonce na admina bo co.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 21:46:15
avatar
limit 300W je limit pro "PCIe" napájecí konektory (8-pól a 6-pól). Tam bývá problém s AWG u kabelů (proto je v tam tolik kablíků pro 12V a zem) a přechodovým odporem u samotných konektorů (při 12V je 300W nějakých 25A, a to je už docela "proudík", na který musí být vše dimenzováno). Dále i vodivé cesty na desce grafiky musí mít dost mědi, aby takový proud zvládly a neroztekly se.
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 14:06:48

"Bohužel, při vydání je k dispozici jediná verze pro všechny. Jedná se o referenční kartu s referenčním chlazením. Všichni výrobci mají stejnou, rozdíl je jen v potisku. V našem testu máme referenční vzorek přímo od AMD."

Když AMD ani Nvidia grafické karty nevyrábí, dá se zjistit skutečný výrobce GK?

Nechcete raději otestovat nějakou běžnou grafickou kartu? Není to tak dávno co se ukázalo, že vzorky od výrobce čipu byly o hodně lepší, než co se dalo běžně koupit. Už nevím jestli se jednalo o GK nebo CPU, ale stalo se to.
Tuším, že jste i zde kvůli tomu měli takové pravidlo testovat pouze výrobky z distribuční sítě.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 14:16:28
avatar
karty v ref. designu pro první várku vyrábí PC Partners

NV nemá žádné vlastní vzorky, nechává si je vyrábět, ale AMD má vlastní sample (má na ně malou továrničku), ale jsou jen pro testy, ne pro prodej. V současnosti jsou ale všechny ref. grafiky totožné s testovací verzí karty. Bohužel občas musíme pravidlo opustit, jelikož jednoduše k datu vydání není dostupná žádná jiná verze než ref.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 15:12:19
avatar
na to se nedá říct nic víc, než jen, nvdida opět průtok
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Spotřeba 2013-10-24 15:29:34
avatar
Díky za recenci. Ta karta je skvělá již v základu a je zde určitě potenciál pro vyladěné nereferenční verze.
Ale vraťme se k mýtu spotřeby. Ona ta vysoká čísla spotřeby naměřené při plné zátěži v testech budí obavu, že s takovou grafikou protopíme denně kilowatty proudu. V praxi ale často používáme kartu v nižší, nebo střední zátěži. Zajímalo by mě porovnání moderních zástupců grafických karet všech kategorií při průměrné zátěži. V testu použít nějakou hru, kterou zvládnou všechny karty provozovat na frekvenci minimálně 40 Hz a pomocí utility u všech karet nastavit tuto frekvenci jako limitní. Zde by se nejvíce projevila efektivita použité technologie.
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Paměti 2013-10-24 16:07:54
avatar
Pro zájemce o koupi právě uvedených referenčních modelů může být zajímavá informace (VideoCardz), že jsou používány dva typy pamětí - Hynix (Sapphire, Asus a AMD pro testery) a Elpida (Gigabyte, HIS). Přitom použité Hynixy jdou taktovat do 6,2 GHz, ale Elpidy pouze do 5,7 GHz.
Sice se traduje, že výkon Radeonů se s vyšší frekvencí paměti moc nezvyšuje, ale u R290X jsem na zahraničních webech viděl celkem zajímavé výsledky (v průměru +4% navíc).
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 16:16:07
avatar
což u takové karty s takovým výkonem bude zcela jistě poznat...
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 16:24:06

Velky palec hore pre AMD za fakt, ze pri danej situacii na trhu tu cenu mohli nastavit omnoho vyssie, ale neurobili to a nezlakomili sa. Najme ked si uvedomime ze taka Nvidia by za opacnej situacie z ludi bola schopna vyzmikat aj posledny cent a ta karta by stala bez mihnutia oka 2-krat tolko (ak by jej jedinou konkurenciou bola "AMD Titan" za 23000 KC tak urcite ).

Naozaj som to necakal a som velmi prijemne prekvapeny. Zaroven mam zly pocit z toho ze Nvidia asi nedokaze adekvatne odpovedat a v konecnom dosledku si za tuto 290x pecku u koncovych predajcov zaplatime predsa len viac.
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pěkná Recenze 2013-10-24 19:32:19
avatar
No... konecne grafika podle meho gusta! :-) Ac ta spotreba je pro me dost zarazejici, tak za ty prachy se clovek muze jen stezi prit. Proste fakt pekny kousek HW. Titan byla blbost uz pri uvedeni za svou cenu, ten cip mel zustat pro Profi segment.

A ted jeste jednou... GTX 780 je porad dobrou volbou mezi vykonem, a spotrebou. (+ nejake to OC) Jasne, v tomhle segmentu se neresi spotreba, ale teploty se resi ve vsech kategoriich. Zatim me teploty 290X nepresvedcily. Sem zvedavej na nereferentcni modely.
No pokud se podivam na ty rozdily vykonu, tak me prijde zatim 280X (7970) jako nejlepsi volba. (CENA)
Proto mam dotaz... ac testy tipu StoneGiant a pod. netestujete, tak by me zajimal rozdil vykonu mezi Titanem a 290X. Jen kvuli pouzite tesselaci, tedy procentualni efektivnost vuci starsi generaci a konkurenci.

No a asi hodne ctenaru zajimat jak ten CF funguje a skaluje v realu ze... sice uz je mi jasne, ze takovy 800W zdroj bude nutnosti. :-)
Markus_X [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 20:18:48

Tak ten chladic se jim teda povedl
http://www.youtube.com/watch?v=QQhqOKKAq7o
nox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 20:53:52
avatar
Čekal jsem, že 290x bude mít tématiku Ruby a ono nic
palino1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-24 23:08:46

Dat na tuto ref. kartu nejakeho dobreho vodnika ,je vymalovano (pre konkurenciu), sice sa s cenou dostane na hd780 ale vykon aj lepsia spotreba, asi jediny argument preco kupovat ref. 290x. Inak toto smrdi poriadnym nedostatkom tychto kariet a dlhymi radmi ako za komancov na pomarance, no... uz vidim ako obchodnici nehaju ceny na 12-13000 litra, toje ja skor vyhram NBL.
chimera [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pěkná karta a cena 2013-10-25 00:25:11
avatar
Fakt pozitivní překvápko, čekal jsme hodně, ale toto ne, cena a výkon super! Spotřeba a provoz horší, ale to fakt u tak výkoné karty vhodné na víc monitorů nikoho moc trápit nemusí.

Jo díky za pěknou recenzi
Dody [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ceny ČR 2013-10-25 08:15:03

Ceny Alza - SAPPHIRE R9 290X: základní 13399Kč s BF4 13999Kč
CZC - GIGABYTE R9 290X: základní 13499Kč s BF4 14499Kč
ale i tak je to lepší než 22000Kč dostupnost příští týden. Já osobně si počkám a uvidím co vykouzlej za lepší chlazení. Cenu s nereferenčním chladičem počítám okolo 15000 každopádně 5870ka potřebuje už vyměnit a odejít na zasloužený odpočinek
Usm82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - R9 270X 2013-10-25 08:22:17

Docela by mě zajímalo, jak by si vedla v crossfiru třeba Gigabyte R9 270X s celkovou cenovkou 9.000 Spotřeba by asi vyšší než v případě R9 290X asi nebyla a výkonem by moc neztrácely ne?
xind [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-25 09:12:51
avatar
konecne GTA4 na max ! uvidime jak se jeste projevi to mantle, mohlo by se to jeste moc zrychlit
caduto [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-25 10:20:47

DD mám otázečku ne jen já ale ted i pár mejch známejch uvažuje na Eyefinity ale ne s 3x FHD ale rovnou nad 3x 2560x1440 (QHD pokud se nepletu) jakej je tvůj názor na toto je nám jasné že v tomto případě to znamená bud 2x 290x nebo rovnou důalní model což asi bude 299x jsme nároční a hry které hrajeme jako crisis 3 a podobně chceme na full i v tomto modu jen nemáme zkušennosti a tak se ptáme jestly to má smysl a nebo jestly se dá třeba v pohodě kombonovat i různé rozlišení třeba jako (1-2-1) tedy kraje FHD a ve středu ten vyšší. Dík moc za odpověď a jen tak dál v podobnejch recenzích
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-25 20:41:49
avatar
Nejsem DD, ale jednu otazecku ti zodpovim... ruzne rozliseni pro monitory s hrou v EyeFinity modu nefunguji. Jedine tak v OS prostredi.

A osobni nazor na rozliseni 2560x1440... pokud to nebudou minimalne 30" monitory, tak je to predrazena zbytecnost.

Jinac... CrossFire v podobe 290X je rozhodne zajimava volba pro MAXimalni vykon. Jen ta spotreba a odvadene teplo... predpokladam chlazeni v podobe Accelero Xtreme, (az bude) a pokud se nevleze, tak jedine vodnik.

Stejne je to vse zbytecny EXTREM, ty hry za to zase nestoji... ale to je muj nazor ze. :-)
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-25 10:26:50
avatar
Tohle nemá cenu kupovat, když R9 280X stojí 4,5 tisíce

EDIT/ sorry nestojí, nějak jsem si to jejich nové značení popletl
jkiller [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-25 14:58:38
avatar
290X se opravdu povedla a ta cena je vyborna. Nicmene po delsim zahrati v zatezi klesaji takty az nekam k 800MHz.

Odkaz

Rozhodne bych tedy pockal na neref. edice s lepsim chlazenim...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-25 15:25:19
avatar
kartu jsme měli v delší zátěži a nikdy nám to k takovým frekvencím nekleslo ... ani výkon se výrazně neměnil ... samozřejmě neref. chlazení dovolí víc
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-25 20:49:11
avatar
Fuj... tak pokud je to az tak zle, tak ty karty ani nemeli s takovym chlazenim vydavat. Radeji to mel byt nejaky chladic tipu 3x90mm FAN.
A ze se neodvadi teplo? No praxe uz nekolikrat dokazala, ze o to teplo se stara samotny CASE. A pochybuji, ze by nekdo takovou zravou kartu vrazil do nevetrane skrine.

Taky je mozne, ze uz byla karta na "TechPowerUP" vadna, nebo se s chladicem uz pred testem manipulovalo.
MiraZima [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-25 22:05:06

Po zkusenostech s gigabyte 7970 GHz bych se tomu ani nedivil ta moje karta je prachsprostej podvod na zakaznika. Je ale jasne ze s jinym chlazeim bude 290X znatelne lepsi, je ale fakt ze toho vyzareneho tepla je opravdu hodne, pripomina me to mou 5970-
Kingo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - OFFTOPIC 2013-10-25 23:14:09
avatar
Kedy bude nova nakupna poradna kedze mame uz vonku 260x - 290x ?? Velmi by mi to pomohlo. Diki
Lokavidu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-26 21:37:46
avatar
tomuhle rikam trhac asfaltu

Odkaz zde videt sila shaderu.. zadna gtx 780 Ti nema ani trochu sanci tenhle naskok zvratit, ten surovej vykon je fakt brutalni! o 23% procent vykonejsi jak titan!

btw ShaderToyMark doporuju! super test na surovou grafickou silu Odkaz btw je to dobra haluz.. ale na stary mobilni grafiky je to fakt prisny
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-28 16:36:43
avatar
a mezigeneracni porovnani je kde?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-28 16:51:44
avatar
bylo minule, ale jasně, mohli jsme ho dodat - sorry
MiraZima [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - gtx 780 2013-10-30 11:54:41

Už to má efekt GTX 780 letí dolů. Aktuálně Msi GE za 11500 Kč
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-30 12:02:23
avatar
pořád nevýhodné ... R9 290 bude výkonnější a stát o 2 tisíce míň ...
MiraZima [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-30 13:42:05

Ta jeste zalezi kdy 290 bude a v jakem provedeni a abychom se nedivili ze 780 spadne k 10 000, možná i pod.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-30 14:40:32
avatar
290 bude za pár dní (příští týden) a v listopadu dorazí i v neref. verzích ... vše v ceně kolem 10tis.
Abushrek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-30 17:38:34
avatar
R9 290 vyjde 5.listopadu tohoto roku odložili to měla vyjít týden po R9 290X.
Abushrek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-30 12:05:01
avatar
Nevěřím v to že nvidia pude tak dole aby to mělo takový poměr cena/výkon a myslím si že ten kdo je tozumnější tak si koupí to AMD (samozdřejmě až bude v neref.) a pak si to nataktuje a věřím že ten poměr cena/výkon potom bude o něco jiný jak dojdou ty neref. modely. Ale máš pravdu že šly ty ceny dole ,ale řekl bych že už níže nepudou.
Abushrek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-30 12:05:37
avatar
Přesně jak říká admin
rieper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-10-30 20:50:59

vďaka za recenziu, človek ma hned prehľad
lordjustice [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 280X PCI-E3 2013-11-03 11:29:42
avatar
Zdravím. Uvažujem nad kúpou karty R9 280X. Karta funguje cez PCI-E verzie 3. Moja doska má len PCI-E verzie 2. Možno hlúpa otázka, ale dlhší čas som sa tomu nevenoval. Bude karta na mojej doske fungovať?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-03 12:54:42
avatar
ano
lordjustice [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-03 13:58:42
avatar
Ďakujem za odpoveď. Ešte doplním, zníži sa kvôli tomu výkon karty?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-03 15:41:24
avatar
ano ... ve hrách neznatelně, v některých výpočetních aplikacích už je to měřitelné ...
lordjustice [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-03 20:39:39
avatar
Super. To mi stačí
Torr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nereferenční verze 2013-11-04 17:43:17

je už nějaký konkrétní datum vydání nereferenčních 290X? Zajímal by mne Lightening....díky
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-04 19:12:14
avatar
konec listopadu/začátek prosince .... na Lightning edici si podle mě počkáš do příštího roku ... fakt netuším kdy ta by mohla být.
Torr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-04 22:22:29

Díky. Bude možné Crossfire 290X spolu s R7970?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-04 22:38:38
avatar
280X a R7970 ano ... 290X a 7970 nevim ... spíše ne.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!