TEST: AMD Radeon R9 290 4GB - grafická karta roku aneb high end s výhodností mainstreamu!
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 11 listopad 2013
alt

 

 

 

 

  • TEST: AMD Radeon R9 290 4GB - grafická karta roku

                                                aneb high end s výhodností mainstreamu!

Nový Radeon R9 290 je zde a bude to velmi žádaný model grafické karty. Jaký tedy je?

 

Řekneme to hned na začátek a na ostro, nový Radeon R9 290 je bezkonkurenční grafická karta, nejlepší grafika tohoto roku, která za dostupnou cenu s výhodností mainstreamu nabízí high endové parametry i výkon! A to její referenční výkon v současné verzi není navíc takový, jaký skutečně má být ... o co jde?

  • Referenční chlazení v hlavní roli ...

Už jsme se o tom bavili několikrát, ale R9 290 tento problém demonstruje opravdu znamenitě. Referenční chladič AMD je hlučný. On úplně stačí, je dostatečně výkonný a hlavně opravdu funkční, protože odvádí vzduch pryč ze skříně, což většina nereferenčních chladičů úplně nedělá. Nicméně má jednu nevýhodu a tou je hlučnost. Aby byl účinný, musí se turbínový ventilátor točit opravdu rychle. Jenže AMD se trochu leklo a snažilo se na poslední chvíli jej trochu utlumit.

U modelu R9 290X tak zavedlo poněkud matoucí SILENT (QUIET) režim, kdy regulátor nastaví otáčky ventilátoru jen na 40%! Jenže to výrazně ubírá na chladícím výkonu a úsporné/ochranné funkce zasáhnou a sníží takt karty a to tak, že to podstatně ovlivní výkon. Hodně je to vidět právě u R9 290 modelu. Ten nemá naštěstí dva stavy (Quiet a Uber), ale i tak má otáčky regulovány jen na zhruba 47% s tím, že to AMD ještě doupravuje novými ovladači, protože se přišlo na to, že některé chladiče mají o 100otáček míň než jiné, což ve výsledku znamenalo horší výkon, takže nyní se to reguluje lépe a výkon všech kusů je stejný = proto máme recenzi později, máme vše otestováno s nejnovějšími ovladači se správnou regulací :).

  • Současné referenční modely nereprezentují skutečný výkon R9 290/290X

Tohle je třeba výrazně zdůraznit. Ačkoliv je výkon R9 290/290X grafik za tu cenu naprosto skvělý, současné referenční modely vůbec nereprezentují skutečný výkon těchto grafik, který by odpovídal i tak poměrně konzervativně nastaveným frekvencím. Vše souvisí s výše uvedenou regulací otáček ventilátoru chlazení.

R9 290X by měla mít takty na jádře 1000MHz, jenže v Quiet módu (40% otáček) kvůli teplotě má díky regulaci akrta takty pouze 800 - 890MHz a to znamená až o 20% nižší výkon než by měla mít! V UBER mode (55% otáček) má ale takty kolem 970-1000MHz, takže víceméně to, co by měla mít. Pořád by to ale s výkonnějším chladičem mohlo být lepší.

U R9 290 je to ještě výraznější. Oficiálně má mít takt na jádře 947MHz. Karta má nastaveno od AMD přes ovladače 47% otáček (můžete to změnit!). Jenže  díky tomu není chladič tak výkonný, jak by mohl být a takty se běžně pohybují mezi 700-947MHz (průměr je kolem 900MHz)! To znamená, že jen díky tomu chladič v defaultu má karta nižší výkon, než jaký by mohla/měla mít! Naštěstí to můžete změnit. Kromě nastavení vyšších otáček, kdy kolem 55% už dosahují frekvence 900-947MHz, můžete použít i výkonnější chladič a pak to bude pořád na 947MHz, nemluvě o možnosti taktování. Takže dnešní test je provedený takto:

  • AMD Radeon R9 290 (reference) v testu

Všechna měření a srovnání výkonu jsou udělána s R9 290 s referenčním nastavením od AMD, v současnosti zhruba 47% otáček, což znamená, že karta běhá na taktech od 700-900MHz. Ačkoliv má uveden takt až 947MHz pro jádro, je to bohužel díky nižším otáčkám (ve prospěch nižší hlučnosti) nevyužito. Nicméně jsme se rozhodli otestovat R9 290 i s takty, které má mít, takže jsme zvedli otáčky a výsledek uvidíte ke konci testu ve vlastní kapitolce. Pro tuto chvíli ale R9 290 znamená otáčky na 47% dle AMD a takty jaké jsme uvedli.

Co zůstává jsou ostatní parametry karty a ty jsou opravdu parádní - Jádro HAWAII, které má proti tomu na R9 290X o něco méně aktivních jednotek (2560 vs 2816, takže jen 9% rozdíl). Zůstala ale obří 512-bit sběrnice a 4GB GDDR5 pamětí v základu, které navíc mají takt pouze 5000MHz. Fyzicky je tedy R9 290 v podstatě stejná jako R9 290X, rozdíl je jen v jádře. Jenže zatímco za R9 290X zaplatíte 549 dolarů, R9 290 stojí neuvěřitelných 399 dolarů! To je současným kurzem (20 korun za dolar + 21% DPH) zhruba 13 300 vs 9700 korun!!!  Ano, parametrově i výkonem high endovou R9 290 můžete mít za méně než 10 tisíc korun. A i v reálu je to tak dobré, jak to na papíře vypadá, což vám ukážeme v dnešním testu ...

  • Pro koho je určena a konkurence

Vzhledem k ceně je to opravdu atraktivní grafický model a jsme si jistí, že o ní bude velmi vážně uvažovat i velká část těch, kteří normálně grafiky za 10 tisíc nekupují. Jako herní i výpočetní karta nabídne za tyhle peníze více než dostatečný výkon na 2-3 roky dopředu bez toho, abyste se v dohledné době museli nějak výrazně omezovat.

Konkurence? Tak původně měla být namířena proti GTX 770, která ještě nedávno stála normálně kolem 9 tisíc. Ale nebezpečí bylo zpozorováno včas a tato karta byla zlevněna. Přímou výkonovou konkurencí je tak GTX 780, která ovšem stojí v průměru kolem 12 500 korun, tedy o výrazné 3 tisíce korun víc!

Tolik k teorii, podívejme se na Radeon R9 290 pěkně z blízka ...   

 

 

  • AMD Radeon R9 290 4GB - grafická karta

V současné době jsou na trhu zatím bohužel jen referenční modely. Všechny jsou fyzicky úplně stejné, dokonce vlastně stejné jako R9 290X. Jediný rozdíl je v parametrech jádra.

Karta by měla mít takt maximálně 947MHz pro jádro a 5000MHz pro 4GB paměti. V současné době je řízením otáček stanoven limit 47% a takty běhají kolem 700-900MHz, většinou v průměru kolem těch 900MHz. Karta má výkon 4849 GFLOPS, což je více, než má třeba GTX TITAN. R9 290X ale dosahuje až 5632 GFLOPS. Karta je celkově 27,5 cm dlouhá.

Napájena je 1x 8pin a 1x 6pin. Zapojeny musí být samozřejmě oba. Zdroj rozhodně nepodceňujte. Je to žrout jako všechny současné high end grafiky. Chlazení je tedy referenční, klasika AMD. Stejný chladič je i na R9 290X a velmi podobný na předchozích HD 7900 modelech. Nereferenční modely budou až v prosinci na trhu.

Co už nenajdeme jsou CrossFire můstky, protože R9 290 mají CrossFire řešené přímo přes PCIe sloty! Takže již žádné můstky. AMD navíc CF vylepšilo a zlepšuje chod tak, aby nedocházelo k microstutteringu. Co u CF zůstává je výborná efektivita a přínos druhé, nebo dokonce třetí karty.

Pokud jde o výstupy, najdeme tu 2x DVI, 1x DP a 1x HDMI. Velkou novinkou, je ale u R9 grafik možnost připojení 3 (až6) monitorů Eyefinity, aniž byste potřebovali aktivní redukci a vůbec nemusí být žádný z těch tří monitorů připojený do DP portu. Trvalo to AMD, ale konečně to tedy umí a funguje to - ověřeno.

R9 290X/290 jsou grafika s novým jádrem, které má řadu drobných zlepšení a má i technologie, které třeba R9 270X/280X modely nemají. Mezi nimi je i plná podpora DX11.2 včetně nástavby a plná podpora AMD TrueAudio, což je velmi důležitá zvuková technologie využívající sílu a možnosti GPU, kterou využije mnoho nových her. Samozřejmě R9 290X umí i API MANTLE, které se poprvé představí v Battlefield4 (v prosincové aktualizaci hry). Jinak samozřejmě grafika umí všechno, co umět současná grafika má. 

Takže se na to podívejme ....

 

  • Testovací sestava DDWorld a testy

Základem naší testovací sestavy je aktuálně nejvýkonnější desktopová platforma a to Intel X79 s procesorem Intel Sandy Bridge-E Core i7-3930K. Navíc jsme to celé nataktovali na 4GHz, což by nám tedy mělo poskytovat dostatečný výkon pro testování všech grafik a konfigurací, a také bychom s tím měli zase nějakou dobu vystačit. Celé to chladí NOCTUA NH-D14 SE2011.

Sestava má samozřejmě k dispozici i výkonných 16GB operační paměti od Kingston a ultrarychlé SSD od společnosti Intel. V sestavě je ještě další SSD od Kingston na hry a také HDD pro další nutná testovací data atd. Nechybí samozřejmě ještě neintegrovaná zvuková karta ASUS XONAR, která také trochu vylepší výkon a hlavně zvuk. Seznam dalších komponent vidíte v tabulce. Použité ovladače se snažíme mít v daném testu co nejaktuálnější a všechny grafiky v testu mají stejné podmínky.

Ačkoliv sestavu nemáme důvod měnit, ne vždy jsou starší články a výsledky testů v nich srovnatelné s novými, protože samozřejmě čas od času měníme hry, testovací sekvence, nebo samozřejmě testujeme vše znovu a aktuálně. Vždy ale v daném článku jsou všechny výsledky a testy aktuální se stejnými podmínkami pro všechny karty!

  • Jak a co testujeme:

Pokud možno se vyhýbáme teoretickým testům, které do obvyklé recenze o grafických kartách vůbec nepatří. Zejména pak testy typu Unigine nebo Stone Giant, které slouží jen prezentace jedné jediné technologie, která ale vůbec nic nevypovídá o herním výkonu a potenciálu grafických karet. Ve hrách se totiž nevyskytuje sama. Navíc žádné benchmarky jako hráči nehrajeme a žádná technologická dema tohoto druhu také ne a rozhodně si kvůli nim nikdo grafickou kartu nekupuje. Na prvním místě je tedy herní výkon a ten lze otestovat jen jediným způsobem. Přímo ve hrách, ať už s využitím vnořených herních benchmarků, nebo za použití programu FRAPS a změření pro všechny grafiky stejného herního úseku ve stejných podmínkách. Alfou a omegou je v obou případech hodnota FPS – snímky za sekundu.

Jak vidíte na příkladu průběhu FPS v jedné hře, zjistit lze minimální, maximální a také průměrnou hodnotu. Průměrná hodnota je zdaleka nejdůležitější. Jak vidíte tak minimální, nebo maximální hodnoty, které některé weby zbytečně uvádějí, nastanou za 120s třeba jen 2-3x a někdy také 1x, jak ale vidíte, většina hodnot v průběhu 120s se pohybuje +/-5FPS kolem průměrné hodnoty. Je tedy poněkud hloupé uvádět min/max hodnoty, které jsou navíc snadno ovlivnitelné. V běžném životě máte na pozadí spuštěno řadu aplikací, tak vám klidně mohou klesnout náhodně minimální FPS i na nulu a určitě za to nemůže grafická karta a hlavně si toho ani nemusíte v plynulém toku těch snímků všimnout. Zajímat by vás tedy měly jen průměrné FPS, kdy vidíte, že bez akceptovatelných minimálních/maximálních hodnot a malých výkyvů jedním, či druhým směrem, dobrého průměru FPS nelze dosáhnout.

Uvedl jsem i hranice průměrných FPS a jejich vlivu na plynulost hraní. Moderní hry jsou dnes dělány tak, aby 25-30FPS bylo plně hratelné. Mnoho her má totiž právě na hranici 30FPS „zamčeno“ – platí hlavně o konzolových hrách a mnoha následných portech pro PC. U PC her se pak lock zvyšuje někdy až na 60FPS, což je zase přirozená hranice toho, co vám vlastně zobrazí současné LCD panely, které jsou jaksi 60Hz a tedy více než 60 snímků prostě nezobrazí. Pro účely testování lock hranice úpravou konfiguračních souborů vyřazujeme, abychom byly schopni mezi některými grafikami vůbec změřit nějaký rozdíl. Pro bezproblémové hraní většiny současných her stačí úplně kolem 35FPS, ale pořád se mohou vyskytnout propady v náročných situacích pod 30FPS. Za ideální hranici a průměr FPS se tedy obecně bere zhruba 40FPS, kdy už většinou ani v nejnáročnějších situacích není ohrožena plynulá hratelnost. Samozřejmě stále platí, že čím více, tím lépe …. výkonnější grafická karta = více FPS :).

Definitivně také upouštíme od testování nižšího rozlišení než 1920x1200, protože i ten 22“ nejlevnější monitor má dnes 1920x1080. Navíc stále více se začínají objevovat cenově dostupnější monitory s rozlišením 2560x1440 apod. Testujeme tedy v základu dvě rozlišení: 1920x1200 a 2560x1600 na našich 27-30“ LCD. V některých testech uvidíte i testy v Eyefinity v rozlišení 5760x1200. Vždy však v plných detailech a plné detaily znamenají plné detaily, tedy včetně AA, protože testy bez AA nejsou testy v plných detailech a jen zkreslují některé testy, když nás zajímá, co karta dovede a ne to, co nedovede. A takhle to vypadá …

 

 

  • Test - BattleField 3 (DirectX 11)

Prvním testem, který nesmí u testu grafik chybět, je Battlefield 3. Nejen proto, že je to velmi populární hra, ale technologicky reprezentuje současnost i blízkou budoucnost mnoha dalších her od vydavatele EA. Její FROSTBITE engine bude ve vylepšené již DX11.1 verzi použit i pro Battlefield 4, stejně jako pro Dragon Age 3 či nový MassEffect a spousta další strategických, RPG, závodních i akčních her. Aktuální grafické karty jej tedy musí zvládat se vším všudy, protože bude často užíván.

Rozlišení 1920x1080 je otestované u všech modelů. Vyšší rozlišení 2560x1600 jen u výkonnějších a nejvyšší 5760x1200 rozlišení pro tři monitory jen na grafikách, které pro něj opravdu mají smysluplný výkon.

 

 

 

  • Test – Crysis 3 (DirectX 11)

V testu grafických karet nelze vynechat test hry na CryEngine (3) a jeho novějších a stále aktualizovaných a vyvíjených verzích, který bude a je základem velké spousty nových her. Je tedy důležité, aby jej současné grafiky zvládaly. Vybrali jsme jeho vlajkovou loď, graficky asi nejpokročilejší hru současnosti, Crysis 3, který dostane do kolen i nejvýkonnější grafiky v současnosti.

Protože chceme výkon grafik srovnávat napříč segmenty, otestovali jsme i méně výkonné karty s nastavením plných detailů, i když jak vidíte, mají s tím levnější grafiky problém (stačí ale trochu ubrat na detailech a zahrajete si to, to nás ale nezajímá, chceme znát výkonový potenciál). To ale nepřekáží srovnání výkonu, kdy tahle hra prostě ždíme současné DX11 grafiky naplno. Mimochodem tuhle hru už bez DX11 grafiky ani nespustíte.

 

 

  • Test – Tomb Raider (DirectX 11)

Nesmí chybět ani další technicky aktuální hra, zatím dokonce vůbec jedna z nejlepších her roku 2013. Nový Tomb Raider se zbrusu novým DX11 enginem, který přináší i technologii GPGPU TressFX, jež výrazně posouvá kvalitu zpracování vlasů a bude implementována do řady dalších her (už je součástí nového CryEngine).

Otestována je přímo herní sekvence z vlastní hry, nikoliv vnořený herní benchmark, pro který výrobci optimalizují ovladače více, než je zdrávo ;). Samozřejmostí jsou plné detaily včetně FXAA/AF a TressFX.

 

 

  • Test – METRO: Last Light (DirectX 11)

Nový díl a nová verze zajímavé akční hry s jedním z nejlépe vyhlížejících, ale i nejnáročnějších herních engine současnosti.

Zapnuté máme opět plné detaily, žádná usnadnění ani pro nižší řady grafik. Jen ať vidíme, co dokáží (nebo nedokáží). Hra dokáže prověřit výkon testovaných grafických karet opravdu řádným způsobem.

 

 

  • Test – ANNO 2070 (DirectX 11)

Nesmí chybět ani test strategické hry, a tak jsme vybrali k testování ANNO 2070, jehož moderní engine se také ještě objeví v dalších hrách a stále patří k velmi moderním. 

Tato hra je opravdu náročná a využívá hodně moderní prvky včetně výpočetního výkonu grafik. Ale je dobře udělaná a zvyšující rozlišení výrazně výkon neužírá.  Důkladně prověří výpočetní výkon grafik a jejich paměťové propustnosti a tak dále.

 

 

  • Test – GRID 2 (DirectX 11)

Také nesmí chybět zástupce závodních her konkrétně v rozšířeném a osvědčeném engine od Codemasters, kteří nás v tomto enginu (a jeho vylepšených verzích) budou hrami zásobit i nadáleVýkon a schopnosti grafik je tedy nutné sledovat i v tomto engine. Aktuální verzi tohoto engine obsahují hry GRID 2 a nedávno vydané F1 2013.

Vybrali jsme aktuální GRID2, kdy ale jak vidíte, celkem pěkná hra je dobře optimalizovaná a není zase tak moc náročná. V pohodě si zahrajete na plné detaily s 8AA/16AF i s levnějším modelem grafické karty.

 

 

  • Provozní vlastnosti grafik a taktování

Výkon ale není všechno. Když karta žere tak moc, že se dodavatel elektřiny těší, až vám pošle účet, tak to rozhodně nikoho z nás nepotěší. Nicméně pokud chcete výkon, musí tomu odpovídat i spotřeba. Tak se podívejme, jak si karty vedou ...

  • Spotřeba

 Jako vždy měříme spotřebu v několika testech a hrách, nikoliv jen v jedné - uvádíme pak v grafu průměr měření. Pokud narazíte na nějakou recenzi, kde měří spotřebu v jediném testu, vůbec jí neberte vážně, protože díky úsporným technologiím a dynamickému řízení spotřeby, mají všechny současné karty různou spotřebu v různých hrách a rozdíl může být klidně až desítky W! Takže co platí ve srovnání grafik v jedné hře, ve druhé platit nebude - proto děláme průměr spotřeby v rámci našich 6ti herních testů.

R9 290 opravdu není úspornou grafikou. Spotřeba je hodně vysoká a to ji ještě v běžných režimech velmi dobře korigují úsporné funkce. Vysoká spotřeba ale odpovídá parametrům a hlavně výkonu. Každopádně rozhodně nepodceňujte zdroj, na kartu bych nechodil s ničím slabším než kvalitním  650W a více.

  • Chlazení

Referenční chlazení je sice dostatečné na chlazení karty, ale nereferenční je prostě lepší a hlavně často tišší. Snažili jsme se otestovat referenční grafiky s jejich referenčním chlazením, což je u některých modelů problém, protože se třeba na trh s referencí ani nedostanou. Sehnali jsme ale co nejpodobnější:

Opět musíme říci, že hlavně referenční chlazení NV modelů jsou strašná (o to zvláštnější, že na rozdíl od referenčních chladičů AMD se s nimi na trhu opravdu v hojné míře setkáváme). To že jsou relativně tichá je jen proto, že mají snížené otáčky a tak často překračují 80°C, což je ale teplota, při které se takty karty i výkon snižují. Proto ty velké výkyvy výkonů. Referenčnímu chlazení se tedy vyhněte obloukem. Bohužel tomu se nedá vyhnout zatím u nového Radeonu R9 290X/290.

I toto referenční chlazení je ve srovnání s nereferenčními opravdu špatné. Je sice použitelné a dostatečné, i když teploty kolem 90°C nám dobré nepřijdou, AMD tvrdí, že jsou OK. Karta je ale díky turbínovému chladiči celkem hlučná v zátěži (což se dá trochu eliminovat dobrým vnitřním chlazením skříně a jejím utlumením). V klidu s hlučností problém není. Takže stejně jako nedoporučujeme referenční chlazení u jiných modelů, ani u R9 290 bychom ho nejraději neviděli. Bohužel v současnosti zatím neexistují nereferenční modely na trhu, ale budou. Vyměnit půjde. Každopádně použitelné je, tiché sice úplně není, ale v dobré skříni to nutně nemusí být vysavač. Karta ovšem topí opravdu pořádně, a zima vám při hraní rozhodně nebude :). 

  • Taktování

Tuhle kapitolu zatím vynecháme ... ještě se jí budeme totiž věnovat samostatně a kromě toho asi uznáte, že s tím ref. Chlazením zatím nemá smysl o taktování u R9 290/290X moc mluvit.  

Podívejme se na výhodnost jednotlivých modelů ....

 

 

  • Výkon, cena a poměr cena-výkon

Dostáváme se k hodnocení grafických karet, na základě jejich výkonu, jejich cen a tak dále. Začněme u výkonu:

  • Výkon grafických karet

Průměr výkonů z provedených testů vypadá u testovaných referenčních modelů následovně:

Jako referenční měřítko 100% jsme zvolili výkon referenční R9 290X (pro přehlednost). 

Opět upozorňujeme, že díky "Boost" technologii výkon GTX 600/700 grafik kolísá a to ne o málo. Rozdíl výkonu proti uváděnému frekvenčnímu základu může být až 15%! Některé recenze jsou tak dělané v podmínkách, s grafikou mimo skříň s nejlepším chlazením, aby recenzenti naměřili ty nejlepší možné výsledky. Nicméně těch v domácích podmínkách většinou nedosáhnete a karta má v průměru zhruba o 5-10% nižší výkon. V našem případě testujeme v uzavřené normální skříni s dobrým chlazením, takže námi naměřené výsledky berte jako skutečně výsledky v reálných podmínkách. U některých AMD grafik už je BOOST technologie také, ale pohyby taktů jsou výrazně nižší a v podstatě se nehnou z těch, uváděných výrobcem, nicméně jak zrovna R9 290/290X předvádí, kupodivu jsou takty nižší než by mohly a měly být.

  • Cena testovaných grafik

Uvedené ceny v grafu jsou ceny koncové s DPH pro jednotlivé testované modely. Vybrali jsme férově většinou nejdostupnější referenční provedení, ale běžné ceny, nikoliv ty úplně nejlevnější, které lze vůbec najít.

Ceny se samozřejmě mění jak kvůli slevovým akcím výrobců, tak výkyvy kurzu koruny k dolaru. Aktuálnost cen je tedy jasně uvedena. Když známe ceny a výkon, můžeme už snadno spočítat výhodnost grafik ....

  • Výhodnost aneb poměr cena-výkon

Výhodnost grafických karet je objektivní veličinou, danou poměrem mezi výkonem a cenou. Tedy tím, kolik výkonu získáme za danou cenu. Výkon jsme objektivně změřili a ceny známe, takže to může spočítat:

R9 290 ač je to poměrně drahá grafika, její poměr cena-výkon je excelentní! Mnohem mnohem lepší než co nabízí jakákoliv výkonem srovnatelná karta! O nějaké konkurenci ze strany GTX 780 si můžeme nechat jen zdát.

Pojďme si tedy udělat nějaké ty závěry ....

 

 

  • Radeon R9 290 - velmi výkonná grafika za rozumnou cenu!

AMD Radeon R9 290X se hodně povedla a dokázala předvést výkon lepší než má GTX TITAN za v bezmála poloviční cenu. Pořád ale stojí 13 tisíc. A přesně proto je Radeon R9 290 mnohem zajímavější. Výkonově v současnosti zaostává o nějakých 13% za R9 290X (UBER 55% mode), ale cena je o více než 3000 korun nižší! A to má jinak stejné parametry, tedy stejných 512-bit na sběrnici a stejných 4GB paměti v základu. Jen to jádro má o trošičku méně jednotek a nižší takt.

Ve skutečnosti je ale výkon R9 290 ještě lepší, než jak ukazují současné verzi. Otestovali jsme ještě běžnou prodejní verzi R9 290 (abychom si ověřili, že je vše stejné). Kromě toho, že s aktuálním ovladačem je výkon prodejních verzí opravdu shodný s tím testovacím vzorkem, vyzkoušeli jsme posun otáček na 55%.

S těmi totiž už karta běžně dosahuje taktů až těch 947MHz a díky tomu nabízí v průměru o 3% více výkonu, než současná reference se 47% otáček. Samozřejmě hlučnost je ještě vyšší. Ale jak vidíte, ten výkon je prostě famózní, kdy připomínáme, že R9 290 stojí jen 9500 korun! Přitom dokáže bez problémů porazit GTX 780 a ve vyšších rozlišeních i ten TITAN, kdy prostě síla architektury a parametrů se projeví.  

  • Výkon TITANU za méně než polovinu ceny!

Ano, je to neuvěřitelné, ale za cenu jednoho TITANu můžete mít více než 2 karty se stejným výkonem. Tak dobrý Radeon R9 290 je. Samozřejmě je to hra od hry, ale ten rozdíl je opravdu v řádech jednotek %, někdy pro TITAN někdo pro R9 290. V 1920x1080 je TITAN výkonnější, ale ve vyšších rozlišeních už R9 290 přebírá iniciativu ... no a GTX 780 vůbec nestačí.

Spotřeba je obří u všech zmíněných modelů a co se týká hlučnosti, ano v zátěži je R9 290/290X hlučná a hlučnější než GTX 780/TITAN, ale ani ten rozhodně není tichý, takže pokud můžete berte nereference. U GTX 780 už to není problém, u R9 290/290X dorazí nereferenční modely v prosinci, ty výkonnější a luxusnější až během Q1 2014.

Nicméně ani tak není R9 290 už nyní nezajímavá. Můžete na ní s trochou umu osadit obří Accelero Xtreme III, které za 1700 korun strčí všechno do kapsy a pořád budete s cenou na nižší úrovni, než co stojí slabší GTX 780. Nicméně ano, právě referenční chlazení je zdaleka největším problémem této karty a opravdu velká škoda, že si AMD nedalo více záležet, nebo že nedalo výrobcům grafik příležitost stihnout rovnou vydat jejich nereferenční modely.

  • Závěr

Pokud by si měla letos odnést nějaká grafická karta označení "nejlepší grafický model roku", je Radeon R9 290 4GB žhavý kandidát. Parametry jsou TOP špičkové, výkon je fantastický a cena až neuvěřitelná! Poměrem cena výkon směle konkuruje nejlepším mainstreamovým kartám a konkurenci nechává daleko předaleko za sebou. GTX 780 vypadá vedle ní jako špatný vtip a pokud GTX 780 nezlevní na maximálně 9000 korun, nemá smysl se o ní vůbec bavit. Až dorazí nereferenční R9 290 modely, není co řešit. Tahle karta je absolutní pecka a i pokud jste nechtěli utratit tolik peněz, stojí za zvážení.

Bohužel, i když by si zasloužila všechna ocenění včetně nejvyššího, udělit jej prostě nemůžeme. To chlazení je prostě příliš velký přešlap a zásadně (negativně) ovlivňuje život s touto grafikou i její možnosti a prostě se to dalo rozhodně vyřešit líp. I tak je to ale podle nás poměrem cena-výkon a výkonem zdaleka nejzajímavější grafická karta současnosti.

Za zapůjčení karty děkujeme společnosti AMD

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Vesy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-11 21:59:13
avatar
Výborná recenze jako vždy a karta taky vypadá super, hold zelení opět zaspali, AMD je na poli grafik už několik let králem a touhle grafikou to jen dokazuje, škoda jen toho chladiče, s lepšími chladiči by byl po OC na úrovni R290X za cenu 9 500, - což je supr poměr cena/výkon. Tleskám AMD, sice cenou mohla být o pár stovek ještě dole kolem 9 000 by jistě byla nebýt slabé koruny.

Tahle grafika + její sestra 290X holt nemají konkurenci v poměru cena/výkon, předčí i titána...

Zelení(NV) dělejte s tím něco...
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 00:00:27

Citace:
Tahle grafika + její sestra 290X holt nemají konkurenci v poměru cena/výkon, předčí i titána...


Keby to boli len 290 a 290X, ale konkurenciu ani nahodou nema ani 280X ktora je pre zmenu mojim favoritom v sucasnej ponuke . Kde za cenu Titanu mozes mat 2 x 290 tak 280X mozes mat rovno 3!

Takze pokial tu je 280X ja by som sa "odlevu" mainstreamovych zakaznikov, ktori povodne o karte ze 9.5K neuvazovali, do performance segmentu velmi nebal. A ak ano tak to budu vacsinou prave zakaznici Nvidie ktory povodne uvazovali o niecom ako GTX770.
LunoVonFancala [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 00:01:51

Mal by som otazku ohladom TrueAudio. Co to vlastne je?
Uz nebudem potrebovat zvukovku, bude sa mi o zvuk starat GK?
A aby som mohol tuto vymozenost vyuzivat musim mat repro prepojene s PC cez hdmi z GK?
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 00:13:41

Povedal by som ze zvukovku budes stale potrebovat pretoze GK bude akcelerovat zvuk iba v hrach (ak to ta hra bude vobec podporovat). Pokial sa nemylim zmysel TrueAudio je odlahcit procesor v hrach (+ realnejsi priestorovy zvuk) a nie nahradit zvukovu kartu.
Vesy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 06:47:53
avatar
Stejně nic nemá na normální přídavnou zvukovou kartu do PCI-e slotu než nějaké dedikované na základní desce nebo grafice(nic ve zlém). Kdo chce opravdu čistý krystalický zvuk ten sáhne po přídavné zvukovce, zvláště má-li doma kvalitní zvukovou aparaturu...

AMD TrueAudio Technology - Fully Programmable Audio Engine

Jinak pokud umíš anglicky tady máš odkaz co to je true Audio:
Odkaz
LunoVonFancala [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 07:32:40

Dakujem, aj ja si myslim, ze klasicka zvukovka je the best a ta sa mi tiez postara o odlahcenie CPU. Takze technologia dobra pre tych co nemaju moznost mat zvlast zvukovku.
LunoVonFancala [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PSU 2013-11-12 07:41:46

Este ma napadlo ci mi bude stacit moj zdroj, ak by som kupoval tuto kartu. Mam Corsair TX750W(viem, v recenzii je napisane min. 650W vyssej triedy, ale moj je len BronzePlus).
Moja zostava:
MB Gigabyte X58A-UD3R
CPU i7 920 bez OC(mozno budem musiet)
6GB Ram(chcem upgrade na 12 alebo 16)
2 x HDD Caviar Green WD
Zvukovka Creative FX/Titanium
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 07:55:42
avatar
Měl by stačit. Nicméně zajímavé je, že u mé R9 290 od Sapphire je na krabici údaj o doporučeném zdroji výkonu 650W dodatečně přelepen štítkem s hodnotou 750W. Považuji to ale za pojistku výrobce, protože některé laciné zdroje nemusí stabilně fungovat při špičkové zátěži, i když papírově nabízejí vysoký výkon.
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-14 09:15:17
avatar
Efektivita zdroje není podstatná... důležité je si hlídat 12v větve a jejich "Ampéry". Je to na štítku každého zdroje, a taky je tam jednoduše nakreslené schéma.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 13:09:10
avatar
Zpracovaný zvuk pomocí TrueAudia může být následně odeslán buďto na digitální výstup grafické karty, nebo na integrovanou zvukovku, samostatnou zvukovku, případně USB sluchátka či reproduktory. Z předchozí věty vyplývá, že není potřeba žádná zvuková karta pokud máme připojený výstup grafické karty na zařízení, které dokáže zpracovat digitální zvuk např.receiver.
Smrtihlav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 290 vs 280X Toxic 2013-11-12 07:53:28

Keď som si porovnal recenzie na obe karty, ktoré sú tu na stránke. Zistil som, že táto 290 je o zanedbateľných pár fps výkonnejšia, ako 280X Toxic. To je pre mňa celkom prekvapenie, keďže som čakal, že výkon bude vo FullHD aspoň o 10-15fps vyšší ako má 280X Toxic.
O 290 som seriózne uvažoval, ale priplatiť si 70€ oproti 280X Toxic, len kvôli 3-5fps je z môjho pohľadu neekonomické.
Počkám ešte na nereferenčné verzie, ale ak tam bude rovnaký rozdiel ako teraz, tak nevidím dôvod zaplatiť za grafickú kartu o 70€ viac.
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 08:35:32

Jo, ten chladič celou grafiku jen degraduje a je nesmysl ji vůbec taktovat, ale stačí lepší chlazení a R9 290 bude bezkonkurenční. Někteří už dělali doma testy a takto jim to vyšlo, po výměně chladiče zcela jiné výsledky. Zkrátka kdo chce koupit tuto výkonnou grafiku musí počítat s tím, že musí koupit i nereferenční chlazení pokud tedy raději nepočká rovnou na nereferenční OC řešení.


Zatim zbezny test na STOCK chladici..

Unigine Valey 1.0 (i7 3930K@def)
1080p Extreme HD
HD7970 1100/6000 - 48fps
HD7970 1200/7000 - 52fps
R9 290 def - 58fps
R9 1100/5000 - 64fps
R9 1100/5500 - 65fps

1600p Extreme HD
HD7970 1100/6000 - 26.9ps
HD7970 1200/7000 - 29.3fps
R9 290 def - 33fps
R9 1100/5000 - 36fps
R9 1100/5600 - 37.5fps


Spotreba:
deafult - jenom karta max 200W (cela sestava az 440W)
1100/5500 - jenom karta 230W (cela sestava az 470W)


Nereferenční chlazení-Prolimatech MK-26

Hluk: Totalni ticho (chlazeni 1xBe Quiet!Silent WIngs 2 140mm+Noctua 120mm)



teplota GPU: max 57°C (v klidu 30°C)
teplota VRM1: max 72°C (v klidu 31°C)
teplota VRM2: max 65°C (v klidu 26°C)

Spotreba pocitace poklesla o 40W
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 13:03:57
avatar
Zajímalo by mě zda se u této karty projevuje nějaký propad výkonu na PCI-E 2.0. To že AMD vydává GK na PCI-E 3.0 je sice super, ale vlastní čipsety s PCI-E 3.0, které mají potenciál utáhnout s CPU tuhle kartu AMD nemá.
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PCI-E 3.0 2013-11-13 13:16:18
avatar
to je pravda ze AMD nema 3.0 ale Intel ano a aj tak skoro vsetky recenzie su na Intel cpu. Kombinacia AMD gpu a Intel cpu je aj tak najschopnejsia
palino1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ref 290 2013-11-12 13:26:01

Preco ste tento model netaktovali? Je sice pravda, ze to take pod tymto chladicom nie je jednoduche ale stacilo povedzme zvysit otacky aj o 30% ( alebo dat to rovno na maximum) a bez ohladu na hlucnost zistit moznosti max. taktu. Na neref. budeme cakat este dlho!

Inak vykon voci cene ..... paráda a (konkorencia nema šancu a moznosti bojovat cenou), len uz sa mi asi neoplati pokukovat po tychto ref. modeloch (ked vidim ake problemy riesi AMD s nastavenim ovladacov a spravnymi otackami. No skoda,ze AMD sa spolahlivo podarilo ukryt vykonovy potencial a moznosti HAWAI pod tento chladic...

Pockam si uz len na neref. pokial samozrejme nebudu o moc drahsie!
JirkaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dík za test 2013-11-12 13:44:32

Test opravdu bezva. Ď !!
Kartu mám, pokud pominu to nešťastné chlazení, jde o vynikající GK. Časem přistoupím k výměně chladiče. Tam je ovšem otázka regulace větráků, zejména u Arctic Accelero Xtreeme III - 3*92mm větráky až na 2000ot/min není o tichu. A jak jsem pochopil, AMD nyní řídí rychlost ventilátorů jinak. Prolimatech MK-26 je jistě lepší, bohužel se mi nevejde do skříně, asi zvážím jinou bednu, už o tom přemýšlím dost dlouho.
Dotaz na DD: umíš si představit jak v CCC zvednout klidové otáčky z 20% např. na 25%? Já si myslím, že hlučnost by asi stoupla nepatrně, zato teploty GK by šly poměrně dost dolů.
Osobně mám pocit, že se opakuje situace při příchodu R4870, to bylo něco podobného.
Pokud jde o cenu, je otázkou, jak dlouho vydrží cca 9.500,-, např. zelená příšera již cenu Sapphire zvýšila (z 9.599,- na 9.999,- Kč). Až přijdou karty s nereferenčními chladiči, myslím, že cena půjde o dost výše.
Kopřiva [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zdroj - 600W GOLD 2013-11-12 16:03:51

Ahoj,
vlastním tento zdroj Fortron Aurum 600w gold. DD myslis, ze zvladne uzivit nereferencni netaktovanou R9 290?

Zbytek sestavy: i5-2500, 8GB, 1xSSD, 2xHDD.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-12 16:05:07
avatar
jo to by mělo být v pohodě ještě
Markus_X [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Proč? 2013-11-13 06:10:37

Zase ten článek pod grafem s teplotami.
Citace:
Opět musíme říci, že hlavně referenční chlazení NV modelů jsou strašná

Z toho grafu co tam máte vyplývá, že ani nV ani AMD nedělá dobré chladiče. Co zkusit začít psát nestranně. Co do recenze třeba napsat: hluk jak stíhačka, pekelné teploty, samovolné podtaktovávání kvůli teplotám. A ještě, ze zévěrečného hodnocení: Jak mohla karta dostat 75/100 za zpracovani a OC, když OC na této kartě téměř neexistuje, hluk je strašný a o teplotách radši ani nemluvit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 12:41:40
avatar
a přečetl si to dál než za tuhle větu??? ... máš tam napsáno, že i AMD má u R9 290/290 velice špant chladič ;)

Jinak objektivně to takto uvedeno být musí, protože zejména v nižších řadách grafik se s referenčními modely AMD nesetkáš, s referenčními modely NV GTX ale ano! proto to uvádíme. Pokud bychom to nenapsali, pak by si nás mohl obviňovat právem z toho, že někomu straníme a neuvádíme všechna fakta.
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 13:42:36

Honzo je pravda, že už ke všem grafikám R9 bude zdarma B4..?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 14:12:15
avatar
yep ... pracuji na aktualitě, AMD to ještě musí potvrdit a oficiálně spustit
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 14:26:51

Už se těším na aktualitu.. a to budou zpětně dávat hru i těm co si grafiku už zakoupili nebo jen těm co to koupí až po schváleni. Ale každopádně je to dobrý tah, alespoň přesvědčí více zájemců kteří kvůli absenci hry remcali nebo váhali a super je i hra zdarma pro grafiky R7, palec nahoru pro AMD..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 14:28:33
avatar
ne ... mělo by to být jen u grafik s kuponem uvnitř balení ... a to nemusí být všechny v obchodech zatím ... ke mě se třeba ještě žádná grafika s tím kuponem nedostala ...

Jak jsme si ale mysleli, důvod byl přesně to zvýhodnění HD 7000 kvůli doprodejům ...
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-13 14:50:21

Díky za odpověď, jo důvod je jasný museli nějak doprodat starší HD 7xxx, už tak je to problém vůči skvělým cenám R7 a R9 ty jsou prostě bezkonkurenční.
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Odemknutí R290 na R290X 2013-11-15 07:14:45
avatar
Na VideoCards.com se dnes objevil příspěvek, že se podařilo odemknout R290 od Powercoloru na plnohodnotnou R290X údajně pouze flashem biosu karty od Asusu!
Co na to říkáte? Je to fake? Mohlo by to fungovat i na referenčních kartách jiných výrobců. Najde se nějaký dobrovolník který to otestuje?
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 13:18:36
avatar
Trochu jsem pátral zahraničními diskuzními fóry a zřejmě se více lidí chystá otestovat možnost přeflashovat R290 na R290X. Bude to zajímavé. Zatím jsem našel ještě jednu zmínku o tom, že se stejným způsobem dala přeflashovat R290 od XFX.
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-16 02:38:38
avatar
A proč by to nešlo? Stejné jádro, jen deaktivovaná část výpočetních jednotek. Sám čekám na výsledky stability. :-)
Přece jen jsou všechny ty současné R9 Grafiky stejného návrhu, jen se prodávají pod jinou značkou. Osobně sem zvědavý na napájecí kaskádu R290, či nebude mít problém. No myslím si, že ne.
No s nereferenčníma grafikama to bude asi už těžší oříšek...
PET5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Accelero Xtreme III 2013-11-17 17:05:39
avatar
Na svou R9 290 jsem osadil chladič Accelero Xtreme III a udělal pár testů ve Furmarku:
Při 100% zatížení v základních taktech 947 MHz vystoupá teplota jádra na 70 st.C. Po přetaktování o 30% na 1235 MHz (doraz posuvníku v Afterburneru) se teplota jádra udržela na 73 st.C. Předpokládám, že takty jádra by mohly jít ještě výše, kdyby je Afterburner pustil. Paměti jsem přetaktoval o 20% na 6000 MHz bez nutnosti zvýšení napětí. Přitom je Accelero ve skříni R4 Define velmi tiché.
Montáž Accelera jsem celou nafotil a chystám se o tom napsat článek někam na web. Pro dokonalé využití chladiče je totiž třeba udělat dvě věci jinak, než je psáno v návodu. Vzájemně prohodit podložky pod chladičem a pod zadní výztužnou deskou a odříznout dvě žebra na hliníkovém chladiči jednoho paměťového modulu.
zilien [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - R9 290 unlock 2013-11-19 14:39:21

Vypadá to, že verze od Powercolor a částečně i od XFX jdou odemknout na 290X. http://www.overclock.net/t/1443242/the-r9-290-290x-unlock-thread
Škoda, že u nás je k dostání jen Powercolor za 10500. Díval jsem se na dodání z Německa a výjde to stejně. Ale i tak to vypadá na dobrou možnost, jak mít R9 290X za 10500.
Možná by k tomuto tématu byl pro čtenáře zajímavý článek na DDworldu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-19 14:40:16
avatar
už na tom děláme ;)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!