Megatest: AMD Phenom 9600 Black Edition – vše o AMD K10
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 30 leden 2008

 

 

 

 

 

 

 

  • AMD Phenom

   Nové procesory AMD od počátku provází dva dosti extrémní názory. Ten první charakterizují veliké naděje, vkládané do nové architektury AMD, které jsou však mnohdy až za hranicí možného. Na druhé straně je tu také značně početná skupina těch, kteří AMD Phenom pohřbívají, ještě když vlastně ani neukázal, co v něm vlastně vězí. Můj názor tak bude možná trochu v menšině, ale myslím si, že s procesory AMD Phenom to není jen černé nebo jen bílé. Bude to zajímavě šedivé. Skutečná situace bude zkrátka jako vždy někde uprostřed mezi extrémními názory, které často slyšíme. A právě dnes se poprvé na DDWorld.cz na vlastní kůži na procesory Phenom podrobně podíváme a hodláme zjistit ten odstín šedi, který odpovídá situaci kolem tohoto produktu.  

AMD-Phenom

   Na nové procesory společnosti AMD čekáme již nějaký ten pátek. Architektura K10, která je vlastní této řadě procesorů, je logickým pokračovatelem velmi úspěšné architektury K8. Základy mají obě společné. Přesto se AMD nepodařilo splnit časový plán s uvedením procesorů AMD Phenom, což se velice negativně odrazilo na konkurenceschopnosti firmy ve vyšších cenových segmentech. V září roku 2007 (09/2007) AMD oficiálně uvedlo první procesory AMD K10. Jednalo se o serverové varianty procesorů Opteron s jádrem Barcelona. Jednalo se o první nativně čtyřjádrové procesory x86 na trhu. Z technologického pohledu se AMD skutečně podařilo uvést něco, na co si mnohem větší Intel prozatím netroufal.

opteron 

Bohužel právě nativní čtyřjádro je ona věc, jejíž přínos mnozí silně přeceňují, ale je tu také řada těch, kteří ho naprosto minimalizují. Pravdu samozřejmě nemají ani jedni ani druzí. Je ale pravdou, že snaha AMD uvést nativní čtyřjádrový procesor v čele nových procesorů K10, byl značně riskantní tah s nejistým výsledkem. Byl to obtížný úkol, který AMD nakonec zvládlo, i když bohužel dětské nemoci tohoto technologického triumfu řeší AMD stále a ztěžují situaci. Desktopová varianta čtyřjádrových procesorů AMD se nazývá Phenom a dnes se na ně podrobně zaměříme.

  • AMD - trnitá cesta K10

   Zatímco procesory AMD Barcelona se již od září loňského roku prohánění v nejvýkonnějších serverech, na jejich desktopové alternativy jsme si museli počkat další měsíce. AMD i přes zpožděný start svých čtyřjádrových procesorů, jich prodalo na 400 000 kusů do konce roku 2007. V tomto počtu je ale právě jen drtivá většina serverových variant. Desktopové Phenomy neměly příliš šancí do situace zasáhnout. V současné době však na trhu máme již relativně dostupné hned 3(4) varianty - 9500/9600/9700. 

amd-phenom-model-2

Číslo čtyři je v závorce záměrně. AMD totiž uvedlo ještě Black edici 9600. Ten se vyznačuje odemčeným násobičem, což značně zjednodušuje taktování. Tento model nahradí standardní zamčený AMD Phenom 9600. Právě zmíněný AMD Phenom 9600 Black Edition bude základem našeho testování, pojďme si ho tedy představit.

  • AMD Phenom 9600 Black Edition

Tento model je prostředním ze tří uvedených. Disponuje frekvencí 2,3GHz na které tikají všechna čtyři jeho jádra. Hlavním bonusem tohoto procesoru je ale otevřený násobič směrem nahoru, což vlastně umožňuje libovolně taktovat tento procesor a udělat z něj plnohodnotný vyšší a rychlejší model.

AMD-Phenom-5

   Tento procesor je vyroben v revizi B2, disponuje stejnými 64-bit instrukcemi jako kterýkoli jiný dnešní procesor. Obsahuje několik šetřících utilit, včetně schopnosti podtaktování procesoru. Jeho TDP je 95W. Díky tomuto procesoru si můžeme ověřit výkon i dalších dvou modelů a trhu této značky. AMD Phenom 9500 na 2,2GHz, který je aktuálně nejlevnějším čtyřjádrovým procesorem na trhu a modelu 9700 na 2,4GHz. Takže směle do toho a podívejme co nám tyhle nové procesory se svou architekturou K10 nabízejí ...

 

 

 

 

 

 

  • AMD K10 - 10 stupňů technologie

    Nyní již pojďme mluvit konkrétně o architektuře nového čipu. Před námi je podrobný redakční pohled na procesor AMD Phenom 9600. Jeho základem je právě nativní čtyřjádro Barcelona. Nebudu vás unavovat sáhodlouhým technickým manuálem s popisem toho a onoho. Nás hlavně zajímá, jak to funguje v praxi. Nějaká ta základní data bychom však měli znát. Tak to pojďme alespoň lehce naťuknout, ať víme, co nám to v tom počítači vlastně běhá.

AMD-quadcore 

   První verze jádra AMD Barcelona, označovaná jako revize B0 pochází z konce roku 2006. Samozřejmě první revize každého čipu má do dokonalosti a možnosti běžného prodejního nasazení velmi daleko. Revize B0 se tak za tři měsíce změnila v revizi B1 a v polovině roku 2007 tu už byla revize B2, která byla uznána jako prodeje schopná. První prodávané procesory AMD Phenom jsou tedy revize B2. Již tato první prodejní revize je schopna dosáhnout pracovních frekvencí kolem 3,0GHz, což není špatné, bohužel to není ani pravidlo.  

barcelona

   Samotný čip, který vidíte na obrázku, je prozatím největší a nejsložitější čip, který AMD kdy uvedlo na trh. Technologicky je také současným nejpokročilejším procesorem x86. Konstrukce nativního čtyřjádra s plochou čipu 283 mm2, které je vyrobeno 65nm SOI, obsahuje celkem 11 vrstev a 463 milionů tranzistorů. Hlavní změny proti starší architektuře K8, jsou následující:

  • - Nativní čtyřjádrový procesor, 512kB L2 cache pro každé jádro
  • - Nezávislé kanály operační paměti + podpora rychlejších paměti na 1066MHz
  • - Nízké latence a zvýšení výkonu díky velké L3 cache o velikosti 2MB.
  • - 128-bit FPU
  • - Vyšší frekvence vkomunikaci se severním můstkem
  • - Vyšší výkon ve vizualizaci
  • - Nové instrukce SSE4A

    Největší změny jsou spojený právě s vyrovnávacími paměťmi v procesoru. L1, která je nejblíže výpočetním jednotkám je nejrychlejší. U K10 je novinka v tom, že data nejsou načítána přes L2 cache jako u jiných procesorů, ale přímo do této rychlé, ale malé paměti. To přináší jasnou výhodu v rychlosti, ale také nevýhodu díky malé kapacitě L2 a tedy zvyšuje to nároky na správnou organizaci a ovládání této paměti. Výhodou také je, že L1 cache je nesdílena - každé jádro má svých 64kB L1. Druhá, L2 cache, je také nesdílenou pamětí. Její velikost je už 512kB. Opět jasná výhoda v rychlosti a jasnému určení dat pro dané jádro. Úplnou novinkou je třetí úroveň paměti. L3 má kapacitu 2MB a je sdílena všemi jádry. L3 uchovává data z L2 a významně zvyšuje výkon zejména v multimediálních aplikacích.

AMD-K10

   Zmiňovaný integrovaný řadič pamětí u procesorů AMD není žádnou novinkou. AMD ho využívá již léta a za ta léta ho významným způsobem zdokonalila. Konkurenční Intel přejde na stejný princip až s novou architekturou Nehalem. Integrovaný řadič pamětí má jasnou výhodu v rychlosti komunikace. Jeho nevýhody jsou ale to, že si zabere část místa v procesoru a samozřejmě z počátku existence této technologie byly i problémy s kompatibilitou s různými operačními moduly. V současné době jsou však potíže s kompatibilitou, alespoň u AMD vyřešenou záležitostí. U AMD K10 je integrovaný řadič pamětí samozřejmě opět přítomen. Změnou jsou nově dva nezávislé komunikační kanály a nižší latence. Procesor tak dokáže číst i zapisovat data současně. Podporovány jsou také již DDR2 RAM na frekvenci 1066MHz. Současné Athlony umí jen 800MHz. Malým veřejným tajemstvím je, že tento integrovaný řadič je již připraven i pro paměti DDR3, takže kdyby AMD chtělo, tak může na DDR3 klidně přejít.  

    Poslední viditelná věc se týká HyperTransportu (neplést s HT u Intelu). Nově je zde HT 3.0 na frekvenci 2600MHz. Současné Athlony disponují HT 2.0 na rychlosti maximálně 1,4GHz. Propustnost vzrostla skoro dvojnásobně, z 11,2GB/s na 20,8GB/s. Uvidíme, jak se tato změna odrazí v praktickém výkonu.

amd-phenom-model-3

   Důležité je také upozornit na fakt, že procesor přísluší do vylepšeného socketu AM2+. Ten je sice fyzicky stejný jako sAM2, ale jen v desce se socketem AM2+ bude procesor K10 fungovat se všemi novinkami. Zpětná kompatibilita se socketem AM2 je však zaručena, i když procesor se samozřejmě zpomalí na frekvenci HT 2.0 a přijde i o možnost využití rychlejších RAM. Vzhledem k tomu, že AMD akorát dokončuje přechod na kompletní řadu nových čipových sad AMD7xx, k čemuž se v dohledné době přidá i Nvidia se schodou okolností také sedmičkovou řadou svých čipových sad nforce, a protože všechny tyto sady mají výhradně jen sAM2+, je to celkem bez starostí. Samozřejmě v základních deskách se sAM2+ by měly nadále fungovat stávající procesory Athlon 64.

 

 

 

 

 

 

 

  • Testování - co budeme testovat

   Než postoupíme dále, je nutné si říci, co vlastně budeme dnes testovat a na čem budeme dnes testovat. Rozhodli jsme se řádně proklepnout schopnosti procesoru, i když uživatelským způsobem. Více než různé teoretické benchmarky nás zajímá výkon v reálných aplikacích a v reálném nasazení. Samozřejmě srovnáme nové AMD Phenom se staršími procesory AMD Athlon X2 i s konkurenčními procesory Intel.

Testovací sestava AMD DDWorld.cz:

 

Model

Zapůjčil

Procesor

viz testy

 


Chlazení

Noctua NH-U12P

 

 

Základní deska

Gigabyte GA-AMD790FX sAM2+

Gigabyte X38 DS5 s775

gigabyte-logo

RAM

2x1GB DDR2 800Mhz cl4

 

 

Grafická karta

ASUS 8800GTX 768MB

asus-logo

Pevný disk

Western Digital Raptor

74GB 10 000ot/min

western-digital-logo

Zdroj

Thermaltake Toughpower 750W

 

 

OS

Windows Vista Ultimate 32-bit

 

 

Testované modely Procesorů:

  • Intel C2Q Q6700 (2,66GHz)
  • AMD Phenom 9700 (2,4GHz)
  • Intel C2Q Q6600 (2,4GHz)
  • AMD Phenom 9600 (2,3GHz)
  • AMD Phenom 9500 (2,2GHz)
  • Intel C2D E8400 (3,0GHz)
  • Intel C2D E8200 (2,66GHz)
  • Intel C2D E4600 (2,4GHz)
  • AMD X2 6000+ (3,0GHz)
  • AMD X2 5600+ (2,8GHz)
  • Intel C2D E4500 (2,2GHz)
  • AMD X2 5000+ (2,6GHz)
  • AMD X2 4600+ (2,4GHz)
  • AMD X2 4400+ (2,3GHz)
  • AMD X2 4200+ (2,2GHz)

   V tabulkce vidíte složení sestav, které jsme pro srovnání využili. Snažili jsme se o vyrovnanost konfigurací. Pro srovnání jsme si připravili několik modelů procesorů. Hlavním hrdinou je procesor AMD Phenom. A cože nás na procesoru AMD Phenom bude zajímat?

AMD-Phenom-3

    Tak kromě čistého výkonu ve srovnání s konkurencí, je to hlavně vliv dnes již legendární chyby TLB v revizi B2. Projeví se tato chyba vůbec, nebo je to jen mýtus? Samozřejmě nás zajímá i vliv rychlejších pamětí a vylepšeného řadiče na výkon tohoto procesoru ve srovnání se staršími modely. V neposlední řadě nás také zajímá taktovací potenciál a tedy i výkon na vyšších frekvencích. Podíváme se i na spotřebu a teploty nového procesoru. Takže můžeme začít ...

 

 

 

 

 

 

 

  • Herní Testy

    Nejprve se zaměříme na celkový výkon procesorů. S testováním jsme si opravdu dali záležet, takže nabízíme mnoho aktuálních modelů a některé ještě v přetaktovaném stavu. Zajímá nás hlavně srovnání procesorů AMD a Intel. 

8800gtx-9

Začněme u herních testů. Pro testování jsme zvolili grafickou kartu GF8800GTX. Tu je poměrně obtížné nakrmit a pro procesory je to více než důstojný soupeř. Koluje řada fám o tom, že pro hry a pro výkonnou grafickou kartu potřebujete opravdu výkonný procesor ...

QW

bioshock

  Sada herních testů nám jasně ukazuje, že to s tou nutností silného procesoru není v současnosti zase tak horké. Nakrmit GF8800GTX není problém pro jakýkoliv současný slušný dvoujádrový procesor počínaje modelem AMD X2 4600+ za necelé 2000 korun. Pokud máte některých ze současných procesorů alespoň na frekvenci 2,4GHz, lze říci, že jste za vodou. V poslední době je také velmi často slyšet, že starší AMD X2 již nejsou pro hry dostatečné a že jsou slabé. Na tomto tvrzení však není zrnko pravdy. V naprosté většině případů nepoznáte rozdíl mezi AMD Athlonem X2 na 3,0GHz a třeba i novým 45nm Core 2 Duo E8400 na 3,0GHz. Odepisovat „staré" Athlony jako nepoužitelné, je tedy dost předčasné.

bioshock

crysis

   Pokud se podíváme na čtyřjádrové Phenomy, kterým jsou konkurencí čtyřjádrové procesory Intel, tak vidíme, že si Phenom vede stejně jako stejně taktované Intely. Trochu slabší je snad jen 2,2GHz model Phenomu. Jinak lze říci, že AMD Phenom je pro hry stejně dobrý procesor jako Intel. Zajímavým postřehem je, že hry jsou často optimalizovány pro čtyřjádrové procesory. Alespoň v některých testech mají čtyřjádrové procesory na nižší frekvenci stejný nebo vyšší výkon než dvoujádrové procesory na mnohem vyšší frekvenci. Co jsme se tedy dozvěděli z herních srovnání?

   AMD Phenom v ničem výkonem nezaostává za Intel Core 2 Quad. Vyhazovat nemusíte ani starší AMD Athlon X2. Jakýkoliv lepší dvoujádrový procesor s taktem alespoň 2,4GHz je výkonný herní procesor. Výkonnějším procesorem na vyšším taktu získáte jen málo herního výkonu navíc. Čtyřjádrové procesory dnes ale vládnou ...

 

 

 

 

 

 

 

  • Praktické Aplikace

  Z testování vynecháváme umělé testy a benchmarky. Jejich výkon nám stejně nic neřekne a naopak notně promluví do celkových srovnání. Je až s podivem, kolik testů na internetu do celkových výsledků kalkuluje s teoretickým výkonem v mnoha jinak v praxi nepoužívaných umělých testů.  Soustřeďme se na běžně používané aplikace. Hry už máme zasebou, takže se podívejme na další multimediální aplikace ...

winrar

   V běžně používaném WinRaru nám každý procesor zapakuje stejný soubor za jinou dobu. Ty rozdíly jsou celkem velké. Mezi nejslabším a nejvýkonnějším procesorem jsou dvě minuty. Aplikace je optimalizovaná pro vícejádrové procesory, takže čtyřjádrovým modelům stačí nižší takt na poražení dvoujádrových. AMD Phenom dokáže o pár sekund porazit stejně taktované čtyřjádrové procesory Intel. Opět tak můžeme říci, mezi Intelem a AMD není v současnosti v této aplikaci rozdíl.

x264

divx

   Video a komprese pomocí různých kodeků je náročná činnost. Samozřejmě záleží na použitém kodeku. Procesory Phenom se ale na stejném taktu čtyřjádrovým procesorům Intel směle vyrovnají.  Asi nemá příliš cenu zdůrazňovat, že dvoujádrový procesor musíte hodně taktovat, aby vůbec stačil nejpomalejším čtyřjádrovým modelům. Nový Core 2 Duo E8400 na 3,0GHz soupeří s nejpomalejším čtyřjádrem - AMD Phenom na jeho pouhých 2,2GHz.

mp3

   U převodu zvuku do formátu MP3 se nový Phenom zrovna moc nepředvedl. Zatím nejslabší výsledek. Stejně taktované procesory Intel mu unikají o pěkných pár sekund. Navíc zde je poněkud málo optimalizováno pro více jader a až opravdu hodně nataktovaný čtyřjádrový Intel uniká dvoujádrovým modelům.

photoshop

Adobe Photoshop, oblíbený software pro práci s grafikou. Při náročnějších operacích se silné procesory osvědčí. Optimalizovaný pro vícejádra ale moc není. Nejspíše vůbec. Vítězí totiž dvoujádrový E8400 na 3,0GHz. Phenom je opět o něco slabší než stejně taktované QuadCore od Intelu.

3Dsmax

Zakončíme to oblíbeným náročným 3DStudiemMax. Zde asi není pochyb, že čtyřjádrový procesor je jasná výhoda. V našem případě je to úspora času už slušných 7 minut. AMD Phenom je sice o pár vteřinek pomalejší, ale vzhledem k minutovým hodnotám a určité chybě měření, lze považovat Intel i Phenom na stejných frekvencích za zcela vyrovnané soupeře.

   Tím bychom ukončili základní srovnání výkonu všech zajímavých modelů, ale podívejme se ještě na další zajímavosti okolo procesoru AMD Phenom.

 

 

 

 

 

 

  • AMD Phenom - výkon ovlivněný operační pamětí

   V úvodu jsme slyšeli několik informací ohledně paměťového řadiče. U procesoru Phenom AMD vylepšilo paměťový řadič a nově přibyla podpora DDR2 1066MHz. Jaký je vlastně reálný přínos lepšího časování a vyššího taktu?

ATI-ram

Začneme trochu teoretickými čísly. Existuje množství benchmarků, které měří různými způsoby výkon paměťového subsystému. Do testu jsem zařadil dvoujádrové i čtyřjádrové procesory a vybral modely na stejném taktu. Kupodivu nejvyšší paměťovou propustnost mají stále dvoujdádrové AMD Athon. V PCMarku05 již ale zazáří Phenom a překoná všechny své stejně taktované soupeře. Dobře to je teorie a co praxe. Samozřejmě tyto teoretické výkony nebudeme zařazovat do celkových srovnání.

PCmark

sandra

   Vybral jsem si jeden herní test, do testu jsem zařadil i otestování vlivu časování a rychlosti pamětí. Výsledky nejsou velkým překvapením. U AMD je stále poněkud větší přínos lepšího časování, což je dáno umístěním paměťového řadiče v procesoru. Intel na změnu časování reaguje také, ale o něco s menším přínosem. No a pokud zvýšíme takt, je výsledek podobný.

ram

   Rychlejší paměti s lepším časování výkonu v reálných aplikacích pomohou, ale není to většinou tolik, aby to ospravedlnilo vyšší cenu rychlejších paměťových modulů. To nejlepší, a cenově snesitelné, co můžete pro procesory Phenom nebo Intel udělat, je osadit je 1066MHz RAM na časování CL4. Cenově to není zase taková zátěž. Pravdou ale je, že 800MHz a cl4 je cenově nejdostupnější a výkonem zase tolik nezaostává. Každopádně v rozumných cenových hladinách, je přínos rychlejších pamětí a lepšího časování v řádech několika jednotek procent reálného výkonu ať už mluvíme o AMD nebo Intelu.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • AMD Phenom B2 revize -

          chyba TLB (errata #298) nafouknutá bublina

   Tohle téma určitě nelze vynechat. Na procesory AMD Phenom mnoho lidí kouká, jako na nějaké nepovedené, problematické a pokažené kousky. Pravdou ale je, že slavná chyba errata #298 je jedna velká nafouknutá bublina bez sebemenšího vlivu na cokoli v domácím použití. O co tedy jde ...

barcelona

   Nejdříve je nutné říci, že neexistuje bezchybný procesor. Ať vezmete jakýkoli složitý mikročip, vždy tam nějaká chyba bude. Mluvíme samozřejmě o těch méně závažných, které ale nemají na funkci procesoru velký vliv, takže se je ani nikdo nesnaží nějak zásadně rychle opravit. To ale neznamená, že není dobré o těch chybách vědět. To je i případ naší slavné revize procesoru AMD Phenom B2. AMD samo zveřejnilo, že tam ona chyba errata #298 je. K překvapení nejednoho z nás se o tom začalo živě diskutovat, přitom se vlastně nejedná o nic závažného a informace o podobných chybách se zveřejňují celkem často u obou výrobců. Takže z běžného komára byl ihned velbloud s půlkou hrbu a posléze chromý slon.

   Ona chyba se nachází v TLB, tedy v části procesoru překládající data mezi paměťmi. Jednoduše řečeno je TLB část vyrovnávací paměti, ve které se nacházejí mapovací tabulky, podle kterých hledá systém uložené informace v dalších cache. Nicméně se vinnou chyby při výrobě B2 revize stala věc, že část tohoto malého kousku procesoru není úplně v pořádku a ve velmi specifickém případě se stane, že dojde k chybě při čtení a zápisu dat do této části paměti a to vede k chybě v aplikaci, tedy možnému pádu systému.

CPU-2

   A tak se rozneslo, že procesory AMD Phenom B2 revize jsou vlastně pokažené, a nestabilní. Problém je však v tom, že původci této poplašné zprávy už si jaksi nepočkali na zbytek informací. Tato chyba se totiž projeví jen v jediném a ještě dost specifickém případě. První podmínkou je používat tzv. Virtualizaci. To ale 99,9% lidí doma nedělá a nikdy dělat nebude. A druhou podmínkou je, že k chybě dojde až ve chvíli, kdy bude procesor naplno vytížen. Tedy všechna jeho jádra pojedou na 100% a plno bude i ve vyrovnávacích pamětech, pak dojde k oné chybě a hrozí pád aplikace.

errata

   Samozřejmě u AMD nelenili a chybu oznámili a náležitě opravili. To lze udělat třemi způsoby. Ten první je celkem jasný. Vyrobíte revizi B3, která tuhle malou výrobní vadu obsahovat nebude. Vyhazovat B2 revize, které jsou pro běžné užívání zcela v pořádku, ale určitě nebudete. Takže se pokusíte předejít tomu, aby k pádu systému došlo. První a nejrychlejší způsob je napsat update BIOSU základní desky. Tenhle způsob má ale podstatný háček, tedy spíše hák. Dokáže snížit výkon a to celkem dost podstatně. Třetí způsob je daleko lepší, stačí prostě danou aplikaci (týká se hlavně operačního systému) upravit tak, aby s onou chybou počítal. U operačního systému Linux již byla oprava udělána a nemá žádný vliv na výkon ani funkčnost. Problém je ale platforma Windows. Že by se Microsoft podobnou opravou zabýval, je science fiction. Takže smůla.

TLB-ET-QW

TLB-crysis

TLB-divx

TLB-rar

   Zásadní otázka ale tedy je, jak velký má dopad na výkon oprava chyby. Výrobci základních desek a AMD nejsou banda pitomců, a tak nám (hlavně kvůli tomu, jak se celá věc nafoukla) do opravených BIOSů většinou přidali speciální položku, kde si zvolíte, zda chcete použít opravu nebo ne. Změřil jsem v několika reálných aplikacích, jaký je rozdíl bez a s patchem TLB. Jak vidíte, oprava skutečně výkon snižuje. Je to cca 10%, ale může to být i více, záleží na specifické aplikaci. Každopádně výkon je nejspíše všude znatelně nižší a pro nic. Samozřejmě jsem procesor otestoval na všech stabilních frekvencích bez zapnuté opravy TLB, zda je skutečně stabilní. Vytížil jsem jeho jádra naplno a čekal. Nic až do testované frekvence 2,8GHz je procesor AM Phenom stabilní jako kterýkoliv jiný procesor i bez opravené „chyby".

TLB

   AMD Phenom revize B2 je tedy zcela v pořádku. V žádném případě nezapínejte opravu TLB v BIOSU a ujistěte se, zda je skutečně vypnutá. Kromě podstatného snížení výkonu tato oprava nepřinese pro 99,9% uživatelů nic jiného. Diskuse kolem chyby errata #298 jsou zcela bezpředmětné. Procesory AMD Phenom B2 jsou naprosto v pořádku, jsou zcela stabilní a funkční. Chyba errata #298 je jen velká nafouknutá bublina. Pokud náhodou nepoužíváte Virtualizaci, vůbec se o nějakou errata nemusíte starat.

 

 

 

 

 

 

 

  • AMD Phenom 9600 Black Edition

                               - Taktování AMD Overdrive

 Samozřejmě u našeho dnes testovaného procesoru nelze vynechat taktování. Vůbec taktování je dnes u AMD celkem hračkou. Pokud jste ještě neslyšeli o taktovací utilitě AMD Overdrive, tak rozhodně jste o hodně přišli. Není žádnou novinkou, že výrobci základních desek dávají ke svým deskám i různý taktovací software, díky kterému lze taktovat z prostředí operačního systému a nemusíte prolézat složitý BIOS: Bohužel, ještě jsem nenarazil na skutečně použitelný taktovací software u jakékoli základní desky, takže BIOS stále přetrvává. AMD Overdrive je první taktovací utilita, která má skutečně šanci nato, být použitelná stejně jako BIOS.

overdrivebasic

AMD představilo svůj overdrive teprve nedávno. Lze ho použít i pro procesory AMD Athlon, ale funguje to jen na deskách s čipsetem AMD 7xx. Podívejme se na tuhle utilitu podrobněji. Utilita je oficiálním nástrojem k taktování od AMD, takže vám s ní AMD dává oficiálně povolení procesor taktovat. Jak je to se zárukou, když by se náhodou (nepravděpodobné) něco pokazilo, nevím. Utilita se instaluje jako běžný program.

overdrive-status1

Ihned po zapnutí máte k dispozici detailní informace o vašem systému. V našem případě tam máme informace o našem testovaném QuadCore Phenomu a o operačních pamětech. Zajímavostí je, že ať usazujete moduly do slotů desky jakkoli, pořád systém hlásí, že je aktivován jen singl channel. To by ale vzhledem ke konstrukci nového paměťového řadiče mělo být zcela v pořádku a ani výkon nenapovídá tomu, že by něco bylo špatně. Další vyčerpávající informace lze získat v položce DETAILED. Další záložka ukrývá pěkně vyvedené informace o stavu systému. Vidíte frekvence, multiplikátor, voltáž, teplotu a zatížení všech jader zvlášť. Podzáložka skrývá informace o napětích a teplotách. Nejsem si však příliš jist, u čeho všeho ty teploty ukazuje. Nevím, co by mohlo mít v klidu v naší sestavě 82°C.

overdrive-clock5

Následuje nejzajímavější záložka s názvem Perfomance Control. Zde se nachází vše, co potřebujete k taktování. Jak vidíte, opravdu je zde vše.

overdrive-clock6

Chybí vám nastavení pro paměti? Přepneme do podzáložky Memory a věřím, že jste spokojeni :). Tohle je asi největší výhoda AMD Overdrive proti jakémukoli taktovacímu softwaru, co jsem viděl. Skutečně podrobná nastavení s to včetně pamětí. Jen mě během taktování trochu zlobilo ovlivnění voltáže pamětí, rozchodil jsem jej až později (ani nevím jak).

overdrive-status2 

Samozřejmě si zvolené hodnoty můžete ihned otestovat. K dispozici máte Stability test. Výkon můžete snadno zjisti pomocí vestavěného benchmarku a pokud máte hodně času a nechcete se osobně pouštět do taktování, můžete to nechat na automatice. Já ale neměl nervy nato nechat to testovat půl hodiny každý MHz navíc.

overdrive-status3

Poslední záložkou je Preference. Zde se nacházejí nastavení samotné aplikace.

overdrive-status4

Zajímavostí je poslední podzáložka Device List. Všimněte si prosím čísla 8. Internal DDR2 DDR3 memory controller - přeloženo integrovaný paměťový řadič DDR2 a DDR3. AMD Phehom je tedy již dnes připraven na DDR3.

overdrive-clock1

Vraťme se ale k samotnému taktování našeho Phenomu 9600 Black Edition. Zkusil jsem zjistit maximální možné hodnoty, které lze nastavit. Pokud najdete skutečně účinné chlazení a dokážete i další zázraky, Overdrive vám umožní nataktovat procesor AMD Phenom 9600 až na frekvenci 23,5GHz :). Ne vážně. Všechna nastavení mají dostatečné možnosti. Možná HT 500Mhz přijde někomu málo, ale máme otevřený násobič směrem nahoru, takže HT není až tak podstatné.

overdrive-clock2

Náš maximální takt, při kterém procesor ještě najel, byl nakonec 3000MHz při napětí 1,525V. Do použitelné stability to ale mělo hodně daleko. Mohu s naprostou jistotou říci, že AMD Phenom B2 revize sice zvládne 3,0GHz, ale jen výjimečný kousek by se tam udržel stabilně. Maximální takt, kterého jsme dosáhli a byl stabilní, bylo 2875MHz, což není zlé, ale při napětí skoro 1,45V jsme čekali trochu více. Proti nominální frekvenci procesoru je to nárůst 575MHz, což dnes asi málokoho uchvátí.

overdrive-clock3

Zajímavostí je samozřejmě možnost taktovat každé ze čtyř jader zvlášť, což je výhoda nativního čtyřjádrového procesoru, kterou bude AMD zavíjet zejména na mobilní platformě. AMD Phneom má samozřejmě i šetřící utilitu, která sice v našem případě nevypne jádra úplně, ale omezí jejich takt na nějakých 1100MHz při sníženém napětí. Toto ale hodlá AMD ještě vylepšit až do schopnosti vypnout každé jádro zvlášť, vypnout HT apod.

overdrive-clock4

Celkově musím říci, že AMD Overdrive se mi opravdu líbí. Nemusím do BIOSU a pěkně z prostředí Windows si vše ověřím. Pádům, systému při hledání maximálních taktů se ale nevyhnete. Každopádně je to první taktovací utilita z prostředí OS, která skutečně dokáže nahradit taktování z BIOSu.

AMD-Phenom-3

Pokud jde o samotné výsledky z taktování AMD Phenom, tak bohužel revize B2 potvrdila, že vyšší takty než 3GHz jsou pro současný Phenom B2 zapovězeny a i těch 3000MHz bude asi k vidění zřídka kdy. 2,8GHz by ale měly být běz problémů. Problém je nutné napětí k takovému taktu. Z 1,25V na 1,45V je dost.

spotreba

Než se pustíme do závěrečného hodnocení, podívejme se na tabulku se spotřebou jednotlivých sestav. Zde už to pro AMD Phenom není tak růžové. Ve srovnání s konkurenčními čtyřjádrovými Intel na tom je sice podobně, ale Intel již nahrazuje 65nm modely 45nm, které výrazně snižují spotřebu. Vidět je to třeba na dvoujádrovém modelu E8400 na 3,0GHz. Phenomy spotřebovávají stejně na nižším taktu, jako výše taktované starší dvoujádrové modely. To není špatně, ani dobře. Konkurence v podobě Intelu ale výrazně snižuje spotřebu při zachování vysokého nebo vyššího výkonu a to pro AMD Phenom znamená jediné. Horší poměr výkon za watt. Výrazně to bude měnit asi až 45nm verze, které AMD vydá ve 3Q letošního roku.

Podívejme se na závěr.

 

 

 

 

 

 

  •  AMD Phenom - Závěr a hodnocení

    Tak už známe a víme skoro vše o procesorech AMD Phenom, takže jak to shrnout? Z testů a závěrečného hodnocení a sčítání jsem zcela záměrně vynechal všechny teoretické benchmarky, jako různé Sandry, PCmarky, Everesty, 3Dmarky atd. Překvapilo mě totiž to, že na internetu takřka nenajdete test, kde by tyto teoretické benchmarky nebyly v převaze. Přitom kdo je v praxi používá. Navíc je mnohé servery započítali do konečných hodnocení.  Protože mnohé teoretické benchmarky měří značně pochybným způsobem, jsou celkové praktické výkony notně zkresleny. Proto z testování a souhrnného hodnocení vynecháváme všechny tyto teoretické testy a soustředíme se jen na praktické testy. Jak je to tedy s výkonem současným procesorů?

celkovy-vykon

Pokud jste si prohlíželi mnohé testy nových AMD Phenom a oddělili teoretické benchmarky od praktických testů, výsledky pro vás nejsou překvapivé. Častý názor, že AMD je dnes nějak výrazně výkonem zaostávající, se v praxi v běžných cenových hladinách vlastně příliš nepotvrzuje. Dnes máme totiž problém v tom, že skoro neexistuje slabý procesor. Mluvme ale konkrétně ...

cena

AMD Phenom vs Intel QuadCore - na stejných frekvencích se tyto procesory výkonově neliší. Záleží na aplikaci, někde je lepší ten, jinde onen. Celkově mají i srovnatelnou spotřebu. AMD 9700 na 2,4GHz je konkurence k Intel Q6600 na 2,4GHz, je však v průměru o něco dražší. AMD to dohání modelem 9600 black edition, který je o 1000 korun levnější, jen o 100MHz pomalejší, ale má otevřený násobič pro snadné dotaktování. Nejlevnější čtyřjádrový procesor na trhu je Phenom 9500 na 2,2GHz. Za 4750 korun s daní je to zajímavá volba v případě, že používáte optimalizované programy. Celkově však trochu výkonově zaostává, i když je v průměru našich testů je silnější než AMD X2 6000+ na 3,0GHz a jen o málo slabší než Intel Core 2 Duo na 2,8GHz, jenže tyhle dvoujádrové procesory jsou levnější.      

CPU-2       

AMD Athlon X2 vs Core 2 Duo - Mnozí také považují starší AMD Athlon X2 za nějaké slabé procesory, které je třeba urychleně nahradit. Ano, Intel Core 2 Duo jsou na stejné frekvenci rychlejší a dnes také v podobě 45nm výrazněji úspornější. Nepochybně i pro toho, kdo výrazně taktuje, jsou lepší volbou. AMD Athlon X2 končí někde kolem 3,4GHz. Nové 45nm modely Intelu dokáží jít před 4,0GHz. V tomto případě skutečně AMD nemá ve srovnání výkonu žádnou šanci. Problém zde je však ten, že pokud jde třeba o hry, tak vyšší takt procesoru neznamená automaticky znatelný přínos výkonu. Navíc většina lidí netaktuje a v tom případě Intel prodává nejvýkonnější Core2Duo na 3,16GHz a AMD model X2 6400 na 3,2GHz.

cena-vykon

   Jak se má situace v poměru cena-výkon, naplno odhaluje graf. Ačkoli Core 2 Duo má vyšší výkon, není to o tolik, aby to při vyšší ceně znamenalo lepší poměr cena-výkon. Intel tedy nabízí vyšší výkon, ale nechá si za něj tradičně slušně zaplatit (některé věci se prostě nikdy nezmění :) ). AMD Athlon X2 ale naproti tomu stále nabízejí výkon sice o něco nižší, ale podstatně levněji. Současný problém totiž je, že i procesor za necelé 2000 je výkonný herní i multimediální CPU. V současné době příplatky na výše taktované procesory bez ohledu na značku, nejsou cenové výhodné. Znatelný praktický výkonový zisk je často jen v podobě několika zanedbatelných FPS či sekund, za které zaplatíte tisíce korun navíc.

  • Závěr

    Pokud bych měl brát celou záležitost s výběrem a nákupem procesoru rozumně, pak dnes neexistuje pro valnou většinu lidí, včetně hráčů, rozumný důvod utratit za procesor více než 2500 korun. Zkrátka dražší procesory se nevyplatí a nevěřte různým umělým testům. V praxi v domácnosti užívaných aplikacích jsou dnes rozdíly minimální, ale o to větší jsou příplatky. Slušný dvoujádrový procesor na frekvenci 2,4GHz je výkonný až až. AMD X2 má stále poměrem cena-výkon navrch nad Core 2 Duo.  

AMD-Phenom-4

    Pokud bychom tedy již uvažovali o dražších procesoru se smysluplným přínosem výkonu, pak bych doporučil uvažovat až o čtyřjádrových modelech. V tom případě bych dnes uvažoval jen o dvou modelech: AMD Phneom 9600 Black Edition a Intel Core 2 Quad Q6600. Cenově se vyplatí nejvíce v optimalizovaných aplikacích, typicky třeba Video nebo 3D rendering, ale i třeba nové optimalizované hry, nabízejí i s nižším taktem podstatně více výkonu než dvoujádrové modely taktované třeba až do aleluja. AMD Phenom je výkonově i spotřebou na stejné frekvenci zcela roven nabídce Intelu, dokonce v tomto případě je stejná i cena (9700 2,4GHz vs Q6600 na 2,4GHz). Nejlevnější čtyřjádrový procesor Intelu Q6600 je ale i dnes stále skvělou volbou, na paty mu však konečně šlape alespoň nějaká konkurence. Právě Black Edice Phenom 9600, který je sice celkově o něco slabší, ale je také levnější. Pokud ale plánujete více taktovat přes 3,0Ghz, je však dnes volba stále jediná - Intel Q6600.

  • AMD Phenom

  Pokud bychom měli zhodnotit naše setkání s AMD Phenom, pak musíme říci, že Phenom rozhodně výkonově nezklamal. Ani cenově na tom není špatně. Intel sice za pár týdnů uvede 45nm modely svých QuadCore, které ale budou mít stejné frekvence, což znamená, že AMD bude výkonově nadále stačit. Problém ale bude spotřeba, která u 45nm Intel rozhodně bude výrazně nižší než u AMD. Cenově také budou možná 45nm Intel QuadCore ležet o něco níže. AMD Phenom v současné době s dostupnými modely dokáže soupeřit jen s Q6600. Pravda ale je, že více většinu potencionálních zákazníků ani nezajímá. Už tyhle procesory za 6000 korun jsou dnes dost drahé a platit dvojnásobek za 3,0GHz modely je dost hloupost. Zde už jde hlavně o prestiž a AMD se do boje na nejvyšších příčkách zapojí až po možnosti dosažení frekvencí kolem 3,2GHz, kde nabídka Intelu končí. To ale nepůjde se stávající B2 revizí. AMD dnes současnými Phenomy nepřesvědčí část výrazně taktujících zákazníků. Utilitu na taktování má sice pěknou a funkční, ale taktovací potenciál procesorů je výrazně nižšší než konkurenčních procesorů Intel a to nezachrání ani nižší cena. Pokud ale vynecháme taktování, pak jsou procesory AMD Phenom nadějnými pokračovateli úspěšných Athlonů X2, které stále směle konkurují i mnohem mladším Intelům. AMD Phenom jsou stejně dobrými kandidáty na nákup jako procesory Intel, což je dobrá zpráva pro udržení konkurenčního boje. AMD ale na Phenomech čeká stále hodně práce.  

AMD-Phenom-2

   Uvažujete-li o nákupu AMD Phenom, pak je horkým kandidátem model 9600 Black Edition. Pokud neplánujete masivní taktování, nabídne vám stejný výkon, jako konkurenční Intel ve stejné cenové hladině a na stejných frekvencích. Nemusíte se bát ani takzvané chyby errata 298 v B2 revizi. Zbytečně nafouknutá a ničím výjimečná bublina, která se 99,9% z nás vůbec netýká. AMD Phenom je plně funkční, konkurenceschopný a výkonný procesor, který není o nic horší než nabídka Intelu. Bohužel ale také není v současnosti o nic lepší nabídkou, ať výkonem, spotřebou nebo cenou, což nám rozhodování zrovna neusnadňuje. Uvidíme, jak si povedou tříjádrové verze, které AMD vydá za měsíc. To už bude z hlediska konkurence a výběru zajímavější.

Za zapůjčení AMD Phenom 9600 Black Edition

děkujeme společnosti AMD

AMD-logo

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
xJirikx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Virtualizace ? 2008-01-30 18:10:39
avatar
Já vim, že se tu najde dost lidí co mi napíše: vygooglit, ale chci se zeptat co je ta virtualizace lidsky řečeno? Na PC hraju především hry, koukam na filmy, posloucham muziku a dělam do školy protokoly, takže prd budu rozumět, když si někde najdu nějakou stránku kde mi vyhoděj dvacet faktů a tři tabulky s infem o kterym vim taky houby... Dík za odpověď
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 18:16:09
avatar
zde: http://cs.wikipedia.org/wiki/Virtualizace
Anonymní  2008-01-30 18:29:41

přečti si mail.
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-09 13:27:19

Zeptám se jako blb, ale sichr je sichr.
"Virtualizovat lze na různých úrovních, od celého počítače (tzv. virtuální stroj), po jeho jednotlivé hardwarové komponenty (např. virtuální procesory, virtuální paměť atd.), případně pouze softwarové prostředí (virtualizace operačního systému)." --> tenhle problém se určitě na 100 % netýká virtuálních CD/DVD mechanik, right? Např. při použití Alcohol 120 % či nějakého jiného podobného softwaru...
Anonymní  2008-01-30 18:22:46

Virtualizace je perfektní věc. K tomu je třeba aplikace zvaná Virtual machine neboli virtuální stroj. Do něj si můžeš náhrát celou řadu operačních systémů, které ti pak běži v okně hlavního OS. V kanceláři takto mám nainstalované Windows XP. Pracuji v openSUSE, a když potřebuji něco z Widlí, spustím virtualBox a v něm virtální počítač s windows XP. Na toto téma přípravuju článek.
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 19:41:55
avatar
Tak to se tesim na clanek Virtualizaci sem nikdy osobne nezkousel a nemam s ni moc zkusenosti, tak se aspon neco dozvim

Mimochodem pekny test Phenomu, je dobre si udelat jasno o tom jak na tom je. Akorat skoda, ze AMD prichazi tak trosku s krizkem po funuse... ale tak on ten vyvoj urcite netrval tak dlouho protoze by AMD spalo, ale proste byl narocny. Dle meho nazoru do par let zuzitkujou tuto narocnou technologii v budoucich procesorech.
quarterback [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ceny 2008-01-30 18:31:35
avatar
tyhle ceny phenomů jsou hodně přehnaný vždyť 9500 se dá sehnat za 4200,- a 9600 za 5300. Jinak super recenze a dik ze ste udelali jasno kolem ty chyby errata298
Onecar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Bezva 2008-01-30 18:36:31
avatar
Konečně je jasno v té chybě. Je fajn, že se běžně neprojevuje, lidé skutečně operační systémy nevirtualizují a tak je ona chyba nemusí trápit :-).

Kdybych teď byl AMDčkář, asi bych zběsile nakupoval ony ultra levné Phenomy a vydělal na tom mediálním poprasku ohledně chyby.
Anonymní  2008-01-30 18:54:19

Ony zas tak levné nejsou. Jak říká DD:

AMD 9700 na 2,4GHz je konkurence k Intel Q6600 na 2,4GHz, je však v průměru o něco dražší.

Takže nevím nevím. Q6600 je ochlup levnější a taky výkonější. A to nemluvím o záladních deskách.
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zajímavé je 2008-01-30 18:57:14
avatar
že 9600 Black Edition je stejně drahý/levný jako obyčejný 9600
Anonymní  2008-01-30 19:11:25

teď se dívám do ceníku, a 9700 j o 500,- dražší než konkurent Q6600. 9600Black Ed. je pak o 500,- levnější než Q6600. Ale je pomalejší. Musel by se nataktit.

Mimo to budeme-li taktovat, AMD není k ničemu. Black edition je marketigový tah. K čemu mi je volný násobič, když ho nemám kam pořádně zvednout. budme muset počkat na B3
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pěknej test 2008-01-30 18:54:35
avatar
docela mě překvapilo, jak jsou Phenom a Q6600 vyrovnaní ve výkonu mno tak ještě to chce aby šlo taktování přes 3,0 GHz a máme krásně vyrovnaný souboj
Anonymní  - Virtualizace 2008-01-30 19:00:11

Tak s tou Virtualizací mě to pěkně štve. Bohužel kolem toho není úplně jasno. Co jsem četl já, tak se to týká 4 virtuálnmích strojů. To znamená, že s jedním virtuálním strojem by to neměl být problém. DD ale tady mluví obecně o virtualizaci, takže CPU padá i s jedním virtuálním strojem? Jak to teda je? Pro mě je to dost podstatná věc!

Jinak v ostatních testech na internetu Phenom skutečně zaostává. Zajímalo by mě, zda test proběhl s vypnutou TLB opravou. Nikde jsem to nenašel, asi špatně čtu
aPk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 19:20:10

Myslim, že určitě s vypnutou, když to DD tak odsuzoval..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 20:25:32
avatar
mě to tak bylo řečeno já se o virtualizaci moc nezajímám, takže jsem se o to zase tolika nezajímal ...
Noclaf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vyčůůůůrané :) 2008-01-30 19:30:20

Pročpak je poslední graf bez přetaktovaných kousků? A taky mi chybí důležité info, že nové Intely mají vyšší výkon než testované Core a jsou za stejnou cenu. Ale hádám, že to by nebyla dostatečně zeleně pozitivní informace.

Ale jinak vcelku pěkné.
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 20:06:16
avatar
Jak chces porovnavat cenu pretaktovanych procesoru?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 20:29:06
avatar
to ale není pravda že nové Intely mají vyšší výkon než ty staré ... na stejné frekvenci je ten výkon přibližně stejný viz minulý test. BTW: navíc jestli jsi si všiml v testu je nové E8400 ;) .... BTW: pročpak je poslední graf bez přetaktovaných kousků??? a co by tam dělali, když si je v tom stavu nemůžu koupit? jak je mam ocenit?
Radek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - spotreba pretaktovanych 2008-01-31 08:52:32

No proc? Treba to myslel jako ja. Mne tam taky hodne chybi spotreba pretaktovaneho Phenomu, protoze prave uvazuju o koupi E8400 a nebo tohohle Phenomu a mohlo by to byt rozhodujici. POkud to vis, muzes to prosim te napsat aspon sem do diskuze?
Anonymní  2008-01-31 13:42:09

No. Black Edition je něco jiného než Klasický CPU. Přetaktování změnou násobiče není tak úplně klasické přetaktování. Samo AMD vyrobí Phenom jenom jeden, a podle kvality jim napevno přidělí násobič. A tak vznikne řada modelů, podle toho, jaký násobič dostala. U Black edition si můžeš násobič měnit jak tě napadne, takže z 9600 můžeš udělat třeba 9900, pokud je ten konkrétní kus tak kvalitní, že to snese bez zvýšení napětí....
Radek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-31 15:30:57

Ja tomu poradne nerozumim, muzes mne to vysvetlit? To znamena, ze kdyz to nasobicem zvednu, rekneme na 3.0ghz, tak bude porad stejna spotreba jako v pripade defaultnich taktu? Mam momentalne 4800ee a mam s tom problemy, delam s fotkama a potrebuju neco vykonnejsiho, tak jsme chtel Phenom, ale vcera jsem objeviil E8400 a tak vaham.
Anonymní  2008-01-31 15:36:10

No E8400 nemá konkurenci co se spotřeby týče. Představ si, že AMD vyrábí ultra úspornou řadu AMD BE-2300 až BE-2400 s max TDP 45W, a tyhlety 45nm Intely žerou ještě méně při 2násobném výkonu.

Obecně všechny modely Black Edition se dají taktovat bez změny frekvence sběrnice. Proto je totak snadné. Spotřeba samozřejmě bude vyšší s vyšší frekvencí. To je tak všude. Pokud nepotřebuješ 4 jádro (99% lidí ho prostě nepotřebuje) pak jdi do 45nm Intelu E8200 nebo E8400. U 4 jader je to rozhodování těžší. Ale pozor. Né každá AM2+ deska má v BIOSu volbu na vypnutí opravy TLB bugu!
Radek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-31 16:55:14

No ja nevim, jestli potrebuju 4jadro. Mam 2jadro jak jsem psal a proste se mne to nezda dost dobry, mam fotky treba 60-80mb velky a pc neni moc rychlej. Mam 4gb RAM a stejne nic. Ja bych pockal na Phenom revizi 3. Snad to nebude dlouho trvat. Takze deska je jedno a stejne bych musel kupovat novou. Na Tomshw jsem se dival a ve Photoshopu jsou 2jadra vykonnejsi, ale zas v tom testu co je tady, tak je videt, ze po pretaktovani je to 4jadro skoro stejny a nekde ma i navrch. Tak porad nevim.
Anonymní  2008-01-31 17:53:20

To bude tím, že Photoshop využije jen jedno nebo 2 jádra (nevím) a proto vyhraje CPU, který mávyšší frekvenci.

Každopádně. Phenom B2 bych si rozhodně nekupoval. Víc žere, menší výkon a ta virtualizace mě fakt straší. Nejde jenom o různé typy OS. Představ si, že pod Vistou dejme tomu spousta věcí nejde. Hodíš si XPčlka do virtuálního stroje a nainstauješ tam potřebné programy. 4 jádro je od toho, aby dělalo náročné věci. A práce s videem je jenom jedna z mnoha.
Radek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-31 17:54:44

No jo, to je mozny, ale co si ma pak clovek vybrat... Vsude se pise neco jiny a tak nevim-
Anonymní  2008-01-31 18:03:28

Základ je nikam nespěchat. Není třeba mít to nejlepší na trhu. Vzpoměň si, s čím si začínal na XPčkách v roce 2001. A kde byl HW v roce 2007? Vůbec nevadí být rok pozadu, protože SW se tak rychle jako HW nevyvíjí.
Druhá věc je jít na jistotu sa kašlat na to, zda je mi firma XYZ sympatická. Já mám momentálně socket 775, P35 chipset. Strčím do toho cokoli od nejúspornějšího CPU na trhu až po nejvýkonější. Kdybych potřeboval 4jádro, koupím Q6600. Pokud mi stačí dvoujádro, koupím E8200-8500. Jisté je, že vždy si budu mít co vybrat, a nebudu podtstně pozadu za AMD.

U AMD je to teďproblém. K8 je výkonově mimo. V náročných testech se to projeví a tak bojuje cenou. K10 jsou zatím nedodělky, a potřebují nové revize a snížit spotřebu. jistota žádná. Takže je to jednoduché. Pokud můžeš čekat, čekej. upgrade AMD nemá žádný smysl. B3 to možná vylepší. Pokud chceš upgradovat hned, kup si GigabyteP35 DS3 + Q6600 / E8200 / 8400 (podle toho jestli chceš 2 nebo 4 jádro) a hotovo. Vždycky to půjde taktovat tak o 50% minimálně bez změny napětí. Prostě jistota.
Radek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-31 18:20:01

No reknu ti to takhle. Samozrejme pamatuju, co bylo pred par rokama, ale ted je situace jina. Mel jsem porad AMD a loni jse, se hodne rozmylsel, jestli zustat u AMD a nebo vzit tehdy tusim Intel e6300, ale nechal jsem se zlakat radama znamych i testama , spotrebou a celkem toho lituju. 4800EE je proste slabsi na to co delam. Ja zpracovavam pomerne hodne fotek a potrebuju opravdu vykon. Takze ted shanim neco opravdu vykonnyho. Je ale pravda, ze to nemusim mit dnes, ale cim driv tim lip. Opravdu napriklad fotka prevadena z RAW do TIFF naprklad v Zoneru, trva hoooodne dlouho a to nedelam jednu. Zoner uz jsem kvuli tomu zrusil, ale ani v CS3 to neni o moc leosi, i kdyz se to zkratilo asi o polovinu, ale podle testu v CS3 na Tomshw, je Intel mnohem lepsi. Ted v tom Vasem testu s Phenomem uz to tak neni a jak jsem rikal, vzhledem k tomu, ze jsem mel zatim vzdy AMD, tak bych u nej tak nejak ze zvyku i zustal, ale potrebuju vykon a malou spotrebu. Jak dlouho ale cekat, kdo vi, kdy bude revize 3? Zatim jsem o tom od nikoho neslysel a navic jsem porad premyslel o tom, ze pockam na ty 4jadra od Intelu na 45mn technologii, vykon tam bude, spotreba bude taky nizka, ale jak dlouho se zase bude cekat, navic se nevyznam v tech jejich modelech? NIc jsem o tom nenasel. Nevis nahodou odpovedi?
Anonymní  2008-01-31 18:51:02

Jestli chceš Upgradovat teď, doporučuju toto:

základní deska: Gigabyte P35 DS3 Odkaz

CPU Intel E8200 nebo E8400 (podle toho kolik chceš investovat) Odkaz

Celkem to dělá cca 6000,- kč. 4jádro dnes asi nevyužiješ, třeba photoshop to neumí. A až ho za dva roky fakt potřebovat budeš, budou už úplně jiný CPU. Vysoce taktované dvoujádro se ti dnes hodí víc.

Obrázek

Já mám E4500 a jak vidíš, tak je na tom stejně jako nejvýkonější AMD

Prostuduj si tento test:

Odkaz

EDIT by DD: to by se to E4500 muselo sakra snažit odmyslíme-li si všechny teoretické benchmarky, tak v reálu je X2 6000+ o dost lepší. prostuduj si test pod kterým reaguješ ;)
Radek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-31 19:02:08

No jo, ale tam nejsou testy 4 jader a tady v testu DD je Phenom srovnatelny i v CS3 s E8400, tak proto me to porad nejak mate. CS vyuzije 2 jadra. Jak jsem rikal, nemusim to mit dnes, stejne E8400 nemaji skladem, jsem z Brna a v Praze jsou drahy. Rozuis, jde o to, ze v kazdym testu je neco jinak a jestli navic budou ty usporny 4jadra od Intelu za par tydnu a budou stat min nez q6600 a budou minimalne stejne vykonne, tak nema cenu kupovat E8400.
Anonymní  2008-01-31 19:29:38

je to jednoduché. chceš čekat? jsi ochoten čekat? Počkej. Nechceš čekat. Běž do E8200. To je dnes asi nejlepší koupě u Intelu. Má spotřebu kolem 27W v plné zátěži! To je špička!
Radek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-31 19:45:24

No ja bych i pockal, ale zalezi jak dlouho. nevis kdy priblizne by mohly byt ty Q9450? Pokud by byly minimalne stejne vykonne jako Q6600 a meli nizsi spotrebu se stejnou cenou, tak bych to koupil. ta deska co jsi psal staci? Neni lepsi ta s tim cislem 48?
Anonymní  2008-02-01 07:39:59

4jádroje 45nm Intely zatím nevyjdou. Intel tam má nějakou chybu, a tak pozdržel vydání. Vyšly jenom 2 jádra. Kdy vyjdou netuším, jisté je, že Intel nic netlačí, protože na AMD mu stačí více než rok stará řešení. Takže můžeš čekat měsíc, a nebo taky půl roku, kdo ví. To ti nikdo negarantuje. Je to stejné jako s Phenomy B3. Taky bůh ví kdy vyjdou. Vzhledem k tomu co AMD slibovalo, a že už tak vyšly s ročním spožděním, bych se podle dostupných informací vůbec neřídil. AMD v tomto lže, a nebo samo ani neví. Takže je to opět sázka do loterie.

Pokud bys chtěl přejít na Intel, pak je otázka zda potřebuješ 2 PCIE 16x sloty (Crossfire nebo ultra drahý přídavný řadič) Pokud ne (většine nepotřebuje) pak ti stačí klasicky jeden slot pro grafiku. V tom případě ti plně postačí ten Gigabyte P35 DS3, jenom si zkontroluj, jestli nemáš nějaké specielní požadavky jako Firewire. Pak bys musel koupit vyšší model. Co do výkonu je rozdíl zanedbateůný, Ať máš levný P35 nebo drahý X48.
Radek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-02-01 08:42:11

Dik. Ja jsem se jeste nez jsi odpovedel rozhodl pro E8400, objednal jsem ho, ale taky zatim nejsou. Grafiku mam jen 2600XT, ale mne to bohate staci, nehraju hry a mam to jen na fotky. Takze nevim jestli potrebuju ty 2 sloty 2x PCIe. Muzes mne prosim te jeste pradit? Firewire by se mne hodilo, ale neni podminkou. Podminkou je 4x slot na pameti(mam 4x1GB) a dostatek USB konektoru.
Anonymní  2008-02-01 09:40:21

2 PCIe16x sloty NEPOTŘEBUJEŠ !

Firewire bys potřeboval jedině, pokud máš digitální kameru, která firewire používá.

4 DDR2 sloty maji dneska všechny P35 desky.

Gigabyte P35 DS3 v revizi 2.0 (ta se dnes prodává) má vzadu 6 USB + dalším 4-6 možno vyvést kamkoli, třeba dopředu skříně.
Radek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-02-01 11:51:28

Tak to je OK, koupim tu desku. Horsi je, ze neni procesor. Diky.
Anonymní  2008-02-01 12:07:22

muzes koupit E8200. Vyjde te to o litr levneji a stejne pujde pretaktovat tak 3,2GHz jenom zvysenim FSB bez jakehokoli laborovani s pameti. Já půjdu určitě do E8200
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-02-01 12:44:16
avatar
E8200 bych ti nedoporucoval..na pretaktovani neni zrovna vhodnej bo ma malej nasobic..E8400 stoji jen o par stovek vic a taktovaci potencial ma mnohem lepsi
Anonymní  2008-02-01 12:49:38

Ale tady se nebavíme o maximálním přetaktování. Tady se bavíme o tom, že když E8400 není, tak ho duěláme z 8200 levněji. Není třeba C2D cpát výše naž 3-3,2GHz. To je výkonu až až.
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-02-01 14:16:22
avatar
http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=51992

http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=51827

ja tady vidim rozdil dvou stovek ne litr

ale neni na sklade..nicmene docela casto tam maji novy skladem..videl sem asi pred tydnem i 23 kusu..ze za pul hodinky byly pryc to uz je jinatakze kdyz si predobjednas tak by to mel prijit docela brzo
Radek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-02-01 15:00:11

Ja jsem to zkousel zjistovat a pry maji dojit dalsi varky kolem 2-3 tydnu a tak jsem se podival do Rakouska a kamos mne to doveze. 8200 nechci. Nechci to taktovat. Taktoval bych pouze Phenom a ten opravdu zere bohuzel o dost vic a cekat na Q9450 nema smysl, nikdo nevi kdy budou a kdyz budou, tak maji stat skoro 9000kc a to mam 8400 za pulku.
Anonymní  2008-01-31 13:39:53

A hlavně nemůžeš meřit spotřebu, když při oveclocikngu vypnes CnQ
1742 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Mnoo 2008-01-30 20:09:12

Zajímavý test, ale ačkoliv se ukázala výkonnost 9600 BE, musím říct, že cena je o 500 levnější než Q6600 a ještě k tomu bez chladiče, takže to vyjde úplně na stejno... :-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 20:31:22
avatar
no nevim, ale já teda BOX chladič nepoužívám nikdy, takže v tom bych výhody nehledal ) možná naopak + pro AMD - neváli se mi doma další nepotřebné harampádí - jako ty procesory jsou opravdu zcela vyrovnané cenou, výkonem i spotřebou prot oho kdo netaktuje dobrá věc, že si může zkalkulovat zbytek sestavy coi mu líp vyjde a nemusí ho mrzet nějaká vlastnost, co ten druhý nemá ...
Kacab10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 23:13:50
avatar
Jo takovej kramu mam doma dost a vsecko to tu mam 2roky kvuli reklamaci
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 22:06:37
avatar
no ten novej chladič od intelu je taky něco jako nic, ale zas asi postačí Samozřejmě bez oc
Hujer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AM2 ??? 2008-01-30 21:31:51

Proč jste do testu nezařadili i desku s AM2 ? to by zajímalo nejednoho současného majitele těchto desek, kteří uvažují nad upgradem?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 21:43:04
avatar
se mi nechtělo rozdělávat třetí počítač ale zkusím ten Phenom plácnout do starší GB 590SLI sAM2 ... taky mě to trochu zajímá ...
Mario6121 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Gratuluji - skvela recenze 2008-01-30 21:33:10
avatar
Uz mi to tady dlouho chybelo

perfektni clanek - dekuji
jasny, prehledny, srozumitelny .... uzivatelsky objektivni ...

Velmi dekuji za vyrazeni syntetickych testu z hodnoceni .... konecne mel nekdo odvahu.
hajo03 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 4 jadra 2008-01-30 21:34:31
avatar
no myslel som si ze phenom je zbytocna kupa ale teraz sa moj nazor zmenil, pracujeme s videom v oficialne zakupenom premiere elements 2 a ten podporuje multi-procesor teraz mame 5200+ ale ked som videl ze aj phenom 9500 s tak niskou frekvenciou moze u optimalizovanych aplikaciach takto zvysit vykon tak o nom uvazujem, a nemusel by som hned kupovat novu zakladnu dosku

...vykon v ostatnych aplikaciach ma nezaujima kedze sa na PC nehraju hry ani nic ineho, potrebne je zrychlit prepocitavanie projektu do vysledneho dvd
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 21:46:01
avatar
no video je jedna z oblastí kde více jader má velkou váhu takže i ten Phneom má proti X2 5200+ jasný náskok ... přínos je rlzný v závisloti na použitém softwaru a samozřejmě čím delší je to práce tím více získá čtyřjádro navrh ... hlavně bych si ale ověřil jestli vámi používaná aplikace je skutečně optimalizována pro více jádra, pokud ano tak není co řešit
hajo03 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - multi procesor 2008-01-31 07:42:31
avatar
tak to som hladal ale vsade sa pise ze vlada viac procesorov (popr. viac jadier) ale ci su to viac ako dva tak to neviem, a projekty su dlhe priemerne 1,5-2 hod takze si myslim ze by sa rozdiel mohol prejavit, a podla mna by sa prejavill este viac pretoze v kazdom projekte musi prepocitat aspon stovku efektov, hudobny podmaz, upravy obrazu atd, ale neviem ci pockat na B3 alebo ist do toho teraz
Arg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 22:01:29

No alespoň je vidět, že k pořádný grafice postačí jak C2D, tak X2 na taktech kolem 2.8-3.0GHz a čtyřjádro na 3.5GHz je zatím zbytečný, pro hry..

Jinak si myslím že s tím AMD Overdrive jsi to malinko přehlal, nVidia pro svoje referenční desky má vychytanější program a dokonce svoje standardy, je z něho přímej přístup do BIOSU z operačního systému i monitorink zdroje a podobný vychytávky.


Super recenze!!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 22:13:20
avatar
jo, ale na elsa jsem se ještě nekoukal podrobněji, zkusím to, mám tu teď jednoho ASUS 780i
Arg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-31 07:49:29

No nejsem si úplně jistej jestli se něco nezměnilo, ale funkčnost byla bohužel omezená jen na refernční desky, nevíš jestli ten ASUS co máš dodržel referenční návrh nVidie? Mě totiž na MSI s nVidia chipsetem ten program nefungoval správně právě kvůli tomu. A hlavně nevím jestli se to týká i elsa nebo jenom nTune.
Kacab10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 23:15:59
avatar
muzu se jen zeptat na kolik se da tak prumerne nataktovat C2Q6600? (v pripade ze puziju treba DFI infinity Blood iron)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 23:45:34
avatar
3,6 je takový slušný standard, ale upozorňuji že je to při zvýšeném napětí a spotřeba toho procesoru není nízká ...
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-30 23:49:56
avatar
Zalezi na chladici a zakladni desce - pokud mas kvalitni chladic a nemas smulu na procak tak 3,2+Hhz - revize G0 byva i 3,6Ghz ale s dost zvisenym napetim - osobne mam doma 2x Q6600 a jsou na 3,3 a 3,4Ghz
Kacab10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-31 12:43:56
avatar
Chladic budu mit Thermalfirgt ultra 120 extreme takze v tech 3,6 verim
wooferx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dobrá recezne.... Spotřeba v z 2008-01-30 23:51:34

Díky za super recenzi. Hlavně objasnění ohledně chyby Phenomu...
Výtku bych měl jen k měření spotřeby v zátěži. Zde byla vytížena i grafická karta ne? jinak není možný takový nárůst příkonu. Když se testuje procesor, tak bych viděl vhodnější zatížit pouze CPU. Takhle to dost zkresluje výsledky...
Jinak ze závěru, článku mně vyplývá, že s mým případně trochu nataktěným X2 3800+ za pár šupů nepotřebuju přecházet ani na Intel - C2D/Q, ani kupovat Phenoma.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AM2 2008-02-06 11:12:07
avatar
Super clanek, diky za tenhle test, Phenom neni zdaleka tak spatny jak sem si myslel (Jako fanda AMD se ted musim stydet )
Tez bych se primlouval k nejakemu testu na desce s AM2, dle meho nazoru nebude rozdil ve vykonu moc velky, protoze frekvence HT nikdy nebyla pro vykon CPU prilis rozhodujici (nekde sem cetl, ze by vykon prilis neovlivnila ani polovicni frekvence HT - teda 500Mhz misto 1GHz - plati pro Athlony 64) a 1066MHz pameti maji zas horsi CL, takze to stejne zadny prinos nebude...
Anonymní  - přetaktování 2008-01-31 06:39:16

Je to moc málo testů na nějaké závěry, ale tam kde to porovnat šlo, to vypadá, že přetaktováním se výkon rychleji zvyšuje Intelu. Nárůst z 2,4 na 2,8 přinesl více Q6600 než 9700 X4
Hvezdosvit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Clanek 2008-01-31 08:52:58
avatar
Ackoliv konkretne Phenom mne nezajimal, clanek jsem si precetl a chybu jsem neudelal. Vyborna prace, konecne jsem nekde nasel prehledne srovnani, ze ktereho vyplyva, ze procesor ani pamet nemaji na vykon ve hrach takovy vliv, aby se vyplatilo priplacet za mirne lepsi parametry. Diky, jsem presvedcen, pujdu do AMD
Mentor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - vetší sračku jsem dloho nečetl 2008-01-31 11:41:30

Příspěvek byl pro vulgaritu vymazán uživatelem El Condor
Anonymní  - vetší sračku jsem dloho nečetl 2008-01-31 11:21:01

Od člověka co si do profilu napíše - cituji:

Mrdat debilni zmrdz na trapnych webech ...

bych ani nic jiného nečekal. možná že by tu mělo být přístupno až od 13 let výše
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re ElC 2008-01-31 13:18:54

Osobne bych resil modovani diskuzi systemem trikrat a dost, to znamena jeste jednou a at nafasne jak IP tak account banana...
Mentor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-31 11:42:31

Příspěvek byl pro vulgaritu vymazán uživatelem El Condor
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - chyba TLB (errata #298) nafouk 2008-01-31 12:47:16
avatar
To, že je to nafouknutá bublina až do rozměru horkovzdušného balónu už vím několik týdnů. Přesto čekám na revizi B3, která jak doufám bude lépe přetaktovatelná
Anonymní  2008-01-31 15:05:54

To by ovšem musel TLB-patch jít jednoduše vypnout. Většina základních desek TLB on/off položku v BIOSu (na přání samotného AMD) nemá, a TLB patch je automaticky zapnutý. průser
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-31 23:47:29
avatar
Kua. Tak to abych si lépe vybíral desku, která to umí vypnout.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - TLB patch 2008-02-01 15:52:05

ElCondor mystifikuje(urco neumyslne, ma celkem zajimave prispevky), pujde to vypnout/zapnout primo v OverDrive...
Anonymní  2008-02-02 22:17:15

Ano. Budeme mít Turbo jak za časů 286
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pro DD i obc 2008-01-31 13:38:49

Tohle je recenze ktera zaslouzi uctu, jen tak dal DD a velke CG...
Docela jsi udelal z ostatnich serveru(ne jen ceskych) lidi bez vlastniho nazoru podlehajici medialnim "tlakum"(nedavno jsem slysel takoveto lidi oznacit docela peknym vyrazem "mediokrat", fakt je ze z tohoto pohledu v mediokracii zijeme ovsem nastesti ne vsichni ji bez premysleni podlehaji)

PS: Porad cekam na prispevek od obc a jemu podobnych na jejich typicke "kde zase udelal DD chybu" a jak ukrutne nekoho znevyhodnil ci pouzival prehnane vyrazy... Fakt jsem zvedav jestli uznaji kvalitu v oboru nebo zvoli sve monotonni blues....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-01-31 13:51:04
avatar
no od nás se nedá čekat nic jiného ačkoli spolupracujeme s několika partnery, vědí že DDWorld stojí poněkud mimo obvyklé postoje magzínů, i když jim vyjdeme vstříc třeba otestováním nějakého nového produktu ( rádi , není nad nové exkluzivní věci - to máme v redakci vždykcy Vánoce), do toho jak o něm máme psát si už kecat nenecháme
ferda35 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-02-01 08:20:21

pokial cakas na prispevok od OBC a jemu podobnych - tak ja nieco teda napisem.. nebudem vsak pisat veci v zmysle "kde zase udelal DD chybu", pretoze ju neurobil nikde... opat musim DDho pochvalit - po dlhej dobe opat pekna recenzia, ktora poukazuje hlavne na to, ze ta chyba v phenomoch je len nafuknuta bublina a je pravda, ze drviva vacsina uzivatelov o nej ani nebude vediet.. ludia, ktorí pouzivaju virtualizaciu /ako napr. ja/, by ale na 100% nepodstupovali to riziko, aby si phenom kupili.. recenzia pekne ukazuje, ze novy phenom sa dotiahol vykonom na rok stary /q6600/ intel.. takze vykon by bol priblizne podobny, horsie je to s pretaktovanim a spotrebou.. nehovoriac o novych 45nm inteloch /c2d a c2q/ - tak tam uz amd nema ziadnu sancu.. tiez by sa dalo diskutovat o tom pomere cena/vykon, ktory ma amd X2 lepsi.. ano - to je sice pravda, ked to clovek hodi do kalkulacky.. ked vsak nad tym trosku porozmysla - zisti, ze tych par korun, co zaplati za intel navyse sa mu behom par meciacov vrati na spotrebe el. enegrie a este dostanem aj daleko vacsi vykon !!! /X2 6000 vs E8400 alebo E8200.. a kludne by som mohol porovnat aj procesory z nizsieho segmentu - spotreba 45nm je jednoducho lepsia ako X2 alebo phenom/.. pretaktovanie revizie B2 je - a to si priznajme narovinu - otrasna !! procesor s otvorenym nasobicom isiel max na 2,8 a to este pri akom napajani !!! tam uz ta spotreba asi bola "vynimocna" ... ako potom pojdu pretaktovat normalne verzie so zamknutym nasobicom ?? na 2,4-6 ??? uvedomujem si, ze vacsina ludi netaktuje - ale pre tych ostatnych je to podstatne... naviac, ako tu poukazuje elCondor - pri vacsej frekvencii ma narast vykonu lepsi intel... spominat spotrebu asi nema vyznam - tam 45nm intel zatial vladne a to aj pri vacsom vykone... takze aby som to nejako zosumarizoval: phenom vo svojej podstate nie je zly procesor, ale pokial nie som fanusikom ani jednej znacky a chcel by som volit do mojej pc zostavy idealny procesor v pomere cena/vykon/spotreba - volba by padla urcite na intel.. phenom ma osobne zatial v nicom nepresvecil v com by bola jeho vyhoda si ho kupit.. priznajme si, ze pred dvomi rokmi bola idealna volba amd a athlon X2, dnes sa karta obratila a lepsia volba jednoznacne intel... amd ma vsak nakrocene tym spravnym smerom, dokaze prekvapit a pokial vyladi svoje phenomy tak, ako vyladila athlony - mame sa na co tesit.. sucasnu reviziu B2 phenomu si kupia asi len fandovia znacky amd...
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re ferda35 2008-02-01 10:57:58

Pro hry staci jakekoli dvoujadro 2,4Ghz+ a vetsina lidi ma PC na obcasne odreagovani a predevsim na net(zde se prosadi chipsety 780G a ostatni s moznosti vypinani main GK pri nevyuzivani 3D vykonu), OCckovani provadi 5-10% uzivatelu(ovsem priznejme si ze je to k nicemu, pouze dobry pocit na dusi, z tech 5-10% useru bude cca 1%to kteremu to prinese financni vyhody(kratsi kompilace projektcu atpdb.)) a prave ted zjistili ze OC CPU je pro hry zbytecne.... Stavajici X2ky delaji i s TDP 45W, coz je na neodladenou 65ku vyrobni proces nadherna konkurenceschopna hodnota, a to se nebavim o daleko setrnejsich chipsetech ktere maji mensi spotrebu nez cokoli s intelackou radou 35 a vyse...;) Karta se neobratila(ale teprve obrati), pro hry staci jakekoli dvoujadro 2,4Ghz+ a nez davat o 4k Kc vice do ctyrjadra tak je lepsi k 3870/8800GT prihodit ony 4k Kc a koupit 3870X2, tato karta ma tak velky vykon ze i dvoujadro 2,4GHz+ pro ni nebude handicapem ktery by ovlivnoval hratelnost her, to mozna az za rok ci dva az budou aplikace a hry KONECNE optimalizovane v masivnim mnozstvi pro vicejadra(coz zatim nejsou, tento test jetoho dukazem). A v te dobe uz budou ctyr a vijadra tak levna ze misto stavajiciho dostacujiciho dvou das lepsi vicejadro(u AMD nebudes muset menit MB) a k 3870X2 prihodis druhou a budes zase za malo penez vykonove na spici....
Mentor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - koukal jsem ze popis TLB tady 2008-02-01 09:06:01

uz je legendarni, probira se to v CR pro pobaveni uplne vsude / gratulace k blamazi mesice. Kdyz necemu nerozumis nepis!
Dzouzef [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-02-01 09:29:24
avatar
Když tomu rozumíš tak nám o tom něco napiš a jenom nekafrej
Anonymní  2008-02-01 09:35:27

Perfektní. Máš úžasnou možnost nám to tady natřít, a kompletně vysvětlit jak to s tím TLB bugem je. A nebo že bys byl jen velkohubá mluvka?
Markus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hm 2008-02-02 19:05:43

Nojo jak jinak by mohl dopadnout test Phenomu na DDworldu než skvěle. Tento AMD (ATI) fanweb je čím dál tím lepší
Btw už několik dnů tu nebyl článek který by psal něco o problémech a skandálech NVIDIE ... napravte to
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-02-02 19:08:38
avatar
nějaké důkazy na tohle tvrzení nebo se jen snažíte být zajímavý a projevovat svou hloupost?
Anonymní  2008-02-02 19:40:33

vidíš. já jsem ti to říkal ( s tou nVidií)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-02-02 19:43:24
avatar
???
Anonymní  2008-02-02 20:14:21

v mailu možná jsi ho nečetl
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-02-02 19:54:12
avatar
Ze ty kluku usata, sis rano nevzal svou medicinu, vid? Schyzofrenie a paranoia je oskliva nemoc.
flanker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - tlb bug 2008-02-03 23:41:38
avatar
Je to fakt nafouknuta kravina, ani na serverovych procesorech si toho nikdo do urcite doby nevsiml...Jinak virtualizace, nevim cim to,ale jakmile ji mam enabled, tak muj overclockovany x2 4600, ackoliv jen o 250MHz zacne padat modrou smrti....Setkal se s tim ejste nekdo?
flanker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-02-03 23:44:39
avatar
a mimochodem, peknej clanek . Ocenuju opravdu realne testy nez benchmarky,ktere by akorat matly realitu. Az na spotrebu a taktovaci potencial je rovnoceny souper pro Intel. Zajimave, ze i pres znatelny narust L3 cache v 45nm bude chip mensi a vprumeru bude spotreba v zatezi o 25-30W nizsi. Zkuste do newsky dat info o Buldozeru AMD, udajne to ma byt neskutecna bomba , pokud to vidaji jak maji v planu, tak tu bude nejspis druhe obdobi krize Intelu...
flanker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - cnq2.0 2008-02-05 00:25:58
avatar
Slysel jsem take o CnQ 2.0, ktere dosahuje ejste lepsich hodnot v uspore procesoru, byl na teto desce v BIOSU jiz "nahran"?
Warlord [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hm 2008-02-11 00:23:54

áno, amd phenom prichadza po funuse. Vacsina pc userov buď má ešte starsie dvojadrove athlony alebo novsie intel dualcore. Menšina ma quadcore. Intel sa pekne nabalil na dualcore. Jednoznačny vitaz.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!