TEST: AMD KAVERI (A10-7850K) - 28nm, SteamRoller procesor a GCN grafika. Více než jen CPU.
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 14 leden 2014
alt

 

 

 

 

 

  • TEST: AMD KAVERI (A10-7850K)

          - 28nm, SteamRoller procesor a GCN+ grafika. Více než jen CPU.

Pravděpodobně nejkomplexnější běžný procesor pro PC přichází a posouvá APU na další úroveň.

Na dnešek připadlo dlouho ohlášené uvedení zbrusu nové generace APU procesorů AMD. A nové je toho hodně. Dost možná se jedná o jednu z nejvýznamnějších novinek posledních let, která zároveň výrazně ovlivní všechny budoucí procesory. AMD totiž posouvá vizi APU, tedy procesoru s grafikou na zcela novou úroveň. Tam, kam se snaží postupně dojít všichni výrobci procesorů. KAVERI je první skutečný procesor fungující heterogenní koncepce, tedy čipu, který spojuje to nejlepší z x86-64 procesorů a grafických jednotek a jejich vzájemné spolupráce. Výsledkem této koncepce má být čip, který už nebude rozdělovat GPU a CPU na dvě samostatné jednotky. KAVERI není sice prvním krokem k tomu cíli, jednoznačně je to ale první čip, který fyzicky i parametrově skutečně odpovídá vizi heterogenního výpočetního procesoru ...

  • AMD KAVERI - 12 compute jader aneb tohle není jen CPU s GPU

Ano, čtete správně. KAVERI už není vlastně procesor s integrovanou grafikou. Čistě parametrově vzato je to vlastně grafika s procesorem, protože právě grafická část zabírá v tomto APU čipu nejvíce prostoru. Ale ani to není úplně správně. Designově se opravdu jedná o čip, který splňuje základní vizi heterogenního čipu, tedy čipu, který přináší to nejlepší z GPU a to nejlepší z CPU a jejich vzájemné komunikace.

AMD tak mluví o KAVERI, které má sice 4 procesorová jádra a 8 grafických jader, jako o čipu s 12 výpočetními jednotkami (4+8). A faktem je, že ano, už jsou aplikace, kde skutečně takto procesor funguje, využívá se najednou jak grafická, tak procesorová část k maximalizaci celkového výkonu. Ačkoliv je to k neuvěření, AMD je v současnosti jediný výrobce, který má jak výkonné CPU, tak výkonné GPU. To žádný jiný výrobce čipů na světě nemá. A výsledkem toho je KAVERI, které míří do běžných mobilních i desktopových mainstreamových počítačů, jako výpočetní čip pro každou úlohu a úkol, který drtivá většina běžných uživatelů potřebuje. A tomu odpovídá i perfektní a technologicky nepokročilejší technologická výbava, jakou může dnes procesor vůbec nabídnout.

  • Co přináší AMD KAVERI v kostce ...

Dnes vám mezi prvními v ČR ukážeme procesor AMD KAVERI v testu. Máme jej plně k testování, takže jsme kromě obecného technologického úvodu, mohli na vlastní kůži vyzkoušet, co skutečně KAVERI přináší. Nejdříve se ale podívejme na onen obecný technologický úvod a co tedy nová generace APU, známá jako KAVERI, přináší:

  • 28nm (SHP) výrobní proces, který je v několika věcech překvapivý
  • Vylepšenou procesorovou architekturu StemRoller s novými instrukcemi
  • Novou grafickou část s architekturou GCN+ s plnou a aktuální výbavou
  • Konfigurovatelné TDP procesoru
  • HSA kompatibilní HW blok - využití CPU i GPU pro výpočetní úlohy a vzájemná komunikace
  • Integrovaný řadič PCIe 3.0, podpora DX11.2, API MANTLE, TrueAudio, 4K atd.

Jak vidíte na jednotlivých bodech, novinek které KAVERI přináší není málo. Pojďme si tedy v kostce o nich něco říci a pak si ukážeme, co to v praxi všechno znamená, protože si KAVERI pěkně otestujeme:

(28nm procesor AMD "KAVERI" A10-7850K pro FM2+)

Tak pojďme na to ...

 

  • AMD KAVERI - více než jen procesor

Takže to vezměme popořadě. Samozřejmě pěkně stručně a přehledně. Začněme výrobním procesem, který je totiž velice důležitý.

  • Z 32nm na 28nm, ale i na nižší frekvence

AMD KAVERI je první procesor z továren GlobalFoundries (AMD) vyráběný 28nm procesem. Nicméně není to stejný druh procesu, jako u 32nm výroby. Jak jistě někteří víte, existují zhruba 3 základní druhy výrobních procesů (a další odvozené), které mají své pro a proti a podle toho jsou vhodné pro různé druhy čipů. Některé se používají na velké GPU, některé na velké CPU a jiné na mobilní čipy. Rozdíl je v tom, že některé zvládají vyšší frekvence, jiné ale zvládají větší integraci a více tranzistorů a tak dále. AMD má samozřejmě výrobní kapacity velice omezené na rozdíl od takového Intelu a to jak co do kapacit samotných, tak samozřejmě financí a tak dále.

Výsledkem tak je kompromisní výrobní proces 28nm typu SHP. Ten kombinuje výrobní proces používaný pro velká CPU, ale i velká GPU. Výsledkem jsou nižší dosahované frekvence a horší efektivita na vyšších frekvencích, ale to vyvažuje mnohem lepší efektivita na nižších frekvencích a také možnost naintegrovat až 2x tolik tranzistorů na plochu stejnou, jako měly předchozí 32nm čipy. Všechny výše uvedené věci ovlivňují zásadně výkon i provozní vlastnosti celého čipu.

  • Procesorová část - SteamRoller (B)

Poprvé u KAVERI vidíme v akci architekturu SteamRoller, která je výrazným update Bulldozeru/PileDriveru. Zachovává stejný koncept modulárního CPU, tedy kdy na 1 modul připadají dvě menší fyzická jádra dělící se o prostředky modulu. STEAMROLLER se zaměřuje na zvýšení efektivity a výkonu jádra i modulu a zlepšení efektivity.

AMD zapracovalo na každé části čipu, u všech byly provedeny větší, či ještě větší změny. Výsledkem je, že průměrně je na stejných taktech procesor SteamRoller o zhruba 10-20% výkonnější než starší Piledriver. Věc však komplikuje fakt, že když mluvíme o samotných procesorových modelech, tak díky tomu 28nm výrobnímu procesu SHP, mají čipy KAVERI nižší takt než starší 32nm RICHLAND.

Kromě předělání a vylepšení architektury a jednotlivých oblastí CPU, došlo i na zlepšení a přidání instrukčních sad a práce s nimi. KAVERI je tak plně vybavené nejmodernějšími verzemi instrukčních sad typu FMA, AVX, AES a XOP, přičemž díky úpravám architektury má zejména u AVX lepší výkon, kdy dokáže zpracovat i 256-bitové. Samozřejmě využití výkonu a výbavy bude závislé i na modernosti aplikací.

  • Grafická část - architektura GCN+ se vším všudy!

Největší část plochy čipu (47%) zabírá grafická část. I ta je zcela nová. Velmi důležitým milníkem je, že grafická část v KAVERI je stejná architektura se stejnou výbavou, jako mají současné velké GPU. Jedná se o GCN+ architekturu, kterou najdeme jak ve velkých Radeon R7/R9 grafikách, tak hlavně v čipech AMD pro konzole PS4 a Xbox One.

A jádro není žádný chudáček. 512 jednotek s taktem 720MHz a vylepšeným řadičem pro paměti efektivně využívající až DDR3 2400MHz(!), slibuje hodně. Navíc je to GCN+ se vším všudy, tedy s podporou DirectX11.2, DirectCompute, OpenCL, ale také API MANTLE, AMD TrueAudio, samozřejmě UVD a VCE podpory včetně 4K formátů, Eyefinity, CrossFire bez můstků a tak dále.

Grafická část ale v KAVERI je více než jen grafika. Obsahuje i vylepšení a výpočetní optimalizace pro využití GPU pro výpočty a rozdělování úloh mezi CPU i GPU a vzájemnou komunikace těchto dvou dříve zcela samostatných částí. Plná podpora programovatelného HSA je zde přítomna a je tedy na vývojářích SW, aby využili toho, co procesor vybavený silným GPU skutečně nabízí za výkon.

Samozřejmě o KAVERI by se toho dalo napsat ještě spousta a prezentace obsahuje hromadu dalších slidů, ale pro naše účely a jako běžné uživatele jistě stačí tento přehled. Podívejme se teď na konkrétní procesory, jejich výkon, ceny, desky a vše okolo ...

 

  • Procesory AMD KAVERI A10/A8 a základní desky FM2+

Teorie je hezká věc, ale nás spíše zajímá praxe. Takže se podívejme na konkrétní procesory. AMD je slíbilo dodávat už na konci roku, což dokázalo a tak máme dnes už procesory dostupné nejen v hotových počítačích, ale také fyzicky dostupné čipy pro vlastní sestavení PC. A které to jsou?

  • AMD KAVERI A-7000 procesory a konkurence

Jako první uvádí pro desktop AMD tři modely. Jejich parametry vidíte v tabulce:

V našem případě máme na test ten vůbec nejvýkonnější, tedy A10-7850K, který má 95W TDP, jediný má plné jádro s 512 jednotkami a ještě je odemčený pro taktování. Oba levnější modely mají sice také 4 procesorová jádra, ale grafická část je o čtvrtinu slabší.

 Pokud jde o ceny, tak A10-7850K má na sobě hodně optimistickou cenovku a to 173 dolarů, což je zhruba 4300 korun vč. DPH. Slabší model A10-7700K stojí 152 dolarů (3800 korun vč. DPH) a zatím nejlevnější je A8-7600 model s 65W TDP, který stojí 119 dolarů (2900 korun vč. DPH). Ve všech případech je to nezanedbatelně více, než co stojí starší APU RICHLAND modely. Cenově tak jasně směřují proti Core i3 HASWELL procesorům od Intelu, které stojí od 2900 až po 3800 korun, ale nejvyšší model A10-7850K za 4300 korun stojí bezmála stejně jako nejlevnější modely Core i5 (4500 korun), což bude zajímavé.

  • Základní desky FM2+

Je důležité zmínit, že nové 28nm procesory KAVERI osadíte pouze do základní desky FM2+! Do té pasují i starší TRINITY čipy, ale nové KAVERI už do starší FM2 desek neosadíte. Je to proto, že KAVERI obsahuje vylepšení a technologie, které FM2 desky neměly, ale nové FM2+ desky s čipsety v čele s A85X/A88X a slabšími A78/A55, již ta vylepšení mají. Jedná se hlavně o podporu úsporných funkcí KAVERI, podporu HSA a podporu PCIe3.0, kterou KAVERI již také mají.

Nicméně problém to moc nepředstavuje. Základní desky FM2+ už jsou v prodeji pěkných pár měsíců a jejich koupi jsme už dávno upřednostňovali. Pokud si jdete pro nový PC zcela, pak to nepředstavuje problém vůbec žádný.

Do testu jsme dostali rovnou dvě desky. První je velmi vybavená ASRock FM2A88X Extreme6+ a druhou je mATX verze MSI A88XM-E35.

Obě desky jsou již v prodeji, ASRock stojí 2300 korun vč. DPH a MSI je za pouhých 1250 korun vč. DPH!

Ceny tak odpovídají celému určení KAVERI platformy pro low endové a mainstreamové počítače vhodné pro tu největší běžnou skupinu uživatelů.

 

  • Testy a testovací sestava

Samozřejmě procesory jsme museli testovat s příslušnými základními deskami, takže nelze u každého CPU mít úplně stejnou testovací sestavu - každá platforma má prostě svá specifika.

U nové platformy LGA 1150 jsme použili zmíněnou desku GIGABYTE GA-Z87X-UD3H. U procesorů LGA 1155 jsme použili základní desku ASUS SaberTooth Z77 a stejných 2x 4GB DDR3 1600MHz paměti jako u Z87 platformy.

U AMD AM3+ základní desku ASUS SaberTooth 990FX. U AMD FM2+ platformy jsme použili jako referenční desku ASROCK FM2A88X Extreme6+. Výhodou Intel X79 platformy je paměť. Je to čtyřkanálová platforma, takže nebude mít jako ostatní pouze dvoukanálové procesory Intel/AMD v testu osazené 2x4GB DDR3 1866MHz pamětí, ale hned 4x 4GB DDR3 1866MHz. Kapacita paměti 8 vs 16GB by se ale na výsledcích testů neměla výrazně podepisovat. U X79 platformy byla použita ASUS P9X79 Deluxe základní deska. 

Používáme také nový KINGSTON SSD HyperX SATA6G disk, tedy rozhodně žádný louda a je to jeden z nejrychlejších a cenově dostupných běžných 2,5“ SSD na trhu. Opatřen je proti minule jen novým firmware, který řeší problémy kompatibility a chodu řadiče SandForce a Intel platformy (jako u všech SandForce disků). Jako grafická karta slouží špičková SAPPHIRE TOXIC edice nereferenčního Radeonu HD 7970 GHz se 6GB paměti, což by mělo slušně prověřit testovaná CPU :). 

Pokud jde o použité testy, soustředili jsme se na skutečně používané aplikace, kde nás výkon procesorů skutečně zajímá a tedy hlavní oblasti, kde musí současný procesor vynikat. Snažili jsme se přitom použít nejnovějších verzí daných aplikací, které již často mají optimalizace na více jader ale i podporu nových instrukčních sad atd.

Důrazně varuji před recenzemi, ve kterých autor testuje a započítává do výsledků i testy, které s praktickým použitím nemají nic společného. To jsou třeba SuperPi testy, které jedou na prehistorických x87 instrukcích, které nic a nikdo nepoužívá. Dále Wprime a podobné nesmysly naprosto nic neříkající o skutečném výkonu současných CPU! Další kravinou je testování herního výkonu jinak, než v 1920x1200 s grafikou alespoň úrovně HD 6970/GTX 580. Asi totiž těžko někdo bude hrát s procesorem za 3000-7000 i více korun v jiném rozlišení, či nějakou slabou grafikou. A kde jinde nás tak má výkon zajímat.

Naše testy jsme tedy vybrali tak, abychom je mohli v nějakém rozumném časovém okně stihnout, hlavně aby reprezentovaly skutečné oblasti, kde výkon CPU dnes využíváme a potřebujeme. U herních testů jsme v kombinaci s HD 7970 GHz otestovali novější hry, které reprezentují současný směr a technologickou úroveň PC her. Procesory jsme nijak netaktovali, ani neupravovali a všechny modely jsou otestovány tak, jak sedí a leží a tak jak vám přijdou a dáte je do svého PC. Tedy včetně zapnutých Turbo funkcí a vláken navíc. 

Tak se na to podívejme …

       

 

  • Cinebench R11.5 - MultiCPU

Jako první tady máme oblíbený renderovací Cinebench, který opravdu dokáže každý současný procesor pořádně provětrat. Nejnovější verze k tomu využívá perfektní optimalizace pro fyzická jádra i HT technologii. Nás konkrétně zajímal CPU benchmark:

Asi nepřekvapí, kde se dnes testovaný model výsledkově nachází ;).

Podívejme se dál ...

 

  • 3DMark 11 - 720p test

Jedná se o stále velmi dobrý benchmark, který není jen teorií, ale ukazuje přesně to, jaký výkon a technologie současné CPU a grafiky potřebují k dobrému výkonu ve hrách. Připomínám, že celkový výsledek v podstatě zachycuje výkon celku, ale nejdůležitější je samozřejmě kombo CPU a grafika, přičemž tou grafikou je pro všechno procesory Sapphire TOXIC Radeon HD 7970 GHz 6GB. Nízké rozlišení v Performace nastavení (jen 720p rozlišení), ale dá vyniknout hodně výkonu procesorů než grafice:

Podívejme se dále ...

 

  • 7-Zip (AES-256) - pakovací software

Nově do testu zařazujeme 7-Zip software, což je program pro balení a rozbalování dat. Nejnovější verze si může pomáhat k lepšímu výkonu i GPGPU Akcelerací přes OpenCL (což funguje jen u Radeon grafik včetně těch v APU čipech AMD). Nicméně pro účely srovnání používáme jen výkonu CPU.

7-zip je poměrně často aktualizovanou aplikací. Rozbalování a zabalování dat je jednou z nejčastějších operací, kterou běžný uživatel dělá, a velké objemy dat trvají dlouho. Výkonný CPU je tedy požehnáním. Nová verze aplikace navíc podporuje novější verze instrukčních sad (zde AES).

Podívejme se dále ...

 

  • POV-Ray 3.7 - RayTracing Rendering

Velmi náročný a velmi populární renderovací program využívající náročnou metodu RayTracing, se kterou se hodně počítá do dalších let. Opět tedy něco, co rozhodně využije síly moderních multijádrových CPU se vším, co nabízejí.

Podívejme se dále …

 

  • X264 HD - Video Encoding

Převody videa jsou dnes stále populárnější mezi uživateli. Možností, jak je dělat, je celá řada. Dnes se dá využívat i síly GPU, které to dokáže převést podstatně rychleji, než CPU, ovšem stále jsou problémy s výslednou kvalitou, takže na procesor mnozí nedají dopustit. A převod videa výkonný CPU rozhodně výrazně urychlí. Můžeme se u HD videa bavit o rozdílech v řádu desítek minut i hodin. Otestovali jsme tedy rychlost převodu snímků za sekundu přes kodek x264 v kvalitě HD 1080p:

Podívejme se dál ...

 

  • TrueCrypt 7.0a (AES)

A na závěr tu máme šifrovací program, u kterého si ukážeme vliv nových instrukčních sad, když se věci udělají pořádně. Novější verze populárního TrueCrypt obsahuje podporu AES instrukcí, které obsahují některé z novějších modelů Intel a nově také AMD FX. Poznáte je v testu snadno. Mají výrazně vyšší výkon, než ostatní procesory:

Samozřejmě u tohoto testu má smysl mluvit o výkonu jen u moderních procesorů s AES instrukcemi. Ty v grafu poznáte snadno – o nějakém výkonu vůbec mluvit lze. S nástupem různých vlivů, včetně států, kteří se snaží hrabat v soukromých datech svých občanů, je nutnost šifrování stále vyšší. Více jader zde znamená mnohem vyšší výkon a AES instrukce navrch jsou nutností. Bohužel ty nemají starší procesory AMD a ani slabší procesory Intel Core i3 či Pentium od Intelu. O nové generaci Core i3-HASWELL už to ale neplatí, AES mají a je to znát.

Podívejme se ještě na herní nasazení …

 

  • Herní testy fullHD s grafikou Radeon HD 7970 GHz

Na internetu je stále řada testů procesorů, kde ve snaze ukázat nějaké rozdíly, testeři změří i s drahou grafikou výkon v extrémně nízkých odlišeních a bez plných detailů a AA/AF. Řekněme si na rovinu, že je to úplný nesmysl tohle měřit, protože koho to jako zajímá? On to někdo z nás bude hrát a používat v takovém nastavení? Ne! Nemá žádný význam ani vypovídající hodnotu testovat procesory s grafikou v rozlišení a nastavení, ve kterém to nikdo nebude normálně používat. Takže jediné smysluplné nastavení je silná grafika v kombinaci s běžným 1920x1200 rozlišením a plnými detaily. Zde nás zajímá, co kterým procesorem získáme za výkon.

  • Battlefield 3

Moderní hra, s jejíž enginem se navíc budeme setkávat ve velkém spoustě nejen akčních her. Těžko ji tak můžeme vynechat.

Rozdíly mezi CPU jsou ale překvapivě malé a všechny si tedy vedou slušně až na levné modely, které přeci je nejsou až tak silné a projevuje se to hlavně v nižších minimálních FPS, protože procesory mají problém stíhat hru i zbytek systému PC.

  • Crysis 3

A jako druhou zde máme další moderní hru, s jejímž enginem se budeme opět velmi často setkávat u hromady jiných her, takže určitě nesmí v testu chybět.

Zde už jsou rozdíly větší a slabší CPU mají velké problémy s udržením chodu vlastní hry a zbytku OS počítače. Silný vícejádrový (4+) CPU je nezbytností.

Pro ukázku herního výkonu by to stačilo a podívejme se na provozní vlastnosti a taktování ...

 

 

  • Spotřeba a taktování

 Hlavně spotřeba je dnes hodně diskutovaným tématem a se spotřebou souvisí i zahřívání a tedy chlazení a pak je tu ještě další výkonový potenciál, který lze vydolovat taktováním.

  • Spotřeba systému

Spotřeba jednotlivých CPU je sice hezká, ale procesor v sestavě není nikdy sám. Navíc mezi platformami budou rozdíly dělat i různě vybavené desky apod. Neberte tedy konkrétní čísla spotřeby v testech jako dogmata, ale +/- by to poměrově mělo sedět. Pozor v některých recenzích na webu narazíte na neobjektivní měření spotřeby, kde je třeba spotřeba v zátěži měřena ve speciálním benchmarku, který CPU vytíží na absolutní maximum, ke kterému ale v zátěži v běžných aplikacích nedochází. Na takové testy pozor, nemají žádnou vypovídající hodnotu. V našem případě měříme spotřebu jako obvykle v běžných aplikacích a situacích.

A10 na 28nm není o moc úspornější než starší 32nm verze, ale nějaký posun zde je. Rozdíl není sice až tak velký v praxi, ale rozdíl to je, ikdyž v praxi, kdy CPU nejsou naplno vytěžovány bude rozdíl nejspíše nižší. Vyšší spotřebu ale u AMD proti Intel CPU ale obhájí když se podíváme na výkon integrované grafiky.

KAVERI je rozhodně posunem proti RICHLAND, procesory mají programovatelné TDP a mnohem lépe udělané řízení spotřeby. Zejména v klidovějších stavech, či když je spoléháno hlavně na výkon iGPU, je spotřeba velmi nízká. Obojí se bude hodit hlavně u mobilních verzí KAVERI.

  • Taktování

Tohle bude téma až některého z dalších článků, protože stojí za rozbor. Taktovat lze kromě CPU i GPU a ta přináší velmi zajímavé zisky výkonu. Takže si to nechme na samostatný článek.

Dnes se ale podíváme ještě na další důležitou složku těchto CPU a to je výkon integrované grafiky ...

 

  • Test integrované grafiky - KAVERI posouvá hranice a slibuje víc!

U cenově dostupných procesorů (A10 a Core i3) je velká šance, že jejich integrované karty skutečně budou využívány. A proč by také ne. Běžnému uživateli, který nehraje náročné 3D hry, by totiž měly zcela dostačovat. Obě podporují DX11, více monitorů (záleží na výstupech na základní desce), GPGPU akceleraci a tak dále.

Intel hodně zapracoval, HASWELL procesory mají opět grafickou část o něco dál. Proti starší generaci je lépe vybavená a posílená. AMD ale stále na výkon a schopnosti integrované grafické části sází více, proto je také větší.U KAVERI je zabírá polovinu velikosti čipu. A jak už víte jedná se o GCN+, takže plně vybavenou kartou se vším, co znáte z velkých Radeon R7/R9 grafik! Mezi integrovanými grafikami nemá výbavou ani výkonem sobě rovného soupeře.

 Co musíme ale zmínit je, že AMD už nativně podporuje paměti u KAVERI až DDR3 2400MHz u A10 procesorů, Intel však u svých Core i3 procesorů zůstává na podpoře DDR3 1600MHz a to pár % výkonu u grafiky udělá. Pro účely testů a srovnání s předchozí generací jsme použili DDR3-2133MHz. Nicméně jak vidíte, tak AMD slibuje  hodně zajímavý další nárůst s DDR3-2400MHz, což si také brzy otestujeme.

  • Testy

Oprášili jsme naše starší testy abychom měly srovnání se starší generací a zařadili tam naše dnes testované novinky. Všechny procesory jsme spárovali s RAM na rychlosti odpovídající jejich maximální parametrové podpoře uváděné výrobcem procesoru. U KAVERI ale pro dnešek zůstaneme jen na těch 2133MHz pro srovnání.

Navíc schválně dnes testujeme kvůli srovnání starší hry.

Brzy se však podíváme už na novější a otestujeme KAVERI i s těmi 2400MHz RAM, takže ten výkon bude ještě lepší, než který vám dnes ukazujeme ve srovnání s předchůdci a konkurencí. AMD navíc slibuje ještě mnohem víc. I KAVERI umí CrossFire spojení, kdy lze spojit výkon integrované grafiky s výkonem neintegrované karty, ale zatím je to omezeno jen na nejslabší modely grafik.

  • MANTLE přinese desítky % výkonu pro APU AMD čipy

Jistě už jste slyšeli o MANTLE API. To vlastně běží jako vrstva vedle DX a jedná se o speciální API, které je na míru naspané pro architekturu CPU a GCN GPU AMD. Vývojáři jej budou ve velkém používat, protože AMD vyhrálo bitvu o konzole a hry jsou dnes vyvíjeny multiplatformě s optimalizací na konzolový HW hlavně. MANTLE je součastí mnoha nových her. Jak víte, tak do současnosti hry příliš moderní HW nevyužívaly - ať už maximální množství CPU jader, nebo architekturu a optimalizace GPU. Navíc samotné API DirectX/OpenGL jsou neefektivní e využití HW prostředků. MANTLE ale využívá naplno možností a prostředků procesoru i grafiky architektury AMD.

Vývojáři her a AMD tak udávají, že u některých her díky tomu naroste výkon na AMD CPU/GPU o desítky % proti jinému HW nebo proti chodu čistě jen na DirectX. Například u Battlefield 4, kde se MANTLE objeví jako první prostřednictvím patche, má být u KAVERI výkon o téměř 50% lepší než bez MANTLE! Navíc MANTLE se objeví v podstatě ve většině nových a významných hrách, které se chystají a protože architektura KAVERI je stejná, jako architektura čipů v konzolích i u velkých GPU Radeon, budou z toho uživatelé KAVERI těžit.

Už se těšíme, až si to vyzkoušíme. Čekáme na nástup MANTLE a pak znovu otestujeme KAVERI a výkon jeho integrované grafiky. Pro dnešek tedy ještě starší herní testy, které ale jednoznačně ukazují, že přes nižší frekvenci CPU je výkon iGPU u KAVERI lepší než u předchůdce a to jsme to nevyzkoušeli s těmi podporovanými DDR3 2400MHz RAM. Co je ještě zajímavé je fakt, že přes vyšší grafický výkon má KAVERI nižší spotřebu při využití jeho integrované grafiky, než měl starší RICHLAND.

BTW: Mohlo to být ještě lepší, bohužel technologie GDDR5M, které měly nabídnout výkon GDDR5 za cenu DDR3 skončila spolu s krachem ELPIDY, takže tyto paměti AMD nemohla nakonec použít a musí spoléhat na pomalejší DDR3 ...

Takže k závěrečným hodnocením ... 

 

  • Hodnocení výkonu, ceny a poměru cena-výkon

Dostáváme se pomalu k závěru, nejdříve tady máme zhodnocení procesorového výkonu, ceny a poměru cena-výkon.

  • Výkon

Testujeme moderní, procesorově náročné aplikace, které nejen perfektně využívají více jader, ale také v mnoha případech i nových instrukčních sad, které dnešní CPU nabízejí.

Ačkoliv výkon KAVERI na stejné frekvenci je o dost lepší než výkon RICHLANDu, díky nižší frekvenci kvůli nové výrobě, je nové A10 proti předchůdci jen o pár % lepší.

  • Cena

V současné době už jsou všechny procesory v cenících. Takže ceny známe:

Ceny samotných procesorů nejsou vše, co musíme brát v případě testů těchto platforem v potaz. Důležité jsou i ceny nutných základních desek. Nelze totiž brát jen cenu procesoru, protože CPU bez desky je k ničemu. Není možné uvažovat, že pro každý CPU existuje stejně kvalitní, stejně vybavená deska za stejné peníze. To prostě neexistuje.

U Core i3 a A10 procesorů ale můžeme říci, že slušné desky podobných kvalit se dají pořídit za srovnatelné ceny, takže to zde také nemusíme příliš zohledňovat. Pravda, úplně srovnatelné to není, protože TOP špičku AMD FM2+ tedy A88X čipset pořídíte za 1500 korun, ale pokud byste chtěli to samé na Intelu, tedy Z87, tak tady musíte vytáhnout z kapsy 2500 korun. Nicméně protože Core i3 stejně nejsou pro taktování atd. tak vhodnější je čipset B85 a zde už desky v mATX provedení v podobné kvalitě koupíte za 1500 korun také. Ale pořád bude mít AMD mírnou výhodu i v ceně základní desky. Bohužel  AMD u nových čipů KAVERI poněkud zvedlo ceny proti tomu, na co jsme byli zvyklí.  

  • Poměr cena-výkon

Pokud ale počítáme s cenou samotného procesoru, dopadne to s poměrem cena-výkon zhruba takto:

Vyšší cena KAVERI čipů bohužel negativně ovlivňuje i celkový poměr cena-výkon. Ten je u nejvyššího A10-7850K modelu daleko od výhodnosti, na kterou jsme od AMD byli zvyklí. Nicméně pokud vezmeme výkonu a možnosti jeho integrované grafiky, je vyšší cena opodstatněná a pokud bychom započítali i výkon grafiky, dopadl by tento CPU mnohem lépe.

 

  • Závěr a hodnocení

AMD KAVERI je procesor více tváří. Hlavně velký příslib do dalších let. AMD názorně ukazuje, jak současný software nevyužívá možností, které procesory nabízejí. Samo tedy vyhlásilo boj za lepší využití, čímž je jak API MANTLE pro hry, tak HSA architektura tohoto APU, která velice jednoduše dovolí vývojářům využít jak výkon CPU, tak výkon GPU ve vzájemné spolupráci obou jednotek, takže KAVERI A10-7850K má opravdu udávaných 12 výpočetních jednotek.

Bohužel pro AMD i pro nás uživatele, stále většina aplikací spoléhá jen na výkon CPU části. Zde sice AMD udělalo architekturou STEAMROLLER pozoruhodný skok, kdy na přínos běžně 10-20% výkonu proti předchůdci na stejné frekvenci dnes nejsme zvyklí už moc vídat u nových generací CPU, zároveň však kvůli jinému druhu výroby a jiným výhodám běží KAVERI na nižší frekvenci než předchůdce. Ve finále tak nová A10 KAVERI je jen o pár % výkonnější než stará A10 RICHLAND. Nicméně při výrazném rozdílu frekvencí 400MHz v neprospěch KAVERI, nižší spotřebě KAVERI a výrazně lepší výbavě KAVERI včetně impozantního grafického i výpočetního výkonu a výbavy jeho GCN+ grafiky, je KAVERI jednoznačně mnohem lepší APU procesor, výkonnější, efektivnější atd.

(když funguje CPU i GPU dohromady jako výpočetní jednotka, stojí to za to ...)

Problém je však s jeho cenou. 32nm RICHLAND A10-6800K stojí 3500 korun a to se zdálo přiměřené, protože konkurenční Intel Core i3 má podobný procesorový výkon, ale nesrovnatelně horší výbavu i výkon grafického jádra. Nové A10-7850K však stojí 4300 korun, což je více než nejdražší Core i3 a na dohled ceně nejdostupnějších čtyřjádrových Core i5. Ty jsou čistě procesorově jasně lepší, ale samozřejmě tím ostatním, tedy grafikou a vším co k tomu patří, se ke schopnostem, výkonu a možnostem KAVERI ani nepřibližují. Bohužel, než většina běžných aplikací bude umět využít vedle CPU i výkon GPU v kombinaci, bude stále stěžejní ten CPU výkon a zkrátka za ty peníze je A10-7850K dosti drahý a procesorovým výkonem nevýhodný.

(AMD pokračuje v nastaveném kurzu ... )

Jako celek pro počítač, kde bude integrovaná grafická karta jedinou grafikou je však velmi zajímavý. Procesorový výkon je zcela dostatečný po všech stránkách a s přibývajícím počtem aplikací, které využijí i ten výkon iGPU, bude jeho využitelnost a výkonnost jen stoupat. Provozní vlastnosti také nejsou vůbec špatné - naopak, i když hlavní výhody a přínosy uvidíme až na mobilní platformě. Díky výbavě, podpoře rychlých DDR3 pamětí je navíc výkon integrované grafiky v tomto CPU tak vysoký, že už se na něm opravdu dají hrát i náročnější hry. Pokud navíc MANTLE splní, co slibuje, bude v podstatě zbytečné kupovat nějakou levnou samostatnou grafiku pro mnoho běžných uživatelů, kteří si chtějí sem tam i něco zahrát.

  • Závěr

AMD KAVERI je působivý technologický pokrok ve všech oblastech. AMD udělalo značný skok a jednoznačně kráčí cestou k čipu kombinující to nejlepší z CPU a to nejlepší z GPU. Potřebovat k tomu ale bude i spolupráci vývojářů softwaru.

KAVERI ukazuje ve vší nahotě, jak spousta běžných aplikací prostě nevyužívá systémových prostředků, které současný HW nabízí. Nářky na "nízký výkon" procesorů v některých hrách či aplikacích jsou sice pěkné, ale když zjistíte, že daná hra nevyužívá více než 2 jádra toho CPU, nebo nevyužívá speciálních instrukčních sad, chyba "nízkého výkonu" opravdu není na straně procesoru. AMD hodně riskuje vzhledem k cenám KAVERI a stále velmi malému počtu aplikací, které dokáží skutečně pořádně využít jeho architekturu a zároveň výkon CPU i GPU, nicméně jako obvykle si AMD proti konkurenčnímu Intelu nemůže dovolit malé kroky, takže dělá větší s tím, že ten SW jej dožene. KAVERI má výhodu v tom, že nejen AMD kráčí cestou k čipu využívající to nejlepší z CPU i GPU najednou. Tudíž KAVERI rozhodně není žádnou slepou cestou a SW jeho architekturu již začíná využívat. Nevýhodou je, že čip potřebuje na míru optimalizovaný software. To by však dnes už nemusel být takový problém.  

(strategii konstrukce procesorů AMD nahrává, že většina dnes prodávaných CPU má ve výbavě i iGPU, tudíž toho SW vývojáři tak jako tak začnou využívat ... )

Jako produkt je však špičkový model APU "KAVERI" A10-7850K hodně drahý. Možná jsme si příliš zvykli na to, jak nás AMD svou cenovou politikou proti Intelu rozmazlovalo a necenili jsme si toho dostatečně, nicméně těch 4300 korun je hodně moc. Pokud bych chtěl CPU s integrovanou grafikou, asi bych lovil mnohem níže, takový A10-7700K nebo úsporný A8-7600 nevypadají vůbec špatně, ačkoliv až tak výkonná jejich grafická část s méně jednotkami není.

Pokud bych chtěl počítač více zaměřený na hry, tak za jen o něco málo více peníze se dá nakoupit rozhodně výkonější kombinace (třeba Athlon II "Trinity" + neintegrovaná grafika R7 260). KAVERI je jednoznačně nejlepší CPU s integrovanou grafikou (tedy APU) na trhu, ale ta nová cenová politika je hodně daleko od toho, na co jsme byli zvyklí. Faktem ale je, že konkurence by podobně technicky zdařilý CPU za podobné peníze klidně prodávat dokázala a velmi úspěšně (dokázala prodávat i mnohem méně povedené čipy ještě méně výhodněji), otázkou je, zda to dokáže i AMD. Uvidíme. Pokud ale chcete dostatečně výkonný procesor s velmi výkonnou a maximálně vybavenou integrovanou grafikou, je A10-7850K bezkonkurenčně zdaleka nejlepší, co trh na poli procesorů s grafikou nabízí.

(základní verze A10 procesorů je bez Battlefield4, ten je přidáván k o něco dražším verzím)

PS: SteamRoller vypadá v mnoha oblastech i náročnějších a modernějších aplikacích působivě jako posun, tak doufáme, že jej uvidíme i jako FX procesory v silnější podobě s více jádry/moduly a více L2/L3. Nicméně faktem je, že zvolená 28nm výroba u GlobalFoundries nevypadá pro čip bez GPU a nástupce současných 32nm FX příliš výhodně a vhodně. To je důvod, proč AMD o nástupcích FX stále mlčí?

Za zapůjčení procesoru "KAVERI" děkujeme společnosti AMD

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-14 23:12:39
avatar
fuha to uz ked tu ma tento novy cpu rovnaky pomer cena/vykon v app ako moj 3570k tak to uz je neco. Skoda ze ho nema nikdo zo znamych ze bych ho aj ja testol a porovnal si.

inak tie ceny proc. ako vyberas?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-14 23:24:18
avatar
drahé CPU mají málokdy dobrý poměr cena výkon, jednoduše proto, že slabší CPU je sice 2-3x levnější, ale ne 2-3x slabší. Takže v tomto případě to vypadá dobře pro 3570K, nicméně když srovnáš ceny desek ... je tam velký rozdíl.

ceny CPU nevybírám, ceny CPU jsou z velkých internetových obchodů +/-, spíše orientační. mění se, což samozřejmě těžko můžeme zohledňovat a udržovat aktuální den co den ...
Iperitas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 10:48:21
avatar
No ale ako to u AMD prcosorov chodi, tak casom cenu klesnu mozno aj na polovicu, potom to bude velmi lakave.
QproTest [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - soft 2014-01-16 11:37:18
avatar
Zdravím DD a děkuji za zajímavý článek. Chtěl jsem se zeptat, měl by jsi nějaký seznam softu co by využil potenciál testovaného procesoru. Myslím tím softu pro běžného uživatele.

Díky Lukáš
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 08:42:16

no ono nejde jen o CPU. To integrované jádro s DDR na 2400 MHz budem mít lepší výkon než HD4850 a to už dost lidem na hraní stačí...
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-14 23:17:06
avatar
1) herní testy s HD7970 mi přijdou zbytečný.. někdo by pak mohl nabýt dojmu, že se to k týhle GK vyplatí, což samozřejmě je blbost...

2) cena zklamala... za 4,3k mi přijde lepší koupit athlon X4 za 1700 a HD7770 za 2500.. Sice žrát to bude asi víc, ale výkon bude taky asi úplně někde jinde...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-14 23:24:40
avatar
1, testy s výkonnou neintegrovanou grafikou jsou tam kvůli testu CPU části ... samozřejmě že tam být musí, testovali jsme i výrazně slabší procesory s touto grafikou a jasně to ukazuje výkonová omezení v případě vyloženě herního stroje ...

2, v závěru jsem o tom psal více než dost ;)
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-14 23:35:54
avatar
ad 2) spíš to bylo myšleno tak, za tuhle cenu nevidím důvod proč stavět počítač na tomhle, když za stejný prachy můžu mít výrazně výkonnější řešení...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-14 23:39:11
avatar
já ti rozumim a přesně o tom jsem psal v závěru článku ;)
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 08:45:42

Nj, ale taková sestava bude po záruce poruchová. Když budete mít jen základní deska na které vlastně není vleký čip který by topil a pouze procesor s socketu, tak takový počítač ma velký potencial zůstat pod stolem X let, protože v socketu studené spoje nevznikají :-)
Trefa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-14 23:34:56
avatar
Diky za skvely test. Pocas citania som akosi nadobudol pocit,ze testovat hry budete len so 7970 a s integrovanou nie, nastastie ste otestovali aj toto, aj ked z clanku mi to hned jasne nebolo. Kazdopadne ten herny vykon je podla mna uzasny. V poslednej dobe som akosi nadobudol pocit, ze Intel sa s integrovanymi grafikami uz pomaly vyrovnava AMD ale tento test potvrdil, ze su daleko pred nimi. Vobec by som sa nebal ten procesor dat do jednoducheho domaceho mini PC polozeneho vedla telky a v klude hrat Fifu alebo v podstate hocico ine vo Full HD a pochodil by som stale lepsie, ako s konzolou. A to sa este Mantle len rozbieha, uvidime kolko % vykonu prida a ako ho vyvojari budu vyuzivat. No a z hladiska ceny mi tento "hybrid" az tak drahy zase neprijde. Treba si uvedomit, ze su v nom nasackovane najnovsie technologie a je to v najvyspelejsie APU. Ano, je to AMD a sme u nich zvyknuty na lacnejsie produkty avsak keby to mal Intel, slahol by to za 200-250 eur a veselo by sa predaval. Je dobre, ze AMD nasadilo sebavedomu ale podla mna rozumnu cenu. Znizovat sa da vzdy. Dufam len, ze zameranie sa na APU sa im z hladiska financneho vyplati. Myslim si,ze by ich ale urcite mali podporit poriadnymi desktopmi.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-14 23:40:53
avatar
pozor ... konzole PS4 a Xbox One mají sice stejnou architekturu CPU i GPU, ale mají 4 moduly-8jader byť na nižší frekvneci a hlavně GCN+ gŕafiku s přibližně 800 a 1200 jednotkami, zatímco KAVERI má jen 512 jednotek. A iGPU běhá na podobné frekvenci.
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 00:14:42
avatar
Citace:
pozor ... konzole PS4 a Xbox One mají sice stejnou architekturu CPU i GPU, ale mají 4 moduly-8jader byť na nižší frekvneci a hlavně GCN+ gŕafiku s přibližně 800 a 1200 jednotkami, zatímco KAVERI má jen 512 jednotek. A iGPU běhá na podobné frekvenci.


Opäť tá istá chyba v Jaguare: majú 2CU = 8cores !!!

P.S. DD ty máš AMD A10-7850K v Cinebench R11.5 Golden Sample?

Citace:
Asi nepřekvapí, kde se dnes testovaný model výsledkově nachází ;).

3.71pts DDWorld
3.65pts hardwarecanucks.com
3.63pts pct
3.59pts extremetech.com
3.58pts wccftech.com
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 01:09:27
avatar
a? Jak můžeš srovnávat hodnoty v rámci různých testů? každý máme jinou sestavu, jde o poměry mezi modely v rámci jednoho testu. Nemůžeš srovnávat výsledky mezi servery, různými sestavami atd.
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 10:39:21
avatar
Nikdy som sa nad tým nejak nezamýšlal pri uvedení procesorov.
Viem, že je tam štatistická odchylka, ale až takú som nečakal.

3.62pts pc.watch.impress.co.jp
3.61pts http://us.hardware.info


Som teda rád, že máte v redakcii zrejme najlepší hardware AMD A10-7850k na Cinebench R11.5 na svete.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 11:18:35
avatar
no jo no ... ale je to tak. Nemůžeš srovnávat absolutní čísla v rámci zcela rozdílných webů, které provádějí testy na různých sestavách, s různým SW (dany test není jediný SW, na kterém to běží) a v různých podmínkách. Srovnávat se dají testy na různých webech jen pokud jde o poměry. Pokud se měří správně, tak by měly ty hodnoty rozdílů mezi modely v podobných testech sedět.

Tedy když v jednom testu vyjde rozdíl mezi A a B produktem 10%, pokud jiný web používá podobný test, mělo by mu vyjít +/- to samé ačkoliv absolutní čísla budou jiná, % rozdíl mezi stejnými produkty by měl být +/- stejný. Jo problém je, když se některé weby liší řádově o třetinu proti všem ostatním ...

Pokud by všichni měli úplně stejný HW a SW, pak by samozřejmě měla sedět i ta absolutní čísla +/-1až2% chyby měření. Ale každý web má prostě jiné vybavení a jiné podmínky ...

EDIT by DD: koukal jsem se na ty weby co si vypsal ... těžko to může být kouskem A10-7850K, když i hodnoty ostatních CPU jsou u nás vyšší ... nicméně rozdíly mezi jednotlivými modely +/- sedí u všech u u nás. A to je pro nás stěžejní ...
Pan_Striker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 00:27:15

Pěkný test, stejně jako ostatní mě nepotěšila cena.
Taky jsem zvědavý na testy 7770k a hlavně na 7600, kdo ví jaký bude mít výkon např. při 45w.
Ještě by mě zajímalo se kterými kartami půjde hybridní crossfireX někde jsem četl že nejefektivněji s 7750 DDR3. Třeba se to dozvíme v nějakém příštím testu
Anonymní  2014-01-15 05:28:01

ta cena sa zdá vysoká lebo je 50% chipu kvalitná GPU . Dúfam ze nova rev trocha posune takty aj keď vypustením SOI sa to asi nezlepši
caduto [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 07:06:06

no som zvědavej jak se to bude ted hejbat s cenou atd přiznám se že sem čekal asi něco podobného s výkonem ano ale cenu sem čekal daleko nižší když stejnou jako předchůdce tak asi jako max protože pokud su dobře informován použitý výrobní proces je levnější než u předchůdců a proto sem ze stavbou levnejch pc pro máti atd čekal co se ukáže ano nepočítám tam s A10 ale tak něco jako A6 nebo max A8 protože má jít opravdu o dost levné pc jen na net a asi nic dalšího možná fylm ale i tak jako čím dám vetšícho fandy amd bych byl moc rád kdyby amd zapracovalo na všech frontách a natrhlo intelu v rámci možností výte co klydně mu odpustím absenci v higtendu protože cpu za 13tis sem koupyl jednou a naposled ne že bych byl sklamanej ale po 1 roce používání ne nadšenej
Dino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 07:24:24
avatar
Osobně bych byl radši, kdyby vydali něco ve stylu 8 jader CPU + např. 128 SP GPU. Dávalo by mi to větší smysl, něco jako nástupce AM3+ procesorů. Myšlenka HSA je sice pěkná, ale obávám se, že potrvá dlouho, než s tím začnou vývojáři pracovat...
chimera [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 07:29:14
avatar
Mě se to APU fakt líbí, jak CPU výkonem tak hlavně GPU části (s tou už se dá opravdu nenáročně hrát), i spotřeba je na současné AMD možnosti fakt dobrá, jen je škoda té ceny ta to trochu zabíjí, ale předpokládám že klesne.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 07:42:24
avatar
Cena je vzhledem k výkonu vysoká. To už je lepší kombinace klasický procesor + mobilní grafika m290x, kde bude neskutečně vyšší grafický výkon (téměř bez kompromisů) a stále půjde docílit PC s malými rozměry a velmi tichým chodem.
xind [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - HSA foundation 2014-01-15 08:44:19
avatar
cena vysoka ?? je nizsi nez u i5 4440 se kterou je srovnavan a ma jeste vyssi vykon ktery se ma s nasazovanim novych sw dal zvysovat.. podle me je cena skvela

jinak zajimave ze clenem toho hsa foundation jsou vsichni teda krome intelu(coz asi nebude moc dobre pro intel takze to hsa budeme mit brzo ve vsem od televize..presne jak je na te prvni strance mobile -server - consumer ..
http://hsafoundation.com/
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 08:44:53
avatar
vyšší výkon může bejt při zapojení iGPU do práce, a to jde přes OpenCL. To není žádná novinka, tohle tu už pár let je a že bych to při běžné práci jeho přínos nějak pociťoval, to rozhodně ne, i když HW na to mám...

Ale i když se bude výkon zvyšovat.. Pořád za stejný prachy seženeš výkonnější HW (4 jabko a GCN grafika), a ten bude výkonnější vždycky, protože stojí na stejný architektuře...
lada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ta cena je naprosto silena 2014-01-15 08:42:17

Taky se primlouvam, zda by neslo udelat srovnani se slabsim procesorem (Athlon 750K, Pentium G3420) a k tomu neco v rozmezi HD7750/7770/7790.

Cena Kaveri mi prijde totalne mimo, to je opravdu pro cloveka, ktery chce tuto konkretni integrovanou grafiku, HD4600 je pro nej slaba a dedikovanou nechce. Ale jinak? Jeste vice by to vyniklo, kdyby v textu bylo cenove srovnani ne s A10-6800K, ale s A10-6790K. Z meho pohledu, kdyz chci hry, tak koupim levny procesor a k tomu zvlast grafiku a kdyz chci vykon CPU, tak i5 uz neni o tolik drazsi.

Jeste dve otazky trochu od tematu. Nejlepsim indikatorem vydarenosti produktu je vzdy reakce konkurence. Zaznamenal jsem zlevneni u Intelu jen mimo desktop. Nema nekdo info, zda nepujdou dolu i stolni i3/i5/i7?

A druhy dotaz- nechysta se Kaveri bez grafickeho jadra? Neco v duchu Athlona 750K? Ale asi by to moc smysl nedavalo u rady, ktera kladu duraz na graficky vykon... Je takovy procesor vubec mozny (pomijim pouhe marketingove softwareove vypnuti GPU) pri tomto stupni integrace a sdileni prostredku?
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 13:18:50
avatar
bez grafiky to nema smysl, resp. není důvod.. AMD má výběr CPU bez GK slušnej...

ad ceny Intel: Já mam takovej pocit, že na desktopu intel nezlevňuje, spíš z dlouhodobýho hlediska zdražuje...
UncleFido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 17:02:12
avatar
Až se nastřádá dostatek kousků s vadnou grafickou částí, pravděpodobně je nevyhodí a pustí ven nějaký procesor s deaktivovanou GPU. Tedy stejně jako doteď :-)
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 11:25:46

Odporucam kazdemu uzivatelovi si precitat nie len tuto recenziu, ale aj ostatne recenzie na zahranicnych weboch, ktore hovoria jednu vec. Dane APU trpi nedostatocnou softwarovou podporou, ci uz z hladiska grafickych ovladacov alebo podpory APU platformy ako celok (Pokial dany program vyuziva HSA, tak dane APU nici v nasobkoch svojich predchodcov a aj konkurenciu). Je potrebne si vsimnut 45W a 65W modely, ktore dorovnavaju a prekonavaju predchadzajucu generaciu, co je podla mna neuveritelny pokrok, kedze sa jedna o AMD platformu.
Callisto [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Optimalizace 2014-01-15 11:40:04

¨Tudíž KAVERI rozhodně není žádnou slepou cestou a SW jeho architekturu již začíná využívat. Nevýhodou je, že čip potřebuje na míru optimalizovaný software. To by však dnes už nemusel být takový problém.

Když se podíváš kolik CPU proda Intel a kolik AMD tak bych to nevidel s optimalizaci tak slavně.....
aleman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 12:58:16

Jasně, stačí se podívat jak se zlepšila podpora Bulldozer procesorů (ty desítky procent výkonu navíc), které s námi už nějaký ten pátek jsou.
Faktem stále zůstává, že za konkurencí zaostávají a vymlouvají se na SW (ne)podporu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 13:19:49
avatar
nezaostávají, FX nabízejí mnohem lepší poměr cena výkon než konkurence ... takže si laskavě nevymýšlej a neplácej tu nesmysly ...
aleman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 16:12:43

Řeč byla o SW podpoře HW, ne? Chceš mi říct, že SW podpora modulové architektury (na bázi Bulldozeru) je dobrá zejména na Windows?
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 18:06:30
avatar
to není problém buldozeru, ale obecnej.. Když je app psaná na jedno 2 jádra, tak na dvou jádrech pojede na Intelu i na Buldozeru.. Problém je ten, že většina app právě víc než ty 2 jádra využívat neumí...
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 13:16:48

Je potrebne si uvedomit, ze vyvoj urciteho typu procesoru netrva jeden rok, ale dva, tri, ba mozno viac, a ked sa sa predpoklada, ze o tie dva, tri roky ta softwarova podpora bude. AMD nezaostava, len ide inym smerom, no vykon tychto procesorov zavisi masivne na uz spomenutej podpore zo strany aplikacii, kazdopadne, chcel by som vidiet aspon FX6000 s jadrami steamroller B pri takte 4GHz, a narast voci fx 6300 by bol radovo 20%+ percent.
Priest123 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - V notasu 2014-01-15 13:30:56
avatar
Boze prosim at to vrazi do nakyho mensiho notasu (max 13") a velkou baterii(jebem na naky ultrabooky apod) a normalni klavesnici...uz potrebuju vymenit muj acer 1810TZ necim co ma lepsi grafarnu nez Intel GMA 4500MHD(?) a rychlejsi procak a hlavne bez dotykovky....ale to uz su asi moc narocne zakaznik....
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 13:42:25
avatar
Nevím jaká bude cena takového notase, ale pokud je pro tebe důležitý grafický výkon, aby to zvládalo i novější hry, tak bych šel raději do notasu s grafikou na bázi M200X. Jejich nejvyšší model M290X má výkon jako klasická R9 270 (přes 2TFLOPS)
Priest123 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 14:28:11
avatar
neni jen chcu neco malyho co dlouho vydrzi na cesty a sem tam si na tom zahrat (nevejsi hry me nezajimajy spis starsi klasiky)a vim ze intel je moc drahej tak uvidim co bude stat totok pokud to nekde najdu...jinak je dost trapny ze pred rokem, dvema vsichni vyzdvihovali vydrz notasu 9-10 hodin...pak bum ultrabook a zas to spadlo na 4-5 hodin....
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 08:57:21
avatar
Jj už by to chtělo nějakou lepší technologii baterií, aby při stejné nebo menší velikosti měly několikanásobně větší kapacitu, protože už je to s tím neustálýmk nabíjení opruz.
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 14:17:34

AMD jako uz mnohokrat v minulosti predbehlo dobu. Problem je ze je velka pravdedobnost nedoceneni produktu jehoz nadcasovost se vetsinou plne ukaze az o dost let pozdeji nebo az s tim o roky pozdeji prijde konkurence ze treba gsync Preju AMD at to tentokrat dopadne lepe, naslapnuto maji poradne.
Jsem strasne zvedavy na v utery ohlasene hospodarske vysledky AMD.
pseudografx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 7-zip 2014-01-15 15:07:58

Ať hledám, jak hledám, nemůžu nikde najít archivátor 7-zip s podporou GPU akcelerace - můžu vědět, kde je ke stažení?
kukino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD a DisplayPort ! 2014-01-15 16:01:39

...ako hladam,tak nikde nemozem najst kombinaciu: doska FM2+ formatu microATX alebo mini ITX a DisplayPort !!!. Hladam zle,alebo je naozaj zatial Kaveri pre mna nepouzitelne
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 19:17:05

Pořád mi připadá výhodnější koupit nejvýkonnější Celeron a zkombinovat to se samostatnou grafickou kartou.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 20:35:05
avatar
nesmysl, celeron má jen 2 jádra bez HT, je slabý, lepší je Athlon II X4 750K
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD A8-7600 vs HD7730+Pentium 2014-01-15 20:56:35
avatar
Poliaci mali síce k testovaniu len QuadCore AMD A8-7600 3.3GHz@3.8GHz 65W s 384SPs avšak porovnali ho aj s DualCorom Intel Pentium G3220 3.0GHz a dGPU Radeon HD7730 s 384SPs a 1GB GDDR5 a Kaveri si v hrách moc neškrtla oproti HD7730 pričom je tam rozdiel len 50 zlotých. Páči sa mi na nich, že porovnávajú kombinácie v nejakej rovnakej cenovej hladine nad čím mnoho užívateľov rozmýšla resp. kladie si otázku čo je výhodnejšie. Ći menej jadier a výkonnejšie dGPU alebo hybridný procesor v danom prípade APU.
zdroj: Odkaz

Dokonca bude tu ešte jedna lacná alternativá priamo zo strany AMD a to konkrétne platforma AMD Kabini FS1b pre socket M1, pri 2.05GHz ako QuadCore s TDP do 25W ako AMD Athlon 5350 ($54), ktoré tiež v určitej cenovej hladine bude možné skombinovať s nejakou lacnou grafikou s GDDR5 pamäťami a ala Radeon HD7750 a to ešte aj low profile jednoslotka a pod.
zdroj: Odkaz
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 20:26:58
avatar
S mým A10-6800K nemám dnes žádný problém a výměna se mi nevyplatí... Budu měnit až budou desky s podporou DDR4... Jinak mám A-DATA GAME EDITION (2400Mhz) a není problém s kvalitnější deskou nechat RICHLANDa běhat se sběrnicí na 2400Mhz Tech 2133Mhz je už kvalitních, ale hUMA je velmi fexibilní kus zařízení a na 2400Mhz chodí dlouhodobě stabilně. Takže já už zhruba vím jaký je nárust FPS proti 1866Mhz a 2400Mhz, je to hodně značný rozdíl ... cca tak 10fps +
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 02:16:38
avatar
no jasně, nová generace většinou na upgrade není nikdy, až ta ob nebo ob2. V tomhle případě je tu ale podpora mantle, pokud to skutečně přidá ve hrách třeba 30-40% fps, tak je to u APU, které se ve hrách pohybuje kolem 30, zatracený rozdíl. Já jsem pro změnu zvědavý jestli mi bude mantle podporovat notebook. Má APU WLIW4 + dedikovanou GCN grafiku. Dedikovaná grafika mantle umí, APU richland nikoliv, přitom notebook grafiky přepíná (Enduro). No to jsem zvědavý
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 19:25:52
avatar
Jako u Notebooku by to byla jasná převaha pro AMD v segmentu herních notebooků, kdy s Mantle by mohl NB podávat perfektní výkon za pár korun
skriptdaddy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AM3+ 2014-01-15 22:20:24

Nevíte jestli má AMD v plánu nějaké nové procesory na patici AM3+? Nebo co by se mi asi hodilo ke GK HD7950? Můj phenom II x4 965 už ztrácí občas dech, a taktovat se mi ho moc nechce i když bych ho mohl vyhnat dost vysoko na jeho poměry.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-15 23:30:32
avatar
Spíš jen nové revize nebo tak něco, ale FX6300 (jako upgrade z X4 má smysl jen po přetaktu) nebo FX8320 jsou už dnes OK. Nebo potrap toho phenoma jestli máš dobrý chladič a třeba zjistíš, že můžeš vyčkávat.
skriptdaddy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 16:31:18

no chladič mám Corsair h100 a dostal sem ho zhruba na 4,1GHz, myslíš že to půjde výš?
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 20:25:31
avatar
Řekl bych že ho trápíš slušně . Záleží na konkrétním kuse, ale o moc výš už ho asi nedostaneš. Nezabij ho příliš vysokým napětím.
xind [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - FXnext gen 2014-01-16 09:44:39
avatar
podle me a modlím se za to, prijdou tak za 6-8 mesíců nejpozději FXnext gen s podporou hsa ve spojení s externí amd gpu - možná pro to bude povinná amd grafika, ale komu by to dnes vadilo že ?
včera jsem nad tím přemýšlel a tyto apu by zůstaly pořád cenově výhodné -APU 4000 cpu+gpu fx 3500cpu+3000+gpu 6500+ s externí gpu by mohl cpu využívat i gddr5 paměti jako je to v ps4, specifikace říká že se využívá pro výpočty i pamět gpu

k tve otazce, určitě má smysl přejít na fx6300 nebo fx6100 , 95w tdp a kde jede phenom2 x4 na 90% dava fx6300 15% fakt myslim hlavně nové hry
Orleanus88 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - úprava fotek 2014-01-16 18:51:37

Ahoj DD, doporučil by jsi tento procesor na úpravu fotek? převážně v Photoshopu a Lightroom. Nebo je lepší volbou i3 4xxx ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 19:00:53
avatar
no zrovna ty aplikace podporují GPGPU a kromě toho A10 je čtyřjádro, Core i3 je jen dvoujádro s HT ... ale upřímně v této cenové relaci ....
Orleanus88 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 19:17:13

A co by jsi tedy doporučil aby to celé stalo do 10k? Je to pro sousedaa Já skládám jen herní PC, tak nevím co mu na to doporučit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 21:49:51
avatar
herní PC za 10K??? jako vážně?
Orleanus88 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-17 11:04:52

Přečti si to znovu :-). Já psal že stavím herní PC, proto nevím co mu doporučit na práci s foto do 10k :-).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-17 11:27:48
avatar
jo takhle .... no si moc vybírat nemůže ... na grafice zjevně moc nezáleží, ale vzhledem ke schopnostem je tohle APU asi nejlepší kompromis ....
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-16 22:16:28
avatar
Deset tisíc za co? Komplet PC nebo jen něco? Jaké PC to bude nahrazovat? Rozhodně ber 8GB RAM jako minimum - kvůli photoshopu. FX procesory mají ve photoshopu dobré výkony, takže popřemýšlej nad FX6300 nebo FX8320 a nějakou šunku grafiku pokud nebude moc využívat efekty přes GPU. On každý používá photoshop trochu jinak, takže proto by pomohlo kdybys věděl jaký stroj to bude nahrazovat. Fakt nízkej rozpočet, to je těžký...
xind [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - sestava 2014-01-17 08:25:38
avatar
tak podle me jestli chce setrit bohate by mu na praci a hry stacilo:
AMD Athlon X4 750K 2000
mb GIGABYTE F2A55M-DS2 1200
GIGABYTE R725OC-1GI 2100
ADATA 8GB KIT DDR3 1600MHz 1800
disk wd 1tb 1500
bedna + zdroj 2000
--
10600

jeste mnohem levnej by to slo postavit s apu ale taky s nizsim vykonem, i kdyz ted ty nove..
viperman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pamate 2014-01-17 09:41:56

to apu zabijaju pamate. ak by to bolo sparovane s gddr5m (aj taky plan vraj bol) tak to podava vykon pomaly ako 7750-ka
kukino [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-17 21:42:30

to viperman: presne tak! na Kaviar som sa tesil ako maly ze to bude prave sparovane s tymi GDDR5M a ze to tak trochu bude revolucia ( a hlavne vacsi odskok od Richlandu)
Takto je to skor pre mna sklamanie roka
henrz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Výkon APU 2014-01-21 14:33:10
avatar
Ahoj, rád bych se zeptal:
Docela mě láká si pořídit APU A10-6790K. Občas si rád zahraju (Skyrim, Fallout NV, GTA, strategie.. - jsem z generace hráčů Golden Axe) a vím, že touto volbou si neužiji maximální detaily v nových hrách. Při brouzdání webem jsem narazil na test, kde pod A10-6800K rozběhli Skyrim v 1080p na High detaily 2xAA při 38 FPS. Nevím, jestli můžu dát odkaz, kdyžtak to DD prosím smaž:
Odkaz
Bylo by možné pro nás otestovat, co takový procesor vlastně hratelně utáhne? Stačilo by u těch her, které tu běžně pro APU testy běžně používáte. Něco jsem četl v diskusích tady, zvláště mě zaujala tato od FlanK3r:
Odkaz
A další otázka Má u Richlandu smysl DDR3 vyšší než 2133MHz (např. 2400)? Samozřejmě pro grafickou část.
Jestli někdo máte zkušenosti, rád si je poslechnu. Díky všem.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2014-01-21 14:39:38
avatar
richland neumí (tedy hlavně desky) více než 2133MHz, takže nemá, i tak to musíš nastavit v BIOSu....

Už jsme to testovali v 1080p s těmi grafikami, dokonce nedávno tu byl test 6790K ;) ... s těmi 2133MHz většina her není problém a mnoho z nich jde i na lepší než nízké detaiky. u GTA nevím, tam je špatná optimalizace. Ale podle mě by se mělo nechat zahrát skutečně skoro všechno (u starých her zcela určitě)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!