AMD Radeon RX 6800 16GB – TEST a RECENZE cenově dostupné karty, která poráží RTX 2080Ti
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 24 listopad 2020
alt

 

 

 

 

 

  • AMD Radeon RX 6800 16GB – TEST a RECENZE

                                      cenově dostupné karty, která poráží RTX 2080Ti

Možná si někteří pamatují, že před vydáním RX 6800 série mnozí pochybovali, že AMD vůbec vydá kartu, která překoná RTX 2080 Ti, natož aby se něco vyrovnalo RTX 3080. Mnozí říkali, že AMD prý bude konkurovat maximálně RTX 3070. A jak to dopadlo?

Nový Radeon RX 6800 XT jednoznačně překonává RTX 3080 v nižších rozlišeních a ve 4K uhraje více než slušnou remízu s tím, že v některých hrách ovšem dokáže překonat i RTX 3090, což samozřejmě 3080 nedokáže. To je velmi slušný výsledkem s ohledem na mnohem nižší spotřebu nového Radeonu a také nižší cenu. Navíc čas nových AMD karet teprve přijde s nástupem mnoha her nové generace optimalizovaných pro novou generaci stejné RDNA 2 architektury, která pohání jak RX 6000 v PC grafikách, tak nové konzole PS5 a Xbox X. Tohle je nejzásadnější zbraň nové generace grafik AMD, která se teprve chystá spustit palbu.

Ale ne každý si může dovolit RX 6800 XT za těch 17 990 korun vč. DPH, co oficiálně stojí, i když jde o zajímavou cenu. Nebo možná někteří spíše ocení kartu s nižší spotřebou a stále zajímavým výkonem. Pro ty je zde právě nový Radeon RX 6800 bez XT, na který se podíváme dnes.

  • AMD Radeon RX 6800 16GB

Ano, tohle je přímá konkurence nedávno vydané NVIDIA RTX 3070, která téměř kopíruje výkon TOP modelu minulé generace, modelu RTX 2080 Ti. Ta ale díky tomu, že má více paměti a širší sběrnici (11GB a 352-bit) než jen 256-bit 8GB RTX 3070, je výkonnější ve vyšších rozlišeních a všude, kde paměť hraje nějakou roli. V nižších rozlišeních je výkon podobný. To není špatný výsledek, když RTX 3070 stojí alespoň na papíře 499 dolarů tedy 13 990 korun vč. DPH. Připomínám, že RTX 2080 Ti stála nehorázných 1200 dolarů, tedy zhruba 33 tisíc.

Jenže teď do toho vstupu AMD s Radeon RX 6800, která je odvozena od výkonnějších RX 6800 XT a RX 6900XT. Všechny tři tyhle karty mají nové high endové NAVI 21 grafické jádro vybavené 128MB Infinity Cache, 256-bit sběrnicí a 16GB GDDR6 paměti. V čem se liší, to je nastavení jádra. RX 6900 XT má plně aktivních 80CU (5120SP), RX 6800 XT má 72CU (4608SP) a RX 6800 má aktivních 60CU (3840SP).

Současně má také RX 6800 nižší takty, „jen“ 2105MHz v boostu proti 2250MHz u výkonnějších modelů. Ty za to ale „platí“ také 300W spotřebou, zatímco RX 6800 si vystačí s 250W. Zásadní je ale zachování té 16GB paměti a vůbec celé té výkonné a současně efektivní konstrukce díky superrychlé Infinity Cache. O tom, co RDNA 2 architektura přináší jsme vás podrobně informovali v recenzi RX 6800 XT, takže vás na ni odkáži:

AMD Radeon RX 6800 XT – TEST a RECENZE grafické karty, která poráží NVIDIA RTX 3080

Dnes se tedy rovnou podíváme na samotnou grafickou kartu RX 6800, která za oficiální cenu 579 dolarů 15 990 korun vč. DPH, přináší přímou konkurenci pro nedávno vydanou RTX 3070 s její jen poloviční 8GB pamětí. Je sice oficiálně o 2 tisíce dražší, ale reálné ceny karet na trhu jsou dost podobné a spíše vyšší. V tuto chvíli AMD uvedlo jen své referenční modely, které jsou v obchodech od 18.11.2020 a ještě nějakou dobu budou. Ovšem od 25.11.2020 vyrazí na trh nereferenční edice, na které se samozřejmě výrobci karet soustředí především.

Dnes se ale podívejme na to, jaká je vlastně ta základní reference, která se mimochodem AMD dost povedla …

 

 

  • AMD Radeon RX 6800 16GB – Grafická karta

Tak tohle je ona. Referenční grafická karta Radeon RX 6800 přímo od AMD.

Jak vidíte, tak karta vypadá jinak, než reference předchozích modelů minulých generací. S výjimkou prototypových karet jako byla R9 FURY série, která byla v jedné verzi opatřena AiO chlazením, tak starší R9 290X, RX VEGA 64 i RX 5700 XT byly opatřeny v referenci tzv. blower chladičem s turbínovým ventilátorem.

Jedinou výjimku představovala omezená edice speciálního Radeon VII, který ale nebyl ani tak herní kartou (nemá ani RX označení), jako spíše opět připomenutím se, že AMD má zajímavé technologie. AMD ale na něj použila tří-ventilátorový chladič a jeho výrazně inovovanou edici používá i nová série, kdy NAVI 21 je pro něj i stavěno na rozdíl od VEGA 21, která byla stavěna na HPC karty, s pasivním chlazením.

Výsledkem je tak hlavně znatelně tišší provoz, což hráči upřednostňují. Výkon chlazení je také velmi dobrý, ale proti bloweru je zde nevýhoda, že ten foukal ohřátý vzduch ze skříně ven. Nový design jej fouká do stran a zůstává ve skříni. Není to ovšem o moc odlišný design od většiny ne-referencí. Je prostě tišší. O dost tišší proti bloweru.

Karta má dokonce systém automatického vypínání ventilátorů, takže je v klidových stavech a nízké zátěži naprosto bezhlučná! Pasiv je v případě RX 6800 nižší než u XT verze. Karta má tak výšku standardní 2 sloty, proti 2,5 slotu u XT edice. Je tak stále kompaktní. Má jen 267mm na délku a 120mm na šířku. Je mnohem menší než většina ne-referencí, které dorazí na trh později s mnohem mohutnějším chlazením.

AMD rozhodně jako obvykle nešetřilo na designu a provedení referenčního PCB. Kvalitní komponenty, kvalitní materiály atd. Design tedy dokáže zvládat mnohem větší zátěže a TBP než jakým je karta v základu vystavena. RX 6800 XT i 6800 mají PCB stejné.

AMD si dalo rozhodně záležet. V tomto designu tedy budou karty nabízeny první týden od většiny výrobců, lišit se budou jen logem. Až později se objeví nereferenční karty. Ty také mohou mít vyšší takty. AMD u základu nastavilo poměrně konzervativní takty, hluboko pod tím, co nové GPU skutečně dokáže.

Základem je pouze 1815MHz, co by hodnota běžného taktu. S boostem se pak v „nárazech“ může dostat až na 2105MHz a karty dynamicky běhají někde v tomto rozpětí. Tedy teoreticky. V praxi jsme ovšem pozorovali, že karta prakticky pořád jede na 2105MHz a někdy i rychleji až 2200MHz. Což je zajímavé.

Nicméně NAVI 21 je velmi efektivní, limitem je teplota až 110°C a boost to tak drží tak vysoko, než to těch 110°C a 250W TDP překročí, což se nestává. V ovladačích lze nastavit i vyšší power limit, což už je ale taktování.

Celkově se mě karta a její design a zpracování líbí, až na jednu věc. Má jen 1x HDMI 2.1 a 2x DisplayPort. Osobně bych ocenil tři DP porty. To ale snad vyřeší nereferenční edice. Novinkou je nicméně USB Type-C konektor. Jinak má karta standardně 2x 8-pin napájení a AMD tak nevymýšlelo žádné opičárny a hloupé redukce na menší nestandardní konektory hloupě umístěné do středu karty, jako u NVIDA RTX 3000 FE edic. Zůstalo u standardu.

  • Testy a testovací sestava

Původně jsme měli v plánu udělat testy rovnou na naší nové sestavě s RYZEN 9 5950X, nicméně protože RYZEN 5000 jsou výrazně výkonnější než všechno, co na trhu dosud bylo a začaly se sotva prodávat, ty výsledky v některých hrách by byly poněkud výše, než prakticky všichni uživatelů mohou u svých PC sestav čekat. Takže jsme se rozhodli ještě využít naší starou sestavu s 3900X procesorem, a 5950X nasadíme do recenzí až později.

Pro testování tedy používáme naší již standardní testovací sestavu. Základem je 12jádrový AMD RYZEN 9 3900X s aktivním automatickým taktováním PBO s chlazením NZXT Kraken X72 (360mm AiO). K tomu máme 16GB G.SKILL FLARE X AMD paměti na 3200MHz s CL14. Základní deskou je ASUS ROG CROSSHAIR HERO X570. V sestavě je také pořádná zvuková karta ASUS ESSENCE STX II, vše napájí platinový 1200W zdroj. A je to osazeno v plně chlazené Fractal Design DEFINE R6 skříni.

Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací.  Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme 5 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 45 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože tyto hry dokáží současné karty rozjet na stovky FPS, a tak je opravdu jedno jestli máme 280 nebo 300FPS. Zajímají nás nové hry, protože novou grafiku si kupujeme hlavně pro ně a pro to, co v následujících několika letech vyjde.

A jaký je výkon téhle karty v praxi? Podívejme se na pár testů …

 

 

  • Battlefield V (DirectX 12)

Stále aktuální multiplayerová hra, která má skvělou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12, má dokonce jako první i DirectX Raytracing, které však můžete využít jen u RTX karet. Aktuálně je BF V určitě jednou z nejlépe vypadajících her současnosti, kdy vizuální kvalita a detailnost je úžasná. O to více překvapí, že hra je velmi dobře optimalizovaná a běhá v plných nádherných detailech i na mainstreamových kartách, klidně i ve vyšším než 1080p rozlišení. Navíc použitý herní engine (Frostbite), používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ, a používat jej bude i nadále, a výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Žádné úlevy pro testované modely a všechny mají identické podmínky. Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi.

 

 

  • Shadow of the Tomb Raider (DirectX 12)

Nejnovější herní pokračování Lary Croft je vizuálně velmi působivé, hra také primárně staví na DirectX12 a optimalizace je solidní. I tento herní engine používá řada dalších her a bude na něj spoléhat i řada chystaných titulů, takže rozhodně zajímavé pro otestování grafických karet.

Samozřejmě testováno je v plných detailech včetně AA a také nejlepší kvality vlasů Lary ;).

 

 

  • Metro Exodus (DirectX 12)

Graficky vizuálně velmi působivá hra a také velmi náročná v maximálních nastaveních.

Testováno v Ultra nastavení s vypnutým RTX. Hra je v něm velmi velmi náročná.

 

 

  • Far Cry New Dawn (DirectX 11)

Opět jedna hra, která používá herní engine, jež byl a bude k vidění v mnoha dalších titulech. Z nějakého důvodu však aktuální Far Cry nepoužívá Direct12 ale jen DirectX 11, což není úplně ideální a je zde tedy prostor pro vylepšení u dalších her. Každopádně hra vypadá graficky velmi dobře a běhá dnes také výborně.

Testováno je opět v nejvyšších detailech včetně vyhlazování. Far Cry New Dawn je vlastně pře-skinované Far Cry 5 (doslova), používající stejný základ hry.

 

 

  • GEARS 5 (DirectX 12)

Jedna z nejlepších her roku 2019. zajímavá je ale i po technologické stránce, kdy používá nejnovější verzi Unreal 4 engine a má nativně DirectX 12. Vizuálně představuje ohromný pokrok proti Unreal 3 hrám a můžeme se těšit na mnoho podobných.

Vzhledem k velmi působivé grafické stránce běží hra překvapivě slušně i na slabších kartách. Samozřejmě není problém detaily snížit, ale nás zajímá, výkon grafik jako takových, takže nebude snižovat laťku a dáme kartám pořádně zabrat.

 

 

  • Assassin’s Creed Valhalla (DirectX 12)

Rozhodli jsme se zařadit také jednu z nejnovějších her. Důvodem je, že tahle hra už počítá a byla více optimalizována na novější HW, speciálně na novou generaci konzolí, které využívají RDNA2 architekturu. Mělo by to tedy tomu odpovídat. A také odpovídá:

Testovány jsou maximální detaily, kdy je hra docela náročná, ale dá se to. Nová generace grafik je výrazně lepší.

 

 

  • DiRT 5 (DirectX 12)

Další novou hrou, která právě vyšla a už počítá s novým HW konzolí a PC, je nejnovější díl DiRT série. Takže jsme jej také zařadili. A i zde je vidět optimalizace pro nový RDN2 HW v akci.

Nastaveny jsou plné detaily a jak vidíte, 60FPS ve 4K není pro nové grafiky žádný problém.

 

 

  • Ray Tracing ve hrách

Jednou z věcí, která všechny zajímavá, je to, jak si AMD vede při HW akceleraci Ray Tracingu, což je pro AMD premiéra. Doposud tuto funkci nabízela jen NVIDIA, pro kterou je naopak v případě RTX 3000 série, už druhou generací této technologie.

Zde je nutné říci, že přístup obou firem se velmi liší. NVIDIA zde zapojuje hned dva další speciální druhy výpočetních jednotek, které zabírají extra prostor v jejím GPU vedle klasických jednotek. AMD na to jde jinak, také má speciální RayTracing akcelerátor, ale je součástí přímo CU jednotek a každá má tak 1. Není zde ale žádná speciální vyhrazená extra část GPU apod. Fakt, že AMD přináší HW akceleraci RT je zásadní, protože teď teprve vývojáři mají důvod RT efekty začít ve hrách používat. RX 6000 v případě RDNA2 totiž tuhle funkci přináší nejen do klasických počítačových grafických karet, ale umí ji právě i nové konzole!

Nicméně nadále platí, že kompletně Ray Tracingované hry není možné udělat s výjimkou extrémně graficky jednoduchých titulů (i tak ve výsledku extrémně výpočetně náročných). U běžných her s tou současnou úrovní počítačové grafiky a detailnosti, by plné převedení do real time RT vyžadovalo mnohonásobně více výkonu, než kterého jsou současné karty schopny. Takže Ray Tracing efekty zůstanou ještě mnoho let vyhrazeny jen na určité prvky a rasterizace bude základním stavebním kamenem všeho i nadále. RT je ale zajímavé především na „hru světel a stínů“, což je nejčastější prvek, na co se dnes RT ve hrách používá. Druhou věcí jsou například odrazy obrazů. Ale tady jsou vývojáři opatrnější, protože tohle se dá velmi jednoduše s minimálními nároky na výkon udělat klasicky rasterizací, není to sice hyperrealistické, ale je to dostatečně dobré, aby si toho nikdo nevšiml. RT odrazy totiž vyžadují mnohem vyšší výkon a vizuálně to není často ani poznat. Pro hru světel a stínů je ale RT mnohem užitečnější. I tak je zde problém, že zapnutí Ray Tracing efektu, třeba i jen pro to stínování, značně sníží FPS.

Shadow of the TOMB RAIDER je jedna z prvních her, které právě na stínování Ray tracing používá. I když je hodně těžké vůbec poznat rozdíl, takže zapnutí tohoto efektu je pro většinu hráčů nesmysl. Hra používá standardní DirectX RT, i když samozřejmě tahle funkce v případě téhle hry byla laděna na RTX 2000 sérii, tak běhá i na nových Radeon RX 6800 kartách. Dopad na výkon se zdá být o něco větší u AMD, která s aktivním RT podává horší výkon než RTX 3080, přičemž bez RT je výkon srovnatelný. Nicméně vzhledem k tomu, že tahle hra vůbec není na RDNA2 jakkoliv optimalizovaná, a pro AMD je to premiéra HW akcelerace RT, jde o více než slušný výsledek.

AMD nám ale poskytlo také přístup k vývojové verzi nového DiRT5, který je příkladem nové hry, kde už Ray Tracing efekty budou optimalizovány i pro RDNA 2. Hra používá standardní DirectX Raytracing, takže samozřejmě běhá i na RTX grafikách NVIDIA. Nicméně na AMD běhá tak dobře, že najednou je situace úplně jiná než ve starších, pro RDNA2 neoptimalizovaných titulech.

Je tedy evidentní, že optimalizace her budou hrát roli. Zásadní roli. NVIDIA má papírově vyšší ten hrubý výkon pro Ray tracing. Ale jde na to také složitěji a za cenu větších čipů o speciální jednotky. Ale ne všude je to automaticky lepší a výkonnější řešení, než přístup AMD. Pokud jde o hry, bude prostě záležet na té implementaci a optimalizaci ze strany vývojářů. A tady má velkou výhodu AMD, kdy prostě díky RDNA2 na RX 6000 grafikách v PC i obou hlavních konzolích, to bude právě tahle architektura, na kterou to vše bude primárně laděné.

Současně osobně stále považuji Ray Tracing prvky roubované do současných her, za poněkud zbytečné. Ten dopad na výkon je drtivý, přitom ten vizuální přínos je vizuálně sotva postřehnutelný. Nemyslím si, že se na tom v několika dalších letech něco změní. Ale ano, RT efekty v některých hrách uvidíme teď častěji, když je teď budou moci vývojáři nabídnout mnohem širšímu obecenstvu díky AMD RDNA2 v konzolích. Osobně nepovažuji v současné generaci grafik se současným výkonem a tou odpovídající použitelností ve hrách, tuhle oblast za nějak zajímavou. Za pár dalších generací uvidíme … ale pokud jde o RT v profesionálních aplikacích, to je o něčem jiném a tady si vede RDNA 2 dobře:

A jak je na tom nová grafika z hlediska provozních vlastností?

 

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Nová generace výkonných grafik přichází s opravdu velmi vysokou spotřebou. Měříme průměr ze všech našich herních testů a takhle to vypadá:

A přichází další velký šok! Po letech a několika generacích, kdy NVIDIA měla zjevně navrch v herních grafikách pokud jde o efektivitu, kdy jednoduše nabízela lepší výkon při lepší spotřebě, se věci obrací. V souboji nových generací je AMD Radeon RX 6800 XT znatelně o několik desítek W úspornější než NVIDIA RTX 3080/3090, což vzhledem k dost podobnému výkonu těchto karet znamená, že AMD je jasně efektivnější! Stejně dobře si vede i RX 6800, která je úspornější než RTX 2080 Ti, přitom má větší výkon a více paměti. A to není všechno!

Pamatujete si na ty hlučné blower referenční chladiče na referenčních RX 5700 XT, RX VEGA 64 atd.? Vyřešeno! Referenční RX 6800 XT i RX 6800 jsou jakoby z jiného světa. Ty karty jsou tiché! Dokonce bych řekl neuvěřitelně tiché na referenci od AMD :). Nezadají si s většinou normálních ne-referencí! Jedinou věcí, kterou určitě výrazně mohutnější ne-nereference přinesou, budou ale nižší teploty.

RX 6800 má nižší pasiv než XT verze, ale také chladí o několik desítek W odpadního tepla méně. Překvapivě je chladnější než XT model a dosahuje v běžném režimu jen 69°C. Ovšem je o něco hlučnější, a podle mě by se to dalo nastavit na to, aby teploty byly o něco výše a hlučnost níže. Ale není to nijak hlučné. Tedy zcela bez problémů, speciálně vzhledem k normálně tichému provozu karty a tomu, že to není přerostlé chlazení. Karta je kompaktní, klasicky 2 slotová a mnohem menší než třeba ASUS STRIX nebo Sapphire Nitro+ edice. Ty tak nabídnout určitě podobně tichý provoz, ale díky většímu chlazení nižší teploty, a tedy i možnost vyšších taktů při zachování tichého provozu. A když už jsme u toho…

  • Taktování RX 6800 XT

Tuhle oblast prozkoumáme podrobně jindy, hlavně u ne-referencí nebo u chlazení vodou. Dnes tedy jen zběžně. Karta v běžném nastavení se pohybuje kolem 2105 – 2205MHz, což je více, než oficiálně uvádí AMD pro boost. Překvapivě zde není nějaký zřejmý umělý limit taktů, jako byl u RX 5700 proti RX 5700 XT. Radeon RX 6800 jde taktovat vysoko, ale nepřekvapivě o něco hůře než XT verze vybavená kvalitnějším kusem GPU. Zatím je ale samozřejmě omezené na straně dostupných aplikací a možností ovladačů.

Nám se nicméně podařilo RX 6800 dostat a udržet stabilně na 2300MHz jako nic. Paměti pak 17 200MHz. Ani jedno z toho nepovažujeme za mezní hodnoty, ale bude třeba dalšího zkoumání, a vývoje aplikací pro OC. Z hlediska přínosu výkonu to ale nabídlo jen 4%, což se od cca 100MHz zvýšení taktů na GPU i pamětech dalo očekávat. Každopádně s naší kartou jsme dokázali v některých hrách najet i při 2,5GHz, ale nebylo to všude stabilní. Jak říkám, bude to chtít ještě další testování. Potenciál by tu ale evidentně nějaký byl :).

Takže k závěrům …

 

 

  • Závěr a hodnocení

Pokud jde o výkon, Radeon RX 6000 série grafik má na AMD platformě v kombinaci s RYZEN 5000 ještě možnost být v některých hrách o něco výkonnější. Tato technologie se nicméně později rozšíří i na další grafiky a platformy, ale spíše až v budoucnu. AMD, protože dělá jak CPU a GPU a počítala s touhle funkcionalitou, může tuhle technologii nabídnout už teď. A co dělá? Přidá ještě několik % výkonu navíc!

  • AMD Smart Access Memory (SAM)

Zatím to není automaticky aktivní. Musíte ji ručně zapnout. Potřebujete k tomu v tuto tedy RX 6000 kartu, RYZEN 5000 procesory, X570/B550/A520 desku s novým BIOSem, který tuhle funkci zpřístupňuje. Současně tahle technologie, která je založena na jednom technickém konceptu Microsoftu, a nejde tedy o AMD/NVIDIA ani Intel exkluzivní řešení. Není v tuto chvíli ani nijak optimalizovaná a hry s ní zatím nepočítají. Ale budou, protože smysl a přínos má. Podobná funkce existuje i v konzolích, kde je AMD RYZEN + AMD RDNA 2 platforma také, nicméně prostě až nové hry s ní budou počítat, takže v současnosti jsou přínosy různé. Někdy jsou, někdy ne a někdy mohou být i záporné, což je jeden důvodů, proč AMD zatím nenechalo tuhle věc zapnutou v základu. I když celkově výkon RX 6800 karet dále v průměru navyšuje.

Velký je ten přínos u novějších her, jako třeba Assassins Creed: Valhalla. Dokonce tak velký, že RX 6800 se s aktivním SAM dotáhne na výkon RX 6800 XT bez SAM. Ale jsou hry, kde je přínos mnohem menší.

Například Tomb Raider je přínos menší, ale i tady to pár % udělá. Celá technologie nemá negativní vliv na spotřebu, na GPU jako takové, prostě jen celý systém spolupráce CPU + GPU je lépe využit a CPU má plný přístup do paměti grafické karty. Což v případě RX 6800 série karet je nezanedbatelných 16GB!

Je pravděpodobné, že tahle funkce se později objeví použitelná i pro NVIDIA a také na Intel platformě, ale obojí bude trvat a nemusí mít tak velký přínos. AMD zde má velkou výhodu celé vlastní platformy, faktu že s MS spolupracovala a navrhovala RDNA2 a platformu pro konzole, kde podobná věc funguje. Nové procesory, nové grafiky, kdy obojí používá stejné typy sběrnic a celá platforma AMD s touhle funkcionalitou a technologií prostě počítala. A její potenciál obecně je zřejmý. V tuto chvíli to má jen AMD. A jak vidíte, už tak skvělý výkon RX 6800 dokáže být v kombinaci s RYZEN 5000 ještě vyšší, což v případně vyrovnaném souboji s konkurenční NVIDIA může hrát roli.

  • AMD Radeon RX 6800 je skvělá karta. A to teprve začíná

Osobně si myslím, že RX 6800 i RX 6800 XT jsou obě velmi zajímavé. Na druhou stranu, cenový rozdíl mezi nimi není až tak velký. Obě jsou z vyšší cenové hladiny, kdy 15 990 korun vs 17 990 korun v praxi pro mnoho uživatelů nakupující v těchto cenových hladinách, asi moc velký rozdíl není.

Radeon RX 6800 je o nějakých 15% slabší než XT verze, což není velký rozdíl. Potěší tak hlavně o desítky W nižší spotřebou a chlazení má také velmi dobré, speciálně na referenční Radeon. I když XT varianta má chladič jasně výkonnější. Jsou tací, kteří budou říkat, že ty ceny mohly být nižší. Já si to nemyslím. Ne za současné situace s ohledem na realitu výroby.

RX 6800 stejně jako modely 6800 XT a 6900XT je luxusní grafická karta s drahým 7nm grafickým čipem o velikosti značných 520mm2 a celých 16GB paměti. S dobrým chladičem a velmi kvalitním PCB navrch. Ty stávající ceny jsou tak vlastně velmi dobré. Připomínám, že jediná dosud cenově rozumná existující 16GB „herní“ grafika na trhu, byl Radeon VII. A ten měl pouze 331mm2 velké 7nm GPU a 16GB RAM. A stála 699 dolarů a vyšel loni. Takže fakt, že AMD dokáže prodávat nyní mnohem větší 7nm GPU na kartě se 16GB za 579 dolarů, je docela velký posun. Tím spíše v současné realitě výroby, že je tak karta výrazně výkonnější a efektivnější než byl Radeon VII.

Radeon RX 6800 si připisuje cenné vítězství, protože všude překonává RTX 2080 Ti a to rozdílem kolem 15%! A dokáže to s o něco nižší spotřebou, a to má víc paměti. Proč je to zajímavé? Protože i když ji bohužel z důvodů nedostupnosti v testu zatím nemáme, tak nová RTX 3070 má výkon maximálně stejný, nebo spíše o pár % nižší než RTX 2080 Ti. A právě RTX 3070 na trhu v této generaci stojí proti novému Radeon RX 6800. Je zde sice 2000 papírový rozdíl ceny, ale v praxi ty karty stojí v obchodech velmi podobně. Zatím. Nicméně RTX 3070 by zjevně potřebovala mnohem větší ten rozdíl ceny, aby dávala smysl.

Rozdíl výkonu je totiž velký, v novějších titulech je obrovský a RX 6800 má často mnohem blíže RTX 3080. Také je tu věc, že zatímco u RX 6800 XT vs RTX 3080 můžeme hovořit o nějakém rozdílu ve výkonu v Ray Tracingu, i když si myslím že v praxi to nebude takový rozdíl, až se na trh dostane víc her optimalizovaných i pro AMD RDNA2, tak v případě RT výkonu je RX 6800 velmi podobnu tomu, co nabízí RTX 2080Ti/RTX 3070 v této oblasti. A zdaleka to navíc nevyvažuje mnohem vyšší klasický rasterizační výkon AMD. Současně má Radeon dvojnásobek paměti, kdy 16GB je slušná rezerva do dalších let, zatímco 8GB u NVIDIA RTX 3070 je už dnes často málo. Speciálně na cenovou hladinu kolem 15 tisíc na přelomu let 2020/2021. Těch pouze 8GB na nové grafice za 15 tisíc v případě RTX 3070, považuji za tragický omyl. Na kartě této generace v cenové hladině 10tisíc+ nemá jen 8GB paměti co pohledávat.

AMD RX 6800 16GB je jednoznačně jasně lepší karta s lepším výkonem, lepší efektivitou a větším potenciálem, než RTX 3070 8GB od NVIDIA. Ten současný rozdíl ceny mezi nimi není tak markantní, aby vše vyvážil. AMD má navíc obrovský potenciál k tomu, že rozdíl výkonu ještě výrazně navýší s tím, jak budou na trh přicházet v dalších letech nové a nové hry optimalizované na RDNA 2, díky jeho přítomnosti v konzolích. Nepochybně se bude rozdíl mezi těmi kartami stále zvětšovat a RTX 3070 bude „zastarávat“ velmi rychle.

  • Závěr

V tuto chvíli nemám, co bych samotné kartě Radeon RX 6800 16GB vlastně vytkl. Dokonce i v referenčním provedení je to příjemná rozumně tichá karta a velmi výkonná. Žádné trable s ovladači, a to AMD slibuje další vylepšení. Samozřejmě ne-reference přinesou ještě lepší chladiče. Největší problém karty je tak současná situace na trhu a dodávkách jako takových. Ale za to pochopitelně sama RX 6800 nemůže a stejné problémy mají bohužel všechny nové karty :-/. Zájem je obrovský, výroba sice jede na plno, ale nestíhá pokrýt poptávku, a to AMD nemá větší problém s výrobou a proti minulosti naplánovalo a realizovalo větší dodávky karet. Další jsou na cestě díky ne-referencím a AMD říká, že situace by se měla v dalších týdnech výrazně zlepšit. Tak uvidíme.

Pokud by se reálna cena udržela kolem 16 tisíc, tak je to po všech stránkách výborná karta. Je jasně výkonnější než RTX 2080 Ti, což je velmi cenný skalp a mnozí nevěřili, že je vůbec možné. Tím spíše, že RX 6800 je úspornější, má víc paměti a je samozřejmě podstatně levnější. Pro současnost nás ale více zajímá, že jasně poráží i novou konkurenční NVIDIA RTX 3070 za podobnou cenu. Největším soupeřem RX 6800 je tak paradoxně vlastně RX 6800 XT. Jen o 2000 více a můžete mít kartu, co v řadě hrách dokáže ohrozit i RTX 3090. Teď jen, aby se ty karty daly také běžně sehnat a koupit …

 

Za výbavu na testování děkujeme našim partnerům

 

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 07:16:01

Samozrejme by som volil XT verziu tych +70€ za luxusnejsie prevedenie pre mna ma hodnotu. Rad by som uvidel suboj s RTX 3070Ti
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 07:59:16
avatar
Kriste pane, už na začiatku 2017 vyšla 1080Ti, a teraz pomaly ŠTYRI roky po jej vydaní sa máme vytešovať že za rovnakú cenu kúpime RTX 3070 alebo RX 6800 s výkonom len o 50% vyšším? To je do plaču. A nech sa tu nikto neoháňa oficiálnymi cenami, tie sú nereálne.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 13:26:03
avatar
Zdá se ti ten přírůstek výkonu málo?
On je to obecný trend, že výkon už zdaleka neroste tak rychle jako dřív.
Pokud si koupíš TOP kartu, obzvláště ve velmi povedené generaci jako byl Maxwell, tak si většinou dost počkáš (alespoň ob generaci), než přijde něco na co má smysl dělat upgrade.
Musíš to brát taky tak, že srovnatelná karta k 1080Ti je RTX3080/RX 6800XT, které přinášejí 80% výkonu navíc. To není zase tak málo.
Ceny bohužel rostou, ale jelikož přímý nástupce 1080Ti stál 1200$ tak to, že nástupce ob generaci stojí zase kolem 700$ je docela úspěch!
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 08:16:12

Začnu pochvalou. Ta formulace u SAM je korektní.
Drobnosti jsou u popisu RT a škoda že chybí rtx3070, ale všichni víme, proč. Nicméně občas se teď na skladu objevují. Přeci jen asi chodí dodávky (častěji než 3080).

Jediné, co recenzentům nezávidím, je srovnávání cen. Podle některých informací kolujících na webu končí výroba referencí RX6800 v následujících měsících, takže se srovnávají reference s nereferencemi. Ale zároveň nereference RX6800 ještě nejsou. Takže to je fakt nezáviděníhodné.

Ale jak jsem psal již v jednom minulém příspěvku, uživatelé si stejně nakonec nesrovnávají při nákupu MSRP vs. MSRP, ale kolik konkrétně stojí grafika, kterou strčili do košíku vůči ostatním v reálné nabídce obchodníka.

Subjektivní otázka do pranice: nepřijde vám, že mezi RX6800 (60CU) a RX6700XT (40CU) je nějak velká mezera?
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 09:29:36
avatar
Citace:
Subjektivní otázka do pranice: nepřijde vám, že mezi RX6800 (60CU) a RX6700XT (40CU) je nějak velká mezera?


Přijde, už jsem se nad tím pozastavoval dříve.
Ale je možné, že je to prostě návrhem čipu, kdy NAVI21 je velký čip pro 3-4 karty a 16GB, NAVI22 je malý čip pro levnější karty a do 12GB. Do NAVI22 více jak 40CU nenarvou. Takže je tu pak jedině možnost, že by do té mezery nacpali nějaké více zmršené NAVI21? Mezera je tam opravdu dost velká. Tak uvidíme.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 09:56:11

Uvidíme jestli se to malé jádro nebude snažit výkon dohnat vyššími takty a jestli bude i mezera cenová odpovídat. Když vezmu jen poměr CU, tak by kartě slušela cenovka 10500, ale spíš čekám tak 12-13k.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 10:15:51
avatar
Jo, tu cenu bych taky tak viděl.
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 10:43:53

Jsem rád, že v tom nejsem sám

Jediné vysvětlení, které mě napadá, že AMD má příliš málo "použitelných zmetků" ve výrobě pod 60CU. Pokud by měli např. model se 64CU a pak s 54CU, pak by měli asi málo zmetků pro 54CU variantu. 7nm proces je na to vyladěný dost.

Nvidia tam asi narve mezi to jak rtx3070 tak 3060ti. Uvidíme na recenzích 3060ti.
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 10:33:10

Pekne dopoledne,
Taky mi chyby srovnani s RTX 3070. Ale na Internetu lze jednoduse dohledat. Jak jste psal, srovnani je osemetne kvuli cene. Zatim jsem projel 9 recenzentu (72 testu her). Planuju udelat velky srovnavaci tabulku.
6800 vs 3070.
Fakta.
6800 je rychlejsi nez 3070. 6800 ma vetsi pamet, horsi spotrebu, horsi pomer cena/vykon (cena MSRP), neni DLSS a slabsi RTX.
Co jsem se dival na zavery recenzentu. Karta slusna se spatnou cenou (tezko nyni soudit v takovehle situaci), doporucuji radeji bud 3070 cena/vykon a jeste vice se shoduji koupit 6800 XT.
Osobne beru kartu jako nejhorsi z vydanych 6000 a 3000 rad. Proc nepriplatit v teto cenove kategorii 2000kc+- za 6800 XT.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 09:23:31
avatar
Díky za recenzi. Grafika je to velmi sympatická. Jen dvě poznámky/dotazy ohledně ray tracingu. Neměl jsi možnost porovnat kvalitu obrazu při RT? Totiž podle některých recenzí si AMD v porovníní s NV RT viditelně dost zjednodušuje, aby nebyl pokles výkonu tak velký. Viz třeba tady:

Odkaz

A druhá věc se týká extra místa na čipu pro RT.

Citace:
Zde je nutné říci, že přístup obou firem se velmi liší. NVIDIA zde zapojuje hned dva další speciální druhy výpočetních jednotek, které zabírají extra prostor v jejím GPU vedle klasických jednotek. AMD na to jde jinak, také má speciální RayTracing akcelerátor, ale je součástí přímo CU jednotek a každá má tak 1.


Čili na obou čipech je kus plochy využitý pro RT, jen u obou firem jinde. Ona ta tvoje formulace na mne působí tak, že to AMD nestojí žádné místo na čipu navíc.
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 09:47:27

Nechcem obhajovat AMD, ale Nvidia stym RT prehana, to uz doslova robi zo vsetkeho naokolo zrkadlo ako take. Bezohladu nato ci je vecer alebo rano. Vsetko na naokolo leskne a odraza napr. v Battlefield V je to neskutocne otravne kde potrebujes sa sustredit na nepriatela tak naokolo ti tam vsetko svieti ako disco gula a presne vtedy som si hovori, to fakt musi tak svietit a odrazat sa vsetko???
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 09:54:30
avatar
O tom se nepřu. Spíš jde o to, jestli si NV vymýšlí něco, co tam podle tvůrců hry být nemá, nebo naopak AMD něco co tam má být nezobrazí a šetří si tak výkon. Nebo je to jen náhoda a otázka nevyladěných ovladačů.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 10:00:02

Tak to je práce vývojářů hry, asi se snaží ukázat, že tam RT opravdu je. Ale máš pravdu že někdy to je jak pěst na oko, asi mají ti vojáci opravdu disciplínu když mají vše tak naleštěné...
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 23:06:29

Zrcadla jsou hlavně kvůli tupcům co tvrdí, že nevidí rozdíl.
Nemusí to být, jde to i normálně nastavit Odkaz, ale RT pak bere větší výkon(leskne se víc prvků).
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 09:56:45
avatar
Také pěkný kousek, navíc s hodně dobrou spotřebou. Jen tam visí ten otazník nad připravovanou technologií nahrazující DLSS 2.0. Ale obávám se, že ceny u nereferencí se posunou na ref. 6800XT, možná i nad.
Libo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Karta je paradni ale... 2020-11-25 10:52:45

Obe karty od AMD jsou parádní, o tom žádná. Bohužel já jakožto majitel 1080Ti upgradovat nebudu, protože když si vzpomenu kolik jsme za moji kartu před dvěma rokama dal, tak i když nove karty jsou celkem výrazně lepší (výkon a celkem i efektivita), porad mě strasti těch 20 tisíc, které jsem za moji kartu dal, což samozřejmě není chyba nových AMD karet. Procesor měnit budu (až teda nějaký procesor 5600X bude a mimochodem Gamers Nexus tento procesor označil jako ten nej CPU na hry..), ale kartu ještě ne, ale to jenom díky té částce kterou jsem zaplatil, ne že bych na novou kartu nemel, to mel, ale... Možná takových lidí jako jsem já bude vice anebo možná v tom jsem jenom sám, kdo ví.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 12:05:55
avatar
To je dobrý přístup. Více lidí, co si ty karty nekoupí. Pak by se mohli výrobci chytnout za nos a jít s cenou dolů .
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 13:32:13
avatar
Pokud ten výkon nepotřebuješ, tak je samozřejmě blbost utrácet za novou kartu.
Obecně mi přijde, že tahle generace je obzvláště v podání NV čistě o tom, jestli chceš hrát ve 4K. Pokud ne, tak ty karty nedávají moc smysl. Na nižší rozlišení pořád v pohodě stačí 1080Ti/5700XT/2070S.
Laren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 13:33:03

Tak asi malokdo kazdy dva roky vyplazne 20 litru jen za grafiku. To by ho asi partnerka hnala Ale kdo je sam, ma to v nekterych ohledech jednodussi
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 13:50:08

tak nesmis byt hloupej a rikat ji kolik realne vydelas... moje si mysli ze mam o 8 tisic mesicne min
Laren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - vydelek 2020-11-25 15:54:48

To musis zatajovat jak vydelek, tak i to, co si kupujes. Pak uz chybi jen zatajovat milenky atd. S takovym pristupem uz je lepsi byt svobodny, nez neustale neco tajit
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 16:06:32
avatar
Přesně tak. Prostě jsi to vydělal tak to taky můžeš utratit. Nemusí se jí to líbit, ale to je tak všechno co s tím udělá.
Ale na co lhát?
Navíc Ty jí taky nekecáš do toho za jaké, z tvého pohledu, blbosti utrácí ona...
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 17:04:39

Taky mi to i s ohledem na ten vztah nepřijde ideální, to už je lepší částku nehlásit než jí lhát...
Ta moje to rozfrcá většinou za hypotéku, služby, energie a takový blbosti...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 20:09:00

Ono samotné lhaní není moc dobrou vizitkou člověka natož ve vztahu. Jak se tyto vlastnosti aplikují k blízké osobě je to cesta do pekel. Ve vztahu se vše vrací jak bumerang a nedejbože, když se manželka začne občas opozdívat (nemusí to znamenat vůbec nic), ale ten červíček pochybností díky svému lhaní může udělat pěknou paseku ve vztahu.
Laren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - lhani 2020-11-25 22:16:33

Tak ohledne lhani mame tam nahore dobre vzory Ale jinak prinejmensim lhat blizkym, to je hnus, takoveho cloveka bych si nemohl vazit ani za mak (dost casto tohle dela zbabelec, vychcanek apod.). Neco jineho v urcitych pripadech muze byt tzv. milosrdna lez.
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 10:42:18

tak samozrejme sem ji nelhal jen sem ji nerekl o kazdym pridani...a jo, jeste by to utratila za nejaky kraviny, ja to zvladnu aspon posetrit...vetsinu...dokud nevyjde cyberpunk a nebudou dostupny novy grafiky
Laren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - .. 2020-11-25 22:09:45

lol
blbosti jako hypoteku, leasing apod. nastesti nemame
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-30 12:42:30

Tak ta moje splácí byt a já jen auto, domeček už jsem si doplatil. Si by nebyl to doplatit, ale snad tento rok bych se rád pustil do rekonstrukce, tak se peníze budou hodit.
Orientačně ví kolik vydělávám ale dokud to stačí tak neprovádí hloubkové kontroly...
Co neví je kolik utratím za hry (hlavně ty deskové) ale o to míň zase utratím v knajpě tak to s občasnými kecy toleruje...
Laren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - muj vydelek 2020-11-25 22:16:03

Tohle samozrejme funguje, dokud nejsou deti/spolecna kasa. Ja bych skoro rekl, ze je idealni, kdyz oba z partneru vydelavaji priblizne stejne - nemusi si pak nijak zavidet.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-30 12:46:53

No pokud se adekvátně podílejí na chodu domácnosti a oboum zbude na to jejich, tak ani to není problém. Mám mezi známými ale odstrašující příklad, kdy jeden z partnerů utrácí za svoje koníčky a zábavu vic než vydělá a na tu domácnost už pak moc nezbývá...
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 15:57:43

Mezi 6800 a 6800XT je opravdu malý finanční rozdíl a proto jej pustím zhlavy. Tím se dostávám k hlavnímu rozdílu z mého úhlu pohledu a tím je TDP. 250W vs 300W tady by jsme se asi měli soustředit ohledně toho co rozhodne pro kterou kartu. Nejde o to zda se to uchladí(uchladí ), ale souhlasím s dříve uvedenými názory, že v uzavřené místnosti mít znatelně pod 300W nebo přes 300W je opravdu dost značný rozdíl. Já původně vykřikoval že je pro mě 6800XT hlavní favorit, ale...... tohle odpadní teplo, které vyfouknu z bedny ven mi nasazuje brouka do hlavy (mám to v místnosti 14m2). Jaký na to máte názor? Případně pokud někdo máte zkušenosti z velkým odpadním teplem, napište sem prosím vaše dojmy. Děkuji
Laren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - v zime dobry 2020-11-25 22:20:57

v lete (kolikrat tedy uz i na jare), pokud neni clovek na severni strane, tak v tak male mistnosti jedine seriozni klimatizaci. Ja bych takove odpadni teplo v tak male mistnosti nechtel, to uz je fakt znat. I kdyz me zase topi domaci kino a stereo, ale tolik jako ta grafika (vzhledem k plose) urcite ne (nastesti nemam ackovou tridu zesiku natoz lampy, to je pak v podstate primotop).
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-29 22:23:29
avatar
Já mám pracovnu jen něco kolem 11m2 a jak mám ještě navíc pasivní barák, tak je tam problém i 350W odpadního tepla co mi produkuje 65W Ryzen + RX 5700XT.
Kdyby dokázala nějaká nová karta se 150W spotřebou utáhnout vše co potřebuju, silně bych o tom uvažoval i za cenu nižších FPS než nabízí 300W high-end.
Proto určitě počkám jaká bude v reálu 6700XT a RX 6800 beru jako strop. Možná ideálně kdyby vydali 3070Ti se 16GB paměti. Mohla by mít plné jádro a dost paměti a pořád nižší spotřebu než RX 6800.
Takže jo, pokud nemáš opravdu vřelý vztah k teplu, že ti nevadí hrát ve 28-30°C, tak je v tak malé místnosti odpadní teplo důležitý parametr;-)
Laren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - vřelý vztah 2020-11-29 23:49:11

tak to je výstižné )
Tomik18 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Paper launch 2020-11-25 16:16:05

Hmmm... tak jsem dnes cekal na ten slibovany oficialni start prodeje nereferencnich karet a bohuzel mam dojem, ze AMD se rozhodlo, ze prekona Nvidii v tom, co je paper launch... neni to vlastne ani nikde videt... ALZA aspon Nitro a Asrock nabizi, ale bez ceny, bez predobjednavek ... pristi tyden by pry snad mela vyjit 3060 Ti ... tak treba budeme mit vetsi stesti - hadam, ze slabsi GPU = vice dostupnych ks, tak snad se v obchodech aspon chvili ohreji.
FilipAGuy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 17:44:30
avatar
Pre zákazníka v oboch prípadoch ide o Paper launch. Množstvo kariet sa dá spočítať na základe toho koľko kamarátov a známych má kamarátov a známych, ktorí poznajú niekoho komu sa podarilo kartu kúpiť. Takto nezvládnuť predvianočné obdobie je trestuhodné.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 17:54:03
avatar
Vzhledem k tomu, jakou dostupnost maji i mnohe a jiz dlouho zabehle pchw komponenty, tak se neda vyvozovat vubec nic...
FilipAGuy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 11:32:57
avatar
Napríklad aké? Pamäte? Nie je problém. SSD? Nie je problém. CPU? Okrem R5 5600X sa dalo zohnať všetko. Ktoré si to tie zavedené nedostupne HW komponenty?
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 16:58:00
avatar
tak treba prakticky vsechny zajimavejsi grafiky minule generace od obou vyrobcu.
Sehnat se daji, ale ta dostupnost je velmi spatna, vyrazne horsi nez byvala. U nejnovejsich veci to z principu nemuze byt o nic lepsi, naopak.
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-25 17:50:39

"Celá technologie nemá negativní vliv na spotřebu, na GPU jako takové, prostě jen celý systém spolupráce CPU + GPU je lépe využit a CPU má plný přístup do paměti grafické karty. Což v případě RX 6800 série karet je nezanedbatelných 16GB!"

Jak je to s RamDiskem z paměti na grafikách na této generaci? Je podporován? Zajímala by mne rychlost, zda se projeví PCIe 4 a vlastně i SAM by mohl hrát roli. Nemá někdo info?
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 08:55:06

Tak nereferenční RX6800XT za 800USD už je pořádný přestřel, kor, když většinou nabízejí jen mírně lepší chlazení a dvě tři FPS navíc.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 11:37:00
avatar
Jsou obchody kde jsou tyhle karty za 900 Euro a v některých případech i více, jako např. Asus Strix LC ta je dokonce přes 1000 Euro ... např. tady je vidět screenshot z jednoho takového Odkaz a to stejně nejsou nikde skladem, jde jen o předobjednávku s nejistým datem dodání ...
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 11:43:57

Tím spíše jsem rád, že mám doma referenčku za 19K.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 17:21:50
avatar
Vim presne z jakeho obchodu je ten screen, sam jsem tam nekolikrat nakupoval. Ty karty jsou jenom zalistovane, objednat se nedaly, prubezne jsem to nekolikrat kontroloval. Zajimave ze tam v tom obchode ta cenovka skace prubezne pravidelne a vyznamne, treba ta LC strixka je uz ted levnejsi o stovku. Ale nic to neznamena, pac se to neda ani objednat do nejake fronty, ani jine obchody a sklady s odberem jen na ičo sem to nevidel jinak.
Hadam, budto jsou jenom zalistovane a realne jeste nevysly (jo, mivam tendence byvat i doufajici naivka), nebo prakticky vsechny nove nvidie i radeonky konci po paletach nekde na nejakych tezarskych farmach. Poptavka je obrovska, ale i tak se mi moc nechce verit, ze by nejprve nvidia a nasledne i amd, prestoze mohla radu tydnu jasne videt situaci nvidie, dokazali takhle pokonit vydani svych novych karet.
FilipAGuy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 12:24:09
avatar
Tak už dvaja výrobcovia nereferenčných GPU priamo či nepriamo potvrdili, že AMD sa zahralo na Nvidiu a skúsilo to s bait-n-switch. Za odporúčanú cenu 649$ už nikto RX 6800XT nekúpi a "premium" verzie dostávajú prémium ceny. Sapphire Nitro+ 770$ MSRP. +120$ k dostatočne chladenej a tichej referenčnej verzii, ktorú samozrejme už nie je k dispozícii. A to pri najnižšej marži doteraz.
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 15:20:46

Také jsem zvědav, kdy vyjde hejtovací článek, že to bylo papírové vydání. Jenže na to je DDHanz moc doruda zapálený :-)
FilipAGuy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 16:16:23
avatar
To ani nie je hate, ale realita. AMD nezvládlo to uvedenie rovnako ako Nvidia. To či dodali 300 kariet namiesto 30 je úplne jedno. Zahraniční recenzenti sú už frustrovaný lebo zverejňujú recenzie na nedostupné produkty a nikto nemá ani tušenie kedy sa to zlepší. Ceny sú kapitola sama o sebe. Za odporúčanú cenu tie karty reálne nikto nekúpi. No a Sapphire má oficiálnu odporúčanú cenu za Nitro+ 770$ vs 649$ za referenciu.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 16:48:15
avatar
Cert vem cenu, ale ony nejsou i tak, po dvou dnech sledovani obchodu muzu rict, ze toto je nejhorsi vydani nove generace ever, toto se AMD fakt nepovedlo, za 20 let co sleduju IT jsem neco takovyho nezapsal.
FilipAGuy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 17:21:18
avatar
Ja som sledoval 3 obchody. Z toho dva včera počas dňa odstránili RX 6800/XT zo zoznamu. Pozrel som si zhrnutie uvedenia nereferencii v Austrálii, USA, UK, Nemecku a nikde nič. Tým málo čo sa podarilo objednať referenciu (18.11.2020) mnohým ešte tie karty neprišli. Tie karty skátka nie sú o čom svedčí neexistujúca ponuka od priekupníkov.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-26 17:28:37
avatar
jako ze to nebude zadna slava se vedelo, ze se hned vykoupi se taky vedelo, ale ze nereference nebudou prakticky zadny tak to jsem fakt necekal ...
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-11-27 22:31:15

Já to vidím na smutný Vánoce. Nedá se koupit žádná nová grafika ani herní konzole...
Laren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - .. 2020-11-27 23:29:19

tak si holt udelas hezky Vanoce pozdeji no, treba na jare Snehu bude v tu dobu stejne (zadny).
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!