AMD Radeon RX 6800 XT – TEST a RECENZE grafické karty, která poráží NVIDIA RTX 3080 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 18 listopad 2020
Přejít na obsah
AMD Radeon RX 6800 XT – TEST a RECENZE grafické karty, která poráží NVIDIA RTX 3080
AMD Radeon RX 6800 XT 16GB - grafická karta
Battlefield V
Shadow of the Tomb Raider
Metro Exodus
Far Cry New Dawn
GEARS 5
Assassins Creed Valhalla
DiRT 5
Ray Tracing ve hrách v praxi
Provozní vlastnosti - spotřeba, chlazení a taktování
Výkon a vliv Smart Access Memory technologie
Závěr a hodnocení - AMD to dokázalo!
alt

 

 

 

 

 

  • AMD Radeon RX 6800 XT 16GB – TEST a RECENZE

                                           grafické karty, která poráží NVIDIA RTX 3080

AMD přepisuje historii? Během jediného měsíce (listopad 2020) dokázalo udělat něco, co nikdo nevěřil, že je vůbec možné. Ale stalo se. O AMD se v posledních týdnech, měsících a letech hodně mluví. A to ve zcela jiném stylu, než bychom ještě před pár lety čekali. AMD nás, a celý PC trh, totiž bez přehánění vede do nového zlatého věku počítačů. Za poslední 3 roky se na procesorovém trhu odehrál větší pokrok, než za dekádu. Ostatně začátkem tohoto měsíce AMD dokončilo velkou procesorovou revoluci. Dokázalo něco, o čem bychom ještě před 3 lety řekli, že je naprosto nemožné. Porazilo Intel. Nové RYZEN 5000 jsou s velkým náskokem lepší všude a ve všem. Jenže to je jen jedna část velké listopadové revoluce a ofenzívy, kterou si pro nás letos AMD nachystalo.

Ta druhá část přichází právě dnes. AMD totiž aplikovalo úplně stejný styl strategie, práce a myšlení, který funguje u ZEN architektury procesorů a jejich vývoji a generačních obměnách, také na grafický segment. A tedy nové Radeony. Loni jsme zde měli RDNA1 na RX 5000, letos přichází RDNA 2 na Radeon RX 6000. Po Intelu se tedy AMD rozhodlo se pustit do NVIDIA, a pořádně to na grafickém trhu provětrat. Jak se to povedlo? Podívejme se …

  • Ale před tím ještě takový malý úvod do historie a souvislostí …

Po mnoha letech nutných kompromisů a grafických karet, které nemohly být takové, jaká by si AMD a zákazníci přáli, přichází konečně karta, kterou jsme chtěli. Karta, která se bez problémů dokáže postavit konkurenci v nejvyšších cenových segmentech. Karta bez kompromisů v tom smyslu, že prostě AMD na víc nemělo čas ani finance. Takové zde od roku 2014 s logem AMD nebyly, protože bohužel následujících několik let AMD kompromisy dělat muselo, aby se vůbec dožilo současnosti. A podle toho pak také nabídka grafik AMD, a hlavně situace na trhu, vypadala.

Někteří si určitě ještě pamatují, že bývaly časy, kdy AMD měla jasně nejvýkonnější a nejlepší grafické karty na trhu. Včetně extrémních duálních monster. Poslední takovou generací, která převálcovala konkurenci, byly Radeon R9 290X a především duální vodou chlazený Radeon R9 295 X2! Mimochodem, Radeon R9 295 X2, který stál 1500 dolarů v roce 2014, byl o desítky % výkonnější, než konkurenční NVIDIA! To jen pro ty, kteří si myslí, že jsou současné TOP grafické modely drahé, nebo že NVIDIA vždycky měla nejvýkonnější a nejdražší karty na trhu, nebo že snad 1500 dolarová TOP herní karta je nějaká novinka.

Popravdě do té doby to bylo většinou AMD, které mělo nejlepší a nejvýkonnější grafiky, ale situace byla v mnoha segmentech vyrovnaná a byly z toho zajímavé souboje. To ovšem po Radeon R9 290 sérii skončilo. Grafická divize AMD se kvůli škrtům a problémů celého AMD fakticky položila. Následovalo budování všeho znovu, na zelené louce a úsporné roky plné kompromisů, technických konceptů, které byly základem pro budoucí grafické technologie a architektury AMD, ovšem na běžném trhu byla nabídka AMD omezena, z high endu se prakticky úplně stáhla na několik let. NVIDIA tak měla volné pole působnosti, a minimálně tři generace v podobě GTX 980/980Ti, GTX 1080/1080 Ti a RTX 2080/2080 Ti, neměly ze strany AMD pořádnou konkurenci.

Tedy AMD mělo slušné grafiky, technologicky velmi pokročilé karty za solidní ceny, ale chyběl jakýkoliv marketing, jehož absence znamenala, že i když AMD mělo v některých segmentech jasně lepší kartu za lepší peníze, zákazníci o tom nevěděli, a byly bombardováni marketingem jen z jedné strany, takže NVIDIA prodávala mnohem víc karet. Marketing je dnes bohužel často důležitější, než produkt sám. Nicméně minulý rok došlo na grafickém trhu k náznaku obratu. První vlaštovka v podobě velmi povedených Radeon RX 5700/5700 XT modelů na zcela nové RDNA architektuře ukázala, že AMD se vrací. A firma se nijak netajila tím, že v případě první RDNA generace nemáme počítat zatím s high endovým modelem. Ale s nástupem RDNA2 se velkého NAVI dočkáme. No a ten den právě nastal!

  • RDNA 2 na „BIG NAVI“ RX 6800/6900 sérii

Pokud jste si mysleli, že NVIDIA to má s monstrózními novými grafikami RTX 3080/3090 v kapse, tak jako to měla minulé dvě generace, tak vás dnes vyvedeme z omylu. AMD je zpět a servíruje nové velké high endové grafické GPU pro hráče.

Nový 7nm čip má velikost 520mm2! To je dvojnásobek ve srovnání s NAVI 10 na RX 5700 sérii. No a od toho se všechno odvíjí. Samotná RDNA 2 architektura přináší výrazné změny a technologické novinky. Vznikla v přímé spolupráci se SONY a Microsoft, které ji používají i v aktuálně vycházejících nových konzolích PlayStation 5 a Xbox X. Nový Radeon RX 6000 tedy bude pohánět obě hlavní herní konzole a velkou část herních PC. Co to znamená z hlediska vývoje a optimalizací her v následujících letech, si můžete snadno domyslet.

Na rozdíl od minulosti, zejména série VEGA, kdy AMD bylo nuceno dělat kompromisní univerzální řešení, je RDNA 2 a NAVI vytvořeno přímo pro hráče a jako multimediální spotřební GPU. Pro výpočetní nasazení má totiž AMD novu CDNA architekturu na právě uvedeném MI100, jehož 7nm jádro má velikost dokonce přes 700mm2! A jen tak mimochodem tento týden představené MI100 je nejvýkonnější výpočetní HPC GPU na světě, překonávající i nedávno uvedené NVIDIA Ampere A100. To jen tak na okraj, jak je to myšleno s tím návratem AMD na GPU trh ….

RDNA 2 je tedy přímo pro hry a hráče a NAVI 21 je největší GPU, které na něm staví. V plné verzi má 80CU tedy 5120SP, ale ta je vyhrazena pro Radeon RX 6900 XT, který dorazí až příští měsíc. Dnes nám AMD servíruje RX 6800 XT se 72CU a RX 6800 se 60CU. V každém případě novinka má zcela novou konstrukci výpočetních jednotek, kde kromě jiného přibyl Ray Tracing akcelerátor. RDNA 2 tedy dokáže HW akcelerovat Ray Tracing a je to první generace podobné technologie v případě AMD, kdy samozřejmě funguje ve všech hrách, které využívají RT standardy DirectX Ray Tracing nebo Vulkan Ray Tracing.

Ale je toho více. Jednou z nejzajímavější a nejdůležitějších inovací, je zcela nový paměťový systém. Všechny tři NAVI 21 karty mají „jen“ 256-bit sběrnici a 16GB GDDR6 paměti. 256-bit by se mohlo zdát málo pro high end karty, jenže není. AMD si totiž spočítalo, že mnohem lepší bude udělat velkou superrychlou cache přímo uvnitř GPU. Jak z hlediska výkonu, tak zejména z hlediska ceny, protože široká sběrnice prodražuje karty a dělá je méně efektivní. Navíc zdaleka nedokáže ani s nejrychlejšími paměťmi dosahovat výkonu rychlé cache přímo uvnitř čipu samotného.

A tak vznikla INFINITY CACHE. Všechny tři karty s NAVI 21 ji mají plně aktivní o velikosti 128MB, což nezní jako mnoho, ale je to opravdu hodně s ohledem na obvyklou velikost těchto rychlých pamětí uvnitř čipů, které se běžně pohybují od malých jednotek MB po maximálně 20-30MB. Jako celek to v kombinaci s 256-bit sběrnicí a GDDR6 16GHz dokáže nabídnout výkon, na který by bylo zapotřebný podstatně širší sběrnice, a tedy mnohem méně efektivní řešení.

Výsledkem tak je, že RDNA 2 se chlubí 54% nárůstem efektivity (výkonu na Watt) proti RDNA 1, což je opět více, než původně slibovalo a očekávalo AMD. Vedle toho je zde zvýšení IPC, zlepšení celkové efektivity, zrychlení různých částí atd. Samozřejmě celé NAVI 21 je podstatně výkonnější už jen proto, že má až 2x tolik výpočetních jednotek, co mělo NAVI 10 na RX 5700 sérii, vyráběné jinak stejným 7nm výrobním procesem. AMD tak ani nevyužilo ještě lepší, ale dražší 7nm+ EUV proces.

  • Radeon RX 6000

Výsledkem je tak první nová high end grafická série po mnoha letech. Dnes se představují a vychází na trh Radeon RX 6800 XT a RX 6800, které v prosinci doplní TOP model Radeon RX 6900 XT.

AMD se nedrží nijak zpátky. Radeon RX 6800 míří proti RTX 3070, zatímco RX 6800 XT proti RTX 3080 a špičkový RX 6900 XT se za 1000 dolarů postaví 1500 dolarové RTX 3090. Dnes se podíváme na ten nejzajímavější souboj, tedy RX 6800 XT vs RTX 3080.

Kromě výkonu a efektivity mají nové karty také kompletní technologickou výbavu, včetně HW akcelerace RayTracingu, Variable Rate Shading, Mesh Shaders a mnoho dalšího, což se ale hry teprve budou muset naučit využívat. Ovšem bude to tentokrát mnohem jednodušší, protože AMD a její RDNA2 grafiky jsou nejen v PC, ale také v konzolích, takže hry se budou v dalších letech dělat na nich a pro ně.

Zajímavou technologií je také AMD Smart ACCESS MEMORY, která těží ze spojení RADEON RX 6000 grafik s RYZEN 5000 procesory na platformě X570/B550. Tedy faktu, že AMD vyrábí všechny potřebné prvky, včetně samozřejmě čipsetů atd. Díky tomu má procesor přímý přístup přes rychlou PCIe 4.0 sběrnici k celé grafické paměti!

Prozatím je tato funkce přístupná v nových BIOSech na X570/B550 deskách k ručnímu zapnutí. Není nijak optimalizovaná z hlediska využití ve hrách, což skrývá velký potenciál. Nicméně funguje i tak. Dokáže nahnat několik % výkonu „zadarmo“, což je samozřejmě zajímavé. V současnosti jiná platformu tuhle výhodu nemá, což se ale může a bude měnit. Postupně by mělo jít o běžný standard. Nicméně samozřejmě AMD je stále jediné, které dokáže nabídnout výkonná CPU a výkonná GPU a celou platformu k tomu, takže samozřejmě tohle je ten důvod, proč dokáže podobnou funkci nabídnout už dnes. Spousta těchto prvků není ani nápadem AMD, používá se třeba na HPC nebo v konzolích, a protože AMD dnes vyvíjí i tyhle věci, dává smysl, aby se objevily i zde.

Ale dobře, konec teorií, podívejme se na to, co nás zajímavá nejvíce, tedy samotnou grafickou kartu!



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 556x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1527x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1225x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1904x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1155x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1909x
Komentářů: 3