TEST: Sapphire Radeon RX 6750 XT Nitro+ skvělý mainstream v akci a souboji s RTX 3060 Ti/3070
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 17 květen 2022
alt

 

 

 

 

 

  • TEST: Sapphire Radeon RX 6750 XT Nitro+

                           skvělý mainstream v akci a souboji s RTX 3060 Ti/3070

Já vím já vím, všichni milujeme karty jako RX 6900 XT (6950 XT) nebo RTX 3090 a obdivujeme jejich výkon a chceme ho mít doma :). Ale pak přijde pohled na cenovku a do peněženky, a rázem většina začne koukat do podstatně nižších úrovní. Tím spíše že ani ten klasický vyšší mainstream dnes není rozhodně levnou záležitostí. I když naše recenze přichází v době, kdy konečně ceny grafik výrazně klesly k „normálním“ úrovním. Ceny ale zůstanou už vyšší, než na co jsme bývali zvyklí. A to jednoduše kvůli obecnému rekordně rychlému znehodnocení peněz (inflaci) v kombinaci se znatelně dražšími surovinami, energiemi a dopravou. Jinými slovy, na trhu stále budou grafiky za 10 000 korun, jen budou pozicí a výkonem v rámci generace o třídu níže než dříve, protože těch 10 tisíc má dnes mnohem menší cenu a současně je všechno z čeho se vyrábí dražší.

Zatímco tedy předchůdci karet RX 6700 XT a RTX 3070 série se k 10tisícovým cenovým hladinám alespoň přiblížily, to samé nelze čekat od současné generace vyššího mainstreamu, ani od nadcházející generace. Nicméně stále je teď, téměř v polovině roku 2022 situace pro nás mnohem, ale mnohem lepší, než byla před rokem, kdy se tyhle karty ani za 30 tisíc prakticky nedaly sehnat. Dnes už jejich ceny spadly na normální úrovně. A tak je dobrý čas se podívat, jak si vedou, tím spíše, že AMD si připravilo vylepšenou verzi …

  • AMD Radeon RX 6750 XT

Stejně jako u nedávno testovaného Radeon RX 6950 XT, je jedinou technickou změnou proti dosavadním RX 6x00 XT, osazení 18GHz GDDR6 pamětí. Jedná se o nutnou technickou změnu s ohledem na posun ve výrobě GDDR6 pamětí, kde stávající „základní model“ v podobě široce produkovaných 16GHz je utlumován právě ve prospěch výroby 18GHz čipů, kdy navíc do výroby přichází nové ještě rychlejší verze s 20GHz+. AMD ale právě 16GHz používalo prakticky u všech svých karet.

Technicky můžete vzít RX 6700 XT a vyměnit tam ty paměti, což fyzicky prostě není takový problém. Reálně ta výměna ale znamená vytvoření nového produktu s nutností udělat všechny certifikace, testy apod. Současně 18GHz čipy mají o něco vyšší spotřebu než 16GHz, takže i to musíte adresovat atd. AMD tedy v tomto případě správně používá jasné nové označení pro vylepšení modely, ačkoliv pochopitelně nejsou novou generací, ani masivním zlepšením stávajících modelů.

Nicméně i když existuje referenční RX 6750 XT, kterou si AMD prodává na svých stránkách (a za garantovanou doporučenou cenu), v běžných obchodech se budeme setkávat výhradně s nereferenčními edicemi jednotlivých výrobců. Ti navíc až na výjimky nepoužili stávající design z RX 6700 XT, ale udělali často zcela nová PCB a nová chlazení. Současně AMD dovolilo navýšit o něco boost takty na GPU, takže obecně je RX 6750 XT prostě rychlejší. I když to má negativní vliv na efektivitu, protože spotřeba narostla výše, než výkon.

  • Sapphire Radeon RX 6750 XT Nitro+ 12GB – Grafická karta

Dnes se podíváme na recenzi rovnou jedné z vůbec nejlepších a nejrychlejších edic. Sapphire NITRO+ je OC edicí, kdy má boost posunutý až na 2623MHz (ano přes 2,6GHz!), zatímco RX 6700 XT měla původně „jen“ 2581MHz. Posun tedy není velký, větší je u pamětí, kde tedy máme nově 12GB GDDR6 na 18GHz místo jen 16GHz. A tomu tedy odpovídá i nárůst propustnosti o 12,5%.

Nicméně vyšší takty GPU a hlavně pamětí si vyžádaly i zvýšení spotřeby. Karta má nyní 250W proti 220W u předchůdce. Vypadá to tedy, že výrobci ženou takty mimo to nejefektivnější okénko. Sapphire nicméně nabízí i přepínač BIOSu (HW i SW), který dokáže ty takty snížit (asi o 100MHz) a stáhnout tak spotřebu o 30W a tím i hlučnost karty atd. Nutno ale říci, že Nitro+ edice má obrovské chlazení, takže ani v plném OC režimu není hlučná. Je ale poměrně velká:

Má také výraznější RGB podsvícení, samozřejmě vše plně nastavitelné před TriXX  SW apod. Nitro+ edice je tou luxusnější, Sapphire nicméně nabízí ještě PULSE model, která má 2618MHz a jednodušší chladič s dvojicí ventilátorů a bez RGB. Karta je nicméně zhruba o 1000 korun levnější než luxusní NITRO+.

  • Konkurence a situace na trhu

S potěšením mohu oznámit, že ceny a dostupnost grafických karet se rychle blíží normálu. Tedy vyšší ceny proti minulosti už zůstanou z objektivních a všem dobře známých důvodů. Ale doporučené ceny zase budou mít váhu a vidíme skutečné souboje o zákazníky.

Radeon RX 6750 XT je oficiálně o něco dražší než RX 6700 XT. AMD vydává RX 6750 XT za 549 dolarů (15 600 korun vč. DPH), proti RX 6700 XT uvedené za 479 dolarů (13 600 korun vč. DPH). Nicméně je nutné připomenout, že RX 6700 XT byla vydaná v době, kdy už situace byla horší, ale zdaleka ne s cenami a inflací tak špatná, jako dnes. I tak se 6700 XT za ty původní oznámené ceny stejně nikdy neprodával a vždy byl dražší. Těch 549 dolarů je prostě reálná současná cena s ohledem na aktuální výši nákladů + inflaci apod. A také se ihned dají RX 6750 XT za ceny kolem 17 tisíc pořídit a stojí tak stejně, jako nejlevnější RX 6700 XT, což o všem vypovídá.

Konkurence je na tom podobně. RTX 3070 8GB má oficiálně stát 499 dolarů (14 200 korun vč. DPH) a její lehce ořezaná verze RTX 3060 Ti 8GB dokonce „jen“ 399 dolarů (11 400 korun s DPH). Ovšem už při jejich uvedení všichni výrobci karet říkali, že tyhle ceny nepokrývají všechny jejich reálné náklady a NV si je prostě účelově vymyslela. Reálně byly vždy o nejméně 100+ dolarů dražší i v nejzákladnějších modelech. Navíc reálně se vždy prodávaly za ceny kolem 1000 dolarů minulý rok, takže teprve nyní konečně padají na to, co skutečně stojí.

RTX 3070 8GB tak u nás stojí ve slušnější edici kolem 19 tisíc korun vč. DPH, RTX 3060 Ti 8GB v podobných edicích (fyzicky jsou to stejné karty) stojí kolem 17 tisíc korun. No a přesně to stojí Radeon RX 6700 XT a RX 6750 XT. Máme tady tedy souboj grafik dnes za 17 – 19 tisíc korun, které by sice měly stát oficiálně méně, ale obávám se s ohledem na stav věcí, že těch 549 dolarů (necelých 16 tisíc korun), je současná optimistická realita této třídy karet, a obchodníci se sice brání, ale ty ceny těch karet na pultech se k té doporučené rychle přibližují …

Takže tady máme souboj RX 6700 XT/6750 XT vs RTX 3060 Ti/RTX 3070. Jak to tedy dnes v aktuálních hrách s aktuálními updaty a ovladači vypadá? Otestovali jsme to!

 

 

  • Sapphire Radeon RX 6750 XT Nitro+ 12GB

                                                                               – grafická karta a TESTY

Žádné zásadní novinky Sapphire u své populární edice nevymýšlelo.

Výrobce nicméně překvapivě nepoužil stejný nereferenční design, jako u své dosavadní RX 6700 XT Nitro+ edice. Karty sice vypadají hodně podobně, 6750 XT verze je ale větší.

Chladič má 3 sloty proti dosavadním 2,5, jinak délka karty 310mm zůstala. Spotřeba je 273W a doporučen je 650W zdroj.

Karta má tři obří ventilátory (opět odpojitelné přes Quick konektor) a mohutný pasiv pod sebou. Samozřejmě má i režim 0dB, takže do cca 50°C teploty GPU se ani neroztočí a karta je chlazena zcela pasivně. Zadní strana je kryta velkým kovovým backplate s průduchy. Přepínač BIOSu, které ovlivňují nastavení otáček ventilátorů, je na horní hraně vpředu.

Karta je vybavená výraznějším RGB podsvícením, vše plně nastavitelné v programu, takže může svítit i nesvítit, jak chcete.

Karta má jinak ve výbavě a technicky vše, co nabízí samozřejmě AMD Radeon RX 6000 série. Tedy DP 1.4, HDMI 2.1, na všem podporováno FreeSync Ultimate atd. A všechny další technologie s touto generací grafik spojené (Ray Tracing, FSR, akcelerace AI, atd). Po stránce technologické výbavy, architektury apod. se nic nezměnilo.

  • TESTY a měření výkonu

Tohle je další recenze/TEST, který vzniká na zcela nové sestavě, a hlavně skladbě testů. Starší sestavu/skladbu jsme používali více než rok. Nyní přišel čas vše pořádně aktualizovat (obvykle bychom tak činili každých několik měsíců, ale vzhledem k situaci s dostupností karet a nutností jejich testování to nebylo příliš důležité). Takže jsme nasadili nové hry, aktualizované na nejnovější verze, nejnovější ovladače atd. Výsledky by tak měly být docela dost rozdílné proti staré sestavě a mnoha výsledkům a recenzím, které vznikají na starých testech

V sestavě jsme udělali ale jen minimální změny. Zůstal AMD RYZEN 5950X procesor se stejným aktivním PBO režimem. Vyměnili jsme desku za novější ASUS ROG CrossHair DARK HERO X570 variantu a také jsme změnili paměti za agresivnější rychlé modely, přenastavené na DDR4 3800MHz CL17 nastavení. A udělali pár drobných vylepšení, pokud jde o chlazení atd. Nicméně v případě sestavy vlastně celkově žádné velké změny nejsou. Hlavní změna se týká testovaných her a jejich nastavení. Tady je všechno nové.

Testujeme také prakticky výhradně nereferenční modely, tedy s výjimkou některých Radeon karet, které ovšem jsou/byly dostupné běžně v obchodech i v těch referencích. U NVIDIA jsme vyřadili z testů všechny tzv. „FE edice“ a nahradili je standardními OC nereferencemi. Důvodem je to, že NVIDIA svými FE edicemi, které normálně v obchodech nekoupíte, manipuluje s recenzemi a výsledky testů. FE edice jsou totiž ve skutečnosti speciálně vyladěné luxusní OC modely, které mají jeden z nejvyšších výkonů, vyšších než skutečné reference a běžné levnější edice. Ovšem mají nejnižší spotřebu a také uváděnu nejnižší cenu. Jenže realitou je, že v obchodech jsou výhradně dostupné nereferenční modely, které mají buď nižší, nebo když už podobný výkon, tak vždy s mnohem vyšší spotřebou a mnohem vyšší cenou. NVIDIA FE edice vůbec nereprezentují skutečnou realitu NVIDIA karet, které jsou nám v obchodech a PC skutečně nabízeny a prodávány. Těmi jsou vždy nereferenční OC edice, které mohou mít podobný, ale často spíše i nižší výkon než FE, ovšem vždy prostě žerou více a hlavně stojí více.

U AMD takový problém není, reference AMD RX 6000 se běžně prodávají. Navíc nereference jsou většinou skutečně OC edice, tedy jsou vždy výkonnější než reference, a rozdíl ve spotřebě tomu odpovídá. Z hlediska testování jsou to tedy skutečně reference, čímž NVIDIA FE modely rozhodně nejsou. Nicméně snažíme se obecně používat (pokud máme možnost a seženeme) pro testování tedy běžně prodávané edice jednotlivých karet, v testu tedy používáme následující modely AMD Radeon:

  • Sapphire NITRO+ RX 580 OC 8GB
  • ASUS ROG STRIX VEGA 64 OC 8GB
  • Gigabyte GAMING RX 5500 XT 8GB
  • Sapphire PULSE RX 5600 XT 6GB
  • Gigabyte AORUS RX 5700 XT OC 8GB
  • Gigabyte EAGLE RX 6600 8GB
  • Sapphire PULSE RX 6600 XT 8GB
  • AMD Radeon RX 6700 XT 12GB
  • AMD Radeon RX 6800 16GB
  • AMD Radeon RX 6800 XT 16GB
  • AMD Radeon RX 6900 XT 16GB

V případě NVIDIA grafik jsou použity následující modely:

  • ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB
  • PALIT StormX GTX 1660 SUPER OC 6GB
  • ASUS ROG STRIX GTX 1080 Ti 11GB
  • MSI VENTUS RTX 2060 6GB
  • MSI Gaming X RTX 2080 Ti 11GB
  • ASUS ROG STRIX RTX 3060 12GB OC
  • EVGA XC Gaming RTX 3060 Ti 8GB
  • Gigabyte Gaming OC RTX 3070 8GB
  • EVGA XC3 Ultra RTX 3070 Ti 8GB
  • ASUS ROG STRIX RTX 3080 10GB OC
  • MSI Gaming X TRIO RTX 3090 24GB
  • PALIT RTX 3090 Ti GameRock 24GB

Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací.  Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme nyní 8 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 72 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože nedokáží architekturu a výkon nových GPU využít. Všechny testy jsou také již s aktivním sBAR/SAM režimem.

A jaký je výkon karty v praxi? Podívejme se na pár testů …

 

 

  • Battlefield V (DirectX 12)

Stále aktuální hlavně multiplayerová hra, která má již slušnou optimalizaci a umí využít i pokročilejší technologie DirectX12. V aktuální verzi používá i DXR (Ray Tracing), který je zapnutelný na některých kartách AMD i NVIDIA, ale testujeme bez něj (je totiž vizuálně prakticky neviditelný, ale má znatelný vliv na FPS). Herní engine (Frostbite) pak používá celá řada her od EA, jde v podstatě o jejich hlavní technický základ. A používat jej bude i nadále, takže výkony grafik jsou tak podobné v mnoha dalších hrách a budou i nadále:

Všechny karty testujeme v režimu DirectX12 a hra běží na plné detaily (ultra+AA). Hra je také aktualizovaná na nejnovější verzi s nejnovějším update a na aktuálních ovladačích. Uvažovali jsme o tom, zařadit novější titul Battlefield 2042. Ovšem z technického hlediska je to stejný engine, jen v mnohem horší, méně optimalizovaném stavu zatím. Takže zůstáváme u BF5.

 

  • Cyberpunk 2077 (DirectX12)

Už je to rok od vydání této velmi očekáváné hry, a i když stále není ani zdaleka ve stavu (technickém i obsahovém), v jakém jsme ji očekávali. Poslední aktualizace během roku 2021 vylepšily ovšem věci natolik, že je hra konečně trochu použitelná pro testování. Tedy bez aktivního Ray Tracingu, který je nadále velmi neoptimalizovaný. Takže testujeme bez něj.

Jinak je vše testováno s maximálním nastavením, samozřejmě v nativních rozlišeních bez DLSS/FSR apod. Tvůrci mají v plánu stejný herní engine dále rozvíjet, CyberPunk se má dočkat několika přídavků a ve vývoji je i nový Zaklínač, který nepochybně bude používat vylepšený stejný engine. Takže ve srovnání grafických karet a jejich schopností pro následující roky, nesmí chybět.

 

 

  • Far Cry 6 (DirectX 12)

Další díl Far Cry série staví opět na stejným herním engine, jako předchůdci, Zde opět o něco málo vylepšený. Rozdíl není dramatický, stále jde o jeden z hůře optimalizovaných základů po stránce využití CPU apod. Ale poslední verze a aktualizace to trochu vylepšily. Každopádně takhle to šlape u nejnovějšího titulu:

Testováno je opět v nejvyšších detailech s texturami (které ovšem u méně jak 12GB grafik se zcela nenačtou, takže hra na grafikách s méně jak 12GB paměti vypadají trochu hůře). Jinak stejný engine bude používaný i nadále u budoucích her UBISOFT, takže stále velmi důležitá součást grafických benchmarků aktuálních karet.

 

 

  • Forza Horizon 5 (DirectX 12)

Nejnovější díl úspěšné závodní série používá stejný technický základ jako populární předchůdce. Jen s drobnými vylepšeními. Hra nejen skvěle vypadá, ale je dnes i výborně optimalizovaná, dokonce i na nejnovější grafické architektury AMD i NVIDIA. Takže zařadit ji do testů aktuálních grafik je přímo povinnost, pokud chceme hru, která skutečně je stavěna na současné generace karet:

Na to, jak skvěle hra vypadá, jde opravdu o výborně optimalizovaný titul. Navíc prakticky bez technických chyb a problémů, což je vzácné a testování hodně usnadňuje. A nepochybně bude tento engine a základ použit i pro další díly této dnes asi nejlepší arkádové závodní herní série.

 

 

  • Assassin’s Creed Valhalla (DirectX 12)

Jedna z nejlepších her série, opět využívající stejný a vylepšovaný herní engine. Za poslední měsíce dostala hra další technická i obsahová vylepšení a optimalizace. A další jsou v plánu, takže důležitá hra, který nesmí chybět ve srovnání výkonu a schopností současné generace GPU. A dnes běhá takto:

Testovány jsou maximální detaily, kdy je hra docela náročná, ale dá se to, ale na to, jak dobře vypadá, jde o jednu z lépe optimalizovaných her, a to plně již i pro současné architektury grafik. Navíc stejný herní engine a technická základ opět bude použit i u dalších herních titulů. Takže důležitý titul, který dokáže prozradit realitu o skutečném výkonu a použitelnosti současných karet pro další roky.

 

 

  • DooM Eternal (API VULKAN)

Jediná významná současná hra, využívající alternativní API základ, tedy VULKAN místo jinak dominantního DirectX. Jak víte, VULKAN je postavené na základech API MANTLE od AMD a byl kompletně převzat jako náhrada za OpenGL. DooM je pak drsná klasická akční hra a v nejnovějším díle se extrémně povedla. Herně i technicky a graficky. Detailní grafika není překvapivě příliš náročná na výkon:

Přestože jde o jednu z nejlépe vypadajících současných hrách, dokáže poskytovat stovky FPS na moderních grafikách. Testujeme v plných detailech bez RT, DLSS či FSR. Samozřejmě opět tento stejný technický základ bude nepochybně použit pro další hry tohoto vydavatele i série, takže důležitá součást grafických benchmarků, aby měly nějakou vypovídací hodnotu.

 

 

  • Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování

Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Nová generace výkonných grafik přichází s opravdu velmi vysokou spotřebou. Měříme průměr jednotlivých modelů ze všech našich herních testů, měřena je spotřeba celé PC bedny a takhle to vypadá:

Spotřeba nových grafik roste, výrobci stále méně koukají na efektivitu, což je bohužel i případě RX 6750 XT. O něco vyšší takty a výkon je totiž „vyvážen“ výrazně vyšší spotřebou. Z původně 220W karty je tak 250W u reference, ale OC edice jako dnes testovaná Nitro+ to ženou ještě mnohem výše. Sapphire má 273W spotřebu. Je to srovnatelné s nereferenčními edicemi RTX 3070 (tam také má FE edice mnohem nižší spotřebu než většina nereferencí). Zkrátka výrobky karet se s tím opravdu moc nepářou. Zvýší takt o 20MHz i za cenu 20W, což efektivitě opravdu nepomůže:

Fakt že na efektivitu dnes výrobci kašlou, dokazuje Radeon RX 6800, který je mnohem výkonnější kartou (a také dražší), ale jeho spotřeba je znatelně nižší a efektivita mnohem lepší.

Z hlediska hlučnosti karty to naštěstí u RX 6750 XT není problém, speciálně u edice jako Nitro+ s tím opravdu masivním chladičem. Dokáže udržet teploty kolem 66°C v zátěži. Hlučnost je pak velmi nízká a jde tak o velmi tichou kartu. V klidových stavech je bezhlučná, protože ventilátory stojí úplně.

  • Taktování

Na rozdíl od NVIDIA RTX 3000 karet, které mají malý potenciál pro taktování, AMD u RX 6000 nechalo hodně prostoru, i když s RX 6x50 XT edicemi, jej trochu využilo. Ale ne zcela. Referenční RX 6750 XT má boost takt 2600MHz, Sapphire to u Nitro+ edice zvedlo na 2623MHz s tím, že hlavním rozdílem proti referenci je fakt, že tyhle takty dokáže udržet, což reference ne, tam je game (běžně dosahovaný průměrný) takt o něco níže. Nitro+ ale prostě drží 2623MHz prakticky neustále ve hrách. A jde to přitom ještě posunout.

V našem případě jsme se dokázaly dostat na 2900MHz stabilně pro GPU a 18,5GHz na pamětech. Nicméně překvapivě to nemělo moc velký vliv na další nárůst výkonu. Nárůst byl „jen“ 4%. Na druhou stranu spotřeba už o moc vyšší nebyla a hlučnost byla stále akceptovatelná. Nicméně RX 6750 XT zdá se už jede téměř na maximum potenciálu a to za cenu právě vyšší spotřeby a snížené efektivita, kterou ty vysoké takty vyžadují, ale nárůst výkonu tomu prostě už neodpovídá …

 

 

  • Celkový výkon, SAM(rBAR), RayTracing atd.

Všechny testy jsme již prováděli už se zapnutou technologií AMD Smart Access Memory (pro AMD RX 5000/6000) grafiky a také obdobou v podobě univerzální rBAR pro NVIDIA (RTX 3000), kterou dnes AMD i Intel platformy běžně podporují. V některých hrách dokáže docela znatelně zvýšit výkon (i více než 10%, u některých her je ale přínos minimální až žádný.

Tyto technologie stále musíte ručně zapnout v BIOSu, ovšem pak už prostě fungují. A protože jsme nezjistily žádné nevýhody a nedostatky (nemá to nikdy negativní vliv na výkon), ponecháváme ji prostě už zapnutou stále. Nevím, proč AMD a Intel nechávají SAM/rBAR v základu neaktivní. Už to nedává smysl.

  • Ray Tracing

Do celkových výsledků zatím nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Ono totiž srovnávat AMD Radeon vs NVIDIA grafiky s RT efekty v některých dosud vydaných hrách, je naprosto neobjektivní. Starší hry s RT efekty vyšly před dobou, v základu RT efekty neměly a dostaly je poději s update a optimalizací výhradně pro RTX grafiky NVIDIA. Ty samé hry ale stále nedostaly žádnou podobnou optimalizaci pro Radeon RX 6000 grafiky, takže srovnávat za těchto podmínek výkon karet pod RT v těchto hrách? Příkladem takové hry je například METRO EXODUS:

Hra nemá vůbec optimalizaci na RX 6000 sérii, a DRX/RT technologie byla vyvinuta a optimalizována přímo a jedině pro NVIDIA RTX 2000/3000 sérii. V této hře jsou také Ray Tracing efekty dost přehnané. Zejména co do vlivu na výkon, kdy znamenají pokles FPS o 35 až 45%. Což je hodně vzhledem k malému vizuálnímu přínosu. Většina novějších her, které už berou ohled na novější RDNA 2 architekturu AMD, která se totiž nachází i v konzolích, které to musí také zvládat, používá Ray Tracing (DXR) efekty v univerzálnější a jednodušší verzi. Příkladem takové hry (a většina nových to má stejně) je například F1 2021:

Zde je DXR použito lehce na stíny a pár efektů nasvícení. Daň za zapnutí je také mnohem menší, zhruba něco mezi 15 - 25% FPS. Stále pak obecně platí, že ten téměř neviditelný vizuální efekt, který přináší RT do v současnosti plně rasterizovaných her, žere tolik výkonu, že zapínat ho nemá dnes smysl. RTX 3000 a RX 6000 GPU obecně prostě nemají dost výkonu na smysluplný real time Ray Tracing ve hrách. A je to dnes jen marketing, než skutečně nyní pro hráče užitečná technologie. Smysl Ray tracingu je udělat celé nasvícení scény a odrazy touto metodou, pak je to z hlediska tvorby jednoduší než rasterizací. A výsledek je také více realistický. Bohužel v současnosti prostě nemají současné GPU dost výkonu tohle zvládnout. Potřeba bude několikanásobek jejich výkonu, aby to zvládnutelné bylo. Do té doby bude Ray Tracing jen extra prvkem, kdy bude doplňovat jinak stále rasterizovanou grafiku. Ale pokud to hry nabídnou, tak obě řady jej podporují. Ovšem DXR efekty je první věc, kterou bych u her vypnul, protože v současné době prostě za ty výkonové požadavky, vizuálním přínosem rozhodně nestojí. Smysl budou mít až o několik grafických generací později, kdy budou mít GPU několikanásobek současného výkonu.

  • Celkový výkon

Takže zásadní je stále jen a pouze rasterizační výkon, bez vlivu RT. A tam dnes vypadá výkonové srovnání takto:

Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek hlavních používaných technologií a moderních engine, které jsou a budou aktuální další roky.

Takže k závěrům …

 

 

  • Závěr a hodnocení

Nový Radeon RX 6750 XT je opravdu malým vylepením RX 6700 XT a to vylepšení má za cíl zjevně vymáčknout každé % výkonu i za cenu neodpovídajícího navýšení spotřeby a snížení efektivity. Tam měla AMD se stávajícími modely přitom výhodu nad NVIDIA RTX 3000, ale protože většina zákazníků kouká hlavně na výkon, ne na efektivitu, nebojí se AMD obětovat svůj náskok zde pro těch pár FPS, které to v praxi přinese:

Výkon RX 6750 XT je v běžných současných hrách, technologiích a bez stále zbytečného RayTracingu plně srovnatelný s RTX 3070, často i lepší a blíží se RTX 3070 Ti s výrazně rychlejšími GDDR6X. Obecně je to hra od hry, a samozřejmě edice od edice. Ale v případě referenčních modelů nebo základních neOC edic, budou RX 6750 XT a RTX 3070 velmi vyrovnané, což není náhoda, AMD to tak záměrně nastavilo. V případě OC edic dokáže být RX 6750 XT rychlejší než RTX 3070 a to prostě proto, že OC edice RTX 3070 nejsou prakticky o nic rychlejší než FE verze RTX 3070, která fakticky není reference, ale také OC edice. Každopádně bavíme se v praxi o malých rozdílech v průměru, jsou ovšem hry, kde jedna nebo druhá karta dokáží být i o třídu výkonnější než ta druhá.

AMD však u RX 6750 XT přišlo o část výhody lepší efektivity, kdy ten výkon navíc proti RX 6700 XT je za cenu znatelného navýšení spotřeby. RTX 6750 XT a RTX 3070 mají tak velmi podobnou spotřebu, i když AMD má stále více paměti, 12GB proti jen 8GB. Nicméně obě tyhle karty vypadají trochu hloupě vedle podle mě značně nedoceněného Radeon RX 6800 16GB, který má mnohem nižší spotřebu než obě nižší řady, ale současně má znatelně vyšší výkon. Pro ty, kteří chtějí vysoký výkon a efektivitu, je s velkým náskokem právě Radeon RX 6800 zdaleka nejlepší grafická karta současné generace a je škoda, že mu není věnována taková pozornost. Bohužel omezená dostupnost drží jeho cenu poměrně vysoko, a je tedy už jasně ve vyšší třídě. Klasický nižší high end, zatímco RTX 3070 a RX 6750 XT jsou typický vyšší mainstream (Performance segment).

  • Asi nejvíce vyrovnaný souboj na trhu

Stojí za pozornost, že RTX 3070/3060 Ti a RX 6750 XT/6700 XT jsou zdaleka nejvyrovnanějšími kartami NVIDIA a AMD na trhu. Mají podobný výkon podobné spotřeby a stojí podobné peníze. V žádné jiné kategorii to tak vyrovnané není.

V low endu nemá AMD s RX 6500 XT žádnou soudobou generační konkurenci ze strany NV. V nižším mainstreamu jsou NV RTX 3050/3060 znatelně horší než AMD RX 6600/6600XT za podobné ceny. No a v high endu se pak dnes o souboji nedá ani mluvit, karty jako RTX 3090 / 3090 Ti jsou opravdu jen pro skalní fandy NV s vytetovaným obrázkem šéfa firmy na hrudi, protože stejný herní výkon má v praxi AMD s jeho RX 6950 XT za až o polovinu nižší cenu. Takže právě souboj ve vyšším mainstreamu je zdaleka tím nejvyrovnanějším dnes. A z dobrého důvodu. Právě sem kouká většina náročnějších hráčů, protože jakkoliv všichni obdivují výkon RX 6800XT/6900 XT série a RTX 3080/3090 série karet, prostě na ně většina nemá, nebo není ochotna ty hlavně v případě NVIDIA absurdní nesmyslné přepálené ceny platit, či případně provozovat karty s až 450W spotřebou.

Tím spíše, že i když se situace na trhu stabilizovala a ceny výrazně klesají, stále RX 6750 XT je karta za nezanedbatelných 17 – 18 tisíc korun a srovnatelná edice RTX 3070 vás vyjde na 19 tisíc korun a to je hodně. Nevýhodou NV v tomto souboji je kromě vyšší ceny také jen 8GB paměti, což je prostě málo na tuhle třídu karet. Některé detaily v některých hrách si nemůžete ani zapnout. 12GB na RX 6700 sérii je ideální množství paměti na tuto třídu karet. Tím spíše vzhledem k ceně, co tyhle karty dnes stojí. 8GB je z hlediska použitelnosti OK, ale ne na grafické kartě za téměř 20 tisíc. Tyhle NVIDIA modely budou kvůli tomu rychleji zastarávat. Ostatně už teď je to znát, původně při vydání byla RX 6700 XT poměrně jasně slabší než RTX 3070, ale nové hry, optimalizace to výrazně posunuly.

Za stejnou cenu, za kterou máte v obchodech RX 6750 XT máte v obchodech nejen RX 6700 XT, ale obvykle od NVIDIA jen RTX 3060 Ti, která je jasně slabší. I když by měla stát výrazně méně, tak samozřejmě nestojí.

  • Doporučení DDWorld.cz

Každopádně v tomto případě nejde o „jako souboj“ Radeon RX 6950 XT vs RTX 3090/3090 Ti, kde pořídit si NVIDIA může čistě jen na hraní her opravdu jen hodně neznalý situace, protože ten příplatek je naprostý nesmysl. Souboj RX 6700/6700 XT a RTX 3060 Ti/3070 je mnohem vyrovnanější a důležitější z pohledu většiny hráč. Pokud bych měl objektivně posoudit, co je lepší v této chvíli za této situace, řeknu RX 6750 XT. Ale není to dramatický rozdíl a vítězství.

Je levnější, má tak o kousek lepší poměr cena/výkon než NVIDIA modely, má 12GB paměti místo jen 8GB, a je to RDNA 2 architektura, na kterou jsou a budou současné i nadcházející multiplatformní hry primárně optimalizovány (stejná RDNA 2 architektura je v PlayStation 5 a Xbox X). Současně s AMD lépe fungují technologie jako Smart Access Memory, kde má vyšší přínosy a budou vyšší i nadále, protože se s nimi v architektuře přímo od začátku počítalo.

Určitě bych se vyhnul dnes nákupu RTX 3060 Ti za stávající ceny a rozhodně bych nekupoval přežranou RTX 3070 Ti. Ale ta RTX 3070 není špatná volba, jen těch 8GB paměti mě u ní vadily a vadí pořád. Některé detaily u některých novějších her si kvůli tomu ani nezapnete a ve vyšších rozlišeních s extra balíky textur je těch 8GB prostě málo. A jen 8GB u karty za 20 tisíc v roce 2022? AMD to alespoň řeší rychlostí paměti, tím Infinity Cache systémem, ale NV nemá nic podobného. S příchodem FSR 2 padl také argument ohledně DLSS, a pokud jde o Ray Tracing? Jsou hry, kde AMD hodně zaostává, ale to jsou často tituly, kde se vývojáři optimalizací pro dodatečnou AMD ani nezabývali (příkladem je Metro). U řady her s lehčím RT (F1 2021) je souboj vyrovnaný. Obecně se ale Ray Tracing speciálně u současné generace karet a her velmi přeceňuje. Většina hráčů ho z dobrého důvodu ani nezapíná. Celý efekt má dnes minimální vizuální přínos v průměru, ale dokáže sežrat desítky % výkonu GPU, takže k čemu to je? U této výkonové třídy karet, bych se dnes zapínáním RT efektů ani neobtěžoval. Toho výkonu zase nemají tolik a v době, kdy bude mít RT skutečně smysl a ve hrách bude ve velkém, budou testované modely dávno muzeální kousky …

  • Závěr

Není překvapení, že AMD záměrně nastavilo RX 6750 XT tak, jak ho nastavilo a podává tak výkon ve srovnání s konkurencí, jaký podává. Ostatně bylo by hloupé, pokud by AMD uvedlo proti RTX 3070 horší a pomalejší kartu. Přesně vědělo, proti čemu stojí, a tak tomu odpovídá výkon i ceny. Ano, Radeon RX 6750 XT je v této chvíli nejlepší volbou v této třídě karet, ale rozdíl není příliš dramatický. Jde opravdu o nejtěsnější souboj a hlavně skutečný souboj o zákazníka, který na trhu máme.

Mou největší výtkou k RX 6750 XT je opět ten citelný nárůst spotřeby, který prostě neodpovídá nárůstu výkonu. Výrobci grafik lehkomyslně navyšují o desítky W spotřebu za bezvýznamných pár % výkonu, a to mě prostě vadí. Do očí bijící je fakt, že efektivity mají všichni všude a u všeho plnou hubu, ale v praxi na ní většina prostě kašle. A to nejen výrobců, ale i uživatelů. Neříkám, že spotřeba RX 6750 XT je vysoká, ale efektivita byla u RX 6700 XT lepší. Hlavně je tu Radeon RX 6800 16GB, který je o poznání výkonnější, přitom je znatelně úspornější, takže to prostě jde lépe a je škoda, že na tu efektivitu výrobci karet tak kašlou, ovšem zákazníci je do ní netlačí, takže to dává smysl. Radši udělají větší chladič, než aby vyladili kartu tak, aby žrala o 30W méně, než by mohla.

Samozřejmě i ty ceny jsou také stále výše, než by se nám líbilo, ale už se alespoň blíží doporučeným (ze strany výrobců karet), i tak bych modely jako RX 6750 XT a RTX 3070 viděl rád blíže 15 tisícům korunám, kdy se ovšem obávám že těch reálných 16 - 17 tisíc bude vzhledem k situace ve světě, nákladům a inflaci prostě nová realita pro tuhle hladinu karet. A to platí pro současnou generaci, tak i tu nadcházející, která na trh podle všeho dorazí nejpozději v Q4 tohoto roku.

Každopádně, Sapphire a jeho NITRO+ RX 6750 XT je v tuto chvíli vynikající mainstreamová grafická karta, pravděpodobně jedna z fyzicky nejlepších karet v této cenové třídě vůbec. Je to výkonná, tichá kvalitně udělaná moderní herní grafická karta za solidní cenu. Pokud chcete ušetřit, má Sapphire ještě jednodušší PULSE edici, která je o 1000 korun levnější s jen zanedbatelně nižším výkonem, ale Nitro+ má prostě lepší chlazení. Rozhodně tedy mohu doporučit.

Za výbavu pro testování děkuji našim partnerům

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 16:52:08
avatar
výkonově to na 6800 nemá, přesto to žere více. Ne děkuji, "vyhoněné prcky" nebrat. Btw opět se ukazuje že 6800 je karta s nej efektivitou této generace
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 18:25:01
avatar
Souhlas.
Jestli se výrobci budou touhle cestou navyšování spotřeby ubírat i u RDNA 3, tak to s tou RX 6800 asi vydržím dýl, než jsem původně plánoval.
Doufám, že to zase nedopadne jako s R9 290X, kterou jsem taky chtěl vyměnit po dvou letech a nakonec mi vydržela 7 let až do 5700XT. V každé generaci mezi tím to výrobci něčím zabili, nebo přišla kryptománie a zabila trh s GPU...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-19 10:22:54
avatar
asi taky vydržím delší dobu. Nic jako 6850 na trh nejde, prostě AMD se rozhodla jako Nvidia, že bude čipy prodávat pouze na kartách s co největší marží, což je v praxi ono "honiti prcka" jak to pracovně nazývám, o kterém mluvím již několik let (kdyby mě někdo chtěl obviňovat z názorové nekonzistentnosti). Když přišla Fiji Nano (má nejoblíbenější karta všech dob), naivně jsem se radoval z toho, že toto snad bude budoucnost karet - výkonné (entry hiend na svou dobu), nežeroucí, kompaktní. Mýlil jsem se. Naneštěští už se nehoní jen prcci jako tomu bylo dříve, ale do budoucna již naprosto všechno, včetně obřích čipů. Proto brzo 600W karty. Pro jistotu ještě musím napsat, že mě se to nelíbí a je to můj osobní názor a zároveň nemám nic proti lidem, kteří s otevřenou náručí vítají dobu kilowatových karet za 50K+ ceny. Už nevím co dál napsat, abych vyjádřil svůj skromný názor, ale zároveň to neschytal
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-22 21:27:00
avatar
Souhlas, ale pořád máš možnost (pokud neřešíš peníze) podvoltovat dražší verzi čipu.
Entry high-end je prostě to poslední, co mívá ještě dobrý poměr cena/výkon a většinou dostaneš ten nejlepší čip, co na trhu je.
RDNA 3 ještě nevyšlo, takže bych nedělal ukvapené závěry. Třeba zase něco zajímavého v té řadě bude. A když ne, tak s RX 6800 vydržíme i do vydání RDNA4 ;-)
peAce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 18:34:00

ještě kdyby 6800 stála to co nyní 6750
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-19 10:37:58
avatar
"lepší" je dražší, normální chování trhu. Navíc karty typu 6750 se vyrábějí, budou vyrábět a mají budoucnost. Takže můžete oslavovat. Karty typu 6800 již skončily, nevyrábí se a patrně analogie v příští generaci ani nebude (ani za příplatek). Nevím co je k oslavě na tom, že zase ubyly možnosti volby . Je to asi jako oslavovat "americkou demokracii" jako tu nejlepší možnou. Přitom fakticky vybíráte pouze ze 2 možností. Ale to asi prosťáčci milují nebo tak něco, tak si to užijte, protože po 6750XT už má aktuálně AMD jen 6950XT
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 21:31:02

To jsou zase sebemrskačské řeči typu jedině RX 6800. Řada karet je od toho, že každý model se dostane k zákazníkům a rozhodně nejde o špatnou kartu. Plno lidem udělá radost, kor když bude dostupná za nižší cenu. Proč zošklivovat lidem kartu, která je naprosto v pohodě vůči konkurenčním modelům a má tedy své místo na trhu.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-19 10:10:21
avatar
Citace:
To jsou zase sebemrskačské řeči typu jedině RX 6800.
Prosím kde jsem v příspěvku psal ono "jedině RX6800". Nemohu to najít.
Já psal hodnocení z mého pohledu jako někoho, komu kromě výkonu záleží i na efektivitě. Myslím, že lidem co četli alespoň dva jiné mé příspěvky to musí být jasné. Pro jistotu to tedy napíšu ještě takto, abych zas někoho nepopudil: Ano, je to karta s mnohem horší efektivitou, nižším výkonem, ale nižší cenou, takže to může mít smysl pro někoho finančně, respektive jiný smysl to mít ani nemůže.

Už je ti takto lépe? A jestli je hodnocení na základě faktů "zošklivování", tak se omlouvám, ale zkreslovat realitu nehodlám
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 19:48:32

Zarazi me ty nizke teploty. Vsechny live streaming videa co jsem videl na YT maji teploty pres 70C u 6700XT Nitro.
Pochybuju, ze vyhonena 6750 s vyssi spotrebou bude tak nizko.
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 20:55:14
avatar
Psal v článku že má předělaný a lepší chlazení než původní RX 6700xt proto ty lepší teploty.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 22:12:19

Jasne, to jsem cetl. Ale taky ma vyraznejsi takty a spotrebu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-19 08:53:06
avatar
chladič u 6750 XT NItro+ má o půl slotu větší pasiv ;) .... takt narostl jen o pár desítek MHz ... takže ve výsledku to má prostě nižší teplotu než na RX 6700 XT Nitro+ která měla o půl slotu menší chladič ...
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-20 07:02:57

OK, ale u jinych recenzi je teplota vyssi o cca 5C, coz je dost.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-22 21:29:54
avatar
DD asi hodně klimatizuje testovací laboratoř:-D
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-22 22:23:01
avatar
teplota je při testování stálá ... 21°C
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-22 22:22:47
avatar
tak to mají blbě
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 20:30:41
avatar
Já jsem zvědavý na prodeje. AMD mě musím říct zklamalo. Už to není firma "for gamers". Už dělají to, co nVidia. Přepálené ceny, vyhoněný výkon za cenu obětované spotřeby, u produktů, co by možná byly bývaly mainstreamem, ale už jsou spíš vyšším mainstreamem (počínaje RX 6600 - ano, není to překlep, 6600, nikoliv 67x0), okleštili PCI-E linky, takže se jim na starších deskách sníží výkon a věřím, že to časem bude víc znát (nebudou zrát jako víno).
Doufám, že prodeje budou stát za ho.no a donutí tyto společnosti přehodnotit. Přeji si to, přeji jim to.
Janami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 21:25:48

Osobně jsem si minulé léto vyzkoušel AMD GK (konkrétně RX 6900XT), no a nyní jsem se opět raději vrátil k nVidia GK (RTX 3080Ti). Smysl GK RX 6X50 karet naprosto nechápu. Kdo a proč to nyní bude kupovat... zbytečný produkt.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 21:23:27

Tomu se říká konkurenceschopnost. AMD má výborné produkty a že každý model nezáří nejlepší efektivitou? To ani nejde. Vždy je nějaký kompromis - menší jednodušší čip = vyšší takt, způsobí nějaké to malé mínus. Ohledně cen, pokud pominu vyšší náklady, větší marže (můžou si to dovolit), tak pokud by oproti konkurenci nasadili příliš nízké ceny, tak ohledně jejich kapacit by jsi tu kartu nikde nesehnal (vyprodáno). Musí to být nastaveno rovnocenně a taky se tak děje. Produkty tomu odpovídají. Ty PCIE linky jsou šité na míru moderní AMD platformě a není se co divit. Mají kompletní platformu, tak se snažej donutit k moderní MB. To jim nejde zazlívat. Ten vývoj kompletu taky něco stojí.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 21:48:44
avatar
Konkurence bojuje o zákazníka. Když jsou ceny i výkon +/- stejné, jak chcete o zákazníka bojovat? Co mu nabídnete mnohem lepšího, aby si pořídil Váš produkt či využíval Vaši službu?
Co se týče nucení ke koupi moderní MB - zazlívat jim to klidně můžu. Jako koncovému zákazníkovi, kterému je primárně ten produkt určen, se to nelíbí a žene mě do koupě konkurenčního produktu (resp. cenami nežene, příčí se mi to a nekoupím si nic).
AMD mě zklamalo neboť jsem si po delší době koupil desku s jejich čipsetem, jejich procesor a uvažoval jsem i o GK, ale tohle je prostě moc. Peníze jsou, ale já je za toto zkrátka odmítám dát.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 21:57:28

Jenže oni nemají problém s bojem o zákazníka. Jejich situace je zcela jiná než před lety. Pokud vemu konkurenci Nvidia, Intel, tak pořád jsou produktově na jejich úrovni a chovají se zcela regulérně v rámci jejich možností, platformy.

PS: pokud mi něco vadí, vždy se dá pořídit HW konkurence. Jestli si tím pomůžu je otázka druhá
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 22:05:17
avatar
No však ano. Už jsem to psal pod jiným článkem, že bych se choval stejně. Ale teď čistě optikou zákazníka. Hodně sledovat bazary a aukro.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 22:38:35

Super, uznáváš, že by ses choval stejně. Takže vnímáš problematiku konkurence. Kéž by takových bylo víc co to pochopili a nežili v roce 2015, kdy AMD bylo otloukánek.
Ty bazary jsou čistě tvoje preference. To asi nemá co přímo dělat s novými produkty, ale jo, pár karet jsem už měl z bazaru a dá se
Gulinak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 23:24:07

Ja koupil pred mesicem RX 6600 XT a samozrejme na PCIE x16 3.0, takze mi to skrti vykon... Je to ostuda. Ale koupil jsem to z duvodu, ze jsem ji sehnal za 10 800,- asi lepe neslo koupit. Cekam na RDNA 3. Predrazenou zravou 6700 XT jsem fakt nechtel a vyssi rady jsou za totalni nesmysly.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-18 23:39:31

A je takový problém přejít na desku s PCIE 4, když už čekáš na RDNA3? Stejně tě to nemine ikdyž bys chtěl náhodou Intel platformu?
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-19 07:25:37
avatar
To je právě to - proč?? AMD udělalo fajn krok, že podporuje 3 generace procesorů na starších deskách. Takže když si koupím X370 za 10tis., aby byla trochu jak se říká "future proof", proč bych měl najednou zase měnit za jinou X570 a utrácet další hromadu peněz jen za desku? A AMD mě jakožto oblíbený výrobce takhle v podstatě podrazí. Jsem zklamán. Ještě budeme rádi vzpomínat na staré zlaté časy, kdy bylo no.2, mělo levné, přesto dobré produkty a my mu přáli úspěch a hartusili na nenažraný Intel.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-19 08:55:44
avatar
tuhle kritiku nechápu ... jak přepálené ceny? mají nejlepší poměr cena/výkon na trhu, takže ceny těžko mohou být přepálené, když konkurence má vyšší ....

okleštili PCIe linky? neokleštili, nahradili je rychlejšími. Pořád někteří nechápete, že priiritou u GPU (mimo desktopového high endu) jsou mobilní verze a pro mobilní PC jsou ty nižší GPU primárně navrženy, a tam prostě mají Gen4 PCIe dnes vždy, takže omezení na x4 a x8 Gen4 není omezení ... v desktopu je to trochu problém, ale desktop tvoří menší část prodejů dnes, takže nemá smysl tam dělat více PCie linek a prodražovat tak většinu prodaných GPU ....
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-19 09:56:43
avatar
Já to ale chápu. Jen říkám, že se mi to nelíbí. Štve mě to. A jediné, co s tím můžu udělat, je ty produkty prostě nekoupit.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-19 11:00:22
avatar
já moc nechápu tu logiku, mobile first jak tvrdíte, to nám prosím vysvětlete. Je šílená poptávka po dedikovaných grafikách a existuje spoustu modelů dedikovaných AMD grafik.

Když se ale podívám na nabídku u nás herních notebooků s dedikovanými AMD grafikami je jich slušně řečeno "pomálu". A třeba s 6800M je u nás sehnatelný jediný model. Ano ve vyspělých západních zemích je nabídka trohcu lepší, stále je to ale příšerný nepoměr. Spíš to vypadá, že (nejen) AMD vyhodnotilo situaci špatně, protože nepočítalo s kryptománii. Naopak nejmenší čip neměl jít nikdy do desktopu (absence AV1 HW decode) a nakonec z toho stejně udělali 6400/6500XT. To potvrzuje, že naopak desktop se v současné chvíli ukázal jako důležitý, kdyby tomu tak nebylo, 6500XT by nikdy nevzniklo, očividně ale neprodají všechny čipy do laptopů, naopak se ukázalo stvoření 6500XT jako způsob jak prodat prcka s vyšší marží. A tak nakonec tam ty pcie linky prostě chybí. A chybí až po 6600XT včetně. Bohužel. Chápeme, že nevýhoda to být neměla, ale kryptománie z toho tu nevýhodu udělala. Za jiných okolností by si mainstream kupoval až 6700XT za 10 tisíc, ten už dost linek má a nikomu by to vlastně nevadilo. Stalo se ale, co se stalo a je prostě blbost říkat, že se to nestalo nevýhodou
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-19 11:20:05

ten mobile first je jen nejaka DDho mantra a vlastne uplny vymysl, u kteryho si mysli ze kdyz ho tisickrat zopakuje tak ze se stane pravdou. notebooku s vykonnymi radeony je proste v obchodech 100-1000x mene nez tech s geforce.
Gulinak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - MSRP 2022-05-18 23:18:51

Ja bych potreboval vysvetlit jednu vec. Jak muze byt doporucena cena RX 6750 XT 550 eur a samo AMD ji prodava za 640 eur? Co pak ta MSRP cena ma znacit? Se taky ohani necim, co neni pravda.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-19 00:25:21
avatar
MSRP tyhle americke firmy vzdycky udavaly v dollarech a hlavne bez dane...
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-19 07:32:21
avatar
MSRP cena je v dolarech takze musis pricist clo + dan a prevest to na EURO.. Bohuzel vetsina vyrobcu se ridi dolar=euro takze to trosku naroste + neco udela clo a neco udela DPH.. V nekterych statech USA se treba DPH na elektroniku platit nemusi proto tam maji elektroniku levnejsi
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-19 09:01:46
avatar
daně, cla atd.

Já obvykle vycházím z dolarových cen, kdy se mě osvědčil přepočet:

dolarová cena * aktuální kurz + 21% DPH = česká cena

většina výrobců tu českou doporučenou cenu ještě o několik set korun navýší, tak aby pokrývala vyšší marže apod. Doporučená cena není prostě nejnižší cena ... máš obchody, co to prodávají i dráž než je doporučená cena a pak máš obchody, co to prodávají levněji než doporučená cena ... liší se tak marže, kterou si obchodníci naúčtují. Doporučená cena je zohledňuje, ale ne vždy. Například u NV dnes doporučená cena u většiny karet (výjímkou jsou RTX 3080 Ti/3090 modely) nezohledňuje ani reálné náklady a je to cena marketingová, účelově nízká ... ale doporučené ceny mají výrobci karet a ty jsou nepřekvapivě mnohem vyšší než ty co uvádí NV. V případě AMD ale mnoho karet má reálné doporučené ceny blízko těm, které uvádí AMD ...
Nazor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Druhá zbytečná karta 2022-05-19 10:16:18

Druhá zbytečná karta hned po 6950XT (Hight end na pár měsíců)
http://www.ddworld.cz/pc-a-komponenty/graficke-karty/test-gigabyte-amd-radeon-rx-6950-xt-nova-verze-nejlepsi-herni-graficke-karty-soucasnosti.html

Tak co, bude ta poslední alespoň nějak zajímavá před uvedením nové série?
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-19 12:43:04
avatar
tak 6950XT mi z téhle edice dává jako jediná smysl, protože posouvá výkon nahoru. Ale ty mezitřídové karty max konkurují kartám v třídě nad nimi.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-21 06:59:27

Nedava žiaden zmysel teraz kupovať GPU, za necele dva mesiace maš tu nove Nvidia karty ktore ponuknu cca 2x väčší vykon a samozrejme znížia ceny terajšich kariet.
A rady ako 6600 čo 3060 zniči sama, AMD ZEN4 s integrovanou GPU lebo bude mať vykon rovnaky už integrovana GPU.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-22 02:45:54
avatar
S tím výkonem APU jako RTX 3060 bych byl skeptický. Nejspíš se bude jednat o scénář při použití kur..sky rychlých DDR5. Chceme věřit, že výběrové DDR5 budou levné. Ale víme jak to s DDR5 vypadá dnes...

A to ti říkám jako někdo, kdo má současné 5700G spolu s DDR4-4733Mhz. Takže moc dobře vím kolik takové "lepší" paměti stojí a mohu jen říct, že jsem nenašel ani jedinou redakci na světě! která by to s takhle rychlýma RAM otestovala. Nevím jak rychlý ekvivalent DDR5 považovat za srovnatelný, ale prostě mě přijde, že typické párování k těm APU budou spíše levnější paměti a tedy ztráta mnoha desítek % igpu výkonu oproti použití opravdu špičkových pamětí
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-22 14:09:04

coz o to ddr5 jsou urcite rychlejsi nez DDR4, ale i nejakych 48GB/s co nabizi nejrychlejsi DDR5 je dost slaby proti GDDR6/X na grafikach...amd se to muze snazit kompenzovat pomoci infinity cache, ale to by muselo k tomu APU narvat aspon 256MB, coz neni vubec levna zalezitost.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-24 00:08:11
avatar
ano IC by slušela, ale panebože nestrašte s 256MB, to by to stálo balík a bylo to k ničemu! Taková velikost je nesmyslná. Mohl bych Vám tu vypsat celou tabulku závislosti hitrate v cache v závislosti na rozlišení, dokonce k tomu spočítat výslednou propustnost s různé rychlými DDR5, ale proč bych se obtěžoval. Pokud se skutečně chcete vzdělat a nevykládat v diskuzích nesmysly, že na fullHD hraní je snad potřeba 256MB IC, tak si to nagooglíte sám a pokud to chcete ignorovat, nemá smysl Vám to počítat. Zjednodušeně - i 16MB by bylo dobrých, 32 naprosto úžasných
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - spotřeba 2022-05-19 12:28:04
avatar
Ta efektivita je otřesná. Včera jsem koukal na test 6650XT a oproti 6600XT, která při brouzdání po netu žere do 15W, 6650XT naměřili přes 40W. Kde i 3080 má "jen" do 35W.
Podobně i idle byl dvojnásobný oproti 6600XT. Tohle se fakt nepovedlo.
Vzhledem tomu že za 15k se dá pořídit už 6700XT, tak mi tahle karta smysl nedává.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-20 13:17:41

Ted me napada-neni lepsi pockat na podzim, az bude 7700?
TurboCmelak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tolik kritiky na RXx50ky.. 2022-05-21 14:06:17

Koukám kolika lidem se ty nové refresh karty nelíbí. Ať je důvod jaký je, spotřebu která lze vyřešit vždy úpravou přes AMD control panel, nvm zda lze vůbec považovat za argument. Bude to asi tím, že já si s tím hraju vždy a nevadí mi to. Pro BFU to bude "oříšek"..

Já prodal před týdnem RTX 3060ti z OEM PC za 14tis. Která byla dočasná, nešlo by na ni dát vodní blok, což mě sralo nejvíc. Dostal jsem k tomu GTX 1060ku co šla obratem za 3. Tzn mám rozpočet 17tis bez přidání. Zvažoval jsem co koupit a za mě je to asi takto.

Za situace aktuálních cen to vychází na RX6750 jako top. Když bych si jí měl objednat, porovnám-li to k celé RX řadě. Beru vždy nejlevnější kartu

RX 6700 - Pulse -> 16 600,-
RX 6750 - Gamming OC -> 15 800,-
RX 6800 - Nitro + -> 24 100,-
RX 6900 - Gamming OC -> 29 400,-
RX 6950 - Gamming OC -> 30 450,-

Mrknu-li na guru3D a testy pro 1440p, tak je to pro všechny nové hry (ty za mě odrážejí nejvíc ty chystané) a výsledky jsou jasné.

AC Valhala

RX 6700 - 82 fpx
RX 6750 - 90 fps
RX 6800 - 96 fps

NV RTX 3080 - 91 fps za cca 28tis+
NV RTX 3080ti - 93 fps za cca 37tis+

FC6

RX 6700 - 90 fpx
RX 6750 - 102 fps
RX 6800 - 101 fps

NV RTX 3080 - 99 fps
NV RTX 3080ti - 103 fps

Codies F1

RX6750 nad RTX3080

Forza5

RX6750 nad RTX3080 ztráta 5fps

Witcher 3

RX6750 ztrácí na RX 6800 2fps

a takto bych mohl pokračovat. Za mě ten refresh dává smysl ať je cena "oficiální" jaká chce. Mě zajímá realita.
Janami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-21 20:11:42

Tak pro někoho, kdo kupuje teď, refresh asi smysl má. Kdo ale chtěl mít stávající generaci NV/AMD karet tj. 30X0/6X00, tak i přes ten marast, co byl, už ji má a refresh pro něj smysl nedává. K čemu, jako majiteli RX6900/RTX3080Ti, pro mě je RX6950???
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-22 03:01:52
avatar
Ano, kupuješ-li kartu dnes, bazar tě nezajímá (kde bys třeba sehnal 6800 možná za cenu té nové 6750), nezajímá tě ani spotřeba ani efektivita, nechceš/nemůžeš pár měsíců počkat, zajímá tě jen poměr fps/cena, tak za předpokladu že na všechno z toho jsi odpověděl "ANO", tak je to karta pro tebe

Na mě je to příliš mnoho podmínek na které je nutné odpovědět "ANO" a tedy dle mého si můj "recommended award" nezaslouží. To by musela být dobrá "univerzálněji".

A než mě zas někdo osočí, tak zcela konkrétně alespoň jednu jedinou věc udělat AMD inženýři mohli - vyřešit tu příšernou klidovou spotřebu. Chápeme že v loadu to má díky vyšším taktům větší spotřebu, proč je to ale taková hrůza v idle? Nepadesátkové modely přitom mají spotřebu v idle dobrou nebo alespoň "ok" řekněme. Očividně tu vše od AMD dostává award,přitom je to absurdní, když sama AMD ukázala že to umí na 6700XT lépe
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-22 07:30:00

Záleží to hlavne na napájaní v klude.
Tento problem mali (maju) aj dosky X570, ktoré žrali 25-35W len preto že do čipsetu hnali šialene napatie, preto to museli chladiť aktivne. Keď som sa s tym pohral napatie išlo krasne dole bez vedlajšich problemov a to o 0,2V potom ten čipset žral ani polovicu s toho. To site RAM bez problemu na 1,2V.
Preto moje 8 jadrovi ZEN v doske X570 ma celkovu spotrebu 42W pri pozerani videal internet... pri 0dB
Je jasne že AMD sa velmi nehralo s kludovim napajanim RX6750
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-24 00:18:15
avatar
však právě proto nepovažuju X570 za dobrý chipset. 99% lidí si čipset neladí, takže mají zbytečně žravý chipset s aktivem. B550 je v těchto ohledech mnohem lepší. A vzhledem k tomu , že moc lidí nevyužije druhý pcie4.0 M.2 slot atd. těch pár věcí co má jakože X570 "lepších", tak prostě pro 95% lidí je B550 nejlepší AM4 chipset. Jenže X570 je dražší, takže pro nemyslící většinu včetně redakcí byl AM4 prostě "TOP" chipset pro AM4
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-24 08:22:44
avatar
existuje řada X570 bez aktivu, X570 je nativní Gen4 což B550 není takže ano, pro velkou část lidí B550 určitě stačí, ale jinak je X570 jasně TOP čipset stále na trhu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!