Jsou netbooky budoucností? Ne všichni z nich mají radost.
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 30 leden 2009
alt Co si myslí NVIDIA o netboocích? A co si myslí ostatní? Jsou netbooky budoucností, nebo vážnou hrozbou pro IT průmysl …

 

 

  Šéf společnosti NVIDIA nedávno odpovídal v jednom rozhovoru na otázky kolem netbooků. Jak již víme NVIDIA má svou platformu ION, tedy vlastně jen čipset s grafikou, jako podvozek pro Intel Atom. ION však není určena pro netbooky, ale nettopy - desktopové verze netbooků. NVIDIA však není z netbooků kdovíjak nadšená (snaží se přijít na to, co to vlastně je) a i kolem vlastní platformy ION nemá úplně jasno. Je pravdou, že většina velkých výrobců počítačů pracuje na svých produktech založených na ION, ovšem je také pravda, že NVIDIA díky tomu už možná přišla na to, na co přišel Intel už dávno.

  Netbooky a levné mobilní platformy změní trh a situaci výrobců. Intel není z úspěchu netbooků a svého Intel ATOM vůbec nadšený. Netbooky totiž parazitují na trhu klasických levných notebooků. Z nich ale výrobcům plynou větší příjmy, než několika dolarové levné součástky pro netbooky. Že je to úspěšná platforma nikdo nepopírá, ovšem Intel z toho nemá žádný důvod k radosti, protože mu tento úspěch místo zisku přinesl snížení příjmů z jiných oblastí. Na to samé dost možná už přišla i NVIDIA. ION se možná ujme, i přes vyšší cenu, nicméně začne pravděpodobně parazitovat na trhu klasických levných desktopů, ze kterých byly příjmy výrobců různých čipů vyšší - sníží se prodeje klasických desek s čipsety i levných low-end grafických karet. Úspěch tedy přinese paradoxně snížení příjmů z jiných oblastí trhu.

  Na druhou stranu úspěch netbooků u zákazníků nelze ignorovat. Nicméně spousta lidí, včetně šéfa NVIDIA, upozorňuje na nedostatky netbooků. Jako jistým řešením jsou levné, tenké notebooky, se silnějším HW. Ty by byly použitelnější, a zároveň by nebyly o moc dražší. Toho se chytla například společnost AMD se svou platformou AMD NEO. A mám informace o tom, že tento přístup má u OEM výrobců velmi pozitivní odezvu, jelikož zákazníci po použitelnosti volají a moda ATOM ve větších noteboocích není příliš populární. NVIDIA ION také není platformou pro netbooky, ovšem právě v levnějších noteboocích by být mohl. Jenže ION je platforma pro Intel ATOM procesor, který se nemůže s AMD NEO pro Yukon mobilní platformu rovnat. Šéf NVIDIA také upozorňuje na problémy se softwarem pro netbooky, které výkonem na běžný software ne úplně stačí ...   

  NVIDIA, Intel, AMD i ostatní se teď snaží vehementně zjistit, co to netbooky je a kam se má vlastně vývoj levných přenosných počítačů dále ubírat. Jisté je jen to, že úspěch netbooků není pro mnohé výrobce příliš potěšující zprávou z pohledu příjmů. Nicméně všichni to berou jako součást vývoje a tak se snaží přijít s řešením a taktikou. Vše je tedy otevřené ...

Zdroj: Hexus, Tgdaily

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
KralKralu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 22:19:37

Jsou netbooky budoucností, nebo vážnou hrozbou pro IT průmysl …

V čem by jako měli být hrozbou? Mě se malé netbooky líbí, a je dobře že jsou konečně levné. Akorát je blbé, že ATOM nemá AMDéčko, čímž si zvětšuje Intel ekonomický náskok, čímž jsme zase o něco blíže monopolu.
h0n24 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-30 22:24:17
avatar
Vždycky to tak bylo. Lidi chcou levný věci (=zbytečně nepředražený), výrobci ne.
horst [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-31 01:46:02

Notebúúky jsou pro pár trotlů běhajících po parku kteří chcou být in.
houmer56 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Netbook 2009-01-31 02:37:51

Mě se myšlenka netbooku velmi zamlouvá. Právě klasický notebook se mi zdá jako naprostá zhovadilost a módní věc. (kromě skupiny profesionálů, kteří potřebují slušný HW i na cesty k práci a studentů pendlujících kolej/škola nemající na dva stroje) Většina prodaných notebooků funguje stejně pouze jako náhrada stolního PC a to velmi nevhodná. Většina poté končí obalena hromadou haraburdí jako je externí klávesnice,monitor,externí disky atd., případně napevno ukotvena na stole blondýnky, která by USB port pro růžovou flashku hledala u klasického PC asi hodně dlouho. Takový notebook často končí také v rukách "frajerů", kteří si s ním dojdou sednout do kavárny s WiFi, aby mohli zamachrovat před okolím, když si vlastně to kafe můžou dát a mail zkontrolovat doma.... Naopak netbook je ideální věcička na cesty, do školy a všude kde člověk potřebuje být na netu, napsat pár blbinek do Wordu, nebo si zkrátit dlouhou cestu filmem. Tady slabší HW nevadí, naopak je výhodou a pozitivně se projeví i na výdrži baterie, váze a skladnosti netbooku. Ideálně tak vidím právě kombinaci slušný desktop/levný netbook a to vlastně v ceně lepšího notebooku. Taková dvojice strojů zastane přesně to na co je stavěna (výkon,velké úložiště na jednom místě/přenosný internet a kancl v mini rozměrech a váze),zatímco s notebookem budu vždy dělat kompromisy výkon/váha/výdrž/odolnost a ještě podstupovat riziko, že když se něco rozbije (a ono se to po záruce určitě rozbije) budu dlouhé časové období bez PC. V netbooku tedy vidím budoucnost jako doplňku klasického PC "do každé rodiny" a osobně doufam, že vytlačí myšlenku "notebooku jako jediného PC" do prachu historie
Asgard_X [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-31 11:12:28
avatar
Proti netbookům nic nemám, ale považuji je za to co jsou - složitější hračka na cesty. Souhlasím s tím co jsi řekl o výdrži a vhodnosti na cesty, přápadně jako doplněk, ale to je asi tak všechno.
Jako student, který se na víkendy/prázdniny vrací často domů, bych podle tebe potřeboval počítače 3. Jeden doma jeden na privátě a jeden netbook na cesty. A hele, světe div se, je tu mnohem jednoduší řešení - notebook! Poměrně laciný, mnohem výkonnější a dá se na něm na rozdíl od netbooku i reálně pracovat. (tím nemyslím 3 stránky ve wordu, ale zkus si být 8 hodin v kuse shrbený nad 8" LCD) A na rozdíl od pevného pc si jej lehce přenesu do školy, kde na něm zpracovávám data z měření. Displej notebooku je dost velký na to, abych se mohl podívat i na normální film a něco z toho měl, pak si díky silnějšímu hardwaru s klidem zahraju nenáročnější hru, crysis na notesu nepotřebuju, ale HoMaM V nebo Galactic civ.II si někdy zahraju rád. Dále to, co se mi líbí, si můžu vypálit na DVD a určitě nejsem omezený nějakým 8GB SSD. O spotřebě elektřiny notebooku proti dalšímu stolnímu PC ani nemluvím. Takhle jsem fungoval několik let, aniž bych potřeboval jakékoliv externí zařízení k notebooku navíc, a teprve nedávno jsem si poskládal domácí počítač, který zapínám občas na hry a slouží mi jako překladiště dat. Takže s tvým názorem, že notebook je zhovadilost a modní věc, s prominutím nesouhlasím. Je to skvělá věc, i když záleží na jejím použití, jen počkej 2 roky a chlapci v kavárnách budou důležitě vysedávat s růžovými netbooky, protože to netbook je modní záležitost, nikoliv notebook. Notebook je pracovní nástroj, který do značné míry nahradí klasické PC, jen záleží na majiteli na co ho vlastně potřebude a používá.
houmer56 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-31 12:20:21

Však sem napsal, kromě případů, kdy je notebook třeba k práci a kromě studentů! Tedy přesně ty případy co si napsal ty Za zhovadilost ho považuji v případech, že slouží pouze jako náhrada klasického PC a těch je většina. Znám hromadu lidí, kterým se válí 99% času na jednom místě a postupně k němu dokoupili hromadu příslušenstí, pt notebook prostě nikdy nebude stolní PC. Samozřejmě notebook má svojí pevnou pozici, ale jen ve specifických případech, né když je používán tak, jak nebyl zamýšlen.
Araya [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-31 05:31:37
avatar
Osobne si nemyslim ze by notebook nahradil klasicke stolni PC. Je dost lidi jako treba ja, kteri na tom pari hry a musim rict ze pareni na notebooku stoji za prd a to mi potvrdi kazdej kdo si chce poradne zahrat.
Book je fakt pro lidi co chteji delat na cestach a nebo nemaji doma moc mista a maji to fakt jen na nejaky psani.
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-31 08:18:37
avatar
Nemyslím že máš pravdu...Notebook a Netbook je docela něco jiného...Notebook na hry je dost dobrá věc...Dnes se dá koupit na Amazonu či jinde slušně našláplej Notebok co strčí spoustu Klasickejch PC do Kapsy!!!Kort ty nové ATI 4000 řady 17 LCd 4 Gb Ram + Suprová VGA do 30000 je prostě paráda....Jen mi vadí že vejrobce tam ještě nemontuje SSD HDD!!!Ale to už tam bude co nevidět že...Stejně není problém dnes objednat a zejtra ho tam montnout...A Netbook? Parádní věc...Vejkon na Film stačí...Nějakou tu starší Gamesku také dá...NEt tam jede krásně...dá se nosit A to že není dnes nic moc co se týče vejkonu...to do budoucna stejně nebude problém
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-31 10:59:57
avatar
Výkonem se NB samozřejmě zlehounka dotahují, ale hlavně jde o pohodlí, které je u notebooku naprosto otřesné, respektive neexistující. Stačí mi na něm delší dobu jenom psát nebo číst na netu a je to nepohodlné (krční páteř, záda). A opravdu nevěřím, že by mi nějaký 19+" NB dopřál pohodlí desktopu.
Doma si sednu, lcd mám příjemně daleko, klávesnici jak chci. To, že mě desktop stál dvě třetiny toho, co notebook a přitom má výkon o několik řádů vyšší tu ani tahat nebudu, o tom se nebavíme .
Asgard_X [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-31 11:22:47
avatar
Doufám, že je to ironie, protože jinak tu máme Ladíka 2.0
houmer56 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-31 12:39:47

"Notebok co strčí spoustu Klasickejch PC do Kapsy!!!" ??? To je možná pravda, ale jen v případě, kdy notebook stojí 30 tisíc a PC 10 tisíc... Hrát na notebooku je největší nesmysl, co sem si kdy zkusil. Jediné vhodné využití je LANka, ale vyhodit 30k za věc, co použiju párkrát do roka a za rok má ani ne poloviční hodnotu? Za to bych peníze nevyhodil asi ani kdybych byl ředitel ČEZu. Bohužel exituje hodně lidí, co to opravdu používaj na hraní i doma a jejich zdraví už teď upřímně lituju... (mentální i fyzické)
aR_649 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-31 09:24:31
avatar
No myslím že Araya má pravdu, na i hodně našláplým notebooku se pařit moc nedá, neříkám že je to grafikou, ale pohodlí pro paření je slabý. Chce to pořádnou myš, pořádnou klávesnici a i ten 17" lcd je slabej. Když porovnáš stolní kompl za 20 litrů s notebookem za 30, tak hádej kde se bude líp pařit ?
Asgard_X [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-31 11:21:26
avatar
Hele a proč bys jako měl vlastně chtít pořádně pařit na notebooku? To je jedna z mála věcí, ke kterým prostě notesy určeny nejsou a nebudou. Tyhle takzvané herní notebooky popírají princip notebooku jako takového - rozměr metr x metr váha 7kg, řev ze tří chladičů jak z parní turbíny, výdrž na baterii celých 10min a to vše za pouhých 70 000. Zabitá mobilita a herní výkon stejně pod úrovní podprůměrného PC. Člověka, který si tohle dobrovolně koupí považuji za nenormálního. Nebo za ubožáka který potřebuje ukázat, že na to má a kompenzuje si tak svoje ostatní nedostatky.
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-02 13:08:42
avatar
PC se nblbě vezme do Ruky a pádí se sním na LAN Party
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-02-02 08:31:13
avatar
Když jsem byl mladý, měl jsem stolní počítač a záviděl jsem honoraci co měla notebook.

Pak jsem trochu zestárl a dospěl k názoru, že potřebuji také notebook, i rozbil jsem prasátko a koupil mašinu (Centrino)

Po 4 letech stroj morálně zastaral (byť mezitím z původních 256 MB RAM jsem ho povýšil na 2 GB a ze 40GB HDD na 250GB) , bolest v krční páteři byla nepřehlédnutelná, tahat +4 kila na rameni mne přestávalo bavit, díky externím hubům (tiskárna, scanner, mobil, flashka, foťák), USB klávenici atd jsem na stole neměl volné místo, i vrátil jsem se pokorně a rád k desktopu, který stál 1/3 ceny notebooku a výkonem je zase někde jinde.

K tomu jsem přikoupil Asus N10J, což je něco mezi notebookem a netbookem, a spokojenost maximální. Výdrž klidně přes 7 hodin a dokonce i ta crysis se na tom dá hrát

Mimochodem notebooky dohání desktopy ve výkonu a to tak že nejnadupanější notebook končí s výkonem tam, kde slušný desktop teprve začíná.

Kdyby např. notebookové CPU měly srovnatelný výkon s desktopovými, neměly by desktopové CPU 4x takovou spotřebu
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!