AMD Athlon X2 7850 BE – Nový levný a rychlý dvoujádrový CPU
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 28 April 2009
alt

 

 

  • AMD Athlon X2 7850 BE – Nový levný a rychlý dvoujádrový CPU

Pokud šetříte každou korunu a hledáte zajímavý procesor v cenové relaci pod 2000 korunami, AMD vám dnes na trh pustilo zajímavý model. AMD Athlon X2 7850 BE vlastně není Athlon X2 K8 tak jak je známe. Je to vlastně dvoujádrový 65nm Phenom. Podle všeho se ale uvnitř pouzdra nachází všechna 4 jádra a dvě jsou zamčena, nebo nefunkční. Před pár dny se ale objevily potvrzené informace o tom, že u těchto Athlonů X2 K10 lze tato jádra odemknout a pokud máte štěstí, tak rázem můžete mít čtyřjádrový procesor za hubičku.

Dvoujádrové Athlon X2 K10 procesory odvozené od Phenomu nejsou na trhu zase taková novinka. Na trhu už delší dobu máme X2 7750 BE a AMD má pro OEM trh ještě modely 7550/7450, které ale nejsou určeny pro běžný prodej a jsou jen pro OEM sestavy.

V běžném obchodě jsme si tak donedávna mohli pořídit jen X2 7750 BE na 2,7GHz s 2MB L2 za 79 dolarů, tedy za nějakých 1850 korun včetně DPH. Nicméně tento procesor končí a dále se bude objevovat jen se zamčeným násobičem jako X2 7750. Frekvence zůstane, ale cena spadne o 24% na 60 dolarů, tedy nějakých 1450 korun, což je dost zajímavé. Se slevou hned přijde i právě dnes uváděná novinky. AMD Athlon X2 7850 BE na 2,8GHz s 2MB L3 a to za 69-74 dolarů, tedy za nějakých 1800 korun.

Konkurovat tak opět bude zejména procesorům Intel Pentium Dualcore E5200/E5300. Ty jsou podstatně jednodušší než Athlon X2 7x50 procesory AMD. Intel E5200/5300 jsou vyráběny 45nm procesem, nemají L3, která si vyžádá hodně tranzistorů a Wattů a nemají ani integrovaný paměťový řadič. Z toho důvodu vlastně nelze srovnávat TDP 89W u Athlonu a 65W u Intelu, navíc když to každý výrobce uvádí ještě jinak. Nicméně cenově to přímé konkurenční produkty jsou.

A jak si tento procesor v testech vede? Podívejme se na pár čísel ...

 

  • AMD Athlon X2 7850 BE v testech …

Bohužel bok po boku se s E5200/E5300 střetl nový Athlon X2 jen v několika testech, v mnohých recenzích byl nesmyslně porovnáván jen se staršími Athlony a podobně. Servere Bit-tech.net ale otestovat vše jak chceme vědět:

Jak vidíte, výkon X2 7850 v základu není vůbec špatný a za stejnou cenu konkurenční Intel E5200 nemá v základu šanci se AMD vyrovnat. Nicméně není to úplně zadarmo. V první řadě pokud jde o taktovací schopnosti, nedělejme si iluze, že Athlon (Phenom) X2 7850 na 2,8GHz půjde o moc výše nahoru. Bit-tech o otočil jen na 3,1GHz v některých recenzích byl i přes 3,3GHz, ale pořád nemá proti 45nm a podstatně jednodušším E5200/E5300 šanci. Ty jdou až ke 4GHz a pak je výkon samozřejmě zcela jiný.

Druhým negativem AMD Athlon X2 7x50 procesorů je spotřeba. Pořád je to 65nm procesor s L3 cachce a to proti jednoduchým malým a ještě 45nm vyráběným Intel E5200/E5300 prostě nemůže se spotřebou jinak, než špatně dopadnout. Jak vidíte, V klidu bychom těch 25W ještě skousli, ale 55W v zátěži už v této cenové relaci rozdíl je poměrně velký. Na druhou stranu vyvažuje to cena dvoujádrových Phenomů-Athlonů a v základu znatelně vyšší výkon.

  • Hodnocení

Dvoujádrové Athlon X2 7x50 procesory ve stávající podobě nejsou to, co bychom jako nástupce X2 Athlonů K8 čekali. 65nm výrobní procesor je značná nevýhoda. Jsou to také vlastně zamčené čtyřjádrové Phenomy K10, což ale může být také výhoda, protože je tu pravděpodobnost, že ta jádra půjdou odemknout a budou funkční. Čtyřjádro za 1450/1800 korun je pak doslova pecka. Ale není to jistota ani záruka.

Pokud hledáte levný a výkonný procesor a neplánujete taktovat, tak je výkonově AMD Athlon X2 7850 BE, nebo ještě lépe X2 7750 po slevě, jasně nejlepší volba hluboko pod 2000 korunami. Pokud taktovat plánujete, a to někam k 3,5Ghz, pak je volba zcela jasná- E5200 je král. AMD Athlon X2 7850 BE je v základu velmi levný procesor se skvělým výkonem. Druhým dechem ale dodáváme, že technologicky to není ono a netrpělivě vyhlížíme 45nm dvoujádrové Athlony. Každopádně skvělý poměr cena-výkon ve srovnání s konkurencí, pokud nebudeme brát v potaz OC, se nedá AMD Athlon X2 7x50 v žádném případě upřít. Nabízejí v základu více muziky za méně peněz, ale neplatí to vždy. Záleží tak jen na vás, co preferujete a pro co se rozhodnete.Nedostakem výkonu ale trpět nebudete a spojení třeba AMD X2 7850 BE (1850,-) s HD 4770 (2300,-) s nějakou levnou desku s AMD 780G (1800,-) a 2GB DDR2 1066 MHz RAM (850,-) k tomu, bude velice levnou a výkonově poměrně herně dost zajímavou sestavou. Lámat rekordy sice nebude, ale za danou cenu dokáže mnohé ...

 

Zdroj: Bit-tech.net

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-28 20:30:06
avatar
v kontrastu s realnou spotrebou pusobi zajimave zase to tvoje povidani o TDP. zapomel si zminit to oblibene, ze amd uvadi maximalni spotrebu jako TDP, ktere v realu ale nikdy nedosahnete a intel zase prumernou spotrebu jako TDP rozdil TDP 24W pro intel, rozdil realne spotreby 55W pro intel. proste TDP minimalne u intelu nema nic spolecnyho se spotrebou..

libi se mi take vypichnuti, ze amd ma jeste navic narocnou L3 cache. jenze intel ma zase dvojnasobek L2 cache, ktera je ale narocnejsi a podstatne rychlejsi nez L3 cache.
abeceda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-28 20:59:49

Souhlasím, že k L2 cache má výpočetní jednotka rychlejší přístup, než k L3 cache. Ale nechápu, v čem by měla být L2 cache náročnější? Je to S-RAM a S-RAM.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-28 21:02:59
avatar
prave kvuli mnohonasobne vetsim rychlostem a nizsim latencim, ktery musi zvladat.
Neznámý  2009-04-29 12:33:45

Zdar RAIGORe, tak, tak, L3 Cache, paměť, ta, a to ta, už není a to není, nebo, je jen, a to je jen, malinko, rychlejší, než, Operační paměť, DDR2-RAMky, na Frekvenci, asi tak, 800 MHz, CL, asi n3, tedy, abych tak, řekl, prostě no! :-)
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-29 07:42:00
avatar
neviem ako presne je to s tou spotrebou, to prime 95 bude asi softwarove meranie, davam pradnost tomu hardwarovemu, ale moja 7750 ked ju podtaktujem na 1Ghz pri 0,9 Vcore tak sa mi vetracik zastavi ... a myslim ze tam viac ako 15watt odpadoveho tepla netlaci ...
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-29 09:56:10

1. Co se cache týče, máš pravdu, ale zapomněl jsi na jeden detail - nynější "rychle" DDR3/2 paměti s CL 7/4 jsou rychle jen pro masové operace. V případě bodových operací s několika bajty nejsou znatelně rychlejší než staré DDR s CL2. Ale pravě velká cache dovolí celou oblast, ve které možná budeme pracovat, přečíst masově a potom vybírat ty bajty rychle. Totéž ale v opačném pořadí s zapisem, samozřejmě. A tuto vyhodu v pohodě zajišťuje i pomalejší L3. Opakuji, máš pravdu a existuji operace pro které rychlejší L2 ja důležitější.
2. DD zapomněl o moc podstatnější věc - před měsícem vyšel E5200 s novým steppingem (R0 místo M0), s novými operacemi a podporou PowerState indikátoru. A je o něco rychlejší
(http://hardwarenews.aazzp.com/r0-stepping-for-intel-core-2-duo-e5200-a-number-of-changes-and-a-small-gain-in-speed/)
A tak porovnávat by se asi mělo s ním. Nebo o tom zmínit. Například, že Intel jen dělá nové steppingi starého procesoru a AMD dělá nový produkt na stejném sektoru trhu a tak jako vždy je modernější... Víš, komentáře mužeme ignorovat podle toho libí se nám nebo ne, ale pokud nějaká informace prostě není, to je horší. IMHO.
Neznámý  2009-04-29 12:32:14

Ale AMD, má, a to má, zase, 2x Tolik, L1 Cache, a rychlost L1 Cache, tak, ta, a to ta, je doslova, Brutální, tedy, abych tak, řekl, prostě no!
K4SPI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-28 20:30:56
avatar
Já jsem hrdý uživatel dvoujádrového Athlonu 64 K8 3600+ na 1,91GHz, jestli se nemýlim . Ten ''stařík'' to ale vytáhne na 2,54GHz stabilně bez zvyšování napětí a ani starší 65nm proces mu nevadí . Můj Athlůnek by Vám to všem natřel, joke .
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-28 21:12:20
avatar
Osobně bych sázel na to že drtivá většina těchto 2jáder bude mít plně funkční všechny 4jádra. AMD jednoduše vyprodává čipy na starší architektuře. Asi jen málokdo by si dnes koupil 64nm čtyřjádro AMD, když jsou tu mnohem lepší 45nm.
Golo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-28 21:18:07
avatar
tak amd-ati bude x27850be+hd4770 velmi dobre predavat podla mna
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-28 21:18:17
avatar
uff, tých grafov so spotrebou som sa normálne zľakol

rozhodne počkať na Callisto alebo Regor. Od tohto ruky preč !
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-28 22:01:47
avatar
ale potom ich nikdy nevypredaju
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-28 22:10:46
avatar
len aby sme takýmto štýlom za pol roka neodomykali podivne žravé Semprony na 4 jadrá
Petik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-28 21:42:57

AMD vydava nove dvoujadro. No pekne. Ale to me pripomina, jak tady nekdo psal o zabijeni C2D.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-28 22:27:37
avatar
Možná někdo v diskuzi, ale jinak konkurence pro C2D jsou Phenom II X3 procesory. Pro Pentium Dual-Core je konkurence například i tento procesor (viz zminene testy). Ten ale vyšel z důvodů toho (zřejmě). že Athlon X2 snad 550 bo tak něco vyjde asi později (i když jsem si myslel, že je za dveřmi).

Jediné, co nechápu, je neporovnání procesorů na stejné frekvenci.
Petik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-28 22:47:05

Staci toto? Nevypada to jako "nekdo v diskuzi".
AMD se chystá zabít dvoujádrové procesory Intel - Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-29 00:01:02
avatar
Kdybys uměl číást tak víš že se mluvilo o tříjádrech AMD Phenom X3 ;) a na tom se nic znezmění Phenom X3 můžeš mít za vynikajících 2200 korun!
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-29 02:37:22
avatar
jo tak musím souhlasit že phenom X3 jsou výhodnější než vyšší verze dvoujáder core2.
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-29 07:43:53
avatar
no v benchmarcich maju este stale co povedat, ale vseobecne urcite s tou cenou nie ...
Petik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-29 07:28:57

No jo, mazat umi mistr pekne. To se musi uznat. Jeste kdyby stejne umel priznat svou chybu.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-29 16:06:39
avatar
Prosím? To si snad děláš srandu ne!? DD je ten poslední, kdo tu neumí přiznat svou chybu.

To, že ty tu plácáš kraviny je sice hezký a je nám to v podstatě fuk, ale že pak, když ti někdo řekně, že píšeš blbosti, napíšeš, že si upravujeme články podle toho, jak aktuálně potřebujeme, to je už trochu moc nemyslíš? Na co by bylo asi měnit článek z ledna prosim tě? Takovou drzost jsem tu už dlouho neviděl

...fuj to jsem se ale rozčílil, ble, že já na takový výplody vůbec reaguju...
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-29 08:01:52
avatar
Nikto staré phenomy nechce, tak ich AMD prezlieka na X2-ky. A ponúka ich za atraktívne ceny. Výkon strého phenoma bol celkom slušný, ale spotreba bola žalostná. Ja by som x2 phenom I nechcel dnes ani zadara. Na core2 5200/5300 sa nechytá ani náhodou. U týchto procákov tak nejde ani o výkon ako o prevádzkové vlastnosti. A tam je intel so svojim core2 lepší. A ak chce dnes niekto výkon, tak začína minimálne s phenomom II X3 710/720.
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-29 09:06:24
avatar
Hmm tedy ja bych k tomuto procesoru rozhodne doporucil cokoli s SB750 - paroval se vubec se 780G? Uchladit tise takto odemceny procesor bude chtit ferovy chladic i za predpokladu, ze je to plne fukcni quadcore se zamcenymi jadry (tj vyprodej jader Barcelona).
popkec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-29 22:05:05

edit by holoway: Příspěvek OT, o ničem
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-30 10:12:45
avatar
neviete niekdo ci sa da taktovat aj tato verzia orezaneho phenomu ?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!