GTX 460 přichází – konečně pořádný FERMI mainstream, NVIDIA dohání ATI
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 12 červenec 2010
alt

 

 

 

 

GTX 460 přichází –

konečně pořádný FERMI mainstream, NVIDIA dohání ATI

S obrovským zpožděním uvádí NVIDIA konkurenci a konečně použitelné cenově dostupné DX11 grafiky …

 

Pozn. Kdo zná souvislosti uplynulého půl roku a situaci kolem TSMC a tak dále, co už jsem zde zmiňoval, může tuto první kapitolu s klidem přeskočit. Jsou zde souvislosti pro ty, kteří DDWorld třeba pravidelně nečtou. Za opakování se ostatním omlouvám.

Uplynulého tři čtvrtě roku byla situace na poli grafik jednoznačná. Jeden výrobce sliboval, druhý prodával. AMD-ATI zcela převálcovala společnost NVIDIA jak výkonem, tak vlastnostmi i technologiemi svých grafik a nebýt toho, že TSMC upřednostňuje výrobu pro NVIDIA, neměla by NVIDIA dnes co prodávat a ATI by ji převálcovala i početně, to se ale hned tak nestane, ať by byly ATI čipy sebelepší a sebevýhodnější. TSMC, které je dnes výhradním monopolním výrobcem 40nm čipů a je jediné schopno vyrábět moderní velká 40nm GPU ATI a GF, tak činí kvůli snaze udržet si NVIDIA jako významného zákazníka i v budoucnu, v době chystaného nástupu 28nm výroby a hlavně konkurence ze strany GlobalFoundries (a jeho partnerů IBM a spol), ke kterému patří právě AMD a také u něj bude vyrábět.

Jinými slovy, AMD-ATI a TSMC jsou díky vlastnickým vztahům mezi AMD a GlobalFoundries (ATIC) spíše konkurenti a není divu, že i když v plynulých mnoha měsících AMD jasně nabízelo lepší a žádanější čipy, TSMC stále více vyráběla pro NV. S tímto bohužel nic nenaděláme, ale vliv to má i na nemožnost výrazného snižování ceny HD 5000 grafik, když výroba čipů sotva pokrývá poptávku. To nám na konkurenčním prostředí nepřidá. Bohužel se s tím budeme moci smířit, politika TSMC je z obchodního hlediska vzhledem k budoucímu vývoji a jistého přechodu AMD s většinou svých čipů pod křídla konkurenční GF, naprosto logická, TSMC hraje o hodně a hraje o NVIDIA, které by také nic nebránilo se dohodnout na 28nm výrobě s GF a IBM, protože ty chtějí dnes nedostižné TSMC prostě překonat … zpět k samotným grafikám.

NVIDIA ale rozhodně pro nějakou větší konkurenci mezi HD 5000 DX11 grafikami a jejími modely, zrovna moc dobrého neudělala. Architektura FERMi nabrala velké zpoždění už během svého 4-letého vývoje, kdy se uprostřed prací na tomto čipu měnil šéf vývoje, který přeřadil výhybku na úplně jinou orientaci FERMI. NVIDIA se navíc nepoučila z předchozích let, kdy se její obří monolitické čipy utkávaly s menšími mainstreamovými čipy od ATI a NVIDIA často prohrávaly, nebo alespoň nebyly zdaleka tak efektivní. Opět vytvořila obří čip - GF100 který má 530mm2 a 3 miliardy tranzistorů. Jak to dopadlo, všichni víme. GTX 480 se ve většině případů nedokáže TOP modelu ATI HD 5970 2GB ani přiblížit a modelu HD 5870 neuniká zrovna rozdílem třídy, a to i přes rozdíl v parametrech, které jsou rozdílem třídy. GTX 470 je slabší a ještě méně zajímavější, výkonově se pohybuje mezi HD 5850/5870, cenově, má ale spíše blíže k HD 5870 a to má výrazně horší provozní vlastnosti. Obě GTX 400 grafiky jsou na hranici toho, co lze akceptovat jako provozovatelnou grafickou kartu doma - zejména kvůli vysokým teplotám, které dělají problémy v těchto letních horkých měsících, ale také kvůli neuvěřitelně hlučnému chlazení v zátěži, které přeřve i vysavač. A to se ani nezmiňujeme o před měsícem zhruba vydané GTX 465 – což je ukázka zoufalství první generace FERMI GF100 grafik se vším všudy. Není tedy divu, že v prodejích DX11 grafik je NVIDIA hodně pozadu a všeho všudy do současné doby dokázala se svými DX11 modely, podle různých statistik (třeba STEAM), obsadit jen něco kolem 5% trhu. 95% DX11 trhu má ATI se svými HD 5000 grafikami a ATI už počítá dodané DX11 grafiky v řádech dvou desítek milionů kusů ….

(Markting jede, bohužel řada věcí není tak úplně pravda ...)

Před mnoha mnoha měsíci jsem říkal, že mainstreamu FERMi se dočkáme až v Q3 2010. Tři čtvrtě roku uteklo a GTX 460 skutečně přichází. Ode mě už víte, že nic zázračného nepřinesou a také se to nedalo čekat s takovým zpožděním a jejich parametry. Dnes už víme přesně, jak to s nimi je. GTX 460 totiž konečně dnes vstoupily na trh!

(GTX 460 vs GTX 480 - nová 8800GT a 8800GTX? Ani náhodou!)

Ano cenově konečně zajímavé DX11 grafiky NVIDIA jsou zde. Téměř 10 měsíců za DX11 ATI grafikami. Na internetu je tak řada recenzí. Samozřejmě mnozí recenzenti došli k závěrům, které zrovna neodpovídají skutečnosti – což ale v souvislosti s tím, jak někteří z nich o kartách psali před vydáním, se nelze divit, že recenze a hlavně závěry z nich připomínají práci PR oddělení firmy NVIDIA. tradicí se stává u některých použití co možná nejzbytečnějších testů, včetně těch teoretických jako Unigine, nebo Stone, které se skutečnými hrami nemají nic společného. Podivovat se můžeme i nad hloupým přístupem z hlediska porovnávání OC nastavení grafik ve stejných cenových hladinách s netaktovanými verzemi konkurenčních modelů. Naštěstí je tu ale řada profesionálů a profesionálních serverů, na jejichž výsledky se lze tradičně spolehnout – precizní recenze v reálných hrách se vším všudy tradičně nabídl třeba magazín Computerbase.de.

Ten nasadil navíc nové hry a tak tu máme úplný obrázek toho, jak si karty vedou a můžeme si to okomentovat …

 

 

  • GTX 460 v kostce

Parametry GTX 460 modelů už nějakou dobu nejsou tajemstvím. Hlavní novinkou je tady GF104 jádro, což je derivát GF100. Je menší, je zhruba stejně veliké jako ATI RV870, tedy kolem 300mm2. Zatímco GF100 má 530mm a 3,08 miliardy tranzistorů, GF104 má 305mm2 a 1,95 miliardy tranzistorů. Mělo by být tedy víceméně schopné konkurovat ATI RV870, které má 2,15 miliardy tranzistorů a 330mm2. Ale to v podobě GTX 460 grafik bohužel nedokáže.

Parametrově, ale i cenově se GTX 460 dokáží poprat s nepříliš zajímavým HD 5830, což je hodně ořezaná HD 5850, která rozhodně prodejní rekordy neláme. Jak už jsem říkal v dřívějších článcích, je to nejslabší bod v nabídce AMD-ATI HD 5000 grafik, protože mezi HD 5770 za 169 dolarů a HD 5850 za 279 dolarů je tahle díra. A přesně tam míří GTX 460 grafiky.

Jádro GF104 má v jeho případě tedy 336SP, a naštěstí to platí i pro 1GB model, u kterého je ale stále podezření, že některé firmy nasadí GF100 jádro ve snaze zbavit se jich, protože GTX 460 naprosto odstaví GTX 465. Nicméně referenční 1GB verze je postavena na GF104 jádru. Proč mluvím o 1GB verzi? Protože NVIDIA, aby asi zmátla zákazníky, pod označením GTX 460 prodává ještě 768MB verzi. A rozdíly nejsou zanedbatelné. 1GB verze má více RAM a 256bit sběrnici a v jádru má 32ROPS. Má ale také vyšší cenu (229-239 dolarů) a vyšší TDP (160W). GTX 260 768MB má 192bit sběrnici a 24 ROPs v jádře. Stojí ale od 199 dolarů a TDP má 150W.

Samozřejmě hlavní deviza menšího čipu GF104 je v tom, že je menší :). To znamená, že se snáze vyrábí, nemá takovou spotřebu a zahřívání a můžete jen nastavit na vyšší frekvenci. GTX 460 tak mají frekvence 675MHz pro jádro. Paměti pak tikají na 3600MHz. NVIDIA jádro GF104 samozřejmě trochu vyladila, ale velkých změn se nedočkalo a v lepším výkonu se to neodrazí – tedy kromě toho, že protože je GF104 menší s méně tranzistory než obří GF100, nepeče se tolik a jde provozovat na vyšší frekvenci a vyšší frekvence znamená vyšší výkon.

Samotné referenční grafiky, které zpočátku všude uvidíme, vypadá velmi dobře. Velikostně mají blízko k HD 5770, zkrátka žádné problémy s délkou karty, jsou ale energeticky papírově o třetinu náročnější. Chlazení zůstalo dvouslotové a základna je měděná s heatpipe. Velký ventilátor vypadá mnohem lépe a schopněji než ty na GTX 465/470/480 a je na středu karty.

Napájení mají obě GTX 460 verze v podobě dvou 6pin konektorů, ty jsou schopny nakrmit grafiku s TDP 220W, takže u 150/160W GTX 460 nebudou mít na běžných frekvencích žádné velké problémy. Karty mají trojici konektorů -2x DVI a 1x HDMI. Nicméně tři monitory v systému Eyefinity, jako konkurenční grafiky HD 5000, stále obsloužit nedokáží.

Takže to jsou samotné grafiky a teď se podívejme na to, jak se mají věci s výkonem …

 

  • GTX 460 a výkon

U GTX 400 grafik zatím platí, že čím nižší rozlišení, tím jsou lepší. Ale od 1920x1200 a výše už jejich výkonnost proti konkurenci klesá a také s vyšším AA jejich výkonnost klesá. Ideální není ani výkon pod DX9 a OpenGL, kde nová generace čipů NVIDIA doplácí na nižší počet texturovacích jednotek. A jak si vedou GTX 460:

  • DX9 a Call of Duty MW2

Oblíbená hra, a pokud hrajete bez AA, GTX 460 zrovna nezáří a propadají se za HD 5830 a HD 5770 jim těžce šlape na paty! Hlavně ale rozdíl proti GTX 260 je minimální! O něco lepší je to se 4AA, který jde GTX 400 grafikám dobře, ale opět se to zhoršuje při 8AA, na který ale dnes má většina grafik dostatek sil i v 1920x1200, takže když mluvíme o plných detailech a hry to umožňují 8AA se často používá.

Podobných výsledků se dočkáme v mnoha DX9 hrách. GTX 460 soupeří s HD 5830 a sehrávají rovnocennou partii. Problém je, že HD 5830 není zrovna nejpovedenější model a levnější a výrazně jednodušší HD 5770 není daleko. Samozřejmě pokud někteří doufali, že by si GTX 460 mohly došlápnout i na HD 5850, tak v DX9 hrách ani náhodou …

  • DX10

V podstatě stejná situace panuje i v DX10 hrách. GTX 460 dochází s vyšším rozlišením a AA rychle dech. Ale v průměru nabízí skutečně jen o hlup vyšší výkon než HD 5830, ale zdaleka to neplatí všude, bez AA je kupodivu GTX 460 téměř vždy pomalejší a stačí jen na HD 5770. Radeon HD 5850 je nedosažitelný.

  • DX11

Velkou pozornost už Computerbase věnuje DX11 hrám. Není divu. DX11 se docela ujalo a rozhodně se s ním budeme vídat stále častěji. Navíc HD 5000 i GTX 400 jsou grafiky první DX11 generace.

Ve většině hrách ale GTX 460 doplácí na nedostatek texturovacích jednotek. Často se propadá i za HD 5830. V těch náročnějších hrách, kde se výsledky srovnávají a v určitých situacích se zejména silnější GTX 460 1GB dokáže podle měření CB, vyšlápnout i na HD 5850, je ale problém, že hry nejsou hratelné. Jednoduše Metro 2033 ani Stalker si se 4AA/16AF s GTX 460 (i HD 5830 atd.) plynule rozhodně nezahrajete. Tyhle hry musíte hrát bez AA, jenže pak se GTX 460 propadají výkonově k HD 5830 i za něj

Takže si to můžeme zrekapitulovat …

 

  • GTX 460 a hodnocení – aneb nová 8800GT se nekoná

Ještě než to zhodnotíme, ComputerBase nám samozřejmě změřil i spotřebu, teploty a možnosti taktování:

Pokud jde o spotřebu, je GTX 460 jasně lepší než cokoliv, co NVIDIA letos vydala. Jenže na efektivitu ATI HD 5800 to pořád nestačí a na HD 5770 už vůbec ne. V klidu je to dobré, ale GTX 460 nabízí stejnou spotřebu, jako HD 5870 což není žádný zázrak tedy. V zátěži jsou ale GTX 460 na úrovni HD 5830 a HD 5850 je stále lepší. Ale proti GTX 465/470 je tu jasný pokrok. Nicméně rozdíly jsou už menší v řádech maximálně 20-30W, což je něco, co už jsme schopni akceptovat a brát za srovnatelné.

Asi nejlepší jsou na GTX 460 jejich chladiče. Velmi povedená referenční konstrukce. Velmi pěkné teploty a hlučnost je také úplně jiná kategorie proti GTX 465/470/480. V tomto ohledu tedy vynikající práce NVIDIA, ale je nutné opět říci, že starší HD 5000 jsou na tom v praxi srovnatelně dobře a použitelně.

Pokud jde o taktování, tak menší jádro GF104 je na tom samozřejmě velmi dobře a 800-850MHz na jádře není problém. Tradičně slabší jsou paměti, protože se jedná o 4GHz moduly, je takt po OC 4400MHz velmi solidní. A výkon? 15-20% navrch není problém – samozřejmě GTX 460 768MB má v základu při stejných frekvencích nižší výkon o 5-10%.

A zde můžeme navázat na víkendové téma, kdy jistí redaktoři ujížděli na tom, že GTX 460 po OC dotáhne HD 5850. Ano, HD 5850 má v základu v průměru o 10-15% vyšší výkon než GTX 460 768MB - 1GB, může být po vysokém přetaktování GTX 460 v klidu překonána. Ale řekněme si na rovinu, mezi oběma grafikami je tři čtvrtě roku, cenový rozdíl je v reálu minimální a hlavně HD 5850 je v základu na nízké frekvenci a OC potenciál má obrovský, takže po nataktování HD 5850 se nataktovaná GTX 460 nemůže HD 5850 vůbec rovnat. Ale to je logické a mělo to být jasně řečeno a nedělat z komára velblouda. OC možnosti a taktování GTX 460 totiž nejsou ničím zvlášť výjimečné a nic, co bychom tu dávno neměly, což je něco, co zjevně někteří ignorují ať už z vlastní hlouposti nebo nevzdělanosti. GTX 460 jsou na OC dobré, ale stejně, jako starší karty konkurence. Paradoxně nejvíce ale OC schopnosti GTX 460 ublíží vlastním modelům NVIDIA - GTX 465, která je totálně mimo a GTX 470, na kterou se GTX 460 1GB po OC také dotáhne. Opět ale i GTX 470 jde taktovat, rozdíl cen je ale výraznější …

  • Hodnocení

Samozřejmě tohle není náš vlastní kompletní test, na ten si ještě pár dní počkáte, ale máme dost informací, abychom si o GTX 460 udělali přesný obrázek. Plus dnes jsme opožděně uvedli pro pořádek test GTX 465 a vidíte v testech jasně, jak je na tom GTX 465 v porovnání s GTX 460, takže pokud budeme měřit správně, asi vás nepřekvapí, jak výsledek a ortel na GTX 460 v našem testu vyřkneme. Ovšem někteří recenzenti neumí číst ani ve vlastních výsledcích. Nerozeznávají situace, kdy je hra na grafikách typu GTX 460 hratelná a kdy ne a chválí GTX 460 za něco, co nepřinese. Computerbase, který testuje tři rozlišení a režimy 0/4/8AA jasně v celé nahotě ukazuje, jak je to s GTX 460 doopravdy.

(výkon v testech CB, vztaženo k HD 5850 ...)

Před vydáním jsem vás varoval, že GTX 460 bude mít výkon mezi HD 5770/5830 – tedy ta 768MB verze. Odhadoval jsem, že by GTX 460 1GB by proti 768MB verzi mohla mít výkonový náskok i 10-15%. Věděl jsem, o čem mluvím, a v režimech 8AA je skutečně dle očekávání ten rozdíl mezi 1GB a 768MB verzí přesně takový 10-15% ve vzájemném souboji obou modelů. Jenže při nastavení 0-4AA ten rozdíl výrazně klesá, což nevím, jestli je dobře nebo špatně :).

Výkon pod DX9/10 je ale u GTX 460 přesně podle očekávání – tedy nic nového a světoborného pod sluncem. Ve většině současných her, tedy hlavně DX9 i DX10 titulech, je GTX 460 na úrovni HD 5830 – 768MB model pod, a 1GB nad. Špatné je to v režimech bez AA. Nejlepší naopak se 4AA, ale DX9 hry dnes nejsou zrovna náročné a tak si můžete v rozlišení často i 1920x užívat s 8AA a tedy plných detailů, a pak je GTX 460 zase často v průměru na úrovni HD 5830. Pořád se ale bavíme o rozdílu kolem průměrně 5FPS a to není mnoho!

V DX11 titulech je to často pro GTX 460 ještě horší, a když přijdou náročné hry, nemá už dost výkonu. Jinými slovy, to že jí jde režim 4AA dobře a dokáže s přehledem překonat HD 5830 v nejnáročnějších hrách současnosti s DX11 i Tessellací a dokonce se dotáhnout na HD 5850, tedy ve dvou titulech - Metro 2033 a Stalker CoP, je jí platné jak mrtvému zimník! V těchto hrách a režimech AA totiž nenabízí ani v nízkém rozlišení 1680x1050 hratelnou úroveň FPS!!! GTX 460 se stejně jako další modely NVIDIA, často chlubí nějakým vyšším využitelným výkonem v DX11 s Tessellací. Jenže to je jen holá teorie a cílené matení. V praxi nemají na náročnější tessellaci dost výkonu, a co je hratelné na HD 5000 je ve stejných cenových kategoriích stejně hratelné i na GTX 400 grafikách a zbytek si hratelně zahrajete jen na jediné grafice na světě. GTX 460 jsou navíc karty nižší třídy a na nějaké náročné hraní v DX11 s Tessellací nemají, nikdy neměly a nikdy nebudou mít dost výkonu! Vždyť ve hrách jako DIRT2, Metro 2003 nebo Stalker CoP, jsme o Tessellaci sotva zavadili a podívejte se, jak to tam s výkonem těch grafik vypadá a kde jsou FPS nyní. Opravdu si myslíte, že když ve hrách zvýšíme stupeň tessellace a hry tedy budou hezčí, ale HW náročnější, že vám GTX 460 poskytnout použitelná vyšší FPS a tedy bezproblémovou hratelnost na rozdíl od konkurence???

Žádný další potenciál pro DX11 a náročnější Tessellaci GTX 460, ani ostatní současné karty, nenabízejí a ani nemusí. Náročnější Tessellace se používat hned tak nezačne, a až začne, na trhu budou GTX 600/700 nebo HD 7800/8800 a současné karty budou starý a pomalý šrot. Rozhodně se tedy nenechte napálit marketingem, a žvásty kolem imaginárních vyšších výkonů při tessellaci a potenciálu do budoucna u současných grafik, prezentované v hloupých testech StoneGigant nebo Unigine, ignorujte a vysmívejte se jim.

S grafikami kolem ceny 200 dolarů musíte hrát náročné nové hry na plné detaily bez AA/AF a pak má GTX 460 výkon opět jen na úrovni HD 5830. Škoda, že ve výsledcích nejsou GTX 260/275 (kvůli provedeným DX11 testům). GTX 460 totiž proti nim ve většině hrách (DX9/10) nějak zázračně vyšší výkon nenabízí, což je pro toho, kdo uvažuje o upgrade, zásadní informace.

  • Závěr

GTX 460 768MB a 1024MB jsou takové, jaké jsem říkal, že budou, a jsem rád, že se nepotvrdily ty informace, že 1GB verze mohla být stavěna na ořezaném GF100, čemuž ale hodně věcí nasvědčovalo. Rozhodně by to dobrotu nedělalo a doufejme, že to žádného výrobce grafik nenapadne. GF104 je jádro, které jsme očekávali už dávno, a mělo tu dávno být. Dnes už totiž nelze nad GTX 460 nějak jásat a už vůbec ne je prohlašovat za nové 8800GT. Zdaleka nejsou v jeho pozici s jeho přehledem a výsadním postavením. 8800GT nabídla za mainstreamovou cenu výkon téměř 8800GTX (top modelu ve své době) s výrazně lepšími provozními vlastnostmi a neměla konkurenci. GTX 460 nabízí lepší provozní vlastnosti než Top model GTX 470/480, o tom žádná, ale výkonově se mu ani nepřibližuje a rozhodně se nedá mluvit o tom, že by neměla konkurenci. Naopak, konkurenci měla o hodně měsíců dříve, než vůbec přišla dnes na trh! Takže přirovnávat ničím výjimečnou GTX 460 k 8800GT je pro legendární 8800GT sprostá urážka!

(MSI Cyclone - OC verze 725MHz, 1GB 3,6GHz cena 239-249 dolarů)

Stanovené ceny vypadají dobře, 199 dolarů pro 768MB a 229 dolarů pro 1GB o 10% výkonnější model. U nás bychom se tak měly pohybovat na cenách kolem 5000 korun za 768MMB a necelých 6000 za 1GB. Pár kusů se objevilo dostupných už dnes, ale řeknu vám na rovinu, z rozhovoru s několika distributory, se první dodávky počítají na desítky kusů celkem, což je v tomto cenovém segmentu množství hodně nedostatečné. Obchody se navíc snaží nalákat lidi nízkými cenami v cenících a reálně je tak víceméně jasné, že se bude opakovat tradiční kolorit. Úprava cen směrem vzhůru s příchodem větších dodávek, které budou následovat v průběhu tohoto měsíce. Dočkáme se i řady OC modelů. Takže se GTX 460 rozhodně bude pohybovat v rozpětí cen od 4800 – 7500 korun.

(Gainward HE edice - OC 800MHz/4000MHz 1GB, cena neznámá (249 dolarů minimálně) )

ATI Radeon HD 5830 rozhodně není a nikdy nebyla dobrá a zajímavá koupě a to víte z našich testů dobře. GTX 460 768MB je podle mě lepší grafika než ATI HD 5830, minimálně nabízí podobný výkon, levněji a hlavně je jako karta fyzicky menší! AMD-ATI se však může nadále spoléhat na ATI HD 5770 s RV840 a ATI Radeon HD 5850 s RV870. Radeon HD 5770, při pohledu na testy GTX 460 v tomto článku, rozhodně není nezajímavá. ATI HD 5770 je levná, jednoduchá grafika, která i přes 128bit sběrnici a malé 182mm2 jádro drží výkonový odstup od GTX 460 768MB jen cca 10% v testech bez AA – což je pro tyto grafiky většinou to, jak se pro hry používají – protože nadbytečným výkonem pro AA neoplývají. ATI HD 5770 ale také stojí mnohem, už 3600-4500 korun a má minimální spotřebu. Jinými slovy, pro toho, kdo hraje málo, hraje rekreačně, se HD 5770 vyplatí mnohem více a je lepší grafikou než GTX 460. Je levnější, výrazně úspornější a troufám si tvrdit, že co vám bez AA půjde hratelně na GTX 460 768MB, to vám bez AA půjde hratelně na HD 5770 také k vaší plné spokojenosti – co by rekreačního hráče. Nemluvě o tom, že i HD 5770 se za svůj OC potenciál nemusí v nejmenším stydět a pořád bude její spotřeba na kartě o třetinu nižší než s GTX 460 či HD 5800.

(Sapphire HD 5850 Vapor-X ...)

No a GTX 460 vs ATI HD 5850? Zde není co řešit. ATI Radeon HD 5850 je lepší herní grafika. Pokud vám jde o herní výkon a chcete herní grafiku za solidní peníz, pak HD 5850 nabízí přesně to ideální. Je výkonnější a to znamená, že tam, kde je to s GTX 460 na hranici, tam je to s HD 5850 bez problémů. Má také vysoký OC potenciál a samozřejmě po OC je HD 5850 mnohem výkonnější než GTX 460 po OC. Takže pro výrazně herně založené zákazníky, je HD 5850 pořád lepší volba. Nemluvě o tom, že má stejné, nebo lepší provozní vlastnosti (spotřeba).

(Zotac GTX 460 768MB - cena 199 dolarů, ale horší ref ventilátor na chlazení)

GTX 460 je uprostřed mezi HD 5850/5770. Nenabízí nic výrazně zvláštního a pravděpodobně jediný důvod, proč je kolem to nadšení je, že když GTX 460 srovnáte s GTX 465/470, je to nebe a dudy. Jenže také se nesmí zapomínat na to, že GTX 460 má zpoždění 10 měsíců za HD 5800 a 6 měsíců za HD 5700, neumí nic lepšího, ani nic, co bychom tu dávno přeci jen výkonově neměli.

(ASUS DirectCU - OC 700/3680MHz, cena 209 - 249 dolarů)

Můžeme jen litovat, že situace kolem výroby a pozice AMD u TSMC, neumožňuje skutečný konkurenční boj. Ceny současných grafik by jistě byly nižší při bezproblémové dostupnosti. ATI ani nemusí zlevňovat, je to spíše tlak pro prodejce, protože jsou to oni, kteří drží ceny nahoře – kde je poptávka, jsou i ceny 279 dolarů za HD 5850 má být u nás zhruba 6700 korun – průměrné ceny jsou ale jinde. nepochybuji také, že by se HD 5850 daly vyrábět a prodávat levněji za 249 dolarů. Škoda že jich není díky TSMC více. Nic z toho, ale nemění nic na tom, že GTX 460 jsou nejlepší grafické karty od NVIDIA pro letošní rok (zatím), nejlepší volba za přesně 5000 korun a celkově konečně náznak konkurenčního prostředí, alespoň pokud jde o grafické modely – nicméně nějaké nové soubojové rozdávání karet na grafickém trhu mezi NV a ATI proběhne až u 28nm grafických generací zhruba za rok. Do té doby ale ještě ATI rozhodně neřeklo poslední slovo a asi je každému jasné, že po 10 měsících na trhu, už tu HD 5800 nebudou dělat konkurenci k GTX 400 dlouho. GTX 460 jsou rozhodně povedené a konečně za správnou cenu, ale super modely bez konkurence rozhodně nejsou. To by tady musely být o 10 měsíců dříve. Na nějaké famfáry to dnes tedy rozhodně není, ale smutnit už také nemusíme. Alespoň už je zajímavější ten výběr, a alespoň je zde nějaká nová GTX 400 grafika NVIDIA, kterou lze doporučit, a nemusíte se bát, že se dotyčnému v létě roztaví počítač a ohluchne, a pak vám je přijde omlátit o hlavu. Takže GTX 460 vystihuje nejlépe rčení: „pozdě, ale přece“.

V našem vlastním testu brzy představíme produkční modely některých společností a podíváme se i na OC verze ….

Kompletní test najdete na stránkách ComputerBase.de

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dobře DD 2010-07-12 19:31:25

To je dobrý argument proti hlasům co říkají o Vaší (DD) zaujatosti proti Nvidii. Dobře.

A jak to bude s vyrobitelností potažmo s cenou? Budou už mít Ati grafiky konkurenci v obchodě za srovnatelnou cenu?

EDIT by DD: koukni na reakci od Gio - neříkal jsem to, když mi nemůžou vyčítat nic pokud jde o objektivitu, rychle si najdou něco jiného
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 19:03:05
avatar
No bohužel pochybuji, že si to přečtou ... protože se jim mé pochvaly NV nehodí do krámu a nemohli by mě nazývat rudým fanATIkem, tak je budou ignorovat, uvidíte ;) ....


Jinak výrobní náklady budou podle mě na GTX 460 nižší než na HD 5850 - NVIDIA měla čas si to doře naplánovat a navrhnout. Cena za grafická jádra budou stejné, nebo nižší u GF104, tkeré je o chlup menší (ne výrazně), hlavně se jich ale díky TCM bude vyrábět více a také uričtě se TSMC snaží dávat dobré ceny NVIDIA aby si jí udrželo.

GTX 460 má pak 192-256bit sběrnici a kratší PCB než HD 5850. o něco dražší bude na GTX 460 ref chladič. Ale GTX 460 používá jen 4GHz RAM a ty jsou o dost levnější než ty 5GHz na ATI. Suma sumárum, GTX 460 musí být výrobně levnější než ale celkově jasně výkonější HD 5850, ale proto také stojí od 199 dolarů - 239 dolarů v průměru ...

Rozhodně se s GTX 460 budeme setkávat velmi často hlavně se 768MB modelem. o 1GB se toho nejvíc nakecá, ale reálně je to postavené tak, aby si šli lidi co tomu nerozumí, koupit prostě nějakou GTX 460, a ti kouknou na ceny a koupí většinou tu levnější označení je přeci stejný, tak musí být stejný i výkon, si budou myslet. Na tom je to celé postavené
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 19:44:30
avatar
Citace:
protože se jim mé pochvaly NV nehodí do krámu


Ale když pochválíš novou GTX 460 za chlazení, tak MUSÍŠ zdůraznit, že součadný ATI to mají už dávno.

A co ta kurzíva a tučné písmo? Sorry, nechci te zbytečně napadat, ale tyhle 2 jmenovaný prostředky se s objektivitou moc nesnoubí. Hele, možná máš pravdu v tom co píšeš, ale zkus s trochu při psaní krotit. Úrovni webu to jedině prospějě a diskuze se obejdou bez podobných příspěvků, jako je tento můj.

Anebo mě zabanuj a budeš mít pokoj .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 20:16:36
avatar
ano musím, protože by si někdo mohl myslet, že je to něco, co konkurence nemá a to jak sám jistě uznáváš, není pravda ;) ...

Jinak to zvýraznění některých pasáží je schválně a extra pro ty, kteří by je chtěli přehlédnout a pak si něco namlouvat, nebo mě z něčeho osočovat a číst a hádat se bez souvislostí jen o tom co se jim hodí ;)
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 21:17:40
avatar
Tak když si to někdo nepřečte pořádně tak nemá cenu se s nim o něčom hádat nebo ho upozorňovat, ať si to pořádně přečte.
Ale co, je to tvůj web, proč ti do toho vlastně kecam. Naštěstí nechodim jenom sem, tak si můžu nasát informace z různých úhlů pohledu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 22:22:53
avatar
no já taky chodím na jiné weby o to jde mít více názorů a udělat si tedy ten svůj Na tom stavím ...

mě ale nejvíce štve, že často vidím na iternetu, že jsem napsal tohle a tohle, přitom jsem to nikdy nenapsal. takže proto jsem se rozhodl některé pasáže zvýrazňovat ... jenže proč mě někteří neustále pomlouvají a nadávají mě do fanatiků, když si ani nepřečtou co píšu a vymýšlí si? Jak jinak mám upozornit na to, co píšu a že je to jinak, než jak to tvrdí oni a roznášejí dezinformace po celém netu. Jasný, nováčci, co si jdou ověřit to co jim říkají a skutečně si přečtou to co jsem napsal, zjistí že ty pomluvy vůbec nesedí a díky nim mě roste i návštěvnost, ale mrzí mě že mě někteří pomlouvají a lžou o mě ....

to se tedy nedá brát ani jako různé pohledy. Lež je lež.
negru.inger [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 23:44:01
avatar
beztak je to nvidii k hovnu, pokud ATI zareaguje pruzne, tak behem tejdne srazi ceny a to tak aby 5850 sla nastejno s drazsi 1gb 460, takze lidi honem rychle pobezej nakupovat 'levny' 5850 a za dva mesice nam ATI vyda dalsi radu, takze lidi co utratili prachy za 5850 uz budou mit zase lowend a budou premejslet o upgradu
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 08:04:20
avatar
No tak o 200 - 300 Kč by HD 5850 mohla slevnit. Problém je v tom, že je zhruba o tolik procent dražší o kolik procent je výkonnější než GTX460 1GB. Takže vlastě nemají ani důvod o moc slevňovat, maximálně bych řekl, že by HD 5850 a i HD 5870 mohla jít dolů tak o 10$ a ATI by mohla reagovat tím, že možná jádra slevní o maximálně 5$, ale asi ani to ne. Prostě výrobcům ATI grafik klesne trochu marže, aby dorovnali ceny, ale ATI asi s cenou čipů moc hýbat nebude.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 08:02:40

Díky za info.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 21:26:01

Chudák DD, z jeho análního otvoru koukají už jenom tvoje nohy.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 22:26:03
avatar
proč? má pravdu ... dneska jsem zase narazil na pár webech na narážky na DDW, bez důkazů bez argumentů, prostě jen urážky. Copak ti lidé nečtou to co píši a jen si o mě vymýšlí?
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 07:39:27

První zásada mezi kluky, že se nebonzuje.
Že tě pomlouvají? Buď rád, horší kdyby tě litovali.
Jak dokázat, že jsem lepší? Jsou dvě možnosti:
1) Dokázat větší erudovanost a publikovat.
2) Pošpinit, pomluvit, intrikovat.
Málo kdo může proti tobě použít bod 1), proto ty podrazy. Proto říkám: "Buď rád." Slyšel jsem krásnou modlitbu jednoho válečníka: "Bože chraň mě před mimy přáteli, před svými nepřáteli se uchráním sám." Držím ti palce.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 09:43:27

Mezi kluky se nobonzuje? A ještě to uvádíte jako první zásadu. Bambulo co jste k dnešnímu dni dělal když jste nepřišel na to, že se v životě bonzuje a je to na denním pořádku?
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 10:21:06

Ono se i krade, taky má jít krást? Smilnit to bych šel.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 10:42:17

Bambulo Vy máte dar nepochopit co Vám člověk píše. Možná se jenom tak schálně tváříte.

Proto ještě jednou. Bonzovat se nemá je postpubertální stupidita, která vede na školách kupříkladu k utajováni šikany. Dobře asi ještě jste nedospěl. Proto Vám říkám - Ono se ve světě bonzuje a zcela snatndardně a ne všechny bonzy jsou zavrženíhodné a někteří bonzáci mají vice odvahy než ti co kvůli vlastnímu strachu nebonzují.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 11:37:06

Nahlásit trestný čin (např. šikana) není bonzování, ale občanská povinnost (ale i statečnost). Protože co je nad moje síly, to přenechávám zákonným orgánům (policie, ředitel školy). Při verbální "nepravosti" si to na místě vyřídím s dotyčným, použitím argumentů, nebo apelací na morální hodnoty. Ale vždy z očí do očí. Jako chlap.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 12:22:37

Tak to jste mne mile překvapil. Takovéto kladné bonzování i záporné je bylo a bude a rozhodně nebonzovat nemá být pravidlo číslo jedna pro chlapce.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 09:42:53

Nejste Vy Bambula nejen podle nicku?. Já jenom kdyby jste sledoval co jsem psal o DDim tak by jste věděl, že jsme se ne jednou nepohodli a dostal ode mne pěknou dávku kritiky.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 10:22:43

Bambula jsem a Bambulou zůstanu!! To slibuji, já jsem charakter!! (a taky pěknej bambula)
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 10:46:25

Bože ta nechutná vlastnost našich lidí vyzdvihovat svoje slabé stránky a stydět se za svoje cnosti. Je mi poněkud smutno z Vaší reakce.

Co třeba být bambulou jako byl Švejk? To je člověk který na svoje babulství měl nárok být hrdý.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 11:49:17

Milý Dědečku Hříbečku, nesleduji tvé verbální rozepře s DD, tak nemohu posoudit. Reagoval jsem pouze na "EDIT BY DD" Kritika je velmi důležitá. Nikdo není dokonalý. Objektivní kritika podložená argumenty a neurážející je nezbytná.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 12:19:34

Aha když nesledujete moje pře tak nechápu proč jste se psal něco o mých hohách koukajících z DDho zadku. Zkratkovitě ozančovat člověka za řiťolezce není zrovna moudré.

Když už chcete zavádět (reakce na DDho příspěvek v mém) tak to prosím dělejte polehoučku když to takto přeháníte tak zavádění už pozná každý včetně mne.
Gio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 19:13:10


Co jineho cekat!!!!!!!!!...nejak podobne sem opozdenou recenzi cekal...to co rikali jini davno...to jim DD vyvracel....a nakonec pouzil praci na svych strankach nekoho jineho...a to pred nedavnem kritizoval jine za to ,ze pouzili recenzi nekoho jineho.....a pokud bude GTX 460 1G o 1500kč levnejsi nez ATI 5850...tak proc ne doporucit 460tku...kazdej nehraje nejnarocnejsi hry a vykonove vypada dobre v cenove hladine kolem 5000kč......ps..byly doby kdy ATI taky mela mezeru v urcitem segmentu,nebo i celkove a ted je na tom dobre......!!!takze nepohrbivejte NV ...neni duvod.....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 19:29:50
avatar
??? kde jsem kritizoval někoho, že použili recenzi někoho jiného? A co jsem komu vyvracel? bože já se dozvím věci ...

já jsem říkal už loni, že se mainstreamu FERMI dočkáme až v létě a byl jsem za idiota

říkal jsem, že NVIDIA si to namíří přesně na HD 5830, což je slabina ATI a jak to dopadlo???

říkal jsem, že výkonově se bude GTX 460 pohybovat kousek nad HD 5770 a kde je GTX 460 768MB? Říkal jsem že bude stát kolem 200 dolarů a TDP mít 150W ... a jaká je realita?

Ano, jediné, co jsem nevěděl a nebyl si jistý, ale také jsem to nepodával jako jistotu je, že 1GB verze bude mít GF104, protože hodně věcí nasvědčovalo tomu, že se na nich pokusí doprodat GF100, ale to se naštěstí zatím nestalo. Super ne?

A také jsem říkal v několika minulých článcích a diskusích, že GTX 460 mít v den vydání v ruce nebudu, přijdou tento týden - prodejní verze.

Takže mi prosím vysvětli o co ti jde a proč si tu tak vymýšlíš? ....
Gio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 19:39:46


nemyslel sem obecne tebe...promin..ale DD...DD chovani obecne...nekde sem si na vasich strankach precet,ze pokud se nekomu nelibi vase clanky,tim myslim ze ma nekdo nejakou vitku na ne,tak cituji.....tam jsou dvere....neboli vypadnete z nasich stranek..proste me tak pripada ze jen DD musi met pravdu a nikdo jinej...proste fermi se zatim nepovedla...104řka uz je lepsi nez 100vka...ale za 5litru..5 tisickč hhhh...si na GTX4601G zahrajete stejne dobre jak na Atine za5000kč...takze proc hned 460tku spinit a ja nevim co jeste.....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 20:15:04
avatar
eeee ... tuhle reakci jsem nějak komplet nepobral. Co je tedy špatně?
sapphirecz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 20:18:06

tak něják souhlasím, ale z jiného úhlu.. nedávno jsem četl, že si pěkně dlouho počkáme, než nv vydá povedenou grafiku, která nahradí to co se v březnu vyprofilovalo z původních fermi, že prý dřív jak v únoru to nebude. Spekuluji i já, a taky se svou spekulací chlubím jen v případě, že výjde, pokud nevýjde, tak o tom taky mlčím. Faktem ale je, že nová fermi se povedla. Netvrdím, že to je zázrak či že si nv nedala načas, ale co... Btw. AMD je jinak můj naprostý miláček. Sám mám jednoho výbornýho phenoma a pár akcií
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 20:37:17
avatar
já akcie nemám, ale dostl kleasjí akcie NVIDIA, tak si na konci roku možná nějaký pořídím, podle toho, jak to bude vypadat s novou generací, tak mizerný ty karty být přece znovu nemůžou
sapphirecz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 22:12:05

vono to padá a roste prakticky všecko stejně, ale je fakt, že páka u AMD vůči indexu je největší.. index trochu hore AMD rally, index trochu dole AMD propast, ale jinak průměrně akcie sledují křivku technologickyho indexu, kterej jen vyjimečně nekopíruje S&P 500, jo a začátkem listopadu, hlavně v prosinci technologický akcie dost rapidně rostou, takže když už tak doporučuju.. viz. google finance např
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 08:27:50
avatar
Tak 1) GTX 460 1GB stojí o 1200 míň a to je o 18% méně než HD 5850 a je to karta o zhruba 12% pomalejší, takže je prakticky o 6% levnější a kdoví jestli nebude i nakonec o něco dražší než se prodává teď.
2) teď se bude čekat jestli náhodou výrobci HD 5850 nakonec neslevní, řekl bych že slevní, a kdyby to bylo třeba o 8%(zhruba 560), to by HD 5850 nabídlo poměr cena/výkon lepší jako GTX460 a to by stálo za to si připlatit 500Kč navrch za 12% výkonu k dobru.
A předpokládám, že HD 5830 půjde konečně na cenu odpovídající svému výkonu a to by začala konkurovat, aspoň cenou/výkonem, GTX460 768MB. To se právě uvidí v nejbližších týdnech, tak teď hnát se do nákupu GTX460 není zrovna rozumné, když ještě výrobci HD 5850 nereagovali. Ono se totiž může stát, že zareagují a slevní, a nV udělá taky slevy na GTX 460 a budou ještě levnější než teď, protože už zase začne konečně konkurenční boj.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 17:22:46
avatar
Přesně - jako první krok (pokud o to ATI vůbec stojí a má "přebytek" HD5830 čipů) bych viděl zlevnění právě HD5830, následně pak HD5850. Ale to by to už musel být fakt velký průšvih, který já osobně neočekávám.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 17:29:27
avatar
hd5830 se da v pohode sehnat za 5100kc, coz je uz slusna cena, i kdyz gtx460 768MB je stale o neco vyhodnejsi.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 09:44:29

Vám se člověk asi nikdy nezavděčí.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 21:13:42
avatar
Pokud je pravda že TSMC upřednostnuje Nvidii je klidně možné že ATI prostě prodá co vyrobí a tak nemá proč zlevňovat...
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 16:07:44

Jsem stejného názoru.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 19:32:54
avatar
A co to čtu.Je vidět že nenecháváš naše požadavky bez odezvy což jsem samozřejmě věděl ale že zareaguješ tak rychle smekám.A děkuji výborný článek a jsem rád za tvůj názor.Zkrátím to,dobrá práce DD. PS a to jsem ATIňák
The Overclocker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 19:36:37
avatar
Ano, GTX 460 vám neberu, sám sem byl zvědav na recenze a myslím že jsem po nich příjemě překvapen. Kamarád si ji chtěl koupit, ale jelikož má 2 monitory s rozlišením 1280x1024, tak měl jasno. Místo, aby si koupil GTX 460 a nový Full HD monitor, jak měl v plánu, tak si místo toho koupil HD 5850 a třetí stejný monitor.
A prosím tě nech si ty poznámky na DDho. Toto je čistě uživatelský magazín a on nemá moc času. Recenze zaberou víc času, když jí dělá parta nadšenců, celá redakce. Můžeš jít na PCT a poslouchat kydy, pana Kočího, Černého apod..Ti už mají mimochodem "recenzi" na GTX 460 hotovou.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 20:17:55
avatar
díky za podporu, ale klídek, on to snad zle nemyslel ... jo přesně tak, nestíhám, jsem kompletně zavalený prací a v těch 28°C co tu mám se tu docela blbě dělá
sapphirecz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 20:19:47

páni 28 bych bral hned, já dneska naměřil až 33 :X
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 20:35:28
avatar
no to mám v místnosti, možná je tu víc minimálně GTX 480 nemůžu používat ... ty tři LCD S-PVA, co tu mám tu taky pěkně vytápějí a pracovat na notebooku v garáži se mi nechce
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 08:33:22
avatar
Jsem přemýšlel, že bych šel spát do garáže do auta. Tam je pouze 20°C, takže úplně ideální.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 08:31:37
avatar
Já když jsem šel včera spát, tak jsem měl v pokoji 30°C. Jsem radši i vypnul PC, abych si aspoň trochu v pokoji teplotu snížil.
mixal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 20:00:20
avatar
Som rád, že tento článok vyšiel už dnes. Pohľad na GTX460 v širokej perspektíve súčasného stavu na trhu. Dobrá práca, teším sa na recenziu GTX460 (a prípadný budúci top model na GF104 ;).
Rageweawer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 20:25:34
avatar
Pekny shrnuti, akorat bych trosku ubral psani porad o tom ze nVidia ma spozdeni 10 mesicu myslim ze napsat to 1x tucnym staci sice je to pravda ale kazdej si to snad dokaze zapamatovat pri cteni clanku od zacatku az do konce.

Myslim ze u par lidi sis alespon trochu napravil cervenou povest - ikdyz jak se to vezme jedina nevyhoda tehle grafiky je ze ma velke zpozdeni a to tu bylo zmineno hodnekrat.

Podle grafu v 1920x1200 4xAA/16xAF ztraci GTX460 na HD5850 7% a je levnejsi o cca 1500 Kč. V 1680x1050 4xAA/16xAF pouze 4%. V tomto cenovem useku opravdu ATi nema konkurenci.

EDIT: Ten kdo srovnava GTX460 plne nataktovanou na max. oproti referencnim taktum HD5850 to muze myslet tak ze mu staci vykon HD5850 - mozna neco trosku nad (a taky ze staci na dnesni hry). Ale za o dost nizsi cenu! Jine srovnavani je ciste blaznovstvi. Samozrejme si muzeme koupit HD5850 a nataktovat ji uplne stejne ale za jine penize - ale vykon bude taky nekde jinde (vys).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 20:33:18
avatar
no jo, ale zase GTX 460 nemá žádnou rezervu a v některých hrách je to na pomezí - GTX 460 pod 35-40FPS, HD 5850 nad a to je rozdíl v použitelnosti velký ... cenový rozdíl může být mezi nimi i menší než 1000 korun a píšu že cenu zvyšují hlavně obchodníci, protože HD 5850 by měla stát v průměru pod 7000 normálně ... navíc s 8AA, které HD 5850 zvládne ve vysokých rozlišeních hratelně, je to taky jinak a v nižších rozlišeních taky s tím srovnáním výkonu .... u některých her se musíš spokojit s GTX 460 s hraním bez AA a pak je výkon také jinde ... rozhodně bych se tedy na výkon s 4AA neomezoval, na našem webu testujeme v plných detailech her tedy 4-8AA a tak to s celkvým výkonem bude vypadat ... prostě děláme sice dílčí výsledky, ale zajímá nás komplexní výkon v maximální náročnosti hry a tedy toho, jak si s tím dokáží grafiky poradit.

Nicméně jsem toho názoru a co jsem pročítal zahraniční recenze, tak nejsem sám ... pokud to někdo myslí s hrami vážně, tak je HD 5850 na 1920x1080(1920) lepší volba. Uvidíme, jak obchodníci zareagují a myslím, že ceny HD 5850 se o 800-500,- v průměru dolů posunout mohou a nebude co řešit, anebo horší scénář zdraží GTX 460 768MB na 5500,- a GTX 460 1GB na 6500 a bude vymalováno :/
Rageweawer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 21:01:35
avatar
No ja se ted budu rozhodovat co si poridim ja pro 24' 1920x1080. Pred prichodem 460 to bylo jasny. Pockam 2 tydny a uvidim jak to bude opravdu s cenou. Pokud zustane GTX460 1GB na pomezi 5500kc tak je to jasna volba + max. OC co jen dany kousek dokaze a melo by to zase min. rok az dva vydrzet. Ted to zalezi na prodejcich pokud jsou svine (ale nesmime jim to brat - chteji vydelat) zvednou cenu GTX460 na uroven +-GTX465 a GTX460 nebude uz tak jasna volba.

Moje 8800GTX uz na nejnovejsi hry na max. sett. nestaci a nekdy musim jit i k radikalnimu reseni jako je zmenseni rozliseni nez mam napr. na 1680x1050 rozdil je MIRNE (zdurazneno caps) rozeznatelny ale hratelnost se zvysi rapidne nahoru coz se muze udelat i u dnesnich HD5850/GTX460 pokud nestaci .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 21:17:40
avatar
No já mám HD 5870 Vapor-X (eventuálně to samé může být HD 5850 po OC) a tam jsem si jistý, že 1-2roky vydržím s hratelností alespoň na vyšší detaily (u většiny her hraji na Eyefinity 5760x1200 samozřejmě často ne na nejvyšší detaily ale jsou i náročné hry v 1920x1200. Ale u GTX 460? to se budeš muset hodně omezovat, už v některých hrách to dnes není ono ... uvidíme co Crysis2 na max
Rageweawer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 21:49:09
avatar
Do 5870 bych se pustil v pripade ze by 28nm vyroba byla ohlasena na rok 2012/2013, ale 28nm se blizi a doufejme ze se ji dockame uz pristi rok - prinese podle me o dost lepsi vykon nez je nyni.

Kdyby byla tato vyroba urcena na rok 2012/2013 tak ma cenu kupovat neco lepsiho nez je Mainstream od ATi ci nVidie (protoze i ten mainstream rozjede vse a ten rok vydrzi), ale v tuto chvilku je to nejlepsi volba pro lidi kteri si pote koupi kartu z 28nm vyroby ke kterym se ja radim.

Ja si bohuzel 3x kvalitni LCD dovolit nemuzu ikdyz se na tom hraje asi pekne plno lidi to nevyuzije prave kvuli cene takove srandy .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 22:28:15
avatar
upřímně řečeno 28nm grafiky bych nečekal dříve jak v srpnu-září, a to je celý rok jasně, výkonově budou podle mě alespoň 2x lepší ale pořád to budou DX11 modely ;)

tak ty tři LCD mám kvůli testování - ani nevíš jak často se ti hodí i každý zvlášť
Rageweawer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 22:47:06
avatar
Rok ubehne jako voda a mainstream mi bude stacit na tuto dobu urcite vice nez dobre aspon teda doufam. Dvojnasobny vykon bude urcite stacit skoda ze cena nebude taky dvakrat tak nizsi . Pak prijdou snad novy konzole a grafika se presune taky nekam jinam takze za dalsi rok si muzu kupovat grafiku s podporou dalsiho DX. Ma cenu kupovat High-End karty? Podle me v dnesni dobe ne.


Dotaz:

"Ale GTX 460 používá jen 4GHz RAM a ty jsou o dost levnější než ty 5GHz na ATI"

To znamena ze u GTX 460 nejdou takty DRAM nataktovat napr. na 1200Mhz (4600Mhz efektivne) ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 23:03:18
avatar
to znamená, že výrobce je certifikuje jen na 4GHz (nemyslím si, že NVIDIA používá na GTX 460 nižší než 4GHz GDDR5), samozřejmě ony dají i více, ale to už se nedá zaručit u každého kusu čipu. Záleží i na kvalitě na konkrétních grafikách. někdy výrobce může šetřit a tak koupí levné GDDR5, které mají zaručeno funkčnost na základních frekvencích, ael taktovat jdou jen o 200MHz. Jiný výrobce nasadí lepší a ty půjdou více. 4,6GHz už je hodně a to bude záležitost lepších a doslova výjímečných kusů a rozhodně to nezaručuji. Záleží i na časování, ale to už si pak určují výrobci jendotlivých grafických edic ...


High end karta má smysl, když chceš hrát všechno naplno ... jsou hry, kde ti pro 1920x1200 nic jiného než HD 5870 minimálně, plné detaily hratelně neposkytne ;) takže je high end jediná volba ... také to má smysl pro více LCD ;) nebo prostě když víš, že tu kartu budeš mít 2 roky a nechceš se rapidně omezovat postupem času na detailech u nových her ... pak neříkám, že se to přímo vyplatí, ale víš, že to využijš. Samozřejmě, když budou vycházet blbé hry, pak jsou to vyhozené peníze
Rageweawer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 23:37:10
avatar
Tak jsem zas o neco chytrejsi ;p. Byla by moznost k te recenzi GTX460 otestovat nejakou z 8800GTS/GTX/GT ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 23:46:42
avatar
ty karty mají výkon na úrovni GTS 240-250, 8800GTX možná lehce přes, a ty už jsou hodně slabé
Rageweawer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 00:08:22
avatar
Oukey diky.
sapphirecz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 08:41:30

netopí ti ti 3 S-PVA o něco víc než byt topily 3 TN panely? v tomhle horku..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 10:21:36
avatar
ano ... TN by mělo kolem 70W, SPVA co mám já mají 120W každé
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 08:40:44
avatar
Dnes jsem se díval a za 5500 GTX460 1GB nikdo nenabízí. Už to je kolem 5800 A taky čekám, jak zareagujou prodejci/výrobci, jestli se HD 5850 slevní. Kdyby šla dolů aspoň o 600, tak bude pak fakt výhodnější než GTX460 1GB
sapphirecz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 08:47:28

neřekl bych v některých hrách, ale při některých nastaveních v některých hrách
Ziina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 20:28:39
avatar
pekne shrnuti, trefne popsana situace s metrem 2033, sam mam hd5850 a hral sem to ve full HD bez vyhlazovani a tessalace, proste rozdil v obraze minimalni, ale ve vykonu dost, aby to v nekterych situacich karta nezvladala. nemluve o tom, ze by si naky naivka chtel tu hru zahrat s 3d brylemi..., na to by nemela v plnych detailech asi ani 480tka.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 20:40:57
avatar
Chápu, že ma někdo hranici 5000,-, ale pokud trochu slevim, mam tu 5770 a pokud trochu přidám, mám 5850 Jen misto 5830 si člověk pořídí GTX 460 Že by se u nvidie blýskalo na lepší časy
Darkmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 21:00:50
avatar
Vim, ze to je trosku mimo tema, ale nenasel sjem tu zadnou poradnu
Mam na jednom PC problem s 5850 a monitorem Samsung T220. Stava se ,z e po nejake dobe hrani, nekdy 3x dohodiny nekdy jen jednou, se na monitoru napise hlaska "No optimum mode 1680x1050 60Hz". Cele pc se musi restartovat. Stavalo se to na tusim 10.3 catalystech po downgrade na 10.2 to jiz bylo ok. Ted to zacalo delat znovu u Assasins creed II a nepomohli ani nejnovejsi catalysty co sjem vcera stahl.
Testovana instalace noveho cisteho OS na formatovany disk, a stale problem.
Nevite nekdo co stim? Jiz mi dochazeji napady, na google je milion rad, ale vetsinou na upravu nekde v config dane hry a to me neuspokojuje, nejradeji bych to vyresil nejak finalne.
Dekuji
Ussi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 21:20:31
avatar
Ta hlaska je systemova nebo v OSD menu monitoru? Pokud v OSD , tak staci v menu monitoru najit neco jako "resolution notice".
Nephilim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 23:57:26
avatar
je mozne ze ide o vadny kus monitoru

a potom skus toto
Odkaz

edit: myslim ze ide o problem s EDIDom a treba ho prepisat
http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_display_identification_data
Nephilim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 00:08:22
avatar
ale mohlo by to fungovat aj z catalystov:

Odkaz

tam si to odskrtni a nastav manualne rozlisenie pre t220 ake potrebujes
Darkmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 07:11:37
avatar
Dekuji vsem za rady, otestuji.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 08:50:39
avatar
Je možné že máš vadný monitor nebo grafárnu. Chce to otestovat ten monitor s jinou grafárnou a nebo tu tvoji grafárnu na jiném monitoru.
Ussi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hura 2010-07-12 21:17:19
avatar
No proste nic, z ceho bychom se meli posadit na pr..l.
Jsem rad, ze tady vidim normalni testy a ne 3DMark, zatim jsem o ni cetl jen chvalozpevy na PCT ktere uz nikdo snad ani nemuze brat vazne. Nekdo tvrdi ze je DD zaujaty opacnym smerem, coz je sice mozne, ale v clanku jsou jasna, overitelna fakta. Takze i kdyby byl DD treba PR z AMD, nikdo nemuze clanku nic vytknout...
bananomet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 21:29:28

sry jestli to tu bylo necetl jsem prispevky, ale posledni dobou se mi zdá že to DD až moc přeháníš v současnosti jsem na straně ATI ale zase v každym článku omýlat půlroční skluz nvidia za ati apod. sám víš o čem mluvím ... me uz to přestává bavit číst pořád dokola to samý polepši se tenhle web je jinak supr a líbí se mi že zase přicházíš se zprávama i o víkendu a dáváš sem to co si na jiných webech těžko přečtu a hlavně neber to jako urážku, ber to jako kritiku, chybami se člověk učí ;)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 22:30:23
avatar
já to jako urážku neberu, tohle je slušně vyjádřený námět a výtka, tak jak to má být ... asi tě vyvěsím jako příklad slušného chování při kritice ;)

ok, přestanu to omýlat a budu odkazovat já nevím proč to chci mít v kontextu v každém článku, si vezmi jen, co času mi tozabere psát to znovu a znovu :/ asi sem divnej
bananomet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 16:11:19

btw Thermi sux
Trefa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 22:03:19
avatar
No,zaujimave preview ... Podla mna,je 460 (768 ) idealna grafika na 22" lcd ... Ma slusnu cenu a ponuka velmi dobry vykon ... Ale obidve karty,jak 1gb tak aj 768mb (co je pochopitelne) stracaju vo vyssich rozliseniach a na 5850 sa nechytaju ... Podla mna je 460 super karta vo svojej pozicii, za super cenu ... Kto chce vykon 5850 za mensiu cenu ( za predpokladu ze taktuje) a potrpi si na NV tak neni o com ... GTX 460 ma sancu stat sa best sellerom ...
Rageweawer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 22:39:14
avatar
Dotaz presunut nahoru. Edited: Nechci delat double post.
Minexew [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-12 22:32:33
avatar
Na alze uz maji 768MiB verzi od Gainwardu skladem za CZK 4 999 coz je IMHO skvela cena, kdyz treba takova 5770 VX stoji pres 4,5k (coz ale nemeni nic na tom ze AMD FTW!)
mites [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Testovaci sestava 2010-07-13 00:32:28

Ahoj DD, mam dotaz, neni to k clanku, tak to pak kdyztak vyhod. Nechtel jsem to posilat PM, treba se najde nekdo kdo se s tim setkal...

Hral jsem si ted trochu s taktovanim 1055T a s jednou veci si nevim rady.

Za prve jeho taktovani je skutecne hracka, nastavil jsem 1,2V(coz myslim je velmi konzervativni vzhledem k 1,125V-1,4V bezpecnym hodnotam) Dostal jsem se bez problemu na 3,3Ghz, pak uz bylo treba pridat napeti, coz jsem nechtel kvuli zahrivani a spotrebe.

Pri zatezovych testech jsem se ale setkal se zvlastnim chovanim. Teplotu procesoru jsem meril programem HWMonitor, a ustalila se na vsech jadrech v plne zatezi na 57C i v soucasnych tropech, coz je nadhera program zobrazuje jeste teplotu s cidla na desce a ta se pohybuje priblizne o 10C vejs a jakmile dosahne hranice 65C, u procesoru dojde ke snizeni nasobice na 7,5X(ze 14X defaultnich), pote jak teplota klesne na 60C nasobic se vrati na 14X. procesor jsem testoval v ARME2 a tam se jeho vytizeni dostalo maximlane ke 45%, takze zadne "zpomalovani" se tam nekona, teplota je kolem 45C, nicmene enkodovani videa uz je schopne hranici prekrocit.

Zresetoval jsem tedy BIOS a zkusil vsechno v zakladu. Pri zpomaleni otacek ventilatoru jsem se dostal k 65C(na MB cidle) i v zakladu a ke snizeni nasobice dochazi i tak :-(

P.S. Turbo, CnQ jsem zkousel a jejich vypnuti nema vliv

P.S.2 Myslim, ze chybu mericich utilit muzu vyloucit. V "prehratem" stavu je i pomalejsi napr. hyperPI a klesne spotreba sestavy na watmetru o nakych 40W.

P.S.3 Budu vdecny za jakoukoliv radu, je to na desce Asus M4A87TD. Jako IT fandu me docela zajima co je tohle za pitomou "tepelnou ochranu", navic nastaveno na takovou nizkou teplotu(AMD uvadi u procesoru bezpecnou provozni teplotu do 75C a kritickou na 95C) - v BIOSU jsem zadne nastaveni neobjevil
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 08:38:04

Nemám desku ani CPU, ale pokud je čidlo na desce, tak bych zkusil support ASUS. Asi si nečetl jak jsem tu na ASUS nadával. Já bych se mu už pro příště vyhnul.
mites [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 12:42:20

Klidne to zrekapituluj, mas nejake spatne zkusenosti s deskama ASUS. Ja byl vzdy spis MSIckar (potom, co skoncil ABIT). Ja nechtel aby z toho bylo citit, ze si myslim, ze je to deskou. Neco s tim cidlem, ktere ukazuje o 10C vic nez je primo v jadru procesoru, ktere povazuji za nejteplejsi misto(coz se mi zda divne). Ale nic jineho me nenapada, jinou AM3 desku po ruce ted nemam, takze to nemuzu vyzkouset, ale proste puhjde zpatky do ALZY a uvidim.
amartin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 07:59:39
avatar
Nmo mna vykon 460-tky vobec neprekvapuje ... ma mensie jadro (40nm) a nizke takty ... vykon je zamerne zviazany aby nemohol ohrozit 465 a 470. Presiel som si uz niekolko recenzii a vo vacsine bolo v podstate napisane "ak si tuto kartu kupite tak ju bez vahania koloknite min na 800/1700/4200". Kedze v 1GB verzii ma oc460 na to aby s prehladom pokorila aj 470 je to za dane peniaze rozumna kupa! Mozem, tak konecne povedat, ze pre skusenejsieho uzivatela je tu konkurencia voci ati ... (hura) ... i ked musim povedat, ze do nedavna som tomu vobec neveril ... mno uvidime do kedy hd 6000 je uz za dverami!
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Kde udělali soudruzi z NDR chy 2010-07-13 08:34:53

Kapitola GTX 460 v kostce uvádí tabulku srovnávající NV a ATI. Předpokládám, podle použitého jazyku, že je tabulka převzatá z ComputerBase.de. Soudruzi z NDR/SRN by se měli stydět za ty chyby v řádech, které tam nasekali. Zajímavé, že se jim to povedlo i vzájemně pro NV, takže z podjatosti proti ATI bych je neobviňoval.
Terepin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 11:28:12
avatar
Za súčasnú cenu je Radeon HD 5770 nepredajná karta a 460 po OC si vyšľapuje aj na 5850, čo aj z nej robí nepredajnú kartu. Keby som teraz kupoval grafiku, neváham ani na chvíľu a beriem 460, možno aj do SLI.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 12:25:23
avatar
5770 stojí od 3600,- to je trochu dost rozdíl proti GTX 460, která začíná u dostupných modelů tak na 4800,- v testech je mezi nimi rozdíl 15% výkonu a rozdíl ceny je ale mnohemvyšší, nemluvě o výrazně nižší spotřebě Takže HD 5770 je pro ty, kteří chtějí schopnou herní grafiku za slušné peníze. GTX 460 navíc selhává v náročných hrách na které nemá dost výkonu, což HD 5850 ano (nemluvě o jeho OC potenciálu) a to stojí GTX 460 1GB až kolem 6000 a HD 5850 koupíš od 6600,- a tem kde GTX 460 dochází dech na hratelná FPS, tam HD 5850 ještě stačí ...

takže tak jednozančné jak píšeš to vážně není ... a ty ceny se ještě navíc budou hýbat ... to samozřejmě nic nemění na tom, že GTX 460 je dobrá karta a konečně něco, co tu od NV mělo být už dávno a není to jen alternativou, ale konkurencí ...
Terepin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 13:37:00
avatar
S tou 5770 som sa sekol. Ale za 5850 si stojím. Medzi ňou a 460 je priepastný rozdiel.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 13:56:24
avatar
tj, HD 5850 je lepší herní grafika s vyšším výkonem i potenciálem do budoucna, za odpovídající cenu, to máš pravdu
Gio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 14:26:07


Omg..hlavne drazsi......
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 14:23:40
avatar
Tak s tou HD 5850 bych řekl, že jsi více vedle, než byls s tou 5770. Přeci jenom HD 5850 nataktuješ (když už mluvils o OC) na výkon HD 5870 a to už je přeci jenom trochu jiná liga(vyšší výkon než GTX470 nebo podobný jako OC GTX470).
Terepin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 19:45:26
avatar
Áno, lenže si aj zacvakám o 150€ viac.
Paxan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - závěr 2010-07-13 12:00:24

Mám malý dotaz, proč jsi Stachu dělal závěry podle cizích testů? To jim natolik důvěřuješ, že víš že to s tvými skončí stejně?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 12:21:36
avatar
Protože, Paxane, jsem jasně už minulý týden říka, že karty mít v den vydání nebudu, ale že vás o informace nepřipravím.

ComputerBase je velký a zavedený magazín a jeho recenze patří dlouhodobě k nejlepším a nejpřesnějším, takže proč by se zrovna u GTX 460 měly seknout? navíc v recenzi měli přímo refereční kusy od NV ;). Ano, myslím si, při pohledu na výkon GTX 465, že to u nás dopadne podobně, ostatně CB také nenaměřil, nic, co by se nějak vymykalo tomu, jaké ty karta jsou a měly být. Jen to udělal jednoznačněji a lépe a umí číst ve vlastních výsledcích. Takže proč by se jejich testu nedalo věřit, když dlouhodobě jsou důvěryhodní a nikdy nepíšou výmysli o čínských zdrojích když mají karty v redakci a nedělají kachny a nepřijde jim to normální?
Paxan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 11:00:29

Stačilo odpovědět bez tý omáčky na PCT a četl jsem že čekáš na prodejní kusy (jsem denní čtenář, takže málo co mě uteče), proto jsem byl osobně zaražen tímto článkem a čekal jsem, že uveřejníš až své testy.

PS: Zajmalo by mě za co ty palce dolů, ale koukám že vám nejde o to zlepšovat magazíny zajmavými otázkami...a nebudu to řešit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 11:10:36
avatar
vydání GTX 460 nelze přejít bez uveřejnění toho, jak se to má, takže jsem to udělal takhle myslím, že pro infomovanost je to jedině dobře
Paxan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 22:00:23

Je dobře že jsi přinesl nástin toho jak GTX 460 dopadla ač to je podle cizího webu, ale položil jsem ti otázku, jako jsem měl otázky a kritiku na PCT. Jsem rád když se věci zlepšují hlavně z pohledu čtenářů, ptž co si budeme povídat je to pro nás a bez nás by nic nebylo v takto velkém měřítku.
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 12:07:18
avatar
stará dobrá HD5850
korvinus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - "test" 2010-07-13 12:44:06

clanek sem necetl a jestli je to nejak jinak, tak me opravte. DD vzal cizi test a z nej dela zavery. urcite lepsi by bylo udelat test vlastni nebo aspon vzit vice testu...

GTX 460 vs 5850 vs 5770

Gainward GTX460 768MB - 4 890,-
Gainward GTX460 Golden Sample 1GB - 5 795,-
Gigabyte ATI Radeon HD 5850 1GB - 7 030,-

nebudu resit vysledek testu ComputerBase.de, proti tomu nic moc nemam.

GTX 460 JE horsi nez 5850, ale zase je levnejsi. jestli budete zapinat vyhlazovani, bude 768MB verze dost stradat. s mensim vyhlazovanim to ovsem neni tak spatne a tolik nestraci. asi nejzajimavejsi je pretaktovani. ano i 5850 de taktovat. ted je otazka na jak dobry kus narazite u obou karet a od toho se bude vyvijet celkovy rozdil obou karet po OC.

takze si to shrneme

na 5770 si urcite zahrajete vetsinu her na rozumne rozliseni a taktovat de taky hezky. 5770 stoji 4 000, tolik stavala 4890, ktera je vykonem uplne nekde jinde. jeste ze tu mame tolik kvalitnich DX11 her ze? ATI vyuzila toho, ze NV nemela co k nabidnuti.

5850 + accelero to je podle me zajimavejsi volba. tedy za 6 500 by to byla jasna volba, ale za 7 000 je to krapet horsi, vzhledem k tomu, co sem napsal vyse.

viteze vyhlasit nemuzu, kartu bych vybral podle preferenci k dane znacce nebo financi. GTX 460 je po OC zajimava alternativa. kdyby 5850 stala okolo 6 000, tak bych musel doporucit ATI...

dalsi vec sou ovladace, ktere taky urcite jeste zvednou vykon
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 12:57:24
avatar
Určitě by to bylo lepší, ale také je to zařazeno do aktualit ne do testů ... kromě toho kdybys to četl, tak víš proč ...

Jinak když už bereš skoro nejnižší ceny karet co si našel, tak Sapphire HD 5850 seženeš od 6500 do 7000 ve dvou desítkách obchodů ;) ...

problém je ale ten, že GTX 460 nemá žádnou výkonovou rezervu, v testech bez AA její výkon klesá a s 8AA jí to také moc nejde - přitom s 8AA jde hrát ve starších hrách. ve 4AA to jde, ale pořád, jsou nové náročné hry, kde musíš hrát na GTX 460 bez AA

a to spoléhání na ovladače, to se o GTX 470/480 tvrdilo také a v testu vidíš, kdybys ho četl, že žádný vyšší výkon se nekoná. Nečekal bych tedy žádné zázraky.
korvinus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 13:55:27

co sem koukal na testy v 1680x1050, vsechny hry by mely byt hratelne i s vyhlazovanim, zvlast po OC.

ceny sem bral z overenych obchodu a tam proste 5850 stoji tech 7 000.

u ovladacu urcite zazraky necekam, ale kdyz vyjde nejaka nova karta, tak se pocita, ze casem ten vykon jeste stoupne. ja se jen tesim na tvuj test, kde budou u NV nove ovladace a ruzne vyhlazovani, ne jen to nejvetsi u ktereho vime, ze NV bude ztracet

btw ja hraju na X1900XT to jen tak pro zajimavost :-D
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 14:46:38
avatar
Ceny brals z Alfy. Ráno jsem se zrovna na ně díval. Jinak ještě uvidíme jak zareagují prodejci, protože si ATI až do teďka trochu předražovali, tak by to mohlo jít klidně i o 500 dolů a to už by pak nebylo tak jednoznačné. Holt jim konečně přišla konkurence a už by mohli konečně slevnit. Holt jim už zlatý důl s HD 5xxx končí. Ruku na srdce, ještě dnes jdou koupit HD4xxx karty a stejně výkonné HD5xxx jsou většinou o 500 dražší a to jak uznáte, v ceně do 3000 není malý rozdíl. Jo kdyby to bylo tak o 200,- rozdíl, tak to jde ještě překousnout.
Třeba HD 4850 stojí stejně co HD 5670, ale je zhruba o 30% výkonnější a nebo je zhruba podobně výkonná jako HD 5750 která je zhruba o 500 dražší.
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 17:11:05
avatar
Jo, já před třemi měsíci ještě koupil za 1800 i s dovozem 4830 512MB. Sice paměť je netaktovatelná ale jádro jde v poho na 680Mhz a to už výkonem dá i 4850 ref takže doteď je řada HD 4000 velmi výhodná.
A k té 460 - DD by mohl otestovat tu od Zotacu co má v základu 800Mhz na jádře, to už musí mít slušný výkon
Gio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 14:33:07


Hojky...jeste jedna vec...pokud vim,tak nejlevnejsi HD 5850 maj taky nejnizsi takt jadra a pameti..a stoji kolem 6600kč..na vykon techto karet sem se nedival..takze pokud DD srovnavas obe karty v zakladech a mluvis o nejlevnejsich 5850,tak tak ten vykon mozna tak propastnej nebude nez u drahejch 5850 na vysokych taktech.....
tienovlas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - škoda že až teraz 2010-07-13 18:41:10

Pred 8 mesiacmi by som asi šiel do toho ale vtedy Nvidia mala hovno.Tak som si kúpil 5850 a neľutujem .Tie reči o nástupcovi 8800GT sú trápne ako Obrove recenzie a je jasné že Nvidiatuning platia zelený veľmi dobre.Táto karta je fain ale prišla dosť pozde a preto všetci čo zháňali výkonnú kartu si už kúpili ATI.Tiež je sranda jak ju zrovnávajú v pretaktovaní s 5850 ,ale práve 5850 je taktovací king.Proste iná liga.
Gio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 20:13:42


jo..takze jinou kartu nez 5850 uz nikdo nekoupi..myslim tim mene vykonou a stejne drahou...ty ses teda chytrak.....ten kdo hraje LA...WoW...a podobne nepotrebuje 5850...staci mu i slabsi.....a co ty karty za 3000 tisice a min...ze to teda vubec nekdo kupuje...i ja uvazoval o 5850..mam MSI 250 GTS1G taktlou na 800/1240(2480) a naprosta spokojenost...ale nakonec se mi zdalo dat 8000 tisic za lepsi 5850tku hodne...takze zatim vaham....kdyby byla 460tka s 1G ram za 5500kč tak neni duvod ji nebrat....
Rageweawer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-13 19:00:25
avatar
- Prosim o cele precteni nez zacnete delat zavery a davat palecky -

Zatim to vypada ze GTX460 1gb jde taktovat vice nez HD5850. Pokud chytnete opravdu dobry kousek muze vam karta za 5500Kc nabidnout vykon az HD5870 (Ano HD5850/70 jdou taktovat taky skvele ale za cenu o min. 1500 vyssi stim ze DD vypozoroval ze maji pote problemy s teplotami - GTX460 ne. Kdo premysli o nakupu 28nm pristi rok jako ja a staci mu vykon o trosku vyssi nez ma HD5850 A BUDE TAKTOVAT tak je pro nej tato karta pokud HD5850 nezlevni jasna volba). Ted zalezi na prodejcich jak se k tomu problemu postavi je dost mozne ze se stanou z GTX465/470 HD5830 neprodejny grafiky pokud se razantne nezmeni jejich cena.
Obrázek

Toto je ciste muj nazor vypozorovany z benchmarku ze zahranicnich serveru pokud stim vy nesouhlasite vas nazor vam neberu - proto ho neberte i vy me chci se jen podelit o par poznatku ktere jsem nasel. Kazdy kus grafiky bude mit jiny OC potencial na to nezapominejte. Skoda ze Fermi (GTX460) nevyslo ve stejne dobe jako HD5xxx nejvice by jsme z toho tezili my vsichni - uzivatele.


Citace DDho k OC HD5850:

Taktovat HD 5850 opravdu jde a to hodně. Bohužel stejně jako u referenčního HD 5870 jsem narazil na limitaci chladičem. Referenční chladič je udělán dobře na referenční takty, ovšem se zvyšování frekvence rychle roste teplota, a protože je celý chladič menší a jednoduší než na HD 5870, zdaleka se nedá stabilně provozovat a dostat na 900MHz. S lepším chlazením to ale rozhodně problém nebude. Nakonec se mi podařilo se stabilně udržet na 825MHz pro jádro a 4800MHz pro paměti, ale referenční chladič na to prostě není navržen. Pokud vás zajímá přínos výkonu, tak ten se počítá minimálně na 15%!

Dekuji za precteni
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 06:32:32

JJ. Ja mam zaujem o Gainward GS-GLH, ktora by mala byt na urovni HD5850. Este uvidim za aku cenu.
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 11:01:36

Kamarat sa nehnevaj ale za cenu 250 je zohnat aj hd 5850 .. ako hore pisete ta gtx 460 ghs je vykonom podobna hd 5850 ale zober si ze je na 800 mhz a uz v OC nema vela mmoznosti ano das ju aj vyssie ale spotrebu ma katastrofalnu vyssiu ako hd 5870 v defaulte a aj teploty ci hluk su vysoke.. a si zober ze Hd 5850 ide tiez taktovat a ked ju poriadne pretocis gtx 460 si ani neprdne.. proste vacsinaa zvas asi nema rozum do coho ist GTX 460 je naj fermi ale nevyplati sa ako aj ostatne....
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 12:24:29

Tocit ju nepotrebujem. Uplne mi bude stacit taka aka je. Vid Odkaz kde si vsimaj GTX460 od Palitu. Je nataktovana podobne ako tato od Gainwardu a vykonovo je presne tam kde mi to vyhovuje. S taktovanim skusenosti ziadne nemam a preto by som nic podobne nerobil ani s HD5850. Takze vzhladom na to, ze chcem GPU od NV je prave tato pre mna prijatelna.
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 12:29:01

No ako myslis ale za tu cenu mas hd 5850 s lepsim chladenim spotrevbou a teplotou zober si ze sama o sebe ta karta pri 800mhz huci ma vyssiu teplotu a spotrebu a podobny vykon ako nepretaktovana hd 5850.. pricom hd sa da ties pretocit a pochybujem ze nebudes snou nieco skusat....
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 13:12:35

Neskusal som nic ani s terajsou 8800GT. Vykon mi vzdy stacil a teraz ked nestiha mi to taktovanie ani nestoji za to. Nic by som tym nezmenil. Pokial by som kupil uz takuto pretaktovanu tak je to rovnaky pripad. Ked prestane stacit s dychom bude treba kupit nieco ine. Vtedy tu uz bude Fermi 2 alebo 3(ak sa v hernom segmente nic nezmeni tak s touto GTX460 2 roky kludne vydrzim) a snad bude z coho vyberat, aby som vykon opat aspon zdvojnasobil. Okrem toho sa rad "hram" s PhysX a CUDA aplikaciami tak na radeonom ani nerozmyslam aj ked by to bola v tomto pripade asi lepsia kupa(aj ked nie ovela).
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 13:33:20

bola by to lepsia a o dost..ohladom cuda to je tvoja vec a physx je nevyuzitelny.. rob ako myslis su to tvoje penaize a tvoja muzika ja len zelam prijemne pozitie..
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 13:53:17

Na tejto stranke Odkaz je vidiet, ze jej prevadzkove vlastnosti sa velmi oproti referencnym GPU nezmenili ani po tom pretakte. Opat si vsimaj Palit Sonic Platinum.
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 14:08:39

tomu webu neverim nieje doveryhodny
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 14:05:55

Ja viem. HD5850 sa da nataktovat tiez dobre. Ale ked chcem kartu od NV tak na vyber velmi nemam. A ako som pozrel testy tak to zly vyber nebude...
Nahalemi7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-07-14 14:38:37

no od Nv asi naj karta sice premna nezaujimava a ale pre fanusika NV asi jedina sprvna volba...tak vela dobrych zazitkov s hrania..
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!