Recenze: Assassin´s Creed: Odhalení – závěr jedné z nejoriginálnějších herních sérií posledních let!
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 19 December 2011
alt

 

 

 

  • Recenze: Assassin´s Creed: Odhalení

                – závěr jedné z nejoriginálnějších herních sérií posledních let!

Hra, která měla ukončit příběhovou linii vynikající akční série, dopadla tak nějak na půl očekávání.  

Je to tady. V sérii Assassin´s Creed vychází příběhově poslední díl, který by měl uzavřít celý spletitý děj této velmi originální herní série. Většina současných her postrádá zajímavé nápady, zpracování a vůbec nějakou odlišnost od běžné produkce. Assassin´s Creed však poslední roky dokazoval, že originalita u AAA her ještě nevymřela. S nadšením jsme sledovali stoupající kvality s každým dílem a těšili se na velkolepé finále a k dokonalosti dovedný závěrečný díl Revelations (Odhalení), který měl odpovědět na všechny otázky.

Budu trochu předbíhat a řeknu na rovinu, nepovedlo se. Vysokou laťku se autorům nepodařilo udržet a Revelations bohužel nenavazuje na stoupající kvalitu předchozích dílů. Předchozí Brotherhood zůstane nejlepším dílem série a jejím vrcholem. To však neznamená, že Revelations je špatnou hrou. Jen na rovinu říkám, že velká očekávání se nepodařilo naplnit. Takže k této hře s tímto přistupujte.

 

  • Assassin´s Creed: Revelations (Odhalení)

Pokud jste nehráli předchozí díly, tak to pro vás asi bude nové. Doporučuji si nejdříve dát právě ty a určitě minimálně předchozí BrotherHood než se pustíte do tohoto dílu. Příběhově samozřejmě přímo navazují a Revelations ukončuje celý děj kolem Assasínů, templářů a hlavně osob Altaira, Ezia a Desmonda, tedy přesně to, co jsme od závěru čekali. Nechci samozřejmě prozrazovat mnoho.

Bohužel musím říci, že jsme, vzhledem k vynikající kvalitě příběhů předchozích dílů, jejich velikosti, spletitosti a nápaditosti, čekali od toho závěru přeci jen více. Celý tento příběhový závěr je tak nějak o třídu slabší, než všechny předchozí hry a samotný závěr nepříliš uspokojí a neodpoví na všechny otázky. Možná je to tím, že tvůrčí team opustilo pár hlavních tvůrců prvních dílů. Nevím, každopádně musím říci, že jakkoliv je Revelations kvalitní hra, není to stejná kvalita, natož vyšší, na co jsme byli zvyklí od AC poslední roky, i když pár momentů ze hry stojí za to.

Podívejme se tedy na to, jak se hra podařila a jak se hraje …

 

 

  • Gameplay

Dnes to bude celkem stručné. Proč? Protože Revelations vlastně nepřináší nic moc nového. Všechno, co jste dělali v předchozích dílech a co bylo postupně do nich přidáváno, je zde už hotové a vyladěné a tedy to samé. Navíc hlavní postava už je zkušená, a tak vás zde nečekají žádné zdlouhavé a zoufalé momenty učení se schopnostem a otevírání nových možností a podobně. Vše ovládáte skvěle už od začátku a máte k dispozici všechno vybavení a všechny schopnosti.

Stejně tak tu nejsou problém peníze, kterých je ve hře dost, takže poměrně rychle nakoupíte všechny obchody a další věci, které vám rychle vydělávají další peníze. Ty pak můžete utrácet za vybavení a další věcí, ale nic z toho není nutné, protože pokud máte bonusy a splníte i nějaké úkoly ve hře, čeká vás odměna v podobě super meče a super brnění a nic dalšího ani lepšího ve hře není.

Velmi propracován už je management dalších asasínů, které si postupně vycvičíte, obsadíte je do jednotlivých čtvrtí a posíláte na mise po celém středozemí. Ty vám navíc pomohou generovat další příjmy a moc, kdy můžete obsadit celá města. Navíc je tu přetahovaná s Templáři, kteří se snaží případně získat vámi dobitá území a lokace. To je také asi největší novinka ve hře.

Na začátku Templářům patří různé části města, které musíte dobít. To je stejné, jako v minulém dílu, ale tentokrát o to území můžete zase přijít, protože na něj Templáři mohou zaútočit. Provádíte tedy občas obranu, kterou takticky řídíte z pozice velitele. Nápadité, ale úplně stačí si to zkusit 2-3x za celou hru.

Z pohledu herní náplně zkrátka Revelations nenabízí nic moc nového, co by ve starších dílech nebylo a to je jeden z malých mínusů. Prostě už jsme to celé někde hráli. Město Istanbul, ve kterém se zde nacházíme, je opět dobře vyvedeno, ale na rozdíl od Říma není tak velké ani tak fantasticky dobře zpracované. Celá hra je rozlohou o poznání skromnější než předchůdci. Také zde není tolik skrytých hrobek, ani akrobacie všeho druhu. I v tomto ohledu je hra výrazně skromnější, ale osobně musím říci, že mi to ani nechybělo.

Opravdu není moc o čem mluvit, nic herně nového se ve hře nenachází, všechno co jsme dělali ve starších dílech, zde děláme znovu. Jen je vše o něco střízlivější, menší, hned dostupné a vyladěné.

 

  • Zpracování

Bohužel ani ve zpracování nedošlo k posunu, což je problém, protože už se nepíše rok 2007, ale rok 2011. Bohužel konzole zasekly technologický vývoj v roce 2005 a PC od té doby poskočily hned o několik skoků. Pochválit musím vynikající optimalizaci pro Eyefinity, ve kterém hra vypadá a hraje se prostě skvěle. Grafická stránka samotná se ale neposunula ani o píď, což znamená, že i proti prvnímu dílu, který byl vydán jako DX10.1, je hra zastaralejší, je to jen DX9, chybí řada dnes již běžných efektů, pokročilé nasvícení, částicové efekty atd. atd.  Celkově jsou na dnešní poměry velmi málo kvalitní všechny modely a mizerné je i rozlišení textur. Prostě není to žádná grafická hitparáda.

Hra má ale svůj styl a vypadá pořád slušně. I když už se to trochu okoukává. Ale líbilo se mi výtvarné ztvárnění Animu, které bylo originální a dokonce se tak trochu stylově hraje jako Portal. Pěkná odbočka. Udělal jsem všechny levely. Celá hra ale nemá nějaké větší zapamatovatelné místo, nejlépe a nejnápadněji byla zpracována obchodní stanice Polových, která opravdu byla hodně designově promyšlená. Všechny ostatní lokace ale nic moc a v porovnání s lokacemi z předchozích dílů, opravdu slabší kafe.  

Čeho si dále nelze nevšimnout je naprostá absence AI, kdy vaši protivníci jsou vyloženě jen králíci na odstřel a podříznutí. Jsou slepí, hluší a nevšímaví atd. Celkově si ve hře připadáte poněkud nesmrtelně. Když byste třeba nespadli z nějaké větší výšky, nemáte šanci ve hře umřít. Takže hra postrádá výzvu a musím říci, že ta ve starších dílech spočívala hlavně v plnění úkolů určitým předepsaným náročnějším stylem, za což byla 100% synchronizace. Tady jsou ty cíle ale nějaké jednodušší a většinu uděláte na první pokus. Hra je prostě na PC velice jednoduchá.

Z hlediska zpracování zkrátka není o čem se bavit, je to stejné jako u předchozích dílů s tím, že ty byly v mnoha lokacích výrazně designově nápaditější a větší. Nemá smysl ani testovat náročnost hry na hardware, je totiž minimální a stejná, jako u předchozích dílů. Současný hardware, multijádrové CPU a DX11 GPU nevyužívá ani zlomkem jejich možností. Se starým procesorem Phenom II X4 940 na 3GHz, 4GB DDR2 paměti a jediným referenčním AMD Radeon HD 6970 2GB jsem to v rozlišení 5760x1200 hrál na maximální detaily při 50FPS. Takže opravdu nenáročná hra a v 1080p to půjde i na několik let starých grafikách, bez jediného problému.

 

 

  • Závěr a hodnocení

Z recenze jste asi dospěli k dojmu, že Revelations je tak nějak díl do počtu a bohužel musím říci, že máte pravdu. Hra je výrazně menší, méně nápaditá a hlavně 95% věcí co v ní děláte, jste už dělali v předchozích dílech. Takže částečně porušuje to, co jsem psal na začátku, že je tato série originální. Série ano, ale Revelations už je 4hra se stejnou náplní a zkrátka se v mnoha oblastech naprosto opakuje.

Novinkou by měl být multipalyer, jenže řeknu na rovinu, u hry tohoto typu mě naprosto nezajímá. Na MP mám Battlefield3. Tahle hra měla být hlavně o příběhu, o velkolepém završení celého putování a odpovědí na mnoho otázek. A to se bohužel ne úplně stalo. Jak už jsem napsal v úvodu, přijde mi, že minulé díly dělal trochu jiný team a hlavně scénáristi. Revelations je o třídu horší než Brotherhood, jak v příběhu samotném, tak hlavně jeho přednesu. Chybí tomu velkolepost, promyšlenost prostě nějaké překvapení. A hlavně závěr neodpoví zdaleka na vše, na co bychom rádi znali odpověď. Nebudu prozrazovat. Prostě to vypadá, jako takové ukončení-neukončení.

Musím na rovinu říci, že bych byl rád, kdyby Assassin´s Creed tímto dílem skončil. V nejlepším se má přestat, než se to začne opakovat a lézt to lidem na nervy, což se stalo nejen mnoha herním sériím. Obávám se totiž, že v případě dalšího natahování by to opakování se již překročilo únosnou mez.

 

  • Závěr

Revelations je povinností pro každého, kdo hrál předchozí díly. Doporučuji ale slevit z očekávání. Nenabízí totiž nic nového a nedosahuje velikosti, propracování a celkových kvalit vynikajícího Brotherhood, které zůstává zdaleka nejlepším dílem celé série. Revelations je ve všech ohledech minimálně o třídu slabší, menší, prostě takové skromnější. Samozřejmě mimo vlastní hratelnosti, která je vyladěná a je zde vše, co být má, ale nutno dodat, že také již bylo. Pokud jste AC ještě nehráli, doporučuji začít od začátku, i když první díl byl trochu nudnější, druhý a BrotherHood se však rozjely velkolepě.

Revelations všechno uzavírá a v podstatě uzavřel, i když je škoda, že se tentokrát nepodařilo udělat tak kvalitní scénář, příběh a velkolepé zakončení. Prostě tomu chybí šťáva. Přesto je Revelations zábavná hra, i když je velmi jednoduchá a pro hráče předchozích dílů poněkud opakující se. Pohltí a na těch zhruba 10-14 hodin co trvá (i s většinou bonusů), velmi dobře zabaví a chytne. Jen prostě nedosahuje kvalit předchozího dílu BrotherHood. Tímto by Assassin´s Creed mohl definitivně skončit. Obávám se však, že jej spát nenechají, přeci jen je to zavedená značka, ze které se dá pěkných pár milionů ještě vytřískat. Bojím se toho, že skončí jako CoD a další hry, tedy jen prázdné jméno v nudných a špatných hrách, které v prodejích poženou jen stovky milionů utracených ne na vývoj, ale na reklamní kampaň.

Nemůžu říci, že by mi v budoucnu vadila hra podobného stylu, ale pokud by AC mělo pokračovat, mělo by to být s výrazně lepším scénářem a hlavně také ve výrazně lepší grafice, která by odpovídala aktuálnímu roku a možnostem současného HW. Revelations jako takové je solidním završením této originální série. Nechme to u toho a uzavřeme tuto jinak výbornou herní sérii.   

Za zapůjčení hry děkujeme společnosti Playman

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 08:27:08
avatar
Som zvedavý, či sa budú snažiť ešte v budúcnosti z tejto značky dačo vyžmýkať alebo to je definitívny koniec.
Grimlok [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 13:52:46

AC byla plánována jako trilogie (AC, AC2 a AC3), Brotherhood a Revelations byly jenom datadisky. Takže jistojistě se ještě setkáme s AC3 a odhaduju, že k AC3 budou minimálně dva datadisky jako byly k dvojce.
Koleno [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 16:37:11

Jo trojka určite bude a očekavám, že v ní budem hrát za Desmonda a porazíme templáře, ikdyž kdo ví co si na nás můžó vymyslet , ale hlavně aby to uplně zakončili. Ale jestli v ní bude zas někdo další z minulosti, tak je jasný, že to chcó jenom ždímat.
molnart [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-26 12:51:32

mas pravdu, ale s tym ze datadisky k AC3 uz pravdepodobne nebudu. cela hra je o zabraneneni koncu sveta ktore ma nastat 21.12.2012, takze pribeh bude treba ukoncit vtedy, ostatne blbo by sa hrala hra v roku 2013 ktora je o tom, ze treba zabranit koncu sveta v 2012.

z uvedeneho vyplyva ze AC3 bude musiet vyjst najneskor v Nov 2012, preto velmi dufam, ze uz minimalne rok sa na tom pracuje, aby to neskoncilo ako Revelations, ktory je trosku odflaknuty (napriek tomu vyborny)
CaptainTokos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 11:50:37

Ještě bych na úplný závěr doporučil shlédnout kreslený filmeček Assassin's Creed: Embers. Naznačí se tam nový hrdina příští série a místo, kde by se mohl děj odehrávat. A hlavně to úplně uzavře Eziuv příběh.
Comby [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 14:59:16

Nemyslím si, že to čínske dievča bude ústrednou postavou. Treba si uvedomiť, že Animus pracuje so spomienkami Desmondových predkov, teda aj to čínske dievča by malo byť jedným z Desmondových predkov, čo nie je.

V trojke - ak vôbec bude - podľa mňa bude hlavnou postavou už Desmond.
andrejcallo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 14:23:47

JA som prešiel revelation minuly týžden a velmi ma sklamala dlžka hry.oproti dvojke a brotherhoodu,ale hra ma celkom bavila bola slabšia pribehova linia ale koniec sa mi velmi pačil od toho ako našiel tureckeho asassinskeho vodcu,nespomeniem si na menoaž po desmondove prebratie v dodave.pačili sa mi aj tie desmondove portal levely a aj pribehy Altaira boli celkom dobre a ten koniec ma navnadil na trojku,len to ma hačik čakat zasa 12 mesiacov
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-19 16:05:36
avatar
je fakt ze pribeh je uz slabsi (i kdyz konec to dost zachranuje) a oproti brotherhoodu hra neni tak epicka, ale jinak se moje ocekavani vcelku splnila. hratelnost je vysperkovana k dokonalosti, nove bomby jsou dost prijemnym ozivenim, obtiznost je udelana tak akorat, 100% nedostanete automaticky, ale taky nemusite opakovat kazdou misi desetkrat. podobne jako ac2 a brotherhood, sem i revelations dohral prakticky jednim dechem za nejakych 30 hodin. v assassinovi potrebuju proste mit uplne vsechno na 100% jak spravnej hardcore hrac. pro me po batmanovi jednoznacne druha nejlepsi hra tohoto podzimu.
Foxnec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-12-20 16:14:41
avatar
S recenzí víceméně souhlasím, jen nechápu tu část "Tímto by Assassin´s Creed mohl definitivně skončit". Mě osobně už od AC2 zajímá, co bude s Desmondem, jestli bude celej jeden díl v současnosti s Desmondem v hlavní roli, a jestli teda zlikvidujeme Warrena, nebo ne?
elmki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nesouhlasím 2011-12-21 00:06:38

Pro mne lepší než bratrstvo.
Narozdíl od něj se mi velice líbil příběh i jeho podání. Sice v magazínech čtu opak, ale já to tak cítím. Konec narozdíl od něj není vůbec useknutý a dva hlavní děje jsou příjemně prolnuté
Hrací doba u mě byla cca 12 hodin, jelikož rád dobývám pevnosti a učím nové rekruty. Jen to bránění pevností, se kterým jsem se setkal 2x mi přišlo trochu otravné.
Herní náplň zůstala naprosto stejná, což zatím nepovažuji za negativum. Nové granáty jsem využíval hlavně k přilákání pozornosti a následnou otravu hloučku srážných. Menší rozměry mapy mi nevadili, alespoň se člověk lépe orientoval, díky čemuž bylo možné vynechat koně a občasné využití háku ke sjezdu na laně to nahradil.
Prostředí je opět znázorněno krásně. Občas by mohlo být pár detailů graficky lépe zpracovaných, ale nepůsobí to rušivě.
Jsem velice zvědavý jak dopadne příběh Desmonta, ale bojím se, že to budou natahovat tak dlouho, že z toho bude další CoD.
Nyní by to chtělo poslední díl ze současnosti, který by byl kombinací AC a Mirror's Edge.
suchanr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Multiplayer 2011-12-21 07:52:00
avatar
Kdo z vas nezkusil multiplayer vrele ho doporucuji. Jednak proto, ze je naprosto odlisny od cehokoliv co si jako MP muzete zahrat (coz se o BF3 rozhodne rict neda) a hlavne je neskutecne navykovy. Svedci o tom i skvela hodnoceni, ktera doslal MP v brotherhoodu. Revelation je pouze vybalancovanejsi a ma mnohem lepsi matchmaking system. Ja osobne jsem si koupil Revelation jen kvuli tomu a SP jsem zatim nedohral, protoze vetsinu casu travim prave v MP^^
Smrtihlav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ide o dej ako taký 2012-01-07 23:06:57

Nechcem sa dotknúť autora, ale v Assassins Creed už dávno nejde o to skákanie a zabíjanie. Tým hlavný je príbeh, ktorý je pre mňa jeden z najpútavejších aký som v hre videl. Je mi jasné, že mix konšpirácie, politiky, náboženstva, mytológie a sci-fi nesadne každému. Ten kto hral len niektoré diely AC, alebo ich nehral poctivo (šlo mu len o to dohrať to čo najskôr) tak si nemôže vychutnať tú hru naplno. AC sa podarilo vytvoriť si herný žáner sám pre seba. Z toho dôvodu sa naň nedá podľa mňa uplatniť klasické hodnotenie ako pri iných hrách. Treba to vyskúšať a ak vám sadne, tak neoľutujete času stráveného pri tejto sérií.
neverkill [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-01-08 19:14:09
avatar
asi pred hodkou sem tenhle skvost dohral a rozhodne nelituju tech penez - u me jedna z top 10 serii (prvni hra co sem kdy hral byla prince of persia)

samotnej princip AC je ve 4 dile dotahnutej k dokonalosti enzio je super hrdina, v podstate nesmrtelnej killer (neumrel sem ani 1x), ale proc ne? prijde mi to realnejsi nez neustalej loading.. rekrutovani assasinu se pro me stalo zasadnim prvkem hry vcetne ovladnuti vsech mest v eu - skvelej doplnek puvodni hry. hra ma spoustu originalnich momentu (padak za vozem - to sem teda koukal) De v podstate o filmovou podivanou provazenou obcasnym hranim. taky se mi moc libila moznost zvolit obleceni assasinum, kdyz je pak zavolate vypada to jako v cirkusu - doufam ze autori v budoucnosti udelaji vice misi kde vas bude nasledovat cela guilda - tady je jedna a je vyvrcholenim hry

Co hre vytknout? malo sidequestu na ktery sme byli zvykli (mise typu zavod, vrazda, kradez, stopovani na kazdym rohu) a klasicky v okamziku kdy mate konecne bandu assasinu na 15lvlu hra konci Bombu sem nehodil ani 1x, hra me nedonutila pouzit jinou zbran nez vysunovaci cepel. Jen jedno mesto prumerny velikosti. pribeh dobrej, ale hrozne nalinkovanej - vite ze po 5 klici to skonci :///

verdikt: 8,5/10 skvelej mechanismus hrani, paradni filmovej pribeh narusenej zklamanim z toho ze to netrva o neco dele. Brotherhood je lepsi.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!