Recenze a test: Risen 2: Dark Waters - Vzhůru za dobrodružstvím v nešizeném RPG od tvůrců Gothic!
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Sunday, 06 May 2012
alt

 

 

 

 

 

 

  • Recenze a test: Risen 2: Dark Waters

            - Vzhůru za dobrodružstvím v nešizeném RPG od tvůrců Gothic!

Očekávané pokračování RPG od tvůrců původní série Gothic konečně dorazilo. Jaké je a jak zatíží váš PC?

Žánr klasických příběhových RPG zažívá tak trochu krizi. Kdo si pamatuje sérii Gothic a NeverWinter nebo KOTOR apod., tak dobře ví, o čem je řeč. Moderní RPG jdou trochu jinou cestou. Ano, je zde povedený SKYRIM, ale to je trochu jiný druh RPG. Mass Effect se snaží kombinovat obojí a na úkor RPG prvků přidává více příběhové provázanosti a vlivu na herní svět. Zaklínač 2 se snaží být vším a v mnoha ohledech příliš zjednodušuje a "konzolizuje". Nicméně klasické RPG je skoro na vymření. Poslední hrou, která se mohutností, stylem, náročností a propracovaností mohla starým klasickým RPG rovnat, dokonce je v některých prvcích i překonávala, byl Dragon Age Origins, aby jeho před rokem vydané druhé pokračování ukázalo naplno tu bídu, kam se tato stylová RPG ubírají.

Ještě jsou tu ale tvůrci původní série Gothic, jež bohužel byla nedávno znásilněna a zneužita posledním vydaným "dílem" Arcania Gothic 4, což byla tragikomická parodie nejen na Gothic, ale i RPG samotné. Původní tvůrci série se už ale před časem vydaly jiným směrem.Před časem vyšla hra s názvem RISEN, což bylo takové nenápadné RPG právě klasického nezjednodušeného stylu a hráče velmi potěšilo. Není proto divu, že velká část z nás se těšila na ohlášený druhý díl s názvem RISEN 2: Dark Waters, který volně na události prvního dílu navazuje. A už je zde a máme dohráno, takže jak se povedl?

  • RISEN 2 - s piráty za dobrodružstvím

Rovnou dopředu říkám, že povedl a i když i zde se bohužel projevila některá herní zjednodušení, jež si prý z nějakého důvodu žádá doba, celkově je to přesně to, co jsme chtěli. Pravé RPG s příběhem, úkoly, dílčími rozhodnutími, jistou mírou volnosti, prozkoumávání a pořádným vývojem postavy ve všech směrech.

Na rozdíl od Gothicu nebo prvního Risen, zde nezačínáte s bezejmenným hrdinou. Ten je pro celou hru daný, takže žádná personifikace z vaší strany. Hra volně navazuje na první díl, ale tentokrát je vše stylizováno do povedeného pirátského kabátku. Takže žádná fantasy. Nečekejte proto žádné přehnané věci ohledně čar a kouzel, či herní postavy většinou z říše pohádek. Hra má výbornou atmosféru a hlavně funkční prostředí a RPG systém.

V roli tajného agenta pro Inkvizici, se máte stát pirátem a vydat se získat artefakty a porazit vládkyni Titánů, jež se osvobodila z vězení a ničí starý svět. Na svých cestách zažijete mnohé, potkáte zajímavé postavy, získáte loď, posádku, budete pátrat po pokladech, po unikátních předmětech, budete plnit mnoho zdánlivě vedlejších úkolů, jež vám ale mohou hodně pomoci v hlavním příběhu atd. Zkrátka v RISEN 2 vás čeká nefalšované dobrodružství v pěkném neokoukaném kabátku pirátských dobrodružství v Karibských mořích.

Dnes jsme také pro vás otestovali náročnost hry na grafiku, ale jak uvidíte, není to žádný trhač HW, ale optimalizací také moc nepobral.

 Takže jdeme na to ...

 

 

  • Gameplay a zpracování

Mnoho současných her, jež se vydává za RPG, na mnoho klasických RPG prvků v podstatě rezignovaly. Výjimkou už nejsou ani hry, kde sice sbíráte nějaké zkušenosti, ale vlastní vývoj postavy můžete ovlivnit jen minimálně. V některých her absentuje například ekonomika obchodů atd. U RISEN2 ale nic z toho nechybí, naopak je všechno propojené.

Vývoj postavy je sice zjednodušen na několik základních kategorií, kde přidělujete body výměnou za určitý počet zkušeností (zde body slávy). Pod každou základní kategorií se ale skrývají 3 další dovednosti, které potřebujete k různým úkonům. Ty lze kromě navyšování hlavních bodů, vylepšovat ještě různými předměty apod. Lze je také vylepšovat, získáváním schopností, což se děje přes učitele, kterým ale musíte za výcvik zaplatit.

Je zde tedy také funkční ekonomický systém obchodníků, plnění úkolů, sbírání vzácných předmětů atd., který je nutný k tomu, abyste měli prostředky k vývoji vaší postavy. Pokud prostě chcete odemykat truhly, chcete porazit silnější nepřítele, chcete řešit úkoly i jinak, než jen mečem, musíte pečlivě volit cestu, kterou svou postavu budete v průběhu hry vyvíjet.

V hře je i magie, ve formě realističtějšího voodoo, než je magie v klasických fantasy RPG. Není zde runový systém jako v prvním RISEN. Nutno říci, že by do stylizace druhého dílu hry vůbec nezapadal. A pokud si myslíte, že Voodoo je jen taková náhražka a bojovník je lepší, šeredně se mýlíte. Kromě velmi silné magie, máte přístup také k trochu jiným způsobům řešení některých úkolů, jež také dopadnou trochu s jiným efektem pro vás.

Tím se dostáváme k tomu, že RISEN 2 je jako takový opět přímočarým RPG, kde je jen jedna příběhová linka, na niž nemají vaše rozhodnutí příliš velký vliv. Můžete si jen vybrat plnění a hloubku plnění úkolů, jež vás dovedou k cíli. Není ale pravda, že by ve hře neexistovala rozhodnutí, jež by přeci jen neovlivňovala způsob, jak třeba dílčí úkol dopadne, jakou dostanete odměnu, či zda se vám ten úkol podaří splnit. Nicméně vliv rozhodnutí na celkovou hru a chování postav k vám jaký je například v Dragon Age 1 samozřejmě nečekejte.

V průběhu hry se také dostanete k vlastní lodi, což je nutnost, protože hra se odehrává v několika lokacích, mezi kterými se můžete poté volně pohybovat. Každá lokace má své vlastní příběhy a význam v celé hře. Loď potřebuje posádku, takže narazíte i na pár zajímavých charakterů, kdy můžete vždy jednoho parťáka mít sebou, Každý má speciální bonus a schopnosti. Každý hraje v příběhu svou roli. Bohužel opět nejsou vztahy a rozhovory s nimi a celkové jejich zapracování do hry zdaleka tak propracované, jako například v Dragon Age 1 či Mass Effect. Zde mají tvůrci Risen co dohánět.

Naproti tomu jsou zde opět propracované RPG prvky, kdy je zde kovářství, výroba střelných zbraní, výroba speciálních voodoo předmětů, alkoholu atd. To vše zde nechybí a je to funkční součástí hry. Možná ne až tak zásadní, jako dříve, ale rozhodně užitečnou. Opět je dobrá specializace. Pochválit musí zpracování inventáře, a vůbec celého ovládacího menu hry. Vše je pěkné, přehledné a stylové.

Hodně dobře jsou udělané voodoo prvky s ovládáním postav, nebo unikátní schopnosti jako například cvičená opička. Obojí vám umožňují přístup k řešení úkolů, či dokonce přístup, kam byste se normálně nedostali. Bohužel hra je udělaná takt, že pokud nechcete hledat nějaké to zajímavé řešení, téměř všechno se dá udělat silou. Uprostřed města tak klidně můžete napadnou a zmlátit do bezvědomí stráže, udělat co potřebujete a odběhnout. Když se vrátíte, nic se neděje a všichni s vámi normálně komunikují. To je trochu zvláštní, ale budiž. Zábavnější je ale najít nějaký ten způsob, jak to splnit "nenásilně".

Hra je poměrně ukecaná, mnohem více než první díl, ale není to vůbec špatně. V dialozích naštěstí absentuje oblíbená berlička mnoha současných RPG her, kdy máte barevně vyznačen účinek jednotlivých odpovědí, zda je kladný, záporný nebo neutrální. Tady to naštěstí chybí a musíte tak pěkně po staru zapojit mozkové závity. Ale nebojte, není to zase tak těžké. Pochválit musím i českou lokalizaci, která českému hráči hru zpříjemní.

Podívejme se na zpracování hry a náročnost na HW ...

 

 

 

  • Zpracování hry a test náročnosti na grafickou kartu

RISEN 2 je opět spíše koridorové RPG, i když zde to není až tak patrné. Jednotlivé lokace jsou až na výjimky ostrovy, a jejich prostředí je zpracováno věrohodně, takže se můžete většinou libovolně procházet. Prozkoumávat můžete jeskyně, hrobky, ale také domorodé vesnice a městečka. I když té civilizace tady moc není. narážet tak budete většinou na různá zvířata.

RISEN 2 není TES: SKYRIM a ani si na to nehraje, stylově jsou to odlišná RPG. RISEN 2 ale ve své třídě klasických RPG je zpracováno opravdu pěkně. Jasně, takový Zaklínač je na tom v některých ohledech ještě o třídu lépe, ale třeba proti prvnímu dílu RISEN je druhý díl mnohem mnohem hezčí s mnohem lepším zpracováním prostředí.

Takže procházky ve hře a průzkum je radost. Rozloha lokací je tak akorát, nechybí samozřejmě tu a tam nějaká zásadní oblast, z které a do které se dá pak rychle přesouvat přes mapu. Celkové vymodelování lokací, ale i mnoha protivníků je opravdu parádní, i když opět je vidět, že tomuto studiu jdou lépe venkovní lokace divočiny, než městské lokace, jejichž design je trochu zvláštní. Je také trochu s podivem, že modely příšer a mnohých zvířat působí mnohem lépe a moderněji, než provedení většiny postav, kde minimálně některé jejich pohyby jsou poněkud toporné.

Parádní je ale změna denní doby, včetně efektů a změn počasí. Navíc je to celé samozřejmě funkční s vlivem na chování NPC postav. Docela dobře působí příběhové filmové scény a velmi dobrý je i zvuk, kdy ovšem jednu ze základních melodií mám pocit, že snad tvůrci štíply z Falloutu 3/NW a lehce pozměnili :).

  • Náročnost na hardware

Ve stručnosti jsme pro vás otestovali ještě nároky na HW. Jak jste si všimli, hru jsem nehrál v Eyefinity, a to bohužel proto, že tvůrci nějak zapomněli na optimalizaci, což by se ale u současných her už stávat nemělo.

Jak ale vidíte, rozjet to v Eyefinity jde, bohužel herní menu jsou trochu rozházená, takže zatím to v tom hrát nejde a musíme si vystačit s jedním monitorem, což trochu ubírá na atmosféře.

Hra samozřejmě není technologicky žádný zázrak, a je to staré DX9 bez nových technologií, takže pro současné DX11 grafiky není moc šita na míru, ale také pro ně většinou nepředstavuje problém. I když trocha optimalizací, nebo modernější technologie využívající lépe a optimálněji současných HW možností a výkonu, by rozhodně na škodu nebyly.

Podívejme se na závěr ...

 

 

  • Hodnocení a závěr

Dostáváme se pomalu k závěru, takže je na čase si říci i pár dalších věcí. Mnozí si stěžují na horší soubojový model, kdy zjevná výhoda střelných zbraní je opravdu vidět. Na druhou stranu, nemusíte hrát s puškou aby se to dalo bez problémů uhrát a bylo to zábavné. Soubojový mód s chladnými zbraněmi je v RISEN 2 trochu jiný než v RISEN 1 a nutno říci, že je poněkud méně čitelný. Pokud si ale myslíte, že je to jen o zběsilém klikání, mýlíte se. Je nutné to opět načasovat a postupně se naučíte zajímavé finty a výrazně svůj skill zlepšíte, takže vám pak nedělají problémy ani silnější monstra atd. Celkově je ten soubojový mód propracovanější, než s může mnohým zdát, i když souhlasím s tím, že ten v RISEN 1 byl o něco lepší.

Samozřejmě lze říci, že RISEN 2 rozhodně není top AAA RPG hra. Zůstává stejně jako u prvního dílu dojem v podobě hry od menšího tvůrčího teamu. Spousta zajímavých nápadů mohla být využita v podstatně větším měřítku a rozsahem větší hře, ale bohužel. Nicméně nyní se dostáváme k určitému aspektu, který je přinejmenším nešťastný.

Základní hra má herní dobu cca 26 hodin (kompletní průzkum všeho a splnění všech úkolů). Ale pokud se vám zdá, že je ta základní hra nějaká krátká a marně hledáte některé předměty, či postavy, i když na mapě to vypadá, že jsou ještě minimálně 2 další lokace, není to jen váš pocit! Základní hra, tak jak byla vydána, byla totiž vykradena!

  • Jak zneužít DLC v ukázkovém příkladě

Součástí původní hry jsou i dvě velká dobrodružství, další dvě velké lokace, jež herní dobu prodlouží o dalších téměř 10 hodin, kdy potkáte další postavy, najdete i zbytek předmětů a do vycvičíte si postavu! Ano, hádáte dobře, tvůrci/vydavatel (Piranha Bytes/Deep Silver) hry ukázkovým příkladem zneužili dnes tolik oblíbených DLC. Ta měla prapůvodně sloužit obecně jako lákadlo pro platící hráče a měla být skutečně bonusem za odměnu, že si legální hru pořídili. Jenže jak v poslední době vidíme, slouží jen ke zvyšování zisků vydavatelů a okrádání platících hráčů.

V tomto případě to platí se vím všudy, protože ta DLC jsou přítomna v instalaci hry! Zakoupením DLC balíčku si je pouze odemknete! A samozřejmě to není zadarmo. 10 euro za Ostrov Pokladů a 10 euro za pravděpodobně stejná částka za to druhé, dělá dohromady téměř 500 korun + obsahové DLC s výbavou pro postavu, to stojí tuším 150 korun. Samotná hra ale stojí 900 korun, takže si bez těch DLC kupujete vlastně 75% hry a kompletní hra ve skutečnosti stojí přes 1500! Je to pravdu hnusný přístup k hráčům, takhle vykrádat hru a bohužel je to opět poznat, že v té základní hře to prostě chybí a bylo to tam!

  • Závěr a hodnocení

Naštěstí někteří obchodníci u nás pochopili, že tohle hráče skutečně nas ..., takže v předprodejích byla hra i s bonusem ve formě dvou DLC (příběhového a obsahového). Jako celek se všemi 3 DLC (2 velké příběhové, jedno obsahové ve formě výbavy pro vaši postavu) má hra délku kolem 35 hodin, a správnou porci zábavy. RISEN 2 je přesně tím dobrým RPG jakým má RPG být, je to stylovka, kterou si nemůžete nechat ujít. Samotná hra má jen ta negativa, že prostě mohla být větší a velkým RPG typu SKRYM se rovnat v žádném případě nemůže, ve zpracováním jako takovém nemám příliš co vytýkat, otravné jsou jen některé technické bugy, jež ale naštěstí na samotnou hru vliv nemají.

Takže zdaleka největším selháním tvůrců je vydání předem vykradených placených DLC, jež se navíc v té ořezané hře, kterou někteří dostanete, jen aktivují, protože tam stále přítomna v instalaci jsou a je jasné, že v té hře je to vykradení prostě poznat. Místo bonusu je tak platící hráč dojen a trestán, zatímco pirát (ne ten ve hře) má zadarmo hru i DLC, gratulace, skvělý přístup. Zajímalo by mě, kdo to vymyslel, jestli Piranha Bytes jako tvůrci nebo Deep Silver, jako vydavatel. Nebýt téhle kastrace, tak jako komplet je RISEN 2 parádní RPG hrou přesně tak, jak má RPG klasického střihu vypadat, kde nic zásadního nechybí, ani nepřebývá a hráč není otravován větší mírou zjednodušení. Hra prostě chytne a pustí až na konci, tak to má být. Už se těším na třetí díl ...

Za zapůjčení hry děkujeme společnosti CENEGA

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-06 13:22:05
avatar
Co se technického zpracování hry týče nejvíc mě dostala absence dynamických stínů když hráč nese pochodeň. Průzkumy jeskyní a noční procházky džunglí či městem ztratily podstatnou část atmosféry. Už v Gothicu 3 v roce 2006 házela v noci stín každá větvička. Stejně v Risen 1. Možná to tvůrci dodají ve formě nějakého DLC
Grafické zpracování džungle je parádní. Hrál jsem všechny předchozí RPG Piranha bytes. Na Risen 2 nemam ted čas, hrál jsem jen 2 hodiny, ale nemohl jsem se od hry odtrhnout je to opět skvělé, i když zjednodušené, RPG. Ale myslím si že nejlepší RPG od Piranha Btyes je Risen 1, to byl nezjednodušený Gothic dovedený takřka k dokonalosti...
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-06 16:03:32
avatar
Bohužel doba "DLC" tu ještě nějakou dobu bude. Koho to vůbec napadlo??
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-06 18:03:07
avatar
Konzolové vydavatele.
TheWitcher [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-06 21:44:54
avatar
EDIT by DD: podobná vyjádření laskavě stranou. Tuto firmu do toho vůbec netahejte, nemá vliv na nic z toho.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-06 18:03:45
avatar
DLC hm..

Takže koupit origoš a cracknout. To je.. ujeté.
HD_Fugas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-06 18:04:41
avatar
Mám nmahráno asi 20hodin,zakoupeno i s DLC a myslim si při mém prozkoumáváním každýho prdu tak sem sotva v pulce jinak parádní hra,vodehrál jsem celou serii Gothic a Risen 2 fakt parádní.
supervisor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-06 19:27:46
avatar
Na jakých monitorech testuješ DD ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-06 22:18:58
avatar
Já testuji hru, kolega (Ondraš) testuje HW a já to pak zkompletuji a vydávám na web pak komplet - je to rychlejší a každý si dělá, co ho baví ... Testováno je na stejné sestavě jako dělá grafiky (s Core i7-3930K), tedy jako vždy ... 1920x1200 je na testovacím 27" ACER AL2723W a 2560x1600 je na kolegovo DELL 3008WFP.

Jinak hru hraji na svém vlastním PC, což je aktuálně pro zajímavost: Intel Core i7-3820 na 4GHz, 16GB RAM, HD 7970 - nedávno vyměněno za starý AMD Phenom II X4 940 a 8GB DDR2 docela skok ... monitory ale zůstaly zatím stejný, tedy 3x 27" ACER AL2723W - bohužel u této hry jsem si jich nemohl užít
supervisor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-07 09:06:02
avatar
Měl jsem doma 27" monitor a při vzdálenosti na jakou se na monitor dívám mi už trochu tikali oči (jak když se dívám na tenis) a tak jsem si radši pořídil 24" monitor. Pokuď ty máš tak velké LCDečka a hraješ na všech 3 tak od toho musíš sedět aspoň 2-3m ne ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-07 09:57:00
avatar
ne jen 1metr, ale nemusím točit hlavou a mám to akorát
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-07 16:15:11

Jeden metr od monitoru to už je docela pecka - na čtení titulů asi nic moc. Jak vypadá takový herní doupě?
Karlos77 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-07 08:43:39

U Risenu 2 nejvíc zamrzí ta propast mezi tím, jaká ta hra mohla být, a jaká doopravdy je.

Jako sorry, PB je sice malý tým, průměrný dabing i toporné animace bych jim klidně odpustil, ale dát do prodeje hru s tak evidentně nedodělaným enginem, to je normální škandál.

A některé idiotské designové nápady si taky mohli odpustit. Vyříznout ze hry jak štít, tak možnost uskakovat, je vyloženě na facku. Souboje proti lidem jsou super, ale proti zvířatům musí člověk poskakovat sem a tam jak debil nebo běhat dokolečka jako maniak. Jestli tohle autor recenze myslel těmi "zajímavými fintami", tak potěš koště teda. Někdy mi nad nápady herních vývojářů fakt zůstává rozum stát.

Přitom ta hra má takový potenciál. Autor recenze má naprostou pravdu, že je v mnohém lepší než Zaklínač 2, který, ač pořád geniální hra, se přece jen vydal tím blockbusterovým, konzolistickým směrem. A jakkoli je Zaklínač technicky brilantní, tak ty přeplácané barvy a divné nasvícení připomínají hollywoodský animák a ubírají hře na špinavé, drsné atmosféře prvního dílu.

Naopak Risen 2 má naprosto autentické prostředí - pláže, džungle, vesnice jsou parádní, střídání dne a noci a různých počasí boží. O to víc zamrzí neuvěřitelně odfláknutý engine, který mi tak narušoval zážitek, že jsem musel přestat hrát a čekám na patch.

Pokud ale PB v patchi opraví bugy a připdají proboha živého aspoň to uskakování, stane se z Risenu jasný kandidát na RPG roku.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-07 09:58:00
avatar
už si viděl piráta se štítem ?
Karlos77 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-07 11:09:57

Ehm...čti a plač.

http://www.thepirateking.com/historical/buckler.htm
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-07 11:33:20
avatar
kolik takových pirátů z dob karibských výprav mělo štít?
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-07 11:55:19
avatar
Štíty tam klidně mohli dát, ale nahradili je možností někoho kopnout nebo na něj vystřelit (zvlášť blbě by se střílelo druhou rukou kdyby v ní držel štít). K pirátským dobám tyhle špinavosti patří a nevadí mi to. Vývojáři udělali hru jinak než tomu bylo dřív, byla by nuda kdyby dělali pořád to samý. I když mi stále v hlavě hlodá myšlenka že si jen chtěli zvýšit prodeje pirátskou tématikou, Piráty z Karibiku přece každý zná...

Historické reálie bych sem ani nepletl, když je možné aby hrdina byl v prvním díle ve středověku a ve druhém se nějakým zázrakem posunul o stovky let dopředu časem a střílel lidi puškou, mohl si ze středověku klidně vzít i pár těch štítů
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-07 12:03:04
avatar
to je to o čem mluvím, ty štíty by se prostě do téhle hry nehodili, a tak tam dali ty jiné věci, mě se to hrálo celou dobu super, ale uznávám, že v 1čce byl ten soubojový systém o kousek čitelnější ...
Karlos77 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-07 18:32:03

No drtivá většina fandů Risenu 1 na fórech tvrdí, že zatímco v R1 byly souboje skvělé, logické a neuvěřitelně chytlavé, tak v R2 je ten systém totálně zpackaný. Ty píšeš, že v jedničce byl "o kousek čitelnější". No aspoň že se shodnete v principu

Mimochodem bych rád věděl, jakou přesně jsi používal taktiku v bojích proti zvířatům, když jejich útoky nemůžeš ani zablokovat, ani jim uskočit. Protože mě (a podle reakcí na netu odhaduju i zbylým 95 % hráčů) ten systém přišel neskutečně nesnesitelný. Pokud musím aligátora zaseknout někde o stěnu nebo o sud, abych ho mohl zabít, nebo pokud mě firebird deset sekund v kuse kouše, aniž bych s tím mohl něco dělat, tak to není soubojový systém, to je bulšit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-07 18:46:52
avatar
ale můžeš je odkopnout ;) neříkám, že je to ideální, ael funguje to
Karlos77 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-05-07 18:37:37

Tak soudě podle hollywoodských filmů žádný. Soudě podle dobových záznamů patřil buckler k běžné výbavě.

Ale jak píše kolega dole, historické reálie nejsou u her nejdůležitější, vždycky je třeba vyvažovat hodně opatrně realismus vs. hratelnost. Přílišný důraz na jedno nebo druhé může hru spolehlivě zabít.

A já bych nakonec ten štít klidně oželel, jen kdyby v R2 bylo možné se nějak rozumně bránit zvířatům, třeba právě tím uskakováním, což v R1 šlo a byla to klíčová součást soubojové taktiky.

V R2 soubojová taktika vyletěla oknem a nahradilo ji zběsilé klikání a pobíhání dokolečka. Ach jo.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hmm oproti starším hrám od PB 2012-05-07 12:56:37

Tak po recenzích fanoušků Gothiku/Risenu je Risen 2 naprostý odpad a srac.. Nesmyslný a nelogický děj a šílený závěr a ohledně děje v Risenu 1 překonávající v tuposti i ME3.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!