Recenze: Mass Effect 3 – Dokonalý příběhový závěr herní trilogie v nedokonalé hře
Mass Effect 3 - zpracování a problémy hry se závěrem
altJen málokterá hra se zapíše velkými písmeny do herní historie, Mass Effect to ale dokázal!

• Recenze: Mass Effect 3

– Dokonalý příběhový závěr herní trilogie v nedokonalé hře

Jen málokterá hra se zapíše velkými písmeny do herní historie, Mass Effect série to ale dokázala!

• Úvodem …

Nejdříve bych chtěl varovat, že pokud jste hru nehráli a nechcete si kazit dojem z příběhu, raději naši recenzi asi nečtěte, protože v určitých pasážích se budu věnovat trochu více závěru hry/trilogie (upozorním před danou pasáží ještě jednou). Mass Effect 3 je velkou herní událostí letošního roku a slyšeli jsme i viděli hromadu reakcí, zejména na jeho závěr, který prý není dostatečně dobrý. Musím říci, že to může říci pouze ten, kdo jej nepochopil a nevidí dál, než většina současných lidí, tedy do své peněženky a za svou sobeckou existenci. Tvrdé?

Naopak, tři rozdílné závěry, které se někomu mohou zdát stejné, jsou svým dopadem naprosto zásadně odlišné - dva špatné (velmi špatný a špatný) a jen jeden je velmi dobrý. Plus jsou zde drobné rozdíly v závislosti na tom, jak jste si ve hře vedli. Předem říkám, že Mass Effect 3 má jeden z nejlepších dynamických herních závěrů, který kdy v jaké hře byl k vidění. Samozřejmě jej nepochopí všichni. Mass Effect (a zejména 3) celou svou filozofií herního světa a filozofií herního úkolu a hlavně právě celým závěrem nastavuje zrcadlo současnému skutečnému světu, ve kterém žijeme. Bohužel příběh hry a vlastní hra jsou jako noc a den. Zatímco příběhově se jedná o jednu z nejlepších her a unikátní trilogii všech dob, jako hra je Mass Effect 3 ukázkou špatně udělané hry se spoustou nelogičností, stupidního zjednodušování herních principů a obecným úpadkem herního vývoje.

• Mass Effect jako unikátní herní Trilogie

Čím se ME série zapíše do herní historie, je absolutní návaznost. Zatímco vliv uložených pozic mezi ME1 a ME2 byl celkem malý a takovým pokusem, vliv uložených pozic v ME3 je naprosto zásadní. Ačkoliv se to mnohým nemusí zdát, vaše rozhodnutí z předchozích ME1/ME2 mají na vedlejší i hlavní události v ME3 zásadní vliv. To je něco, co žádná jiná hra-herní trilogie v takovém rozsahu nikdy nenabídla a smekáme klobouk.

Samozřejmě všechny cesty vedou do Říma i zde se, ať už jste vaše rozhodnutí dělali jakkoliv a události a hlavně osudy herních postav se vyvíjely jakkoliv, dostanete se ke stejnému rozuzlení hry. To ale není dle našeho názoru vůbec na škodu. ME3 celkově dokazuje, že celá série byla od počátku plánovaná jako příběhová Trilogie. ME3 „jednoznačně“ uzavírá všechny děje, to kolik se toho dozvíte, záleží opět na tom, jak hluboko jste se věnovali rozhodnutím i zdánlivě ve vedlejších misích a budování vztahů s hlavními postavami, například posádkou, kdy se ve 3 díle můžete dočkat zajímavých zvratů.

• Z jaké pozice je dělána recenze

Protože v ME3 skutečně závisí na každém rozhodnutí a na tom, jak se vlastně chováte, je důležité říci z jaké pozice a pohledu byla hra hodnocena. Tradičně jsme zapojili více lidí, tedy více názorů. Zde to bylo skutečně zapotřebí.

Primárně je to má („DD“) recenze, a já hraji s uloženými pozicemi z ME1/ME2, přičemž jsem v obou hrách měl splněné všechny Questy včetně DLC (důležité i u ME2) a vybudovány maximálně dobré vztahy a maximálně dobrou reputaci. Na druhou stranu mé poznatky ze hry doplňuje svými kolega, který zdaleka všechny Questy neplnil a je orientován spíše na renegáta. Oba nás přitom překvapilo, jak se v mnoha vedlejších událostech hra svým vyústěním liší :).

Podívejme se tedy na to, jaký je Mass Effect 3 …

Spuštěno: 689x