Pozor na Free-to-Play! Hraní zdarma se stále více prodražuje a prohlubuje krizi herního průmyslu
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 20 August 2012
alt

 

 

 

 

 

  • Pozor na Free-to-Play! Hraní zdarma se stále více prodražuje

                                                            a prohlubuje krizi herního průmyslu

 Strašák "freemium" her obchází kolem nás. Aneb hraní zdarma může být sakra drahé a neuspokojivé.

Právě skončený veletrh GamesCom 2012 v sousedním Německu měl odhalit, jakým způsobem hodlají herní vývojáři a vydavatelé reagovat na již nějakou dobu probíhající krizi herního průmyslu a vývoje her obecně. A odhalil ...

Místo řešení této krize spočívající v návrat k vývoji her s pořádnou hratelností i grafikou a technologickou stránkou, které měly nápad a nebály se před hráče stavět výzvu, jakých jsme byly svědky zhruba před 10-12 lety, je tu řešení úplně obrácené. Za horentní sumy vyvíjet ještě jednoduší hry, parazitovat a ruinovat na slavných značkách a vydávat třeba i desáté a dvacáté pokračování a především nabízet hráčům zdarma "free-to-play" tituly, které dokáží řádně provětrat kapsu, aniž by nabízely více, než klasické singlplayerové tituly.

  • Herní vývoj se rozjel, ale ne vpřed, nýbrž vzad

Doba, kdy se hry dělaly z čirého zájmu o věc a ten zájem byl na hrách vidět, kdy většině vývojářům i vydavatelům na kvalitě her pod které se podepisují záleželo, je definitivně pryč a GamesCom 2012 herní krizi odhalil naplno. Místo kvalitních super novinek a velkých oznámení, které by naplno využívaly současných technologií a posouvali jak technologie, tak herní vývoj dále, nám bylo předhozeno mnoho titulů, které dělají jednoznačně evoluční kroky vzad a nebo z hráčů dělají rovnou pitomce a dojné krávy.

Místo velkých her drtící hardware našich počítačů i naše dovednosti a schopnosti na maximum, nám vydavatelé servírují hraní údajně zdarma, nebo-li free-to-play (F2P). Co je na tom špatného? Především fakt, že Free-to-play ničím k rozvoji her a technologií nepřispívá a hlavně samotné slovo free v názvu má do volného hraní zdarma, hodně daleko. A čím více her tohoto typu se objevuje, čím více tento segment objevují velcí vydavatelé, tím začíná být F2P hraní dražší. Celé to silně začíná připomínat DLC balíčky, akorát ještě v obludnějších rozměrech.

  • F2P jako další DLC?

Jistě si mnozí pamatujeme původní plány s DLC balíčky, tedy obsahovými přídavky ke hrám, které měly odměnit hráče, kteří si hry kupují a dát jim bonusy proti pirátům a neplatičům, které by to tak mohlo motivovat k nakupování her, které hrají, protože jim vývojáři dají ke hře samotné ještě něco navíc. Jak to dopadlo?

1, většina DLC balíčků není zdarma, ale stojí i 10-20% ceny vlastní základní hry

2, V drtivé většině případů je DLC balíček jen vykradený obsah ze základní hry (na kterých je to vidět opravdu hodně), kdy většina herních tvůrců a vydavatelů navíc o tomto faktu lže hráčům do očí.

3, DLC balíčky se objevují hned s vydáním hry, kdy nám milostivě jakoby doplní obsah okatě vykradené hry. Dokonce se objevují i případy, kdy je několik DLC balíčků přímo součástí instalace hry a zpřístupní se až po jejich dodatečném zaplacení.  

4, DLC již v současné podobě není tedy bonusem. Nejen, že hry stojí pořád stejně, ale místo kompletní hry si za tu samou částku dnes často kupujeme jen torzo vlastní hry a k tomu si za dalších stovky a tisíce korun dokoupíme DLC, které nám poskládají celou hru. Jinými slovy, celá hra před časem stála třeba 1000 korun, dnes celá hra vyjde na 1000 + třeba 5x150 korun.

(dokonale výstižné)

Není se tedy čemu divit, že z toho, jak velcí vydavatelé objevují F2P a oznamují stále nové a nové tituly (tedy spíše tituly využívající známé jméno svých klasických "neF2P" předchůdců), máme oprávněnou obavu. Úplně stejně totiž probíhalo objevování DLC. A fakt, že to s tím F2P jde stejným směrem, dokládá celá řada faktů, včetně nově oznámených her ...

Podívejme se, kam F2P hry kráčí ....

 

 

  • Free-to-play (F2P)

              - na kost osekané hry s laciným vývojem, ale drahé na hraní

Především zapomeňte na to, že Free-to-play znamená hraní zdarma. Ano, donedávna to možná ještě platilo. Existovaly a stále ještě existují hry, které lze skutečně s plnohodnotným zážitkem hrát zdarma, i když i u nich je to dnes s vývojem směrem od možnosti k nutnosti plateb dosti na vážkách. Her skutečně zdarma bez nutnosti placení, však rapidně ubývá a zejména od velkých studií a vydavatelů F2P hry v jejich podání už zadarmo rozhodně nejsou.

 

Ano, stále si můžete hru zdarma stáhnout a začít hrát, ale rychle zjistíte, že k plnohodnotnému zážitku vám hodně chybí. Jde o to, že F2P mělo být postaveno na myšlence, že každý hráč si může zdarma plnohodnotně zahrát a pokud si bude chtít užít více, získat drobné bonusy, nebo urychlení postupu hrou, může si zaplatit za ten obsah, který chce, nikoliv, že jej potřebuje. Jenže to už u mnoha F2P her neplatí.

Tvůrci cíleně dělají hry takovým způsobem, že plnohodnotného zážitku hraním zadarmo nedosáhnete. Buď jsou herní možnosti značně omezené, nebo jste ve značné nevýhodě proti platícím hráčům. Navíc nemáte jistotu, že ten obsah, který si zaplatíte, ve hře zůstane konstantní. Mnoho vývojářů sahá a balancuje s herním obsahem tak, že vás v podstatě nutí si kupovat stále nový a nový. A nejde jen o obsah. Cílově je celá hra upravena a designována tak, aby hráč chtěl a někdy dokonce musel kupovat další obsah, čemuž je celá hra striktně podřízena - hratelnost a technologická pokročilost jsou tak odsunovány do pozadí. Důležité je hráče dojit. Bohužel celý tento systém nejen že nabourává ideu F2P hraní, ale hlavně škodí celému hernímu segmentu, kdy místo vývoje v před na všech frontách, jdeme všude vzad.

Za největší problém ale považuji tu šílenou rychlost s jakým tempem se F2P hry objevují. Právě na GamesComu byla představena řada online titulů, včetně těch nesoucí známá velká jména. Někteří vydavatelé neváhali oznámit ani vícero takových her najednou. O tom, že to nedělají pro ideu plnohodnotného hraní zdarma, se asi netřeba přít, kdy navíc těžko nevidět ohrožení vývoje klasických neOnline a neF2P her.  

  • F2P jak vypadá a jak by mělo vypadat

Současná idea velkých studií i dalších vývojářů ohledně F2P her je jasná. S minimálními investicemi udělat základní kostru hry, kterou si navíc někde když ne rovnou odcizit a zkopírovat, tak jen se silně inspirovat - hlavně nic nevymýšlet. Vznikne tedy kostra, která bude zdarma a tedy ponese lákavou marketingovou nálepku F2P, ale obsah do ní, na který jsme normálně u velkých her zvyklí, bude všechno, jen ne zadarmo. A udělají pro to cokoliv. Jsem si jist, že to někteří chtějí dotáhnout až do absurdna, kdy nám dají základní hru zdarma, ale dokupovat si budeme muset třeba každý level, každou zbraň, každé vybavení a hlavně i čas, který ve hře budeme chtít strávit. A pořád to nebude kompletní hra a komplexní herní zážitek, který nabízejí/nabízely velké hry.

Že přeháním? Ale kdeže, takové hry už skutečně existují, kdy u kterých si musíte zaplatit za čas a za obsah který potřebujete ke hraní. Jinými slovy se usiluje a také se tak již děje, že se zmenšuje kvantita i kvalita obsahu základní hry šířené zdarma a roste kvantita obsahu nutného, ale placeného. Nikoliv však jeho kvalita. Rozežraní vývojáři, vydavatelé a tak dále utrácejí za vývoj her horentní sumy, na kterých to ovšem není vidět a v ruku v ruce s herními magazíny udělující 10/10 90% her, kdy tyto magazíny prodražují hry nám všem, protože spolknou obrovské částky vydávané za inzerci, nám tlačí nové jednoduší, méně sofistikované, méně náročné hry, ovšem za vysokou cenu s krycím jménem "Zdarma". Ve výsledku tak hra obsahově výrazně chudší a kratší a také technicky soudobě výrazně méně pokročilá než třeba 10 let starý předchůdce, stojí mnohonásobně více. F2P je další štace herního průmyslu, jak podojit hráče a dát jim ještě méně za ještě více. Přitom F2P mělo sloužit hlavně hráčům samotným.

V základu měla být zdarma plně hratelná hra s kompletním obsahem. Jakési časově, nebo levelově omezené demo. Jinými slovy, třeba jste si mohli plnohodnotně se vším zahrát pár hodin, nebo se dostat na určitý level, kde jste byli zastaveni a pokud jste chtěli hrát dál, férově jste si hru koupili. To je ona myšlenka, platím za to, co skutečně hraji a chci hrát. Jinými slovy jste si vyzkoušeli plné DEMO hry a buď se vám líbilo a chtěli jste to dohrát, takže jste si zaplatili hru, nebo nelíbilo a konec. Férové.

Druhou možností jsou Online hry proti dalším hráčům, kdy je základní verze hry zdarma a nabízí skutečně plnohodnotné hraní, často i neomezenou dobu. Tvůrci ale nabízí placené bonusy, které vám třeba umožní se dostat rychleji k dalšímu obsahu než neplatící hráči, či získat drobné bonusy a výhody, které ovšem celkově nenabourávají hraní proti neplatícím hráčům. Jinými slovy platíte opět za to, že chcete, ne že musíte.

Jenže mnoho současných i nových F2P je plánovaně vydáváno tak, aby hráč musel platit, a ne že chce. Hlavně je to uděláno plíživě s využitím psychologie, takže než se hráč naděje, je v pasti a platí za hraní zdarma jako vzteklý.To už ale pak nemá s hraním zdarma přeci nic společného ...

 

 

  • Závěr

GamesCom 2012 naplno ukázal herní krizi, která se dále prohlubuje. Herní průmysl nyní požírá sám sebe. Produkuje stovky nekvalitních her ročně, které se nejen nedaří dnes prodávat (a řada z nich tak přechází na F2P s cílem vytřískat alespoň něco), zároveň tak tím zdražují celý herní vývoj i velkých her, jež navíc trpí tím, že doba vývoje her se zkracuje, což bolestně pociťujeme zejména u pokračování starších značek. Typickým příkladem budiž 6 let vyvíjený Dragon Age 1 a jen 2 roky vyvíjený nástupce Dragon Age 2, kde rozdíl v kvalitě a kvantitě obsahu v rámci na sebe navazujících her snad ani nemůže být větší. Zatímco první Dragon Age je legenda, na které je práce a zájem vývojářů vidět, druhý díl je propadák, na kterém je vidět jen snaha vydavatele vydělat stůj co stůj. A to je přesně výsledek toho, kam sám sebe i nás všechny herní průmysl dostal ...

Herní průmysl nedávno zneužil dobré myšlenky DLC a z neplaceného bonusu pro platící hráče a možnosti, jak omezit pirátství, udělal nástroj, který zneužívá platící hráče a podporuje pirátství. V tomto duchu si herní průmysl nově vzal na mušku i F2P. Místo hraní zadarmo nás tak čeká placení mnohem vyšších částek, než co by stála třeba singlplayerová technicky mnohem pokročilejší a obsahově bohatší verze.

Pesimismus je v tomto případě opravdu na místě. Už rok až dva si stěžujeme, že se herní průmysl a vývoj zcela zastavil. Nyní se sice dal do pohybu, ale místo směrem vpřed, jde směrem vzad. Jak přehnaný důraz na mobilní a sociální hraní, tak F2P hraní je krokem vzad. Místo rozvoje nových nápadů, nových dospělých propracovaných her kladoucí ohromné nároky na hardware a jeho vývoj i na hráče samotného, tvůrci her vykrádají staré nápady a tituly, zjednodušují je až na kost a vydávají jako novinky. Ke krizi způsobenou uměle vytvořenou a dnes již umírající klasickou konzolovou platformou, se přidala i tvůrčí krize a vlastně i morální krize. Nyní nastupuje krize F2P ...

Otázka, kterou si kladu je, kdo za to může. Vydavatelé manipulující s hráči a tvořící to, co chtějí aby se hrálo a tak aby se hrálo? Nebo samotní hráči, kteří jsou rok do roku hloupější, méně zruční, méně zvídaví  a více línější? Každopádně rozšiřování her, které jsou zdarma není vůbec dobrá zpráva, hlavně proto, že ty F2P hry stojí ve výsledku hráče nejen mnohem více peněz, ale i času, přičemž poskytují maximálně stejný herní zážitek, jako klasické velké hry, které na rozdíl od nich mají potenciál posouvat herní i technologický vývoj, což F2P hry nedělají. U nich mají vývojáři her plné ruce práce s tím, donutit vás platit i za to, za co už jste zaplatili a hlavně za to, za co bychom normálně nikdy neplatili, protože nás doteď nenapadlo, že by to nebylo součástí základní hry. Ale hlavně, že si zahrajeme zdarma. Také vám v poslední době přijde, že věci údajně zdarma jsou ty ve výsledku nejdražší vůbec?

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
maws [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-20 19:48:19

Zadarmo = 2x tolik zaplaceny
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-20 20:20:46

Až bude nejhůř, vytáhnu ze sklepa fulltower s Athlonem 64 a nějakou ATInou s 32MB grafické paměti, zapojím poctivé 15 kilové CRTčko, najdu zaprášené CD s Age of Empires II, koupím zásobu konzerv a v pokoji dožiju
snakehead28 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-20 20:37:25

jááááj to bola skvelá hra. Samé pekné spomienky mám na ňu
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-20 22:42:04
avatar
já to hraju furt :-D a do toho rooomu bych si ještě přibalil neumírající heroes 3, stacrafty s warcraftama, diablo 2 a company of heroes. Dvojka je snad jedinej titul na kterej se těšim
Patyjon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-20 23:29:33
avatar
Jooo, Company of Heroes...není jiná hra, kterou bych instaloval a hrál víckrát, než tuto válečnou klasiku...
Až vyjde příští rok dvojka...sakra vidím to na nutnost si vzít dovolenou.
Navíc souhlasím, že jiné tituly jsou mi teď dost u zadku, v poslední době totiž zažívám spíš zklamání z her, na které jsem se těšil...
MobyDict [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 00:46:35
avatar
to znam. ja to delam tim spusobem ze v podstate hraju ty same starsi tituly dookola, mediavela total war jednicku, transport tycoon, raptor, unrela tournament tusim ze 2000 proste asi dvojka (hraju to ze segrou po siti, ci uz deadmatche si mise ), plus neco novejsiho jako port royale, sacred, freespace II., red alert 2, TES3 morrowind a novyho?? tak minecraft, skyrim mi celkem sedi a jedina onlinovka co hraju (krom online servru na minecraft kterej hrame s bratrankem a segrou) je EVE online. jo a na druhem pc zaroven neco ctu, nejlip mangu ;)
Fry [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-20 20:44:42
avatar
momentálne hrám len jedno F2P a to TF2 na Steame...

hrať sa to dá úplne v pohode, žiadne obmedzenia, snáď len jediná vec, že inventár má len 50 voľných miest, dosť často sa teda stáva, že človek sa musí rozhodnúť, ktorú vec si nechá a ktorej sa zbaví... samozrejme stačí si kúpiť hociakú vec, trebárs aj za 30 centov a už sa inventár zväčší na 300 miest...

tak či tak, myslím, že TF2 je celkom dobré F2P alebo sa mýlim?
Rorschach [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 00:08:41
avatar
Chtěl jsem napsat to samé, ale byl jsi rychlejší . Valve je v tomhle fakt super. Špičkovou střílečku Team Fortress 2 nabízí F2P jen s naprosto minimálním omezením. Navíc je hra navržená tak že základní zbraně jsou nejlepší/nejvýhodnější a přidané zbraně a předměty jsou spíše pro zábavu a okořenění hry... Peníze Valve vydělává prodejem předmětů pro postavy(čepice) a nových zbraní do hry. Jako dlouholetému hráči mi však zatím všechny nové zbraně časem droply, nebo jsem je si je vycraftil. Nakonec však stejně většinou hraji se základními zbraněmi a jedna čepice pro každou postavu mi stačí, kdybych hrál jako F2P tak mě to v ničem neomezí...
Jano952 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 00:52:57

Valve zaraba hlavne tym, ze vlastni Steam ....
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 01:23:19
avatar
Tak ona je obecně hloupost házet F2P hry do jednoho pytle. Takové Hellgate: Global je taky F2P, ale když pominu technický issues, je to lepší než D3..

Což mě dovádí k tomu, že D3 je unikátní kus a to P2W. (pay to win, RMAH etc.) Aneb jak ždímat hráče donekonečna, takřka dokonalá pračka na prachy, teda kdyby to fungovalo jako hra.
MrAmu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-20 20:59:36
avatar
Velmi výstižný článek.
Osobně nehraji žádnou F2P hru, ale jsem zvědavej na DOTA2, která má být pravá F2P, ale vůbec nechápu jak se může zaplatit.

Neznám u nás jediného člověka, který by si koupil digitální obsah do F2P hry. Je to taky nesmysl kupovat digitální obsah.

Ještě bych doplnil, že vůči vlastníkům původní hry je přechod na F2P hodně neférovej. Jednak hrozí zaplavení hry hromadou dementů, ale taky cheaterů a různých podovníků, protože u hry zadarmo není žádný trest.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 00:00:11
avatar
jj, Dota 2 je perfektne spravená skutočná F2P a logicky tiež nechápem ako sa môže zaplatiť, lenže realita je taká, že na svete je chujov, ktorý kúpia nejaké špeciálne oblečenie na hrdinu, jak si malé dievčatko oblieka barbíny a tieto veci ale nemajú žiadny vplyv na hru, preto sa hra dobre zaplatí a normálny ľudia ju majú zadarmo. No lepší systém ani nemohli vymyslieť
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 18:40:43
avatar
Prečo by niekto taký mal byť chuj? To je potom chujom aj každý jeden čo si tuninguje auto alebo upravuje bývanie ... človek si potrpí na estetiku. A či je virtuálna alebo nie je už dnes úplne jedno.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 20:50:23
avatar
Tak ono je to vec názoru, ale v mojich očiach je niekto, pre koho je virtuálny svet dôležitejší, než ten reálny, jednoducho troska. Alebo potom niekto kto si peniaze vôbec neváži (napr. ich dostáva od ocinka a mamičky) alebo ich má jednoducho až príliš veľa.

Ja každopádne nikdy nenahradím reálny svet virtuálnym a je mi ľúto ľudí, ktorý si musia nahrádzať reálny svet virtuálnym. No každý sme strojcom vlastného šťastia ;)

Veď sám sa zamysli, ktorý zážitok je intenzívnejší - jazda za volantom reálneho auta alebo toho v NFS? Ktoré jedlo ti chutí viac - to v reálnej reštike, či v tej vo WoW? Či ktorý sex je lepší len nepovedz, že ten v zaklínačovi
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 23:07:26
avatar
Aké nahrádzanie reality? Tu ide o niečo čo ti realita nedá. Či ty bežne zrážaš ľudí autom a strieľaš po okoloidúcich? V hrách si to skúsiť môžeš, či už preto že ťa to baví alebo len potrebuješ vypustiť paru. A ak ti pritom vylepší náladu to, že tvoj mečík robí lepšie gore efekty (cez mikrotransakcie) tak kde je problém?
Apropo, nie každého jazda autom baví. Zväčša je to len nudné chodenie z práce a do práce a dávanie si pozor na to aby sa niečo nestalo.
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-22 07:32:04

+100 bodov ...
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-20 23:31:19

"Už rok až dva si stěžujeme, že se herní průmysl a vývoj zcela zastavil." - podle mě zastavil před 10 lety, od té doby nastaly změny jenom kosmetické.
A F2P mi umožňuje zsadarmo si zahrát hry, za které bych nejspíš nikdy nic nezaplatil. A asi si je jinak nikdy nezahrál (ani to stažení cracknuté verze by mi za tu námahu nestálo).
Já poslední 4 roky hraju hlavně F2P multiplaeyrové hry a nic jsem za to nikdy neplatil. Ono hrát proti platícím, to je vlastně jako když hrajete hardcore verzi hry, je to další výzva, uspět proti těm, co si musí placením pomáhat.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-20 23:56:14
avatar
Citace:
Ono hrát proti platícím, to je vlastně jako když hrajete hardcore verzi hry, je to další výzva, uspět proti těm, co si musí placením pomáhat.

wau, veľmi zaujímavý pohľad na vec no neviem ako ty, ale keby také niečo spravili v Dote2 (napr. tie estetické platené dodatky do hry by mali vplyv na hru), tak by som sa na danú hru vykašlal. To sa ale nemôže stať, bo túto hru by to nakomplet zabilo. A hry kde to je potrebné teda nehrám. Ono to tak môže fungovať v MMORPG a to sú hry trosky, ktoré hľadajú náhradný život za ten reálny (môj názor, aj keď osobne mám aj normálnych kamošov, ktorý dané hry hrajú, teda zabíjajú nimi všetok voľný čas a časom na to doplatia a možno to budú aj ľutovať, ale to je každého vec ako nakladá so svojím časom ).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 00:37:37
avatar
já nechtěl být až takový pesimista, ale souhlasím, že zhruba kolem roku 2005 se vývoj téměř zastavil ...
MobyDict [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 00:50:22
avatar
jo, pravda, tes3 morrowind je se mi zda z roku 2002 a padla

beztak se raz vsnichni vratime k raptorovi... jinak GOG je fajn kdyz ma clovek chut zazit stare casy jeste jednou
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dota2 2012-08-20 23:49:07
avatar
Krásnym príkladom skvele vymyslenej F2P hry s výborným systémom F2P je Dota2. Dokonca i systém aktuálneho "rozbiehania" hry si myslím je veľmi dobre vymyslený. A žiadny normálny hráč nie je nijako nútený za hru platiť. Teda v tomto prípade to ani nemôže byť lepšie vymyslené, bo platia iba, no neviem ako to vhodne nazvať daných ľudí (nech si ich každý pomenuje ako chce), tí ktorý si kupujú rôzne estetické doplnky do hry, ktoré ale nemajú na samotnú hru žiadny vplyv a väčšinu hráč získava i náhodne po každej hre a môže s nimi dokonca neviem či nie obchodovať. A samotná hra je zadarmo, aj keď kľúč sa nedá získať nejak jednoducho, no pre "old school" dota hráča to nemôže byť problém (stačí mať asi iba nejakého pólroka starý účet na dota fórach a napísať hocičo do jednej danej témy, kde daný hráč dostane hneď 3 kľúče, teda i pre dvoch kamošov). Tých možností je samozrejme viac, ako napr. vypísať žiadosť na Steame, kde je základ výkonné PC, keďže takto veľmi rozumne zamedzujú prístup hráčom s "kalkulačkami", ktorý by kazili hru ostatným hráčom v hre. A potom som si všimol možnosť kúpiť Dotu2 v obchode s tými vecami do hry, do ktorého ma samozrejme prístup iba hráč ktorý už Dotu2 má (keďže daný obchod je až priamo v samotnej hre), a po danej kúpe daný hráč ten kľúč jednoducho pošle svojmu kamošovi, ktorému to kúpil (nie som si istý, či to tak stále je, ale určite som to videl v Dota2 obchode). Samozrejme celá hra je stále "beta" a bude ňou asi až do doby, kým celý obsah nebude zhodný s Dotou "1", keďže obsahovo je hra zhodná, len herný systém je mrte prepracovaný k lepšiemu a hlavne zjednodušený pre začiatočníkov, čo tiež vylepšuje samotnú zábavu z hry, keďže v Dote 2 už neexistujú také extrémne "lamy" ako v jednotke.

Neviem ako to bude časom, keď hra už nebude "betou", ale rozhodne je to aktuálne výborná kvalitná zábava s veľmi peknou grafikou, výbornou nekonečne zábavnou hrateľnosťou a pritom skutočne FREE a vypadá to, že sa na tom vďaka (možno) poslednému serióznemu vydavateľovi (Valve) nič nezmení (ja som za hru dosiaľ nedal ani cent a pritom zrovna pozerám na odohraný čas danej hry zobrazený v Steame a nemôžem tomu uveriť - 163.5 hodín!!! a to som si nainštaloval Dotu2 až niekedy na jar tohto roku a osobne sa považujem len za občasného hráča, no očividne ma táto hra k sebe ťahá viac že si uvedomujem pričom testujem každú zaujímavú hru a väčšinu po pár hodín prekopírujem na sekundárny disk a tam zapadá prachom. A hlavne to nie je dementný "Second Life" ako WoW, takže to z nikoho nespraví trošku. Je to hra na štýl šachov - človek si zahrá kedy len chce a po odohraní 30-90 minútovej hry môže robiť čo len chce, čo v "Second Life" hrách alias MMORPG neplatí...).
dej.vid [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 01:34:40
avatar
League of legends je moje odpověď ^^
Sralbotka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 10:35:40

Moje řeč Ty to měli ještě těžší v tom, že byli neznámou na poli her (kdo sakra zná RIOT Games ?). A teď se hraje turnaj za celkově asi 1000000$ a platí to ty "chujové" který si koupí obleky na barbie. Takhle to má fungovat .
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 11:08:57
avatar
aha no tak prajem veľa zdaru
...mne stačilo, keď som to po vydaní otestoval a väčšiu blbosť som teda nezažil - jednoducho nudná napodobenina Doty pokazená po každej stránky s až nechutne príšernou konzolovou detskou grafikou. Ale keď to niekomu chutí, nech sa páči, aspoň z Doty poubádalo veľa "lám", no klasický Dota hráč nikdy na LoL neprejde.
Sralbotka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 11:41:35

Ehm :-D DOTU sem hrál fakt dost dlouho a přešel sem, stejně tak dost mejch kamarádů, ale o to nejde. Já sem rád za dětskou grafiku - neni to tak vyhrocený. Ale v poslední době se tam připojila velká řada Čechů, který se vůbec neumí chovat smutné.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 20:41:51
avatar
Ja mám zase hrozné nervy v Dote 2 na rusákov, bo Dota je o týme a s tým súvisí komunikácia, no tí čuráci stále len tú ich azbuku...tak keď majú problém s anglinou, tak nechápem prečo sa tlačia na EU server a nehrajú na ich Ruskom. Takže na rusov mám väčšinou najväčšie nervy, ale to asi len preto, že ich je najviac a preto to aj najčastejšie lamia, ale inak dementi sú z každého národa.

Ja fakt neviem pochopiť ako môže LoL toľkých ľudí brať. Mňa tá hra totálne odradila, teda nejak mi neprišlo na nej zábavné vôbec nič. Zato ako som začal hrať Dotu 2, tak zo začiatku som ju ešte aj s kamošom striedal s jednotkou, ale po krátkej dobe som si tak na dvojku zvykol, že už som sa ku jednotke niekoľko mesiacov nevrátil a dvojka dala Dote rozhodne nový rozmer.

Ja som Dotu hrával ešte aj na základnej škole pred nejakými desiatimi rokmi a LoL mi prišlo ako niečo, čo tu už dávno je v lepšej podobe, teda akoby Dota tak trochu "sprimitívnela" - teda po každej stránke jednoduchšie, teda tak ako po hernej, tak i po grafickej(ak sa nemýlim, tak v LoL neexistujú ani tiene a ich využívanie vo svoj prospech).
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 08:11:40

Clanok je sice orientovany na klasicke PC hranie ale najviac sa F2P resp pay-to-win rozmohlo na FB a mobiloch. Len mimimum "obsahove bohatsich" hier je takych ze clovek nemusi nic platit aby mal rovnaku sancu proti platiacim hracom. Osobne si sem tam na mobile pustim nejaketo oddychove *ville ale nedam ani cent za pridavky. Ono herny priemysel zjavne prerastol moznosti dopytu hracov ktori su ochotny dat 60+eur za naozaj kvalitnu full AAA hru.Tak skusaju aspon nejak predat nadbytocnu kapacitu.Najlepsi balanc ukazuje rebricek najlepsie zarabajucich hier. Napriklad:Odkaz No 1. WoW.
Spokojny je vydavatel aj zjavne aj hraci,kedze su ochotni platit.
eufigenie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DLC 2012-08-21 11:13:24
avatar
Co se týče DLC je to krásně vidět na Mass Effect 3. Obsah byl vykradený a teď nám ho vydají jako placené DLC, zatímco DLC pro multiplayer jsou zdarma, aby udržela zájem o hru. Nakonec to pak dopadá tak, že jsem singl dohrál jednou a od té doby hraju pouze multi. První díl byl opravdu super a dohrál jsem ho asi 5x, ale od druhého dílu to šlo s touto sériií z kopce. Z RPG hry s akčními prvky se stala akční hra s něčím vzdáleně připomínajícím RPG prvky (vliv EA). Totéž platí o hledání vylepšení zbraní a brnění, které v prvním dílu nijak nezasahovalo do hratelnosti, ale nyní hraní připomíná spíše houbaření, kdy prohledáváte kousek po kousku celou mapu, abyste našli všechno vybavení co tam je poschovávané a které nenajdete pokud nevíte kde hledat.
HUHUHUgo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DLC 2012-08-21 11:41:19

Já bych se kromě dštění síry na zlé vydavatele DLC zaměřil na chválení těch dobrých. V mých očích totiž ty nejlepší DLC vydává Bethesda, viz F3, F:NV či Oblivion (neboť Skirim nejde koupit přímo na steamu, tak ho stále nemám, takže u něj nevím). A samozřejmě musím také pochválit CD projekt za Zaklínače 2.
Podle mého je totiž cestou podpora těch dobrých her, a ne pomlouvání těch špatných. Tím ale nechci shazovat článek, neboť před těmito praktikami je určitě dobré varovat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 12:03:37
avatar
ano to je pravda, nechtěl bych aby to vyznělo tak, že jsem jen kritizoval DLC a F2P obecně ...
Anonymní  - zpětně donekonečna 2012-08-21 19:20:50

no a co, nikdo nikoho nenutí si ty braky kupovat. Naopak se možná dostaneme zase k době, kdy se pár lidí sejde s nápadem, že udělaj hru, přijdou s něčim, co nám všem chybí a vydělaj na tom balík.

ale doba aktivity hráčů samtných minula. dneska je PC pro většinu lidí blackbox zařízení a netušej, co v něm jak probíhá (ani se nezajmaj), natož aby se pokusili vytvořit něco vlastního

a vůbec, jsou lidi ochotni ještě něco dělat? Schválně se přihlašte všichni programátoři, grafici, ..., kdo by jste byli ochotni udělat e svém volném čase nějakou hru, nebo aspoň poskytnout vaše již existující objekty. Třeba tu složíme team a obrátíme herní odvětví vzhůru nohama.
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-21 20:48:25
avatar
no ja hram teraz APB Reloaded, som asi v polovici, odohrany cas 340h a stale ma to bavi a nedal som za doplnky ani cent, ani mi to nechyba
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-22 12:09:38

Já žádnou herní krizi nevidim. Už dávno nejsem harcore hráč. Nebaví mě u her sedět každý den a nemám na to ani čas - letos jsem naposledy hrál na PC někdy v únoru a na XBoxu v dubnu.

Vyhýbám se všemu co by mělo představovat byť jen sebemenší nutnost typu - dokud si tuhle část nezopakuju alespoň desetkrát, tak to nedám. Mám pravidlo třikrát a dost (třikrát a snížit obtížnost), protože pak pro mě končí zábava. Jen výjimečně se stane, že to prostě chci dát a opakuju dokud to nepokořim, ale to už musí být sakra hra, kde se těšim na to co přijde potom a nemůžu se od toho odtrhnout.

Hraju, protože si chci odpočinout a bavit se. Né se frustrovat a to včetně multiplayeru. Pokud mi mulťák dovolí si za pár dolarů koupit výbavu navíc, kvůli který bych jinak musel hrát několik týdnů / měsíců, tak mé počty jsou u hry, která mě baví naprosto jasné - s tím kolik času můžu hraní věnovat a za jak dlouho vydělám pár (i pár desítek) dolarů je závěr: Kupuju!

Už s příchodem DLC jsem předpovídal, že se systém distribuce her změní a bude se vyvýjet způsobem, kterému se tady hardcore hráči brání, ale je to logické vyústění masovosti her a pokrytí širokého spektra hráčů, kterým je třeba ty hry prodat a dát jim možnost si hru zahrát a užít po jejich - příklad: hardcore hráč si bude měsíc budovat postavu s výbavou a casual hráč si jí prostě koupí, aby si hru taky užil.

Dál budou vznikat modely nákupu her po epizodách - F2P model pro single player hry, kde pouze nějaká úvodní část bude zdarma, ale i platba za odehraný čas jako alternative měsíčních poplatků. Pokud F2P přinese i okousanou podobu hry zadarmo, tak je to stále velká výhra oproti současnému stavu, kdy některé hry nemají demo vůbec a ostatní dema mají často daleko i k dnešním špatným F2P hrám.

Stále budou vznikat hry, které budou cílit na HC hráče se spoustou času a nervů, ale bude jich méně, protože HC komunita neni zdaleka tak velká a nedokáže uživit velké množství drahých projektů. Taky se dá očekávat, že za těmito projekty budou stát menší teamy, převážně z ekonomicky slabších regionů s dobrými programátory, kde má dolar vyšší hodnotu v přepočtu na práci - např. Polsko, státy bývalého Sovětského svazu, ale možná i ČR/SR.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 18:52:49
avatar
Nj system Free to pay se prohlubuje
HessesiaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 12:55:25

Hlavny problem je ze vytvorenie kvalitnej hry si nemozu dovolit nezavisle timy programatorov. Robim s par ludmi aplikacie na android (nehovoriac o tom ze slovaci tieto aplikacie nemozu predavat, preto to musime roznymi sposobmi obchadzat) a ak by sme sa chceli pustit do projektu ktory by zabral 2 roky vyvoja, ako prezijeme tie dva roky ? Kto nas bude platit ? Ak chce nejaky tym spravit rozsiahlejsiu hru potrebuje zastresenie od investora, tu vsak uz vznika tlak na maximalny zisk, zadlzenie, vznikaju deadlines, tlaci sa na pilu a vysledok je nekvalitna hra. Ciastocne riesenie ponuka nieco ako kickstarter, ten je ale US only a plni sa roznymi podvodmi. Skratka ani z voza, ani na voz..
zthom [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-30 10:36:16

Podle mě je F2P nejlepší systém pro firmy. Jednoduše mohou vydělat hodně peněz na někom, kdo je netrpělivý a chce utrácet. Nemusejí vydávat demo, stačí část hry, když další části jsou placené a celkově vydělají více, něž když vydají hru v kuse.
Dobrý obchodní nápad.
Pro ty co tu brečí - nikdo vás nenutí to kupovat, můžete si naprogramovat vlastní hry, např na iPhone nebo Android.
Clover [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-09-20 23:40:28
avatar
Ze všech F2P her mě nejvíce zklamal Battlefield HEROES. Už od bety jsem si byl jistý že hra má velkou budoucnost. Nejdříve bylo vše free, poté zpoplatnili veškerý outfit (proti tomu jsem nic neměl, kdo chce vypadat dobře tak ať si zaplatí), ale jakmile zpoplatnili veškeré zbraně za směšně vysoké ceny, navíc za herní peníze si koupíte dobrou zbraň na časově omezenou dobu a některé ze zbraní si za herní peníze nekoupíte vůbec, spadl u mě tento herní tytul uplně na dno! Nutit lidi aby si platili za SKILL reálnými penězi je sprosťárna, navíc tu hru uplně podělali dalšíma updatama kdy z toho udělali nehorázný paskvil kdy mě přišlo že už to nemá nic společnýho s WW2. Jejich původní myšlenkou bylo vytvořit hru na principu TF2 kdy tvůrcům z VALVE se to na jedničku podařilo ale DICE mě v tomto směru opravdu zklamal.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!