Preview: BioShock Infinite - herní dojmy z pravděpodobně jedné z nejlepších her letošního roku
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 24 únor 2013
altMěl jsem možnost si na PC zahrát za měsíc vycházející novinku. A bude stát za to!

 

 

 

 

 

  • Preview: BioShock Infinite

    - herní dojmy z pravděpodobně jedné z nejlepších her letošního roku

Měl jsem možnost si na PC zahrát za měsíc vycházející novinku. A bude stát za to!

 

Vydavatelství 2K nám do ČR přivezlo ukázat neveřejnou delší hratelnou ukázkou nového BioShocku a pozvalo nás k jejímu otestování. Naštěstí ukázka v ČR neběžela na konzolích, ale na výkonných počítačích společnosti ASUS včetně ROG mašin.

Mimochodem, předvádějící managerka z 2K měla možnost teprve v ČR vidět tuto na opravdu výkonném PC a sama nevěřila tomu obrovskému rozdílu ve vizuálu proti Xbox360/PS3 verzi, které předváděla jinde. Na PC vypadá nový BIOSHOCK jako úplně jiná hra. Pro vaše vlastní dobro vám předem radíme, že nemá smysl ztrácet čas konzolovými verzemi, a pokud už této hře budete věnovat ten čas a vážíte si svého času, hrajte ji na PC.

Měli jsme možnost si zahrát zhruba první dvě hodiny hry a herní ukázka byl zhruba 2 měsíce starý build, takže finální verze bude pravděpodobně ještě více vyladěná. Hru navíc do svého programu Gaming Evolved zařadila společnost AMD, takže grafika dostane celou řadu technických i grafických vylepšení ve verzi pro PC. Jak také víte, hru navíc můžete už teď získat zdarma jako bonus, pokud si dnes pořídíte novou grafickou kartu řady Radeon HD 7900/7800 (akce je časově/množstevně omezená a platí jen pro některé velké e-shopy v ČR i SK). Už testovaná verze staršího buildu nějaká vylepšení měla (ne všechna) a běžela výborně.

  • BioShock Infinite se jasně inspiruje v BioShock Rapture

Po vyzkoušení hry mohu s klidným srdcem říci, že 2K (Irrational Games), se podrželo poučky: "Co funguje, neměň". BioShock Infinite je postaveno na úplně stejných základech jako původní BioShock z roku 2007. Opět jakoby podivné, utopické prostředí s příběhem, kde jako hlavní hrdina zachraňujete "dívku" v nesnázích. K dispozici máte kromě klasických zbraní ještě i "kouzla", tedy speciální schopnosti a bojujete proti většinou groteskně vyhlížejícím nepřátelům.

Rozdíl mezi těmi dvěma hrami je právě celé prostředí. Kde byl podvodní BioShock "Rapture" temný, strašidelný, zchátralý a opuštěný, je Infinite vzdušný a barevný a v mnoha částech i plný života. Díky tomu je výsledný dojem z obou her, ačkoliv používají stejné kostry a v podstatě stejné hratelnosti, velmi rozdílný.

Celková stylizace utopického světa, který se tentokrát vznáší vysoko na nebi, je výtvarně velmi působivá a rozhodně velmi originální. Samotná hra je ovšem přísně lineární střílečkou, i když se tvůrci snažili koridorovost a spouštění skriptů zamaskovat, jak to jen šlo. Na rozdíl od jiných her se jim to, dle mého názoru a dojmu, podařilo. Pokud procházíte úrovní, není na první pohled vidět, kde se něco stane a odkud na vás začnou vyskakovat nepřátelé, což jak bohužel i z některých letošních her víme, není zdaleka samozřejmostí. Mnohé úrovně jsou navíc celkem prostorné, takže nemáte ani pocit koridoru.   

Takže kdo jsme a co budeme ve hře dělat?

 

 

  • Hrdina má jméno a jasný úkol

V BioShock Infinite nebudete jen bezejmenným hrdinou, který se dostal někam, neví kam a dělá něco, a neví proč. Hlavní hrdina se jmenuje Booker DeWitt, je nájemným detektivem a jak už to tak bývá, zadlužil se u špatných lidí. Ti mu tak dali nůž na krk a poslali ho na misi zachránit jednu dívku, čímž bude jeho dluh splacen. 

Ona tajemná dívka, která vás bude provázet celou hrou, se jmenuje Elizabeth. Postupem času zjistíte, jak obrovskou a zajímavou mocí vládne a jak je spřízněna s celým městem, jeho zakladatelem a tak dále. Nechci prozrazovat více, protože příběh hry samozřejmě tvoří zásadní věc, proč tuhle hru vůbec hrát :) a navíc sám nevím všechno, protože tvůrci jsou v některých věcech stále tajemní, jak hrad v Karpatech.

Vypadá ale hodně zajímavě a mimochodem, ačkoliv jsem to ze zástupců vydavatele nevytáhl, vypadá to, že během hry narazíte i na volby, které posléze ovlivní to, jak bude vypadat závěr hry a možná i v některých částech hraní samotná hra. Podrobnosti tohoto ale nechtěl nikdo zatím komentovat, takže to vypadá, že se na nás chystá ještě asi nějaké překvapení.

 

  • Technické zpracování

Jak už jsem v úvodu řekl, hru jsme měli možnost okusit na PC. Rozdíl mezi konzolovou a PC verzí bude opět obrovský, hlavně ve vizuálu a tedy celkovém dojmu z hraní. Vážíte-li si svého času a chcete-li si hru opravdu užít se vším, co nabízí, budete ji prostě hrát na PC.

Ta díky společnosti AMD bude mít celou řadu technologických vylepšení. Samozřejmě není to Crysis, možná ve finální verzi budou ještě některé modely upraveny a vylepšeny, ale celkový dojem ze hry je už na základě onoho staršího buildu výborný. Hra bez problémů běží i na slabších sestavách. Mezi testovacími sestavami byla i starší postavená na Core i5-2000 a slabé grafice GTX 550 TI, na které to sice v 1920x1080 na plné detaily nedokázalo běžet plynule, ale se snížením některých detailů o něco málo níže, už to nebyl problém. Na současném HW nebudete mít se hrou problém a věřím tomu, že v Eyefinity (třeba v 57600x1200), které u této hry bude nářezové, to na mém stroji s HD 7970 GHz 6GB poběží takříkajíc "na plné kule".   

 

Prostředí je o poznání bohatší a pestřejší než u starších dvou dílů, a pokrok v technologiích je tedy značný. Zdálo se mi, že testovaný Build ještě neobsahoval třeba vylepšené částicové a světelné efekty a také doufám, že finální hra bude obsahovat ještě trochu vylepšenou fyziku zničitelného prostředí, které působilo svou nezničitelností poněkud sterilně. Některé objekty a textury by ještě potřebovaly vyladit a zvýšit rozlišení, ale zase potěší některé živoucí detaily prostředí. Rozhodně velmi slušné je nadabování hlavních postav a ozvučení hry je hodně solidní.

Z dalších věcí asi nepřekvapí absence AI u nepřátel. Ti mají spíše umělou demenci než inteligenci a jsou to takoví ti klasičtí "nabíhači". Inu, hra se drží svého. Jestli je to špatně nebo dobře, nechám na posouzení každého z vás až u samotné hry. Nicméně souboje nejsou nezajímavé ani nezábavné. Neříkám, že by se nedalo vymyslet víc a udělat je realističtější, ale zase samotná hra je střižená tak trochu komiksově, takže to k tomu asi patří.

Takže máme se těšit nebo ne?

 

 

  • Závěr

Přiznám se na rovinu, že jsem více než velmi mile překvapen. Na základě dosavadních ukázek jsem si nebyl kvalitami a to nejen herními, ale právě i technologickými, touhle hrou příliš jistý a raději jsem od ní mnoho neočekával. Nyní mohu říci, že mé obavy jsou zcela rozprášeny.

Naopak jsem během více než hodiny hraní získal dojem, že tohle opravdu bude stát za to. Hratelností a příběhem byla ta hodina lepší než celé hraní doposud letos vydaných top AAA her. Jediné obavy, které přetrvávají, jsou z politiky DLC, kdy mám nepříjemný pocit, že vydavatelé nám předkládají ve finální hře stále méně obsahu, aby vydělávali na následných DLC přídavcích. I k BIOSHOCKu se DLC chystají a já jen doufám, že to na finální hře nebude moc vidět.

Celkově Bioshock Infinity slibuje jednu z nejlepších her letošního roku. Zajímavé utopické herní prostředí, zajímavé postavy a rozhodně hodně zamotaný příběh možná i s různými závěry a slušnou herní dobu kolem 10 hodin. Vše v grafice a technologiích alespoň trochu napovídajících, že je rok 2013. Nejsem si jistý, že hra celkově předčí BioShock "Rapture" z roku 2007, ten byl zkrátka v podobném konceptu "první", ale už nyní jsem si jist, že má na to, se mu hodně přiblížit.

BioShock Infinite ale působí jako jeden z lepších počinů na poli top AAA her, rozhodně jako jeden z nejlepších v letošním roce, i když "vaří z již z vyzkoušeného a známého receptu Bioshoku z roku 2007. Ale prostě to funguje. Můj osobní odhad je, že objektivní hodnocení by se reálně opravdu mohla pohybovat zaslouženě kolem známky 9/10. Uvidíme, ale minimálně už teď poměrně krátkou ukázkou z nefinální verze, na mě tahle hra působí vedle té dosavadní letos vyšlé herní nabídky dojmem, že si na ní dal někdo záležet.   

Vydavatelství 2K také chválím za to, že hra vychází na celém světě ve stejný den (někteří hráči tak nebudou vydavatelem doslova citově vydíráni a nuceni si hru shánět jiným, než legálním pořízením, protože ji jiní mohou hrát o pár dní dříve). Konkrétně se dočkáme 26.3.2013. Doporučuji do té doby oprášit a zaktualizovat váš PC pokud je to možné, a pořídit si třeba i tu trojici monitorů. Jsem si naprosto jistý, že nejen pro tuto hru bude podobné rozšíření rozhodně stát za to.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 02:07:00
avatar
Nemůžu si pomoct, ale ani z PC videí mi hra nepřipadá jako grafická špička. Má svoje osobité kouzlo, ale rozhodně to není něco, z čeho bych se měl posadit na zadek.

Já hráčům doporučím (ač ji nemám k PC připojenou) pořízení plazmové TV s uhlopčíčkou 50 palců. Luxusní uhlopříčka bez rámečků!!!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 09:08:03
avatar
žádná PC videa v kvalitě jakou hra skutečně má jsem zatím nikde neviděl ... všechna ta videa mají maximálně konzolovou kvalitu a k PC se ani nepřibližují. Viděl jsem to v chodu a je to dost dobré. Samozřejmě Crysis 3 to není .

Plasmová TV s 50"? Na hraní her? Blbost .... úhlopříčka je moc velká navíc na rozlišení 1920 = vzdálenost mezi body obrovská a kromě toho to zdaleka nevytváří takový zážitek, jako na trojici monitorů, kde máš periferní vnímání ... úplně jiný level proti jedné obrazovce ....
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 12:02:41
avatar
Asi budou vždy dva tábory lidí .

Jedni budou zvracet z velké TV a druzí ze tří monitorů. Ještě že je demokracie!

Osobně jsem velmi zvědavý jestli hra dostojí očekávání. Buď to bude fakt bomba, nebo šedá myš. Nevím, jestli můžeme očekávat nějaké markantní zlepšení grafiky, když to vychází i na staré toustovače.
Anonymní  2013-02-24 13:14:15

Tiež sa prikláňam že nie každému môže trojica monitorov sedieť tak isto ako 3D jasne ze nie úplne toho istého dôvodu.Videl som už monitor jeden ale bol "ohnutý" a nahrádzal rozlíšenie ako na 3 monitoroch tomu by som dal asi prednosť keby to malo rozumnú cenu
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 20:29:30
avatar
Ten jsem tuším viděl při prezentacích Crysis 1čky.

To byla opravdu zajímavá technologie.
JonnyS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 06:41:23
avatar
To mame 3x 8tis za 24" LCD a k tomu PC za 30tis a mame 54tis. To neni zrovna malo. Ono i tech 24tis pokud uz PC mam je dost.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 08:41:32
avatar
Já chci velký (půl stěny kruhové místnosti) 8K OLED monitor 300Hz...To bude něco na hraní

Alternativou je Oculus Rift (nebo něco podoblého) s malým OLED 8K displejem a 300Hz...

Kdyby někoho zajímalo proč 8K a 300Hz, tak 8K, protože to poskytuje dostatečnou hustotu pixelů pro celé zorné pole, i když i vyšší rozlišení by šlo využít zejména pro oblast žluté skvrny a 300Hz, protože to je dostatečná obnovovací frekvence, která neinterferuje s 50Hz ani 60Hz žárovkami.
TrueTeller [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-24 11:16:43
avatar
Rozhodně je lepší velký monitor/TV než nějaké Eyefinity... měl jsem možnost si na tom zahrát a teda jako fakt mě to na prdel neposadilo :-)
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 10:09:47

Naco sa obmedzovat na 50".Co tak rovno otapetovat celu stenu s TV/monitormi/projekciou ? Ako vo filme Gamer z r 2009. Technologia uz tu je,zostava "iba" otazka dostatku financii.
flastie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 10:24:44
avatar
By ma zaujimalo ci ta 50" plazma dokaze rozlisenia vyssie ako 1920x1080. Ja hracom odporucam eyefinity. Ten hype okolo toho ze to ma ramceky je neskutocne prehnana. Zvyknes si na to ako ked si nevsimas nos medzi ocami, pritom ho mas v zornom poli cely zivot. Kazdy sa mi smeje na ze naco to mam takto poriesene (PPP-eyefinity) ze preco si nekupim poriadnu plazmu. Potom ked ku mne niekto pride a vidi to nazivo tak mu pada sanka ze ake detaily vidiet na tom rozliseni (3240x1920 pri uhlopriecke 41"). Ked im poviem ze ssa do da zohnat pod 600e tak ta sanka im padne este hlbsie a uz sa ma pytaju co to obnasa a ako to zapojit. nejde o uhlopriecku, ide prave o to rozlisenie. Uroven detailov je neskutocny.
Mr.Paul [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 08:08:56
avatar
a co ten godlike autoheal, který jsme mohli vidět z předešlých videí - minutu to do něj šili a obrazovka byla jen červená....:-/
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 09:08:39
avatar
žádný autoheal tam není ... jsou tam normálně lékarničky a další věci co musíš sbírat pro doplnění života ... tak to alespoň bylo v herní ukázce.
mato161 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 08:36:26

DD tak take rozlíšenie v eyefinity nemáš ani ty.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 09:09:51
avatar
nechápu o čem mluvíš ???

Mám 3x 27" s 1920x1200, takže 5760 x 1200 a jak vzhledem k velikosti monitorů, kdy jsou tak akorát abys to periferně obsáhl, tak zvhledem k rozlišení, které je tak akorát aby na to stačila ta slušná HD 7970 GHz ve všech hrách, takže si určitě nestěžuji ;) Pořád je lepší mít Eyefinity či Surround třeba i z 3x 22" než ho nemít ;).
Enduras [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 09:43:49

DD, co máš za monitory? Já osobně hledám něco, kde budou nesmírně tenký rámečky mezi monitory, ale nic jsem nenašel... LG Flatron je jen marketingový trik a ve skutečnosti tak tenký rámeček nemá... Případně máš nějaká doporučení na něco lepšího?
Tygrous [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - enduras 2013-02-24 13:33:26

mrkni na DD'ho profil tam klikni "moje sestava" a tam se dočteš:
Monitor: 3x (Eyefintiy) 27" ACER AL2723W S-PVA


edit: ad eyefinity - tak tuším, že Samsung měl něco na to spešl, ale nevím zda se to do ČR dováží
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 21:17:29
avatar
no měl to ztenečený, byly to 24" ale dost drahé řešení monitorů ve speciálním rámu .... podle mě zbytečnost.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 21:16:57
avatar
Já mám starší S-PVA monitory ACER AL2723W ... 27" a mají 2,5cm rámy a nevadí mi to ....

Samozřejmě tenký rámeček je fajn, docela se mi teď líbí nový 27" IPS od ASUSu, ale pořád mají rámeček asi 11mm. Nicméně na ty rámy při hraní opravdu nevnímáš .
MinoNKA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Naozaj,také infinity nemáš 2013-02-24 13:04:39

Mato161 reaguje na stránku 2... 57600 x 1200 .Alebo si si kúpil monitory okolo celej miestnosti ? Nič v zlom,to je len drobný preklep.Pohoda

...a ja nečítam komenty do konca...sry
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 21:17:41
avatar
aha
mato161 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 09:53:09

Ja som to myslel inač a to že maš chybu na str.2
Na současném HW nebudete mít se hrou problém a věřím tomu, že v Eyefinity (třeba v 57600x1200), které u této hry bude nářezové, to na mém stroji s HD 7970 GHz 6GB poběží takříkajíc "na plné kule".
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 21:18:56
avatar
aha
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 17:12:59
avatar
Tak po vynechání "dvojky" infinity si nejspíš zahraju
Mr.Lolendo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 18:40:59
avatar
Hmm pokud zase jede grafika na archaickém Unreal Enginu 2.5 tak asi vo moc lepší nebude. Tak jako tak mi to je jedno. BioShock mě vždy hodně bavil a nebylo to kvůli grafice. Co mě na grafice štvalo a štve u všech her je rozlišení textur. Které je kvůli konzolám strašně nízké (~1K]Dnešní grafiky všechny zvládnou až 5K bez ztráty výkonu. Takže pokud budou v BioShocku hezčí textury než v minulých dílech a nativně AO tak mi to stačí. Hlavně ať je to optimalizované.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-24 21:18:42
avatar
věř mi že je o dost lepší a AMD tam hodilo pár těch moderních technologí a je to hodně znát. Celá hra je opravdu o několik tříd dál než předchozí díly ... vypadá to moc dobře, samozřejmě Crysis 3 to není, ale je to také komiksověji laděné.
Mr.Lolendo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 00:30:33
avatar
Nj ale aby to zase nedopadlo tak že tam AMD napere nové fičury bez optimalizace a budu potřebovat 680GTX na max.
Crysis 3 možná trochu přeceňuješ. Nemám po ruce devkit ale i tak můžu říct že většího kočko-psa jsem ještě neviděl. Nemluvím teď o jejich "super high-end texturách" ale o nasvícení. To je pěkná prasárna. 20x horší než Dead Space 3. Konkrétně např.: změna odlesku od barevného objektu. Změna nastane hned v okamžiku jen když si v patřičné vzdálenosti a ůhlu. Zmizí až když se dostaneš do určitého úhlu před jiné dynamické světlo. Ta změna znamená lag. Teď si představ že si v obrovské místnosti místnosti s velký počtem dynamických světel a barevných objektů. To už způsobí obrovské lagy a to jsem ještě do toho nezmínil global lighting apod. fičury.
O tom se asi v připravované recenzi tak dopodrobna zabývat nebudeš ale i tak je dobré to vědět.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 02:11:44
avatar
Jaj a to bylo předtím řečí, jak to bude blbá tuneloidní hra. Možná by bylo propříště lepší se zdržet předčasných komnetářů. Jinak, každý kdo hru viděl, říkal, že je dobrá - až mě to děsí, protože ti lidé obvykle chválí hry, které považuji já za sr#@ky.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 08:33:22
avatar
DLC mi nevadí, ale hry s DRM jsem přestal kupovat...
A zrovna Bishock měl tuším odporný GfWL, který kupodivu není dvakrát kompatibilní s Windows 8
SpiddeR [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-25 09:35:38

Moje oblíbená Steampunkovka v novém? =D Tak to si nenechám ujít... =) přišel čas koupit novou grafiku.. =D Koukám, že je to v bundle ke 7950.. =) Sice tam je Crysis 3, ale to je pro mne zbytečný... =) Sci-Fi střílečky nemusím.. =D
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-26 01:48:33
avatar
moje řeč, moderní scifi sucks. Jinak bundluje se to i k 7850/7870, takže člověk ani nemusí jít do hiendu, aby ty hry měl. Navíc místo Crysis je k těmhle kartám nový Tomb Raider, což je podle mě zajímavější
Jerrow [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-26 09:31:08
avatar
Sci-fi ne, ale Bioshock jo? Zajímavé, je to skoro větší sci-fi než Crysis
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-26 11:25:29
avatar
Heh, máte pravdu. Tak jinak - svět bioshocku má komplexní duši, postavy nejsou bezejmené, ve hře je politika, filozofie atd a k tomu všemu nádherné art deco. Když to srovnám s crysis, tak ten má tak akorát h...o. Megacool hypermoderní vojáci v hi-tech brnění mě brali možná tak ve třinácti. Takže máte pravdu, nejde ani tak o žánr, jako o promyšlenost světa. Crysis je tedy spíše pro nenáročného hráče, kterého dostatečně uspokojují bezduché grafické orgie
SpiddeR [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-02-27 15:48:38

Jak napsal MACHINA.. =) Crysis je scifi high-tech střílečka kde jdeš a střílíš v ultramegahyper grafice.. =) Ta grafika je fakt pěkná to se musí nechat.. =) ale co člověk to sto chutí... =)

Bioshock není sci-fi, jako takové ale Steampunk.. a to je zásadní rozdíl.. =)
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hmm 2013-04-06 14:09:21

Mno nevim. Dohrál jsem nedávno Crysis 3 a Far Cry 3 a jak jsem byl zklamán grafikou FC3 po dohrání Crysis 3, tak jsem podobně zklamán z grafiky nového Bioshocku. Rozhodně to na dnešní dobu není žádná zázrak.
Navíc herně je to naprosto obyčejná koridorová střílečka. Takové Call of Duty zasazené do komiksové grafiky.
Inteligence nepřátel je na úrovni her mnoho let zpátky.
Celkově je to slušná hra a dá se to hrát, ale myslím si, že tenhle styl typu běž koridorem, protože nikam jinam nemůžeš, vyskáče na tebe 10 tupých ovcí, vystřílej do nich zásobník, běž dál a hlavně o ničem moc nepřemýšlej je už trochu za námi.
Maximum, co by jí byl ochoten dát je tak 70%. Víc ani náhodou.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!