Recenze hry a test nároků na grafiky: TOMB RAIDER - Lara je zpět ve velkém stylu a žije!
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Úterý, 12 březen 2013
altRestart série do podoby dospělé akční dobrodružné filmové hry s neuvěřitelně živou hlavní hrdinkou.

 

 

 

 

 

 

  • Recenze hry a test nároků na grafiky:

                                 TOMB RAIDER - Lara je zpět ve velkém stylu a žije!

Restart série do podoby dospělé akční dobrodružné filmové hry s neuvěřitelně živou hlavní hrdinkou.

 

Očekávání od nového TR byla značně smíšená a spíše převládala lehká skepse a obavy. Výsledek je ovšem skoro šokující. Jedna z nejlepších her podobného typu, která kdy byla vytvořena. Jedna dlouhá napínavá dobrodružná akční jízda v hlavní roli s nejživěji a nejrealističtěji působící počítačovou postavou a navrch ještě ikonou ženských herních postav vůbec.

Nejsem ortodoxní příznivcem plošinovek a konzolových skákaček, které Tomb Raider reprezentuje. O to více oceňuji, jakým směrem a stylem se nový Tomb Raider vydal. Trochu se divím nad stesky, že tahle nová hra je konzoloidní a kdesi cosi. Ano, u některých her, které zkonzolovatěly až v posledních letech tyto nářky zcela chápu a souhlasím s nimi, neboť to zabíjí a mění jejich podstatu i základ. Ovšem Tomb Raider? To byla vždy konzolová plošinovka ve 3D zpracování z pohledu třetí osoby! Od původního prvního dílu z roku 1996 byla tahle hra vždy vydávána na různé druhý konzolí, a pravověrnou "konzolovkou" byla od samého počátku. Restart série toto všechno ponechal s tím rozdílem, že využil větší měrou možností současného počítačového HW, který je výrazně modernější než ten v současné generaci herních konzolí Xbo360 a PS3. Změnilo se jen podání obsahu hry a jeho proporční vyváženost (více v další kapitolce).

  • Tomb Raider 2013 - Dospělá hra pro dospělé publikum s "živou" PC postavou

Série TR restart nutně potřebovala. Poslední, již devátý(!) klasicky pojatý díl TR vyšel v roce 2008, což je od roku 1996, kdy série začala, slušný nášup. Za ty roky ovšem fandové série odrostli. Takže zatímco kdysi se hráčům v jejich 15ti letech se mohla líbit akční hrdinka s bujným poprsím provádějící, vzhledem ke své tělesné stavbě, fyzicky nemožné věci, dnes v roce 2013 by už podobná věc asi nezaujala. Průměrný věk hráče je dnes kolem 30ti let a to platí o i o těch, kteří hráli většinu her ze série TR.

Tomb Raider 2013 je tedy jiný. Ale v pozitivním slova smyslu. Je pojatý jako akčně dobrodružný film, kde pohyb určujete vy. Ano, ubylo v něm dlouhých skákacích pasáží, ale to hlavně proto, že ty nepůsobí uvěřitelně, jako že je v lidských silách je vůbec vykonat. V novém TR se tvůrci snažili o větší věrohodnost a uvěřitelnost a pasáže jsou tedy o poznání realističtější, ale o nic méně zábavnější - samozřejmě  je to pořád akční hra, takže pořád na to musíte koukat s rezervou.

Ve výsledku jsou v této hře tyto akční pasáže na úrovni špičkových dobrodružných akčních filmů. S tím souvisí i zpracování hlavní hrdinky. Už žádná proporčně nevyvážená postava, kdy člověku zůstával rozum stát, jak se s těmi obrovskými nárazníky udrží na té kolmé stěně, či jak metá ta salta, aniž by jí rozhodily těžiště apod. Nová Lara nejen že vypadá jako reálná zdravá mladá žena, ona se tak i chová, pohybuje a jedná. Tvůrci se správně soustředili na zpracování hlavní postavy, a to jak po stránce psychologické, tak po stránce vizuální.

Výsledek je omračující. Tohle je nejživěji a nejrealističtěji působící a vůbec nejlepší zpracování ve skutečnosti neživé počítačové herní postavy, které jsme kdy v jaké hře mohli vidět. Lara jednoduše působí tak živě, že v průběhu hry několikrát zapomenete, že to není živá osoba a nedíváte se na hraný film. Napomáhá tomu jak detailní zpracování pohybů (kde bylo k jejímu vytvoření použito speciální technologie zachycující pohyb skutečné osoby), ale také kompletní zpracování složitější mimiky obličeje.

Lara se tak v různých situacích tváří přesně tak, jak byste čekali. V jejím obličeji rozpoznáte širší skupinu emocí, jako jsou obavy, strach, úzkost, ale i odhodlání a třeba i přesně ten moment, kdy učiní rozhodnutí a tak dále. Celé věci napomáhá i několik moderních technologií, které jsou exkluzivně jen pro PC platformu s odpovídajícím DX11 hardwarem.

Mluvíme například o TressFX, což je renderovací technologie vyvinutá přímo herním studiem ve spolupráci se společností AMD, která využívá fyziky k realistickému zpracování složitých "multiobjektů", v případě TR jsou to konkrétně vlasy. Ačkoliv není výsledek zcela dokonalý, vzhledem k tomu, jak nepřirozeně a staticky vlasy byly do této doby zpracovávány a jak ve hrách vypadaly, je to obrovský skok. Nikdo zkrátka doposud v žádné hře nepředvedl nic, co by se tomuhle alespoň blížilo. I to realističtější zpracování vlasů výrazně nepomáhá k živosti a uvěřitelnosti celé postavy Lary v novém Tomb Raider.

  • Restart série ...

A tím se dostáváme k tomu, o čem restart série je. Tvůrci si ponechali hlavní prvky celého života a světa Lary Croft, které známe. Takže je to mladá archeoložka (zde akorát po studiích), která za zatím (v novém díle) neobjasněných okolností ztratila rodinu a je se svým, "školním" teamem na výpravě za hledáním jisté oblasti. A zde začnou problémy ...

Ztroskotají na ostrově, který jak se později ukáže, je přesně tím, co hledali. Ale také zde našli a objevili něco, co nehledali a začíná dobrodružná akční výprava za přežitím v hlavní roli s Larou Croft, která se z mladé, zatím jen teoreticky sportovně trénované dívky, stane tou Larou, kterou známe a musí jak sama přežít, tak zachránit své přátele.

 

 

  • Tomb Raider - Gameplay

Není to zdaleka poprvé, kdy se nějaká série dočkala restartu. Jenže až příliš často není výsledek zdaleka takový, který by si sama série zasloužila. Často, zejména v dnešní době, jde onen restart spíše cestou zjednodušování než rozšiřování hratelností. Často i snahou šetřit na vizuálu proti tomu, že v minulosti často ty starší díly reprezentovaly technologickou a grafickou špičku a posouvaly hranice. Restarty sérií jsou tak ve velké míře spíše zklamáním. O to více musíme zatleskat tomu, když Tomb Raider reprezentuje restart série tak, jak by měl vypadat.

Pořád je pojetím 3D plošinovka, pořád je to dobrodružná hra, kde tu a tam vyřešíte nějakou prostorovou hádanku a podíváte se do nějaké hrobky apod. Tvůrci nicméně ubrali na množství složitých skákacích pasážích, které často spíše frustrovaly, než bavily. Ponechali jich ale více než dostatek, přesně tolik, kolik je třeba, aby působily dostatečně zábavně, dostatečně "Tomb Raider" a hlavně realističtěji. Co se však výrazně změnilo, je pojetí hry. S prosté koridorové chodičky rozsekané na jednotlivé lokace s nějakým příběhem, je tu ucelenější prostředí, výrazně filmovější zážitek nacpaný emocemi, zážitky atd. Protože se přímo podílíte na ději a ovládáte pohyb hlavní postavy i ve většině filmových scénách, je zážitek z hraní hry mnohem lepší, než třeba z pasivního sledování filmu.

A to i za cenu toho, že se v některých scénách objevují známé mačkací pasáže (ASWDFE) apod. Do mnoha akčních her se vyloženě nehodí, tady jsou ale použity hlavně ve filmovějších pasážích a nemyslím si, že je to špatné použití a naopak zvyšují vaši účast oproti statickému sledování scény. Bohužel i zde jsou občas použity v některých soubojích, tedy přesně tak, jak nám jejich použití vadí u mnoha her. Trpí tím zejména kvalita soubojů s těžšími nepřáteli a ubírají jim na výzvě. Zde jsou tedy mínusem a tvůrci by se nad tím mohli do dalších dílů zamyslet.  

  • Tomb Raider skvěle mixuje osvědčené prvky

Nové pojetí TR se odrazilo nejen v tom, jak celá hra působí, ale také ve vlastním obsahu. Dovedně mixuje prvky z jiných her. Je tu jakýsi základní RPG systém vývoje postavy, kdy získáváme zkušenosti plněním hlavních i vedlejších úkolů, či výzev. Pokud se tak budete soustředit jen na hlavní linii, neodemknete si zdaleka všechny schopnosti, která Lara má.

Na čistě akční hru je lineární TR poměrně nelineární. Jinými slovy, ačkoliv postup hrou je přesně daný, můžete se na navštívené lokace vracet. Ty jsou ale ovlivněny událostmi hry, i denní a noční dobou, takže v nich najdete další výzvy, odemknou se vám tajné lokace s hrobkami atd. V průběhu hry jsem se tak vždy snažil čas od času se vrátit a splnit a dostat se tam, kam jsem dříve nemohl, protože jsem neměl patřičné schopnosti. Přestože celý systém hry je tedy vlastně velmi jednoduchý a hra obsahuje jen málo herních činností, všechno to působí velmi uceleným dojmem a nic není nezábavné, zbytečné ani navíc.

Lara s postupem hrou získává nejen na schopnostech, ale také získává lepší zbraně a výbavu. Celé je to dobře navrženo. Opět jsou zvýhodněni ti, kteří hru prochází celou a ke konci hry tak máte naplno odemčeny a vylepšeny všechny zbraně. Čert vem, že zrovna to, jak Lara upgraduje a vylepšuje zbraně je poněkud nereálné (občas úsměvné, protože i u ulovené mrtvé zvěře nacházíte kovové součástky pro vylepšování zbraní a výbavy), ale prostě to funguje.

Kromě pistole, útočné pušky, brokovnice a cepínu máte ve výbavě i vynikající a všestranný luk. Nedávno v Crysis 3 tvůrci prezentovali luk jako skvělou zbraň. Upřímně, proti tomu, jak se s lukem hraje v Tomr Raider, je Crysis 3 slabý odvárek pro lukostřelce. Celkově je výbava a její zpracování v podání nového TR opět vynikající, vyvážená atd.

  • Konečně skripty, které nevadí ...

Mnozí často nadáváme, že akční hry jdou cestou koridorů s jasně viditelnými skripty. Tedy že jdete a přesně vidíte, kde se něco stane, kde na vás něco vyskočí atd. Tomb Raider ukazuje, že jde udělat koridorovou akční hru, kde vám skripty vůbec vadit nebudou. Až na pár okamžiků, kdy z provedení lokace vidíte, kde se asi na vás něco chystá, nemáte z těch skriptů vůbec špatný pocit, jako že tam nepatří a jsou tam uměle atd. Skoro se dá říci, že celá hra je jeden velký skript, kde se v pár volných lokacích pohybujete vy. Ale v TR to zkrátka funguje a působí výborným dojmem, který určitě a utváří celou atmosféru hry. Zkrátka a dobře, ty skripty přepínající hru do filmu, nepůsobí jako něco navíc a něco rušivého, což ale o velké spoustě her a tím, jak nakládají se skripty, říci rozhodně nemůžeme.  

Lara v průběhu hry projde proměnou z nevinné dívky na člověka, který udělá cokoliv, aby zachránil sebe, ale hlavně své přátele a projde si peklem, když jich pár ztratí. Nikdy se ale nestane nemyslícím zabijákem bez emoc,í a pokud si toho stačíte při hraní všimnout, tak v průběhu soubojů uslyšíte, jak živě Lara působí. Nezabíjí ráda, zabíjí jen proto, že se jí snaží někdo ublížit anebo ublížit jejím přátelům. A tak by to mělo být. Zatímco řada akčních her tak prezentuje do značné míry bezúčelné zabíjení, kde prostě střílíte lidi víceméně pro zábavu, Tomb Raider na to jde trochu jinak. I díky tomu působí tahle hra tak vynikajícím dospělým dojmem pro skutečně dospělé publikum, ve smyslu když dospělost není dána jen věkem!

Kvalitní hra by ale neměla mít jen vynikající hratelnost, ale i skvělou technologickou stránku a provedení. A TR je konečně dalším z mála příkladů současných her, které se může pochlubit obojím.

 

 

  • Test grafik aneb technologické a grafické zpracování Tomb Raider

Obavy jsme částečně měli i o to, zda bude Tomb Raider dostatečně moderní i pokud jde o zpracování. Do značné míry nás před časem uklidnilo oznámení, že hru si pod svá křídla do Gaming Evolved programu, bere AMD. To slibovalo minimálně DX11 technologie a pořádnou optimalizaci pro PC. Dostali jsme více.

Hra nejen že na PC vypadá jako hra z roku 2013, ale přináší i nějaký ten vývoj na poli technologií. Jako první používá technologii TressFX, v tomto případě použitu na vlasy hlavní postavy. O této technologii jsme si povídali zde:

Je nutné zdůraznit, že TressFX není nějaká technologie proti PhysX, jak se to někteří snaží podávat apod. V obou případech jde o zcela jiné věci. TressFX třeba není technologie vázána na konkrétní značku HW. Jedinou podmínkou je podpora DirectX11 a odpovídající verze DirectCompute. Také je nutné zdůraznit, že nejde o technologii, kterou by vytvořilo přímo jen AMD. Je totiž pouze technologickým spoluautorem. TressFX je společným dílem, jehož vznik iniciovali přímo vývojáři hry Tomb Raider, kteří se prostě už nemohli dívat na to, jak vypadají vlasy postav a chtěli něco skutečně realisticky vyhlížejícího. TressFX tedy není něco, co je násilně dodatečně implementováno do hry třetí stranou, nikoliv samotnými tvůrci hry. Je naopak něčím, co tvůrci hry přímo pro danou hru vytvořili a co má potenciál bez omezení uživatelů značkou podporovaného HW, být využíváno i v dalších hrách.

TressFX je v případě TR použito přímo jen na vlasy Lary. To je dobře vidět, když jsou na scéně s Larou i jiné herní postavy. Tam je vidět, jak dobře ty vlasy působí proti statickému způsobu, používanému do této doby. I když to není dokonalé a kolizní systém trochu hapruje. Například pokud Lara visí hlavou dolů, tak cop sice reaguje správně, delší ofina už ale ne. Stejně tak se třeba vlasy nešpiní atd. Všechny tyhle nedostatky ale snadno přehlédnete, protože je to teprve první použití podobné technologie a i tak vypadá a působí zdaleka nejlépe, mnohem lépe než co jsme kdy doposud v této oblasti mohli ve hrách vidět. A není ani výrazně náročná na HW. Ano potřebujete výkonnou grafiku, když to chcete mít naplno, ale mě to přijde férové, ne jako doposud, když si majitel grafiky za 5000 zahrál ve stejných detailech plynule, jako ten, kdo za svou grafiku utratil 15 tisíc. Přesně tahle situace neprospívala vývoji jak her samotných, tak herních technologií i vývoji vlastního HW. V TR s TressFX na výkonné kartě (jedno jestli GTX nebo Radeon) máte ale na plné detaily pořád více než dost FPS na plynulou hratelnost. A je to s nároky optimalizováno velmi dobře.

  • Test grafik

S testem jsme čekali, až vyjde opravný patch, který trochu opraví některé chybky, zejména u GTX grafik. Otestováno to tedy máme s novým patchem, i když naproti očekávání opravil jen část chyb. Stále je problém s nastavením SSAA + TressFX u GTX grafik. Takže testujeme jen méně náročné FXAA a TressFX nastavení, které ale bude beztak používat většina z nás (je méně náročné s o něco méně kvalitativním výsledkem jako náročnější SSAA). Nový patch trochu upravil zobrazení na GTX grafikách, zároveň tím ale zvýšil nároky, kdy konečně tedy i GTX grafiky vykreslují vše - zmizely propady textur i výkonu v některých scénách, ale průměrná FPS se u GTX grafik o trošičku snížila - lehce korigovat to jistě mohou nějaké budoucí ovladače na GTX grafiky, ale zvýšení výkonu se moc konat asi nebude, protože současné ovladače jsou pro hru již optimalizované (SLI funguje).

AMD však dopředu varovalo, že Tomb Raider je hra částečně již optimalizována v DX11 verzi výrazněji na GCN architekturu grafik a takových her bude zkrátka přibývat, protože GCN je klíčovou grafickou architekturou, hlavně proto, že ji využívají obě nové herní konzole PS4 a Xbox8. Tomb Raider ale není stále nativní DX11 hrou a teprve další hry budou primárně na GCN stavět a jistě i engine této hry ve své další verzi pro další díl TR, na tom bude podobně.

Jak vidíte, náročnost hry na maximální detaily s FXAA a TressFX je dost velká, ale pořád je to výborně optimalizováno, takže si své užijí jak majitelé nejnovějších nejvýkonnějších grafik, tak majitelé slabšího HW, kteří si mohou vypnout některé detaily,  TressFX má dopad zhruba 28% výkonu, SSAO a další věci kolem stínování také dostanou dalších pár FPS atd. Osobně jsem hrál hru téměř v maximálních detailech s FXAA a TressFX s jediným HD 7970 GHz na 5760x1200! Ano, je to Sapphire Radeon HD 7970 GHZ TOXIC s taktem 1200/6400MHz a 6GB paměti, takže to dával na maximální detaily v 5760x1080 na 32FPS. Stačilo tedy lehce ubrat na kvalitě stínování a už to bez problémů běželo na 40FPS, což s jednou jednojádrovou grafikou na 5760x1200 je dobrá optimalizace.

Poznámka: Jinak je zajímavé, jak moc se výkonově propadají starší modely grafik, tedy série Radeon HD 5000/6000 a GTX 400. I když jsou to DX11 grafiky, výkon na současné DX11 prvky jim prostě chybí. Vzpomínám si, jak si někteří kupovali nevýhodnou a nepovedenou GTX 480 s poukazováním, jak vysoký výkon má v náročné tessellaci v Unigine benchmarku a jak se to bude v budoucnu hodit. Už tehdy jsem říkal, že až ta náročnější tessellace bude používána (tedy dnes), tak ta grafika nebude mít dost síly, protože tessellace není jediné, grafika musí zpracovávat. A přesně tak to dopadlo.

  •  Ostatně toto jsou požadavky:

Minimální parametry (bez DX11 technologií, tressFX atd.):

  • Procesor:  AMD Athlon64 X2 4000+ nebo Intel Core 2 Duo E6300
  • Grafika: DX9 512MB jako AMD HD 2600XT nebo GF 8600GT
  • RAM: 2GB
  • Operační systém: Widows XP SP3

Doporučené parametry:

  • Procesor: AMD Phenom II X4 955 nebo Intel Core i5-750 a lepší
  • Grafika: DX11 1GB jako AMD Radeon HD 5870 nebo GTX 480 a lepší
  • RAM: 4GB
  • Operační systém: Windows Vista a lepší

Pro výkonný HW má hra ale i celou řadu dalších optimalizací, jako je vysoké rozlišení textur, detailnější tessellace, vylepšené stínování, SSAO a bohaté post procesing efekty. Nechybí optimalizace pro Eyefinity i 3D a přizpůsobení LOD.

Náročnost na CPU jsme také testovali, ale rychle jsme zjistili, že hra není na CPU zase tolik náročná a pokud máte slušný čtyřjádrový CPU zahrajete si na každém stejně bez ohledu na jeho takt. Takže cokoliv od Athlon/Phenom II X4 nebo Core i5 je fajn. S dvoujádrovými CPU jako jsou Phenom/Athlon X2 nebo Core i3 a horší, si sice také zahrajete, ale ta jádra jim prostě chybí a FPS jsou zhruba nejméně o třetinu nižší. Zkrátka čtyřádro je základ a hra tak dobře využívá Quadcore procesorů.

  • Zpracování hry

Není to Crysis 3 na plné pecky, ale i tak vypadá Tomb Raider hodně dobře a na plné detaily rozhodně jako hra z roku 2013! Líbí se nám vylepšení pro hi-end PC platformu, kdy opět je obrovský vizuální rozdíl mezi PC a konzolovou verzí (opět však vizuálem mnohem horší konzolová verze stojí více).

Samozřejmě nic není tak dokonalé, aby to nemohlo být ještě lepší. Zpracování je velmi dobré, ale občas tu a tam by některé textury snesly ještě vyšší rozlišení a některé objekty ještě více teselace. Vylepšit by se daly i efekty s vodou listím atd. Stejně tak tělo Lary by mohlo být detailnější a dynamičtější, hlavně s ohledem na poměrně detailní živě působící zpracování obličeje.

Přesto všechno se na Tomb Raider 2013 skvěle dívá a to i poté, co jste si prošli Crysis 3. Líbí se nám třeba výborné zpracování lokací a jejich nápaditost, líbí se nám pohyby postav, atmosféra i zvukové zpracování. Jinými slovy, i když by se našly věci, které by se daly "učesat" vylepšit atd., pořád je to více než dost dobré a s nadšením oceňujeme vylepšenou PC verzí, které nejen že se dočkala odpovídajících optimalizací, ale také se snaží technologicky věci trochu posunout s TressFX zpracováním vlasů. Nejen herně, ale i vizuálem tak nový Tomb Raider příjemně překvapuje a patří k tomu vůbec nejlepšímu, co se za dlouhou dobu na poli AAA her objevilo.

 

 

  • Závěr a hodnocení

Asi jste pochopili, že nový Tomb Raider nás velmi překvapil. Schválně jsem počkal, až hru dohraje více členů redakce DDWorld, aby hodnocení hry nebylo jen na základě názoru jednoho člověka. Nepřekvapilo mě, že jsme se s dalšími lidmi zcela shodli na hodnocení této hry i všech jejich aspektů.

Jednou z věcí, na kterých jsme se zcela shodli, je fakt, že zatímco u podobných plošinových "hopsaček" nebo filmových her, už si často v jejich závěru přejeme, aby byl konec, u Tomb Raider nám bylo naopak líto, že hra skončila. A to není nijak krátká! To se nám už dlouho nestalo, abychom u nějaké běžné akční hry z posledních let mohli tohle říci! Už tohle jednoznačně ukazuje, jaký téměř zázrak se v podobě hry Tomb Raider podařil.

Jistě na tom má velkou zásluhu provedení hlavní hrdinky, které je naprosto bezkonkurenční. Nová Lara přitom působí skoro jako pravý opak všech akčních herních hrdinů a hrdinek. Vypadá normálně, chová se normálně a až na pár okamžiků nedělá vyloženě nic, co by nebylo vyloženě mimo její síly dobře udržovaného lidského jedince. Samozřejmě je to pořád hra, takže musíme brát některé věci s rezervou, ale přesto. Nová Lara je prostě fantastická a působí neskutečně živým dojmem, což se zásadním způsobem podepisuje na tom, jak výborně celá hra působí. Ovšem je to i díky vynikajícímu leveldesignu a zpracování úrovní, i když občas některé působí poněkud zastarale, jakoby ze starších dílů Tomb Raider.

Samozřejmě že hra má nedostatky, určitě se dalo některé věci lépe odladit a trochu lépe propracovat. Rušivě působí snad jen poněkud levitující Lara při delších skocích. Hodnocení hry bude záležet na tom, jestli jste ji hráli na pořádném DX11 PC nebo na konzoli a odpovídajímu PC HW. Rozdíl je značný, DX11 verze hry nabízí totiž řadu detailů, které v konzolové verzi vůbec nejsou.

Jako celek hra výborně funguje a nic v ní nepřebývá, neřve ani nechybí. A to se opět nepříliš často vidí. Pořád je to svým způsobem Tomb Raider, jako jsme jej znali. Ta základní esence se nijak nezměnila. Jen byla modernizována a vylepšena. Je to tedy interaktivní akční dobrodružný film vytvořený cíleně a primárně na dospělé publikum, i proto má Tomb Raider hodnocení 18+. A právě dospělé publikum, ve smyslu dospělý nejen věkem, ale i rozumem zralý, dokáže tuhle hru patřičně ocenit. Tleskám tvůrcům, opět jedno z mála studií, které pochopilo, kdo si hry skutečně kupuje a kolik let je průměrnému hráči her.

  • Závěr

Průchod hrou nám v průměru zabral na střední obtížnost na téměř 90% dohrání zhruba kolem 15 hodin. Nepamatuji si podobnou skákací akční filmovou hru, která by mě (i ostatní) takto zaujala. Těch 15 hodin totiž bylo skoro v jednom kuse a po dohrání jsem se zmohl jen na: "OMG" (Oh my God). A nebyl jsem zdaleka sám, koho tahle hra nachytala na švestkách a výrazně překonala všechna očekávání. Vynikající hratelnost po celou dobu, napínavý příběh, napínavé akční scény a to všechno v parádní grafice, kterou ještě zvýrazní použití systému Eyefinity s periferními monitory (v mém případě tak celkové rozlišení 5760x1200). Viděl jsem mnohem horší a přesto špičkové akční filmy, než je tahle hra.

Překvapení je tedy ještě slabé slovo. Zapomeňte na škarohlídy, vyhoďte konzole a pusťte si to na pořádném PC a prostě jděte a bavte se hrou a obdivujte to zpracování hlavní hrdinky. Po těch cca 15 hodinách hodinách budete zklamaní jen z toho, že už je konec! Ohledně hodnocení jsem tak čekal velkou diskusi, nakonec to ale bylajen diskuse nad tím, proč téhle hře nedat známku 100/100, jež by si klidně zasloužila zejména s ohledem na kvalitu ostatní současné herní produkce (nicméně na 100% to musí být skoro dokonalost sama a to TR stále není). Nakonec jsme se přidrželi našeho objektivního systému hodnocení, kdy hodnotíme všechny hry na základě několika základních prvků a oblastí, které všechny obsahují a srovnáváme je vůči etalonu (tedy nějaké v dané oblasti špičkové hry). Výsledkem našeho systému je hodnocení 95/100. Hodně se těšíme na další díl a prosíme tvůrce, aby nic převratně nového nevymýšleli a prostě jen propracovali a dodělali prvky z této hry a to vše zasadili do dalšího napínavého až filmového zpracování v ještě lepším grafickém kabátku s ještě živější Larou!

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-12 22:14:37

S FXAA Jsem na HD7950 OC 1180/1740 Cat. 13.2 beta měl stabilně mezi 25-35 FPSkama... tak nvm co mám špatně. Nicméně hlavně ze začátku mě dost rozčilovalo klikání ve hře, dokonce jsem kvůli tomu hru i odinstaloval ale pak jsme se slitoval a hru dohrál naštěstí po první třetiny hry ty klikačky nějak zapomněli díky bohu. Takže nebýt pošahaného klikání alá konzole dal bych 75 % takhle 65%

DD co udělat nějaké veřejné hlasovací rankedy na hry ? Jako čistě položku s třeba 50 her a nechat hodnoti čtenáře, jako na CSFD ?
Tom439 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ankety + hodnocení + uživatels 2013-03-12 22:35:56
avatar
Taky se za něco takového přimlouvám. Klidně by v herní sekci mohla být i položka uživatelké recenze. Jako žádné složitosti/ schvalování, jen se přihlásit a psát. Třeba i formou trochu obšírněji pojatého komentáře + nějáké závěrečné tabulkové hodnocení typu: Grafika/Hratelnost/Zvuk/Životnost + celkové body.
Rozhodně je tu spousta možností.... Jelikož nic neprogramuji, tak netuším, jak složité/jednoduché by to přidání bylo
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-12 23:53:25
avatar
chceme udělat více podobných systémů, ale máme te´d trochu problémy s realizací starší team programátorů co vytvořil web už není a do stávajího překopaného systému už se nechce novým sahat
Bryan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-12 22:28:45
avatar
Dneska dohráno a mám z TR podobný pocity. Laru si teda vzali hodně do parády a konečně jí udělali přirozenou postavu, kterou si zaslouží. Její míry jsou hodny její práci. Akorát mi občas připadala moc prkenná.

TressFX dává grafice zabrat, ale přináši svoje ovoce, protože vlasy Lary vypadají jako v animačkách série Final Fantasy. Doufám, že se tato technologie bude objevovat i u jiných her, páč ten rozdíl je obrovský!!
Iperitas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-12 22:32:47
avatar
Mne sa hra tiez velmi pacila, len na moj vkus tam bolo privela municie, vobec mi netrebalo zo zaciatku si dat ten skill na vytahovanie sipov z tiel, stale som sa potkynal o dalsiu mucniciu. Mozno to skusim neskor na hard. No okrem tejto drobnosti mi na hre nic nevadilo a dohral som ju jednym dychom. Uz sa tesim na pokracovanie.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-12 22:38:55
avatar
Skvělá recenze ... a jediné, co mi na hře vadí je to, že už jsem ji dohrál ... ale chvilku počkám a zapařim ten nářez znovu ... už mě dlouho nic tak nebavilo a já bych tomu klidně 100% dal Nádhera prostě
FilipAGuy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-12 23:06:22
avatar
Ja som to dohral včera a tiež mi to bolo ľúto. Dám si to ešte raz na najvyššej obtiažnosti Musím sa priznať, že pred vydaním som bol veľmi skeptický, hlavne po vzhliadnutí videí. O to bolo väčšie nadšenie,keď som zistil ako sa veci majú. Jedna z najlepších hier za posledné roky. Tak dobre som sa bavil asi naposledy pri prvom Mass Effecte či jednotke Dragons Age. Ďakujem za super recenziu.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 00:31:49
avatar
Protože jsem hru dohrál už na 100%, tak si myslím, že je přehypovaná.
1) Přespříliš QTE, počínaje prvními 30 minutami, přes stealth zabíjení po souboj s finálním bossem.
2) Mizivá znovuhratelnost, máte jen tři savesloty, po dohrání musíte absolvovat znovu grind všeho možného k odemčení lepších zbraní a schopností, vše (mapy, cashky, specíální questy) je nedodělané.
3) Přílišná jednoduchost. Hrál jsem to na nejvyšší obtížnost a i když jsem párkrát umřel, tak jsem se nikde nezasekl, hra většinu času urážela moji inteligenci, survivor mód s mapou bránil hledání čehokoli (kromě min, s těmi jsem měl velký problém). Hra většinou ani nekombinuji prvky, které má, člověk nejprve vše podpaluje, pak stříly šípy s lanem na jiná lana, když má u sebe tyč, pak střílí brokovnicí párkrát do nějakých dřev, pak střílí lanem do bílé skály a nakonec lanem do dveří s lanem...kdo by na to přišel Fakt hra 18+ s obtížností 6+
4) 'I hate tombs', hra prostě není Tomb Raider, hrobky jsou dobrovolné a dohromady vydají za jeden začáteční level v prvních Tomb Raiderech. Na konci hrobky je vždy jeden puzzle s nulovou obtížností, většinou svítí v survivor módu dva až tři předměty, takže není ani co řešit.
5) Neodladěná a zabugovaná hra v rámci AMD programu na portování konzolových her...
6) Není to survivor, munice se všude válí, stealth ani nemá cenu zkoušet až na nějaké dvě nebo tři lokace, které jsou na to přizpůsobené. Lara je chudák v cut scénách ale mezi nimi si poradí s dvacítkou chlapů... smutně zabije první Srnku, ale alespoň v mém případě v rámci sbírání XP při hledání těch lapačů snů nebo co je v prvním levelu za bonusový úkol jsem jich zabil postupně asi 30 a na zemi nebylo nic jiného než mrtvé srnky A pár vlků v druhé půlce levelu. Navíc má Lara regeneraci, takže člověk ani nemusí šetřit s lékárničkami.

Hra má samozřejmě i kladné stránky, příběh je podle mě povedený a v Tomb Raiderovském mysteriózním duchu, grafika je také pěkná a nová Lara je mi sympatická.

Na můj vkus je to konzolový interaktivní film doplněný o souboje, který postrádá duši Tomb Raidera. Takže bych tomu dal tak 75%.

A to zcela ignoruji vnucený multiplayer dělaný jiným studiem, achievementy, DRM (Steam), soundtrack (tedy 10 stop, dalších 10 musíte zaplatít, sběratelská edice totiž obsahuje jen půlku soundtracku) a mor moderních her DLC, kterých je poměrně dost a pomalu každý obchod dostla nějaké exkluzivní a naštěstí ve většině případů nemající vliv na hru (otázkou pak je, jaký má smysl takové DLC).

S plusy v recenzi souhlasím, ale vážně mi chybí podle mě podstatné mínusy (jako jen tři savesloty, i původní Tomb Raider jich měl víc a uměl i quicksave)

PS: také mi vadily pseudo cutscény, kde Lara se mohla pohybovat jen kupředu...proboha proč mám 30 vteřin držet W? a 'epická' kamera v některých pasážích kdy mám běžet do neznáma, protože za Larou všechno padá...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 02:23:38
avatar
1, nemyslím si, že je přehypovaná ... naopak, na to jak skvěle se hraje a jak se povedla, je o ní slyšet mnohem méně než o zdaleka ne tak kvalitních titulech ....

2, ohledně QTE jsem naspal, že ve filmových sekvencí vlastně nevadí, spíše naopak, ale v soubojích ubírá.

3, Znovuhratelnost? Upřímně mě u her znovuhratelnost osobně nezajímá, stejně nemám čas se k nim vracet a slušná délka hry na první zahrání je důležitější. - savesloty? Využil jsem jeden a bohatě stačil .

4, Obtížnost je slušná, podle mě je tak akorát a zbytečně nenervuje. navíc by to nerovávání ublížilo celkovému zážitku, takže bych rozhodně nekritizoval obtížnost, je totiž nastavena přesně tak, aby bavila. Soouhlasím s tím, že mohlo být více hádanek a myslím že jsem to i napsal.

5, Zabugovaná? Nevšiml jsem si žádných zásadních věcí. Všechno běží perfektně, nikde jsem se nezasekl, Eyefinity je skvěle optimalizováno, DX11 fičury běhají vlasy pěkně vlají . Hi endová grafika má opodstatnění a využití.

6, S myší je hra jednodušší, protože sázíš headshoty, to je pravda, ale prostě nesmíš zapomínat, že jako všechny Tomb Raidery, je tohle hlavně konzolovka určená i pro gamepadysty. Jinak absence lékarniček je záměrná ... když spadneš z vyšší výšky než pár metrů nebo se nevyhneš překážce umřeš okamžitě. Když tě na vyšší obtížnost zasáhnou, umřeš okamžitě ... k čemu by tam ty lékarničky tedy byly?

S tím duchem Tomb Raider, já ti nevím, podle mě ho vůbec nepostrádá, navíc skus pochopit fakt, že tahle hra je restartovací, takže vypráví o tom, kde se Lara vůbec vzala taková, jakou ji známe. Tudíž je logické že nebudeš hned běhat po všech hrobkách a řešit záhady. Podle mě si tohle shováváají až na další díly. Tahle hra zkrátka měla říci napínavý příběh o přežití a to se povedlo a ty scény s držením W apod. myslím že to lépe vtahuje do hry než pasivní sledování filmu ....

Ano je to interaktivní dobrodružný film, ale zatraceně povedený . jak říkám, a zjevně nejsem sám, po dlouhé době klasická akční hra, navíc plošinovka, kde jsem litoval že je konec namísto abych ho vyhlížel . To si v kombinaci s provedením Lary zaslouží rozhodně mnohem více než tvých navrhovaných 75% .....
chrostik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 04:07:24
avatar
já ale nechci interaktivní film ale hru s velkým H. Pokud budu chtít film tak si nějaký pustím. Tedy nelze než souhlasit s net.Xtreme (až na 5.bod), hlavně s obtížností je to pro blbečky.
Celkově obtížnost her klasá a klasá a stávájí se z toho prosté chodičky. Člověk by čekal že když si v Crysis 3 nastaví nejvyšší obtížnost, postlidský bojovník, že to bude fakt brutus a ono nic. Kromě jednoho místa fakt pohodička a to můžu říci že jsem sváteční hráč. Kde jsou ty doby kdy jsem strávil u problému i dva dny. Je mi jasné že mnozí namítnou že by je to přestalo bavit kdyby museli zapojit šedou kůru mozkovou, nebo kdyby je zabíjeli zas a znova a museli by zvolit uplně jinou taktiku či se vrátit o tři savesy zpět, ale na to je tam ta volba obtížnosti.
Jinak moc pěkná grafika a jen houšť a větší kapky, ale čekal jsem víc zvláště po té marketingové masáži.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 10:23:50
avatar
jsou hry kde chceš hlavně hrát a pak hry filmovějšího rázu, když se dobře udělají, jsou výborné oba druhy. TR to dokazuje.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 08:04:04
avatar
Ad 5, je to problém teselace na nvidii, docela častý podle různých fór.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 10:25:06
avatar
nevyšimli jsem si nějakých problémů, možná to ten patch trochu opravil, alezároveň jim trochu ubral na výkonu, což je možné proto že teď vykreslují více věcí ... ale problémů mimo toho, že SSAA a TressFX na GTX stále nejde jak by mělo, jsme si nevšimli.
JonnyS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 09:27:00
avatar
A na WOT mas cas?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 10:22:30
avatar
už taky ne .... od začátku ledna jsem to nehrál :/
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 08:37:23

Klobouk dolů za test všech těch grafik.
To je máte pořád v redakci? Pak bych se přimlouval za častější testy třeba nových ovladačů.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 10:30:51
avatar
ano máme slušnou zásobu většiny karet i starších generací

Navíc hru zařazujeme do pravidelného testu grafik.

testy s novými ovladači - to nezáleží na mě ale na kolegovi, zda to stíhá ....
Light [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 11:15:08

Já velmi děkuji, že jste vyslyšeli mé prosby a přidali do testů i nejlepší jednojádrové grafiky minulých generací. Konečně se na poměrně moderní hře projevil rozdíl mezi 5870 -> 6970 -> 7970 nebo 7970 GHz.

Opravdu to oceňuji a ještě jednou děkuji.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 11:17:01
avatar
jj vzpoměli jsme si, že to po nás někdo chtěl, takže jsme je oprášili
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 11:16:44
avatar
...stačí, aby hrdina byl ve vydání (skoro)kozaté vlhké anime sny vzbuzující -náctileté hrdinky a rázem se z jinde odsuzovaných a proklínaných aspektů a parametrů her stávají nepodstatné mušky, protože "vona má tak procítěnej výraz"...
Přesně posáno autorem (i obětí) recenze, je to skákačka pro na monitor uhranutě čučící singles třicátníky až čtyřicátníky... Kdo je mimo tuto specifickou skupinu, připadá si při pročítání podobně rozněžnělé "recenze" jak v Jiříkově vidění...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 11:52:15
avatar
... rozbil se ti radar na single persony Dva naši testeři, kteří se na recenzi a testu podíleli jsou ženatí a jeden má dokonce dítě a přesto se jim hra moc líbila, i když plošinovky nejsou nikoho z nás nejoblíbenější styl .
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 12:02:01

Musim říct že máš pravdu (23). Celou hru jsem si užíval model postavy, jejího zadečku a uvzdychaných momentek s jejím neviným obličejem, jistě moc lidí to nepřizná ženáči už vůbec ne, ale je to tak ten fotoreálný model teenky v upnutém oblečku a s lukem přes prsa.... mno jistě to dělá 50 % úspěchu hry :-D.

Koukám že už je i nuda patch... týden po vydání, je celkem jasný důvod úspěchu této hry :-D
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 12:06:29
avatar
1, je jí v té hře 20 to už není teen

2, Já jí oblekl neprůstřelnou vestu atd, takže nějaké pozorování jejího zadečku atd. se nekonalo .... tahle hra je o něčem jiném.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-14 08:18:19
avatar
Myslím, že jí mělo být původně 17, asi odkaz na 17 let série, ale změnili to na 21, proč asi
oyza [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 13:36:16
avatar
No ani to neni tak uplne pravda, pac ten co modeloval Lare hrudnik a i animace, nejspis zadny v realu nevidel. Kdyz je pohled kamery temer ze zadu, tak to cloveka az desi... Jinak je to vcelku podareny kousek, jen ta konzoloidnost press neco nekdy je desiva.
lordjustice [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 6/10 2013-03-13 15:54:52
avatar
Teda nedá mi to. Ján, Ty, ktorý neustále kritizuješ zjednodušovanie hier, produkciu namiesto vývoja, konzolovitosť, tak Ty hodnotíš nový Tomb takto vysoko?
Veď je to kompletne akčný, strednoprúdový, jednoduchý, konzolový produkt!!!
Grafika, dobre, tá je vcelku pekná, aj keď fádna. Lokácie sú bez nápadu, nič pamätihodné. Lezenie je absolútne primitívne a zautomatizované. Akčná zložka je prehnaná, štýl COD. Neustále animácie ma rozčulovali celú hru, veľa razy som mal pocit, že ani nemusím hrať. Všade samé frikulinovské gulervúce scény pre deti. Atmosféra 0.

Holt si nám zmäkol. Ak sa bavíme o dnešnej čisto komerčnej produkcii, potom si nová Lara zaslúži 9,10/10, ale ak sa bavíme o tvojich neustálych normách a originálnom TR, tak max 6/10
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 16:14:46
avatar
přečti si ten článek ještě jednou a hlavně závěr, je tam jasně vysvětleno proč si hra vysoké hodnocení zaslouží ... Já jsem vůbec nezměknul, ani ostatní, jenom prostě někdo udělal parádní filmovou dobrodružnou hru, která skutečně baví a dobře vypadá. A to říkám jako velký kritik zjednodušování, zkonzolování atd.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 19:56:09
avatar
Také se ztotožňuji s tím, že nemám rád konzolovitost, zjednodušování a takové věci. DDworld čtu léta pravidelně a znám DDho názory a mě naopak moc potěšil tím, že tu hru dokáže ocenit tak, jak si zaslouží. Nový Tomb Raider je naprosto výborná hra a to jsem hrál všechny Tomb raidery a přesto jsem byl uplně nadšen a jako jestli tomuhle si schopný říct, že to má nulovou atmosféru, lokace bez nápadu ? Tak to si asi hrál jinou hru Restart série jak má být, ... úvod perfektní ... moc se těšim na další díl a myslím, že se spousty nových nápadů dočkáme s tím, jak Lara bude dospívat ... Ostatně v TR 1 toho kdysi opravdu moc neuměla, postupem času začala např. lézt po římsách, houpat se na lanech a nebo dokonce i běhat
lordjustice [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 20:17:58
avatar
Ja som hral takisto všetky časti a môžem povedať, že najlepšia časť je TR1, alebo jej prerábka Anniversary. Aj Underworld bol výborný. Problém je ten, že TR bol vždy o lezení a objavovaní, až v druhom rade bolo strieľanie, ktoré aj tak vyzeralo. Žiaľ v najnovšom TR je strieľanie prvoradé a lezenie by tam v podstate ani nemuselo byť, nekladie totiž na hráča absolútne žiadne nároky.
No asi sa nezhodneme. Ja proste nemám rád, keď zoberú značku, len preto že ju ľudia poznajú a natlačia ju do komerčnej šáblóny, aby sa to predávalo, a to bez ohľadu čo to spraví s pôvodným konceptom.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-13 20:26:45
avatar
Nechápu když řikáš, že Underworld byl výborný (s čímž souhlasím), proč tady nadáváš na nějaké zjednodušování ... jako rozhodně ty první tomby byly hodně o lezení a hádankách, ale zrovna Underworld ... ten byl podle mě ve složitosti tak na stejnej úrovni jako novej Tomb a co se délky hry týče tak rovnež. Jde o to, že si u prvního dílu TR taky nenadával co všechno Lara neumí ... tohle je restart a tak to prostě neber jako pokračování Underworldu. Pro mě je ale tenhle Tomb lepší než Underworld a rozhodně lepší než Anniversary, které bylo opravdu jen remakem TR1. Tím nechci rozhodně hanit předešlé Tomby, protože to byly pro mě skvělé hry, ale z tohoto restartu jsem jednoduše nadšený
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-14 08:26:35
avatar
Mně se nejvíc líbila dvojka, jednička je pěkná, ale bohužel dnes skoro nehratelná. Underworld je super v tom, ž jako první z nové série se vyhnul klasickým QTE, navíc toho skákání v něm bylo plno. V novém Tomb Raiderovi není zdaleka nikde tolik skákání a lezení, celé je to posunuto od plošinovky ke střílečce s QTE. Si pamatuji, jak lezení mi dávalo v předchozích dílech zabrat, bylo třeba provést skoky precizně, v některých pasážích je i správně načasovat a všude bylo plno pastí...tady jsem si žádné pasti nevšiml, při lezení jsem zemřel jen párkrát přičemž většinou kvůli tomu, že Shift ho urychluje a zároveň se jím Lara pouští...
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Názor po odehrání 50% hry 2013-03-14 20:15:26
avatar
Ahoj, tak já se také podělím o názor. Plně souhlasím s hodnocením. Já se tak těším teď každý den domů z práce nemám moc času, tak mi to trvá déle, ale fakt mě to vzalo. Ten příběh je parádní, přemýšlím nad ním, i když nehraju.

Grafika super i na High nastavení, což je tak akorát na HD 7850. Jednou jsem se zasekl, že jsem proskočil takovou dřevěnou zeď, ale šlo proskočit zpátky znovu a pak už to nešlo, to je jediný bug, který jsem zažil.

Jasně, občas je něco takové stupidnější, zase to má ale plynulost, což se mi líbí, protože to nenudí. Po pravdě, pokud chci nějaké těžké úkoly, na to jsou jiné hry. To pociťuji možná teď, když na to hraní mám fakt minimum času. Nedokážu si představit, že bych půl hodiny přemýšlel v té hře nad nějakým hlavolamem, protože prostě nechci - nemám na to čas. Takhle hra krásně plyne.

Tomu příběhu v mém případě dost pomáhají ty deníky z různých období, které se nachází. To je vymyšleno pěkně a krásně to doplňuje děj.

Tak jsem zvědav, co bude dál
Tommy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-14 20:27:14

Ten test grafik bol robený na to benchmarku čo je v hre ?
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-15 06:43:56

Tak mám dohráno. Paráda. Takhle má vypadat hra z roku 2013!! A rozhodně nemyslím jenom grafiku.
Icoboss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hra roku 2013 2013-03-15 22:17:13
avatar
No podle meho mel Max payne MNOHEM lepsi detaily a to i v dálce..
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-16 09:42:47

To mi až tak nevadí - díky nějakým těm zlomkům dioptrie na na dálku každém oku (což má většina lidí), nemám ostré detaily na velkou vzdálenost ani v reálném životě
Lokavidu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-15 19:05:37
avatar
myslim ze stoji za zminku nebyvale vysoke hodnoceni na metacritic Odkaz (8,6/10 v dobe psani)
je tam plno uzivatelskych recenzi nadsenim podobnych nekterym zdejsim komentarum. hra se zrejme opravdu povedla. az na to budu mit zelezo tak do toho pujdu

btw doufam ze si vyvojari hry ty metacritic prectou, protoze nektery lidi jim tam pisou fakt pekny veci
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-16 09:49:30

Otázkou je, co je "mít železo". Já jsem to projel na obstarožním 6 let starém Athlonu X2 +4400, 3GB RAM, Radeon HD5750 1GB (ten je starý jen 2 roky). Bez problémů to bylo hratelné ve slušných detailech - žádné ultra, ale high, ovšem nevidím velký rozdíl mezi tím a screenshoty v recenzích, resp. rozhodně to nezkazí perfektní zážitek ze hry. Pravdou je, že tomu hodně pomáhá fakt, že mám jenom 19" 1280x1024, ovšem na nějakém ne úplně lowend stroji by to mělo bez problémů běhat i v 1920x1080 bez problémů.
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-16 09:55:20

Jediné, co mě na hře trochu iritovalo, byla taková nějaká "supernezničitelnost" hlavní hrdinky. Těch pádů a zranění, co v průběhu příběhu schytá, by stoprocentně vyřadilo Johna McClaina a dost možná i Robocopa, Lara je přesto schopná se po 10timetrovém skoku přes propast zachytit jednou rukou za úzkou římsu.

Trochu mi to připomělo konec Sleeping Dogs - tam taky hlavní hrdina Wei je schopen obdivuhodných skoků a kung-fu výkonů poté, co mu záporák provrtá stehno vrtačkou, rozmlátí prsty u nohu kladivem a propíchne bok nožem.
Icoboss [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to BRYAN 2013-03-15 22:16:08
avatar
Je sice hezké, že vlasy vypadají lépe. mě spíše zaráží, že když se Lara namočí ve vodě má stáále krásné pramínky vlasů. Vývojáři asi neví co se stane, když se vlasy namočí. U mě??Žádný efekt který bych tam musel mít..
Pro rejpaly..Ano rozjedu to ale mám to vyplé podle meho ten ohon vypada vzhledem ke stalemu zmaceni LAry lepe I7 3820 , 32gb ram a gtx 680..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-17 10:01:56
avatar
reklama na šampon Audi se ve filmech taky neničí ;)
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-17 14:54:35
avatar
maxsenz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - najlepšia 2013-03-16 23:47:52
avatar
Doteraz boli u mňa všetky časti TR celkom nanič,neznášal som túto sériu !!!
Ale teraz je to celkom iná hra a baví ma na 99% (1% pre zložité niektoré miesta čo ma fakt niekedy se*ú )

Aj optimalizácia je SUPER ! Mám Intel Core i5 na 4.17ghz,4gb ddr3 na 1333mhz,ATI HD6850 775mhz 1gb 4000mhz a na FullHD na vysokých detailoch bez vyhladzovania so zapnutým TresFX mi to absolútne neseká !!! Takže spokojnosť z parádneho hrania...aj keď tie vlasy sú pekné,ale pri hraní si ich naozaj nemám kedy všímať
Igor010 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-19 21:43:08

Tomb Raider ma velmi prijemne prekvapila. Necakal som tak dobru hru a pri hrani na 50 palcovej TV s Xbox obladacom a 5.1 zvukom som mal skor pocit ako by som sledoval film ako hral hru. V kuse nejaka akcia, vyborne prepracovana Lara a nielen graficky ale aj dabingom. Po dlhom case hra, ktora ma chytila a bol som sklamany ked som ju presiel.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-25 11:14:10
avatar
Citace:
som mal skor pocit ako by som sledoval film ako hral hru

Tenhle pocit jsem měl taky. Jenže já si koupil hru a né film a chtěl jsem ji hrát
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-20 10:10:21

Za seba sa mozem jedine pridat k oslavnym ódam na tuto hru.
Davno som sa tak dobre pri hre nebavil.Obsahove je velmi chytlava a dostatocne pestra.Moja stara 4850 ma sice vykon len na medium low nastavenia ale aj pri tych je to velmi solidne spracovane a bezi prijemne plynule.
TrueTeller [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-22 16:21:03
avatar
Hra je to parádní, dohrál jsem jí jedním dechem, úžasné prostředí, systém vylepšování zbraní a zkušeností... prostě super
Ale ty vlasy, nemůžu si pomoct ale mě teda nějak extra nepříjdou... navíc se fakt někdy chovají naprosto nereálně... nemluvě o tom jak brutálně mi spadne výkon při zapnutí TressFX, a to renderuje vlasy na jedné !! postavě... aplikovat tohle třeba na nějaký koncert heavy metalu kde těch hlav by bylo tak x tisíc tak by z toho shořel i IBM Blue Gene
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-22 16:21:51
avatar
i AMD umí udělat vlasy mnohem realističtější. Jenže vy mluvíte o koze a voze. V tom problém není, problém je tohle dostat do hry a to kromě TressFX nikdo v takové kvalitě nikde nepředvedl.
TrueTeller [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-22 14:58:55
avatar
Jak to víte ? Vy pro ně pracujete nebo si to jen myslíte že to umí ?
Nejde o to jestli to dokáží Ti nebo Tamti... já jen říkám že ty vlasy prostě v téhle podobě jak je tam implementovali nejsou nic moc, navíc to fakt je brutální žrout výkonu...
Trochu mi to připomíná situaci s Next Generation Content v Tomb Raideru Legend... to sice vypadalo po zapnutí super ale v té době si to mohl dovolit zapnout málokdo
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-22 16:26:07
avatar
Vím to proto, že vy mluvíte a ukazujete simulační technologie náročné na výkon, akcelerované přes grafiku - a to umí jak grafiky Radeon, tak grafiky GF - není to nic světoborného. Jenže TressFX je ale prakticky použitelná renderovací technologie využívající běžné prostředky DX11, která přináší ve hrách nevídané zpracování vlasů do skutečné hry a je zcela použitelná i se současným HW.

Žrout výkonu to je, ale ne takový, aby to nebylo použitelné. V plných detailech se to dá na současných grafikách bez omezení používat. A je dobře, že majítelé výkonných a drahých grafik mají výhodu, protože za to si zaplatili. je dost nefér, když u mnoha her si s grafikou za 5 tisíc zahrajete ve stejných detailech jako s grafikou za 10 tisíc. Vývoji to také neprospívá.

Právě proto, že zpracování podobných objektů jako vlasy bylo doposud tak náročné a obtížné, vypadaly ve hrách, jak vypadali. Ano náročné fyzikální simulace akcelerované i přes několik grafik vypadají krásně v různých demech a jsou známé už dlouho, ale až doposud se nikdy nic podobného použitelného prostě do hry nedostalo - navíc TressFX není ani tak technologie AMD, ale technologie tvůrců hry Tomb Raider, ti s ní přišli a AMD jim jen poskytlo prostředky k realizaci. A to je také velká novinka v přístupu tvůrců hry.

Takže tvrzení, že TressFX nic moc, je skoro na přezhubu s prominutím. Nikdo nic lepšího v žádné běžné hře nepředstavil, ne ze strany tvůrců hry a použitelně na běžných grafikách bez rozdílu značky čipu. tressFX není žádné technologické demo ale reálná technologie použitelná ve hře přímo jejími tvůrci. Navíc to vypadá prostě parádně, proti všemu co jsem kdy kde ve hře viděl a že hraji hodně .... pokud chcete tvrdit, že nic moc, ukažte hru, kde ty vlasy vypadají stejně dobře, chovají se jako vlasy, je to technologie přímo od tvůrců té hry a běhá na všem HW. Chci hru, ne technologické demo nebo nějaký obrázek ....
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-23 22:54:17
avatar
Po sklamaniach z minulého aj toho roku na poli hier ma Tomb Raider naozaj prekvapil. Nikdy som nebol fandom tejto série a predchádzajúci diel som ani nedohral. No toto je naozaj pecka. Táto hra ma prinútila vykopnúť starú 8800GTS z kompu, obvolať pár známych a za lacný peniaz si kúpiť a dať do kopy HD 5850 a vychutnávať si plné detaily a tressFX. Chcelo to trochu vylepšiť chladenie a nataktovať aby to chodilo všade plynule. Po dlhej dobe je toto hra ku ktorej som si sadol včera o 22.00 a precitol som o 03:45 že by asi trebalo ísť spať. Len tak ďalej
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!