RECENZE: Zaklínač 2: Vrahové králů – Surově vynikající politický herní RPG román!
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 07 July 2011
alt

 

 

 

 

 

 

RECENZE: Zaklínač 2: Vrahové králů

– Surově vynikající politický herní RPG román!

V letošním roce jsme na poli RPG zažili jedno obrovské zklamání. Očekávaný Dragon Age 2 se vydal cestou bezduchých konzolových mlátiček a rubaček. Kvalit, propracování a rozsahu prvního velkodíla DA1, nedosahuje ani zdaleka. Pravdou je, že ani nemůže. Zatímco na první Dragon Age měli vývojáři kolem 7 let a na hře je to ve všech oblastech vidět, na druhý díl byly jen roky 2. Proč o tom mluvím u recenze druhého dílu Zaklínače? Protože jisté chyby mají tyhle hry bohužel společné. Ale neděste se, naštěstí druhý Zaklínač rozhodně nejde v kvalitativní a zjednodušovací cestě druhého Dragon Age. Tedy alespoň ne tak důsledně a okatě …

  • Zaklínač 2 pokračuje v cestě prvního dílu

První díl Zaklínače vyšel naštěstí jen pro PC a stejně jako u prvního dílu Dragon Age, byla hra přesně a jasně cílena bez kompromisů. Bohužel, jak druhý díl Dragon Age, tak druhý díl Zaklínače nemíří jen na jednu platformu a roztěkanost a multiplatformní kompromisy obě hry dost kazí. U druhého Zaklínače se ale přeci jen podařilo zamaskovat ty kompromisy lépe. Zatímco druhý díl Dragon Age 2 udělal prvnímu dílu jen ostudu, druhý díl Zaklínače první díl jasně doplňuje a rozšiřuje.

Autoři hry vám také dávají možnost začít hraní druhého dílu nahráním uložené pozice z konce prvního Zaklínače, protože tam jste učinili několik rozhodnutí, která se promítnou do hraní druhého dílu. Já jsem této možnosti využil, takže jsem začínal z pozice, kdy jsem v prvním dílu stranil Veverkám a bojoval proti Řádu. Také jsem dost pomáhal lidem a plnil vedlejší questy. Na začátku prvního dílu jsem tak měl k dispozici oba speciální meče, které jsem získal v prvním díle, bohužel jejich schopnosti jsou hodně omezené, aby vás autoři donutili upgradovat. Každopádně v prvním díle jste si jen tak trochu přičichli k politickým intrikám, které hýbou světem Zaklínače, a v druhém díle se do politiky zamícháte naplno.

Druhý díl dějově začíná přesně tam, kde skončil první. Hra nevyžaduje nutně znalosti a zahrání prvního dílu, ale pokud jste první díl právě dohráli a pustíte se do druhého, užijete si hru mnohem více. Já to tak udělal a tak také vidím technické i herní rozdíly mezi oběma tituly. Každopádně konec prvního dílu byl v podobě ingame videa, kde na krále Foltesta zaútočil neznámý vrah a váš Zaklínač jej zabil. Druhý díl tak vypráví o velkém putování za zjištěním kdo, proč a nač a tedy děj vlastně pokračuje jen v rozmezí několika málo týdnů …

 

  • Gameplay a provedení hry

První, co vás praští do očí je samozřejmě kompletně nový herní engine. Tomu se ale budeme věnovat později. Ačkoliv se jedná o zcela nový herní engine, herní možnosti i styl zůstal v podstatě zachován. Jen to všechno vypadá lépe.

Bohužel, protože druhý díl se od začátku plánoval i pro konzole, místo krásných a přehledných menu inventáře, schopností a tak dále, tu máte nepřehlednou sloupečkovou konzoloidní slátaninu, která jakoby z oka vypadala té hrůze v Dragon Age 2. Jinými slovy, obě hry mají stejnou chybu. Naprosto strašná Menu, která nijak nezapadají do stylizace hry a prostředí, a tedy jasná změna k horšímu.

Je to velká škoda, zjednodušení inventáře a používání některých věcí rozhodně věci nenapomáhá. Skutečně nesmyslný se mi zdá strom schopností a dovedností kombinovaných s vylepšování pomocí matoucích Mutagenů. Je to takové nepromyšlené, prostě divné. Naštěstí, i když to tedy není tak promyšlené a vizuálně tématicky dobře zpracované jako u prvního dílu, používat se to dá. Dokonce díky většímu inventáři, které není nepodobný tomu z Fallout New Vegas, můžete prodávat a nosit spoustu věcí a za ně kupovat věci potřebné. Ekonomika docela funguje.

O dost lépe je v druhém Zaklínači zpracována výroba předmětů, o něco hůře je ale zpracována výroba lektvarů. Přesto na první zahrání může být množství materiálů, které sbíráte všude možně, poněkud nepřehledné. Nakonec zjistíte, že je potřebujete vlastně jen na konci a to jen pár základních. Přesto jako celek to působí celkem slušně i věrohodně a rozhodně to do RPG patří.

Nový soubojový systém nemá bohužel nic společného s tím starým a je …. o dost horší. Bohužel, protože hra cílí i na konzole, tak je Zaklínač 2 taková poněkud větší mlátička s mnoha efektními zakončeními soubojů filmovými sekvencemi. Špatný je proto, že prostě klikáte jak šílenci, snažíc se udržet protivníka, či spíše herní kameru tak, abyste nemlátili jen do vzduchu. Dá se na to za 1-2 hodiny zvyknout, ale na kvality soubojového systému z prvního dílu to skutečně nemá. Škoda.

Spolu s novým soubojovým systémem dorazilo do Zaklínače i konzolové cvičení opiček. Mačkání určitých kláves tak, jak se rozsvítí na obrazovce. Prostě na obrazovce se objeví písmenko W a vy ho zmáčknete a ve filmové sekvenci udělá vaše postava nějaký chvat. Tento systém je použit v boxovacích soubojích a také pro spuštění zakončovacích soubojových sekvencí. Je to poměrně trapné, protože boxovací souboje pak postrádají výzvu a jestli máte alespoň průměrné IQ, tak se prohrát prostě nedají. Naštěstí to vyvažuje pěkné zpracování hry kostky a také přetlačování v páce, kdy obě věci kladou na vás mnohem větší nároky při ovládání.

Celkem se mi ale líbí obtížnost hry, kdy je poměrně výzvou i na lehčí obtížnosti. Na vyšší stupně pak už musíte sakra přemýšlet a využívat schopností, lektvarů a bonusů, jak jen je to možné. Naštěstí umělá inteligence ve hře absentuje, takže těžké je to hlavně proto, že protivníci jsou vážně silní.  

Základem hry jsou ale přesto hlavně rozhovory a ve hře je mnohem více rozhodnutí, která mají zcela zásadní vliv na hru a její děj, o tom ale až v závěru. Rozhovory vám ale hlavně stupidně nenapovídají (jako v DA2), která dopověď je tou správnou. Teď se podívejme na zpracování a něco o hardwarové náročnosti.

 

 

  • Technické zpracování a nároky na PC

Jak už jsem řekl, druhý díl má zcela nový herní engine. A rozdíl proti prvnímu dílu je skutečně obrovský a hlavně potřebný. První Zaklínač sice vypadal slušně, ale přeci jen poněkud ošuntěle. Druhý díl je opravdu parádní a řekl bych v současnosti jasně nejlépe vypadající RPG ze všech. Nicméně pokud se těšíte na otevřený svět, tak na to zapomeňte. Je stejně ohraničený a uzavřený, jako první díl, ale podle mě to vůbec nevadí. K této hře se to prostě hodí.

Nový herní engine umožňuje stejně, jako první díl plynou změnu denní doby, ale také počasí. Obojí je ale výrazně hezčí a realističtější než u prvního dílu. Kdo říká, že grafika u hry není podstatná, ten prostě kecá, protože Zaklínač 2 jasně dokazuje, jak moc kvalitní hra potřebuje i kvalitní grafiku. Bohužel, protože herní engine si dělali tvůrci hry na míru bez pomoci nějakých specialistů na enginy, má plno chyb a technicky není úplně na nejvyšší úrovni.

Problém s optimalizacemi nejsou překvapením. Hra už má asi druhý patch a až nyní je celkem hratelná. I s jedinou grafikou HD 6970 si ji užívám na 5760x1200 Eyefinity, i když tvůrci hry nějak zapomněli na rozlišení formátu 16:10. Prostě Eyefinity v 5760x1200 ve hře nerozchodíte, naštěstí existují trochu schopnější uživatelé a jeden z nich vytvořil jednoduchý prográmek, jenž běží na pozadí, a pomocí kterého 5760x1200 (16:10) rozchodíte bez problémů. Autoři hry slibují nápravu v dalším patchi. Nutno říci, že Patch opravuje kromě velké hromady technických nedostatků i některé herní nedostatky a také lehce optimalizuje hru, takže rozhodně doporučuji. Já jsem také s hraním na něj čekal, protože jsem měl podobné zkušenosti s prvními dílem, který byl také hratelný až se čtvrtým patchem.

Hra je celkem náročná na grafiku i procesor. Plné detaily na jediné grafice nedá každý (nikdo), hlavně kvůli brutálně náročnému UberSamplingu. Hra je také jen DX9, takže nevyužívá možností a architektur současné generace grafik, s čímž má problém zejména AMD, jejíž grafiky jsou prostě výrazněji optimalizované pro modernější hry. Na plné detaily nemáte šanci tuhle hru rozchodit se žádnou současnou grafikou, ale podle mě je to hlavně několika technologickými nedodělky a chybějícími optimalizacemi. Když vypnete UberSampling, tak se výkon ve hře všech grafik výrazně zlepší a na vizuální kvalitě hry rozdíl v podstatě nepoznáte. Ve hře krásně funguje CrossFire i SLI, takže nejvýkonnější grafiky mají možnost se ukázat naplno. Jinak si zahrajete téměř na maximum s čímkoliv nad HD 6870 bez problémů v 1920x1080. Ale dá se toho dost vypnout, i když to vizuálně má dost vliv, i pak vypadá hra slušně, pak ale běží v podstatě na všem a HD 5700/6700 je plně dostatečné.

Musím ale říci, že hra je hodně náročná na CPU. S dvoujádrovými procesory si téměř neškrtáte. Chce to alespoň 4 jádra, ale 6 jader hra využije také. Klíčem je i frekvence. Dá se říci, že výkonný procesor v této hře rozhodně není k zahození a dokáže vám přidat pěkných pár FPS. Obecně řečeno ale jakékoliv slušné 3GHz čtyřjádro na hraní této hry stačí.

 Je škoda, že hra nepoužívá moderních DX11 prvků, zejména proto, že spousta těch věcí které používá a se kterými má evidentně problém je optimalizovat, je v DX11 lépe řešeno a současným grafikám by hra seděla mnohem lépe. DX11 není takové pozlátko, vzniklo a používá se proto, že je lepší, optimalizovanější a i když v něm vypadají mnohé věci lépe, jsou méně náročné na HW. Jenže tento herní engine si CDProjekt dělal sám a to se dnes už moc často nevidí – navíc jej potřeboval spustit v osekané verzi i na zastaralých konzolích. Jeho vývoj samozřejmě také pár let trval a tak na DX11 se bohužel nestavělo. Takže přes všechny ty obtíže s optimalizací a tím, že to tedy není technologicky špička a má pár problémů, na poměry DirectX9 je to sakra dobré. Hra vypadá skutečně pěkně. Živě a věrohodně je zpracováno i prostředí. Prostě tak nějak jsme si to představovali, takže smekáme klobouk.

Opět vynikající je namluvení (tentokrát naštěstí chybí pokus o český dabing). Je ale samozřejmě k dispozici jak originální Polské, tak Anglické. Hra je opatřena českými titulky, což je rozhodně skvělé a naštěstí nám tak absence překladu nekazí herní zážitek, jako u DA2. Asi technicky nejlepší stránkou hry je ale hudební doprovod a vůbec podkres. Ten je prostě naprosto parádní!

Podívejme se tedy na velké hodnocení …

 

 

  • Zaklínač 2 – politika až na prvním místě

Možná jste z přechodního textu pojali tak trochu dojem, že se mi hra moc nelíbila. Opak je ale pravdou. Hra sice bohužel není dokonalá a v mnoha ohledech mohla být lepší, ale jako hra, jako RPG patří k tomu nejlepšímu za poslední roky.

Řeknu to ale narovinu, že monumentální Dragon Age 1 rozhodně nepřekonává. DA1 je RPG unikát, který se obávám, už nikdy neuvidíme. 7 let vývoje je znát ve stupni propracování a rozloze celé hry. Dragon Age 2 utrpělo právě tím, že 7 let vývoje do 2 let prostě nenacpete. Bohužel kratší doba vývoje poznamenala i Zaklínače 2. Naštěstí zdaleka ne tolik jako DA2. Zaklínač 2 tedy na DA1 nemá, ale DA2 strká s přehledem do kapsy a vylepšuje nám tedy náladu z letošních RPG. Zaklínač 2 je dospělý spíše hlavně politický než fantasy román. Politika je ústředním motivem hry a to ji dělá originální.

Intriky, zvraty a výběr z menšího nebo většího zla. Hlavně nikdy nevíte, které rozhodnutí je dobré a to které se zdá dobré v době, kdy jej děláte, se nakonec ukáže jako katastrofální. Bohužel vzájemnou kombinace mnoha postav s různorodými charaktery a možný vývoj situací CDProjekt trochu neukočíroval. Dragon Age 1 byl v tomto ohledu skutečně extrémně skvěle zpracován a teprve Zaklínač 2 nám dává možnost ocenit, že to skutečně není žádná legrace ty detaily všechny poslepovat. Bohužel je Zaklínač 2 hodně snadno čitelný, a tak mnohdy víte dopředu, jaké bude mít vaše rozhodnutí následky a rádi byste je korigovali. Bohužel to nejde a tak trpíte a jste limitováni omezenými odpovědi herní postavy, i když už jste si už dávno domysleli, že ta postava, se kterou jednáte, udělala to a to. Váš herní charakter to ale neví, a tak se nemůže podle toho zachovat. Je to občas dost frustrující, což u Dragon Age 1 nebylo. Tam se ty vzájemné interakce rozhodnutí podařilo lépe zkombinovat a hlavně následky vašich činů i činy postav okolo vám byly mnohem více utajeny. V Zaklínači 2 je to bohužel moc viditelné. Je to jako když už 50 stránek před koncem 100 stránkové detektivky víte, kdo je vrah a proč zabil toho, koho zabil.

Líbí se mi ale větší propracovanost postav, až na Triss, která mi proti prvnímu dílu přijde taková nějaká hloupoučká. Nicméně jednotlivé charaktery jsou hodně uvěřitelné. Nejvíce se mi na hře líbí ale to politické prostředí. Politika, která je vždy fakticky hybatelem všeho v životě, i když si myslíte, že ne. Zaklínač 2 také ukazuje to, jak vypadá čistá politika. Tedy prostředí, kdy víte, že můžete očekávat kudlu do zad a to ne obrazně prostřednictvím novinových titulků, kampaní, či vymyšlených kauz. Současná politika se dělá snadno, protože až na extrémní případy politici vědí, že jim toho mnoho nehrozí. Občas si říkám, že ve Středověku či Starověku byla politika mnohem kulturnější prostředí, než jak vypadá dnes. Politika se vždy dělá krví a železem, v současné době se to jen maskuje, což ji dělá nepřehlednou a horší. Zaklínač 2 to vystihl celkem slušně. Samozřejmě k tomu přidal hodně RPG prvků, prvků fantasy a také hodně akčnosti. Prostě je to hra a je to velmi dobrá.

Není ale dokonalá. Kromě již popsaných chyb souvisejí s „konzoloizací“, je tu i problém s rozsahem hry. Po 3,5 vynikajících kapitolách následuje otevřený konec, který skoro vypadá, že hra není kompletní. Přesto mi trvalo její dohrání asi 35 hodin, což je ale pořád mnohem méně než první díl. Opět to ale souvisí s tím, jak jsem psal, že hru jako Dragon Age 1 už nikdy neuvidíme. Stejně tak Zaklínač 1 měl na svůj vývoj pěknou řádku let. Dnes musí být hra hotová ideálně za 2, maximálně za 3 roky a tak jsou prostě hry méně propracované a kratší. DA2 i Zaklínač to bohužel potvrzují. Své předchůdce nemohou prostě překonat, protože 5-7 let vývoje a propracovávání do 2-3 let nenacpete. Zaklínač je tedy poloviční proti prvnímu dílu, i když všechno naznačuje tomu, že CDProjekt má hotové ještě tak další kapitoly a hra je měla původně mít. Ale potřebovali hru prodávat, takže vyšla tak jak vyšla.

To nejdůležitější je, že se opravdu povedla, prvnímu dílu ostudu nedělá a je minimálně jako celek skoro stejně dobrá, jen o něco modernější. Rádi si jí pořídíme, zvlášť když se prodává v tak skvělém a bohatém balení. Nicméně brzy očekáváme minimálně stejně rozsáhlý datadisk, který dodá zbytek děje hry, či regulérní třetí díl. A něco mi říká, že asi nebudeme čekat tak dlouho …

  • Závěr

Zaklínač 2 je tedy vynikající skoro dospělé RPG, i když zbytečně zavádí některé konzolové nesmysly zajímavé tak akorát pro dětičky, pro které ale hra není. Ačkoliv se nevyhnul některým negativům, které zaznamenal i Dragon Age 2, celkově je jich podstatně méně. Příběhově je velmi dobrý, i když je až příliš dopředu čitelný. Líbí se mi množství rozhodnutí a jejich zásadní vliv na hru. Bylo by dobré to ale celé trochu lépe zkombinovat, udělat méně dopředu čitelné a celé to ještě učesat. Technicky je hlavně graficky vidět značný posun a hra vypadá opravdu skvěle, i když technologicky ani optimalizačně není úplně na výši. Design postav, příšer a prostředí je ale prostě úžasný. Vynikající je také hudební a zvuková stránka hry. Stejně tak herní charaktery jsou velmi realistické, až na jedno dvě klopýtnutí. Autoři hry se nebojí ukázat život takový, jaký je a politiku v nejsurovější ale zároveň i v nejčistší podobě.

Autor knižní předlohy může být s převedením svého díla do herní podoby velmi spokojen, kéž by takhle dopadla alespoň polovina filmů z knižních předloh. Zaklínač 2 se svým extrémně bohatým prodejním balením stojí za každou korunu! Skvělá hra, která si na rozdíl od mnoha jiných zaslouží své vysoké hodnocení …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Anomandaris [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 00:59:38
avatar
Zaklinac je absolutni top jak v moderni fantasy(spolu s pisni ledu a ohne a malazskou serii je to pro me vrchol fantasy) tak je i top ve hrach... hra je skvela ale ma par minusu(postrada atmosferu jednicky a jak je psano v recenzi je to velice kratke na rpg.. i tak je to doposud nejlepsi hra roku 2011.. Inak velice pekna recenze :-) az na pasaze porovnavani s da:o.. da:o vicemene vykrada fantasy a nema absolutne originalni pribeh je takovej mix nekolika rpg a fantasy viz pani lesa(podobnost s pani jezera a dalsi podobnosti napr s tolkienem.
janakulka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 01:13:11
avatar
Díki za recenziu, tiež som dvojku začal hrať práve teraz po dohratí jednotky, a graficky sa to nedá porovnať, len mi trošku vadí, že miesto alt-u musím používať medajlón, čo dosť zdržuje hlavne pri zisťovaní s ktorou z postáv sa dá pokecať. A aj to pitie elixírov len cez meditáciu je dosť ubíjajúce, ale čo už klávesnica sa k PS-trojke pripája ťažko.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 02:22:19
avatar
nemas rad souboje, inventar a menu, strom dovednosti, to rychly mackani tlacitek a tu nulovou ai a presto hodnotis hratelnost na 98/100?vsak s takovymhle hodnocenim by se hratelnost musela blizit k absolutni dokonalosti, ale tak to vubec neni.

me zaklinac 2 opet jako vetsina modernich rpg dost zklamal. nejhorsi sou teda opravdu ty souboje. ty sou normalni klikfest a po pulhodince jak se clovek nauci vypit nejakej ten lektvar a zapnout queen tak sou uplne jednoduchy. pokud pak dete treba 1v1 v arene v druhym aktu tak zas staci jen placnout na zem yrden a umlatite protivnika i s nakym drevenym klackem, protoze nepritel nevidi ze carujete a vzdy do ty pasti vleze. nulovou inteligenci nestvur jeste pochopim a budu tolerovat, ale u lidi uz ne. korunu tomu nasazuje respawn nepratel, kterej je hlavne v prvnim aktu take hrozne otravnej.

a dalsi vec s kterou mam hroznej problem je delka te hry. v te hre jsou totiz prakticky jenom dve plnohodnotny prostredi. diky jednomu (ale opravdu jedinemu v cele hre, ostatni si na to jen hraji) zasadnimu rozhodnuti si sice druhej akt muzete projit na dva zpusoby, ale to je i tak sakra malo. navic vetsinu casu stejne po tech prostredich chodite sem a tam, na kazdy dulezity misto (ktery jsou vzdy na krajich mapy) musite dojit aspon 3x a vzdycky vymlatit respawnuty nepratele. posledni akt sem uz pak jen proletel, zabral mi sotva 2 hodiny, to me uz ta hra prestala uplne bavit. s prvnim a druhym aktem sem si ale docela vyhral, takze bych rek ze mi dohrani zabralo kolem 25 hodin, coz je na rpg stejne ale spatny. ten konec mi prisel treba v pohode, ale mezi temi akty meli byt jeste aspon 2 dalsi. pripada mi ze v cdprojektu delali celou dobu na te nadherne grafice, ale dodelat poradnej obsah uz nezvladli. osobne bych grafiku ozelel, ale zahral si radsi poradnych propracovanych 5 aktu jako v pvnim dile. ja bych ty hre dal tak 6-7/10, prvnimu dilu nesaha ani po kotniky. nejlepsimi rpg hrami, ktery sem za posledni 2-3 roky hral, zustava porad serie drakensang a nezavisly avernum 6 s avadonem.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 10:37:04
avatar
Mám podobný pocit, těch prostředí bylo opravdu málo, navíc to nejhezčí bylo už na začátku (Flotsam city a nádherné prostředí kolem) a pak už jsem jen čekal až přijde něco opravdu pěkného, v různých artworcích jsem viděl jak stojí Gerald před branami obrovského města, ale ve hře jsem se k němu nikdy nepodíval. A ten konec teda to není konec ale polovina hry, sice se říká že se má skončit v nejlepším jenže já si chci za svý prachy dohrát hru do konce

To že jsem hru skončil v půlce umocnilo i to, že sem se ve stromu dovedností ani nedostal nakonec a koupil jsem si recept na zbroj z dračí kůže, kterou jsem jaksi získal až na konci a tu zbroj si už nemohl udělat... Víc se mi líbí hry s otevřeným světem od Piranha bytes.
PraseIII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 07:03:43

Pro mě to byla nej hra roku...balení je hezké a prokletá mince dobrá, ale...hra mě zklamala. Jedničku jsem schválně, asi potřetí dohrál, abych rovnou navazoval...a musím říci, že převládalo po odehrání dvojky spíše (čti větší) zklamání...a to se myslím mohu považovat za fandu zaklínače....knihy jsem dočetl, také asi třikrát (všechny). Jak je napsáno v článku...souboje, menu a délka hry je naprosto mimo.....na první dvě jsem si, tak nějak zvykl, ale 21 hodin po tom co jsem neudělal jeden vedlejší quest je prostě málo(aspoň dle mého). Mě osobně ještě vadí....mnohem menší uvěřitelnost příběhu a v táhnutí do děje. V jedničce jsem se bavil příběhem, který byl hodně zajímavý a plný nečekaností....tu...jsem ho konzumoval, jak jídlo v mekáči. Dobré to není, ale sníst se to za tu cenu a z nedostatku času musí. Další nedostatek je obtížnost....začal jsem na nejtěžší....a musím říci, že jsem občas (asi dvakrát) musel klesnou na nejjednodušší. Poslední part jsem dohrál, snad za hodinu....a dodal celku pachuť ještě více hořko kyselou.
I když slzička skoro ukápne, tak nemohu dát větší hodnocení nežli 7/10
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 17:44:30
avatar
Jedničku jsem nehrál, ale mezi současnými hrami je Witcher 2 jednoznačně jednou z nejlepších, vyšlo snad letos něco lepšího? Pokud by si zasloužil 7/10 co by dostal ten zbytek co dnes vychází

I když má dvojka zaklínače svoje chyby, tak já se přes 20 hodin královsky bavil a navíc byla hra často i výzvou a dá se hrát znovu jinak. To se dneska jen tak nevidí. Myslím že by se takováhle gamesa, v dnešní době kdy prodejům vládne CoD a podobný ptákoviny, měla ocenit.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 18:59:47
avatar
jenze timhle ocenenim, kdy bude witcher 2 dostavat nesmyslne hodnoceni 9/10 nebo i vyssi davas akorat signal tomu studiu, ze je ta hra vyborna a ze ses se vsim spokojen, ze ti staci sotva polovicni delka oproti prvnimu dilu, zpraseny souboje, dost osekany rpg system, jenom dve propracovanejsi prostredi ve kterych ale stejne chodis jen sem a tam jak blbec a nejvic casu stravis zabijenim respawnutych nepratel (pokud teda nehras na normal-easy) a tak dale.no a co muzeme ocekavat od tretiho dilu po tomhle uspechu a chvale na dvojku?
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 22:39:15
avatar
Soubojový systém je v pohodě. Pro tenhle typ RPG se mi nejvíc líbí systém v Risen, ale rozhodně mi souboje nepřijdou zprasené
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 23:28:35
avatar
takze ked budu vychadzat same braky tak casom im budeme davat 9/10, lebo hadam by sme nedali vsetkym 5/10 ??
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 09:09:53
avatar
DA1 vs Witcher2, me se urcite vic libil W2
hraci doba mi prijde akorat, pribeh tam fakt leti raketovou rychlosti
a) miluju Sapkowskiho svet
b) clovek nezachranuje svet
c) mnohem zasadnejsi rozhodnuti, poprvy ze vsech RPG se mi stalo, ze se muze rozhodnout, ze hlavniho padoucha muze nechat jit (coz jsem udelal), jsem zvedavej, jak se to projevi v W3, pripadne k datadisku W2
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 09:48:04
avatar
Dovolím si nesouhlasit v Zaklínači I byl český dabing velice, velice poveden.
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 10:19:05
avatar
hra je to skvela, len sa mi zdala kratka, a koniec nedokonceny. Akurat som sa do toho poriadne vzil a ono to skoncilo. Dufam ze coskoro bude datadisk alebo trojka.
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 10:48:09
avatar
len by som pridal pár postrehov:
hru som rozbehol v pohode aj na E7200 a HD4850, takže žiadne krvavé nároky sa nekonajú.

čo sa týka hry: dej a niektoré zvraty sú ľahko predvídatelné (napríklad čo je to vlastne divoký hon.. - hlavne teda pre tých, čo čítali knihy)
inventár je presne taký istý odpad ako v DA 2 - mal som ho prepchatý questovými vecami...

ale najviac som bol sklamaný elixírmi - za celú hru ich prakticky použijete len niekoľko krát, a keďže musíte pred každým použitím meditovať, tak na niektorých bossov ich vôbec nemôžete použiť, lebo hra vás hodí priamo do boja!!! To môže mať dosť zlé následky pre tých, čo si vybrali cestu zaklínača, čo trénuje potiony (tá vetva je tak slabá, že je podla mňa bezvýznamná). Pritom každý, kto sa trošku vo fantasy svete zaklínača vyzná vie, že elixíry sú alfa-omega jeho úspechu v boji.

respawn mi nevadil (predsa len je to iné, ako keď vám v DA2 odzadu rozbije mágov nečakaná vlna) a na súbojový systém som si tiež zvykol..

čo sa týka minihier, tie zvládne každý. celkovo by som hodnotil na 7/10, v porovnaní s jednotkou sa však nechytá v žiadnom ohlade okrem grafiky..

edit: ale páčili sa mi narážky na Ciri a Yennefer. Nostalgia
Vajtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 10:44:10
avatar
V porovnani se soucasnou generaci her to skore, bohuzel, sedi. Nicmene v porovnani s minulou bych nad 8/10 nesel.
zoidberg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 10:56:51
avatar
Proc mam pocit, ze vsechny recenze jsou tady na jedno kopyto. Obrazky z eyefinity, pulka kecu o konzolovitosti dnesnich her, absence DX11 a par strucnych vet o herni naplni, pricemz se nezminuji uplne vsechny herni mechanizmy. Nejvic me vadili stealth pasaze, ktere by potrebovali trochu vylepsit. Dale uznavam ze inventar se stava neprehlednym a samotna vyroba zbroje, mecu, potrebnych prisad neni plne vyuzita.Nicmene ze by stylisticky vypadal inventar spatne to se me nezda.V jedny vete se autor navic zminuje ze nasledky vasich rozhodnuti jsou nepredvidatelne a o par vet dale tvrdi presny opak. Jinak jsem asi jediny komu se souboje zdaji byt daleko lepsi nez v jednicce. Klikackou bych spise nazval prvni dil kdezto stacilo casovat sekani mecem. Zde jsou souboje daleko tezsi a realistictejsi a clovek musi hodne taktizovat aby vubec prezil.Jinak doporucuju projit hru minimalne 2krat, s Vernonem a Iorwethem. Odkryjou se vam pak dalsi detaily a dozvite se veci, ktere by vam jinak zustali utajeny.
Vajtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 11:06:24
avatar
Protoze v posledni dobe ty hry jsou na jedno kopyto...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 11:09:50
avatar
ano, tak nějak ... naštěstí ten Zaklínač je více originální
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 11:11:30
avatar
Možná by sis to mněl lépe přečíst.

Obrázky z Eyfintiy, protože to v Eyefinity hraji a testuji, obrázky se dají zvědtšit, jsou přehledné dost.

Konzolovitost zmiňuji jen tehdy, pokud tu hru kazí ...

Jinak určitě je ta hra na minimálně dvojí dohrání, to zcela určitě
HessesiaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 15:21:27

Tak tie eyefinity screenshoty by si predsa mohol sem davat vo vacsom rozliseni, ten hlavny stvorec je v 640*480 ? Na tom sa neda dobre rozpoznat grafika hry...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 15:47:20
avatar
klikni na ty obrázky ;) jsou v 1920
HessesiaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 17:31:08

No shit sherlock, siroke je to teda dost, ale chyba tomu vyska(1920/3=640) a na perifernych monitoroch detaily nikoho nezaujimaju. Chcem vidiet detaily v hlavnom stvorci ktory je uprostred a ma rozlisenie 640*480...
ganja021 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 14:15:35

ideme na to postupne..
1. ake krvave HW naroky, ked bez supersamplingu to pustim s 5830 na full detaily vo Full HD?
2. preco sa kritizuje nepouzitie DX11 ked aj tak je tato hra najlepsie vyzerajucou RPG na trhu?
3. aky konzoloidny subojovy system...mi chces povedat ze v prvom Witcherovi nebol subojovy system zalozeny na klikani?...preveze by som subojovy system hodnotil ako ovela variablinejsi a lepsi
4. konzoloidny inventar?...mi chcete nahovorit ze ten hnusne neladiaci zeleny a neprehladny inventar bol lepsi?...ten inventar kde sa mi vsetko rozhadzovalo len tak a trvalo mi hodinu pokial som si to nejak zmysluplne poukladal?...naopak ten v druhom zaklinacovi je konecne rozdeleny do prehladnych kategorii a tak tam nemam bordel
5. nezdalo sa mi zeby rozdiel v dlzke hier bol az taky...prveho zaklinaca som dokoncil s vacsinou bonusovych questov za 26 hodin, zatial co druheho zaklinaca za 22 hodin
6. co sa tyka elixirov....niekto tu spominal ze ich nepotreboval...ten to pravdepodobne hral na easy...tam je to fakt pravda...ale cim vyssia obtiaznost, tym potrebnejsie elixiry su. To ze sa daju pit iba pocas meditacie je priblizenie sa kniham. Dokonca su vsetky velke suboje tak predvidatelne, ze nie je problem sa na ne dostatocne pripravit

that´s all...celkovo sa jedna o jednu z najlepsich hier ktore som kedy hral a samozrejme toto je adept na hru roka, ktoru mu mozu vziat asi iba Deus Ex, Skyrim alebo Battlefield 3
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 14:38:19
avatar
tak to jsi mě potěšil, taky mam 5830 (975/4550) a bál jsem se jak to poběží. Jde ti plynule nebo se trochu seká?
ganja021 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 14:43:17

plynule bezi bez problemov...len nezabudni aplikovat vsetky patche, ktore znizuju HW narocnost, lebo vypinaju protipiratsku ochranu....a este som zabudol ze som mal vypnute SSAO...
http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/Sulc/witcher2/nastaveni.png - presne ako tento screen, len to SSAO
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 15:32:22
avatar
dík, tak to je fajn, já stejně antialiasing zapínam málokdy protože mám jemnější rozlišení (fullHD na 23") akorát AF mi prijde nezbytný.
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 23:25:02
avatar
spomínal som to ja a nehral som na easy - stačí sa len nie bezhlavo pustit doprostred skupiny nepriatelov ale pouzivat k tomu aj trosku techniky + znamenia a elixiry fakt az na par vynimiek nepotrebujes - to som aj napisal, nenapisal som ze su uplne nepotrebne - nepotrebna je len ta elixirova vyvojova cesta a za tym si stojim.

co sa tyka toho vyuzitia - napriklad 1. suboj s Lethom je dost hutny ale nemozes donho pouzit elixiry, lebo dost dlho pred tymto subojom nie je miesto, kde by si mohol meditovat - cize kym sa tam dostanes, ich ucinok pominie.

A kniha sa v tomto diametralne lisi od hry - v knihe sa Gerald nevrhal proti desiatkam monstier tak ako v hre.
Zvirek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hodnoceni 2011-07-07 15:02:57

Taky nesouhlasím s nadsazeným hodnocením, bohužel W2 nepřinesl to na co jsme se těšili.
1.Hra je především příliš krátká, a to že ji můžu procházet znovu a dělat jiná rozhodnutí, to mi přijde pošahané, raději bych měl hru delší v hlavní linii, než hrát de ja vu stylem, když vím, jak to dopadne.
2. Chybí rozvětvenost vedlejších Questů a možniost splnit - nesplnit je ( alespoň já tak chápu definici vedljšího Questu,který nemusím zdárně splnit pro dokončení hry) - tady jsem se nijak příliš ve hře nebabrla, ale stejně jsem až na jeden všechny Q splnil, protože když už na nějkaé místo běžíte po páté, tak zkrátka ty potovry do vedlejšího Q už taky vykosíte, že.
3. Omezení otevřenosti krajiny, resp. spíše neexistence a nustnsot chodit po přesně vymezených cestičkách, to byla další velká bolest zde i u prvního dílu.

SHRNUTI : jak už jsem zde minule psal, udělejte někdo konečně ideální RPG : V grafickém kabátu Witcher 2, otevřeností prostředí Oblivionu a příběhem a hratelností Baldurs gate.
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 15:34:24
avatar
Jo, TES Oblivion je nadčasový. Znova jsem ho nainstaloval s HD texturama a přidavnýma balíčkama a pořád je i po těch letech na co koukat....
ganja021 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 15:47:39

a mozes mi jednoducho vysvetlit naco by bolo dobre aby mal Witcher volnost prostredia..
...z toho co si napisal mi pripada, ze podla teba by bolo dobre aby kazda hra bola cca taka ista...to akokeby ja som povedal ze najidealnejsie by bolo aby bol kazdy sandbox ako GTA, co je uplna blbost...je velmi dobre ze mame na trhu kopu rozmanitych titulov a kazdy ma svojsky styl a urcite kvality...rozhodne by som nechcel Witchera s obrovskym prostredim
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 15:16:08
avatar
Je to skvělá hra kterou chci pokořit někdy na podzim.Tu si musí člověk vychutnat v klidu a né běhat někam do pryč.
Spots [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hra 2011-07-07 16:38:22
avatar
Musím říct že se hra opravdu povedla, prvně jsem byl v celku zklamán krátkostí hry, tak jsem ji rozjel znovu a dělal úplně jiná rozhodnutí, první kapitola konec jiný, druhá kapitola téměř celá jiná, byl jsem vcelku překvapen, nikdy by mě nenapadlo že jedna, dvě odpovědi můžou hru takto změnit.
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 22:13:19
avatar
Svatá dobroto,

stěžovat si u Witchera II na grafiku...

Teda na to, že tam grafici nenapsali DX11
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-07 23:19:46
avatar
pořád někteří enchápete, že DX11 není o hezčí grafice ale o tom, že je lepší než DX9, že je mnohem modernější, stejně věci co uděláv v DX9 pod DX11 běží s menšími nároky na PC a jdou tam dělat i nové věci. Navíc HW na trhu je druhá generace DX11 grafik, ne DX9 grafik ...
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-08 02:44:35
avatar
Až se tak stane, tak DX11 splní účel.

Zatím to pokud vím nikdo nedokázal využít tak jak píšeš.

Např: stejná/lepší grafika za menší množství nároků na HW.

Vždy to zatím bylo přidání pár cingrlátek za znatelný úbytek FPS. Možná je nějaká hra o které nevím, tak se případně omlouvám.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 20:02:09
avatar
Hold kazdej ma na hru svuj nazor a to je dobre.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!