Fallout/Skyrim ve vesmíru byl skvělý nápad … na papíře. Ale jak bohužel, Bethesda realizaci nezvládla. Starfield doplácí na funkčně extrémně zastaralý herní engine a především na zastaralé herní mechaniky a vývojově zamrzlý styl Bethesda. Jedinou pořádnou novinkou byl design lodí, možnost jejich modifikací a létání s nimi a ani to firma nedotáhla zdaleka tam, co už dnes nabízí mnohé vesmírné hry. Fakt, že nemůžete ručně na planetách přistávat, objevovat vesmír atd. a lodě nemají velké využití, je tak velkým selháním. Celý systém neustálých načítacích obrazovek při cestování ve hře je extrémně otravný, stejně tak nekonečně opakovaný automaticky generovaný obsah a vzhled lokací, které se nekonečně kopírují, také neohromil. Bethesda bohužel selhala až na výjimky i po stránce příběhu a RPG mechanik a tradičních prvků Bethesda her. Soustředí se na placené modifikace a malá DLC, kdy nejlepší obsah schovává za drahé mikrotransakce. Jediné velké DLC, které doposud pro hru z roku 2023 vyšlo, byla totální mizérie a neopravilo a nenapravilo nic, co bylo a je hře vytýkáno. Není tedy divu, že od jeho vydání hra upadá a v počtech aktivních hráčů je daleko za staršími Bethesda tituly. Studio bylo také nečekaně dlouho ticho kolem dalšího plánu vývoje hry. Nedávno se ale ozvala. V plánu tak jsou prý další vylepšení hry, včetně přepracování a doplnění některých mechanik, speciálně těch kolem cestování vesmírem. To by mělo být bezplatné. Nicméně dorazí i další velké již ale placené DLC s dalšími příběhy a herními vylepšeními. Jinými slovy, STARFIELD a jeho vývoj asi nekončí, i když osobně si myslím, že dostat hru alespoň poblíž potenciálu bude dost obtížné. Bethesda by musela výrazně přepracovat samotný herní engine, odstranit potřebu nahrávacích obrazovek a fakticky mnoho částí hry udělat úplně znovu a jinak. Stejně tak je otázka, co dokáže udělat po stránce příběhu a psaní, které je u Starfieldu prostě velmi slabé, stejně jako celkově zastaralý herní styl a mechaniky. Otázkou je, kolik času, peněz a celkově prostředků na to Bethesda od Microsoftu dostane, protože MS by samozřejmě upřednostňoval spíše nový Fallout. Ten ale může klidně vyvinou jiné studio, kdy Bethesda má navíc plné ruce práce s novým TES6, které však hrozí podobnou katastrofou jako STARFIELD, pokud se nezmění herní engine a zamrzlý styl vývojářů současného studia. Každopádně STARFIELD ještě nevyšel na PlayStation, a vyjde, takže MS to s ním úplně nevzdává. Ale aby oslovil jakékoliv hráče, potřebuje skutečně masivní přepracování. Ale lze to realizovat. Ostatně vidíme, co dokázal CD Projekt s CP2077 nebo ještě lépe, co dokázali tvůrci No Man´s Sky, která je žánrově StarFieldu hodně podobná. Je ale otázkou, jestli Microsoft/Bethesda vůbec mají schopnosti a chuť dokázat něco podobného, a udělat opravdu dobrou hru … bohužel v tuto chvíli je StarField prakticky mrtvola ...