Narušení výrobních procesů se naplno projevuje. A bude hůře nebo lépe, jak se to vezme.
Výrobci z celého světa, ČR nevyjímaje, ať už vyrábí auta, komponenty pro auta, elektroniku nebo něco staví atd., hlásí další a tentokrát opravdu zásadní problém. Nedostatek materiálů! Ač svět řeší plastovou krizi, znečištění oceánů plasty a mikroplasty, tak paradoxně, protože recyklace plastů je z drtivé většině jen na papíře, výrobci všeho řeší nedostatek plastového granulátu a nedostatek některých komponent pro výrobu plastů a plastových materiálů.
Jak velký je to problém? Zásadní. Mnohé firmy už jedou z posledních zásob a objednané materiály a jejich dodávky, které měly dorazit, tak nepřišly. A prý nedorazí mnoho měsíců, dokonce prý některé termíny jsou až na příští rok. A to je docela zásadní věc, kdy vám dochází materiál pro výrobu vašeho produktu, a budete na něj skoro rok čekat. Výrobní řetězec se tak absolutně rozpadá. Nejhorší je situace v automobilovém průmyslu, kde už teď výrobci po celém světě přerušují výrobu, protože nemají čipy. Teď se k tomu přidávají mnohé plastové díly a velký problém začíná být i guma. Takže hned několik komponent, bez kterých auto prostě nevyrobíte, prostě není a hned tak nebude.
Ale potíže jsou i všude jinde. Stavebnictví také nemá mnohé materiály, o tom sehnat řemeslníka jistě mnozí víte také své. Obří problémy mají i výrobci elektroniky, počítačů nevyjímaje. Ti mají sice evidentně přednost ve výrobě čipů, kdy díky obrovským odběrům nejdražších a nejmodernějších čipů, je firmy jako TSMC atd. upřednostňují. Ovšem i počítače a jednotlivé komponenty potřebují plasty a hlavně kovy. I běžné materiály jako měď, či hliník zdražují obrovským tempem. Ruší se již nasmlouvané dodávky a výrobci jsou nuceni uzavírat zcela nové smlouvy s cenami výrazně vyššími.
A v komponentách jako jsou grafické karty, základní desky, chladiče, mnohé skříně atd. jsou i kila mědi a hliníku. Problém je, že zatímco před rokem stála měď 131 korun za 1kg, dnes je za 220 korun! Hliník stál 37 korun za 1kg, dnes je za 52 korun. Plasty zdražily také o desítky %. Křemík zdražuje ještě víc a stojí tisíce dolarů navíc. Výrobci zrušili i tradiční množstevní slevy a všichni šponují ceny a nutí k uzavírání nových smluv a objednávek. A to i když teď nemají kapacity, které by mohly teď nabídnout. Běžně pokud teď objednáte materiál, tak na něj budete čekat rok a nemáte žádnou jistotu, že vůbec dorazí, zato máte jistotu, že bude podstatně dražší, než na co jste zvyklí. A do výroby u TSMC se prý objednává už teď až na rok 2023 a dál. Do toho díky tištění peněz a jejich lití do ekonomiky, a hlavně nereálné ekonomiky typu kryptoměn a akcií, bují obří inflace. Co to všechno znamená?
Produkt, který jste loni vyráběli a dokázaly prodávat za 200 dolarů, tak vinnou inflace bude za nejméně 210 dolarů, ovšem nedokážete ho stejně vyrábět, protože ceny kovů a dalších materiálů i čipů vyletěly o 50% i víc. Takže realistická nová cena 200 dolarového produktu před rokem, bude až 300 dolarů letos jen vlivem nákladů a inflace. Ceny dalších vstupů také stouply, ceny dopravy jsou na 4násobku. Ale nejde jen o ty ceny. Jde o to, že prostě některé materiály nejsou. Kapacity výroby nejsou, takže i když ty peníze na to máte, jsou vám k ničemu, protože prostě není kde brát. Ze všech odvětví od všech výrobců zní stejná věc. Něco podobného nikdo nikdy neviděl a nezažil. Věci a materiály, které bereme jako samozřejmé, prostě nejsou, i když výroba mnoha věcí trhá rekordy. Takovou krizi a situaci svět ještě nezažil, ale není se co divit. Tlačením hloupých elektroaut, prvků povinné výbavy aut, podporováním nesmyslů typu digitální těžby kryptoměn atd. a prostě maximální spotřeba a častá obměna produktů za každou cenu, si svět o podobnou věc koledoval. Výroba soustředěná do nestabilních částí světa, vše narušeno nezvládnutou pandemií atd.
Tohle bude ještě zajímavé. Na druhou stranu, osobně si myslím, že problém není v nedostatku materiálu, ale v tom, co se z toho vyrábí. Spousta věcí být vyráběno nemusí. Elektroauta jsou sice fajn a určitě budoucnost, ale tlak na jejich výrobu a rychlé nahrazení současných aut, je nesmyslný, když jejich výroba je méně ekologická. Navíc pokud by šlo někomu o ekologii, tak by naopak podporoval stará auta používat co nejdéle s povinností pro výrobce je zákazníkům revitalizovat a udržovat na silnicích v perfektním stavu co nejdéle 20 - 30 let minimálně. Již vyrobené i 20 let staré auto v dobrém stavu je podstatně ekologičtější, než když budeme nově vyrábět elektroauta, která navíc za několik málo let, až jim odejdou značně neekologické a na výrobu náročné baterie, budou na vyhození. To samé, vyrábět hardware pro těžbu digitálních měn je jako v noci svítit na solární panel a vyrábět elektriku. Prostě plýtvání materiálem, energií a vším. Všude. Za technologickou inovaci se dnes vydává třeba i změna barvy u nového modelu proti starému, a šup s tím na trh a přesvědčovat zákazníky že mají vyhodit starý a koupit rychle nový.
Takže abych byl upřímný, tahle krize musela prostě přijít. A cesta z ní není vyrábět více, ale přesně naopak. Vyrábět lepší produkty a udržovat je ve fungování podstatě delší dobu. Něco, na co současná ekonomika, kdy teď mnozí doufají v naopak další boost už tak šílené spotřeby, není absolutně připravena. Každopádně pokud si myslíte, že největší problém jsou teď jen nedostatkové grafické karty za šílené ceny, tak vás potěším, v mnoha oblastech je situace úplně stejná či horší. A zjevně bude ještě „veseleji“ …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|