Školáci se mají přestat učit psát ručně, aneb když se kombinace PC a výuky vezme ze špatné strany Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 09 červenec 2011
altŠkoláci se mají přestat učit psát ručně, aneb když se kombinace PC a výuky vezme ze špatné strany

 

 

 

Pro nás, kde je 50% obyvatel republiky počítačově negramotných, je to skutečně neuvěřitelné, že ve státě Indiana v USA mají malé děti nově učit psát jen na klávesnici. Klasický rukopis má být nepovinný. Tamní státní úředníci nemají s podobným nařízením problémy, protože prý je všechno psané na PC a rukopis je umírající umění. Psát ručně se mají učit jen v první a druhé třídě a dál už ručně psát nemusejí a na kvalitu psaného projevu a písma se už nemá koukat.

Řada lidí ale s tímto záměrem nesouhlasí a považují ho za hodně špatný nápad. Mnozí upozorňují, že už nyní jsou dovednosti ručního psaní a krasopisu u mnoha mladých lidí a dětí skutečně otřesné. Osobně sice souhlasím s tím, aby se k výuce používali moderní pomůcky a odstranili se papírové sešity, ale to přece neznamená, že se má odstranit psaní ručně. Vždyť moderní tablety a elektronické tablety lze jako sešity pro ruční psaní používat úplně stejně. Navíc, co když nebude někde k dispozici PC, elektrika nebo tablet, to ty děti nebudou umět nic napsat? Myslím, že to v Indianě trochu nedomysleli. Nicméně úroveň státního školství je v USA opravdu mizerná, takže se není čemu divit. Nelze vůbec srovnávat školské systémy u nás a v USA, protože tam zase mají hodně rozvinut systém soukromých škol, které jsou velmi kvalitní, což u nás zase u soukromých škol není samozřejmostí a nižší soukromé školství u nás skutečně není rozvinuté, což je dáno i systémem, který tu 40 let fungoval a zvyklostmi a vztahem ke státu. Ale to je jiná kapitola.    

Každopádně myslím, že celá věc může být příkladem i pro naše školství. Podpora používání moderních technologií při výuce i těch nejmenších, by rozhodně měla být na vyšší úrovni, než jaká je. Ostatně místo nákupu několikrát předražených pandurů, jsme ty desítky milionů klidně mohli utratit za moderní speciální tablety a školní pomůcky a posílit tak konkurenceschopnost budoucích pracujících na evropském trhu práce. Ale jak jsem řekl, výuku ručního psaní bych rozhodně neomezoval, zvlášť když to s moderními počítači ani není nutné. Naopak by takový PC měl dokázat analyzovat, co a jak dítě napsalo a pomoci dětem k lepším výsledkům. Psát krásně se dá i na elektronické podložce. Ale učit psát děti pouze na klávesnici? Nesmysl, i když je fakt, že klávesnice je levnější než specializovaný tablet :).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MobyDict [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 18:10:05
avatar
je pravda ze niekedy mam problem nieco napisat pekne pisanym pismom, este tak podpis sem tam nacarbem a padla, ale inak vsetko iba tlacenim, tj palickovyum pismom. inak klavesnica. a k teme este dodam ze ak uz maju mat vyucbu na pc ano, ale urcite nie pisat proste na displej, to nie, radsej naozaj uz klavesnicu. ale je asi fakt ze oni nebudu uz casom v amerike pisat rucne iba s klavesnicou, stava sa no, vsetko zial speje k tomu.
Asgard_X [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 18:11:32
avatar
Americká blbost a zaslepenost vlastní dokonalostí mě nikdy nepřestane udivovat. Já i když PC a ntb používám už hodně let jsem celou střední a vysokou spoléhal hlavně na ručně psané poznámky - i když jsem to zkoušel s ntb, tak to nebylo možné - různé grafy, diagramy a nebo rovnice prostě do ntb nedostanete dost rychle. Kdo někdy zažil tempo přednášek obzvláště na technických směrech, tak ví o čem mluvím.

Nedovedu si ani představit plnohodnotnou náhražku sešitu např. tabletem, i když by do něj teoreticky bylo možné plnohodnotně čmárat,(elektronický rukopis pořád nic moc, čáry nenavazují atd.) pořád je tu velké riziko např. ztráty dat (ruku na srdce, kdo z vás zálohuje svůj ntb/tablet každý den ), nebo se vám v půlce vybije baterie atd. Není nad sešit a papír, ten ještě dlouho nepřekonáme, nemluvě o stálosti záznamů, viz Kosmas
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 19:30:54
avatar
zevšeobecńuješ ... v americe fungují dva systémy ... státní (ten stojí za houby) a soukromý a z toho se máme hodně co učit ....
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 20:51:14
avatar
zas bych ty soukromníky tak neoslavoval, tam se většinou dostanou děti elitářů a jejich přátel co na to mají. A taky bych měl dost pochybnosti o ideologii kterou je tam pumpují....
Asgard_X [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 22:55:27
avatar
Nezvšeobecňuju. V soukromých školách je blbost a zaslepenost vlastní dokonalostí určitě ještě větší než ve státních, jelikož děti bohatých jsou hnány k maximální sebedůvěře, aby byly co na trhu co nejprůraznější, což vede k přesvědčení o vlastní dokonalosti, ze které pak vznikají podobně blbé nápady.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-11 22:20:34

ve statni skole kdyz se chce clovek prosadit, stoji ho to hodne úsili, v soukromich to stoji hodne penez jeho rodicu ;)
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 20:54:54
avatar
tak ale na technickych skolach se nepraskaj rovnice nebo grafy ve wordu, ale snad v latexu. tam ti napisu rovnici rychleji nez na papir a hlavne se v tom i druhej den vyznas co se tyce pak tech tabletu tak s tym souhlasim..parkrat sem si psal i na tu takou podlozku a to je fakt hrozny.
Asgard_X [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 22:58:07
avatar
Jestli stíháš opisovat např. řešení složité diferenciální rovnice v latexu v reálném čase a ještě to chápat, dobře pro tebe

Já třeba ne
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-11 12:23:24

Naprostý souhlas, mám vystudované VUT fakultu strojní v Brně a na některých přednáškách to byl vážně fofr.
Píšu, píšu, ... najednou graf. Načrtnu rychle osy x, y zhruba křivku, která je na tabuli a najednou jsou vedle ještě popisy. Pokud jsem zrovna na levé stránce sešitu, mám vyhráno, prostě přetáhnu stránku.

S tabletem, no nevim, nevim.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 21:52:52

Můj synovec používá NB místo sešitu na gymplu od začátku, 3 roky. Na VŠ by měly byt všechny přednášky ve skriptech, přednášející by měl pouze vysvětlovat. Všechny vzorce by tam měly být. Kdo jde na VŠ určitě umí psát. Zbytek? Řekl bych že zákonodárci pouze akceptovali smutnou skutečnost, že jsou to líní pologramoti. Přece nebudou dráždit potenciální voliče. Je to věc zvyku. Např. v Kutné Hoře pokusně najeli na systém, kdy žáci ZS nafasovali Netbooky a učivo na DVD. Velice je to baví, je to tvořivé. Ale taky si myslím že psaní rukou bude dlouho důležité.
Asgard_X [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 23:05:41
avatar
"..by měly být ve skriptech."

Jo to by měly. A to je právě ten problém, polovina mých přednášek začínala slovy:
"Žádné pořádné materiály nejsou, jen jedny skripta co napsal, ehm, jeden kolega, ale ty stojí za prd, on byl stejně blb a přebral nám projekt a je tam spousta chyb. Následuje 18 odkazů na původní anglickou literaturu. V knihovně jsou celé 3 kopie asi poloviny z nich. Hodně štěstí studenti."

V lepším případě jsme vydyndali aspon slidy z přednášek a to bylo všechno. Bez chození na přednášky a tuny sešitů bych skončil opravdu brzo.
fastplus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 18:14:36

Je to velice zaujimave ale tiez si myslim ze je to nestastne rozhodnutie viem to podla seba co som zo skoli vonku 13 rokou a uz neviem ani pisat pisanim pismom ked ho nepouzivam tak po piatich rokoch sa zacina zabudat no ked pride nejaky vypadok elektroniky nebodaj tak fakt by sa ani nevedeli podpisat je to fakt nestastne a ak by sa nieco take chcelo u nas zaviest tak by som s tym nesuhlasil . No zasa u nas je ako pises 50% populacije negramotnych na PC co by som zasa u nas vytkol skolstvu kde by mali aj pomali zacat aj viuku PC gramotnosti .
eufigenie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 19:23:00
avatar
Myslím si, že přestat vyučovat psaní rukou je velká chyba. Minimálně do doby, než tomu bude odpovídat technologie. Ručně psané písmo je používáno každý den v mnoha situacích a myslím, že pokud by provedli malý testík s člověkem, který by nesměl měsíc psát rukou, ale pouze s klávesnící, byli by naši pokrokoví američtí přátelé dosti udiveni. Na úřadech, poštách, v nemocnicích a všude možně se požívá k vyplňování formulářů ruka s tužkou a nikoli PC nebo tablet. Dokud nebude všude technologie, která nutnost psaní rukou zcela eliminuje, bude tužka a umění ji používat stále potřeba.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 21:00:38
avatar
ty jo ja si treba ani nepamatuju kdy sem naposled psal neco psacim pismem. vsak na uradech postach apod se ty formulare vyplnuji snad vzdy hulkovym pismem. a co sem cetl vcera podobnou novinku na jinem ceskem webu, tak tam psali, ze se jedna prave o to psaci pismo...

jinak novinka tady samozrejme bez zdroje a pochybuju ze tohle prislo DDmu postou nebo mu to rikal naky jeho tajny zdroj...nejaka novinarska etika nebo aspon obycejna slusnost, kterou DD ma tak rad tady porad vubec nefunguje.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 21:58:14

Já to četl na iDnes Odkaz
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 19:51:59
avatar
Taky si myslim, ze je to blbost. Osobne, jsem taky min 15let ze skoly a psaci pismo mi taky dava zabrat , ale to neznamena, ze ho neumim. Proste praxe je praxe a pri rizeni toho moc nenapisu
Blackie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 20:12:44
avatar
líbí se mi že jsi slovo konkurenceschopnost dokázal použít i jinde než v článku o ATI/NV
.. a abych napsal taky něco chytřejšího: K tomuhle nápadu nemam slov. Nedokážu si představit že by muj syn chodil na nákupy s tabletem protože si neumí napsat co má koupit. Sice používam počítač velmi často ale i tak toho rukou načmáram dost.
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 20:11:24
avatar
Prostě je lepší umět oboje . Není nad to si některé věci psát hezky na papír.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 20:45:31
avatar
To se nebudou umět ani podepsat. Anebo možná počítají s tím, že dostane každej pod kůži čip a to bude jakoby elektronický podpis.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 22:00:01

Na sociální dávky stačí otisk prstu Odkaz
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 22:30:12
avatar
Chci vidět, jak si někdo osvojí podpis, když nebude mít zvládnutý písmo.
Sice to vypadá jakože lidstvo postupuje ve vývoji dál, ale kdyby nastala nějaká akopalypsa typu Mad Max, Fallout nebo tak, tak z lidstva zbyde banda pitomců, kterí neumí ani psát. A zarazilo by to další potencionální vývoj lidstva.
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 10:19:27
avatar
Lidstvo postupuje kupředu k technologickému vývoji, ovšem více a více lidí podstupuje sociální deevoluci. Proč tohle, když na to mám stroj, proč používat mozek, mám stroj.
**
Jak mile člověk bude mít všechny údaje na čipu (jenom na čipu) a tím někde v databázi, tak lidstvo aspoň podle mě prohrálo. Pak kdokoliv může zmizet. A jak se to dokáže. Sci-fi filmů na tohle téma bude asi dost. Mám rád technologie, vědu, pokrok, ale meze jsou meze.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 20:59:45
avatar
Je to blbost člověk se má vyjadřovat tak jak uzná sám a pokut se nepletu tak za mích " mladých časů"ručně psané slovo mělo větší váhu,na druhou stranu co dnes funguje tak jako dříve.
mistnitluchuba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-09 23:36:27

viděli jste film Idiocracy? z komedie se stává temná předvězt budoucnosti
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 10:24:04
avatar
good point
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 12:50:40
avatar
Nedávno sem na to koukal v bedně. Když se nad tím člověk zamyslí, tak to až tak k smíchu není.
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 08:25:28
avatar
Je to blbost. Studuji technickou školu, na PC bych těžko stíhal zápisky z předmětů, jako jsou Základy elektrotechniky, potřebuji si jen rychle během pár vteřin načrtnout schéma, a začít poslouchat dál. A hle mám tu složený zlomek (není problém pro např. editor rovnic) ale pořád mi to jde rychleji rukou. Mechanika, řešení příhradových konstrukcí, a podobných věcí, než bych si udělal obrázek zase by kantor byl už daleko jinde. Někdo to možná stíhá, ale já bych to osobně nestihl vůbec.
**
Jak mile to projde rukou, mozek si to zapamatuje rozhodně lépe, než když to projde rukou, ale skrze klávesnici. Aspoň můj názor. A nakonec, zatím ne všude je možné psát ručně. Jsou firmy co chtějí životopis, elektronický i ručně psaný.
RockingTad [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 10:25:39
avatar
Jižní Korea do roku 2015 nahradí všechny papírové učebnice tablety. Odkaz
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 18:18:40
avatar
Výhodu bych viděl v distribuci knih - učebnic. Ne vždy jsou levné. Menší spotřeba papíru atd. Ovšem, kde na to vzít peníze?
Terepin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 16:27:29
avatar
Už od druhého stupňa základnej školy píšem výhradne tlačeným písmom. Ide mi to rozhodne rýchlejšie a ľahšie, než keby som mal písať písaným písmom.
eXp10it [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 17:37:21
avatar
Není to zase až taková hloupost. Myslíte si, že kdyby existoval NTB nebo třeba diktafon dříve než tužka a papír že by se někdo obtěžoval s vynalézáním psaní??? Těžko... je totiž jen otázka času než se tahle středověká obezlička zcela eliminuje z našeho života.
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 18:16:05
avatar
A bude to podle mě škoda, zapomeneme na to, co se vyvíjelo několik stovek let. Podle mě by měl vzdělaný člověk měl umět "vše". Psát rukou, psát na počítači.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 18:30:34
avatar
Škrábu jakou kocour a psát psacím mi už pomalu začíná dělat problémy, protože už skoro dvanáct let píšu prakticky vše na klávesnici, a když už musím něco napsat na papír, tak to píšu tiskacím, jinak by to po mě nikdo nepřečetl, včetně mě. Přesto beru jako absolutní záklat gramotnosti, naučit člověka číst a psát a to psát RUKOU. Přesně jak napsal DD, jen já mám trochu apokalyptější výhled, že až všechna elektronika půjde do háje, tak když by lidstvo neumělo psát, tak by lidstvo skončilo také.
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-10 22:22:53
avatar
človek sa vyvíja dopredu a úplne zabúda na backdoor..
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-11 16:13:40
avatar
Učit se psát na klávesnici - souhlasím. Neučit se psát rukou - nesouhlasím. Je to logické. I ve velmi vzdálené budoucnosti bude nutné umět psát, protože technika se díky "zákonu" entropie vždy porouchá a nezbude než využít vlastních schopností.

Někteří zde uvádí, že psát na klávesnici je pomalé. S tímto nemohu souhlasit. Pokud se to budou lidi učit už od mládí, budou psát bez problémů diktáty stejně dobře jako každá druhá sekretářka.

Co se týká zapisování zápisků včetně grafů a vzorců, žádný problém. Prostě se vše může kreslit přímo přes dotykovou obrazovku. Aby byly čáry rozumné, může se použít místo prstu pero... Nedostatek místa neexistuje neboť není problém mít "nekonečnou" plochu a to jak na šířku, tak na výšku. Mimo jiné víme, že dnes existují aplikace, které umí rekognoskaci psaného textu, vzorců a někdy i odhad funkce dle nakresleného grafu. Dále pak existují aplikace, které dle nakreslené primitivní skici dokáží najít obrázky (Tím nemyslím TinEye nebo nově Google, ale bohužel si nepamatuji název, jen vím, že to bylo ve vývojové fázi... ). No a co se týká ztráty dat, pak existují aplikace jako DropBox nebo SugarSync aj., které duplikují data na internet a dělají tedy něco jako RAID. Případně by nějakou takovou aplikaci mohla poskytovat sama škola v rámci vlastní interní sítě... Prostě Netbook či Notebook jako sešit nemusí být nevýhodný...

Nakonec vše ohledně zápisků by v případě použití přenosných počítačů bylo zbytečné, neboť by se díky využití elektronické tabule daly zápisy nahrát přímo ke studentům, kteří by pak místo šíleného opisování raději dávali pozor na samotnou výuku... Studenti by si mohli zapisovat jen to, co by vyučující říkal a vlastně i to by mohlo být převedeno do textové podoby (software, který používá poslanecká sněmovna)...
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-11 18:49:49

No nevim jestli nejsem moc paranoidni, ale nadhernej zpusob jak ziskat kontrolu nad populaci, pokud si tato nebude schopna bez nejakeho it udelatka nic poznamenat :-D
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarField se konečně dočká žádných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 148x
Komentářů: 1
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1294x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2190x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1942x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1302x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1294x
Komentářů: 1