Ultra-Ultratenké notebooky s OLED v Q3 2010 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 05 září 2009
altNotebooky budou tenčí, a ještě tenčí, až budou nejtenčí na celém světě.

 

 

Jistě jste už mnozí slyšeli cosi o technologii OLED, která bude novým nastupujícím standardem po současných LCD. OLED má hromadu výhod spočívající zejména v možnosti tvorby extrémně tenkých panelů, které mají nejen dokonalé podsvícení a barevné podání, ale také minimální spotřebu. Jedinou nevýhodou OLED je v současnosti jeho cena, což je však problém tak nějak umělý, který souvisí s tím, že výrobci zatím nemají zájem zavádět masivně hromadnou výrobu, která by OLED zlevnila. Stále se snaží vydělávat hlavně na LCD, jehož výrobu mají perfektně zvládnutou a drží jej tedy na trhu co možná nejdéle. Je ale jasné, že rok 2010 již bude prvním rokem, kdy se OLED skutečně ve větším množství začne vyrábět a prodávat, přesto bych nečekal, že první OLED notebooky nebo monitory budou přehnaně levnou záležitostí.

Mezi největší hráče na poli OLED v současnosti patří firma Samsung a ta také plánuje, v druhé polovině roku 2010 bude moci dodávat na trh první OLED notebooky. To umožní opravdu tenký návrh těla a vysokou výdrž baterie. Na obrázku by měl být prototyp 12,1“ AMOLED 1280x768. V průběhu příštího roku se jistě mnoho dalších výrobců pochlubí se svými připravovanými modely.

Zdroj: Tomshardware.com, DDWorld.cz

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-05 23:19:30
avatar
"mají nejen dokonalé podsvícení" hezky řečeno - OLED podsvícení nemají, ale jediné dokonalé podsvícení je žádné (jako třeba Plazma). Na "odstranění" LCD z trhu se těším už od jejich vzniku a je mě jedno jestli to bude OLED,laser (u TV), další NEOPDP či něco jiného. Jen nechápu to předhánění výrobců kdo udělá nejtenčí TV,monitor. Pro mě osobně je tloušťka důležitá jen u notebooků. Monitor a TV ať si má třeba 30 cm.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-05 23:08:41

No ta tloušťka monitoru by se do 15cm a méně vejít mohla. LCD už není potřeba dávat dál ode zdi jako CRT, takže jsem přesunul stůl až těsně do rohu ke zdi. Stůl na PC mám sice dost hluboký ale u 22" monitoru je každej cm dál od hlavy dobrej. (blíž se to dá postavit vždycky.. dál je zeď)
Golo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-05 23:52:10
avatar
monitor moze byt tenky ale co ostatne suciastky ??
panther7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :( 2009-09-06 00:35:28
avatar
Jen mě mrzí, že výrobci uměle protahují život LCD
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 10:54:47
avatar
No a vraj zdrave konkurencne prostredie je zakladom trhovej ekonomiky, hlavne ze najvacsie spolocnosti si vlastne vobec nekonkuruju ... vseci su dohodnuty, a oled je naplanovany na presny damum, nieco ako napriklad view sonic uvadza o 2 tyzdne novy oled display za parfektnu cenu nehrozi, nielenze by to nehralo do karat ostatnym vyrobcom, ale ani jemu, mal by z toho viac problemov,nevyhod ako vyhod. takze zaklady nasej trhovej ekonomiky, nie su vobez zakladmi trhovej ekonomiky vobec
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 20:11:42
avatar
viděli jste ty ceny? sony je největší ojeb a už jsem dostal pořádný vstek na všechny výrobce konzolí a přeju jim brzký krach zpět do reality. OLED má být podstatně levnější než současné flat panely a lepší každém ohledu, a ty Sony kurvinátoři tu selej 11" HR.HDTV(čtvrtina z FULLHD = 960 x 540) šmejd od 99 999. Samsung dělá 3 generace LED(asi anorganic) FULLHD TV 23"-55" a je to totální hi-end ve všem kromě kontrastu a nevyužitelných x.v.color barev v čemž ten sonyšmejd vede. Samsung má ceny jako 23-50K. Už ani výmluvy jako že pordávají nedokončenou technologii, nebo že nebyli schopní vyvinout efektivní výrobu jako se o to snaží ostatní, Sony z hrobu nepomůžou.
Přeju všem stávajícím diktátorským firmám hodně ztrát & happy new bankrupt, protože tímhle směrem je tady další středověk.
HERO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 15:46:47

Stav sa že kým nebudú mnohonásobne preplatené všetky fabriky na LCD ktoré v nedávnej dobe stavali do OLED sa poriadne nepustia. Okrem toho OLED je highend a je jedno či má rozlíšenie 960x540 alebo 2560x1600 prvé prístroje pri každej novej technológii sú ekstrémne drahé hlavne aby sa čo najrýchlejšie zaplatil mnohoročný vývoj a keď už začnú byť ziskový alebo ešte lepšie keď budú mať konkurenciu až to ich donúti veľmi pomaly znižovať cenu. A tým pomaly myslím 5-10 rokov ako tomu bolo u LCD. Hlavná je podľa mňa kvalita zobrazenia a tým pádom OLED nikdy nebude lacnejšie ako LCD, nebudú predsa zariadenie z oveľa kvalitnejším obrazom predávať lacnejšie ako horšie zobrazovadlo.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-07 09:47:10

Ano, ale nepleť, prosím, highend s hightechem. Do prvního patří nejsilnější/nejdražší/nejvzacnější značky v řadě přibližně stejné technologie . Nikdy nebudou rozšířené. Do druhého patří značky z nové technologie, která zatím není rozšířena. Mimochodem, nemusí být drahé. Kdy nová technologie nebude až tak nová, značky mohou stát velice rozšířené. Ale přestanou být hightech.
280 je highend, není hightech
4770 je hightech (jediná 40 nm grafika na trhu), není highend. DD tady nám dva roky uváděl grafiky, které byly hightech, kvůli DX10.1, ale nebyly highend kvůli ceně prodejné a výrobní.
OLED je highend a hightech.
NV 6200 není ani highend ani hightech.

Ale hlávní myšlenku, pánové, máte spravnou: hightech nemusí stát nesmyslné, nekřesťanské peníze. A neměl by, brzdí to pokrok. Ovšem, velké firmy, ať kapitalistické, nebo soc. stát, nemají na pokroku zájem.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 01:29:59
avatar
Nebyl spíš problém v životnosti OLED, která je oproti LCD asi čtvrtinová ?? Ono těch 14000hodin vysvítíte ani nevíte jak, hlavně pokud u počítače skoro žijete, tak se vam to za 3 roky podaří jako nic...
jezisek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 03:45:55

Kdo u počítače skoro žije, tak by si stejně koupil novej za ty 3 roky. Problém je jedině v tom, že ten starý už neprodá.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 10:19:48
avatar
Já sice počítač měním jednou do 3 let, ale monitor pro me neni nic co bych chtel menit s celym pocitacem, mam stary fujitsu s S-PVA displayem a proc bych ho menil, i kdyz mu je 5let ? Pořád má lepší barvy a uhly než dnesní TN LCD na tretinovou cenu. To stejný jsou vsechny periferie, ty výkon neudávají, tudiž je netřeba je menit
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - odezva, rozlišení atd. 2009-09-06 12:14:14
avatar
TN, S-PVA a já nevím jaký další LCD technologie mají vždycky mezi sebou nějaký plusy a minusy. Tvůj starý fujitsu musel být drahý jak prase a pochybuju, že nemá některý parametry na dnešní dobu "mimo mísu". I tnka mají něco do sebe (odezvu) a já na monitor koukám zepředu nebo vůbec takže tahle nevýhoda TN mě moc nebere.Vyplatí se kupovat častěji mainstream než jednou za 5 a více let highend.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 13:01:56
avatar
No jasně, když je po ránu zima, tak je občas vidět silnice za myší, to nevylučuju, ale když se rozehřeje, tak už je to v pohodě, a ty barvy samozřejmě nejspíš nepoznáš, dokud vedle sebe nemáš jiný monitor, já tu mam nový 23" TN a je to docela poznat, a to stejný s úhlama, je docela problém, když se trochu víc zasunu do křesla, nebo si k tomu lehnu do postele (což 23" HD přímo na filmy vybízí) a začínají se mi invertovat barvy, nebo když s rodinou vybíráme fotky, tak to vidí v pohodě maximálně 2-3 lidi, dalším už se taky mění barvy, a to vubec nechci porovnávat s displayema co se montují do notebooků, to se snad ani nedá porovnávat. Ale když se vrátím k cene a rozlišení, tak máš pravdu, jeho velikost už na dnesní HD dobu není nic moc a cena, ano ta byla vskutku pekelná, ale to dneska kvalitní LCD taky stojí klidně 15k a navíc neříkám, že sem to za tuhle cenu opravdu měl ;)
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 19:51:17
avatar
to si ještě počkáme nějaký rok, protože OLED nemají žádné z těch nevýhod.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-07 09:50:30

Máš pravdu, kvalitnější monitor je nutnosti v případě rodinného použití. Ale pokud člověk žije sám, TN asi stačí.
Xyw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 18:35:22
avatar
Hmmmm... Ja mam uz 7 rokov CRT a farby v porovnani s hocijakym LCD ktore mi prislo do ruk su omnoho lepsie. Aj preto cakam na OLED, kedze tam mi pridu tie farby este zivsie ako na CRT. LCD ma mozno vyhodu v rozmeroch, ekologickosti a ekonomickosti, ale nestoji mi to za tie farby. Ja mam svoje oci rad a z LCD ma casto bolia(snazim sa co najmenej pouzivat svoje NB) takze pre mna je to jednoznacne OLED ked pride. Dovtedy CRT FTW.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 18:57:28
avatar
Už jsem myslel, že mám "divné" oči jenom já . Mám CRT 6 let a když koukám na dnešní LCD tak nijak nelituju (kromě velikosti). O lcd stejně starých se radši nevyjadřuju. Nevím jakým je to parametrem, ale všem LCD (TV i monitory) co jsem viděl chybí určítá jiskra.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 19:53:12
avatar
já jsem měl CRT 9 roku(ale vyrobene pred 10) a to bylo uplne v pici, tam nebylo rozeztnat 30% casti spektra od cerne i pri nejvyssim gamma v nvidia panelu.
Xyw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 22:25:13
avatar
Hmm, ja by som povedal, ze tomu chyba viac ako len iskra ;)
Ale kazdy mame ine oci, takze je to dost subjektivny pocit.
HERO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 05:21:43

Ak sa nemýlim tak to už riešia nové verzie OLED tzv.PLED kde je tá životnosť niečo cez 60 000h.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 10:31:45
avatar
Nj, ale tohle je AMOLED a ta má jeste další problem a to je schopnost zobrazit jen 256 tisic barev, proto se zatím užívaly jen u mobilů, ale to uz snad vyresilo Sony právě u PLEDu, a ta zivotnost je jen červený barvy, modra se porad začína vybledávat uz po 1000 hodinách
HERO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 12:15:24

WIKI hovorí toto : In 2007, experimental PLEDs were created which can sustain 400 cd of luminance for over 198,000 hours for green OLEDs and 62,000 hours for blue OLEDs.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 13:32:48
avatar
Ano, sice to patří k PLEDu, o životnosti AMOLEDu sem se toho moc nedočetl, leč mě šlo spíš o to, že problém OLEDu není umělý a nesouvisí moc s nezájmem výrobcu, kterých je naopak docela dost, protože výhody jsou neoddiskutovatelné, a LCD už není kam vyvíjet, což jím neskýtá žádné konkurenční výhody, ale to, že je to technologie, která je u monitorů a televizí použitelná teprve v řádu měsíců, jelikož všechny předchozí generace trpěly sníženou životností, takže šly v praxi použít maximalně u mobilů a mp3 přehrávačů, kde se používají už docela dlouho a ve velkém.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 19:54:38
avatar
neoddiskutovateně tím problémem je vyrobit barvy co vydrží co nejdéle, potom už to bude lavina.
MiKE.p [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 14:50:13

Já mám telefon s OLED displayem a zobrazuje 16,7 milionů barev, takže tenhle problém už bude vyřešený. A rozhodně mi po 40 dnech nepřestal zobrazovat modrou.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 17:57:33
avatar
Nemachruj, můj display má barvy 2 .
MiKE.p [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 18:22:59

stejně lidský oko nemá šanci poznat miliony barev, takže je to celkem jedno ale dvě by mi teda nestačili
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-06 20:29:49
avatar
16.7 milionu barev je obyčejné RGB(R8G8B a to je hodně poznatelné i bez komprese, lidské oko by mělo problém rozeznat tolik barev jenom kdyby je nevidělo hned vedle sebe,to je 256 barev na složku a znamená že udržíš plynulý jednobarevný přechod z černé jenom na 256 řádcích pixelů. cokoli více bude mít artefakty protože není dostatek odstínů, a to nemluvím o jemnějších přechodech, třeba jako na obloze. hry už se umí renderovat v HDR, ale monitory zatím vyrábějí jenom pro RGB,takže nakonec HDR poznáš na napřímých efektech jako odlesky, nepřímé osvětlení(to bude ve hrách od Unreal Engine 3.5 a Cryengine 3) nebo bloomu a tonemappingu. když k tomu přičteme kompresi, a že na mém novém LG 23" TN displayi je všechno tohle vidět podstatně víc, už mě je z toho zle. jenomže když dneska všechno renderuje v RGB, tak asi těžko někdo bude dělat lepší monitory, dokonce i Samsunbude mají jenom R8G8B8(16.7milionů), snad buke k něčemu snaha sony mít ve svém OLED x.v.colour.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-07 10:03:04

Problém není jen s jemnými odstíny, ale i se současným zobrazením silného světla a tmy. Na to ani osmibitová hloubka nestačí. Ale panové mají pravdu v tom, že takové množství barev je zbytečné. Problém je jinde: lidské smysly vnímájí logaritmicky, dvakrát silnější signal vnímáme jako něco o stupínek výš. Podle toho je nastavená i decibelová škála: 1 Bell = 10x.
A pokud zobrazující technologie nebudou pracovat také logaritmicky, bude malo 10 nebo i 16 bitové barvy. Šířka pásma svitívosti, které vnímá oko, pokud se nepletu, je jedna až million. T.j., potřebujeme 20bit na každou barevní komponentu. 60 bit dohromady, to bude asi 10^18 barev. Úplně zbytečné jsou, ale bez nich v lineární škále ten dynamický rozsah svítivosti prostě nezobrazíš.
AceBob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - OLED zbytečný luxus 2009-09-06 20:47:33
avatar
Mám poslední dobou pocit že si nikdo nevšiml že OLED nemůže přijít tak rychle díky změně metody podsvícení klasických LCD obrazovek. Díky podsvětlovací LED matricí se tak prodloužila životnost LCD na hezkých pár let. Někteří již volají po drahých oled displejích a přitom kombinace LCD-LED je technicky mnohem výhodnější. Zaprvé výrobní linky LCD se pouze upraví , zadruhé pod každým pixelem LCD displeje může být bílá dioda,což dohromady dá téměř srovnatelné parametry jako OLED s jedinou obrovskou výhodou - živornost jako u LCD displejů, protože nemusí být z barevně stálých materiálů. A kontrastem tato kombinace dosahuje podobných hodnot jako u oled....
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-07 09:34:12

budeme kupovat, co nam naserviruju vyrobcovia..
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-09-07 09:49:06
avatar
Hele o podsvětlení LEDkama u LCD jsem se zajímal a to co říkáš ty(AceBobe) je pěkná blbost. LEDky jsou buď na okrajích LCD (panel je pak opravdu tenký, ale vlastnosti nic moc) a nebo jsou přímo pod panelem. Pokud jsou pod panelem tak jejich počet má k počtu pixelů daleko asi jako počet obyvatel Lucemburska k počtu obyvatelům Indie. Pokud by každý pixel měl pro sebe diodu tak by to bylo desetkrát dražší než OLED. Tak malé diody nikdo nevyrobí-leda že by pod tím LCD byl OLED. Navíc existují RGB diody takže pro jeden pixel bys musel mít teoreticky víc diod.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1139x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1575x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1128x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1200x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3784x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1465x
Komentářů: 0