AMD chce zaútočit na NVIDIA s novou generací RDNA 5 (UDNA) grafik – konečně pořádné info! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 25 July 2025
altNová generace karet AMD Radeon pro hráče i pracanty se blíží. Pořádný únik informací je tu.

 

 

 

Nedávno jsem říkal, že jsme velmi blízko většího úniku pořádných informací o nadcházející grafické generaci AMD. Té firma obětovala částečně i tu současnou, u které byl kompletně zrušen vyšší segment včetně TOP variant. Měla pro to dobré důvody. Především soustředit veškeré zdroje na tuhle novou klíčovou generaci známou dříve pod názvem RDNA 5, nyní oficiálně jako UDNA. A jak jsem sliboval, pořádný únik informací je konečně tu, protože AMD začalo pomalu informovat partnery, co vlastně mohou v blízké budoucnosti čekat a hlavně s čím budou ve vývoji svých produktů pracovat. Architektura samotná je hotová, čipy existují v pokročilých vzorcích a ladí se tedy parametry karet samotných.

 

  • UDNA (RDNA 5) je zásadní v mnoha směrech

AMD má zajištěnu pozici dodavatele pro novou generaci všech velkých hlavních herních konzolí. Tedy nový Xbox X série 2 a PlayStation 6. Obě konzole budou více PC, než kdy dříve, což s ohledem na fakt, jak se vyvíjí věci a herní distribuce dnes, dává samozřejmě smysl. A tak AMD nelenilo a přímo od začátku úzce spolupracovalo se SONY na vývoji architektury. Proč? Protože stejný mainstreamový čip, který dostanou nástupci aktuálních Radeon RX 9070 série karet (NAVI 48), bude použit minimálně také v PS6! AMD už nebude dělat odlišný křemík pro konzoli a PC. Tohle tedy bude nový mainstream.

Samozřejmě nebylo žádných pochyb o tom, že AMD bude mít opět i high end. Ten obětovalo u stávající RDNA 4 generace, právě proto, aby ten nový byl ještě lepší. Půjde o čiplety. Konstrukce je nám zatím ne zcela jasná (ale vypadá to na minimálně dva čipy). Také začíná být jasné, že možná úplná TOP varianta nebude karta pro hráče. Bude především AI produktem, má disponovat rovnou 512-bit sběrnici, 128GB(!) GDDR7 paměti, 600W TBP a PCIe 6.0 rozhraním. Půjde tedy o čistě profesionální záležitost určenou pro EPYC/ThreadRipper platformy. Z ní bude odvozená i high end Radeon verze pro hráče, ovšem ta má být o poznání „skromnější“.

Jinak celkově architektura i konstrukce „RDNA 5“ (UDNA) jsou orientovány na posílení rasterizačního výkonu, především ale efektivity zpracování výpočtů pro RT a samozřejmě AI. I když v tomto případě je tím AI myšleno využití výpočetního výkonu pro technologie kolem inteligentního FSR nikoliv třeba více falešných FPS a multigen frame nesmysly. V každém případě je UDNA herní produkt na prvním místě, a to samozřejmě i díky spolupráci se SONY na vývoji samotné architektury i konstrukce GPU.

 

  • Parametry Radeon „RX 10000X“ série grafických karet

Pochopitelně v tuto chvíli nevíme, jaký název firma pro novou generaci skutečně použije. Protože jde o zcela novou generaci, může zvolit prakticky cokoliv a nemusí mít se současným značením nic společného. Takže „RX 10000X“ je podle mě méně pravděpodobně, protože je minimálně „krkolomný“. Ale pochopitelně vyloučit jej nyní nemůžeme. Takže dokud nebudu mít nějaké informace o jiném pravděpodobnějším názvu, budeme pro představu a srovnání používat logiku současného značení Radeon karet. AMD chystá kompletní RX 1000X sérii, od RX 10060 XT počínaje po RX 10090XT minimálně. Co o nich víme?

Informace pocházejí z interního zdroje AMD, ale vím, že podobné informace obdrželi také klíčoví partneři AMD. Parametry karet se v tuto chvíli finalizují, ale vypadá to na následující:

Radeon RX 10060 XT (nástupce RX 9060 XT) má mít 44CU jednotek nové generace čip bude klasický monolit. Což s ohledem na velikost tohoto nižšího mainstreamu, výrazně pod 200mm2, dává samozřejmě větší smysl, než jej dělat čipletový. Půjde o nejmenší klasické GPU v nové UDNA generaci karet. Karta má mít nepřekvapivě 128-bit sběrnici a minimálně XT model s plně aktivním čipem má používat 12GB paměti. Jak to na 128-bit sběrnici nacpete? Jednoduše, výrobci pamětí dělají kromě doposud obvyklých 2Gbit i 3Gbit čipy v rámci nových GDDR7 pamětí. Tedy bude možné na 128-bit kartu osadit 8 ale i 12GB apod. TDP karty by mělo být kolem 200W maximálně. Z hlediska běžného rasterizačního výkonu by se AMD rádo posunulo podobně jako u RX 9060 XT vůči RX 7600 XT, tedy očekávejte rasterizační výkon nejspíše stále mírně pod úrovní RX 9070. Nicméně klíčem je samozřejmě nadále zachování přístupnější a rozumné ceny, která by měla být srovnatelná s tou za RX 9060 XT dnes. Je velmi pravděpodobné (jisté), že bude i nějaký „non XT“ model, tedy trochu osekaný na počtu jednotek v GPU, výkonem tedy slabší, s nižší spotřebou a také levnější. XT verze bude klasicky TOP variantou s tím novým čipem.

Radeon RX 10070 XT (nástupce RX 9070 XT) má mít 64CU (pochopitelně ty jednotky jsou architekturou zcela odlišné od současných, takže nemá moc smysl je vzájemně co do počtu srovnávat). Půjde o typický střední mainstream, přičemž AMD míří na podobné parametry, jako u současné generace. U TOP verze (XT) bude 192-bit sběrnice a k tomu pravděpodobně 18GB GDDR7 paměti. TBP karty by mělo být kolem 270W a cenově by se AMD rádo pohybovalo kolem 500 – 550 dolarů, jako u současné generace. Z hlediska výkonu, rasterizační výkon se očekává zhruba +20 až 25% minimálně, tedy úroveň RTX 4090. Pochopitelně bude existovat i nonXT verze s méně aktivními jednotkami (pravděpodobně 48) a možná osekanou sběrnicí na 160-bit a 15GB paměti i nižší spotřebou blíže 200W. Její rasterizační výkon by i tak měl být v úrovni současného RX 9070 XT s výrazně vyšší spotřebou. Cena ale bude níže pochopitelně.

Radeon RX 10090 XT (nástupce RX 7900 XTX) má mít dohromady 154CU a 384-bit. To je méně, než mají ty „pracovní“ UDNA varianty, které disponují až 184 CU (reálně má mít to GPU řešení fyzicky prý až 192CU) a 512-bit sběrnici. Jestli AMD chystá třeba „RX 10090 XTX“ s odpovídajícími parametry, tak zatím v únicích tahle varianta Radeonu zmíněna není. Což však není překvapení, AMD dokázalo i v minulosti ty úplné TOP verze Radeon karet utajit do posledního okamžiku, takže by mě vůbec nepřekvapilo, kdyby tomu bylo tak i tentokrát. Každopádně RX 10090 XT s těmi 154 CU a 384-bit má mít 36GB GDDR7 paměti. TBP karty má být cca 380W, přičemž AMD záměrně ani u tohoto modelu nechce jít na těch nepraktických a nepříjemných 400W+. Což mě ještě jednou vede k domněnce, že dost pravděpodobně skutečně chystá nějaký extrémní Radeon RX 10090 XTX s těmi až 184 CU a 512-bit který klidně může mít 600W. Když má tuhle nepraktickou verzi NV, proč by ji nemohlo mít i AMD? Nicméně tahle TOP verze by byla něco extra, kdy AMD údajně i s tou "rozumnější" RX 10090 XT chce mít herní GPU výkon poblíž úrovně toho, co bude mít NVIDIA s nástupcem RTX 5090. Tedy ano, nový Radeon RX 10090 XT s 32GB má mít výkon rozhodně nad úrovní RTX 5090 a to zdaleka nemá stát 2000+ dolarů. Bude pravděpodobně tradičně kolem 1000 dolarů.

 

  • Věci se ještě mohou a budou měnit …

Samozřejmě všechny tyhle parametry, a hlavně výkony berte jako orientační. Protože v tuto chvíli orientační jsou (a to i pro výrobce karet samotné). Klíčové specifikace karet a GPU se sice pravděpodobně už moc výrazně měnit nebudou, lišit se však mohou výsledná nastavení TDP, taktů a s nimi tak i reálný výkon karet. Samozřejmě ani AMD nyní přesně neví, kde u finálních výkonů karet tím pádem přesně bude. Svou roli sehrají další testování, finální TDP, ale především ladění ovladačů atd. Všechna tato UDNA GPU jsou zcela novou architekturou s novými prvky, takže ovladače budou klíčové. Jinak výše uvedená pozicování výkonu platí čistě o rasterizačním výkonu, jaký bude celkový herní výkon, tedy včetně v té době už v řadě her povinný RT apod., nevíme. Ale už u RX 9000 série byl ten RT výkon a jeho přínos generačně výrazně vyšší, než čistě u rasterizace. A víme na 100%, že velká pozornost teamu AMD/SONY byla věnována právě vylepšení výkonu a optimalizaci pod RT a také strojového učení pro použití FSR 4+ apod. Takže čistě rasterizační výkon a jeho posun může být a pravděpodobně bude, než celkový výkon ...

Stojí za zmínku, že nové čipy pro tyhle Radeon karty (a konzole), mají vznikat na N3X výrobě TSMC. Tedy na rozdíl od procesorů AMD ZEN 6, které vznikají na o generaci novějším špičkovém N2E/N2X procesu, budou GPU vyráběna na starší generaci. Stále o generaci lepší, než současná, která využívá N4P. Ovšem ano, v době uvedení na trh prostě nebudou nová GPU na úplně té nepokročilejší technologii výroby. Má to však dobrý důvod. Přeci jen větší rozměry a nároky GPU čipů jsou problém. Což by na N2 nemuselo být moc dobře realizovatelné. Jednak kvůli technologickým limitům výtěžnosti, ale hlavně cenám a obrovskému zájmu o N2 kapacity. Ostatně v případě NVIDIA a její nové nadcházející generace GPU se předpokládá také použití N3 procesu.

Kromě toho všechny nové desktopové Radeon UDNA grafiky budou nepřekvapivě používat GDDR7 paměti. A to na rychlosti minimálně 36Gbps (což bude dost velký generační posun ze současných 20Gbps GDDR6). Herní Radeon UDNA karty také budou mít 16linkové PCIe 5.0, ovšem ty "profi/výpočetní" verze mají mít PCIe 6.0. Pro herní Radeon však bude Gen5 maximem, protože běžné mainstreamové PC platformy ještě dlouho Gen6 nenabídnou. Jinak tedy 10060 XT bude určitě tradiční monolit (malý), ovšem od 10070 série karet výše budou GPU čipletové. Není zatím úplně jasné, jaké konstrukce přesně. Tedy zda plné MCM (více GPU vedle sebe) nebo něco podobného RDNA 3 (jeden hlavní GPU oklopený cache čipy apod.), nevíme. Minimálně se však říká, že čiplet bude tvořený samotným GPU, které co by čip bude mít jen GPU jednotky, a bude zcela oddělené od zbytku, tedy multimediální výbavy, která má být v samostatném čipu vedle. Něco na způsob procesorů AMD, kde je také CCD CPU jako samostatný čip a výbava je oddělena do IOD čipu vedle.

 

  • Kdy se dočkáme?

A na závěr trochu méně veselou zprávu. Obecně se doposud očekávalo/odhadovalo, že tahle nová UDNA Radeon generace karet dorazí společně se ZEN 6 procesory. Tedy ke konci roku 2026. Tohle se však podle všeho nestane, a karty dorazí později. Aktuálně se o Ryzen 10000X (ZEN 6) procesorech pro AM5 hovoří s uvedením na trh někdy na přelom Q3/Q4 2025 (září/říjen). Nové Radeony ovšem dorazí určitě s odstupem až po nich. Ačkoliv se doposud očekávalo pro alespoň nový high end, ještě uvedení v Q4 2025. Bohužel, nejnovější zprávy mluví o tom, že na trh se všechny nové AMD karty dostanou až v roce 2027. Takže bych se nedivil představení nových RX 10090 XT a 10070 XT na CES 2027. Dostupnost nové generace grafik AMD tak bude reálně opět s tím už delší dobu tradičním skoro dvouročním generační odstupem. Alespoň to nebudou více než dva roky, jako natáhla svůj generační cyklus NV. AMD nemá zase moc důvodů spěchat. Minimálně proto, že chce mít pořádně vyladěné produkty, speciálně když do vývoje UDNA a nových Radeon nacpala rekordní množství peněz (nikdy žádná Radeon generace neměla zdaleka takovou podporu a zázemí). A má samozřejmě hodně co na práci i jinde. Prioritní jsou pro firmu ZEN 6 CPU, především EPYC varianty. A na poli výkonných „GPU“ jsou to Instinct řešení. Také je pravdou, že partneři firmy, tedy SONY či MS, reálně potřebují tahle nové GPU až nejdříve v tom roce 2027, kdy budou dodělávat novou generace konzolí. Ta bude používat ZEN 6 CPU, tak právě Radeon UDNA GPU. A velmi pravděpodobně ve fyzicky identické čipové podobě, jako budou na klasickém desktopu. Jen v případě konzolí obojí na míru „integrované“ přímo na základní desku, jako je tomu třeba u mobilních PC platforem. Konkrétně by nové konzole měly nést Ryzen 7 10700X procesor (12jader/24vláken) a Radeon RX 10070 XT (192-bit 18GB) grafiku. Tedy skutečně mainstream nové generace.

Tohle jsou tedy první pořádné informace o RDNA 5/UDNA co by nadcházející generaci Radeon grafik. Ta nahradí RDNA 4 a vrátí AMD také zpět do high endu. V dalších měsících, zejména začátkem příštího roku (2026), lze očekávat výrazné upřesnění všeho, jak samotné karty vstoupí do finální předvýrobní fáze. Celkově jde prý vše podle plánu. Každopádně o nových generacích Radeon i NV herních karet mluvit nyní můžeme a budeme, bohužel začíná být naprosto jasné, že obojí bude záležitost až roku 2027. Současná generace bude tak tou jedinou a hlavní ještě dlouho, což rozhodně dává i AMD důvod, prostor a čas nějak vylepšit stávající RX 9000 karty ... možná tedy RX 9080 série není vyloučena? 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
janekjankovatej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-26 09:21:18

No psát o něčem co MOŽNÁ přijde v roce 2027 kolem počítačů / grafik
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-26 09:28:39
avatar
to zase není tak daleko ...
Eli.Wallace [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-31 18:37:06

Zdravím, bylo by možné nasadit SSL certifikát pro web? Takhle AV nadává, že se heslo odesílá v plaintextu...
Děkuji za zvážení, to HTTP připojení je dnes opravdu pěst na oko.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-31 18:51:33
avatar
kdyby to možné bylo, tak jsme to dávno udělali ... na současný web to bohužel nasadit nelze ... je moc starý
Eli.Wallace [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-31 20:13:14

Ok, díky za vysvětlení.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-26 09:29:50
avatar
To je bezva, můžu šetřit na svou "Radeon RX 10090 XT" AMD mi dalo delší čas a taky si rovnou koupím zdroj okolo 1200W

Pro mě v pohodě, jsem rád, že to bude až za cca rok a půl. Bude to velice zajímavá generace na testování a další věci.

Jsem pyšný na to kam to ATI dotáhla.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-26 20:20:47

Osobne sa viacej tešim na PS6, lebo ta konečne potiahne hry na vyšši graficky level. Ma mať čip o velkosti 409mm2 a celkom dosť grafickych jadier.
Trochu som sa obzeral na čo využivaju Činania tie vykonne GPU a napriklad som narazil na AI filmi, prakticky vyzeraju ako realny herci len ústa sa im hýbu inak, konečne filmi kde bol problem herecky aj s efektami sa budu dať natočiť ovela jednoduchšie aj ovela lacnejšie.

Plany AMD na RX 10090 XT su pekne, len problem je že dva generacie čo zaostavala Nvidia v čipletovych GPU za AMD už minuli a aj Nvidia planuje hernu čiplet GPU.
čo už AMD mohla 4 roky dominovať v herných GPU a oni ani ich nevidali.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-26 11:17:39
avatar
Takže lowend startuje na 200W a nedosáhne ani na rastr 9070. Děkuji, nechci
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-26 11:39:11
avatar
tradiční low end v samostatných grafikách nebude existovat, protože ho nikdo nebude kupovat když jsou integrované grafiky v CPU, které low end plně nahradí ...
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-26 11:56:25
avatar
Tak to není potřeba lowendem nazývat, je to pak matoucí.
Bude prostě jen mainstream (nižší, vyšší) a highend.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-27 01:51:34
avatar
Souhlasím. Na opačné straně spektra to platí taky. Karta za 30 000+,- je hiend. Není mainstreamem jen proto, že existují i karty za 50 nebo 80
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-27 03:11:03

Ohledně té opačné strany spektra ~30k bude nutné si to vyjasnit. Pamatujeme velké téma kolem procesoru 5950, který tenkrát stál přes 20k a nebylo možné najít shodu zda to je ještě mainstream či nikoliv. Každopádně je to v podstatě ale jen slovíčkaření.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-27 12:33:23
avatar
Tenkrát (a i teď) je problém v tom, jak na to koukat.
AMD má jako lowend a mainstream platformu AM, jako highend pak TR. Čímž argumentoval DD a špatně to nebylo.
Většině uživatelům je to ale jedno a rozdělují to podle ceny, protože to je zajímá. A tím jsme tu argumentovali my.

A to platí i u GPU, jen ta cenová hranice je jinak posunutá, protože obecně minimálně hráči radši vrazí více do GPU než do CPU. Navíc každý tu cenovou hranici bude mít trochu jinak podle svých finančních možností.
kell_01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-28 12:00:24

Ono to nez lowend a highend spis pro koho je ta platforma urcena jako ze AM je soukroma a TR je profi firemni reseni.

A pak pod jednotlivyma platformama dal rozdelovat produkty na low a highend.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-28 18:03:51
avatar
Souhlas, lidé nenakupují podle zařazení, ale podle toho co jim dovolí jejich portmonka.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-31 08:05:33

Ano to je pohled jednotlivce. Pak je tu ještě 1 věc a tou je úspěšný highend a od něj odvíjející úspěšný mainstream. Střední třída se lépe prodává pokud se povede highend. To má vliv na vyšší prodeje.
kell_01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-27 11:45:02

Priznavam ze sem mega zvedavej na vsechny parametry a jak se jim to podarilo udelat.Tak jestli sem to spravne pochopil tak

jeden ten CCD cip bude mit 64CU a v 10070 bude jeden do kteryho bude zapojenej ten SoC cip.

Co mi dava smysl aby delala jeden typ CCD cipu a pak mi to vubec nevychazi jen kdyz trochu zaspekuluju.

10900 bude mit 2 nebo 3 CCD zapojeny dotoho Soc cipu.
Tim ze ty CCD cipy se dycky nepodari tam udelaji vic variant, ty top hodi do PROFI karet. Hadal bych ze ta profi karta bude mit 3 v top konfiguraci.

Ale 10900 muze mit treba tri ale kousky co se moc nepovedky treba 50CU ale kdyz tam das tri tak mas proste Ciplet s vykonem jako krava jinak mi to na 2 CCD nedava moc smysl pak by karta mela max 128CU a jeste by si zabraly ty nejlepsi kousky.

Pak mame spotrebu CCD,SoC,Pameti a zbyla elektronika na karte. Vuci 10070 s 270W a 10090 s 380W mi tam nak nesedi ty tri CCD. Tipnul bych ze treba 1plnej CCD bude zrat 150W.

Chapu ze se vsecno bude jeste ladit a tyhle cisla nejsou ani zdaleka posledni jen se obavam ze 400W prekrocime. Jasne dycky se da omezit snimky ve hrach v letnich mesich coz delam kdyz je fakt vedro.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-27 20:34:37

dnešna RX9070XT ma 64x64 CU to jest 4096, no koncom roka by mala doraziť ešte 64x112 CU čo je 7168 jednotiek toto ešte by mal biť monolit, nie je ale jasne či ešte to bude RDNA alebo už UDNA. Preslicha sa že vdaka 3nm procesu a odladeniu čipu to beži na šialenych 3,4GHz, dnešna 9070 beži na 2,4GHz tak že narast len na frekvencii robi 40% + 75% ziskava na väčšom počte SP, ešte bude sranda.
Tie čiplet GPU na UDNA dorazia až o 1,5 roka, otazne je že či to bude čiplet ako RX6900 1x velky GPU čip a kolo toho pomocne čipi s pamäťou, alebo to bude zložene s dvoch, štiroch GPU čipletov ako teraz CDNA.
AMD ešte to poriadne nevysvetlilo ako to vlastne bude. Čo je ale iste je že tieto vianoce dorazi ešte jedna GPU s 64x112 CU s 7168 SP a tato krasavica by mala nakopať prdel RTX5080 a RTX5090 sa bude triasť v zakladoch, len škoda že sme na ňu museli čakať rok a AMD ju nevydalo skôr.
joyster1787 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-07-30 16:14:43
avatar
Kámo ty nefantazíruj
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
The Naked Gun (2025) – bláznivá komedie aneb návrat starých časů?
The Naked Gun (2025) – bláznivá komedie aneb návrat starých časů?Tuesday, 29 July 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 422x
Komentářů: 1
Avatar: Fire and Ash v první ukázce!
Avatar: Fire and Ash v první ukázce!Sunday, 27 July 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 833x
Komentářů: 0
Battlefield 6 představen – neurazí ale nenadchne?
Battlefield 6 představen – neurazí ale nenadchne?Thursday, 24 July 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1158x
Komentářů: 5
Fallout: Bakersfield aneb klasický Fallout v DOOM verzi!
Fallout: Bakersfield aneb klasický Fallout v DOOM verzi!Thursday, 24 July 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1848x
Komentářů: 1
Wednesday se blíží v parádní ukázce
Wednesday se blíží v parádní ukázceWednesday, 23 July 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1378x
Komentářů: 0
Predator: Badlands – ukázka z nového filmu propojuje svět Alien!
Predator: Badlands – ukázka z nového filmu propojuje svět Alien!Tuesday, 22 July 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1899x
Komentářů: 0