AMD prý chystá s Radeon RDNA 3 architekturou revoluci na poli GPU – čipletový design? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 05 srpen 2020
altVypadá to, že AMD tím, že prý jeho Radeon budou následovat RYZEN, prakticky do puntíku.

 

 

 

 

Zatímco čekáme na uvedení prvních RDNA 2 grafik, už se mluví o jejich nástupcích. A zatím vše nasvědčuje tomu, že AMD jede i na poli GPU přesně podle strategie, kterou uspělo na poli CPU. Takže RDNA 1 (RX 5000) je opravdu něco jako RYZEN 1000. Tedy první nasazení zbrusu nové architektury, které výrazně vylepšilo pozici a nabídku produktů vůči konkurenci. Ale ne nutně ji překonalo ve všech ohledech.

RDNA 2, kterou AMD vypustí v Q4 tohoto roku, je pak jako RYZEN 2000 (tedy ZEN+). Jde o znatelně vylepšenou první generaci produktů, která odstraňuje některé nedostatky, především ale rozšiřuje nabídku všemi směry. V případě RDNA 1 například nejsou žádné integrované GPU, prakticky ani low end grafiky a žádná high end grafika. Jen mainstream RX 5500/5600/5700. Nová RDNA 2 série ale přinese využití lepšího výrobního procesu a současně rozšíření nabídky o high end model, ale také bude nasazena v integrovaných grafikách atd. Vše samozřejmě v kombinaci s velmi zajímavými cenami.

RDNA 2 je už ale vlastně hotové, jen se ladí a dodělávají jednotlivé produkty, kdy samotná architektura je v nových již vyráběných čipech pro PS5 a Xbox X, současně je v nových NAVI 21, ale dorazí také menší čipy a to v průběhu příštího roku. AMD už tedy vlastně primárně pracuje na RDNA 3, která má být, stejně jako RYZEN 3000 série, přelomovým produktem.

  • RDNA 3 jako RYZEN 3000? Revoluční čipletový design?

Aktuální ZEN 2 architektura na RYZEN 3000 procesorech, překvapila revolučním a extrémně chytrým a efektivním designem. Čiplety, kdy AMD místo drahé a složité výroby monolitických čipů, vyrábí drahým pokročilým procesem jen velmi malý čip, tedy samotná jádra s cache a jednotlivé čipy pak dává do procesorů i v několika kusech vedle sebe, kdy je tam pak ještě samostatný čip s výbavou, který je vyráběn starším procesem, protože nový je drahý a nebyl by v případě tohoto čipu přínosem. Výsledkem je tedy čiplet a složený procesor, kdy RYZEN modely bez grafiky mají 1 nebo 2 8jádrové čipy a vedle nich i/O čip. ThreadRipper/EPYC pak mají 4 nebo 8 8jádrových čipů a velké i/O uprostřed.

Tohle umožňuje výrobu extrémně výkonných procesorů, které by jinak vyrobit nešly. Navíc cenově, provozně a vlastně vším, je to naprosto úžasně efektivní řešení. Není se tak čemu divit, že by AMD velmi rádo stejně vyrábělo i GPU. Prostě vyrábělo jeden malý GPU čip a na grafické karty jich osazovalo více vedle sebe. Potíž je, že v případě CPU je to relativně jednoduché s multičipy, v případě GPU je multi-čipové řešení problémem. Nebo dosud bylo, speciálně pro použití co by klasické grafické karty, na hry apod. Nejnovější úniky však naznačují, že AMD přišlo s několika novými patentovanými technologiemi, které by to měly řešit a RDNA 3 architektura tak bude stavět na čipletech, tedy multi-GPU designu!

Dává to samozřejmě smysl. O multi-GPU se usiluje již dlouho a pokud někdo má vše, co je třeba k tomu to funkčně konečně vyrobit co by běžný produkt, je to AMD. Samozřejmě architektura samotná s tím musí počítat, aby to, co by běžné GPU, fungovalo jako jeden celek. Současně to odpovídá strategii, kterou AMD evidentně razí. RYZEN 1000/2000 a RDNA 1/RDNA 2 jsou sázkou na jistotu, RYZEN 3000 a RDNA 3 už jsou revolučním tahem a skokem do neznáma.

RDNA 3 by mělo využívat pokročilejší než 7nm proces, velmi pravděpodobně 5nm. AMD jej zatím malovalo do roadmap na přelom 2021/2022, kdy je ale celkem jasné, že určitě dorazí až v tom roce 2022, protože RDNA 2 přijde až na konci tohoto roku a následovat v průběhu 2021 bude mnoho dalších variant. Každopádně TSMC naznačuje, že je připraveno na výrobu multiGPU, někteří naznačují, že AMD už má v ruce zajímavé testovací vzorky, jako je například tenhle:

Dvě obrovská 600mm2 GPU s 4+4HBM čipy po stranách. Dohromady 2500mm2 křemíku. Samozřejmě něco podobného bude hlavně HPC řešením, ale dává smysl pro AMD použít multi-GPU i pro herní grafiky, stejně jako u procesorů používá čiplety a stejné CPU čipy pro nejlevnější RYZEN 3 3100 až po 64jádrový Threadripper/EPYC. Vypadá to tedy na zajímavou budoucnost a AMD se samozřejmě pouští do nové etapy. Nicméně vypadá to, že je dále, než si myslíme, některé informace naznačují, že SONY a její nová PS5 podporuje multi-GPU právě protože má už některé prvky RDNA 3 a zkrátka že se na vývoji konečně funkčního konceptu více GPU pracuje ve velkém. Pokud se tohle podaří dostat AMD na trh, tak nástupce zatím neuvedeného Radeon RX 6900XT, může mít i několika násobek výkonu, protože prostě bude spoléhat na více než jedno GPU. A pokud někdo začne pochybovat o tom, že to nemůže fungovat, upozorňuji, že ještě něco málo před rokem se mnozí smáli tomu, že by AMD mělo představit 64jádrový desktopový procesor … jenže on je na trhu a funguje skvěle. Takže nástupce Radeon RX 6900XT ne s 2x ale 3x vyšším výkonem díky multiGPU čipletové konstrukci? Samozřejmě AMD o RDNA 3 zatím mluvit nechce, ale těch pár lidí, co o tom něco ví, je podezřele nadšených a mluví o revoluci na poli GPU.

Všichni určitě budeme souhlasit, že by byla potřeba. A pokud je na těch zprávách o RDNA 3 něco pravdy, už to vysvětluje, proč RDNA 2 netlačí na pilu tak, jak by mohlo a nepouští se do vývoje mega velkých čipů, jako NVIDIA. AMD prostě ví, že je nepotřebuje. O samotném RDNA 2 si brzy povíme více, mám už celkem jasnou představu, co s ním AMD na trhu zamýšlí a co očekávat.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Yamaha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-05 18:22:42

No...a cena by byla tedy skoro 2 nasobna? 2x pameti + 2x GPU + 1x deska= DARDA?
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-05 18:36:27
avatar
No bylo by to fajn, preci jen by to byla revoluce, ale uprimne, o tomto se spekuluje pravidelne. A pravidelne ciplety nejsou u grafik. Mozna treba u konzoli je uz nejaka vrstva logicka co je nuti programovat tak aby mohly byt v budoucnu ciplety i kdyz je v konzolych monolit ale v pripade noveho HW ktery uz bude fyzicky treba na dva ciplety to pojede proste dvakrat rychleji a tak jak to bylo naprogramovany pro konzole se to uz programovat bude na PC. Nicmene podobne zazraky necekam, takze RDNA3 bude 5nm obr.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-06 01:31:48
avatar
zatím vše co jsem o RDNA 3 slyšel naznačuje že půjde o čiplety ....
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-05 21:48:32
avatar
5nm sice přinese slušný skok ( skoro 3x více transistorů na stejné ploše ve srovnání s 8nm Samsung - 8nm Samsung: 61,18 tr./mm2 VS 5nm TSMC: 171,3 tr./mm2) ale to by nemuselo stačit, již vloni se totiž začalo spekulovat o tom že Ampere není jediná architektura na které Nvidia pracuje ale pracuje již na architektuře která přijde po Ampere a bude se jmenovat Hopper a půjde o mutli čipovou architekturu - ve zkratce MCM Odkaz a letos v květnu se již objevili spekulace o tom že Nvidia si již zamluvila nějakou část 5nm výroby u TSMC i u Samsungu právě pro Hopper architekturu na rok 2021 Odkaz
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-06 08:36:35
avatar
Coz klidne muze byt pouze pro HPC, stejne jako Intel ma dlazdice, tam neni problem udelat 4 cipy s vypocetkama, problem to je pro grafiku pokud hry nejsou delany tak, aby s tim pocitaly, no treba se to prave zmeni s novyma konzolema a tu logickou nadstavbu jim AMD v driverech vnuti.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-05 22:13:33
avatar
v tom multičipovém řešení je určitě budoucnost, jen by mě zajímalo zda tam nebude u RDNA 3 i nějaké využití next gen NVMe SSD tak jako tomu je v PS5, přecijen HBM paměti budou asi i nadále hodně drahé a nároky na kapacitu grafické paměti půjdou s výkonem nahoru, tak bych očekával nějaké využití NVMe SSD na PCIe 4 (nebo dokonce již na 5. verzi) že by bylo přímo na grafické kartě jako taková cache, něco takového AMD již mělo na nějaké profi kartě pokud se nepletu ale nyní by se to již mohlo dostat i na běžné herní karty
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-05 21:50:55

Budúcnosť je podľa mna v rekonštrukcii obrazu, kde sa scéna vyrenderuje rýchlo ale s chybami, ktoré sa potom budú opravovať. A prečo to takto bude? No jednoducho preto, lebo takto funguje aj ľudské oko a mozog musí toho naozaj veľa napravovat (preto existuju napríklad očné klamy). Resp další príklad je maľba, tam to maliar tiež maľuje vo vrstvách. Ak by mohol rendering fungovať podobne, tak by sa to mohlo realizovať kludne aj pomocou viacerých čipov. Ono dnes je problém, že každý čip musí poznať celu scénu a niektoré veci sa musia počítať viackrát. Samozrejme toto musí podporovať aj engine, ale postupne sa možno k ničomu podobnému dopracujeme.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-06 15:40:30

A proč by prostě nemohli udělat ty čipy jako chiplety tak, že na nich budou jen SP a veškerý kontrolery budou separátně? Přidáním víc čipů by se navyšoval výkon, ale dohromady by to pracovalo jako klasickej monolit dneska?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Startrek 2020-08-05 22:21:25

Tyto obgenerační předpovědi jsou zkázou racionálního myšlení.
Fajn, novinky jsou potřeba, ale za cenu předčasného vyhasnutí.
Ještě nejsou na trhu aktuální generace Ampere a RDNA2 a už se rozjíždí scifi schématama budoucích architektur.
Jako jo, pro rozumně uvažující jedince je to ok, ale pro běžné myšky je to jen bordel v jejich hlavách. Nic proti. Osobní názor.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-06 00:06:00
avatar
to už nejsou předpovědi, RDNA 3 je teď hlavní GPU projekt AMD Radeon divize ;) a je prakticky před dokončením ....
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-07 11:03:58

Aby ne když čipy na PS5 se už vyrábí a větší část má být obsažena v konzolích.
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-06 09:07:38

Nemyslím si, že je vhodné používat výraz multi-GPU pro jedno GPU s více chiplety. Stejně jako se u CPU rozlišuje CPU a Core je třeba toto dodržovat i u GPU.
Už proto že multi-GPU tu už byly, viz SLI a CrossFire.
A Hanzi, stručnost! Píšeš o grafikách a třetina článku je o CPU, kdo má pořád číst to samé dokola.
Imunda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-08-06 10:52:56
avatar
Jo přesně Kert. Já už sem skoro přestávám chodit.I blbý závěry jsou slohovka.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Mafia: Definitive Edition – jak se povedl remake?
Mafia: Definitive Edition – jak se povedl remake?Pátek, 25 září 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2151x
Komentářů: 15
Serious Sam 4 je tu! Vtipná střílečka je zpět.
Serious Sam 4 je tu! Vtipná střílečka je zpět.Pátek, 25 září 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1397x
Komentářů: 5
Fallout: Miami – masivní mód Pro Fallout 4
Fallout: Miami – masivní mód Pro Fallout 4Čtvrtek, 24 září 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1107x
Komentářů: 0
RTX 3090 a hraní v 8K rozlišení – NVIDIA štve recenzenty proti sobě!
RTX 3090 a hraní v 8K rozlišení – NVIDIA štve recenzenty proti sobě!Středa, 23 září 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3892x
Komentářů: 51
Cyberpunk 2077 – jaký PC a HW budete potřebovat?
Cyberpunk 2077 – jaký PC a HW budete potřebovat?Úterý, 22 září 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1999x
Komentářů: 13
Crysis Remastered - 8K kvalita dá našim PC zabrat!
Crysis Remastered - 8K kvalita dá našim PC zabrat!Čtvrtek, 17 září 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2777x
Komentářů: 23