AMD Radeon RX 6000 nezaostávají v Ray Tracingu za NVIDIA? Jen nemají žádné optimalizace. Zatím. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 20 březen 2021
altExistuje prý poměrně snadná cesta, jak zvednout Ray Tracing výkon v některých hrách u Radeonů.

 

 

 

 

Ray Tracing ve hrách je sice dnes na současné generaci grafik a v současných hrách naprosto nepodstatný, ale díky marketingu NVIDIA se mu věnuje obří pozornost. Přes fakt, že vůbec nezáleží na NVIDIA jak to bude ve hrách s Ray Tracingem, a také DLSS, nakonec vypadat. NVIDIA však Ray Tracing ve hrách potřebovala kvůli prodeji svých předražených RTX 2000 grafik, takže zasponzorovala dodatečné aktualizace pro některé hry (mnohem méně a mnohem později, než na začátku ohlašovala).

Jenže teď se mnozí diví, či nesprávně vyhodnocují, že nové Radeon RX 6000 grafiky od AMD, nemají „tak dobrý výkon“ pod Ray Tracingem v těchto hrách. Jenže ona to není tak úplně pravda. Podle lidí, kteří se tomu věnují podrobněji, mají ve skutečnosti nové RDNA 2 grafiky od AMD mnohem lepší výkon pod Ray Tracingem, než jak to ty ukazují benchmarky. Dokonce prý existuje úprava ovladačů a SW, jak zvýšit výkon obecně už teď v této oblasti u RDNA 2. Zkrátka jde jednoduše o to, že prakticky žádná ze současných her a benchmarků, které mají Ray Tracing, nemá absolutně žádnou optimalizaci pro AMD RX 6000 sérii, za to jsou optimalizovány přímo na míru NVIDIA RTX 2000/3000 sérii grafik, protože logicky to na nich bylo uděláno. Či přímo NVIDIA si ty Ray Tracing UPDATE pro těch několik her, kde se nyní nachází, přímo zaplatila a spolu-vytvořila. Navíc pro NVIDIA je RTX 3000 už druhá generace HW akcelerovaného Ray Tracing GPU, zatímco u AMD je RX 6000 teprve první generací.

  • Objektivní srovnání Ray Tracing výkonu

                                                           mezi AMD a NV zatím není možné

V současné době zkrátka mnoho recenzentů srovnává Ray tracing výkon mezi RTX 3000 a RX 6000 v těch několika málo hrách, kde Ray Tracing je. Jenže ono to má z hlediska objektivity toho srovnání zásadní vadu. Hry jako Control, Battlefield 5, Shadow of the Tomb Raider, či Quake II, ty Ray Tracing efekty při svém vydání vůbec neměly. Dostaly je dodatečně s velkým update, který obsahoval více či zcela na míru NVIDIA optimalizovanou Ray Tracing technologii a těch pár efektů. Logicky, protože v té době byly RTX 2000 jediné grafiky, na kterých to vůbec mohlo běžet a vznikat. Nicméně protože některé ty hry (ne všechny) byly udělány podle standardu Microsoft Direct Ray Tracing, tak to funguje teď i na AMD Radeon RX 6000 (ne všechny hry, některé byly udělané jen pro NVIDIA). Jenže pro ty nové Radeony ty jednotlivé hry nemají vůbec žádné optimalizace.

Takže má smysl srovnávat výkon Ray Tracingu v těch několika hrách, když mají jen dodatečné optimalizace pro NVIDIA a nedostaly (a pravděpodobně nedostanou) žádnou dodatečnou optimalizaci pro AMD nějakým patchem? Samozřejmě z hlediska objektivního srovnání nemá. Jediná hra s Ray Tracingem, která má nějakou optimalizaci pro RDNA 2 je DiRT 5 a ten neukazuje, že by AMD za NVIDIA v oblasti Ray Tracing výkonu nějak zásadně zaostávalo:

Každopádně AMD samozřejmě o celé situaci dobře ví, stejně jako o ní ví i vývojáři her. Vtip je v tom, že marketing NVIDIA část uživatelů přesvědčil o tom, že Ray tracing ve hrách je prakticky všudypřítomný, je to „musthave“ věc atd. Realita je ovšem úplně jiná. Prostý fakt je, že současná generace grafiky jednoduše nemá dost výkonu pro jakékoliv smysluplné použití realtime Ray tracingu v současných AAA hrách a 3D enginech. Stále většina her, které mají RT efekty ne proto, že je tam jejich vývojáři chtěli, ale proto, že si to zaplatila NVIDIA aby mohla propagovat své grafiky. V tuto chvíli prostě pro většinu vývojářů nemá žádný smysl uvádět hry s Ray tracingem, protože z hlediska počtu uživatelů, kteří by si ty RT efekty mohli zapnout, tvoří promile, maximálně malé jednotky % z celkového počtu hráčů. A ty RT efekty jsou tak náročné na výkon, že je lepší to udělat rasterizací, protože stejně si skoro nikdo nevšimne vizuálního rozdílu. Za to si všimne, když mu RT sníží o polovinu FPS. Prostě v tuto chvíli z hlediska investic do vývoje hry je Ray Tracing jen ztráta času a peněz.

Proto to AMD věci nijak netlačí ze své pozice, což je podle mě trochu chyba vzhledem k agresivitě marketingu NVIDIA a některých fandů, kteří záměrně uvádějí mnoho hráčů/zákazníků v omyl. Nicméně AMD samozřejmě plně Ray Tracing podporuje a funguje, stejně jako má technologii ala „DLSS“, jen nechce ani jedno vydávat nehotové a řešit individuálně u každé jednotlivé hry, jak to dosud dělala NVIDIA. AMD chce všechny technologie a optimalizace řešit jako univerzální multiplatformní „standard“. Tak aby to fungovalo nejen na RX 6000 pro PC, ale také na RX 6000 grafikách v Xbox X a PlayStation 5. Jinými slovy, aby Ray Tracing efekty a „DLSS“ (Fidelity FX Super resolution) používali sami vývojáři her, samotné herní engine protože chtějí, protože je to jednoduché a přínosné, a nikoliv proto, že jim za to marketing zaplatil.

To je sice chvályhodný přístup, ale bohužel vidíme v praxi, že NVIDIA marketing funguje. A podle mě by AMD mělo alespoň demonstračně odpovědět. Ne nutně vydáním nějakých napolo upečených optimalizací, jako to dělala NVIDIA, která sice tvrdila „že věci prostě fungují“ ale ony nefungovaly.  Ale třeba na jednom konkrétním speciálním případě ty optimalizace skutečně „zaplatit“ a ukázat řádně optimalizovaný Ray Tracing výkon stejně jako to Fidelity FX Super resolution v praxi. Vím, že AMD už ty věci má funkční, testuje je a zapojení vývojáři jsou s tím spokojení.

Jinak je to opět stejný scénář. Zatímco AMD se snaží o to, aby daná technologie byla skutečně k něčemu, fungovala všem, byla tedy široce dostupná a stal se z ní pokud možno standard, což samozřejmě trvá déle, NVIDIA to vesele tlačí ve své „uzavřené“ verzi s minimálním rozšířením a praktickým významem, optimalizované jen pro její karty, takže to nemá šanci být standardem. A vydělává na tom balík. Nakonec s odstupem času AMD nabídne i technicky lepší verzi té technologie, která sice dorazí později, ale bude fungovat lépe, všude a všem, a to často jako standard. Všichni AMD připíší malé bezvýznamné plus, ale to už zase bude budeme řešit to samé zase s jinou novou technologií a tak pořád dokola. Stalo se to 100x před tím (jmenujme třeba FreeSync apod.), děje se to s Ray tracingem a DLSS a bude se to dít i poté … AMD a NVIDIA jsou sice firmy vyrábějící a prodávající GPU, ale jejich přístup k vývoji, a hlavně k prodeji a k zákazníkům, stejně jako marketingu atd. se diametrálně liší. Ono když se bavíte s lidmi v pozadí, tak inženýři obou firem jsou stejní nadšenci, ale jakmile dojde na vedení firem nebo marketingová a PR oddělení, je to jako noc a den. Je opravdu neuvěřitelné, jak dvě firmy působící ve stejném oboru se mnou v mnoha směrech a v přístupu tak zásadně lišit. Nikdy mě to nepřestane udivovat, i když v oboru dělám už přes 15 let …

  • Ray Tracing je budoucnost, ale právě že budoucnost

Osobně Ray tracingu fandím, ale to už hodně dlouho :). Ona to není žádná novinka a běžně se používá v designu a modelování a počítačové grafice mnoho mnoho let. Bohužel realita u běžných her je neúprosná. Je řada věcí, které by s Ray Tracingem šly z programátorského hlediska udělat mnohem jednodušeji s vizuálně lepším výsledkem, než tradiční rasterizací. Jenže ta má značnou výhodu, že potřebuje na podobný vizuální výsledek jen zlomek výkonu Ray tracingu. A to se hned tak nezmění. Těch pár RT efektů je i v nejlepším případě u těch pár her, kde dnes je, prakticky nepostřehnutelný a tvoří tak 1% toho, co se děje na obrazovce. Ovšem žere přitom 50% výkonu GPU. Jestli ani tak není jasné někomu, proč celá ta propagace Ray tracingu u nových grafik/her s výjimkou ultra TOP modelů (kde očekáváme že budou mít vše, jakkoliv je to k ničemu) je prostě tahání zákazníků za fusekli, tak se nemáme o čem bavit. Bude to chtít ještě 2-3 generace GPU, nebo přijít s Ray tracing koprocesorem, prostě tak 10x násobně zvednout RT výkon, aby mělo smysl se o použití realtime RT ve hrách bavit.

Samozřejmě technologie jako DLSS nebo AMD FidelityFX Super Resolution jsou jeden ze způsobů, jak výkonově snížit zátěž na GPU, ale jako takové dnes také nemají valný smysl, když jsou zatím dostupné jen na výkonných novějších kartách, které ani tak na smysluplný RT stejně nemají dost výkonu. DLSS či FidelityFX SR by byly zajímavé na low endu, integrovaných grafikách, které mají obecně málo výkonu, aby byly použitelnější. Ale tam zatím prostě nejsou a hlavně není v zájmu NVIDIA propagovat DLSS tímto způsobem, tedy dělat starší slabší karty déle použitelné, když ji jde o pravý opak. Každopádně ani jako občasný uživatel RTX 3090 si nebudu zapínat DLSS abych si mohl zapnout RT efekty, protože výsledný obraz je horší, než nativní bez RT. Takže v tomhle ohledu naprosto chápu, proč je takový rozdíl v přístupu AMD a NV. Jedna tahá uživatele za fusekli, druhá jim chce nabídnout funkční technologii, používanou multi-platformně přímo vývojáři her neomezující se jen na konkrétní značku PC GPU, protože se to zrovna někomu hodí do krámu …  

Ale stejně by mě zajímalo, kdy AMD to své rozšíření a optimalizace v rámci FidelityFX představí. A prozatím to nevypadá, že by se tak stalo dříve než v druhé polovině roku. Tedy ne, že by vzhledem k situaci her, odkladům a smysluplnosti využití těch technologií, s tím bylo třeba jakkoliv spěchat. Podle mě jde teď hlavně o ten marketing, kdy jako nadšenci na DDWorld.cz všichni víme, proč jsou věci, jak jsou a chápeme to, ale vysvětlujte to některým ovečkám pod vlivem marketingu …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-22 02:18:32
avatar
Zajímavé a při tom všude na obrázcích prezentují že hra se zapnutým DLSS a RT je lepší než nativní rozlišení
vážně divné a TED kde je pravda
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-22 07:46:34
avatar
DLSS nikdy nebude lepsi jak original je to kravina..

Z logiky veci z 1080p nikdy neudelas prepocitavanim lepsi obraz nez nativni 4K...

me osobne pride DLSS jako precenovana technologie, pokud budu chtit hrat ve 4K koupim k tomu adekvatni HW.. Kdo ma na to aby si poridil kvalitni 4K monitor, ma i na to si poridit vykonny PC..

DLSS mi pride spise aktualni technologie pro lidi co nemaji penize a musi si koupit slabsi HW a to prave "dozenou" tim upscalingem z nizsiho rozliseni ale kdo nema prachy na HW ma doma 1080p max 1440p..
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-22 08:18:27
avatar
dneska se to dlss hodi kor, když karty jsou nedostupny, ja si pořidil do 4k prozatimni rtx 2070 super, stim ,že si koupim o rok později vykonějši kartu na 4k a kde ji mam ted koupit? 6800xt za 45 tisic? to v žadnym připadě a rtx 3080 je nedostupna tež
kell_01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-22 10:38:57

Ty ceny grafik na bazosi sou neskutecny jako 6800xt od 36 do 50 tisic to uz neni ani brutal to uz je apokalypsa no je na prodej jen par kusu tak se neni cemu divit
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-22 13:35:41
avatar
z principu věci penize nepenize, tohle podporovat je hloupost, pokud nema člověk zbytečny statisice a je mu to uplně jedno co to stoji
Eli.Wallace [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-22 15:04:33

Tak zrovna 6800Xt se dá sehnat u Němců pod 30... Ano, není to zázrak, ale furt lepší než 36.
hornster [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-23 16:14:59
avatar
Nevím na co si stěžujete. Mám screen obrazovky, jak se na Alze prodávala Radeon RX 570 8GB za 100 000,- a také zmizela rychle
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-22 12:15:00
avatar
to bych označil za hodně falešnou reklamu ...

ano, za určitých okolností může DLSS vypadat lépe než nativní, ale to jen když renderuješ stejné rozlišení do stejného rozlišení, což je zajímavá vedlejší možnost této technologie ....

nicméně pokud používáš DLSS primárně tak, jak je mířeno dnes, tedy děláš 4K obraz z nižšího rozlišení, protože nativní tvá karta neutáhne, tak nativní 4K je pořád výrazně lepší a pokud nejsi slepý, tak to vidíš ....

jak říkám, DLSS je dnes hlavně hodně marketingu ... kdy paradoxně největší přínos této technologie by byl na low end grafikách a integrovaných, kde ale tahle technologie vůbec není a NV sama to nemá samozřejmě takhle zájem propagovat natož to u takových karet propagovat, protože by to prodloužilo jejich životnost = přesný opak toho, o co NV jde ....

takže pravda je prostě taková, že nemáš věřit marketingu. DDWorld.cz marketing nedělá, máme zájem jen na nás uživatelích a píšeme o věcech tak jak prostě jsou ... tedy DLSS určitě není blbost, ale není zdaleka tak zásadní v současném stavu věcí, jak jej marketing vykresluje a rozhodně je nesmysl zapínat nyní DLSS aby sis mohl zapnout RT efekty ...
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-22 15:01:01

Jak by hra se zapnutým DLSS mohla být hezčí než nativní rozlišení? Vždyť to už z logiky věci nedává žádný smysl.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-22 20:37:13
avatar
Hezčí pro něhoho být klidně může. Věrnější ne. To je stejné jako u hodnocení zvuku. Někomu se může zdát hezčí zvuk u sestavy, která hraje prokazatelně s větším zkreslením než jiná.
Machine7170 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-03-22 15:54:28

Mam RTX 2060 super a monitor s rozlisenim 2560x1080 a nikdo mi nevymluvi ze Cyberpunk vypada lip nativne s 80fps nez s RT pro svetlo a DLSS quality pri 60 FPS.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 212x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1443x
Komentářů: 7
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1177x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1875x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1135x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1902x
Komentářů: 3