AMD Radeon RX 9000 jsou úspěšné – firma přiznává zásadní problém, který dnes nemá řešení?! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 13 srpen 2025
altNová generace Radeonů se velmi povedla, mezi hráči se těší zájmu. AMD přesto přiznává potíž.

 

 

 

 

Nová generace grafických karet AMD sice nemá high end modelovou nabídku, ale většina hráčů a nadšenců si i dnes ráda nechá „ujít příležitost“ utratit za herní grafickou kartu 800+ dolarů (20 000 korun). Nicméně absence high endu, který slouží především jako marketing pro celou sérii karet, je samozřejmě částečně stále problém. Původně RDNA 4 měla mít high end a čipletového nástupce NAVI 32 a hlavně NAVI 31 (RX 7900 série). Ale ten byl nakonec zrušen ve prospěch soustředění zdrojů a lidí na vývoje nástupce, tedy RDNA 5 (UDNA 1). Absence high endu by za normálních okolností fakticky snižovala prodeje i levnějších karet, protože část zákazníků věří marketingu ve stylu:, že když je „RTX 5090 nejvýkonnější, tak i RTX 5050 musí být přeci logicky skvělá a výkonná karta (není)“. U aktuálních Radeon RX 9000 modelů však dnes rozhodně absence high endu, problémem v praxi není ani v tomto marketingovém ohledu. AMD totiž přiznává, že i poptávku po desktopových Radeonech sotva stíhá pokrývat …

Prodeje i finanční výsledky potvrzují, že zájem o aktuální Radeon karty, zejména RX 9070 XT je velký a finančně je na tom grafická divize lépe, než kdy v minulosti. Problém je, že o moc lepší to být nyní nemůže, protože narazila tzv. do zdi. Zákazníci sice mají zájem o její karty, firma je ale na limitu toho, co dnes dokáže vyrábět. Situaci v nedávném rozhovoru otevřeně přiznala i CEO firmy. AMD podle ní jednoduše nevyrábí dost GPU. A je to problém, který v současnosti nelze jednoduše vyřešit.

Pro ty, kteří DDWorld.cz sledují pravidelně, to není žádná velká novinka. Kdykoliv na to přijde, tak upozorňuji na prostý fakt, že i kdyby AMD mělo výrazně lepší grafiky za lepší ceny než NV (což často mívá a má i v tuto chvíli) a většina zákazníků podle toho nakupovala, stejně AMD nemůže v absolutních prodejích a podílu na trhu GPU porážet NVIDIA. Není to jednoduše objemově kvůli kapacitám výroby možné. A NVIDIA to moc dobře ví, a této situace využívá, speciálně v této generaci, kde má naprosto jiné priority než hráče.

Jak víte, NVIDIA dnes kašle na hráče z vysoka, ani se tím netají, protože AI jednoduše „platí lépe“. Na RTX 5000 jsme jako na novou generaci čekali rekordní dobu. Více než 2 roky od minulé RTX 4000 generace. A co jsme dostali? Vlastně žádnou novou generaci, protože RTX 5000 = RTX 4000 po stránce architektury a většiny schopností. Jediným modelem, který skutečně přinesl nějaký větší parametrový a výkonový posun, je však pro hráče nesmyslná RTX 5090 s šílenou 600W spotřebou a cenovkou, kdy stejně většina těchto karet skončí v neoficiálních AI továrnách v Číně. Ostatní, skutečné herní modely jako RTX 5080/5070/5060/5050 série, přinesly naprosto zanedbatelný výkonový a prakticky žádný parametrový posun, což NV schovává tím, že vymyslela „násobič falešných FPS“ jménem MFG, a cpe to do grafů. Ale je to ještě horší, NVIDIA vydává karty, které jsou parametrově horší, než jejich předchůdci podobného značení. To, co firma dnes nabízí jako RTX 5070, je ve skutečnosti parametrový nástupce maximálně 60tkové série atd. NV tím schovává výrazné zdražení svých karet, nejen kvůli rekordně vysokým maržím, které si účtuje, a to i proto, že jich v nové generaci vyrábí méně. Mnohem méně, než na co byli partneři zvyklí. Jenže AMD toho nemůže moc využít. A NV to moc dobře ví, proto ví, že si může zdražení a zpomalení dodávek dovolit, protože ví, že nemá co ztratit.

NVIDIA má prakticky 95% podíl v integrovaných GPU v noteboocích. A to je oblast, kam se AMD s novými RX 9000 ani nepokusila vstoupit. Ne, že by nechtěla natož OEM výrobci neměli zájem, RDNA 4 čipy by byly ideální pro mobilní oblast, ale nenabídla je proto, že jednoduše nemá, kde je fyzicky vzít. Ostatně i v desktopu firma musela řešit, že po uvedení RX 9070 série neměla dost karet, a to i když historicky šlo o objemově největší uvedení v moderní Radeon historii. Na poměry AMD bylo připraveno rekordní množství karet (zhruba 2-3x více než je obvyklé u této značky), přesto za pár dní bylo všechno rozebráno a čekalo se na další. AMD sice opakovaně navýšilo výrobu NAVI 48 zhruba až na dvojnásobek plánu, ale ani to nestačí pokrývat poptávku. A speciálně RX 9070 XT tak nadále stojí běžně více, než by měla a mnohé edice mají občasnou nedostupnost. Přitom je to hlavní model, na který se AMD a výrobci v celé generace soustředí. AMD tak fakticky ani neuvedlo mobilní verze, a to i přes fakt, že mobilní dGPU tvoří přes 50% trhu s neintegrovanými PC grafikami. Firma se tak ani nepokusila sáhnout si na tuhle část zoufalého trhu volající po konkurenci, kde NV ovládá dodávky s 95% podílem. AMD Radeon RX 9000 nyní bojuje jen na desktopu a ani tady nemůže v současnosti doufat v alespoň 50% celkový podíl. A to bez ohledu na fakt, že Radeon RX 9000 jsou prostě lepší karty za lepší cenu, než co nabízí NV v podobně RTX 5000. Důvod?

Šéfka AMD přiznává, že největší problém AMD a jeho Radeonů je, že prostě nevyrábí dost. Jenže tenhle problém nemá v současnosti řešení. Kapacity u TSMC jsou zcela vytíženy, pokud jde o N4/N3/N2 procesy a AMD se o ně přetahuje s mnoha dalšími firmami a vše je zadáno a vytíženo. Takže i když AMD má zhruba stejný objem TSMC kapacit jako NVIDIA, hlavním produktem firmy jsou nadále CPU, které tak logicky tvoří většinu výroby. Na GPU tak zbývá mnohem méně. Jenže NVIDIA zase nic jiného, než GPU nedělá, i když tedy většinu kapacit dnes využívá pro AI produkty, stále má prostě dostatek kapacit na to, aby mohla dosahovat většího podílu na GPU trhu než AMD. V současné generaci se na tom těžko něco výrazně změní, podmínky jsou prostě dané, navíc i AMD se snaží uspět na AI poli, nemluvě o tom, že hlavní prioritou firmy jsou CPU, zejména ty serverové, a i tady má AMD problém stačit poptávce, protože má nejlepší procesory na světě. Zkrátka a dobře, pokud TSMC (nebo někdo jiný s podobně dobrou technologií) nepostaví nové továrny s kapacitami, které bude moci využít jen AMD (kdy nejen NV bude ale dělat vše proto, aby se tak nestalo a urvala si kapacity pro sebe, kdy na to má „trochu více peněz než AMD“), tak se na současném stavu věcí nic nezmění a změnit nemůže.

AMD tedy přiznává, že po jeho Radeon RX 9000 je nyní větší poptávka, než kolik jich dokáže nabídnout. Firma se sice bude snažit o zlepšení situace, ale možnosti k tomu má velmi omezené (či spíše žádné, které by nyní k nějakému znatelnému zlepšení mohly vést). V této generaci těžko čekat nějaké výrazné změny, kapacity produkce jsou dávno zadané, a hlavně rozdané. V nadcházející generaci se AMD zjevně bude snažit získat více kapacit a současně přizpůsobit design své čipové nabídky tak, aby maximálně efektivně těch kapacit využila. Jak víte, AMD je hlavním dodavatelem čipů pro konzole, jak ty malé kapesní, tak hlavně SONY a Microsoft. Takže i tohle výrazně snižuje objem výroby pro klasické GPU. V současnosti SONY PS5 a MS Xbox X/S série používají speciální custom řešení „SOC-APU“ tedy liší se od všech ostatních CPU a GPU AMD. V nové generaci by to ale mělo být jinak. Nová platforma pro SONY PS6 i nový Xbox by měla být čipletová, přičemž ten grafický čip, který je velikostně největší, by měl být úplně stejný, jako pro Radeon PC karty UDNA 1 generace. Konkrétně se mluví o tom, že nové konzole bude pohánět čipový nástupce současného NAVI 48, který ale bude mít prostě stejnou podobu pro konzole i PC grafiky.

To by výrazně zefektivnilo využití kapacit výroby TSMC (i zlevnilo tu produkci). Stále ale zůstává fakt, že pokud by AMD skutečně chtělo ohrozit podíl NVIDIA na GPU trhu, muselo by získat minimálně 2x větší celkové kapacity výroby proti NV, než nyní u TSMC má. A samozřejmě v zájmu NV je, aby se tak nestalo a „bohužel pro trh“ má NV peníze na to, aby se tak nestalo … NV se rozhodně monopolního vlivu, který nyní na OEM a výrobce karet má, nebude chtít vzdát. Tedy teoreticky, pokud nadále bude chtít klasická GPU vyrábět. Je pravda, že ještě nedávno bychom tuhle možnost ani nepřipustili, ale dnes už ji vyloučit nelze. Je možné, že NV zkrátka o herní GPU ztratí zájem zcela a všechny výrobní kapacity vrhne na produkci AI produktů a herní segment opustí zcela, protože fakticky ji dnes jen snižuje zisky. Pak ano, pak by AMD, které má zjevně o hráče zájem (jinak by nepřipravovalo novou generaci konzolí), mělo šanci výrazně navýšit podíl, jenže za cenu toho, že by nemělo šanci vykrýt absenci NV GPU na trhu. Už nyní by AMD potřebovalo výrazně vyšší kapacity, aby mohlo alespoň usilovat o 50% dGPU PC trhu. Pokud by NV opustila tento trh cela, AMD by potřebovalo bez přehánění 4x vyšší kapacity produkce, než dnes má, aby alespoň vzdáleně vykrylo absenci NV GPU pro hráče, tedy to, co potřebují notebooky a desktopy. A jak moc je reálné, že by AMD násobně větší kapacity, než nyní má, u TSMC získalo?

Navíc i AMD má samozřejmě primární zájem mimo GPU pro hráče, a to jsou minimálně CPU (i ty pro hráče). Ale ano, ze všech tří firem, Intel, NVIDIA, AMD má právě AMD zdaleka největší skutečný zájem o herních produkty. Hlavním a prakticky jediným problémem AMD jsou však prostě omezené kapacity produkce jeho čipů, kdy rozhodně nevěřím tomu, že podle některých by firma záměrně objednávala méně nebo byla neschopná objednat více, kdyby tu možnost měla. TSMC ale víc kapacit nemá a nikdo jiný potřebnou výrobu v potřebné kvalitě a technologické úrovni nenabízí (což je problém celého světa, zejména s ohledem na velmi nestabilní situaci a obecně oblast, kde se všechny ty továrny TSMC nachází).

Zkrátka a dobře, AMD o situaci ví, přiznává ji, ale musíme být realističtí vtom, že to je tak všechno, co s ní může v současnosti dělat. Tohle je jedna z nevýhod, když nemáte vlastní továrny. Nemůžete je prostě jen tak rozšířit. Jste závislí na tom, co vám partner nabídne a kdy vám to nabídne. Na druhou stranu, takový Intel zase dnes ukazuje, jaká je nevýhoda mít vlastní továrny, když technologicky nestíháte a musíte stejně vyrábět u konkurence, aby vaše produkty měly vůbec šanci zůstat konkurenceschopné. A jsem si docela jist, že AMD raději bude řešit současný „problém“, že nemá dost čipů, o které je velký zájem, než aby řešila, že by čipů mohla mít hromady, ale takových, kter by nikdo nechtěl a prodělávala by na všem kalhoty … takže ano, u AMD nejsou šťastní, že nemohou nabídnout dostatek Radeon GPU, ale současně nabídka a finanční situace firmy nikdy v historii nebyla lepší, než je teď. A poprvé v historii by se v druhé polovině 2025 celkové kvartální příjmy AMD měly přiblížit 10 miliardám. Ještě v roce 2020 sotva přelezlo 2 miliardy. Takže ze všech úhlů pohledů i nadhledů, se dá těžko AMD něco skutečně vytknout dnes, natož že by dělalo méně, než by mohlo.

Nicméně ano, pokud budou chtít u AMD posunout věci dále, budou muset nějak přesvědčit TSMC (nebo případnou konkurenci, která ovšem bohužel neexistuje), aby pro ni rozšířily kapacity výroby, a to i „na úkor“ NV, Apple atd., kteří se však budou snažit o to samé. A mají v kapse i více „pádných důvodů“ … ve své podstatě tak nejde o problém AMD, ale o problém, že TSMC nemá konkurenci, protože všem uteklo. Proč nemá konkurenci? Protože nikdo neinvestoval bezmála 100 milionů dolarů rok co rok do vývoje a budování těch kapacit výroby. A proč je Taiwan prostřednictvím TSMC investoval? Protože jde o bez přehánění o otázku života a smrti, kdy TSMC technologie a továrny na Taiwanu jsou doslova obranný val téhle nezávislé svobodně země, kdy USA a zbytek světa budou muset vojensky pomáhat, pokud by Čína na Taiwan zaútočila (což se podle všeho blíží). A protože ani Intel ani Samsung, natož třeba GF atd. a především ani vlády USA/EU neinvestovali ani vzdáleně do výroby čipů to, co Taiwan prostřednictvím TSMC rok co rok, není prostě divu, že konkurence dnes neexistuje. A dohnat se to rychlé prostě nedá. Situace AMD pak představuje jeden z méně závažných (ale bohužel také neřešitelných) důsledků tohoto stavu, kdy o jeho produkty je větší zájem, než může kvůli jasně daným a omezeným kapacitám TSMC dnes nabídnout …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-08-14 18:39:13

Viem, že to situáciu kompletne nevyrieši, no verím, že pomôže to, že ďalšia generácia UDNA 1 bude čiplet aj pre konzole, takže podobne ako ryzeny budú vyrábať pár efektívnych čipov a tie potom "lepiť" do jedného celku. Možno potom nasledujúci krok bude, aby aj APU ako strix halo obsahovali čiplet a tak by si mohli urvať nejaké percentá z notebookového gpu trhu.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-08-14 19:16:48
avatar
Nevím proč ale pořád se mi do hlavy tlačí přirovnání TSMC s našimi developery v ohledu stavby nových bytů. Kde naprosto systematicky se drží záměrně nabídka pod poptávkou a tak se mohou naprosto pohodlně šroubovat ceny. Dříve jsem si říkal proč někteří obchodníci drží vysoké ceny, než mi bylo vysvětleno, že je lepší prodávat méně s vysokou marží, než velké objemy s malou. Člověk si řekne to je nesmysl to se nemůže vyplácet. No a představte si že může. Malé objemy prodejů znamenají že nepotřebujete zbytečně velkou prodejní plochu kterou musíte hlavně v zimě vytápět a v létě klimatizovat. Nepotřebujete velkou skladovou plochu. Menší prodeje znamenají méně reklamací, nepotřebujete tolik prodavačů. Samozřejmě se to musí dělat s produkty kde máte výhradní prodejní právo a né u výrobků které prodává kde kdo.
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-08-14 19:34:03

Plne súhlasím je lepšie predať menej s vysokou maržou.
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-08-14 20:05:53

Svojich 10% GPU trhu AMD evidentne stíha obslúžiť. Minimálne na Alze majú plné sklady AMD kariet. Žial stále sa im nedarí ukrojiť aspoň trochu podiel Nvidii.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Sledujeme konec firmy Intel?
Sledujeme konec firmy Intel?Středa, 13 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 328x
Komentářů: 0
V Číně si ze zákazů dovozu AI GPU dělali dobrý den
V Číně si ze zákazů dovozu AI GPU dělali dobrý denPondělí, 11 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1990x
Komentářů: 0
MAFIA: The Old Country vyšla – hodnocení nic moc?
MAFIA: The Old Country vyšla – hodnocení nic moc?Pátek, 08 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1017x
Komentářů: 1
Legendární Ashes of the Singularity dostane druhý díl!
Legendární Ashes of the Singularity dostane druhý díl!Čtvrtek, 07 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 924x
Komentářů: 1
The Guild: Europa 1410 – simulátor středověkého podnikatele od českého studia
The Guild: Europa 1410 – simulátor středověkého podnikatele od českého studiaPondělí, 04 srpen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1503x
Komentářů: 0
The Naked Gun (2025) – bláznivá komedie aneb návrat starých časů?
The Naked Gun (2025) – bláznivá komedie aneb návrat starých časů?Úterý, 29 červenec 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1548x
Komentářů: 1