AMD vypustilo FidelityFX Super Resolution do her – dalece využitelností překonává NVIDIA DLSS Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 22 červen 2021
altVelice užitečná technologie, která na rozdíl od NVIDIA DLSS je tu pro všechny a jako standard.

 

 

 

Počínaje dnešním dnem vyráží AMD FidelityFX Super Resolution do prvních her. A ohlasy jsou více než pozitivní. Všichni se shodují, že to funguje mnohem lépe, než se čekalo a jedinou vadou na kráse je, logicky, počet prozatím podporovaných her.

Samozřejmě mnozí se snaží FSR srovnávat s DLSS, což není moc jednoduché, když prakticky není hra, kde by byly obě tyto technologie. Nicméně je tu také jiný problém, ve smyslu že FSR není konkurencí DLSS, protože obě technologie sice řeší podobnou věc, ovšem AMD a NVIDIA mají naprosto odlišný přístup k celé věci.

NVIDIA má sice s DLSS více než 2 roky náskok, ale to neznamená vůbec nic. Už teď má AMD s FSR mnohem větší podíl uživatelů, kteří tuhle technologii mohou používat. NVIDIA a její DLSS je totiž hlavně marketingová technologie, která má za cíl prodávat nové grafiky. Funguje jen na specifických modelech, a to od RTX 2060 a novějších RTX karet. Nefunguje na GTX 1600 sérii, nefunguje na GTX 1000 a samozřejmě nefunguje na žádné AMD Radeon kartě. Jenže FSR funguje na všech výše jmenovaných. Tedy vedle všech RTX 2000/3000 grafik od NVIDIA, funguje i na GTX 1600 a GTX 1000 sérii. Funguje také na Radeon RX 6000/5000, RX VEGA, RX 500/400 a integrovaných grafikách v procesorech RYZEN 2000 a novějších. A to je oficiální seznam, kde to AMD zkoušelo a testovalo. Údajně ale tahle technologie funguje i na ještě starších kartách, jen to „není testováno“.

Takže když si porovnáte, kolik je na světě uživatelů s kartami NVIDIA RTX 2000/3000, kde jedině DLSS funguje a kolik je uživatelů se všemi ostatními kartami včetně RTX modelů, je asi jasné, proč DLSS a FSR nejsou konkurencí. AMD FSR je prostě úplně na jiné úrovni využitelnosti, podpory a rozšíření. A jak se ukázalo, má i další výhody …

 

  • AMD FSR v praxi v prvních hrách

Konečně je možné otestovat FSR přímo a výsledky jsou překvapivě pozitivní. Všichni se shodují, že FSR je kvalitativně mnohem lepší, než bylo NVIDIA DLSS 1.0, když začínalo, dokonce v Ultra Quality režimu je téměř stejně dobré, jako DLSS 2.0! Prakticky ani nepoznáte rozdíl mezi nativním 4K a FSR ultraQuality režimem, který má 2954x1662 rozlišení. Ovšem poznáte, že máte najednou o desítky % více FPS proti nativním 4K!

Použitelný je ještě Quality režim. Další dva, tedy Balanced a hlavně Performance už jsou výrazně kvalitativně na tom hůře. Ale to se dalo očekávat. Pořád jsou ovšem lepší, než když snížíte rozlišení ručně. Ovšem výkonový přínos už není tak velký. Všichni se shodují, že FSR je nejlepší upscaling technologie, která se kdy objevila a nevyžaduje přitom na rozdíl od NVIDIA DLSS, žádný speciální HW a náročnou implementaci do her, natož AI výpočty.

Hlavní výhodou je ale podpora i starších karet. Tedy karet, které už dnes nemají dost výkonu na nativní 4K či 2K. A hraní na nich je tak problém a jsou „na vyhození“. AMD s FSR jim ale vdechuje nový život. Jednoduše prostě přidává výkon. Něco, co NVIDIA DLSS záměrně neřeší. Protože NVIDIA nemá zájem prodlužovat život starších karet. Chce abyste si koupili novou grafiku.

To je další důvod, proč prostě nelze vůbec srovnávat DLSS a FSR. Až na pár karet, kde DLSS funguje, nefunguje nikde jinde, zatímco FSR ano. A největší smysl tahle technologie má přeci na slabších a starších kartách. Tedy grafiky jako GTX 1060 nebo RX 580, ale třeba i karty jako GTX 1070/1080, které najednou jsou opět výkonově použitelné. A na žádné z těchto grafik DLSS nefunguje, takže o jaké konkurenci k FSR se tu chce někdo bavit?!

 

  • FSR je teprve na začátku, ale bude standardem velmi brzy!

Takže si to srovnejme. AMD s FSR od prvního dne funguje mnohem lépe, než jak fungovalo DLSS první téměř 2 roky své existence. Je také ve více hrách, než bylo DLSS ve stejné pozici, a má zajištěnu mnohem širší podporu. Už teď funguje na mnohem více grafických kartách a je využitelné pro mnohem více hráčů, než DLSS i dnes.

A to se bavíme o FidelityFX Super Resolution verze 1.0 a podpoře v několika většinou nevýznamných hrách (stejně jako u DLSS je nutné hry aktualizovat a technologii implementovat). Nicméně jak říkají tvůrci těch her, přidání podpory AMD FSR je mnohem jednodušší, než DLSS. Jeden z vývojářů dokonce uvedl, že FSR dokázal do hry dostat za pouhé 2 hodiny práce. AMD se také hodně snažilo, aby to jednoduché bylo. Proto to vyvíjelo tak dlouho, než to vypustilo na trh, zatímco NVIDIA o stavu DLSS prokazatelně lhala od prvního dne. Tvrdila, že to „prostě funguje“, přitom to nefungovalo, protože to teprve vlastně vyvíjela.

Zásadní ovšem je ten fakt, že AMD od začátku udělalo FSR tak, aby nevyžadovalo speciální HW, speciální složitou implementaci. A hlavně fungovalo tam, kde to má smysl. Tedy u slabších a starších karet. Navíc ho dává k dispozici zdarma jako otevřený standard. Funguje nejen na AMD a NVIDIA grafikách (desktop i notebook), ale i na integrovaných grafikách a bude fungovat i na konzolích a pravděpodobně i jinde. Navíc je ve vývoji ještě lepší verze, která zásadně zlepší kvalitu a navýší výkon. O podporu do her se zjevně také bát nemusíme a bude se rychle rozšiřovat. Xbox a SONY mají velký zájem. Poté co jsme viděli, jak minimální je vizuální rozdíl v kvalitě grafiky ve 4K vs FSR Quality 4K, přitom rozdíl výkonu je běžně kolem 40%, to je opravdu zásadní. Není také moc divu, že právě tohle nastavení, funguje zdaleka nejlépe, protože se právě u konzolí a her bude nejvíce dnes používat s tím, jakou jsou 4K TV a 4K monitory stále více mainstream.

Celkově podle mě není co řešit, FSR je celkově lepší než DLSS. Na podobnou kvalitu obrazu a výkonový přínos vyžaduje podstatně jednodušší implementaci, funguje na široké škále grafik, a nevyžaduje specifický model GPU. Je to prostě jen další důkaz toho, jak moc se AMD a NVIDIA jako firmy přístupem k vývoji technologií a zákazníkům liší. Jedna dělá technologie maximálně funkční a přístupné pro všechny, druhá je dělá pro sebe a svůj marketing maximálně uzavřené a komplikované. Je to prostě AMD FreeSync vs NVIDIA G-SYNC jako přes kopírák. NV všem lhala, že to nejde udělat jinak než přes speciální drahý HW, ale ono to šlo a jde. DLSS je prostě to samé. NV věděla od samého počátku, že to jde udělat jednodušeji aby to fungovalo všude s přínosem pro všechny, ale to nebylo v jejím zájmu. AMD na rozdíl od NVIDIA prostě myslí na hráče a herní vývoj. To je pravda, kterou mnozí nechtějí slyšet …

AMD FidelityFX Super Resolution je od uvedení FreeSync a VULKAN (API MANTLE) další velká revoluční věc, která se stane jasným a běžným standardem. Nepochybuji na tom ani na okamžik. Za 2-3 roky už ani nebudeme o těchto věcech mluvit, bude to všude běžně. DLSS nemá žádnou budoucnost vedle FSR, jakkoliv nelze vyloučit, že u nových verzí FSR budou existovat i takové, které budou využívat nějaké speciální HW jednotky u budoucích generací GPU apod. Nicméně FSR jako takové je a bude otevřeným standardem. A přesně tím by podobné technologie být vždy měly, aby vývoj a implementace těchto užitečných věcí, byly co nejrychlejší. NVIDIA se svým přístupem vývoji vlastně přímo brání a brzdí jej, pokud by se s AMD domluvilo na společném postupu a vývoji na standardu FSR už před dvěma lety, mohla tady ta technologie být dávno a v lepším stavu a širším záběru her, než jsou zde tyto věci nyní …  

V tuto chvíli tedy máme FSR v prvních hrách k vyzkoušení, a jasně vše ukazuje, že to prostě funguje :). Ano, prostě to funguje. Je tedy jen otázkou času, než tvůrci her aktualizují dnes populární tituly a myslím si, že to velmi brzy udělají. Ten přínos pro obří skupinu hráčů (která z DLSS těžit nijak nemůže) a jednoduchost implementace jsou neoddiskutovatelné. Nedivil bych se tedy, kdyby do roka bylo FSR v mnohem větším počtu her, než je v tuto chvíli DLSS, přestože měla NV 2 roky náskoku. A už vůbec bych se nedivil, kdyby DLSS vlastně skončilo. Ovšem název zůstal a NV si „ukradla“ FSR, stejně jako si „ukradla“ FreeSync, kdy jen nutí všechny tomu s jejím logem říkat pořád GSYNC. Očekávám prostě stejný vývoj i tady, tedy ve hrách bude jen FSR, ale NV tomu nadále bude říkat DLSS …  jediné, co mě na tom celém udivuje, kolik lidí tomu opět naletí a bude se za to prát, obviňovat všechny kolem z toho, že píší proti NVIDIA jen proto, že píší pravdu a neignorují realitu. Nikdo neříká, že DLSS je špatná technologie, ale to, jak bylo prezentováno, a jak je uměle omezeno a uzamčeno, to je to, co je špatně. Naštěstí AMD a jeho FSR všechno řeší. Zjevně dokáže nabídnout prakticky to samé, ovšem pro všechny a použitelné hlavně pro ty, kde to má smysl! A ještě co by otevřený standard „zadarmo“. Tahle se dělá skutečný technologický vývoj, když máte skutečný zájem zlepšit hráčům, vývojářům i uživatelům život …

Tohle není o NV vs AMD, tohle je o přístupu k nám zákazníkům. A tom to prostě je vždy, když na DDWorld.cz o těchto dvou firmách píšeme.

Jsem docela zvědav, jak rychle budou přibývat další hry s FSR, ale jakmile to ohlásí Xbox a SONY co by podporu, tak to bude fofr a standard u nových her od vydání v základu ...

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
darth_stofi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-22 20:12:22

Koukal jsem na DF a tam teda tak do stropu neskákali. Nejobyčejnější upscale je sice slabší, ale lepší upscalovací techniky už tomuto celkem snadno naloží. Sice je to snadno implementovatelné, ale DLSS od Nvidie má mnohem lepší kvalitu obrazu. A když jsou dnes běžné upscaly lešá, tak na co je mi FSR?
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-22 20:45:07
avatar
Dôležitý bude počet podporovaných hier, ak ich bude malo oko pri DLSS, tak to nebude mat zmysel. Ak to bude široko rozšírené, tak sa to kvalitou nemusí dotiahnuť na dlss a stále to bude mat zmysel. Mimochodom nvidia potichu vydala dlss 2.2 a vraj to opravuje veci, ktore boli vyčítané 2.1 a tiež to zlepšuje výkon.
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 01:39:17

Ahoj Ender, nechci být ošklivý, ale tvůj názor na smysl FSR je každému úplně jedno. FSR je prostě jen další položka v nastavení kterou můžeš a nemusíš použít. Dostaneš ji zadarmo, vývojáře stojí nula, není co řešit.

Nazdar Stofi, jsem rád že ti Aštar Šeran zapne ty jeho hi-tech up-scalingy, ale my ostatní pojedeme nativně nebo v případě nouze(noťas/záložní grafika když hlavní odejde) vyzkoušíme FSR. Jinak samozřejmě nikdo nezpochybňuje, že existují techniky na up-scaling s lepšími výsledky(například AI), ale ty prostě nesplňují požadavky které si AMD stanovila. Vzpamatuj se člověče, nikdo tě nenutí to zapínat, takže se nemusíš obhajovat, když to nechceš.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-25 20:49:25
avatar
"vývojáře stojí nula" - ne úplně, musí to implementovat a trochu poladit, takže je to stojí nějaký čas.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 19:59:00

DLSS ide len na NVIDIA kartach tak si nejaku kup
1080Ti 2000€ https://www.alza.sk/gigabyte-geforce-gtx-1080-ti-gaming-oc-black-11-gb-d6468068.htm
2080Ti 4000€ https://www.alza.sk/evga-geforce-rtx-2080-ti-ftw3-ultra-gaming-d6491478.htm
Hlavny problem DLSS je ten, že ho musi implementovať rovno vyrobca hry bez toho to neide a nieje to nič lacne, zatial hry čo maju DLSS ak nie 100% tak drvivou vačšinou penazi su sponzorovane Nvidiou. To nieje dobry pomer keď s miliona hier jedna bude podporovať to DLSS, AMD to ma tak že s tych miliona hier to bude podporovať milion hier, lebo implementacia je nednoducha a stači to zahrnuť do ovladačoch.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ale mobily a FSX je super 2021-06-22 20:31:14

>FSR dokázal do hry dostat za pouhé 2 hodiny práce

ja som počul 2 dni, ale aj to je veľmi málo.
Odkaz


A hlavne to bude dôležité v mobiloch a autách

Citace:
Samsung v blízkých týdnech představí Exynos s RDNA 2
před 20 hodinami

Pár týdnů poté, co Tesla oznámila využití architektury RDNA 2 v nové generaci vozů, přestaví SoC Exynos vybavený RDNA 2 Samsung…

Jsou tomu dva roky, co jsem vám přinesli zprávu, že si Samsung licencoval RDNA grafiku od AMD a plánuje ji implementovat do nadcházející generace mobilních SoC.

Podle webu VideoCardz prý Samsung původně plánoval uvedení nového SoC Exynos s RDNA 2 v červnu, ale již v koncem ledna jsme vám přinesli zprávu, podle níž mělo jít o přelom druhého / třetího kvartálu, takže se aktuálně plánované uvedení v červenci neodvažuji nazývat odkladem (červenec do vymezeného časového období nespadá o nic méně než červen).


Odkaz
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 14:30:06

Jako vývojář nevěřím tomu, že dostat FSR do hry je na hodinku na dvě práce pro jednoho člověka.
Kdyby to tak bylo, tak AMD neohlašuje technologii, když má podporu v sedmi hrách, ale s radostí by si těch pár MD práce zaplatilo přímo u vydavatelů, aby to mohli ohlásit rovnou s podporou v první stovce her. Ten marketing by se jim vyplatil.
Ve skutečnosti to asi bude tak, že v některých hrách to skutečně mohlo být na pár hodin práce, protože např. při vývoji engine spolupracovali s vývojáři z AMD, takže měli všechno ve stavu, že to stačilo v zásadě "zapnout". U většiny her to ale asi bude pěkná prácička, i když samosebou míň než u DLSS. Jsem zvědavý, jak rychle se začne FSR oběvovat u titulů, kde bude mít člověk chuť si to i zahrát (a doufám, že co nejdříve)...
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-25 20:57:13
avatar
Tady jsem se ptal a dostal odpověď přímo od vývojáře hry "The Riftbreaker": https://steamcommunity.com/app/780310/discussions/0/3048356136492945999/ Odkaz

V kostce mi odpověděl, že implementace je stála dva dny plus pár dní nastavování a ladění.

Zajímalo mě taky, jestli si myslí, že FSR použijí v dalších projektech. Zkráceně řečeno odpověděl, že není o čem pořemýšlet - ano.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 10:00:16

Bezpochyby je to super přínos pro starší HW. Ale opravdu nechápu, proč AMD nelaunchuje snějakým zajímavými hrami. Ten marketing AMD opravdu ještě musí hodně vylepšit. Ukazovat výsledky na nejhorší hře loňského roku není dobrý nápad.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 10:22:18
avatar
???

AMD to launchuje s hrami, které byli schopni jejich tvůrci rychle aktualizovat na tu podporu (vyžaduje to prostě trochu práce ze strany tvůrců těch her a aktualizaci her samotných) ... pořád je to několika-násobek her, které byly k dispozici když vyšlo DLSS a samo FSR funguje mnohem lépe a hlavně funguje už teď první den na mnohem více grafikách než DLSS
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 13:28:17

Nejsem žádný fanda nVidie (6 grafik AMD, keré mám doma proti 0 od nVidie snad mluví za vše), ale musím uznat, že ty věci umí nVidia marketingově lépe prodat. Udělat DLSS třeba na Tomb Raiderovi nebo Cyberpunku je prostě 5 000 000 aktivních hráčů, proti 10 hráčům, kteří nesmazali GodFall po 20 minutách hraní. Kdyby se AMD domluvilo třeba s Rock Starem a na úvod to bylo v GTA5, tak by tohle okamžitě zaznamenalo 100 milionů lidí. S RX6900XT tu technologii nevyzkouším, nemá pro mě smysl. S 570 nebo 580 jsem se na ni moc těšil, ale jaksi nevím,kdy ji poprvé vyzkouším,protože ty první hry jsou opravdu bída. Nástup DLSS si nepamatuji, ale vygooglil jsem si, že nVidia měla na začátek třeba Metro Exodus. To je sakra jiný kalibr.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 13:38:55

Přesně tak, jediná hra ze seznamu, co není úplně dno, je ANNO 1800, zbytek je nehratelný plevel.

Kdyby to nacpali třeba do takového Cyberpunku 2077, to by byla jiná.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 14:21:14
avatar
vzhledem k tomu, že CDP peče s NV, která zaplatila nemalé peníze aby DLSS bylo v CP v rámci svého marketingu, není divu, že FSR tam není ... navíc vzhledem ke stavu hry, která je stále rozbitá a nedodělaná má CDP jiné starosti ...

prostě jde o to, že AMD sice vymyslelo FSR, ale tvůrci her ty své hry musí aktualizovat .... nicméně mám potvrzeno, že to nabere hodně rychle na obrátkách, MS už potvrdil podporu pro Xbox a SONY se k tomu chystá, takže co nevidět bude FSR přidáno do velkého počtu her a nové s tím budou ve velkém vycházet už v základu ....

tohle prostě není NV DLSS, kde je implementace mnohem složitější a vyžaduje to speciální NV grafiku, FSR je prostě otevřený standard a prostě to funguje bez nějakých hloupostí okolo ...
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 14:39:14

CDP sice peče s nVidií, ale taky chce, aby se její hra prodávala i na PS4. A tam by jí právě toto mohlo výrazně pomoci, zvlášť, když dle všeho je zabudování FSR docela jednoduché.

CDP je velké studio, určitě se tam najdou alespoň dva pikolíci, kteří to budou umět do programu nacpat.

Snad Mrkvosoft a Sony pořádně zatlačí a co nejrychleji to bude v co nejvíce hrách, a to hlavně v AAA peckách. Čím dřív, tím lépe.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 17:03:15
avatar
Souhlasim, ze by to vypadalo o poznani lepe s nejakou opravdu velkou znackou hry a delsim seznamem. Ja vim, ze prislibili kdy to vydaji (a tim si na sebe upletli bic), ale z meho pohledu to mohli klidne nechat treba az na to Far Cry 6 + to, co by do toho rijna stihli (cemuz verim ze nebude vubec malo).

Co se CDP, Cyberpunku a podpory featury tyce, vzhledem k tomu jakou firemni politiku dlouhodobe razi nvidia, tak skoro urcite ma smluvne zajistenou nejakou (v lepsim pripade jen casovou) exkluzivitu, ne-li primo CDP zakazuje pouziti nektrerych konkurencnich technologi. Nic jineho se od nich ani neda cekat...ikdyz by to CDP mohlo hodne pomoci, oni podle meho jednoduse proste nemuzou..
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 17:33:13

To je sice možné, ale Cyberpunk 2077 není jedinou 3A hrou, která by si něco takového zasloužila.

Prostě nikoho nezajímá, že to jede v šesti hrách, které nikoho nezajímají a v ANNO 1800. Tohle byl fail na celé čáře, stejně jako to první představení před 3 týdny.

Na marketing by si měli najmout někoho nového, tohle jim moc nejde.
eufigenie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 21:46:32
avatar
Zcela chápu tvůj postoj k hrám aktuálně používajícím FSR, ale musíš si také přiznat, že všechny hry, ve kterých je DLSS, byly brutálně dotované nVidií, pro kterou to byl prostě jen způsob, jak prodat důvěřivcům své extrémně předražené grafiky. AMD na druhou stranu dala svoji technologii k dispozici všem a je pouze na vývojářích, zda ji implementují do svých her.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 22:25:58

Vzhledem k tomu, že vývojáři i AMD soustavně tvrdí, že vpáčit FSR do hry je takřka formalitou, nevidím důvod, proč by to na začátku měli mít jen hnojo hry, které nikoho nezajímají.

Technologie tohoto typu se představují hlavně na peckových hrách, nikoliv na Riftbrakerovi a nebo Terminátorovi. To je jako kdyby módní návrháři ukazovali nové modely bikin na devadesátiletých penzistkách. Prostě pro to není omluva.

AMD rozhodně není žádná malá firmička z garáže, aby nemohla najít na efektivní propagaci pár šupů navíc a kontaktovat vývojáře 3áčkových her, ať do toho jdou ze začátku s nimi, další se pak přidají.

A nVidia není jediná, která prodává předražené grafiky. Vím to, mám v kompu nového Radeona.

A tu technologii dali k dispozici jednak proto, že to ta technologie umožňuje, jednak proto, aby zatrhli nVidii tipec s DLSS. Konec konců, efektivní uspcaling je velice dobrá vějička, a pokud zavede AMD nový free standard, bude mít nVidia o jeden náboj méně.
eufigenie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-24 17:35:19
avatar
V podstatě s tebou souhlasím. Bylo by pěkné, kdyby AMD své technologie, které se stanou standardem, předváděla na AAA hrách. Možná se to změní až zákazníci odkáží nVidii tam, kam patří a AMD bude moci také rozhazovat miliony na propagaci tak jako ona. Zatím to bohužel není reálné a marketing AMD vypadá tak jak vypadá. Vývoj stojí mnohem více peněz, než když nVidia koupí nějakou firmu a vydává její produkt za svůj.
Každopádně za vysoké ceny grafik může jen a pouze nVidia díky své nenažranosti.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-26 09:08:04

AMD může rozhazovat miliony za propagaci a taky to tak dělá. Jenže to dělá blbě. A stejně jako nVidia, tak i AMD kupuje menší firmy. To je zcela normální a ani jedna společnost není žádný drobek.

I na FSR šli docela blbě. Teď má nVidia v podstatě na nových kartách DLSS a ještě jako dárek FSR od AMD jako bonus. Měli to nechat jet jen na Radeonech si myslím. Pokud to tedy technicky udělat jde.

Za nedostatek karet od AMD může jen a pouze AMD. Na rozdíl od nVidie, kde se předražené karty daly občas někde koupit, se předražené Radeony reálně koupit nedaly, v našich končinách rozhodně ne. Já jsem vyhrál v loterii, když se mi během uvedení na trh podařilo uzmout RX6800XT, ale jinak tady nebylo do dnešních dnů nic, kor za normální cenu.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-26 16:36:20
avatar
Jako je fakt, že se taky AMD divim. Nvidia hází AMD neustále klacky pod nohy a AMD ji na oplátku dává všechno zadarmo (Vulkan, Freesync, teď FSR). Nvidia může být s touhle situací nadmíru spokojena a nemá absolutně důvod něco měnit, když jí AMD dělá takovou krásnou charitu.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-26 20:40:18

Když dáš vedle sebe teoreticky dvě takřka stejně výkonné grafiky z nichž jedna bude mít navíc DLSS, tak si z logiky věci vybereš tu, která má více funkcí.

Jsem rád, že existuje FSR, ale měli to nechat jen na AMD kartách jako exkluzivitu. Na jednu stranu je to dobře, protože tím tuplem to budou vývojáři zabudovávat do svých her, ale na druhou stranu tím AMD nic nezíská.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-27 16:50:25
avatar
Ale získá.
AMD není v pozici, kdy by si mohla dovolit tlačit proprietární technologie, fungující jen na jejich kartách. Na to mají příliš malý podíl na trhu. A ani nejsou ten typ jako NV...

Takhle získají dobré jméno nejen u majitelů AMD grafik, ale i u lidí, kteří ještě mají slabší NV GTX grafiky. Až budou tihle lidé přemýšlet jakou koupit další grafiku, tak si třeba vzpomenou na to, že NV se na ně s DLSS vykašlala, kdežto AMD jim díky FSR umožnila zahrát si hry, které by už jejich grafika nezvládla.

A co se mě týče, tak když bych byl v tebou popsané situaci, spíš bych si vybral méně topící a méně hlučnou kartu, než tu, která lépe umí nějaké rozmazávání obrazu;-)
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-27 22:18:12

Dovolit si to samozřejmě může, jelikož její karty jsou jak ve starých, tak i v nových konzolích. A konzole, to je základ herního průmyslu.

A FSR nevydali, protože mají rádi tebe, mě nebo Františka z Uničova, ale protože potřebovali nějakou relevantní odpověď na DLSS. Jinak by tahali za ještě kratší konec než doposud.

Nicméně to ale znamená, že nVidia nabízí v tuto chvíli FSR, které není její a DLSS, zatímco AMD jen to první. Takže až si hráč, který má dnes GTX bez DLSS bude chtít v budoucnu koupit kartu, pravděpodobně sáhne opět po nVidii, jelikož dostane více funkcí.

Krom sektářů z Applu takřka každý zákazník sahá po tom, co je pro něj výhodnější. A nVidia má nové karty sice žravé, ale jinak s více funkcemi a rychlejším RT než AMD. A když už kupuješ kartu za dvacku, trocha té žravosti navíc tě asi příliš rmoutit nebude. I když se mohu mýlit. Dnes je trh tak zdegenerovaným, že po dlouhé době zápolení mezi Radeony a nVidií prakticky neexistuje. Všichni berou všechno a je jim jedno, co je na tom nalepeno za značku.

Já osobně jsem si v civilizovanějších časech vybral Radeon jednak proto, že nic jiného v dané době nebylo a já toužil po high end kartě, jednak proto, že jde skvěle podtaktovat a tím udržet na super teplotách, nízké spotřebě a přitom neztratit takřka žádný výkon. Dodnes mě ale mrzí absence DLSS, čehož bych v kombinaci s RT rád využil.

S FSR toho mohu dosáhnout, a jak vidno v docela dobré kvalitě. Takže jsem velmi rád, že se to AMD podařilo, tedy alespoň ve 4K rozlišení a přeju jim, a hlavně nám, aby se tato technologie ocitla v co nejvíce hrách to půjde. Našlápnuto mají dobře.

Rozhodně v tom ale nevidím žádnou konkurenční výhodu proti zelenému nepříteli, jelikož ten tuto možnost nabízí také, i když pro to nehnul ani prstem.

AMD by už měla udělat něco, na co se dělá dobře reklama a bude to jen její. V kombinaci s moderními novátorskými procesy, které používá, to může být velmi nepříjemný políček klukům a holkám z nVidie.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-28 18:52:26
avatar
Já určitě nejsem tak naivní, abych si myslel, že to AMD dělá z dobroty srdce.
Ale je zřejmé, že FSR udělali v takové podobě, aby si primárně šplhnuli u stávajících zákazníků a vlastníků starších NV karet, kteří se možná budou brzy rozhodovat jakou novou kartu koupit (pokud se opravdu pomalu vrátí ceny GPU zpátky na zem).
Kdežto NV udělala DLSS jako berličku, která jí umožní propagovat RT (na které žádné dnešní GPU nemá dost výkonu).
To, že jak DLSS, tak RT jsou technologie vytvořené jen proto, že NV potřebovala najít nějaké využití pro části těch HPC GPU čipů, které jsou jinak ve hrách nevyužité, je už jiná pohádka, ale trochu to s tím přece jen souvisí ;-)
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-28 20:50:24

Pokud bude nVidia nabízet za obdobnou cenu obdobný výkon jako AMD, většina lidí zvolí zeleného. A to nejen proto, že AMD nabízí pouze FSR, zatímco nVidia má i DLSS, ale také i dík zažité představě, že kvalitní grafika rovná se nVidia. Naprostí laici, a těch je valná většina, jedou hlavně na reklamu a tu má AMD mizernou.

FSR vypadá dobře, dokonce velice. Ovšem prodeje podle mého příliš neovlivní.

Navíc dokud nebude FSR v těch nejdůležitějších AAA hrách, což dnes DLSS v podstatě je, tak se o tu technologii moc lidí zajímat nebude. K čemu mi je, že je v nějaké sračkoidní béčkové hře, kterou nikdo nikdy hrát nebude? Až to bude skoro všude, a hlavně v AAA hrách, tak se lidé začnou zajímat i o FSR a tím i o AMD.

Červení mají tedy hodně co dělat a já jim držím palce, jelikož na tom jako hráč a majitel Radeonu vydělám, ale chce to pořádně šlápnout do pedálu.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-28 21:23:24

Je škoda, že zrovna upscalingová technologie hraje takovou roli u masy lidí. Na jedné straně je se dovolávat kvality, že zelená je osvědčená, vyladěná a hlavní požadavek dnešních gamerů je vlastně prznění obrazu kvůli výkonu. Měl jsem AMD, teď mám NV kartu a jako ty kecy o odladěnosti NV na úkor AMD je hroznej kec. Zrovna tak jako preferování FSR a DLSS. Je to dost posunutý někam, kde před lety by na to starší generace házela rovnou bobek. Dnešní marketingová (čti lehce ovlivnitelná mládež) soudí kvalitu, mluví o tom a přitom sledují, která technologie je méně mázlá a třesou se na to. Nikdy mě nenapadlo, že upscaling bude jedna z nejdůležitějších technologií a bude hrát roli při výběru karet.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-29 03:51:17
avatar
Nikdy by to tak důležité nebylo, kdyby růst výkonu GPU nezaostával za růstem rozlišení.
Bohužel počet pixelů roste kvadraticky, kdežto ten výkon zdá se jen lineárně a tak to nestíhá:-)
Když k tomu ještě přidáš situaci s dostupností a cenami novějších GPU, tak je jasný, proč najednou lidi zajímá upscaling;-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 14:17:58
avatar
O tom že má NV lepší marketing nikdo nepochybuje NV má všechny postaveno na marketingu, včetně DLSS ....

ano, Metro ... ale DLSS 1.0 bylo nepoužitelné a i tak kolik lidí tehdy mělo RTX 2000 grafiku, aby si DLSS mohlo vůbec vyzkoušet? Takže i když má AMD na startu "jen" 7 her, je to pořád mnohem více než bylo u startu DLSS a navíc na rozdíl od ní opravdu funguje, zásadní rozdíl je ale počet těch, tkeří si mohou FSR zapnout. Už teď jich je první den mnohonásobně více, než těch, kteří v tuto chvíli mohou využívat DLSS a ještě větší rozdíl v tisícinásobcích je mezi počtem těch, pro které je DLSS vůbec k něčemu proti těm, kteří těží z FSR ...


hlavní rozdíl je prostě v tom marketingu. DLSS je marketingová technologie udělaná záměrně tak, aby fungovala jen na výkonnějších novějších kartách NV a propagovala je tak. AMD FSR je uděláno tak, aby fungovalo všude a bez placení a překážek ... Ano, není pochyb o tom, že AMD a NV se zásadně liší v přístupu k marketingu a uživatelům...
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 17:22:46

My 2 si názorově nerozporujeme (v tom zásadním), jen mě štve, že AMD vymyslí užitečnou technologii a neumí ji prodat. My, kteří chodíme na různé i cizojazyčné servery si umíme udělat o technologiích v IT alespoň trochu přehled. Ale 95% uživatelů PC jsou BFU. Kolega chce stavět herní počítač, rozpočet má 50 000CZK a ptá se mě proč jsem si jako koupil AMD kartu, že přeci vždycky na hry nVidia. A to je docela pařan, anglicky mluví a samozřejmě čte naprosto plynule, inženýr ve vývoji v Automotive, takže žáden technologický omezenec ala iphone ovce. Ale prostě práce, děti, atd => IT magazíny nečte. Docela pařan znamená - max AAA tituly typu Far Cry, že se dostane nějaká super technologie do déčkové hry jako Godfall jde úplně mimo něj. A takhle funguje 95% uživatelů PC.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 12:18:39
avatar
No musím říct, že kvalita mne tedy příjemně překvapila.
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 15:27:38
avatar
Docela ok v 4k, ale neprekvapive to neni moc dobre na nizsi rozliseni, zkusil jsem Riftbreakers v 1080p a i na nejvyssi kvalite je to viditelne mazlejsi. Ale to se da do jisty miry rict i o dlss
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 21:40:28
avatar
Nevidím v seznamu Bethesdu, Creative Assembly ani Hello Games. Takže další technologie, kterou si nevyzkouším.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-23 22:53:50

Bethesda patří Microsoftu a ten to bude na xboxech prosazovat. Zrovna o Bethesdu bych se nebál. Co vadí na seznamu mě je Rockstar, protože GTA6 bude určitě sakramentsly náročné.
Pix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-24 01:53:17

Zatím jsem to viděl v tom Anno 1800 a připadalo mi že to je právě ta hra kde tomu dali ty 2 hodiny. Nutnost restartovat hru po každé změně nastavení je fakt nepoužitelná. Navíc je to hra kde má člověk dost času zkoumat detaily a nepotřebuje moc vysoké fps, takže jsem to zase vypnul. Ale těším se až to přidají do akčních her, zrovna v takovém Metro Exodus Enhanced Edition bych to dost uvítal napojené třeba na boost, který je za mě zrovna v této hře naprosto nepoužitelný.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-06-24 11:21:55
avatar
Už len aby boli normálne ceny, 30litrov za 6700XT fakt nedám.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 702x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 821x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1006x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3566x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1409x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1245x
Komentářů: 5