ATI a NVIDIA – jak tvoří grafiky a kam to spěje? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 27 květen 2008
R600-jadroATI a NVIDIA znovu potvrdili odlišný styl tvorby HIgh-end grafických řešení, který se znovu projeví v následujících měsících ...

 

 

    NVIDIA a AMD-ATI se vydali při konstrukci svých grafických čipů každý trochu jiným směrem, ale má to své důvody a stále není jasné, která z těch metod je vlastně ta správná. ATI se vydalo cestou výroby malého grafického čipu - mainstreamového, který následně bude v podobě karty s více jádry použit i pro High-end. AMD věří, že je toto lepší způsob než výroba jednoúčelového obrovského čipu. AMD-ATI věří, že výroba obrovských čistě high-endových čipů jako je NVIDIA GT200 je přežitá, jednak je to na jednoúčelovou věc nákladné, protože je použita jen pro karty na velmi malou a specifickou část trhu. AMD-ATI zvolilo řešení malého GPU, který je využit na většině karet nabídky, což umožňuje podstatně lepší využití investovaných prostředků.

R600-jadro

    Naproti tomu NVIDIA sází na rozvoj velkého monolitického čipu, který by měl být méně závislí na rozvoji multi-GPU technologiích, jejichž přínos, ať už mluvíme o ATI CrossFire nebo NVIDIA SLI, není vždy a všude stejný. NVIDIA sice využívá na duální grafice 9800GX2 toho samého přístupu jako ATI, ale to jen z toho důvodu, že musí, protože NVIDIA staví svůj marketing (úspěšně) na High-endu a bez 9800GX2 na trhu by nebyla v pozici firmy s nejvýkonnější grafickou kartou na trhu. Nicméně přicházející řešení GT200 má být opět monolit ve starých kolejích. NVIDIA k tomu dodává, že síla dvou čipů není bohužel vždy plně využita v konceptech SLI a tak nelze obecně tvrdit, že konstrukce high-end karty s více menšími čipy je vždy efektivnější. NVIDIA si také nezapomněla rýpnout do AMD v otázce financí. Uvedla, že vývoj čistě high-end GPU (jako třeba GT200) stojí až 500 milionů dolarů. Nvidia sice přiznává, že jako investice to není úplně to nejlepší a samotné karty s tímto čipem by si na sebe nikdy nevydělaly, ale zároveň to umožňuje využití některých prvků v nižších segmentech trhu a hlavně NVIDIA potvrzuje, že její marketing je postavený na high-endu. ATI prý dnes nemá peníze na vývoj čistě high-end řešení, protože když investujete 500 milionů dolarů do jednoho čipu, musíte vědět, že vyhrajte. Druhé místo za High-end není, což je svatá pravda ...  

chip_quarter

   Oba výrobci mají v mnoha ohledech pravdu a pokud chceme vidět hlouběji do toho, proč ATI a NVIDIA dělají věci tak jak dělají, musíme se podívat i na aktuální pozici situaci a směřování obou firem. Proč se AMD-ATI vydalo cestou menšího čipu a vícejádrového řešení do high-endu? NVIDIA má částečně pravdu, že to souvisí s tím, že AMD-ATI zkrátka nemá peníze. Vynaloží tak třeba 500 milionů dolarů na vývoj jednoduššího čipu, který následně použije na většině levnějších karet, což je z pohledu financí opravdu efektivnější, ale už nemá na onu prestižní třídu čistě High-end řešení. Na tom se sice vydělat moc nedá a pokud tvoří prodeje high-end grafických karet 15% (při objěmu výroby NVIDIA je to na High-end hodně) ze všech grafik, jako se to stalo u 8800GTS-GTX, je to obrovský úspěch, ale vývoj těchto grafik by to samotné nezaplatilo. Jenže jak ukazuje NVIDIA High-end se dá využít právě k marketingovým účelům. A tak i když nakrásně ATI vyrobí duální řešení, které funguje, je cenově příznivější a vydělá na něm, NVIDIA má v hrsti se současným přístupem tu minoritní část zákazníků, kteří chtějí to nejlepší bez ohledu na cenu. Na nich sice tolik nevydělá, ale zároveň jí to umožní tvrdit: „podívejte, máme nejvýkonnější grafiku na trhu, všechny naše levné grafiky z té výkonné vycházejí, jsme proto nejlepší". S tím ovšem souvisí i fakt, že NVIDIA má i jiný zájem dělat velké monolitické čipy a ten zájem už není společný s AMD-ATI. AMD-ATI by high-end GPU jinde než na té grafice nevyužilo - z toho důvodu je pro AMD-ATI investice třeba těch 500 milionů dolarů čistě do high-end řešení opravdu nerentabilní. NVIDIA totiž ono monolitické výkonné GPU využije i jinde než v herní grafice. NVIDIA staví řešení počítačů TESLA, kde právě využívá výkonu a možností grafických jader místo procesorů. Na takovéhle účely má AMD ale procesory. NVIDIA tedy výkonné grafické jádro potřebuje hlavně právě do těchto počítačů a do svého boje GPU proti CPU, proto se jí výroba drahého high-end čipu vyplatí. Zkrátka přístup k výrobě High-end grafických čipů je rozdílný hlavně kvůli rozdílné pozici a trochu jiné orientaci firem.

hd-3870-x2-1

    AMD-ATI tak opět oficiálně potvrdilo, že vývoj čistě jednoúčelového high-end grafického čipu od ní nečekejme. Soustředí se na segment, kde se prodá drtivá většina všech karet - proto vyvíjí menší, ale silný a technologicky pokročilý čip. Na náročnější zákazníky ale nekašle - věří, že budoucnost je v multi GPU a tak souběžně s tím vyvíjí i výkonná řešení v kterých ale využije onen levný malý čip společný pro levnější karty. Že je to cesta funkční dokázal úspěch modelu HD3870X2, který pracuje s překvapivou efektivností. AMD-ATI se na to chystá oficiálně navázat modelem HD4870X2 se dvěma RV770, který by měl vyjít v Srpnu letošního roku. Zde se prý AMD chystá použít jakýsi speciální čip, který zvýší efektivitu práce dvou čipů. Nicméně tímto zaměřením dává AMD prostor právě NVIDIA, která zatím na vývoji velkých monolitických čipů nic nemění a bude z toho jistě těžit kromě přízně malé části high-end zákazníků i ve svém marketingu. To následně umožní i posílení prodeje karet v nižších cenových segmentech, tím pádem větší příjmy a tedy úspěch.

hd-3870-x2-2

   Na druhou stranu díky stagnaci náročnosti her, klesající průměrné cena grafické karty, už ani tohle není taková jistota zaručeného celkového úspěchu a naopak v tomto ohledu se jeví současná strategie AMD jako efektivnější. Vždyť už dnes, kdy NVIDIA slaví zasloužený úspěch se svým jádrem G92 a v prodejích na desktopu vede v celkových počtech (i díky vyšší výrobě asi o celkových 10 milionů kusů jader za kvartál) asi 35% ku 65%, má potíže s udržením slušné marže. Ostatně je to vidět na finančních výsledcích. NVIDIA sice má stejné hrubé příjmy jako v minulosti, ale s mnohem vyšší výrobou až o 45% více čipů. Jenže ani to nestačí a klesá konečný čistý zisk. Zkrátka marže je stále nižší a s klesající cenou grafickou karet klesá i onen zisk. 50% z 250 dolarů, co byla průměrná cena karty v minulosti, není to samé co 48% ze 125 dolarů, co stojí karta průměrně dnes. Vyrábět ale více a více karet nejde do nekonečna. A situace se tedy mění. NVIDIA se sice může hřát na výsluní absolutního výkonu za každou cenu se svým high-end čipem, ale pokud se AMD-ATI zadaří ona zvolená strategie, tak high-end nehigh-end, efektivnost nakonec může přinést větší ovoce. Zkrátka myslím, že to bude ještě zajímavé, a i když jako fanoušek výkonu samozřejmě vítám to nejvýkonnější, musíme pochopit, že výkon dnes zdaleka není všechno. Zvlášť v současnosti, kdy jaksi začínáme pochybovat, zda takový výkon za takové peníze opravdu reálně potřebujeme. Dnes už nepotřebujeme za grafiku utratit 10000, abychom si zahráli hry ve vyšších detailech, své hranice má i rozlišení a rozměr LCD. Ono hraní ve 2500x1900 na 30" LCD sice zní dobře, ale upřímně ze zkušenosti, ten 30" monitor už je až trochu nepříjemně velký pro hraní, nemuvlě o ceně 30" LCD a jistých konstrukčních vlastnostech, jako horší podsvícení apod. 24" LCD je naproti tomu ideální a na jeho rozlišení nám dnes stačí skutečně podstatně levnější karta ... Zkrátka je čas změnit trochu ten přístup k High-endu a vědí to obě firmy. Nic dnes není rozhodnuto a samotný nejvyšší výkon nebude tím hlavním prvkem, který to rozhodne ...  

Zdroj: xBitlabs.com a News.com

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
TomyBoy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 13:21:00

Myslím, že si NVIDIA pohlídá, aby následující hry jako FarCry atd. byly zatraceně náročné. NV má velký vliv na vývojáře her a tu HW náročnost si nepochybně už dávno zajistila.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 14:05:12
avatar
zas takové slovo jak si myslíte tam NVIDIA nemá na ty hry ... vývojáři jsou dost hrdí a jde jim o hru samotnou a rádi by ji dostali k co nejvíce lidem, takže si nemůžou dovolit aby to běželo dobře jen na některých grafikách ...

Tu náročnost Far CRY 2 ... no nevím, ale více než Crysis to asi nebude ...
AgentWC40 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 14:16:45
avatar
stačí vzpomenout na Crysis - díky brutální náročnosti se neprodávala moc dobře. Pro vývojáře / vydavatele je tedy mnohem důležitější aby hra běžela i na průměrné sestavě - zvyšuje se počet potencionálních zákazníků.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 14:41:03
avatar
Spousta lidi je totiz pekne prastena - nepotrebuju zadnou extra sestavu aby na niCrysis dobre behalo a vypadalo dobre - ale pro High / Very High nastaveni uz clovek potrebuje vykonny HW - lidi ktery ho nemaj by casto byly stastny kdyby tam bylo max . nastaveni Medium jen proto aby to mohli hrat na maximum.....
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 16:18:53
avatar
nemyslim si ze se neprodavala jen kvuli brutalni narocnosti...zas tak narocna taky neni kdyz ji rozbeham na winxp ve very high na karte za uz necelych 5k..a naprosta vetsina hracu ma porad winxp visty se prodavaji nejvic s notebooky a hotovymi sestavami ktere jsou ale na poradne hrani v dx10 absolutne nevhodne. spis si myslim ze za malou prodejni uspesnost crysis vdeci silenemu hype ktere pak u spousty lidi zahy vystridalo velke zklamani z obycejne hloupe strilecky. far cry ve svy dobe bylo opravdu i herne neco extra. krasna atmosfera tropickeho ostrova misto beznych vesmirnych lodi nebo obycejnych budov a podobnych komplexu ci 2SV plus volnost pohybu, auta, lode, rogalo vynikajici umela inteligence a slusna fyzika dobre zbrane a celkova atmosfera byla v te dobe jedinecna. ale crysis ohromilo jedine technickym zpracovanim ale hratelnost za bioshockem nebo cod4 ci gears of war znatelne klopytala. a je jen dobre ze vetsine dnesnich hracu pekna grafika nestaci
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 20:38:21
avatar
To je věc subjektivního názoru. Konkrétně v tvých komentářích citelně chybí kouzelné slovní spojení "podle mého názoru"...
Protože podle MÉHO NÁZORU byly třeba Gears of War aspirátem na megap***vinu roku, spolu třeba s Turokem, nebo posledními NFS... Kvůli takovým konzolovkám novou grafiku teda fakt nepotřebuju... Kvůli Crysis2, nebo novému Stalkerovi si ji třeba, možná, pořídím... Ale "obávám" se, že bude stačit moje stávající GF8800GT...
Mě osobně je celkem jedno, jak se melou výrobci v highendu, když potřebuju a ocením výkon, tak je mi jedno, jestli mi to počítá jeden čip, nebo čtyři.
Spíš bych ocenil nějaký výrazný pokrok v power managementu, abych např. manželce mohl strčit do počítače kartu třídy 3850/4850, která ale ve 2D (je Aero bráno jako 2D?)spadne na pár wattů...
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 21:02:51
avatar
zduvodnuju mizerny komercni uspech te hry neni to zas tak spatna hra..je mnohem horsich (treba ten turok - aj kde sou casy kdy sem ho paril jak blazen na svem voodoo uplne unesenej z toho nebo ten prostreet) ale problem je ze je mnohem horsi nez se ocekavalo...mohutny hype (se kterym se muze merit tak jeste daikatana nebo halo3) po kterem sem ja i spousta dalsich ocekavali opravdu neco extra nakonec vyustilo ve velke zklamani. ukazalo se ze nestaci dobra grafika a to velke hype se nakonec ukazalo kontraproduktivni. a ted to akorat svadi crytek jeste na piratstvi po far cry se crytek vyhoupl do zebricku mych top nejoblibenejsich studii (dokonce sem ve skole o nem a far cry delal video do seminare xD) ale po tom co predvadelo s crysis se mi totalne znechutilo. a to gears of war no to je trochu jina kava..na nej si opravdu nemusis kupovat novou grafiku protoze je skvele optimalizovany ale i tak po graficke strance paradni ale hlavne je to neco noveho originalniho vsem prakticky pristupna hra..skvela na odreagovani ale tezce se od nej stava..dokaze i nastvat protoze je tak zdrave obtizna ale ne tak aby to frustrovalo..ja sem z ni nadsen a tesim se na dvojku..holt ale kazdymu taky nesedne..kdyz je nekdo prilis velka konverza a radsi hraje dokola ty same provarene serie nebo jen hry o kterych se nejvic mluvi tak si je hrej
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 22:40:05
avatar
No. po pravdě řečeno se o nich moc nemluví... Aspoň jsem teda dlouho nic nečetl o FSX, nebo Il-2 Sturmovik. Ty totiž hraju nejvíc. Ale rád si i dám pěknou, klidně lineární, pařbu. Ale něco z pohledu třetí osoby prostě není nic pro mě. Ani když všichni slintali nad první Larou, tak jsem to prostě nemohl...
Že není nic nového v leteckých simech a pomalu se začínají simulátory označovat i konzoloidní (neříkám že nezábavné) "lítačko-střílečky", to jsem čekal. Ale že je prd nového i ve first-person akci, to je špatný... Já vím, že je toho dost ve vývoji. FarCry2, nový Stalker, Crysis2, DukeNukem Forever :-)...
Ale teď je sucho... Dokonce jsem si dal ještě jednou MOH Airborn na nejvyšší náročnost... Jen tak, z nostalgie... A kdyby někdo předělal do nového kabátku třeba Terminator Future Shock, mohly by mi všechny novinky... šak víš co... Ale to asi nepamatuješ. TO už je hodně dlouho...
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-28 00:40:49
avatar
pche...ze ja nepamatuju?? zacinal sem na amize xD to byly tenkrat hry..pak pc a commander keeny, duke nukem, jazz, prince of persia nebo treba prehistorik, civilizace prvni ufko nebo heroes of might and magic..zral sem tenkrat vsechno i trosku hardcore pak wizardry nebo nejaky ty might and magici to byly zas hry ktery vydrzely na hafo moc dlouho pak prisel wolfik kteryho sem hral porad dokola a i tedka si ho na steamu rad dam...dooma sme parili na lankach a u duke nukem 3d sem ztravil taktez hodne casu a s velikosti takovyho dagerfallu se snad nemuze rovnat zadna hra to terminator future shock je uz novejsi historie stejne tak pak turok uplne prvni hra s tenkrat naprosto uzasnym voodoo a na glide mezi tim zacaly nastupovat pak ty quaky a tomb raidery (ta dvojka stejne byla nejlepsi a velkej hype a to zacinal tenkrat ten herni bussines jak zname dnes no..jo a jeste sem zral mrte her z prostredi star wars..ty xwingy byly paradni..a tie fighter se taky dal ale cekal sem ho o hodne obtiznejsi..uz jen treba kvuli tomu ze oproti xwingum nema stity ale bylo to tenkrat moc snadne uz..a dark forces byly take moc dobre ty me bavily snad vic jak vsechny quaky ja toho pamatuju opravdu hodne kdybych mel vsechno vypravet tak je to na peknejch par veceru u pivka no ale na duka forever se taky tesim...uz peknejch par let

a jinak nvm co mas proti hram s 3rd person ale bavi me mnohdy vice nez 1st person akce..je to o tom pohybu..mas vetsi prehled muzes delat paradni kousky..v gears of war se kryjes za prekazkama..podobnej system je i nove v gta 4..nebo prince of persia ta nova trilogie take naprosto famozni hry se spoustou akrobatickych kousku ktere by ve 1st person pohledu nebylo skoro mozne delat..nebo starsi jedi academy ktera take byla hlavne 3rd person akci (jinak nez s mecem sem ani poradne nechodil) a spousty dalsich hlavne v moznostech pohybu maji 1st person akce velke nedostatky protoze proste nevidis jake kousky jak poradne delas..snad to zmeni mirrors edge
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-28 09:40:26
avatar
Tak to pardon :-) Vidím že jsi znalec... Jó to byla doba... XWing... Jedno torpédo zepředu, druhé torpédo zezadu, tak zastavit a všechno do štítů... :-) To byla paráda! Už jenom ta výuková trasa s brankama ve vesmíru byla zábavnější než mnohá dnešní "pecka"... Ze StarWars jsem měl jako poslední lítací něco, už nevím jak se to jmenovalo, podporovalo to už moji našláplou DiamondMonster3D (tehdejších třináct litrů :-)). Bojovalo se tam proti kráčejícím tankům omotáváním nohou apod... Hustá zábava... Někomu jsem ji půjčil a slehla se po ní zem. O pár originálek jsem takhle přišel o moc mě to mrzí, protože dnes už je neseženu... Třeba Z i Z2 Steel Soldiers, disketové TFX a moc mě mrzí z USA dovezená originálka Chuck Yeagers Air Combat, která byla utopena při povodních na Moravě...
S tím pohledem třetí osoby... Mě na tom tak nějak vadí, jako že vidím víc, než bych měl, že to prostě nejsem já... Je to věc zvyku asi...
Ach jo... Tak já to s těma Gears teda ještě zkusím... Dostal jsem je ke grafikám v online shopu, tak jim teda ještě dám šanci... :-)
Dousel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-29 14:42:39

ach Z ... to bola vtedy gamesa si pamätám ako sme to s bráchom mrvili do večera na starej 486tke nvm okolo 9-10 rokov som mal a mamča nás musela vyhadzovať od compu
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nVidia 2008-05-27 13:25:20

Myslim si, ze nVidia se svou financni silou si muze dovolit obsadit jak high-end, tak mainstream. High-endove GPU ale musi vyvijet dal i z jineho duvodu, nez bylo uvedeno - ma na sebe navazane vsechny velke odberatele (IBM, HP, SUN, DELL...) profesionalnich grafik, a to je taky ne zrovna maly trh s kartami, ktere rozhodne nepatri k tem nejlevnejsim...

Jinak souhlas s "analyzou" - vyvoj muzete delat jen takovy, na ktery mate, u marketingu to plati stejne, vsechno jsou to spojene nadoby a veritele AMD nebudou pujcovat do nekonecna...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 14:10:43
avatar
pokud jde o čistě grafický segment u AMD-ATI, tak ten se drží dobře na něm AMD neprodělává ba naopak drží celou platformu AMD z velké části nad vodou - finančně sice nevydělává ale zabraňuje dalšímu potápění protože grafiky AMD-ATI HD3000 se povedli a mají doboru pozici na trhu ... AMD podráží nohy situace v procesorech kam se dostala vlastní vinnou ... bohužel odnesly to právě i grafické karty AMD-ATI, protože při sloučení AMD+ATI nikdo nemohl současnou situaci předvídat a dost to uškodilo grafikám ATI a následky vidíme dnes a budeme možná vidět ještě nějakou dobu ... NVIDIA měla taky loni historickou příležitost, které využila bezezbytku ...
juloSVKxxl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD+ATi GoodLuck 2008-05-28 20:14:38
avatar
Po úspechoch Radeon-u x19xx bol HD2900xx prepadák (čakali sme hory doly a "dostali sme žravé monštrum, ktoré neprekonalo GTX") a to nebola chyba AMD. AMD a ATi potrebuje trocha času na"zotavenie", ale podľa mňa má svetlejšiu FUTURE než nVidia.

EDiT: voči x19xx a HD38xx je výsledok "polovičatý" , keby vyšli HD38xx namiesto HD2900 bol by to úspech
HD2900 sa nepredával lepšie než nv8800

Životnosť HD2900:"V květnu/Máj roku 2007, po několikaměsíčním zpoždění, byl firmou (teď již) AMD uveden na trh čip R600...a nová řada HD 3000, uvedená v listopadu/November roku 2007, přinesla do hi-end segmentu grafický čip RV670, který sice konstrukčně vycházel z R600, ale byl již vyráběný pokročilejším 55nm výrobním procesem..."cca 7 mesiacov ...BIGomyl
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 16:24:18
avatar
2900XT propadák nebyl, prodával se dobře, potenciál technologický taky měl ... propadák byl jen v tom smyslu, že neporazil 8800GTX, ale jinak za danou cenu porážel 8800GTS 640MB a byla to dobrá karta ....
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 20:56:29
avatar
"potenciál technologický taky měl" Tak to mluví za vše. Kdyby měla paměti osázené diamanty, tak jí to nepomůže, i když bys to mohl psát mezi přednosti.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 22:31:33
avatar
no a? propadák to nebyl a to mluví za vše ...
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 23:11:13
avatar
FX5700 taky nebyl propadák...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 23:25:13
avatar
FX5700 ne , FX5900 ano .... BTW sám mám doma ještě v chodu jednu FX5500
panther7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DH2900XT 2008-05-27 16:31:01
avatar
Radeon HD2900(XT) nebyl takovej, jak ty říkáš, propadák. V té době to byla nejlepší karta s poměrem cena výkon (dříve to byl high-end za 10 000,-). Jde vidět, že jsi ji nikdy neměl, protože já ji mám a jsem s ní spokojen. Dává si Assasssin Creed, či RD Grid na plný detaily úplně plynule, což mě docela potěšilo, když vidim, jak se vše tak rychle graficky vyvíjí.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 18:15:57
avatar
AC na plné detaily dává i 8800GTS320, takže to bych zase až tak jako něco výjimečného nepřeceňoval.
Lacomme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 20:46:32
avatar
XT propadak byl, po strance vykonu, odladenosti ovladacu v dobe uvedeni a hypu kdy po netu kolovaly zarucene grafy kde si podaval Ultru ve vsech moznych nastavenich s AA+AF - fiasko a hrebik do rakve tomu dal marketing Nvidie ktery tu kartu zadupal do zeme, vzdyt se podivejte na prodeje 8800 rady vs 2900 rady.. bida a zase bida.

Navic ten hluk a spotreba bylo neco strasneho , kazdy si stezoval
Realita? Chudak kdo si tu kartu koupil
Borecz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Propadák? To zas ne 2008-05-27 21:32:53
avatar
Kdepak chudák, tuhle kartu mam taky a plně se stotožňuju s názorem panthera7. Je sice fakt, že 8800 si výkonostně nedává, ovšem v tý době to byla nejvýkonější karta, která se dala od ATi sehnat. Já osobně její koupě taky nelituju, poněvadž zcela evidentně neni všechno ztraceno, když sem schopnej s touhle kartou rozjet nový hry na plný detaily a vzhledem k tomu, že většina novejch her vypadá po grafický stránce vynikajícně a přitom je stejně, ne-li méně náročná, než hry předchozí, to nevypadá, že by v současnosti měl přijít nějakej titul, co jí pošle do kolen. Zkrátka a dobře: mam tuhle kartu a nemůžu si stěžovat...a že dělá hluk? Nu což, já nemam tichej komp a nikdy mi o to nešlo (i HDD v jednom kuse "chřoupe" ), takže dokud nepřehučí sluchátka (což se nikdy nestalo) mi to ani v nejmenšim nevadí
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD/ATI 2008-05-27 18:28:09

Je statisticky provereno, ze pouze 30% fuzi nebo akvizici je nakonec uspesnych, tedy byla zde pravdepodobnost 1:3, ze se to povede, vysledek zname.

Je celkem jedno, jestli ATI podrazi nohy spatne CPU AMD - dnes je to jedna firma...a ta pujde jako celek "do kytek", pokud se venjblizsich Q neco nestane...respektive ji nekdo prevezme...

nVidia - ano, vyuzila beze zbytku prilezitost, ktera se ji naskytla - ale to je uplne v poradku, vice vydelavaji ti obchodne schopnejsi...
Half [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 14:32:55

asi by bolo dobre spomenut, ze vzhladom na klesajuce ceny grafickych kariet neklesa zisk LEN nVidie , ale aj Ati..
a to klesli ceny Ati 38x0 za poslednu dobu teda poriadne..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 14:42:22
avatar
no o to právě jde, AMD má nižší náklady - o tom celý ten článej je o tom co je lepší z hediska efektivnosti co přinese peníze atd. ;)
Half [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 15:59:21

no to je sice pravda, ze ma amd mensie vyrobne naklady, ale pokial cena radeonov spadne cca o 1500-2000 korun dolu (teraz uz neviem presne, aka bola cena pri ich uvedeni) - myslim si, ze ludia v marketingovom oddeleni ati z toho velku radost nemaju.. vzhladom na sucasnu ich poziciu, kedy by potrebovali kazdy dolar... to samozrejme plati aj u konkurencie... obe strany vsak stale na tom zarabaju, takze teraz je len otazka, ktory vyrobca preda viac kusov...
samozrejme, nas zakaznikov to tesi... ceny klesaju a vykon kariet stupa...
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 19:14:01
avatar
no ceny padaji diky tomu ze je ati v nouzi a nvidii se dari nvidia nasadila cenu 8800GT a ati se slabsim 3870 musi jit nize aby byla zajimava..pak ale slevnuje nvidia a ati musi slevnit znovu..nvidia vydava 9600GT ktera je pro ni na vyrobu podstatne levnejsi nez 8800GT ale vykonove od ni neni tak daleko a je velmi blizko vykonu 3870 a docela dost pred 3850 512MB a pri tom je jen o malo drazsi nez 3850 512MB..holt ati musi zase slevnit aby mohla byt konkurence schopna agresivnejsi nvidii..nvidii ale nasledne slevnovani tolik trapit nemusi..muze si to jeste jakz takz dovolit protoze je v plusu..ati to sice hodne tizi ale zas musi slevnit jinak by si ji nikdo moc nekupoval aspon maji vsichni vykone a levne graficke karty ale jestli to takle bude pokracovat a marze se bude stale snizovat ati to rozhodne nepomuze. nvidii to zas ale tolik trapit nemusi..je v plusu a vydelava
Half [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 19:45:44

tiez som toho nazoru, ze Nvidia na tom zas az tak moc neprerobi, pretoze ma viac penazi, vyraba vacsi pocet grafik a to znizenie cien u nej nebolo take rapidne /teda, pokial sa nemylim/... ako tak citam tie komentare, tak sa kazdy obava o osud nvidie, ale ta je stale v pohode a "za vodou", kdezto ati by to malo trapit daleko viac...
je to sice pekne, ze nam ceny klesaju, ale z toho mame radost jedine MY - vyrobcovia uz taku radost z toho asi nemaju.
btw: yo, pociatocna cena 8800GT bola nasadena fakt vyborne - nvidia si sice zatvorila dvere predaja dovtedy vyssich modelov - ale asi to mala dobre spocitane... 8800GT sa predava dodnes velmi dobre..
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 20:57:49
avatar
Má menší náklady (nevim, těžko soudit, nikdo z nás neví, kolik má náklady každá z firem a můžeme jen odhadovat), ale hlavně má nižší prodeje.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 22:33:44
avatar
jakto že nevíme ? stačí se podívat do finančních výsledků které zveřejňují ... položka náklady a v podrobných výsledcích je dokonce rozepsaná tam máš, takže známe výši nákladů obou firem na vývoj
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 23:09:06
avatar
Tak to jsem si nevšiml, můžeš dát odkaz, kde jsou rozepsány náklady na výrobu čistě čipů? Protože náklady čistě na vývoj neukazují náklady na výrobu, do nákladů se dávají VŠECHNY výdaje firmy, na reklamu apod. Jde mi o to, v čem má ATI nižší náklady, to že vydává méně peněz než nVidia je jasné, Intel má taky větší náklady než AMD...
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-30 06:02:17
avatar
Byl bys tak hodný a dal ten odkaz na ty rozepsané náklady? Docela by mě totiž zajímalo, zda ATI prozradilo kolik je stojí samotná výroba čipů, osobně o tom stále pochybuju, podle mě by to veřejné být nemělo.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 14:41:13
avatar
Upřímně řečeno, já být v kůži NV tak zajistím pár her - opravdických trháků, které budou mít velmi vysoké HW nároky, ale také budou oproti tomu božsky vypadat. HW na to bude, pokud bude GTX 280 jak se avizuje trhač, a jakmile přijdou hry, které budou jakž takž hratelné na max na NV, ale ne na radeonech, tak to prodeje porostou.

Je jasné, že prodej grafik táhnou hry. Současná situace kdy nejsou moc hry, které by grafiku využily na dřeň nahrává spíš ATI a orientaci na mainstream.

Takže je na NV jestli zařídí, aby se k naší smůle začaly zase dělat HW náročné hry, pak se jí prodeje v highendu zvednou a ATI půjde do lowendu, protože nebude stíhat.

Čili jestli se tyhle hry v nejbližších měsících neobjeví, tak má poměrně dost slušnou šanci ATI ukázat, že monstrum za 15 tisíc je úplně zbytečné, když si v klidu můžete zahrát stejným komfortem na jejich kartě za 6.

Nicméně NV jistě bude mít i jiné karty než GTX280 a GTX260, takže jakmile zválcuje highend, vyběhne s GT180 a GT160 (to si fakt vymýšlím), které budou za 4-8 tisíc a výkonově na úrovni 4850/4870 a bude to zase jako doteď. Cokoliv můžete proti NV mít, tak počítat oni rozhodně umí a marketing mají vynikající. Je otázkou jak dokážou odhadnout vývoj, ale díky spolupráci s vývojáři by měli mít slušné šance. Stačilo aby si NV postavila hlavu a ignorovala DX 10.1. a nikdo se proti tomu neodvážil postavit. NV v podstatně DX10.1 pohřbila, a je jen na MS aby vydal DX11, který se neujme, dokud ho NV neakceptuje. Taková je momentální realita na trhu.
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 16:25:40
avatar
nvidia ma stavet proti ati zatim nabizet G92 v obycejne i 55nm variante. no a zacinaji se vyrojovat i zpravy ze vykon RV770XT nebude takovy jak se ocekava a ze bude +- kolem 9800GTX a RV770 na urovni 9800GT (ktera ma byt zatim jen prejmenovana 8800GT + mozna vyssi takty stavena na G92 jak v 55nm tak i v 65nm verzi). narazim tim na clanecky na fudzille a ty i kdyz se to spouste lidem nemusi libit maji stejnou vypovidajici hodnotu jak veskere predchozi informace o tech kartach
Trefa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 17:18:36
avatar
To o tych kartach (88GT alias 98GT) by mala byt pravda ... Proste NV si fakt robi co chce a je mi z toho nagrc ... Premenuju stare karty,a predavaju ich ako "nove" ... Keby aspon bola kazda jedna karta 55nm ale podla informacii budu aj 65 a clovek ani nebude vediet co kupuje ... A stavim sa ze sa budu predavat minimum o liter viac ... sila
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 17:44:24
avatar
stat by meli stejne protoze o litr a pul vyse je 9800GTX..jinak ja zastavam nazor ze G92 mela byt uz od zacatku znacena jako 9800..nechapu proc ji znacili jako 8800 protoze to v tom udelalo nejvetsi zmatek..tedka se to aspon konecne nejak odlisi. 55 a 65nm vyrobci urcite nejak odlisi..o to bych se uz nebal a stejne si myslim ze 55nm cipu bude pak vetsina protoze ono to je vyhodnejsi i pro nvidii.
Trefa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 20:06:52
avatar
Ani ne,staci sa pozriet na 8600GT,kolko kusov im zostalo a ked pride 55nm a za rovnaku cenu tak ktory debil by kupil 65 nm ?? A nvidii zase ostanu na sklade karty ktore nepredaju ...
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 20:22:09
avatar
otazka je taky kdy prijde..ona se 8800GT prodava porad hodne dobre a je uz dost levna..jinak 65nm jadro G92 porad najde vyuziti v 9800GTX takze nvidia se o jeho prodej obavat nemusi. a jestli zbyde hodne nektere karty to uz je vec vyrobcu tech karet..nvidia vyrabi jen cipy
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - To je sice pravda... 2008-05-28 00:31:50

ze vyrabi "jen" GPU, ale pokud se ocitnou jeji partneri v problemech s odbytem, tak prijde na radu neco, cemu se rika stock-rotation, nebo taky "ochrana skladu"... V podstate pujde o to, ze cast z toho jim nVidia vykompenzuje pri jinych oddavkach - napr. slevou na nove GPU...

Taky ale muze udat vse, co zbylo - staci jen uzavrit dohodu s nejakym OEM partnerem a udat mu prebyvajici karty treba do jeho kancelarskych desktopu...byl to jen priklad, tech variant, jak resit takovou situaci je vice...rozhodne takova vec NIKOHO do kolen nedostane...ikdyz by si to asi nekteri prali...
Trefa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-28 08:24:03
avatar
No predavasa dobre to je jasne ale ,podla toho co si pisal vyssie za mi zda ze trosku nesledujes ati lebo 3870 po najnovsich ovladacoch je uz na vlas tak vykonna a niekedy vykonnejsia ako 88GT a je o liter lacnejsia ...
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-28 08:31:24
avatar
Když to tak pečlivě sleduješ, dej odkaz s testy, kde je 3870 alespoň stejně výkonná. Já ti dám minimálně dva, kde je pořád o 10-20% pomalejší i na nejnovějších ovladačích. Už jsem to tu jednou postoval... a byly vymazány, asi se tu někomu nelíbily
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-30 06:00:44
avatar
Pořád čekám, protože tohle už je tady druhý případ a já bych dost nerad, aby se jako obvykle pláclo párkrát naslepo nějaké nepravdivé tvrzení a posléze se z toho stalo dogma, s tím že "už se o tom psalo". Není to tak. Další test - Odkaz
Obelix92 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-31 16:55:32
avatar
nevim necet jsem to cely ale v company of heroes 3870 porazi 88gt a jeste mi nesedi to ze by v crisis byla vykonejsi 88gt jak 98gx2(tu 98gx2 tam maj 2x) cely je to naky divny ale to je jedno...nesleduju to takze se hadat s vama nebudu minimalne je fakt ze jsou si vykonove 3870 a 8800GT dost podobne. tot vse
hajo03 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-27 14:45:17
avatar
no ja som zvedavy na ceny hd4000, hlavne modelou s GDDR5, novu GK by mi uz trebalo, lebo x1950GT 512mb asi mnebude stacit na tituly ako budu stalker:clear sky, mafia 2, farcry2, taktiez by som chcel podporu dx10, kedze napriklad taky bioshock ide pod vistou d dx10 lepsie ako dx9 a myslim ze hd4870 s GDDR5 by dx10 vo vyssie spominanych hrach zvladol v pohode...


inac minule som na youtube pozeral videa z 3dmarkov 06 a vantage, a aj ked vsade citam ze vantage je strasne narocny na kazdu GK dneska, tak po grafickej stranke sa mi viac paci 3dmark06
TGL [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Proboha ty hrubky... 2008-05-28 08:34:39

"Naproti tomu NVIDIA sází na rozvoj velkého monolitického čipu, který by měl být méně závislí na rozvoji multi-GPU technologiích,". Hujere, co ty hrubky.....???
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-28 09:43:21
avatar
jojo... Už jsem tak nějak skousnul, že toho má Honza moc a přehlížím to, ale někdy jsou to teda fakt PECKY DO PALICE... :-)))
Neznámý  - vývoj 2008-05-28 14:54:38

Začal bych drobným rýpnutím,že já pravopis nedodržuju tak ''při objěmu výroby NVIDIA je to na High-end hodně'' du do kolen ale co každý někdy udělá chybu.Teď to očem sem chtěl mluvit

Ve vývoji hw se nevyznám takže chápu že to asi bude těžké a dočasně jsou 2 chipy na jednom pcb dobré řešení ale stejně,je to v podstatě pořád crossfire/sli řešení,ati dělá menší chipy kvůli její finanční situaci,a 2 chipy na jednom pcb dělá právě jako pokus o nejvýkonější kartu do jednoho slotu.V podstatě to všechno vyplývá z její situace,výroba menšího chipu a osadit 2 na jedno pcb je levnější než výroba ''super chipu''.Ale cesta ati neni opravdové řešení je to pouze dočasné řešení,tato debata se vedla když přišla teorie o gt200 alias 2 jádrovém řešenív jednom chipu,kdybych to měl přirovnat ati(ale i nvidia) dělá nyní něco jako intel na 4-jádrech,ale ati mají stále jedno jádro,neviděl bych budoucnost ati zase tak růžově jestli se tohoto bude držet,jak všichni víme nvidia je o dost větší společnost a jestli bude chtít tak má rozhodně více prostředků pro vývoj.De o to že tímto způsobem cesta nevede,nemůžete na kartu stále přidávat chipy a prodlužovat pcb,jedinou cestu vidím v tom,že se přijde na způsob zabudování více jader,vím že v podstatě už tam více jader je a nemůže to být jako u procesorů ale co kdyby se vzalo něco co dnes ati dělá a dalo se to do jednoho pouzdra(2 chipy + sběrnice)aspoň jako to dělá intel,hodně by se urychlilo a v budoucnu se to třeba povedlo ještě zmenšit.Nikdo neví jak se všechno vyvine jenom sem chtěl poukázat že způsob ati zase neni tak skvělý jako je psán.

PS:nic proti tobě DD
Obelix92 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-31 17:06:30
avatar
pridavat chipi na pcb se uz asi nebude(no mozna asus, ale to je kapitola sama o sobe) - 2 je uz dost a s tim "nepravym grafickym 2jadrem" souhlasim mohlo by to byt fajn, ale k tomu co jsem chtel napsat - to ze to neni mozna nej reseni ohledne vykonu je mozna pravda, ale urcite je pravda ze je to fajn reseni co se tyce ekonomické stránky-vyrabyte chipi pro stredni tridu a ty samy pro high-end to je prece parada, smaotny high-end chip by se s tezi zaplatil
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 904x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1479x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2156x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1955x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2752x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2203x
Komentářů: 1