ATI RV770 - mainstream za 5000 – překoná G92? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 17 duben 2008
amd-ati-ikonaRV770 se na nás chystá již velmi brzy. Jakých změn se dočkáme a co to bude znamenat?

 

 

Abychom předešli omylům ze strany některých nadšenců, grafický čip ATI RV770 je čistokrevný mainstream, tedy slouží jako základ pro jednojádrové grafické karty s cenou pod 299 dolarů/euro. Jeho konkurencí budou v době, kdy vyjde, grafické čipy NVIDIA G92 na kartách jako 8800GT/8800GTS 512MB/9800GTX. Naproti tomu je NVIDIA GT200 čistokrevný high-endový grafický čip, který ze strany AMD-ATI nedostane z mnoha důvodů konkurenci. GT200 bude startovat na grafických kartách na ceně přesahující 599 dolarů/euro. RV770 a GT200 jsou tedy určeny pro zcela odlišné segmenty trhu s výrazným cenovým rozdílem a nejsou to přímí konkurenti.

  • RV770 - posílené RV670

    AMD již dříve dala několikrát jasně najevo, že končí s výrobou obrovských monolitických čistě high-endových čipů. Naplno se soustředí výhradně na výrobu malých, technicky pokročilých a dostatečně výkonných grafických čipů. Připravovaný RV770 je jasným důkazem směru, který AMD-ATI zvolilo. A co to bude zač? Samozřejmě přesné specifikace se úzkostlivě tají, i když podle většiny zpráv jsou karty s RV770 připraveny k vydání již na konci května - začátkem června a nepochybně je bude AMD prezentovat na červnovém Computexu.

RV770 bude stavět na úspěšném základě, tedy na grafickém jádře RV670, nicméně dozná určitých změn k odstranění některých známých bolístek RV670, jako jsou propady výkonu pod AA atd. RV7700 by tedy mělo výrazně posílit. Přesný počet tranzistorů není přesně znám, ale z největší pravděpodobností by se měl pohybovat někde kolem 900 milionů - 1 miliardě. Počet shaderů, který je dnes na RV670 roven 320, bude v případě RV770zcela určitě přesahovat počet 500. Mluví se dokonce až o více než dvojnásobku shaderů proti RV670. To vše ale bude vyráběno dnes už pokročilým 55nm výrobním procesem a celý čip by měl mít plochu pouhých 2,5cm2.

    AMD tak dodržuje svou strategii, vyrábět výkonné grafické jádra, levně, což je v současné době všeobecně klesajících cen všeho, co s PC souvisí, nejspíše ideální strategie. RV770 by se nemělo jinak odchýlit od technologické cesty, kterou razí ATI už od R600 a ATI s AMD od RV670. Není důvod měnit funkční návrh. RV770 dozná jen vylepšení a výrazného posílení některých slabin. RV770 by se podle předpokladů mělo objevit na třech grafických kartách. Z počátku to ale budou dvě karty, označme si je postaru jako RV770XT a RV770PRO. Grafická jádra by měla být stejná, lišit se budou takty. Obě karty budou, jak je u mainstreamu zvykem, nejspíše 256-bit. AMD však RV770XT vydá s největší pravděpodobností již s GDDR5 paměťmi. Bude to první grafická karta, která tyto paměti bude využívat. Jejich frekvence je premiérově stanovena na 4GHz! To dá kartě i přes 256-bit sběrnici, obrovskou paměťovou propustnost, což je dobrý základ pro napravení situace s nevyváženým výkonem pod AA. Výhoda GDDR5 pamětí je i proti ostatním levnější výroba, vyrábí je navíc dnes již více výrobců, ale jejich hlavní devízou je schopnost brát si vždy jen tolik energie, kolik potřebují, tedy pokud paměť nevyužíváte, nespotřebovává žádnou energii. TDP RV770XT se odhaduje na slušných 150W, v klidu bude spotřeba této karty minimální. Druhou variantou bude RV770PRO, která bude s největší pravděpodobností stále ještě s GDDR3 paměťmi.

FireGL-V8650

   Cena RV770XT je stanovena na 299 dolarů (5600 korun s DPH), cena RV770PRO se odhaduje na 4600 korun s DPH. Na místě je otázka, co bude s RV670. Tenhle čip ještě nějakou dobu zůstane. Jeho levná výroba umožňuje nasazení i na opravdu levných grafických kartách. ATI prý připravuje vydání HD3830, která by měla nést jádro RV670, ale jen 128bit sběrnici. To by ale mělo být vyváženo cenou 1500-2000 korun s DPH. Nepředpokládáme ani zrušení výroby modelu HD3850, s HD3870 už to bude složitější, nejspíše bude zasahovat do oblasti působení RV770PRO a díky rozrůstající se výrobě GDDR5 pamětí bude HD3870 vybavená GDDR4 nejspíše odstavena.

Zmínil jsem se o třech grafikách s RV770. Tou třetí je nějaká duální verze se dvěma RV770 na palubě. Vzhledem k úspěchu HD3870X2, která až překvapivě dobře funguje nemluvě o opravdu výrazně dotaženém konceptu duální karty, která se vratně duálně vůbec netváří, je varianta karty se dvěma RV770 více než teoretickou možností. Nepředpokládám, že by ji AMD uvádělo také v červnu, ale v horizontu srpna-září je to pravděpodobné. ATI totiž díky svému zaměření již nehodlá konkurovat čistě high-endovým grafickým čipům konkurence, jako je NVIDIA GT200, nicméně segment high-endových karet přeci jen konkurenci nepřenechá. Duální karta zajistí AMD možnost konkurence a ze zkušeností s HD3870X2 víme, že to rozhodně nemusí být špatná cesta. Kromě toho že ATI nevyhazuje peníze za vývoj pro ni jednoúčelového čipu, který by se objevil jen na několik kartách, je tu i reálný praktický důvod, proč pracovat na systémů multi-GPU. Samozřejmě otázka je, co výkon.

060214_gddr4_01

   Z toho co víme, bychom si asi většina vsadili na to, že RV770 bude výkonnější než NVIDIA G92 včetně jeho připravované 55nm revize. Nemluvě o výkonu a provozních vlastnostech samotné karty osazené GDDR5. Výkon duální R700 se dvěma RV770 by se teoreticky mohl dostat dokonce nad grafickou kartu s NVIDIA GT200. Vzhledem k tomu, že výkon minimálně GT200 GT verze by měl být jako u dnešní 9800GX2, není to úplně nepravděpodobné. Přesto není RV770 rozhodně konkurencí proti GT200. Už jen z praktických důvodů: GT200 má plochu čipu kolem 6cm2, RV770 má plochu čipu kolem 2,5cm. Oba čipy mají zcela odlišný cíl, úlohu a zaměření. Samozřejmě už vám s předstihem mohu slíbit testy novinek, hned jak vyjdou ... snad to tentokrát vyjde časově, minule jsem zaváhal a na nové karty jsem dlouho čekal. Odtud pramení zpoždění testu s duální 9800GX2. Tak snad budu v květnu/červnu rychlejší :).

Zdroj: HKEPC, Expreview, Xbitlabs          

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - tak do té GDDR5 pudu 2008-04-17 12:30:27
avatar
v kombinaci s 4850e o kterém nikdo neví kdy bude to bude dokonalé Takové PC si v klidu pápne tak kolem 40 W
Bernie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 12:53:08

Speciálně pro Bohumila Stejskala - 4850e bude příští týden, za dva týdny pak v eshopech.
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - óóó děkuji za info 2008-04-17 14:20:01
avatar
je možné uvést zdroj informace ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 16:15:12
avatar
zdroj informací: distributoři
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - kdo si počká, ten se dočká ... 2008-04-17 21:04:37
avatar
petrs [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 14:48:05

To je ovšem obrovská škoda, protože kdyby se procesor ještě chvilku na trhu neobjevil, Bohumil Stejskal by nejspíš vešel do historie stejně jako senátor Marcus Porcius Cato
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 17:27:03
avatar
Tak u týhle reakce sem málem umřel smíchy.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-18 13:41:31
avatar
Já po*ral... :-)
eXistenZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 12:30:07
avatar
Wtf? 2,5cm2 oproti 6cm2? tak to je mrte lacnejšia výroba... a ani spotreba nemôže byť veľká...
Sa vcelku teším na R700, som zvedavý, či ATi ukuchtí dobrú a lacnú kartu
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 12:36:36
avatar
njn proto nemůžete srovnávat High end čip s mainstreamovým G92 je dnes také spíše mainstreamový čip proti GT200 je vůbec všechno mainstreamový
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 17:28:21
avatar
A pokud bude ATi fungovat Crossfire dostatečně dobře a nějaká firma zase vyrobí 3 jádro, tak pošle nVidii s klidem výkonově do háje..
V3N3C [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - !!! 2008-04-17 18:58:23
avatar
A optimista. Jak to můžeš říct, když ani nevíš jak to bude vypadat!!! Neznamená, že když je X2 lepší jak Ultra tak, že tady to bude to samí. Jinak se těšim na nový generace. Chci si kupovat PC. A výběr bude menší spotřeba
DEVastor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-20 03:24:06
avatar
X2 neni lepsi nez ultra
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2008-04-18 07:06:25
avatar
Zdá se mi to nebo bude mít RV770 asi tak stejně tranzistorů jako GT200?

"Přesný počet tranzistorů není přesně znám, ale z největší pravděpodobností by se měl pohybovat někde kolem 900 milionů - 1 miliardě"

Nebude to obrovský topivý a monolitický čip? GT200 bude mít stejně tranzistorů, s největší pravděpodoností bude také na 55nm a bude to rovnou obrovský a topivý čip i kdyby zůstala GT200 na 65nm, což si nemyslím, tak rozdíl ve velikosti bude dělat cca max 8%. NV tam na podzim teda asi DDR5 nedá, takže RV770 za dva měsíce s DDR5 jak spekulováno výše klidně může topit víc než GT200 ))

Nebo z článku vypadla drobná nedůležitá poznámka že s RV770 bude dvojčip fyzicky oddělený?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-18 13:52:18
avatar
GT200 má skoro 1,5 miliardy tranzistorů a plochu 6cm2 a je vyráběn 65nm procesem

RV770 je jednojádro s cca 900 miliony tranzistory na 55nm s plochou 2,5cm2, o tom, že by to měl být nějaký dvojčip nic nevím.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2008-04-18 15:12:54
avatar
Tak to je teda ještě víc než jsem doufal Psávalo se, že to bude mít až miliardu, ale 1,5mld, tak to bude opravdu monstrum to by snad i Crysis mohlo rozhýbat na slušný detaily včetně vyhlazování

Mimochodem plánuje ati nějakou dvojčipovou kartu? Nebo dvojjádrovou? Přece jenom CF resp SLI je spíš předstupeň, dalším krokem by mělo být víc brouků na jedné desce, předpokládám že monolitický čip už se dál nafukovat nebude ne? A s tím spíš koketuje ATI.
oukydouky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 13:35:35
avatar
mohl by mi někdo vysvětlit k čemu slouží nebo co dělá sběrnice na kartě??? Díky
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 13:38:35
avatar
složí jako komunikační spojka pro výměnu dat mezi grafickým jádrem a grafickou pamětí každé karty
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 17:26:17
avatar
A čim širší tim lepší, maximum zatim bylo tušim 512bit, ne? U 2900XT (bohužel zbytek karty tomu až tak nepomohl..).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 18:39:11
avatar
no jo, ale zase díky rychlým GDDR tu šířku zase takovou nepotřebuješ
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - wow 2008-04-17 14:39:03
avatar
pěkné pěkné!..moc jsem se těšil na GT200 z důvodu že jsem čekal že ATI opět zaspí ale jádro R700 vypadá opravdu překrásně.výkon bude brutální!už aby zde byl červen a karty se dostaly mezi nás
Indy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 15:21:57
avatar
Kdyz tohle utahne Far Cry 2, koupim si to, kdyz nez tak GT200
Indy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 15:22:38
avatar
Protoze karta s GDDR5 za 6000, to zni uzasne...
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 15:31:16
avatar
si piš že utáhne..ten výkon bude mastnej zvláště když budeš mít dvě v CF
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 17:29:56
avatar
Těm GDDR5 bych moc nevěřil.. a stejně vyšší frekvence, ale vyšší latence.. bůh ví, jak to nakonec bude funkční. Jen aby to nebylo jako obyč DDR3, sice frekvence 2GHz, ale CL9.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 18:40:20
avatar
u GDDR5 jde o propustnost, levnou výrobu a hlavně ty schopnosti kolem dynamické spotřeby
Swamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 15:31:22
avatar
Počet shaderů bude zcela jistě přesahovat 500? Četl jsem nespočet informací, že to bude 480 a jednu blbost, že to bude 800.
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 15:37:27
avatar
souhlas.také si myslím že za 480SP budeme rádi už kvůli malé velikosti chipu
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 15:43:50
avatar
Souhlasim ze to nejspis bude 480SP
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 16:14:14
avatar
480 byl první odhad, všichni se ho chytli, já jsem slyšel poslední informace něco přes 500 asi 520. Těch 800 to ej orpavdu hodně to by to jádro muselo být aspoň 2x větší než RV670, což zdaleka není
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 16:38:06
avatar
40sp sem 40sp tam.vliv na výkon to bude mít malý.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 17:34:18
avatar
Záleží jak to ATi vyřeší s frekvencí, kdyby to přepracovali ve stylu nVidie, tak by výkonostní nárůst byl obrovskej (u nVidie jedou SP na 2x frekvence jádra).

Docela se mi líbí představa dvou karet, nebo dvoj/troj GPU grafik (960,1440 SP.. síla.., byť to bude díky frekvenci kapku méně účinné, než u konkurence.. nVidia by s timhle počtem SP byla extrémně výkonná..).
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 17:40:30
avatar
tady de spis o to ze aby ses dostal k realnemu poctu SP procesoru tak to u ati musis vydelit 5 RV670 ma 64 superskalarnich SP ktery zvladnou vykonat v IDEALNIM pripade 5 instrukci. ale casto se stava ze k tomuhle idealnimu vyuziti nedochazi. u nvidie 1SP dokaze vykonat 1 instrukci takze dojde pokazde k idealnimu vyuziti. frekvence je az druhotna
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-18 23:03:57
avatar
To zase ne, sice ty SP nejsou tak efektivní jako u nVidie, ale zas tak málo taky ne. Stačí logická úvaha. 3870 X2 má 2x 320 SP (tzn. 128 5D SP), Ultra má 128 full SP. Člověk by řek, z hlediska SP, vyrovnané. Jenže, u nVidie ty SP jedou na 1500MHz, kdežto u 3870 na 775 MHz. Tudíž logicky, musí bejt ty SP u ATi minimálně 2x tak výkonný, než u nVidie. Eg. z těch 5D SP (reálně 4, pátej SP je tušim na speciálnější účely) musí fungovat minimálně 2, takže ATi má efektivně 128x2 SP (minimálně).
Ještě, Ultra má 24 ROPs a 64 TMus, X2 má 32 od každého. Tudíž bych řek, že reálná efektivita je půlka oněch deklarovaných SP. Bylo by zajímavý vidět RV670 při plným použití oněch 4D Výkon by byl cca 1,5x až 2x násobnej oproti dnešku. Hádam, že to bude architekturou her, nebo nedoladěností ATi ovladačů..
Neznámý  - re 2008-04-19 10:51:56

Srovnávat dvoučipové s jednočipovým moc k logické úvaze nevede.
Ono plné nevyužití grafického jádra ATi je spíše dáno zmrveným návrhem čipu už od R600. Shaderů tam může být kolik chce, ale 16TMU je dnes málo. Ani 512bit sběrnice R600 nepomohla, takže nepočítejte s tím, že GDDR5 na 4GHz RV770 nějak výrazně pomohou pokud nedojde k navýšení TMU alespoň na 32. Kolik to bude mít shaderů je celkem jedno, ale 520/5 = 104, to je hodně divné číslo.
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 17:43:53
avatar
Myslíte že ta další X2 pojede smejma Dvěma 3870?Mám na desce ještě jedno místečko volné.... :-)
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 18:18:23
avatar
ne nepojede....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-17 18:41:28
avatar
ano možné to je
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-04-18 23:07:20
avatar
Jo, pokud bude dostatečně funkční Quad-crossfire. Problém je, že dneska se obvykle efektivně využívaj max 2,5-3 GPU.. pro to jsou tri-way SLi a triple crossfire (nebo jak to je). Takže buď střelit tu třetí 3870 (rád jí koupim a nebo nechat do foroty..) jo a taky musíš mít dostatečnej zdroj.. tohle bude žrát už fakt hodně..
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 707x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1327x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2093x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1936x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2698x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2188x
Komentářů: 1