Čína má vlastní výkonné 7nm GPU – pokračuje ve snaze odříznout se od Intelu, AMD i NVIDIA. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 04 duben 2021
altA je to dobře! Potřebujeme, aby firmy jako Intel, AMD a NVIDIA přestaly spoléhat na čínský trh.

 

 

 

 

Západní firmy nejen v oblasti IT, spoléhají na čínský trh tak významně, že prakticky odsunuly původní trhy na vedlejší kolej a jedou tam jen setrvačností. Nejsme pro ně prioritou v ničem, a to jen proto, že je Čína na vzestupu. Takže tam snadno a levně rostly a vydělávaly velké peníze.

Asi víte, že Čína má vlastní Internet. Cenzoruje všechny služby, uživatele, které dnes i jednotlivě dopodrobna sleduje na každém kroku atd. „Náš“ Internet, služby a otevřený přístup k nim, jak je znáte u nás, tam vůbec nefungují a neexistují. O některých tam ani neuslyšíte, kdy byly doslova vymazány z existence. Tamním uživatelům za ty dvě dekády celý systém dokonale vymyl mozky, takže mají zcela jiné vnímání a vidění světa, kdy o některých věcech, událostech atd. ani nevědí, že existují nebo proběhly, protože nemají přístup k dotyčným informacím.

Nyní dělá Čína poslední krok k naprostému ovládnutí svého prostoru. A to je zbavit se závislosti na západních technologiích. V tomto ji výrazně pomohl Západ sám, když dovolil tamním firmám vyrůst a dnes tak kupují západní technologie a celé firmy s nimi. Každopádně komunistická strana Číny už před časem vyhlásila plán, kdy postupně budou všechny počítače a IT technologie nahrazeny výhradně Čínskými technologiemi. Tedy procesory, grafiky prostě všechno. Vše díky nakupování zahraničních firem a jejich know-how, ale také kopírování a krádežím dat, vše potřebné již Čína pro uskutečnění téhle technologické vize nezávislosti, má dnes v ruce. Vybudovala již i špičkové výrobní závody a dokončuje první generace výkonných architektur procesorů i GPU. Vyrábí již vlastní paměti atd.

Jednou z oblastí je samozřejmě HPC segment, kdy Čína potřebuje obrovský datový výkon pro těch několik velkých centrálních uzlů, ovládající, vytvářející a cenzurující celý tamní Internet, a celonárodní sledovací systém. Současně potřebuje výkon pro další vývoj atd. Doposud byla Čína závislá na HPC produktech hlavně od NVIDIA a Intelu, kdy většina superpočítačů a serverů jede na HW těchto dvou firem, omezeně také AMD, které neprozíravě poskytlo svou první generaci ZEN architektury čínskému partnerovi. Závislost Číny na těchto firmách ale končí.

  • Čína (Tianshu Zhixin) přestavuje Big Island – obří 7nm GPGPU

Na vlastním 7nm procesu bylo přestaveno velké GPU s výkonem 37TFLOPS (FP32). GPU je osazeno 32GB HBM2 paměti, má 300W TDP. Čistě v FP32 srovnání tak dokonce poráží AMD (MI100) a NVIDIA A100. Ty mají 21,3TFLOPS v případě AMD a 19,5 TFLOPS u NVIDIA. Nicméně umí mnohem více režimů, zejména mnohem výkonnější Matrix pro AI a různé oblasti.

Nutno ale říci, že Čína nezveřejnila podrobnější data. Každopádně na papíře to vypadá slušně, zejména na první generaci podobného řešení to rozhodně není špatné (co by za to třeba u Intelu dali). A vývoj trval jen zhruba 3 roky. Čína jej také bohatě dotuje a bude v to pokračovat. Má zde velké plány

  • Proč je vytlačení Západních technologií a firem z Číny pro nás dobrá zpráva?

Osobně bych si přál, aby Čína nasadila svá řešení co nejrychleji u sebe. Ideálně hned. A nejlépe aby zakázala prodeje Západních technologií, tedy produktů založených na čipech Intelu, NVIDIA nebo AMD na svém trhu úplně. Čím dříve, tím lépe. V posledních mnoha letech trávily tyhle firmy a obecně OEM výrobci počítačů a serverů, opravdu nezdravé množství času a energie soustředěním se primárně na čínský trh. Ostatně i současná situace s nedostatkem čipů a produktů je z velké části proto, že se soustředí na tamní trh.

Když budou tyhle firmy vytlačeny z tohoto trhu, přijdou o jednoduché výdělky a budou se muset znovu začít snažit o západní trhy. Hlavně se budou muset skutečně snažit o vývoj, aby je Čínská konkurence nepřeválcovala na slabších trzích pod přímým vlivem Číny. Především to ale prospěje nám zákazníkům, kdy veškerý vývoj, a hlavně pozornost i produkce, bude zase mířit na naše trhy a budeme prioritní zákazníci. Už se nemohu dočkat :).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 12:35:10

Tak růžově bych to neviděl...
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 16:10:11
avatar
Přesně, přijít o dost významný trh, není vůbec v zájmu žádné firmy. Zbude méně peněz na výzkum, vývoj, akcionáře a třeba i špionit "naším" hardwarem Čínu. Takže jestli si někdo myslí, že když přijdeme o Čínu bude nám lépe, tak vůbec neví která bije a je jen zaslepený ideolog.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 16:52:28
avatar
není to tak dávno, co Čínský trh prakticky neexistoval a také bez něj firmy prosperovaly a vyvíjely ;)

Ano, pokud západní firmy přijdou o čínský trh, je mnoho důvodů, proč by to bylo pozitivní ... to popírat nemůžeš. Samozřejmě jako akcionář či majitel firmy to asi vidíš jinak ;)
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 20:12:52

Z pohledu koncového zákazníka mě zajímá hlavně výkon/cena. Výkon bude (možná) lepší, ale cena bude určitě vyšší. Výstavba továren, pracovní síla, eko limity atd. A úspora za převoz z Asie do EU to nezachrání.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-06 12:38:17
avatar
mě by dražší produkty vůbec nevadily, pokud by se vyráběly v EU/USA, byly opravitelné, tedy měly vyšší kvalitu, než většina věcí, co se dnes vyrábí ....

ostatně vidíš to dnes, lidi klidně zaplatí za mainstreamovou grafiku 20 tisíc když nemají na výběr, takže kdyby se výroba a všechno přesunulo a udělaly se kvalitnější a trvanlivější, a stálo by to tolik, lidi by to klidně zaplatili, navíc bys tím podpořil ekonomiku EU/USA a ne komunistickou Čínu, takže víc práce pro lidi v EU/USA atd.

Navíc čína už dnes není levná, levnější jsou některé produkty hlavně proto, že jsou systematicky podporovány dotacemi kterými čína získává vliv a především že čínské firmy fungují a působí za podpmínek, za kterých na Západě fungovat prostě nemůžeš, protože musíš dodržovat předpisy, zákony a platit zaměstnancům fér ....
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-06 12:48:46

V tomto máš pravdu, souhlasím.

Ale ať to nedopadne jako s motory. Když se to bude vyrábět v EU, tak EU vymyslí nějaké eko limity, 100W na grafiku a jsme v háji všichni..
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-07 15:49:48

"není to tak dávno, co Čínský trh prakticky neexistoval a také bez něj firmy prosperovaly a vyvíjely ;)" az nato ze zapadne firmy prosperovali prave preto ze outsourcovali svoju drahu vyrobu do vtedy lacnej Ciny a podobnych Azijskych krajin .Prave tento outsourcing im umoznoval prosperovat. Takze teraz to uz nemaju velmi kam inam outsourcovat. Mozno do Indie ale Indovia nesiu az tak spolahlivy a pracovity ako Cinania. Ked sa Cina odstrihne od zavislosti na vyrabani pre zapad tak nam na zapade skoncili zlate casy lacnych nakupov z Ciny. Uz si na zapade nebudeme moct dovolit nakupovat vela lacnych Cinskych vyrobkov ale iba malo drahych zapadnych ktore si budeme musiet vyrabat doma za nase drahe vyplaty.
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 12:39:33
avatar
Spíše státní firmy které nemusí řešit konkurenční boj, protože je strana zadotuje, zlikvidují západní konkurenci, stejně jako to udělaly u mobilů a automobilek a těžkého půmyslu. Firmy co si na sebe musí vydělat, nemají šanci proti armádě otroků, řízených státem.
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 13:51:52
avatar
Podle mě to nemá takový výkon, zatím. Vyrábí to na 7nm, spotřeba 300w a je to chlazené pasivem? Něco tam nesedí..

Každopádně by to mohlo být s konkurencí zajímavé. Tady nejde jen o obchod, ale je to do značné míry i geopolitický souboj. Vidím to tak, že američani budou muset taky trochu zadotovat výrobu čipů a udržet si alespoň malý náskok před Čínou. Stejně je to ale asi otázka času, kdy Čína překoná všechny..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 16:55:08
avatar
i 300W AMD a 400W NVIDIA jsou chlazeny pasivně ;) co by HPC karty .... jak to? Protože jsou v serverovém racku, který má hodně výkonné chlazení, hodně hlučné, ale obrovský průvan, takže to uchladí ....

ten pasiv karty je navržen jako tunel, po osazení do serverového racku, máš před tím ještě podobné pasivy na CPU a před tím máš tlusté průmyslové ventilátory s vysokými otáčkami a tlakem, které to celé najednou profukují ... hlučnost je příšerná, ale nikoho to netrápí ;)
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 14:06:58

Já tam čtu TSMC. Takže to moc čínský není.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 15:21:48
avatar
TSMC je z ostrova Tchaj-wan, kde se rozprostírá stát jehož název je Čínská republika , takže je to Čína
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 23:29:49

Kolega Tchaj-wanec by Ti okamžitě vysvětlil, že Tchaj-wan je Pravá Čína a pevninskou Čínu tam nemají rádi
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-06 00:27:10
avatar
přesně .... bohužel ještě donedávna čína neměla schopné námořnictvo, jak Taiwan ohrozit, to se výrazně mění ....
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-07 15:54:50

jojo aj Krym bol este nedavno Ukrajinsky a uz je zase Rusky. Tchaj-wan bude "ciastocne nezavisly" len dovtedy pokial to bude Cinskej vlade vyhovovat. Ak sa raz rozhodnu ze je pre nich spravny cas "zjednotit" Tchaj-wan s pevninskou Cinou tak im v tom nikto nezabrani. Ani silou a uz vobec nie ekonomicky. Nejake diplomaticky recicky mozu v pohode pustit jednym uchom dnu a druhym von. Cely svet je na Cine prilis ekonomicky zavisly takze si nikto nedovoli zasahovat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 16:58:01
avatar
dej tomu pár let ....

bohužel bez masivní vojenské intervence západu se pravděpodobně nepodaří udržet Taiwan nezávislý a svobodný, Čína vojensky v oblasti silně posiluje a jakýkoliv zásah pak bude velmi obtížný .... ostatně na Honkongu si teď čína sonduje, co udělá Západ, když zbaví nejen Hong Kong ale i pak Taiwan nezávislosti a svobody ... odpověď je Západ neudělá nic (zatím) ... začíná to trochu silně připomínat situaci před 2svv ... naštěstí Čína nemá na světě moc skutečných spojenců (zatím) ... bohužel Taiwan má tu smůlu, že je blízko, že ho kvůli Číně politicky mnoho zemí neuznává (ostatně určitě si pamatuješ jak Čína vyskakuje, když tam jede někdo ze Západu jako oficiální politická delegace, ČR nevyjímaje) .... takže o důvod víc, proč z taiwanu včas dostat výrobu pryč na západ ....
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 17:09:05

Právě z tohoto důvodu nikdy TSMC nepostaví fabriku v USA. Protože by pak amíci s o to větším bezuzarděním hodili Taiwan přes palubu (do náruče ČLR).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 17:25:01
avatar
postaví, už je o jedné rozhodnuto ... a postaví ji proto, aby měli prostě majetek a pozice mimo Taiwan
rudi6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 17:45:45

S týmto sa nedá nič iné len súhlasiť, tak strategická vec ako výroba čipov a zamerania sa celkovo na IT a celý svet je závislí len na Číne nie je vôbec dobre... kedykoľvek nás môžu odstrihnúť a je problém.

Určite by bolo dobré a prospešné aby takéto továrne boli i aj v EU, USA a nielen v Číne a hádam už si to začínajú uvedomovať aj ostatný a samozrejme najdôležitejšie, niečo pre to aj robiť.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 22:37:40
avatar
Čína Tchaj-wan vojensky zabírat nemusí, ovládne ho ekonomicky, propagandou, ovlivňováním veřejného mínění a u voleb. Strašit vojskem dnes nezabírá ani na Severní Koreu. To přeměřování "pindíků" Čína vs. USA je jen do zpráv, aby se západ tvářil, že na to ještě má. Vojensky nikdo zasahovat nebude, Evropa určitě ne, ta vojenskou moc ztratila již dávno protože nehne ani s Tureckem a německá kancléřka létá do pevninské Číny pravidelně mnoho let, prachy nesmrdí. A pro USA je to "nezajímavý" ostrůvek bez ropy... a při simulacích zjistili, že by to projely. Kdyby západ chtěl, uvalí na Čínské zboží obrovská cla, počkat Trump to udělal a změnilo se něco ? Jo WTO řeklo, že je to v rozporu z pravidly. Tak co ????
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 17:12:30

Jinak situace s grafikama obecně přituhuje. Situace už je tak zoufalá, že dost karet nemají ani kompletátoři PC sestav, takže už se ofiko nabízej i herní sestavy bez grafických karet. Kartu si tam musí zákoš doplnit zkrátka sám.
peAce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 17:27:39

Koukám že když není hardware tak se tady z toho stává politický magazín
Kot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 19:14:37

Alibaba v číně už si vyrábí vlastní serverové RISC-V procesory, Apple si vyrábí vlastní procesory, Amazon nasazuje do cloudu vlastní ARMové procesory, Google přetáhl inženýry a začne si vyrábět vlastní procesory, i když zatím jen pro mobily... začíná to nějak houstnout na tom trhu
raduz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-05 21:48:49

Tak Čína zakázala internet, zakáže cizí CPU, GPU a bude si hrát na vlastním písečku. Zároveň má ale postavený svůj růst na exportu. Asi je každému jasné, že tohle dlouho udržet nepůjde, takovýhle nepoměr. Tohle opravdu není konkurence, když přímo soudruzi jménem státu lijou peníze do vývoje, aniž by ta firma musela koukat na návratnost. Jakmile totiž oni rozjedou export a nenastane nějaká blokace čínského hw západem, je to tu všude, jako teď čínské telefony alias "patlátka"-za korunu pytel. 0tázka je, co chceme: Drahé a západní, nebo levné a východní
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-06 00:28:54
avatar
čína má jednak vlastní velký trh, který dříve neměla a pak má velký vliv v rozvojových zemích a všude kolem sebe, takže o ní bych se nebál .... ;)
jirka64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Naprosto šílený článek 2021-04-06 04:27:28

Proč vyčítáte, že Čína kupuje firmy?
USA to dělá už desítky let a naprosto tím zabila konkurenci v mnoha a mnoha oborech. Intel a spol prostě koupí vše, co by je mohlo i náznakem ohrožovat! Tím si drží monopol a tím i naprosto šílené ceny!
Kde máte konkurenci Intelu? Intel podvodně nenechá AMD nikdy vyrůst. A kdyby, tak co, stejně jim licencuje technologie.
Tak tendenčně zaměřený článek proti Číně je špatný!

Když nebudou firmy prodávat v Číně, nebudou mít dostatek peněz na vývoj a nutně budou proti Číně zaostávat.
Navíc, když bude Čína tyto technologie dlouhodobě masivně podporovat, tak USA a jiné technologie v PC končí nadobro. A to i proto, že zanedlouho nebude mít západ z čeho vyrábět-nebude mít vzácné kovy, které ovládá Čína.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Naprosto šílený komentář ;) 2021-04-06 12:29:17
avatar
???? kde v článku Číně vyčítám, že kupuje firmy?

Čína dělá to nejlepší pro sebe, to nevyčítám. Co vyčítám je, že to Západ toleruje a ještě jí leze do zadku, speciálně když všichni na Západě mají plnou hubu svobody, demokracie a volného trhu a pak se jdou paktovat s Čínou, která je proti tomu všemu v opozici ...

Co článek kritizuje je extrémně zaměření se na čínu a spoléhání na ní, což jak poslední rok minimálně ukázal, je cesta do pekla ....

Firmy kdysi vyvíjely a fungovaly bez problémů i bez čínského trhu, ten ještě před 15-20 lety byl naprosto okrajový ... stejně tak ty materiály a zpracování jsme schopni také zvládnout jinde, na Čínu prostě spoléháme jen proto, že to bylo ekonomicky výhodné (už není) ....
jirka64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-07 04:09:56

Tak jsem si to přečetl znovu a moc se omlouvám. To s tím vyčítáním Číně tam opravdu není. Nevím proč jsem to tam včera viděl. Asi jsem už spal.
S tím co píšeš teď, na 100% souhlasím - bez výhrad. V tom článku mi to nějak nesedělo.
jirka64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-10 00:47:54

V každém případě si myslím, že největší problém je, že Intel a spol koupí vše, co by je mohlo i náznakem ohrožovat, ještě dříve než je opravdu ohrozí!
Tím si drží monopol a zároveň nemají s kým soutěžit o lepší produkty! Nebo lepší, rychlejší výrobu.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-06 13:04:46
avatar
Každý monopol je špatně. I ten čínský na výrobu.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-04-06 12:59:09
avatar
Lenin údajně kdysi prohlásil: Kapitalista je tak nenasytný a hloupý, že nám klidně i prodá provaz, na kterém ho pak oběsíme.
Takže asi tak.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 352x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1478x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1190x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1883x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1140x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1902x
Komentářů: 3