Herní vývojáři jsou zklamání z odkladu Larrabee – Intel slibuje, že nic na poli GPU nevzdává Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 09 December 2009
altOdložení grafik Intel založených na projektu Larrabee nejvíce zklamalo herní vývojáře.

 

 

Například Tim Sweeney, známá to postava a ředitel EPIC Games se nechal slyšet, že jej zrušení Larrabee velmi mrzí. Současně kritizuje současné grafiky, které jsou zaměřeny na co nejvyšší výpočetní výkon a přitom prý důležitější je programovatelnost včetně plné podpory C++. EPIC prý vyvíjí herní engine, který nebude závislý na konkrétním HW, pro tyto účely se jim proto velice líbila myšlenka Intel Larrabbe, které mělo v podstatě programování na úrovni běžného CPU, ale samozřejmě plně zvládalo i grafické operace.

Larrabee se však prozatím odkládá na neurčito, ale Intel slibuje, že sice ruší vydání první generace grafik, ale stále pokračuje ve vývoji a tedy někdy v budoucnu Larrabee přijde. Každopádně zatím si vývojáři budou muset vystačit s grafickými kartami NVIDIA a ATI, kdy obě firmy pokračují v tvorbě programovatelných čipů. NVIDIA GPU je v tomto ohledu zajímavý, leč zatím těžko posouditelný pokrok, stejně je na tom i AMD FUSION, což je už dokonce komplexní čip, který v sobě integruje Cpu a GPU – měl by tedy být plně programovatelný jako CPU, ale fungovat i jako GPU. Je jasné, že grafické čipy zažijí během následujících 2-3 let velkou proměnu a je možné, že za ty 2-3 roky o Larrabee zase uslyšíme …

Zdroj: Xbitlabs.com, DDworld.cz

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-09 16:27:10
avatar
no ktovie ako to nakoniec dopadne ... mozno o tie tri roky tu budeme mat od vsetkych troch nieco na baze FUSION - nvidia mozno dostane od protimonopolneho uradu povolenie na x86 a mozno ze uz teraz kuchti s viou fermi II teda fusion po nvidiacku ... kto vie ?
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-09 16:54:49

Jediný kdo může udělit licenci na x86 je intel.
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-09 18:51:21
avatar
a mozno IBM?
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-09 19:45:43
avatar
neviem ako presne je to s licenciami, ale myslim ze keby malo intel licenciu aj na elektrinu, tak mu je to prd platne, pretoze antimonopolni urad ma vyssiu moc, ked sa on rozhodne pre dalsieho hraca na x86 poli tak to tak aj bude ...
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-10 07:34:45

Antimompolní úřad je dozorovací orgán který nemá právo disponovat s licencemi. Schavaluje nebo odmítá majetková propojení nebo uděluje pokuty. Mám dojem, že existují i případy kdy nařídil rozdělení firmy.
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-10 08:53:11
avatar
ked tomu tak je ako vravis, tak myslis za amd a via maju licencie z dobrej vole intelu ? smozrejme ze licenciu im mohol dat len intel ale na zeklade coho ??? intel nepotrebuje konkurenciu ... potrebuje ju antimonoponlny urad ... a ked sa ten rozhodne pre dalsieho hraca ...
Nism0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-10 07:52:29
avatar
Urad am sice vyssi moc, ale intel ma vic penez
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-10 10:27:15
avatar
Tzv. nucenou licenci proti vůli vlastníka/vlastníků lze získat žalobou k soudu...

(což je mimochodem přesně postup ve věci licence na QPI mezi Intelem a NV a ta si věří, že tam licenci dostane).

antimonopolní úřad licenci udělit nemůže, ale může ukládat pokuty za zneužívání dominantního postavení neudělením licence, které majitel patentu vždycky svým způsobem má, minimálně na relevantním trhu představovaném technickým řešením předmětného patentu.
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-10 07:36:47

Tady opravdu nevím. Ono totiž X86 je už takový slepenec technologií od AMD a Intelu, že opravdu nevím.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-09 17:55:43
avatar
Škoda neškoda, oni výsledky vývoje nezahodí, doufejme že už někdo něco na poli grafických karet vytáhne, jinak si budeme brzo kupovat zase grafárny " za desítku"...
Konkurenci potřebuje každý, i Ati...
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vývojářům se lílbilo Larabee 2009-12-09 16:53:20

Nejsou to náhodou ti samí vývojáři co mají podle Intelu problémy s multithreadingem? Jenom mne překvapuje, že zaději místo velkého množství jader Larabee nechtějí raději programovat jedno jádro klasické grafické katry.
snipermaniak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-09 17:56:04
avatar
Jedno jádro grafické karty? A co jsou podle tebe stream procesory?
DedecekHribecek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-10 07:29:57

Ano máte pravdu měl jsem správně psát o procesorech a ne jádrech.
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-09 17:33:38
avatar
Tim Sweeney sa rozhorčuje nad zameraním na výpočetný výkon a horšou programovateľnosťou? Nech ide na týždeň na stáž do Cryteku...
Dan666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-09 20:26:20
avatar
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-09 20:36:24

NVIDIA Fermi sa neda porovnavat s AMD Fusion. Vykonovo aj zameranim idu tieto technologie niekde inde.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-09 20:58:48
avatar
Nech sa chlapček z Epicu snaží aby jeho firma produkovala pecky akými bol Unreal 1 či Unreal Tournament
Momentálna produkcia už stratila veľa z pôvodnej hrateľnosti a kvality.

Sweenyhy mrzia akurát prachy ktoré od Intelu dostáva, tuší že pri Larabee by ich mohlo byť aj viac
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-09 21:23:08

Sweeny sa uz davnejsie staval dost pozitivne k Larabee alebo Fermi. Cital som s nim jeden rozhovor na tuto temu. V nejakej diskusii je tu aj odkaz. Teraz sa mi ho hladat nechce. Ale bol zaujimavy. V podstate ako keby v Epicu uz davno cakali na plne programovatelnu kartu. V podstate ma Epic kladny vztah s NVIDIou takze uvidime kam to cele pokroci.
doktor2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-09 21:40:11

Přesně tak ..uvidíme co bude dál. Já jen doufám, že nové Geforce stavěné na architektuře Fermi se povedou. Potom to to naopak mohla být Nvidia, která bude mít značný náskok oproti konkurenci tím, že bude mít zvládnutý přechod na zcela novou generaci GK. Ještě doufat ve zlepšení 40 nm procesu u TSMC, aby karet byl konečně dostatek. Na Beyong3D fóru jsem četl zajímavý příspěvek ohledně Tesselace ...prý by Tesselace prováděná softwarově mohla být rychlejší a méně náročná než Tesselace hardwarová specielními jednotkami jak je má dnes Ati (příkladem byly prý procesory, které to takhle umí spočítat ..samozřejmě s omezeníma ale jde to) ...co myslíte? ...
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-09 23:03:50

Zalezi od urovne paralelizacie teselacie na ATI. Nevieme do akej miery dokaze a je schopna HW jednotka u tychto kariet rozdelit a paralelizovat algoritmus teselacie. Pri SW rieseni moze zavazit teda hlavne vykon a pocet stream procesorov pouzitych na tuto operaciu. Porovnat to budeme vediet ked tu bude Fermi ale kludne moze v tomto ATI prekonat.Pokial by sa z 512 na to pouzilo co by len 50 tak to moze byt v pohode aj s celkom slusnym naskokom. Hlavne sa moze SW riesenie menit a zlepsovat pricom u NV bude stacit stale ta ista karta(algoritmus sa meni na SW baze) ale u AMD bude mozno kvoli moznym HW obmedzeniam stavajucej genercie kupit kartu novu. Ale tak isto to moze byt aj tak, ze SW riesenie nebude take efektivne a na dorovnanie resp. prekonanie ATI si ukroji o dost vacsiu cast vykonu z karty co sa zasa prejavi chybajucim vykonom pri inych vypoctovych operaciach. Kazde riesenie ma svoje obmedzenia a musia sa robit kompromisy. Ale zasa po SW stranke by som sa u NV na rozdiel od ATI neobaval...
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-10 12:03:49

Hardwarové rešení je vždy nejrychlejší. Navíc pozice tesselační jednotky je v DX11 pevně dána, stejně jako funkční možnosti (je částečně ovládaný přes Hull shader). Důvod proč je zadrátový jako pevná funkční jednotka je extrémní náročnost. V podstatě ze scény s low-poly modely uděláte high-poly scénu (LOD), tj. scéna s několika tisíci vrcholy jich má po průchodu teselelací několik set tisíc až milióny, navíc nejde o pouhé linéarní dělení modelů, ale tvar plochy lze ovládat (např. Bézier.). Na tyto modely se potom aplikují norm. mapy, výsledkem je pak mnohem detailnější scéna, hlavně v kritických místech (např. modely postav a spojení končetin v kloubech). A teď k Nvidii. Udávaný výkon Fermi je v grafické oblasti oproti konkurenci docela slabý (max o pár desítek procent nad GTX285), k tomu připočtěte ještě počítání PhysX, zmiňovanou softwarovou tesselaci a výsledek je podle mě zpečetěn. V budoucnu, až bude výkon grafik zase o něco dále, bude samostatná tesselační jednotka zbytečná, ale v současnosti je to nutnost. Nicméně pokud nebude Nvidia tesselaci zvládat s hratelnými FPS (a ve stejné úrovni tesselace jako ATI), neměli by tyto grafiky vůbec nést označení DX11 kompatibilní. No uvidíme příští rok v červenci :-), do té doby tu budeme mít jenom spekulace.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-10 12:43:00

No prave DD uz tu nacrtol o tom, ze ma informacie, ze GTX380 bude vykonovo par percent nad GTX295 co je dobry vysledok. Takze s niecim takym by som bol spokojny. Co sa tyka teselacie a DX11 kompatibility je v nej specifikovane ze musi to byt riesene HW cestou? Pokial ano, tak mas pravdu, ale inak nevidim dovod preco by nemali NV karty niest nalepku DX11 kompatibilny. Teselacia nerovna sa DX11.

Citace:
dávaný výkon Fermi je v grafické oblasti oproti konkurenci docela slabý (max o pár desítek procent nad GTX285)


HD5870 je tiez iba par desiatok percent lepsi ako HD4870 a nehovori sa o nej ze je slaba. Preco sa chce od NV vykon radovo lepsi ako ma ATI a ked ho nedosiahne tak je hned slaba?
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-10 13:42:19

Jestli DD myslí tohle http://twisted-reviews.com/another-couple-of-fake-nvidia-gtx380360-benchmark-results-and-images-of-gf100/, pak je to s největší pravděpodobností FAKE. Tesselace je klíčová funkce DX11, takže její podpora je nutná. Řešit hardwarově přes spec. tesselátor se nemusí, stačí je řešit přes shadery, otázkou je právě ten dopad na výkon. Oni pravděpodobně začnou unikat nějaké informace až o něco později, dnešní stav je takový, že problémy TSMC spíše nahrávají Nvidii, protože s návrhem čipu je i tak ve skluzu a je to ATI, která tratí více vzhledem k tomu že nedokáže saturovat trh novými kartami. Čím se bude blížit vydání Fermi (a také pravděpodobně řešení 40nm problému TSMC a dostupnost řady HD5000) budou prosakovat nové informace, aby se odradili případní zájemci a počkali si na vydání Fermi.Počítám ovšem, že to bude nejdříve na konci ledna. Do tý doby budem jenom odhadovat.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-10 14:12:27

DD nemyslel toto. Spominal nieco ohladom toho, ze GTX380 by zevraj mala byt par percent nad HD5970 ale tomu neveri. A je to zrejme fakt fake. To co spominal ale ze by to mohlo byt je ze GTX380 bude nieco nad HD5870. Comu sa uz da verit a osobne si myslim ze v takom pripade by to nebolo sklamanie. Otazne skor budu potom ine parametre(teplta, spotreba). No uvidime...
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-12-10 08:28:41

tak nech to teda nevzdava a rychlo nieco vyprodukuje.. ale to rychlo asi nebude tak rychlo akoby sme chceli..
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 329x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1427x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1740x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1194x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1230x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3822x
Komentářů: 0