Léto končí, Intel ARC grafiky stále nikde. Ale prý maká na nové generaci – nikdo mu nevěří. Konec? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 01 září 2022
altProblém grafické divize Intel je, že jim dnes nedá věřit. Kdy Intel odpíská svůj pokus o herní GPU?

 

 

 

 

Tak nám začalo září, což znamená že léto končí za 22 dní. Čímž se Intel dostává do minimálně půl ročního skluzu proti tomu, co nám sliboval začátkem roku. Skluz vydání ARC generace, což je navíc už druhá generace herních grafik Intel, je ve skutečnosti už téměř rok, protože původně měly karty vyjít (být oznámeny), na přelomu Q3/Q4 před rokem.

Bohužel ani poslední várka slibů grafického teamu Intelu, který objížděl velké Youtubery a dával najevo, že vydání karet je na spadnutí, se zjevně neplní. Vedle samotných grafik, kdy ARC A380, A580 a A770 měly být dávno uvedeny a běžně dostupné v obchodech, chybí také některé technologie. A380 se sice sporadicky v recenzích vyskytuje, ale na trhu o ni prakticky nikde ani nezakopnete, počet dodaných karet do distribuce je naprosto minimální o celosvětovém uvedení se nedá hovořit ani se sebezapřením. Výkonnější modely A500/A700 postavené na DG2-512EU čipu pak nejsou dostupné vůbec a existují jen v DEMO verzích. A to opakuji, že za měsíc končí Q3 2022!

Stav ovladačů a podpůrných technologií jako slibované XeSS, jsou stále mizerné. Prosakují zprávy, že Intel se například úplně vykašlal na podporu DirectX9 a bude ji jen emulovat. Problémy s DX10/11 hrami, kdy mnoho se ani na ARC grafikách pořádně nerozběhne nebo vykazují obrovské potíže s chodem a výkonem, se také nedaří řešit. Jen v DX12/API VULKAN fungují ARC obstojně. Což ale nestačí na to, aby se takový produkt dal pustit na trh mezi běžné lidi, kteří často ani nevědí, co znamená DX ;).

Problém má Intel i se svou XeSS technologií, která měla předběhnou AMD a jeho FSR 2.0, tedy přinést univerzální řešení na rozdíl od konkurenčního DLSS. Jenže XeSS je stále nikde. Žádný ze slibů kolem toho Intel dosud nenaplnil. Žádná z dosavadních her, která jej měla mít, s ním nevyšla, nebo ho nedostala a XeSS navíc stále nefunguje ani univerzálně. Zatímco AMD FSR 2 se má čile k světu a je součástí téměř každé nové hry a univerzálně funguje skvěle nejen na AMD grafikách. Aktuálně tak Intel slibuje XeSS poprvé v novém Call of Duty, které má vyjít 28.10. Zda se tak stane ale netušíme, protože zatím nic nenasvědčuje tomu, že by Intel ARC grafiky byly brzy dostupné běžně v obchodech.

  • Realita Intel ARC grafik ke dni 1.9.2022

Stav nezměněn. Jen další kolo nesplněných slibů a očekávání. A380 je jediná karta, která oficiálně byla uvedena na trh, bohužel A380 výkonem i funkčností prohrává s Radeon RX 6400, která je navíc o parník úspornější, a hlavně v obchodech celosvětově dostupná je. A380 přes stejný výrobní proces GPU vyžaduje podstatně větší čip podstatně více energie a stejně výkon nestačí na AMD NAVI 24, takže o konkurenceschopné grafické kartě se nedá hovořit.

A380 navíc prakticky nikde ve skutečnosti nekoupíte, v ČR a obecně ve většině částí světa, nebyl dosud žádný model zařazen do nabídky obchodů. Výkonnější A550 a hlavně A770 (poté co Intel v tichosti odpískal A380 o které navíc teď lže, že nebyla v plánu) sice existují oficiálně na stránkách Intelu, ale nikde jinde. Žádné karty nebyly dosud na trh uvedeny.

Problém je, že končí Q3 2022 a ani výrobci karet a lidi v nich, o uvedení ARC grafických karet na trh příliš nevědí, nebo odmítají mluvit zcela. Mohu bezpečně říci, že za této situace těžko předpokládat, že nějaké celosvětové uvedení skutečné ARC grafik v klasických nereferenčních modelech v dohledné době proběhne. Stav ovladačů ani Intel technologií obecně tomu také neodpovídá.

Navíc situace na trhu speciálně v oblasti GPU je horší než mizerná. Tedy pro výrobce karet. V září můžeme očekávat další slevy mnoha AMD a NVIDIA modelů stávajících generací, protože minimálně high end nové generace bude odhalen na konci září (NVIDIA RTX 4090) a pak v říjnu (AMD RX 7900 NAVI 31) s dostupností od listopadu. Stav věcí na trhu je ale takový, že je mnoho karet stávajících generace v distribuci, a ještě více jich je v bazarech od těžařů a není prostě dost zákazníků. Za této situace se tedy není co divit, že výrobci grafik se vůbec netváří na vyrábu Intel ARC karet, které nemůžou AMD a NVIDIA konkurovat prakticky v ničem a cena by tomu musela odpovídat. Kromě toho, že se na nich tedy nedá vydělat, by ještě kazily reputaci všem zúčastněným, protože je jasné, že budou hodně reklamované, kvůli potížím s ovladači a chodem řady her.

  • Intel grafický PR team říká:

                                  všechno je OK, pracujeme na nových generacích!

Že se, jako už poněkolikáté v řadě, rozchází realita s tvrzeními grafického teamu Intelu, vidí dnes i slepý. Takže představitelé grafické divize a PR opět pustili do světa pár uklidňujících vyjádření o tom, že jde všechno dobře a máme se hodně na co těšit. Něco ve stylu:

Dokonce už prý většina hlavního vývojového teamu pracuje na nadcházející generaci Battlemage a malá část dokonce i na jeho nástupci v podobě Celestial. Pokud jde o Alchemist, ta stále na něm také pracují, ale v jiných oblastech. Problém grafické divize Intelu je, že už jí nikdo nevěří. A pokud někdo věří, tak je blázen. Současný stav věcí stále více nasvědčuje tomu, že se blíží opět konec herních grafik Intel.

  • Konec vývoje herních GPU Intel na dohled?

Situace pro grafický team Intelu se spíše dále zhoršila, než zlepšila. Speciálně za poslední týdny. Vedení Intelu chce vidět výsledky a náznak světla na konci toho velmi dlouhého tunelu, kterým je vývoj GPU. Intel ARC je totiž druhou generací herních grafik firmy (technicky DG2), kdy ta první (DG1), měla být na trhu podle plánů z roku 2017 v roce 2020/2021. Takže ARC není žádné omluvitelné a pochopitelné selhání první generace. Jde už skutečně o selhání druhé generace a bez šance na splnění jakéhokoliv z cílů. Natož jako produkt něco vydělat. Intel za posledních několik let vývoj GPU utratil miliardy dolarů, a nemá stále jediný funkční produkt na trhu, který by mohl něco vydělávat. A nic nenasvědčuje tomu, že nějaký solidní produkt grafická divize v dohledné době nabídne.

Což je problém, když hospodaření Intelu se dostalo dokonce do ztráty. Navíc je jasné, že investice do vývoje GPU budou muset být ještě vyšší a návratnost i v případě úspěchu je v horizontu mnoha a mnoha let, i když nějaký dobrý produkt vyprodukuje. Pro současné vedení Intelu je jeho GPU divize noční můra a černá díra na peníze, které si už ovšem nemůže dovolit jen tak rozhazovat jako v minulosti. Tím spíše, že drahý Raja Koduri a jeho velký team, nesplnil nic z toho, co od roku 2017 sliboval. A Intel jako firma zařízl v minulosti i perspektivnější a mnohem lépe řízené divize. Nedávno například OPTANE SSD, kde Intel běžně prodával partnerům nové OPTANE disky a lákal na brzké uvedení nové generace a ze dne na den byla celá divize prostě zrušena a s ní i všechno produkty. Takže co brání tomu, aby Intel stejným způsobem v nadcházejících týdnech a měsících zrušil herní GPU divizi?

Zatím mu zaměstnanci grafické divize dávají všechny důvody, proč to udělat a nevidím z pohledu Intelu vlastně žádný důvod, proč ve vývoji herních grafik se stávajícím teamem pokračovat. Intel zjevně nemá ten správný team, ten správný směr ani styl … končí Q3 2022, po pěti plných letech vývoje je druhá generace herních grafik Intelu stále v zemi nikoho. Má velké zpoždění a nedosáhla předpokladů a očekávání firmy. Je slabá, neefektivní napůl nefunkční, a navíc se vytvořila taková situace na trhu, že by ty karty musel téměř rozdávat zadarmo, aby je vůbec někdo chtěl … ale musel by si je Intel vyrobit sám, protože výrobci karet si nechtějí kazit reputaci … no a třetí generace Intel GPU je minimálně rok a půl daleko a už teď se mluví o problémech, protože zcela jistě nebude na konkurenční AMD a NVIDIA stále stačit.

Zkrátka docela by mě tak překvapilo, kdybychom letos v listopadu, až Intel bude ohlašovat pravděpodobně „katastrofální“ hospodářské výsledky a svůj další propad za Q3 2022, neslyšeli jen tak mimochodem tiché oznámení, že končí s vývojem herních GPU a pokračuje jen vývoj HPC a integrovaných řešení. Ano, bylo by zajímavé mít vedle AMD a Intel ještě dalšího výrobce velkých GPU, ale zrovna Intel není garantem funkčního konkurenčního prostředí, a navíc styl jakým to tahle firma poslední roky vede nedává příliš nadějí na zajímavé plně konkurenceschopné produkty. Ale uvidíme, Intel by ovšem potřeboval udělat kompletní zemětřesení, jako kdysi AMD, které navíc vedle RYZEN pořádně přiloží pod kotel i na poli GPU v této generaci, takže pokud by tomu chtěl Intel konkurovat, musel by dělat mnohem, ale mnohem více, než v tuto chvíli dělá a plánuje …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Film Bílá paní 2022-09-01 19:03:33
avatar
Grafiky Intel mi připomínají jeden starý československý film s názvem Bílá paní. Lidé tam jdou do řeky po mostě, který neexistuje. "Ať žije nový most! Ať žije nový most! Ale tady žádný není! Drž hubu a plav!"
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 19:04:46
avatar
To je jako příběh tvorby DUKENUKEM FOREVER :-)
Milan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-02 11:39:09

Duke Nukem Forever, ale nakoniec vyslo a dalo sa to celkom zahrat.
V pripade ARC by som si ale nevsadil ani deravy cent.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 687x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 818x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1004x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3561x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1409x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1245x
Komentářů: 5