NVIDIA RTX 4060 Ti oficiálně – předražený generační upgrade střední třídy za cenu té vyšší Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 18 květen 2023
alt8GB varianta za 399 dolarů, 16GB za šílených 499. Jen o cca 15% lepší než stará RTX 3060 Ti!

 

 

 

 

Doufali jsme, ale je to marný marný marný. NVIDIA nechce sáhnout na své luxusní marže a hráči ji moc nezajímavjí, má hlavu úplně jinde. A prostě si myslí, že v roce 2023 patří 8GB grafická karta do segmentu 400 – 500 dolarů, tedy 10 – 14 tisíc korun. Bohužel s ohledem na značnou hloupost zákazníků, jí to stále může vyjít, protože se najdou určitě tací, kteří si tuhle nesmyslně předraženou kartu půjdou koupit. Překvapí také téměř bezvýznamný výkonový mezi-generační posun v rozporu s faktem, že NVIDIA u této karty přešla na téměř o 2 generace novější výrobní proces (5nm/4nm TSMC z 8nm Samsung). Přesto podle oficiálních čísel NVIDIA, je RTX 4060 Ti jen v průměru o cca 13% výkonnější než RTX 3060 Ti. A to za stejnou cenu! RTX 3060 Ti 8GB, která spolu s RTX 3070 ze které je odvozena, vyšla už v roce 2020 za 399 dolarů.

Pokud se těšíte na výkonnější variantu, tak máte smůlu. Tedy pokud za výkonnější nepovažujete RTX 4060 Ti se 16GB, kde ovšem jediným rozdílem je těch extra 8GB paměti. Takty a výkon jsou ale úplně stejné, vyšší je jen spotřeba kvůli té extra paměti. Kolik za těch extra 8GB paměti zaplatíte? NVIDIA stanovila oficiální doporučenou cenu na šílených 499 dolarů! Stejnou částku, co stála stejně výkonná či výkonnější RTX 3070 8GB před 3 lety, což speciálně v téhle době a v současné cenové a výkonové hladině je šokující stagnace všeho. Upřímně mě však osobně nejvíce uráží to, že 8GB GDDR6X paměti má podle NV stát 100 dolarů … to je skutečně urážka a zdvižený prostředníček ke všem zúčastněným ze strany NVIDIA. Reálná cena těch pamětí je tak 20-25 dolarů maximálně. Jinak jde o identickou kartu jako 8GB verze, takže 100 dolarů navíc? Za co?!

Navíc NVIDIA tím zjevně všem naznačuje, že rozhodně nehodlá zlevňovat předraženou RTX 4070 12GB, kterou téměř nikdo trochu při smyslech nekupuje, a tak dokonce musela zastavit její výrobu. Kdo by taky chtěl kartu vyššího mainstreamu s jen 12GB za šílených 600 dolarů, když výprodejové a výkonnější 16GB Radeony RX 6800/6900 série jsou levnější. Nicméně 499 dolarové cenovky, co by měla správně maximálně stát, aby to odpovídalo výkonu i pozici téhle karty, se zjevně nedočkáme. NV radši zastavila výrobu, než aby musela zlevňovat a na tu 499 dolarovou cenu nacpe mizernou RTX 4060 Ti 16GB, která má přinejlepším (spíše o něco horší) stejný výkon jako měla RTX 3070 za stejnou cenu před 3 lety. Hlasitější výsměch směrem k zákazníkům/hráčům snad NVIDIA ani nemohla předvést.

 

  • Marketing NVIDIA = lhaní s DLSS

U RTX 4000 série více než kdy dříve se NVIDIA soustředí místo technologických a výkonových inovací na svůj tzv. agresivní marketing. A ví proč. Protože řada lidí jí to prostě žere. Speciálně lež jménem DLSS. Jsou tací, kteří si myslí, že DLSS zvyšuje herní výkon. Ale to není pravda!

DLSS nezvyšuje výkon ani počet FPS! Zapnutí DLSS (nebo FSR) jen automaticky snižuje rozlišení, které karta zpracovává, a to zvyšuje počet FPS! Pokud v nativním 3840x2160 rozlišení zapnete DLSS, už to není 3840x2160 rozlišení, ale upscalované 2560x1440 pro Quality nastavení, nebo dokonce jen upscalované 1920x1080 pro Performance verzi DLSS. Tohle tedy zvyšuje ten počet FPS, ale DLSS nijak nezlepšuje výkon a FPS karty samotné. Jediné, co DLSS, a potažmo FSR dělají, že to výsledné upscalovaní se snaží udělat tak, abyste to co nejméně poznali. Tedy dohání ztrátu mnoha detailů a kvality obrazu algoritmy, AI apod. Nicméně nativní 3840x2160 vs 3840x2160 s DLSS není jedno a to samé! Takže měřit výkon mezi tím a srovnávat přínos je nesmysl, když je to vlastně 3840x2160 proti 2560x1440 nebo dokonce proti jen 1920x1080 (dle nastavené kvality DLSS). Navíc výkon DLSS, tedy rychlosti a kvality upscalingu a věcí kolem závisí i na výkonu GPU samotného. Takže u výkonnějších karet má o několik % lepší přínos než u slabších karet, jakkoliv smysl u výkonnějších karet dnes vlastně nemá žádný.

Nicméně NVIDIA to ještě korunuje generováním falešných FPS. DLSS 3 je něco zcela odlišného od DLSS 2. Samostatná verze DLSS 3 přidává extra FPS tím, že si je prostě vymýšlí. Karta je nepočítá, ale dělá falešné snímky tím, že prakticky hádá a kopíruje předchozí snímky. Výsledkem je tedy sice početní zvýšení FPS, ačkoliv část z nich prostě nejsou skutečné FPS. Výkon hry ale ve skutečnosti lepší není. Navíc ty generované snímky přináší různé ruchy a nepřesnosti do obrazu, a hlavně nepřináší plynulost. Naopak latence zvyšuje. Hra s reálnými 60FPS bude vypadat stejně plynule nebo i plynuleji, než hra s 90+FPS vytvořenými pomocí generování snímků DLSS 3. Z čistě marketingových důvodů podporuje DLSS 3 navíc jen u RTX 4000 série. Ne proto, že by to na RTX 3000 nemohlo fungovat, ale proto že NVIDIA nechce, aby to tam fungovalo, protože pak by musela ukazovat jen ten prakticky žádný generační posun výkonu u novějších karet. Místo toho prezentuje šílené grafy, které kdyby ukázala jiná firma, tak hráči a zákazníci by šli její sídlo vypálit. Ale u NVIDIA zdá se pohoda, hráči jí tolerují všechno. Falešná FPS, srovnání různých rozlišení nativní vs DLSS, slibování 1-4x vyššího výkonu i když je realitou 0,3x? Žádný problém pro a u NVIDIA a pozor, pokud na to někdo upozorní. Toho je třeba zlynčovat jako neobjektivního škůdce a ideálně při tom tvrdit, jak se všechny firmy chovají stejně a lžou … Takže namísto těch šílených marketingových grafů tu mám přesnější verze grafů:

Z podrobnějších informací se dozvídáme, že RTX 4060 Ti 8GB je v praxi jen o 15% v průměru výkonnější, než RTX 3060 Ti 8GB, 16GB verze tomu přidává další desetiny %, ovšem také stojí o 100 dolarů více. Tajemství toho, proč je tu tak mizerný generační posun, i když NV přešla o celou jednu generaci architektury a hlavně téměř 2 generace výrobního procesu dál, je v tom, že RTX 4060 Ti s AD106 není fakticky nástupce RTX 3060 Ti/RTX 3070! To jsou karty s o třídu větším 392mm2 GA104 jádrem a 256-bit sběrnicí. RTX 4060 Ti je fyzicky nástupcem RTX 3060/3050 série s AD 106, tedy 276mm2 GPU a 128/192bit sběrnicí maximálně.

NVIDIA prostě udělala trik, který známe z obchodů kolem mnoha jiných výrobků. Vzala původní 100g balení za 100 korun, nasypala dovnitř nově jen 70g a prodává ho za 120 korun, ale snaží se aby to pořád vypadalo jako stejně velký produkt. RTX 4060 Ti je fakticky fyzicky nástupcem RTX 3060 bez Ti, ale za cenu RTX 3060 Ti. Genrační výkonový posun NVIDIA prakticky jen předstírá, zapínáním marketingové berličky jménem DLSS. Vlastně ho falšuje stejně jako generuje falešné FPS, což záměrně pro starší generaci karet nepodporuje (i když technicky není důvod aby to na nich také neběželo). Je tu ale marketingový důvod, aby ta nová dražší generace měla vůbec nějaký smysl a mohla marketingově vykazovat přínos za tu mizernou cenu.

 

  • Kromě RTX 4060 Ti dorazí také RTX 4060 …

NVIDIA sice ohlásila všechny tři karty RTX 4060 série, ale žádnou zatím nevydala na trh. Jako první se objeví ta 8GB verze RTX 4060 Ti (AD106 GPU, 4352SP, 128-bit) a to za 399 dolarů, tedy 10 499 korun vč. DPH. Ta jediná bude existovat i v „referenčních“ FE verzích. Což se ale nás v ČR stejně netýká, v našich obchodech nabízeny nebudou. Až za další dva měsíce dorazí ta 16GB RTX 4060 Ti (jen nereference), stejný výkon, jen bude mít těch 16GB místo jen 8GB paměti, a bude stát 499 dolarů, tedy strašlivých 13 199 korun vč. DPH, což je s ohledem na to co za tyhle peníze můžete mít dnes, dost silný downgrade.

Spolu s ní v tom červenci dorazí ještě RTX 4060 8GB, ale tady NVIDIA zase lže. Dle názvu by se mohlo zdát, že jde o produkty stejné třídy a řady, kde 4060 je derivátem 4060 Ti, ale není tomu tak. Jde o kompletně fyzicky odlišná řešení a třídy čipů. RTX 4060 bez Ti má mnohem menší AD107 jádro s 2304SP. Výkonem je pouze o max. 20% (reálně 15%) nad RTX 3060, tedy zhruba úroveň výkonu současného Radeon RX 6650 XT 8GB, který už ale stojí kolem 270 dolarů. Ovšem NVIDIA chce svou novinku prodávat za 299 dolarů, tedy 7899 korun vč. DPH.

Asi nás to ale nemůže příliš překvapovat, že po mizerné nabídce ve formě RTX 4070/4070 Ti/4080 modelů s ohledem na jejich naprosto nepřijatelné ceny, přichází stejně mizerná nabídka střední třídy RTX 4060 série karet. Pravda, už dosavadní střední třída NVIDIA karet byla mizernou nabídkou i v končící generaci. AMD v této třídě má mnohem lepší nabídku dlouhodobě, kdy je skutečně s podivem, že NVIDIA karty v této kategorii vůbec někdo kupuje. To je bohužel špatná zpráva, protože AMD ví, že se s novým Radeon RX 7600 8GB nemusí zase tak moc cenově snažit. Vypadá to, že RTX 4060 Ti je jen o necelých 10% lepší než RX 7600 8GB, která ale téměř určitě bude stát maximálně 299 dolarů, tedy o celou třetinu(!) méně. Za cenu RX 7600 8GB chce NV nabízet až za další dva měsíce novou RTX 4060, která bude tak o 10 spíše 15% slabší. To není zrovna tlak konkurence v oblasti výkonu, ve který jsme doufali.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
martinhr70 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Už se těším 2023-05-20 11:50:23

Už se těším, jak svému synkovi koupím 140w kartu, kde pojede RTX. NVIDIA nekompromisně drtí konkurenci.
Všimli si recenzenti, že i lidské oko má své možnosti a během akce prostě některé rozdíly vidět nejsou.
A bude fakt paráda na 140w zapnout RTX a užívat si krásy otevřených světů. Tedy u těch her, kde AMD tento pokrok cíleně blokuje to samozřejmě nepůjde.
Nemyslím si, že AMD buduje svoji značku dobře tím, že blokuje lepší technologie konkurence, aby se nevidělo, jak špatně na tom je a tímto AMD spíše kupce odhání.
Malmsteen1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-20 12:49:08

Nuž keby raytracing prinieslo AMD a išiel by dobre len na AMD tak by tu boli smiechy, aká je NVIDIA neschopná a aký technologický náskok AMD má....ale je to opačne, tak to už nie je pravda samozrejme klasika, samé sračky. Cenovo dostupné karty konečne na trhu aj pre bežných ľudí a len sračky púšťate. Neviem čo čakáte, že karta za 400€ bude mať o 30% lepší výkon ako karty pred dvoma rokmi, ktoré išli za trojnásobnú cenu? Wake up, proste doby kde ste si za 300€ kúpili bombu GPU sú proste preč...
Raven [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-20 12:54:15
avatar
Už se těším, jak tě synek požene s klackem v ruce až si zapne RTX, a bude sledovat slideshow.
martinhr70 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-20 13:09:14

Nebude sledovat slide show.
Bude mít hezoulinké odlesky.
Kavlita je vidět na prodejích "nevýhodných" 4070, které byly a ještě někde jsou na eshopech nejprodávanější karty.
Pokrok se zastavit nedá a NVIDIA má dobře našlápnuto, jen odpověd nikde.
eufigenie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-20 18:02:36
avatar
Myslím, že synek bude mít asi tak jeden obstojný odlesk za celou hru a kartu, na které mu nové hry ani nepůjdou spustit kvůli 8GB paměti.
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-21 12:10:36
avatar
Co furt máte s tím že hra nepůjde spustit na 8GB paměti,JISTĚ ŽE PŮJDE,jen se nesmí zapínat u karty této třídy RAY TRACING,teprve ten z ní udělá nepoužitelnou SLIDESHOW. Na ray tracing jsou nutné karty vyšší třídy které na to mají dost výkonu (no i když tam některé taky ne) nicméně víme jak si pomáhají za pomoci DLSS u nvidia (což je takové podvádění).
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-22 13:51:41
avatar
kromě raytracingu si nezapneš ani high textury a budeš rád, když půjdou dát ve hře na medium nebo low. Pokud ne, tak budeš... mít propady. A bavíme se o fullHD, takže si ani nesnížíš rozlišení
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-22 07:42:03
avatar
to je ironie že?
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-22 10:56:11

Taky si myslím, nikdo by tohle přece nemohl myslet vážně
Raven [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-20 12:58:19
avatar
Nevím co všichni mají s raytracingem. Zatím to jen zbytečně žere výkon, a vidět to moc není. Spíš je to jen pocit, že to něco dělá líp než dobře udělaný rastr.
Malmsteen1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-20 18:51:35

Záleží v akej hre no ale rozdiel je vidieť jednoznačne, len nie na obrázku ale v reále keď človek hru hrá, vtedy pochopí o čom to je. Ja som hral viac hier dlho bez RT a potom po upgrade som pochopil, že aha tak toto je ono. Určite to je cesta, je to super technológia, len to treba vymyslieť aby to zvládali aj priemerné karty to je všetko. Som zvedavý ako to tu za pár rokov nikto riešiť nebude, tak ako kedysi niekto tvrdil, že anizotropné filtre a AA sú nezmysly, ale vypni to všetko na off a zrazu zbadáš, že to ani tak nie je. Tiež sa na to pindalo roky dozadu ako to žerie výkon a teraz to nikto nerieši, proste to zapneš a máš to krajšie, thats all folks. Nerozumiem tomuto zbytočnému hejtu okolo RT.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-20 19:51:12
avatar
Ja osobne takove vychytavky jako AA zasadne vypinam dodnes - v 95% veskerych titulu je pro mne obraz s antialiasingem odporne rozmazany, pro me oko neakceptovatelny. Novejsi implementace jsou pro me oko snad jeste horsi, nez ty starsi. Pri vysokem rozliseni ty schody na hranach stejne nejsou tolik patrne a obraz mam krasne ostry. Zapnout AA a mam pocit ze na ten obraz hledim pres dve vrstvy spinaveho skla. Dekuji nechci.
Nazor na RT a uspcaling technologie jsem tady ruzne psal jiz mnohokrat - az prijde jejich cas a obraz bude vykreslen trasovanim plnohodnotne, bude to parada. Ale k tomu chybi jeste hodne generaci vypocetniho vykonu a do te doby je to technologie uzitecna pouze v profi segmentu. V konzumnim segmentu pri dnesni hybridni implementaci jde vylozene o nefektivni plytvani zdroju jak u uzivatelu, tak u tvurcu herniho obsahu.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-20 20:20:25

Chtěl bych mít stejný poznatek ohledně AA. Grafika by mi vydržela o něco déle. Jenže já to mám bohužel jinak a AA zapínám vždy a ubírám jen když grafika nestíhá. Asi záleží v jakém rozlišení. U starých her AA byl sakra znát, ale taky se hrálo v nižšim rozlišení.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-20 21:04:15
avatar
Jasne, v nizsim rozliseni jsou ty defekty podstatne vice vyrazne, ale kdyz zvysujes rozliseni, ten efekt se pomerne znatelne snizuje. AA problem casto resi tim, ze obraz proste "rozmaze" natolik, ze to neni tolik poznat...mi strasne vadi veskere efekty rozmazavani, existenci motion bluru doslova nemuzu vystat. Chapu ze nekomu je mozna prijemnejsi ten rozmazany obraz, ja preferuji obraz co nejostrejsi a taky proto mi vadi velka cast beznych featur, ktere neco mozna zlepsi, ale zpravidla na ukor neceho jineho.
Patrik Jech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-20 21:29:37

A co DLAA?

NVIDIA DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing) is a new AI-based anti-aliasing mode for users who have spare GPU headroom and want higher levels of image quality. DLAA uses the same technology developed for DLSS (Deep Learning Super Sampling), but works on a native resolution image to maximize image quality instead of boosting performance.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-20 21:36:52
avatar
Dlouhodobe nepouzivam hw od nvidie a tedy jsou pro mne jejich proprietarni technologie nezajimave
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-22 11:13:04

No to záleží, o jakém AA se bavíme. FXAA určitě, TAA sice vyhlazuje hrany, ale taky maže textury, ale když se obraz zase zostří, tak je to většinou ok, MSAA už nějak rozmazaný nebývá, pořád lepší, jsi mít hrany a blikání na přechodech, ale třeba takové SSAA je ultimátní antialiasing, protože naopak obraz vypadá líp, než v nativu, ale za cenu brutálního poklesu výkonu.

Já osobně bych hru bez AA nehrál, nemám rád zubatý hrany a hlavně to blikání na přechodech. I když hraju teď ve 4K, tak u některých her je to dost rušivý... už jsem dokonce viděl hru, kde FSR vypadalo líp, než nativ právě díky tomu, že eliminovalo tady to chvění a blikání na přechodech
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-20 18:34:24

To by ma zaujimalo od kedy je 4060 stredna trieda potom
4070 je vysoka trieda
4080 extremne vysoka trieda
4090 šialene vysoka trieda
4090Ti popičovka trieda
Ja som za strednu triedu bral 4080 a high end 4090
To že Nvidii drbe vo veži a pýta za lov end šialene prachy to už je vec zakaznikov či su ochotny za to tolko zaplatiť.
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - MSFS2020 2023-05-22 10:06:34
avatar
Používám DSLL3 u MSFS2020 v uwqhd, hra je mnohem plynulejší, bez toho na plný detaily kolisá mezi 30-60fps s tím pod 60 nejde a žádné ruchy a chyby nepozoruju, testováno i na VR bez toho na VR je to nehratelné bez podstatného ořezání detailů
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-22 15:35:53

Obdivuji ten zápal a vytrvalost takhle bušit do nvidia. (nebo ne?)

Já nevím, ale dám si v eshopu limit např. 15k a kouknu se, co je na krámě. A pokud chci porovnat nV vs AMD, dám vyhledat porovnání. Pak si koupím, co se mi líbí.

Pokud koupí hlupák hloupě, je to jeho hloupost, ale to tak bylo, je a bude.
ares_1_Boh_vojny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-22 22:49:48
avatar
rtx 4060/ti su to super podarene usporne a vykonove karty aj cena je na dnesne pomery priazniva.takze spokojnost. amd zaspalo a nemyslim si ze zvladnu problemy ktore ich trapia s prilis rychlou nedoladenou desingou funkcnou chybou.tak snad priste s novou {vyladenou} radou >8000
Imhotep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-22 23:25:37

16GB, krasna spotreba. Cena v pohode. Vykon kolem 6900XT/RTX 3090 by mi bohate stacil za 14k, to jsem asi hodne mimo?
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-23 10:34:04

Tak taková karta neexistuje
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 636x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 885x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3309x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1362x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1226x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1904x
Komentářů: 1