TÉMA: Grafika GTX 970 ve skutečnosti není 256-bit a neumí využít 4GB paměti - a co se divíte?! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 25 leden 2015
altUž nějakou dobu se mezi majiteli GTX 970 propírá, že karta neumí to, co slibují parametry.

 

 

 

 

Věc, o které se nepíše. Takový mají mnozí majitelé a uživatelé pocit, když přijde na problémy grafických karet GTX 970. Už dříve se přišlo na to, že GTX 970 má problémy s napájecími cívkami a prostě píská. Výrobci grafik se toto postupně u nově vyráběných modelů rozhodli řešit různě, faktem ale je, že problém zůstává a má jej většina GTX 970 modelů. I tak ale trvalo docela dlouho, než se problém podařilo oficiálně potvrdit, protože to samozřejmě není něco, čím by se výrobce rád chlubil. Není to ale jediný problém, který GTX 970 má.

  • GTX 970 oficiálně 256-bit se 4GB RAM. Ale neoficiálně ne tak docela.

Už nějaký čas se na internetu a v diskusních fórech objevují stížnosti na podivné chování GTX 970 grafik v určitých situacích. K těm ale dochází stále častěji, protože se aktuálně objevuje spousta her nové generace, které opravdu umění využít vekou grafickou paměť a tedy vše, co současné grafické karty nabízejí.

Jak víte, grafické karty GTX 980 a GTX 970 mají mít 256-bit sběrnici a 4GB paměti, ovšem ukazuje se, že ve skutečnosti na těchto parametrech funguje jen GTX 980. U GTX 970 je část jádra nefunkční, to znamená v jeho případě i zásah do komunikační sběrnice a přístupu do paměti. Díky tomu sestává, že v nových náročnějších hrách využívající maximum grafické paměti (a že už jsou i hry mající přínos i klidně z 8GB paměti na grafice) u GTX 970 dochází k situacím, že při využití zhruba 3,3-3,5GB RAM začne klesat výkon, podařilo se to otestovat a dokázat:

Oficiálně GTX 970 sice má psaných 256-bit sběrnici a 4GB RAM, ale v praxi se ukazuje, že fakticky. vzhledem k ne zcela funkčnímu jádru, má to ořezané GPU standardně přístup jen k části sběrnice (něco kolem 200-bit) a jen zhruba 3,5GB RAM. To by samo o sobě nebylo problémem, pokud by neexistoval v to GPU bypass systém, který zpřístupňuje i těch zbývajících 0,5GB paměti a těch 3,5GB a 0,5GB jsou tak dvě separátní paměti. Problém totiž je, že místo výkonového zisku z dalších půl GB paměti, má tento systém přesně opačný účinek. Výkon grafiky jako celku klesá a dochází i dalším průvodním jevům, jako je třeba microstuttering.

  • Proč se o tom nemluví?

Mnozí z těch, kteří na problém upozorňovali, se zlobí, že se o tom na drtivé většině magazínů vůbec nemluvilo a všichni o tom mlčeli. Mnozí se ptají, zda to souvisí i s lobbingem a marketingem NVIDIA, kdy mnohé redakce jsou pod vlivem NV (což dokazují třeba zlatá ocenění pro produkty, které si ho nezaslouží a většina rozumných redakcí jim je také nedává, zvýhodnění při testech, způsob informování a tak dále). Zjišťoval jsem si pár věcí, takže abych situaci vysvětlil, je to takto:

1, Většina magazínů, včetně DDWorld.cz se informování o dalším problému GTX 970 grafik vyhýbala ne proto, že by měla strach o tom psát, nebo byla NV něčím zavázána, ale čistě proto, že fakticky nebylo o čem psát. Teprve v uplynulých dnech se podařilo vnést do situace trochu světla a dokonce už existuje polo-oficiální vyjádření, na základě něhož jsem výše uvedl, v čem zhruba polopatě tkví jádro problému. Teprve teď tedy existuje dostatek indicií, důkazů a ověření, že opravdu GTX 970 má určitý problém, i když osobně bych to neoznačil za problém, ale za vlastnost.

2, Ano, existuje lobby a vliv NV, která v tomto ohledu zdaleka převyšuje možnosti i činnost konkurenčního AMD. I když by někteří strašně rádi slyšeli, že třeba DDWorld.cz je pod vlivem AMD, strašně je zklamu. I u NVIDIA dobře vědí, že AMD nemá zdroje (více typů) dělat to, co dělají oni a také toho využívají. Mnohostranně. AMD opravdu nedokáže po stránce "podpory" vyrovnat se tomu, jak NV podporuje některé své oblíbence. Takže často to pak dopadá, že ten kdo se snaží informovat objektivně, vypadá, že AMD nadržuje, protože stojí proti výrazně větší přesile informací pocházející z výrazně jednostranně ovlivněných zdrojů. Na rovinu, lidé a magazíny musí z něčeho žít, a pokud náhodou nepatříte mezi TOP 10 anglicky píšících magazínů, tak peněz nikdy není dost. Takže od toho okamžiku to záleží čistě na majitelích médií, jak vyváží finanční zdroje s objektivitou. Fakticky to nezáleží na autorech, protože ti jsou v drtivé většině jen "placenými řadovými dělníky", takže když jim nějaká firma nabídne plně hrazený výlet za oceán, podstrkuje dárečky a příspěvky, proč jim to neoplatit. Majitel média bude mít článek tak jako tak. Samozřejmě je to něco jiného, když jste zároveň redaktor a majitel média, to se pak podobným způsobem dělat nedá, protože ve chvíli, kdy byste takto jednostranně někoho preferovali, přijdete o podporu ostatních a z jednoho partnera se prostě neuživíte, jako řadového redaktora vás to ale zajímat nemusíte, zaplaceno dostanete za článek a to od toho svého oblíbeného výrobce máte tak říkajíc na přilepšenou :). Bohužel tyto složitosti a zákonitosti pozadí nejen IT médii většině čtenářů unikají, i když přímo souvisí s tím, jak objektivní informace se k nim kde dostávají.

Pokud jde o zmíněný problém GTX 970, samozřejmě je snaha NV alespoň přes své věrné partnery a novináře o problému neinformovat vůbec, nebo informovat stylem "o nic nejde, všechno funguje". Pokud na to upozorníte jinak, zákonitě se stanete terčem, ale na to jsme někteří zvyklí. Přesto bych v tomto případě označil vliv marketingu a zájmu NV za naprosto podružný.

  • GTX 970 je a není 256-bit grafika se 4GB RAM! A proč se tomu divíte?!

Vyznění článku a informování o celé téhle kauze bych ale pojal trochu jinak. Osobně totiž nechápu, proč se tomu všemu kolem GTX 970 někdo diví. Tedy takhle, pochopitelně asi základní věcí je, že pokud GTX 970 plně nepoužívá 256-bit a 4GB RAM, rozhodně by to mělo být v parametrech uvedeno a neměla by být tedy uváděna jako 256-bit grafika se 4GB RAM.

Nicméně to, že je GTX 970 částečně nefunkční, však všichni víme od začátku. Používá ne zcela funkční jádro GM204, které existuje i v dalších konfiguracích. Plně funkční se vším všudy je jen a pouze na GTX 980, jež využívá všech 2048 jednotek se vším, co k tomu patří. GTX 970 už má ale jen 1664 jednotek, tedy části jádra a s tím i přístupy k paměti deaktivované. U mobilních verzí GTX 980M je GM204 omezeno jen na 1536 jednotek, ale má nadále 256-bit sběrnici uváděnu, ale u GTX 970M už je GM204 ořezáno na 1280 jednotek a sběrnice už je jen 192-bit. Pochopitelně podobné ořezávání jader není nic nového, používá se to snad od začátku existence GPU a problém to je vždy. Někdy s tím výrobce počítá víc, někdy méně. V případě GM204 je ořezání problém protože tohle dost velké (400mm2) jádro má hodně jednotek, ale úzkou sběrnici, takže každé ořezání zasahující do výpočetních celků a tedy i do sběrnice a přístupu do komunikace s pamětí, bude znát.

No a pak je tu ta věc, že od začátku víme, že GTX 970 za ty peníze "nestojí". Než se někteří začnou zase rozčilovat, vysvětlím. Tedy ano, má herní výkon, má dobrou provozní efektivitu, ale její zpracování ani náhodou neodpovídá tomu, co stojí. Ostatně fakticky je to mainstreamová grafika, která díky vlivu mnoha věcí si aktuálně vzhledem ke svému výkonu může tu cenu dovolit, i když kvalitou ani tím co nabízí, jí fakticky neodpovídá. Asi se nenajde nikdo příčetný, který by se o tom hádal. O důvodech, proč to tak je, se popsaly tisíce stránek. Ve stručnosti, díky problémům s výrobními procesy, odklady atd. se rozbila a rozhodila strategie výrobců GPU, takže AMD s NV teď vydávají GPU, které takto ani původně neměly existovat, ale všechny plány a to zejména ty časové, vzal dávno čas. GTX 970/980 a GM204 jsou mainstreamové záležitosti, fakticky se bavíme o GTX "960" a skutečných nástupcích GTX 760 série s G104 jádrem! Ovšem díky tomu všemu kolem výrobních procesů, se hlavně časové strategie AMD a NV natolik rozešly, že generační konkurence GTX 970/980 ještě nedorazila - dorazí až na přelomu Q1/Q2 tohoto roku. No a tak se stalo, že GTX 970/980 mohou stát, to co stojí, i když za to "nestojí".

Pokud by GTX 970 byla tam, kde by být měla, tedy grafika za 200 dolarů na což je navržena, asi by se nad problémy nikdo moc nepozastavoval. Ale u grafiky za 400 dolarů, se to už samosebou řeší. Obzvlášť, když nové hry nutní grafiky využívat i tu ne zcela funkční část. A tak častěji nastávají ty propady výkonu. Tady ale není nic moc co k řešení. Ta část jádra je prostě nefunkční, NV by možná mohla maximálně vydat firmware, který by odstranil ten systém snažící se zpřístupnit i těch 0,5GB nad těch 3,5GB paměti, co to ne zcela funkční jádra normálně používá, a odstranit tak ty výkonové dropy. To je tak vše, co se s tím dá dělat. Samotné "je/není" GTX 970 256-bit se 4GB ...  Inu, fyzicky má 256-bit sběrnici a 4GB RAM. To že to nedokáže využít a bohužel jsou tedy situace, kdy to pozná běžný uživatel, to je věc druhá. Pokud jste tedy v nových hrách na podobnou věc narazili se svou GTX 970, tak už víte, proč to tak je, a že se s tím nedá nic dělat. Bohužel na to budete narážet stále častěji, protože hry prostě umí využít tu paměť a využívat ji budou a 4GB jsou skoro základ. Tak mě napadá, možná by GTX 970 s 8GB (a tedy fakticky s přístupem k 7GB), mohla mít smysl). Samosebou pokud někdo tvrdil, že GTX 970 je nejlepší grafika ve své cenové kategorii, tak záleží, co tím nejlepším je myšleno. Určitě to ale není kvalitou, parametry, ani potenciálem, ale i to jste se na objektivních webech a v recenzích dozvěděli. Jestli vám vadí, že GTX 970 není úplně v pořádku a že se to ořezání projevuje, snadná pomoc. Kupte si Radeon R9 290X, který za podobné peníze má více výkonu a hlavně má jádro v plné specifikaci, tedy žádné ořezky! Jen zkrátka žere o něco víc - ale je na vás, jestli si místo nerušeného fungování a výkonu radši užíváte problémy a trhání a sekání, ale přitom vás hřeje pocit, kolik Wattů ušetříte na spotřebě, což je mimochodem vlastně ta jediná věc, která na GTX 970/980 je zajímavá. Jak ale jistě všichni víme, je to vždy něco, za něco a ne každé šetření je skutečně ušetření...

Poznámka by DD: Jestli hledáte viníka situace, tak v širším pohledu je to vlastně TSMC, které roky slibuje a neplní věci ohledně nových výrobních procesů. Výrobci AMD a NV musí tomu, co jim TSMC napovídá ohledně toho, že bude mít, věřit a plánovat svůj vývoj a produkty, které však několikrát v uplynulých letech museli spláchnout do záchodu, protože sliby TSMC ohledně výrobních procesů se od reality liší tak nejméně o 2 roky! Pokud TSMC řekne, že 16nm výrobní proces bude dostupný pro finální produkty v roce 2014 (a už tak měl zpoždění), připočtete si 2 roky a možná se dostanete k realitě. To se snadno udělá nám uživatelům, ale dost velké problémy máte, když cíleně navrhujete nějaké GPU a pak ho nemáte jak vyrábět a rozbourá vám to celou nabídku grafik a v konečném důsledku to vede k situacím na grafickém trhu, jakými jsme svědky. Třeba že pak téměř v cenovém high endu řešíme problémy nastávající jen u levných grafických karet, fakticky navržených a kvalitativně odpovídajících mainstreamové úrovni.

Zdroj: DDWorld.cz

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1202x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 988x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1111x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3700x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1437x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1262x
Komentářů: 5