Společnost TSMC a její nechvalně proslulé problémy se 40nm výrobou je nám dobře známa. Nově hlásí, že problémy byly vyřešeny a výtěžnost prý dosahuje úrovně starších procesů. TSMC tedy oficiálně potvrzuje hlášení výrobců grafik, kteří již dříve potvrdili, že dodávky nových jader se zlepšují. Toto zlepšení 40nm výroby prý zvedlo výtěžnost u 330mm2 čipů ATI RV870 z 40-60% na 60-80% u konkurenčních GF100 s 500mm2 se zlepšilo z méně než 10% na 20%. Samozřejmě i nadále platí, že velké čipy mají se 40nm problém a tomu odpovídají i informace, že finální revize GF100 FERMI nemusí být ani A3, která jde aktuálně do výroby. Minimálně ještě celý jeden měsíc žádné finální grafiky GF360/380 vyráběny nebudou. Samozřejmě pro všechny je zlepšení 40nm výroby dobrou zprávou, teď jen aby to bylo vidět na trhu a v obchodech …
A teď se podívejme do budoucnosti. S oznámení bezproblémové 40nm výroby TSMC slíbilo spuštění 28nm výroby na konci Q3 letošního roku! To je důležitou zprávou pro další vývoj. Zatímco u NVIDIA plán do konce letošního roku je asi jasný (vydat postupně celou DX11 generaci grafik), u ATI nevíme. Tedy v nedávno zveřejněných plánech byly 32nm grafiky, ale protože je 28nm proces dostupný u TSCM a chvilku nato i u GlobalFoundries, je otázka, zda 32nm AMD-ATI nepřeskočí. V nedávném rozhovoru se totiž AMD-ATI nechalo slyšet, že věří tomu, že po celý rok 2010 bude mít převahu, ačkoliv v některých obdobích roku nemusí mít na trhu zrovna tu nejvýkonnější grafiku ze všech. Celé to vyznělo tak, že stávající HD 5000 modely zdaleka nejsou posledním slovem letos. V plánech AMD figuruje nová generace grafik, která už má dokonce i své kódové označení – R900 Severní ostrovy. Nicméně nevíme o ní zhola nic a teď už ani to, zda bude 32nm nebo rovnou 28nm. Osobně si ale myslím, že AMD-ATI si tentokrát možná trochu počká a vydá to jako 28nm až na začátku příštího roku, na druhou stranu nelze vyloučit ani to, že se spuštěním 28nm u TSMC ATI představí alespoň HD 6800 ještě těsně před koncem roku. U ATI jsou technologický maniaci a ani problémy 40nm výroby jim nezabránili vydat celou novou generaci a pár měsíců před tím i první 40nm grafiku, nějak nepochybuji o tom, že tak jako tak to bude opět AMD-ATI, které možná už teď v Červnu ukáže jako první 28nm grafický čip nové generace, nedávno se už chlubili 28nm waferem v GF. Snad ATI nezleniví a nezůstane u pouhého přejmenovávání …
Co je u tebe hodně měsíců?Něco jako 10? To jako že ATI nám nadělí krásnej dáreček?Koupíte si v Únoru novou VGA no a my vám pěkně na Vánoce zařídíme že cena Klesne na půl Ale zase si můžete zahrát o 25% rychleji!!!!Crysis dáte konečně na Full při 1900x1200 KONEČNĚ!!! Samozřejmě že si přes léto zahrajete pár Her...slovem opravdu pár!!!
PC = na Hry NAPROSTO vyhozené peníze!!! Každej rok Upgrade?Kde nato stále brát? Odpověď: Console!!!Tam mají aspoň čas Vejrobci her stávající Hardware vyždímat do morku kostí!!!
na konzolích ti zase každou hru prodaj o 500,- dráž než na PC zaplatíš si za jednoúčelovost a mizernou grafiku ve srovnání s PC .... takže když si to sečteš vyjde PC o moc lépe, upgradovat nemusíš když nechceš a zahraješ si stejně a jde to připojit k jakkoliv modenrní TV přes HDMI a je to výraně použitelnější ;) možnost upgradu je výhoda ne nevýhoda!
Ty to stále nechápeš...je to tím že jsi ještě mlád...Hry na Console se kupují a prodávají v bazaru...PC hry se neprodávaj dobře..V Bazarech je nechtěj brát protože se musej Aktivovat...jakmile se neodinstalují tak jsou v....
Cena her je stejná!!!Ovládání stejné(myš atd..) Grafika se opět zlepší s další Generací...ale už teď je Best!!!HDMI+PC+LCD je dobré ale končí u 1920x1080 No a HLAVNĚ HER na Console je MNOHEM VÍCE!!!!No a není tam ten Čóres(u PS3)
No pokud bude náročnost her odpovídát výkonostnímu nárůstu nové generace gk každý rok, tak to normální člověk nebude stíhat Já beru cenu konzolovky jako 300-600 kč protože buď ji za ty prachy koupim na aukru, nebo koupím novou a až jí dohraju tak jí tam prodám
Stejně ke konzoli potřebuješ ještě relativně výkonný PC na internet, sledování filmů atd...
Navíc, zkus upravovat fotky, stříhat, či konvertovat video na Playstationu
Klid, na casovem harmonogramu to nic nemeni, jen v AMD-Ati davaji novinarum vice info ze zakulisi jak pripravy probihaji a v jakem casovem sledu uz se musi zahajit prace na nove generaci aby se vubec stihla vyrobne odladit.....
Mnoo, skoro kazda hra sa vyvija na konzoly a potom to na PC vyzera tak ako to vyzera. Preto by som sa vobec nebal typovat, ze ta grafika ti bude stacit este velmi dlho
Sú sú, číta sa to určite dobre. Lenže ešte nevieme, aký dopad to bude mať na nás ako zákazníkov (nižšie ceny? lepšia dostupnosť? širšia ponuka modelov?)... A netreba zabúdať, že TSMC v dnešnej dobe nasľubuje čokoľvek, len aby Ati vyrábala majoritnú časť budúcej generácie u nej a nepresunula svoje kapacity do GF.
Vzhledem k tomu ze predevsim u vyrobcu plati poucka "chybama se clovek uci" tak verim ze u (spise)28ky se TSMC sakrametsky pouci a udela vse pro to aby se 40kove FOPA neopakovalo....
Vetsinou tomu tak je ze se obgeneraci stridaji vetsi problemy odladovani vyrobaku s mizivymi problemy odladovani.
No jo grafiky ma AMD-ATI v suchu, este keby popracovalo na CPU.
Chcelo by to nejake CPU ktore by si lepšie rozumelo s rychlima pamatami a s novimi SSD diskami. Vypočetnu stranku by tieš mohli zvysit a hlavne prejst na 32nm alebo 28nm technologiu už v tomto roku, lebo tie nove procesory od intelu su dosť brutalita.
asi tym ze ati bude uvadzat hd6xxx a nv bude mat akurat zohriate fermi i ked ako zakaznik tento stav nemam rad naj to bolo gtx2xx vs hd48xx skoda ze to nemoze trvat vecne
Když jsem si kupoval HD4850 její konkurent byl již delší dobu GT8800, a cenově GT9600 které zrovna v té době vyšlo. Tak jaké GTX2xx jako konkurent k HD48xx?
Tak nevím jestli by pořád zvyšování Sp jednotek dokola pomohlo. Protože 5970 má 3200SP a mají s tím i core i7 problém. Ikdyž v té době budou jinačí procesory ale i tak. tím pádem by měla hd6970 pokud zůstanou u stejného označení 6400SP a to už je fakt hodně.
Pridej procentuelne jde o vetsi skok nez z 55 na 40. Takze pokud se zachova ve stejnym pomeru i hustota tranzistoru tak pri stejne velkym cipu by bylo misto na vetsi narust nez z HD4xxx na HD5xxx. (a navic nepredpokladam ze se budou pridavat dalsi jednotky ala DX11 a to usetri dalsi misto).
I kdyz HD6000 ma bejt zase uplne nova architektura takze ani SP nebudou stejny a stejne velky.
To sice ne, ale už se rýsují náhradní řešení - spintronika, kvantové počítače, vývoj se hned tak nezastaví, naše poznání je (naštěstí) hrozně malé a pořád je co objevovat
Njn elektřinou a klasickými tranzistory už to dál dlouho nepůjde, ale jsou tu i jiné cesty.
Opticky pocitace muzou pracovat na frekvencich v THz (1000Ghz) a "draty" se muzou krizit (protinat) a vest tesne vedle sebe az v sobe (svetlo nenaindukuje na sousednim vodici chybu). Plus nekolik dalsich moznosti, ale ty tu koukam uz padli.
Otázka je zda AMD-ATI půjde cestou čistě herní GK a nebo jako NV více multifunkční platformy.Nevíme o R900 nic ale odhaduji dle naturelu AMD-ATI že to bude GK herní s kladením důrazu na multimédia.Vede mne k tomu fakt že AMD-ATI asi hned tak nebude (jestli vůbec někdy)vyvíjet software pro své GK.Jestli se na nějakém softu u AMD-ATI pracuje a tady jsem přesvědčen že ano tak je to využití GK jako koprocesor k svému CPU.
hlavne AMD ma teraz pre Nvidiou casovy nadskok, Amd uz mam takmer kompletnu radu novej generacie v predaji a Nvidia stale nic, takze AMD sa uz moze viacej venovat vyvoju dalsej generacie ... alebo mozu vyhlasit celozavodnu dovolenku
Mne to tak trochu pripadá, akoby si ATi skúšala oddelovanie čipu, resp. jeho rozdelenie na dva celky. Možno sa im nakoniec podarí vyrobiť kartu s dvomi jadrami v jednom púzdre, ktoré by mali vnútornú komunikačnú zbernicu dostatočne výkonnú na to, aby sa aj dve oddelené jadrá správali ako jedno veľké - také niečo by výrazne posunulo multijadrové graifiky dopredu, a mohli by sa napr. stále vyrábať len 800SPU bloky, ktoré by sa touto metódou vlastne len spájali priamo v púzdre GPU.
Možno píšem úplne z cesty, ale bolo by to fajn Žiadne nedostatky CrossFire pri HDxxxxX2, resp. HDxxxxX4, pekná predstava
Právě mě napadlo, R4870X2 má 1600SP, stejně jako R5780. Výkon je +- stejný (při začátku lepší pro duální řešení). Jsou CF ovladače vyladěné na maximum? Když jednočipová karta má +- stejný výkon. Řekl bych, že ovladače pro více grafik(jak CF tak SLI) už opravdu mnoho nedostatku nemá(krom víc spotřeby samozřejmě).
Jinak stou tvoji teorií ybch nesouhlasil, chce už to novou architekturu, CPU přestávají stíhat nároky dnešních grafik (krmit 3200Sp je i pro i7 dost tvrdý oříšek). Zvyšování počtu Sp je teda podle mě sice dobré z pohledu zvyšování výkonu, z dlouhodobého hlediska už ale ne, právě z pohledu nároků na CPU. (moc si neumím představit (když se každou generaci zdvojnásobují počty SP) jak příští rok vydá ATi grafiku s 12800SP) Když CPU se takovým tempem nevyvyjí.
přide mi že zapomínáte na letošní rok 2010 je posledním aktivním rokem letité K8-K10 architektury, druhá polovina roku bude už ve znamení Bulldozeru ....
Musím se přiznat že na novou architekturu AMD jsem při psaní toho příspěvku nemyslel. A taky doufám, že přinese razantnější zvýšení výkonu. Ale stejně si nemyslím že to u grafik ATi pořád půjde stylem nová generace > zvýšení počtu Sp (+ nějake optimalizace atd.). Musím se taky přiznat že se pokaždé těším na nové generace/architektury, až si přečtu o novém fungování čipu atd. Zvlášťe, když o nich ještě vůbec nic nevím.
Budoucnost bude v APU, unifikovane bloky v GPU budou umet fungovat i jako programovatelne bloky a tedy vyrazne posili vykon CPU, a pak bude cele kouzlo v kvalitnim pridelovaci APU aby spravne rozlozilo pomer pro GPU cast a pro CPU cast, mozna se dockame ze prvni verze/generace to bude mit napevno napr. serverova CPU budou mit vsechnu GPU cast(vsechny APU) podrizenou pod CPU a desktopova CPU budou mit napevno nastaven pomer dejme tomu 33% APU na pevno pro CPU a 66% APU pro GPU a az casem(dalsi generace) prijdou vyspele HW predikce ktere budou umet automaticky pridelovat/manipulovat s APU tam kde bude potreba takze v rozsahu 0-100% pro jednotliva jadra....
PS: Vubec bych se nedivil kdyby prvni CPU pouzivajici cast GPU architektury viz vyse zminena APU by byli nejake verze Bulldozeru, 32kovy vyrobak uz umozni dostatek prostoru pro takoveto experimenty....
Nejde len o navyšovanie SPs ale hlavne o to, že vyrobiť štyri 800SPU jednotky a spojiť ich do jedného celku pomocou takejto internej metódy by bolo oveľa výhodnejšie ako robiť jeden veľký 3200SPU monolit. Výťažnosť by šla do nebies a základ pre nižšie rady grafík by bol vytvorený (3200, 2400, 1600, 800 napríklad )
Ale tady nejde o přeskočení 32nm technologie, protože 28nm je jeho součástí. Výrobní technologie se vyvíjí ve dvojím provedení tzv. full-node a half-node. 45nm je full-node využívaný pro výrobu CPU a z něho vychází half-node 40nm pro výrobu GPU, paměťových čipů atd.
45/40nm vychází ze stejné technologie, stejně tak 32/28nm.
U full-node se používá High-k Metal technologie, která se využívá na výrobu CPU, naopak u GPU se využívat low-power technologie umožňující mírné zmenšení výrobního procesu - ze 45 na 40 a nyní z 32 na 28nm.
Myslím že je vcelku logické, že GPU budou vyráběny na 28nm, navíc TSMC vždy mluvilo jen o 28nm, nikdy neměly v plánech 32nm proces
Mimochodem Globalfoudries slibuje u 28nm čipů padesátiprocentní snížení spotřeby energie ve srovnání s 40nm čipy.
Full-node určitě neznamená only High-k. JSou tu i jiné postupy (SOI, SSOI, moc jich neznám, ale vím že jsou) , které využívá například AMD a IBM.
TSMC si hlavně musí věřit s 28nm, klidně se totiž může stát že generace grafik na 28nm se objeví v polovině roku 2011 (v rozumných počtech). Stejně, jako to bylo u 40nm. Ale nechci být pesimista, chtěl bych to vidět ještě tento rok.
i tych procesů je více, ale většinou jsou právě nasazovány na half-node proces, který je méně náročný a nákladný. full-node používají právě hlavně na výrobu CPU.
TSMC hlavne bude muset podstatne vice vyrobaky testovat v plnem nasazeni, zdaleka nemaji zmaknuty dilci testy jednotlivych casti vyrobaku podle kterych se mylne domnivali ze 40ka pujde hladce.....
Ten vývoj, kdy se to zastaví?
Nezbývá než si užívat stávající generaci a s radostí vyhlížet další řadu.
Doufám že se nová architektura procesorů povede podobně jako tato generace grafik. Na Bulldozera se nemůžu dočkat.
Tak pokud dobře počítám, tak z 200 mm waferu (pokud je to průměr) vyleze kolem 12 funkčních GF100, 70 RV870 a přes 300 RV830 (pokud má HD5670 kolem 100 mm2 a skoro 100% výtěžnost).
DD nechápem to tvoje - "...si tentokrát možná trochu počká a vydá to jako 28nm..." - skoro stále vyrába ATI na pólgeneračných" procesoch, R600 tu bolo na 80nm(iba HD2400 a 2600 boli asi 65nm, ale to si tiež nie som istý), potom prešlo rovno na 55nm a teraz na 40nm(45nm čip nevyrobilo myslím žiadny)...teda sa skoro stále drží u grafík výrobných procesov tých, ktoré sú medzi tými čo sú u procesoroch a len výnimočne vybočí.