Dodávat CPU a GPU pro herní konzole není žádné terno, ale má své výhody.
Jak jistě víte, AMD platforma dnes pohání většinu herních platforem na trhu. Kromě PC jsou to hlavně Xbox a PlayStation konzole, kam AMD dodává RYZEN 3000 a Radeon RX 5000 sérii svých řešení na míru. Z pohledu businessu to ale není tak výhodné, speciálně s ohledem na nezanedbatelný objem, který zabírají čipy AMD v kapacitách u TSMC a za kolik se ve výsledku prodávají. Ve srovnání s tím, kolik ze stejného objemu výroby čipů u TSMC vytříská NVIDIA na AI GPU, nebo i AMD na EPYC a Instinct řešeních, je výroba čipů pro konzole pro AMD samotné, prakticky charita dnes.
Má však pro AMD jiné výhody, speciálně když jako firma zůstává věrná PC platformě a hráčům, což je dnes opravdu výjimka. Jakkoliv pro AMD je stále větší prioritou serverový trh, a hlavně datacentra a AI produkty, na klasická PC a hráče rozhodně nekašle. A hodlá pro ně nabízet zajímavé, a hlavně cenově dostupné produkty. A tak přes fakt, že výroba pro konzole je z hlediska velikosti zisků zanedbatelná a mohla by kapacity produkce u TSMC a své lidské zdroje využít pro mnohem výnosnější produkty, AMD má zájem pokračovat i na tomto trhu. Nicméně podle všeho to nebude tzv. za každou cenu. Pokud Microsoft a SONY nebudou projevovat patřičný zájem o produkty a spolupráci AMD, aktuální situace naznačuje, že se AMD nebude snažit jejich zakázky získat „za každou cenu“. Nepotřebuje je, by dokonce by prostě mohlo být na tom lépe (finančně jako firma), i bez nich. Situace v oblastech, kde AMD působí, se prostě změnila. Jinými slovy, je tu nemalá šance, že další generace konzolí může být bez AMD hardware.
Proč o tom mluvíme? Protože Intel by ten zájem dodávat své čipy, a hlavně je přímo vyrábět pro Xbox, údajně měl. A není se moc co divit. Podíl Intelu zejména co do příjmů a zisků v oblasti PC čipů totiž klesá, firma nedokáže hlavně vůbec konkurovat AMD řešením ve vyšších výkonnostních segmentech. Jeho výrobní procesy jsou zastaralé a volné kapacity tak má. Pro Intel by tedy získat pozici dodavatele čipů pro Xbox, byla aktuálně mnohem zajímavější, než pro AMD. A mnohem zajímavější než v minulosti. Tak moc se situace na trhu, a hlavně pro samotný Intel, změnila. A nejsou to prý jen nějaké plané úvahy.
Microsoft údajně projevil o nabídku Intelu zájem. Zákulisní zdroje nicméně dodávají, že je to spíše jen obvyklá taktika a přístup Microsoftu, který chce pokračovat ve spolupráci s AMD, protože z mnoha důvodů je mnohem výhodnější postavit novou generaci Xbox na AMD HW, tedy kompatibilním řešení se současnou generací. Microsoft si je ale vědom toho, že AMD nemá už důvod dávat své čipy lacino a tak se snaží svými „zájmem“ o Intel nabídku vytvořit tlak na cenu a podmínky nové smlouvy pro novou generaci. Tím spíše, že Intel by opravdu zájem měl a na rozdíl v minulosti by dnes dal i zajímavou cenu, protože prostě jeho výrobní kapacity jsou nevyužité.
Microsoft (i AMD) však dobře ví, že Intel zaostává po stránce produktů. Na poli CPU sice něco solidního nabídnout umí, na poli GPU má ale velmi problematická řešení s vývoj spíše omezuje, než aby přidával. V herních GPU speciálně. Asi by se to splácat dalo do jedné platformy, ale nepochybně by potřebný vývoj byl mnohem složitější a nákladnější, než pokračovat ve spolupráci s AMD. Nemluvě o nejisté výsledku a rozhodně problémech pro vývojáře her atd. atd. Intel má dnes hlavně pověst nespolehlivého partnera, kdy nedokáže splnit nic z toho, co slibuje. Jeho produkty mají vždy velké zpoždění, a hlavně nedosahují zdaleka slibovaných vlastností, výkonu apod. A Microsoft samozřejmě moc dobře vidí tuhle realitu. Takže riskovat v konzolích si nemůže dovolit, speciálně když prohrává současnou generaci. MS si prostě nemůže dovolit postavit nový Xbox na řešení, které by prohrávalo s tím z nového PlayStation. A hlavně se musí pro nějakou platformu rozhodnout velice brzy, protože potřebuje nový Xbox na trhu už brzy.
Intel tedy podle zákulisních informací zájem projevil, firmy jednají a Microsoft s radostí nabídku zkoumá, protože vytváří tlak na AMD. To je však pro MS zjevně preferovaným partnerem pro novou konzoli. Jeho platforma je úspěšná, vyzkoušená, plní sliby (ba je překonává) a prostě vše funguje. S Intelem nikdy nevíte dnes, na čem jste a už vůbec nevíte, zda vám za ty 1-2 roky vůbec něco dodá, a hlavně jak to nakonec bude fungovat. Neví to totiž ani Intel sám (což je jeden z hlavních problémů).
MS se tedy rozhoduje, zda případně nižší produkční cena platformy (a i to je nejisté) stojí za to riziko na mnoha frontách, jít do spolupráce s Intelem. Osobně si myslím, že pro MS není výhodné s novým Xbox až tolik riskovat. Navíc jít cestou nižší ceny zjevně není skutečná cesta k úspěchu proti SONY konzoli. MS už dnes levnější verzi své konzole má, a k lepším prodejům vůči konkurenci to ani zdaleka nevede. Každopádně rozhodnout se bude muset velmi brzy. Ale pokud bych si měl tipnout, AMD má větší šance a drží všechny hlavní trumfy, možná tedy až na tu cenu, kdy už to není a nebude levné řešení. Je prostě pravdou, že AMD dnes Microsoft a jeho Xbox nutně nepotřebuje. Z pohledu čistě businessu výroby čipů, by dost možná na tom bylo lépe bez ní a další generaci určitě nebude dodávat tak levně a výhodně jako současnou generaci. To je podle mě ten hlavní důvod, proč se MS vůbec Intel alternativou dnes zabývá, i když ze všech jiných hlavích hledisek nedává rozhodně smysl měnit spolehlivého partnera, kterým AMD je. Jak to dopadne se určitě dozvíme v následujících měsících, protože nový Xbox má dorazit nejpozději v roce 2026.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|