Ještě výkonnější konzole PS5 PRO a Xbox X na cestě? Více Radeon GPU v jednom systému! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 03 prosinec 2020
altJe pravděpodobné, že i nově uvedená generace se dočká vylepšení v podobě „PRO“ modelů.

 

 

 

 

Microsoft a SONY nestíhají vyrábět. Už teď prodaly každý miliony kusů a další zákazníci se tak dočkají až v průběhu první poloviny příštího roku, kdy současné objednávky se budou vyřizovat nejspíše až během Q2. Nová generace konzolí má obrovskou výhodu díky úzké spolupráce SONY a MS s AMD a využití ZEN procesorů a RDNA 2 grafických karet. Zpětná kompatibilita je tak jednoduché, SW vývoj a technologický vývoj jde vše stejným směrem na stejné platformy a základy, a především je relativně snadné posunout se vpřed a nasadit tak novější generaci CPU a GPU od AMD, aniž byste museli řešit trable s kompatibilitou atd.

Ostatně výkonu není nikdy dost. XBOX X a PS5 vstupují teď na trh s výkonem, který je ve srovnání s PC nové generace už zase „jen“ mainstreamový. Ale to je v pořádku. Ostatně odpovídá tomu také mainstreamová cena, kdy obě konzole oficiálně stojí jako celek tolik, co mainstreamová grafická karta nové generace samotná. U PC ale platíte víc, protože dostáváte mnohem variabilnější platformu s většími možnostmi. Obě konzole používají starší AMD ZEN 2 architekturu CPU a mají „jen“ 8jader/16vláken. Obě používají nový Radeon RDNA2 s výkonem někde lehce nad RX 5700 XT v případě PS5 a o někde kolem úrovně RTX 3060 Ti v případě Xbox X. Konzole mají také 16GB sdílené pamětí pro CPU a GPU. Tohle stačí na 30FPS v nativním 4K i s RT efekty. V některých hrách bez RT dokáží v pohodě 60FPS při nativním 4K také v pohodě. Nic z toho ale není omračující, jakkoliv je to výrazně lepší než stará generace konzolí PS4 a Xbox One X, které byly skutečně brzdy vývoje her.

AMD však už pro PC uvedla novější ZEN 3 architekturu CPU, která má zhruba o 20% vyšší výkon na jádro a IPC jako takové – masivní zlepšení je to právě ve hrách. Současně nové RDNA 2 grafiky pro PC mají samozřejmě ještě více výkonu, když nejsou součástí SoC řešení a nejsou omezeny TDP apod. PS5 má ovšem jen 36CU na 2,23GHz, Xbox X má pak 52CU na 1,825GHz. To odpovídá mainstreamovějším modelům nové generace. Zatím vydané výkonnější karty Radeon, jsou výše. RX 6800 má 60CU na 2,1GHz, RX 6800 XT má 72CU na 2,25GHz a RX 6900 XT má dokonce 80CU na 2,25GHz. Karty mají navíc celých 16GB GDDR6 samy pro sebe. Před uvedením je nová generace mainstreamu s NAVI 22 alias RX 6700/6700XT s až 40CU na 2,3GHz s 12GB GDD6 paměti.

Je tedy jasné, že PS5 a Xbox X nejsou víc než mainstream, ale proto také stojí to, co stojí a jako jednoúčelová zařízení jsou velmi výhodná pro hráče. Ovšem herní PC už jsou zase o kus dál a AMD navíc rozhodně nekončí. Blíží se (zhruba za 14 - 16 měsíců) ZEN4 a hlavně RDNA3, která by měla nabídnout radikální posun designu GPU v některých ohledech. A vzhledem k tomu, že se evidentně osvědčila spolupráce AMD se SONY a Microsoft přímo na vývoji RDNA GPU a platformy jako celku, je prakticky jisté, že spolupráce pokračuje dál. Už teď se pracuje na nové generaci platforem.

  • Častější vydávání nových konzolí

                                            – XBOX X PRO a PS5 PRO na cestě?

Bývalo zvykem, že konzole byly neměnné spousta let, bohužel z pohledu herního vývoje mnohem déle, než by bylo dobré a vývoj tak zdržovaly. Jenže už v minulé generace se objevila půl generace s vylepšeným HW. A jak si SONY a MS otestovali, zákazníci ji ve velkém nakupovali. Takže teď, když jim zákazníci rvou ruce u nové generace, což nejspíše následující 1-2 roky vydrží, proč třeba za ty 2 roky nepředstavit vylepšenou generaci s novou generací AMD procesoru a GPU? Zákazníci to zase určitě ve velkém nakoupí.

Už teď se tak objevují zprávy o vylepšených variantách „PRO“. Nejnověji o SONY PS5 PRO, která má mít údajně multi-GPU design, jak vyplývá z některých uniklých patentů SONY. A zní to velmi pravděpodobně. Proč? Protože podle všech dostupných informací právě nová Radeon RDNA 3 generace má používat určitým způsobem multi-čipový design. A nebude tak, jako doposud, tedy dvě stejné GPU vedle sebe, co se snaží spolupracovat. AMD na to půjde trochu jinak.

 A velmi bych se divil, kdyby na tom AMD se SONY už dávno nespolupracovalo. A určitě na tom pracuje i s Microsoft, ostatně ten je pro AMD ještě důležitější, protože MS musí zajistit skrze DriectX API, aby ten nový multi-GPU design fungoval ve Windows OS bez všech těch problémů a nevýhod, jako měly multi-GPU zapojení doposud.

Patent SONY naznačuje, jak to bude nejspíše u této první generace multi-GPU řešení funguovat. Ano, budou dva čipy vedle sebe, ale nebudou stejné, jako doposud. Každý se bude starat o něco. Jeden má být čistě s výpočetními jednotkami a vykonávat tedy vlastní grafické operace apod., druhý pak bude data zpracovávat s výbavou pro zobrazení, akceleraci atd. Jinými slovy, ten jeden čip s výpočetními jednotkami může být o to menší, ale o to výkonnější a vyráběný nejlepším procesem, zatímco ten druhý u něj na velikosti nezáleží a klidně může být vyráběn levně, starší výrobou, protože z ní nijak nebude těžit. Že to celé zní povědomě?

No, jak by ne :). To je vlastně doslovný koncept čipletů, který AMD používá u ZEN2 a ZEN3 procesorů. Malé 7nm čipy čistě s CPU jádry, ale výbava pro komunikaci atd. je ve 12nm čipletu vedle. Vše propojeno Infinity fabric sběrnicí. Stejnou sběrnicí, která je v RDNA 2 a propojuje výpočetní jednotky, superrychlou Inifinity Cache a skrze Infinity Fabric pak komunikuje GPU a CPU s celou pamětí.

Je tedy velmi pravděpodobné, že patent SONY právě prozradil, jak ono mulit-GPU vlastně bude koncipováno v případě nové herní RDNA 3 architektury, kterou téměř určitě bude nová generace/půl-generace konzolí používat. Samozřejmě pravděpodobně již v kombinaci s novější ZEN architekturou. Uvést tedy výkonnější verze PS5 PRO nebo Xbox X PRO za ty 2, nejpozději 3 roky, pak jistě dává smysl. Samozřejmě v té době už zase PC budou o kus dál, budeme se nejspíše bavit o nástupu ZEN5 a RDNA 4 …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
úžasný George [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-04 17:58:27

tak mě napadlo, zda by se nedaly nějak pošéfovat nové konzole a udělat z nich normální PC???

POdle mě by to nemusel být zase takový problém.

PC za 13,500,- s takovou grafikou by bylo terno;)
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-04 18:17:34

první generace CrossFire
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-04 19:04:00

Pokud nebudeš zveličovat název crossfire, tak to dává smysl.
Multičipy jsou v budoucnu cestou a AMD škáluje velice dobře. Stejně nás to v budoucnu nemine
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-05 01:12:47

Podle náčrtu je to technologie z roku 2005 Odkaz.

Která má univerzálnost a funkční smysl, narozdíl od totální kraviny "DirectX 12: Explicit Multi Adapter" kde více čipu musí podporovat hra (až na jednu hru, to nikdo za pět let neudělal).
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-05 01:43:09

Souhlasím, že je to stará záležitost ohledně výpočtu pro singlethread. Paradoxně o rok později přišli C2D a ještě o rok později C2Q a multithread byl v plenkách. Tedy vše má svůj čas, jinak nevím jak komentovat současnou situaci, která má potenciál v dalších letech v gpu a paralelizaci, která je nevyhnutelná.
Možná zůstane singlethread a postaru se bude násobit výpočetní výkon spojený do jednoho threadu, co já vím.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-05 16:42:56
avatar
Předem se omlouvám, že to není k tématu, ale nemůžu si pomoct.

Všiml jsem si, že spoustu lidí nutí nějaká temná síla neskloňovat slovo "spousta". Absolutně nechápu proč a úplně mi to "trhá uši", i když se jedná o psaný text.

"že konzole byly neměnné spousta let" -> spoustu let

Ze srandy přikládám odkaz na Polský web, kde to, narozdíl od mnoha čechů, mají správně: http://aztekium.pl/sklonovani/spousta (Odkaz)
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-07 16:14:49
avatar
Taky jsem si všimnul, ale myslel jsem si, že to je překlep, a že tam autor zamýšlel spoustu. Jinak jsem si všimnul, že Pražáci teda dost otřesně skloňují.
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-07 20:49:41
avatar
Nebyl to překlep. Leda že by autor dělal permanentně stejnou chybu, páč slovo "spousta" neskloňuje nikdy
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-07 20:59:56
avatar
slovo spousta je v pořádku ...

proč ti to přijde divné? asi jsi z části republiky, kde to používáte jinak ... tyhle rozdíly jsou normální ....

mě to zní zcela v pořádku ...
Laren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - a v jiné části republiky 2020-12-08 00:58:00

zase třeba ve 3. pádě píší mně
Jinak slovo `spousta` se samozřejmě skloňuje. Hovorově se pochopitelně mluví dokonce i v té naší malé zemičce v různých oblastech docela rozdílně. Např. manželce ze sev. Moravy občas ani nerozumím, zejména když se rozčílí
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-08 20:49:34
avatar
Že vám to přijde v pořádku, tak to je mi jasné, když to permanentně používáte špatně, resp. neskloňujete...
Nechci se vás dotknout, opravdu nechci, ale víte co je skloňování?
Jak by vám znělo, když bych řekl třeba "přišel k peníze", nebo "máme na to svoje právníci"?
NeoPlex [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-06 16:20:30

Hmm sice zákazníci trhali ruce při nákupech upgradu stejnogeneracnich modelu jako PS4 PRO apod...ale je třeba si uvědomit kolik výrobci vyinkasuji za prodej konzole. Nula nula nic... Příjem je pak především z prodeje her a sluzeb. Takže nevím jestli se Sony a MS pozenou do castejcich obnov konzoli třeba obdva roky. Spíš bych si tipnul, že ne.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Podľa ma tu ide o cenu 2020-12-07 11:45:06

Citace:
Proč je Ryzen 5000 výrazně lépe dostupný než Radeon 6000?
před 12 hodinami

1 wafer:

99 Radeonů RX 6000
566 Ryzenů 5000

Z jednoho waferu tak může vzniknout 99 Radeonů RX 6800 XT nebo 725 Ryzenů 7 5800X případně 362 Ryzenů 9 39x0X

I kdyby tedy AMD grafickým kartám věnovala 5× 7nm výrobních kapacit TSMC, co procesorům, bude jich ve výsledku vyrobeno méně. Reálně, s ohledem na vyšší výtěžnost při výrobě menších čipů (počet defektů na wafer je daný) bude poměr možná 6×, případně ještě vyšší.

Odkaz
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-09 17:27:36

Kravina, má být jedna výkonová verze konzole aspon ty 3 roky aby si na to vývojáři "zvykli" a plně využívali výkonu a možností. Na co je potřeba se zaměřit je fyzika. Ta se v podstatě nikam nepohla celé roky. Pamatuju si jak mi spadla čelist když sem poprvé hrál Red Faction Guerrilla v roce 2009, tam šla zničit jakákoliv stavba na mapě. Říkal jsem si, že ted uz budou plně zničitelné a fyzikálně přesné věci standardem ale ne...máme akorát víc naleštěné AAA sračky. Takové rozbitné sklo už bylo i v half life před 20 lety, proč to není ani dnes standard v každé hře ?
Ale tak hlavně, že můžeme detailně obdivovat 4k texturu na kamenech že?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Vychází HITMAN III – klasika se vším všudy!
Vychází HITMAN III – klasika se vším všudy!Úterý, 19 leden 2021
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 735x
Komentářů: 6
Star Wars Battlefront II je zdarma a EA přišla o značku!
Star Wars Battlefront II je zdarma a EA přišla o značku!Čtvrtek, 14 leden 2021
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1929x
Komentářů: 6
NETFLIX v útoku – představuje nové filmy pro rok 2021!
NETFLIX v útoku – představuje nové filmy pro rok 2021!Úterý, 12 leden 2021
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 2269x
Komentářů: 6
S.T.A.L.K.E.R 2 v další ukázce. Vyjde na PC/Xbox v roce 2021!
S.T.A.L.K.E.R 2 v další ukázce. Vyjde na PC/Xbox v roce 2021!Úterý, 29 prosinec 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 3863x
Komentářů: 7
Monster Hunter vstoupil do kin
Monster Hunter vstoupil do kinČtvrtek, 17 prosinec 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 2979x
Komentářů: 3
EA láká na nový MASS EFFECT a DRAGON AGE
EA láká na nový MASS EFFECT a DRAGON AGEPondělí, 14 prosinec 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2652x
Komentářů: 5